ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 30/06/2020

הצעת צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש - הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק), התש"ף-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



8

הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה
30/06/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 19
מישיבת הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה
יום שלישי, ח' בתמוז התש"ף (30 ביוני 2020), שעה 11:30
סדר היום
צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש-הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק) - התש"ף-2020, לפי חוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש-הגבלת פעילות), התש"ף-2020
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
משה אבוטבול
יואל רזבוזוב
מוזמנים
ד"ר אמיליה אניס - מנהלת אגף אפידמיולוגיה, משרד הבריאות

נינה כהן קרן - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות

עו"ד לילך וגנר - עו"ד, משרד המשפטים

שי סומך - עו"ד, משרד המשפטים

אלעד בצינגר - עו"ד

ישראלה מני



קרן חן סופר



ליאור ורסמן
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי רכלבסקי
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש-הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק) - התש"ף-2020, לפי חוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש-הגבלת פעילות), התש"ף-2020
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ברשותכם, אני פותחת את ישיבת הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה. על סדר היום צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש - הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק) - התש"ף-2020, לפי חוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש - הגבלת פעילות), התש"ף-2020.

אנחנו נמצאים כאן בהמשך להחלטות ועדת הקורונה מאתמול. כאמור, בהתאם לחקיקה שלנו בשבוע שעבר, לנו יש את הסמכות כוועדה להביא שינויים שהממשלה מבקשת בתוקף צו ולא בתהליך חקיקה, ועכשיו אנחנו עכשיו נמצאים עם הצו החדש.

מי מציג אותו?
נינה כהן קרן
משרד הבריאות. סעיף 2(1) בחוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת החירום מסמיך את הממשלה, באישור ועדה, לשנות את מספר השוהים המותר באירוע שמתקיים באולם אירועים.

אני אומר כרגע לדברים שכאשר תוקנו תקנות שעת החירום באופן שאפשר לקיים אירועים עם מספר משתתפים של 250 בהשוואה למצב הקודם, אז זה היה מוגבל ל-50 אנשים, ראינו לנגד עינינו שני דברים. דבר ראשון ראינו שהייתה כבר מגמה מדאיגה של עלייה בנתוני התחלואה, לא כמו שיש היום אבל הנתונים כבר היו בעלייה. הדבר השני זאת העובדה שתקנות שעת החירום עומדות לפקוע ואנחנו עומדים להאריך אותן בחוק שבעצם יקבע שההסדרים שבתוכם לתקופה של 45 ימים.

מה שהיה לנו מאוד מאוד חשוב זה שתישאר איזושהי גמישות בהסדרים הללו שנקבעו לקראת הסוף ושהרחיבו את האפשרות להתקהל ולקיים אירועים, שתהיה לנו איזושהי יכולת וגמישות לתקן את זה במידת הצורך.

באמת בהתאם לנתונים שאנחנו רואים בימים האחרונים, קבינט הקורונה שהתכנס אתמול החליט לצמצם את מספר המשתתפים באירועים באופן שמפורט בצו שתכף נקרא, שבעצם קובע שכל אירוע, מלבד אירועים של חתונות ובר או בת מצווה, מספר המשתתפים לא יעלה על 50 ולגבי אירועי חתונות ובר או בת מצווה, נקבעה התקופה שתתחיל בשבוע הבא, ב-10 ביולי, אירועים שמתקיימים בתוך מבנה יצומצמו למספר משתתפים של עד 100 אנשים ולא יותר מ-50 אחוזים מהתפוסה של המקום, בעוד שאירועים בשטח פתוח, שם הסיכון הוא נמוך יותר, יישארו 250 אנשים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
כולל אירועי תרבות?
נינה כהן קרן
לא. באירועי תרבות נשארים עם 250 אנשים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה להבין שוב. בעשרת הימים הקרובים יש הגבלה אחרת של מספר האנשים? לא.
נינה כהן קרן
לגבי אירועים שהם לא חתונות ובר או בת מצווה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מדברת על חתונות, על בר או בת מצווה.
נינה כהן קרן
לא. המצב נשאר כמו שהוא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואו נגיד את האמת. כל האירועים שהיו עד היום, חוץ מבר או בת מצווה וחתונה, ממילא קראו להם התקהלות וממילא היו 50 אנשים.
נינה כהן קרן
לא בדיוק.
קריאה
לא. 250 אנשים.
נינה כהן קרן
כן אפשרנו לקיים אירועים לציון טקס דתי כולל בריתות, ברית, בריתה, עד 250 אנשים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה שהוצאתם כאן זה את הברית והבריתה.
נינה כהן קרן
בעיקר את האירועים האלה או אירועים דומים שיש בדתות אחרות.
נירה לאמעי רכלבסקי
אני רוצה להבהיר שבעצם סעיף 1 משנה את החוק שעשינו. החוק עכשיו משתנה. סעיף 2 קובע הוראת שעה. תסבירו מה המועדים של הוראת השעה ולמה קבעתם את זה כהוראת שעה נוספת.
נינה כהן קרן
המתווה שהוחלט עליו אתמול בקבינט הקורונה, הוא באמת כדי לצמצם את הפגיעה שנגרמת מהתיקון הזה, לקבוע את זה בתקופה, בגלל המנהגים היהודיים בתקופה הזו נערכות פחות חתונות ואירועים למרות שכמובן שהם נערכים גם בתקופה הזאת. לכן זה הוגבל דווקא לזמנים האלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואו נגיד את האמת. לא צריך להגביל בזמנים האלה כי ממילא לא מתקיימים אירועים, כך שזה לא ממש משנה. הניסיון לקשור את זה בין הדתות הוא לא, זה סתם.
משה אבוטבול (ש"ס)
היושבת ראש מכירה את הסיפור עם אותו יהודי שבנה סוכה. זה היה בחוץ לארץ בתקופה שאסור היה להקים סוכה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מכירה רק את שלומית. אצלי רק היא בונה.
משה אבוטבול (ש"ס)
שלומית בונה סוכה. הוא בנה סוכה והשופט היה יהודי אלא שהוא לא גילה זאת. הוא נתן לו הוראה האומרת שתוך שבוע הוא צריך לפרק את הסוכה. בשבוע הזה זה עבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא הייתי לוקחת את זה כהסבר כי אם זה ההסבר, לא צריך בכלל תקנות כי ממילא לא מתקיימים אירועים. הרעיון הוא שאנחנו נמצאים באמת באיזושהי מגמה של עלייה. התקופה הזו היא בהחלט תקופה לבחון את המגמות ולראות לאיזה כיוונים זה הולך. אני רק מחדדת ואומרת שלמעשה כל הצו הזה פג תוקפו בסוף חודש יולי. זה אומר שתהיה לנו אפשרות להתכנס כאן שוב ולדון בדברים מחדש ולבחון אותם לאור ההתפתחויות, כך שאין כאן משהו שהוא חורץ דין לטווח רחוק.

בבקשה, חבר הכנסת אבוטבול וחבר הכנסת רזבוזוב.
משה אבוטבול (ש"ס)
רק שאלה, גם כדי להבין את זה כי בכל אופן אנחנו נישאל. אנחנו הרי אנשי ציבור ושואלים אותנו. מה נשתנה הנושא הזה מנושא של תרבות? גם לצד כזה וגם לצד אחר. אם מותר, מותר לכולם ואם אסור, אסור לכולם. יבואו מיד ויסבירו את הנושא הזה ויאמרו כי רוקדים וכולי וכולי, אבל מעבר לזה האם יש עוד איזה הסבר. עוד נתון שאני יכול לשכנע את הציבור? למה בתרבות כך וכאן המספר מצטמצם?
נינה כהן קרן
אין לנו כרגע נתונים על אירועי תרבות כי התיקון שאפשר אירועי תרבות הוא ממש מהתקופה האחרונה. מה שכן יש לנו, אלה נתונים מה-14 ביוני וכמובן נתונים שקודמים לכך לגבי אירועים. נמצאת אתנו ב-זום דוקטור אמיליה אניס, שהיא מנהלת אגף אפידמיולוגיה במשרד הבריאות. אם תרצו, היא תוכל להרחיב לגבי נתוני תחלואה בתקופה הזאת בהקשר של אירועים.
משה אבוטבול (ש"ס)
בתרבות?
נינה כהן קרן
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תכף נאפשר לה להתייחס, אבל אני אנצל את ההזדמנות לומר משהו. בשבוע שעבר אני הייתי בשתי חתונות ונורא צרם לי. אנחנו כאן בדיון, אתם יודעים, במקום הנוח והסטרילי הזה דיברנו על כמה ישמרו שם על הכללים, שבעלי האולם יודעים לעשות את ההפרדה, אפילו דיברנו על אולמות נפרדים לנשים וגברים, ואני מגיעה לאירוע – ואני לא מדברת אתכם על ההפקרות שאף אחד שם לא עם מסכה, כולם רוקדים ברחבה מאוד מאוד צמודים. אגב, אני לא הכרתי 90 אחוזים מהאנשים למרות שהחתונה הייתה של אנשים מאוד מאוד קרובים אלי. גם המיתוס הזה שכולם מכירים את כולם בחתונה וזאת רק משפחה, גם הוא מופרך. כל מה שעלה כאן בדיון בוועדה צץ לי בראש וכאבה לי הבטן כי אנחנו ניסינו להילחם לפתוח את זה ואני רואה שבתוך האולמות זה לא באמת נשמר, שלא לדבר על כך שבחתונה אחרת שהייתי, אני יכולה לחתום שהיו גם מעל 1,000 אנשים במקום.

זה לא משנה מה אנחנו קובעים לגבי זה. אני חושבת שעיקר הדגש צריך להיות באכיפה, אכיפה, אכיפה. אני עדיין כן חושבת שאחרי שנבחן את המגמה בחודש הקרוב, אנחנו כן צריכים ללמוד לא אם לפתוח או לא לפתוח אלא איך לפתוח. לפתוח את זה ולראות שאנחנו עושים את זה נכון. אנחנו נצטרך פשוט להשתמש בכלים אחרים. בחודש הקרוב אנחנו כמובן נלך עם מה שיש כאן כי זה חודש שאנחנו כולנו נלמד מה קורה, אבל כן חשוב לי שלקראת הדיונים הבאים אנחנו נחשוב איך אנחנו עושים את הדברים ולא אם אנחנו עושים אותם.

בבקשה, חבר הכנסת רזבוזוב.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
תודה היושבת ראש. אנחנו בדיון הזה כאן חורצים גורלות. בסופו של דבר כל מגבלה תהווה קריסה כלכלית. אני כן בעד יותר בדיקות, יותר אכיפה וכפי שאני מבין המלוניות מפוצצות, אני בעד יותר בידוד, בידוד נקודתי ולא לסגור את כל המשק.

סתם אני מקריא הודעה שקיבלתי אתמול: "אם מורידים מתחת ל-250 אנשים באולמות אירועים - אחד שהוא בעלים של שלושה אולמות אירועים – אני סוגר מיידית את כל העסקים שלי, מפטר 180 אנשים שכבר החזרתי מחל"ת ב-14 לחודש, הרבה זוגות צעירים יפסידו וספקים יאבדו את הכסף שלהם".

זה יהיה אסון. אנחנו מדברים כאן על קריסה כלכלית. אנחנו פשוט חורצים גורלות ובמקום ללכת ולעודד יותר בדיקות, במקום בידוד נקודתי, הממשלה הולכת וסוגרת. אני חושב שזה לא נכון, ולא משנה אם זה עד ה-10 ביולי או אחריה-10 ביולי. אנחנו באמת צריכים לעבוד כאן בפינצטה. כמו שאמרתי, יותר בידוד ואכיפה. אין דרך אחרת. זאת שגרת קורונה ואנחנו צריכים לדעת להתמודד אתה. הכי קל זה לסגור. זה לא פשוט ואתמול היה לנו דיון גם בנושא הספורט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל זה לא או זה או זה. זה לא זה במקום זה. אני מסכימה אתך שזה צריך להיות גם זה וגם זה. צריך לראות איך עושים את זה נכון.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
נכון.
משה אבוטבול (ש"ס)
אלה אותם דברים שדיברנו עליהם. בסוף אתה הבטחת לי שלא ילכו מכות אבל הלכו מכות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צריך לזכור שגם אם אנחנו נלך לנושא של בידוד ובאירועים וחתונות, בניגוד למופעי תרבות, שם פחות מתערבבים כל ה-500 אנשים אוכל ה-250 אנשים, כשאתה סוגר 500 אנשים בחתונה ואתה מבודד אותם, גם זאת פגיעה במשק. אלה עוד 500 אנשים שלא הולכים לעבודה. לכן אני אומרת שיש לנו את החודש הזה ללמוד את המגמות ולראות איך אנחנו בונים את הדברים בצורה קצת יותר מאתגרת.
משה אבוטבול (ש"ס)
שאלה. לגבי מכות בספורט, זה מדבק או לא?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. אנחנו לא הולכים מכות בכלל.

דוקטור אמיליה אניס, בבקשה.
אמיליה אניס
שלום לכולם. אני מנהלת האגף לאפידמיולוגיה בשירותי בריאות הציבור. אני מבקשת להציג בפניכם את הנתונים שיש לנו על הדבקה בחתונות עד כה.

מה שאני הולכת להציג לכם זה מספר מקרים מאומתים שדיווחו על חשיפה בחתונה ושהתקבלו בחקירות אפידמיולוגיות שבוצעו על ידי שירותי בריאות הציבור.

המקרים האלה, חשוב לציין, הם כוללים רק את המעגל הראשון. כלומר, זה לא כולל את מי שנדבק מהם.

סך הכול, החל מפברואר, היו לנו שני דיווחים על 212 מקרים מאומתים שדיווחו על הדבקה בחתונה. אם נסתכל על ההתפלגות של המקרים האלה לפי חודש, הרי שבפברואר היו לנו שמונה מקרים, במארס היו לנו 68 מקרים, באפריל המספר ירד ל-15 מקרים, במאי המספר ירד לשבעה וביוני, מתחילת יוני, המספר הוא 114 מקרים מאומתים. שימו לב שרק באמצע החודש המתווה של החתונות השתנה. אם כן, יש לנו 114 מקרים מאומתים שדיווחו שנדבקו בחתונה.

אני רוצה לציין שמדובר על תחלואה בפריסה ארצית ובכל המגזרים. כאן חשוב לציין שלחתונה מגיעים מכל רחבי הארץ. כלומר, זה לא משהו מקומי אלא באמת מגיעים מכל הארץ.

הצפי שלנו הוא שהמספר הזה יעלה. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. אנחנו צריכים להקריא את הצו ואז להצביע?
נירה לאמעי רכלבסקי
כן.
נינה כהן קרן
ציינתי שמדובר בתקופה שתחל ב-10 ביולי ועד ה-31 ביולי, מספר המשתתפים בחתונה ובר מצווה או בת מצווה, תצומצם ככל שמדובר באירוע שמתקיים במבנה לעד 100 אנשים ולא יותר מ-50 אחוזים מהתפוסה של המקום.
לילך וגנר
לגבי ההחלה של סעיף העונשין על ההוראה החדשה, הרי לא נגענו בסעיף העונשין. המשמעות היא שמי שמבצע טקס דתי שהוא לא חתונה או בר מצווה או בת מצווה או מה שמקביל בדתות אחרות, חובה עליו תהיה לעשות מנגנון לוויסות מספר הנכנסים. אם הוא לא יעמוד בחובה הזאת, זאת תהיה עבירה פלילית. זאת המשמעות של התיקון מבחינת העבירה הפלילית.

אני אקדים את שי ואומר שאנחנו באמת חושבים שצריך כלים נוספים להתמודד עם הדבר הזה והיום בוועדת החוקה אמורה להידון חלק מהצעת חוק ממשלתית לאפשרות להוציא צווי סגירה. בעינינו זה עוד כלי אפקטיבי להתמודד עם ההפרות שיושבת הראש תיארה באופן כל כך חי וציורי ולצערנו זה המצב שקורה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. זה לא נכנס כאן אלא זה בעצם נכנס בחקיקה אחרת. מה שרלוונטי לנו, זה בעצם הנושא של מנגנון הוויסות.
שי סומך
אני אשלים את הדברים של לילך. עולה צו הסגירה אבל עולים עוד שני תיקונים שזה גם הגדלת הקנס על אי עטיית מסכות מ-200 שקלים ל-500 שקלים וגם הסמכה של פקחים של רשויות מקומיות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל זה לא כאן.
שי סומך
לא. זה בוועדת החוקה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת חקיקה מקבילה.
שי סומך
כן. שלושה תיקונים.
משה אבוטבול (ש"ס)
והכסף מגיע לרשויות.
שי סומך
נכון מאוד.
משה אבוטבול (ש"ס)
לעודד אותם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה על ההבהרה. מבחינת פרוצדורה, אנחנו צריכים להקריא את הצו או שאנחנו יכולים פשוט לגשת להצבעה?
נירה לאמעי רכלבסקי
להקריא אותו.

צו לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש-הגבלת פעילות) (שינוי התוספת לחוק בהוראת שעה) התש"ף-2020

בתוקף סמכותה לפי סעיף 2(1) לחוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות) (להלן – החוק), ובאישור הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה של הכנסת, של הכנסת, מצווה הממשלה לאמור:

1. שינוי התוספת

בתוספת לחוק, בתקנות שעת חירום המובאות בה, בתקנה 5(ב)(12)(א), במקום פסקת משנה (1) יבוא:

"(1) בכל עת לא ישהו באירוע מספר אנשים, ביחס של יותר מאדם אחד לכל 2 מטרים רבועים בשטח שבו מתקיים האירוע, ואולם לא ישהו באירוע מספר אנשים העולה על המפורט להלן, לפי העניין, למעט עובדי אולם האירועים:

(1) בחתונה ובאירוע לציון בר מצווה או בת מצווה, או באירוע דומה בדתות אחרות - 250 אנשים.

(2) באירוע לציון טקס דתי שאינו אירוע כאמור בפסקת משנה (א), ובכלל באירוע לציון הולדת בן או בת, או אירוע דומה בדתות אחרות – 50 אנשים".

זה ייכנס לחוק הקבוע.

2. הוראת שעה

קובעים לתקופה מסוימת הוראות אחרות.

בתקופה שמיום י"ח בתמוז התש"ף (10 ביולי 2020) ועד יום י' באב התש"ף (31 ביולי 2020), יראו כאילו בתקנות שעת חירום המובאות בתוספת לחוק, בתקנה 5(ב)(12(א)(1), במקום פסקת משנה (א) בא:

"(א) בחתונות ובאירוע לציון בר מצווה או בת מצווה, או באירוע דומה בדתות אחרות – לגבי אירוע בשטח פתוח – 250 אנשים, ולגבי אירוע במבנה – מספר אנשים שלא יעלה על 50 אחוזים מהתפוסה המרבית של המקום ובלבד שלא יעלה על 100 אנשים".

בתקופת הוראת השעה, יש צמצום של המספר.
משה אבוטבול (ש"ס)
גם אם זה מקום ענק, עד 100 אנשים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עד 100 אנשים. אם זה מקום קטן, לא יותר מ-50 אחוזים מהתפוסה.
משה אבוטבול (ש"ס)
מקום פתוח, 250. גם במקום פתוח, המספר לא יעלה על 250.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן. לא יעלה על 250, בדומה למה שהיה לפני כן. אין כאן איזשהו שינוי מהותי.

אנחנו עוברים להצבעה על אישור הצו.

מי בעד? מי נד? מי נמנע?

בעד – 3, נגד – 1, אין נמנעים.

הצבעה
בעד – 3
נגד – 1
אושר
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הצו אושר. תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:50.

קוד המקור של הנתונים