ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 29/06/2020

פרידה ממנכ"ל הכנסת היוצא, מר אלברט סחרוביץ

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת הכספים
29/06/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 79
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, ז' בתמוז התש"ף (29 ביוני 2020), שעה 12:00
סדר היום
פרידה ממנכ"ל הכנסת היוצא, מר אלברט סחרוביץ
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
אחמד טיבי
מיקי לוי
שלמה קרעי
מיכל שיר סגמן
מוזמנים
שר הבריאות יולי אדלשטיין
אלברט סחרוביץ – מנכ"ל הכנסת היוצא
הודיה קין - מנהלת מרכז המחקר והמידע ויושבת-ראש ועד העובדים, הכנסת
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
תמר פוליבוי



פרידה ממנכ"ל הכנסת היוצא, מר אלברט סחרוביץ
היו"ר משה גפני
רבותיי, ברוכים הבאים, אני מקדם בברכה את שר הבריאות, יושב-ראש הכנסת לשעבר, חבר הכנסת יולי יואל אדלשטיין, שבא לכבד אותנו ולכבד את המנכ"ל הקודם, את אלברט. אנחנו לראשונה מקיימים ישיבה מיוחדת, ישיבת פרידה ממנכ"ל הכנסת היוצא. אני חושב שמן הראוי היה לקיים ישיבה כזאת. אדם שהיה בראש המערכת, אמנם לא המערכת הפוליטית ואמנם ולא כמו יושב ראש הכנסת, אבל בכל אופן אדם שעמד בראש המערכת שהתנהלה כאן. אנחנו כוועדת שירות היינו לו לעזר בדברים שהיינו צריכים לעשות. אנחנו גם מינינו אותו להיות מנכ"ל, על פי הצעת יושב-ראש הכנסת לשעבר, השר יולי אדלשטיין.

אנחנו נפרדים ממך, אדוני המנכ"ל לשעבר. אנחנו נפרדים ממך ואנחנו מתפללים ומבקשים בשבילך, שתצליח בכל אשר תפנה ותעשה. אני שמח שאנחנו גם אומרים כלפי כל העולם – מי שעבד כאן והיה במשך כמה שנים טובות האיש שעמד בראש המערכת, שאנחנו לא נותנים לו ללכת בשקט, אלא מקיימים ישיבה פורמלית של ועדת הכספים על משך כל התקופה שהיה כאן.

אני מברך אותך בשם הוועדה על יציאתך לעבודה אחרת, שהשם יעזור שתצליח בה, תקבל אותה ותשתתף בה. אנחנו מודים לך על כל השנים שתרמת לעבודת הכנסת.

אדוני שר הבריאות, יושב-ראש הכנסת לשעבר, בבקשה.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
תודה, אדוני היושב-ראש, חבר הכנסת גפני, חברי הכנסת, כפי שציינת, הוועדה בשבתה כוועדת שירות נפרדת מן המנכ"ל, מאלברט שלנו. אני חושב שזה מעשה מאוד נכון וראוי לעשות. כפי שציינת, אתם הייתם אלה שלהם הבאתי את הבקשה, את ההצעה שלי לאשר את אלברט סחרוביץ לתפקיד מנכ"ל הכנסת, וכך זה נעשה פה אחד.

למרות שתפקיד מנכ"ל במערכת כזאת הוא קצת כפוי טובה, אני לא חושב שהיו חברי כנסת שאמרו: חבל שתמכנו בו, חבל שהצבענו בשבילו, גם כשהיה צריך לקבל החלטות קשות. כידוע, יש פה בניין לא מעט אגו ולא מעט תחרות ודברים שלא תמיד נוח למנכ"ל לסדר ביניהם, אבל זה תפקידו ואלברט תמיד עשה את זה על הצד הטוב ביותר.

אני לא חושב שצריך להוסיף מילים על איך הבניין הזה נראה בשנים האחרונות בכל התחומים. יש בזה בוודאי לא מעט זכויות לאלברט. הרבה מאוד מבקרים, תדירים יותר או תדירים פחות, מן הארץ ומחוצה לה, ציינו את הדבר הזה בפניי לא פעם, איך העסק מתנהל, איך הוא נראה ואיך הדברים כאן באמת מתקתקים.

אני רוצה לשלב בין שני התפקידים של אלברט. דווקא בחמישה, שישה שבועות האחרונים, אני למדתי להעריך עוד יותר את הצעדים שלך כאן בפברואר, מרץ כשעוד מעטים מאוד, גם בעולם הרפואה וגם בציבור הישראלי, התעוררו לסכנות שאורבות לנו מן הנגיף. כאן היית דווקא זה שהיה צריך לקבל החלטות, קשות, לא כל כך מקובלות, שלוו לפעמים בטונים פוליטיים צורמים של הרס הדמוקרטיה והרס הפרלמנט וכן הלאה וכן הלאה. אבל אני חושב שעכשיו כשמסתכלים אחורה, מבינים כמה הצעדים היו נחוצים ואיזה אסון פרלמנטרי פוליטי היה צפוי לנו אלמלא היית נוקט באותם צעדים. אני חושב שכאן זה לא רק עניין של ביצוע, כי כולם יודעים שאתה ביצועיסט, אלא גם לזהות ולנהוג בהתאם, גם כשזה לא פופולרי ולא מקובל. אני חושב שהיית בין ראשי המערכות הראשונים במדינה שנהגו כך במערכת שלהם, ועל זה מגיעה לך מילת תודה.

זה לא סוד, שאני במצב שאני לא רגיל לו מאז 2001, שאתה לא עובד לצדי. יחד עם זה, אני חושב שאתה צברת מוניטין עצמאי לגמרי, בוודאי גם בשנים האחרונות כאן בכנסת. מספר התפקידים שאני שומע עליהם שעומדים על הפרק, כל אחד הולם אותך ואתה הולם אותו, וכפי שגם אמר חבר הכנסת גפני, אני מאחל לך המון בהצלחה גם כחבר, אבל כמי שגם חושב שבשירות הציבורי צריך לא מעט אנשים כמוך. בהצלחה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
האמת היא שלפני שאלברט נבחר, לא הכרתי אותו טוב. ידעתי שהוא היה יועץ של יושב-ראש הכנסת לשעבר. אבל ככל שעבר הזמן, גם אני וגם חבריי בכל גווני הקשת הפוליטית כאן הכירו באופן אישי מקרוב את אלברט. הכירו בו כמה וכמה צדדים:

א. ברמה האישית, תענוג לעבוד מולו ואתו;

ב. ברמה המקצועית, האיש בולדוזר;

ג. הוא היה תמיד קשוב לכל המניירות, הרגישויות והדרישות של חברי הכנסת, וזה עולם לא קל כאן בכנסת, מי כמוהו יודע. הוא תמיד ידע לנווט בין כל המניירות וכל הדרישות, המוצדקות והלא מוצדקות.

אני שייך לאלה שעצוב להם שאתה עוזב את הבניין, אבל אני בטוח שכל מי שייקח אותך כפרויקטור, ביצועיסט, מנכ"ל, מנהל – ירוויח נטו. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

מיכל, בבקשה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אני מכירה את אלברט באמת משנת 2001, הרבה מאוד שנים. זכיתי להכיר אדם, כמו שאמרת, בולדוזר, רציני, מקצועי שאוהב גם את המקום הזה. הכנסת זכתה בבן אדם שגם "גדל" פה, מכיר את הכנסת, והממלכתיות. תדמית הכנסת, גם תדמית הכנסת בפני הציבור, מאוד מאוד חשובה לו

זכיתי לראות אותו מתפקד גם מחוץ לכנסת, ולכן לקבל גם פרספקטיבה חיצונית. לשמחתי, גם זכיתי – והמילה היא בהחלט זכיתי – להיות חברת כנסת כשהוא בתפקיד. כמי שמכירה את המשכן לא מעט שנים באמת הכנסת זכתה – אגב, גם ביושב-ראש נפלא כיולי אדלשטיין. נדיר שמוצאים אנשי מקצוע שגם יודעים לנהל, אבל גם אכפת להם ברמה הכי אישית שיש מכל דבר שקורה פה במשכן, ולכן הכנסת זכתה. אלברט, המון המון תודה ובהצלחה בתפקידים בהמשך, שאין לי ספק שאתה תעשה חיל ויזכו בך לאן שלא תבחר שאתה הולך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

מיקי, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
האמת היא שבתקופה הזו בתקופתו הבניין של הכנסת זכה לאיזה מן ליטוף ושיפור ושיפוץ. די אם תעבור על הדיקטים שהיו בין המסדרון לבין חדרי האוכל, זה היה נורא ואיום. זה אסתטי, זה מורגש כמעט בכל פינה מפינות בניין הכנסת, ובהחלט יכולת הארגון והמקצועיות שלו עומדות לזכותו.

גם אנחנו חברי הכנסת זכינו לכל מיני שיפורים ודיבידנדים ורצון כזה או אחר. אנחנו מאחלים לך הצלחה בהמשך הדרך. תודה רבה לך באמת על העשייה בשנים האלה. בהצלחה מכל הלב.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

ינון, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני חושב שביום כזה כדאי קודם כל לברך את היושב-ראש דאז והשר דהיום, כי רק עכשיו אנחנו מבינים את הבחירה הטובה שהוא עשה אז, שהיא היתה בחירה מבריקה וטובה. היום אנחנו נפרדים אולי רק פה מהכנסת, אבל כאיש אשדוד אני ממשיך ואמשיך לפגוש אותו בעזרת השם, גם במקומות מאוד טובים. אני מאמין, ואני חושב שכבוד השר, אתה צריך להמשיך, הוא היה אצלך מ-2001 – לא בגלל שהוא עכשיו עצמאי, אז עזבת אותו, אלא אתה צריך להמשיך ולדאוג לו.

זה זמן שאנחנו גם נפרדים מהצוות שסבב אותו, צוות שהיה מדהים. אני חייב להגיד מילה טובה לכל העובדים – מהכניסה של נורית עם כל היועצים, לא אזכיר כל אחד – צוות שכואב להיפרד ממנו. תמיד הדלת שלכם היתה פתוחה כשחבר כנסת היה מגיע. גם אם אלברט בישיבה, הוא היה אומר: תכניסו חבר כנסת, אם יש לו משהו דחוף.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אה, זה היה גם לגביך?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, זה חרדים וערבים...אל תדאג...

הדבר האחרון שאתו אני לא מסכים אתך, אלברט, זה דבר שאני חושב שאף אחד בוועדה לא יסלח לך, שהחזרת מהכנסת 200 מיליון שקל לאוצר. תגיד שזאת הלוואה, אנחנו לא מאמינים בזה. שיהיה בהצלחה בעזרת השם.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מנהלת מרכז המחקר והמידע, יושבת-ראש ועד העובדים, הודיה בבקשה.
הודיה קין
תודה רבה. אני באמת רוצה להודות בשם כל עובדי הכנסת למנכ"ל הכנסת היוצא אלברט על עשייה מאוד משמעותית בבית הזה, בניהול בית מיוחד ומורכב; ואגב, גם תודה לך, יושב-ראש הכנסת לשעבר, שר הבריאות, זו הזדמנות להודות לך על כל התקופה הזאת.

אלברט, אני חושבת שזה סוג של סגירת מעגל פה בחדר הזה עם יושב-ראש ועדת הכספים הזה, שהתחלנו את הדרך הזאת קצת בקול רעש גדול, ובסופו של דבר, דווקא מתוך משבר כזה צמחנו לדרך משותפת של עשייה לטובת העובדים, עשייה מאוד משמעותית. באמת תמיד בער בך העניין הזה ותמיד אמרת שחשוב לך גם הנושא של רווחת העובדים. יצאנו לדרך מתוך כבוד הדדי, שזה מה שחשוב, זה הכי חשוב ביחסי ועד ומנכ"ל, כשמטבע הדברים יש מחלוקות לאורך הדרך.

אז אני רוצה להודות על כל מה שעשינו יחד, בין על הדברים שיזמת ובין על הדברים שנתת להם רוח גבית. אני חושבת שאתה משאיר פה חותם של פרויקטים שהובלת. אני מאחלת לך שתראה גם מרחוק את הפירות שלהם, פרויקטים מאוד משמעותיים.

אני גם רוצה לקוות שעובדי הכנסת משאירים אצלך חותם. אני חושבת שזאת זכות לעמוד בראש ארגון כזה עם עובדים כל כך מקצועיים, מחויבים ומסודרים, ואתה באמת ציינת את זה על כל במה ובכל מקום אפשרי. אני מאמינה שגם לוועד העובדים יש קצת תרומה לזה, כאילו ללכת עם זה לדרך אחרת וללא ספק עם הרבה מטען משמעותי. אני מאחלת בשם כל העובדים הצלחה רבה. תודה.
היו"ר משה גפני
הודיה, תודה רבה.

שלמה, בבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אלברט, אני רוצה לברך אותך על העבודה המסורה שלך כל השנים האלה כאן בכנסת. הובלת דברים חשובים, ואני בטוח שימשיכו ויתבססו על אדני הרפורמות והדברים שהובלת כאן. אני מאחל לך הצלחה בהמשך דרכך, בכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
היו"ר משה גפני
אמן, תודה רבה.

אלברט, בבקשה.
אלברט סחרוביץ
אדוני היושב-ראש, הרב גפני, אדוני השר, תודה רבה שמצאת זמן עם עיסוקיך הרבים בימים אלה לבוא לכבד אותי. מכובדי חברי הכנסת, קודם כל אני מצטרף ליוזמה החשובה, שאולי כדאי להפוך אותה למסורת, למרות שאני כביכול חתן השמחה. זאת הוועדה שממנה בשבתה כוועדת השירות.
היו"ר משה גפני
אתה מתכוון בלי נדר, נראה איזה מנכ"לים יהיו.
אלברט סחרוביץ
אני אומר את שלי, אתה תעשה מה שאתה מבין עם הבאים אחריי.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם כשמנכ"ל לא טוב עוזב, אתה צריך לברך אותו כשהוא עוזב.
אלברט סחרוביץ
אז באמת תודה רבה על היוזמה ועל הברכות של כולם.

ארבע שנים זה פרק זמן די משמעותי. אני מקווה מאוד שהצלחתי להפיק פה את המיטב, וזה גם בעזרת הגיבוי של היושב-ראש, העזרה והסיוע – חברי הכנסת לא רק באו עם בקשות או עם סוגיות מוזרות. הזכירו גם את הוועדה הספציפית הזאת וגם מן הסתם את העומד בראשה; חברי הכנסת גם סייעו. הבית הזה מאוד מורכב וייחודי, שמנכ"ל דומיננטי ככל שיהיה, לא יכול לעשות דברים לבד. הרבה דברים נעשו גם בגיבוי של היושב-ראש, גם בסיוע של חברי כנסת, וכן הודיה, אני אמשיך להגיד את זה, בלי העובדים המסורים של המקום הזה, אין דברים כאלה. אמיתי, אין דברים כאלה. הכנסת בורכה בכך. אני חוזר על המשפט ושוחק אותו, שהיתה לי אכן זכות מאוד גדולה לעמוד בראש הצוות המנהלי והסגל המנהלי של הכנסת. בלי העובדים האלה, וכמובן בלי חבריי חברי ההנהלה והצוות הנפלא שלי שהוזכר פה, לא הייתי מגיע לכל אותם הדברים הטובים שנעשו פה, ונעשו פה.

אני לא אאריך בדברים, אני נרגש – פחות או יותר כמו שהייתי נרגש לפני ארבע שנים כשמוניתי. אני עדיין מרגיש למקום הזה יראת כבוד וחרדת קודש. ייקח זמן עד שאני אבוא ואעכל את הדברים שעברתי פה בכל שנותיי. דרך אגב, זאת פרידה ממני כמנכ"ל, לא תיפטרו ממני כל כך מהר כאלברט, אני אמשיך לבקר את הבית הזה, כי כמו שצוין פה, הבית הזה חשוב לי והוא ימשיך להיות חשוב. אמרתי את זה ליושב ראש וגם למנכ"ל הנכנס, כל סוג של חפיפה וכל מה שיידרש אי פעם, עצה טובה והכוונה, אני אעמיד את עצמי לרשות הבית, כך צריך להיות. שוב, תודה רבה.
היו"ר משה גפני
אלברט, המנכ"ל לשעבר, תודה רבה. כתוב על כהן גדול שהיה נכנס ויוצא בלי פגע – בכל אופן, אתה יוצא ואנחנו נפרדים ממך וכולם משבחים אותך, גם העובדים כמו שהודיה אמרה קודם. זה חשוב מאוד – זה חשוב מאוד גם לעתיד, זה חשוב מאוד גם לעבר. חשוב שאנחנו יכולים להיפרד מעובד מסור שהיה פה בראש המערכת המנהלית. אני שמח.

אם היו לי התלבטויות אם לקיים את הישיבה הזאת, הישיבה הזאת הוכיחה לי שזאת הישיבה שצריך לעשות, ובאמת צריך לחשוב על זה בעתיד. שיהיה לך בעזרת השם בהצלחה בכל מה שתעשה.

אדוני השר, שר הבריאות, אני מודה לך על זה שביום הקשה הזה, בתקופה הקשה הזאת, מצאת את הזמן הקצר הזה כדי להיפרד ממי שאתה הבאת.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
הוא מצא בשבילי 19 שנים.
היו"ר משה גפני
הרי שכנעת אותנו שנצביע בעדו.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
נכון, ידעתי מה אני עושה.
היו"ר משה גפני
אני מודה לחברים שהיו. תודה רבה ושיהיה בהצלחה.

אני עכשיו מודיע על הפסקה של חמש דקות. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:23.

קוד המקור של הנתונים