ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 05/07/2020

הצעת צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות)(שינוי התוספת לחוק והוראת שעה) (תיקון), התש"ף-2020, הצעת צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש - הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק), התש"ף-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה
05/07/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 20
מישיבת הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה
למגפות ולרעידות אדמה
יום ראשון, י"ג בתמוז התש"ף (05 ביולי 2020), שעה 13:00
סדר היום
1. צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק), התש"ף-2020
2. צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק והוראת שעה) (תיקון), התש"ף-2020
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
משה אבוטבול
הילה וזאן
מיקי לוי
יוליה מלינובסקי קונין
ג'אבר עסאקלה
טלי פלוסקוב
קטי קטרין שטרית
חברי הכנסת
ינון אזולאי
אליהו ברוכי
איתן גינזבורג
מיכל קוטלר וונש
אליהו חסיד
אחמד טיבי
מוזמנים
סגן שר הבריאות יואב קיש
ד"ר אודי קלינר - סגן ראש שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות

נינא כהן קרן - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות

עידו סופר - רכז תעשייה ומסחר, אגף התקציבים, משרד האוצר

גאל עזריאל - עו"ד, מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

פרופ' חגי לוין - יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית בישראל

ניר שפר - יו"ר, התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים

שי ברמן - מנכ"ל איגוד המסעדות והברים

בני פרץ - נציג זוגות שמבקשים להתחתן

אדיר נגר - נציג זוגות שמבקשים להתחתן
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי רכלבסקי
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת


צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק), התש"ף-2020
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צהריים טובים לכולם. ברשותכם, אני פותחת את דיון הוועדה בנושא צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק), התש"ף-2020.

אני רוצה לומר בפתח דבריי מספר דברים.

אני יודעת שהשעה קשה. אני מכירה ושומעת גם את הלך הרוח בציבור. אבל חשוב שנזכור כולנו שיש לנו שתי משימות כבדות משקל שנמצאות על שולחננו: מחד, לשמור על בריאות הציבור ולהגן עליו, ומאידך, גם לשמור על כל הנושא הכלכלי ועל הפרנסה של האנשים במדינת ישראל.

במהלך סוף השבוע דיברתי עם רבים מחבריי כאן שהתקשרו, חברי הוועדה, וגם עם הרבה מאוד אנשי מקצוע ומשרדי ממשלה. ניסינו לבחון ביחד את האפשרות לדחות את תוקף הצו לסוף השבוע, בדומה להחלטה שקיבלנו לפני כשבוע וחצי, אבל לצערי הרב המספרים לא היו לטובתנו. ככל שהתקדמנו אנחנו רואים עלייה בהיקף התחלואה, לא רק במספר החולים המאומתים אלא בעיקר בנתון שמאוד עזר לנו לתפוס בו, וזה הנושא של חולים קשים ומונשמים, שגם כאן אנחנו רואים עלייה.

אין ספק, ואתם יודעים את זה טוב כמוני, חבריי, שחלק מלהיות מנהיג זה לקבל הכרעות קשות והחלטות קשות. אבל אני אומרת גם לנציגי משרדי הממשלה וגם לסגן השר שנמצא איתנו כאן כדי להציג את הדברים, אנחנו חייבים להיות ברורים ומדויקים עם הציבור בעניין ההנחיות. אם הציבור בחוץ מבולבל ושואל אותנו מה כן ומה לא, זה אומר שאנחנו נכשלים בהסברה שלנו.

חשוב שבנקודת הזמן הזו – מה לעשות, הקורונה כנראה לא הקשיבה והחליטה שנובמבר זה רחוק מדי, היא החליטה לתקוף בגל שני כבר עכשיו, אין לנו זמן היערכות – אנחנו חייבים לטפל בצורה מידית בכל נושא האכיפה, של חקירות אפידמיולוגיות, של בדיקות, כל ההיערכות של כל המערכות כדי שאנחנו נוכל להחזיק את הראש מעל המים ולטפל גם בקטיעת שרשראות ההדבקה, ומנגד לנסות לאפשר למשק להישאר סדיר עד כמה שניתן.

ביקשתי מנציגי משרד האוצר שיהיו כאן בדיון. אנחנו הולכים להטיל גזרות קשות מאוד. זה לא רק בעלי האולמות, זה גם בעלי השמחות ששילמו מקדמות, בין אם לאולם ובין אם לצלם ולדי-ג'י. אתם מכירים כולכם את הקואופרציה. יש לנו חובה מוסרית אמיתית, מעבר להיבטים הרגשיים שנפגעים שם, שהם לא פחות חשובים, יש לנו חובה אמיתית לפצות אותם ולראות איך אנחנו נותנים את הפיצוי באופן מידי.

לכן אני מבקשת ממשרד האוצר לתת לנו כאן היום בדיון פתרונות אמיתיים מידיים עבור כל האנשים האלה שאנחנו כרגע כופים עליהם את צמצום הפעילות ואת הסגירה.

ברשותכם, אעביר את רשות הדיבור לסגן השר. אתה תאמר דברי פתיחה, עוד לפני שאנחנו צוללים פנימה. חבריי לוועדה, אתם רוצים לדבר לפני שנכנסים לעומק הצו?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יש לי הצעה לסדר. את יכולה לתת לסגן השר לומר דברי פתיחה ואז נפרט את ההצעות לסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, בבקשה, סגן השר יאמר דברי פתיחה ואחר כך נתקדם. אגב, אנחנו לא בהצעות לסדר, אנחנו באישור הצו, אבל נאפשר לכולם לדבר ואחר כך נגיע להקראה של התיקון. בבקשה סגן השר.
סגן שר הבריאות יואב קיש
תודה רבה ליושבת-ראש הוועדה. אני מאחל לך הצלחה בתפקידך. חשוב מאוד שהגעתי לוועדה. אני גם מברך על כל חברי הכנסת שהגיעו ומבינים את חשיבות הנושא.
יש טענות, אומרים למשרד הבריאות
למה אתם לא מספרים? זה לא שקוף, חסר מידע. אני החלטתי, יש לי כחמישה שקפים, שכפי שאתם רואים נלקחו מהערכת המצב היומית שלנו מהבוקר, שפשוט חשוב לי לשקף לכם, שתבינו מה תמונת המצב שאנחנו רואים. אני מבקש לעבור לשקף הראשון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לפני שאנחנו נכנסים לדיון בצו, בסדר.
סגן שר הבריאות יואב קיש
חשוב לי שאנשים יבינו ויידעו, ואולי זה גם יענה על השאלות שלהם. אני חושב שזה חשוב.

אתם רואים פה את מספר החולים הפעילים לפי תאריך, נדמה לי שזה היה על יומיים. זה מראה לכם שבגל הראשון השיא שלנו היה קצת פחות מ-10,000 חולים. אני מזכיר שאנחנו חתכנו את זה והלכנו לסגר וזה מה שהוביל לירידה. דרך אגב, ביום שהחלטנו על סגר הגל עוד המשיך לעלות ורק לאחר מכן ירד.

תראו איפה אנחנו היום, עם יותר מ-11,000 חולים פעילים.

למה חשוב לי להראות לכם את זה? כי בסוף החולים הקשים והנפטרים הם נגזרת של החולים הפעילים. זאת אומרת, זה סטטיסטיקה, אפילו ברמה הזאת. לכן מה שאנחנו רואים עכשיו, אם אני יכול להגיד במילה אחת, אנחנו בגל שני קשה יותר מהגל הראשון.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
איך הגעתם לזה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מבקשת בלי הערות. אתן לכולם לדבר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זה משפט שלראשונה נאמר על ידי גורם מוסמך.
סגן שר הבריאות יואב קיש
אני גם אחזור עליו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת טיבי, אני אתן לכם את כל הזמן שתרצו לשאול שאלות ולקבל התייחסויות.
סגן שר הבריאות יואב קיש
אני לא הולך לשום מקום, טיבי, לפחות שעה אהיה פה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זה משפט חשוב.
סגן שר הבריאות יואב קיש
עוד דבר שחשוב לי שתראו הוא אחוז החולים המאומתים. ללא ספק עשינו יותר בדיקות, בצורה משמעותית ודרמטית. הרבה אנשים חושבים שזה הגורם שמבלבל את כולם, אם סימפטומטיים ואם לא סימפטומטיים. אני מתייחס פה עכשיו לאחוז המאומתים. אתם רואים את העלייה המשמעותית מאוד, מסדר גודל של 0.5% באמצע מאי ל-5% בנקודה שבה אנו נמצאים היום.

אם יש בשורה שאני יכול להגיד שהיא קצת טובה זה שבגל הקודם השיא שלנו היה סביב 7%–8% ופה אנחנו עדיין ב-5%.

זאת אומרת, יש עלייה מובהקת באחוזי המאומתים בחודש וחצי האחרונים. זה מנטרל את הגידול בבדיקות, שם אותו בצד. זה עדיין לא הגיע לשיא של הגל הראשון אבל ללא ספק הוא בדרך לשם.

זה תמונת מצב שמדברת על מה שקורה בשבוע האחרון במערכת הבריאות. רואים לפי התאריך – דרך אגב המספר 380 שרואים מעל 100 מקרים זה שבת כנראה, תמיד יש ירידה, אני פחות מתרגש ממנו. מ-700 כבר חצינו את ה-1,000 בשבוע האחרון, ראיתם את זה, אתם מכירים.

באחוזי הגידול אנחנו סביב 7%–10%. זה סדר גודל של הכפלה בעשרה הימים.

ונתון נוסף סופר-חשוב זה החולים הקשים, שלפני שבוע היינו בערך עם חצי ממספר החולים הקשים שיש לנו היום.

גם בשקף הזה יש התייחסות לחולים הקשים. אתעכב על זה קצת יותר. העמודה הסגולה משמעותה החולים החדשים הקשים שהתקבלו למערכת. חולה קשה שמגיע יש לו התפתחות. לפעמים הוא יכול לבוא כחולה בינוני והופך לחולה קשה, וחס וחלילה לעתים הוא נפטר. הלוואי ובעזרת השם כולם מבריאים ואז חלקם בסופו של דבר יוצאים מן הסטטיסטיקה הזו, אבל מגיעים חדשים.
המספרים שחשוב לי שתכירו
אם בחודש מאי במערכת הבריאות התקבלו 38 חולים קשים חדשים, ביוני – 103, ובארבעה ימים ביולי – אם זה היה חודשי הייתי אומר שמצבנו טוב – בארבעה הימים האחרונים הגענו ל-40% פלוס מכל חודש יוני. החשש הוא שאת חודש יולי אנחנו יכולים לגמור עם 300 או 400 חולים קשים, רק בחודש הזה.

דבר אחד נוסף ששווה להגיד הוא הפריסה הגיאוגרפית – 132 ישובים. כל מי שיושב פה בחדר יודע שזה מסביבו. חצי מן האנשים פה לפחות בגל הראשון לא שמעו על מקרים מסביבם. אנחנו היום בתחלואה מתפשטת קהילתית. זה שונה לחלוטין ממה שהיה בגל הראשון.
זה השקף האחרון
שמנו לנו מדדים, אני מזכיר לכם, לאחר הסגר, רצינו לראות איפה אנחנו נהיה ומה נהיה. בנדבקים – אני מעדיף לקרוא לזה נדבקים ולא חולים חדשים, כי אנשים לפעמים אומרים שלא כולם חולים – אנחנו במספרים בוודאות, ודיברנו על 100, אני מזכיר לכולם, זה היה המספר שממנו אמרנו שנתחיל לדאוג, חצינו אותו מזמן. אנחנו מדברים על הכפלה בעשרה ימים. אנחנו מדברים על אחוזי גידול במקום רע מאוד.

איפשהו אולי עוד היום אנחנו תכלס עדיין כאילו במקום הירוק בעניין החולים הקשים החדשים. לצערי – וזה הדגל שאנחנו מניפים פה, ואני חושב שהממשלה שמעה את זה וחשוב לי שכל מי שנמצא פה יבין – זה משקר. הדבר הזה הולך לעלות למאות, ואנחנו כבר שם. אנחנו צריכים להבין את זה. כל מי שנסמך על הדבר הזה, שאין חולים קשים – זה לא תירוץ ולא לפי זה יש לקבל החלטות.

תודה שאפשרת לי להציג את המצגת הקצרה, היה לי חשוב שתבינו מה אנחנו רואים ומול מה אנחנו מתמודדים.

כפי שאמרתי, חבר הכנסת טיבי, אני חוזר על זה ואומר: הגל השני כפי שאני רואה אותו היום קשה יותר ומסוכן יותר מהגל הראשון. אנחנו רואים עלייה בכל הפרמטרים, כולל בחולים הקשים.

ההערכה שלנו היא שאם אנחנו היום לא נפעל משמעותית להקטנת האירועים החברתיים, להקטנת ההתקהלויות במקומות שבהם יש הרבה אנשים – את הדבר הזה צריך לעצור. צריך לצאת לעבודה, צריך לעשות את הקניות לבית. לא צריך ללכת לחתונות המוניות, לא, זה טעות, זה פיקוח נפש היום. אני יכול להגיד גם לגבי בתי כנסת – להתפלל בחוץ ובקבוצות קטנות. ובכל מקום אחר להיזהר. אין לי יותר מה להגיד חוץ מ"והישמרו לנפשותיכם".
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
למה אירועי תרבות כן?
סגן שר הבריאות יואב קיש
תיכף אדבר על הכול, תן לי לסיים.

אני רוצה לומר מסר ברור מאוד שחשוב שיפנימו אותו, ודרככם לציבור. אנשים חשבו שהיינו בתסריט של מלחמת ששת הימים – היה ניצחון במירכאות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
את זה אתם חשבתם, אנחנו לא חשבנו, רק הממשלה חשבה.
סגן שר הבריאות יואב קיש
אז אף אחד לא חשב, בסדר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
הממשלה חשבה שהאירוע נגמר. גם משרד האוצר חשב בדיוק כך.
סגן שר הבריאות יואב קיש
אני מבקש לסיים את דבריי. אנחנו במלחמת התשה ארוכה, זה סוג המלחמה שאנחנו מתמודדים מולו, ואנחנו על גלים שאנחנו רואים אותם, הראיתי אותם. אנחנו במשרד הבריאות מרגישים את זה. אל תבואו ותאשימו אותנו שאנחנו באים להרוס את הכלכלה, ההיפך הוא הנכון. ברור לכולנו שמצב הכלכלה היום הוא לא מה שהיה בסבב הקודם ואנחנו באים מהסתכלות הוליסטית.
אבל מה שאנחנו אומרים
בשביל לשמור על הכלכלה, בשביל שלא נגיע למצב שאנחנו לא נהיה בשליטה וניאלץ לסגור את המשק, שאף אחד לא רוצה להיות בו, היום חייבים לעשות צעדים שהם יותר משמעותיים ממה שחשבנו. אם אנחנו היום לא נעשה אותם, המחיר שנשלם בעוד שבועיים יכול להיות סופר-דרמטי.

אני חושב שזו הנקודה שצריך שתהיה ברורה. כל המגבלות וכל ההגבלות שאנחנו עושים עכשיו מטרתן למנוע סגר. כן יש להן מחיר כואב, אני שומע את בעלי האולמות ובעלי האירועים, אני כואב את כאבם בדיוק כמו כל אחד אחר, אבל אם אנחנו לא נעשה את המהלכים המשמעותיים האלה היום אנחנו נשלם מחיר בריאותי ומחיר כלכלי לאין ערוך הרבה יותר יקר ממה שאפשר למנוע עכשיו. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לך סגן השר. אנחנו נעבור לחברי הכנסת. נעשה את זה לפי סדר. חבר הכנסת ג'אבר עסאקלה, בבקשה.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
צוהריים טובים לכולם. אני חושב שמה שעכשיו נגזר זה גזרה שקשה לציבור לעמוד בה. זוגות שתכננו להערב את החתונה שלהם יכולים לקיים את החתונה, אבל מי שתכנן למחר, מוחרתיים או בעוד שלושה ימים – לפי ההכרזה של הממשלה מן השבוע שעבר או מלפני שבועיים תכננו לקיים חתונות לאורך כל השבוע. תשכחו עכשיו מבעלי האולמות – אנחנו יודעים שכבר הקרבתם את בעלי האולמות ואני בספק אם מישהו מהם יכול לעמוד על הרגליים, אולי רק החזקים ביותר. אבל אני מדבר על הציבור, על האנשים שלנו, שמתכננים חתונה למחר. מי שחילק כבר את ההזמנות, מי שכבר שילם מקדמות לאירוע שיתקיים מחר בערב, אנחנו לא יכולים להגיד לו עכשיו: cut, מרגע זה אתה לא מקיים חתונה מחר. לכן צריך לחשוב בהיגיון, לחשוב על דרך שהציבור באמת יוכל לעמוד בה. אחרת, יהיה לנו שוק אפור של חתונות. הרי אנחנו יודעים שהאכיפה היא מאוד מאוד חלשה. אני אומר לך: אפשר לקיים חתונה עכשיו אצלי במע'אר ללא אולם, באחת החצרות, של 300 אנשים, ואין אכיפה. אתם מאלצים את האנשים לעבור על החוק. תנו לאנשים לקיים את הדברים לפי החוק. אנשים לא רוצים לעבור על החוק. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לך חבר הכנסת ג'אבר עסאקלה. אני מוכרחה לומר בהקשר הזה, אני יודעת שזה אולי ירגיז כמה אנשים אבל זאת האמת, בלבכם אתם תדעו שאתם מכירים גם כן את האמת הזו. הנושא של שוק אפור בחתונות, גם כשהייתה הנחיה של 250, שכולם אגב מבקשים עכשיו להשאיר אותה, בהרבה מאוד מקומות, אני לא אומרת שבכולם, התקיימו חתונות עם הרבה יותר מ-250 אנשים, כולל מקרים שבעלי האולמות אמרו שב-250 הם לא מקיימים אירוע והם מוכנים גם לספוג את הדוחות. זה אומר, אדוני סגן השר, שעניין הקנס לא מספיק. אם אנחנו רוצים ללכת לאכיפה משמעותית אנחנו צריכים שיהיו סנקציות אמיתיות כדי שאפשר יהיה לאכוף את ההנחיות שלנו. אני לא מדברת על כך שזה היה בלי מסכות. הייתי במספר אירועים שכפי שנכנסתי כך יצאתי. הבנתי טוב מאוד שאנחנו נמצאים במקום של התרופפות גדולה מאוד, והנתונים מדברים בעד עצמם מבחינת המציאות שאנחנו נמצאים בה.

יחד עם זאת, אני מסכימה שאנחנו חייבים לראות איך אנחנו נותנים סביב השולחן הזה פתרון לכל אותם זוגות צעירים שנמצאים עכשיו במשבר, ולצדם גם בעלי האולמות. אנחנו נפתח את זה בהמשך הדיון.

יושב-ראש ועדת הכנסת, איתן גינזבורג, בבקשה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תודה רבה גברתי היושבת-ראש, אעשה את זה קצר.

אני רוצה להצטרף לדברים החשובים שאמר סגן השר. אנחנו באמת צריכים לדאוג שהמשק יישאר פתוח כמה שניתן, ומצד שני לראות איך אנחנו דואגים שהבריאות תישמר.

הבעיה היא לא כמות האנשים, הבעיה היא ההתנהגות. כשפותחים חתונה ל-50 איש ובסוף כולם מתגודדים ביחד בריקוד ברחבה, לא משנה אם זה 50, 20 או 100. כשפותחים מועדונים לא משנה כמה אנשים תגבילו, כי ברגע שכולם רוקדים ביחד - - -
סגן שר הבריאות יואב קיש
לא פתחו את המועדונים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ברגע שכולם רוקדים ביחד באירוע כזה או באירוע אחר הכמות פה לא חשובה. לכן ההתנהגות לא פחות חשובה מהכמות.

כמובן יש הבדל בין מקום שבו יש לנו בקרה ברורה, כמו במקומות של תרבות כשרוכשים כרטיס מראש. אני יודע שלא הולכים לדון בזה כרגע אבל גם לגבי מסעדות. לא צריך להגביל את הכמות בצורה נחרצת שתהרוג את המסעדות. אפשר להגביל לכמות מסוימת, נניח 75% מתפוסת המסעדה, בתנאי שהזמינו מראש, או שיש רישום של אורחים מבעוד מועד לפני שהם נכנסים אל תוך המקום, כשיש לנו שליטה על העסק הזה. לעשות את זה בצורה נכונה ויעילה, באופן כזה שאנחנו שומרים על ריחוק מסודר.

תראו, פה אנחנו עם מחיצות. אני חושב שצריך למצוא פתרונות בכל מיני מקומות באופן כזה שיאפשר קיומם של חיים, ומצד שני לדאוג לעניין הריחוק החברתי. אנחנו צריכים להוות דוגמה, אנחנו צריכים לדרוש את זה מן הציבור, גם לאכוף וגם לאפשר למשק לחיות. לכן האבחנה של 250 או 50, זה צריך לבוא לצד הבנה של אופי העסק ואיך הדברים יכולים להתנהל. אפשר להוסיף עוד אנשים אם יש מספיק ריחוק, וזה חשוב לא פחות.

אני רוצה לברך אותך, יושבת-ראש הוועדה. אני יודע כמה הדבר נוגע לליבך וחשוב לך. אנחנו נהיה פה כדי לסייע להעביר את הדבר הזה. יחד עם זאת, אנחנו כן נעמוד כאן בוועדה הזאת על כך שהמשק לא ייסגר. עם כל המגבלות, צריך לראות איך אפשר לאפשר שהמשק ימשיך ויתקיים, כי זה נוגע לכולם. בענפים שבהם אין אפשרות לקיים את זה המדינה צריכה לראות איך היא מסייעת לאותם ענפים, אבל אי אפשר לסגור את כל המשק כי זו תהיה קטסטרופה כלכלית. תודה .
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה חבר הכנסת איתן גינזבורג. אני רק מבקשת מן היועצים שיושבים מאחור, תרווחו קצת. יש פה כיסאות ריקים. תנסו לרווח. אתם יושבים מאוד צפופים, וכמובן להקפיד על עטיית המסכות כי אתם בלי מחיצות ביניכם. בבקשה חברת הכנסת הילה וזאן.
הילה וזאן (כחול לבן)
תודה רבה גברתי היושבת-ראש. לא אחזור על דברים שנאמרו, רק אעלה עוד כמה נקודות לקראת הדיון שלנו.

המצב אכן קשה, כפי שהציג סגן שר הבריאות, ובכל זאת אנחנו לא יכולים להעניש את הכלל בגלל שיש מי שלא עומדים בהנחיות. חברי לסיעה, יושב-ראש ועדת הכנסת, חבר הכנסת איתן גינזבורג דיבר פה קודם. אנחנו נדרשים לפתרונות יצירתיים ואני רוצה להגיד כמה נקודות קצרות.

ראשית, אני חושבת שדין אולם של 1,000 איש לא יכול להיות כדין אולם של 500 איש. צריכה להיות התאמה בין גודל האולם לבין כמות האנשים שאנחנו מאפשרים. כפי שנאמר פה קודם, אם ניתן באולמות גדולים, בגנים – עכשיו אנחנו נמצאים בתקופת הקיץ – לשמור על ההנחיות אכן המספר צריך להיות בהתאמה.

שנית, שמעתי מלא מעט בעלי אולמות שאנחנו נכנסים לתקופת בין המצרים בין 9 ביולי ו-30 ביולי, זה תקופה שממעטים בה מאוד בחתונות.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
זה לא נכון לכל האוכלוסיות.
הילה וזאן (כחול לבן)
בין המצרים היא תקופה בדת היהודית ובה ממעטים בחתונות בתאריכים האלה. ולכן הימים האלה מאוד קריטיים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אשכנזים בלבד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רציתי לומר לחבר הכנסת ג'אבר עסאקלה שתנוח דעתו, המזרחים מקיימים אירועים, פרט לתשעה ימים. אבל זה בסדר, אנחנו לא מתאימים את ההנחיות לחגים, אנחנו עושים את זה מטעמים בריאותיים.
קריאה
יש גם הרבה חילוניים.
הילה וזאן (כחול לבן)
ניסיתי להסביר למה המספרים פה כל כך גדולים. כל חברי הוועדה קיבלו הרבה פניות של זוגות בעניין הזה, דווקא לימים הקרובים.

כמו כן צריך לזכור שאם אנחנו מדברים על השבוע הקרוב, על היום, על מחר, יש בעלי אולמות שפנו אלינו, שאכן קנו כבר את הציוד ואת האוכל לימים הקרובים. אם התקנות ייכנסו לתוקף כבר היום אנחנו נגרום להפסד רב.

לכן אני חושבת שאנחנו צריכים להתאים את ההנחיות ולנהוג ביד קשה, כפי שציינה היושבת-ראש, לגבי מי שאינו אוכף את הדברים.

דבר אחרון לגבי מסעדות – לא אחזור על דברים שאמר פה חברי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה גם לא חלק מן הצו.
הילה וזאן (כחול לבן)
בסדר, אבל בכל זאת אני חושבת שחשוב להוסיף עוד מילה אחת לגבי המסעדות. כפי שנאמר, אנחנו נמצאים בימי קיץ, יש אפשרות להוציא את התפוסה לרחוב. ראש עיריית תל אביב גילה יצירתיות וסגר רחובות ואיפשר הוצאת שולחנות לרחובות. אנחנו נדרשים לפתרונות יצירתיים, לא משנה אם זה באולמות או במסעדות. אני חושבת שכולנו צריכים להיות חלק ולאפשר את המשך קיום המשק בצורה שוטפת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה חברת הכנסת הילה וזאן. אומר רק, כי פשוט ניהלנו את הדיונים וחשוב שזה ייאמר: עניין המספרים בחתונות אל מול מקומות אחרים – צריך לזכור שבחתונות ובאירועים מעין אלה האינטראקציה אחרת. זו אינטראקציה שכולם עם כולם. זה לא כמו במסעדה, שאת נכנסת עם מי שהגעת, מסיימת לאכול ויוצאת, וזה לא כמו באולם תרבות, שאת מגיעה עם מי שהגעת, מסיימת ויוצאת, אלא יש פה אינטראקציה אחרת. אני רוצה לומר לכם, רק מן הפניות שהגיעו אליי בשבוע אחרון – אגב בלי קשר לצו, עוד לפני שבכלל הונח הצו על השולחן – על פגיעה במשק בעקבות זה שחולה מאומת אחד באירוע כמו חתונה שולח את כולם לבידוד. זה 250 אנשים, למי ששמר על ההנחיות. 250 במכפלות של מספר האירועים שבהם נמצא חולה מאומת – נמצא פגיעה עקיפה, לא ישירה, במשק. זו הסיבה שיש התנגדות גדולה מאוד לשמר את המספר הזה בשבוע הקרוב. אבל אנחנו עדיין לא מרימים ידיים, נשים את הכול על השולחן. אגב יש לי גם כמה הצעות יצירתיות. אני מקווה שאולי נצליח לטפל בזה.

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי, בבקשה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
תודה רבה. כל מה שאני שומעת הוא כמנגינה חוזרת, שהאזרחים לא בסדר ואנחנו הממשלה מצוינים. אז לא. אתם הממשלה, אתם מנהלים את המשבר הזה וימים יגידו, וכנראה גם ועדות חקירה יגידו איך אתם מנהלים אותו ומה עשיתם בחודשים האחרונים כאשר היה כן ניתן לעשות שינויים והתאמות ולבלום את המגפה, גם בנושא בדיקות, גם במהלך אפידמיולוגי ובהמון דברים אחרים. אבל אני לא קונה ולא מקבלת את האמרה שאזרחים לא עושים. למה הם לא עושים? אולי הם פשוט כבר לא מאמינים, אולי הצעקות של ראשי המערכת זה עם זה כבר נמאסו ואנשים פשוט לא קונים את זה? אולי ההסברה שלכם הייתה לקויה ולא נתנה מענה לאנשים? תחשבו גם על זה. אל תחפשו שעיר לעזאזל, ובמיוחד לא האזרחים.

עכשיו שאלה נוספת שאשמח לקבל עליה תשובה, חיפשתי ולא מצאתי. אני רוצה לראות את פריסת ההדבקות. אני רוצה לראות בצורה מסודרת עד היום מה הייתה פריסת ההדבקות במספרים: באולמות האירועים, בפארקים, בחתונות, בחוף הים, במסעדות, באוטובוסים, כי אלה הנתונים שיכולים לספר לנו ולהסביר לנו מה כן צריך לעשות ולא לבוא לפה בצורה שרירותית ולהגיד: זהו, החלטנו. זה לא ילך כך.

שמעתי את ראש הממשלה, שהיה מתוסכל מאוד מזה שהנושא הזה צריך לבוא לכנסת. אני מבינה למה הוא מתוסכל, כי אף אחד לא רוצה לתת דין וחשבון, אבל אתם תצטרכו לעשות את זה.

אם אנחנו כבר מדברים על הצו הזה ועל ההגבלות: קודם כול, דבר כזה לא יכול לבוא בבום וגמרנו. זה צריך לבוא בהדרגה. אתה לא יכול מ-250 להגיע ביום אחד ל-50. זה לא יפה, זה לא נכון, זה פשוט חוסר ניהול .

פרט לכך, יש הבדל בין אולם סגור ובין גן אירועים פתוח, יש הבדל מהותי. בגלל זה דרשתי, ואני רוצה לקבל את זה, לדעת את מספר ההדבקות, כדי להשוות ולהבין מה קרה ואיפה. יכול להיות שזה בכלל באוטובוסים, שגם כן כפי שזה מתנהל סביר להניח שזה משם.
הנושא הבא
פיצויים לבעלי עסקים. שמעתי את ראש הממשלה שדיבר ביום חמישי. הוא אמר שהנה עכשיו הוא החליט שתהיה תוכנית כלכלית, נתן הוראה. שמעתי את זה כבר כמה פעמים קודם, שהוא החליט על הבדיקות ועל מערך אפידמיולוגי, ואגב על חיסון הוא גם החליט. אתם מביאים כזה דבר – זה צריך לבוא בד בבד עם תוכנית כלכלית לסיוע. לא מתישהו, לא בעוד מעט, ולא אולי, אלא ביחד. האזרחים הם לא כדור שאפשר לכדרר אותו כל הזמן.

גם פיצויים לבעלי השמחות – אי אפשר, זה לא הולך כך. אנשים היו בסדר גמור, דחו אירועים פעם, פעמיים, שלוש. הממשלה אישרה ואפשרה, אנשים תכננו שוב את האירועים, שילמו הרבה מאוד כסף. אתם רוצים לבטל – תבואו עם פיצוי.

האזרח לא צריך לסחוב את הרשלנות שלכם. מצטערת, התרשלתם. הגענו למצב הזה, ואתה אמרת שאנחנו צריכים לבלוע את איבוד השליטה. אנחנו כבר שם. במצב הזה כפי שאנחנו כבר נמצאים, במספרים ובהתנהגות ובהתנהלות של הממשלה, אנחנו כבר שם. אתם איבדתם את השליטה הזו. אז עכשיו אל תחפשו אשמים. קחו אחריות.
סגן שר הבריאות יואב קיש
את זה את אמרת, לא אני אמרתי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
קחו אחריות. אני רוצה נתונים על הדבקות כי בלי זה לא מוסרי ולא מקצועי לקבל כאלו החלטות בלי שיש לנו מספרים מול העיניים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ראשית, רשמנו ואת תקבלי מספרים. אני רק רוצה לומר, אמרת דברים כאילו הם באמת נאמרו. אף אחד לא מטיל פה אחריות על הציבור. אבל את יודעת טוב כמוני שאנחנו צריכים שהציבור יעזור לנו לעזור לו.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
הציבור כבר עזר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, כשאנחנו רואים מספרים כאלה שהולכים וגדלים - - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אפשר לפרגן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אל תדברי ביחד איתי. אני לא נכנסתי בדבריך. כפי ששמרתי את ההערות מהמשפט הראשון שלך, שמרתי בסבלנות גם את ההערות האלה. אף אחד פה לא אמר שהציבור אשם, אבל אנחנו צריכים אותו מגויס איתנו. אני מסכימה שאנחנו צריכים הסברה טובה יותר כדי שהציבור באמת יהיה מגויס, שהציבור יבין את ההנחיות, אבל בסוף את המחיר של ההתרופפות כולנו רואים כאן.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
תשאלי למה, למה זה קרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם מי שלא האמין שזה כאן, הנה הוא רואה עכשיו שזה כאן, הוא רואה שעכשיו יש לנו מספרים גדולים יותר של חולים מאומתים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אנשים ישבו בבית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, את לא מדברת איתי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
גברתי, את מנסה עכשיו לייצג את הממשלה, אבל זה לא נכון כך.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
יוליה, אולי תקשיבי למה שהיא אומרת. אם זה עניין של פופוליזם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא מגנה על אף אחד פה, חברת הכנסת מלינובסקי. אני רוצה שהציבור ששומע אותנו יידע שלנו יש אחריות, לממשלה יש אחריות, ולנו כחברי כנסת יש את התפקיד שלנו כדי לראות שהממשלה עושה את מה שצריך. אבל גם הציבור חייב להיות מגויס איתנו, כי בלעדיו לא נוכל לעשות את הדברים בצורה מלאה. ומה לעשות, נושא הריחוק החברתי הוא דרמטי, ומי שלא האמין שזה נכון ואמיתי אז הנה הוא רואה את המספרים שעולים, לא רק בחולים מאומתים אלא גם בחולים קשים, גם בתמותה, גם במונשמים. זה פה, אף אחד לא המציא את המספרים האלה.

לגבי ההדרגתיות – אני רק אשאל פה שאלה ואתן לחבר הכנסת מיקי לוי לדבר, אבל שהיא תשב פה על השולחן, כי אני גם קיבלתי את השאלה הזו: למה במכה אחת ולא בהדרגה? אגב, אני רוצה לומר לכם שקיבלתי לא מעט פניות מאנשים שאמרו: למה אתם לא סוגרים מיד? אנשים מבטלים לי. אתם מרשים לנו לעשות חתונות אבל אנשים מבטלים לי ואני אצטרך לשאת בכל העול הזה.

חולה מאומת שנמצא, תיתני לו כמה ימים להתארגן? אדם שצריך להיכנס לבידוד, תגידי לו: קח לך כמה ימים להתארגן? או שאנחנו נדרוש מהם את הבידוד ואת השמירה באופן מידי? זאת השאלה שאני שואלת. אנחנו נמצאים היום במציאות שאנחנו צריכים להגיב לה. איך יהיה נכון לפעול – אנחנו צריכים לדון.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אגב זו שאלה נוספת שלא שמעתי עליה תשובות מן הממשלה, מי יישא בהוצאות של הבידודים האלה, שאנחנו שולחים את האנשים לשם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זו שאלה מצוינת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
וגם של בעלי עסקים שצריכים לסגור ולשלם אחר כך דמי מחלה לעובדים שלהם, והממשלה פה לא נותנת שום דבר. חיפשתי תשובות אך לא מצאתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שאלה מצוינת. אני מבטיחה לך שכבר בדיונים הקרובים נדון בה. היא לא קשור לצו שלפנינו אבל אני מבטיחה לך שאנחנו נקיים דיון בדיוק על הנושא הזה.

חבר הכנסת מיקי לוי, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה, גברתי.

תראו, זה הכול ב"שלוף", ואין לי דבר נגד אדוני סגן השר, שנשלחת הנה לגוב האריות בוועדת הקורונה, וגם לא אליך, אבל זו ממשלה שעובדת ב"שלוף", מעכשיו לעכשיו. תראו, לא יכול להיות דבר כזה. שום דבר לא מתוכנן, שום דבר לא נעשה עם חשיבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנגיף לא מתוכנן, חבר הכנסת מיקי לוי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ביקשתי ממך וגם אמרתי את זה לפרוטוקול בדיונים הקודמים, שיהיה מפתח לפי מטרים, לא לפי מספר המשתתפים. לא יכול להיות ש"אבניו" שפותח את שעריו לחתונה ויכול להכיל 2,500 איש יפתח ל-250, ולא יכול להיות שאולם שמכיל מקום ל-150 איש ביום-יום יפתח ל-200 או ל-250 איש. המפתח לא נכון, החשיבה לא נכונה. צריך להגיד כמה מטרים לאדם. אנחנו יודעים שהמרחק בין אחד לאחר הוא שני מטרים באופן רגיל, בחיי היום-יום. תגידו בחתונה שלושה מטרים, אבל תגידו. מספרית לקבוע זה לא נכון, זה לא המפתח.
עכשיו יבואו ויגידו
רגע, גם אם יש 250 הם באים ומדברים ביניהם. אפשר לשים מחיצות, כפי ששמו פה, אפשר למתוח סרטים, אפשר להגביל את רחבת הריקודים לכלה וחתן עם ארבעה שירקדו. אפשר. אבל לבטל עכשיו?
סגן שר הבריאות יואב קיש
באמת אתה מאמין לזה?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כן, חד-משמעית. אני מאמין בציבור.
סגן שר הבריאות יואב קיש
כלה, חתן וארבעה אנשים?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו גם לא הסכמנו ל-500 שקלים. אמרנו שצריך לחנך את הציבור. יש ציבור שמבין את הצורך, יש ציבור שמבין את המצב. אבל לבוא ולתת טראח באבחת גרזן – זה לא לעניין, זה לא תכנון, כך לא עושים.

אני חושב שאנחנו צריכים לחזור לאולמות על פי השטח ולא על פי המספר. אתם אומרים: 50 משתתפים לפאב. ואם הפאב הוא רק של 20 מטרים? יש הרבה כאלה. אז מה, יידחפו לשם 50 אנשים? הרי זה יותר מסוכן. לכן אני אומר לכם, השטח הוא המפתח ולא המספר.

גם עכשיו, מה יעשו אלה שהשבוע צריכים להינשא? איזה הקלות אנחנו בכל זאת יכולים לתת להם כדי לקיים את החתונה של 250 איש? הם הסכימו, אבל עכשיו לרדת ל-50 איש? בעלי האולם רוצה תשלום עבור 250, הזמינו את כל הצוות – את הצלמים, את הפרחים. תגידו, מה אנחנו אומרים להם כשליחי ציבור? נכון, אפשר, אבל אפשר גם לבודד אותם, אפשר לעשות את זה לא מהשבוע. אני אומר לכם, אלה שמתחתנים ומקיימים השבוע חתונה הם המסכנים הכי גדולים.

אני לא רואה פה את אנשי משרד האוצר. מה יעשו בעלי האולמות שהזמינו אוכל, שהזמינו פרחים, שהזמינו את כל הצוות, שהזמינו צלמים, שהזמינו סידורי שולחן ואני לא יודע מה עוד כי זה לא המקצוע שלי? מי יפצה אותם על כל מה שהם זורקים מחר בבוקר לזבל? תגידו לי מי. אני כבר לא מדבר על הצער של הזוגות המתחתנים. אפשר להגיד: בואו נבדוק באילו אולמות אתם, ניתן את זה למפקחים, לשלטון המקומי, למישהו כדי שיוודא. אבל אי אפשר לקבוע בגרזן 50 איש, לכל אלה שאמורים להתחתן השבוע להגיד: זו בעיה שלכם, אנחנו כממשלה לא לוקחים אחריות, וזהו. שמשרד האוצר ייקח אחריות, שאנחנו ניקח אחריות, שהממשלה תיקח אחריות. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לך חבר הכנסת מיקי לוי. אנחנו נעבור לחבר הכנסת אליהו ברוכי, חבר כנסת חדש, בבקשה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אני שומע את הדברים ואני רוצה לעמוד על שלוש נקודות.

נקודה ראשונה היא הפקת לקחים בתפקידים של הוועדה. מהבוקר אני מקבל עשרות פניות על נושא האיכון, עשרות אזרחים שמקבלים הודעות. הם פונים למוקד הערעורים ואין שם מענה, פשוט אין מענה. דבר ראשון, אני חושב שצריך להקים איזשהו מוקד שיהיה רק לדבר הזה, לערעורים. זה פשוט קטסטרופה. יש עשרות פניות על הדבר הזה.

נקודה שנייה, שמעתי את ההסבר של סגן השר יואב קיש ואני חושב שזה לא ידוע לציבור. הציבור לא רואה את השקפים האלה. אפילו את השקפים שהבאת לכאן אולי אפשר להעביר לחברי הוועדה. אנחנו לא רואים את זה. אנשים שואלים אותנו, וגם בהנחיות לבידוד – אנשים שואלים אין-ספור שאלות, וזה בכל האתרים, בכל התקשורת של החרדים, הדתיים וכולי, יש פשוט חוסר בהירות, אנשים לא יודעים מה קורה בדברים האלה.

ונקודה אחרונה, אני רוצה להצטרף לקריאה של היושבת-ראש: הפיצוי גם לאזרחים, כפי שמיקי לוי אמר פה, שנגרם להם כרגע ביטול בעל כורחם וגם לבעלי האולמות. פשוט לא נורמלי הסבל שהם עוברים, מעבר להפסד הכספי. אז לפחות מה שאנחנו יכולים להקל עליהם בהפסד הכספי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה חבר הכנסת אליהו ברוכי. סגן השר, אתה רוצה להשיב? רצית להשיב גם לחבר הכנסת מיקי לוי.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אולי נחכה עד שנגמור את הסבב. נשארו עוד מעט. אני חושבת שכדאי לשמוע.
סגן שר הבריאות יואב קיש
פשוט בשעה 14:00 אני צריך לעזוב. אם זה לא יהיה ארוך אוכל להשיב לכולם. אני אחכה, בסדר, אבל רק לא להאריך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תהיו ממוקדים. חברת הכנסת מיכל קוטלר וונש, בבקשה.
מיכל קוטלר וונש (כחול לבן)
תודה על ההזדמנות להיות פה בדיון כל כך חשוב. אני לא רוצה להאריך.

סגן השר, אני חושבת שאמרת את הדבר אולי הכי חשוב, והוא שאנחנו צריכים לרתום את הציבור ושהוא ייקח אחריות אישית. לצורך זה בעצם יש פה משהו שמאתגר את מדינת ישראל, מכיוון שאנחנו תמיד טובים בשעות חירום, ופה אנחנו בשעת חירום מאוד מאוד מתמשכת. היא לא תהיה זבנג וגמרנו. ולכן אמון הציבור הוא אולי הנושא החשוב ביותר שאנחנו צריכים לתת עליו את הדעת. אני חושבת שזה השתקף גם במה שאמר פה חברי חבר הכנסת ברוכי. הנושא של הנגשת המידע והשקיפות – הנגשת המידע גם בשפות שונות וגם לקהלים השונים. מבעוד מועד, עוד לפני שאנחנו מטילים את הקנסות ולפני שמגיעים כבר עם היבטי האכיפה, חייבים לוודא שאנחנו מנגישים את המידע. אני כל הזמן חושבת על נחמן שי ועל התפקיד שהוא מילא במלחמת המפרץ, למי שקצת יותר מבוגר בחדר הזה וזוכר. חסר לנו המסביר הלאומי הזה כרגע, שבאמת מאפשר לנו להגיע לכלל הציבור, כל אחד בשפתו, כל אחד בדרכו.

ללא אמון הציבור אנחנו לא נצליח מכיוון שחייבים להנגיש את ההיגיון המסדר, גם אם ההיגיון המסדר משתנה כי המציאות משתנה. כמובן שהוא משתנה ואני לא משייכת פה זדון או כוונות רעות לאף אחד מן היושבים מסביב לשולחן. רק אני בטוחה שחייבים לשמר את אמון הציבור בדבר הזה כדי שנוכל לדרוש ממנו לקחת אחריות אישית.

אולי להתחבר לדבר הזה בצורה הכי משמעותית, אפילו עם למשל ההיבטים הכלכליים, שעוד נדון בהם, אם כן יהיה פיצוי או לא יהיה פיצוי – זה צריך לבוא ביחד. זאת אומרת, התוכנית צריכה לבוא עם המקל והגזר ביחד, כדי שנוכל לזכות באמון הציבור, לבוא כחבילה ולומר: חבילה אחת – כן חברים, זאת המציאות, זה ההיגיון המסדר מאחוריה וכבר יש לנו את התוכנית שנותנת את דעתה על ההשלכות מבחינה כלכלית לאנשים שמחר בבוקר מאבדים את כל מה שיש להם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה חברת הכנסת מיכל קוטלר וונש. חברת הכנסת קטי שטרית, בבקשה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
התכוונתי להגיד משהו אחר, אבל היות וחבריי לפני כן דיברו על הסברה ותקשורת וכולי, ראו את האבסורד: כשנתניהו וצוות משרדי הממשלה למיניהם עלו ערב-ערב כדי להנחות אמרו שזה פופוליסטי, למה הוא עושה את זה, מה פתאום, וזה מכניס חרדות והכול. עכשיו כשמביאים בתקשורת את פרופ' יורם לס, שכל ערב חוזר על עצמו ואומר שאין מגיפה, אין כלום, הכול בסדר – זה בסדר שמביאים אותו. חלק נכבד מאוד מכל הכאוס שנוצר הוא כתוצאה מכך שהתקשורת בחרה לקחת צד מסוים. אני באה בטענה קשה מאוד כלפי התקשורת מפני שהם בחרו לגמד את הנגיף בגל הראשון ועכשיו הם בוחרים להטיל את האחריות בגל השני על ראש הממשלה ועל משרד הבריאות וכולי.

אני חושבת שמשרד הבריאות וגם ראש הממשלה פעלו לאורך כל הדרך באחריות מלאה, לא כמו ראשי סיעות אחרות שקמו ואמרו לציבור ללא הרף: זה בסדר, הכול בסדר, אתם יכולים לצאת. פשוט אנשים קצת שכחו את הגל הראשון. אני זוכרת את אותה בחורה שאמרה: אבל שמעתי את יאיר לפיד אומר שאפשר ויצאתי, ועכשיו אני חולה, והכול בסדר. אחר כך מתברר שלא כצעקתה.

יש כמה דברים שאני חושבת שכדאי לתת עליהם את הדעת. כפי שטענתי בעבר גם בוועדת החינוך, ברגע שיפתחו את מערכת החינוך שם תתחיל ההדבקה, וזה בדיוק מה שקרה. ברגע שפתחו את מערכת החינוך, אחרי הלחץ האדיר שהיה, הנה ההדבקות התחילו דרך הגימנסיה העברית וכולי והנגיף התפשט.

המל"ג ברוב טובו, אחרי דיונים רבים, הסכים לעשות את המבחנים באופן מקוון, אבל שכחו את 32,000 הסטודנטים שלומדים באמצעות משרד העבודה והרווחה במכללות, שם הם באים למבחנים כרגיל. צריך לתת את הדעת עכשיו כי יש כיתות עם 240 סטודנטים שבאים למבחן, וזה הדבר החמור ביותר, הרבה יותר גרוע מחתונה, כי שם יושבים בצפיפות. הייתי מרצה, אני יודע באיזו צפיפות יושבים במבחנים.
סגן שר הבריאות יואב קיש
זה לא חלק מהמל"ג?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
לא.
סגן שר הבריאות יואב קיש
חייבים לטפל בזה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זה 32,000 סטודנטים שלומדים במכללות, שעכשיו יש להם מבחנים, הבוקר, והם זועקים לעזרה אך אף אחד לא מקשיב להם.

כולנו צפינו בסוף השבוע בכתבה המדהימה לגבי האחיות – אני קוראת להן המלאכיות – במערך הבדיקות, שיושבות מול הטלפונים 24/7. ממה שראיתי בכמה שניות של השידור, מנסים ללכת אחרי מסלול של חולה קורונה, ומזהירים. שם צריך לתגבר, שם צריך לתת את הדעת. יש היום סטודנטים בחופשה, יש אנשים שנמצאים באבטלה, בחל"ת, אנשים ברמה סוציו-אקונומית שהיו במצב טוב והיום נמצאים במצב גרוע. קחו אותם, שיתגברו. אני חושבת ששם צריך להשקיע את הכסף. צריך להשקיע את הכסף בהגברת מערך הבדיקות, כמובן לא בצד המקצועי, אבל לפחות בטלפונים, לדלות את המידע ומזה לדלות את המסלולים של החולים כי שם נעשתה ההדבקה.

אני מסתובבת מירושלים לבית שלי ואני רואה בפארקים המוני צעירים. שיהיו שם פקחים של הרשויות המקומיות. אני פונה לחיים ביבס, יושב-ראש מרכז השלטון המקומי, ואני יודעת עד כמה הוא יודע לעשות את הדברים האלה בצורה הטובה ביותר עם ראשי העיריות. שימו פקחים בשעות הערב, מדריכי נוער, תחזירו את מדריכי הנוער שיצאו לחל"ת ושיעברו בפארקים, כי הצעירים נמצאים שם. אני עצרתי את רכבי, עצרתי ליד קבוצה שישבה והסתודדה ודיברה וצחקה והכול, והם פשוט צחקו כשביקשתי. אמרתי להם: איפה המסכות? אין מסכות, אין מרחק, אין שום דבר.

אני טוענת שהציבור נכנס לאדישות שאנחנו משלמים עליה ביוקר. אי אפשר להגיד: מה אתם מטילים אשמה על הציבור. לא. הציבור בגל הראשון ראה שלא כצעקתה – זה מגיל 70, 80, 90, שם ההדבקה הקריטית. והיום אנחנו רואים, לפחות לפי הנתון שהביא יואב קיש, שיש גם חולים קשים שהם צעירים, וזה לא טוב. זה אומר שהגל השני הוא גל הרבה יותר חמור והרבה יותר מסוכן וכן צריך לחזור לכל ההגבלות שהיו.

אבל מה, ליבי ליבי עם כל מי שמתחתן. אני חושבת שגם זו בעיה שצריך לתת עליה את הדעת לפחות בשלושה הימים הקרובים. אי אפשר לבטל בשלושה הימים הקרובים את האירועים. אני מודעת לבעיה. הייתי בשתי חתונות השבוע, ראיתי שאין מרחק בין האנשים, אבל גם ראיתי את בעל האולם מתזז משולחן לשולחן. בדרך כלל בשולחנות יושבות משפחות וכן אפשר לדבר לליבן של המשפחות ולהגיד להן להתרחק האחד מן השני. גם שמתי לב שבשולחנות אם ישבו עשרה אז היום יושבים שמונה. עשו איזה פיזור. בעלי האולמות – אני יודעת שהם נמצאים במצב קשה, וליבי איתם. אבל לפחות יש לנו את שלושת השבועות, שזה תקופה מצוינת שאז אין חתונות. בשלושת השבועות אולי באמת אפשר להחיל את זה. אבל לפחות לתת זמן להתארגן.

אגיד לך עוד משהו, גברתי היושבת-ראש: עם כל זה שאומרים שאנחנו מדינה דמוקרטית, שיפסיקו את ההפגנות. ההפגנות האלה הן גורם הדבקה הרבה יותר מאשר כל אירוע אחר.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
עכשיו זה מה שמפריע לך? לא משהו אחר?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אז יופי, זכות הציבור להפגין, הכול טוב ויפה. שיתפזרו. שיעשו את זה בכל מיני צמתים, לא חייבים כל הזמן באותו מקום. אנחנו הרי נוסעים בכל יום ורואים כמה זה קשה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנקודה ברורה, חברת הכנסת שטרית. תודה רבה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
עוד דקה. חופי הים – מה קרה, תל אביב היא מדינה בפני עצמה? אי אפשר לפזר את האנשים? אי אפשר להגביל אנשים? אני יודעת שיש ראשי ערים לאורך החוף שכן עשו את זה, גם בבת ים עשו את זה, יישר כוח לראש עיריית בת ים, אבל אפשר לפזר את האנשים. הרי זה לא הגיוני, הם לא שומרים על עצמם.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אם ההפגנות היו בעד נתניהו היית מבקשת לעצור אותן?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
יש גם הפגנות של אנשי ימין, תירגע. מספיק, אתם אומרים כל הזמן - - -. תהיו קצת עם אחריות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת משה אבוטבול, בבקשה.
משה אבוטבול (ש"ס)
קודם כול אני מציע שנקרא למפגינים להפגין בזום, גם מן הימין וגם מן השמאל.

מסוף השבוע אני מותקף בשתי בעיות מרכזיות ועיקריות. קודם כול לגבי האיכונים, שהרבה אנשים מקבלים הודעה בטעות, שכביכול הם היו עם חולה מסוים, והכול שטויות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנושא חשוב. סגן השר יגיב לזה. זה כבר עלה כאן, וזה גם לא נוגע לצו, אז בואו נתקדם.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני חוזר לנושא שגם התכתבנו עליו אתמול בלילה. שלחתי אליכם מקצת - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
קיבלנו את כולם גם בעצמנו, הם שלחו את זה לכולם באופן גורף.
משה אבוטבול (ש"ס)
- - מקצת מן הטענות שהגיעו אליי. אני חושב שגם אם אני רוצה להשלים עם העובדה ולשתף פעולה בנושא הזה, זה חייב לבוא בצורה מדורגת. אי אפשר מעכשיו לעכשיו להודיע לאנשים. אנשים קבעו – אני חושב שצריך לתת פרק זמן מסוים, נניח שלושה ימים, כפי שהציעה קטי שטרית, לתת איזה פרק זמן כדי שאנשים יוכלו לפחות להודיע למוזמנים: סטופ, אל תגיעו כי אין לנו את זה, או להקטין את מספר המוזמנים ל-150 איש. אי אפשר להגיד שהכול נעול. תזכרו שמשרד הבריאות, כאשר התווכחנו על המספר 250, אמרו: 250, ואם יעלו את זה אז יהיה יותר. הנה, ראינו שנשארנו עם ה-250 ולמרות שהצבעתי נגד, הייתי בדעת מיעוט ובכל אופן זה נשאר 250, ובכל אופן אי אפשר להאשים רק את האולמות. לכן אני אומר: אי אפשר בלי שתהיה הדרגתיות בנושא הזה. שלושה ימים, לתת זמן. לא רק לחשוב על הנישאים אלא גם על הנישואים, על אלה שרוצים להתחתן, שלחו הזמנות, פעם שנייה הם כבר דחו את זה, ביטלו דברים, קבעו עם אנשים.

דבר אחרון, אפשר למצוא כל מיני דרכים איך לצמצם את זה וגם להגביל את הכמות, זה גם יכול להיות רעיון לכמה הימים האלה. אבל אם ההחלטה סגורה מראש, אני אומר לך גברת שאשא ביטון יושבת-ראש הוועדה היקרה שלנו, אם מראש הכול כבר סגור ונותר לנו רק לבוא עם מנופי אבי, להרים את היד ולהצביע וזהו זה, בזה זה נגמר, אז זה עצוב מאוד. עצוב לי גם בגין אותם אלה שרוצים להתחתן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם עצוב לי על האמירה שלך, אבל מפאת כבודי אליך אני אסלח לך עליה מבלי שתבקש סליחה.
משה אבוטבול (ש"ס)
בפעם שעברה ביקשתי, שכנעתי, דיברתי, בכיתי, מה לא עשיתי ביחד עם כל האנשים. כאשר זה הגיע להצבעה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת משה אבוטבול, אני רוצה לומר לך משהו, במיוחד אחרי האמירה הקשה שלך. בפעם הקודמת ישבתי כאן וניסיתי להילחם ביחד אתכם כדי להגדיל את מספר המשתתפים. אחר כך אתם אמרתם: בואו נפצל את זה לאולמות. נכון? מסתבר, במקרה באותו יום יצאתי מכאן אל חתונה. שומו שמיים מה שראו עיניי, שומו שמיים: גם מבחינת מספר המשתתפים, גם מבחינת ההפקרות, שאף אחד שם לא היה עם מסכות, אני נראיתי כמו חיזר, אני היחידה שהייתי שם עם מסכה. אני לא מדברת על זה שהיה שם בופה, אנשים היו מעל האוכל, בלי מסכות.
סגן שר הבריאות יואב קיש
הציעו פה שרק החתן והכלה וארבעה אורחים ירקדו ביחד.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה שהיית בחתונה לא נורמלית זה לא אומר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, סליחה, אתה יודע כמה כאלה ראיתי? ואני עוד הייתי בחתונה סולידית מאוד ביחס לחתונות אחרות, חבר הכנסת מיקי לוי. אני יכולה לומר לך על עוד הרבה מאוד דוגמאות כאלה.

אני מנסה לומר, זה נחמד, אנחנו יושבים פה וליבנו, באמת – אתם יכולים לראות את זה גם על הפנים שלי – עם האנשים האלה. השעה קשה, גם מבחינתי. אבל בסוף אנחנו גם צריכים לראות איך אנחנו לוקחים אחריות כמנהיגים ורואים שאנחנו קוטעים את מה שקורה שם בחוץ מבחינת התפשטות הנגיף.
משה אבוטבול (ש"ס)
כולנו אתכם, אבל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו מקיימים פה דיון ובסופו של הדיון אנחנו נחליט מה אנחנו עושים.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
זה לא עבד בסיבוב הקודם וגם עכשיו זה לא יכול לעבוד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת אליהו חסיד, ממש כמה מילים כדי שסגן השר גם יוכל להשיב לכם.
אליהו חסיד (יהדות התורה)
כמה מילים בקצרה. קודם כול, אני מסכים שאנחנו צריכים לקחת אחריות מול הציבור ולדאוג שהתחלואה תרד. אנחנו נמצאים במצב מפתיע, שזה עולה ועולה כל הזמן, וזה לא דבר שאפשר לתכנן אותו. זו גם הסיבה שגוזרים את הגזירות באופן מידי.

אני חושב שבכל זאת אנחנו יוצאים כאטומי לב כלפי הציבור. יש ציבור גדול, שחוצה את כל המגזרים, שבעוד שלושה ימים תהיה לו הפסקה של חתונות, שהוא לא עושה חתונות למשך שלושה שבועות. אני חושב שהיינו צריכים להתחשב בזה ובשלושה הימים האלה לא לעצור את החתונות אלא לתת לאנשים בשלושת הימים האלה עוד לעשות חתונות, בפרט שמדובר בציבור גדול.

בנוסף לכך, אני חוזר על מה שאמרו קודם אבל אני רוצה להדגיש שני דברים. מדובר בבעלי אולמות כואבים שמפסידים את פרנסתם. מדובר באנשים שעושים חתונות, ששילמו כבר את הכסף. אנחנו יוצאים עם גזירות, עם הוראות מהיום להיום. חייבים להתחשב ולפצות גם את בעלי האולמות וגם את בעלי השמחות שמשלמים עבור זה.

ועוד יותר הייתי אומר, החתן והכלה – דיברתי בטלפון עם חתן וכלה – הצער שלהם גדול, וכל אחד מאיתנו כנראה קיבל שיחות כאלה בטלפון. אנחנו צריכים להתחשב בהם, ויכול להיות שגם לתת להם פיצוי, לחתן ולכלה. זה נקודה אחת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ברור.
אליהו חסיד (יהדות התורה)
נקודה נוספת שאני רוצה לומר, 50 איש להמשך זה לא רלוונטי. כמובן לא רלוונטי לא לעשות חתונות, אבל גם לא רלוונטי חתונות של 50 איש. אנחנו צריכים לחשוב על מתווה איך עושים חתונות. משפחה גרעינית של 12 נפשות שמגיעה עם הילדים צריכה להיחשב כאחד. צריך לחשוב על חלוקה בתוך האולמות. צריך לחשוב על חלוקה בין גברים ונשים במקומות שעושים את זה, שזה ייחשב כשתי קבוצות. צריך לחשוב על מתווה לכל המגזרים כדי שיוכלו לעשות חתונות. 50 זה לא רלוונטי, ולא לעשות חתונות זה גם לא רלוונטי. אנחנו צריכים לשבת ולחשוב. יש לנו עכשיו זמן של כמה שבועות כאשר חלק גדול לא עושים חתונות, לחשוב מה עושים הלאה, מה ההמשך, איך עושים חתונות. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לך חבר הכנסת אליהו חסיד. קודם ידברו חברי הכנסת, אחר כך סגן השר ואז המוזמנים יוכלו לדבר. בבקשה חבר הכנסת אחמד טיבי. רק תהיה ממוקד, אם אתה רוצה שסגן השר יוכל להשיב.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. אני שותף לדאגה שלך ולדאגה של רבים במערכת הבריאות מהגל השני. אין ספק שאנחנו נמצאים על סף מדרון מסוכן. המספרים בימים האחרונים הולכים וגדלים, והם ימשיכו לגדול כנראה.

מצד שני, אנחנו צריכים ללמוד מן הטעויות שנעשו על ידי הממשלה בגל הראשון, אני מתכוון לטעויות שהביאו לריסוק הכלכלה, פגיעה כמעט בכל אזרח, בכל עסק קטן, ולמצוא את שביל הזהב: מצד אחד לשמור על בריאות הציבור, למנוע התפרצות רבתי ועלייה במספר החולים הקשים, זה המדד החשוב, ומצד שני לשמור על העסקים הקטנים.

אולמות שמחה – לא במקרה רבים מחבריי הציגו את הנקודה הזאת כי למשל מחר-מוחרתיים, אני מכיר מישהו שיש לו חתונה, הוא כבר הזמין אנשים, אגב דחה בפעם השנייה, שילם ועכשיו הולכים להגיד לו, היום כנראה, זו החלטה של הממשלה, או אחרי שנקבל החלטה, שלמעשה הוא לא יכול לקיים את החתונה. אז צריך למצוא פתרון, צריך להקשיב.

נקודה שנייה, מה ההערכה במשרד הבריאות, אדוני סגן השר, לגבי כמה נגועים אסימפטומטיים יש במדינת ישראל? האם המספר 200,000 הוא סביר? שעל כל חולה מאומת יש עשרה אסימפטומטיים? האם ידוע לך? האם זרקתם מספר בדיונים?

יש מי שמדברים על אפשרות של קריסת מערכת הבריאות, בתי החולים, ככל שנוקף הזמן וככל שיהיו יותר חולים קשים. אני שייך לאלה שחושבים שמערכת הבריאות בישראל היא מערכת טובה, חזקה, יש בה אנשים מוכשרים, וגם אם יהיו מאות חולים קשים המערכת לא תקרוס. אנשים יעבדו יותר קשה, והם עבדו יותר קשה בגל הראשון, אבל אני לא חושב שהמערכת תקרוס. מקסימום ראש הממשלה לא יוכל לצייץ כשיתקשרו אליו מאיזה ארגון הזוי ויאמרו לו עד כמה הממשלה מטפלת טוב בקורונה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עכשיו נרגעת אחרי המשפט הזה? יופי. תודה רבה חבר הכנסת אחמד טיבי. חבר הכנסת ינון אזולאי. אבל תהיו ממוקדים כי סגן השר צריך לצאת וחשוב לי שהוא ישיב על הדברים.
ינון אזולאי (ש"ס)
קודם כול, תודה רבה ליושבת-ראש ולסגן השר.

למען האמת אמרו פה את הדברים. חברי משה אבוטבול, אני מסכים איתך שצריך איזשהו זמן, עד י"ז בתמוז, אבל דע לך שהיושבת-ראש אמרה דברים נכונים. אני בין אלה שנלחמו שייפתחו האולמות והייתי אצלם והם באו והכול טוב ויפה, אבל אני יודע על אולמות שלצערי הביאו את זה על עצמם. קשה להגיד את זה ברגע הזה אבל צריך גם לפעמים להסתכל בעיניים ולהגיד את זה. הגיעו ל-400, 500 ו-600 איש, ואני מכיר את האולמות האלה, אני לא אגיד פה את השמות שלהם. היינו יכולים להיות במקום אחר אם היו מקפידים על ההוראות והיו עומדים בפתח ושמים פקח משלהם שיעבור בשולחנות. אני נמנעתי מללכת לאירועים רק בגלל שראיתי את זה. אז בואו נגיד גם את האמת. נכון, יכול להיות שיגידו לנו: מה, אתה עכשיו נגדנו? אני לא נגדכם, אני בעד העם, שלא יהיו חולים. אותם בעלי אולמות שעשו את זה הם אלה שהביאו את זה עלינו. אם היו שומרים על הכללים האלה לא היינו מגיעים למצב הזה.

יחד עם זאת, אדוני סגן השר, אני אומר דבר אחד: גם אז כשדיברנו על כל הפיצויים ועל כל האולמות, אמרנו שיש את י"ז בתמוז, שזה כלל עם ישראל, ולא משנה אם ספרדים או אשכנזים. בדרך כלל זה זמן שלא מתחתנים בו במשך שלושה שבועות ואז אין אירועים. אני לא יודע אבל אשמח לשמוע אם עשיתם חשיבה בעניין הזה.

דבר נוסף שלדעתי הוא חשוב מהכול, אם יש לכם באמת אינדיקציה אמיתית אם ההדבקה קרתה מן האולמות, אם היא קרתה מן המקום הזה, ולכמה אחוזים זה הגיע. זה מה שחשוב יותר מהכול, עוד לפני שאנחנו מתחילים לדבר הלאה. זה נתון חשוב מאוד לעניין הזה.

הדבר האחרון, יש פניות – אם אתה כבר פה אנצל את זה – של רבים מהתושבים, שהאיכונים מכניסים אותם לבידוד על סתם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמרו את זה קודם.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
הסיפור הזה של שלושה שבועות – חבר'ה, זה חוזר. כל פעם אומרים שבמשך שלושה שבועות לא מתחתנים. חבר'ה, יש מי שמתחתנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הערתי על זה, בואו לא נחזור אחורה בדיון.

אני רק רוצה להוסיף נתון שאני יודעת שאתם לא תאהבו אותו אבל קיבלתי הרבה מאוד פניות מאנשים מתפללים בבית כנסת, שכתבו לי: "זה הדבר הלא פחות מסוכן, אם לא הכי מסוכן שקורה". אנחנו יודעים שתפילות אפשר לעשות גם לא רק בבית כנסת. יש לי אח שמתפלל אז אף אחד לא יכול לחשוד בי שאני לא מן המקום הזה. הוא היה אצלי בשבת והוא התפלל בבית, הוא התפלל בחוץ. כלומר יש פתרונות לדבר הזה. לכן אני מעלה את זה, גם כדי שהציבור יבין. אם אנחנו אומרים שצריך להחמיר ושאנחנו נמצאים במצוקה אז גם את זה צריך להביא להתקהלות של 20. דיברנו על מבנה סגור, אז זה צריך להיות כמו כולם, 21, ולא לעשות את זה כמו בחתונות. מה גם שאין מה להשוות - - -
אליהו חסיד (יהדות התורה)
למה לא 50?
משה אבוטבול (ש"ס)
למה לא 250 כמו באולם אירועים?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ידעתי שאתה תקפוץ. אני עכשיו מעלה את זה וסגן השר יתייחס. אין מה להשוות בין בית כנסת קטן יחסית לבין אולם אירועים גדול. אם אנחנו מחריגים שם אני מבקשת שגם הנושא של בתי הכנסת יעלה. אגב זה הגיע מן המתפללים עצמם.
אליהו חסיד (יהדות התורה)
אני מתפלל בבית כנסת שיש בו מקום ל-400 איש. זה לא כמו בית כנסת של 20 איש.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
סגן השר, אולי תתייחס גם לאולם חתונות פתוח מול אולם חתונות סגור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת חסיד, העליתי את הדברים וסגן השר ישיב.
אליהו חסיד (יהדות התורה)
בבית הכנסת אחד בירושלים מתפללים בראש השנה 24,000 איש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נהדר. אנחנו לא נמצאים במציאות הזאת עכשיו.
אליהו חסיד (יהדות התורה)
זו המציאות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כבר היו ימים שהתפללנו עם פחות אנשים. הכול בסדר. אם אנחנו בשעת חירום – זה חירום לכולם, עם כל זה שאלוהים איתם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אחמד טיבי, במגזר הערבי יש לכם יותר אפשרויות מבחינת שטח פתוח.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אז שיאשרו את זה.
אליהו חסיד (יהדות התורה)
נכון, זה חירום לכולם, גם למועדונים ולברים ולכל התכנסות שהיא.
קריאה
ברור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה סגן שר הבריאות.
סגן שר הבריאות יואב קיש
תודה. אני רק מבקש מחברי הכנסת, שהקשבתי לדבריהם בקשב רב ולא הפרעתי, אני מבקש אם אפשר יהיה גם לא להפריע לי ולתת לי לסיים את דבריי. תודה.

אני חייב לומר כתשובה עקרונית ובסיסית לכל השאלות ששאלו פה. צריך להבין שהאירועים שאנחנו מתמודדים מולם הם אירועים משתנים, והם משתנים בקצב מהיר מאוד. הראיתי לכם את המספרים ואת הגרפים. זאת אומרת, חלק מכל השאלות, הבלבול הטבעי – דרך אגב אני מבין בהחלט את השאלות שעולות גם מן הציבור – נובע מכך שישבנו בקבינט הקורונה ביום ראשון לפני שבוע והתמונה לא הייתה התמונה שהצגתי לכם הבוקר. בסך הכול עבר שבוע. אני אומר קודם כול כאמירה ראשונה: שימו לב שהדברים גמישים. חס וחלילה, אני מקווה מאוד שלא נהיה פה בעוד שבוע, לא עוד הרבה זמן, ונהיה בסרט אחר, אולי גרוע הרבה יותר. אז אני ממש לא מאחל את זה לנו. אני רק אומר שנבין שכל המהות פה היא דינמית בצורה משמעותית מאוד.

אני מאוד לא מסכים, סליחה, נדמה לי שזה היה חבר הכנסת חסיד שאמר: אטומי לב לציבור. אנחנו לא אטומי לב לציבור. אנחנו שומרים על הציבור, אתה חייב להבין את זה.

עכשיו אעמיק בכוונה בנושא האולמות והחתונות ואני רוצה שתבינו מדוע אנחנו מסמנים את זה כמקום מרכזי להדבקה.
אליהו חסיד (יהדות התורה)
לא אמרתי שאתם אטומי לב. אמרתי: מצטיירים. חס ושלום אף אחד פה הוא לא אטום לב. אנחנו יושבים פה רק כדי לחשוב על הציבור. אנחנו מצטיירים כאטומי לב.
סגן שר הבריאות יואב קיש
אם כך, אני מקבל את ההערה. אני אומר לכם: אתם צריכים להסביר לאנשים שאנחנו שומרים על הציבור.

אספר לכם על מקרים. גם במגזר הערבי – חתונה בכפר קאסם, אתם מכירים, זה לא מוסתר, שהדביקה עשרות, אם לא יותר, אנשים וגרמה לשיתוק מוחלט שם בכל האירועים. אותו דבר בדימונה – בדימונה הייתה לנו התפרצות בעקבות חתונה אחת שהייתה באופקים באולם גדול, שכמעט כל העיר שם עכשיו עם הרבה מאוד מבודדים. האירועים האלה – אני יכול לספר לכם סיפור שסיפר ביום חמישי בקבינט הקורונה השר אריה דרעי, שאמר: הייתי אמור בסוף הדיון לנסוע לחתונה בנהרייה ואני לא נוסע, החתונה בוטלה. למה בוטלה? כי שבועיים קודם הייתה חינה והכלה נדבקה. הייתה שם אחת חולה, שרקדה והכול, והכלה נדבקה, ההורים שלה נדבקו, עוד 11 אנשים מן המשפחה הקרובה נדבקו. אז הוא לא נסע, אז החתונה בוטלה.

מה אני מנסה להגיד לכל האנשים שיושבים פה שמייצגים ציבור, קשובים ומדברים? זה לא הגישה של: אני מבין, קשה, תעשה חתונה, בוא עוד יום, עוד יומיים. בסופו של דבר אופי החתונה הוא לא כמו הצגה. ומי ששואל למה הצגה – הצגה כן, כי מקפידים, יושבים בנפרד עם מסכה, לא רוקדים, לא אוכלים. אין לי שום אינטרס עם זה שיושב שני כיסאות ממני, הוא לא מעניין אותי, ואני כמובן לא צריך להיות לא נחמד. לעומת חתונה, שבתוך עמי אני חי ובכל מגזר, גם בחרדי, גם בערבי, גם בכללי יודעים שמתחבקים ורוקדים והרצון הוא להיות ביחד. במפלס הזה עושים לנו: פה 250, פה 250 ופה 250 ואומרים: כן, זה חתונה של 250. נו, באמת. אתם יודעים את זה בדיוק כמוני.

רצינו ללכת למתאר שנוכל לחיות איתו עם החתונות. ראינו שזה הפך להיות – זה בסך הכול שבועיים–שלושה פתוח – זה תופעה של הדבקה עצומה בהמון מקרים, ואנחנו נביא גם נתונים מסודרים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני רוצה נתונים.
סגן שר הבריאות יואב קיש
בלי קשר, בסופו של דבר, כל אחד פה כמעט מכיר אירוע של חתונה שגרם למגה-הדבקה וחצי פיגוע בריאותי מבחינתנו. זה נושא אחד. לכן הייתי חייב להתייחס לעניין.

מה אמרנו כשקבענו 50? למעשה אמרנו: אנחנו מבינים שזה אירוע שהיום הוא גזרה שהציבור לא יכול לעמוד בה. אם רוצים לחתן – משפחה קרובה בלבד, מצומצמת.
אין יותר. אני אומר לכם
מי שמזמין ומתעקש להזמין להיום בערב – אנחנו כבר מיום חמישי רצינו לבטל – או למחר בערב, חברים, תרדו מזה, אין לנו זמן. זה הדבקות. הסטטיסטיקה היום היא כזו שאם יש שם חולה אחד אתה גומר את האירוע הזה עם עשרות, אם לא יותר, נדבקים. המשמעות היא קטסטרופלית לאותם בעלי שמחה אפילו. איזו הרגשה יש להם אחר כך שמשם קורה מה שקורה?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אדוני השר, תגבה את זה בנתונים. זה כרגע: פרולה, פרולה, דיבורי סרק.
סגן שר הבריאות יואב קיש
את יכולה לא להסכים איתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת יוליה מלינובסקי, בואי ניתן לו להשלים את דבריו. הוא חיכה בסבלנות לשמוע את כולם. תני לו בבקשה להשיב.
סגן שר הבריאות יואב קיש
אני יכול לתת לכם לדוגמה את חברי ראש עיריית דימונה בני ביטון, שהיה אמור לחתן השבוע את הבת שלו, או את הבן שלו, אני כבר לא זוכר, וביטל, בדיוק מהסיבה הזו. אני חושב שזו התנהגות אחראית של נבחר ציבור. אני חושב שזה מסר שכל מי שנמצא פה צריך להעביר אותו לאנשים שלו ולהסביר להם שחס וחלילה אתה כבעל שמחה לא רוצה להיות בסוף זה שמקבל בשורות שכאלה.

אני רוצה לומר עוד מספר דברים. אני מתייחס אל מה שאמרה חברת הכנסת קטי שטרית לגבי מערכת החינוך. ביום ראשון שקלנו האם נכון להתחיל את בית ספר קיץ, ואמרנו שמשרד הבריאות ממליץ ללכת לקפסולות של 15. למעשה בא שר החינוך ואמר: המשמעות היא שלא יהיה בית ספר קיץ, אנחנו לא יודעים בשלושה ימים להתארגן לזה, זה המשמעות. לאותה נקודת זמן של לפני שבוע, חברת הכנסת שטרית, אמרנו בממשלה: אוקיי, במחיר של – הרי יש משמעות עצומה לביטול בית ספר קיץ, אני לא מסתיר את זה פה מאנשים. הייתה החלטה שלאור המשמעויות האלה, או במתווה כפי שאושר, שזה 34 כמדומני כקבוצה או לבטל - - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
28.
סגן שר הבריאות יואב קיש
לא, היה יותר, היה 30 ומשהו, אני זוכר בוודאות. אמרנו: בסדר, נלך על זה. למה? בגלל השיקול הכלכלי. אני אומר לכם שהיום אני חושב שאת הדבר הזה צריך לבחון שוב. אנחנו בנקודת זמן אחרת וזה חלק מן השיקולים, ויכול להיות שזה יגיע לשולחן של הוועדה הזאת שוב, נושא שצריך לטפל בו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אנחנו רוצים נתונים לפני שמתקבלת החלטה.
סגן שר הבריאות יואב קיש
ברור. אני רק מתחבר עוד פעם לנושא של הדינמיות ושל הדברים שמשתנים.

חבר הכנסת מיקי לוי, יש מגבלה, שתכיר: 50 זה המקסימום. עסק שהוא קטן יותר יש לו מגבלה של 85% מן התפוסה וגם שמירת שני מטרים. הוא לא יכול להכניס יותר. אז 50 מתייחס לאולמות של "אבניו".
עכשיו אתה שואל
רגע, זה אבסורד, ב"אבניו" הרי אתה יכול להכניס 500 איש.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא 500 אלא 2,500.
סגן שר הבריאות יואב קיש
אז אני חוזר להערה הראשונה שלי. אותם 500 או 250 איש, בסופו של דבר באופי של דבר כמו חתונה לא מסוגלים להימנע ממגע, אני אומר לך, צר לי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני סגן השר, באמת אתה בחור הגיוני, אתה יודע שאני מעריך אותך אבל מדובר על אולם אירועים פתוח, גן אירועים.
סגן שר הבריאות יואב קיש
תן לי לסיים את דבריי. זו דעתי. הציבור בחתונת שמחה, שבה כולם זה משפחה ויש אינטרס להתחבר ואוכלים ומסירים מסכות ורוקדים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
וכולם מנשקים את הכלה והחתן.
סגן שר הבריאות יואב קיש
וכולם באים לנשק את הכלה והחתן – לא יכול לעמוד בהגדרות של התו הסגול או מה שרצינו. זו האמת. אתם רוצים, תעצמו עין, אבל תלכו החוצה ותראו את זה. אז או שנותנים להם להידבק או שאומרים שזה לא יהיה. זה לגבי העניין הזה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ניתן לפקד על חתונה לדוגמה – תראה איך אף אחד לא זז.
משה אבוטבול (ש"ס)
אדוני השר מתכוון מידית? מחר בלילה אין אירועים? היום בלילה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם תמשיכו להתפרץ ומי שמקשיב לנו עכשיו יקבל דיסאינפורמציה. הצו יאושר היום ויתחיל ממחר בבוקר.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני מציע לכל אלה שעשו חתונות שיקדימו אותן ללילה הזה.
סגן שר הבריאות יואב קיש
וידביקו את כולם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה בלתי אפשרי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו מנהיגים. בואו נשלוט בעצמנו, באמת אני אומרת, עם כל הקושי.
משה אבוטבול (ש"ס)
אין רגשות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מנהיגות זה לא רק כשקל, זה גם כשקשה. וקשה, גם לי קשה עכשיו.
סגן שר הבריאות יואב קיש
חבר הכנסת אבוטבול, לגבי מה שאמרת, ראשית, אנחנו בממשלה רצינו את זה כבר מיום חמישי. הבאנו את זה, רצינו שזה יקרה היום, אך הוועדה אחרי ששמעה אתכם אמרה שהיא תעשה את זה ממחר. זה לא שאתם לא משפיעים. אבל אני אומר לך שכל יום פה הוא קריטי.
משה אבוטבול (ש"ס)
סליחה, זה חייב לעבור הצבעה בכנסת? זה חייב? לא חייב?
סגן שר הבריאות יואב קיש
ההמלצה שלי לאנשים, אני אומר בצורה הכי ברורה, להימנע מהתקהלויות, ללכת לעבוד, לעשות קניות. אני לא הולך לאף אירוע. אני עושה את כל הישיבות שאני יכול בזום ואני מבטל ישיבות אישיות ומעביר לזום. בוודאי ובוודאי לאוכלוסיות הסיכון, לגיל המבוגר. לא לצאת, להימנע מלהסתובב, ובטח ובטח גם כשבאה המשפחה לבקר, ואני לא פוסל את זה שהמשפחה תבוא לבקר, לשמור על ריחוק, להיות עם מסכות, לא מחבקים את הסבא והסבתא. שמעתי את השר אריה דרעי אומר לאוכלוסיות הסיכון גם לא לצאת להתפלל במניין ולשמור על עצמם בבית, אז אתם יכולים גם לשאול אותו. אנחנו במצב הזה, ולמי שזה לא ברור – זה מה שבאתי לומר.
מיכל קוטלר וונש (כחול לבן)
רק אם תוכל להבהיר מה ההבדל בין התקהלויות חוץ ופנים, רק לחדד את זה.
סגן שר הבריאות יואב קיש
אין הפרדה.

אני רוצה להתייחס גם לנושא הים, ובכלל לתפיסה, למסעדות ולכול. הרי בכל דבר קיים סיכון מסוים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אתה מדבר עכשיו על הים? אני רוצה להעיר על זה הערה.
סגן שר הבריאות יואב קיש
בכל דבר קיים סיכון מסוים. למה למשל אמרנו שעם ההצגות אנחנו עדיין נשארים במתווה? כי סיכון ההדבקה – תיארתי קודם את ההבדלים מדוע אנחנו שם.

למשל בנושא הים יש שני דברים שצריך להבין שהם מקלים. אנחנו גם מגבים את זה במספרים. למרות שיש בעיה עם הים, כי בסופו של דבר כאשר אתה מנתח הדבקות קשה מאוד לעלות על זה אם זה היה בים. אבל ים הוא מקום פתוח ויש לחות גבוהה, ואתה עדיין נמצא עם קבוצה מצומצמת של אנשים שאיתם באת ולא כל הקבוצות מתערבבות. זה לא חתונה. אז הסיכון הוא עדיין נמוך יותר. בוודאי ובוודאי שכאשר בים כולם האחד על השני זה אירוע רע שאסור שיקרה. אני שם את זה לרגע בצד, זה גם נושא שנבחן.

אני רוצה להתייחס לנושא האיכונים. האיכון, כפי שאתם יודעים, החוק עבר ביום רביעי בלילה והתחלנו להשתמש בו. זה גם כלי נוסף משמעותי מאוד. למי שלא מכיר, בסיבוב הקודם כשהגענו לקרוב ל-17,000 נדבקים חולים, 5,000 מהם איכון השב"כ עלה עליהם דרך הבידוד. זה מספר שכדאי שתכירו, הוא אפקטיבי מאוד. הוא גם משלים את החקירות האפידמיולוגיות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
שלא קיימות. ראינו אתמול כתבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, את מבזבזת את ההערה שלך.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אלה העובדות.
סגן שר הבריאות יואב קיש
מה שקרה עכשיו, מכיוון שהוא חזר, במירכאות, לעבוד, הוא מסתכל שבועיים אחורה והוא הכניס הרבה מאוד אנשים למעגלי בידוד. אנחנו היום מתגברים את מוקד האיכון. אנחנו מבינים את הבעיה הזאת. זה כולל לקחת אנשים ממשרד הבריאות בתפקידים שונים שהולכים לענות על טלפונים.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
יש בעיה עם הערעור על איכונים מוטעים.
סגן שר הבריאות יואב קיש
האירוע זה, אנחנו מודעים אליו ואנחנו נערכים אליו. כפי שאמרתי קודם, בגלל ההשתנות והדינמיות, נכון, זה משהו שצריך היה אולי להיערך אליו מוקדם יותר, אני מקבל את ההערה. אנחנו מנסים לטפל בזה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אפשר להכשיר סטודנטים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, הנושאים האלה חשובים, גם נושא האיכון והמענים וההנחיות הברורות ומה קורה לאדם שצריך להיכנס לבידוד, למי הוא פונה, ממי הוא מקבל תשובות, ומי שצריך לקבל בדיקות. האמן לי, אספתי הרבה מאוד נושאים בימים האחרונים. אני מבטיחה לכם פה, כל חבריי, אנחנו נקיים על זה דיון חירום. אני מבקשת, סגן השר, שאתה תעשה את כל המאמץ להגיע לדיון כזה כדי לשמוע מהשטח. אספתי פניות שהגיעו אליי מאנשים חסרי אונים. הם יודעים שהיו בקרבת חולה מאומת, הם צריכים להיכנס לבידוד, אבל מאותו רגע אין להם עם מי לדבר. עם מי הם מדברים? איתנו. תניחו לזה בצד, כי זה לא הצו. אני מבטיחה שנקיים דיון. בסדר?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בקצרה, אדוני סגן השר, אתה הממשלה פה. אין סגר ללא מתווה. מה מתווה הפיצויים שהאוצר מכין עבור הזוגות הצעירים, עבור בעלי האולמות, עבור הצלמים, עבור העובדים? מה המתווה של הפיצויים? אתה מבחינתי הממשלה.
סגן שר הבריאות יואב קיש
קודם כול, אתה צודק במאה אחוז. יש הרבה מאוד אנשים שנפגעו בצורה קשה מאוד. שמעתם גם את ראש הממשלה וגם את שר האוצר. אנחנו מדברים על תמיכה, לא כפי שהייתה עד עכשיו לחודש–חודשיים של דמי אבטלה אלא מהלך משמעותי מאוד וארוך-טווח שיאפשר קיום לאותם אנשים שעבודתם ופרנסתם נפגעה ואין להם אפשרות לחזור אליה. זה יקרה.
קריאה מהזום
לא שידוע לנו.
סגן שר הבריאות יואב קיש
מיקי לוי, אני לא מן המשרד הרלוונטי ולכן אני יכול לומר לך שהערתך נכונה, אני תומך בה ומחזק אותך. תמשיך להיות על זה בכל הכוח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נבקש פה התייחסות גם מנציגי האוצר, לא על התוכנית של השישה חודשים.
קריאות
- - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני רוצה שאתה תשמע משהו.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
יפעת, לא הגיוני שבגלל שהם צועקים הם מדברים. אני יד ביד ביחד עם מיקי לוי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת שטרית, אני אתן לכל אחד לומר התייחסות קצרה. בסוף אני רוצה גם שסגן השר יענה, וזה גם מכובד מאוד שאת מדברת בטלפון באמצע הדיון. בבקשה חברת הכנסת מלינובסקי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אדוני סגן השר, העלית את נושא הים. אתן לך דוגמה. אני גם שאלתי את עצמי איך הולכים לים ומה מותר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל הוא ענה כבר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
רק דקה, אני רוצה לספר את הסיפור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, אני לא פותחת עכשיו דיון על הים. אמרתי שזה יהיה דיון בנפרד, ועכשיו במקום לנסות לדבר על הצו את לוקחת אותנו לים. אין לי זמן לים עכשיו.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה רק ממחיש לנו את הסיפור. שאלתי את עצמי איך הולכים לים. במשרד הבריאות אמרו לי: תחפשו באתר האינטרנט של משרד הבריאות. הלכנו וחיפשנו – אין זכר. תשתפו אותנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, אני קוראת אותך לסדר פעם ראשונה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אתה יודע לאן שלחו אותי? למשרד הפנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני קוראת אותך לסדר פעם שנייה. פעם שלישית. תוציאו אותה בבקשה שתירגע בחוץ. תודה רבה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה לא פייר. הוא צריך לשמוע את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני צריכה את סגן השר שייתן לנו תשובות לגבי האירועים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אתם לא מתפקדים פשוט, אתם שולחים אנשים למשרד הבריאות כשלא ברור לי איך אני הולכת לים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת מלינובסקי, תצאי החוצה בבקשה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
עכשיו אתה בא עם ההגבלות האלה. אתם לא יודעים מה קורה אצלכם בפנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הסדרנית, תוציאי אותה בבקשה. תודה רבה. תירגעי, ניפגש בהמשך.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אין מה להירגע פה כי הממשלה הזאת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את מפריעה לי, חברת הכנסת מלינובסקי. תצאי החוצה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
הממשלה הזאת לא מתפקדת, יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל, ובסופו של דבר מביאים גזירות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אדוני סגן השר, אני רוצה לדבר על נושא האירועים. אני רוצה להציע לאפשר לפחות. שוב, אני יודעת שאתה לא יכול לתת לי תשובה עכשיו, אתה תצטרך להתייעץ. מה שקרה פה הוא שאנחנו נתנו הנחיה לפני שבוע וחצי שעד 9 ביולי אפשר לקיים אירועים, וקרה מה שקרה, אף אחד לא הזמין את הנגיף ואנחנו לא ידענו וגם לא רצינו להיות במציאות שבה אנחנו נמצאים. אבל אנשים נערכו, ידעו שיש את הדלתא הזו של הזמן, כולם התארגנו, קנו מצרכים.

השאלה אם אפשר לתת את הארכה הזאת, אבל להגדיר שהמסיבות האלה מתקיימות בלי ריקודים ובלי כל מה שאנחנו מכירים אלא כמו ארוחה אחת גדולה, שנגביל את מספר המשתתפים בה, כדי שלפחות מה שנקנה – אתה יודע, גם כואב הלב לחשוב שכמות האוכל הזאת תלך כולה לעזאזל כי גם אין לנו אופק, ובשלושה השבועות שלאחר מכן גם לא יהיו חתונות, בלי קשר לזה, אנחנו יודעים בוודאות שאוכל ייזרק. לאפשר את זה שיהיו אירועים נטולי ריקודים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יואב, אמרת משפט על איכוני שב"כ – תציג נתונים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אמרתי שאנחנו נקיים על זה דיון. חבר'ה, אתם מסיטים אותנו מן הנושא של הצו. אני רוצה לפתור עבור בעלי האירועים ועבור בעלי השמחות את הנושא, ואתם מתפזרים פה. אי אפשר כך.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הוא אמר נתון. אנשים מתקשרים ורוצים לדעת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אנשים יחכו לדיון שנקיים בוועדה ואשמח לתת את כל הנתונים.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
גברתי היושבת-ראש, אולי רק נוסיף: במקומות פתוחים. מה שאת אמרת עכשיו, אולי גם במקומות פתוחים, בגנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא משנה. הרי הנושא הוא הדבקה טיפתית. לא משנה אם אתה יורק על האדם במקום סגור או במקום פתוח, ואנחנו כבר יודעים את זה. הנושא של אירועים וחתונות, כשכולם מתערבבים עם כולם, והכלה והחתן מתנשקים עם כולם, זה חלק מן העניין.

מה שאני מנסה לבקש פה הוא שלפחות יאפשרו את אותה ארוחה גדולה, את הכתובה ואת החופה, בלי ריקודים.
סגן שר הבריאות יואב קיש
אני כמובן אעביר את בקשתך ונבחן אותה. אני רק חייב לומר שהדיון הזה, בדיוק בסגנון הזה, היה בממשלה בקבינט הקורונה, והייתי שותף לדיון. המסקנה הברורה היא שבסופו של דבר הציבור לא מסוגל לעמוד בדברים האלה. כשאתה בחתונה אתה בסוג מסוים של התנהלות שלא יאפשר. ולכן אנחנו באירוע שאי אפשר לעצום לגביו עין, אי אפשר ללכת עם ולהרגיש בלי, זה לא עובד. זה המסר המרכזי שחשוב.
משה אבוטבול (ש"ס)
תן ניסיון של שלושה ימים.
סגן שר הבריאות יואב קיש
ניסינו את זה שבועיים.
משה אבוטבול (ש"ס)
לא. מעכשיו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת אבוטבול, אני מבינה את הצורך שלך ואני יודעת שמופעלים עליך הרבה מאוד לחצים, אבל זו השעה שבה אנחנו נבחנים.
סגן שר הבריאות יואב קיש
חבר הכנסת אבוטבול, אני חושב שאתה צריך להגיד לכל אלה שפונים אליך בעניין הזה, שמבקשים, להגיד להם: אני שומר עליכם, החתונות האלה הן אירוע של הדבקה המונית, אנשים שיגיעו יידבקו אצלכם וחס וחלילה גם יגיעו למצבים קשים, יש שם גם אנשים מבוגרים. אתה רואה אחריות בתפקידך כמוביל דעת ואתה אומר לכולם: זה לא הזמן, אנחנו עכשיו חייבים לשנות את דרכינו בעניין הזה. תודה רבה.
קריאה
אבל חייבים לחשוב על איזשהו מתווה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רק שתי שאלות, אבל אני מבקשת שלא יפריעו. לגבי מלונות – עולה פה שאלה, מבחינת התקהלויות. לגבי מלונות ותיירות הכול נשאר כמו שהוא, נכון?
סגן שר הבריאות יואב קיש
קניונים ומלונות – אין שום הנחיה. ברור שאסור לעשות בתוך מלון כנס.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כנס של יותר מ-20 איש.
סגן שר הבריאות יואב קיש
אני אומר שוב, מה שאנחנו מנסים לעשות הוא לשמר את המשק ככל האפשר, עם העבודה, עם הקניות, עם המסחר, ולעצור את ההתקהלויות שבהן יש ריבוי משתתפים. אתם בוודאי מכירים את התופעה של הסופר-ספרדרים למיניהם, ויש אלף ואחד דברים, שבסופו של דבר גורמים להאצה משמעותית מאוד בהדבקה בקהילה.
ינון אזולאי (ש"ס)
חשוב להגיד, שזה לא ייצא לנו ככה אולי: יש בעלי אולמות שבאמת הקפידו, אבל לצערנו, כפי שהיושבת-ראש אמרה, יש הרבה שלא הקפידו ולכן זה המצב שאליו הגענו.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
יש את המקל, אבל איפה הגזר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ברור, יש גם וגם. תוך כדי שאתה יוצא אני מבקשת ממך ומן הממשלה ובכלל, בנושא האכיפה סוכם שההגבלות יבואו יחד עם תגבור האכיפה. אני מבקשת לאכוף את הכול, כולל מסיבות שאנחנו רואים ברשת ואין בעיה להגיע למקור שלהן. תעצרו את זה. לא משנה אם זה של סלב, אם זה של מישהו לא מוכר. אני ממש מבקשת, כי בלי זה אנחנו לא ננצח את הסיפור הזה.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
ותציעו גזר, לא רק מקל. איפה הגזר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה.

אני רוצה לעבור לרשות דיבור שמבקשים גם נציגים בזום. יש לנו את ניר שפר, נציג התאחדות האולמות, בבקשה.
ניר שפר
שלום ליושבת-ראש, אני מודה לך על זכות הדיבור. האמת היא שזה יום מאוד מאוד עצוב, קודם כול עבור הזוגות, וגם עבורנו. אנחנו מבינים שסגרו או סוגרים היום את ענף האירועים. היינו מאוד מאוד רוצים לסיים את השבוע הקרוב, אבל לא ניתן לבצע חתונות בלי ריקודים, זה חלק אינטגרלי. אנחנו מוצאים את עצמנו במצב מאוד מאוד בעייתי מאחר שלהערכתנו ניסגר לתקופה ארוכה מאוד.

נפגשנו הבוקר עם שר האוצר. הוא היה קשוב וגילה הבנה, והוא הנחה את הצוות המקצועי. אני רואה גם שיש פה נציגות של משרד האוצר בישיבה ואשמח להתייחסות כמובן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוודאי.
ניר שפר
באופן מידי לבנות מתווה כדי שהענף הזה יישאר על הרגליים ולא יגיע לחדלות פירעון. צריך להבין שמצבנו כל כך קשה שיש כבר אולמות שקיבלו צווי פינוי, אנשים לא יכלו לעמוד בשכר דירה. אתם צריכים להבין שמדובר במתחמים גדולים מאוד, של מאות מטרים ודונמים רבים. יש פה ארנונות גבוהות מאוד, יש פה תקורות במצב הסגור שלנו שלא ניתן למנוע אותן. אנחנו חייבים סיוע מידי.

אני מבקש גם ממך כיושבת-ראש הוועדה במסגרת הסיכום להוציא דרישה לממשלה, שתהיה פה התייחסות ספציפית לענף שלנו ונקבל ממש רשת ביטחון שתחזיק אותנו למשך החודשים הבאים, ואני מדבר על קיום בסיסי, אני לא מדבר פה על איזשהם רווחים או כספים מעבר להוצאות הבסיסיות להמשך קיום הענף.

יש פה גם את סוגיית הזוגות, שהממשלה תצטרך לתת לה פתרון, משרד האוצר. זה גדול על האולמות, הם לא יכולים להתמודד עם הסכומים האלה. מדובר פה בסכומים גבוהים מאוד. אתם צריכים להבין שהיו-יו הזה של נפתחנו, נסגרנו – רק לשבוע הקרוב יש כמות עצומה של מזון שכבר נמצאת במקררים, נעשו הכנות מסיביות מאוד, החזירו עובדים. רק הימים האחרונים זה עוד בור של סכומי כסף אדירים. אנחנו חייבים שהמדינה תסייע, כי אחרת ענף השמחות של מדינת ישראל לא רק ייסגר אלא יקרוס ואני לא רוצה להעלות את המילה הזאת אבל חדלות פירעון תהיה מוצמדת לענף הזה. תבינו שכאשר נגיע לחדלות פירעון אז כמובן אולי הבנקים וכמה ספקים יקבלו כסף אבל כל היתר, וכמובן גם הזוגות, לא יגיעו לפיצוי כלשהו.

לכן אנחנו מבקשים בכל לשון של בקשה שתדרשו את הסיוע עבורנו. אנחנו סומכים על שר האוצר שהנחה, והוא היה מאוד תקיף היום ואני מקווה שזה אכן ירד לשולחן העבודה. אנחנו אמורים ביום רביעי הקרוב להיפגש שוב עם מנכ"לית משרד האוצר.

כן היינו מבקשים לנסות לקיים את האירועים שנותרו לנו לשבוע הקרוב. תנסו לחשוב על הזוגות, תנסו לחשוב על המשפחות, תנסו לחשוב על הכסף שיורד פה לטמיון.

אנחנו מבינים שהיו אי-אלו מקומות שחרגו. אנחנו לאורך כל הימים האחרונים, או בעצם מהסיכום של המתווה, הוצאנו הנחיות שיעמדו בתו הסגול. חשוב לנו שאנשים יעבדו לפי ההנחיות, ואם יש כאלה שחרגו זה כבר ברמת הפיקוח שהמדינה הייתה צריכה להעמיד.

יום מאוד מאוד עצוב עבורנו. אם יש שאלות, אשמח לענות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה ניר. זה יום עצוב גם עבורנו, גם בהתמודדות עם ההתפשטות של הנגיף וגם כמובן עם ההשלכות עליכם ועל בעלי השמחות. אני וגם החברים כאן קיבלנו הרבה מאוד פניות והרגשנו את המצוקה במהלך כל סוף השבוע, אבל כפי שאמרתי, המספרים היו נגדנו מבחינת נתוני התחלואה וחייבו אותנו גם להכרעות הקשות האלה.

ממה ששמעתי בתחילת דבריך, אתה בעצם אומר: אין טעם בחתונה בלי ריקודים, זה לא עובד.
ניר שפר
נכון. חתונה בלי ריקודים לא יכולה להתקיים. זה בערך כמו לפתוח דוכן פלאפל בלי כדורים. אין זוג שיסכים היום לעשות חתונה בלי ריקודים. זה חלק אינטגרלי מן האירוע.
משה אבוטבול (ש"ס)
האם זה ברירת המחדל?
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
יש חתונות שהן מסורתיות, שזה ארוחה של שעה וזהו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שאלתי אותו מה הוא אמר, לא פתחתי את זה לדיון.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אני מדבר מהשטח. יש חתונות ללא מסיבה בכלל אלא רק ארוחה וזהו.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני תומך בדעתה של היושבת-ראש, לגבי השלושה ימים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אומר לנו מי שמכיר את כל העולם הזה: אתם מבקשים משהו שלא נעמוד בו.
משה אבוטבול (ש"ס)
אבל אם יש ברירת מחדל לאותו זוג, ואומרים לו: זוג יקר, או שאתה עושה חתונה בלי ריקודים, תוך התחייבות בנושא, ואם לא אז דוחים לך את זה – אני מבטיח לך שכל הזוגות יסכימו לפחות שיהיה להם את האירוע הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יסכימו אבל לא בטוח שיעמדו בזה, לפי מה שאנחנו יודעים.
משה אבוטבול (ש"ס)
אם לא יעמדו נאכוף את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה חבר הכנסת אבוטבול. מישהו רוצה לומר משהו לניר שפר, לשאול שאלה? בבקשה.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני שואל אותך, ניר, אני שומע את הדברים שלך, אבל למה אתה לא רואה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אל תפתח את זה עוד פעם. אמרת את דעתך והוא אמר את דעתו.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני מדגיש שוב, כל הוויכוח שלי בנושא הזה הוא רק על שלושה ימים. אין לנו ויכוח אחר. כלומר אחרי שלושה ימים פתאום אני כמוך, שיהיה ברור, שלא תחשבי שאני נגד הצו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת אבוטבול, לבי איתך. התכתבנו רבות אתמול. אנחנו לא בהתמסחרות פה על הימים. אנחנו נמצאים באמת במצוקה אמיתית מבחינת מה שקורה.
משה אבוטבול (ש"ס)
את באה מבחינה רפואית, אני בא מבחינה חברתית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם אני רוצה חברתית שזה יהיה פתוח וגם אני הייתי רוצה שזה יישאר עד סוף השבוע. אבל אגיד לך את האמת, קשה לי לקחת את האחרית על הגב שלי כשאני רואה את ההכפלה.
משה אבוטבול (ש"ס)
דווקא שם? רק באולמות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בארבעת הימים האחרונים הייתה הכפלה של מספר החולים הקשים. מה שאנחנו הצלחנו להחזיק פה כל הזמן בדיון, ואמרנו: חברים, שם אנחנו בסדר, אז בואו נשחרר קצת לחץ – המספר הוכפל. זה אומר שבעוד ארבעה ימים אנחנו נמצא את עצמנו כבר עם יותר מ-160 חולים קשים.
משה אבוטבול (ש"ס)
אז תורידי. במקום 250 יהיה 150, תורידי רק בשלושת הימים האלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הזוגות לא אוהבים את זה. הם אומרים שבעלי האירועים חייבים יותר כסף.
משה אבוטבול (ש"ס)
הם יאהבו את זה. אבל להוציא אותם לגמרי – קשה. בואי תיתני ברירת מחדל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה חבר הכנסת אבוטבול. חברת הכנסת הילה וזאן רוצה לשאול שאלה, בבקשה.
הילה וזאן (כחול לבן)
בעוד אנחנו מדברים אני מקבלת הודעות מזוגות, שאומרים שמבחינתם הם כן מוכנים, אם זה המוצא האחרון, לאירוע בלי ריקודים. אולי אפשר לסייג את זה, בשלושה ימים, כמו שעושים בריתות ואירועי צוהריים עם מוזיקת רקע, אולי אפשר בשלושה הימים לעשות את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הצענו את זה למשרד הבריאות. בואו נראה שהם יחזירו לנו תשובה.
ניר שפר
אם יש זוג שרוצה להתחתן ללא ריקודים אנחנו כמובן לא נגד זה, אבל אם זה העיקר אז אנחנו מודעים לבעיה שריקודים הם דבר מרכזי בחתונה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
סתם שאלה מקצועית אליך: אפשר במקום 40 רוקדים שיהיו שמונה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
די, נו, הם לא יוכלו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מנסה להציל את השבוע, את אלה שקבעו אירועים.
משה אבוטבול (ש"ס)
מיקי: בלי ריקודים. אנחנו איתך.
הילה וזאן (כחול לבן)
אפשר להציל את זה אם האירועים יהיו בלי ריקודים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה , בני, רצית לשאול שאלה.
בני פרץ
אני רוצה לשאול את יושב-ראש ארגון האולמות. יש גם אירועים עתידיים, פרט לאלה שרבים פה על שלושה ימים. הלא החתונות אצל עדות המזרח הן עד 16 בחודש, ומ-16 בחודש מפסיקים עד ל-31. יש לנו שבועיים. אנשים שילמו מקדמות לאולמות. האם יוחזר להם כספם או שהם ייאלצו לצאת למלחמות על החזרת הכסף שהם שילמו כאשר עדיין אין שום ביצוע? אני מדבר על האירועים העתידיים, לא על אלה שמתחתנים בשבוע הקרוב.
ניר שפר
כל נושא המקדמות נדון היום. יש פה נציג של משרד האוצר, אשמח להתייחסות שלו. מדובר במקדמות בגין אירועים עתידיים, כפי שאתה אומר. מי שיצטרך לתת את הפתרון לזה הוא משרד האוצר. במסגרת מתווה הפיצוי של סגירת ענף האירועים יצטרכו לדון גם בנושא המקדמות. כרגע הם בודקים כיצד הם יוכלו לעשות את זה. אבל זה תחום שמשרד האוצר יצטרך לתת לו תשובה. אתם צריכים להבין את זה, ויותר מזה, אתם צריכים לגבות אותנו. אני מבקש מיושבת-ראש הוועדה לגבות אותנו בנושא הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה ניר, אנחנו לגמרי במקום הזה ולכן דרשנו שנציגי משרד האוצר יהיו כאן כדי לתת לנו תשובות בדיוק בעניין הזה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גברתי, יש לנו סמכות להצביע על הפעלת האולמות ללא ריקודים במשך שבוע, רק כדי שהם יתחתנו?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומרת לך שלאור הנתונים, ותיכף אסתכל גם על הנתונים החדשים, יש לי אחריות ציבורית. בסוף אנחנו צריכים להיות המבוגר האחראי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בלי ריקודים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא לאפשר, כי יש הרבה מאוד לחץ, כי זה מה שרוצים, אלא גם איפה האחריות שלנו כלפי הציבור? שלא נמצא את עצמנו באיזו קטסטרופה, ולא יגידו: כל הכבוד שנתנו את השבוע הזה, אלא יגידו: איפה הייתם? הייתם צריכים לשמור עלינו. אנחנו נמצאים כל הזמן במקום הזה של האיזונים, שאנחנו צריכים לקחת בסוף את האחריות כמנהיגים גם בשעה הקשה הזו. תאמינו לי, באמת באמת קשה לי.
משה אבוטבול (ש"ס)
לכן מדובר על שלושה ימים, לא יותר.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
ניר, כמה אולמות לפי הידיעה שלך מוכנים בכלל לפתוח אירוע עם 50 אנשים? האם יש כאלה בכלל? האם יש הרבה? האם יש מעט?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אפס, לא יהיו בכלל.
ניר שפר
אין אולמות שמסוגלים לעשות אירוע של 50 איש ולהרוויח. זה הפסד כלכלי מאוד מאוד גדול. אנחנו לא בנויים ל-50 איש, זה לא רלוונטי. זה בערך כמו לפתוח מסעדה לבן אדם אחד. זה לא רלוונטי. כולם יודעים מי שר האוצר שהדגיש היום בפני הצוות המקצועי שלו ש-50 איש זה בעצם סגירה של הענף. חברים, בואו, אם נאחזים פה במספרים שהם לא רלוונטיים לקיומנו אז בואו נשים את המילים האמיתיות והנכונות. ענף האירועים נסגר, נקודה, סוף, וזה לחודשים רבים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה ניר. אני אומרת בכאב: אתה צודק, אתה בפירוש צודק.

יש לנו את חגי לוין, אבל אני רוצה דווקא להעלות קודם את נציגי משרד האוצר כדי להתייחס באופן ישיר לסיטואציה הזאת שאנחנו נמצאים בה. מי נמצא כאן ממשרד האוצר?
עידו סופר
אני רכז תעשייה ומסחר באגף התקציבים במשרד האוצר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עידו, מה שלומך? אנחנו נמצאים במצוקה אמיתית. ברור לי שאתם מכינים תוכנית וברור לי שהדברים לא יכולים להיות ב"שלוף", למרות שכל הזמן אומרים שאנחנו שולפים, אבל ברור לי שזה לא יהיה ב"שלוף". אבל אנחנו חייבים לתת מענה, לפחות את ההרגעה הזו של השבוע הקרוב. יש אנשים שהכסף שלהם בשבוע הזה – עזוב את העניין הרגשי והמשפחתי והחברתי, שהוא חשוב ודרמטי ויש אנשים שנמצאים באמת בקריסה נפשית, אבל גם הכסף רובץ עליהם. אלה אנשים שאת מיטב כספם חסכו בשביל החתונה שלהם ועכשיו הכול יורד לטמיון. מה יש לכם לומר להם על השבוע הנוכחי?
עידו סופר
אתחיל בכמה מילים כלליות, ברשותך, ומשם נצלול.

אני מלווה את איגוד בעלי אולמות האירועים תקופה לא קצרה. מעבר לסוגיות הכלכליות, גם מתווה הפתיחה נעשה ביחד איתנו, ביחד עם משרד הבריאות. באמת זה יום כואב, לראות שהייתה כאן איזו חזרה לשגרה וכניסה חזרה לפעילות של הענף, אך כרגע הדבר הזה נעצר. גם לנו הדבר הזה כואב, גם את זה צריך לומר.

כפי שאמרתי, אנחנו בקשר שוטף עם נציגי הענף, ובכלל עם יתר הענפים שנמצאים עדיין במצוקה ולא חזרו לפעילות כמו מרבית ענפי המשק, כולל היום בבוקר, כפי שניר שפר ציין, הייתה ישיבה בראשות שר האוצר על הענף.

בוצעו ומבוצעות מספר פעולות עבור אותם עסקים שנמצאים בענפים האלה. אציין את קרן האשראי הייעודית לעסקים בסיכון גבוה, כפי שאתם מכירים, מענק ההוצאות הקבועות עבור מאי–יוני, שהעלינו את מחזור המכירות לעסקים זכאים, ל-100 מיליון שקלים, בעיקר בגלל אולמות האירועים, שחלקם נמצא מעל רף מחזור של 20 מיליון שקלים ונמצאים במצוקה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עידו, מה זה אומר בפועל? בעלי האולמות האלה מקבלים מספיק כסף כדי שהם יוכלו להחזיר לזוגות הצעירים לפחות את המקדמות שלהם, כדי שהם יוכלו לשרוד את התקופה העוד יותר קשה שמחכה להם? עכשיו קשה, אבל שנינו יודעים שיהיה עוד יותר קשה.
עידו סופר
אגיע בעוד רגע, אני מבטיח, יו"ר הוועדה, אחרי זה אענה על שאלות בשמחה רבה.
אגיד מעבר לזה
ביחד עם מתווה הפתיחה ומענק התעסוקה, התפיסה עד לא מזמן הייתה שצעדים אלה יתנו את החמצן הנדרש לאותם עסקים – אגב זה גם בענף התרבות, גם בענף אולמות האירועים וגם בענפים אחרים – את אותו חמצן נדרש כדי לחזור לפעילות. לצערנו המציאות הזאת השתנתה, באופן שדורש חשיבה מחודשת גם על המענה הכלכלי של ממשלת ישראל, ולכן שר האוצר באמת הנחה אותנו לגבש תוכנית בראייה ארוכת-טווח, כאשר הנחת המוצא היא שבאמת ככל שמחלת הקורונה והשפעתה יימצאו איתנו נדרש גם לתת מענה כלכלי, ואנחנו עמלים על כך ברגע זה.

אני כן רוצה להגיד לפני שעוברים לאולמות האירועים שהתוכנית הזאת צריכה בוודאי לבוא לצד אכיפה מוגברת. שמעתי את כל התייחסויות חברי הכנסת ואנחנו כמובן סבורים שגם אכיפה מוגברת וגם צמצום פעילות מידתי וממוקד, ככל הניתן, הם הדרך, או בואו נגיד שזה נדבך לא פחות חשוב מאשר הסיוע הכלכלי, כי שום תוכנית כלכלית לא יכולה לגשר על מצב של סגירה או חוסר פעילות לאורך זמן, אני חושב שזה ברור לכולם.

לגבי ענף האירועים באופן כללי, אחד, המענק עצמו, שהכריז עליו שר האוצר, מענק הוצאות קבועות למאי–יוני, נועד אמנם לתת חמצן לחזרה לפעילות אבל באותה מידה הוא ישמש כרגע כחמצן כדי לגשר על התקופה הקרובה ויוכל לתת להם בפרק זמן מהיר יחסית גם מזומנים נדרשים על מנת לשמר את העסק. הדבר הזה אפקטיבי מאוד, כמובן יחד עם הלוואות. כאשר בנקים רואים שיש הכנסה שאמורה להגיע אז הבנקים רואים גם את ההיתכנות להחזר ולכן גם נותנים הלוואות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת לוי, תנו לו לדבר.
עידו סופר
אין לי איזו אמירה קונקרטית לגבי המקדמות. יש מספר מאפיינים ייחודיים לענף אולמות האירועים, כולל הדברים שאתם העליתם. לכן אנחנו נמצאים איתם בקשר וכבר ביום רביעי הקרוב, כפי שניר שפר אמר, מתוכננת ישיבה שבה נדון, בין היתר, גם על הנושאים האלה. אבל הרעיון המרכזי, מעבר לשלושה הימים הקרובים, הוא לתת איזשהו תכנון קדימה, לתת ודאות לבעלי העסקים איך ניתן לעבור את התקופה הקרובה. בעניין המאפיינים הייחודיים של ענף האירועים – אנחנו גם נידרש לכך בימים הקרובים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עידו, יש לי שתי בעיות. האחת, אתם מדברים על מענק הוצאות, או איך שקראתם לזה, על מאי–יוני. אנחנו כבר ביולי והמשבר האמיתי הוא עכשיו, בשבוע הזה שעליו אנחנו מדברים, שהכול התנקז אליו וכולם נערכו, וגם אחרי שאמרנו שאנחנו נאשר עד 9 ביולי אז בכלל, היה מרתון של התארגנות. איך אנחנו נותנים להם פיצוי על עכשיו? איך הזוגות הצעירים, שהעיניים שלהם נשואות אלינו, יכולים להיות בטוחים שהם יקבלו לפחות את המקדמות שלהם עכשיו? תקשיב, זה סכומים גבוהים. קראתי את הסכומים שאנשים כתבו – זה 50,000 שקל, זה 20,000 שקל, זה 3,000 שקל לדי-ג'י, זה ערימות של כסף שהזוגות הצעירים האלה, מי כמוכם יודע, אספו שקל לשקל בשביל החתונה. איך אנחנו עוזרים להם? לא בדיון ביום רביעי. איך אנחנו מביאים משהו קונקרטי, לפחות לשבוע הקרוב?
עידו סופר
אני מפריד בין שתי שאלות. ראשית, מענק ההוצאות הקבועות מסתכל על ירידת המחזור בחודשים אחורה, על מאי ויוני, ולכן בהכרח הוא חייב להינתן בחודש העוקב, ולכן הכסף הזה הולך להגיע בעת הקרובה וזה כן משהו שיעזור לעסקים גם בהתנהלות השוטפת שלהם מול הזוגות ומול הספקים.

מעבר לכך, יש כמובן חוזים פרטניים. אני לא יודע לומר לך עבור כל אולם אירועים ועבור כל הספקים איזה חוזה, מה הסעדים שנקבעו בכל סיטואציה.
בני פרץ
הוא לא עונה על מה ששאלת. הוא לא עונה על בעלי השמחות. הוא עונה על בעלי העסקים.
עידו סופר
אני לא יודע לומר מה החוזה שנחתם בין בעל אולם ספציפי לבין הספקים שלו, מה מידת האשראי שניתנה ומה התנאים בחוזה.
קריאה
השאלה איך אתה מתנה במתווה.
קריאות
- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם אתם רוצים לצעוק אז בואו תצעקו, נסיים ונלך. או שאנחנו מבררים או שאנחנו צועקים ושיראו שצעקנו.
עידו סופר
אני כן יכול לומר שכאשר אנחנו מסתכלים באופן כללי על סיוע לעסק לפעול, ולאולמות אירועים לפעול בצורה מצומצמת יותר – אני מזכיר גם שהוצאות העובדים נחסכו והוצאות אחרות – זה אמור - - - גם לאפשר את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עידו, זה לא רלוונטי.
עידו סופר
לעניין הפרטני של אולמות אירועים ומאפיינים ייחודיים, כמו עניין המקדמות, אנחנו נמצאים בשיח איתם. תתקיים ישיבת עבודה נוספת ביום רביעי ונראה האם באמת ניתן למצוא איזה פתרון לנושא הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זהו, עידו, פה אנחנו מפספסים. עידו, תעצור שנייה.
עידו סופר
זה נושא מורכב מאוד, התערבות בחוזים בצורה מורכבת מאוד ולא תמיד נכונה מצד הממשלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל מה שאמרת נחמד. שני דברים, וכבר דיברנו על זה: דבר ראשון, מאי–יוני כבר היה. אנחנו עכשיו ביולי. דבר שני, השיח הוא לא לראות האם אנחנו יכולים לעזור אלא איך אנחנו חייבים לעזור. לא יכולים אלא חייבים. כי מה שקורה כאן הוא שבימים האלה, במיוחד בשבוע שאנחנו פותחים היום, יש הרבה מאוד אירועים. מה לעשות, אתם תמצאו את הדרך שבעלי האולמות יביאו לכם את החוזים ואת ההתקשרויות עם הזוגות הצעירים, או שאנחנו נבקש מהזוגות הצעירים שיביאו לכם את אותן חשבוניות. הרי כתוב שהן יינתנו על מקדמה לאירוע בתאריך מסוים, במקום מסוים. תמצאו אתם את הדרך, אני לא מתעסקת במכניזם, תתעסקו אתם במכניזם. אבל אין מצב שאנחנו משאירים את הזוגות האלה בלי מענה, משאירים את בעלי האולמות בלי מענה על השבוע הזה, ודורשים מהם מהרגע להרגע לעשות את הצעד הזה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות במקום הזה. לא יאמינו לנו, אנחנו נאבד את העם, הם יעשו אחר כך מה שהם רוצים כי הם ידעו שאנחנו ממילא לא מסוגלים לעמוד מאחורי המילים שלנו. אני רוצה שהדברים יהיו מוגדרים, ואני אעקוב גם בימים האלה, לא רק מיום רביעי. אני רוצה בימים האלה לדעת מה ניר שפר וכל האנשים שהוא מאגד תחתיו מקבלים במהלך השבוע. לא אם אלא איך. אני מבינה שאתם לא ערוכים לזה כרגע.
עידו סופר
יושבת-ראש הוועדה, ברמת תיאום הציפיות, לומר שהחלטה שהתקבלה בשל שינוי מציאות בימים האחרונים תקבל מענה באותו שבוע, אני חושב שזה ציפייה לא נכונה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
עידו, אני לא מבין אותך. הזוגות הצעירים נופלים. אני לא מבין אותך. על מה אתה מדבר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מיקי, אנחנו לא מתנהגים כך, בוא. תזכרו שיש מקבלי החלטות מאחוריו והוא לא צריך לספוג את הכול.
הילה וזאן (כחול לבן)
אנחנו גם מקבלי החלטות ואולי אנחנו צריכים לשנות את המתווה לאור התשובות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל המתווה נקבע בריאותית, לא לפי - - -
הילה וזאן (כחול לבן)
אולי תחריג רק את ה- - -
עידו סופר
אמרתי שיש תוכנית ארוכת-טווח, וגם שר האוצר הנחה לשבת עם בעלי האולמות ולראות אם אפשר למצוא מתווה לאור המאפיינים הייחודיים שלהם. מעבר לכך, אשמח לענות על שאלות קונקרטיות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עידו, פספסנו את דבריך, לא שמענו את מה שאמרת כי היה פה רעש. בבקשה תגיד שוב.
עידו סופר
בבקשה. אני אומר, ראשית, המענק שניתן על מאי–יוני, אני רוצה להסביר, חייב להינתן ביולי כי הבחינה של ירידת המחזור היא על בסיס מאי–יוני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל המחזור יורד היום.
עידו סופר
שנית, שר האוצר הנחה לגבש תוכנית ארוכת-טווח ולראות איך נותנים מענה לאותם עסקים, ביניהם אולמות האירועים, שנמצאים פה באמת בקושי אמיתי.

דבר שלישי, שר האוצר הנחה גם לבוא ספציפית בדברים עם אולמות האירועים, לראות איך אפשר לעשות התאמות לאור המאפיינים הייחודיים שלהם.

כאן הדברים עומדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו מבקשים לקבל עדכון ביום רביעי על הפגישה שמתקיימת עם ניר שפר, עם התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים, לגבי ההתקדמות שלכם והפתרון שניתן גם עבור הימים האלה שעליהם אנחנו מקבלים את הצו. בסוף אנחנו לא בהכרח נראה את ההתייחסות לירידה במחזור במאי–יוני, כי הירידה במחזור היא גם על הימים האלה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מה עם הזוגות?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
האוצר לא הגיש אפילו טיוטה לגבי מאי–יוני, שום טיוטה אין על מאי–יוני. אני אומר את זה באחריות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא ענה לגבי הזוגות.
עידו סופר
אני לא מקבל את האמירה שסוגיית המקדמות היא בעיה של משרד האוצר. אני חושב שזו אמירה שאינה נכונה. זה קודם כול מחויבות שלהם. תפקידנו לסייע לעסקים, וכך נעשה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לבעלי האולמות, כדי שהם יחזירו את המקדמות לזוגות הצעירים.
קריאה
זה מותנה בכך שהם יחזירו את המקדמות, אז אין ויכוח.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ומה עם הצלם, ומה עם התופרת וכן הלאה? לא, לא, לא, זה הרבה יותר עמוק, גברתי יושבת-הראש, כי חוץ מאולם את לוקחת, יש שם פמליה שלמה: הצלם לא שייך לאולם, לפעמים זה קייטרינג ששילמת לו מקדמה וזה לא שייך לאולם. זאת אומרת, אנחנו צריכים לחשוב על המתווה, שיבוא זוג עם כל המקדמות ששילם ומשרד האוצר חייב להחזיר לו את ההוצאות האלה.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
חתונה שמתוכננת למחר – זה מאות אלפי שקלים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה עידו. אני מבקשת ביום רביעי לקבל עדכון לוועדה לגבי המתווה, כולל הסוגיות שעלו כאן.
עידו סופר
אנחנו נעדכן לגבי זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נבקש גם מניר שפר באותה מידה שיאמר לנו מה ההתרשמות שלו ואם העזרה אמיתית או שאנחנו עוד פעם מושכים את זה .
מיכל קוטלר וונש (כחול לבן)
גברתי היושבת-ראש, אם ההצעה שלך תתקבל וחלק מזה לפחות עדיין יוכל להתקיים, החלק של הארוחה, מה שדיברנו עליו, ללא ריקודים, זה גם חלק מן המענה להחזרים שיידרשו.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני בעד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם אני בעד, אבל משרד הבריאות מכריע, הממשלה.
בני פרץ
האם לא יוכלו לדבר עכשיו, להעלות את הבעיה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ניתן את רשות הדיבור לבני, בקצרה.
אליהו חסיד (יהדות התורה)
גברתי היושבת-ראש, הוא אומר לך במפורש שכל התשובה שהוא יביא לך ביום רביעי וכל מה שהוא יתעסק עם מאי–יולי זה רק לבעלי עסקים. מה עם החתן והכלה שהם לא בעלי עסקים? אין להם גופים שייצגו אותם. מי דואג להם? בשולחן שלנו אנחנו לא יכולים לתת הוראות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת חסיד, המדינה לא יכולה להכניס כסף לאזרחים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
למה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, רגע.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לראש הממשלה את יכולה ולאזרחים לא?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם תשתקו אז אתם תשמעו. חברת הכנסת יוליה מלינובסקי, אם את רוצה לצעוק אז אמרתי לכם, אין לי בעיה, אני בכיף אשב פה בשקט ותצעקו כמה שאתם רוצים, כשתסיימו אני אדבר ונתקדם.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
גברתי, אבל לא נכון מה שאת אומרת. כשהמדינה רוצה היא כן יודעת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה שצריך לקרות כאן, בצורה הגיונית, הוא שהאוצר ייתן פיצוי ושיפוי לבעלי האולמות ולבעלי העסקים, כדי שאלה יוכלו להחזיר כל אחד את הכסף ללקוחות שלו. זה הסיפור.
אליהו חסיד (יהדות התורה)
אבל שיַתנו את זה. אני מקבל את התשובה של היושבת-ראש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשביל זה אנחנו כאן, כדי לפקח שזה קורה. לא ביקשתי לחכות לתוכנית של עוד חצי שנה אלא ביקשתי לחכות לדיון של יום רביעי ולשמוע, לא רק מהאוצר אלא גם מהתאחדות בעלי האולמות וגני האירועים את התשובה, כדי שנראה שבאמת כולם יוצאים מסופקים מן הדיון הזה ולא אחד אומר כך והאחר אומר אחרת. אנחנו נפקח. בשביל זה אנחנו פה.
אליהו חסיד (יהדות התורה)
אני מקבל את התשובה של היושבת-ראש. אני רק אומר שהיושבת-ראש צריכה לפקח הלאה על המנגנון, איך זה מגיע ללקוח קצה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כולנו נהיה כאן לפקח על זה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
בסוף, חבר הכנסת חסיד, זה לא יגיע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ניר שפר ביקש להגיב לפני שבני מדבר. בבקשה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה לא יגיע לזוגות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז מה את אומרת? שבעלי האולמות הם רמאים?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני אומרת שיש הרבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שאלתי אם את אומרת שהם רמאים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני אומרת שבסופו של דבר הם לא יקבלו מספיק, ובסופו של דבר פרט לבעל האולם יש גם צלם והפקה וכן הלאה, זה עסק אחר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דיברנו על כל בעלי העסקים מן העולם הזה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
בסוף האזרח הוא תמיד השעיר לעזאזל.
אליהו חסיד (יהדות התורה)
יש פה גם דבר רגיש - - - צריך לתת להם פתרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת חסיד, בלתי אפשרי כך. אני אוציא אתכם. בבקשה ניר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מה זה "אנחנו"? אולי כדי להציל - - - מה, עשינו את זה בכוונה?
ניר שפר
רציתי להגיב לדברים של עידו ולהגיד לו שמי שעצר את העבודה שלנו זה מדינת ישראל. אנחנו רוצים לעבוד, רוצים לקיים את החוזים, רוצים לתת תמורה למה שאנשים אמורים לשלם לנו. המדינה עצרה אותנו ולכן משרד האוצר צריך לקחת את זה בחשבון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חד-משמעית. ניר, אני לא יודעת אם שמעת, אז אני אומרת גם לך. אנחנו נקבל עדכון מן האוצר, אבל חשוב לי לקבל עדכון אישי ממך. אני אביא אותו כמובן לחברי הוועדה. לדעת מה היה בשיחה ולראות שאתם באמת מקבלים את המענה שצריך, במיוחד לנוכח הימים הקרובים. אשמח שמיד כאשר תסיימו את זה תיצור איתנו קשר. בסדר?
ניר שפר
אני אעדכן אותך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נהיה כאן כדי לעקוב ולפקח, ביחד עם כולם.
ניר שפר
תודה יושבת-הראש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לך. בבקשה בני.
בני פרץ
תודה רבה לך גברתי היושבת-ראש. אני רוצה כאן לדבר ולהגיד. אני בני פרץ, אבל אני מוכר פה כפעיל חברתי בכנסת עוד משנות השמונים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תסביר למה אתה נמצא כאן עכשיו.
בני פרץ
אני לא בא לכאן בכובע של הפעיל החברתי. אני בא לפה גם כאבא לילדה שאמורה להתחתן ואני בא גם בשם הזוגות שפנו אליי מאז פוסט שהעליתי בפייסבוק ביום שישי.

אני יודע דבר אחד. אני רוצה פה לדבר אל כולכם, כולל האופוזיציה, כולל חברי הקואליציה ואל תנצלו את דבריי, אני מבקש מכם, גם אם יהיו כואבים לכולם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בני, אני רק מבקשת ממך, ברשותך, תהיה ממוקד. בוא תגיד מה כואב. אתה מייצג אנשים שנמצאים בשעה קשה מאוד.
בני פרץ
אהיה ממוקד. כל הזמן שמעתי את הטענות: ממשלה, ממשלה. הדבר הראשון שאני מתקומם עליו, היום הזה שהתערבו ומנעו מתחילת הקורונה את איכון הטלפונים של השב"כ. אלה שמנעו את זה – הם ייקחו את האשמה. אני כאזרח מהשבוע הראשון הלכתי עם המסכה. כל העיתונאים יודעים וכל חברי הכנסת, שאני מגיע להם עם כל המיגון. אני זה שעשיתי לכם את הקנסות, אני הכול. אני אומר לכם, לפני שאני מדבר על עצמי, אנחנו עם של מזוכיסטים לא ממושמעים. אתם תבינו את זה: לא ממושמעים. העם הוא שאשם, האזרחים האלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בני, תשתדל לא לצעוק.
בני פרץ
אני מדבר אליכם כאזרח, שלא רק פגוע, נכה פעולות איבה, פגוע בלב ובריאות בדרגת סיכון א'. אני הלכתי בהתחלה עם הניילונים שתפרתי אותם פלוס המסכה. אני זה ששלחתי את התקשורת, על כך שכל אחד עושה כך וכך עם המסכות, מהאף ומהראש ולא יודע מה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בני, מה אתה מבקש?
בני פרץ
אני אומר לכם דבר אחד. אני מסתכל על ההתרסקות של הילדה שלי שראיתי לנגד עיניי ביום חמישי. אנחנו לא קבענו אולם היום, קבענו מאוקטובר, וכמוני יש עוד המון שקבעו במרחקי זמן לפני תחילת הקורונה. ראיתי את הרגע הזה, שאני מאבד את הילדה שלי, את השמחה שלה, ואחר כך כבר כל השבת קיבלתי שיחות טלפון על אותו סרטון שהעליתי בפייסבוק, של המשפחות שלא רק הזדהו איתי אלא מה שהן סיפרו לי הוא מזעזע.

אתם מדברים על הימים הקרובים. אני אומר לכם: גם עד השבוע הבא, עד יום חמישי עדיין יש חתונות, ובתוכן גם של הבת שלי.

אנחנו גם שילמנו מקדמות, שילמנו הכול לכל הגופים והגורמים. בגלל שפתחתם והחלטתם לתת את הפתיחה הזאת הלכו לשלם גם לצלם, בתקווה שיהיה אירוע, והתפשרנו על 200 מוזמנים. אני אחד שאחראי בנושא הזה ולכן אני גם מדבר עם הצעירים, יודע שהם לא זהירים. גם למשפחה שלי אמרתי: רק משפחות גרעיניות. תכננו הכול בצורה מסודרת, כולל הצעירים, וללא ריקודים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
בואו נשמע את משרד הבריאות.
בני פרץ
אני שואל אתכם עכשיו, רבותי: אתם שומעים פה את בעלי האולמות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יוליה מלינובסקי, חכי רגע. אלה בדיוק האנשים שכואבים עכשיו בשל הביטול. אז אי אפשר להיות צבועים, מצד אחד לייצג אותם, לצעוק בשבילם, ומצד שני לא להקשיב להם.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אז בואו נזמין לפה את כולם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא הזמנתי אף אחד, חברת הכנסת מלינובסקי. כל מי שביקש להיכנס לדיון קיבל את ברכתי ועזרתי.
בני פרץ
לא באתי לכאן כפעיל חברתי ולא להגיד לאף אחד אלא באתי בגלל הבת שלי. יש לי האשמות מסוימות אבל אשאיר אותן בחוץ.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בני, תהיה ממוקד בבקשה.
בני פרץ
אני רוצה להתמקד בדבר אחד. לפי כל המערבולת הזאת, לא רק שהכנסתם את הזוגות ואנחנו דרדרנו אותם למטה ואת השמחה שלהם מנענו, אלא אתם הולכים להכניס אותם למהלכים שהם יתחילו בתביעות או ייתבעו או הם צריכים לתבוע את כספם, ושמעתם את נציג בעלי האולמות. אני שואל שאלה, האם הכול בחוק היום? כי אנחנו במצב חירום. החוק מקנה לו את החובה לוועדה ולסמכות, לכל חוק, לחייב כל אולם שעדיין לא הוציא הוצאות, לגבי הוצאות עתידיות, כולל הדי-ג'ייז, כולל הצלמים, להחזיר את הכסף, כי הם עצמאים. שהם יתבעו אותם ויגישו את הדוחות למדינה. לא הזוגות הצעירים צריכים לשאת בזה, אם כבר הכניסו אותם ל"ברוך" הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה בני. אשיב. אנחנו לא יכולים לכפות על בעלי העסקים להחזיר את הכספים. יש חוקים שקשורים להגנת הצרכן. אנחנו נעשה את הכול כדי שבעלי העסקים יקבלו את הפיצוי בגין הימים האלה ובגין הצמצום והסגירה והם יוכלו להחזיר לזוגות הצעירים את מה שמגיע להם.
בני פרץ
אם הם לא יחזירו זה אומר שהזוגות הצעירים נכנסים למערבולת של תביעות במקום לחיות את החיים, ואז לך תחפש אותנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בני, אתה רוצה להישאר איתנו בדיון? חשוב לי לומר, ואני אחזור ואומר: אף אחד פה לא בא לעשות את זה בכוונה, לא לזוגות לצעירים ולא לבעלי האולמות. אף אחד מאיתנו לא הזמין את הקורונה ואף אחד מאיתנו לא הסתובב ברחוב והדביק את האנשים. בסוף יש פה נתונים, שעם כל כמה שזה כואב אנחנו צריכים להתמודד איתם. אומרת לך את זה אחת שישבה לפני שבוע בדיונים ואמרה: חברים, בואו נשמור על פרופורציות, נכון שיש לנו עלייה בכמות הנדבקים אבל הנה אנחנו רואים שמספר החולים הקשים נשאר נמוך ומספר המונשמים נשאר נמוך ולגבי מספר המתים אנחנו ברוך השם במקום טוב. אמרתי לך: המספרים היו נגדנו. אנחנו צריכים לפעול בהתאם למה שקורה היום ואנחנו צריכים לבחון את זה בכל יום מחדש.
בני פרץ
גברתי, אני לא מאשים את הממשלה ולא מאשים אתכם בפגיעה בבריאות הציבור אבל כשרואים את מדינת תל אביב ומקומות כאלה זה בושה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בני, אתה תצא החוצה. אנחנו צריכים להגיב גם בשעות הקשות.

מי נציג משרד הבריאות?
נינא כהן קרן
אני עורכת דין מן הלשכה המשפטית במשרד הבריאות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לשמוע נציג מקצועי בבקשה. אני רוצה נתונים לגבי ההדבקה באולמות.
נינא כהן קרן
נמצא איתנו בזום ד"ר אודי קלינר, סגן ראש שירותי בריאות הציבור, וגם אזכיר שבדיון הקודם שהתקיים בשבוע שעבר, גם על צמצום מספר המשתתפים באירועים, הצגנו בהרחבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ראינו, אבל אני רוצה שהחברים יראו שוב. הם ביקשו. בסדר? גם פרופ' חגי לוין רצה לדבר אז ניתן לו. נעלה בזום את ד"ר אודי קלינר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יש כמה זוגות צעירים, גברתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ד"ר קלינר, בבקשה, אנחנו נשמח לקבל נתונים לגבי ההדבקה. איפה חברת הכנסת מלינובסקי שזעקה שהיא רוצה נתונים ויצאה מן הדיון? בבקשה.
אודי קלינר
לפני שאתייחס לנתונים על אירועי חתונות, אני רוצה לדבר על המשמעות של שלושה ימים. כשמישהו מדמם אז לא מאיצים את הדימום, עוצרים את הדימום. רק אציג כמה מספרים כדי להבין: ב-28 ביוני היינו בקצב של 400 חולים ביום; שלושה ימים אחרי זה כבר היינו כמעט ב-1,000 חולים ביום. הנגיף הזה לא מחכה לנו. הוא עובד מהר, ואם אנחנו לא נפעל בקצב שלו אנחנו לא נצליח לעצור אותו, זו המציאות.

לגבי הנתונים שביקשתם על אירועים וחתונות – זה לא רק חתונות, זה כמובן גם אירועים דומים, זה לא רק זוג שמתחתן. מסוף מאי ועד סוף חודש יוני – עוד אין לי את הנתונים של הימים האחרונים אז אני מתייחס לחודש יוני – היו לנו 185 חולים באירועים כאלה, כאשר מתוכם 94 היו בשבוע האחרון של החודש, כלומר הקצב גם פה הלך ועלה. אני חושב שהנתונים האלה יכולים לדבר בעד עצמם. הזכירו פה את האירועים של דימונה ושל כפר קאסם, אבל יש עוד הרבה אחרים. זה חלק מן הנתונים שביססו את ההמלצה המקצועית שלנו לגבי אירועים והתקהלויות מן הסוג הזה. עד כאן.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
לא הבנתי: 185 נדבקים באירועים בחודשיים?
אודי קלינר
לא. בחודש אחד, כשחצי מתוכם בשבוע האחרון של יוני, כי מזמן שפתחנו יותר גם ראינו יותר חולים. יש קשר הדוק בין הדברים.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
מתוך כמה נדבקים בכל הארץ?
אודי קלינר
בתקופה הזאת היו לנו בסך הכול 5,700 מקרים, אבל מקור הדבקה ידוע היה לנו בתקופה הזאת של 4,168, כאשר מתוכם, אם אני מוריד את ההדבקות בבית, כלומר אני רוצה להסתכל על קבוצת ההדבקות שלא בבית, היו לנו כ-1,400 אנשים שנדבקו לא בבית. מתוכם 185 היו באירועים, שזה בערך 13%.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
המספרים לא מצדיקים את הצעד הזה.
אודי קלינר
185 מתוך 1,400 אנשים שנדבקו שלא בבית ויש לנו את מקור ההדבקה שלהם. אני מזכיר שזה תקופה שבה התחלואה נמוכה, כשהיו לנו 200 חולים ביום, 100 חולים ביום, 400 חולים ביום. היום אנחנו בקצב אחר לחלוטין. עוד אין לי את הנתונים של תחילת יולי אבל מבחינת מה שאני שומע, יש עוד אירועים בחתונות, זה לא נגמר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה להסביר את ההשלכות. חשבתי שאתה תסביר אותן. אם תרצה אחר כך, בשמחה. דיברתי עם הרבה מאוד אנשי מקצוע בסוף השבוע. הסיפור הוא שכל הדבקה, כל חולה מאומת בתוך אירוע כזה שולח את כל מי שהיה באירוע לבידוד. קחו בחשבון שאנשים שנדבקים שם הם אותם אנשים שמדביקים אחר כך בבית. זאת אומרת המעגלים מתרחבים. זה לא אירוע נקודתי, שמה שהיה באירוע נשאר באירוע, זה לא עובד כך. זה משבית משק.
מיכל קוטלר וונש (כחול לבן)
השאלה, גברתי היושבת-ראש, איך זה משתווה לקניון.
אודי קלינר
את חד-משמעית צודקת. אם לא הייתי ברור: אלה החולים שנדבקו באירוע עצמו.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אבל יצרתם תמונה - - -
אודי קלינר
אותו חולה אחר כך הולך למקום עבודה או לסופרמרקט או נשאר בבית וממשיך להדביק אנשים בגלים הבאים, בגל השני ובגל השלישי. חד-משמעית את צודקת. זה רק האנשים שנדבקו באירוע עצמו.
מיכל קוטלר וונש (כחול לבן)
רציתי לשאול, אם תוכל לחדד לנו ולהשוות לנו איך זה משתווה לאירועים אחרים שמיקדתם, כלומר אם פילחתם משהו שבו אתם מזהים הדבקות. אבל אולי לשם המספרים והנתונים יהיה טוב לדעת גם איך זה משתווה.
אודי קלינר
אין בעיה. אציג עוד כמה דוגמאות. בבתי כנסת היו לנו 116 חולים בתקופה הזאת. במקומות עבודה 113. במוסדות חינוך היו לנו הרבה יותר אבל ההיקפים הרבה יותר גדולים, היו לנו 657 חולים בתקופה הזאת, אבל אי אפשר להשוות את כמות בתי הספר וגני הילדים ואת מספר התלמידים לכמות אולמות החתונות. במוסדות רפואיים שמטפלים בחולי קורונה היו לנו רק 128 חולים, שזה אנשים שמטפלים בחולים. אני חושב שאפשר להבין ש-185 זה המון חולים, וזה רק הגל הראשון, לא מי שהדביקו בדור השני ובדור השלישי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה בעיקרון בשבועיים האחרונים, כי הרי עד לפני שבועיים הכול היה סגור.
אודי קלינר
חצי מתוכם זה בשבוע האחרון של יוני, 94 מתוך 185.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אם מלבישים הכול על אולמות שמחה ועל חתונות – נוצרה תמונה כאילו מקור כל ההדבקות הוא בעיקר בחתונות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא זו התמונה.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
מדובר על אירועים. כמה מתוכם חתונות וכמה מתוכם אירועים אחרים?
אודי קלינר
אני לא יודע להפריד בין בר מצוות לחתונות. אני יכול לבדוק אבל אין לי עכשיו את הנתון הזה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גברתי, אני מבקש שיכניסו את נציג הזוגות הצעירים אדיר נגר, בבקשה. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשמחה. בבקשה אדיר נגר.
אדיר נגר
שלום לכולם. תודה רבה, מיקי לוי, שהצלחת להעלות אותי בהתראה כזו קצרה. תודה לכולם שאתם בכלל דנים בנושא הזה.

היה חשוב לי להראות שיש פנים מאחורי כל הזוגות הצעירים שאתם מדברים עליהם. יש זוגות צעירים שחסכו שקל לשקל, וכרגע אף אחד לא מתייחס אליהם. אני בתור זוג שדחה כבר שלוש פעמים את החתונה לא צריך ששום אגורה תהיה מוחזקת אצל אף אחד. הכסף שלי הוא באחריותי וזכותי לקבל את הכסף ששילמתי עבור המקדמות האלה. יש לי 60,000 שקל בחוץ. איך אני בתור זוג צעיר שהוא נפגע קורונה אמור לקבל את הכספים שלי? מי דואג לי? תחת איזה מתווה? איך אתם יכולים בכלל לסגור את האירועים בלי להגיד מתי, כמה, למה, איך, ואם איך אז מי מפצה, ואם כן אפשר אז איך אפשר? זה נראה לכם הגיוני? אנחנו נמצאים פה במלחמות על החיים שלנו. הייתי אמור להתחתן בחודש מרץ. הקמתי את הקבוצה "לא מתחתנים – לא משלמים". 1,000 זוגות נמצאים איתנו שם. מי דואג לנו? נראה לכם הגיוני שאנחנו צריכים להילחם על הלחם שלנו, על הכסף שלנו?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה אדיר. התשובה היא לא. שלחתי עכשיו גם שיעשו בדיקה משפטית כדי שאנחנו נדע מה החובה של בעלי האולמות כלפיכם. זה לא מוריד מן החובה שלנו כלפי בעלי האולמות לעזור להם.
אדיר נגר
אני מבין את זה אבל כל פעם בודקים משפטית, ובודקים, ובודקים, ובודקים ומדברים, ומתווה, ומתווה. יש כאן זוגות, ואת הזוגות לא מעניין המתווה. הזוגות האלה רוצים את הכסף שלהם. הזוגות האלה רצו להתחתן ואחרי שהם כבר דאגו להרוס לנו את היום הכי חשוב בחיים שלנו וכבר לא התרגשנו וכבר לא נהנינו ואנחנו כבר לא שמחים, אנחנו רק רוצים שזה ייגמר. אנחנו כבר לא רוצים להתחתן, אנחנו רוצים לעשות משהו מצומצם כדי לסיים עם הסאגה הזאת. אנחנו לא נהנים מן היום הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם מתחתנים בכל מקרה, גם אם האירוע מצומצם, והחיים האמיתיים מתחילים אחר כך.
אדיר נגר
אז אם אנחנו כבר לא נהנים, תנו לנו ליהנות ולקבל בחזרה את הכסף שמגיע לנו. זה פשוט לא פייר שהאולמות יקבלו את הכסף שלהם ואילו אנחנו לא נקבל. לא פייר שהספקים יקבלו את הכסף שלהם ואנחנו לא נקבל. הכול עוד ועדה ועוד ועדה ועוד ועדה. אין ועדות. אנחנו רוצים את הכסף שלנו. זה מגיע. אנחנו שילמנו על מוצר שלא קיבלנו. אני מבין את בעלי האולמות, הלכנו איתם יד וביד, אבל לא ייתכן שיושבים עם משרד האוצר לדבר על האולמות ועל מתווה האולמות ועל הכספים שהם אמורים לקבל ואף אחד בשום משפט שלו לא דיבר על הזוגות הצעירים. הוא רק אמר: ביום רביעי נדון על זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הבנו את הנקודה, אדיר. תודה רבה. אגב, לא היית, מסתבר שעלית רק עכשיו, אחרים טרחו לעלות בתחילת הדיון, אבל אני לא מאשימה אותך. אנחנו דיברנו רבות על נושא הזוגות הצעירים, כל החברים כאן זעקו את זעקתכם. אז לומר שאף אחד לא דיבר – אתה במצב רגיש מאוד אז אני מקבלת את הדברים שלך כפי שהם. אנחנו נעשה הכול כדי לראות איך אנחנו עוזרים לכם, גם אם זה אומר שאנחנו נצטרך לעזור לבעלי האולמות כדי שהם יוכלו להחזיר לכם את הכספים. תודה רבה אדיר. מאחלת לך הכי טוב שאפשר. רק אתן לך טיפ קטן ממי שכבר 30 שנים בתוך המערכת הזאת: החיים האמיתיים מתחילים אחרי החתונה. שיהיה לכם בשעה טובה.
אדיר נגר
ברור לי, אבל בשביל להתחיל אותם אני צריך כסף, ואני לא יכול להתחיל את החיים שלי בבור של 70,000 שקלים, אני מתנצל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה אדיר. אתה צודק, אין לנו שום מילה אחרת.

פרופ' חגי לוין, בבקשה.
חגי לוין
שלום לך יושבת-ראש הוועדה. שמענו בקשב רב את הדברים. אנחנו קודם כול רוצים לחזק את משרד הבריאות ולהבהיר לכולם ולהזהיר: היום יום עצוב מאוד, כואב הלב על הזוגות ועל בעלי האולמות ועל כל העוסקים במלאכה. אסור לנו שמחר יהיה יום עצוב יותר, אסור לנו שהחתונות תהפוכנה ללוויות. שמענו כאן מד"ר קלינר שמתוך הנתונים הידועים יותר אנשים נדבקו באירועים מאשר במקומות העבודה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה לא נכון. המספרים לא נכונים. 160 איש. זה לא נכון. לפחות תאמרו מספרים אמיתיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תנו לו בבקשה לדבר. בואו בבקשה ניתן לו לדבר.
בני פרץ
אולי המדביק היה בהפגנה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בני, אתה רוצה להישאר בדיון? אז בתנאים שלנו. תודה. בבקשה פרופ' חגי לוין.
חגי לוין
תנאי שקודם לכול הוא החיים עצמם. כסף – וצריך לעשות את זה, ולא פשוט לעשות את זה – אפשר להחזיר. חיים אי אפשר להחזיר. אנחנו צריכים לפעול לפי הנתונים.

גם לפני שלושה שבועות וגם כאן בוועדה הזהרנו. כבר ידוע מן העולם: האירועים הללו – אי אפשר להגיד: אל תרקדו, אי אפשר להגיד: אל תאכלו ואל תשתו. אי אפשר להתייחס לחתונה כאילו היא לוויה. זה אירוע חברתי משמח שבו אנשים באינטראקציה הדוקה. היום במדינת ישראל לא ניתן לקיים את האירוע הזה בלי לקחת סיכון חמור לחיי אדם. מה לעשות, כך נגזר עלינו. אם היינו פועלים אחרת אולי זה היה נמנע, אבל זאת המציאות היום.

אני מזכיר, על כל מקרה ידוע יש עד פי עשרה מקרים לא ידועים. כל אחד ואחד מאיתנו צריך לחשוב על עצמו כאילו הוא נשא קורונה וכל אדם שהוא נפגש איתו עכשיו עלול להידבק. זו התודעה שצריכה להיות לנו בראש. האם במצב כזה סביר ללכת לאירוע משפחתי? לא.

אי אפשר לחכות. במגפה, וזאת הוראת המגפות, אתה פועל מהר וחזק ואתה משחרר לאט. אנחנו עושים הפוך. עכשיו אנחנו נותנים הנחיות לאט. זה לא עובד כך.

אני קורא לכל עם ישראל, אם הוזמנתם לאירוע היום, אל תבואו. אל תסכנו את עצמכם, אל תסכנו אחרים.

אנחנו צריכים להתמקד בבני האדם. נכון, זה לא פשוט משפטית, אבל צריך לראות איך דואגים לבני האדם. גם לעסקים, אבל קודם כול לבני האדם.

להתקדם על בסיס מידע. הנה, שמענו פה נתונים. גם האיכונים של השב"כ – אני לא נכנס לזה, רק להגיד שאפשר לקחת עכשיו את הנתונים ולראות מי נכנס לבידוד בעקבות נתוני השב"כ, כמה זה קורה באולמות. אני מניח שזה קורה הרבה מאוד באולמות, כפי שאמרת יושבת-ראש הוועדה. אם יש אירוע של 250 איש אז כנראה שכולם שם יצטרכו להיכנס לבידוד.

אנחנו חייבים לפעול היום. אי אפשר לחכות, אי אפשר לנסות פתרונות קסם. צריך היה להפסיק את האירועים האלה, לא לפתוח אותם מלכתחילה, אבל עכשיו חובה לעשות את זה.

היה לי חשוב להגיד את הדברים האלה. אין פה ימין ושמאל, זה פשוט החיים עצמם. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה פרופ' חגי לוין. ייאמר לזכותך שהיו פה דיונים שהיית ולא הסכמת עם חלק מן ההגבלות. אתה תמיד מדבר בצורה עניינית. תודה רבה לך.

בבקשה משרד הבריאות. אני רוצה שאנחנו נתקדם להקראת הצו.
נינא כהן קרן
אציג בקצרה את תוכן הצו בהשוואה למצב הקיים ולמה שהבאנו בשבוע שעבר. בשבוע שעבר הבאנו לוועדה צו שביקש לצמצם את מספר השוהים באירועים. הצו התייחס בעיקר לצמצום של שוהים באירועים שאינם חתונות. לגבי חתונות ואירועי בר מצווה הוחלט על צמצום גם לתקופת זמן מוגבלת, של תקופת שלושת השבועות, וגם רק על אירועים שמתקיימים במבנה, שלגביהם מספר השוהים יצומצם.

כפי שסגן השר הציג בפתח הדיון, בימים האחרונים ראינו החמרה משמעותית מאוד בנתוני התחלואה וזה הביא את הממשלה להבנה שנדרשים צעדים יותר דרסטיים ביחס למוקדים שעל פי הנתונים שלנו מהווים את המוקדים המשמעותיים להדבקה.

לכן בצו שלפנינו אנחנו מבקשים לצמצם את מספר השוהים באירועים שמתקיימים באולמות ובגני אירועים, וגם בברים ובפאבים, ללא יותר מ-50 אנשים, ובהתאם לתפוסה המותרת כמובן.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
האם בגני אירועים, כשזה פתוח, זה דומה לאולם סגור? אותן מגבלות קיימות לגבי גני אירועים?
נינא כהן קרן
בנוסח המוצע – כן.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל אם שטח גן האירועים הוא פי ארבעה מאולם, אולי אפשר למצוא דרך? אני אצביע נגד.
נינא כהן קרן
כפי שציינו כמה פעמים, ההגבלה נוגעת יותר למהות ולאופי של האירוע, במקרה הזה כשמדובר על חתונה, ופחות על השטח של המקום, ולכן משמעותי לקבוע כלל אחיד לגבי אירועים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
10,000 מתים הבטיחו לנו לפני ארבעה חודשים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה אתה רוצה? רצית שיקיימו את זה או רצית שיעצרו את זה? לא הבנתי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא. ממש הייתה אסטרטגיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מנסה להבין את מה שאתה אומר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הייתה תוכנית עבודה מוסדרת של הממשלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת מיקי לוי, אתה רוצה שנשחרר את הכול וימותו פה 10,000 אנשים? או שאתה רוצה שאנחנו נעשה הכול כדי לעצור את זה?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, אני לא רוצה שישחררו את הכול. אני רק רוצה שתהיה תוכנית. אני לא רוצה שיהיה פה בלוף.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לנגיף אין תוכנית. הנגיף הגיע ואנחנו צריכים להגיב לו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין תוכנית.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זה שתגיד את זה כל הזמן – זה לא יעזור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נציגת משרד הבריאות, אני רוצה שיהיה פה חידוד. אני מבינה שיש הבדל בין מקומות פתוחים לסגורים.
נינא כהן קרן
אין הבדל. ציינתי שבצו הקודם שהבאנו, בהוראת השעה, היה הבדל. במקרה הזה, לאור נתוני התחלואה, הוחלט לקבוע כלל אחיד, לקבוע שבחתונות ובאירועים מן הסוג הזה, וגם בברים ובפאבים, מספר המשתתפים לא יעלה על 50 איש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה אומר שאירועים אחרים שהם לא חתונות, בר מצוות וכן הלאה צריכים להיות רק בחוץ?
נינא כהן קרן
אם הם מתקיימים במקום שמקיים אירועים – זה בשטח פתוח. זה נשאר בגלל המצב המשפטי שהיה בתקופה שנאסר לחלוטין על אירועים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה נשאר הגבלה של 50 איש?
נינא כהן קרן
נכון. אם זה בשטח פרטי לחלוטין - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ומה שיהיה במקום סגור – ההגבלה תהיה ל-20 איש.
נינא כהן קרן
אם זה במקום שמקיים אירועים אז בעצם ההוראה היא שזה יכול להתקיים רק בשטח פתוח. אם את עושה אירוע בשטח פרטי לחלוטין אז זה לפי ההגבלות של ההתקהלות. בבית את יכולה לעשות אירוע של עד 20 איש, ובחוץ עד 50 איש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת כל החתונות, בר מצוות ובת מצוות בשטח פתוח יהיו בהגבלה של 50?
נינא כהן קרן
כן, אירועים לציון טקס דתי: בר מצווה, בריתות וחתונות, בשטח פתוח או סגור של אולם.
משה אבוטבול (ש"ס)
אז אין הבדל. לא קיבלנו פה כלום.
מיכל קוטלר וונש (כחול לבן)
אין הבדל מכיוון שההיגיון המסדר הוא אותו היגיון מסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היא אמרה שזה בדיוק אותו דבר. הדברים ברורים.

אני רוצה לשאול: חתונות – אני מבינה, הצלחתי להשתכנע כבר בדיונים קודמים, וגם בשיחות האינטנסיביות שהיו לי בסוף השבוע, וגם ראיתי בעיניים. מי שמנסה עכשיו לשחק אותה שאפשר לייצר פה איזשהו שדה סטרילי משקר לעצמו או שקשה לו להשלים עם רוע הגזרה.

אבל אם אנחנו מדברים על מסעדות, על ברים לצורך העניין – אני שמה רגע בצד את המסעדות כי זה עוד לא בצו – ברים ומקומות כאלה שנמצאים במקום פתוח, אנשים שמגיעים בינם לבין עצמם. אני לא מדברת על מקומות שרוקדים בהם, למשל על מועדונים. אנשים באים ויושבים בקבוצות שלהם במקומות פתוחים, ויש מקומות פתוחים, אני יכולה להגיד לך, בצפון, מרחבים אדירים. למה שם להגביל ל-50 אם הם יכולים לשבת כקבוצות נפרדות?
הילה וזאן (כחול לבן)
ועוד משהו: 50 – למה להגביל את זה לבחוץ ובפנים? מסעדות שיש להן מקום - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו לא מדברים על מסעדות אלא על ברים.
הילה וזאן (כחול לבן)
בברים כנ"ל. אם יש להם מקום להוציא שולחנות החוצה, שיחריגו את זה בנוסף ל-50.
קריאה
צריך להבהיר אם זה כולל גם את אנשי הצוות.
נינא כהן קרן
ד"ר קלינר יוכל אחר כך להרחיב על הנתונים. הוא ציין את זה לגבי האירועים. אבל בניכוי של התחלואה, של הנדבקים בתוך הבית או נתונים שאנחנו לא יודעים, אחרי מוסדות חינוך, שני המקומות שבהם אחוזי ההדבקה הכי משמעותיים הם קודם כול אירועים ואחר כך מוקדי בילוי. לכן ההמלצה הייתה לגבי שני אלה לצמצם את מספר השוהים. נכון שאופי של אירוע בפאב שונה מאופי של חתונה, אבל עדיין גם אלה מקומות שבהם יש התקהלות ומפגשים חברתיים, מוזיקה חדשה. אנשים גם אוכלים ושותים ולכן הרבה פעמים אין מסכות. אלה סיטואציות שבהן הרבה יותר קשה לשמור על הכללים של הריחוק החברתי, וזה תואם גם את הנתונים שאנחנו רואים. לכן ההמלצה הייתה גם לגבי חתונות ואירועים וגם לגבי מקומות הבילוי.
הילה וזאן (כחול לבן)
לא קיבלתי תשובה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מחדדת את השאלה של חברת הכנסת הילה וזאן. אם יש לנו עסק שיש בו גם מקום בפנים וגם מקום בחוץ – כמובן המקום הפנים בפרופורציות, כלומר לא לדחוס שם 50 כי אפשר אלא באחוז מסוים מן התפוסה. עדיין חלה ההגבלה?
נינא כהן קרן
כן, ההגבלה חלה על השטח של המקום, בין אם זה בפנים ובין אם זה בחוץ. זה עד 50 בעסק.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אולי תחשבו מחוץ לקופסה ותעשו לפי מטרים ולא לפי מספר האנשים?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים רוצה לומר מספר דברים לפני שאנחנו עוברים להקראה.
שי ברמן
תודה רבה, גברתי היושבת-ראש. קודם כול לגבי נושא הברים, כפי שאמרת בצדק, ברים הם מקום שאין בו ריקודים. באים, שותים, יושבים, ומגיעים בקפסולות ברורות מן הבית. לכן הכלל הזה לגבי הברים נראה לי כאילו פשוט לקחו איזה מספר, בדקו עם האצבע וראו לאן הרוח נושבת. מה זה 50 איש? אם אני מקום של 1,000 מטר או מקום של 100 מטר, הכול זה 50 איש? אם אני מקום שיש לו 300 מקומות בחוץ ו-100 מקומות בפנים, אז זה גם 50 איש? איפה פה ההיגיון באקסיומה הזאת? אין פה שום היגיון. זה נראה כאילו מין שליפה מן המותן שהמציאו אותה, ועכשיו פה גוזרים את גורלם של 1,000 עסקים, של עשרות אלפי עובדים. פשוט אין פה שום היגיון כלכלי להמשיך להפעיל את העסקים, צריך להבין. עסק של 100 מקומות ישיבה שאומרים לו שהוא יכול להכניס רק 50 – אין לזה שום היגיון כלכלי, אין לזה שום מודל כלכלי שלפיו העסק יכול להמשיך לפעול. זה כמו להגיד לסגור אותו.

דבר חשוב נוסף, אמנם המסעדות הן לא חלק מן השיח פה היום אבל אנחנו נמצאים ברקע כל הזמן. גם אנחנו במסעדות, צריך להבין שהדיון – אני לא יודע אם יהיה דיון, אני מקווה מאוד שלא – לאט-לאט הופך להיות דיון אקדמי. הדיבור על המסעדות בתקשורת והדיבור של משרד הבריאות וההוספה שלנו של השיח – וחלילה, אולמות האירועים הם קולגות שלנו – העסקים שלנו הם עסקים בעלי אופי אחר, הם הרבה יותר סולידיים, ההתנהגות בתוך העסק היא שונה. הקשר הזה שעשו בינינו לבין אולמות האירועים הורג לנו את העסקים. חבר'ה, אנחנו בסוף השבוע – כן הגבלות, לא הגבלות – לא עבדנו. ההגבלות לא רלוונטיות, פשוט מאוד אנשים לא באים לעסקים, לא באים לבלות, וזה כתוצאה מן האנדרלמוסיה הזאת, שפשוט לא אומרים לציבור, לא נותנים נתונים. אני לא שמעתי ממשרד הבריאות על מסעדות כמקור הידבקות אף לא פעם אחת אבל עדיין אנחנו בשיא השיח. זה גורם לנו לנזק כלכלי אדיר, בלי שום הגבלה, עוד לפני שהגבילו אותנו.

דבר נוסף, גברתי היושבת-ראש, שחשוב לי להדגיש הוא ההיבט הכלכלי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
המסעדות הן לא חלק מן הצו אבל היה חשוב לו לציין את זה ואת ההגבלה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מה התועלת מזה?
שי ברמן
בהיבט הכלכלי אני רוצה להסביר ולהגיד לוועדה, כי זה דבר חשוב מאוד: מדברים פה על תוכנית חצי שנתית, מדברים פה על פעימה רביעית של מאי–יוני. אלפי בעלי עסקים בתחום שלנו עדיין לא קיבלו שקל אחד של פיצוי מתחילת המשבר. אני מדבר על מרץ–אפריל, אני מדבר על הפעימה הראשונה והשנייה. יש היום 17,000 בקשות ששוכבות ברשות המסים, שרשות המסים או לא טיפלה בהן בכלל או נתנה איזה טיפול ראשוני, העבירה מקדמה של 20% לבעלי העסקים ועכשיו הדבר הזה יימשך חודשים על חודשים ודיונים אצל פקידי השומה, והאנשים בעצם לא יראו את הכסף או שיסחטו אותם. יקראו להם לפקיד השומה ויגידו להם: רגע, אתה ביקשת 50,000, ניתן לך 25,000.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מתישים את המערכת.
שי ברמן
מבינים שהוא במצוקה ויסחטו אותו כדי שיגמור את העיסוק בכסף, כי יודעים שהוא לחוץ והוא גוסס: בוא תיקח משהו ותעזוב אותנו בשקט.

עניין נוסף הוא התוכניות קדימה. לא יכול להיות שיאשרו פה הגבלות מסוימות מהיום למחר בלי תוכנית כלכלית. חייבים לאשר את התוכנית הכלכלית לפני. שמעתי את עידו סופר מאגף התקציבים ושמעתי את ראש הממשלה ושמעתי את שר האוצר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שי, פה זה בעיה, אתה יודע. הנגיף לא מחכה שיכינו את התוכנית.
שי ברמן
הדבר הזה צריך להיות לפני שמאשרים הגבלות. לא ייתכן שיגבילו ואז יגידו: אוקיי, חבר'ה, עכשיו אנחנו נדבר ונעשה תוכנית. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה שי.

קודם כול אני כבר אומרת מראש, אני מבקשת, לאה גופר מנהלת הוועדה, שיהיה דיון בנושא החשוב שהוא העלה, לגבי זה שאנשים שם לא קיבלו את הפעימה הראשונה עדיין, את מה שנוגע עוד למרץ–אפריל, ישיבה גם עם רשות המסים. שיגיעו מוכנים עם נתונים.

אני מבקשת ממך, שי ברמן, להעביר אליי, יש לי משלי שתיים, תעביר לי עוד שלוש–ארבע בקשות טיפול דומות או שלושה תיאורי מקרים ואנחנו נבדוק אותם כאן בוועדה. בסדר? אפילו לא צריך את השמות, אנחנו נעשה את זה מול רשות המסים. אני רוצה לראות שהדברים עובדים. אני לגמרי מסכימה איתך שבלתי אפשרי שאנחנו עושים הכול כדי לשמור על האזרחים אבל בסוף אנחנו לא מצליחים לצמצם את הפערים האלה שהם לא פחות חשובים. זה דבר אחד.

דבר שני, אסכם בזה גם את הדברים אחר כך, אנחנו נבקש לערוך דיון נוסף. אנחנו נאשר את הצו כי בריאות הציבור פה על השולחן, אבל אנחנו יודעים שיש דיוני ממשלה נוספים. אנחנו נבקש שידונו מחדש בנושא של הברים, בעיקר אלה שנמצאים בחוץ.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אני רוצה להבהיר משהו, כי פשוט באתר רויטרס כנראה לא שמעו את הדיון וישר טענו שאני תקפתי שלא יהיו הפגנות. אמרתי בפירוש, ואני חוזרת ואומרת: לפזר אותם. שיהיו, אבל שיהיו בפיזור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שגם שם יקפידו.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
נכון. ושם יקפידו מפני שברגע שהם מתכנסים ביחד יש סיכוי גדול להדבקה. שיפזרו אותם. את יודעת, זה פרה קדושה שאסור לדבר עליה, ואני מעזה לדבר עליה, אבל מיד זה הפך להיות: "אנשי הליכוד חסרי דמוקרטיה" וכולי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו יודעים איך זה עובד.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
ברור לי. אז אנחנו באופנה הזו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
האם בבית פרטי בגינה פרטית זוג יכול להתחתן עם 50 איש?
קריאה
התשובה היא: כן, בחוץ.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חתונה או בר מצווה – כן.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה.
קריאה
50 בחוץ, 20 בפנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואו בבקשה נעבור להקראה. אבל רק לפני כן, הערה קטנה כדי לסגור את הדיון שהיה.

היועצים פה יצאו וקיימו שיחה עם הממונה על הרשות להגנת הצרכן. מסתבר שחוק הגנת הצרכן לא מגן במצב של כוח עליון. אנחנו עוד לא הגדרנו כוח עליון, אבל אני יודעת שיש דיון על זה. יש ועדה בראשות ארז קמיניץ שעובדת בדיוק על הנושא הזה, על ההסדרה של הנושא הזה. אנחנו נהיה בקשר עם ארז קמיניץ כדי לראות שיינתן פה פתרון לטובת הזוגות הצעירים. אנחנו מתחייבים לא להניח לסוגיה הזו עד שנראה שאנחנו מצליחים לפתור גם עבורם את הנושא. תודה רבה סתיו.

בבקשה נירה, ואז אנחנו נתקדם.
נירה לאמעי רכלבסקי
על שולחן חברי הכנסת מונחים שני צווים לאישור, לא אחד אלא שניים, אחד מהותי והשני יותר טכני. הצו המהותי הוא הצו שבסופו כתוב: "שינוי התוספת לחוק". זה הצו שבעצם משנה את תקנות הגבלת פעילות שהעברנו לפני שבועיים, ואני הכנסתי לכם את השינויים שלו גם אל תוך הנוסח של החוק הקיים. זה הצו שמדבר, כפי שציינה נציגת משרד הבריאות, על הגבלה של 50 לקוחות בפאבים ובברים, להבדיל מבתי אוכל ועסקי אוכל אחרים. והדבר השני הוא בעצם חיתוך לגבי כל האירועים שהם חתונה, בר מצווה, בת מצווה, בריתות ומקבילים להם בדתות אחרות, וגם שם חיתוך של 50 איש, בפנים או בחוץ.

הסעיף שלא מצוין פה אבל הוא מצוין בהמשך אותו סעיף הוא שכל אירוע שהוא לא אחד מאלה ממשיכים לחול עליו הכללים של: חייב להיות במקום פתוח, ואז אם הוא במקום פתוח הוא כפוף להתקהלות במקום ציבורי שנמצאת בצו בריאות העם, שזה אומר עד 50 איש, כל עוד הוא נערך בגן אירועים. אנחנו מדברים פה על גני אירועים. כל אירוע שהוא לא חתונה, בר מצווה, בת מצווה, ברית, בריתא וכדומה שנערך בגן אירועים חייב להיות במקום פתוח, ואז הוא יכול להיות עם כמות של 50 משתתפים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ומה זה 20 משתתפים?
נירה לאמעי רכלבסקי
20 משתתפים זה במקום סגור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם את עושה אירוע בתוך הבית – 20 אנשים; אם את עושה אירוע בגינה, כפי שחבר הכנסת מיקי לוי אמר – 50 אנשים.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
בבית גם מישהו צריך לפקח עליהם. דווקא שם נדבקים הכי הרבה, בתוך המסיבות הפרטיות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה בעצם פאבים, ברים ואולמות אירועים. נכון?
נירה לאמעי רכלבסקי
נכון.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מה ההבדל בין פאב לבר?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כל הברים הולכים להפוך למסעדות, זה מה שאני שומע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אולי ייצא טוב מזה, לא במובן של ההרחבה חלילה, שלא יתנו לי פרשנויות מיוחדות כל הציניקנים למיניהם.
נירה לאמעי רכלבסקי
כרגע בחוק ההתייחסות היא לבית אוכל, ובכלל זה בית אוכל בבית מלון, בר או פאב. החוק מחריג את הברים והפאבים. זה כרגע הנוסח של החוק הקיים.

הצו השני שמונח בפניכם, בגלל השינוי שאנחנו עושים כרגע, עושה איזה שינוי טכני בצו שהעברנו בשבוע שעבר, שהייתה בו הוראת שעה לתקופה מסוימת, בין 10–31 ביולי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא מבטל את זה.
נירה לאמעי רכלבסקי
אנחנו מבטלים את הסעיף הזה כי הוא הופך להיות לא רלוונטי, כי זו הייתה הוראת שעה ויש לנו עכשיו תקנות חדשות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לכמה זמן ההגבלה הזאת?
נירה לאמעי רכלבסקי
עד שהחוק הזה יהיה בתוקף, כלומר ב-6 באוגוסט.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אמרנו שזה נכנס ל-45 יום.
נירה לאמעי רכלבסקי
נכון, עד 6 באוגוסט.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
45 ימים, וכשזה יסתיים הממשלה תצטרך להביא את זה פעם נוספת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
נינא כהן קרן
אנחנו מקווים לחוקק את חוק הסמכויות עד אז.
נירה לאמעי רכלבסקי
דבר נוסף, חשוב להבין, אנחנו מאשרים את הצו הזה כמו שהוא. זה צו שהממשלה כולה התקינה אותו. כלומר שינויים בצו הזה כרגע אי אפשר לעשות כאן בוועדה כי אז הממשלה צריכה לקבל הסמכה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו יודעים. לכן אמרתי שאנחנו נבקש מן הממשלה בדיונים הבאים שלה לדון בסוגיות שהפריעו פה לחברי הכנסת.
נירה לאמעי רכלבסקי
דבר נוסף, אני רוצה להפנות שאלה למשרד המשפטים. זה עלה לפני כן ועדיין לא קיבלנו את התשובה שלכם לגבי ההסמכה לגבי הברים והפאבים. אולי רק תסבירו על איזה סעיף אתם מסתמכים. ציינתם פה את סעיף 2(3). מה הפרשנות שלכם לסעיף?
גאל עזריאל
אני ממשרד המשפטים. ציינו כמקור הסמכה את סעיף 2(1) ו-(3), כאשר לגבי פסקה (1) יש הסמכה מפורשת ברורה מאוד לשנות את מספר השוהים המותר באירוע המתקיים באולם אירועים או במקום תרבות. כאן בצו שהממשלה מביאה לוועדה יש הצעה לשנות את מספר השוהים המרבי באולם אירועים, זה אחד.

לגבי ברים ופאבים – הם לא נכנסים בפסקה (1). לעומת זה, בפסקה (3), שבה כתוב: "לקבוע כי אין להפעיל מקום או עסק שהפעילות בו מותרת לפי תקנה (5)(ב), למעט מקום או עסק כאמור בפסקה (2) לתקנה האמורה", אז ברים ופאבים, וגם מסעדות ועוד כל מיני סוגי עסקים, מוסדרים בתוך תקנה (5).

לאחר שהדבר הובא בפני היועץ המשפטי לממשלה, ועל אף שזו לא דרך המלך, כי באמת פסקה (1) יש בה הסמכה מפורשת מאוד וספציפית, היועץ המשפטי לממשלה הביע את עמדתו ואישר לממשלה לפרש את פסקה (3), כך שבמקום שבו יש סמכות לסגור לגמרי עסק אז אפשר גם לפרש שיש סמכות להטיל תנאים שהם פחותים מבחינת הפגיעה בזכויות מאשר סגירה מוחלטת, על אף שזו לא דרך המלך, אבל לאור החיוניות והדחיפות של התיקון הפרשנות הזאת התקבלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עכשיו בואו ברשותכם נעשה את זה פשוט. הציבור לא מבין את כל המלל הזה. אנחנו קראנו, אתם מבינים את זה. בפשטות, מה שאנחנו מצביעים עליו עכשיו משמעו שאנחנו מגבילים את אולמות האירועים, בחוץ ובפנים, ל-50 אנשים. אנחנו עושים את זה בכאב אבל גם מתוך הרבה מאוד אחריות. אנחנו מגבילים באותה מידה את הברים ואת הפאבים. התקהלות בפנים מותרת עד 20 אנשים.
גאל עזריאל
התקהלות בפנים ובחוץ – זה לא מסודר בצו הזה. זה צו בריאות העם, בסמכות מנכ"ל משרד הבריאות. זה כבר נחתם ונכנס לתוקף ביום חמישי בבוקר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כולל ההגבלה של ה-20?
גאל עזריאל
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, זה מה שהיה כתוב שם. מה עוד יש לנו פה?
גאל עזריאל
הגבלה על מספר האנשים באולמות אירועים ובברים ופאבים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גברתי, את יכולה לאפשר לי להגיד משהו לפני ההצבעה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתן לך ואז אגש להצבעה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני אצביע נגד, לא כנגד צו הבריאות, אינני מתווכח עם רופאים. אני מתווכח עם שני סעיפים.
הראשון
אין מתווה ברור של האוצר לפיצויים ולכן אני אצביע נגד.

השני: ההצעה שלי, ההגיונית, לבחון על פי גודל ולא על פי מבחן אבסולוטי, היה ראוי שתיבדק.

מכיוון ששני אלו לא באו לעולם, לא מתווה הפיצויים ולא החישוב על פי הגודל אלא קביעה של מספר אבסולוטי לא הגיוני, אני אצביע נגד.

תודה, אני מודה לך מאוד שנתת לי לדבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה.
רק הערה
הצו – ואני מבקשת שזה יהיה כתוב כי על זה אני מצביעה – ייכנס לתוקף מחר בבוקר.
גאל עזריאל
בינתיים זה לא מופיע בנוסח שהממשלה הניחה בפני הוועדה. ככל שהוועדה מצביעה שלא לאשר את התקנות אלא אם הממשלה תעשה תיקון כאמור, הדבר יובא בפני הממשלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מתי הם יעשו את התיקון?
גאל עזריאל
אנחנו נביא את החלטת הוועדה בפני הממשלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הצו מבחינתנו נכנס לתוקף מחר בבוקר. אתם יכולים לעשות את השינוי, והיה פה מספיק זמן להתארגן כי אתם ידעתם שלשם אנחנו הולכים. אני מבקשת, אם צריך תבקשו ממי שצריך שם שיעביר לנו נוסח מתוקן, למרות שאם אנחנו מצביעים על זה כשהאמירה של הוועדה, והחברים יודעים שהם מצביעים על כך, היא שזה נכנס לתוקף מחר בבוקר, מבחינתנו זה הצו. אחר כך תעשו את כל התיקונים שאתם רוצים.
גאל עזריאל
כרגע לוועדה יש סמכות לאשר או לא לאשר את הנוסח שהונח בפניה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אז לא מאשרים. נבוא מחר עוד פעם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, אני לא משחקת את המשחק הזה עכשיו. אנחנו נצא להפסקה של חמש דקות, תדברו עם מי שצריך. אתם תביאו עכשיו צו שהתוקף שלו ייכנס מחר בבוקר.
משה אבוטבול (ש"ס)
או קצת אחרי, אם רוצים. אם את רוצה שנצביע.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אבל למה לא עשיתם את זה קודם? ידעתם שזה הכוונה של הוועדה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הצו נכנס לתוקף מחר בבוקר. אני לא יודעת מה הפרוצדורה.
גאל עזריאל
אולי היועצת המשפטית של הוועדה יכולה להידרש לשאלה, אולי אפשר לעשות הסכמה, הצבעה מותנית בשינוי. אני לא מכירה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, הצבעה מותנית בשינוי. אין בעיה. אם אתם רוצים, נצא להפסקה של 5 דקות. אני יודעת שזה אפשרי, בדקתי את זה משפטית, וגם אמרתי חד-משמעית ואעמוד בזה: לא יהיה צו אם הוא לא בתוקף ממחר בבוקר. אני מבקשת מן החברים בתוך חמש דקות להתקשר בטלפון למי שצריך ואנחנו נעשה את הפרוצדורה. נצא להפסקה.


(הישיבה נפסקה בשעה 15:40 ונתחדשה בשעה 15:50.)
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מחדשת את הישיבה. חבר הכנסת משה אבוטבול ביקש לדבר, אבל אני מבקשת שתדבר בקצרה כי כבר שמענו הכול, אל תחזרו על מה שכבר נאמר. רק תשתחרר מן הלב. יש לך דקה.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני מבקש לא להפריע לי, גם אם הדברים מעצבנים.

כעסת עליי, היושבת-ראש, כשאמרתי שהתחושה היא שאני מרגיש כמו מנופי אבי, שאני צריך להצביע עם הקואליציה גם על דברים שאני לא שלם איתם.

אני רק רוצה לומר: אני מסכים עם כל מה שאמרתם, אני אפילו מוכן לתמוך. בסך הכול ביקשתי שלושה ימים כדי לאפשר לאלה שכבר הזמינו את האורחים שלהם, עד סוף השבוע, להיערך לנושא הזה. לאולמות – כדי שלא ייזרק אוכל לזבל. נתתי בסך הכול מתווה, שכל מה שאנחנו אומרים הוא קדוש, כולנו אפילו נצביע בעד, רק לתת שלושה ימים.

תורידו את הכמות, תעשו את זה מקום רחב יותר, תני קצת יותר פתרונות. לא רצו.

אני אומר את זה לכל אותם אנשים, עשרות רבות שפנו אליי, אני מבקש מכם סליחה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תצביע נגד.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני מבקש מכם סליחה. אני אצביע איתך, מיקי לוי, כאשר אתה תיכנס לקואליציה. אני נאלץ להצביע עם הקואליציה כי זה מה שמחייב אותנו. אבל דבר אחד בטוח, שאם הייתי יודע שיש רוב לנושא הזה מאוד יכול להיות שהייתי נמנע או מתנגד. אבל היות ואין רוב לבקשה שלי, אין טעם שעכשיו אצביע.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
יש רוב.
משה אבוטבול (ש"ס)
אין רוב. בדקתי את זה.

אני רק רוצה לומר בשתי מילים אחרונות: אני מאחל לכם המון מזל טוב. ניפגש בשמחות. צר לי ותסלחו לי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמן.

אני רוצה להגיד לך, משה, לבי גם עם אלה שמתחתנים אחרי 9 ביולי, ויש לא מעט כאלה, במיוחד אנחנו יודעים שמזרחיים כן מתחתנים, ויש לי כאן פניות לגבי 12 ביולי ולגבי 13 ביולי. לבי עם כולם, לא רק בשלושת הימים האלה. גם אם היינו פותרים את השלושה הימים האלה על חשבון ההגנה על בריאות הציבור, לא באמת היינו פותרים את הבעיה של כל אותם אלה שפנו אלינו בטלפון ובכל ערוץ אפשרי. כן, כמוך, גם לבי איתם, אבל גם יש לי אחריות כמי שמנהיגה בציבור, ולפעמים זה קשה, אמרתי כבר.

ג'אבר עסאקלה, משפט. חלאס, אתם חוזרים על הדברים.
משה אבוטבול (ש"ס)
אנחנו מנסים למשוך יום, יומיים, שלושה, עד שתהיה ההצבעה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אל תשמח כי אני עוברת להצבעה. בבקשה.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
הצו הזה משאיר בפני הזוגות שתי אפשרויות בלבד: אפשרות ראשונה, לבטל את החתונה ולהסתבך כספית וכלכלית עם כל ההשקעה שלהם עד עכשיו; ואפשרות שנייה, לעבור על הצו הזה. לדעתי אנחנו כלאנו אותם למצב בלתי אפשרי, לא הוגן, ולכן אני הולך להצביע נגד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. אני עוברת להצבעה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אפשר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זהו, די. סליחה חברת הכנסת מלינובסקי אבל שמענו את כל הדברים ואנחנו חוזרים על זה. אני יודעת מה עמדתכם.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא אחזור על אותם דברים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רק רוצה לחדד בשביל חבר הכנסת מיקי לוי, שמתנגד לא כי הוא מתווכח עם הרופאים ועם הצורך האמיתי שלנו כמנהיגים לדאוג לבריאות הציבור גם כשקשה, אלא בגלל הנושא של מתווה האוצר והסוגיות הנוספות שהוא העלה.

אני רוצה, ברשותכם, לעבור על הצו. הסיכום שעלה הוא שאנחנו מצביעים על כך שהתוקף של הצו ייכנס מחר, גם אם הוא יפורסם היום, כי חשוב לנו שהוא יפורסם לציבור, שהציבור יוכל ללמוד אותו ולהיערך למחר.
משה אבוטבול (ש"ס)
מחר בחצות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. התוקף הוא מחר בבוקר. זאת ההתניה שלנו. היה וזה לא קורה, ההצבעה שלנו מבוטלת כאן. זה סוכם ביחד עם היועצת המשפטית של הוועדה.

נעבור להצבעה. מי בעד הצו?
נירה לאמעי רכלבסקי
אני צריכה להקריא אותו.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה שתי הצבעות או הצבעה אחת?
נירה לאמעי רכלבסקי
זה שתי הצבעות. אלה שני צווים שונים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אחד זה הביטול של בין המצרים.
נירה לאמעי רכלבסקי
אני מתחילה בצו המהותי.

צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק), התש"ף-2020



"בתוקף סמכותה לפי סעיף 2(1) ו-2(3) לחוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות), התש"ף-2020 (להלן – החוק), ובאישור הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה, מצווה הממשלה לאמור:


שינוי התוספת לחוק
1.
בתוספת לחוק, בתקנות שעת חרום המובאות בה, בתקנה 5(ב) –



(1)
בפסקה (1)(ב), בפסקת משנה (א) המובאת בה, בסופה יבוא:
"ואולם בבר או בפאב מספר הלקוחות לא יעלה על 50;";



(2)
בפסקה (12)(א)(1) –





(1) ברישה, במקום "על המפורט להלן, לפי העניין" יבוא "על 50";





(2) פסקאות משנה (א) ו – (ב) – יימחקו."



אני מבינה שהוועדה מוסיפה את סעיף 2, סעיף תחילה.

"תחילה
2.
תחילתו של צו זה ביום י"ד בתמוז, התש"ף (6 ביולי 2020) בשעה 08:00."



הכוונה היא שהצו יתחיל ממחר בבוקר. אתם רוצים לציין את השעה? כי אחרת זה מתחיל מן הלילה. בסדר, זה חשוב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מחר ב-8 בבוקר.
נינא כהן קרן
השאלה אם אנחנו מתייחסים לסעיף של החתונות במועד התחילה או לכל הצו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל הצו נכנס לתוקף מחר ב-8 בבוקר.
משה אבוטבול (ש"ס)
חתונות על הנץ בבקשה. בנץ אנחנו נגמור את החתונות.
נירה לאמעי רכלבסקי
זה הנוסח שהוועדה כרגע מעלה להצבעה על הצו הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקראי גם את הצו השני ואנחנו נצביע על שניהם ביחד.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גברתי, סגן השר אמר שגם בבתי מלון תיאסר התקהלות של יותר מ-20 איש?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. אם עושים אירוע בתוך בית מלון אז זה 20 איש. לגבי בתי מלון אין שום שינוי, הם לא חלק מן הצו. בבקשה.
נירה לאמעי רכלבסקי
הצו השני הוא צו יותר טכני.
צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק והוראת שעה) (תיקון), התש"ף-2020



"בתוקף סמכותה לפי סעיף 2(1) לחוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות), התש"ף–2020, ובאישור הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה, מצווה הממשלה לאמור:

ביטול סעיף 2
1.
בצו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק והוראת שעה), התש"ף- 2020, סעיף 2 – בטל."
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אפשר להצביע על שניהם ביחד או בנפרד?
נירה לאמעי רכלבסקי
בנפרד.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מתי אני יכולה לעשות התייעצות סיעתית, לפני ההצבעה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הצבעה על הצווים. אנחנו מצביעים על הצו הראשון, שמגדיר את ההגבלות. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 8
נגד – 3
נמנעים – אין
הצו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק), התש"ף-2020, אושר.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני מצביע באצבע שמאל. אני מזדהה עם בעלי האולמות ועם הזוגות הצעירים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
על כל התנהלות הממשלה אפשר להגיד רק דבר אחד: שאלוהים ישמור אותנו.
משה אבוטבול (ש"ס)
נכון שאני מתנגד אבל אני הצבעתי בעד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שמונה בעד, שלושה נגד, אין נמנעים. הצו אושר.

אני מבקשת להצביע על הצו השני. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 8
נגד – 3
נמנעים – אין
הצו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק והוראת שעה) (תיקון), התש"ף-2020, אושר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שמונה בעד, שלושה נגד, אין נמנעים. הצו אושר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
רביזיה לפני ההצבעות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אפשר לעשות רביזיה על צו?
נירה לאמעי רכלבסקי
על כל החלטה של ועדה אפשר לעשות בעיקרון רביזיה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
רביזיה על שתי ההצבעות.
משה אבוטבול (ש"ס)
אולי צריך הצבעה אם אפשר לעשות רביזיה.
נירה לאמעי רכלבסקי
בעוד חצי שעה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש פה בקשה לרביזיה. אנחנו נתכנס להצבעה חוזרת בעוד חצי שעה, בשעה 16:35.

תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 16:05.

קוד המקור של הנתונים