ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 08/07/2020

התנהלות המשטרה ואופי אכיפת ההנחיות להתמודדות עם נגיף הקורונה, אל מול קטינים ואוכלוסיות מיוחדות

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



66
ועדת החוקה, חוק ומשפט
08/07/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 47
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, ט"ז בתמוז התש"ף (08 ביולי 2020), שעה 9:00
סדר-היום
התנהלות המשטרה ואופי אכיפת ההנחיות להתמודדות עם נגיף הקורונה, אל מול קטינים ואוכלוסיות מיוחדות
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
אלי אבידר
קארין אלהרר
מיכל וונש
אוסנת הילה מארק
מיכאל מלכיאלי
אוסאמה סעדי
עינב קאבלה
אריאל קלנר
שלמה קרעי
חברי הכנסת
ינון אזולאי
אוריאל בוסו
אליהו ברוכי
יוראי להב הרצנו
מוזמנים
גבריאלה פיסמן - ממונה ייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

שושי פרידמן סומך - עו"ד, משרד המשפטים

טל אשכנזי - מתמחה, משרד המשפטים

תנ"צ אילן פרץ - ס' ראש אג"מ, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ עמי בן דוד - דובר מחוז מרכז, המשרד לביטחון פנים

תמר ליברטי - רמ"ד יח' מבצעיות יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

בנימין צדוק - יועץ מנכ"ל, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

ורד וינדמן - מנכ"לית, המועצה לשלום הילד

עירית גזית - מנהלת מחלקה משפטית, אקי"ם
משתתפים באמצעים מקוונים
ישי שרון - מנהל תחום חקיקה ומדיניות, הסנגוריה הציבורית, משרד המשפטים

יונית אפרתי - מנהלת תחום בכיר שילוב בקהילה, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד המשפטים

יהושע גטר - אב לילדה
ייעוץ משפטי
גור בליי
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
רונית יצחק


התנהלות המשטרה ואופי אכיפת ההנחיות להתמודדות עם נגיף הקורונה, אל מול קטינים ואוכלוסיות מיוחדות
היו"ר יעקב אשר
בוקר טוב לכולם, אני פותח את הישיבה שכינסנו, שכותרתה: התנהלות המשטרה ואופי אכיפת ההנחיות להתמודדות עם נגיף הקורונה, אל מול קטינים ואוכלוסיות מיוחדות", בדגש על קטינים ואוכלוסיות מיוחדות, וגם אנשים קשישים או אנשים נכים או דברים מהסוג הזה. וגם אוכלוסיות בעלי אופי חיים שצריך לדעת איך להתנהל איתם, איך להתנהג איתם.

ולצערנו הרב, אנחנו בימים האחרונים נחשפים להרבה מאוד דברים שקורים בשטח. ואני רוצה לומר, אין לנו טענה על כל משטרת ישראל ואין לנו טענה על כל אלפי השוטרים, אבל לצערנו הרב, ברמת השטח – ואולי זה בגלל, לא אולי, ברור שזה צריך לבוא מלמעלה כלפי מטה – אבל ברמת השטח פעם אחר פעם נעשים דברים שהם בלתי נסבלים בעליל. לא רק שהם בלתי נסבלים, אלא הם פשוט לא הגיוניים, ובהסתכלות אין להם אפילו חכמה.

אנחנו יודעים שיש היום הרבה מאוד נושאים, וזה לא רק הנושא של האכיפה של המסכות שעכשיו בולט לנו יותר, ולדעתי אם לא ייעשה מעשה ואם לא נעורר את הדבר הזה, והמשטרה לא תיקח את הנושא הזה כנושא על בשרשרת הפיקוד להוריד את ההנחיות הנכונות, אנחנו נחשף יום יום למקרים מהסוג הזה שבהם נערים או ילדים או ילדות – אנחנו רואים דברים שאין לי ספק שאף אחד מהמפקדים שיושבים פה לא רוצה שזה יקרה, ואף אחד מהם לא נותן לזה גיבוי מוחלט. ואין ספק גם שלכל מטבע יש שני צדדים, ולפעמים יכול להיות סיפור שיש לו גם צד אחר.

אבל בסוף, בשורה התחתונה, תפקידה של המשטרה, בטח באכיפה של סוג הדברים הללו של מסכות או של כול הדברים שקשורים לקורונה, הרי היא אכיפה מצילת חיים, היא באה להציל חיים, אבל היא לא יכולה להביא איתה ולהשאיר בתוכה גם טראומה לילדים בגלל אי הפעלת שיקול דעת של שוטר בשטח. לא יכול להיות הדבר הזה.

הוועדה קיימה כאן דיונים לגבי החוק של האכיפה, הכנסנו בתוך הליך החקיקה והיו נציגים שלכם. לא זוכר כרגע מי היה אז בדיון איתנו, אבל היה מפורש, הבננו בתוכו מערכת של שיקול דעת שהשוטר חייב להפעיל אותה. מערכת הסברתית גם כן. אפילו דובר על כך ששוטרים יחלקו מסכות למי שאין. אם הוא תפס מישהו שאין לו מסכה, תן לו מסכה. אז יש מקומות בארץ שזה עובד, יש מקומות בארץ, ובדרך כלל באוכלוסיות מוחלשות ולאו דווקא החרדית, אבל גם החרדית. והתחושה בציבור החרדי, ואני לא מתבייש לומר את זה כאיש חרדי, היא תחושה קשה – לא על תפקידה של המשטרה באכיפה, לא על זה התחושות הקשות, לא על הימצאותם של השוטרים, לא על זה התחושות הקשות – התחושות הקשות הן על הדברים הללו שקורים, שאנחנו נחשפים אליהם ואנחנו פשוט לא מסוגלים לחיות עם זה. ואנחנו רוצים לשים סוף לעניין הזה.

אני לא רוצה לעשות דיון שיהיה רק הצהרתי. אני רוצה לנסות להגיע לאיזושהי הבנה ולאיזושהי סקירה והחלטות של המשטרה איך הדברים האלו ישורשרו כלפי מטה. בחוק נתנו גם סמכות שכבר נכנסה לתוקף מסוף שבוע שעבר לפקחים גם כן. ניהלנו על זה שעות דיונים כאן איך ההדרכה תהיה, מי ידריך אותם, איך ידריכו אותם. אני רוצה לדעת איפה יש למשטרה את האנשים מתוך המגזר החרדי או המגזר הערבי או המגזר האתיופי או מגזרים אחרים, שבהם אנחנו חוזרים ושומעים - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
גם אזרחים רגילים, גם אוכלוסיות רגילות.
היו"ר יעקב אשר
וגם אוכלוסיות רגילות, אבל אם תסתכלי בסטטיסטיקה בדרך כלל - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
ברור.
היו"ר יעקב אשר
- - זה נופל או בעיירות פיתוח או במקומות חרדיים או בדברים מהסוג הזה. אלי, אתה תקבל את הזמן שלך, רק אל תפריע לי. אתה רוצה לנהל את הישיבה, אני יכול לתת לך לנהל את הישיבה אם אתה רוצה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
כן.
היו"ר יעקב אשר
בהזדמנות. אני לא רוצה לומר דברים, אני בטוח שאין פה כוונת מכוון ואף אחד במשטרה לא ישב וכיוון את השוטרים לדברים הללו. אבל מצד שני אני רוצה לומר לכם שכשהייתי ראש עיר עשיתי סדנאות לפיקוח שלי, שחלקם היו אנשים שלא באו מבני ברק, להכיר את האוכלוסייה. הבאתי להם אנשים מתוך האוכלוסייה, רבנים מתוך האוכלוסייה, שיסבירו להם את אורח החיים. לא בגלל שלא רציתי אכיפה, הרי אני הבאתי אותם. אני הבאתי אותם בשביל האכיפה. אבל יש אכיפה ויש אכיפה. ואסור שיהיה משבר אמון, שקיים היום, בין ציבורים מסוימים למשטרה. אסור שזה יקרה, כי שיתוף הפעולה שלנו מול הפיקוד הבכיר והקצינים הבכירים הוא שיתוף פעולה פורה בהרבה מקומות, בהרבה יישובים. אבל כשזה מגיע לרמת השטח משהו רע מאוד קורה לנו כאן.

ולכן, המטרה של הדיון שלי היום לנסות להגיע בסופו של דבר למסקנות מה המשטרה הולכת לעשות בעניין; איזה פעולות היא הולכת לעשות; איך ירד בשרשרת הפיקוד הדבר הזה; מה קורה לאותם שוטרים שסורחים; האם יש התראה עליהם; יש מישהו שייתן להם קנס על העניין הזה; האם יש מישהו שירתיע אותם כדי שיירתעו גם אחרים? צריך להפעיל לב ושכל, ולעשות גם את עבודתם בסופו של דבר. אבל לב ושכל.

לבוא לילדה קטנה ולגרום לכך שהיא תתפרץ בבכי כזה, זה דבר שלא יכול להיות. הרי אותו שוטר הוא גם אבא, גם לו יש אחיות קטנות. ואני אומר עוד פעם, אני מוצף, וחבריי האחרים ודאי גם כן מוצפים בפניות. קיבלתי פנייה אתמול בלילה על בן אדם שהלך ברחוב והמסכה הייתה כאן, ככה בצורה הזאת, והשוטר התעקש איתו על דוח. כשדיברנו כאן בוועדה במפורש – נמצאים פה היועץ המשפטי - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
בסדר, אז הוא יצא בזול, הוא יצא רק עם דוח ולא חטף מכות.
היו"ר יעקב אשר
הוא לא חטף מכות כי הוא היה בשקט וקיבל את הדין באהבה או לא באהבה. אבל בסופו של יום, דיברנו על זה בוועדה, התפקיד של השוטר זה להגיד לו: תרים את המסכה, שים אותה. אם את זה הוא לא יעשה ויעבור על זה בצורה – זה סיפור אחר. להכניס רגישות לעניין הזה. אי-אפשר להציל חיים ולהרוס חיים בו זמנית. זה התפקיד של המשטרה.

לכן כינסתי את הדיון הזה. אנחנו בסד זמנים לא גדול, והייתי רוצה בסופו של הדיון להגיע גם להחלטות אופרטיביות. והוועדה תעשה מעקב על העניין הזה, כי זה היה חלק מהדרישות שלנו בחקיקה. ואגב, הייתה הסכמה מלאה מהמשטרה לדברים הללו. הייתה הסכמה מלאה של המשטרה להדרכות הללו, להטמעת התפקיד של השוטרים, שהוא תפקיד הרתעתי, הסברתי, ובסוף אכיפתי. לא הפוך. מישהו גלגל את היוצרות הפוך. וגם בארגון גדול כמו משטרה אפשר שהדברים האלה יחלחלו עד לרמת השוטר בשטח.

אז אני רוצה לפתוח את הדיון בעניין הזה. ואני רוצה בתחילת הדיון – נמצא על הקו אביה של הילדה, יהושע גטר. שלום, יהושע, שומעים אותך ורואים אותך. אני רוצה שתספר לנו קודם כול מה שלום הילדה, ואיך אתה רואה את הדברים מהזווית שלך של האירוע שהיה.
יהושע גטר
שלום, בוקר טוב. קודם כול תודה רבה לכולכם שהתכנסתם ועל הדבר הזה, זה משהו באמת מאוד מאוד חשוב. חשוב לי לציין שלכולם יש את מס' הטלפון שלי ושל אשתי להתקשר ולשאול מה היה, רק המשטרה עדיין לא התקשרה אפילו להתנצל. זה דבר ראשון.

דבר שני, צריך לזכור שלבת שלי הייתה מסכה, היא הורידה אותה בשביל לשתות, והשוטרים ראו שהיא מחזירה את המסכה, רק שהם חשדו שהיא מחזירה את המסכה בגלל שהיא ראתה אותם. עד לרמה הזאת זה היה. הבת שלי אמרה להם: הייתה לי מסכה, רק שתיתי ברד. אמרו לה השוטרים: שמת את המסכה רק בגלל שראית אותנו. ואז מה? אז שמה את המסכה בגלל שראתה את השוטרים, נגיד שזה היה הסיפור. אבל שמה מסכה. ילדה בת 13, ילדה קטנה צריכה ככה לפחד? היא צריכה לדעת ששוטרים כאן שומרים עלינו, לא ששוטרים הם התוקפים.

תמיד חשבתי שכשיש מריבות עם שוטרים מדובר על קיצוניים שתמיד עושים פרובוקציות עם השוטרים. פתאום אני רואה ילדה שהולכת ברחוב, היא אמורה לדעת שאם יש שוטרים זה סימן טוב, כך שהיא יודעת שהשוטרים שומרים עליה. פתאום היא אמורה לפחד שהשוטרים באים לתקוף. וכולה מדברים על ילדה בת 13, מה עם הילדה בת השש שהייתה איתה? היא בכלל לא מדברת, אז אני לא יודע בדיוק מה היא עברה. אין לי מה להוסיף. אין לי מה להגיד. התקשרו אליי מכול העולם ושאלו אותי: מה קורה אצלכם? אני לא יודע מה להגיד.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אני חושב שמתאים להגיד גם רפואה שלמה, כי צריך לרפא את הפצע המנטלי הזה שקרה בעקבות האירוע הזה. אני מודה לך מאוד, ואני מקווה שבעזרת השם נוכל למנוע את הדברים האלה ושלא יהיו. ראיתי משהו שהבת שלך אמרה או שאשתך סיפרה בשמה, היא אמרה שלמרות כל הצער והאימה שהיא נמצאת בהם היא מקווה שבזכותה אולי לא יקרה הדבר הזה לילדים או לילדות אחרות. אז אתה יכול בהחלט להגיד לה שאנחנו מצידנו נעשה את המקסימום שאנחנו יכולים בעניין הזה. תודה רבה.
יהושע גטר
תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
חברי הכנסת, מאחר שאני לא רוצה להפוך את האירוע לוועדת חקירה, כי אנחנו לא הולכים לעשות את זה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אבל הפכת. אבל הפכת את זה.
היו"ר יעקב אשר
אני חושב סתם, חבריי ממשטרת ישראל, שרק הדבר הזה שנאמר שלא היה טלפון אחד של לנסות לתחקר, אני לא מדבר על להתנצל או גם לא צריך להתנצל, אבל צריך לפחות להגיד: תשמעו, חברים, אנחנו בודקים את העניין, לא הייתה כוונה כזאת.
שלמה קרעי (הליכוד)
למה לא צריך להתנצל? אדוני היושב-ראש.
היו"ר יעקב אשר
אולי גם צריך להתנצל, הכול. אבל טלפון, כשנפתח טלפון אז זה נראה אחרת. מאחר שאני לא רוצה, אין לנו את כל הנתונים מה היה שם או מה היה במקומות אחרים, שנחשפנו אליהם כולנו, אז הייתי רוצה לדבר על הכלל. ולכן מה שנעשה, ניתן לחברי הכנסת להאיר את כל הנקודות וההצעות איך לעשות ואיך לפתור את הדברים הללו שלא יקרו, גם במבט של האוכלוסיות המיוחדות, דהיינו שוב: קטינים, מבוגרים – אתם יודעים, מסכות אצל מבוגרים זה דבר קשה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
גם לנו זה קשה.
היו"ר יעקב אשר
יש מבוגרים שהולכים עם מסכה בחוץ, אחרי כמה דקות לא יכולים לנשום, הוא יוריד את זה, הוא יחטוף דוח, הוא יקבל התקפת לב רק מהדוח. רק מהדוח. אוכלוסיות כמובן של נכים, ילדים, כמו שאמרנו.

ומבט נוסף גם על קהילות מוחלשות, שבהן האינטראקציה הזאת לא עובדת בגלל אותם אנשים שלא עשו את מה שהם צריכים לעשות בשטח. אז נתחיל לפי סדר היושבים, ברשותכם. אני מבקש רשות מחבריי, במקום שאפספס מישהו, נתחיל מהסדר הזה, וכולם ידברו.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני אדבר בסוף. גם בסוף אני אדבר.
היו"ר יעקב אשר
בישיבה הבאה אתה תתחיל מהתחלה, אתה תהיה הראשון.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
בוקר טוב לכולם. ראשית, אני מודה על הדיון הזה. אני רוצה לומר שאני גם כאזרחית וגם כנבחרת ציבור בימים האחרונים לא מצליחה להירדם. לא בגלל הקורונה, שזה לבד לכשעצמו צרה מאוד גדולה שיש לנו פה במדינת ישראל. יש לנו את הצרה של הקורונה, ואנחנו נחשפים בימים האחרונים לאלימות ברוטלית של השוטרים כלפי האזרחים. משטרת ישראל, התפקיד שלכם הוא לשמור עלינו האזרחים ולא לתקוף אותנו. מה שקורה בימים האחרונים זאת פשוט בושה. זאת בושה. אני מקבלת אין ספור טלפונים.

ולך אני אומרת, אדוני היושב-ראש, זאת לא בושה להגיד שהתלבשו גם על החברה החרדית. אתמול אני מקבלת טלפונים מאנשים שגרים בשכונת רמות, ואומרים לי: את לא תאמיני מה אנחנו חוטפים כאן, מסתובבת פה אכיפה מוגברת. מה קרה? מה יש? האזרחים במדינת ישראל מסתובבים פה עם חגורות נפץ? מה קרה כאן? הרי כל המטרה הזאת של האכיפה על המסכות הייתה לבוא לשמור על בריאות הציבור. אז הם לא שומרים על המסכה, אז מורידים אותם על ארבע, הם חוטפים מכות, מפנים אותם אחר כך באמבולנס לבתי חולים. לאן הגענו? לאן הגענו? מה זה צריך להיות? ילד בגיל 13, השוטר יודע שהוא אוכלוסייה מוחלשת, הוא יודע שהוא ילד מוגבל, אז אף אחד לא נותן על זה את הדעת?

בואו, חבר'ה, תקשיבו, בסוף כשמדברים על אמון הציבור בכל מיני רשויות של אכיפת החוק, ואנחנו בסוף אומרים: למה יש חוסר אמון כזה גדול במערכת, זה בגלל השוטרים האלה. אני לא חושבת שאלה מייצגים את כל המשטרה, אבל אלה מכתימים אתכם, אלה עושים לכם את כל ההכתמה כלפי כל הציבור.

אני שומעת בימים האחרונים שאספו 54 מיליון שקל על מסכות. מה קרה אם היית פונה לילדה הקטנה הזו, ילדה בת 13, מה היא כבר יכולה לעשות לשוטר? חמודה, שימי בבקשה את המסכה.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
עוד היא אומרת אתמול בטלוויזיה, אני רציתי לשתות את כוס הברד שקניתי. מה יש? תגידו, מה קרה? מסתובבים פה אנשים עם חגורות נפץ? תופסים את האוכלוסייה החרדית, והתלבשו עליה מכל הכיוונים. אולי מה שהיושב-ראש לא יכול להגיד אני אגיד. מה קרה כאן? מה זה? אכיפה הכי מוגברת בשכונות החרדיות. אכיפה הכי קשה בתוך השכונות החרדיות.

ואני רוצה לומר לכם, בשבוע שעבר הסתובבתי בתל אביב, גועל נפש, אנשים מסתובבים בלי מסכות, אנשים לא שומרים על מרחקים, לא ראיתי שם אף אחד שהורידו אותו על הרצפה. אף אחד.

הגיע הזמן שהדברים האלה ייאמרו בקול ברור ולא מגומגם. ואני אומר, תראו, משטרת ישראל, לי יש אמונה מאוד גדולה במשטרה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
שומעים את האמון שיש לך במשטרה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
ובטח ובטח במי שעומד בראשה היום, השר אמיר אוחנה. ואני חושבת שיש פה איזשהו משבר אמון שבפתח שלו עומדת בריאות הציבור. ואם בריאות הציבור חשובה לנו, חברים, הגיע הזמן שיעשו את זה בצורה מכבדת. המטרה פה היא לשמור על בריאות הציבור, היא לא להביא אותם אחר כך לבתי חולים כשהם עצורים ואזוקים וחבולים. תודה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. קארין אלהרר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה, אדוני יושב-הראש. אני רוצה לפתוח באמירה שמשטרת ישראל היא המשטרה של כולנו. אין לנו משטרה אחרת. ואם יש מקרים בודדים שבהם נפלה שגגה, שבהם הייתה טעות, בהחלט צריך לתקן. אני רוצה להזכיר לוועדה המכובדת, היינו כאן בדיונים ובשיח עם משטרת ישראל.
היו"ר יעקב אשר
נכון, אמרתי את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
והם אמרו לנו מעצמם שהם מסתובבים עם מסכות לחלוקה, והם אמרו לנו מעצמם שהם מתריעים בטרם הם נותנים את הדוחות. ואני רוצה להזכיר לכולם שהקולות יצאו מן הממשלה: אכיפה, אכיפה, אכיפה. זה קולות שיצאו מהממשלה, שאין מספיק אכיפה. אז אפשר לאכוף בשום שכל. ואני אומרת לכם שאם יצאה תקלה צריך לתקן אותה. ואני אומרת לכם שאם צריך להוריד הנחיות בצורה מסודרת יותר לשטח, צריך לעשות זאת. אבל אני לא מוכנה ולא יודעת איך אנחנו רוצים לחיות במדינת חוק מתוקנת ולהשתלח במשטרה כל פעם כשמוצאים תקלה. אי-אפשר להכתים את כל הארגון.
היו"ר יעקב אשר
אבל למה את אומרת משתלח? אף אחד עוד לא השתלח באף אחד.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, לא.
היו"ר יעקב אשר
קארין.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אף אחד לא משתלח.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
האמירות האלה - - -
היו"ר יעקב אשר
קארין, עם כל הכבוד.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
מה לא משתלח? אמרת סרחו. מה זה שוטרים סרחו? מה, הם לקחו כסף?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מה זה?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
מה זה? אז רגע, וזה שהם תוקפים את האזרחים זה לא סרחו?
היו"ר יעקב אשר
קודם כול, לא אמרתי את המילה סרחו.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אמרת סרחו, כנס לפרוטוקול. אל תגיד לא אמרת. אמרת.
היו"ר יעקב אשר
אני מודיע לך שלא.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתה אמרת סרחו, אל תגיד לי שלא אמרת.
היו"ר יעקב אשר
ואתה תתנצל גם על זה.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב אשר
עם כל הכבוד, אם היו עושים את זה - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אלי, וזה שהם תוקפים את האזרחים זה בסדר?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אמרת סרחו. אל תגיד סרחו.
היו"ר יעקב אשר
לא אמרתי.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יש גבול לפופוליזם.
ינון אזולאי (ש"ס)
מדברים על שוטרים מסוימים, אותם שוטרים סרחו.
היו"ר יעקב אשר
וגם אם כן, הם סרחו.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יש גבול לפופוליזם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אותם שוטרים סרחו.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
מה זה גבול לפופוליזם?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתה פותח את הדיון ומביא לנו את האבא?
היו"ר יעקב אשר
כן, אם הוא עשה ככה הוא סרח.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא, הוא לא סרח.
היו"ר יעקב אשר
אבל לא אמרתי את זה במקרה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
הוא סרח. אם הוא תקף את האזרחים על מסכה הוא סרח.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא סרח.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא, הוא לא סרח.
היו"ר יעקב אשר
כן, השוטר כן.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא, הוא לא סרח.
קריאות
- - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אל תהיה פופוליסט.
היו"ר יעקב אשר
אתה פופוליסט. אתה פופוליסט. זה מה שאתה עושה. אם הוא היה שכן שלך אתה היית מביא אותו.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אם היה שכן שלי?
היו"ר יעקב אשר
כן, כן.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אנחנו פה דיברנו על הפגיעה באוכלוסייה החרדית כשאתה הסכמת.
ינון אזולאי (ש"ס)
כי אתה רוצה להשתמש בהם, לא בגלל משהו אחר.
היו"ר יעקב אשר
כן, אתה היית מביא אותו. אני מבקש ממך לא להפריע.
ינון אזולאי (ש"ס)
אלי, אתה רוצה להשתמש באוכלוסייה החרדית, לא בגלל משהו אחר, בגלל זה אתה דיברת עליהם.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתה צודק.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש ממך לא להפריע. אתה באופוזיציה, לא יושב-ראש הוועדה, תרגיע את עצמך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני ארגיע. אתה יכול להוציא אותי בכל רגע נתון, תרגיש חופשי.
היו"ר יעקב אשר
אני יודע. אני יודע את זה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תרגיש חופשי.
היו"ר יעקב אשר
אבל אתה פופוליסט.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תרגיש חופשי להוציא אותי.
היו"ר יעקב אשר
אתה פופוליסט. מישהו דיבר?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
סרחו פתאום.
היו"ר יעקב אשר
אתה שמעת את מה שאני דיברתי?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
כן.
היו"ר יעקב אשר
תחזור על זה בבקשה מהפרוטוקול.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אסף, תן לנו את הפרוטוקול.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה, קארין, תסיימי. אבל אני אומר דבר אחד, את מדברת באופן כללי, מסתכלת אליי, מסתכלת על אחרים, עם כל הכבוד.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני מסתכלת עליך כי המיקרופון בצד הזה.
היו"ר יעקב אשר
מאה אחוז, זה מצוין, אבל אני רוצה שתביני דבר אחד. אני לא סתם פותח ישיבה ואומר דברים, אני פתחתי ואמרתי: יש לנו אמון, אנחנו עובדים בצורה מאוד טובה, כל חבריי שנמצאים פה, יש לנו קו פתוח עם קציני המשטרה. לאנשי הקהילה יש קו פתוח. יש בעיה אחת, שזה לא משרשר למטה. אין מספיק אכיפה בתוך המשטרה. אין הרתעה בתוך המשטרה, על זה אני מדבר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, בסדר, עכשיו אני ברשות דיבור, נכון?
היו"ר יעקב אשר
ודאי. אני רק מנסה לעזור לך.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אלוהים עדי שכשהייתה לי תלונה למשטרה אמרתי אותה. אני לא מפחדת מלבקר את המשטרה. מה כן אני מפחדת? מלהתנגח במוסד לאכיפת החוק היחיד שיש לי במדינה. אין לי אחר. אם משהו מקולקל אני אתקן אותו. אני לא אהרוס אותו. ואני לא מקבלת - - -
אוריאל בוסו (ש"ס)
זאת מטרת הדיון.
היו"ר יעקב אשר
אגב, את גם תמכת בדיון הזה, מבחינתי זה בצורה הכי - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
נכון, אמרתי את זה.
היו"ר יעקב אשר
אפילו התייעצתי איתך קודם, כי היה צריך להיות דיון שלך היום. אז אולי תבהירי את זה, כי את לדעתי הולכת קצת למקומות שלא - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, לא, אני לא הולכת לשום מקום.
היו"ר יעקב אשר
כי אף אחד לא דיבר על זה פה, אפילו הפסיקו לדבר הזה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אל תגיד לי שלא דיברו על זה. אני יושבת כאן עשר דקות לתוך הדיון, אני שומעת את הקולות שיוצאים, ואני אומרת, כן הייתה בעיה בהתייחסות לילדים, כן צריך להיות יותר מחודדים, כן כשמדובר באנשים עם צרכים מיוחדים נדרשת התייחסות מיוחדת, כן. מכאן ועד כל המהומת אלוהים, לא. לא.
היו"ר יעקב אשר
אין מהומה, אבל בסדר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אסור שתהיה אכיפה מוגברת באזורים מסוימים, ואכיפה בררנית.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אין מהומה?
היו"ר יעקב אשר
מהומה? אתה רואה פה מהומה? יש פה דיון תרבותי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה בלי מהומה.
היו"ר יעקב אשר
מה יש לכם? איזו מהומה? מה קרה לכם? מה? אני נראה לך לא אינטליגנט מספיק כמוך?
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
דברים שהם - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
כן, הוא הקשיב גם לדברים שלי, יוראי.
היו"ר יעקב אשר
אתה יושב פה כמו המורה שלי, מסתכל עליי ככה, אז יש לי מנהל אחד, לא צריך עוד מורה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
הקשבת לדברים של חברת הכנסת מהליכוד שמשתלחת במשטרה כאילו - - -
היו"ר יעקב אשר
כל אחד יגיד את הדברים שלו. היא לא השתלחה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אני לא משתלחת במשטרה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
היא השתלחה במילים מאוד קשות ולא - - -
היו"ר יעקב אשר
לא.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אני רוצה שהמשטרה תעשה את העבודה שלה כמו שצריך, ושהיא לא תשתלח באזרחים.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
סליחה, את לא תשתלחי בשוטרי משטרת ישראל שעושים את עבודתם נאמנה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אי-אפשר לפנות אחר כך אזרחים לתוך בתי חולים בשביל מסכה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
מחזק אותה בכל מה שראינו לאחרונה. מחזק אותה.
היו"ר יעקב אשר
אתה תקבל את רשות הדיבור שלך. קארין, בבקשה לסיים.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
מאה אחוז, אני אדבר ברשות, אבל - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה תקבל.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
חשוב שהמשטרה לא תאכוף באזורים שמצביעים ליכוד.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
לא ייתכן שחברת כנסת - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
וגם לא חברים, ותאכוף רק בצפון תל אביב.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
לא, המשטרה צריכה לאכוף בכל מקום, אבל המשטרה צריכה לאכוף בצורה יפה ולא בצורה אלימה, נקודה.
היו"ר יעקב אשר
חברת הכנסת מארק.
קריאות
- - -
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
את דיברת מספיק נגד המשטרה.
היו"ר יעקב אשר
אני יכול לבקש, רבותיי.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
תגידו, למה תמיד בזמן הדיבור שלי כולם מתעוררים?
היו"ר יעקב אשר
אמרתי בתחילת דבריי, גם אם ייאמרו דברים קשים, אני רוצה לעשות דיון אפקטיבי. נשמע גם את היועץ המשפטי אחר כך לגבי מה שהיה בחקיקה, שלך יש חלק בזה, בשיקול הדעת.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
נכון.
היו"ר יעקב אשר
שאת ביקשת להוסיף את זה ותמכנו בזה, ונאבקנו על זה שעות מול משרדי ממשלה שהסכימו להכניס את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, שכם אל שכם נאבקו בעניין הזה שעות מול משרדי הממשלה.
היו"ר יעקב אשר
אבל אפשר להבין שהציבור זועם. אפשר להבין את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
בסדר.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אנחנו פה שלהם פה. כשהם חוטפים מכות - - -
היו"ר יעקב אשר
אפשר להבין, את יכולה להתחבר לזה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אז תצביעו נגד האכיפה, אל תגבירו את הקנסות, גיבורים גדולים.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה יש לך נגד האכיפה? מה יש לך? - - - מה אתה מדבר שטויות?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אתה חושב, אבידר, שההבדל בין 200 ל-500 הוא זה שיעשה את האכיפה פחות קשה?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא רק, לא רק.
קריאות
- - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תקרר את המזגן למה אנחנו בוערים פה, ועוד שנייה תהיה פה מדורה. קדימה, תקרר את המזגן.
היו"ר יעקב אשר
אז תדליק את המזגן אצלך ותירגע.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
קדימה.
היו"ר יעקב אשר
אלי, קדימה, אחורה, אני קובע בינתיים פה. תודה. אלי, אני מבקש ממך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
בוא, בוא.
היו"ר יעקב אשר
אתה תדבר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יעקב, בבקשה, אל תטיף מוסר.
היו"ר יעקב אשר
ותאמין לי שאתה יודע להתבטא.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
דיברת חצי שעה
היו"ר יעקב אשר
מותר לי גם שעה.
קריאה
זה הפריבילגיה של היושב-ראש.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
כשאנחנו מדברים אתה לא נותן לנו לדבר.
היו"ר יעקב אשר
אתה תפסיק להפריע.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
כשהקואליציה מדברת אתה מוחה כפיים.
היו"ר יעקב אשר
אתה תפסיק להפריע ואתה תקבל.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
בסדר, אתה רוצה להיות - - - של הקואליציה?
היו"ר יעקב אשר
בבקשה, קארין.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אלי, אבל למה אתה לא נותן לי לדבר?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
את צודקת.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, זה לא יאומן, כל פעם כשאני פותחת את הפה - - -
היו"ר יעקב אשר
נכון.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
קארין צודקת.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אתה בעיקר זה שמפריע לה.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק, אלוף.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
קארין צודקת.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני כן רוצה לחדד. תראו, קודם כול אף אחד מאיתנו לא נמצא בשטח, ואני בטוחה שיש קשיים. יחד עם הקשיים, אני לא מקבלת את הדבר הזה מול ילדים, אני לא מקבלת אכיפה בררנית, אם קיימת, ואני לא מקבלת - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
למה את משתלחת במשטרה עכשיו?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא אמרתי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
כשאת אומרת אכיפה בררנית זה משתלח במשטרה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
מלכיאלי, למה אתה מפריע לה?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אמרתי אם קיימת, אתה לא מקשיב לי.
היו"ר יעקב אשר
מלכיאלי.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מלכיאלי, למרות שאתה מנסה מאוד, אני לא אפול למלכודת שלך. אתה מנסה ממש.
קריאה
הוא רק מחדד.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
עם מנוסה כמוך אני אפילו לא חושב לנסות.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני לא אפול.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש במקום ליפול למלכודת לסיים.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
מלכיאלי יותר חכם מכולנו.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
סיכמנו שלא מדברים - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
שמעתי - - - , אהבתי.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מהדיונים שהתקיימו כאן בוועדה בנושא של האכיפה שמעתי מה חושבים במטה, אני רק מבקשת ממשטרת ישראל להוריד את ההנחיות האלה למטה. זה הדבר המשמעותי בעיני, כי אני יודעת מה קו המחשבה, אני רוצה לראות אותו מיושם בשטח. תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
תודה, קארין. חבר הכנסת מלכיאלי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני אפתח קודם כול בקיצור במשנה באבות "אלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו". לנו יש חובה להתפלל שהמשטרה תהיה ותמשיך להיות חזקה. כשאחד מאיתנו יש לו פרצה בבית הוא קורא לשוטר, כשיש תאונה קוראים למשטרה.

אנחנו יושבים כאן היום כי אנחנו פה של אלפי אנשים שבמובנה שלהם יש להם אמון במשטרה. החלק הגדול בציבור החרדי ברובו המוחלט יש לו אמון במשטרה. מה שקרה במגפת הקורונה בגל הראשון ובגל השני, אני מצפה מכם, לובשי המדים הכחולים, שאנחנו רואים בכם סמכות שלטונית, לבוא לוועדה, וכמו רבי יהודה הלוי לומר: מצאתם את חרפתי. לא להצטדק, לא להגיד אולי, לא לנסות למצוא הודעות דוברות שבסוף לא היה דוח. להגיד: חבר'ה, ח"כים, טעינו. אתם תצאו גדולים מהוועדה הזאת.

רבותיי, אי-אפשר להסביר לי או לאף אדם שיושב כאן למה המשטרה בתל אביב מחלקת מסכות ובבית"ר, כשאני שלחתי סגן ראש עיר שלנו – אל תגידי לא – לבית"ר, השוטר אמר לו: אני לא ממשרד הסעד.
קריאה
זה לא נכון.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני הייתי בשבת לפני שבועיים ברמת גן, מאות אנשים בפארק הלאומי, אין שוטר שמסתובב, הוא לא נמצא. במקומות החרדיים הם מתחבאים כאילו אנחנו עבריינים.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
סמויים. אתמול הראו בטלוויזיה סמויים.
היו"ר יעקב אשר
על מסכות?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
כן, שוטרים סמויים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
רבותיי, אי-אפשר לתת הסבר למה ילדה בת 13 צריכה לבכות מול שוטרים. למה בכניסה לאשדוד ברובעים החרדיים מתחבאת ניידת, ברובעים הלא חרדיים אין ניידת. מי נותן את ההוראות האלה?

שוטרים יקרים, אנחנו מאמינים בכם, אנחנו צריכים את העזרה שלכם. ההתגוששות בינינו לבינכם היא לא בריאה לאף אחד. לעמוד ולהשתלח בכם לא עושה לי טוב, תאמינו לי, לא מחפש, אין לי פריימריז לבנות את עצמי על זה. אבל אנחנו פה של אנשים שהשוטרים מתאכזרים כלפיהם. ילד בן 13 בדימונה, שאלי הביא לנו את הסיפור, שני רולות רעים שיושבים לו על הגב ומפרקים לו את הצורה. מה הוא עשה? מה אתם אוזקים אותו בצורה כזאת? ילדה חרדית שהמפגש שלה עם שוטר הוא זר, צועקים עליה, משפילים אותה, לא רק הסגנון.

אני רוצה לסיים, אדוני היושב-ראש, העוזר של חבר הכנסת אבוטבול מסתובב בליל שבת – עכשיו, אם הוא היה אומר לי את זה לבד, הייתי אומר שאולי הוא מדמיין, אבל אנשים סביבו מספרים לי את זה – שוטר אכזר, רע, לוקח אגרוף מכניס לו לפנים, כי הוא בא להסביר לילדה: אל תבכי, זה יסתדר.

רבותיי, אנחנו נמצאים פה – קודם כול אין לי ספק שהחברה החרדית תדע להתמודד גם בזירה המשפטית מול הדבר הזה, אנחנו לא מטומטמים, אנחנו לא פראיירים – אבל אני דורש מכם, אני מפציר בכם, אתם האנשים שיושבים פה, תשמעו את הכאב, לא באנו לעשות עליכם סיבוב, אנחנו פה של אלפי אנשים. אימא בבית"ר מקבלת 2,000 שקל דוח כי ארבעת הילדים שלה בלי מסכות. איפה שיקול הדעת? קצת מחשבה. בתל אביב לא רואים את האכזריות הזאת. היד קלה על ההדק שלכם כשמדובר באדם חרדי, באימא חרדית. שוטרת מופרעת, ילדה בת 19, תופסת אישה בת 60 שיכולה להיות סבתא שלה, צועקת עליה ליד הנכדים, מבזה אותה, משפילה אותה. אז מה אם היא חרדית? קצת נימוס, קצת הנהגה, תן לו דוח בצורה מכובדת. למה להתאכזר אליהם?
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אלו אנשים שאין להם פה, אנחנו הפיות שלהם. אנחנו כועסים, אנחנו באמת כועסים. אנחנו מבקשים מכם – אנחנו לא כועסים עליכם ברמה האישית, אתם עושים את עבודתכם ואנחנו מחזקים את ידיכם פה – אנחנו מפצירים בכם, תלכו לשוטרים בשטח, לנו אין מגע איתם, תגידו להם: אתם מאבדים את האמון בסוף בכם. המקום הענק הזה שנקרא משטרה היום אצלנו נתפס כמקום בעייתי, חבל.
היו"ר יעקב אשר
מיכאל, אני רוצה להספיק את כולם. תודה רבה. חבר הכנסת יוראי להב.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
קודם כול אני רוצה לשנות את האווירה של חלק מחברי הכנסת כאן ולהודות על העבודה המסורה של שוטרי משטרת ישראל שפועלים בסביבה - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
גם לך אין פריימריז, אז מה אתה עכשיו מתחנף?
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
סליחה?
היו"ר יעקב אשר
אוסנת.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אוסנת, זה לא ראוי, בחיי לא ראוי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
נכון. יאיר לפיד סיפר כל כך הרבה כשעצרו את ההוא - - - ואמרו: תשתלח - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
חבר'ה, לא הפריעו לכם. מה אתם מפריעים לו עכשיו?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא השתלח.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני מבקש שתאפשר לי. אני לא הפרעתי לחברי הכנסת לדבר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתם רוצים שלא ניתן לכם לדבר גם כן?
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני מבקש שתשמור על זכותי להשמיע את דבריי.
היו"ר יעקב אשר
אני שומר עליה כמה שאני יכול.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא, הוא שומר רק על הזכות של הקואליציה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
בקיצור, אני רוצה להודות לשוטרי משטרת ישראל שפועלים בתנאים לא פשוטים, בסביבה מורכבת. מובן שיהיו חריגות, ואותם אנחנו צריכים לתחקר, אבל מתוך נקודת מוצא שזאת משטרת ישראל, זאת המשטרה של מדינת ישראל, שתפקידה לשמור על הסדר האזרחי בהתאם להנחיות הממשלה, שאגב, דורשת עוד ועוד ועוד אכיפה.
היו"ר יעקב אשר
אגב, לי מותר להפריע לך. אני מבקש רק דבר אחד, אל תיתנו לנו שיעור באזרחות. תשב פה בישיבות, תשמע איזה שיתוף פעולה יש לנו כל הזמן, אבל יש לנו ביקורת ומותר לנו.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אדוני, אני רוצה להגיד לאדוני שאני מנהל רישום, אתה לא נותן לחבר אופוזיציה לדבר 25 שניות בלי הפרעה.
היו"ר יעקב אשר
אלי, אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתה תמיד יכול להוציא אותי. אני רק אומר, אתה נותן לכל חבר אופוזיציה לדבר עד 25 שניות.
היו"ר יעקב אשר
אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.
היו"ר יעקב אשר
אל תביא אותי לזה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
צריך להביא כיפה לכנסת, יעקב, לא מוציאים אותי ככה.
היו"ר יעקב אשר
אל תביא אותי לזה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אדוני, אני חושב שבדיון שהתחיל בכך ששוטרים תוקפים אזרחים, אלו היו הדברים של חברת הכנסת מהליכוד, אי-אפשר שלא להתרשם שהביקורת היא לא רק לא עניינית, אלא נובעת - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל אני גם שמעתי ביקורת גדולה על אותו סגן אלוף שעצרו אז בהפגנה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אבל, אדוני, אתה לא יכול לתת לי רשות דיבור - - -
היו"ר יעקב אשר
ביקורת קשה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אתה לא יכול לתת לי רשות דיבור ולהפריע לי.
היו"ר יעקב אשר
אני יכול לדבר. אני כיושב-ראש יכול.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
מה זה, שוטרים תוקפים את האזרחים.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני מבקש ממך שאתה - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה מקבל עד הסוף
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
לא מקובל עליי - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אנחנו ניזונים רק מהסרטונים של המשטרה.
היו"ר יעקב אשר
אוסנת.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
לא מקובל עליי שחברת כנסת - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
פתאום התקשורת סבבה?
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
- - ממפלגת השלטון יושבת פה וטוענת ששוטרי ישראל תוקפים אזרחים. אי אפשר, אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, לא יכול לקרות?
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אי-אפשר, אדוני - - -
היו"ר יעקב אשר
לא יכול לקרות?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אל תראי את זה, תפסיקי - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
מה, אנחנו חיים באיזו פלנטה? אנחנו לא רואים את הסרטונים?
היו"ר יעקב אשר
ששש, חברים, חברים. אוסנת, אוסנת.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
יוראי, בחייך?
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
חברת הכנסת - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אלא אם כן - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
חברת הכנסת אוסנת הילה מארק - - -
היו"ר יעקב אשר
אוסנת, אוסנת מארק, את חברת כנסת חדשה, יש פה יושב-ראש, אז תכבדי אותו.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
סליחה, אני חדשה ישנה.
היו"ר יעקב אשר
אני יודע, אני צוחק.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא ישנה, ותיקה.
היו"ר יעקב אשר
ותיקה, זה נכון.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אי-אפשר שלא לחשוב שהביקורת של חברת הכנסת מהליכוד היא לא ביקורת עניינית, אלא נובעת מקמפיין מתוזמן.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
איזה שטויות.
היו"ר יעקב אשר
תתייחס לגופו של עניין.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
ראש הממשלה נגד מערכות אכיפת החוק ובראשם משטרת ישראל.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אז אתה בעד לתקוף את הילדים.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
ודאי שיש - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אתה בעד?
היו"ר יעקב אשר
אוסנת, אל תעזרי לי.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
ודאי שיש מקרים חריגים, אבל הם היוצאים מן הכלל ואותם יש לתחקר. וכמו שחברי הכנסת פה לצידי אמרו: דרוש שההנחיות יחודדו.
היו"ר יעקב אשר
או, זה מה שביקשנו.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה גם לגעת בעוד סוגיה שלי היא חשובה.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
ואלו המקרים של ההתמודדות מול אנשים עם צרכים מיוחדים. אנחנו נחשפים גם - - -
היו"ר יעקב אשר
לא רק לך היא חשובה, יוראי, אני - - -
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני מדבר על מה שחשוב בעיני.
היו"ר יעקב אשר
אני רק אומר לך שלכולם זה חשוב.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
מאה אחוז, אבל אני מדבר - - -
היו"ר יעקב אשר
אני נותן לך לדבר עד תום, אל תפחד, לא אקח לך דקה מהזמן שלך.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אבל למה? למה?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
ואתה ממשיך לקחת.
היו"ר יעקב אשר
בגלל שלא יכול להיות שאני מדבר על אוכלוסיית מיוחדות, והוא אומר: לי היא חשובה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, אבל זה מה שהוא רוצה להגיד, יעקב, תן לו להגיד.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני אומר את דעתי.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
לדעתי, ההתמודדות עם מקרים שבהם השוטרים ניגשים לאנשים עם צרכים מיוחדים, בהם ילדים, נחשפנו לזה בשבוע שעבר בדימונה כשילד בן 17, השוטר או איש האכיפה לא הבין את הסיטואציה שבה הוא נמצא, ולפיכך הפעיל אלימות לא סבירה כלפיו. ואני תוהה, ואני רוצה לשאול אתכם, מהם ההכשרות וההדרכות שמועברות לשוטרי משטרת ישראל ביחס לזיהוי של אנשים עם צרכים מיוחדים ולהתמודדות מולם.

שוחחתי עם אימא של ילד עם צרכים מיוחדים, לא ילד כבר, הוא אדם מבוגר, אבל היכולת שלו להבין את הסביבה מוגבלת, והוא לא מסוגל לשים מסכה כי היא מפריעה לו, לכן הוא הולך עם איזשהו מסך כזה. והיא טוענת שהיא חוששת שמא יגיע שוטר שיפעיל עליו אלימות או כוח לא סביר בגלל חוסר היכולת שלו להבין מי מולו ולהתמודד. ולפיכך, אני שואל מה ההכשרות שאתם נותנים? האם יש איזושהי העמקה בהכשרות האלו למול המצב שבו אנחנו נתונים?
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
והאם בחנתם איזשהם אמצעים כמו למשל צמיד, שחן עברון הבן של נאוה, ששוחחתי איתה, מסתובב איתו, "אני איש עם צרכים מיוחדים, אנא התקשרו לאימא שלי" ומס' הטלפון, כדי ששוטר יגיע ויזהה את אמצעי הזיהוי הזה, ויוכל להבין שמדובר באיש עם צרכים מיוחדים, ולהתנהל בהתאם. תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. חבר הכנסת בוסו, בבקשה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, קודם כול אני מברך את היושב-ראש על הדיון, כי לאחר ההפגנה שהייתה כאן בירושלים שנעצר תת-אלוף, תקפו, ישר התכנסה ועדה אחרת, אחת הוועדות האחרות, שזה מצד האופוזיציה, ותקפו שם גם כן את המשטרה, ובסוף גם - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
היא בקואליציה. אני רק רוצה להזכיר, מיקי חיימוביץ בקואליציה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
החילופית.
אוריאל בוסו (ש"ס)
הייתה ועדה לביקורת המדינה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
החילופית אומנם, אבל הקואליציה.
קריאה
עדיין, עדיין.
אוריאל בוסו (ש"ס)
הוועדה לביקורת המדינה דנה בדיון, אבל שם ממלא-מקום מפכ"ל המשטרה הוציא מהר התנצלות, אדוני היושב-ראש, ואמרו: נעשה בדק בית איך זה קרה. אולי לא הוא, אבל אמרו: נעשה בדק בית איך קרה המעצר. והחברים שרוצים לצייר את הדיון הזה כביכול נגד המשטרה, זה פשוט חסר משמעות ולא נכון. ואתם רואים את הדיונים שהתנהלו פה של היושב-ראש עם הגוף, אתם מכירים אותי גם כן כשעבדנו, אבל השאלה היא אחת, שלא יהיה עוד הפעם כמו שהוא אמר: סיבוב תקשורתי ולא יצאו מכאן דברים אופרטיביים.

הרי יש בית ספר להכשרת שוטרים בשפרעם, והם עוברים סדנאות. יש שם גם מתקן שלם שמלמדים אותם איך להתנהג מול חיות וכו', אבל השאלה היא האם מלמדים אותם, כמו שאמרתם, הרי ברור לכם שהשוטרים בעצמם כשיראו את הסרטון עכשיו הם יתביישו ויגידו: אם תטשטש את הדמויות, הם יגידו: איך יכול להיות שאפשר להתנהג ככה לילדה ולאבד את האמון?
היו"ר יעקב אשר
נכון.
אוריאל בוסו (ש"ס)
היושב-ראש נלחם כאן על העלאת הסכום מ-200 ל-500, וראש המל"ל וראש הממשלה וכולם קראו לו וביקשו ממנו והסבירו לו שיש עניין הרתעתי מאוד. אבל עניין הרתעתי, אף אחד לא קרא לו, משרד האוצר לא קרא לו ואמר לו: בנינו על אוצר המדינה כרגע להגדיל את הסכום בשביל להכניס את הכסף, אלא בשביל ההרתעה. איך נייצר הרתעה אם הילדה הזאת איבדה את האמון, כפי שהאבא דיבר, שנגרם נזק לילדה הזאת. אולי היושב-ראש לא מעודכן או שלא ראיתם, אבל היום יש לי הצעה לסדר שאמורה להיות במליאה דווקא נושא בעיות - - - . לא מזהים אותם, אבל זה לא רק הם, כי גם הילדה הקטנה הזאת בעלת צרכים, כביכול, בידיעה שלה כרגע היא תראה שוטר והיא תיבהל. ואני חושב שגם כן התנצלות זה לא העניין, אין עניין להתנצל.

השאלה היא הארגון, האם הארגון עושה משהו לחלחל? כי ברור לכם שכשאתם תפגשו ילדה אתם לא תיגשו אליה ככה, אתם תיתנו לה לשתות מים, תגידו לה: ילדה, עכשיו חם, תשימי את המסכה אחרי שתשתי את הברד. אבל לשוטרים האלה אין הכשרה, הם לא אשמים, אי-אפשר לבוא עוד פעם לש"ג ולחפש אותו, הוא לא יודע, לא לימדו אותו איך להתנהג עם ילדים, וגם לא לימדו אותו איך להתנהג עם אוכלוסייה חרדית, כי בסך הכול הוא מגיע לשם, הוא נתקל בדברים.

אני בעצמי גם כן, כמו שהיושב-ראש יודע, מגיע מהשלטון המקומי, הייתי אחראי על השיטור העירוני ועל הביטחון. אתה מגייס שוטר או אפילו פקח, חוץ מ-12 שנות לימוד, ולפעמים זה משהו קצת יותר אז צריך את העבר הצבאי או רובאי שבע או - - - , ואף אחד לא העביר אותם איזו סדנה לפני כן איך להתנהג עם אנשים, עם בני אדם, עם ילדים, ואז אנחנו מגיעים לתמונות הקשות האלה. במקום להגיע אחר כך למח"ש ולבדיקות – לפני שבוע שמענו שהילד הזה רוזנברג בעל הצרכים המיוחדים, השוטר ביקש לשנות את עילת סגירת התיק מחוסר ראיות לחוסר אשמה. הילד הזה עדיין עם פצע מדמם, זה משהו ששנים ייקח לתקן אותו, ואני אספר את הסיפור גם כן היום במליאה על ילדה שביום חמישי תקפו אותה כשהיא לא תיקפה כרטיס באוטובוס, אבל זה לא קשור למשטרה.

לכן אני אומר שאי-אפשר להאשים את השוטרים האלה, אי-אפשר. ברגע שהם לא קיבלו את הכלים ואת ההכשרה המסוימת איך להתנהג עם אוכלוסייה כזאת או אחרת זה לא יעזור, ואז עוד פעם נגיע למח"ש. לא רוצים להגיע לא למח"ש ולא לכלום, אלא להגיע להבנה, ואז שלא נרגיש שיש כאן בעיה ארגונית שמשהו לא מחלחל למטה לשוטר שבסופו של דבר - - -
היו"ר יעקב אשר
סליחה שאני מפריע, ברשות אלי, אני מפריע לו, אבל הוא מהקואליציה, אז הוא מרשה לי. אני חושב שכן תפקיד של מח"ש לבדוק דברים כאלה. לא בשביל שהשוטר - - -
אוריאל בוסו (ש"ס)
ברור שצריך לבדוק.
היו"ר יעקב אשר
אין לי עניין נקמה בשוטר, אבל אם אחרים לא יבינו שממצים את הדין עם מי שטעה ושגה - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
ברור.
היו"ר יעקב אשר
הרתעה זה לא רק מול תושבים, הרתעה היא גם מול - - -
אוריאל בוסו (ש"ס)
זה ברור, אבל אני אומר לנסות לקיים את הדיון כרגע בשביל שלא נגיע לעוד בעיות מח"ש, אלא לנסות לתקן את הבעיה מהשורש.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. חבר הכנסת ינון אזולאי, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, על הדיון החשוב הזה. אני בטוח שהדיון שאתה עושה הוא לאו דווקא על הציבור החרדי, כמו שכולם מנסים לייצר.
היו"ר יעקב אשר
נכון, אמרתי בהתחלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
היית ראש עיר, והיה לך שיתוף פעולה יפה עם המשטרה, ולא פעם אמרת את זה.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
משטרת ישראל, קודם כול אנחנו באמת מודים על העבודה שאתם עושים. אתם עובדים מסביב לשעון, אנחנו לא ממעיטים בכהו זה מהדבר הזה. אבל יחד עם זאת, לא יכול להיות שכל פעם אחרי אירוע עד שיוצאת תגובה, התגובה יוצאת שהיא נטו מגבה את המשטרה. התפקיד שלכם לגבות את המשטרה, את השוטר, זה נכון, אבל אל תשכחו שאחרי השוטר הזה הוא תפס אזרח, ולאו דווקא בקורונה.

הזכיר לך חברי את ינקי רוזנברג, אני הגשתי אז תלונה במח"ש. מח"ש זה מחלקה לחיפוי שוטרים. יושבים שם שלושה ניצבים ומחפים על החברים שלהם השוטרים. מח"ש זאת מחלקה לחיפוי שוטרים, כן. לפני שבועיים בוועדת הפנים נשאלה השאלה אם היו שם שוטרים, אם יש ניצבים שם. אמר שר המשפטים, ממשרד המשפטים אמרו שכן. אז זה שותפים. ואנחנו רואים את ינקי רוזנברג, את אותו אחד שהיכו אותו עד זוב דם והמשטרה עדיין לא מצאה לנכון להתנצל. על הילדה הזאת אומר האבא שהמשטרה אפילו טלפון לא מרימים אליו. שבוע שעבר עומרי פרץ בדימונה בגיל 16, שהשוטר שכן שלו, הוא מכיר אותו שהוא ילד מיוחד.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
ואלו רק המקרים שהצלחנו לקבל.
היו"ר יעקב אשר
אוסנת, האמיני לי, הוא יודע להתבטאות יפה לבד.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא מכיר אותו, ומה הוא אמר לו לפני זה? תלך הביתה תשים מסכה. הלך הביתה. בדרך הביתה תפסו אותו בסיבוב השני עוד פעם והיכו אותו, השפילו אותו על הרצפה, היכו אותו. מה, הוא רוצח? אם היו תופסים אותו ואומרים לו: לך הביתה, מה היה קורה?

אני גר בשכונה חרדית באשדוד, אמר חברי מלכיאלי, זה נכון, המשטרה עומדת שם מכבה את האורות הכול, ומחכה לרגע לקפוץ על הטרף. מה יקרה אם תסבירו קצת פנים? הרי גם התגובה שלכם, של הדוברות על אותה ילדה התפתלה והתפתלה והכול, ושום דבר, לא אשמים. היום אמר לי חן – לא יודע בדיוק אם הוא ניצב, תת, ללא יודע בדיוק מהו – אבל הוא אמר שהמשטרה כנראה שבמקום הזה טעתה. ניסו להגיד לו: מה, כי הרי בתגובה שלכם שיש גורמים פופוליסטים שרוצים להכתים את המשטרה. מי אלו הגורמים האלו? תספרו לנו עליהם. אין שום גורם שרוצה להכפיש את המשטרה. ההפך, אנחנו רוצים ללכת בטוחים, אנחנו רוצים להאמין בכם. אנחנו יודעים את העבודה שלכם, אבל תכירו אותנו האזרחים, זה לא משנה אם אנחנו ציבור חרדי, זה לא משנה אם אנחנו ציבור עם מוגבלויות, זה לא משנה אם אנחנו אתיופים. מסכן אותו חרדי שהוא אתיופי עם מוגבלויות מה יקרה לו. מסכן. מה היה קורה לו? אם אתיופי אחד נרצח כבר בהפגנה, מה היה קורה לאותו חרדי אתיופי? גם היה נשרף אחרי שהוא נרצח. תפקחו את העיניים, שהלב - - -
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מבין אתכם, אני יודע, אבל אני רק אומר לכם לסיום, יש לי איזה רעיון אולי תיקחו אותו. היום צריך 5% אנשים עם מוגבלויות בכל הנציבות, המשטרה לא כפופה לזה. הנציבות לא יכולה לפקח על זה. הייתי שמח לשמוע עד כמה אצלכם נמצאים אנשים עם מוגבלויות, אנשים חרדים, בתוך המערכת, עולים מאתיופיה, כל אלה שנמצאים בחוק. כמה אחוזים מהם באמת עומדים באחוזים של החלטת הממשלה, ורק ככה נוכל להגיע שתבינו בנוסף להסברה. תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. ואני מוסיף ואומר שלא רק הנושא של כמה שוטרים יש כאלה או אחרים, בגלל שגם אם יהיו לך 5% שוטרים זה יכול לעזור, אבל זה לא יעשה את השינוי. השינוי צריך להיות בזה – ואני יודע שבמשטרה קיים דבר כזה שנקרא מינהלת משטרה של המשרד לביטחון פנים או של המשטרה, מינהלת לערבים, מינהלת לאוכלוסיית עולי אתיופיה. אני דורש ומבקש, מבקש, אני לא יכול להחליט את זה, כי אין לנו סמכות להחליט את זה, אבל אני מבקש, וזה יהיה חלק מההחלטות של הסיכום, גם הדברים שאמרת, חבר הכנסת אזולאי, לגבי הטמעה של אנשים בעלי מוגבלויות וכו'.
ינון אזולאי (ש"ס)
שיבינו אותם, שיהיו איתם באינטראקציה.
היו"ר יעקב אשר
כי זה תורם למערכת, אבל גם להקים מינהלת כזו שהתפקיד שלה יהיה לכבות את השרפות האלה ולמנוע אותן. אם יעשו סדנאות לשוטרים, אם יכנסו איתם לדברים הללו – ותכף נשמע מכם את כל הסקירה, ואני יודע שיש לכם מה לומר בעניין הזה, ועוד נשמע אתכם בקשב רב – אבל אני אומר שזה צריך להיות משהו בפיקוד, לא רק בתוך המשטרה, אלא גם משהו בפיקוד כדוגמה, כמו שיש היום מחלקה כזאת לאוכלוסייה הערבית, שהיא גם אוכלוסייה שונה, כמו אוכלוסיות שונות אחרות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, רק בקצרה. מה שאמרת זה נכון, אבל אתה יודע איפה הבעיה, כשאמרו אכיפה בררנית. שבוע שעבר, אתה בטח מכיר את הסיפור עם מנחם קולדצקי ממודיעין עילית, שאישתו רק יצאה לשים את מסכה, הילד בוכה באוטו, יוצאת אל הילד להרגיע אותו, נותנים לה דוח. אין הבנה. אין הבנה. אתה יודע, זה פשוט מטמטם אותנו שאין הבנה, לא מבינים, וזה לאו דווקא נגד הציבור, זה כאילו שהם באים ועושים אותם ככה. כן, יש סרח עודף במשטרה, אין מה לעשות.
היו"ר יעקב אשר
חברת הכסת מיכל וונש.
מיכל וונש (כחול לבן)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, ותודה על דיון בנושא חשוב כל כך. אדוני היושב-ראש, התייחסת לשלושת הדברים שאנחנו עושים פה בחדר בדרך כלל בדיונים ארוכים, ושמים את הדעת הרבה מאוד זמן לפרטים כשאנחנו מנסים להעביר את נושאי הסבירות, המידתיות והחמלה בצורה של חוק יבש. ואדוני היושב-ראש, אני רק רוצה אולי בסדר שנתת מה המטרה של כל הנושא שאנחנו מדברים עליו, והייתי שמה את ההסברתי, ואחר כך את ההרתעתי, ורק בסוף את האכיפתי. כך אני לפחות רואה את זה. אנחנו מדברים על זה כל הזמן. הכרח באמון הציבור - - -
היו"ר יעקב אשר
ברור שכיוונתי לדעת חברת הכנסת.
מיכל וונש (כחול לבן)
ההסברתי, הדיונים פה, פשוט, חבר הכנסת שלמה קרעי, עוסקים כל הזמן בהכרח לשמר את אמון הציבור באירוע מתגלגל, מתמשך, אירוע חירומי. וברור לנו שאתם השותפים בביצוע החוק שאנחנו יושבים פה שעות ומתפלפלים על הדיוק במילה כדי לנסות להעביר לכם את ההכרח בחמלה, את ההכרח בשימור של אמון הציבור, כדי שנוכל לבוא ולבקש ממנו לקחת אחריות אישית, כדי שנוכל לצלוח את האירוע הזה שהוא באמת חירומי באופיו, אבל מתגלגל, מתמשך. בניגוד למה שאנחנו רגילים זבנג וגמרנו, הדבר הזה מאתגר אותנו והוא פה להישאר, וללא אמון הציבור לא נצלח את הדבר הזה. אתם המוציאים לפועל של מה שאנחנו עוסקים פה שעות. יעידו כל חברי הוועדה והיועצים המשפטיים, ונותנים את הדעת על בחירת מילה כזאת או אחרת כדי לנסות לשקף את הדבר הזה שאנחנו מדברים עליו.
היו"ר יעקב אשר
ביחד איתם, ביחד עם נציגות שלה.
מיכל וונש (כחול לבן)
כמובן, כמובן. בסוף בסוף אבל זה תמיד תמיד תהיה השותפות של השוטר בשטח, אדוני היושב-ראש, שמצליח לתת את הפרשנות הנכונה לחמלה שאנחנו מנסים להנגיש לציבור. וההכרח הזה, ההנגשה למידע והשקיפות כלפי האזרח, וגם לפעמים לנראות יש חשיבות הרבה יותר גדולה. המהות בצד והנראות היא ענקית. ואם אין עקביות בהחלת הוראות החוק כפי שאנחנו בעצם מנסחים אותן פה, ובאכיפה שלהן בשטח, אפילו אם יש נראות לחוסר עקביות כי לאחד יש עשרה ילדים ולאחד יש ילד אחד, אז הדוח של זה הוא 500 שקל והדוח של זה הוא 500 כפול עשר, הנראות של הדבר הזה מחייבת אקסטרה שימת לב והבנה של מטרת החוק, ומה עומד מאחורי הבחירה במילים.

ושוב, אני כל הזמן אומרת את זה, יש לנו משבר בפנינו, אבל הוא גם הזדמנות. זאת הזדמנות גדולה מאוד באופן כללי לשקם, לשמר את אמון הציבור, לשים את הזרקור מתוך האירוע המתמשך הזה על הדברים שבהם – במשטרה הרבה פעמים אירוע אחד מקעקע את ההצלחות של 10,000 אירועים מוצלחים ומדהימים שאף אחד לא רואה אותם, אף אחד לא מדווח עליהם. אז ההזדמנות הזאת היא באמת לפתחם של כולנו, ופה אנחנו השותפים שלכם גם בניסיון להעביר את זה בצורה הנכונה ביותר, וגם זקוקים לכם לבצע את הדברים האלה בשום שכל. תודה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אני מקדם בברכה את חבר הכנסת החדש ישן, חבר הכנסת אריאל קלנר, שהוא גם חלק מהוועדה, מחברי הוועדה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
ותיק. חדש ותיק.
היו"ר יעקב אשר
ותיק חדש.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
ישן זה לא נשמע טוב.
היו"ר יעקב אשר
ישן לא טוב, אתה צודק. ברוכים הבאים, אתן לך זכות דיבור אחר כך בהמשך במעלה הדרך. חבר הכנסת שלמה קרעי, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבידר, אתה לא האחרון, לקחו לך את הבכורה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
זה לא טוב.
שלמה קרעי (הליכוד)
תודה, אדוני היושב-ראש, קודם כול אני מצטרף לרוב הדברים שאמרנו חבריי קודם. אני, בשונה מחברת הכנסת אלהרר, לא חושב שמדובר כאן שיצאה תקלה. אני חושב שזה יותר שוגג שקרוב למזיד. זאת מדיניות שקטה כזאת, שכשמדובר באוכלוסייה שאין לה פה, שאם אין סרטון שמראה את הדברים בצורה מאוד מאוד ברורה, אין לאותה אוכלוסייה פה לבוא ולומר עשו לנו ככה, פגעו בנו ככה, בין אם מדובר בחרדים, בין אם מדובר באתיופים, בערבים, באוכלוסיות מיוחדות, הכול יהיה בסדר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
כן, הם קמים בבוקר ואומרים: רגע, למי נהרוס את החיים היום?
שלמה קרעי (הליכוד)
חברת הכנסת אלהרר, לא הפרעתי לך, תני לי לסיים את דבריי, בבקשה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
לא, זה לא רגע.
היו"ר יעקב אשר
לא, אבל יש תחושות לא טובות של אנשים.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
די, נו, רציני?
היו"ר יעקב אשר
לא זה, אבל תחושות לא טובות. רציני. תבואי לסיור ותראי. הלאה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני אומרת שנפלו טעויות, צריך לתקן אותן.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני חושב שבהחלט מדובר במדיניות שקטה כזאת.
היו"ר יעקב אשר
עכשיו מדבר שלמה קרעי.
שלמה קרעי (הליכוד)
יש סרטונים שמסתובבים בכל רחבי הרשת כשמדובר בהפגנה ליד הבית של ראש הממשלה, וניידת שעומדת בצד, ועשרות מפגינים בלי מסכות, צוחקים, מתחבקים, שותים בירה, הכול בסדר, השוטר לא יוצא ונותן דוח. כי שם יודעים שברגע שיעשו משהו מייד זה יעלה לתקשורת, מייד יעשו רעש. כשאוכלוסיות עם כוח ויש להן פה נזהרים ומפחדים שבעתיים לא לעשות משהו כמו שראינו שעשו לאותה ילדה כשהיא ממררת בבכי, ממש זה. אני לא יודע, זה פשוט - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
באמת איך נעביר דיון בלי להזכיר את ההפגנות של ראש הממשלה.
היו"ר יעקב אשר
קארין.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
איך?
היו"ר יעקב אשר
לא, זה קצת - - - , אבל את יכולה להבין את זה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אבל למה. מה? זה לא נכון? אנשים מתגודדים מחוץ לבלפור, אנשים בלי מסכות.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אוי, אוי, אוי.
היו"ר יעקב אשר
לא בלפור, מה זה משנה איפה?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
מתחבקים, מתנשקים.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אוי, אוי, אוי, אנשים מתחבקים.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אף שוטר לא מגיע לשם, אין שם שום אכיפה, זה בסדר.
שלמה קרעי (הליכוד)
מגיע. מגיע שוטר, יש ניידת שעומדת בצד, אבל לא נותנת דוחות ולא מתנפלת עליהם ולא גורמת להם למרר בבכי. וזה לא רק שם, אנחנו רואים בכל מקום, גם בתל אביב, גם במקומות אחרים, יש מקומות שהאכיפה יותר קשה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יעקב, אתה לא - - -
היו"ר יעקב אשר
אלי, אתה יכול ללכת. אם אתה רוצה אתה יכול ללכת. אתה ממהר? אתה יכול ללכת.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני כבר הולך.
היו"ר יעקב אשר
אני מת לשמוע אותך, אבל אתה לא יכול להפריע כל הזמן.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני כבר אלך. אני אסיים ואלך, אני לא רוצה להפריע לשלמה.
היו"ר יעקב אשר
אז זה הכול, לאף אחד אתה לא רוצה להפריע.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני לא אומר שזה מזיד, אני אומר שזאת מדיניות שקטה כזאת. זאת אפילו לא מדיניות אולי, זאת הרגשה כזאת שכשזאת אוכלוסייה שאין לה פה אז לא יקרה כלום. אני גם לא יודע אם יש כאן איזשהו עידוד של דוחות בנושא הזה, אם יש איזושהי מכסה של דוחות או עידוד של דוחות שמבקשים מהשוטרים להביא, כמו שאנחנו יודעים שקורה לפעמים בדוחות תנועה ובדברים כאלה. אני חושב שכאן זה שונה מאשר דוחות על עבירות, שברור וידוע לכולם שלא חוצים קו לבן, שלא עוברים שלא במעבר חציה, שלא עוברים באדום, אלו דברים שאנשים יודעים. אי-אפשר להגיד שהאדם עשה את זה בלי כוונה או שהוא לא ידע שזה אסור. בנושא של המסכות, אנחנו בתקופה חדשה עם הנושא הזה, יש אנשים ששוכחים. גם אנחנו לפעמים יוצאים החוצה, והמסכה, וחוזרים להביא. זה קורה. זה משהו שהוא לא ידוע וצפוי לכולם. ולכן ההסברה וההרתעה לפני האכיפה. למה לבוא ולעמוד עם ניידת מוחשכת? אלא עם ניידת עם אורות כחולים ברחוב שכולם יזכרו, יש ניידת אז נשים את המסכה. המטרה כאן היא לשמור על בריאות הציבור.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
שלמה, תתעדכן, מאתמול יש גם סמויים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אז אני חושב שהסמויים האלה כאן בנושא הזה לא כל כך רלוונטיים לסיפור של האכיפה של המסכות. אנחנו רוצים הרתעה, אנחנו רוצים שאנשים יזכרו ויעשו את זה, ולא במטרה להוציא מהם דוחות, במיוחד עכשיו כשהקנס עלה, בניגוד למה שאנחנו חשבנו כאן בוועדה, ל-500 שקלים.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
והצבעת בעד.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני חושב שבקנס כזה גבוה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
הצבעת בעד להעלות את הקנס, תעמוד מאחורי הדברים שלך.
שלמה קרעי (הליכוד)
נכון, נכון.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
חייבים לשמור על הקואליציה.
שלמה קרעי (הליכוד)
נכון, יש לנו משמעת קואליציונית, ואנחנו מקבלים בסוף את העמדה המקצועית.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אז אל תבלבל את המוח.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל חשבנו שזה - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אלי, זה היה בשבילך.
שלמה קרעי (הליכוד)
יחד עם העלאת הקנס הזה גם אמרנו שיהיה שיקול דעת לאוכף, שיקול דעת לשוטר, שלא ייתן את הקנס - - -
היו"ר יעקב אשר
לא יש, הוא חייב להפעיל אותו.
שלמה קרעי (הליכוד)
בדיוק, שחייב להזהיר, חייב להרתיע. הקנס זה רק למפירי חוק במזיד, לא ילדה שיושבת בצד ושכחה לשים את המכסה או שלא שכחה, אבל היא ילדה קטנה. ודיברו כאן על כל מיני דוגמאות שהיו בעבר. לפני חודשיים-שלושה גם ביקשנו דיון על הילדה הזאת במאה שערים, על התינוקת בעגלה גם שזרקו רימון והיא נפגעה. בצורה כזאת, אני לא יודע, גם שם זה משהו – אנחנו לא ועדת חקירה כאן – אבל גם שם היו טענות לכאן ולכאן כאילו מדובר באכיפה מוגזמת כשמדובר בציבור הזה במאה שערים.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה.
שלמה קרעי (הליכוד)
רגע, סליחה, אדוני. אני חושב שאין מזרזין אלא למזורזים. אני חושב שהמשטרה נמצאת כאן והמטרה שלה כמונו היא להשיב את אמון הציבור, שהאנשים ישמחו לראות שוטרים בשכונה שלהם ששומרים עליהם. המטרה של המשטרה היא לשמור על הסדר, לשמור על האזרחים מפני מפירי החוק ולא להוות גורם מאיים. ולכן, החשיבות של הדיון הזה, אדוני היושב-ראש, היא שבמשטרה ידעו גם בנוסף שאנחנו כאן עם האצבע על הדופק.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אנחנו כאן עוקבים אחרי הדברים האלה. ואני רוצה רק לסיים, שאם יש צורך בהחלטה כזאת שרק שוטרי סיור מסוימים, רק שוטרי סיור למשל, יוכלו לתת דוחות, אנשים שידעו איך לפנות לילדים. בכלל לתת דוח לילד מתחת לגיל 18 צריך שיהיו רק אנשים מסוימים, שוטרים שיוסמכו לכך. לא כל שוטר שעומד מול עבריינים יבוא וייתן גם דוח לילדים קטנים. תודה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר יעקב אשר
נשמע אחר כך מהמשטרה גם את פעולות ההסמכה. אגב, המשטרה גם קיבלה על עצמה, כמו שאמרתי מקודם, במסגרת אותה חקיקה שהייתה, שהם גם יהיו אחראים על הפקחים העירוניים שמצטרפים כרגע לעניין הזה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני לא יודע מי צריך להיות אחראי על מי, יכול להיות שדווקא להפך.
היו"ר יעקב אשר
לא, האחריות שלהם היא להבהיר מה הסמכויות ומה הדברים. ואני עוד פעם אומר, אני עושה הבדלה בין האנשים שעברו קרוב למזיד, אני מסכים איתך בהגדרה הזאת, לבין המדיניות. אבל מדיניות לבד לא יכולה להיות, היא חייבת להיות אכיפתית בתוך המשטרה. ותכף נשמע את הדברים, נגיע לזה. אני עושה סבב של כל הגורמים, ובסוף אתן לכם את הזמן שלכם, של המשטרה, לשמוע אתכם בקשב רב. ואני כרגע מדלג לאלי אבידר, ולו מסיבה אחת, שאתם הגעתם יותר מאוחר ממנו. השאר היינו קודם. אלי אבידר, בבקשה. לאחר מכן חברת הכנסת עינב קאבלה; לאחר מכן – חבר הכנסת ברוכי; ואחרון חביב – חבר הכנסת אריאל קלנר. בבקשה, אלי.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תודה רבה, אדוני. א'. חשבתי שאני מברך על הדיון הזה, אבל אני מצטער עליו צער רב, ואני אגיד לך למה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אין חובת נוכחות.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני אומר לך למה. כיוון שאני אפילו מתבייש היום, ואני רוצה לבקש סליחה מאנשי המשטרה שנמצאים פה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
די, אל תהיה פופוליסט. די, אבידר. די.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
והדבר הוא מאוד מאוד פשוט.
היו"ר יעקב אשר
אם הוא לא יהיה, אז מה עוד? צריך קצת.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
קצת.
היו"ר יעקב אשר
20%, 30%.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
טוב, ליברמן רואה את זה, נו.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תעמוד במילה שלך פעם, ותדאג שלא יפריעו לי.
היו"ר יעקב אשר
חברים.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
בן אדם צריך שתהיה לו מילה.
היו"ר יעקב אשר
מאה אחוז, הנה, שמתי את המיקרופון רחוק.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
כי מילה זו מילה.
היו"ר יעקב אשר
מילה זו מילה. זה שלכם, לא שלנו.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
כי מילה זו מילה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אוסנת, אני - - -
היו"ר יעקב אשר
אוסנת, אני אגן בחירוף נפש על זכות הדיבור של אלי.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתה תגן בחירוף נפש. א'. אני רוצה לבקש סליחה מאנשי המשטרה שנמצאים פה, אבל בעיקר מאנשי המשטרה - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
מהילדה אתה גם מבקש סליחה?
היו"ר יעקב אשר
שלמה, הוא לא הפריע לך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני רוצה להגיד לאנשי הקואליציה פעם אחת, עוד מישהו מפריע לי, אחרי זה אל תתחילו לבכות שאני מפריע לכם, בסדר? כיבדתי אתכם, בואו נמשיך.
היו"ר יעקב אשר
המסר הועבר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני רוצה לבקש סליחה מאנשי המשטרה, ולא מאלה שיושבים פה, אלא מאלה שמרגישים מותקפים. לי הייתה ביקורת על המשטרה כמה פעמים בחודשים האחרונים, אבל לעשות את מה שעושים עכשיו זה לא הגיוני. על מי אתם מלינים? תלינו על עצמכם. הרי כשרצו להעלות פה את החוק ל-500 שקלים אמרנו אל תעלו, אמרנו אל תגבירו את האכיפה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
מה זה רלוונטי לאלימות?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אל תפריעי לי.
היו"ר יעקב אשר
מה הקשר?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה לא קשור.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אל תפריעי לי.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
מה זה רלוונטי לאלימות? מה זה רלוונטי?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אל תפריעי לי. בואי תלמדי לכבד דיון. נראה אותך בוועדה - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
מה זה רלוונטי לאלימות?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
נראה אותך בוועדה לבחירת שופטים שתפריעי להם שם, יוציאו אותך מהדיון בשנייה. ועכשיו בוא נמשיך. אתם תלינו על עצמכם. אנחנו אמרנו לכם שמי שיסבול זה אנשי – מי יסבול? העדה החרדית - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
למה?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אנשי עיירות הפיתוח. למה? ככה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
למה?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
עכשיו, הדבר המרכזי הוא - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל למה אתה חושב שהם יסבלו?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתם עכשיו מה תעשו?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אתה מדבר סרה במשטרה, זה לא יפה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אדוני יושב-הראש שלא שולט בדיון, יעקב, בבקשה, תן לדבר פה.
היו"ר יעקב אשר
כן.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני מציע להזמין מחר גם את נציגי השב"כ, בוא נכעס עליהם למה הם שולחים סתם לעשרות אלפי אנשים שלא היו במקום.
היו"ר יעקב אשר
אני בעד.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
בוא, יאללה.
היו"ר יעקב אשר
אני בעד, אני בעד, מה הבעיה?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתם עושים אכיפה בררנית בתוך החוקים המטורפים שאתם מביאים, ואתם מצביעים בעד, ואחרי זה אתם באים להתלונן. מה אתם רוצים מהם? מה אתם רוצים מהם?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
מה, בגלל ה-500 זה נהיה אלים יותר?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא, בגלל עצם העובדה של להכניס את העם לחרדה ולשלוח את המשטרה בכל סט של חוקים. עכשיו מה תעשו עם השב"כ? השב"כ הכניסו עד עכשיו 50,000 אנשים לבידוד.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אני לא מאמינה שאתה אומר את זה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
הכניסו 50,000 אנשים לבידוד, חלק גדול לא מדויק. למה לא תביאו אותם פה למשפט שדה? אנחנו אמרנו לכם אל תעשו את זה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה לא משפט שדה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אמרנו שזה לא מדויק. עכשיו מה תעשו? תביאו אותם לדיון ותנזפו בהם? אני רוצה להגיד לכם משהו, תפסיקו להיות פופוליסטים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא קנס, דבר אחר ודאי שכן, למה - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תתחילו להיות עם עמוד שדרה, וכשבנימין נתניהו ומאיר בן שבת המתכלל מביאים חוק להעלות קנס ולהגביר את האכיפה ולשגע את האוכלוסייה תצביעו נגד. תצביעו נגד.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אבל, רגע, אלי, בין 200 ל-500 מה זה קשור?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תצביעו נגד, אנחנו נתמוך בכם. תצביעו נגד.
היו"ר יעקב אשר
מה זה קשור?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אבל מה זה קשור?
קריאות
- - -
היו"ר יעקב אשר
אתה רוצה - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אל תפריע לי עכשיו.
היו"ר יעקב אשר
אתה רוצה שיפריעו לך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
ואתם עומדים בלחץ של הציבור שלכם בעדה החרדית, אז תצביעו נגד, תהיו גברים.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אלי, בין 200 ל-500, 500 מעלה את היקף האלימות?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
ואני אומר לש"ס, כי אצלכם אין נשים, תהיו גברים.
היו"ר יעקב אשר
אל תענו לו.
שלמה קרעי (הליכוד)
למה אתה חושב שרק החרדים יסבלו מזה? אתה גם מודה שיש אכיפה?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תהיו גברים, תצביעו נגד. אבל אל תבואו לבלבל פה את המוח ולתקוף אנשים טובים.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
וכן, אדוני, הגיע הזמן שתתנצל על המילה "סרחו". שוטרים לא סרחו, אדוני, הם לא לקחו שוחד, הם לא גנבו, הם נתנו.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אתה לא תטיף מוסר ליושב-ראש.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
הם אולי עברו על תקנה.
היו"ר יעקב אשר
אדוני יעבור - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
בדוק במושג ותתנצל. חשוב שתעשה את זה.
היו"ר יעקב אשר
אז אני רוצה שתבדוק את ההתבטאויות שלך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תבדוק "סרחו", בבקשה, אדוני.
היו"ר יעקב אשר
אתה לא תפריע לי.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני אומר לך תבדוק.
היו"ר יעקב אשר
שאלת, אז גמרת לדבר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אמרת שלא. תבדוק. תתנצל בפניהם.
היו"ר יעקב אשר
סיימת לדבר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא.
היו"ר יעקב אשר
עכשיו סיימת לדבר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא.
היו"ר יעקב אשר
חבר הכנסת אליהו ברוכי, בבקשה. אני גם לא אענה לך על דברים שאתה שואל.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
מצוין.
היו"ר יעקב אשר
מצוין.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אבל היה ראוי שאם אמרת מילה, לחזור בה.
היו"ר יעקב אשר
היה מן הראוי שלא תדבר בלי רשות. אני לא אענה לך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אדם גדול יודע להגיד טעיתי.
היו"ר יעקב אשר
אני לא אענה לך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא קרה כלום.
היו"ר יעקב אשר
תבדוק את ההתבטאויות שלך נגד הפקידים ונגד אנשי מקצוע.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אבל אני אומר לך "סרחו", אמרת לי לא אמרתי. יש לך פה, תבדוק את הפרוטוקול.
היו"ר יעקב אשר
אל תהיה דמגוג, וגם דבר שקר, כי זה לא היה. אתה תבדוק את זה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יעקב, אני אקח אותך לוועדת אתיקה, אמרת לי שקרן עכשיו.
היו"ר יעקב אשר
מה שאמרתי עכשיו זה "דבר שקר".
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני אקח אותך לוועדת אתיקה שעדיין לא הצלחתם להקים.
היו"ר יעקב אשר
אתה לא יכול לקחת אותי, אתה יכול להזמין אותי, במקרה הטוב.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
למה? למה? אלי, למה?
היו"ר יעקב אשר
מיכאלי, עזוב. תאמינו לי, יש לי תואר - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
"סרח" אמרת, תתנצל, מה קרה? לא קרה כלום.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו חברים טובים. הוא צריך עכשיו את הזה שלו, בסדר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
בדיוק. ליברמן התקשר ביקש שאני אעשה בלגן. אצלנו זה עובד לפי הוראות.
היו"ר יעקב אשר
לא, דווקא עכשיו הוא לא ביקש ממך. חבר הכנסת אליהו ברוכי, ולא להפריע לו, זו הופעה ראשונה כאן אצלנו בוועדה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
ברכות.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
כבוד היושב-ראש, אני גם מודה על הדיון, אבל אני מתבייש בדיון הזה. אלי, אני רוצה לומר לך דבר אחד, אני עשרה ימים במשכן, משהו כזה, עד לרגע זה כל הדיון על הנושא הזה היה חזית אחידה כשכל חברי סיעות הבית הבינו שהמשטרה שגתה, לא יודע, סרחה אני לא רוצה להגיד, לא יודע מה המונחים בהגדרות שלך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני אגיד לך.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
עזוב, אבל ברור שיש פה אכיפה בררנית, ברור שכל המקרים הקשים יוצאים רק מהאזורים החרדיים. זאת עובדה. עכשיו, אל תלין עלינו שאנחנו מעבירים חוקים כשאנחנו צריכים לדעת שהמשטרה תיקח את הקושי שלהם ואת העול שלהם רק לאזורים החרדיים, ממש לא. זאת לא הכוונה בחוק במדינת ישראל.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אבל אמרנו לכם לפני זה, אליהו.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
לא, ממש לא.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אמרנו לכם לפני זה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
כל סיעות הבית הציגו פה חזית אחידה על השגגה שיצאה מהמשטרה. ממש לא. אתה פה לוקח את זה למחוזות אחרים.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
ואנחנו מצפים מהמשטרה שתתנצל ותעניש את השוטרים.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
לא בשביל נקמה, ממש לא. בשביל להחזיר את האמון, בשביל ההרתעה. ממש לא בשביל נקמה. אתה משום מה מנסה לקחת את זה למקומות מאוד לא נעימים. ממש לא.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
כך אתה מרגיש.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
לגמרי. עד שבאתי לפה, אני אומר לך, עד שבאתי לפה החזית הייתה אחידה עם כל סיעות הבית.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
החלטתם עכשיו לעשות אכיפה בתוך המשטרה.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא, אלי.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אלי מושך את זה לכיוונים לא נכונים, מאוד לא נכונים.
היו"ר יעקב אשר
אלי, אתה עושה דבר שלא היה צריך לעשות, אבל לא חשוב, אף אחד לא קונה את זה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתה התחלת את הדיון ברגע שהבאת אבא.
היו"ר יעקב אשר
אף אחד לא קונה את זה. לא קונים את זה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
את שלך לא קונים. הבאת אבא של ילדה כדי - - - את הדיון על התחלה בהתחלה?
היו"ר יעקב אשר
מאה אחוז. הרב ברוכי, תסיים.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אני רוצה עוד שלב אחד. גם חבר הכנסת מלכיאלי עמד במליאה, הציג עבודה שעשו אנשי תקשורת. כל הכתבות בתקשורת, לא יודע אם כל, הציג רשימה של כתבות עם חזית, כל פעם התמונה שמוצגת היא תמונה של חרדים.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא התנגדנו.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אבל אתה פה מושך את הדיון עכשיו למקום שזה כאילו - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתם עשיתם את זה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
תשמע, כשמביאים חוק במדינה אף אחד לא מצפה מאנשי המשטרה שייקחו את זה רק לאזורים חרדיים, ממש לא. אבל שים לב שכל ההתקפות, כל המקרים הקשים יוצאים מאזורים חרדיים. ממש לא.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
א'. זה מה שמצטלם היום.
היו"ר יעקב אשר
אליהו, סיימת?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
סיימתי, כן. תודה רבה. חבר הכנסת קלנר, בבקשה.
אריאל קלנר (הליכוד)
שלום, תודה, אדוני היושב-ראש. קודם כול אני מצטרף לחבריי, למרביתם, אני חושב שזה צריך להיות באמת דבר שכולם צריכים להסכים עליו, שלא יכול להיות ששוטרים יבואו ויתנפלו על ילדה בצורה כזאת. הרי אין בזה שום היגיון, שום היגיון שבעולם. והטענה פה, הטענה שגם אני חש אותה, יש פה איזושהי לגיטימיות כביכול, לא לגיטימיות, זה לא כתוב, זה לא מונחה, זה לא רשום, אבל יש איזשהו פרופיילינג, החרדים הם קבוצה שמפרה הוראות, הם לא שומרים על התקנות, ולכן צריכים לאכוף נגדם בכל העוצמה. זה נכון, אמר את זה חבר הכנסת קרעי לפניי, אין להם את המגפון החזק. יש קבוצות שיש להן מגפון חזק, שם אתה עושה טעות קטנה, שעתיים זה יהיה בחדשות, ושבועיים ידברו על זה, ו-1,001 גורמים מאוד מאוד חזקים שיש להם את אותם מגפונים, ווליום חזק, יבוא וידברו בלי הפסקה על הדברים האלה.

אז גם אני רוצה קודם כול להוריד את הלהבות. אני לא בעד לעשות דה-לגיטימציה למשטרה. למשטרה יש תפקיד חשוב ביותר בתקופה הזאת, אבל עם זאת, היא לא יכולה לבוא ולהתנהל בצורה של פרופיילינג, היא צריכה לבדוק את עצמה טוב טוב. לא יכול להיות, וזו התחושה שלי, דרך אגב, התחושה הזאת מתחילה ממה שקורה בעיתונות, ממה שקורה באיזושהי אווירה ציבורית כזאת שנוצרת, שיש ציבור שמולו אפשר לבוא ולהיכנס בו. למה? כי הוא עבריין מועד. התפקיד שלכם הוא להוריד את הדבר הזה למטה. זה לא יכול להימשך ככה. אנחנו צריכים שהילדים פה יגדלו עם אמון במשטרה.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
אריאל קלנר (הליכוד)
אנחנו צריכים שהאזרחים פה יגלו אמון במשטרה. לא יכול להיות שהאזרחים ירגישו שהמשטרה היא האויב שלהם. ובכל הנושא הזה של סמויים, בוודאי שלא צריכים להיות, בטח לא במקרה כזה של אכיפה כשאנחנו רוצים בסך הכול לסייע לאזרחים לשמור על התקנות. לא מדובר פה בעבריינים. תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אני רוצה רק לומר בהמשך לדברים האלה, ושוב לספר טיפה אחורה, וחברכם גם בדימוס וגם של היום יודעים. כשהייתי ראש עיריית בני ברק תמיד הייתה מסורת כזאת, רוב ראשי עיריית בני ברק תמיד התגאו שבבני ברק אין תחנת משטרה, כי באמת אחוזי הפשיעה היו הרבה יותר נמוכים מכל מקום אחר, וכו', והתגאו בזה. ואני באתי, ראש עיר שגם קצת מכיר את המערכת, ואמרתי: אני כן רוצה תחנת משטרה בבני ברק. והקמנו נקודת משטרה בבני ברק, ושיתוף הפעולה עם המשטרה בבני ברק היה מצוין. היה מצוין ועלה על פסים מאוד טובים של הידברות, של הבנה. הקמתי את השיטור העירוני בבני ברק ביחד עם המפקחים שלנו עם המשטרה. אז שאף אחד לא ייקח אותי למקומות שאני לא שם. אני לא שם. מעשיי יוכיחו, לא דיבוריי בפייסבוק. מעשיי יוכיחו.

רק אני אומר דבר אחד, ואמר את זה קלנר ואמרו את זה גם אחרים, וראיתם איך החברים מדברים על זה, ובטוח שאם היה פה מישהו מיוצאי אתיופיה הוא היה אומר את זה אותו דבר. אנחנו כן רוצים שהאמון לא ייסדק, כי אמון הוא בסוף גם היכולת שלכם לאכוף, כי זה חלק מהחינוך. ולכן אתם צריכים לשים – אתה יודע, כמו שעושים מבצע במקום שרוצים שבוע ניקיון, שבוע הסברה לא רק לחרדים, לכולם – בנושא המסכות, איך השוטר הופך את עצמו למסבירן, לאכוף בסוף כמו שאמרו. מסבירן, מרתיען, הרתעה כמו שאנחנו עושים. אתם יודעים, הרי גם בבטיחות בדרכים, הייתי יושב-ראש הוועדה בקדנציה הקודמת, היה שיתוף פעולה מקסים עם דורון ידיד שהוא היום מפקד המחוז. החשיבות הייתה בנוכחות בשטח. הנוכחות בשטח חשובה, היא חלק מהעניין, אבל אם הנוכחות הופכת לסיפורי זוועות כאלה זה יכול לסדוק את האמון. אנחנו נשמע עוד שלושה גורמים, ולאחר מכן המשטרה מקבלת את כל הזמן הנדרש לה. עורכת הדין ורד וינמן מנכ"לית המועצה לשלום הילד, תודה שהגעת.
ורד וינדמן
תודה רבה. תודה, אדוני יושב-הראש. אני רוצה, ברשותכם, לדבר על ילדים ורק על ילדים. זה לא מקרה בודד, המקרה שאיתו פתחת, אדוני היושב-ראש, את הדיון. יש פה צבר של מקרים, לפחות על שניים מהם הוצאנו מכתבים למשטרת ישראל, וזה צבר אירועים שמי שעומד במרכז שלהם הם ילדים. אסור להתעלם מזה שלא מדובר פה בעניין נקודתי. ומה שצריכה להיות כאן זאת התוויית דרך. התוויית דרך שמתחילה מלמעלה ויורדת עד לאחרון השוטרים.

גם אנחנו היינו בדיון, נציגה שלנו, עורכת הדין לירון אשל הייתה בדיון - -
היו"ר יעקב אשר
נכון.
ורד וינדמן
- - ועמדה על כך שכשעסקינן בקטינים צריך להתייחס באופן אחר. המשטרה יודעת את זה, אנחנו יודעים לעבוד עם מחלקת נוער של המשטרה, אלא שמי שמסתובב ברחובות האלה אלה לא שוטרים שעוברים הכשרה מיוחדת לעבודה עם נוער.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק, זאת הבעיה.
ורד וינדמן
וזאת גם לא עבודה רגילה של המשטרה, היא שונה. ויש ציפייה מהמשטרה כן – מבלי לצאת כנגד המשטרה כגוף – אבל יש ציפייה מהמשטרה לבוא ולומר: טעינו, ולומר: נפיק לקחים. זה לא המסר שעובר, לא בתגובות בתקשורת, לא באחת התשובות שקיבלנו, שאני מרשה לעצמי לומר שהיא הייתה תשובה מביכה לתלונות ולטענות שלנו. ואנחנו גוף שיודעים להעריך את עבודת המשטרה, ולא רוצים שהילדים יפחדו מהמשטרה. גם המשטרה לא רוצה שילדים יפחדו ממנה, לא ילדים ולא בני נוער. רוצים שיהיה גם כחברה, ובטח עבור ילדים, שיהיה אמון במשטרה. תגובות שמתגוננות, תגובות שמתחילות להתווכח על זווית צילום, תגובות שמדברות על "רואים רק חלק מהתמונה", הן תגובות שלא מעודדות אמון לא של הציבור בכלל ולא של ילדים ונוער. אז צריך לדעת לומר: טעינו, נפיק לקחים, נלמד ונראה איך אנחנו משפרים את ההתנהלות שלנו מול ילדים.

עכשיו אני רוצה להיות קונקרטית כי אמר היושב-ראש שהדיון הזה אמור להיות קונקרטי, ובצדק. מה שהמשטרה צריכה לעשות מעבר להפקת לקחים וכן העברת מסר, צריכות לצאת הנחיות מאוד ברורות. אני מודה שהתלבטתי קצת על ההנחיות, כי כשרואים את הסרטון על אותה ילדה צעירה, אתה שואל את עצמך: צריך הנחיות בשביל זה? זה לא רק שכל ישר? רק היגיון בריא שאומר: לא ככה מתנהגים.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק.
ורד וינדמן
אבל יכול להיות שכן, אז צריך הנחיות מאוד ברורות, וצריך שהדברים יהיו ברורים, ושהמשטרה תבין שיש לה פה לפני הכול – ואני יודעת שאמרת את זה, אדוני, אני מסכימה עם זה ואני רוצה להחזיק להחרות אחריך – למשטרה יש כאן תפקיד קריטי של הסברה, זה התפקיד הגדול. הם באים במגע יומיומי עם הציבור, גם עם ציבור הקטינים שמסתובב מטבע הדברים ברחוב, יש לו תפקיד הסברתי. וכן, להסתובב עם תרמיל עם מסכות, כן, לתת למי שאין לו מסכה. זה התפקיד. המשטרה תשיג ככה גם את המטרה של שמירה על הבריאות, שהיא חשובה, וגם תשפר את אמון הציבור, שהוא חשוב לציבור בכלל, ולילדים. וזה צריך להיות התפקיד – לקחת אחריות, הנחיות, הסברה, וכן לסייע, לתת יד מושטת.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. ובהזדמנות זאת גם אני מודה לכם על שיתוף הפעולה בוועדה עם הנציגה שלך, כמו שהזכרת, שבהחלט האירה את עינינו בהרבה דברים. יונית אפרתי, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, נמצאת איתנו? שלום.
יונית אפרתי
תודה רבה. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות היא חלק ממשרד המשפטים. אלינו מגיעות פניות ציבור. כשאלינו הגיעו לא מעט פניות של אנשים עם מוגבלות ובני משפחתם במהלך הגל הראשון, וגם כעת. חשוב לי לציין קודם כול שהוצאה החרגה כלפי אנשים עם מוגבלות גם בעטיית מסכה וגם ביציאה בזמנו כשהייתה הגבלה של ה-100 מטר. ההחרגה בצו, כך שאנשים עם מוגבלות לא חייבים לעטות מסכה.

והמקרים שהגיעו אלינו הם מקרים שבהם המשטרה או גורמי האכיפה לא הכירו את ההנחיות ופעלו אל מול האנשים. אם תיארתם כאן טראומות שילדים חווים, טראומות כאלה חוו גם אנשים עם מוגבלות נפשית, גם אנשים עם מוגבלות שכלית, גם אנשים עם אוטיזם. אם דיברתם על אנשים שלא יכולים לסנגר על עצמם, אז פגשנו את זה גם. גם קיבלו דוחות, גם חוו התנהלות שעוררה אצלם חרדות נוספות. כלומר, התנהלות ותגובות של המשטרה, שחלקן היו גם תגובות אלימות.
היו"ר יעקב אשר
אלי, למה אתה לא מאשים אותה? היא אומרת אלימות על המשטרה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
די, נו, יעקב, זה לא אותו דבר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
התעייפתי. התעייפתי - - -
יונית אפרתי
אנחנו בודקים כל תלונה ופנייה שמגיעה אלינו. פנינו למשטרה. מעבר לזה הוצאנו הנחיות למשטרה כיצד נכון לפעול. ומה שחשוב ומה שצריך להדגיש זה באמת שהמשטרה תכיר את ההחרגה בצו, כך שאנשים עם מוגבלות לא חייבים לעטות מסכה, והם אינם צריכים לשאת כרטיס שמזהה אותם כאנשים עם מוגבלות, בהמשך לאחת ההצעות שעלתה כאן במהלך הדיון. מספיק שאדם יגיד זאת, הוא לא צריך להראות כרטיס נכה, הוא לא צריך להוציא תעודת רופא. זה אחד.

שתיים, אם חלילה נגיע למצב של סגר, שוב, ההחרגה של 100 מטר, יציאה מעבר ל-100 מטר תהיה רלוונטית, וגם כאן חשוב שיכירו את ההנחיה.

אני מאוד מסכימה עם האמירה שהייתה בתחילת הדיון על שיקול דעת ועל ההסברה. כלומר, ברגע שמגיע שוטר או גורם האכיפה חשוב לפעול קודם כול בשיחה, קודם כול בירור, קודם כול לבדוק מה קרה, למה אתה לא עוטה מסכה, בוא תעטה מסכה, ואז לנהל איזשהו שיח ולראות באמת מיהו האדם שמולו מתנהלים, ואני בטוחה שמרבית מקרי האלימות לא היו מתרחשים.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה.
יונית אפרתי
רק אני חייבת לציין פה - -
היו"ר יעקב אשר
לסיום, בבקשה.
יונית אפרתי
- - חבר הכנסת, תסלחו לי שלא רשמתי את שמו, אני לא זוכרת כבר מי היה בדיון.
היו"ר יעקב אשר
לא משנה.
יונית אפרתי
דיבר על ייצוג הולם בקרב המשטרה. אני מאוד מסכימה עם האמירה הזאת.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
ינון אזולאי.
היו"ר יעקב אשר
חבר הכנסת אזולאי.
יונית אפרתי
ואכן, בקרב המשטרה רמת העמידה, ייצוג הולם, כלומר, העסקת אנשים עם מוגבלות בתוך המשטרה , המשטרה אינה עומדת ביעד שלה של 5%. הם נמצאים בעמידה בינונית.
היו"ר יעקב אשר
חבל, משטרת ישראל, הם מדברים על היעד של 5% בהעסקת בעלי מוגבלויות, שלא עומדים בה במשטרה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
- - - הם לא הבעלים. אם הייתה לי בעלות הייתי נותנת לך אותה.
יונית אפרתי
ואני מאוד מסכימה שלו במשטרה היו מועסקים יותר אנשים עם מוגבלות היו מכירים יותר את האוכלוסייה, היו יודעים לזהות מי הם האוכלוסייה של אנשים עם מוגבלות. שוב, אני מדברת על אנשים עם מוגבלות שלא רואים, אנשים עם מוגבלות נפשית, שכלית, אוטיזם. כלומר, אין פה סממן חיצוני בהכרח שמקל על הזיהוי, ולכן חשוב להכיר את האנשים ולכן חשובה ההתנהלות ושיקול הדעת.
היו"ר יעקב אשר
נכון. תודה רבה. עורך דין ישי שרון, הסנגוריה הציבורית, אחרון; ולאחר מכן נשמע את דברי המשטרה. בבקשה, ישי, קצר, אתה יודע לקצר, אני יודע.
ישי שרון
שלום לכולם, אני רוצה קודם כול לומר, להזכיר לכולנו שכאן מדברים על אכיפה לא רגילה, לא לנו ולא למשטרה. המשטרה לא מורגלת באכיפה של עבירה שהיא למעשה מינהלית ולא פלילית. ואנחנו הציבור לא מורגלים בסוג של אכיפה בוא נגיד הדוקה כזאת יומיום עם דרישות הזדהות, וכו'.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
ישי שרון
אני חושב ששני הצדדים צריכים להתרגל למציאות החדשה הזאת. ומכאן אני מתחבר להצעה של ורד, שהמשטרה תגבש הנחיות ונהלי אכיפה שהם drill down את סעיפי החוק, וגם תפרסם אותם לציבור. אני מניח שיש הנחיות אכיפה כאלה, ואני מקווה שהן גם מתייחסות לחלק מהבעיות שעלו כאן בוועדה, בין אם זה היחס לאוכלוסיות מיוחדות, אקט ההסברה לפני האכיפה. אני אוהב לקרוא לזה סוף מעשה במחשבה תחילה. אבל חשוב מאוד שההנחיות האלה גם יהיו מונגשות ויפורסמו לציבור. זאת נקודה אחת.

נקודה שנייה שאני רוצה לציין היא בעקבות פנייה שלנו, של הסנגוריה הציבורית הארצית, לממלא-מקום מפכ"ל המשטרה, וזה בנושא שקשור לאכיפה. אנחנו מזהים בסנגוריה הציבורית אווירה מדאיגה במס' מקרים של אזרחים שנכנסו, שלא בטובתם, לעימות ישיר עם שוטרים רק בגלל שהם תיעדו פעולת אכיפה. על פי רוב החיכוך הזה מתחיל ומסלים בעקבות דרישה, לא חוקית אגב, של שוטר מהאזרח להפסיק את התיעוד. לפעמים זה גם ממשיך בחיפוש לא חוקי בטלפון, החרמה שלו, ולפעמים אפילו זה מגיע לעיכובים ולמעצרים.

ביקשנו מממלא-מקום המפכ"ל גם בהקשר הזה להנחות את השוטרים בשטח שמדובר בפרקטיקה פסולה, וזה עוד משהו שצריכים לתת עליו את הדעת. כי אנחנו מעריכים שככל שלא ייתנו מענה לפרקטיקה הפסולה הזאת יהיו עוד ועוד חיכוכים גם על הרקע הזה. תודה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. ועכשיו משטרת ישראל, ניתן להם את הזמן הדרוש לצורך העניין. תת-ניצב אילן פרץ סגן ראש אגף מבצעים, בבקשה.
אילן פרץ
שלום, בוקר טוב לכולם. אדוני היושב-ראש, אני מבקש להודות לך על ההזדמנות לבוא ולהציג גם את הפעילות וגם את המדיניות של משטרת ישראל, לאור הפרסומים האחרונים ולאור המצב. זו מציאות בהחלט מיוחדת, קשה מאוד, גם לציבור וגם למשטרת ישראל להתמודדות ולעבודה. וציין הדובר הקודם שבאמת זה רחוק מאוד מעבודת משטרה קלסית, שבה אנחנו מורגלים, עבירות תנועה או פשיעה כאלה ואחרות.

אנחנו בעצם עוסקים בפעילות הזו. מבחינתנו קיבלנו אתגר, ונתבקשנו לפעולת הפיקוח והאכיפה בארבעת החודשים האחרונים. אנחנו עושים מאמץ גדול ביחד עם הציבור הישראלי, מאמץ לאומי למניעת התפשטות המגפה, ביחד עם ההתמודדות שלנו עם אירועי הפשיעה, הסדר, המחאות, התנועה, שבאות אלינו ביומיום.

גם אנחנו כמו כולם לומדים את הנושא הזה ולומדים את האירועים תוך כדי תנועה, גם בהתנהלות החוצה וגם בהתנהלות פנימה. אנחנו מכירים את המציאות הקשה שהציבור נמצא בה, את חוסר הוודאות, את השינויים התכופים שיש גם בתקנות. ואנחנו מגיבים מהר ככל שאנחנו יכולים, גם לנתח וגם להוריד את ההנחיות למטה לשוטרים בצורה ברורה, מהירה, וכזו שתאפשר לנו באמת לקחת חלק במאמץ הציבורי מבלי לפגוע במערכים נוספים.

אקפוץ ישירות לאירוע השני בעצם, אחרי הגל הראשון. אחרי שהסתיימו והוסרו כל ההגבלות וכל הסגרים היה נדמה כאילו נשארה פעולת האכיפה כרגע כמוצא אחרון אל מול התפרצות שנייה. והמשטרה נדרשה לפעולת אכיפה, כפי שאתם יודעים, ואנחנו חיים בתוך עמנו. והיה ברור לנו שאנחנו נדרשים למדיניות ברורה שתנחה ותסייע גם לציבור עם המון רגישות והמון סבלנות. זו משימה שנכנסנו אליה עם המון זהירות, עם הבנה ששיתוף הפעולה של הציבור וההסברה מאוד חשובים. זאת אומרת שלא נכנסנו לפעולות אכיפה כדי לאכוף, אנחנו לא מענישים ציבור, אנחנו בעצם מסייעים לציבור לעמוד בתקנות.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אז איך עשו 54 מיליון?
היו"ר יעקב אשר
רק על המסכות.
אילן פרץ
השוטרים נדרשו ונדרשים ביומיום להפעיל שיקול דעת בכל אחד מהצמתים שהם נמצאים בהם. אני גם רוצה לומר שהמשטרה, ואני גאה בזה, נמצאת בפעילות עם מצלמות גוף. זאת אומרת שאנחנו שקופים לגמרי, אנחנו מצלמים ומתעדים את כל המפגשים בין השוטרים לאזרחים.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אתמול לא רצו לתת את מצלמת הגוף.
היו"ר יעקב אשר
אבל המפגש הזה עם אותה ילדה, למשל, יש - - -
אילן פרץ
הוא לא צולם. על פי נוהל מצלמות הגוף, מתוך צניעות ובגלל שהיא קטינה, אנחנו לא מצלמים מפגשים עם קטינים.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
במקרה הזה לא צולם, אבל במקרה של דימונה היה סרטון.
ינון אזולאי (ש"ס)
בדימונה צולם.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אבל כשהצגתם את הסרטון הוא היה, בוא נגיד, אני לא רוצה להתבטא בצורה קיצונית - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
היה שם הכול.
היו"ר יעקב אשר
גם לשוטר שם לא היה תג מזהה באירוע, אם שמתם לב. אני רק רוצה לומר לך שאני יודע שהדברים שאמרת נכונים, זאת אומרת שאני לא בוחן אותך עכשיו.
אילן פרץ
תכף אגיע גם לתוכנית העבודה שלנו, אין שום בעיה.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק, אני רוצה שתחתור לאיך את מה שאמרת עכשיו בחמש דקות הראשונות כל שוטר אצלך יודע לשנן בעל פה. זאת השאלה.
אילן פרץ
עד עתה מאז התקנות הראשונות, אפילו מתחילת פברואר, אם תרצה, מאירועי פורים או הבחירות, קצת לפני שתוקנו התקנות הראשונות, ב-19 במרץ ועד היום, במאות אלפי מפגשים של שוטר עם אזרחים עד היום חילקנו מעל רבע מיליון מסכות.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
בבקשה.
אילן פרץ
מעל 250,000 מסכות ששוטרים חילקו - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
באיזה אזורים?
ינון אזולאי (ש"ס)
גם לאזרחים או רק לשוטרים?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא יפה. חבר'ה.
היו"ר יעקב אשר
אלי, אלי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אל תגיד שזה לא יפה.
ינון אזולאי (ש"ס)
באזורים של חרדים לא ראיתי את זה, מה זה לא יפה?
היו"ר יעקב אשר
ינון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אלי, מה זה לא יפה? רק במקום מסוים.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
מחלקים מסכות, אין בעיה, בסדר, אבל לילדה של אתמול השוטר לא היה יכול לחלק מסכה?
קריאות
- - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
לילדה של אתמול.
היו"ר יעקב אשר
אלי, חשבתי לתת לך לנהל את הדיון, לא נתתי לך בסוף.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתה נותן להם - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, אני רוצה לעצור אותם ואתה מפריע לי.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אוקיי.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש מחברי הכנסת לא להפריע. גם אמרות שנונות. והיא הייתה שנונה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תודה על הפרגון.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מלכיאלי, אתה עומד בלי מסכה.
אילן פרץ
מדיניות האכיפה, אדוני היושב-ראש, נגעת במילה, כאילו עשית העתק-הדבק מתוך הדפים שלנו, של שוטר מסבירן. נתנו התווייה של שיקול דעת: איפה זה נמצא, האם זה ברחוב, האם ברחוב הפתוח, האם לא נמצאים אנשים במדרכות, האם המסכה נמצאת על הסנטר, האם הוא נמצא בקהל? אני רוצה להזכיר שחלק גדול מהציבור שלנו בארץ מרגיש אי-נוחות כשהוא נפגש עם אדם בלי מסכה.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
אילן פרץ
הוא מרגיש גם חוסר נעימות להעיר לו. והרבה פעמים אתה רואה אנשים שמודים לשוטר שמגיע ויש אנחת רווחה – סוף סוף נכנס שוטר והאזרח שנמצא ליד, שלא הערת לו כרגע, עוטה על הפנים מסכה.
היו"ר יעקב אשר
נכון, נכון.
אילן פרץ
לכן התקנות תוקנו גם לגבי ילדים קטנים וגם לגבי אנשים אחרים, כי המחלה הזאת לא מבדילה בין גיל לבין מוצא לבין הרבה תחומים אחרים. ואני חושב שמאות אלפי מפגשים של שוטרים עם המון חמלה – והגב' פה, חברת הכנסת שיצאה, דיברה על המילה הזאת, על רגישות וחמלה והבנה. אני רואה יותר שוטרים שפועלים ככה מאשר שוטרים שפועלים בצורה אחרת.
היו"ר יעקב אשר
ודאי שזה יותר וודאי שזה הרוב גם כן.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
ציינו את זה, דרך אגב.
היו"ר יעקב אשר
אבל איך עוצרים את המיעוט הקטן הזה? איך עוצרים את זה?
אילן פרץ
כתבנו מדיניות מאוד ברורה, אנחנו מפרסמים אותה על בסיס יומי, אנחנו מוציאים לומדות לשוטרים, אנחנו מוציאים תרחישים ותגובות, אנחנו מתחקרים אירועים, אנחנו צופים במצלמות הגוף שלנו כדי ללמוד את האירועים, כדי ללמוד את המפגשים. המפגשים האלה לא רגילים, ועבירות מינהליות נגעו בזה, ואנחנו מפיקים לקחים ולומדים את האירועים, ואנחנו מהירים מאוד גם בהורדה שלהם לשטח.

אני לא יכול להיכנס לכל אירוע ולכל שיקול דעת של שוטר. אני גם חושב שכולנו רוצים, גם כציבור, כששוטר עובר ליד אדם בלי מסכה או עובר על אחת התקנות, שהשוטר לא יתעלם, שלא יראה כאילו – אוקיי, השוטר עכשיו עבר, לא משנה כרגע מי עובר לידו, והוא לא יעיר לו או לא - - -
היו"ר יעקב אשר
ברור לחלוטין.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אנחנו לא מחפשים שתהיו אפתיים לאירוע, אנחנו רוצים שתאכפו.
היו"ר יעקב אשר
אפילו אסור לו להתעלם.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אתם משטרה, אנחנו מגבים אתכם.
היו"ר יעקב אשר
השאלה מה הוא עושה לחילופין.
אילן פרץ
ולכן אנחנו מבקשים משוטרים שכן ייצרו קשר עם אותו אזרח, ויעירו לו, ויסבירו לו, וינחו אותו, ואם צריך גם לתת לו מסכה, לתת לו מסכה מתוך שיקול דעת. אוכל להראות לכם אחר כך גם בפירוט את המדיניות הכתובה שלנו, בצורה כזו שהיא באמת נותנת לך את המנעד הרחב.
היו"ר יעקב אשר
שאלה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
שתי שאלות אחרי שתתייחסו.
היו"ר יעקב אשר
רגע, אתן גם לחברי הכנסת. נעשה את זה תוך כדי, ואתן לכם את כל הזמן שנשאר לנו, 20 דקות, ואני חושב שזה הרבה במונחים של ועדה ביום רביעי. השאלה היא אחת, לגבי הנושא הזה שקרה שהשוטר עשה את הטעות שלו, קרו מקרים, אחד, שניים, שלושה, ארבעה, עשרה – זה עדיין אחוז קטן מכל השוטרים בארץ, כל אחד מבין את זה – מה קורה אחרי זה? איפה הפקת הלקחים אחרי זה? איפה הענישה? אנחנו לא חושבים על ענישה אישית, אבל ההרתעה לשאר השוטרים, לחשוב ולהחזיק. זאת נקודה אחת. אוסנת, רצית שאלה?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
רציתי לשאול, האם המקרים האחרונים טופלו ברמת המטה שלכם? ודבר נוסף, מה החשיבות של הסמויים בעניין?
היו"ר יעקב אשר
צריך לדבר על הנושא של הסמויים.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אתמול נחשפנו בטלוויזיה לשוטרים סמויים שמסתובבים בתוך השווקים, הזיה. פשוט הזוי.
היו"ר יעקב אשר
קארין, שאלה קטנה. תרשמו לכם, ונמשיך הלאה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה לשאול לגבי אנשים עם מוגבלויות, במיוחד מוגבלויות שלא נראות לעין, איך אתם נערכים לדבר הזה? אם יש לכם דרך בכלל.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה.
אילן פרץ
תראו, חלק מהאירועים שציינתם, מבלי להיכנס לתוכם, הם אירועים מתוחקרים. ואני נמצא גם בוויעודים ארציים שבהם ממלא-מקום המפכ"ל מנחה את מפקדי המחוזות. אנחנו בציר המקצועי מייצרים ציר מקביל שיורד מייד לשטח עם הנחיות ברורות. כל המדיניות שנגזרת כתוצאה מהאירועים האלה מורדת ישירות לשטח בהנחיות כתובות. אוכל לתת דוגמה אחת לגבי משפחות, למשל. הייתה טענה שעלתה פה בדיון הקודם לגבי משפחות, שאם זוג הורים מסתובב עם עשרה ילדים - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
נכון. - - -
היו"ר יעקב אשר
נכון. אפילו לא עשרה, אפילו ארבעה.
אילן פרץ
לא משנה, דייקנו למשל הנחיות בתחום הזה. אלו הנחיות שכבר ירדו לשוטרים.
היו"ר יעקב אשר
שאומרות שמה?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
שמה?
אילן פרץ
לתת להורים, ולהימנע מלתת לכל הילדים.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יפה.
אילן פרץ
עוד פעם, נכון שיש לשוטרים שיקול דעת לראות איפה - - -
היו"ר יעקב אשר
ואתה יודע מה, גם להורים, סתם ככה שאלה. אם זה זוג הורים – אפשר לתת גם דוגמית לאחד?
אילן פרץ
רגע, לא. אני אתקן. תראה, השוטרים אמורים להפעיל שיקול דעת. אם המשפחה נמצאת כקפסולה, נקרא לזה, במדרכה, והיא נמצאת בנפרד ואין אף אחד וזה ברחוב הפתוח, סביר להניח ששוטר לא ייתן להם דוח בכלל. אבל אם הם נמצאים בקרבת - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל הוא יתרה בהם.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
הוא אופטימי.
אילן פרץ
כן, הוא יסביר.
היו"ר יעקב אשר
מצוין.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
הוא אופטימי.
היו"ר יעקב אשר
הלוואי. לו יהי.
אילן פרץ
סביר להניח שאם הם יימצאו בחזית של סופרמרקט שבו יש קהל שנכנס ויוצא, שם אני מצפה מהשוטר שיפעל אחרת. זאת אומרת שאנחנו כן לוקחים אירועים, שאת חלקם העליתם כאן, אנחנו מתרגמים אותם להנחיות ומדגישים אותם ומנחים אותם לשוטרים גם - - -
היו"ר יעקב אשר
שאלה ליועץ המשפטי.
גור בליי
יש לכם, למשטרת ישראל, הנחיות ספציפיות שקיימות כבר לנושא? הנחיות ספציפיות לנושא של אכיפה של מסכות? בגלל שזה באמת לא סוג של אכיפה רגילה בהקשר הזה.
אילן פרץ
אני לא מבין את השאלה.
גור בליי
יש הנחיות ספציפיות לגבי אופן האכיפה?
אילן פרץ
כן, יש מדיניות אכיפה לגבי אי עטיית מסכה, ששם אנחנו נותנים שיקולים של מקום, של נסיבות, של גיל.
היו"ר יעקב אשר
אפשר לקבל את זה? אגב, דיברנו בוועדה, תמר, שליווית אותנו, דיברנו שתשלחו לוועדה את הנהלים בעניין הזה. זה היה יותר באספקט של איך אתם מדריכים את הפיקוח, אבל ביקשנו גם לדעת מה הנהלים שלכם, וחידד את זה היועץ המשפטי, מה נהלי האכיפה? זאת אומרת, מה ההדרכה הספציפית לנושא הזה?
תמר ליברטי
זכור לי מה שדובר על להעביר לוועדה. היו דווקא הנהלים הקודמים לא בעניין עטיית המסכה, אבל יש לנו הנחיות כתובות, יש לנו מדיניות, קבענו אותה בין היתר גם על סמך לקחים שהפקנו, גם הערות שעלו פה בוועדה, אגב הדיונים, כמו הדוגמה שציין סגן ראש אג"מ לגבי המשפחה. בהחלט קבענו כללים מידתיים שנועדו לתת מענה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, לקטינים, כל נושא שחשבנו שיש מקום לחדד בו את שיקול הדעת אל מול העבירה הזו.
היו"ר יעקב אשר
זאת אומרת שיש הנחיות ברורות על שיקול הדעת של השוטר?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אבל אני רוצה להבין איך זה בא לידי ביטוי כשמדובר באנשים עם מוגבלויות שלא נראות לעין.
היו"ר יעקב אשר
חברת הכנסת מארק, רוצה גם להוסיף את השאלה שלך? והם יענו על שתיהן. תענו על שתיהן.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
האם בהנחיות האלה שהוצאתם לשוטרים יש גם הנחיה שבמפגש הראשון קודם כל אולי לתת את המסכה, לתת איזשהו הסבר לפני האכיפה?
תמר ליברטי
בהחלט, זה כתוב בתקנות.
היו"ר יעקב אשר
אוסאמה סעדי, לא היית, אתה מבקש זכות דיבור? תעשה את זה קצר, כי אני רוצה להמשיך עם המשטרה. יש לנו עוד רבע שעה בלבד.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בהמשך לשאלות, כמובן שכולנו היינו וראינו את הסרטים, חברי אפילו, אחמד טיבי העלה את זה במליאה. אבל אנחנו גם מקבלים תלונות על יחס כלפי אוכלוסיות של בעלי מוגבלות אבל גם בחברה הערבית, אנחנו כול הזמן מתריעים, אבל עכשיו זה ביתר שאת. רציתי לשאול את נציגי המשטרה, אדוני היושב-ראש, הרי בחוק שהעברנו והכנסנו את העניין הזה של הבניית שיקול הדעת במתן – יעקב, אתה לא שומע.
היו"ר יעקב אשר
אני שומע כל מילה – במתן.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
הכול, הכול הוא שומע. כמו מנהל יפנים, גם כשהוא ישן הוא שומע.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בחוק של האכיפה כשהעלו את זה מ-200 ל-500 שקל, אנחנו התנגדנו, הכנסנו סעיף שמבנה את שיקול הדעת, הבניית שיקול הדעת – השאלה אם זה מופנם, אם זה הוסבר לשוטרים.
היו"ר יעקב אשר
כרגע ניתן הסבר בעניין הזה. אבל אני עדיין מבקש – ואני בטוח שגם נקבל את זה, כי שיתוף הפעולה בוועדה מצוין עם אנשי המשטרה – לקבל את ההנחיות האלה, לשלוח אותן למנהל הוועדה, אליי. ואנחנו רוצים לבחון את זה גם בהיבט שאצלכם, וגם בהיבט של מה יעבור עכשיו לאלה שאתם אמורים להדריך אותם בעניין הזה.

אבל עדיין מה שחסר לי באמת, אילן ותמר, אני מצפה מכם לאיזשהו שבוע הסברה בעניין הזה, איזשהו מהלך גדול שהמשטרה תעשה, שנדע שכל שוטר ושוטר קיבל לא רק בנייר, אלא היה באיזשהם כינוסים. יש לכם מספיק אנשים חרדים בוגרי המשטרה שיכולים לבוא ולהסביר, יש רבנים של מחוזות שמכירים את האוכלוסייה הזאת, שיסבירו לאנשים, לאוכלוסייה הזאת, ואם אלו שוטרים או קצינים שהם מהאוכלוסייה הערבית. איך עושים את המהפך הזה ואיך עושים, כן, את המשמעת הפנימית הזאת. איך ינצנץ ששוטר שעשה את מה שעשה לא עברו על זה בשתיקה, זה חייב לבוא באיזושהי צורה, זה יעצור את כל הגל הזה, ונוכל להמשיך הלאה ולדבר על הדברים הנכונים.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
וגם תשובה לשאלתי.
היו"ר יעקב אשר
וגם תשובה לשאלתה של קארין.
אילן פרץ
נכון, אני חייב לך תשובה.
היו"ר יעקב אשר
ראיתי שהוא רשם את זה. הוא רשם כל דבר. בבקשה.
אילן פרץ
גם כי זה קרוב לליבי וגם כי אני יוזם עכשיו איזשהו מהלך, אני מקווה שהוא יצליח – לא יודע אם את מכירה את מודל ממפיס, שמדבר על אנשים עם מוגבלויות, במקרה הזה זה יותר - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
מודל מצוין.
אילן פרץ
לשוטר אין כלים לזהות אדם עם מוגבלות ברגע שהוא פוגש אותו, אלא אם כן היא ניכרת לעין. אלו יכולים להיות אנשים על הרצף, אנשים עם מוגבלות כזו או אחרת. ואם השוטר בחושים שלו לא מצליח לזהות אותו, אז קשה לו מאוד לקבל החלטות גם לאיך לגשת אליו, ולפעמים האירוע הזה יכול להסלים.
היו"ר יעקב אשר
ראה הסיפור של הילד על הרצף האוטיסטי.
אילן פרץ
לצערנו, לפעמים האירוע הזה יכול להסלים, ואולי היה אפשר למנוע את זה. וזה נכון לא רק לדוחות מינהליים לקורונה, זה מעניין אותנו באופן כללי.
היו"ר יעקב אשר
ביומיום.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, אנשים עם מוגבלויות בכלל לא באכיפה, אני לא מבין איך נותנים להם בכלל דוח, זה גם סיפור.
אילן פרץ
נכון, אבל אם השוטר לא ידע לזהות את זה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
בסדר, אבל אם הוא לא מזהה, אז איך הוא יזהה?
ינון אזולאי (ש"ס)
אלא במקרה שהוא מזהה את זה, גם היו לנו מקרים.
אילן פרץ
גברתי, אנחנו עכשיו בונים ביחד עם משרד הבריאות ועם אוניברסיטת חיפה את המודל, נבנה הכשרה לשוטרים, זו הכוונה, לעשות פיילוט כדי לתת כלים לשוטרים לזהות את האנשים עם המוגבלויות ולדעת לגשת אליהם. אני מקווה שכל האירוע הזה יקבל איזשהו נופך אחר, וככל שנדע גם ללמוד מהאירוע הזה נדע איך להנגיש את זה לשאר השוטרים שלנו. לא כאלה שיעברו בשלב הראשון.
היו"ר יעקב אשר
מה לגבי הנושא של שוטרים סמויים?
עינב קאבלה (כחול לבן)
סליחה, שאלה, יש הערכה ללוח זמנים על זה?
אילן פרץ
לא. זה כרגע בעבודה, אבל אשמח באופן כללי גם - - -
היו"ר יעקב אשר
להציג את המודל הזה.
אילן פרץ
או להציג את המודל, אבל באופן עקרוני אם יש לכם עוד אירועים או סוגיות או מקרים שאתם חושבים שהם יכולים גם לערב אותנו בזה כדי שגם נתחקר וגם נלמד. דיברה לפני כן בווידאו, לא זוכר את התפקיד שלה, אז אם יש מקרים שלא הובאו לידיעתנו נשמח גם שיובאו.
היו"ר יעקב אשר
אז, הנה, הבאנו לידיעתכם את המקרים. אני רוצה לחדד.
עינב קאבלה (כחול לבן)
רגע, רק מילה, ברשותך, היושב-ראש.
היו"ר יעקב אשר
יש לך עוד את זכות הדיבור שלא מימשת.
עינב קאבלה (כחול לבן)
אז, הנה, אני רוצה לייחס את זה למה שאמרת. אם אפשר בכל זאת לאמץ איזשהו לוח זמנים לא ארוך בנושא הזה של אנשים עם מוגבלות. בהמשך לשאלה ששאלה חברתי חברת הכנסת אלהרר - - -
היו"ר יעקב אשר
על כל הנושאים הללו.
עינב קאבלה (כחול לבן)
נורא חשוב, כדי שזה באמת ייושם בהקדם, זה לא משהו שהוא - - -
היו"ר יעקב אשר
חברת הכנסת קאבלה, אנחנו מדברים על כל האוכלוסיות, זאת אומרת גם על ילדים, גם על בעלי מוגבלויות.
עינב קאבלה (כחול לבן)
נכון, אבל בגלל שהוא ציין שהם עושים עכשיו איזושהי תוכנית ולומדים, אני חושבת שאם לא מכניסים את זה ללוח זמנים אנחנו עלולים - - -
אילן פרץ
בגלל שזה שלי, נקרא לזה ככה, אז זה יהיה לא רציני - - -
היו"ר יעקב אשר
נכון.
עינב קאבלה (כחול לבן)
ראיתי שזה חשוב לך ובגלל זה רציתי לשאול.
אילן פרץ
זה יהיה לא רציני לתת לך לו"ז, אבל אני יכול בפגישה הראשונה שתהיה גם לעדכן אותך באופן ישיר, אין לי בעיה עם זה.
היו"ר יעקב אשר
אבל זה הולך לקרות. זה משהו שהולך לקרות.
אילן פרץ
כן, זה משהו שאנחנו רוצים לקדם.
היו"ר יעקב אשר
לגבי השוטרים הסמויים.
אילן פרץ
אני לא מכיר שוטרים סמויים.
היו"ר יעקב אשר
לא מכיר זאת תשובה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
כי הוא סמוי, בגלל זה אתה לא מכיר אותו.
היו"ר יעקב אשר
אתה שנון היום, אזולאי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אה, זה תמיד, תמיד.
היו"ר יעקב אשר
אה, תמיד? לא יודע, אני מכיר ימים אחרים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה סיעתי, דרך אגב.
אילן פרץ
אדוני היושב-ראש, יש מאות שוטרים שפועלים במשימת הקורונה בכל רחבי הארץ.
היו"ר יעקב אשר
השאלה אם המדיניות של המשטרה – שבנושא אכיפת המסכות, לא דברים אחרים – מפעילים שוטר סמוי שבא מ-no way?
אילן פרץ
לא, אני לא מכיר דבר כזה.
היו"ר יעקב אשר
אז אני רוצה שזה ייאמר לפרוטוקול.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אז שייאמר.
אילן פרץ
שמעתי את ממלא-מקום המפכ"ל בתדרוך רק לפני יומיים, קראתי את הדברים שלו אתמול. אני לא מכיר שום הנחיה, גם אפרופו ניידת שמתחבאת כדי לתפוס, כל מיני אמירות כאלה. אני אומר לכם, זאת לא המדיניות של משטרת ישראל.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה קיים, אני ראיתי. אני ראיתי, זה קיים.
אילן פרץ
אנחנו לא מתחבאים מאחורי עצים כדי למצוא אדם שנמצא בלי מסכה, אני לא מכיר דבר כזה.
היו"ר יעקב אשר
יפה. אז אני רוצה שהמדיניות הזאת תחלחל שוב כלפי מטה. אנחנו בחלחול.
אילן פרץ
אגע קצר בכמה פעולות, כי חשוב לך שאגע בפעולות שאנחנו מבצעים.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה. נכון.
אילן פרץ
אחד, יש מינהלת ברשות הסמפכ"ל, סגן המפקח הכללי, שדווקא מתעסק באוכלוסייה החרדית. אפרופו, באוכלוסייה החרדית הקמנו מדור שנקרא "מדור קהילות רב-תרבותיות", הוא נמצא תחת חטיבת הקהילה, מאוד מאוד מחובר גם אל מול רבני המשטרה, אל מפקדי תחנות המשטרה, אל מול ראשי הרשויות, הרבנים המובילים, הרבנים המקומיים. אנחנו נמצאים בכלי התקשורת שם, אנחנו מוציאים כרוזים, אנחנו מאוד מאוד מחוברים.
היו"ר יעקב אשר
לציבור הערבי יש מינהלת במשטרה, נכון?
אילן פרץ
כן, לציבור הערבי יש מינהלת.
היו"ר יעקב אשר
אז בוא נעלה את המדור הזה לרמת מינהלת, נביא קצין בדימוס, אנשים שיהיו בתוך העניין הזה.
היו"ר יעקב אשר
סגן המפקח הכללי הוא השוטר השני במשטרת ישראל בתחום - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא לא מהמגזר.
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל הוא לא בא מהמגזר הזה. אני לא יכול – הוא חייב - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
כמה חרדים יש לכם?
היו"ר יעקב אשר
סליחה, כמו שידעתם להקים מינהלת כזאת למגזר הערבי, ואני שמח על זה, ולקחתם שם קצינים בדימוס שלכם שהם מהמגזר – זה לא בשביל לסדר ג'ובים, זה בשביל שאנשים מתוך המגזר ידעו איך לעבוד ולהנגיש אתכם בצורה הכי טובה. זה יעזור לכם ולשוטרים שלכם וגם לסמפכ"ל.
אילן פרץ
אז זה משהו שאני לא יכול להשיב עליו, אדוני.
היו"ר יעקב אשר
אז זאת בקשתנו, ואגיד את זה גם בסיכום הדיון. בבקשה.
אילן פרץ
תראו, התייחסת לזה כמה פעמים, הזכרת את זה, בצדק רב, אנחנו גם קיבלנו את האחריות להנחות את המפקחים ואת הפקחים, ואנחנו רואים בזה אחריות גדולה. אנחנו בונים גם להם דף הנחיות ברורות, זה נכון גם לקטינים, זה נכון גם לאנשים עם מוגבלויות, ובכלל לכל האוכלוסיות. והמדיניות הזו שמשטרת ישראל, כמו שתיארתי אותה, מועברת ותועבר גם למפקחים ולפקחים כמו שהיא, עם כל המשמעויות, גם עם הרוח של הדברים שעולים פה וגם עם רוח ממלא-מקום מפכ"ל, רוח השר, אגב, שגם נתן הנחיות מאוד ברורות בנושא הזה.

אנחנו על בסיס יומי, קודם כול אנחנו עושים הכשרות, גם ערכיות וגם עיתיות, להעביר את כל הנושאים האלה בהכשרות. אמרתי, אנחנו יוצרים קשר עם השוטרים באופן ישיר באמצעות אפליקציה משטרתית, שם הם מקבלים גם הנחיות ישירות, כך שהוא לא חייב לקבל את זה בכל מדרג השרשרת, והוא מקבל את זה בצורה ישירה.

אנחנו כן רואים את השוטרים שלנו כשוטרים מסבירנים לפני שוטרים אוכפים, ולצד שיקול הדעת המלא שיש, כי אנחנו צריכים לזכור, עוד פעם, שיש פה אחריות גדולה, יש פה צו בריאות ציבור. אנחנו רואים את המגפה הזאת עם כל הסכנות שלה לעומק ולרוחב.

אנחנו מתחקרים את האירועים, וככל שאנחנו יכולים במיידי גם מוציאים הנחיות ברורות, כמו שעשינו אתמול ושלשום, ומטפלים בהם. אנחנו גם לא מגלים, אדוני היושב-ראש, סלחנות במקומות שבהם אנחנו חושבים שהשוטר התנהג בצורה לא מכבדת או לא מידתית. אנחנו עוד בתחקור של האירועים, כך שבאופן - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
במה זה מתבטא?
אילן פרץ
אנחנו שוקלים לפי אותו אירוע.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש לך אירוע, סתם להגיד לנו, מאירוע שעכשיו דיברנו - - - לכם משהו כזה?
אילן פרץ
אני יכול להגיד לכם שבחלק מהאירועים שהוזכרו פה מפקד המחוז באופן אישי התקשר ובדק עם השוטרים ושאל ודרש לקבל תשובות.
היו"ר יעקב אשר
ומה קרה? מה היה?
אוריאל בוסו (ש"ס)
יצאה אמירה על האירוע הספציפי שלשמו התכנסנו?
היו"ר יעקב אשר
הוא אמר את זה, לא היית כאן. אנחנו לא מחפשים את התליין, אנחנו מחפשים את ההמשכיות של זה.
אילן פרץ
התייחסתי להמשכיות ולא לאירוע הספציפי.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה להתחיל לסכם, אנחנו צריכים לסיים.
אילן פרץ
אני רוצה לומר משהו.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אותה אימא עם דוח של 2,000 שקל - - -
היו"ר יעקב אשר
הוא אמר את זה, הוא דיבר, שבמקרה כזה של אימא עם ילדים, הם לא יקבלו.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זו אמירה חשובה מאוד.
אילן פרץ
אפשר משפט אחרון?
היו"ר יעקב אשר
משפט אחרון שלך ואחר כך נסתכם, מה שנקרא.
אילן פרץ
אני חושב שהמשטרה באמת עושה מאמץ עילאי לקחת חלק במאמץ הלאומי הזה של מניעת התפשטות המגפה.
היו"ר יעקב אשר
זה ברור.
אילן פרץ
ואני חושב שההתמודדות של השוטרים ביומיום היא התמודדות מאוד מורכבת וקשה. אני לא יכול לתאר לכם במילים מה עובר על שוטר שנמצא בתוך האירוע הזה. אני חושב שזה נכון שיצאו מהבית הזה גם מילים של גיבוי ותמיכה במשטרת ישראל - -
היו"ר יעקב אשר
יוצאים כל הזמן, כל הזמן, האמן לי. את זה כנראה לא מפרסמים.
אילן פרץ
- - שעושה את עבודתה למען הציבור וביחד עם הציבור.
היו"ר יעקב אשר
חד-משמעית. אבל אנחנו רוצים שזה יהיה "סולת נקייה" ככל האפשר. אני רוצה לסכם. לשאלה לא יהיה עכשיו זמן. רק אם זה משפט.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אני רוצה להגיד משפט .
היו"ר יעקב אשר
משפט אחד אחרון.
אוריאל בוסו (ש"ס)
הרי יש לנו את ארבעת חלקי השולחן ערוך, ויש את החלק החמישי שלא כתוב אבל מחייב לא פחות.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
אוריאל בוסו (ש"ס)
וכבודו שאל כמה פעמים לגבי הנהלים. הרי דעתך גם לא נוחה ממה שהיה עם הילדה הזאת.
היו"ר יעקב אשר
אמרנו בלי שאלות עכשיו, בוסו, תעשה לי טובה. יש לנו שלוש דקות למליאה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
מה הייתה הבעיה שהמשטרה תגיד: זה לא היה נכון לעשות. לא שמענו איזו התנצלות.
היו"ר יעקב אשר
דיברנו על זה. אני רוצה לסכם את הדברים הבאים:

הוועדה קוראת למשטרה, שאת הדברים שנאמרו כאן על ידי נציגי המשטרה ידע כל שוטר לשנן הלוך חזור ושנן, כדי שבסופו של דבר החיכוך המיותר הזה עם האוכלוסייה לא יהיה. להפעיל שיקול דעת, לעבוד לפי ההנחיות. ואנחנו מצפים מהמשטרה ששוטר שלא עשה ככה יתוחקר בעניין הזה בצורה טובה, ובסופו של דבר גם יוסקו המסקנות.

דבר נוסף, הוועדה קוראת לשר לביטחון פנים, למשרד לביטחון פנים ולמשטרה להקים מינהלת של משטרה, מיעוטים – באותם מיעוטים שיש כבר לא צריך, לחרדים אנחנו יודעים שאין – להקים מינהלת משטרה שתהיה כצוות קהילה-משטרה-שלטון מקומי עם רגישות תרבותית, שיהיה נציג מהקהילה, עורך דין שמייצג את המגזר, נציג הסנגוריה, נציג משטרה קצין בכיר בדימוס שיכול להוות כגשר. המינהלת הזאת תוכל לבצע הליך של הפקת לקחים ממקרים כאלה, היא תוכל להרגיע את האוכלוסייה, ולחנך או להסביר יותר נכון לשוטרים איפה הם טעו, גם אם הם טעו בשוגג. בהפקת לקחים, כפי שמקובל, אפילו צורה סודית מסוימת כמו שמקובל בתחקיר פנימי, תחקיר צבאי ראשוני. הדבר הזה חשוב.

גם דיברנו על כך שאכיפה, כמו שהיה בהחלטות הוועדה, תהיה: א'. לפי אמות מידה שוויוניות; ב'. יחס לאכיפה כלפי אוכלוסיות מיוחדות, ובכלל זה אנשים עם מוגבלויות וקטינים, תהיה כמובן בשום שכל.

דבר שני, נושא ההכשרות והקריטריונים שלכם.

נושא התגים, לחדד את העניין הזה שחייב להיות תג. שוטר שיהיה בלי תג צריכים להבין שזה חמור מאוד.

הנושא הזה של הפעלת שוטרים סמויים, רשמנו את עמדת המשטרה, שלא ידוע לה על הנחיה בתחום המסכות.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
לא שלא ידוע לה, שיגידו. הוא אמר שלא ידוע לו דבר כזה, אז שתהיה הנחיה שלא יהיו שוטרים סמויים.
היו"ר יעקב אשר
אני מנסה לדייק.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני חושב שכדאי - - -
היו"ר יעקב אשר
כדאי שלא אתה ולא היא תעזרו לי. דקה, כי לא סיימתי את המשפט.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יש מליאה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
ויש דברים חשובים.
היו"ר יעקב אשר
הוא ציטט מדברים של הסמפכ"ל, וששם הייתה התייחסות לעניין הזה, ולפחות דעתנו חד-משמעית, וכך הבנו שדעתכם, שבנושא הזה של אכיפת מסכות לא צריך להשתמש בכלי הזה.

ודבר אחרון, ביקשנו שיועברו לוועדה לעיון, גם לייעוץ המשפטי, ההנחיות הספציפיות לאכיפה עם המסכות, כולל ההסברה, נותנים מסכה, לא נותנים מסכה, מתי ההרתעה, אם זה למעלה או למטה, אם זה מבצבץ מכיס, וכו'.

ואני אומר לכם, חברים, הכוונה של כולנו היא אותה כוונה, ברגע שלכל הציבורים ולכל האנשים יהיה אמון במשטרה האכיפה תהיה פרודוקטיבית. זה כמו מורה שאם אין לו סמכות ואף אחד לא מאמין בו הוא לא יכול לחנך תלמידים. גם אתם לא יכולים לאכוף אם מקרים כאלה יפגעו באמון.

ואני מודה לכם על כל שיתוף הפעולה. והייתה לי גם שיחה ארוכה עם השר בעניין הזה, והוא אף הוציא הודעה בעניין הזה. ואני מצפה שתקימו את המינהלות האלו לפי סוגי אוכלוסיות, זה יהיה גשר מעולה ומצוין מול האנשים. ובעזרת השם שנקיים רק דיונים איך לעזור למשטרה בתקציבים, בכוח אדם, ובדברים האלה, ולא שנצטרך לבוא עם תלונות, ושלא נצטרך לבכות כשאנחנו רואים דברים כאלה במהלך היום. אני מודה לכולם, לחברי הוועדה ולצוות. תודה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:01.

קוד המקור של הנתונים