ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 01/07/2020

תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקאות) (תיקון), התש"ף-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



26
ועדת הכספים
01/07/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 82
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, ט' בתמוז התש"ף (01 ביולי 2020), שעה 10:00
סדר היום
הצעת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופת גמל) (הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקאות) (הוראת השעה), התש"ף–2020
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
קרן ברק
אופיר כץ
מיקי לוי
אלכס קושניר
שלמה קרעי
מיכל שיר סגמן
מוזמנים
אברהם כהן - מנהל תחום קופות גמל, רשות המסים, משרד האוצר

הילה דוידוביץ- בלומנטל - עו"ד, משרד המשפטים

משה ברקת - הממונה על שוק ההון, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון

ברוך לוברט - רשות שוק ההון, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון

ענת גואטה - יושבת-ראש הרשות לניירות ערך
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
אייל בן ארי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
הילה לוי




הצעת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופת גמל)(הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקאות)(הוראת השעה), התש"ף 2020
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. הצעה לסדר לחבר הכנסת ינון אזולאי, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, אנחנו רואים שהולכים שוב לקראת סגירת המשק או יותר נכון, סגירת ערים. אני מקווה שזה יהיה באמת שוויוני ולא רק ערים שצבועות עם כיפה שחורה. אם צובעים באדום, אז ערים שבאמת זקוקות לזה. אין עניין שיסגרו עיר כזאת או אחרת, אבל ההשלכות של סגירת ערים הן השלכות כלכליות. אנחנו רואים אנשים שלא קיבלו אותם לעבודה גם מחוץ לזה וצריך להיערך. אני חושב שצריך להביא את הנושא הזה לדיון בוועדה על מנת לראות איך באמת מתארגנים, ולא שאחרי מעשה אנחנו נצטרך לאשר לאוצר כל מיני תוכניות.

דבר נוסף, משרד הרווחה נתן למעונות היום פיצוי לחודש יוני. סיפרתי בעבר שאיציק דניאל הוציא מכתב שמבטלים את הפיצוי למעונות היום, אבל בשבוע האחרון נסגרו מעונות יום לגמרי. משרד האוצר עדיין לא נתן את דעתו מה הולך להיות עם הפיצוי הנוכחי, על כך שאנשים סגרו את המעונות שלהם וההפסדים שלהם גדולים מאוד, גם בנושא תשלומי הורים וגם בנושאים של המעונות עצמם. גם אלה דברים חשובים שיגיעו לוועדה הזאת וחשוב לראות ולשמוע איך אנחנו מקדמים אותם. תודה.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להתייחס לדברים שאמרת. ביום שני הקרוב, בעזרת ה', בישיבה הבאה של ועדת הכספים אבקש לקיים דיון על ההשלכות הכלכליות על היישובים שבהם יהיו הגבלות תנועה או סגר. ההשלכות שיש גם על הרשויות המקומיות וגם על הציבור. אנחנו נדון בעניין הזה באופן רציני וכמובן, אם תרצה להתייחס לעניין הזה, תגיד לטמיר שירשום אותך. אני הולך לקיים על זה דיון רציני.
ינון אזולאי (ש"ס)
תודה רבה.
היו"ר משה גפני
כל הזמן אמרתי שלא נקיים דיון כי הייתה חקיקה שהיינו צריכים להשלים אותה קודם, אבל הפנים שלנו היום הם בדיוק כמו שאמרת: הסגר שהולך ומתרבה, הגבלות התנועה שהולכות ומתרבות. אנחנו צריכים לתת את הדעת על הנושא הכלכלי, איך אנשים יעמדו בזה, איך רשויות מקומיות יעמדו בזה, איך ציבור, איך עסקים.

כמה ימים אחרי זה אני מתכוון לקיים דיון טרום תקציב, טרום חוק הסדרים. יש דברים שחברים ביקשו, יש את מה שאתה מעלה עכשיו וגם ביקשת עוד דברים. אני אתייעץ ואחליט איך עושים את זה, אבל אני מתכוון לקיים דיון בטרם מגיעים לכאן גם חוק ההסדרים וגם חוק התקציב, והם יגיעו. אני רוצה לקיים דיון על בעיות שהועלו כאן. בשבוע הבא אני מקיים דיון על הסגר, הגבלות התנועה והיישובים ושבוע אחרי זה נקיים דיון על בעיות שיש. האמנים, למשל – עשיתי חשבון, מה יש לנו לקיים דיון? מה אנחנו יכולים לעשות בזה? אנחנו יכולים להגיד שאנחנו מבקשים שייתנו להם כסף, בסדר? אז אני יכול להגיד את זה לשר האוצר גם בשיחת טלפון. אבל אם אנחנו מקיימים את הדיון הזה טרום הדיון על התקציב ועל חוק ההסדרים, זה מקבל משמעותית אמיתית של ועדת הכספים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו גם צריכים לפקח ולראות שהפיצויים מגיעים ולא שמבטלים להם אחר כך, כמו שעשו במעונות היום.
היו"ר משה גפני
בסדר, תודה. קרן, בבקשה.
קרן ברק (הליכוד)
אני מתחברת למה שאמרת. אנחנו שומעים כל הזמן שמגדילים את המענקים ולדעתי אנחנו צריכים לעשות דיוני הוכחת ביצוע. זורקים מספרים ואומרים: בוצע מתוך שניים, מתוך חמישה, חצי וכולי. אנחנו צריכים לראות את זה בתוכנית מפורטת – הבטחות מול ביצוע, ואז נדע על מה לשים גז.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אנחנו מבקשים את זה בכל פעם.
קרן ברק (הליכוד)
נכון, אבל עכשיו אנחנו יכולים להיות קצת יותר לפני חוק ההסדרים ולראות תוכניות מול ביצוע. אנחנו יכולים להגיד שעד שזה לא מבוצע, לא עוברים לשלב הבא של התוכניות שלהם.

דבר שני, ענף התיירות – אנחנו חייבים להתייחס אליו בדיון אחר לחלוטין, כי זה ענף שלא יחזור לפעילות בשנה הקרובה ואנחנו צריכים להחליט מה עושים איתו. מה קורה עם הענף הזה? אני לא מרגישה שנעשות מספיק עבודות מטה. אתמול הקמתי את ישיבת התיירות, אז זה גם חשוב לי ברמה האישית.

דבר אחרון, העובדים הסוציאליים. ביקשתי ועדה משותפת לכספים ורווחה. אני ויעקב אשר ביקשנו יהיה דיון מהיר בוועדת הכספים, אחרים ביקשו בוועדת הרווחה ואישרו לקיים את הדיון בוועדת הרווחה. ביקשתי את האופציה שתהיה ועדה משותפת לכספים ורווחה כי בסוף זה על הסכמי שכר וזה לא ייגמר בוועדת העבודה והרווחה. אני אשמח אם תיתן את הדעת על זה.
היו"ר משה גפני
לגבי הנושא הזה, אני לא רוצה לקחת מוועדות אחרות דברים שנוגעים אליהן. החלק התקציבי באמת נוגע לפה.

מיקי לוי, אני חוזר לכבודך ואני עונה לקרן, אבל לפני זה אני רוצה לחזור על מה שאמרתי לינון אזולאי. ביום שני הבא, בעזרת ה', אני מעלה לדיון את הנושא של היישובים והרשויות המקומיות שיש בהם הגבלות תנועה וסגר – אנחנו הולכים לכיוון הזה. הוועדה תקיים דיון בעניין הזה ואני רוצה לדעת איך מטפלים בבעיות הכלכליות שלהם. יש יישובים שנסגרים; יש יישובים שיש בהם הגבלות תנועה; יש יישובים שלא יצאו בהם לעבודה. אנחנו לא יכולים לעמוד ולכן אני מקיים דיון בנושא ביום שני. שבוע לאחר מכן אני אקיים דיון טרום תקציב וטרום חוק הסדרים על כל הנושאים, גם מה שאתה העלית. נעלה את הנושאים האלה ונתחיל לדון בהם.

קרן העלתה את הנושא של התיירות. ביום שני אני אביא לדיון את הנושא הזה והבטחתי שאני אעלה את הנושא של טבריה. בעיית הבעיות בטבריה היא התיירות. הבטחתי גם לאנשים בטבריה ואמרתי להם שבהזדמנות כשקצת נתפנה נקיים דיון על טבריה. טבריה היא כמשל. כשנסגרים בתי מלון, זה בעצם משתלב עם אותו דיון על הרשויות המקומיות, רק שאנחנו מפנים זרקור על טבריה. למעשה זה הדיון הראשון שעליו דיברתי בנושא הכלכלי. אני מציע לך להעלות את נושא התיירות בדיון על טבריה. טבריה זה תיירות – על מה היא מבוססת? למה היא נופלת? הם מתקשרים אליי והם בעיקר נופלים כי ברגע שסוגרים את העיר או סוגרים שכונות בעיר, אנשים מבטלים את ההזמנות והתיירות נפגעת. אני מציע לטפל בעניין הזה ואני אומר לכם את האמת – אנחנו לא הרבה חברי כנסת – אני לא אוהב לקיים דיון כשאני יודע שבסוף לא יוצא ממנו כלום. בשבוע הבא מתחילים לקיים את הדיונים על חוק ההסדרים ועל התקציב ואם אנחנו נקיים טרום דיון על זה, יש לזה משמעות. זה לא שאנחנו מדברים באוויר.
קרן ברק (הליכוד)
ומה עם תוכניות מול ביצוע?
היו"ר משה גפני
מצוין. זה התפקיד שלנו. תוכניות מול ביצוע – זה הפיקוח על עבודת הממשלה, וזה יהיה.
ינון אזולאי (ש"ס)
צריך לדרוש שנציגי הממשלה יבואו לפה.
היו"ר משה גפני
בוודאי, מה זאת אומרת?
ינון אזולאי (ש"ס)
תשאל את מר ברקת אם קרה לו משהו מפעם שעברה שהוא הגיע לכאן. לא קרה לו כלום, היה לו כייף והוא בא עוד פעם. אני אומר לך, שהנציגים יבואו לפה.
היו"ר משה גפני
מה חשבת?
קרן ברק (הליכוד)
נציגים ממש – ערן יעקב, לא גיא. נציגים ממש.
היו"ר משה גפני
התכוונת לערן יעקב? בסדר. יבואו, יבואו. אין דבר כזה שלא באים, אין מציאות כזאת.
אנחנו עוברים לנושא שלשמו התכנסנו
תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופת גמל) (הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקאות) (הוראת השעה), התש"ף-2020. מר ברקת, למה הגעתם? ביקשתי שבמהלך השבוע הזה תגיעו להסכמה, גם איתנו וגם עם החברים שהיו איתנו. לאן הגעתם?
משה ברקת
יש דבר אחד שאני חייב לשאלת חברת הכנסת קרן ברק. היא העלתה נקודה חשובה מאוד, שחשובה גם לנו בנושא השקיפות. אני לא אלאה אתכם במצגת המלאה, כמובן, אבל אני רוצה להציג שני שקפים כדי להראות לכם איזה גילוי ניתן היום לציבור בנושא הזה. אפשר להעלות את המצגת?
היו"ר משה גפני
לא, תגיד בעל-פה.
משה ברקת
טוב מראה עיניים בנושא הזה.
היו"ר משה גפני
תגיד, תגיד.
משה ברקת
אלה שני שקפים שלא ראיתם. קיימת חובת דיווח לעמיתים וזה מה שאתם רואים בדוח השנתי. בדוח השנתי אתם מקבלים את דמי הניהול מההפקדה ומהחיסכון – אלה דמי הניהול שנגבים על ידי הגוף המוסדי. בנוסף לכך, אתם רואים את הוצאות ניהול ההשקעות – יש פירוט של מה שנגבה מצדדים שלישיים.
היו"ר משה גפני
שגית, אתם הסכמתם לזה?
אייל לב ארי
אלה הדברים שקיימים היום בדוח.
קרן ברק (הליכוד)
הוא אומר מה קיים ואנחנו נשפר את זה היום.
שגית אפיק
אנחנו חושבים לשפר את זה ואנחנו חושבים שצריך לקבוע הוראה יותר ספציפית. תן לו להשלים.
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה דיון, אני רוצה להצביע.
משה ברקת
אני בעד לשפר, אבל בוא נראה קודם מה יש.
היו"ר משה גפני
אבל רק בקצרה, כי לא תכננתי דיון. תכננתי שתבואו, תגידו שהסכמתם ונצביע.
משה ברקת
דבר חשוב הוא תשואת המסלול נטו אחרי הוצאות ישירות. מה שאנחנו רוצים זה לא כמה עולה לי, אלא כמה קיבלתי נטו. זה הדבר החשוב – כמה קיבלתי נטו.

שקף אחרון – תראו פה איזו רמת פירוט ואני אסביר. ברמת המסלולים השונים של תוכנית הפנסיה שלך, את מקבלת את פירוט ההוצאות הישירות לפי סוגים שונים של הוצאות: כמה היה בחו"ל בקרנות השקעה, כמה היה בארץ בקרנות השקעה, כמה היה בקנייה ומכירה של ניירות ערך, כמה היה בהשקעה בתשתיות, כמה בהשקעה בנדל"ן.
קרן ברק (הליכוד)
עזוב את הפירוט. מה אמרת בהתחלה?
משה ברקת
את מקבלת פירוט באתר של החברות, על כל ההוצאות הישירות לפי סעיפים.
אייל לב ארי
זה לא מצורף לדוח.
משה ברקת
יש שקיפות. זה לא מצורף לדוח.
קרן ברק (הליכוד)
אני אחדד את השאלה. הכסף שלי מושקע בקרן פנסיה ואני רוצה לדעת מהדוח שלי מה עשו עם הכסף שלי – האם השקיעו בקרן שהיא רווחית? אני רוצה לדעת אם היא רווחית. אולי השקיעו בקרן שהיא הפסדית? אני כאזרח רוצה לדעת.

נתנו לכם את הכסף להשקיע, עכשיו אני רוצה לדעת האם השקיעו בקרנות רווחיות או לא. אני לא חושבת שהם רוצים להשקיע במשהו לא רווחי. כולם רוצים. אבל לפעמים יש עוד כל מיני שיקולים, לפעמים יש מערכות יחסים כאלה ואחרות. ואם הם יידעו שאני יודעת במה הם השקיעו ואני יודעת מה התשואה, אני חושבת שהם יחשבו פעמיים לפני שהם יעשו.
היו"ר משה גפני
קרן, תודה.
שגית אפיק
ואני רוצה להוסיף שאת רוצה לדעת בכמה זה מעלה לך את דמי הניהול. את רוצה להבין את ההשפעה של זה.
אייל לב ארי
זה לא קשור. דמי הניהול מופיעים בכל מקרה.
שגית אפיק
הוצאות ישירות.
משה ברקת
ההוצאות הישירות, כמו שאמרתי לכם, מה שמקבלים בדוח השנתי ומה שמקבלים באתרים של החברות. במסגרת השקיפות אנחנו בוחנים להכניס חלק מזה גם תוך הדוח.
שגית אפיק
למה שהם יחפשו באתר ולא בדוח?
קרן ברק (הליכוד)
הרי כולנו רוצים שיהיה הכי טוב, כולנו רוצים שזה יושקע בצורה הכי טובה, כולנו רוצים שהעמיתים יקבלו את התשואות הכי טובות. יכול להיות שזה לא יעניין אותי, אבל יש אנשים שזה כן מעניין אותם. אם אני אדע במה זה מושקע ואראה מול העיניים שלי בדוח, אני חושבת שזה יטייב את עבודת המשקיע עצמו כי הוא יידע שהוא תחת עיניים פקוחות. ואני לא מצליחה להבין על מה אתם מתווכחים, זה אמור להיות אינטרס שלכם. אתם אמורים גם לרצות בזה.
משה ברקת
אנחנו לא מתווכחים, אנחנו מסבירים. את לא רוצה לקבל ספר טלפונים במקום דוח. המידע נמצא, הוא נמצא באתרי החברות. יש לך פירוט של ההשקעות שאת מקבלת ברמת נכס בודד. את מקבלת ברמת הנכס הבודד שהשקיעו בו. ברמה כזאת. יש פירוט שנמצא אצלנו באתר.
קרן ברק (הליכוד)
אז מה הבעיה להנגיש לי את זה?
משה ברקת
זה מונגש. את נכנסת לאזור האישי שלך.
קרן ברק (הליכוד)
מה זה "את נכנסת"? סבתא שלי לא נכנסת לאתר. סבתא שלי, לא בא לה להיכנס.
היו"ר משה גפני
משה, אנחנו מציעים את הנוסח הזה שבו יהיה בתקנות שיצטרכו למסור את הפירוט. אין ויכוח לגבי העניין ולא צריך לחפש.
משה ברקת
יש את זה, יש הוראות. קיימות הוראות.
היו"ר משה גפני
אז מה הבעיה?
קרן ברק (הליכוד)
תסביר לי מה הבעיה. אני חייבת להבין על מה אתה נלחם, למה לא.
משה ברקת
אני לא מבין למה צריך לעשות הוראות, להוראות שכבר קיימות. את זה אני לא מבין. יש הוראות שנמצאות בסמכויות ממונה והוא נותן הוראות גילוי. עובדה שכולם נותנים את הגילוי הזה, אז מה הסיבה? אולי נעשה את זה בחקיקה ראשית? אולי נשים הוראות גילוי בחקיקה ראשית?
היו"ר משה גפני
לא, לא. אתה מכיר את מה שאנחנו ניסחנו?
משה ברקת
בוודאי, בוודאי. יש שקיפות מלאה.
היו"ר משה גפני
לא, את מה שאנחנו ניסחנו אתה מכיר? יש בעיה? הרי זה מה שעלה פה בדיון.
ברוך לוברט
אדוני, אין טעם לחזור על הוראות שכבר קיימות.
קרן ברק (הליכוד)
אז מה אכפת לך? אם לנו זה חשוב, זה לא מפריע לך. אז מה אכפת לך?
היו"ר משה גפני
תקריא, בבקשה, את מה שאנחנו מציעים.
אייל לב ארי
הצענו שנוסף על הוראות הממונה לפי החוק או לפי חוק הביטוח, קופת גמל 1. תיידע אדם המעוניין להצטרף כעמית או כמבוטח, כי נוסף על דמי הניהול היא גובה הוצאות ישירות לפי תקנות אלה ואת שיעורן הממוצע בשנה החולפת.

אם יש בעיה עם המילים "שיעורן בשנה החולפת" לגבי ההצטרפות, אפשר אולי לומר: ברבעון שקדם לבקשת ההצטרפות, אם יש את הנתון הזה ואני מניח שאולי יש להם.

2. תציין בדיווח שהיא שולחת לעמית או למבוטח, לפי ההוראות האמורות, באופן ברור ומובן את שיעור ההוצאות הישירות שנגבו מהעמית או מהמבוטח בכל רבעון ובכל שנה, ואת סוגי ההשקעות שבגינן היא גבתה מהעמית או מהמבוטח הוצאות ישירות, את שיעורן לפי סוגי אותן השקעות וכן את התשואות נטו שהשיגה באותן השקעות.
משה ברקת
אין לי בעיה עם הדבר הזה, זה כבר קיים. יותר מזה, ההוראות שלנו מראות איך לחשב.
היו"ר משה גפני
משה, בסדר. מיותר הדיון הזה.
שגית אפיק
זה אומר את זה בנוסף על ההוראות שלך. זה לא משהו שפוגע בהוראות.
משה ברקת
לא אמרתי שזה פוגע, אבל אתם רוצים לאכוף את הגילוי הזה מבחינת מה ההוראות, איך מחשבים כל דבר בדיוק. יש סדר בדרך כלל - - -
היו"ר משה גפני
על זה דיברנו.
קרן ברק (הליכוד)
אבל זה מה שאנחנו מבקשים. כשאני יושבת עם סוכן הביטוח שלי, הוא לא אומר לי את הדברים האלה ואני לא רוצה להתחיל לחפש באתר. זה טוב לעמיתים.
היו"ר משה גפני
דבר רק על הנושאים שאני משקיע.

לגבי הוועדה שאתה הקמת, אנחנו מדברים על מה שדיברנו בישיבה הקודמת, שכעבור שבעה חודשים אתם מגיעים לכאן.
משה ברקת
למעשה אנחנו מבקשים שבעה חודשים לוועדה אבל עוד מעט זמן להניח. דיברנו על יולי 2021 ואני הייתי רוצה שנה וחצי, עד סוף 2021.
היו"ר משה גפני
רק רגע, אני רק רוצה לדעת. בהגדה אנחנו אומרים: "מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו". אנחנו מתחילים מהתחלה. אבל לא בכל פעם מתחילים מהתחלה. זה שאתה ביקשת שנה וחצי – ידוע. זה שדיברנו על זה באריכות – גם ידוע. זה שסיכמנו שאתה לא מדבר על חקיקה אלא אתה בא לכאן, אחרי שבעה חודשים. אני חשבתי על שישה חודשים, חצי שנה, אבל אמרת שצריך עוד חודש. שבעה חודשים. אנחנו לא נעמוד עם סטופר.
קרן ברק (הליכוד)
כן נעמוד.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא נגיד: בשום פנים ואופן, שבעה חודשים, עברתם על מה שקבענו. אם תבואו לפני כן ותגידו: אנחנו צריכים עוד חודשיים, אין לנו עניין. אנחנו איתכם, אנחנו לא נגדכם. אבל אנחנו רוצים לקבוע, כמו שדיברנו, שבעה חודשים ולא "מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו", להתחיל עכשיו את הדיון הזה.
משה ברקת
זה מתקצר ומתקצר בכל פעם.
היו"ר משה גפני
לא, שבעה חודשים. בטלפון דיברתי איתך על זה ובוועדה דיברנו על זה. שבעה חודשים.
משה ברקת
לפי מה ששגית אמרה, יולי 2021. כך דיברנו.
היו"ר משה גפני
יולי 2021? לא, לא.
שגית אפיק
זה שנה. בדיון בוועדה אמרת שאתה מסיים את עבודת הוועדה תוך שישה עד שמונה חודשים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה מתכוון לשנה כולל הכול?
משה ברקת
כן, כולל הכול.
ינון אזולאי (ש"ס)
לחקיקה אל תדאג. אתה תביא את המסקנות של הוועדה.
היו"ר משה גפני
לא, לא חקיקה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מסקנות ועדה, זה מה שאנחנו רוצים.
משה ברקת
אני מניח לפניכם את מסקנות הוועדה תוך שבעה חודשים.
היו"ר משה גפני
אתה תגיע לכאן, אתה תסביר לנו ואז נראה. אם יש צורך בהארכה, אתה תגיד לנו את זה, אנחנו נקבל את זה.
משה ברקת
אנחנו מדברים כרגע על תקנות. ברגע שהתקנות האלה פוקעות, אי אפשר כבר לגבות הוצאות ישירות. התוצאה של אי גביית הוצאות ישירות - - -
שגית אפיק
אבל גם עכשיו הן בפקיעה של שבועיים ואנחנו מאריכים אותן באופן רטרואקטיבי. זאת אומרת שגם אם הוועדה תיתן לך עכשיו תקופה ובעוד שבעה חודשים תביא את הדוח, אפשר יהיה להאריך את התקנות לעוד שלושה-ארבעה חודשים, כמה שתצטרך לצרכי החקיקה. בדיון הקודם אמרת כאן בדיון, אמרת שתוך חצי שנה עד שמונה חודשים אתה מביא לכאן את הדיווח. אמר לך יושב-ראש הוועדה: אני רוצה בתום שבעה חודשים.
ברוך לוברט
אם אתם מעוניינים שרק נביא את מסקנות הוועדה, זה משהו שהוא יותר מהיר. אם אתם מעוניינים שנביא עם איזשהו תוצר של חקיקה – תקנות - -
היו"ר משה גפני
תקנות, לא חקיקה.
ברוך לוברט
- - אז אנחנו צריכים עוד הליך.
היו"ר משה גפני
בסדר, אז תבואו ותגידו.
ברוך לוברט
זה רק מבחינת תיאום ציפיות.
שגית אפיק
אמר הממונה בדיון הקודם שתוך שלושים ימים – אם אני זוכרת נכון ותקנו אותי.
היו"ר משה גפני
רק דקה, דקה. אני מתחיל מהתחלה.
ברוך לוברט
שגית, את מכירה. אי אפשר להניח תקנות תוך שלושים ימים כי שלושים ימים זה רק פרסום להערות ציבור. את מכירה את זה.
שגית אפיק
את זה אתם אמרתם, לא אנחנו אמרנו.
ברוך לוברט
מה זה שאנחנו אמרנו? את מכירה את זה.
היו"ר משה גפני
תקשיב לי רגע, עם כל הכבוד. אני מתחיל מהתחלה. התחלנו בזה שאני לא יודע כמה זמן צריך. אני יודע ששנה וחצי זה זמן רב, אני לא מסכים לדבר הזה. דיבר איתי משה בטלפון שיחה מקצועית ואז הוא הסביר לי את מה שהם צריכים בהליך הזה כדי שהוועדה תסיים. הוא גם אמר לי מי חברי הוועדה. בסדר גמור, מקובל עליי לחלוטין. זה גם מקובל על חברי הוועדה וגם שיבחנו אותך על העניין הזה. אמרנו: חצי שנה. התברר שחצי שנה זה לא בסדר בגלל שאמרת שזה ייקח בין חצי שנה לשמונה חודשים. אמרתי: נעשה פשרה, שבעה חודשים. וזה הוסכם.

אני אומר עכשיו לפרוטוקול, שאם תבואו כעבור שבעה חודשים ותגידו: זה מה שהוועדה אמרה או שהוועדה לא סיימה עדיין וצריך בשביל הוועדה עוד חודש, או שסיימה – אני מקווה שיהיה פחות. משה אמר לי שהוא ילחץ שזה יהיה פחות משישה חודשים. תבואו לכאן ותגידו: עשינו א', ב', ג' ולא סיימנו עוד דבר או שניים. לכן צריך הארכה גם של התקנות הקיימות ואנחנו צריכים את זה גם רטרואקטיבי, אנחנו ניתן לכם. אין לנו עניין. אנחנו לא משני עברי המתרס. אנחנו באותו מקום, ואני אומר את זה לפרוטוקול. לא שיחת טלפון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני זוכר שאמרת שנה וחצי כולל הכול, כולל חקיקה. כמה זמן לוקחות תקנות? אתה צריך פרסום של שלושים יום ואחר כך - - -
ברוך לוברט
אנחנו מגבשים טיוטה, אנחנו צריכים אישור של שר האוצר, מפרסמים להערות ציבור.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו יודעים שכאשר רוצים לזרז משהו, אפשר. כמה זמן?
ברוך לוברט
לא פחות משישים יום.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה אומר יושב-ראש הוועדה? הגענו עכשיו לזה שאתם מדברים על חצי שנה של המלצות של הוועדה. כלומר אתם רוצים עוד שנה רק בשביל להביא את התקנות, לעשות את הפרסום ואת החקיקה. כלומר, אתה מבקש שנה בשביל זה, וזה דבר שהוא לא נורמלי. נציע שאת המסקנות צריך להביא תוך שבעה או שמונה חודשים ואנחנו כבר נקבע, אם זה אפשרי, כבוד היועצת המשפטית, את לוח הזמנים הבא עד לחקיקה אבל כמו שאנחנו רוצים. כלומר, אנחנו יודעים שתוך עשרה חודשים גמרנו את הכול. השאלה היא אם זה אפשרי.
שגית אפיק
אנחנו יכולים לקצוב רק את הזמן שהוא מביא לנו את הדברים. אנחנו לא יכולים לקצוב את הזמן שבו ייגמר התהליך.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם הוא מביא את הדברים תוך שמונה חודשים?
שגית אפיק
אז גם אתם יכולים להתחייב בפניו שאתם מתכננים לקיים על זה דיון מהיר.
היו"ר משה גפני
כן, והתחייבנו שאם צריך להאריך, נאריך.
שגית אפיק
זה משהו שאתם יכולים לעשות.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר, אנחנו מדברים עכשיו רק על המסקנות של הוועדה.
קרן ברק (הליכוד)
למה אתה ישר אומר שצריך להאריך?
היו"ר משה גפני
בגלל שהיועץ המשפטי חושש שמא לא יספיקו. אם לא יספיקו, אנחנו פה. הרי זאת בדיוק עבודת הפיקוח של הכנסת.
משה ברקת
כבוד היושב-ראש, יכול להיות שהייתה אי-הבנה. מספר שבע כמובן היה. אני דיברתי על החודש השביעי. גם מבחינת היערכות השוק, לא שמנו פה לוחות זמנים ממוצעים. שמנו לוחות זמנים ריאליים שאנחנו חושבים שבהם אנחנו יכולים לעמוד, כאשר כולם עובדים בצורה האינטנסיבית ביותר, כולל הוועדה. הייתה לנו תקופת קורונה, בוא נקווה שלא ניכנס לעוד איזשהו סגר וכולי.
קרן ברק (הליכוד)
אפשר לעשות את זה גם בזום.
משה ברקת
לקחנו בחשבון, למשל, זמן לאישור שר האוצר מאז מתן ההמלצות, להשלמת החקיקה. כל השלבים שאנחנו מכירים שקורים. אתם אומרים ששנה וחצי זה יותר מדי? בואו נקצר את זה בחצי שנה, אחרת אתם מעמידים אותנו באמת בלוחות זמנים - - -
שגית אפיק
משה, גם התאריכים שלך מתיישבים עם מה שאנחנו אומרים. בחקיקה אנחנו לא נכתוב מתי תושלם החקיקה. זה לא עובד ככה. אנחנו נכתוב מתי אתה בא אלינו. גם לפי המועדים שלך, בפברואר כבר יש לך את ההמלצות. הבנתי, גם משיחות שלך עם היושב-ראש, שאתה אומר שתוך שלושים ימים אתה יודע להגיע לכאן. זאת אומרת שבמרס אתה כבר יכול להיות כאן עם תקנות. אנחנו לא קובעים את סוף התהליך, אנחנו שואלים מתי אתה תבוא לכאן עם תקנות. מה המועד המוקדם ביותר שאתה יודע לבוא לכאן עם תקנות? תגיד לנו אתה. גם לפי לוחות הזמנים שלך זה מתיישב.
היו"ר משה גפני
ענת, בבקשה.
ענת גואטה
אני רוצה לא להיכנס לנושא של לוחות הזמנים אלא לעשות סדר. קודם כל, הסיבה שבגללה אני נמצאת כאן, גם בדיון הקודם וגם בדיון הזה, היא מכיוון שלנו מאוד מאוד חשוב שלמשקיעים המוסדיים תהיה יכולת לרכוש מומחיות בנושאים שאין להם בהם מומחיות מספקת. לכן, בדיון הקודם דיברנו על זה שהצעת התקנות המתוקנת מדברת על זה שענפים – הייטק ותשתיות – יוחרגו ממגבלת ההוצאות הישירות כדי שיהיה למשקיעים המוסדיים חופש פעולה להשתתף במימון של פרויקטי תשתית שמדינת ישראל רוצה לקדם, ובהשקעות בהייטק שמדינת ישראל רוצה לקדם.


המשמעות של מה שאתם מבקשים ממשה כרגע, שתוך שישה או שבעה חודשים יצא עם תקנות, היא שלמעשה אנחנו מכניסים כאן גורם מאוד משמעותי של חוסר ודאות בפעילות של אותם גופים מוסדיים כי הם מסתכלים קדימה. אם הם יודעים שהאישור שהם מקבלים מהבית הזה הוא לשישה חודשים, המשמעות היא שכל מי שנמצא קרוב למגבלה מבין שהוא לא יכול להשקיע מעבר למה שהוא השקיע עד היום, ושנית, יכול להיות שהוא יצטרך גם להיפטר מההשקעות האלה כי אם ההחלטה בעוד חצי שנה תהיה שלא מאשרים – אני לא יודעת לאיזה כיוון הדברים ילכו – המשמעות הפרקטית היא שהם פשוט יצטרכו להיפטר מההשקעות האלה. אז יוצא שאנחנו פוגעים בציבור המשקיעים והעמיתים. לכן אני חושבת שמצד אחד צריך לייצר ודאות עבור הגופים המוסדיים, לפחות באותם ענפים שהחלטנו להחריג מהמגבלה.
היו"ר משה גפני
טוב. ענת, הבנתי. אני רק רוצה שתדעו שאנחנו, בניגוד למה שחושבים אחרים, אנחנו גורם עוזר. מסייע. אנחנו גורם מפקח. אנחנו גורם שנמצא בתוך העניין. אני רוצה שנדע על מה אנחנו מתווכחים עכשיו. אנחנו מתווכחים על דבר אחד וזה הופך אותנו למפריעים למשקיעים ולכל הדברים. אנחנו מדברים רק על זה שבעוד שבעה חודשים יבוא לכאן הממונה על שוק ההון והוא יגיד: תשמעו, עשינו א', ב', ג', אנחנו צריכים לעשות עוד ד', ה', ו' ובשביל זה אנחנו צריכים עוד ארבעה חודשים. בינתיים הוא אומר מה נעשה, בינתיים אנחנו מפקחים על מה שהיה.

במה אנחנו גורם מפריע? אנחנו אומרים חד-משמעית: יבואו ויגידו שצריך עוד חודשים או עוד זמן או לא חשוב מה, נדע מה קרה בינתיים. אנחנו נמצאים בעניין. אם אתם רוצים להוציא אותנו מהעניין, אנחנו לא הכתובת ואתם צריכים למצוא מקום אחר. לא אצלנו. אני אשמור על כבוד הוועדה. הוועדה מפקחת על הדבר הזה, שיש לו משמעות גדולה מאוד ואנחנו נותנים ממש יד חופשית. אם אתם באים ואומרים שאתם רוצים עוד שני נושאים שלא נמצאים בתוך העניין הזה? גם לגבי שני הנושאים האלה, אני רוצה שבאותו זמן, בעוד שבעה חודשים תבואו ותגידו מה אמרה הוועדה הציבורית שהקמתם.
משה ברקת
כבוד היושב-ראש, אני מתחייב לך אישית שבעוד שבעה חודשים אני בא ומניח את המסקנות.
היו"ר משה גפני
בסדר. אז זה מה שאנחנו כותבים.
משה ברקת
לצורך השלמת תהליך החקיקה נכתוב את זה כמו שצריך.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור. בסדר. אבל זה מה שיהיה כתוב. אתם צריכים לבוא בעוד שבעה חודשים. והיה אם תבואו בעוד שבעה חודשים ותגידו מה שנעשה ושאתם צריכים עוד זמן, ניתן לכם. אנחנו לא נלך לשום מקום. בבקשה, מיקי, אני רוצה להצביע.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אחרי שישבתי גם עם ענת וגם עם משה והצוות שלו, אני נוטה כן לאשר את הבקשה שעושה הרבה שכל.
קרן ברק (הליכוד)
ממש מפתיע.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לכוון את השקעת הכספים במדינת ישראל בנושא תעשייה, תשתיות והייטק ולא להוציא החוצה. אבל יש בינינו הסכם.
קרן ברק (הליכוד)
אנחנו מדברים על משהו אחר עכשיו, על זמנים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אם ועדת המומחים, שאני קטונתי לידה - -
קרן ברק (הליכוד)
אני לא.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
- - תבוא ותגיד: בסדר, יש שם - - -
היו"ר משה גפני
בסדר. אנחנו לא מודדים.
קרן ברק (הליכוד)
הוא כל הזמן מקטין את עצמו.
היו"ר משה גפני
קרן, חבל על הזמן.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מודה שאני פחות חזק. אני מספיק אמיץ להגיד שיש טובים ממני. מה לא בסדר?
היו"ר משה גפני
לא, זה בסדר.
ינון אזולאי (ש"ס)
היינו בעיניהם כחגבים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אם יתברר שההמלצות שלהם הם המלצות אחרות לחלוטין, יש הסכם ג'נטלמני שאנחנו נסובב את ההגה חזרה למתכונת אחרת.
היו"ר משה גפני
זה התפקיד שלנו, אנחנו מפקחים על זה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
- - - על חלק מטריליון השקל – מפחיד אותי רק להגיד את המספרים האלה.
היו"ר משה גפני
נכון. אמרת את זה גם בפעם הקודמת. בסדר, זה ברור לגמרי. התפקיד שלנו זה לבוא ולהגיד לכם: תשמעו, רבותיי, צריך לשנות את זה בגלל א', ב', ג'. ואז אתם תגידו לנו: אתם צודקים, אתם לא צודקים. אבל יש לך עוד ועדה שהוועדה הזאת אין לה שום אינטרס פוליטי.
באמת, לאף אחד מאיתנו, עד כמה שזיהיתי גם בדיון שהיה קודם, אין אינטרס פוליטי. אנחנו מדברים מקצועית. אנחנו נותנים לך את מלוא הגיבוי. אנחנו לא משחקים עם הדבר הזה. מיקי לוי דווקא אמר נכון, אני לא ישן בלילה. אנחנו מדברים פה על טריליונים וזה הרבה יותר מאשר תקציב המדינה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ענת תיקנה אותי, שני טריליון.
היו"ר משה גפני
שני טריליון. כתוב בגמרא שמיעוט רבים זה שניים. לכן, אין לך ולכם מה לחשוש בעניין הזה. אנחנו נהיה גורם מסייע, אנחנו לא נהיה גורם מפריע אלא אם כן – אני יודע מה? ילכו לבחירות או אני לא יודע מה. אבל זה כבר סיפור אחר. אבל אם לא ילכו לבחירות, מה שאנחנו כולנו מקווים, והכול יתנהל פחות או יותר באותה מתכונת, זה מה שאנחנו עושים.

אני מבקש להצביע, גברתי היועצת המשפטית.
ברוך לוברט
אדוני, אנחנו רק מבקשים לגבי הגילוי והדיווח, ככל שהסעיפים האלה נשארים, שלא יפגעו באפשרות שלנו לשפר את הדיווחים, לעשות אותם יותר נגישים.
היו"ר משה גפני
בוודאי, מה השאלה?
שגית אפיק
אני חושבת שזה נוסף על הוראות הממונה לפי החוק.
ברוך לוברט
לא, אני לא יודע מה נוסף, ולכן יש לנו נוסח מעודכן שהוא יותר מדויק. הוא תואם את החקיקה שלנו. יישארו הסעיפים, אבל שיהיה ברור שזה באמת לגבי עמיתים או מבוטחים שמצטרפים, או דיווח לאחר מכן. כמובן, להשאיר לנו את המסגרת באופן ובתנאים שנוכל לפרט.
קרן ברק (הליכוד)
לא הבנתי. מה שביקשתי בהתחלה יהיה?
ברוך לוברט
כן, אני רוצה להציע איזשהו נוסח.
שגית אפיק
אני לא יודעת מה הוא מציע, לא ראיתי את הנוסח.
ברוך לוברט
אני יכול להקריא נוסח קצת יותר מעודכן: "גוף מוסדי יידע אדם המעוניין להצטרף כעמית או כמבוטח לקופת גמל, כנוסף על דמי הניהול ייגבו מנכסי הקופה הוצאות ישירות לפי תקנות אלה באופן ובתנאים שיורה הממונה. גוף מוסדי ידווח לעמית או למבוטח" – כמו שאתם כתבתם – "את שיעור ההוצאות הישירות שנגבו מנכסי הקופה במסגרת דיווחי קופת הגמל שנשלחים לעמית או למבוטח". צריך להפנות לפי הוראות סעיף 35 לחוק, שזה הסעיף הרלוונטי. גם פה, באופן ובתנאים שיורה הממונה.
שגית אפיק
הורדת את המילים "שיעורן הממוצע בשנה החולפת", אם הצלחתי לעקוב.
אופיר כץ (הליכוד)
מה זה "אם הצלחת לעקוב"?
שגית אפיק
הוא מקריא לי עכשיו.
אופיר כץ (הליכוד)
אז זה לא תקין שהוא מקריא את זה עכשיו.
ברוך לוברט
העמדה שלנו היא שיש כבר הוראות כאלה אצלנו ולטעמי - - -
היו"ר משה גפני
אל תחזור על זה, אנחנו צריכים לסיים את הישיבה. אל תחזור.
ברוך לוברט
בסדר, לכן אני מציע, לפחות את הסעיפים האלה - - -
קרן ברק (הליכוד)
את הממוצע אני רוצה בתוך הדיווח.
שגית אפיק
וגם את התשואות נטו היא רצתה. הורדת את שני הדברים שהיא רצתה בעצם. היא ביקשה גם את התשואות נטו וגם את השיעור הממוצע, לפי מה שהבנתי.
משה ברקת
אין בעיה עם זה, כי יש את התשואות נטו והשיעור הממוצע.
היו"ר משה גפני
בסדר, אז אפשר לשים את זה.
משה ברקת
בואו נסכם שהניסוח פה יהיה הולם לפי מה שברוך אמר.
קרן ברק (הליכוד)
לא, לא. הוא לא הולם לפי מה שברוך אמר.
ברוך לוברט
הניסוח שהצעתי, שגית, בעינינו הוא יותר מדויק.
היו"ר משה גפני
אבל הורדת את שני הדברים של קרן.
ברוך לוברט
נוסיף את התוספות האלה, שהן מאוד חשובות לכם. בסדר גמור.
קרן ברק (הליכוד)
אתה רוצה לחכות חמש דקות כדי שהוא ייתן לו את הניסוח והם יעשו את זה ביחד? חמש דקות.
היו"ר משה גפני
בסדר.
ברוך לוברט
אדוני, לעניין התקופה, אני רוצה להבין. האם ההתחייבות של הממונה היא לבוא בעוד שבעה חודשים?
היו"ר משה גפני
לבוא לכאן.
ברוך לוברט
האם אפשר להאריך את התקנות בשנה והוא מתחייב להגיע תוך שבעה חודשים לדווח על הדוח, לפחות לתת איזושהי ודאות.
היו"ר משה גפני
לא. תעשה לי טובה, אני לא למדתי משפטים כמוך, אבל אני מכיר את זה. אני אגיד לך בדיוק מה יקרה. מה הבעיה? לא הבנתי. אני נראה לך חשוד? כי אם אני נראה לך חשוד - - -
ברוך לוברט
אפילו בשביל לדחות תקנות - - -
היו"ר משה גפני
אני לא חושב שבחיים אמרתי התחייבות כזאת כמו שאמרתי כאן.
ברוך לוברט
אבל גם בשביל לדחות תקנות, זה תקנות וצריכים הליך. צריך נוסח, צריך לפרסם להערות ציבור, צריך אישור שר אוצר. אפילו רק בשביל לדחות, זה תקנות. חבר'ה, זה לא משנה.
היו"ר משה גפני
אנחנו מבקשים שזה יסתיים בתוך שבעה חודשים. אתה יודע מה? לא שבעה חודשים אלא שמונה חודשים. אבל בשמונה חודשים שזה יסתיים. והיה אם זה לא יסתיים, הוא יבוא לכאן והוא יאמר: עשינו א', ב', ג', אבל לא הסתיים בגלל ד', ה', ו'. שמונה חודשים, זה בסדר? טוב.
משה ברקת
בגלל שאלה תקנות, אפשר להוסיף שאם יהיה איזשהו סגר או משהו והקורונה תעכב אותנו - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, זה ברור.
קרן ברק (הליכוד)
למה זה ברור? הרי מומחים יכולים לעבוד בזום. דיוני מומחים יכולים להמשיך.
היו"ר משה גפני
מה שאמרת נכנס לפרוטוקול ואני סומך את ידיי על מה שאמרת. זה הכול. תנסו לנסח בינתיים.

מרב דוד, בבקשה.
שגית אפיק
אתם רוצים שנקריא את הנוסח הקיים בלי הוראות הגילוי, שאחר כך נסגור אותן?
היו"ר משה גפני
כן, בבקשה.
שגית אפיק
אני אקריא את התקנות בעצם ממכתב השר: "בתקנה 3 לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים וקופות גמל – הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקאות, התשס"ח-2008, ברישא: במקום יום ג' בטבת התש"ף, 31 בדצמבר 2019, יבוא: עד סוף פברואר 2021. בפסקת משנה 3(2), אחרי המילים "מימון פרויקטים לתשתיות" יבוא – אלו שתי ההשקעות הנוספות שמבקשים להוסיף – "או מהשקעה בקרנות השקעה למימון פרויקטים לתשתיות בישראל, או מהשקעה בתחום טכנולוגיה עילית, הייטק בישראל, באופן ובתנאים שעליהם יורה הממונה". אלה שני סוגי ההשקעות שמתווספות.
היו"ר משה גפני
ועל זה צריך לבוא לכאן כעבור שמונה חודשים.
שגית אפיק
על הכול צריך לבוא.
היו"ר משה גפני
כן, גם על התוספת.
שגית אפיק
הוועדה תראה את האופן והתנאים שעליהם אתה תורה? אתה תדווח על זה לוועדה?
משה ברקת
כן, כן. כל הציבור יראה.
היו"ר משה גפני
מה השאלה?
שגית אפיק
ההשקעה בתחום טכנולוגיה עילית בהייטק בישראל, גם הממונה רוצה לגדר אותה ולתת תנאים לגביה.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה לא להכניס אותה גם לוועדה? למה אני צריך להחריג אותה מעכשיו?
שגית אפיק
יש לי שתי שאלות: שאלה אחת, למה שהוועדה הציבורית לא תדון בזה כחלק מהמכלול? למה להחריג אותה כבר עכשיו? שאלה שנייה שאני מבקשת לשאול, "באופן ובתנאים שעליהם יורה הממונה" – שאלתי האם גם הוועדה הזאת תוכל לראות את האופן והתנאים, אז הוא אמר שכל הציבור יראה. אני מבינה את זה, אבל השאלה היא האם הוועדה תראה.
היו"ר משה גפני
משה, תן לי לענות בתור עוזר שלך. תשובה אחת, בגלל שהם מבקשים, בעיקר השר אבל גם הם מבקשים לעשות את שני הדברים האלה עוד לפני שהוועדה מסיימת את עבודתה. זה ייקח בערך חצי שנה.
קרן ברק (הליכוד)
השר רוצה כי הם המליצו על זה לשר.
היו"ר משה גפני
אני לא נכנס, זה לא העסק שלנו. זה מה שהם הביאו בפנינו. הם המליצו, הכול בסדר. אנחנו אומרים שברגע שהוועדה מסיימת את עבודתה, הם יצטרכו להגיד על זה. עדיין אין לנו את ההמלצות שלהם, אז הם מבקשים שבינתיים נאשר את זה. ברגע שתסתיים עבודת הוועדה יהיה כתוב שם, ואנחנו נדע את זה בגלל שאתה תבוא להגיד לנו, האם שני הפרויקטים האלה ממשיכים.
קרן ברק (הליכוד)
לא רק אם הם ממשיכים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה מכניס תחום שבו אתה שם את הכסף שלך ואתה לא יודע מה יהיה. תן לוועדה לקבוע.
היו"ר משה גפני
בסדר, הוועדה תקבע.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל הוא רוצה מעכשיו כבר להחליט.
היו"ר משה גפני
אז אמרתי, זה מתחיל עכשיו עד שהוועדה הציבורית מסיימת את עבודתה ובאה לכאן.
שגית אפיק
שני התחומים האלה לא קיימים היום.
קרן ברק (הליכוד)
ומי החליט להכניס אותם? לא ועדת מומחים.
שגית אפיק
הוא והשר וגם הרשות לניירות ערך ממליצה.
קרן ברק (הליכוד)
אני מבינה שממליצים. האחריות היא עליכם ואם אנחנו רואים שזה - - - אתם אשמים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
למה החלטתם דווקא על התחומים האלה?
משה ברקת
מכיוון שזאת עדיפות לאומית.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זאת עדיפות לאומית? על ידי מי היא נקבעה?
משה ברקת
שר האוצר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הנוכחי או הקודם?
משה ברקת
הנוכחי.
היו"ר משה גפני
לא מתחילים את הדיון. זה מה שהיה פה בישיבה הקודמת.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אדוני, אבל אני נכנסתי להיות חבר ועדת כספים רק אתמול, ולכן אני בכל זאת מבקש את זכותי לשאול שאלה.
היו"ר משה גפני
מזל טוב.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תודה רבה.
היו"ר משה גפני
ועודד הלך לוועדה לקידום מעמד האישה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כן. הוא יו"ר הוועדה.
היו"ר משה גפני
למה נכנסת בשקט?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא רציתי להפריע לך.
היו"ר משה גפני
רציתי לברך אותך. כל הכבוד.

לגבי הנושא של התנאים שיקבע הממונה, אני לא מבקש שיהיה אישור של ועדת הכספים, אף על פי שלכאורה הייתי צריך לבקש. אני לא מבקש את זה, אבל אתה חייב לפני שאתה עושה את זה, להודיע לוועדה.
משה ברקת
בסדר. זאת התשובה לגבי השאלה הזאת. באופן ובתנאים שיקבע הממונה, אבל לפני זה תגיד לנו מהם האופן והתנאים בגלל שאנשים מעוניינים לדעת, וזה יהיה גם חלק מהעניין.

הגעתם לנוסח? עוד מעט לא נוכל לאשר את זה כי תגיע השעה 11:00.
ינון אזולאי (ש"ס)
משה, חשוב לך העניין של ההייטק, לא הבנתי למה אתה לא מחכה לוועדה שתמליץ לך בצורה מסודרת כמה זה יהיה, מה כדאי, מה לא כדאי.
משה ברקת
ובינתיים תגיד להייטק לחכות?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. מה זה להגיד להייטק לחכות?
משה ברקת
יש קורונה, אין משקיעים זרים.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה היה עד עכשיו?
ענת גואטה
אני יכולה לענות. תראה, המצב הוא הפוך. ההייטק מסתדר מעולה בלי המוסדיים הישראלים. הכוונה כרגע היא להכניס את המשקיעים המוסדיים להשקעות בחברות הייטק ולא מדובר על חברות סטרט-אפ שנמצאות במצוקה או ברמת סיכון גבוהה. מדובר על חברות הייטק ישראליות מצליחות ויש תהליך שלם שמתנהל על מנת שהמוסדיים יקבלו רשת ביטחון להשקעות בהייטק, ויקבלו מימון להקמת צוותי מחקר. החסם של ההוצאות הישירות מונע מהם לרכוש מומחיות ובעצם, כל הכוונה בהכנסת המוסדיים להשקעות בהייטק היא לא בגלל שלחברות, אלה שאנחנו רוצים שהמוסדיים ישקיעו בהן, יש בעיה לגייס מימון.
מתנהלות עכשיו הנפקות בנאסד"ק של חברות הייטק ישראליות, שמצליחות לגייס כסף דרך הזום. לתפיסתי, הבעיה היא שהציבור הישראלי לא שותף להצלחת ההייטק הישראלי, ופה הבעיה. בסוף אנחנו לא דוחפים את המוסדיים להשקעות בהייטק.
היו"ר משה גפני
שיניתם את עמדתכם.
ענת גואטה
אני לא שיניתי את עמדתי מעולם.
היו"ר משה גפני
נדמה לי שאת עוד לא היית ברשות לניירות ערך, אבל רצו על השקעות בחו"ל, לא על השקעות בארץ. זאת הסיבה לכך שאמרו שצריך הקלות בעניין הזה, כי רוצים השקעות בחו"ל. הייתה עמדה שונה מזאת שיש היום. את מדברת על השקעות בארץ.
ענת גואטה
אני לא מדברת על השקעות בארץ. אני מדברת על רכישת מומחיות על ידי גופים מוסדיים להשקעות בהייטק ובתשתיות. ברור שאנחנו כמדינה היינו מעדיפים שההשקעות האלה יתבצעו בישראל, אבל מכיוון שהתפקיד של רשות שוק ההון הוא לדאוג לעמיתים ולמבוטחים, ההחלטה של גוף מוסדי האם להשקיע בישראל או בחו"ל, היא השקעה שקשורה ביכולת שלו לפזר, להגיע לשווקים עמוקים וכולי. לכן, אני חושבת שלכל הפחות אנחנו צריכים לדאוג להסיר חסמים ולאפשר להם לשקול את ההשקעות האלה כפי שהם משקיעים בתשתיות במקסיקו, למשל.
היו"ר משה גפני
את מסכימה שתבוא הוועדה הציבורית שהקים משה ותנמק למה לא בהייטק? לא שאני חושב שזה מה שיקרה. אתם תקבלו את ההמלצות שלהם?
ענת גואטה
אני לא יודעת.
ינון אזולאי (ש"ס)
את לא יודעת? לא תקבלי אותן? אז בשביל מה יש ועדה?
היו"ר משה גפני
לא תקבלי את ההמלצות? הרי אתם מיניתם אותה.
משה ברקת
ודאי, ודאי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה ההסכם עם משה.
ענת גואטה
אני מתקשה להאמין שזאת תהיה המסקנה שלהם, אבל אם כן, אנחנו - - -
היו"ר משה גפני
אני מעריך שהם ימליצו על זה גם כן. הם יקבעו גם את התנאים.
משה ברקת
זאת לא ועדת פלסתר, זאת ועדה אמיתית.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זאת ועדה רצינית, חברים.
היו"ר משה גפני
מהיכרותי עם חלק מהאנשים שאמרת שנמצאים בוועדה, הם ימליצו על זה, רק יכול להיות שהם יקבעו תנאים אחרים.
משה ברקת
הכוונה שלי היא לסמוך את ידיי על המלצות ועדה מקצועית שמייצגת את הציבור. זאת הכוונה שלי.
היו"ר משה גפני
ואתם תקבלו את ההמלצות שלהם.
משה ברקת
בוודאי. שוב, צריך לזכור שאנחנו מעודדים השקעות ישראליות, הייטק ישראלי. צריך לברך על הדבר הזה ואני מאוד מודה לכם על כך שאתם תומכים בצעד הזה.
היו"ר משה גפני
בבקשה, אייל, אתה יכול להקריא לנו? אני מבקש להצביע.
שגית אפיק
ברוך, אתה רוצה סעיף תחילה לתקנות, שיהיה רטרואקטיבי?
ברוך לוברט
כן, אבל מספיק רק לפסקה שדוחה את התאריך.
שגית אפיק
למה? את ההייטק אתם עשיתם קבוע?
ברוך לוברט
לא, אבל אין צורך לרטרו.
משה ברקת
לא עשו השקעות.
שגית אפיק
ברור.
היו"ר משה גפני
בבקשה, מיקי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בנושא השקיפות, האם עמית יכול לקבל מידע לאן הלך הכסף שלו, אדוני היושב-ראש, גברתי? אלה הסעיפים שעכשיו דנים בהם? תקשיבו טוב, חברי הכנסת, זה כסף של הבוחרים שלכם.
שגית אפיק
כן. אנחנו מתאמים בדיוק את הנוסח על השקיפות. הם הסכימו להכניס הוראה כזאת.
אייל לב ארי
"גוף מוסדי יידע אדם המעוניין להצטרף כעמית או כמבוטח לקופת גמל, כנוסף על דמי הניהול ייגבו מנכסי הקופה הוצאות ישירות לפי תקנות אלה, באופן ובתנאים שיורה הממונה". ברוך, תסביר את המילים "באופן ובתנאים שיורה הממונה", למה הכוונה.
ברוך לוברט
אנחנו מדברים פה על דיווחים שהם מצד אחד או בדוח השנתי או בטפסים של הצטרפות. אנחנו צריכים להיכנס לתוך הרזולוציה של הטופס, לראות איפה לעשות את זה, איך לעשות את זה. שיהיה מספיק ברור. אנחנו מכניסים את זה בכל הוראה שלנו. זה בסך הכול שינוי של מה שאתם כתבתם בתחילת התקנה.
שגית אפיק
אין בעיה שתוסיף הוראות ממונה, רק לא הבנתי איפה השיעור הממוצע בשנה החולפת, שביקשה קרן.
אייל לב ארי
זה יהיה בטופס הגילוי שהקופה צריכה לציין למצטרף?
ברוך לוברט
כן, תוסיפו את זה.
קרן ברק (הליכוד)
זה כל הסיפור.
שגית אפיק
מה זה "תוסיפו את זה"? זה מה שהיא ביקשה.
ברוך לוברט
בסדר. סיכמנו שזה יהיה בפנים.
שגית אפיק
אבל אם זה לא כתוב בתקנות – היא רוצה לראות את זה כתוב, לדעת שזה יקרה.
היו"ר משה גפני
נכון. היא רוצה וגם אני רוצה.
קרן ברק (הליכוד)
כולם רוצים. אני העליתי את זה, אבל אני חושבת שיש פה תמימות דעים.
אייל לב ארי
נוסיף: ובכלל זה שיעור דמי הניהול הממוצע.
היו"ר משה גפני
יפה. הלאה.
אייל לב ארי
"גוף מוסדי ידווח לעמית או למבוטח, לפי ההוראות האמורות, את שיעור ההוצאות הישירות שנגבו מנכסי הקופה במסגרת דיווחי קופות הגמל, לפי הוראות סעיף 35 לחוק. וכן את התשואה הנומינלית נטו שהשיגה באותן השקעות, באופן ובתנאים שיורה הממונה".
שגית אפיק
את סוגי ההשקעות הקראת?
אייל לב ארי
סוגי השקעות גם ירדו, לבקשתם.
שגית אפיק
למה לא יעשו גילוי על סוגי השקעות?
ברוך לוברט
זה באופן ובתנאים שאנחנו נקבע.
משה ברקת
אנחנו צריכים להחליט עכשיו איזה סוגי השקעות - - -
שגית אפיק
לא. אני כותבת שאתם תגידו את סוגי ההשקעות. אתם תורו, בסופו של דבר, אבל יש לכם פה הוראה מסמיכה.
משה ברקת
לפי סוגי השקעות. אין בעיה, לפי סוגי השקעות.
שגית אפיק
הסיכום הוא שזה עד סוף פברואר; התחילה לגבי הוראת השעה תהיה במועד הפקיעה לפי סעיף 38 לחוק היסוד, שזה לפני שבועיים; הסעיפים של מימון פרויקטים לתשתיות בהשקעה בטכנולוגיות נכנסים; הוראת הדיווח והשקיפות, כמו שאייל הקריא, עם התיקונים שאמרנו; לגבי ההוראות והתנאים שיורה הממונה בנושא ההייטק, זה יובא לעיון הוועדה לפני שיפורסם.
משה ברקת
ליידוע הוועדה.
היו"ר משה גפני
אוקיי. לא לאישור, אבל אתה לא עושה את זה בלי שאתה אומר לנו ומביא את זה אלינו.

תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים, (קופת גמל) (הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקאות) (הוראת השעה), התש"ף–2020, כפי שעלה כאן מהדיון וכפי שהוקרא על ידי היועץ המשפטי והיועצת המשפטית, מה שהיא אמרה עכשיו בסוף. על זה אנחנו מצביעים. מי בעד אישור התקנות ירים את ידו.

הצבעה

בעד אישור התקנות – רוב
נגד – אין
היו"ר משה גפני
התקנות אושרו. תודה רבה, שיהיה לכם בהצלחה.
משה ברקת
אני מאוד מודה לכם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יש עוד שלוש דקות, אני יכול הצעה לסדר לפנים משורת הדין? עוד לא סגרת את הישיבה ואני רוצה להגיד משהו.
היו"ר משה גפני
בבקשה, לא נעלתי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה. אדוני, לפני כיומיים עיינתי בתקציב המדינה המוצע, שהגיע לידי. בכל השנים שיתפתי איתך פעולה, אדוני, ב-60%-70% מההצבעות. אפילו בתקציב המדינה הצבעתי בעד בניגוד לעמדת אופוזיציה. בתקציב הזה יש שני דברים מסוכנים, אדוני. אחד מאוד מאוד קרוב לליבי, שהוא העדפת תוצרת הארץ ולחילופין, רכש גומלין. יש שם הצעה של 150 מיליארד שקל פטור מרכש גומלין על הרכבות בגוש דן. בתקופה קשה זו, כשיש בעיות עבודה לכלל אזרחי מדינת ישראל, להוציא 150 מיליארד שקל מפטור לרכש גומלין – לא יהיה. לא יהיה. אני מבקש ממך לבוא בדברים טרם הפיצוץ בוועדה.
קרן ברק (הליכוד)
עוד פעם? אנחנו במלחמה פה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה "עוד פעם"? הוא צודק במאה אחוזים.
קרן ברק (הליכוד)
רכש גומלין זה לא על מה שנוח לך. רכש גומלין זה הרבה מאוד דברים.
היו"ר משה גפני
נמשיך את השיחה הזאת בעוד חמש דקות.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
קרן, תצביעי בעד, בעד זה. הדבר השני, אדוני, הוא דבר מופלא – טרם הקמת מסילת הברזל מטילים מס השבחה על אותן דירות ואותם עסקים לאורך המסלול. יתחילו לשלם מ-2021. זה לא הגיוני. יתרה מכך, אני יכול להביא הוכחה לכך שלאורך המסילה במרכז ירושלים - - -
היו"ר משה גפני
מיקי, חכה. קודם כל, הישיבה נעולה. אני חייב לעשות את זה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים