ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 08/07/2020

היבטים תקציביים בפעילות נתיב

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



4
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
08/07/2020



מושב ראשון



פרוטוקול מס' 18
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום רביעי, ט"ז בתמוז התש"ף (08 ביולי 2020), שעה 9:30
סדר היום
היבטים תקציביים בפעילות נתיב
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
מיכל וונש
טלי פלוסקוב
אנדרי קוז'ינוב
אלכס קושניר
חברי הכנסת
יוסף טייב
מוזמנים
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
רעיה חנקין - יועצת השר, המשרד להשכלה גבוהה

נטע בריסקין-פלג - ראש נתיב, משרד ראש הממשלה

שמואל פולישצ'וק - יועץ בכיר לראש נתיב, משרד ראש הממשלה

אלכס מרשון - ראש אגף פעילות וחינוך, נתיב, משרד ראש הממשלה

דגנית סנקר - מנהלת אגף בכיר עידוד העלייה ותושבים חוזרים, משרד העלייה והקליטה

חזי כהן - רפרנט שירותים מיוחדים ותפקידי מטה, אגף התקציבים, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים


היבטים תקציביים בפעילות נתיב
היו"ר דוד ביטן
כבוד השר, אני שמח שהואלת לבוא לפה. עלו בדיונים שלנו מספר נושאים שקשורים למשרד שלך, אז אמרתי שנזמין אותך ונגמור את העניין, כי אני יודע שאתה יודע לחתוך דברים, נסיים את העניין צ'יק צ'ק ונלך הביתה כולנו.

הנושא הראשון שעלה, לפני שאני אתן לך את זכות הדיבור, זה הנושא של היבטים תקציביים בפעילות נתיב שבעצם אנחנו צריכים קצת חיזוק כי עכשיו אנחנו נמצאים בגל עלייה, כנראה נימצא בגל עלייה מאוד גדול ב-2021 בעיקר, אבל ב-2020 צריך להכין את 2021, זה לא בא מהיום להיום. בדיון שהיה בוועדה דובר על צפי של 50,000 עולים ממדינות חבר העמים בשנת 2021. אני טועה אם אני אומר את זה? מי הנציג של נתיב? אני אתן לך, אני מקדים קצת.

לדברי ראש נתיב עולה כי קיים חוסר הלימה תקציבית בין העלייה בפעילות הארגון ובין הירידה בבסיס התקציב. בדיון הקודם תואר תהליך בדיקת זכאויות לעלייה ותואר מחסור בעובדים ובחוסר קונסולים במדינות חבר העמים. הצפי לכמות בדיקות הזכאות לעלייה יגדל בצורה משמעותית בגלל השפעת נגיף הקורונה לפיכך יש לדאוג להתרת חסמים ומתן שירות הולם.

מה שאנחנו מתכוונים, אני יודע שאתה רק נכנסת לתפקיד, זה לא שאני בא אליך בטענות או משהו כזה, אבל צריך פתרונות לבעיות שצריכות לעלות תוך חודשיים-שלושה כדי להתחיל לטפל בגל עלייה גדול. אם לא נעשה את זה אז גם לא יעלו וגם אנשים שיעלו יחזרו. אנחנו נתקלים בזה ביהדות צרפת שעולה ו-50% ממנה חוזרים הביתה. לכן אמרנו שנקרא לך, זה לא עלות תקציבית גבוהה, זה מספר שינויים קטנים שלדעתי ייתנו מענה ופתרון לגוף הזה שנקרא נתיב, שאני יודע שאתה תומך בו כל השנים. יצא ככה שהעבירו את זה לטיפולך, אולי אתה ביקשת את זה, אני לא יודע, לא הייתי בשיחות האלה.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אתה יכול לנחש.
היו"ר דוד ביטן
אז אני מנחש טוב שאתה גם ביקשת, אז עכשיו אם ביקשת וזה חשוב לך, אז אתה יודע, כמה החלטות קטנות ועכשיו יש דיוני תקציב אז הכול יכול להיעשות. בבקשה, כבוד השר.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
תודה רבה, אדוני היושב ראש, תודה רבה על ההזמנה לוועדה. אני מאוד שמח להיות כאן, זאת ועדה שכחבר כנסת ביליתי בה הרבה שעות בזמנו, לכן זה תענוג לחזור לכאן ואני שמח שהזמנת. אני גם חושב ששמת את האצבע על נקודה מאוד חשובה בתהליך העלייה האפשרי, הנושא של נתיב. אני רק אסביר לחברי הכנסת שאולי קצת פחות מכירים, יש פה כמה חברי כנסת שהיטב מכירים את הסוגיה הזאת, והיו גם מופקדים על נתיב בצורה כזו או אחרת.

בסופו של דבר נתיב אושר לעלייה של יהודי ברית המועצות לשעבר, אגב גם אם הם נמצאים במקום אחר בעולם, סוגיה נפרדת, אני שם אותה כרגע בצד, מספרית היא לא גדולה, אבל עלייה ממדינות ברית המועצות לשעבר, במיוחד רוסיה ואוקראינה, זה היום המקור העיקרי של עלייה למדינת ישראל ואי אפשר לעלות עד שלא בודקים לך זכאות. לכן אם יש לא מספיק משאבים לנתיב, למשל לתהליך של בדיקת זכאות, אני תיכף גם אתייחס לפעילות, אבל עוד לפני הפעילות, זה דבר הכי פשוט, אני רוצה לעלות, אני בא לנתיב ואומר: תבדקו, אני זכאי חוק השבות או לא? אם לנתיב אין מספיק משאבים, כוח אדם, מקומות לקבלת קהל וכו' שם בברית המועצות לשעבר ויהיה תור אז העולה הפוטנציאלי יחכה בתור.

אני תיכף אזרוק כאן מספר שהוא מטורף, אבל הוא צריך להיות רקע לכל המשך הדיון שלנו. לפני תחילת משבר הקורונה התור במוסקבה הגיע קרוב לחצי שנה, זאת אומרת רק להתחיל את ההליך, אני כבר לא מדבר על ההליך עצמו, שהוא גם לוקח זמן והבדיקה ולפעמים יש בדיקה נוספת וכו' וכו' וכו'. זאת אומרת שעולה מרוסיה, כי מוסקבה זה לא רק מוסקבה, זה חלק גדול מאוד, למעשה רוב רוסיה באים לשגרירות במוסקבה, עולה מרוסיה לפני שהוא בכלל מתחיל את התהליך צריך לחכות חצי שנה. אתה יודע מה זה חצי שנה?
היו"ר דוד ביטן
נו, זה לא דבר שיכול להיות.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
תיכף אני אתייחס לזה, אני רק מתאר לך מה תמונת המצב בצורה גלויה לגמרי בפני חברי הוועדה. זו הייתה הסיטואציה לפני משבר הקורונה וברור מה המשמעות של דבר כזה. תוך חצי שנה זה אומר שהעלייה שלו תיקח תשעה חודשים עד שנה לפחות, כי עד שיבדקו לו מסמכים, עד שפה, עד ששם, עד שאישרו אותו רק אז הוא הולך לסוכנות להזמין כרטיס וזה תהליך שלם. לכן המשמעות היא שאני היום מחליט לעלות ובפועל אני יכול לבצע את זה רק בעוד שנה. בעוד שנה, תוך שנה אני יכול לשנות את דעתי, הכול משתנה, אנשים מתקררים.
היו"ר דוד ביטן
למה אי אפשר לעשות את התהליך הזה מהר? סך הכול לבדוק זכאות.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
לא, הבדיקה היא לא פשוטה, אבל הבעיה פה שכדי להגיע לבדיקה הוא מחכה חצי שנה, לא לבדיקה עצמה. אם זה היה תהליך הבדיקה אז היה אפשר לדון אם צריך לעשות אותה ככה או ככה או ככה. ממה זה נובע? למה זה קשור לתקציב? כי דבר ראשון, זה קשור לכמות השליחים, התקנים של השליחים שעוסקים בעבודה קונסולרית שם ברחבי ברית המועצות לשעבר, כי אם יש פחות אנשים אז הם מקבלים פחות קהל. ודבר שני, זה קשור גם למיקום. שגרירות מוסקבה היא מקום מאוד מוגבל, יש כללי ביטחון, עכשיו יש גם כללי קורונה, אז עוד יותר קשה. לכן הפתרון היה לשכור מקום נוסף במוסקבה ולהפעיל גם משם בדיקה קונסולרית. צריך לזה אישור של הרוסים, היה אפילו אישור כזה והיה מקום ובין השאר גם בגלל הקורונה וגם מסיבות תקציביות זה נעצר.

עכשיו תסתכל מה קרה במשבר הקורונה. שלושה חודשים בערך הכול היה סגור, זה אומר שהתור גדל, הרי לא טיפלו, אנשים הצטברו בינתיים, רק עכשיו נתיב פתח, נתנו לו אישור לחזור לקבל קהל ואני מעריך שהתור יילך ויתארך.
היו"ר דוד ביטן
כי יהיו יותר אנשים.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
יהיו יותר אנשים מחצי שנה. זו רק דוגמה אחת, אבל היא מאוד מאוד בולטת וברורה למה הסיפור הזה של תקציב נתיב קריטי. לא בכל מקום יש תור של חצי שנה, צריך להגיד את האמת, באוקראינה זה הרבה פחות, אבל במצטבר במוסקבה, זה השער העיקרי, שם יש בעיה.

הנושא השני זה פעילות. נתיב עוסק בייצוג של מדינת ישראל כלפי קודם כל יהודי ברית המועצות לשעבר שם בקהילות, אמנם פורמלית הוא לא עוסק בעידוד עלייה, אבל ברור שכשמגיע מרצה שנותן הרצאה על מערכת הרפואה הישראלית ובאים רופאים יהודים לשמוע אותו זה בסוף גם פותח להם אפיקים לעלייה, ועוד ועוד. אני יכול להביא אין ספור דוגמאות, לכן לפעילות הזאת של נתיב יש גם משמעות מדינית של ייצוג המדינה שלנו שם וגם משמעות של חינוך לעלייה ולמעשה פתיחת שער למדינת ישראל, גם לצעירים, גם למבוגרים בנושאים רבים ומגוונים. ופעילות כזאת גם דורשת תקציב.

עכשיו אני מתאר מה קרה לנתיב בשנים האחרונות. אם אפשר להראות, תראו, בבקשה, את השקף הראשון.
שלומית אבינח
וחזי כהן, רפרנט האוצר, בזום.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
מצוין. אגב, הוא שמע ממני את אותם דברים. אתמול הייתה לי פגישה במשרד האוצר ואנשי האוצר שמעו ממני בדיוק את התיאור הזה. הוא הולך תיכף לשמוע מה שאמרתי שם לסגן ראש אגף התקציבים.

אני הייתי כבר אחראי על נתיב פעמיים, פעם אחרונה סיימתי את האחריות שלי בשנת 2015, זאת אומרת שהתקציב האחרון של נתיב שאני סגרתי כשר המופקד עליו היה ב-2015 ואני אמרתי גם לראש נתיב וגם לאנשי אגף התקציבים שאני נדהמתי לגלות מה קרה לארגון מאז שעזבתי אותו ועד שקיבלתי אותו חזרה. בסיס התקציב של נתיב בשנת 2015 היה כמעט 64 מיליון.
היו"ר דוד ביטן
זה כולל הפעילות?
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
לא, בסיס התקציב. תיכף אני אגיד על סך הכול, כי יש בסיס ויש את על שינוייו, מה שמוסיפים במסגרת ההסכמות שיש. אז ב-2015 הוא היה 64 מיליון שקל, קצת פחות, 63.877 מיליון, בסיס התקציב בשנת 2020, עברו ארבע וחצי שנים, הוא 49 מיליון. זאת אומרת שאתה רואה, אדוני היושב ראש, בסיס התקציב ירד ב-15 מיליון שקל, שזה אחוז מטורף, זה כמעט רבע מהתקציב שהיה.
היו"ר דוד ביטן
נו, אז עלינו על נקודה נכונה.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
בוודאי. תיכף אני אדבר על סך התקציב. התקציב על שינוייו, התקציב המלא לפעילות של נתיב בשנה האחרונה כשהייתי אחראי עליו ב-2015 היה 80 מיליון שקל, 79.5 יותר מדויק. התקציב היום, בשנה הזאת בינתיים, עוד לא הגענו לאישור תקציב סופי, אבל כרגע הוא קצת פחות מ-56 מיליון שקל, זאת אומרת שזה ירד ב-23 מיליון שקל, סך התקציב. זאת אומרת שגם הבסיס ירד וגם בסוף התקציב הכולל ירד עוד יותר חזק.
היו"ר דוד ביטן
מה זה בניכוי עודפים?
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
בניכוי עודפים זה מה שהתחייבת בשנה שעברה ואתה מגלגל לשנה הזאת. זה לא רלוונטי, ההיקף התקציבי שלך זה הסכום הזה. זאת אומרת שגם כאן התקציב של נתיב ירד סדר גודל של כרבע במשך חמש השנים האלה. זאת המשמעות. מה המשמעות בפועל? ש-49 מיליון שקל שרשומים היום לא מספיקים אפילו למה שנקרא ההוצאות הקשיחות של הארגון, רק המשכורות של אנשי המטה והשליחים זה יותר מזה ולכן קרה פה אירוע חריג ביותר שמשרד האוצר, ואני רוצה לברך אותם על זה, העביר בתוך שנה המשכית, מה שבדרך כלל לא עושים, תוספת לבסיס, כי הוא פשוט הבין שהארגון לא יוכל לעשות את החובה שלו, לשלם משכורות לעובדים, לכן התקבלה תוספת של שמונה מיליון שקל במהלך השנה.

אבל מה זה מלמד, אדוני היושב ראש? שהבסיס הוא פיקטיבי, הוא לא יכול להיות 49 כי בפועל צריך רק לשלם משכורות, אפס פעילות, רק שיהיו שליחים ובודקים זכאות בלי מקומות נוספים שדיברתי ובלי פעילות במרכזי תרבות ישראליים, בלי שום דבר, רק בשביל זה צריך 56 מיליון שקל וכולם יודעים את זה ומשרד האוצר מודה בזה.

לכן היו לי שתי בקשות בפגישה אתמול עם משרד האוצר שאני שמתי על השולחן. אחת זה לגבי בסיס התקציב, אמרתי שזה לא רציני לשחק בנדמה לי, בסיס תקציב הארגון צריך לפחות, במצב נורמלי, לכסות קצת פעילות, אבל כמינימום לכסות מה שמדינה חייבת לשלם, הרי היא לא תגיד לעובד מדינה שהוא לא יקבל משכורת, זו בדיחה, לכן בסיס תקציב 49 מיליון שקל הוא לא רציני. והבסיס, אפילו משרד האוצר הודה בשנה הזו - - -
היו"ר דוד ביטן
אז הבסיס חייב להיות לפחות 60 מיליון.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
לפחות 56 מיליון או קצת יותר.
היו"ר דוד ביטן
ולזה הם מסכימים?
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
לא יודע, תיכף נשמע. אתמול אנחנו רק התחלנו במשא ומתן, עד יום ראשון יש עוד זמן. אבל זאת הדרישה הראשונה שלי שהייתה, לעשות את הבסיס ריאלי כי כולם מבינים שהוא חייב להיות ריאלי ולא יכול להיות שהארגון תלוי על בלימה ואולי בכלל יצטרך להתפרק באיזה שהיא שנה, אם פתאום תהיה עוד שנה המשכית כזו והאוצר לא יהיה כזה נדיב ולא יוסיף את השמונה מיליון שקל וכו'.

הבקשה השנייה שלי הייתה, בגלל שאני מבין את האירוע המיוחד שבו אנחנו נמצאים, זו שנה תקציבית קשה, שנת 2020, אמרתי שלקראת 2021 אני אריב איתם לכיוון של לחזור איפה שזה היה ב-2015, אבל לפחות בשנת 2020 - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל ב-20' אתה מדבר על בסביבות 60 מיליון בסיס תקציב?
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אני ביקשתי 56, אם תשיג לי 60 אני אברך אותך.
היו"ר דוד ביטן
לא, אתה צריך קצת יותר.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
בוודאי, אני אשמח.
היו"ר דוד ביטן
אבל מה שאני מבין שכוח אדם, שעל בסיסו משלמים את ה-56 מיליון, הוא לא מספיק אם יהיה גל עלייה. אז אתה חייב להוסיף את זה כבר עכשיו, אתה לא יכול ללכת על 56.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אני אגיד לך מה עוד ביקשתי, גם בנושא של כוח אדם, אבל אתה צודק, אני צריך גם להכשיר - - -
היו"ר דוד ביטן
אם ביקשת 56 לא ייתנו לך 56, ברור לך.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
לא, ביקשתי יותר.
היו"ר דוד ביטן
נו, אני מכיר אותך במשא ומתן, לא יכול להיות שביקשת בדיוק 56.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
הדבר השני שביקשתי זה להשוות את התקציב לפחות להיקף הכולל שהוא היה בשנת 19'. זה אמנם לא מספיק - - -
היו"ר דוד ביטן
62?
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
ל-62.5.
היו"ר דוד ביטן
זה רק לגבי 2020?
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
זה לגבי 2020.
היו"ר דוד ביטן
ב-2021 נתחיל מחדש.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אני ביקשתי עוד תוספת סדר גודל של 7.5 מיליון שקל לחזור פחות או יותר להיקפים של 19' פלוס קצת התייקרות שהייתה שם כדי לתפקד באופן נורמלי.
היו"ר דוד ביטן
תעלי את האוצר.
נטע בריסקין-פלג
חזי הוא הרפרנט של נתיב.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
הרוח בפגישה הייתה טובה, אני חייב לציין, אבל תשובות עוד לא קיבלתי.
קריאה
הרוח תמיד טובה, אבל לפעמים היא נושבת לכיוון הלא נכון.
היו"ר דוד ביטן
בוקר טוב, חזי.
חזי כהן
בוקר טוב.
היו"ר דוד ביטן
אתה הבן אדם שאנחנו צריכים אותו כרגע, בוא נגיד ככה. אני מבין שהתקציב שהיה ב-2019, בסיס התקציב היה נמוך, העליתם כבר 7.5 מיליון שקל לבסיס התקציב ב-2020, נכון?
חזי כהן
לא. בתקציב ההמשכי, בתקציב ה-1/12 שפועלים בו בשנת 20' עד שיאושר תקציב בכנסת אז אישרנו בעצם - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע, לפני שאתה מתחיל. צריך להיות גל עלייה מאוד גדול, אתה יודע את זה, צריכים להכין את גל העלייה הזה. אם לא נגדיל את כוח האדם ב-2020 לא נכין את עצמנו כראוי ל-2021, אז אני שואל, וזאת הדרישה שלנו, שהתקציב ב-2020 יהיה תקציב שיאפשר לנו להכין את גל העלייה ב-2021, זה ברור לך שזה מה שצריך להיות?
חזי כהן
אני לא יודע מה זה להגדיל כוח אדם, בדיונים שהיו בינינו לא דיברנו על הגדלת כוח אדם לשנת 20', דיברנו על 23 שליחים סך הכול שיפעלו בחו"ל, שבעצם זה אומר בנוסף ל-20 הקיימים בבסיס שנתיב מבקשים להמיר שלושה.
היו"ר דוד ביטן
שליחים זה כוח אדם.
חזי כהן
לא, אני אומר, דיברנו על ה-20 הקיימים ועוד שלושה שהיו זמניים במהלך השנים האחרונות, שהשר - - -
היו"ר דוד ביטן
אני רוצה להבין. חזי, אתם מבינים שהולך להיות גל עלייה או לא? מבינים את זה? זה נכנס לכם לתודעה? אם כן, אז תגדילו את התקציב.
חזי כהן
הסבירו לנו את הנתונים, אנחנו מכירים כבר - - -
היו"ר דוד ביטן
מה אתם רוצים בדיוק? שאנחנו נעשה את העלייה בזום? אי אפשר להעלות בזום, צריכים לעשות את התפקיד שם ולהביא אותם לפה. אני לא מדבר על הקליטה שלהם, זה כבר ויכוח אחר, אבל זה צריך להיות ככה. אז השר אומר ששיתוף הפעולה שלכם הוא מצוין, הוא אמר את זה עכשיו, אין שום מתקפה על האוצר, אבל אנחנו צריכים להוסיף בשנת 2020 לפחות עשרה מיליון שקל. אין דרך אחרת פשוט.
חזי כהן
בסדר, אנחנו מקיימים דיונים עם השר ועם הצוות שלו, עם נטע ועם הצוות של נתיב, אני מניח שעד הממשלה אנחנו נגיע ל - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, אנחנו בשביל זה מתחילים את הוויכוח עכשיו לקראת הדיון - - -
חזי כהן
התחלנו אותו.
היו"ר דוד ביטן
תחשבו על זה, עוד שבוע, את שומעת? כשננהל ישיבה תקראי לו בזום, אנחנו רוצים תשובה בעוד שבוע.
שלומית אבינח
מתי אתה רוצה?
היו"ר דוד ביטן
מתי שנעשה ישיבה אנחנו נעצור את הישיבה כדי לשמוע מה הוא עשה בשבוע הזה.
חזי כהן
אני רק אציין שהמספרים שהוצגו לגבי הבסיס ב-2015 היו חריגים, הם אמנם היו כמעט 80 מיליון שקל, אבל זו הייתה שנה חריגה ביחס לשנים האחרות, גם ביחס ל-14' וגם ביחס ל-16'.
היו"ר דוד ביטן
מדוע הייתה חריגה ב-2015?
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אני לא מאמין שזה היה רק בגלל שאז אני הייתי אחראי על נתיב.
היו"ר דוד ביטן
מה היה? היה גל עלייה?
חזי כהן
יכול להיות שזה בזכות השר, אבל אני חושב שבאותה תקופה היה מצב שהצריך תגבור, מצב ייחודי, בשנת 2014 התקציב עמד על 68.5 מיליון בבסיס וב-16' על 62', ב-17' על 59.5. הירידה החדה שהייתה ב-2019 נבעה מזה שהתקציב של נתיב הוצמד לשער הדולר בגלל שרוב הפעילות היא בחו"ל וחלה ירידה בשער הדולר בתקציב 2019. אנחנו כמובן נקיים את הדיונים עם נתיב ונפעל להגיע איתם להסכמות בהקדם.
היו"ר דוד ביטן
עד עוד שבוע. אנחנו נחזור אליך בזום בעוד שבוע כדי לדעת מה נעשה והאם השתפר המצב. תודה רבה.
חזי כהן
אוקיי, תודה, להתראות.
שלומית אבינח
חזי, תישאר על הזום.
חזי כהן
אוקיי.
היו"ר דוד ביטן
בבקשה, הח"כים רוצים להתייחס?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
כן, אני אשמח מאוד להתייחס. קודם כל כבוד השר, אני מברך אותך שהארגון הזה נמצא אצלך בידיים, אני יודע שאתה מכיר את הארגון, מכיר את החשיבות שלו וגם אין לי ספק שיש לך את היכולת להביא אותו למקום שהארגון הזה צריך להיות כי יש לך סיירת מצוינת וצוות מצוין.

אדוני היושב ראש, אני מסתכל על המספרים, אני הייתי ממלא מקום ראש נתיב במקביל לתפקיד שלי כמנכ"ל משרד הקליטה - - -
היו"ר דוד ביטן
יש משהו שלא היית? תגיד לי.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
הייתי הכול ושמת לב, לא מהליכוד.
שלומית אבינח
יו"ר ועדת העלייה והקליטה עוד לא היית.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
חכי. אבל אני סגרתי את התקציב של נתיב בשנת 17' ו-18' ואני עכשיו מסתכל על המספרים, אני לא הכרתי את המספרים של 19' ואני בשוק, יש פה ירידה של 7.5 מיליון שקלים.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, בשביל זה עלינו על העניין.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני לא מבין איך זה יכול להיות. אדוני, הרפרנט של האוצר, אני אומר לך, בסכום כזה הארגון הזה לא יכול לתפקד והמשמעות של זה היא שיש לך אנשים זכאי עלייה שלא יוכלו להגיע לארץ. לא מדובר פה בסכומים גדולים אם אתה מתייחס ומסתכל על תקציב המדינה ולכן אני לא חושב שאתה או מישהו באוצר יכול לקחת על מצפונו עצירה של העלייה של יהודים מאזור כלשהו וגם מהאזור של ברית המועצות לשעבר.
היו"ר דוד ביטן
כן. עוד חבר כנסת רוצה להגיד משהו? כי אני צריך לסיים את הישיבה הספציפית הזאת ולעבור לנושא הבא.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
רק רציתי לשאול, מבחינת הנתון שהשר הציג, של המתנה של חצי שנה עד תחילת התהליך, האם במצב היום ניתן להגיש מסמכים באופן מקוון לבדיקה מקדמית ואז בעצם לזמן בן אדם רק למתן תשובה שלילית או חיובית או לבירור מסוים?
נטע בריסקין-פלג
לא, אין קיצורי דרך בבדיקת זכאות, זו בדיקה מאוד מאוד אחראית, רצינית, עם תשאול, עם בדיקה מעמיקה, זה לוקח זמן, אנשים לפעמים צריכים - - -
היו"ר דוד ביטן
למה זה לוקח זמן?
קריאה
הדבר הזה נעשה בעליות אחרות.
היו"ר דוד ביטן
אתם עושים טופס, הוא אומר מה השושלת שלו ונגמר הסיפור.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
לא, אדוני היושב ראש, רק אם אפשר אני אשלים ואולי אחדד.
היו"ר דוד ביטן
הוא כותב, הסבא שלי ככה, דודה שלי ככה, עושים חשבון, עושים הצלבות.
קריאה
ביטן, זה לא עלייה ממרוקו.
נטע בריסקין-פלג
לא, לא, לא.
היו"ר דוד ביטן
לוקח ארבעה חודשים, זה ביקורת שלי אליכם, ארבעה חודשים לעשות בדיקה כזאת פשוטה? הגזמתם.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אדוני היושב ראש, אם זה היה - - -
היו"ר דוד ביטן
גם כן, תקצרו את זה מיד.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
אנשים ממתינים בתור ארבעה חודשים.
היו"ר דוד ביטן
על מה? בגלל שהבדיקה לוקחת? על מה?
טלי פלוסקוב (הליכוד)
כי אין אנשים, כי אין מי שיעבוד, זה בדיוק מה שמדברים פה.
היו"ר דוד ביטן
עושים טופס, עושים את השושלת ונגמר הסיפור, אלא אם כן הוא שיקר, צריך לבדוק האם יש פה שקרים, לעשות הצלבות ונגמר הסיפור. ארבעה חודשים לבדוק דבר כזה? הגזמתם.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אדוני היושב ראש, תרשה לי התייחסות לזה. אם השיטה הייתה כמו שאתה מתאר היו פה תוך שנה - - -
היו"ר דוד ביטן
זו השיטה, לא?
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
לא, תיכף אני אסביר לך מה השיטה. אם זה היה ככה תוך שנה היו פה - -
היו"ר דוד ביטן
אז ככה צריכה להיות השיטה.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
- - היו פה 20 מיליון איש. מה הקשר שלהם לעם ישראל אני לא יודע, אבל 20 מיליון איש היו מגיעים לפה.
היו"ר דוד ביטן
אני לא חושב שאתה צודק.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אני אגיד לך מה השיטה. השיטה היא, היות שבברית המועצות לשעבר, בשונה מכל העולם היהודי במערב, אין קהילות שכוללות את כולם וכולם מכירים את כולם, השיטה היא הוכחה באמצעות מסמכים, אתה מביא מסמכים של תעודות לידה בתקופה שכתבו מי יהודי.
היו"ר דוד ביטן
נו, בסדר, הוא מביא, כמה זמן לוקח להביא? הוא מביא לך את הכול, הבדיקה אחרי שהוא מביא זה בדיוק יומיים, מה העניין?
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אני אגיד לך. זה בדרך כלל מסמכים שחוזרים - - -
היו"ר דוד ביטן
אין לכם הכול במאגר מחשב כמו בית הדין הרבני? הכול תכניסו למחשב, זה הכול.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אדוני היושב ראש, לא, זה לא כזה פשוט, כי היום כבר לא כותבים במסמכים לאום, המסמכים הם מתקופה של סבא וסבתא ויש לצערי תעשייה שלמה של זיופים של המסמכים האלה. לכן אם המסמכים הם לא ותיקים, אלא חדשים, אז צריך בדיקה מצליבה בארכיונים לראות שזה לא מזויף.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
זה משפט המפתח, שתבין.
היו"ר דוד ביטן
בגלל שיש זיופים? על זה לא חשבתי, שיש זיופים כאלה.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אוה, אתה יודע כמה?
היו"ר דוד ביטן
אז תעסיקו בן אדם שמומחה לזיופים.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
יש, את מי הם מעסיקים?
היו"ר דוד ביטן
אז כמה זמן לוקח לו לבדוק? שבוע.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
יש מכונה שלמה שעומדת בכל נציגות. מה שניסיתי להגיד זה לתת הצעת ייעול - - -
היו"ר דוד ביטן
אפשר לחשוב, אתה שם בן אדם מומחה, אתה קונה מעבדה ואתה עושה את הבדיקות של המסמכים.
נטע בריסקין-פלג
יש לנו מכונות.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
כל זה יש, כל זה יש.
היו"ר דוד ביטן
תחליט, אם אתה עושה את זה מהר אתה גם חוסך כסף.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
כל זה יש.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אתה יודע איזה ריב היה לי עם משרד האוצר כשקנינו את המכונות האלה, מכונות זיוף? חבל לך על הזמן.
היו"ר דוד ביטן
אני אגיד לך מה היית צריך לעשות, לא טיפלת בזה נכון, היית צריך לקחת את הישנים של המשטרה ואז היית מקבל מהם והם היו מקבלים היום ממשרד האוצר תקציב. הבנת?
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב ראש, הכוונה שלי אחרת - - -
היו"ר דוד ביטן
עדיף שיהיה לך ישן מאשר חדש.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
ברור שצריך להצליב ולבדוק. הכוונה כדי לקצר את התורים, כרגע גם אין לכם קבלת קהל כמעט, בגלל הקורונה, בגלל כל המגבלות, האם יש אפשרות להגשה מקדמית של כל המסמכים?
נטע בריסקין-פלג
אנחנו עושים את זה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
מקוון?
נטע בריסקין-פלג
כן, וחוץ מזה אנחנו הולכים לעבור למערכת מקוונת ובשביל זה צריך תקציב.
היו"ר דוד ביטן
רבותיי, אני חייב לסיים את הישיבה בקשר לנתיב. קודם כל אני רואה שהנושא הזה מטופל על ידי השר. אני רואה שאתה מטפל בזה כמו שצריך, אז אני סומך עליך.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
אני צריך סיוע.
היו"ר דוד ביטן
אני אעזור לך, אבל מה שאני מבקש ממך זה דיווח לוועדה אם הנושא הזה נפתר ואיך נפתר. ונתיב, תקטינו קצת את המועדים, זה לא בסדר הדבר הזה. אוקיי? גם אתם צריכים להתייעל, לא רק אנחנו צריכים לארגן יותר תקציב וכו', הזמנים צריכים להתקצר שכדי שיהיה גל עלייה אנשים לא ימתינו שנתיים על מנת לעלות.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
כאן אני מסכים איתך חד משמעית. באותה שנת 2015, גם כן היה אז גל עלייה גדול, כשהייתי אחראי על נתיב אני נתתי הנחיה לקצר זמנים, חודש גג המתנה והצלחנו להגיע לזה, אבל היה תקציב בהתאם, היה 80 מיליון.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אבל אתה חייב לצמצם את הזמנים של ההחלטות והבדיקות.
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
ברור.
היו"ר דוד ביטן
הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים