פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



5

הוועדה לזכויות הילד
01/07/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 1
מישיבת הוועדה לזכויות הילד
יום רביעי, ט' בתמוז התש"ף (01 ביולי 2020), שעה 10:35
סדר היום
מינוי יושב ראש
נכחו
חברי הוועדה: איתן גינזבורג – יו"ר ועדת הכנסת
יוסף ג'בארין – היו"ר
סעיד אלחרומי
ווליד טאהא
אחמד טיבי
אוסאמה סעדי
איימן עודה
ג'אבר עסאקלה
שלמה קרעי
יפעת שאשא ביטון
אנטאנס שחאדה
עאידה תומא סלימאן
מוזמנים
יושב ראש הכנסת יריב לוין
ירדנה מלר הורביץ – מזכירת הכנסת
ייעוץ משפטי
שמרית גיטלין שקד
מנהלת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


מינוי יושב ראש
היו"ר איתן גינזבורג
ברשות יושב ראש הכנסת אני מתכבד לפתוח את ישיבתה בכנסת הנוכחית של הוועדה המיוחדת לזכויות הילד. ברשויות המקומיות קוראים לה הוועדה לקידום מעמד הילד אבל כאן קוראים לה הוועדה לזכויות הילד. בהתאם להוראות סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת, הוועדה תבחר יושב ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת.

ועדת הכנסת החליטה להמליץ לוועדה לזכויות הילד לבחור בחבר הכנסת יוסף ג'בארין כיושב ראש הוועדה וזה כבוד. אני מודה לחברת הכנסת יפעת שאשא ביטון שהייתה יושבת ראש הוועדה. זה מכובד שאת נמצאת כאן ותודה לך, השרה לשעבר.

אני אעלה את ההצעה להצבעה. מי בעד בחירתו של חבר הכנסת יוסף ג'בארין כיושב ראש הוועדה?

הצבעה
בעד – פה אחד
אושר
היו"ר איתן גינזבורג
פה אחד יוסף ג'בארין נבחר לכהן כיושב ראש הוועדה המיוחדת לזכויות הילד. בבקשה, אדוני היושב ראש, תפוס את מקומך.

לפני שניתן לך לנהל את הישיבה, ניתן ליושב ראש הכנסת לברך אותך בהקשר הה.
יו"ר הכנסת יריב לוין
בוקר טוב לכולם. יוסף, הייתי אומר שעברנו איזו כברת דרך מאז ימי האוניברסיטה.
היו"ר יוסף ג'בארין
נכון.
יו"ר הכנסת יריב לוין
חברי לספסל הלימודים והיום יושב ראש הוועדה. אני אברך אותך בברכת הצלחה גדולה. אתם יודעים שבתקופה האוניברסיטאית יש כאלה שבאים לאוניברסיטה ויש כאלה שלומדים. אני לא רוצה לומר לאיזו קטגוריה אני השתייכתי אבל אני יכול לומר לכם לאיזו קטגוריה יוסף השתייך. אני חושב שזה לא רק באוניברסיטה אלא לפני שהגעת לכנסת עשית קריירה מפוארת בתחום המשפטי ואין לי שום ספק שכאשר מדובר בוועדה שעוסקת בנושא של זכויות ודאגה לאלה שבאופן טבעי קולם לא נשמע ואין להם אפילו זכות בחירה, דור העתיד שלנו, אני חושב שאתה מביא אתך מטען אישי ויכולות שיוכלו להרים את הטיפול בנושא הזה לגבהים חדשים.

הוועדה הזו היא מקום בו עוברים ונחשפים בו להרבה מאוד דברים שלא פעם הם דברים מרגשים ולא פעם הם גם דברים כואבים מאוד. אני מזכיר למי שהיה שותף כאן לדיונים שהתקיימו כאן בימים שהשרה דהיום אורלי לוי אבקסיס פעלה בוועדה למשל בנושא של כת לב טהור ובנושאים אחרים, באמת דברים הרבה פעמים קורעי לב. אני חושב שיש כאן מספר חברי כנסת – השרה לשעבר ויו"ר ועדת הקורונה דהיום, יפעת שאשא ביטון היא אולי הדוגמה הבולטת ביותר - שבאמת מקדישים לנושא הזה והנושא הזה בוער בנשמתם. הוועדה הזו בהחלט הפכה למקום שהוא מוקד של פעילות משמעותית ושל קידום לא מעט יוזמות ומהלכים שנועדו גם לעזור וגם להגן על הילדים האלה שהם דור העתיד שלנו.

אני בהחלט מברך אותך. אני חושב שזו זכות גדולה. אני חושב שהוועדה הזאת נמצאת באמת בידיים הכי מקצועיות שאפשר היה להעלות על הדעת ואני בטוח שהכנסת כולה תתברך בעשייה שאתה תעשה במסגרת הוועדה הזאת.

המון הצלחה.
היו"ר יוסף ג'בארין
תודה רבה. פטור בלא כלום אני לא יכול כי היה שושבין לדבר הזה. אני חושב שראוי לציין את מי שלא נאבק, נלחם, שבראש הוועדה הזו יעמוד יוסף ג'בארין, יו"ר הסיעה אחמד טיבי. אני חושב שמגיע לו הרבה מאוד קרדיט בהקשר הזה. אם אתה רוצה לברך את היו"ר, נראה לי ראוי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתה צודק. לא היה קל. במשך כחודש ניהלנו מגעים, היו"ר מכיר אותם, איתן מכיר אותם באופן אישי לוחץ, והיו רגעים שחשבנו שלא נגיע לרגע הזה. יוסף לא היה כלל מתוח בתקופה הזאת. אני חושב שההישג הזה הוא הישג של הרשימה המשותפת שלראשונה היא עומדת בראש הוועדה הזאת, הוועדה לזכויות הילד. הוועדה היא ועדה חשובה למרות שהיא לא סטטוטורית. היא ועדה חשובה. הנושא חשוב, נושא זכויות הילד חשוב. זה נושא אוניברסלי אבל יוסף גם בא מהחברה הערבית ו-60 אחוזים מהילדים בחברה הערבית הם מתחת לקו העוני. ילדים באופן כללי בארץ, לעתים הם כתובת לאלימות. זכויות, חינוך, זכויות סוציאליות וזכויות נוספות. לכן אני חושב שליוסף יהיה הרבה מה לעשות.

צדקת אדוני היושב ראש, ליוסף יש רקורד של עשייה גם כמשפטן, גם בפרלמנט, ואני בטוח שהוא יעשה רבות כדי לקדם את הנושאים שחשובים לכלל הציבור בארץ, בכל מה שקשור לוועדה לזכויות הילד.

מגיעה לך, איתן, מילה טובה. אני מעריך מאוד את ההקשבה שלך ושל השר אבי ניסנקורן לדרישה שלנו שהוועדה הזאת תעבור לרשימה המשותפת. זה לא מובן מאליו. מברוק יוסף ובהצלחה.
היו"ר יוסף ג'בארין
אני קודם כל בהחלט שמח על האווירה החיובית והקונסטרוקטיבית. אולי רגע נדיר וחריג של אחדות בבניין הזה. כבוד היושב ראש התייחס לימים בהם למדנו ביחד והאמת היא שיש משהו טוב מתקופות לימודים גם כאשר יש הרבה חילוקי דעות וגם כאשר נמצאים בשני הקצוות במפה הפוליטית ועדיין אפשר לשמר שיח. יצא לנו גם לשוחח על ענייני משרד התיירות עת כבודו היה שר התיירות.

אני ניגש למשימה הזאת באמת מתוך אמונה שאני יכול לקדם את הנושאים החשובים של זכויות הילדים בישראל. אלה הילדים של כולנו. ילדים, אחים. אני מתחייב לפעול להגנה על זכויותיהם - ילדים שחיים בעוני, ילדים, נערים ונערות שנפגעים מאלימות, ילדים שהמערכת השאירה אותם בהרבה הקשרים מאחור ואפילו פלטה אותם החוצה בהקשרים מסוימים – ולהיאבק על הזכויות של כל הילדים, יהודים וערבים, חילוניים וחרדים.

אני חושב שזה באמת אחד הנושאים שיכול לאחד את העשייה הפוליטית.

אני חייב לציין את מעמדם של הילדים הערבים באופן מיוחד. שני שלישים מהילדים הערבים הם מתחת לקו העוני, במיוחד בנגב ובדרום. זה מחייב אותנו גם להתייחס לנושאים הללו בנוסף כמובן להקשרים התרבותיים, למערכת החינוך, לשירותי הרווחה.

אני רוצה להודות לכם על האמון, איתן ודוקטור טיבי, תודה על ההישג הזה. אני חושב שהרשימה המשותפת, בפעם הראשונה יש לה שתי ועדות פרלמנטריות בכנסת וזה הישג חשוב. כפי שאולי אתם גם יודעים זו ועדה שחברתנו לשעבר מהמפלגה הקומוניסטית תמר גוז'נסקי פעלה להקים אותה בשנת 1999 וגם עמדה בראשה. לכן גם ברמה הפוליטית הזו אני מרגיש מעין סגירת מעגל.

בנוסף לעניין המקצועי, הנושאים של זכויות אדם, זכויות ילדים, ליווי אותי בכל העשייה שלי כמרצה למשפטים וזכויות אדם ואני מרגיש כאן שנפתחה עבורי עוד זירה להמשיך את העשייה והמאבק בתחומים הללו.

תודתי גם לכל חבריי ברשימה המשותפת. אמרתי, דוקטור טיבי, ג'אבר, אוסאמה, עופר, סעיד, וואליד, אנטאנס, ראש הרשימה איימן עודה.

תודה גם ליושבת ראש הוועדה הקודמת והשרה לשעבר. אני הייתי חבר אצלך בוועדה ובאמת קיבלתי רושם מאוד חיובי על העשייה כאן. זה גם עזר לי לקבל את ההחלטה הזאת.

תודה כמובן לשלמה על התמיכה.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
אני אשמח לומר משהו ולברך.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ברשותך, אני צריך ללכת לישיבת כנסת. אני מתנצל.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
אני אהיה קצרה. קודם כל, תודה רבה יושב ראש הכנסת. אחרי שדיברת חשבתי שאנחנו שנינו הגענו מהסגל בתל-חי לוועדה לזכויות הילד. כנראה יש משהו בחיבור הזה.

אני מוכרחה לומר לך יוסף שמאוד טבעי לי לראות אותך בכיסא הזה. אנחנו ידענו בוועדה הרבה מאוד רגעים של אחדות ועבדנו ביחד והייתם שותפים בהרבה מאוד מהדיונים. אתה יודע עד כמה הוועדה הזו היא באמת חשובה ומשמעותית ועם הרבה מאוד נושאים שיש לגעת בהם ולעקוב אחריהם כולל דברים שהם מאוד בוערים והם על סדר היום בכל מה שקשור לנושא של מעונות היום וגילי לידה עד שלוש.

אין לי ספק שאנחנו נמשיך לשתף פעולה. אני אשמח להיות כאן בכל רגע שצריך ואני סומכת עליך שאתה תעשה את הדברים הנכונים ובזמן הנכון.

שיהיה לך הרבה מאוד בהצלחה.
היו"ר יוסף ג'בארין
תודה רבה. את מוזמנת קבוע לישיבות הוועדה.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
מברוק יוסף, מברוק לכולנו. מעריכים מאוד. אנחנו מאמינים שהוועדה הזו, שהיא כל כך חשובה, ועדה של ההווה וכל כך של העתיד, אחד כמוך שהצליח בכל דרך בה הלך, אנחנו בטוחים שאתה תוביל את הוועדה בראייה הוליסטית למען כל הילדים. אם יש נושא שצריך להסתכל עליו בכל האנושיות שיש, בוודאי אלה הילדים של כולם.

משהו פוליטי. לצערי הרב יש גם פוליטיקה. יש כפרים בלתי מוכרים, יש ילדים שחיים בעוני מחפיר ואנחנו בטוחים שדווקא אתה עם התפיסה הפוליטית, האידיאולוגית וההוליסטית שלך תוביל את הוועדה למקומות הכי נכונים ותעשה דבר שכל כך חשוב עבור כולם.

אגב, בדרך כלל אומרים שהגבר הוא אבא של הילד או האישה היא אימא של הילד. יש משהו בערבית שאומר שהילד הוא אבא של הגבר. זאת אומרת, מהילד יוצא הגבר. איך שאתה מחנך, כך הוא יוצא. הוא אבא של הגבר העתידי או האישה שהיא האימא העתידית. לכן השקעה שלך כאן היא השקעה מאוד חשובה ונחוצה לכולנו.

יישר כוח.
היו"ר יוסף ג'בארין
תודה רבה. כבוד היושב ראש, אני אומר לך שאנחנו חונכנו על השיר המאוד מפורסם של תאופיק זיאד. הוא אומר: אני מקריב את מחצית החיים שלי למי שגורם לילד שבוכה לחייך. זו התורה הפוליטית והחברתית.
שלמה קרעי (הליכוד)
כמי שמגיע ממשפחה של 17 ילדים – אני בכור ל-17 אחים ואחיות - ויש לי בעצמי שישה, תבין שהוועדה המיוחדת לזכויות הילד אצלי היא מחוץ לפוליטיקה. אנחנו יכולים להמשיך לריב ולצעוק אחד על השני במליאה ובוועדות אחרות אבל כאן אני שמח מאוד שהוועדה הזאת קמה וטוב מאוד שאתה עומד בראשה עם הגישה - כמו שסיפרו כאן – המיוחדת שיש לך לילדים.

אני אהיה כאן לכל דבר שנצטרך בשביל כל ילדי ישראל. אני מברך אותך בהצלחה.
היו"ר יוסף ג'בארין
תודה. אתה חבר ועדה ואני מזמין אותך להיות שותף לעשייה כאן.
יפעת שאשא ביטון (הליכוד)
אתה מקבל פנינה. יש לך צוות מדהים, מדהים, מדהים.
היו"ר יוסף ג'בארין
כן. תמי ברנע היא מנהלת הוועדה ויש עליה.

תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:51.

קוד המקור של הנתונים