ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 15/07/2020

תעסוקה לעולים חדשים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
15/07/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 24
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום רביעי, כ"ג בתמוז התש"ף (15 ביולי 2020), שעה 9:30
סדר היום
תעסוקה לעולים חדשים
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
יוסף טייב
אנדרי קוז'ינוב
יואל רזבוזוב
מוזמנים
אופיר להב - סמנכ"ל, אגף בכיר לתכנון מדיניות ותקצוב, משרד העלייה והקליטה

יצחק אוחנה - סמנכ"ל, חטיבת פרט, משרד העלייה והקליטה

קלאודיה כץ - מנהלת אגף א תעסוקה, משרד העלייה והקליטה

אלה גרצן - דוברת, משרד העלייה והקליטה

אייל מדן - רפרנט קליטה, משרד האוצר

דבורה בדר - מנהלת אגף, המוסד לביטוח לאומי

שי פלבר - מנהל היחידה לעליה וקליטה ומשימות מיוחדות, הסוכנות היהודית

אסיה ציירסקי - מנהלת תעסוקת עולים, הסוכנות היהודית

אורלי צוקרמן - מנהלת תכניות קליטה מערב, הסוכנות היהודית

אמיר דור - מנהל קליטה, עיריית תל אביב-יפו

טניה קאפח - רכזת פעילות עולים חדשים ותושבים חוזרים, מט"י-מרכז טיפוח יזמות

ילנה ליבשיץ - יועצת לעולים חדשים, מט"י-מרכז טיפוח יזמות

יניב בן יוסף - מנהל הייעוץ העסקי, מט"י-מרכז טיפוח יזמות
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים


תעסוקה לעולים חדשים
היו"ר דוד ביטן
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. הנושא שלנו היום לפי בקשת שרת הקליטה היה תעסוקת עולים חדשים, שזה לא רק זה, זו תוכנית יותר מורכבת מזה, הכותרת היא כותרת, אבל יש עוד דברים בתוך התוכנית. אני רוצה רק לבשר לנוכחים שאתמול התקיימה ישיבה עם שר האוצר, יחד עם שרת הקליטה ויחד איתי, בסופו של דבר סוכם שמהתקציבים האלה שאנחנו מאשרים עכשיו בחוק החדש שיאושר היום יועברו למשרד העלייה והקליטה 80 מיליון שקל שמתוכם יהיה תקציב לתוכנית התעסוקה וגם תקציב בנושא של האולפנים וכל מה שדיברנו אתמול. כמובן שזה ביחד - - -
שלומית אבינח
להארכת סל קליטה?
היו"ר דוד ביטן
כן. ביחד זה לא מספיק, צריכים עוד קצת, אבל סיכמנו שזה 80 מיליון ואז המשרד יצטרך להתיישר עם התקציב שהוא תקציב לא קטן, ואז שר האוצר אמר שיש התחייבות ואין צורך לעשות את זה – החוק מדבר על פּוּּלים כאלה, זאת אומרת לא ספציפי, הוא אמר שיש לכם את זה, אני אדאג שזה יהיה גם סגור מבחינת הודעות, אנחנו נטפל בזה היום ולכן נעשה ישיבה קצרה.

אז כל הכבוד לשרת הקליטה קודם כל, שעשתה עבודה בעניין הזה, וכל הכבוד גם לשר האוצר שקשוב לעניינים האלה. זה התקדם בעניינים שדיברנו, זאת אומרת בגדול ברגע שנקבל את ה-80 מיליון אז כל הבעיות שדיברנו עליהן שקשורות לקורונה כרגע הן ייפתרו באמצעות משרד הקליטה. אנחנו לא צריכים להתעסק בזה, אנחנו רק ועדה, מי שאמון על העניין זה משרד הקליטה, אז הם יטפלו בעניין הזה. אני מאמין שתצא היום הודעה לתקשורת בעניין הזה, גם לגבי התעסוקה וגם לגבי עניינים אחרים, רק צריך לנסח, דובר, עם משרד הקליטה את ההודעה הזו.
יגאל אמיתי
עם כל הכבוד ליושב ראש הוועדה, אני לא הדובר, לא של שר האוצר ולא של שרת הקליטה.
היו"ר דוד ביטן
אתה הדובר שלנו, בסדר? אין בעיה. אז לא צריכים גם להגיש השגה ולא צריך שום דבר. לגבי הדיון היום, כרגיל המנהלת שלנו כתבה לי איזה שהיא הקדמה ואם אני לא קורא אותה איך שהיא אני מקבל על הראש אחר כך, אז אני אקרא לכם אותה.
שלומית אבינח
ממש לא, לא נכון.
היו"ר דוד ביטן
אני צוחק, שלומית. תעסוקה היא הסיבה העיקרית להצלחה בקליטה, השתלבות בחברה במדינה חדשה יכולה להוביל לחיים בכבוד, קשיים בתעסוקה יכולים להוביל לירידה מהארץ. דרך אגב, הרבה מאוד מעולי צרפת חזרו לצרפת בגלל שהייתה להם בעיה בתעסוקה.
יוסף טייב (ש"ס)
בין השאר.
היו"ר דוד ביטן
זה קורה בפועל. מינואר 18' עד יוני 20' עלו לישראל 72 עולים חדשים, 65% מהעולים בגילאי עבודה, חייבת להיות תוכנית לשילוב עולים חדשים במעגל התעסוקה הישראלי. שיעור העולים החדשים עם השכלה אקדמית דורשי עבודה גבוה מהאוכלוסייה הכללית. לפי חוק הביטוח הלאומי התשנ"ה-1995 עולים אינם זכאים לקבל דמי ביטוח לאומי בשנת הקליטה הראשונה שלהם כיוון שהם מקבלים את מענק הקליטה, כך שעולים רבים נקלעו בתקופת הקורונה למצב שבו אין להם רשת ביטחון אמיתית מלבד הסיוע של משרד הקליטה. סל קליטה אין להם, מעבר לזה אין להם כל הכנסה. לרוב, בוא נגיד שזה לא 100%, אבל זה רובם.

בעקבות הקורונה יש 28% אבטלה בקרב העולים החדשים כשאחוז האבטלה הכללי בארץ הוא 20%. לכן גם נבנתה תוכנית התעסוקה של משרד הקליטה. מדינת ישראל מעוניינת לעודד עלייה לישראל ויש צפי לעלייה גדולה בעקבות הקורונה. משרד העלייה והקליטה גיבש תוכנית לעידוד תעסוקה וקליטת עולים בשוק העבודה בתקציב של 58 מיליון שקל שמעוכבים באוצר.

הכסף הזה ישתחרר, התוספת תהיה לנושאים שאנחנו דיברנו עליהם, בגדול זה יהיה 80 מיליון שקל ואני מאמין שהמשרד יידע לסדר את העניין, פה להוריד שניים, פה להוריד ארבעה והכול יהיה בסדר.

מישהו רוצה לומר משהו? נציג האוצר, בוא שב איתנו, אני רוצה שתציג את זה לפרוטוקול.
שלומית אבינח
יש לנו את אייל מדן בזום.
היו"ר דוד ביטן
אייל יציג את זה, אין בעיה. אייל, נראה לי שאנחנו נהיה חברים טובים בתקופה הקרובה. אני מבקש, אם אתה יכול להצהיר לפרוטוקול את עניין 80 המיליון שקל שסוכמו עם שר האוצר.
אייל מדן
שלום. בוקר טוב. האמת שברגע זה ממש עדכנו אותי שזה מה שסוכם. אני רק אגיד שהמקור של הנושא הזה בתוך המסגרת שאמורה להיות מאושרת ברגעים אלה בוועדת הכספים.
היו"ר דוד ביטן
זה בחוק הזה שיאושר היום, נכון?
אייל מדן
כן, בחוק שיאושר היום אמורה להיות המסגרת שתאפשר מקור לתוכנית. עד עכשיו אני הכרתי את ה-58 שאושר, כרגע עדכנו אותי ב-80 מיליון שזה אושר גם על ידי השר. אני מאשר את מה שכבוד היושב ראש דיווח לוועדה.
היו"ר דוד ביטן
יופי, תודה רבה לך. אני רק מקווה שתדאג להעביר את זה כמה שיותר מהר לקליטה מכיוון שהם באמת צריכים את הכסף מיידי ולא יותר מאוחר.
אייל מדן
זה ייעשה כמה שיותר מהר. אני רק אגיד לגבי הנושא השני שהוועדה ביקשה, זה משהו שצריך להיסגר מול המשרד וכמובן בהסכמה.
היו"ר דוד ביטן
כן, תעשו מקצועית מה שאתם צריכים, אני לא נכנס לזה. המשרד הגיש לנו את התוכנית של ה-43 מיליון, אז לקחנו פחות, אבל בגדול כל ה-80 מיליון יהיו לשני הפרויקטים האלה. השרה הבטיחה לי שהיא תעשה את השינויים בתוך התוכניות על מנת שיהיה מענה לכל הדברים האלה, פחות ממה שרצו, זאת אומרת לא 90 מיליון, יהיה 80 מיליון.
אייל מדן
כן.
היו"ר דוד ביטן
טוב, תודה רבה לך. אז אפשר כבר לסיים את הישיבה, לא?
שלומית אבינח
בכל זאת גם חבר הכנסת טייב וגם הנציגים של משרד הקליטה פה.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אתם רוצים לתת לנו קצת הסברים על תוכנית התעסוקה הזאת? יש מישהו שיכול לתת?
אופיר להב
קודם כל בוקר טוב. אני כמובן מצטרף לכל הברכות, ליושב ראש ולשרה ולשרים ולכל מי שלקח חלק בנושא. הצוות המקצועי של המשרד זיהה את העניין הזה כבר בתחילת המשבר של הקורונה, איציק, קלאודיה, כל מי שפה, המנכ"ל.
היו"ר דוד ביטן
קוז'ינוב, איפה אתה? שלחנו אותך למשימה, אבל כבר נפתרה המשימה.
יוסף טייב (ש"ס)
80 מיליון, בלי הסתייגויות, בלי כלום. יושב ראש הוועדה, שאפו.
היו"ר דוד ביטן
עכשיו הם הצהירו, 80 מיליון. אין צורך בהשגה ואין צורך לתקן את ה - - -
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
אני אפשר את הפירוט במה מדובר אני אשמח. 80 מיליון זה טוב.
היו"ר דוד ביטן
זה גם לתעסוקה וגם לנושא של האולפנים. זה עובר למשרד הקליטה, אתה לא היית, נדווח לך אחר כך. שמענו התחייבות של האוצר עכשיו.
אופיר להב
אז כמו שאמרתי, אחרי התודות, כבר בתחילת המשבר המנכ"ל הנחה להתחיל לעבוד, זיהינו את המספרים הגדולים של העולים שבאים אצלנו לבקש סיוע בהבטחת הכנסה משמעותית באחוזים גבוהים, רואים את זה גם בנייר, יש הרבה דברים שהתחלנו לעבוד על זה מאז וגיבשנו תוכנית במשך התקופה הזאת ועבדנו מקצועית. גם כמובן ראוי לומר תודה לאייל מאגף התקציבים שישב איתנו על התוכנית הזו במשך הזמן הזה ומתוך ה-80 מיליון שיושב הראש ציין 48 מיליון הם כרגע משויכים לנושאים ספציפיים שאנחנו יודעים ששם אנחנו רוצים לתת סיוע מיידי.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
איזה?
אופיר להב
בעצם הרציונל אומר ככה, אם שר האוצר, אם הממשלה כרגע נתנה איזה שהיא שנה של אוויר לאנשים לראות מה קורה, להתכונן לעולם התעסוקה, גם בהתאמה לעולם התעסוקה שהוא פוסט קורונה, שזה הרבה דברים דיגיטליים והרבה שינויים בשוק התעסוקה, אז בעצם אנחנו אומרים עכשיו לכל העולים שצריכים ורוצים לנצל את הזמן הזה בשביל לעשות את ההסבות, את ההכשרות, את כל הדברים שביום יום יותר קשה לעשות כי, כמו שהיושב ראש ציין, צריכים לעבוד בשביל לחיות, יש לנו עכשיו את ההזדמנות ואנחנו נותנים לפי הפירוט הזה כ-10.8 מיליון לשוברים של הכשרות מקצועיות. בעצם כל האנשים שיושבים, ממתינים, לא ממתינים, אלה שחיכו, היינו גם, אני מזכיר, בתקציב המשכי שהקשה עלינו מאוד מאוד את העבודה והעודפים שלו הגיעו, אז יש לנו רשימות ממתינים ואנחנו אומרים להם שעכשיו יבואו לקחת.
שלומית אבינח
כמה, 10.8 מיליון?
אופיר להב
10.85.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
מבחינת הכמות של האנשים?
אופיר להב
בגדול זה מכסה 1,500 איש שאנחנו יודעים שאנחנו יכולים לתת להם הכשרה מקצועית וכמובן שההכשרות המקצועיות, האגף המקצועי התאים את סוג ההכשרות לעולם שאנחנו נמצאים בו עכשיו. מכוונים אותם למשהו, עוזרים להם להגיע למשהו שייתן להם את התעסוקה.

הדבר הנוסף, כ-450 איש, זה בערך 6.8 מיליון, אנחנו נותנים לקידומי העסקה. בגדול מה זה אומר? אנחנו מסבסדים שכר למעסיקים ברמה מסוימת שייקחו את העולים לחצי שנה, לנסות לדחוף אותם פנימה בשביל שהם יוכלו להתרשם מהם, ואם אחר כך הם לא נשארים באותו מקום, לפי הנתונים שלנו, מדדי האפקטיביות שלנו, 95% מהם נשארים בעבודה הולמת כישורים, אם לא אצל אותו מעסיק אז אצל מעסיק אחר באותו תחום, באותו נושא, כי כבר הכירו אותם. זה הנושא השני.

הנושא השלישי זה כל נושא מקצועות הרישוי.
שלומית אבינח
אנחנו מקיימים דיון ביום שלישי על מקצועות הרישוי.
היו"ר דוד ביטן
זה נושא חשוב מאוד, הנושא הזה.
אופיר להב
מקצועות הרישוי, רופאים, מהנדסים.
היו"ר דוד ביטן
בא בן אדם מצרפת או מאנגליה, או מקנדה, אלה מדינות שהלימודים שם לא פחות טובים מאיתנו ולא נותנים להם לעבוד. זה לא ייאמן הסיפור הזה.
אופיר להב
בהחלט. אז פה אנחנו נותנים מענה לעניין - - -
היו"ר דוד ביטן
זה שליטה של הבירוקרטיה על המהות. זו התוצאה.
אופיר להב
פה מה שאנחנו נותנים זה את המענה התקציבי לסבסוד, העזרה שאנחנו עוזרים להם, בתכנים - - -
יצחק אוחנה
בהכנה, הכשרה, השכלה.
אופיר להב
בדיוק, במבחנים, הכשרה, כל הדברים האלה. חלק מהעניין, מה שיושב הראש ציין על ההכרה בזה ועל החסמים האחרים, שהם לא עניין של כסף, אנחנו בדיאלוג מתמיד איתם ואפילו לדעתי - - -
היו"ר דוד ביטן
כן, זה לא קשור לממשלה, זה הארגונים עצמם.
אופיר להב
בחוק ההסדרים הקרוב גם יש איזה שהיא ועדת היגוי בנושא מהנדסים ואולי גם רופאים, ועדת היגוי מקצועית שלנו איתם, שתנסה לעשות יותר סדר בעניין.
היו"ר דוד ביטן
מהנדסים, אני לא מבין מה הבעיה, הרי הנדסה זה תואם בכל העולם. מילא עריכת דין, צריכים קורס לגבי ההיתכנות או התאמה של עורך דין לחקיקה בארץ ולהליכים בארץ, אבל מהנדס, רופא, זה דומה בכל העולם, מה צריכים פה יותר מדי דברים לעשות? אני לא מבין את זה, באמת שאני לא מבין.
יוסף טייב (ש"ס)
בפרט שמדובר במקצועות שאנשים כבר עבדו בהם, יש ניסיון תעסוקתי.
אופיר להב
אני הולך עוד צעד קדימה ואומר שממשלת ישראל, בטיוטה של ההסדרים הנוכחית היא כתבה פסקה שלמה על כך שיש חוסר במהנדסים אזרחיים במדינת ישראל והם הציבו יעדים למל"ג לוות"ת להכשיר מהנדסים ואנחנו, משרד הקליטה, השרה, המנכ"ל, האגף המקצועי כולנו ישר קפצנו והוספנו לזה, רגע, אבל לנו יש מהנדסים כרגע שחותמים אצלנו הבטחת הכנסה, מהנדסים אזרחיים, בואו נראה איפה ההתאמה, איפה הבעיה. אז התשובה היא פערי תרבות, שפה, דברים כאלה ועל זה אנחנו נשב איתם, נגשר על זה, ניתן כסף איפה שצריך בשביל לגשר על זה ואיפה שלא צריך – לפעמים הדברים פשוט חייבים לדבר אחד עם השני ולסגור את זה ובהסכמה של כולם, משרד רוה"מ, אגף התקציבים, כולם איתנו בתוך הסיפור הזה. אנחנו נעשה ועדת היגוי על העניין הזה, בהקדם האפשרי ברגע שהדברים יעברו, ואנחנו נקשר את הפול שיש לנו של מהנדסים אזרחיים לצורך שלהם.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
חוץ מהמהנדסים, זה כולל גם מקצועות רפואה, אחיות, הסמכות?
אופיר להב
כן, פה התקציב כולל את כל המקצועות של הרישוי. אני ציינתי את המהנדסים, על זה שהממשלה ציינה את ה - - -
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
רק אם תוכל להרחיב גם על הרופאים ועל האחיות? כי יש כרגע מין פלונטר כזה של רופאים שאמורים לעבור את ההסמכה, המבחנים נדחו וכל הסיפור - - -
יצחק אוחנה
זה לא קשור לתקציב.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
לא, לא קשור לתקציב, אבל - - -
אופיר להב
האגף המקצועי מכיר את הנושא, הוא יכול לפרט.
שלומית אבינח
ביום שלישי ב-12:00 יש לנו דיון על זה.
יצחק אוחנה
ביום שלישי, מחילה, לדעתי נפרט את זה מול המשרדים שגם זה הזמן להגיד את מרכולתם.
אופיר להב
בדיוק, זה לא ענין פה של תקציב.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
ברור.
אופיר להב
הנושא השלישי זה הנושא של שוברי אולפן.
יגאל אמיתי
סליחה, לא אמרתם כמה בעניין הזה של ההסמכה של המקצועות, כמה יוקצה.
אופיר להב
כארבעה מיליון כרגע, לפי מה שאנחנו יודעים כרגע, יכול להיות שזה ישתנה בהתאם לעולים שבאים עכשיו. שם זה לא הכשרות. אם הוא מגיע רופא הוא מגיע, זה לא משהו שאנחנו מכשירים עכשיו. כרגע זה כארבעה מיליון, לפי הצפי שיש אצלנו, של אלה שכבר פה.

הנושא הרביעי זה נושא של שוברי האולפן. יש לנו רשימת ממתינים, אתמול בדיון דיברתם על זה, רשימת ממתינים לנושא הזה ואנחנו ברגע שנצא עם הבשורה בנושא השני אנחנו אומרים, אוקיי, מי שרוצה עכשיו את שוברי האולפן הפרטיים, לא האולפן הרגיל, יש לנו שם חוסר, יש לנו שם ממתינים, אנחנו פותחים כרגע, בואו, זה הזמן שלכם, תעשו את האולפן, תהיה לכם אפשרות להתמקד בזה, תמקדו את השפה, כי כמו שציינתי מקודם על מהנדסים ובכלל במקצועות השפה היא תמיד חסם. זה הזמן לנצל את התקופה הזו.
יוסף טייב (ש"ס)
זה יהיה גם לחדשים או רק מי שהיה ולא הספיק בגלל הקורונה להמשיך? איך זה הולך עם השוברים לאולפנים החיצוניים?
יצחק אוחנה
לכל מי שמתאים.
יוסף טייב (ש"ס)
כל מי שירצה.
יצחק אוחנה
חד משמעי.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
כל מי שנמצא, כל מי שמבקש.
אופיר להב
כל מי שנמצא ומבקש ועוד לא עשה, כן?
יוסף טייב (ש"ס)
כן, ברור.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
ומה המסגרת התקציבית של זה?
אופיר להב
ההערכה שלנו כרגע זה 11.2 מיליון בתוך הסיפור הזה. שוב, אם נראה און ליין שפה יש יותר, פה יש פחות אנחנו נדע להסיט, לווסת, אבל זו ההערכה הריאלית שלנו.

הנושא הבא זה עצמאים. אנחנו מדברים פה על עצמאים, מדברים על עצמאים קטנים, לא דברים גדולים, אז שם אנחנו נותנים סיוע בשני ערוצים, הערוץ הראשון זה הנושא של החברות שמלוות אותם מטעם המשרד. יש, נכון, איציק? המון המון קריאות - - -
יצחק אוחנה
אני אתייחס לזה.
אופיר להב
הקריאות כמעט פי שניים לעולים שבאים לבקש עזרה מחברות הייעוץ על איזה דברים שהם יכולים להתמודד, לא אומר בירוקרטיה, אבל אפילו עם המצב הנוכחי של כל ההגשות וכל הדברים והדברים האלה. אז אנחנו בעצם ניתן עוד שעות לעניין הזה, יש לנו מכרז מסגרת איתם, השעות נגמרות הרבה יותר מהר השנה ואנחנו צריכים את זה כמו אוויר לנשימה ואנחנו הולכים לתגבר את זה, שאף עולה לא יהיה במצב שהוא מרים טלפון ליועץ עסקי ולא יענו לו כי נגמרו השעות. זה אחת.

הדבר השני זה שאנחנו הולכים לתת להם מתווה הכשרות, האגף המקצועי הכין תוכנית מפורטת על הכשרות לעולם הדיגיטלי או לכל הדברים שצריכים להראות במקוון. לא רק עולם דיגיטלי ומקוון, אבל עוד דברים שרלוונטיים לכל מה שעסק קטן צריך לדעת במציאות שנוצרה. משרד הכלכלה עושה את זה, אנחנו נעשה את זה מותאם לעולים, מונגש שפתית, תרבותית ונהיה מוכנים לתת את זה, לדעתי אפילו בצורה הרבה יותר יעילה כי אנחנו לא ניתן מענק, אנחנו נותנים את זה בתור הכשרה, כלומר ישירות אנחנו פונים לעולה ומכשירים אותו ואנחנו נעשה את זה - - -
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
ואנשים באמת מסתכנים עכשיו לפתוח עסקים?
יצחק אוחנה
לא, אנחנו מדברים על אנשים שהם עם עסקים קיימים ונקלעו למשבר, מה שנקרא להכין תוכנית וכלים להנגיש לו בגלל מגבלות הקורונה.
יוסף טייב (ש"ס)
התקופה שהעסק קיים, זה משנה מבחינת העזרה שלהם, מול הזכאות? מה הקריטריון? בן אדם פתח עסק לפני חודשיים או שהוא פתח אותו לפני שנתיים, תקופת הזמן שלו בארץ, איך הקריטריון הזה עובד?
יצחק אוחנה
אנחנו במטרייה, נקרא לזה מטריית ליווי של עשר שנים מיום העלייה.
יוסף טייב (ש"ס)
וכמה זמן העסק צריך להיות קיים?
יצחק אוחנה
הוא חייב להיות לפחות שנה.
יוסף טייב (ש"ס)
זה קריטריון?
יצחק אוחנה
כן. אבל יש לנו פניות פרטניות, זה לא שעכשיו אנחנו מנחשים.
יוסף טייב (ש"ס)
כן, ברור.
יצחק אוחנה
אנחנו מרושתים גם מול מי הפונים ומי באמת במצוקה.
אופיר להב
חשוב להסביר מה ששאל חבר הכנסת אנדרי - - -
היו"ר דוד ביטן
טוב, רבותיי, אנחנו נעשה את זה קצר כי יש לנו היום ועדות כספים וכל מיני דברים כאלה, לא פחות חשוב.
אופיר להב
אין בעיה, יש לי עוד נושא אחד.
היו"ר דוד ביטן
עוד נושא אחד? יאללה, תמשיך.
אופיר להב
אז אחרי העצמאים, רק לחדד מה ששאלת, כל זה זה תוספתי, כלומר מי שעדיין תיאורטית רוצה עכשיו לפתוח עסק וזה נראה הגיוני עדיין יש את הערוצים הרגילים.

הנושא האחרון, אנחנו הולכים לסייע לסטודנטים הנדסאים, כל הנושא של ההנדסאים והמקצועות שהם בעצם לא סטודנטים של תואר, אנחנו הולכים לדחוף את העניין הזה קדימה. זהו.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
מסגרת?
אופיר להב
פה אנחנו מעריכים כשישה מיליון שקלים. על העסקים שכחתי להגיד מקודם, זה עוד שמונה וחצי מיליון שקלים.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
הסטודנטים ההנדסאים, מה הסיוע כולל? זה מלגות?
יצחק אוחנה
לא, זה הכשרה. הכשרת הנדסאים, מסלול של הכשרה של הנדסאים של שנתיים, להסליל אותם לזה.
אופיר להב
ותוכניות מיוחדות של תעסוקה.
יצחק אוחנה
כהנדסאי יש הרי ביקוש מטורף לעניין, כמו שאתם מכירים, לכן הקטע הזה של ההכשרה זה לסבסד את ההכשרות הספציפיות כדי להכניס אותם מיידית לשוק העבודה. כמובן שבגמר ההכשרה יש לנו את הליווי של הצמדה למעסיקים.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
וההכשרה מתבצעת על ידי מכללות?
יצחק אוחנה
ודאי, של משרד החינוך, המוכרות, אנחנו על פלטפורמות קיימות, לא ממציאים.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
לא, בסדר גמור.
אופיר להב
אנחנו באים בגדול לסטודנטים שרוצים להיות הנדסאים ואומרים להם: אוקיי, בואו עכשיו, אנחנו נותנים לכם, דוחפים קדימה גם לתוכניות קידום, יש לנו תוכנית תק"א, קדם אקדמאית - - -
יצחק אוחנה
תוכנית קדם אקדמית להכין אותם ל - - -
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
מכיר את התוכנית הזאת.
אופיר להב
אז אנחנו פותחים עכשיו מבחינת המכסות, אנחנו אומרים למי שרוצה שיבוא.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
יש לכם אומדן מבחינת כמות האנשים שעשויים להתעניין במסלול הזה?
יצחק אוחנה
אני מעריך בסביבות 300-200.
אופיר להב
300-200 בתק"א ובערך 500-400 בהנדסאים.
יצחק אוחנה
אפשר ברשותך?
היו"ר דוד ביטן
התוכנית השנייה, אנחנו מכירים אותה.
יצחק אוחנה
לא, אני לא מציג שום תוכנית, רק כמה אמירות חשובות. א', באמת אני אומר את זה לא כאמירה סתמית, שאפו, כמובן השרה מתחילת הדרך דחפה בחלון הזמנים הזה להזדרז ולנצל אותו, ולמה אני מזכיר חלון זמנים? מכיוון ששאפו לך, לשר האוצר ולשרה שלנו ולאוצר שבאמת הזדרזו והביאו בשורה, רק אני אומר שאם הכסף, כמו שאתה נגעת היום - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, אל תדאג, זה יהיה.
יצחק אוחנה
לא, יגיע בטיימינג אנחנו לא נהיה מוכנים לבצע אותו.
היו"ר דוד ביטן
יגיע, יגיע. אין לך מה לדאוג.
יצחק אוחנה
זה החשש שלי.
היו"ר דוד ביטן
הם מודעים לזה.
יצחק אוחנה
מאה אחוז.
היו"ר דוד ביטן
זה גם כסף לכל מה שקשור לקורונה, לכן זה חייב להיות מהיר.
יצחק אוחנה
נכון. אז בדבר הזה יישר כוח באמת לכל הנוגעים בדבר.
היו"ר דוד ביטן
וצריך להגיד מילה טובה לשר האוצר.
יצחק אוחנה
חד משמעית.
היו"ר דוד ביטן
באמת שהוא לא עושה חשבונות ועושה מה שצריך.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב ראש, לפני שאתה מסכם.
שלומית אבינח
יש כמה אנשים בזום שמאוד ביקשו לדבר.
היו"ר דוד ביטן
אני לא אשמע אותם היום.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
מכיוון שאיחרתי, ואני מבקש את סליחתכם, גם סליחתך, אם רק עכשיו על הארכת סל הקליטה להרחיב מבחינת מסגרת הזמנים, עלויות.
היו"ר דוד ביטן
לא, על זה דנו אתמול, יש תוכנית, הסברתי. אנחנו מקבלים 80 מיליון שקל גם לפרויקט הזה של התעסוקה, שזה כולל גם ואוצ'רים וכל הדברים האלה - -
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
כן, זה מה שהוסבר.
היו"ר דוד ביטן
- - וגם לתוכנית של סל הקליטה והנושא של האולפנים. זה לא מספיק לשתי התוכניות, אם תחבר את שתיהן זה יהיה הרבה יותר, אבל שרת הקליטה התחייבה בפניי שהיא מקבלת את הכסף והיא תדאג כבר לעשות את הדברים הנכונים על מנת שהכול ייסגר בתוך המשרד. אם נצטרך עוד איזה שהוא תקציב קטן אני מאמין שהשר יילך לקראתנו. כרגע קיבלנו 80 מיליון שקל, אין צורך בתיקון חקיקה ולא צריך השגות ולא זה, זה בתוך התקציב, הפּוּל הגדול, הנציג של האוצר פה התחייב לפרוטוקול שזה מה שיהיה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
אבל הוא יהיה כסף ספציפי צבוע לצרכי הארכה?
היו"ר דוד ביטן
לא, שם בחוק הזה אין צבוע, הם יצבעו חלק מהכסף הזה לצורך העניין.
קריאה
המשרד יחליט לפי הצורך.
היו"ר דוד ביטן
אז אני משחרר אתכם ממה שאמרתי לכם על ועדת הכספים, אין צורך, תודה שהייתם מוכנים כבר לקרבות, אבל בעצם אין צורך בזה. תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים