ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 07/07/2020

חוק הארכת תקופות ודחיית מועדים בענייני הליכי מס ומענקי סיוע (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקוני חקיקה), התש"ף–2020 , הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון - הארכת התקופה לשחלוף דירה עקב משבר הקורונה), התש"ף-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה


הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2

07/07/2020


מושב ראשון

פרוטוקול מס' 86
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ט"ו בתמוז התש"ף (07 ביולי 2020), שעה 10:30
סדר היום
1. הצעת חוק הארכת תקופות ודחיית מועדים בענייני הליכי מס (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020
2. הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון - הארכת התקופה לשחלוף דירה עקב משבר הקורונה), התש"ף-2020
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
רם בן ברק
קרן ברק
מיקי לוי
אלכס קושניר
שלמה קרעי
אנטאנס שחאדה
מוזמנים
גיא גולדמן - ממונה חקיקה, רשות המסים, משרד האוצר

שי אהרונוביץ - סמנכל בכיר מסמק, משרד האוצר

לילי אור - עוזרת ראשית מחלקה משפטית, רשות המסים, משרד האוצר

ליאת שדמי - ממונה מיסוי מקרקעיו, רשות המסים, משרד האוצר

עידו שוואב - רפרנט מאקרו ותרבות, אג"ת, משרד האוצר
משתתפים (באמצעים מקוונים)
מירי סביון - משנה למנהל רשות המסים, משרד האוצר

ליהי קושניר גנוסר - עו"ד, משרד המשפטים

יוסי אלישע - נציג, לשכת עורכי הדין

ליאת נויבירט פייג - סגנית נשיאת יו"ר לשכת רואי החשבון
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
שיר שפר – עוזרת משפטית
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפה קרינצה

הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון - הארכת התקופה לשחלוף דירה עקב משבר הקורונה), התש"ף-2020, פ/620/23


הצעת חוק הארכת תקופות ודחיית מועדים בענייני הליכי מס (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020, מ/1309
היו"ר משה גפני
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים בנושא הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון - הארכת התקופה לשחלוף דירה עקב משבר הקורונה), התש"ף-2020, של חבר הכנסת שלמה קרעי וקבוצת חברי כנסת.
שלמה קרעי (הליכוד)
ומיקי לוי, חשוב לומר זאת.
היו"ר משה גפני
שלמה קרעי, מיקי לוי וחברים נוספים, נכון?
שלמה קרעי (הליכוד)
כן, קבוצת ח"כים, אבל מיקי היה חלק מאוד משמעותי.
היו"ר משה גפני
אני מתחיל במיזוג. שלמה, אתה רוצה להגיד משפט? אני הולך למזג את זה, כבר דיברנו על זה בחוק הממשלתי. בבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
קודם כול, אני רוצה להודות לחבריי, למיקי לוי ולאלה שחתמו על ההצעה. אני רוצה להודות גם לשגית, היועצת המשפטית, ולך, אדוני היושב-ראש, שבלעדיכם זה היה נתקע איפשהו, כרגיל, כמו כל שאר הדברים שקשה לנו מאוד להעביר כאן. זאת הצעה שתציל הרבה זוגות צעירים, הרבה משפרי דיור, שנתקעו בתקופה הזאת ולא הצליחו למכור את הדירה שלהם, ופתאום קיבלו שומות. אנחנו מקבלים למיילים שלנו צילומים של שומות – 130,000, 140,000 שקל. לאנשים אין מושג איך להתמודד עם הדבר הזה שנפל עליהם. זה חשוב מאוד.

גם אלה שתקופת ההכשרה שלהם מסתיימת בספטמבר או באוקטובר – על פניו נראה שאנחנו ממשיכים עם המיתון הזה, אז צריך אולי לתת הארכה של חצי שנה באופן כללי לכל מי שנמצא עכשיו, לפי ההצעה. הצעת החוק שלנו אומרת שחצי השנה הזאת לא תיספר בחשבון לכל מי שיש לו תקופות של מס רכישה ומס שבח. רשות המיסים הסכימה רק לאלה שהתקופה שלהם מסתיימת בתוך התקופה הזאת, אבל זו לא היתה ההסכמה המקורית עם שר האוצר. אני חושב שכדאי לנסות לפתור גם את הבעיות של אלה שמסתיימת להם התקופה בספטמבר-אוקטובר, כי גם הם לא מקבלים שום הארכה ויגיעו לאותו בור שלא יידעו איך לצאת ממנו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מיקי, אתה רוצה להוסיף?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני רק רוצה להגיד תודה לשלמה. אנחנו משתפים הרבה פעולה, למרות שאנחנו גם מחליפים מהלומות פוליטיות, אבל אנחנו רואים עין בעין את כל הנושאים הכלכליים. אפילו ישבנו יחד עם הגורמים המתאימים, גם עם ברקת על נושא ה-solvency ועם ענת גואטה על נושא ההקלות להשקעות בנושא תשתיות והייטק. בהחלט רואים 99% מהנושאים הכלכליים עין בעין. אני מברך אותו על כך, הוא כוח משמעותי בוועדה.

באמצעותך אני רוצה להזכיר לאנשי האוצר, רשות המיסים: אל תביאו במאי 2021 בקשה לקצר את הטווח. במאי 2021 - - -
היו"ר משה גפני
ביקשת את זה בישיבה הקודמת וכולנו הצטרפנו אליך.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מס שבח ותשלום מס רכישה הופכים להיות אחת ל-24 חודש. אל תנסו לקצר, אנחנו מחפשים את טובת הציבור. אל תביאו בקשה, תעשו לנו טובה בעניין הזה, אני מעריך שאני קולע גם לדעתו של היו"ר.
היו"ר משה גפני
כן, אמרתי את זה. אתם מתכוונים להאריך אז זה?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זאת אומרת, לקצר. במאי זה הופך להיות 24.
גיא גולדמן
לא היה עוד דיון, לא נדרשנו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אל תבואו.
גיא גולדמן
אין לנו כוונה להאריך ואין לנו כוונה לא להאריך.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בטח להאריך לא, כי זה 24 חודש. אתם רוצים 36? אין לי בעיה. עזוב, גיא, אני סתם מכשיל אותך. היום זה 18, וזה אמור להיות 24. אל תבקשו להשאיר את זה ב-18, הוועדה באה לקראתכם לפני חמש שנים. תודה.
היו"ר משה גפני
בקשתך נרשמה, כולנו הצטרפנו אליה. בבקשה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
קודם כול, אני מברך על החוק, אבל אני מנצל את העובדה שנמצא פה הנציג של רשות המיסים. חוק עידוד המעסיקים עבר ב-16 ביוני; מתי הכלי של הגשת המועמדות יהיה מוכן?
גיא גולדמן
אני יודע על תאריך של אמצע יולי, אבל אנחנו לא פה לדון בנושא הזה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
זה שאנחנו לא פה לדון בנושא הזה זה בסדר, אבל יש מעסיקים שמנסים לקבל את הכסף הזה. נכנסים עכשיו לגל שני, הם כל יום נכנסים לאתר של רשות המיסים – ולא קורה כלום. ישב פה קודם מנכ"ל הביטוח הלאומי. הבן אדם שקוף, אומר: אני יודע לעשות את זה בתאריך כזה ויודע לעשות את זה בתאריך כזה. רשות המיסים – תעלומה. שבו רגע, תגידו פעם אחת - - -
גיא גולדמן
מענק עידוד התעסוקה מנוהל ברשות התעסוקה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא משנה. איפה - - -, אצלכם?
גיא גולדמן
אנחנו משלמים את זה בסוף, אבל קליטת הבקשות וכל האופרציה – להבדיל מהפעימות הראשונות שהן אצלנו, הפעימה הראשונה, השניה והשלישית - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
זה אחלה. אבל חוץ ממני וממך, מי יודע את זה?
גיא גולדמן
אני אומר שתזכור כשאתה פונה אלינו - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הנה, אנחנו פונים. אדוני היושב-ראש, לא יספיקו לקבל את הפעימה השנייה. אני כבר אומר לכם.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
גפני, מתי אפשר יהיה להגיש טפסים. עכשיו מתברר שזה בכלל לא ברשות המיסים, כפי שאמרו בישיבה הזאת, אלא ברשות התעסוקה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל רשות המיסים צריכה לקבל את הדיווח שמותר. גיא, אני כבר אומר לך: לא יספיקו לקבל את הפעימה השנייה. אני מבקש חודש נוסף. כל המעסיקים שלא יודעים לעשות את הבקשות, למרות שכל הזמן אומרים שזה פשוט – זה לא פשוט, כי הם צריכים להביא את הדוחות הכספיים, לא כמו שאתם אמרתם. אני אומר את זה אחרי שבדקתי את זה, והסכמתם אתי. אני מבקש חודש נוסף. אתם רוצים, אשלח לכם מכתב. הם לא יספיקו, ועוד פעם נצעק שאנשים לא קיבלו את הכסף. בבקשה מכם, זה אותו כסף, רק תאריכו את האפשרות.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה לא רק שלא יספיקו, מיקי. עד ה-12 ביולי עדיין אין את הדוחות של יוני. דיברתי על זה עם ערן יעקב, הוא אמר שיחזיר לי תשובה ועדיין לא חזר אליי. תאריכו עד ה-12 ביולי, והדוחות של יוני - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני דיברתי על משהו אחר.
שגית אפיק
רגע, יש שני דברים. חבר הכנסת קושניר דיבר על המענק למעסיקים, אבל מיקי לוי דיבר על הפעימה השנייה. את הפעימה ביקשנו להכניס לחוק הזה. הארכה – תיכף מה אומר נציג - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני דיברתי על עידוד תעסוקה.
היו"ר משה גפני
רגע, בואו נעשה סדר. שגית, לגבי הנושא של הפעימה השנייה.
שגית אפיק
לגבי הפעימה השניה, אנחנו מבקשים להכניס כאן ארכה. נציג רשות המיסים התחייב לזה טלפונית, ואנחנו רוצים להכניס את זה לחוק – פעימה שניה ופעימה שלישית.
היו"ר משה גפני
נאמר בישיבה הקודמת, נדמה לי שעל ידי גיא, שהם רוצים להביא את זה לישיבת ממשלה. הם רוצים להביא את זה לישיבת הממשלה, אין שום בעיה שנכניס את זה כאן בחקיקה.
גיא גולדמן
זו הפעימה השלישית, אדוני.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא מדברים על ראשונה, מכיוון שהיא כבר עברה. אנחנו מדברים על השנייה ועל השלישית. על זה דיברנו.
גיא גולדמן
אתן עדכון לגבי כל הפעימות. פעימה רביעית, להבדיל מיתר הפעימות, לא מנוהלת אצלנו. אנחנו מבצעים תשלום. הייתה אמירה של רשות התעסוקה שזה יקרה באמצע יולי - - -
שגית אפיק
למה אתה קורא לזה פעימה? אתה מתייחס למענק לעידוד מעסיקים שעבר פה בחוק. את הפעימות לא זכינו לקבל את זה בחוק אצלנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
גיא, אתה אומר: זה לא אצלנו, זה ברשות התעסוקה. היה פה ערן יעקב ואמרנו דבר פשוט: הפינג פונג הזה, אנחנו לא רוצים שיקרה. לכן אנחנו רוצים שתתחייבו לנו על זמן. מה אמרו לנו? תוך 48 שעות. שלחו תוך 48, אמרו: לא, זה מוכן, אבל אנחנו צריכים להתאים את זה.
גיא גולדמן
אתם צריכים להבין שזה לא בשליטה מלאה שלנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל ברגע שיש פה ערן יעקב ומעלים את פה את מנהל לשכת התעסוקה, והם אומרים לנו ביחד: כן, הם מסוגלים. ואם אתם זוכרים, היה ויכוח, להעביר להם את המידע, ולא דרך הביטוח הלאומי. על מה היה כל זה? הבאתם חוק, שרצו שאיך שהוא נכנס, ככה הוא ייצא. לא רצו להכניס שום דבר מההסתייגויות שלנו. וגם ידענו שלוח הזמנים שרצינו שיהיה בפנים, כולל הדף הקטן הזה שאנחנו רוצים לראות מה יש שם – לא הסכימו לכלום. היום אנחנו כבר חודש אחרי זה ואנחנו עדיין לא יודעים מה קורה עם הדף הזה, מה שהמעסיקים צריכים לקבל? נראה לכם נורמלי? ועכשיו אתה אומר שזו לשכת התעסוקה? הרי זה מה שראינו וחזינו.
גיא גולדמן
זה מה שהחוק אומר.
ינון אזולאי (ש"ס)
נכון, זה מה שהחוק אומר, אבל בא לפה ערן יעקב ואמר: חבר'ה, אנחנו יודעים להתמודד עם זה. ומעלים אותו, והוא אומר: כן, אנחנו יודעים להתמודד עם זה. ושניכם יחד עשיתם כדי שלא יהיה בידי הביטוח הלאומי שום דבר. רציתם לגמור על הביטוח הלאומי, להעביר את כל המידע ללשכת התעסוקה, וזה מה שיצא.
היו"ר משה גפני
ינון, נגיע לזה עכשיו בחקיקה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אם תרים עכשיו טלפון למנכ"ל שירות התעסוקה הוא יגיד לך שהוא לא יכול לשלם את זה.
היו"ר משה גפני
אבל ינון, נגיע בחקיקה לנושאים הללו ונקבע את זה.
שגית אפיק
לא, זה משהו אחר. יש שני נושאים: יש את הנושא של הפעימות לעצמאים – פעימה שנייה ופעימה שלישית – שזה לא הגיע לוועדה הזאת בחוק. זה החלטות ממשלה, שהוועדה ביקשה להאריך את המועדים וקיבלה הסכמה בעל פה מרשות המיסים. הם אמרו שהם יפעלו להארכת המועדים. כדי להוסיף צ'ק נוסף על הדבר הזה, אמרה הוועדה שהיא רוצה לוודא ולהכניס לחוק הזה תיקון שהפעימות יוארכו. זה מופיע בנוסח אצלכם – להאריך את שתי הפעימות. זה סיפור אחד.

הסיפור השני הוא אותו חוק שנועד לתמרץ מעסיקים להחזיר עובדים לעבודה. אותו חוק שמשרד האוצר ביקש 30 ימים נוספים לתחילתו כי הוא היה זקוק להתארגנות; אותו חוק שהוועדה ביקשה לראות את הטופס, וכפי שהסביר חבר הכנסת ינון אזולאי, הטופס הוא בלשכת התעסוקה, אז עובר לרשות המסיים ואז רשות המיסים משלמת, ויש העברת מידע משולשת בין כל הגופים האלה. זה חוק שעבר כאן, בוועדה הזאת. ממה שאני מבינה, זה עדיין לא עובד?
גיא גולדמן
זה עדיין לא עובד.
שגית אפיק
כי?
גיא גולדמן
כי ההיערכות והניהול של כל הדבר הזה הם בשירות התעסוקה. להבדיל מהאופרציה לגבי שלושת הפעימות שהזכרת, שהיא אצלנו – זה מנוהל אצלנו, אנחנו לא רק משלמים, אנחנו גם קובעים את השומה - - -
שגית אפיק
גיא, היית חלק מהדיונים כאן, ובדיונים האלה זה בדיוק מה שהוועדה אמרה שהיא לא רוצה לשמוע שזה קרה כשהיא תצטרך לפקח על זה – שאתם תגידו שזה בשירות התעסוקה, וכשהוועדה תלך לשירות התעסוקה הם יגידו: אבל עוד לא קיבלנו את המידע. אז תגיד לנו בדיוק למה זה תקוע.
גיא גולדמן
כרגע, התאריך שאני מכיר שהם אמרו זה אמצע יולי. זה לא כל כך הרבה זמן.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אמצע יולי זה לא תאריך, זה תקופה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם אמרו שתוך 48 שעות הטופס נמצא. בוא נתחיל עם זה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני, תעלו את מנכ"ל רשות התעסוקה. הוא יגיד לך שהוא לא יודע על מה אנחנו מדברים.
היו"ר משה גפני
גיא, קבענו מועד. ביקשתם 30 יום, נכון? אתה יודע להגיד לנו איפה זה עומד עכשיו? אתה ביקשת שזה יהיה שירות התעסוקה.
גיא גולדמן
התאריך שאנחנו מכירים הוא אמצע יולי.
שגית אפיק
מה זה אומר? באמצע יולי הם יקבלו את הכסף? באמצע יולי יצאו הטפסים? מה יקרה?
גיא גולדמן
באמצע יולי תתחיל האופרציה של הקליטה והתשלום.
שגית אפיק
אנשים כבר רואים את הטופס באתר?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא, אין, לא ברשות המיסים ולא בשירות התעסוקה. אין.
שגית אפיק
אני רוצה שהוא יגיד את זה. אמצע יולי זה אוטוטו, כמו שגם אתה אומר, אז יהיה טופס באתר – מתי? כי הוועדה ביקשה את הטופס כבר לפני חודשיים, כשהיא העבירה את החוק. היא ביקשה לראות את הטופס.
גיא גולדמן
קודם כול, אני לא יודע אם יש באתר או לא, כי לא בדקתי. אבל יהיה בהקדם האפשרי כי זה חוק שצריך להיות מיושם בדחיפות, זה ברור. כולם פה באותו צד, אף אחד פה לא רוצה לתקוע. החוק הזה נחקק על פי הצעת האוצר בשביל לשלם לאנשים, לא בשביל לשמור את זה אצלם.
היו"ר משה גפני
גיא, אבל אנחנו בשני צדדים שונים. נכון שכולנו רוצים לעזור לאזרחים, למעסיקים ולמדינה – בזה אנחנו באותו צד. אבל אנחנו בשני צדדים שונים בנושא הזה – לא רצינו את כל התהליך הזה.
גיא גולדמן
לא כולם גם אצלנו רוצים.
היו"ר משה גפני
בסדר. חששנו מזה שתגידו: זה שירות התעסוקה, זה רשות המיסים וכל מיני תירוצים כאלה. אמרנו את זה בדיון. שכנעתם אותנו, ולא רק ששכנעתם אותנו, הבאתם לכאן את השר שניהל אתנו מלחמה ממש, וקיבלנו את זה בסוף. אתה לא יכול עכשיו לבוא ולהגיד שכולנו בצד אחד. אתה האיש הבכיר שנמצא כאן, תגיד לנו איפה זה עומד. ינון שואל שאלה, תנו תשובה. אל תגידו: שירות התעסוקה. מה, זה ממשלות שונות? לא רצינו את שירות התעסוקה, קראנו לו, דיברנו איתו. אמרתם לא; לא רק שאמרתם לא, גם השר בא לפה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה יודע מה מפריע לי בכל זה? היה פה השר והוא חשב שהפכנו לחותמת גומי. נזכיר את הישיבה הזאת.
היו"ר משה גפני
לא, אל תגיד חותמת גומי.
ינון אזולאי (ש"ס)
פורסם שאתמול יריב לוין אמר את זה בישיבה סגורה, שהכנסת הפכה להיות חותמת גומי, אז ועדת הכספים זה גומי על גומי.

השר בא, עשה פה מופע, הכול טוב ויפה. אבל הבעיה הכי גדולה היא שכל מה שרצינו להכניס בהסתייגויות, אמר: אתם טועים, זה לא נכון. בסוף תסתכל איך לקחו דיבידנדים לחברות הגדולות, תסכל עכשיו על זה, ואנחנו רק בהתחלה, עוד לפני שהמעסיקים הגישו. בסופו של דבר, כל מה שרצינו להכניס כהסתייגויות ולא נכנס – הכסף יישאר אצלכם, המעסיקים לא יקבלו את זה. וזה הדבר הכי גרוע, כשלא רוצים לשמוע את מה שחברי הכנסת רוצים לשנות, כי אנחנו שומעים לשרים. לכם אין זמן לשמוע את העם כי אתם עסוקים בעבודה, וזה בסדר, אבל אנחנו פה הפה שלהם, אנחנו כן שומעים ואנחנו באים ואומרים לכם, אז לא צריך להערים קשיים בכל דבר. אנחנו מגיעים לאותו מקום שהיינו בו בהתחלה.
גיא גולדמן
איש לא רוצה להערים קשיים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אמרתי שזה בכוונה? זה המצב שנוצר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אבל אתם מורמים, כי אתם עושים טעויות, כי אתם לא מקשיבים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מבקש להזמין את אופיר פינטו, סמנכ"ל שירות התעסוקה, יחד עם רשות המיסים - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו מנסים להשיג את המנכ"ל.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
- - ונקבל תשובות חד-משמעיות. עכשיו תגיד לי גם אם אתה מוכן להאריך בחודש את הפעימה השנייה. תגיד כן, הרי לא ארד מזה.
גיא גולדמן
יש פה הארכה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה חודש לפעימה השנייה.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה נמצא בחוק.
שגית אפיק
אבל הוא לא מוסכם. זה נמצא בנוסח, אבל רשות המיסים מעוניינת שזה לא יהיה. תגיד את העמדה שלך.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו יכולים להצביע על זה? מותר לנו להצביע על משהו שהם לא מסכימים?
היו"ר משה גפני
מה זאת אומרת מותר?
ינון אזולאי (ש"ס)
שואל, אני עולה חדש. מותר לנו?
היו"ר משה גפני
התשובה היא כן. כן, אתה לא עולה חדש, ומותר.
שגית אפיק
כן, אתה מכין את החוק לקריאה השנייה ולקריאה השלישית, ולכן אתם רשאים להצביע על תיקונים שאתם מבקשים לעשות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גיא, תגיד כן. אני מציע לך להגיד כן. אני אוהב אתכם, אבל תגיד כן.
היו"ר משה גפני
רבותיי, בואו נלך לפי הסדר. מיקי, מחפשים את מנכ"ל שירות התעסוקה. לגבי הפעימה השנייה והפעימה השלישית – נגיע לזה בדיון כאן ונצטרך להחליט מה אנחנו עושים. אולי נגיע להסכמה עם גיא גולדמן; אם לא נגיע להסכמה – נצטרך אנחנו לקבל הכרעה. זה דבר אחד.

לגבי נושא עידוד התעסוקה – עכשיו מנסים להשיג את מנכ"ל שירות התעסוקה. הוא יעלה בזום ואז נשאל אותו איפה עומדים הדברים האלה. זה נכון מה שנאמר פה על ידי ינון, שאת כל הדברים האלה העלינו בדיון, זה לא משהו חדש.
גיא גולדמן
זה רעיון מצוין.
היו"ר משה גפני
אמרנו שמי שיקבל את זה אלה העשירים, כאלה שלא מסתכלים לעובדים בעיניים, כמו ויזל. הוא לא מסתכל לעובדים בעיניים, הוא מפטר אותם, בניגוד למעסיקים הקטנים שמסתכלים לעובדים בעיניים, מכירים את המשפחות ויודעים. הם לא מפטרים כל כך מהר. זאת אומרת, מי יקבל את הכסף? מי שפיטר. אמרנו את זה פעם אחר פעם אחר פעם, אבל החוכמה, כנראה, רק במקום אחד, לא אצלנו.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
הכסף נמצא אצלם, לא זז.
היו"ר משה גפני
זה בדיוק מה שקרה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
מה קורה עכשיו? אם חוזרים וסוגרים, עוד פעם מפטרים? יהיה עוד ברדק.
גיא גולדמן
אתם מוזמנים לתקן את החוק.
היו"ר משה גפני
אמרו לי שהוא לא ויתר על הדיבידנד, אבל הוא ויתר על המענק?
שלמה קרעי (הליכוד)
כן.
היו"ר משה גפני
הוא כנראה לא רוצה בגלל הביקורת הציבורית.
שלמה קרעי (הליכוד)
הוא ויתר על המענק. הוא חכם, אבל הרבה אחרים היו יותר חכמים ממנו ולא חילקו דיבידנד עכשיו. יחכו בסבלנות ויקבלו את עשרות המיליונים שלהם.
היו"ר משה גפני
אנחנו מחכים למנהל שירות התעסוקה.
ינון אזולאי (ש"ס)
גיא המליץ המלצה טובה. הוא אמר: תשנו את החוק. אז מעכשיו נתחיל לשנות את החוק.
היו"ר משה גפני
קודם כול נתקדם עם מה שיש לנו. חברי הוועדה, אני מבקש למזג את החוק של חברי הכנסת שלמה קרעי, מיקי לוי וכל האחרים שחתומים על החוק, עם החוק של הארכת מועדים. מי בעד אישור המיזוג? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

אושר.
היו"ר משה גפני
תודה, המיזוג אושר. עכשיו אנחנו ממשיכים את החוק של הארכת המועדים.
שגית אפיק
יש שתי אופציות להמשיך – אנחנו יכולים להמשיך בהקראה ואנחנו יכולים לקבל תשובות, כי היו איזה עשרה דברים שגיא היה צריך לחזור עם תשובות עליהם.
היו"ר משה גפני
כן, תשובות.
עידו שוואב
עשינו הערכה ראשונית על המספרים. הסכומים נמוכים משמעותית מהסכום בפנייה הזאת – באזור ה-500–600 מיליון. אבל אנחנו עוד מטייבים את המספרים האלה, וככל שנידרש נבוא לפה לאישור של השיפוי הנוסף.
שגית אפיק
כמה זה 15% לפי החוק?
עידו שוואב
מה שכתוב בחוק כרגע זה 4.5 מיליארד.
היו"ר משה גפני
מה זה 4.5 מיליארד?
עידו שוואב
זה מה שיש בסעיף בחוק האחרון שעבר לשיפוי הביטוח הלאומי. הסכום הזה הוא בתפר בכל מקרה.
שגית אפיק
שפיגלר אמר שזה מיליארד.
היו"ר משה גפני
כמה אמרת?
עידו שוואב
בין 500 ל-600 מיליון, אנחנו עוד נבדוק את המספרים. בכל מקרה, לא תהיה פגיעה. הביטוח הלאומי ישלם את הכסף, ככל שתיקוני החקיקה יעברו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה הכי חשוב – הביטוח הלאומי ישלם את הכסף, לא חשוב מה.
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל התפקיד שלנו הוא לראות שזה מתבצע.
שגית אפיק
הוא מתחייב לשפות.
עידו שוואב
ככל שהחקיקה של הביטוח הלאומי תעבור, כי הביטוח הלאומי משלם לפי חוק. הביטוח הלאומי ישלם לפי חוק, העניין הוא השיפוי בין משרד האוצר לבין הביטוח הלאומי.
היו"ר משה גפני
עידו, מתי אתם מתכוונים להביא את זה לכאן?
עידו שוואב
אני לא יודע. אבדוק את התחשיבים, מה קורה בדיוק.
היו"ר משה גפני
בסדר, אז תבדוק ותגיד לי. זה חשוב לי מאוד, גם לגבי הרביזיה שלי. מתי אתם מתכוונים להביא את זה? בגלל שלפי מה ששפיגלר אמר זה כנראה יגיע למיליארד.
עידו שוואב
אני לא יודע. יכול להיות שייקח יותר ימים לבדוק את הסיפור הזה. זה שיפוי של הערכות, שנתנו קדימה.
היו"ר משה גפני
טוב, תבדוק ותגיד לי מה שאתה יודע עד סוף הישיבה. אני רוצה לדעת. השאלות מהישיבות הקודמות, מה עומד על סדר-היום?
שגית אפיק
אגיד את הנושאים. עלה הנושא של מס רכישה בתקנות מיסוי מקרקעין; הסיפור של איחוד עוסקים שהעלה חבר הכנסת קושניר וחברים אחרים; חובות אבודים שהעלה חבר הכנסת ינון אזולאי; ערעורים שאין להם הארכת מועדים כרגע, וזה פוגע בסופו של דבר בנישום; קנסות ועיצומים כספיים; הארכת המועדים לפעימות.
גיא גולדמן
הארכת המועדים לפעימות, לדעתי - - -
שגית אפיק
להכניס לנוסח. אנחנו מכניסים את זה לנוסח, אנחנו רוצים לדעת אם אתה מתנגד או מסכים, זה הכול.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ממילא נצביע בעד, גיא. לא כדאי.
שגית אפיק
עלה גם הנושא של תושבים חוזרים, שהעלה חבר הכנסת עודד פורר. אתה רואה, עזרתי לך, שתתחיל עם משהו שאתה מסכים.
גיא גולדמן
אנחנו בהליכי אישור מול משרד המשפטים, כי יש שם עניין רטרואקטיבי. כפי שאמרתי, נביא לשר הצעה בעניין הזה, של הארכת תקופות של פטור ממיסי ייבוא לתושבים חוזרים.
היו"ר משה גפני
אמרת גם בישיבה הקודמת שתביאו לשר לאישור.
גיא גולדמן
נכון.
היו"ר משה גפני
לא הבאתם עד עכשיו.
שגית אפיק
תביא את זה לכאן בצו?
גיא גולדמן
כן, אביא את זה בצו.
שגית אפיק
בתוך כמה זמן?
גיא גולדמן
ימים, שבוע.
היו"ר משה גפני
אבל אמרת את זה גם בישיבה הקודמת. עד עכשיו אני זוכר.
גיא גולדמן
אבל הדבר הזה התעכב. בגלל שיש תחולה לו רטרואקטיבית זה דורש אישור מיוחד מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, והדברים האלה לוקחים קצת זמן.
שגית אפיק
נמצאים פה משרד המשפטים. הם מעודכנים שזה דורש את האישור שלהם?
גיא גולדמן
בוודאי, כבר נעשתה פנייה. האישור הרטרואקטיבי הוא במחלקה נפרדת.
קריאה
חשוב לדעת אם אתם תומכים בזה. אם אתם תומכים בזה, זה יעבור, מן הסתם.
גיא גולדמן
אני לא רואה פה עניין. זה יובא.
שגית אפיק
זה יגיע אלינו יחד עם הטופס של שירות התעסוקה? לפני? אחרי?
גיא גולדמן
אתם מעלים את מנכ"ל שירות התעסוקה עכשיו.
היו"ר משה גפני
תיכף נראה.
טמיר כהן
הם בישיבה.
היו"ר משה גפני
אז שייצא באמצע הישיבה ויופיע פה. אתם אמורים לכאן בצו, בחתימת השר, לאחר שעברתם את משרד המשפטים, את הנושא של תושבים חוזרים?
גיא גולדמן
של מיסי ייבוא, כן. בכפוף, כמובן, להסכמת השר.
היו"ר משה גפני
ואתה מעריך שמה?
גיא גולדמן
אני מעריך שזה יהיה בתוך ימים, אני מקווה. התקדמנו מאז הישיבה הקודמת, אנחנו לא באותו מצב.
היו"ר משה גפני
מה התקדמתם?
גיא גולדמן
כבר עובדים על נוסח.
היו"ר משה גפני
בסדר, נמתין לעניין הזה. זה רשום. הלאה.
גיא גולדמן
חובות אבודים – גם זה נושא שמקובל עלינו, השר יפרסם תקנות.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה יפרסם? אם זה מקובל על השר, אנחנו עושים את זה פה.
גיא גולדמן
בנוסח המקורי מופיעים כמה נושאים שמוסדרים בתקנות. לבקשתכם, הם הוצאו משם. הנושא של חובות אבודים פשוט קיים היום בתקנות מע"מ, בחקיקת משנה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז בואו נביא את זה עכשיו ונגמור עם זה. למה לחכות? לחכות לישיבת הממשלה, לחכות לתקנות - - -
גיא גולדמן
- - - רואים את זה גם ב-FATCA, בנוסח שלפניכם. זה עניין תהליכי.
שגית אפיק
מתי תביא?
גיא גולדמן
ימים, שבוע.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אמצע יולי, עם הטופס של עידוד המעסיקים.
ינון אזולאי (ש"ס)
תשים את זה, גיא. מה זה משנה לך? אתה אומר שאין בעיה, שמביאים את זה, אז למה אנחנו צריכים לדחות?
גיא גולדמן
חברים, אני מכבד היחס המזלזל, זה בסדר - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
חס וחלילה. זה יחס ריאלי, זה מה שאתם עושים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה חושב שנעים לנו שככה אתה צוחק עלינו, שאתה מנצל את זה שאנחנו לא כלכלנים? אל תנצל את התמימות שלנו.
גיא גולדמן
היושב-ראש אמר לפני מספר דיונים שנכון להביא תקציב חד-שנתי. הדבר הזה דורש עבודה, הממשלה צריכה לאשר אותו; אנחנו צריכים לעבוד על התיקונים לתקציב המדינה, רוצים להביא עוד מענקים לפעימות נוספות. כל הדברים האלה דורשים עבודה מסוימת. אז אנחנו עושים גם את זה, גם - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה יודע מה היינו רוצים באמת? שמעכשיו יגידו איך מפצים את המעסיקים.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
שלא תבין לא נכון, אני לא מזלזל אפילו לשנייה במה שאתם עושים. אני עצמי הייתי בממשלה, אני יודע מה זה לעבוד בממשלה.
גיא גולדמן
ככה זה נשמע.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אבל יש דבר מאוד פשוט – שאתה אומר תאריך ואתה מתחייב אליו. אמצע יולי זה לא תאריך, אמצע יולי זה תקופה. אמצע יולי זה מ-5 ביולי עד 25 ביולי. אז תתחייבו לתאריכים, אחרת אי-אפשר לעבוד. אתה אומר, וזה נכון, שאתם עובדים קשה, אבל זה לא שאין גופים אחרים בממשלה שיודעים להתחייב לתאריכים. עוד פעם אני חוזר למאיר שפיגלר, שישב פה לפני דקה. הבן אדם התחייב לתאריך – מבצע, ואם הוא לא מבצע אז הוא בא לפה ואומר: חברים, אני מאחר בכך וכך ימים. לא צריך למרוח אותנו, כי אתה לא מורח אותנו, אתה מורח את האנשים.
גיא גולדמן
אף אחד לא מורח אף אחד.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אבל אנחנו מדברים כבר שעה, שום תאריך לא קיבלנו; רק מחר, מחר, מחר. מתי מחר? תן תאריכים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם הרי מסכימים להערות שלנו.
גיא גולדמן
התאריך חסר משמעות מכיוון שהתחולה רטרואקטיבית. אף אחד לא ייפגע אם הצו, או התקנות במקרה הזה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל אנחנו לא רואים שזה קורה, זאת הבעיה.
גיא גולדמן
אסביר. אין הבדל אם זה יקרה מחר או בעוד שבוע מכיוון שזה יהיה על רצף של זמן, אף אחד לא יישאר בחוץ.
ינון אזולאי (ש"ס)
הפחד הוא שזה לא יקרה.
היו"ר משה גפני
טוב, נצטרך להחליט. הלאה.
גיא גולדמן
העניין של בלו, של תקופת ההתיישנות של החזרי סולר הועלה על ידי הוועדה בהערות שהיו פה בדיון הקודם, והוא אמור להופיע בנוסח לפניכם.
היו"ר משה גפני
שגית, תגידי מה זה.
שגית אפיק
הארכת מועדים לבלו על דלק.
גיא גולדמן
כרגע יש התיישנות של שנה להחזר סולר מיום הוצאת החשבונית על רכישת הדלק. אם עברה שנה, העוסק לא יכול לבקש החזר סולר. נכנסנו הארכת מועדים גם לדבר הזה.

147(א)(2) – ביקשתם תשובה, זה נשאר באוויר בדיון הקודם. צמצמנו את 147. חובות אבודים – אמרנו, נעשה בתקנות.
שגית אפיק
ערעורים, קנסות?
גיא גולדמן
ערעורים ועיצומים – אבקש ממשרד המשפטים שנמצא בזום להתייחס.
שגית אפיק
איחוד עוסקים?
גיא גולדמן
מנהל רשות המיסים מתנגד לדחיית הדוח. יש בעיות עם הפיקוח על הדוחות האלה, יש הפרות רבות בעניין הזה והוא ביקש לא להכליל את העניין הזה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
דחייה בחודש פעימה שנייה?
גיא גולדמן
יש פה דחייה של הגשת הבקשות של הפעימה השנייה בנוסח שלפניכם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
חודש אני רוצה, מהיום. בחייך, זה אותו כסף, זה כסף של האזרחים, גיא.
היו"ר משה גפני
דחייה של 40 לפעימה השנייה, מה ששואל מיקי.
גיא גולדמן
דחייה נוספת, מעבר למה שמונח לפניכם, דורשת חקיקה נפרדת. נדמה לי שהייתה לכם שיחה עם הנסחות או משרד המשפטים אתמול.
שגית אפיק
את בעיית הנסחות שלנו נפתור. השאלה היא שאלה מהותית, זה לא ייפול על נסחות אם נכניס משהו לחוק או לא נכניס משהו לחוק.
גיא גולדמן
אנחנו אומרים שאנחנו מחויבים. אמרתי את זה גם בדיון הקודם ואמרתי לכם את זה בשיחות, שלא נשאיר את מענק הפעימה השנייה לא מנוצל. נביא חוק כזה.
שגית אפיק
אז למה להביא חוק? אם אתם מסכימים, נכניס את זה לחוק.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בוא נפתור את זה עכשיו, גיא. טוב, נכניס 40 יום, הבנו.
גיא גולדמן
בסיכום עם הלשכות וגם - - -
היו"ר משה גפני
רגע, לפני הסיכום. כבר אין לי כוח, לא ללשכות ולא לכלום.
שגית אפיק
הוא רוצה להביא את זה בחוק בנפרד.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז, תודה. אתה תישאר ברצון. אנחנו נכניס את זה ונצביע. אתם רוצים – תמשכו את החוק. אנחנו מדברים איתך בעברית, אז מה אתם מספרים לנו, סיפורי קרדיט?
גיא גולדמן
אדוני, אני חושב שאין פה מחלוקת מהותית.
היו"ר משה גפני
אין מחלוקת, הכול בסדר. אנחנו נגד מחלוקות, אנחנו בעד אחדות דעים, ואחדות דעים תהיה בעניין של הפעימות, זה יהיה בחוק הזה.
גיא גולדמן
למרות שאתה אומר שאנחנו לא באותו צד - - -
היו"ר משה גפני
אתם בסדר, מאה אחוז.
גיא גולדמן
כולנו רוצים - - -
היו"ר משה גפני
אתם רוצים, ואנחנו מיישמים את זה.
גיא גולדמן
אנחנו לא רוצים שהמענק לא יהיה מנוצל.
היו"ר משה גפני
אם החברים מסכימים, נכניס את בחוק ונצביע – גם על הפעימה השנייה וגם על הפעימה השלישית. למה? מכיוון שאנחנו באחדות דעים עם גיא. גיא אומר שהוא בעד, רק הוא אומר שטכנית זה יבוא לישיבת ממשלה ויביאו את זה בחוק נפרד וכו'. אנחנו מקצרים את התהליכים; במקום שזה יבוא לממשלה ויביאו חוק נפרד, נכניס את זה בחוק הזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אין בעיה. כל מה שהוא מסכים והוא אומר שזה רק טכני, נביא.
היו"ר משה גפני
לא הכול, יש דברים שלא. הוא אמר, למשל, שמנהל רשות המסים מתנגד לדוחות; אם הוא מתנגד – אז אנחנו צריכים לדון. אבל אם השאלה היא טכנית, אז טכנית - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
גיא, היה עוד דבר שהעלינו. העצמאים מגישים על מרץ ואפריל, והייתה הבטחה של רשות המיסים שייתנו להם להגיש על מאי ויוני. מי שמרץ ואפריל ורביעי לא מתאים לו, יכול להגיש מאי ויוני. אמרתם שצריך להביא זה בהחלטת ממשלה, ביקשנו להביא את זה בחוק הזה. יש לכם התנגדות טכנית? אתה מבין על מה אני מדבר?
גיא גולדמן
הסיפור של מאי יוני כבר מאחורינו.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא מאחורינו, כי אמרתם שאתם רוצים להביא את זה בהחלטת ממשלה, כי הם עדיין לא יכולים להביא את זה. אמרתם מרץ ואפריל, ומי שלא יכול במרץ ואפריל כי לא היו לו מספיק הכנסות, נגיד, אז אמרנו שתהיה אפשרות של מאי ויוני, הבטיחו להם שזה יבוא בהחלטת ממשלה. אמרו יום ראשון, האמת שלא אמרו איזה יום ראשון. אנחנו רוצים להביא את זה פה, ודיברנו על זה. זה יעזור מאוד למעסיקים.
גיא גולדמן
הסיפור של מאי-יוני כבר טופל בהחלטת ממשלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
עבר? מתי?
גיא גולדמן
טופל.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה יכול להגיד מתי זה עבר? לפני שבועיים זה לא עבר. אולי בשבוע שעבר?
גיא גולדמן
לגבי הדחייה שהתבקשה פה – כפי שאמרת, אין לנו התנגדות מהותית, פשוט צריך לעשות בדרך אחרת, זה הכול.
היו"ר משה גפני
על מה אתה מדבר?
גיא גולדמן
על הדחייה במועדים שהתבקשה פה. בנוסח תיקנו את זה כך שזה יגיע ל-24 ביולי, זה המועד שבו תקנות החירום פוקעות. זה מה שאפשר לעשות במסגרת החוק - - -
היו"ר משה גפני
על מה אתה מדבר?
גיא גולדמן
על הפעימה השנייה.
היו"ר משה גפני
אבל אין דיון על זה.
שגית אפיק
על מה שדיברת שיכניס. הוא מסביר לך למה הוא מסכים אתך, אבל לא להכניס.
היו"ר משה גפני
בסדר, הבנתי, אתה לא צריך להסביר. אנחנו נכניס את זה. עוד מעט תביאו את השר לפה, בגלל שאני חולק עליכם? תשכחו כבר מהעניין הזה, כבר הלכתי כמה צעדים קדימה. זה לא עומד לדיון; על פעימה שנייה ושלישית דיברנו, זה ייכנס בחוק. לא רוצים – תמשכו את החוק. אני לא פלסטלינה.
גיא גולדמן
אדוני לא פלסטלינה, והכול בסדר, כולנו באותו צד.
היו"ר משה גפני
אתם אומרים את זה רק מהשפה ולחוץ. אתם עושים חשבון שתשלחו אליי את ראש הממשלה. אין לנו ויכוח, יש דברים שצריך להיות יעיל. אנחנו יותר יעילים מכם, לכם לוקח זמן. עבדתם עלינו בנושא של רשות התעסוקה; אין לנו עם מי לדבר עכשיו, אני מחכה שמישהו יעלה שם בזום. אז אומרים לי שמירי סביון רוצה לעלות. תודה רבה. נמאס כבר. אנחנו נמצאים בתקופה קשה, אנחנו נמצאים בהארכת מועדים, לא בגלל שזה נוח לנו אלא בגלל שאנחנו נמצאים בתקופת קורונה קשה מאוד. אנחנו מוכנים לשבת יום ולילה בשביל להעביר את זה. אז מה אתה מספר לי ממשלה וצריך – אמרת את זה גם בישיבה הקודמת.
גיא גולדמן
לעניין של מאי-יוני שעלה פה, כבר תוקנה החלטה ממשלה. בפעימה השנייה אנחנו נותנים אפשרות להתייחס לנזק של ארבעה חודשים, של מאי עד יוני, בניגוד למתווה המקורי שדיבר רק על מרץ-אפריל.
ינון אזולאי (ש"ס)
מתי עברה החלטת הממשלה?
גיא גולדמן
לפני שבוע.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה בטוח?
גיא גולדמן
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר, אשמח לראות אותה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זמני הארכת הבקשה, גיא. נכניס את זה, חבל.
ינון אזולאי (ש"ס)
מי שהגיש גם יוכל לתקן, כן?
שגית אפיק
בירורים, קנסות ועוטף עזה.
גיא גולדמן
אבקש ממשרד המשפטים - - -
שגית אפיק
על שלושתם, גם על עוטף עזה – דחיית מועדים להגשת דיווחים בתקופה של לחימה?
גיא גולדמן
הסעיף הזה הוא סעיף שלא קשור במישרין לקורונה, הוא סעיף שאומר ש כל פעם שיש מצב מיוחד בעורף לא ייגבו מיסים. זאת החלטה כבדה מאוד.
שגית אפיק
לא. יידחו המועדים של הדיווחים, שגם היום אתם דוחים בסופו של דבר בהחלטה של מנהל רשות המיסים.
גיא גולדמן
לא אמרתי שמדובר בחנינת מס, אבל המשמעות היא אי-גבייה בפועל במועדים שנקבעו לכך בחוק.
היו"ר משה גפני
אבל אנחנו, כמו רבים אחרים, פונים אליכם כשיש מצב של לחימה בדרום. פונים לרשות המיסים ומבקשים לדחות את המועדים.
ו גיא גולדמן
ותמיד דחינו.
שגית אפיק
אם תמיד דחיתם, אז מה אכפת לך שיהיה כתוב בחוק?
גיא גולדמן
מדובר על הכנסות המדינה ממיסים, יש השלכות תקציביות וצריך לבחון כל מקרה לגופו. דווקא זה שעשינו את זה פר אירוע אומר שאנחנו לא אטומים ונתנו פתרון, פשוט מבקשים לא לעשות את זה טייס אוטומטי. דרך אגב, אני חושב שזה אינטרס של כולם פה, דווקא בגלל שאנחנו במציאות שמשתנה מידי שבוע-שבוע, שהדברים ייבחנו כל מקרה לגופו. זה דבר שקול ואחראי.
היו"ר משה גפני
אבל גם לפי מה שאנחנו מציעים זה ייבחן לגופו.
גיא גולדמן
לא בטוח.
היו"ר משה גפני
למה זה ייבחן לגופו? בגלל שזה רק בתקופת לחימה. אתה, או מנהל רשות המיסים, אתם רואים שהלחימה פסקה, אז הכול חוזר לתקנו. אתם בוחנים את זה כל הזמן. אם יש לחימה, אנחנו מתקשרים אליכם ואנחנו אומרים לכם: פנתה אלינו משפחת בוזגלו, הם גרים בעוטף עזה והם מבקשים דחייה. אתם נעתרים לבקשה, אז למה אי-אפשר לעשות את זה מסודר בחקיקה? אם פסקה תקופת הלחימה – אתם גובים את הכסף. למה יש בעיה? אלא אם כן יש איזה מקרה אחד, שאתם לא רוצים להיעתר לבקשה.
גיא גולדמן
לא.
היו"ר משה גפני
אז מה הבעיה?
גיא גולדמן
זה הוגדר מצב מיוחד בעורף ואנחנו לא יודעים אם נהיה במצב מיוחד כזה, חס וחלילה, שנה או חצי שנה. כל העסקים יהיו מושבתים, או חלקם.
היו"ר משה גפני
אין שנה. אם תהיה תקופת לחימה של שנה, חס וחלילה, אז בכלל תהיה חקיקה בעניין. אנחנו מדברים בהווה, ובהווה מדובר על מספר ימים, מקסימום שבועיים-שלושה. על זה אנחנו מדברים. בתקופה הזאת אנחנו פונים או הנישום פונה ואומר: אין לי, אני בתקופת לחימה, אני במקלט, תידחו – ואתם דוחים. אז למה אי-אפשר לעשות את זה בחקיקה. אם אתה אומר שחס וחלילה תהיה שנה, אז בכלל ישתנו פה סדרי בראשית.
ינון אזולאי (ש"ס)
ננעל את זה – עד חצי שנה.
היו"ר משה גפני
אם תהיה שנה יעשו פה חקיקה שקשורה לכל המערכת הזאת. לא על זה מדברים. תסכימו, זה טוב. מירי סביון, בבקשה.
מירי סביון
לגבי התשובות שגיא נתן על הנושאים שכבר יש בהם הסכמה אין טעם שאחזור. רק לגבי הנקודה האחרונה שמדברים עליה, אז כמו שאתם מכירים את ההתנהלות של רשות המיסים לאורך השנים, אז במצבים שבהם היו לנו אירועים ביטחוניים מיוחדים – בין אם הוכרז מצב מיוחד ובין אם לא – ידענו לתת אורכות גם לדיווחים וגם לתשלומים לאוכלוסיות הרלוונטיות, ואני חושבת שעשינו את זה בצורה שהותאמה למצב בצורה מאוד טובה ונתנה מענה לאנשים, גם כשהיה צריך החלטות יותר כלליות ובוודאי בהחלטות פרטניות. אמירה כזאת, של דחיית מועדים כל כך גורפת בתוך החוק, גם לדיווחים, ובעיקר לתשלומים – יש פה סיכון תקציבי מאוד גדול.

צריך להבין שרשות המסים לא מעורבת בהחלטה על מצב מיוחד, החלטה על מצב מיוחד היא החלטה ביטחונית. המשמעות של הכנסת כזה דבר בחקיקה, שהופכת להיות החלטה תקציבית מאוד משמעותית, בידי גורם שלא מפעיל שיקולים כלכליים אלא שיקולים מסוג אחר, יכולות להיות לה השלכות מאוד לא טובות בשני מובנים: במובן אחד, שאנחנו יכולים למצוא את עצמנו בתקלה תקציבית, ואנחנו לא יכולים להעריך כרגע באיזה אירועים מדובר; מובן שני, אם יופעל לחץ על איזשהו גורם ביטחוני כתוצאה משיקולים תקציביים לא להכריז על מצב מיוחד, אני חושבת שזה יכול ליצור כאוס מסוג אחר. לכן אנחנו חושבים שלא נכון להכניס לחקיקה הזאת את ההוראות האלה. ובכלל, אנחנו חושבים שמכיוון שכרגע ההתנהלות הממשלתית הוכיחה את עצמה, עם הפעלת שיקול דעת ועם החלטה מושכלת באיזה מצבים צריך לתת אורכות ולמי, אנחנו לא חושבים שזה נכון להכניס את זה לחוק הזה, ובוודאי זה גם לא קשור לנושא של הקורונה. לכן אנחנו חושבים שלא נכון להכניס הסעיפים האלה. אנחנו מתנגדים לשילוב של סעיפים 7 ו-8 בתוך החוק הזה.

לגבי הנושא של איחוד עוסקים, אם אפשר להוסיף. הסברנו בדיונים הקודמים שהחוק הזה לא נותן הארכת מועדים, למעט הנושא של תביעות הקורונה, שהן באמת דבר מיוחד, אבל הוא לא נתן אורכות להגשת דיווחים ותשלומים בצורה גורפת. גם איחוד העוסקים, מדובר לא על הרבה מאוד גופים, גופים גדולים יחסית. איפה שחשבנו שנכון לדחות, נתנו אורכות לדיווחים ועשינו את זה גם בתיאום עם הלשכות המשפטיות. באותם מצבים שאנשים הגישו דוחות בדיעבד וחשבנו שנכון לתת הקלות בקנסות או בעיצומים הכספיים, זה נבחן פרטנית. אבל באופן כללי, אין סיבה אמיתית שגופים גדולים, חזקים, לא יגישו את הדיווחים האלה. אני אומרת שוב, במקרים האלה, אם יש בעיה אמיתית פרטנית, אנחנו נותנים את המענה הפרטני למי שאנחנו משתכנעים שלא הייתה לו אפשרות לעשות. אני אומרת שוב: נתנו אורכות רבות להגשת דוחות שנתיים, ודיווחנו על זה כאן בוועדות כמה פעמים. אני חושבת שאלה הסוגיות שעלו וביקשתם את ההתייחסות שלנו.
היו"ר משה גפני
יש מקרים שלא נעתרתם לבקשה?
מירי סביון
אני מניחה שהיו. אני לא יושבת מול המשרדים ובודקת מקרה אחרי מקרה אם נתנו אורכה או לא. יכול להיות שישנם מצבים שבהם אנחנו חושבים שמאוד מאוד חשוב שהדוח יוגש במועדים ואנחנו שהסיבה שמבקשים מאתנו דחייה היא לא עניינית, אז ישנם מצבים שאנחנו יכולים לענות בשלילה או לדרוש דברים מסוימים לפני שאנחנו נותנים את התשובה הזאת. אם אנחנו חושבים שהדחייה גורמת לדחייה בקבלת מידע שהוא חיוני ושמי שצריך לדווח יכול לדווח, או שדחייה בדיווחים גורמת לזה שאנחנו דוחים תשלומים שצריכים ויכולים לשלם לנו, אז לפעמים אנחנו גם לא מסכימים לאורכות שמבוקשות. אם הבקשה נראית לנו עניינית ורלוונטית ויש נסיבות שמצדיקות, אז אנחנו נותנים את האורכות. מעבר לזה, אנחנו נותנים גם אורכות גורפות והסדרים שעשינו - - - כדי לאפשר למשק לעבוד כמו שצריך.
היו"ר משה גפני
גברת סביון, מה אם נכניס בחקיקה: אלא אם כן המנהל מנמק סיבה שלא לתת אורכה? אם בכל המקרים אתם נותנים אורכות, למה צריך שיבקשו, יתחננו ויפעילו כל מיני גורמים. באופן עקרוני, נותנים אורכה בשעה שיש מצב לחימה, בשעה שיש מצב חירום, אלא אם כן אתם מחליטים, מסיבות כלשהן, שאי-אפשר לתת את האורכה או שצריך היה להגיש את הדוחות קודם. שזה יהיה כתוב בחוק.
מירי סביון
אני מבינה לגמרי את מה שאתה אומר ואני מבינה גם את הצורך. מצד שני, מכיוון שהוכחנו לאורך השנים שאנחנו יודעים להפעיל את שיקול הדעת הנכון – לשנות את שיווי המשקל כאן, ואנחנו לא יודעים איזה אירועים יכולים להיות ואיזה השלכות יהיו לדבר הזה, בעיקר משום לא היינו רוצים שרשות המיסים תחליט עבור גוף ביטחוני האם יש מצב מיוחד - - -
היו"ר משה גפני
מה פירוש המילה "הוכחנו"? אנחנו חלק מההוכחה. אנחנו ועדת הכספים, אנשים פונים אלינו מעוטף עזה ואומרים: יש לחימה, ואנחנו מבקשים אורכה ולא קיבלנו. ואז אנחנו מתקשרים אלייך או לערן יעקב ומבקשים. הרבה פעמים אנחנו מקבלים את זה יום אחרי שנגמרת הלחימה או שאנחנו מקבלים את זה אחרי שאנחנו מתחננים, ואני מקבל את זה בפנים כל הזמן – ביקשת וקיבלת. למה אי-אפשר לעשות את זה מסודר? למה בשתדלנות כזאת? מה מפריע לך? אם אתם נותנים בין כה וכה, אז הכול בסדר; אם יש מקרים שבהם אתם לא יכולים לתת, אז נכניס את זה בחקיקה, שיש מקרים שאתם רשאים לא לתת.
מירי סביון
אני חוזרת שוב: במכתבים שהוצאנו נתנו אורכות גורפות באירועים מסוימים והסברנו בדיוק באיזה מצבים. התאמנו את האורכות למצב ולאוכלוסיות הרלוונטיות. ישנם מקרים פרטניים – אני לא יודעת להגיד כרגע על מקרה פרטני כזה או אחר – שכנראה לא מתאימים לאורכות הגורפות, ואז נותנים או שלא נותנים, בהתאם לסיטואציה. לכן אנחנו חושבים שלא נכון לערבב כאן דברים שונים. יש כאן סמכות למנהל רשות המיסים לתת אורכות.
היו"ר משה גפני
הבנתי. אני לא מקבל את זה, אבל הבנתי. חברת הכנסת קרן ברק, את רוצה לשאול?
קרן ברק (הליכוד)
אני מנצלת את ההזדמנות שאת נמצאת אתנו לשאול שאילתה שאמורה להיות מופנית אליכם. אני מוצפת בבקשות ובטענות שהמוקד הטלפוני שלכם לא עונה. פשוט לא עונים. כל העצמאים ובעלי השליטה, כל מי שצריך עזרה כדי להבין איפה הוא נמצא, לא נענה. זה מאוד דומה למה שקורה בתחום הבריאות, בקשות של אנשים לדעת מה מצבם הבריאותי במצב הבידוד, אבל זה נושא אחר ואלה אנשים אחרים. אם אנחנו יכולים לעזור במשהו אז נעזור, אבל הכותרת של השאילתה שהגשתי אתמול היא שיש קריסה של המענה הטלפוני של רשות המיסים, אז אני מבקשת פתרון.

דבר שני, עצמאים בעלי שליטה. בהתחלה הייתה בעיה בהגדרה שלהם בביטוח הלאומי, והיא נפתרה. אבל עדיין, כשמנסים להגיש טכנית במחשב זה מחזיר אותם לבעיה הקודמת. הבעיה המהותית כאילו נפתרה, אבל הבעיה הטכנית לא נפתרה, אז הם לא מסוגלים להגיש את זה, ואני מבינה שהבקשות שלהם זה עד 12 ביולי. הם פשוט לא מצליחים. אלה שתי בעיות שאני מבקשת שתעזרי עם הפתרון שלהן.
מירי סביון
לגבי המוקד, אנחנו עובדים ומשתדלים לתגבר. זה נכון שיש לנו פניות רבות. יש כמה וכמה פעימות שאנחנו מטפלים בהן, אז אנחנו משתדלים לתגבר כמה שניתן, אבל אנחנו מודעים לעומסים. בתוך היכולות שלנו אנחנו משתדלים לתת לזה קשב ארגוני.
קרן ברק (הליכוד)
יידעתם כלפי מעלה שזה מה שאתם צריכים? יש כל כך הרבה אנשים שיכולים לסייע.
מירי סביון
תסמכו עלינו שאנחנו יודעים למי לפנות כדי לבקש את המשאבים שאנחנו צריכים. הדברים האלה לפעמים לוקחים קצת יותר זמן ממה שהיינו רוצים. צריך גם לזכור שבתקופה הזאת יש גידול בדרישה שלנו, כתוצאה מזה שאנחנו משלמים מספר רב של מענקים. אנחנו עושים מאמצים ומסתייעים בידי מי שיכול לסייע ויודעים לבקש איפה שצריך להגיש את הבקשות. כרגע אנחנו בשלבים של הקמת מוקד חדש, ואנחנו מניחים שבשבועות הקרובים יהיה שיפור בהקשר הזה. חשוב לי להגיד שיש אפשרות לפנות אלינו במייל ייעודי, שהוא corona2020@taxes.gov.il. מי שלא מצליח להגיע למוקד הטלפוני יכול לשלוח שאלות ופניות במייל הזה בכל שעות היממה ואז אנחנו מעבירים אותם לטיפול של העובדים שלנו. יכול להיות שהממשק הזה יאפשר למי שלא מצליח להגיע בטלפון להגיע אלינו, אז אנחנו ממליצים להשתמש בו.
קרן ברק (הליכוד)
ואז כמה זמן זה לוקח לענות?
מירי סביון
זה יכול לקחת גם יום-יומיים, אבל חוזרים לאנשים. אז אני אומרת שוב שמי שלא מצליח להגיע בטלפון, שווה לפנות במייל, להשאיר פרטים ואז אנחנו חוזרים אליו.

לגבי בעלי שליטה, אנחנו מבוססים גם על נתונים שקיבלנו מהביטוח, ויכול להיות שיש מצבים שבהם הנתונים עדיין לא שלמים. במקרים האלה חייבים כנראה טיפול ידני, במקרה שבו הנתונים האוטומטיים לא מאפשרים את קבלת המענק. אני ממליצה לפנות בערוצים האלה ואנחנו נדאג שאנשים יקבלו מענה.
קרן ברק (הליכוד)
אבל את יכול להגיד שמישהו טכנית יבדוק את זה ופשוט יפתור את הבעיה? כי הבעיה המהותית נפתרה, הבעיה הטכנית לא נפתרה, וזה גורף – רואי חשבון שעושים את זה לכמה גופים פנו אליי.
מירי סביון
אין בעיה שתעבירו אלינו דוגמאות למקרים ואנחנו נעביר את זה לגופים המתאימים.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב-ראש, למה אנחנו לא יכולים בעניין של קורונה או מצבים מיוחדים בדרום, לקבוע שתהיה הוראת שעה לנושאים האלה ולא להכניס את זה לחקיקה, שתגרום לחוסר יכולת לתכנן?
היו"ר משה גפני
לא הבנתי.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו נמצאים עכשיו בזמן של קורונה, ויש באמת בעיה - - -
היו"ר משה גפני
אבל אני לא מדבר רק על קורונה. דיברנו בישיבה הקודמת על כך שיש מקרים, בעיקר במצב לחימה, שיש פשוט לדחות המועד. זה לא קשור לקורונה. הם צודקים בזה, זה לא קשור לקורונה.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
את התשלומים, זה ברור. זה קורונה מצד אחד ויכול להיות אירועי לחימה מצד שני.
היו"ר משה גפני
אז על הקורונה יש את ההחלטות שאנחנו מקבלים פה, שגם הם הציעו. אני מדבר על כך שעברנו הרבה פעמים, לצערנו הרב, מצב לחימה, וביקשנו עבור אנשים שנמצאים בעוטף עזה שתהיה להם דחיית מועדים. ברוב המקרים הם נתנו דחייה, אבל זה תהליך מייגע ולא מכובד. ביקשנו, היות שאנחנו עוסקים בחקיקה של דחיית מועדים, שתהיה דחיית מועדים גם במצב לחימה. מירי סביון, וגם גיא, העלו את העניין שיש מקרים חריגים שלא נותנים. בסדר, אז תהיה סמכות בחקיקה כי אחרת אנחנו חוזרים לאותו תהליך, שהתהליך הזה לא מכבד ולא מכובד. זה מה שביקשנו.

גיא, אתה רוצה לעשות לנו סיכום ביניים, מה אנחנו מסכימים ומה אנחנו לא מסכימים?
גיא גולדמן
הבלו בתוך הנוסח – הסדר הסולר, הארכת התקופה; סעיף 147(א)(2) של תיקוני שומה – גם בתוך הנוסח. הייתי צריך להחזיר לכם תשובה על זה, אז מסכימים.
היו"ר משה גפני
שיר, אתם הכנסתם את זה יחד איתם?
גיא גולדמן
כן, בתיאום. חובות אבודים זו חקיקת משנה, אי-אפשר להכניס את זה לחוק פה, על פי עמדת הייעוץ המשפטי. השר יפרסם - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אפשר להכניס, רק אתם לא רוצים להכניס.
גיא גולדמן
לא אנחנו. הייעוץ המשפטי של הוועדה התנגד לזה, וזה בסדר. אבל אי-אפשר להאשים אותנו שאנחנו מתנגדים לזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
גיא, אל תיקח את זה אישית.
גיא גולדמן
אני מעמיד דברים על דיוקם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אמרה היועצת המשפטית שאפשר לעשות את זה.
גיא גולדמן
הם מתנגדים להכניס את זה לחוק חובות אבודים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא.
גיא גולדמן
אני לא משקר. עמדת הייעוץ המשפטי היא שחקיקת משנה צריך להביא בנפרד. זה בסדר, אני מכבד את העמדה הזאת. אני פשוט מביא אותה.

מיסי ייבוא – אמרנו שזה בטיפול ויוסדר בנפרד, זו חקיקת משנה; איחוד עוסקים – אמרנו שאנחנו מתנגדים.
היו"ר משה גפני
מה זה מיסי ייבוא?
גיא גולדמן
לעולים חדשים ותושבים חוזרים.
היו"ר משה גפני
אז זה יהיה?
גיא גולדמן
יהיה גם. איחוד עוסקים – מתנגדים לדחייה בדוח.
היו"ר משה גפני
למה?
גיא גולדמן
כי זה נושא שהוא נושא בסיכון אצלנו. אוכלוסייה שמדווחת היא בדרך כלל אוכלוסייה עם יכולות, אוכלוסייה חזקה. כפי שמירי אמרה לפני כמה דקות, החוק הזה לא מתמקד בדחיית מועדי דוחות, הוא בתקופות שונות של התיישנות, תקופות מסוימות שאפשר לתת הארכה נוספת. קנסות וערעורים – משרד המשפטים צריך להתייחס.
היו"ר משה גפני
ולגבי הפעימה השנייה והשלישית?
גיא גולדמן
הפעימה השנייה והשלישית – אין מחלוקות מהותיות, אלא רק לתהליך.
היו"ר משה גפני
נכניס את זה בחוק.
גיא גולדמן
אפרט: פעימה שלישית, אנחנו חושבים שזה צריך להיות בהחלטת ממשלה; פעימה שנייה - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, נכניס את זה בחוק. דיברנו על זה. אנחנו לא חולקים. הנושא של הכנסת מצב חירום, מצב לחימה, שתהיה הארכת מועדים?
גיא גולדמן
לזה אנחנו מתנגדים חד-משמעית. אם אתה רוצה להכניס את זה לחוק – יש לנו בעיה, אני חושב.
היו"ר משה גפני
יש הצעת חוק שלי על דחיית מועדים שעולה לוועדת שרים ביום ראשון.
גיא גולדמן
אני מדבר על הסיפור של מצב מיוחד.
היו"ר משה גפני
על מצב לחימה. מה, תתנגדו לזה? רשות המיסים תתנגד לחוק של גפני? זה עולה ביום ראשון לוועדת השרים, אני חושב שזה הדבר הפשוט.
גיא גולדמן
לא קראתי את ההצעה, אבל לדבר הזה, כפי שהצעתם בנוסח שלפני הוועדה, אנחנו מתנגדים מהטעמים שמירי ציינה.
היו"ר משה גפני
קנסות וערעורים.
גיא גולדמן
אם אפשר להעלות את ליהי קושניר ממשרד המשפטים.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם לגבי חוק מיסוי מקרקעין, ההארכה לעוד שישה חודשים שהם רצו, מעבר לספטמבר.
גיא גולדמן
הנוסח שלפניכם בהצעה הממשלתית הוא הנוסח שסוכם בשני הדיונים הקודמים שהיו בוועדה. אני מדבר על שחלופים. מנהל רשות המיסים היה בדיון והסכים ליוזמה לתת הארכה בנושא שחלופי דירות.
היו"ר משה גפני
מס רכישה.
גיא גולדמן
נכון. מס רכישה ומס שבח. הוחלט על תקופות שהיו אמורות לפקוע. ביקשו חצי שנה מעבר – מ-1 במרץ עד 1 בספטמבר. כל התקופה הזאת, שבין 1 במרץ ל-1 בספטמבר לא תיספר.
היו"ר משה גפני
אבל אם הוא מגיע באמצע התקופה? זה מה שהעלה חבר הכנסת קרעי.
גיא גולדמן
אתה מתכוון אם התקופה פוקעת אחרי 1 בספטמבר. זה מחוץ להצעה.
היו"ר משה גפני
למה?
שי אהרונוביץ
איך שאנחנו רואים את זה, שוק מכירת הדירות חזר לעצמו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה לא יודע אם הוא חזר לעצמו, כי עכשיו אנחנו עוד פעם בתקופת קורונה, גל יותר חזק.
שי אהרונוביץ
אנחנו לא יודעים מה יהיה עכשיו, אני לא חושב שמישהו יודע. כרגע המספרים מראים שביוני היו לנו דיווחים – ביוני אנחנו מקבלים דיווחים על מאי – שעומדים בממוצע הרגיל של כמות העסקאות, של קרוב ל-14,000 עסקאות - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אני זוכר את הדיון הזה. אמרתי לך שהיום אתה מסתכל על 14,000, אבל תסתכל על החודשיים שלא היו, ואם אתה מחלק 14,000 לשלושה חודשים יוצא לך בערך 5,300 דירות.
שי אהרונוביץ
אנחנו לא רואים ירידות מחירים בינתיים.
ינון אזולאי (ש"ס)
זאת ירידה. אם חודשיים השוק היה משותק ונמכרו רק 5,000 דירות, אם אני לא טועה - - -
שי אהרונוביץ
באפריל היו 5,000 דירות. לא של דירות דווקא, אלא בכלל.
ינון אזולאי (ש"ס)
במאי זה חזר ל-14,000. אנחנו אומרים שהממוצע הוא 14,000; אם לוקחים 14,000 ומורידים את מרץ ואפריל אנחנו מגיעים לממוצע של רבעון, של שלושה חודשים. אל תסתכל רק על חודש אחד, כי אם אתה מסתכל על חודש אחד הכול בסדר, אבל אנחנו מסתכלים על המכה שהשוק חטף בכל התקופה הזאת.
שי אהרונוביץ
אנחנו לא בטוחים ששוק הדיור חטף מכה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה גם לא בטוח שהוא לא חטף. אתה רואה את הירידה. בסך הכול חזרת לממוצע, אבל ההפסד היה.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
חבר הכנסת ינון, אם הם נותנים הארכה גורפת עד ספטמבר, זה נראה לי הגון.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה גם מה שמיקי לוי וגם שלמה קרעי אמרו, שלא נכון לתת הארכה רק עד ספטמבר, אלא מעבר לכך כי בתקופה הזאת - - -
היו"ר משה גפני
האמת היא שהראשון שהעלה את זה היה מיקי לוי, וגם אני. קיבלנו פניות מאנשים. בדקתי – יש אנשים שלא יכלו. יכול להיות שהשוק מתאושש, ראיתי כותרת בעיתון ששוק הדיור מתאושש. לאף אחד עוד אין ביטחון בעניין הזה. במקרה הזה הממשלה הסכימה – במקרה הזה, הכוונה היא למנהל רשות המיסים ובכלל משרד האוצר – לעניין של דחיית המועדים. עשינו את החוק הזה כאן.
שי אהרונוביץ
אני זוכר, הייתי.
היו"ר משה גפני
אבל הדיון עכשיו זה מה קורה אם זה באמצע התקופה. אני מציע לא לקבוע נחרצות בעניין הזה, אבל לאפשר לשר לדחות במקרה כזה.
שי אהרונוביץ
לפי מה שאני יודע, עמדת האוצר – ויש גם נציג אגף התקציבים בזום – היא שאנחנו רוצים תחלופה של דירות.
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל זה בסמכות השר. שי, אני מציע הצעת פשרה. הצעת הפשרה אומרת שמה שאנחנו מסכימים זה התקופה, אבל אם זה באמצע התקופה והטענה שלכם נכונה, שלא צריך להמשיך יותר מכיוון שהשוק התאושש – ניתן סמכות לשר, השר יחליט. בן אדם מגיש בקשה ואומר: אני באמצע התקופה, השוק לא התאושש, אני על כל פנים לא מצליח, והשר יחליט. הסמכות נשארת אצלכם.
שי אהרונוביץ
אני לא מכיר מקרים שהשר מחליט באופן פרטני.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני יכול לכתוב משהו אחר. גיא גולדמן יחליט. עם כל הכבוד, רשות המיסים תקבל החלטה, לשר תהיה סמכות. זה אצלכם, לא אנחנו. אבל אם זה נכון, הטענה שלנו, שלפי הפניות שאנחנו מקבלים השוק לא התאושש עדיין – הלוואי שזה נכון שהשוק התאושש, יותר חשוב לנו שהשוק יתאושש ממקרה פרטני כזה או אחר – השר יידע להגיד. השר יגיד לכם שהשוק התאושש, זאת ההחלטה שלי, ולכן באמצע התקופות כבר לא נוגעים בזה. הוא לא צריך לדבר פרטנית, אני גם לא מציע את זה.
שי אהרונוביץ
הכוונה היא להסמכה לשר להאריך את התקופה.
היו"ר משה גפני
כן, אם אנחנו מדברים על אמצע תקופה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
על מה אתם נלחמים? בעוד עשרה חודשים זה יהיה 24 חודש.
שי אהרונוביץ
אני מזכיר עוד פעם: זה חלק ממדיניות הורדת המחירים שהממשלה הקודמת, ויכול להיות שגם הנוכחית, מעוניינת בה. ברגע שמאריכים ל-24 חודשים זה גורם לדירות להישאר על המדף, כי אנשים מנסים למקסם, וזה בסדר. מצד שני, אנחנו כן מעוניינים - - -
היו"ר משה גפני
אבל זה עלול גם לרדת, לא רק למקסם. אנחנו לא בטוחים במה שיקרה. אותו אחד שמחזיק דירה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
פספסת את הפתיחה, שבמאי אל תבואו.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
שמעתי. אני חושב ששוק הדירות לא יתאושש במהרה, מבחינת היכולת של האנשים לרכוש דירה חדשה, כי הרבה מאוד אנשים איבדו את הביטחון שלהם ביכולת ההחזר שלהם. לכן ההארכה ל-24 חודש, אני חושב שהיא הארכה נכונה.
היו"ר משה גפני
על זה הם לא מתווכחים, הם מסכימים, הם גם אמרו את זה בדיון הראשון. אנחנו העלינו את העניין שהעלו החברים, מה קורה אם זה אמצע התקופה. אז אני אומר שתהיה סמכות לשר. השר יגיד: השוק התאושש, השוק לא התאושש. הוא לא יגיד סתם דברים. קבלו את זה, זו הצעת פשרה שהיא לטובתכם.
גיא גולדמן
אנחנו רוצים לתת מענה לתקופת הקורונה שהייתה, למה שאנחנו יודעים עכשיו. יש לי תחושה מבוססת שיגיעו לפה דברים שקשורים למיסוי מקרקעין במסגרת תקציב המדינה. עד אז, אם יהיה לוועדה או לנו מידע - - -
היו"ר משה גפני
גיא, אני לא מקבל את זה. אני מציע הצעה לטובתכם; מה, אתם עושים צחוק?
גיא גולדמן
אני אומר שככל שאנחנו יודעים, ההצעה הזאת - - -
היו"ר משה גפני
אם אכן יתברר ששוק הדיור לא יתאושש והאיש לא מצליח למכור את הדירה שלו – לא לזה התכוון המשורר. כשעשינו את החקיקה לא התכוונו לזה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גיא, זו פגיעה בקניינו של אדם. זה חוק יסוד, גיא, זה קניינו של אדם.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה אתם מפחדים - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הממשלה רוצה להיכנס לכיסו של אדם? מה? זה קניין שנרכש בדין.
היו"ר משה גפני
אני מציע שלא תפגעו בסמכות של השר.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא פרטני, זה הליך.
היו"ר משה גפני
ודאי. זה לטובתכם, זו סתם התעקשות. אני לא יודע מי עומד מאחוריי בהצעה הזאת, יכול להיות שאחרים לא יסכימו. זה צריך להיות בתוך החקיקה – קרעי לא פה, אבל אני חושב שזאת הצעה הוגנת, מכיוון שאני מעריך את יושרו של השר, שאם השוק לא יתאושש הוא יאפשר את זה.

בבקשה, גברת סביון, יכול להיות שיש חידוש ואת הולכת להגיד עכשיו שאת מקבלת את מה שאמרתי? יכול להיות דבר כזה?
מירי סביון
אתה יודע שבדרך כלל אני מאוד שמחה לקבל את מה שאתה אומר, אבל במקרה הזה - - -
היו"ר משה גפני
איזה מקרה?
מירי סביון
כשמנהל רשות המסים היה בוועדה, לאור הדברים שהעליתם ולאור הייחודיות של שוק הנדל"ן, בניגוד לכל הענפים האחרים שבהם הארכת המועדים נתנה תוספת של 71 יום, בשוק הנדל"ן הבנו שהדברים קורים יותר לאט ולכן הסכמנו לאורכה של שישה חודשים. לכן אנחנו חושבים שנכון להישאר במתווה הזה, שנותן מענה לשוק הזה, ולא להיכנס להצעות חדשניות שמאפשרות גמישות והן כמו מטוטלת.
היו"ר משה גפני
איזה מטוטלת? הוא נכנס באמצע.
מירי סביון
כל המשק הישראלי עובר שינויים מאוד משמעותיים בתקופה הזאת, שישפיעו על כולנו, ויכול להיות שתהיה ירידת מחירים, גם בשוק הנדל"ן, גם במקומות אחרים. אנחנו לא יודעים עד הסוף איך המשבר הזה ישפיע עלינו, ולכן אני אומרת שוב: הסכמנו לתת מענה לשוק הזה ולעסקאות האלה בצורה של הארכה לשישה חודשים, שמעמידה את משך הזמן ברוב המקרים על פרק זמן של 24 חודשים. אנחנו חושבים שזה מענה ומבקשים להישאר - - -
היו"ר משה גפני
ויכול להיות שמה שאת אומרת עכשיו זה שלא כדאי לי להציע הצעות פשרה, בגלל שגם אותן לא תקבלו?
מירי סביון
לא. להיפך, אנחנו חושבים שקיבלנו את הצעת הפשרה. זו אפילו לא הצעת פשרה, ברגע שביקשת בפעם הראשונה נענינו לבקשתך. אתה לא רוצה שנגיד ההיפך, שכשאנחנו נענים מהר מדי לבקשות שלך, אתה אחרי ממשיך להציע הצעות פשרה עליהן. אני חושבת שאפשר להסתפק בזה שנענינו לבקשה של הוועדה.
היו"ר משה גפני
התהליך לא היה כזה. התהליך הוא כפי שאני מתאר לך אותו: העברנו את החוק של 18 החודשים. היו פה ויכוחים, קיבלנו את זה. קרה מה שקרה עם הקורונה, לצערנו הרב, ואנשים לא מצליחים למכור דירות ופנו אלינו. בהארכת המועדים העליתי את העניין שאתם לא העליתם – לדחות את זה בכמה חודשים, שישה חודשים היה מוסכם. אמרתם ברמז שאם אעלה את זה בחוק, אתם לא תתנגדו. זה היה התהליך.

לאחר מכן היה החוק של שלמה קרעי ושל מיקי לוי, שהגיע לוועדת השרים, ושם הם דיברו על הארכת מועדים לא רק אם זה נמצא בתקופה המלאה, אלא אפילו חלקית, ואישרו להם את זה. אמרו להם שזה יובא לוועדת הכספים, וזה הגיע ומיזגנו את זה היום. ההצעה של שלמה קרעי הייתה להאריך מועדים. זאת אומרת, לא רק השישה חודשים, אלא גם בתוך התקופה להאריך את זה. בעקבות הדברים האלה, לא רציתי שלא ניצמד להסכמה שהייתה לכם, אמרתי שהשר יוכל לקבוע אם שוק הנדל"ן לא התאושש – ואנחנו מקווים שכן – ולהגיד שהשוק לא התאושש ולאפשר למי שנמצא במצב כזה, להאריך לו את המועד. או שהשר יאמר את מה שאתם אומרים עכשיו, כמו שאמר שי אהרונוביץ': השוק התאושש. ולכן השר יגיד לא לתת יותר הארכות, רק מה שכתוב בחוק. הכול אצלכם, אנחנו לא נוגעים בכם. ההצעה שלי היא הצעת פשרה מפא"יניקית במובן הקלסי של המילה. היה מן הראוי שתגידי כן, שתגידי שגפני ויתר. זה לא משנה כלום, זה מילים שכתובות בחוק, אבל השר תמיד יכול להגיד: רבותיי, תעשו את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
זו שומה מוקפאת או שומה מבוטלת? כלומר, מבחינת הריביות, ברגע שאתה מאריך לו הוא יצטרך לשלם על התקופה הזאת? הרי זה חוב.
גיא גולדמן
זה כאילו לא פקעה לו התקופה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הרב גפני, אנשי רשות המיסים נמצאים פה, אז רק שתדע. פנינו אז לגבי השש-שש של תושבי חוץ שרוצים להגיש לעצמאים. ברוך השם, הסתדר העניין הזה. מגיעה להם גם מילה טובה, לרשות המיסים.
היו"ר משה גפני
מירי, כל הכבוד.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני גם לא אומר לך שזה לקח הרבה זמן, אני אומר את המילה הטובה. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
הנה, את רואה, אנחנו יודעים להגיד תודה. ערעורים וקנסות, בבקשה.
ליהי קושניר גנוסר
אני מתנצלת על זה שאני לא נמצאת פיזית.
היו"ר משה גפני
אנחנו מאחלים לך בריאות טובה במהרה, גם לך וגם לבעלך. שתהיו בריאים.
ליהי קושניר גנוסר
תודה. אני מבודדת פה עם שתי ילדות קטנות, אז מתנצלת על רעשי הרקע.

אחזור על מה שאמרתי בפעם הקודמת בנוגע לסדרי דין. בזמנו בחנו את זה עם הנהלת בתי המשפט והגורמים הרלוונטיים אצלנו לעניין זה, ולא מצאנו הצדקה להבחין בין הליכים לפי דיני מס לבין הליכים אחרים. שר המשפטים נתן דחייה משמעותית, עד יום 10 במאי, גם להליכים שאנחנו מדברים עליהם כרגע. בימים האלה מערכת המשפט חזרה לתפקד כרגיל. התייעצנו שוב עם הנהלת בתי המשפט, ומה שהם אמרו שהמערכת חזרה לתפקד כרגיל ואין סיבה להבחין בין המקרה של דיני מס לבין מקרים אחרים. גם מבחינה פרקטית, קודם כול, ההשגות נדחות, ההארכה חלה עליהם ואז הערעורים בהקשר הזה נדחים כשלעצמם, כי מועדי ההשגות נדחו. בנוסף, אם מועדי הערעור כבר חלו, השומות נעשו חלוטות וגם הגבייה - - - צריך לדעת מה המשמעות של זה, ככל שהוועדה תחליט להאריך את המועדים שכבר חלו. צריך לשאול את רשות המיסים מה המשמעות גם בהקשר הזה, מבחינה פרקטית. אנחנו סבורים שזה לא נכון. זה לגבי סדרי דין, ואתם מוזמנים לשאול מה שתרצו.
שגית אפיק
לגבי קנסות ועיצומים כספיים?
ליהי קושניר גנוסר
לגבי קנסות ועיצומים כספיים, בזמנו הסדרנו את שני הנושאים האלה בהצעות כלליות, ביניהן גם בנושא מיסים. ניסינו לבחון את הצורך וההצדקה להאריך גם מועדים לעיצומים כספיים. לא זיהינו צורך, גם לא עלה מהרגולטורים, ולכן המועד האחרון - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
עזבי את הרגולטורים. מהאזרחים זה עלה?
ליהי קושניר גנוסר
המחלקה הפלילית אצלנו עשתה בדיקה רוחבית והצורך לא עלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
איזו בדיקה? שאלתם את האזרח והוא אמר לכם: לא צריך?
ליהי קושניר גנוסר
לא, זה כמובן אני מעריכה שלא.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז אנחנו שאלנו את האזרח והוא אמר שצריך. אתם עשיתם את הבדיקה שלכם מבחינת הרגולטור ואנחנו עשינו את הבדיקה שלנו מבחינת אותו אינסטלטור קטן שיש לו איזו בעיה.
ליהי קושניר גנוסר
אני רק רוצה לציין את העובדות, שכל הנושא של הדחייה של העיצומים הכספיים פקע ב-25 ביוני. זה הוסדר גם בהצעת החוק להארכת מועדים, ובסופו של דבר, במסגרת הדיונים בוועדת הקורונה – זו הייתה עוד דחייה קצרה עד 30 ביוני – הוחלט לא להמשיך לדחות את הנושא של העיצומים הכספיים כי אנחנו לא זיהינו צורך. אני לא מזלזלת במה שהוועדה אומרת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני שואל מה פרוש לא זיהיתם צורך, את זה אני לא מבין. אתם אומרים שהסתכלתם אצלכם; אנחנו מסתכלים על תלונות ובקשות שמגיעות אלינו, שם יש צורך. אנשים לא מקבלים משכורת, אנשים היו באבטלה, אנשים היו בחל"ת, אנשים בקריסה, ומבקשים את הארכה הזאת. אני לא מבין למה יש בעיה לתת את הדבר הזה.
ליהי קושניר גנוסר
אני לא מזלזלת במה שהוועדה אומרת, ובהחלט ייתכן שבבדיקות שהוועדה ערכה הדברים עלו אחרת. אני אומרת שבעבודה שנעשתה אצלנו הוחלט שלא להכניס את זה בהצעת החוק, מהטעמים שציינתי. כך היה גם במסגרת הדיונים בוועדת הקורונה. אני רק אומרת שככל שהוועדה תחליט שיש צורך להכניס את ההארכה הזאת, אנחנו מבקשים להיות אתכם בעבודה על הנוסח משום שיש דברים שחשוב לנו שייכנסו, שקשורים לאיזונים, גם מבחינה זו שההסדרים יהיו דו-כיווניים – גם לטובת הרשות, אבל גם לטובת הנישומים. במקרה שתהיה אפשרות לא להאריך את המועדים, אז שהאפשרות לקצר את המועדים תהיה גם כן דו-כיוונית.
שגית אפיק
אנחנו מדברים על הארכה שהיא לטובת הנישום. רשות המיסים הביאה את מה שהיא חושבת שצריך להאריך, אתם לא מצאתם צורך, אולי, שצריך להאריך לרשות המיסים את העיצומים הכספיים, וזה בסדר, אבל אומרים לך חברי הוועדה - -
ליהי קושניר גנוסר
בזמנו רשות המיסים הביאה את זה במסגרת הבקשה המקורית.
שגית אפיק
והיא הביאה את זה דו-כיווני בטיוטה? גיא, הבאתם את זה דו-כיווני, גם לנישום וגם לרשות המיסים?
גיא גולדמן
בנוסחים הראשונים שנפסלו אני זוכר שזה היה בעיקר לטובת הנישום. אבל הנוסחים האלה נפסלו.
שגית אפיק
היא לא אומרת שהם נפסלו כי יש בעיה משפטית, היא אומרת שהם לא זיהו צורך ולכן הם לא חושבים שצריך. אבל אם הוועדה תחליט שיש צורך, נרצה להכניס את זה לכאן, ליהי. ננסה לתאם את הנוסח עם גיא, והוא יעביר גם אלייך כדי לעשות את זה אתכם. הכוונה שלנו היא להאריך בעיקר לנישום, פחות לרשות המיסים, אלא אם כן רשות המיסים תגיד לנו שיש לה צורך, במקרים מסוימים, להאריך גם לה. אבל חברי הוועדה פה מדברים על הארכה עבור הנישום, וגם גיא מהנהן שזה בסדר מצדם.
גיא גולדמן
מסכימים להארכה לנישום.
ליהי קושניר גנוסר
בסדר גמור, נפעל בשיתוף פעולה בהקשר הזה.
היו"ר משה גפני
לא למדתי אזרחות באוניברסיטה, אבל מה שאני רוצה להגיד – יכול להיות שאני טועה – התפקיד של משרד המשפטים זה לראות אם יש בעיות חוקיות או חוקתיות או כל מה שיש, ואנחנו צריכים לשמוע לעצות שלכם. התפקיד שלנו הוא לשמוע את הציבור, זה לא התפקיד שלכם. את אומרת שאין בעיה חוקתית ואנחנו אומרים שיש אלינו פניות – זה מה שאמר חבר הכנסת אזולאי – אז אנחנו אומרים שצריך את זה. את אומרת שאת רוצה להיות שותפה לנוסח, אני לא מוצא התנגדות.
ליהי קושניר גנוסר
בסדר גמור.
היו"ר משה גפני
בסדר, שגית? תשתפו את משרד המשפטים בנוסח.
ליהי קושניר גנוסר
אנחנו אלה שיזמנו את ההארכה, גם בקשר לכניסות וגם בקשר לעיצומים הכספיים, באופן רוחבי, לא רק לדיני המס. לא מצאנו לנכון להבחין בין הדברים. הדברים התכנסו בעיצומים הכספיים למה שציינתי, ולגבי הקנסות, אציין שהדחייה של הקנסות הוסדרה בתקש"ח שפקעו ב-14 במאי. הונחה הצעת חוק על שולחנה של הכנסת ב-1 במאי. הצעת החוק מציעה להאריך את המועדים לתשלום קנסות ב-45 ימים, קרי עד יום 28 ביוני. עם זאת, הצעת החוק טרם קיבלה אישור של הממשלה. היא כרגע על שולחנו של השר. זה המצב לגבי קנסות. גם שם ראינו לנכון להסדיר את הנושא הזה באופן רוחבי. חשבנו שמדובר בהארכה משמעותית מספקת, ואני מכבדת את דברי הוועדה אבל מציגה את הדברים כפי שהם. גם בהקשר הזה יש דברים שצריך לשים לב אליהם בקשר לקנסות; ככל שהוועדה בוחרת להסדיר את הנושא, יש משמעויות מבחינת ריביות, הצמדות, החזרים, אנשים שהקנסות שלהם צמחו כי המועד כבר חלף וגם אם יש כאלה שמשלמים בתשלומים, אז ככל שמועד אחד של תשלום נדחה, ייתכן מצב שאנשים יצטרכו לשלם תשלומים יחד.
ינון אזולאי (ש"ס)
כשבאים לדחות קנסות אנחנו לא באים להשית עליהם ריביות.
ליהי קושניר גנוסר
ברור, אני רק אומרת שגם בהסדר צריך שיהיה ביטוי, ככל שיהיה הסדר, לדברים האלה.
היו"ר משה גפני
גברת ליהי, אני מסכים אתך, עם כל מה שאמרת. שתהיה לכם בריאות טובה, זה יעבור מהר, בעזרת השם, ויהיה בסדר. הקדוש ברוך הוא יגרום לכך שהקורונה תיעלם. זה בסדר, תרגישי טוב עם העניין.
ליהי קושניר גנוסר
תודה רבה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להתקרב להצבעה, לראות על מה אנחנו יכולים להצביע ומה שצריך לנסח – ננסח. בבקשה.
שגית אפיק
נסכם את כל הדיון שהיה כאן. אני אגיד מה אני מבינה, וגיא, תתקן אותי. לעניין מס רכישה בתקנות מיסוי מקרקעין – אמרת שתביא תקנות.
גיא גולדמן
נביא לשר תקנות.
היו"ר משה גפני
מה זה מס רכישה?
שגית אפיק
קבלנים, השישי.
גיא גולדמן
נביא את זה בפני השר.
שגית אפיק
אתה יכול לתת לנו לוחות זמנים? אביא את כל התקנות שהתחייבת להן כאן, אתה יכול לתת לוחות זמנים – שבוע, שבועיים זה יהיה בוועדה? השר, אנחנו מבינים, אבל אנחנו רוצים לדעת מתי זה יגיע לפה. זה הנושא הזה, זה החובות האבודים שהעלה חבר הכנסת - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא אמר שהיועצת המשפטית לא מסכימה להכניס את זה בחוק.
גיא גולדמן
אמרתי גם שאני מכבד ומקבל את עמדתה.
היו"ר משה גפני
שזה חקיקת משנה. בסדר.
שגית אפיק
לא לא. אמרתי קודם שאם הבעיה תהיה בעיה ניסוחית – אמצא את הדרך. אנחנו לא נוהגים בניסוח להפנות לתקנות, אבל כמו שמצאנו את הדרך בפעימות לנסח שזה בהחלטת ממשלה, אני מבטיחה לך, גיא, שאמצא את הדרך גם להכניס תקנות בחקיקה, אם זאת הבעיה.
היו"ר משה גפני
כרגע זה לא עומד בזה.
שגית אפיק
אם תתחייב להביא את התקנות ביום שני הבא, אולי חברי הכנסת - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה לא ילך. אני מבקש שתביא אותן.
שגית אפיק
אני אתגבר על בעיות הניסוח.
ינון אזולאי (ש"ס)
תכבד את הדעה של היועצת המשפטית, כמו שאמרת, ושהיא תתגבר על בעיות הניסוח.
היו"ר משה גפני
אבל אם הוא מביא נוסח תקנות – זה בסדר.
גיא גולדמן
את התקנות בנושא חובות אבודים אנחנו אפילו בלי אישור הוועדה. ככה זה היה בפעם הקודמת, זה בסדר.
ינון אזולאי (ש"ס)
מתי?
שגית אפיק
מתי? מחר בבוקר?
גיא גולדמן
יכול להיות. ימים. אני לא שר האוצר, יש יום עמוס לשר האוצר.
שגית אפיק
אז אולי באמת חובות אבודים אפשר להכניס לכאן. תושבים חוזרים?
גיא גולדמן
ימים, מבחינתנו.
שגית אפיק
אז אתה יכול להצביע, להגיש רביזיה, להמתין שבוע ובשבוע הבא הוא יביא את כל התקנות ואז תחליטו אם מכניסים לכאן או מצביעים על התקנות. זו האופציה הכי טובה שיש בפניכם, לדעתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה עם הקנסות? אין בעיה, הוא אמר.
שגית אפיק
אין בעיה. אני מבינה שגיא להכניס הארכה של הקנסות.
גיא גולדמן
יש לנו הערה לניסוח, שלא בדיוק - - -
שגית אפיק
ננסח את זה בשיתוף פעולה, ביחד אתך וביחד עם משרד המשפטים.
לילי אור
"(ד) סעיף 49כא(א) ו-(ג)(2);" זו הודעה למנהל על הסכום למכירה. היום המועד הוא בתוך 30 ימים מיום ההסכם. זה מאריך לנישום את התקופה.

"(ה) סעיף 49לב2(א);" הסעיף הזה מדבר על הודעה למנהל על הסכם המכירה. היום יש 30 ימים מיום ההסכם, זה מאריך לנישום את התקופה.

"(ו) סעיף 75א;" זו הודעה על עסקה המותנית בתנאי עתידי. היום יש לנישום 30 ימים מיום שנקבע כיום המכירה. זה מאריך לו את התקופה.

"(ז) סעיף 78;" זה סעיף של שומה במכירת זכות באיגוד מקרקעין או פעולה באיגוד מקרקעין ובדיקה של ההצהרה. היום יש, לגבי השומה, 20 ימים ממסירת ההצהרה ושמונה חודשים לבדוק את ההצהרה. זה מאריך את התקופה שאפשר לעשות את הבדיקות האלה.
שגית אפיק
אם יש לכם שמונה חודשים, למה אתם צריכים 10.5 חודשים? זה לא קצת יותר מדי? כי כשמדברים על תקופה ארוכה, להוסיף לה עוד 70 ימים זה - - -
שי אהרונוביץ
צריך לזכור שמספר העובדים שלנו ירד דרמטית בחודשים האלה, ולכן רצינו שיהיה לנו טווח ביטחון אם צריך להוציא שומה ולא לקבל את השומה. מתוך משרדים של 50 עובדים ירדנו לרמה של שישה-שבעה עובדים.
גיא גולדמן
שגית, זה גם מסוג הדברים שהשארנו במערכי מס אחרים, שהיו מקובלים.
לילי אור
סעיף 85 מדבר על תיקון שומה. היום יש ארבע שנים לתיקון השומה או שנה מיום הרשעה או כופר.

סעיף 85א הוא תיקון שומה בשינוי המבנה. שוב, יש ארבע שנים.

סעיף 87 זה המועדים להגשת השגה. יש 30 ממסירת הודעת השומה.

סעיף 88 זה המועד להגשת ערר. יש 30 ימים למסירת הודעת המנהל. זה מאריך לנישום את התקופה להגשת הערר.
"בחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט–1959
(א) סעיף 51ד רישה – לעניין תקופת 12 החודשים הקבועה בו;" זו התקופה למתן הודעה למנהל על שנת המס, שיראו אותה כשנת בחירה לצורך זכאות להטבות המס. היום יש לנישומים 12 חודשים מתום שנת המס, זה יאריך להם את התקופה למתן ההודעה.

"(ב) סעיף 51ט(א)" – זו התקופה בה הנישום פונה למנהל לקבל אישור מראש על זכאות להטבות. היום יש שישה חודשים מתום שנת הבחירה או מתום שנת המס, לפי העניין. שוב, יש כאן הארכה של משך הזמן לנישום לצורך מתן הפנייה.
גיא גולדמן
הורדנו את (ה) כי הוא נותן לנו ימים לחלק מהדברים שתיקנו.
שגית אפיק
אז אתם עוברים לחוק עידוד התעשייה (מיסים)?
גיא גולדמן
כן. עוד ימים גם להם.
לילי אור
"בחוק עידוד התעשייה (מיסים), התשכ"ט-1969, בסעיף 23(א) – לעניין תקופת שנת המס הנדרשת להגשת דוח במאוחד;". 23(א) מטפל בהודעה על כוונה להגיש דוח במאוחד. היום ההודעה מוגשת בתוך שנת המס לגביה מוגש הדוח, אז יש פה הארכה לנישום.
"בחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952
(א) סעיף 5ג(ב);" זה הסעיף להוצאת שומה. היום השומה מוצאת בתוך חמש שנים מהגשת הדוח, זה מאריך את התקופה הזו.

"(ב) סעיף 5ה(א) ו-(ב);" מדובר בתקופות לתיקון של קביעת מס או שומה. היום יש חמש שנים מיום שנעשו.

"בחוק הבלו על דלק, התשי"ח-1958 –

(א) סעיף 9(ד);"
שגית אפיק
אלה תיקונים שהוועדה ביקשה בהמשך לדיון הקודם, נכון? אני רוצה להתייחס למה שאמרתם בחוק מס קנייה (טובין ושירותים). כשאתם מאריכים לעצמכם את השומה, בעיניי זה מאוד דומה לאותו תיקון שהוועדה מבקשת ביחס לעוטף עזה. זה עובד לשני הכיוונים. אם אתם חושבים שאתם צריכים, במצבי חירום, להאריך לעצמכם את הוצאת השומה - - -
קריאה
תאריכו גם לנישום.
שגית אפיק
בדיוק. לכן הטענה שלכם, שכאשר מבקשים כשיש מצב מיוחד בעורף ויש לחימה ומצב סופר ספציפי ומיוחד להאריך, בעיניי זה בדיוק המקבילה של המצב הזה, שעכשיו הקריאה לילי.
גיא גולדמן
אבל אנחנו לא מבקשים להאריך לעצמנו את זה באופן אוטומטי, רק פר אירוע. לא היינו מציעים הצעה כזאת.
שגית אפיק
כי הקורונה היא אירוע אחד, והלחימה קורית גם כן פעם בשנה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גם הקורונה היא פר אירוע. זה אירוע נקודתי.
שגית אפיק
בדיוק. זה על אותו משקל, גיא.
היו"ר משה גפני
הצעתי שיהיו מקרים שבהם מנהל רשות המסים יוכל להגיד שהוא לא מאריך את התקופה, ולנמק את זה. זה לא שאומרים שאין להם סמכות בעניין; יש סמכות.
גיא גולדמן
ההתנגדות שלנו היא קודם כול, ואמרה את זה מירי סביון, להסדר הגורף. לא מה ראוי ומה לא ראוי אלא - - -
שגית אפיק
יכול להיות שאפשר למצוא הסדר יותר ספציפי.
היו"ר משה גפני
אז אמרתי. התווכחתי הרבה ואני - - -
שגית אפיק
בסדר, אולי זה לא לחוק הזה. אולי צריך לעשות את זה בהזדמנות אחרת.
היו"ר משה גפני
הם הולכים להתנגד לחוק שלי ביום ראשון.
שגית אפיק
זה בדיוק מה שאני מנסה לומר לך, שאולי אם תציע להם משהו יותר נקודתי הם יסכימו לחוק שלך ביום ראשון.
ינון אזולאי (ש"ס)
נגיש רביזיה על כל זה, ואם הם לא יעבירו לך את החוק אנחנו לא מעבירים להם את זה.
לילי אור
סעיף 9(ד) זה הסעיף של בקשה להישבון. היום צריך להגיש בקשה בתוך שנה מיום הוצאת חשבונית המס.

סעיף 10 הוא סעיף של החזרי הבלו על דלק שחל עליו פטור מיוחד. היום יש להגיש בקשה בכתב תוך שישה חודשים ממסירת הדלק. יש כאן הארכת מועדים לנישומים.

"(ג) סעיף 15(ג)" – תקופה להגשת כתב אישום לאחר התליית צמצום הביטול של רישיון. היום יש שנה מיום ההחלטה.

"(10) בחוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961 – סעיף 36א(ב);" מדובר בסעיף שקובע שלושה חודשים מיום קרות הנזק לצורך הגשת תביעה לפיצוי.
שגית אפיק
אוקיי. את התקנות הורדתם. אם תצטרכו אותן, תביאו את זה בתקנות?
גיא גולדמן
כן.
לילי אור
"בחוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע, התשע"א-2011 –

(א) סעיף 14(ב)". הסעיף מדבר על השגה על החלטת פקיד שומה. היא מוגשת בתוך 30 ימים מיום המצאת ההודעה.

"(ב) סעיף 15(א) ו-(ד)". סעיף 15(א) זה סעיף של החלטה בהשגה, היא צריכה לצאת בתוך שישה חודשים. 15(ד) זה אישור שומה עצמית או קביעת שומה לפי מיטב השפיטה בתוך 12 חודשים מיום הוצאת הדוח.

"(ג) סעיף 20טז(א)" – הגשת השגה. הגשת השגה היא בתוך 30 ימים מיום הוצאת השומה.
שגית אפיק
אם אנחנו כבר מדברים על חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע, שבשנת 2011 הוועדה הזדרזה להעביר אותו בעקבות לחצים מאוד כבדים – נכנס כסף מהחוק הזה?
גיא גולדמן
אם מירי פה בזום היא יכולה - - -
שגית אפיק
אולי תדווחו בהזדמנות לוועדה, כי הבנו מהוועדה לקרן הגז שאולי הכספים שנכנסו כתוצאה מהחוק הזה הם הרבה הרבה הרבה יותר נמוכים ממה שדובר עליו בעת שהוועדה קיימה דיונים על זה.
גיא גולדמן
אין שום בעיה לתת לכם עדכון מסודר בעניין הזה.
היו"ר משה גפני
אתם יודעים להגיד משהו עכשיו?
גיא גולדמן
אדוני, יש פה הרבה מערכי מס. לא כל דבר יש לנו - - -
שגית אפיק
הוא אומר שיביאו עדכון באופן מסודר.
גיא גולדמן
מה שהוועדה תרצה לקבל, אנחנו - - -
היו"ר משה גפני
אז תביא. ישבנו עם יושב-ראש הוועדה לרווחי הגז ושמענו דברים שדי השתוממנו, לכן חשוב לדעת. זה חשוב גם מבחינה לאומית, כמה כסף. אנחנו מחכים במתח לעדכון שלכם.
גיא גולדמן
מסכים אתך. בסדר גמור, ניתן אותו.
היו"ר משה גפני
נזכור את זה בעוד דיונים שנקיים יחד, למה לא הבאת עד עכשיו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם גיא מבטיח – הוא מביא.
שגית אפיק
עכשיו אנחנו מגיעים לסעיף 3, שזה הסעיף שמיזגנו איתו את הצעת החוק של חברי הכנסת שלמה קרעי ומיקי לוי. כרגע הסעיף מנוסח בהתאם לאותו סיכום שהיה, שזה אומר שבחישוב התקופות שנקבעו בהוראות חוק מיסוי מקרקעין המפורטות להלן לא תבוא במניין התקופה שמיום ה' באדר, התש"ף, 1 במרץ 2020, עד יום י"ב באלול התש"ף, 1 בספטמבר 2020. אם מועדי סיומן של התקופות חלים בתקופה זו, סעיף 9(ג1ג)(2)(ב) – שזה מס רכישה; סעיף 9(ג1ג)(2)(ב1)(2)(ב) – שזה מס רכישה בקבוצת רכישה; סעיף 9(ג1ג)(4)(ב) – שזה מס רכישה לתושב חוזר; סעיף 49ג(1) – זה מס שבח; וסעיף 49ה – זה שחלוף של שתי - - -
קריאה
פטור מיוחד.
שגית אפיק
כן. אני שוב חוזרת על השאלה שנשאלתם כאן: האם אפשר, במקום לציין את התקופות פשוט לעשות אחת משתי אופציות – החרגה של חצי שנה מהתקופה, ואז בן אדם יכלכל את מעשיו איך שיכלכל אותם, שזו הצעה שהצעתי אותה כבר בדיון המקורי ולא קיבלתם אותה; הצעה שניה היא הצעה שהציע לכם היושב-ראש, שתהיה אפשרות לשר, באישור הוועדה, להאריך את התקופה הזאת בשלושה חודשים ועוד שלושה חודשים. זה משאיר את הסמכויות אצלכם, זה משאיר את זה לשיקול דעתכם, אם השר יחליט לא להביא את זה בפני הוועדה. הסמכויות נותרות אצלכם.
גיא גולדמן
אנחנו מעדיפים, מהטעמים שמירי הסבירה קודם, לא לפתוח את הדבר הזה, לא להכניס אי-ודאות אלא לסיים ולעמוד בסיכומים שהושגו בעניין הזה. זה לא היה בעקרונות שסוכמו ולא היה בהצעה, אבל אם אפשר, מבחינתכם, לסיים את הדיון ולהוסיף חודש אחד להצעה – זה משהו שנוכל לבחון.
שגית אפיק
זאת אומרת, לעשות עד סוף ספטמבר - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גיא, בחיאת ראבכ - - -
גיא גולדמן
אנחנו מדברים על שלושה חודשים - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
מה הבעיה להשאיר את זה בידי השר?
גיא גולדמן
שיתאמץ ו- - - מקצועית זה לא נכון, אבל לאור בקשת הוועדה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
חבר'ה, נכנסנו לסיבוב שני של קורונה, יותר חמור. הכול הולך להיות קפוא. עשו טובה, אנחנו נלחמים על - - -
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מיקי לוי. אני מציע לקבל את זה.
שגית אפיק
התוספת של ספטמבר, גם בעיניי היא הצעה טובה. אם ניכנס באמת לגל קורונה נוסף הם יצטרכו גם להאריך את המועדים בשנית והם יצטרכו לבוא לכאן בשנית.
היו"ר משה גפני
אנחנו מקווים שלא יהיה גל נוסף. אם יהיה גל נוסף, חס וחלילה, הם יצטרכו לבוא לכאן.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
טוב. אנחנו עם אצבע על הדופק.
היו"ר משה גפני
בסדר, אנחנו מקבלים את זה.
שגית אפיק
אז יהיה 1 באוקטובר.
גיא גולדמן
חודש נוסף – במקום 1 בספטמבר, 1 באוקטובר.
שגית אפיק
סעיף 4 זה גם בקשה של הוועדה?
שיר שפר
כן. זו הפעימה הראשונה, השנייה והשלישית.
שגית אפיק
אתה רוצה להתייחס לפני שנקריא או שנקריא?
היו"ר משה גפני
תקראי. אני לא הולך להתעצבן מחדש היום.
שיר שפר
"4. תיקון חוק להגדלת שיעור ההשתתפות בעבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה). בחוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), התשס"ח-2007 –

(1) בסעיף 18ד, במקום '70' יבוא '91'".
שגית אפיק
זאת הפעימה הראשונה. לאיזה מועד זה מביא אותנו?
שיר שפר
2 ביולי.
שגית אפיק
זאת אומרת, זה משהו שכבר ביצעתם והוועדה צריכה להחליט. אפשרתם עד 2 ביולי? יש אפשרות לעשות את זה עד מחר לצורך העניין?
גיא גולדמן
אפשרנו עד היום. אני לא זוכר במאה אחוז אם זה 1 ביולי או עד 2 ביולי, תסלחו לי.
שגית אפיק
אבל אפשרתם את זה, נתתם את זה עד המועד האחרון שקבעתם אתנו כאן. אני רק אומרת לוועדה שנצטרך את זה לנסח אחרת. אנחנו מקריאים לכם עכשיו את העיקרון, הניסוח של זה כרוך בקצת יותר סרבול.
היו"ר משה גפני
הניסוח, כפי שתנסחו אותו, יובא שוב לוועדה גם לאחר ההצבעה.
שגית אפיק
רק לצורך ההקראה.
שיר שפר
"(2) בסעיף 18יז(א), במקום '70' יבוא '83'". זו הפעימה השניה.
גיא גולדמן
24 ביולי.
שגית אפיק
חבר הכנסת מיקי לוי, הפעימה השנייה, כרגע, לפי הנוסח שאנחנו מביאים כאן, היא 24 ביולי. השאלה היא אם אתם רוצים אחרת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יש לי מודיעין; מערכות המחשוב אינן מוכנות נכון לשנייה זו.
שגית אפיק
נבחין רגע בין הפעימות לבין המענק על החזרת עובדים. עכשיו אנחנו מדברים על הפעימות; אנחנו מאריכים את הפעימה השנייה ל-24 ביולי, שזה בהתאמה עם ההארכה של הפעימה הראשונה. אני כשלעצמי הייתי מאריכה את זה קצת יותר, אבל זה מה שדיברנו ואני לא אומרת אחרת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
על מה שאמרה היועצת המשפטית, גיא, עוד 15 יום. באמת, זה כסף של האנשים, מה אכפת לכם.
גיא גולדמן
אנחנו לא פוסלים אפשרות שנביא הארכה נוספת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גיא, גיא, תסתכל לי בעיניים - - -
שגית אפיק
לא, אל תביאו הארכה נוספת, כי אם אנחנו קובעים את זה פה - - - אל תגרור אותנו עכשיו - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה תאריך קריטי.
היו"ר משה גפני
24 ביולי.
גיא גולדמן
24 ביולי זה מה שסוכם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, לא יספיקו.
שגית אפיק
יכול להיות שהוא יביא ממילא הארכה, אז למה לא לסגור את זה בחוק?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גיא, עכשיו אמרת 15 יום; אני אומר חודש.
שגית אפיק
אתה לא תצטער על זה, כי אתה באמת מתכוון לעשות את זה.
גיא גולדמן
כי אני אומר את הדברים בכנות.
שגית אפיק
אתה אומר את הדברים באמת, אז חבל לעשות את הביורוקרטיה הזאת.
גיא גולדמן
אני לא רוצה להגיד עמדות מחמירות בוועדה כשאני יודע שאולי נגלה גמישות בהמשך.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל זה פרוץ.
גיא גולדמן
אז תגלו גם הבנה ליכולת שלנו להבטיח פה עכשיו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נכניס את התאריך. אני לא צריך את היכולת שלך להבטיח. בסוף נצביע, גיא, לא כדאי לך.
היו"ר משה גפני
כמה אתה מוכן להוסיף עכשיו?
גיא גולדמן
למיטב ידיעתי, וזה גם משיחה אתמול בלילה עם משרד המשפטים, יש מה ששגית כינתה סרבול מסוים בהארכת ההוראה הזאת מעבר ל-24 ביולי. אני חושב שעצם העובדה שזה מסורבל וטכנית לא ברור איך עושים את זה, מצד אחד, ומצד שני יש אי-ודאות מסוימת כמה נרצה להאריך את זה – אם נרצה להאריך את זה – מחייב את זה שנחשוב על זה פרק זמן נוסף. אני מוכן לחשוב על זה יחד אתכם לפני ההקראה, אבל יש פה קשיים - - -
שגית אפיק
אני מקבלת את מה שאתה אומר, גם אני מודעת לעניין של הניסוח. אבל מכיוון שהוועדה מבקשת גם את הפעימה השלישית לדחות - - -
גיא גולדמן
הפעימה השלישית היא דיון קל יותר. פה, מבחינתנו - - -
שגית אפיק
אז בוא נתאים. לא יכול להיות שלפעימה השנייה יהיה זמן קצר - - -
גיא גולדמן
בואו נעשה סדר. בפעימה השנייה יש קושי אחד - - -
שגית אפיק
אני מסכימה.
גיא גולדמן
בפעימה השלישית זה אירוע אחר. היינו רוצים לשמור שמה שניתן בהחלטת ממשלה ייעשה בהחלטת ממשלה. בניגוד לפעימה השנייה, ששם יש אי-ודאות מסוימת וסרבול, פה אנחנו אומרים לכם: מסכימים.
היו"ר משה גפני
תגיד תאריך.
שגית אפיק
אז חבר הכנסת לוי אמר 15 ימים נוספים על ה-24 ביולי. אתה מסכים? זה מביא אותנו ל-7 באוגוסט. אתה מסכים שהפעימה השנייה תהיה ב-7 באוגוסט?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא מספיק. צריך חודש לפחות.
גיא גולדמן
אלה שתי שאלות שונות. אם אנחנו מסכימים להכניס את זה בחוק?
שגית אפיק
תיכף נדבר על הכנסה. מבחינת מועד, 7 באוגוסט מקובל עליכם? הקרדיט יהיה שלכם בלבד.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא כדאי לך להגיד לא.
היו"ר משה גפני
אכניס כתבה ביתד נאמן על זה שהשר הוא זה שעשה את זה...
גיא גולדמן
לצערי, השאלה הטכנית פה היא חלק בלתי נפרד מהשאלה המהותית.
שגית אפיק
אבל ברגע שאני ממילא מסרבלת את הנוסח ומכניסה את הפעימה השלישית, והוועדה מתעקשת להכניס את הפעימה השלישית, זה אותו נוסח גם לפעימה השנייה, תבין. בסוף אני עושה את הסרבול הזה. אני רק רוצה להסביר לחברי הוועדה: כדי להכניס את הפעימה השנייה, מכיוון שהיא לא עברה דרך הוועדה והיא לא נמצאת בחקיקה אלא בהחלטת ממשלה, אנחנו צריכים להעתיק את כל הניסוח. זו תהיה תוספת של כעשרה עמודים. אין מה לעשות, זאת המציאות. אומר גיא: תוותרו על הסרבול הזה ואני אעביר לכם את זה בהחלטת ממשלה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא לא. גיא, יש אנשים בחוץ.
גיא גולדמן
אני מבין.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, אתה לא מבין, גיא.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להצביע על זה ולהגיש רביזיה. למה להגיד רביזיה? כי יש עדיין דברים שלא הושלמו, וכמו ששגית אמרה, יצטרכו לנסח את העברת הנושא מהממשלה לחוק. היא תצטרך לנסח כמה ימים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל יש לה פתרון משפטי.
היו"ר משה גפני
אז אגיש רביזיה. אבל עכשיו נוסיף את 15 הימים, ואם יתברר שיש פה איזה תקלה גדולה – נשנה את זה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
15 יום זה בתחום הסבירות.
היו"ר משה גפני
ודאי, זה ברור לגמרי. אנחנו מוסיפים 15 יום, אני מגיש רביזיה בגלל שהיא תצטרך לנסח את כל הדבר הזה.
שגית אפיק
הפעימה תישאר as is, כפי שהיא נעשתה. אנחנו רק משנים את המועד. למרות שאביא בפניכם את כל הגדרות הפעימה, אנחנו מתחייבים שהכול יישאר אותו דבר, אבל אנחנו מאריכים ל-7 באוגוסט. עכשיו הפעימה השלישית.
גיא גולדמן
הפעימה השלישית היא אירוע אחר, אי-אפשר להכניס את זה לחוק.
שגית אפיק
כי?
גיא גולדמן
כי להבדיל מהפעימה השנייה, שהיא בחקיקה היום – היא פשוט בחקיקת חירום – הפעימה השלישית היא בכלל לא בחקיקה, היא בהחלטת ממשלה. בעיניי זה עושה בלגן גדול לקחת משהו שבכלל לא הוגדר בחוק ולהצביע עליו ולהגיד שהוא מוארך. מאוד אשמח שהוועדה תבוא לקראתנו, לאור זה שאנחנו מתחייבים – אין פה שום מחלוקת, נאריך את זה בהחלטת ממשלה.
שגית אפיק
מתי?
גיא גולדמן
יהיו עוד מענקים, יהיו עוד החלטות ממשלה, ויחד עם החלטות הממשלה - - -
היו"ר משה גפני
גיא, אנחנו מבקשים מהיועצת המשפטים לנסח את זה באופן כזה שזה יהיה החלטת ממשלה שמובאת כאן לתוך החוק. אם היא תגיד לנו במשך הזמן שהיא מנסחת את זה שיש אכן בעיה ואי-אפשר, ואז אנחנו צריכים להסתמך על הדברים שלך, שזה יבוא מהר להחלטת ממשלה – זה לא יהיה. עכשיו אנחנו מבקשים ממנה להכניס את זה בחוק. למה אנחנו מבקשים? בגלל שתי סיבות: 1. בגלל שאנחנו חושבים שזה יותר מהר ויותר נכון, זאת העמדה שלנו וכל החברים סבורים כך; 2. בגלל שאמרתי.
גיא גולדמן
אנסה לדבר על ליבה של היועצת המשפטית אחרי הדיון. אני סומך עליה.
שגית אפיק
מה המועד שאתם מתכננים להביא לפעימה השלישית?
גיא גולדמן
ראיתי כרגע 31 ביולי, שזה מועד שמקובל עלינו.
שגית אפיק
31 באוגוסט.
גיא גולדמן
31 באוגוסט, סליחה.
שגית אפיק
ועכשיו הארכנו ל-7 באוגוסט את הפעימה השניה. השאלה היא אם לא צריך להאריך גם את הפעימה הזאת.
גיא גולדמן
מקובל עלינו.
שגית אפיק
גם פה 15 ימים, ל-15 בספטמבר?
גיא גולדמן
זה היה 7 באוגוסט.
שגית אפיק
ועכשיו יש לך 31 באוגוסט, אז הוספתי פשוט 15 יום.
גיא גולדמן
אנחנו מסכימים ל-15 בספטמבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
הרב גפני, אני חושב שזה המקום להעלות את זה, כי בפעימה הראשונה יש בעיה. קודם פרגנתי לרשות המיסים על המענק לתושבי החוץ. הווי אומר, ב-10 ביולי, כלומר עוד שלושה ימים, זה נגמר. אנשים לא הספיקו בתוך עשרה ימים - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מה עוד שהם צריכים דוחות כספיים.
ינון אזולאי (ש"ס)
צריך להאריך להם את זה לפחות במה שהיה עד עכשיו.
גיא גולדמן
על איזה סעיף אתה מדבר?
ינון אזולאי (ש"ס)
פעימה ראשונה, תושבי חוץ, לא יכלו להגיש כי רצו תעודת זהות, ואין להם תעודת זהות בארץ. זה חשוב, כי הנושא סודר אחרי שערן יעקב היה פה ופתחו את ה-66 שיכולים להגיש, אין בעיה. הבעיה היא שהם מגישים כמו כולם בפעימה הראשונה, עד 10 ביולי.
שגית אפיק
2 ביולי נגמרת הפעימה הראשונה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אז אתה לא יכול לתת 15 יום רטרואקטיבית?
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא 15 יום, כי נאמר לי עכשיו שזה עד 10 ביולי. עשרה ימים זה לא מספיק להם כדי להגיש, צריך לתת להם הארכת מועדים. תן להם עוד חודש, אל תיתן להם אותו דבר. בפעימה הראשונה אני חייב שתיתנו להם זמן כדי להגיש, ובפעימה השלישית עדיין לא פתחו להם את זה, אז שלא נצטרך גם שם להגיע להארכת מועדים.
שגית אפיק
לא הבנתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
על תושבי חוץ, שהיה להם 66. צריך שם הארכת מועדים.
שגית אפיק
הבנתי. זה משהו אחר.
ינון אזולאי (ש"ס)
על הפעימה הראשונה. את הפעימה השלישית עדיין לא פתחו להם, אחר כך אדבר איתך. שלא נחזור עוד פעם למקום שהיינו בפעימה הראשונה, שלא יכלו להגיש.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור.
שגית אפיק
דחיית המועד לתשלום קנסות – זו גם בקשה של הוועדה. נתאם אתכם את הניסוחים.
גיא גולדמן
נוכל לעשות את זה ידנית, לא אוטומטית, אם יהיה מקובל על משרד המשפטים.
שגית אפיק
מה זה ידנית? תסביר.
גיא גולדמן
אדם יבקש והוא יקבל אוטומטית. כל מי שיבקש – יקבל. כמובן, בכפוף להסכמה של משרד המשפטים.
שגית אפיק
אנחנו מסכימים על העיקרון.
היו"ר משה גפני
משרד המשפטים לא צד, היא הסכימה.
שגית אפיק
היא הסכימה, נתאם אתה את הנוסח. אדוני היושב-ראש, הגענו לעניין של הכרזת מצב מיוחד בעורף.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להוריד את זה, זה מופיע ביום ראשון בוועדת שרים. אני מאוד מבקש את התמיכה שלכם, גם אדבר אתכם לפני הישיבה של וועדת השרים לעשות דברים ספציפיים לגבי העניין הזה. אני מבקש שתהיו גמישים בעניין ולא להגיד לי לא, וזהו. בסדר?
גיא גולדמן
נעביר את המסר.
היו"ר משה גפני
תבואו עם הצעות קונקרטיות שאתם יכולים להסכים להן. אנחנו לא רוצים לחזור על התהליך הזה. אנחנו מקווים שלא יהיה מצב חירום ושלא יהיה מצב לחימה, אבל אתם צריכים להיות יותר גמישים בעניין.
שגית אפיק
המשך החוק מתייחס להארכת תקנות של ה-FATCA.
היו"ר משה גפני
לא לא, אני רוצה דיון.
שגית אפיק
רשות המיסים כבר הסכימה להוריד את זה. אנחנו עושים פה סעיף הסמכה, ששיר תקרא תיכף, כך שרשות המיסים תוכל להביא הארכה כזאת בתקנות, גם ל-FATCA וגם ל-CRS, בפני הוועדה. זאת הזדמנות להגיד לכם שבעינינו עדיין נושאי ה-FATCA לא עובדים כפי שהיינו מצפים שהם יעבדו. הם לא עובדים חלק, היושב-ראש ממשיך לקבל כל מיני פניות בנושא הזה, לחלקן אתם נותנים מענה ועם חלקן אנחנו ממשיכים להתגלגל עם עצמנו.
גיא גולדמן
לפחות אנחנו נותנים מענה.
שגית אפיק
נכון, אני מסכימה, אבל זה עדיין לא עובד חלק. אנחנו כבר שנתיים אחרי חקיקת ה- FATCA, אפשר היה לצפות שזה יעבוד טיפה יותר חלק. לקראת הדיון שבו תביאו את התקנות תנסו לבוא עם איזשהו הסבר על היישום כדי שנוכל להתרשם.
גיא גולדמן
סטטוס.
היו"ר משה גפני
אני מקבל תלונות על זה.
גיא גולדמן
ואנחנו מסייעים בבקשות שהוועדה מעבירה לנו לבדיקה.
היו"ר משה גפני
בסדר, אז אני מבקש מה ששגית ביקשה. נסיים את ההקראה
שגית אפיק
נקרא את רק סעיף ההסכמה.
היו"ר משה גפני
ואחרי זה אירית שטרק רוצה להגיד כמה דברים לפני שאנחנו מצביעים.
שיר שפר
"זיכוי בעל חשבון ומסירת פרטים. בתקופה שמיום י"ד באייר התש"ף (8 במאי 2020) עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020) יקראו את סעיף 135ג(ד) לפקודה כאילו במקום 'בהתייעצות עם נגיד בנק ישראל, יושב-ראש רשות ניירות ערך ושר המשפטים ובאישור' בא 'באישור'".

זה אומר שיהיה רק אישור שר האוצר במקום כל הגופים האלה.
שגית אפיק
וזה יבוא לאישור ועדת הכספים.
שיר שפר
כן, זה כבר נמצא בתוך החוק. באישור ועדת הכספים.
שגית אפיק
בסדר, אז זה יובא בתקנות לאישור הוועדה.
היו"ר משה גפני
הסבר.
גיא גולדמן
ההסבר מהותי יובא בתקנות, רק לאור המצב המיוחד יש שם הסכמות של יו"ר הרשות לניירות ערך ונגיד בנק ישראל. כמובן, שהתייעצנו אתם, אבל הפרוצדורה הזאת - - -
שגית אפיק
בוודאי. אבל שר האוצר יוכל להביא בפני הוועדה - - -
גיא גולדמן
זה גם באופן חד-פעמי.
שגית אפיק
לפני שהוא מצביע, אני רוצה להגיד שנתאם בינינו את הנוסח ונביא אותו לשבוע הבא. עכשיו הוא מצביע על העקרונות. אני חושבת שתעשו מאמץ להביא את התקנות בכל הנושאים שהוועדה ביקשה, ושאתם מסכימים להביא בהם את התקנות. זאת אומרת, איחוד עוסקים אמרתם שאתם לא מסכימים, אז תעשו בדיקה נוספת.
גיא גולדמן
איחוד עוסקים לא מסכימים. את הסיפור עם מס הרכישה על הקבלנים, שיש דיון באוצר.
שגית אפיק
יש מס רכישה, יש חובות אבודים ויש תושבים חוזרים, שזה שלושה דברים שאתם מסכימים להביא בתקנות. נכון? נביא את הנוסח לשבוע הבא, אם תביאו עד אז את התקנות האלה אז הוועדה תוכל לדון בתקנות ולאשר אותן; אם לא תביאו את התקנות – לפחות חובות אבודים נכניס בחוק.
גיא גולדמן
שר האוצר, יש לו כמובן את הסמכות לסרב. נביא את זה, כבר הבאנו את זה למעשה.
היו"ר משה גפני
בסדר, תביאו, מה הבעיה.
גיא גולדמן
זה יצא מאתנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי מה שדיברתי, על תושבי חוץ, מכניסים פה את ההארכה.
שגית אפיק
הוא צריך לבדוק את זה ולתת תשובה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם כן, אנחנו צריכים את זה בהארכה.
גיא גולדמן
נבדוק. יש דברים שאנחנו שומעים פעם ראשונה. העולים והכול - - -
שגית אפיק
על התושבים החוזרים.
גיא גולדמן
על שישית מס רכישה יהיה דיון באוצר ונביא את הכול, אם השר מסכים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לשכת התעסוקה בזום?
שגית אפיק
מה קורה עם הטופס של לשכת התעסוקה?
היו"ר משה גפני
תעלו את אירית שטרק מלשכת רואי החשבון, הבטחתי. יושב-ראש רשות התעסוקה נמצא בדיוני ההנהלה שלהם. אני לא אחכה עד 14:00, עם כל הכבוד. בשבוע הבא אבקש להעלות אותו, בלי קשר לדיון – מתי שאנחנו דנים בעניין הזה. אני מבקש לקבוע אתו מתי הוא עולה כדי לתת לנו הסבר על מה שקורה ואולי גם לשים את זה על סדר-היום. אראה מה אני עושה בסדר-היום בשבוע הבא ונתאם אתו זמן שהוא יבוא. גיא, היום היית בסדר.
גיא גולדמן
זה קורה כל פעם, כל פעם אני בסדר.
היו"ר משה גפני
הצעת חוק הארכת תקופות ודחיית מועדים - - -
ליאת נויבירט פייג
כבוד היושב-ראש, אני ליאת הסגנית של איריס. איריס לא יכולה לעלות ואני לא יכולתי לדבר קודם.
היו"ר משה גפני
את יכולה להגיד במשפט אחד?
ליאת נויבירט פייג
כן כן, במשפט אחד. קודם כול, תודה, כבודו, על האורכות. זה מאוד חשוב. המצוקה בשטח קשה מאוד, אנחנו עם מאות פניות של עוסקים ושל מייצגים בנושא המוקדים והפעילות שלהם.

נושא איחוד העוסקים הוא נושא קריטי. יש פה עיוות ופגיעה עצומה, ואני מבקשת שהנושא הזה יטופל. מושבים, קיבוצים, עוסקים שנפגעו - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, הוא מביא תשובה על זה בשבוע הבא.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גיא, אתה מביא את זה בשבוע הבא?
שגית אפיק
לא, הוא נתן על זה תשובה שלילית.
ליאת נויבירט פייג
גיא, גיא - - -
היו"ר משה גפני
אוקיי, הדיון הזה מיותר.
ליאת נויבירט פייג
אבל אני רוצה לציין משהו, כי אמרו פה משהו שהוא לא נכון. אמרו שאין אפשרות לבדוק את הדוחות של איחוד העוסקים – הדבר הזה הוא לא נכון. יש דוח שנתי של איחוד העוסקים שמוגש.
היו"ר משה גפני
תבדוק עוד פעם. מה עוד?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
גיא אומר שמה שהיא אומרת זה נכון.
גיא גולדמן
לא לא. הצגנו את ההתנגדויות קודם לכן לגבי הארכת המועד להגשת דוח. זה לא חוק שמאריך מועדים של דוחות. רובם המכריע של - - -
היו"ר משה גפני
גיא, אל תחזור על זה עוד פעם. היא מבקשת ממך, ואני חוזר על הבקשה הזאת: אני מבקש שתבדוק עוד פעם ובשבוע הבא תחזור אלינו עם תשובות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יש לי הצעה. גיא, אתה יכול לשבת עם לשכת רואי החשבון בנושא הזה, בבקשה? אתה מכיר את השולחן העגול שהייתי עושה. שב עם ליאת או עם איריס.
גיא גולדמן
אנחנו בקשר אתם, ונהיה שוב.
ליאת נויבירט פייג
גיא, יש מכתב מסודר שהוצאנו, עם כל הכשלים והעיוותים שיש בנושא הזה, ונשמח לשבת אתך.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ליאת, הוא ישב אתך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מקבל את ההצעה של מיקי לוי. זאת לשכה חשובה, לשכת רואי החשבון, שב אתם, נסה להגיע למשהו ותחזור אלינו ותגיד. תודה רבה לך.
ליאת נויבירט פייג
מתקבלים רק 20% מקדמות בגין המענקים. אין תשלום מלא של המענק - - -
היו"ר משה גפני
איזה מענק?
ליאת נויבירט פייג
מענק פעימה שלישית. העוסקים מדממים, אין להם כסף. אנחנו בעיצומו של גל שני או תחילתו, אני לא יודעת. אנחנו מבקשים במיידי שהמקדמות האלה יעלה מ-20% ל-50%. זה בסדר שתעשו בדיקות, אבל לא יכול להיות שהעוסקים יתמודדו עם מצב שאין להם תזרים לנשום. ראש הממשלה דיבר על זה שהמטרה של המענקים האלה היא לתת חמצן מיידי לעסקים, אז שזה יהיה ככה. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. בבקשה, יוסי.
יוסי אלישע
שלום לכולם. אני להתייחס לכמה דברים שנאמרו.
היו"ר משה גפני
אבל בקצרה, אני רוצה להצביע.
יוסי אלישע
אני רוצה להצטרף למה שאמרה ליאת: אנחנו בעיצומו של גל שני. המקדמות של 20%, כאשר היום אנחנו סוגרים עסקים פעם נוספת, אנשים פשוט לא שורדים. חייבים, פשוט חייבים להגדיל את המקדמות ל-50%.

שתי נקודות, אדוני. אחת, בנושא מע"מ – דיברנו על זה גם בפעם שעברה. הנושא הזה, שיש להם חמש שנים להוציא שומה ביחס לשומות מע"מ, הם מבקשים עכשיו ארכה גם ביחס לזה. המשמעות היא שהם יוכלו לחזור חמש וחצי שנים אחורה. אין שום סיבה להעניק את האפשרות הזאת לנישום, בטח אין זכות כזאת לקחת את עצמו חמש שנים קדימה ולאפשר לו להגיש תיקון שומות וכדומה. לכן אני חושב שזה צריך להיות כמו שקבענו בפקודת מס הכנסה, שהארכה הזאת תינתן אך ורק אם יימצא שיש כאן הליך פלילי ויש הצדקה לזה.

לגבי נושא הערעורים – ראינו שבמס שבח, למשל, כן נכללה האפשרות להאריך את המועד לגבי ערעור. דרך אגב, נאמר פה שלכאורה חלף הזמן לגבי כל הערעורים; כמעט כל המועדים בדיון הזה שאנחנו נמצאים בו חלפו. עכשיו אנחנו עושים הכול בדיעבד. לכאורה, אם אנשים היו כבר בפניקה הם ביצעו, מימשו, או שהיום יושבים ומחכים למוצא פיה של הוועדה הזאת. לכן בערעור מס הכנסה ובערעור מע"מ, בשונה מערעורים אחרים, הנטל הוא על הנישום. הנישום הוא זה שצריך לבוא ולהסביר ולהראות, להבדיל מתביעה רגילה שמתנהלת. הערעור הוא חלק בלתי נפרד מהליך השומה, לכן אין שום סיבה שלא להאריך אותו ולייצר אחידות במס שבח, במע"מ ובמס הכנסה. זה הכול, אדוני. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רבותיי, אני חוזר על מה שאמרתי קודם: אני מבקש את הבדיקה, אני מבקש שכשתחזור עם התשובה בעוד שבוע תבוא גם עם הנושא הזה. ככל הנראה, אקיים דיון גם לגבי המקדמות וכל הדברים האלה, דיון שהוא טרום תקציב. אני מקווה לעשות את זה בשבוע הבא. שבו אתם לראות שאתם יכולים למשהו.
גיא גולדמן
יושבים, ונמשיך לשבת, אדוני. אבל שים לב שבכל שבוע הנוסח שמגיע אליך הוא עם עדכונים נוספים, דברים שאנחנו מעדכנים בעקבות הערות הוועדה.
היו"ר משה גפני
הצעת חוק הארכת תקופות ודחיית מועדים בענייני הליכי מס (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020, עם כל השינויים שעשינו, כל הדברים שדיברנו, עם הניסוח שאנחנו מבקשים, כפי שאמרה פה היועצת המשפטית קודם. מי בעד הצעת החוק? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

אושר.
היו"ר משה גפני
הצעת החוק אושרה, עם כל השינויים הנלווים אליה. אני מגיש רביזיה, כדי לתת את השבוע הזה, גם כדי לנסח וגם שיביאו לפה את ההקראה וכל מה שנלווה. אני מאוד מקווה שנגיע לפתרונות.

לגבי הסעיף שהורדנו, שנוגע לנושא של שעת חירום והאפשרות הזאת – אני מאוד מבקש מכם, זה מגיע לוועדת השרים. זו הצעת חוק שנעשתה אחרי שעברנו הרבה מאוד הליכים של מצבי חירום, של שעת לחימה, של ימי לחימה. אני מוכן לקבל כל הצעה שתציעו, אבל שזה יקדם את העניין הזה, שאנשים לא יצטרכו לסבול כל כך הרבה, שיוכלו להגיש בקשה לדחייה והם יקבלו אותה, על פי החוק. תהיה לכם סמכות לעצור את זה, תהיה לכם סמכות לא לתת דחייה – אני לא מוריד מכם את הסמכויות, אבל לקצר הליכים. ארגיש מאוד לא נוח עם העניין אם תבואו ותתנגדו. אני לא חושב שזה נכון, אני לא חושב שזאת מערכת יחסים בין רשות המיסים לבינינו. אנחנו עוברים את הנושא של הדחיות כל הזמן, לכן מאוד חשוב שתבואו עם הצעה. אם לא תבואו עם הצעה – זוהי זכותכם הדמוקרטית, אבל אז גם לי יהיו זכויות דמוקרטיות. להסביר?
גיא גולדמן
אני חושב שזה הובן היטב.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:16.

קוד המקור של הנתונים