ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 08/07/2020

הכשרת הנהג והרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



36
ועדת הכלכלה
08/07/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 23
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, ט"ז בתמוז התש"ף (08 ביולי 2020), שעה 9:00
סדר היום
הכשרת הנהג והרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
בועז טופורובסקי
יבגני סובה
חברי הכנסת
אוסמה סעדי
מוזמנים
אפי רוזן - מנהל אגף הרישוי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אבנר פלור - סמנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אבי קרמר - דובר, ארגון מורי הנהיגה

רון סייג - יועץ משפטי של העמותה, עמותה לקידום מקצועי של מורי הנהיגה
משתתפים באמצעות Zoom))
מאיר אלרם - מנהל אגף תיאום גורמי חוץ, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

מקס אבירם - מנהל אגף זה"ב, נגישות ואורח חיים בטוח, משרד החינוך

רועי פרידמן - נציג מועצת התלמידים והנוער הארצית, מועצת התלמידים והנוער הארצית

אבי גולן - יו"ר, ארגון מורי הנהיגה

עירית זינגר - יו"ר האיגוד המקצועי של מורי הנהיגה בישראל

יוסף זיסקינד - בוחן תנועה, חברת קווים, מפעילי התחבורה הציבורית

אהרון כהן - מורה נהיגה, מרצה לנהיגה נכונה, מורי נהיגה
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
מאיר פרץ


הכשרת הנהג והרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב לכולם, היום יום רביעי, ט"ז בתמוז התש"ף ה-8 ביולי 2020. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה בנושא הכשרת הנהג והרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים. כולנו זוכרים את הקצב של מבחני הנהיגה. כמעט חשבנו שאנחנו מגיעים לסיפור של רשות הדואר בטסטים והנה באה אותה הרפורמה שנחשפתי אליה כי בדיוק באותו זמן הבן שלי שהיה חייל למד נהיגה והיה צריך לעבור טסט. ניהלתי שיחות עם מורי הנהיגה והרגשתי שיש חשש גדול כמו בתחילתה של כל רפורמה. בתחילת כל רפורמה אנחנו שומעים דעות שהשמיים הולכים ליפול, עושים פיילוט, בודקים, שנת מבחן. החוכמה היא לראות אחרי יציאת הרפורמה לדרך, האם מגיעים למה שמכוונים והאם האזרח מקבל את השירות המיטבי, הנגיש וההוגן ביותר. ובאותה הנשימה, יש חשיבות לדאוג לעובדים בענף החשוב – מורי הנהיגה.

זה לא מובן מאליו שהוועדה התכנסה בעידן הקורונה לדון בנושא זה. אנחנו משתדלים להשקיע גם בשוטף וגם בחרום. זו פריווילגיה שיש לנו כוועדת כנסת, לעקוב אחרי תהליכים וביצועים, וכך צריך לעשות.

אני מבין מקולות ששמעתי לאחרונה וכן מההכנה לדיון, שישנה שביעות רצון והיו גם קולות שבעבר הובילו את הקו הנגדי והיום הם בעד. חששות הם לגיטימיים, החוכמה היא להודות כשמתבדים. הרבה פעמים אנחנו אומרים: "הלוואי ואנחנו טועים". מסתמא אני מאמין שישנן דעות לכאן ולכאן. ניתן לנציג משרד התחבורה לומר את דבריו, בבקשה.
אבנר פלור
שלום, אני אבנר פלור, סמנכ"ל תנועה במשרד התחבורה. נמצא לצדי אפי רוזן שמלווה את כל התהליך וקשור ביישומו. אומר כמה דברים כלליים: מדובר באחת הרפורמות הגדולות שבוצעו במשרדי הממשלה בשנים האחרונות. הוצאנו את כל הנושא של מערך מבחני הנהיגה המעשיים, סגרנו גם מסגרת של עובדים, כשבעצם הקווים המנחים שלנו היו: לשפר את רמת השירות, לשפר את רמת המקצועיות, את השקיפות והאחידות של המבחנים.
היו"ר יעקב מרגי
פרט בבקשה את הנקודות שהצגת.
אבנר פלור
אני אפרט. יחד עם זאת, ההנחיה הייתה שאנחנו לא מעלים את גובה האגרה לתלמיד. כלומר, אותה אגרה שהתלמיד שילם לפני הרפורמה הוא ימשיך לשלם גם לאחריה.
היו"ר יעקב מרגי
זו חצי כוס. אבל תמשיך.
אבנר פלור
הדבר הנוסף היה שבעצם אנחנו גם שומרים על רמת השירות של מורי הנהיגה, אותם מקומות שבהם בוצעו מבחני הנהיגה המעשיים, ימשיכו להיות ולא נשנה את מיקומם. לגבי רמת השירות - - -
לאה ורון
אני לא הבנתי למה הכוונה "לא נשנה את המיקומים"?
אבנר פלור
היו לנו 45 אתרי מבחן. אותם המיקומים נשארו גם אחרי הרפורמה, אבל הם השתפרו והשתדרגו מבחינת המבנה והשירות.
היו"ר יעקב מרגי
ואם תשתנה המציאות אז זה לא ייפתח?
אבנר פלור
במכרז נתנו אופציה והוספנו בשנה האחרונה עוד אתר, ישנה אופציה כזו. לגבי הנושא של רמת השירות: עד טרום הרפורמה רמת השירות הייתה בין 90–60 ימים לקבלת מבחן מעשי. היום אנחנו מצויים במצב שניתן לקבל מבחן בטווח של 7–14 ימים מאז הזימון. כל התהליך עצמו מבוצע באופן מקוון.
היו"ר יעקב מרגי
לפעמים ממתינים גם חמישה ימים.
אבנר פלור
אני נתתי את הממוצע.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
זה תלוי בקשר עם מורה הנהיגה, גם.
אפי רוזן
ההערה שלך לא נכונה, גבירתי.
היו"ר יעקב מרגי
תהיה לך הזדמנות להגיב.
אפי רוזן
זו הטלת דופי.
אבנר פלור
אני רוצה שניתן את הסקירה לשאלתך - - -
לאה ורון
וכמובן גם על הכשרת הנהג, זה הנושא הראשון.
אבנר פלור
ודאי, בסוף, ברגע שאנחנו משנים את המבחן, אז גם הוראת הנהיגה משתנה. הוספנו כל מיני כישורי נהיגה שלא היו קיימים עד היום, כמו הנושא של נהיגה בלילה, ירידה לשוליים – כל מיני דברים שהוספנו על מנת לשפר את הבחינה ואת הוראת הנהיגה. בנוסף לזה, כמו שאתה יודע, מבחני הנהיגה הם גם למשאיות, אוטובוסים ואופנועים. הרפורמה שיפרה את רמת השירות גם בתחומים אלו. במבחן עצמו אין כמעט שיקול דעת של הבוחן ברכב, הכול נעשה בצורה מקוונת. יש בפנים מצלמת GPS. גם את תוצאת המבחן קובע המחשב ולא הבוחן, למעט מקרים חריגים של מעבר באדום.
נושא של אחידות
לא הייתה אחידות בין אזורי הארץ השונים. באזור מסוים כמות הכישלונות הייתה יותר מבאזור אחר. ברגע שעצרנו את האחידות המקוונת אז זה יצר אחידות גם בתחום הזה.
שיפור הרמה המקצועית
מרגע שהתלמיד נכשל המורה יכול לראות אז סרט הבחינה וכך לדעת מה לשפר. הדבר החשוב גם זה שתלמידים יכולים להגיש ערעור מדויק על פי הסרט של הבחינה. כך אפשר לראות האם העילה להכשלה אכן הייתה מסתברת.
לאה ורון
את החומר שמר רוזן שלח לוועדה קיבלו חברי הכנסת. אנא התמקד בנושאים שלא העברתם לחברי הכנסת ובעיקר בנושא של הכשרת הנהג. זה הנושא הראשון שחבר הכנסת מרגי ביקש לשים על סדר היום.
אבנר פלור
טוב. מדובר ברפורמה יחידה וראשונה, שיננו גם את מודל הפיקוח. אנחנו מדברים על 21 מפקחים שמפקחים על המהלך. זה גם פיקוח פיזי, וגם פיקוח טכנולוגי דרך חדר בקרה.
היו"ר יעקב מרגי
מי הם אותם המפקחים, מה ההכשרה שלהם?
אבנר פלור
מפקחים שהיו במערך ההכשרה הקודם ושבעצם המדינה קלטה אותם. מתוך ה-130 בוחנים שהיו, המשרד קלט ה-45 מפקחים.
היו"ר יעקב מרגי
לפני כן לא היו מפקחים?
אבנר פלור
היו מעט מאוד, הפיקוח שאף לאפס.
אפי רוזן
על הבחינות לא היו כלל ועל בתי הספר היו שלושה על 451 בתי ספר. אני אפי רוזן, ראש אגף רישוי, מניח שקראתם את המסמך שחיברתי. אדבר רגע על כשירות הנהג: מדובר בתפיסה כוללת. גם פה, למעשה, הבחינה המעשית אילצה אותנו לשפר את העניין הזה. שעה שבעת הקודמת בוחן היה עולה לרכב ובוחר את המסלול כשהיה עולה לרכב. הוא מחליט לאן הוא נוסע. פעם לוקח מעגל תנועה ופעם לא, לפעמים לעבור בבמפר ולפעמים לא, הוא לא כפה על עצמו - - -
היו"ר יעקב מרגי
בחיוך אני אומר לך, אני גדלתי בבאר שבע. אנחנו ידענו איזה טסטר לוקח למקומות הקשים בשכונה ב לעומת הטסטר ההוא שהולך לרחוב חלק וכולי.
אפי רוזן
אדוני, אני שמח שאמרת זאת. אחת הטענות של המורים היא שהיום אפשר לעקוב אחרי המסלול. אני שמח שאדוני כנראה למד בתקופה שלי, וגם אני הכרתי את כל המסלולים, אני בדימונה, אבל זה אותו דבר.
היו"ר יעקב מרגי
תקופת האבן.
אפי רוזן
בכל עיר היו שניים שלושה מסלולים. בסוף הבוחן לא יכול לפתח לעצמו מאה מסלולים. היום יש במערכת 15,702 מסלולים. עכשיו, שיגיד לי פה המורה נהיגה, שהם טוענים שהם יכולים לעקוב אחרי 15,000 מסלולים. וגם אם כן, גם אם המורה עוקב אחרי המסלול, אבל זה מסלול שאני קבעתי, כי אני יודע שיש בו את כל האתגרים שהנהג החדש צריך להתמודד איתם, מה רע בזה? נהפוך הוא.
לאה ורון
מר רוזן. לפני שאתם מתמקדים בבחינות, תציגו לוועדה את הנושא של הכשרת נהג במדינת ישראל כיום. כמה נהגים מכשירים, איך מכשירים - - -
אפי רוזן
זה מה שאני עושה.
לאה ורון
הם כל הזמן מדברים על דברים אחרים.
אפי רוזן
תני לי שתי דקות, זה המקצוע שלי, את תביני איך אני סוגר את הדברים. יש לי דרך משלי, אולי אני מציג פחות טוב אבל אני מכיר את החומר.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אדוני.
אפי רוזן
אני מתחיל מהתבחינים מהסיבה הפשוטה שכשאתה קובע את רמת הבחינה ואת הסעיפים של הבחינה. לפי זה נגזרת מערכת הלימוד. כתוצאה מזה שהיום אנחנו חייבנו בבחינה שבעה תבחיני חובה, יש דברים שהיום תלמיד חייב לעבור. אין מצב שתהיה בחינה בלי כניסה למעגל תנועה, היום זה נפוץ בכל מקום. אין מצב שנכנסים בלי ירידה לשול ועוד תבחינים.

בספר כל הזמן היו מעל 50 תבחינים שצריך ללמד, כאשר הבינו שחלק מהתבחינים לא מופיעים אז חלק מהדברים דולגו. היום, למעשה, יש כרטיס תלמיד ברמה מקצועית גבוהה מאוד, שיש בו 52–58 נושאי לימוד שאותם חייב התלמיד לעבור.
היו"ר יעקב מרגי
יש מספר מינימום של שיעורים?
אפי רוזן
כן, יש מספר מינימום של 28 שיעורים לרכב פרטי, 15 שיעורים לרכב דו-גלגלי, וכמובן שיש התניות של גיל. מעבר לדבר הזה אני רוצה לומר שהיום השלב השלישי של הרפורמה, הרי הרפורמה הייתה התחלה של משהו. אמרנו שניגע קודם בבוחנים ונגיע גם למורים. שלב הראשון היה רפורמה בבחינה, השלב השני, אני לא יודע אם אתם יודעים, כל תהליך ההרשמה הוא דיגיטלי לגמרי, השלב השלישי הוא למחשב את כל הליך הוראת הנהיגה באופן כזה שהמורה יהיה חייב לדווח למערכת על כל נושא שהתלמיד למד. זאת אומרת שאין קומופלאז', אנחנו לא עשינו - - -
היו"ר יעקב מרגי
הזכרת רף מינימלי לשיעורים. מה הרף ללימודי נהיגה על משאית?
אפי רוזן
בכל אחת מהקטגוריות יש רף מינימלי לשיעורים.
לאה ורון
הצג אותם לוועדה, בבקשה.
אפי רוזן
רכב פרטי: 28 שיעורים, רכב דו-גלגלי: 15 שיעורים, משאיות ואוטובוסים: אם אתה בא להיות נהג אוטובוס ויש לך רישיון על רכב פרטי אתה צריך 40 שיעורים. אם יש לך רישיון על רכב כבד יותר אתה יורדת ל-20 ו-25 וכן הלאה, היקף השיעורים ביחס לנהג הולך וקטן ביחס להכשרתו הקודמת.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
זה מספיק לדעתך?
אפי רוזן
בהיבט המקצועי, מעבר לשיעורי הנהיגה, כאשר אתה הולך להיות נהג ברכב מדרגהC שזה משאית מעל 12 טון, או לאוטובוס, או לכל רכב ציבורי, אתה גם נדרש לבצע קורס עיוני של 150–160 שעות, תלוי בכלי הרכב. מדובר בקורס ארוך מאוד שתיקפנו אותו רק לפני שנה וחצי. זה הופיע פה בוועדה בנושא של קציני בטיחות.
היו"ר יעקב מרגי
יש לכם נתון, למרות הרף המינימלי, כמה שיעורים בממוצע עובר תלמיד?
אפי רוזן
34 לרכב פרטי. מורי הנהיגה טוענים שצריך יותר.
היו"ר יעקב מרגי
ברור. כל אחד בוכה במה שכואב לו.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
ומה ממוצע השיעורים בדו-גלגלי?
אפי רוזן
קשה מאוד לעקוב אחרי הממוצע?
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
כי זה שבשבועיים בגיל 16 אפשר להוציא רישיון לדו-גלגלי, זו נראית לי בעיה מאוד גדולה. אני לא יודע אם זה הנושא.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא הנושא אבל ההערה חשובה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה הנושא. הכשרת נהג לרבות נהג אופנוע.
אפי רוזן
גם הנושא של דו-גלגלי מחולק לקטגוריות ולגילאים. לא יכול לבוא ילד בן 16 ולרכב על אופנוע כבד, שאני מסכים שהוא אימתני מאוד, הוא מקבל רישיון ל-A2 שזה אופנוע בהספק נמוך. ועדיין, 15 שיעורים בשבועיים אפשר לעשות. השאלה היא לא הזמן אלא האיכות. אפשר גם ללמוד 28 שיעורים בשבוע, השאלה היא מה רמת הקליטה של התלמיד, מה איכות ההוראה, ומה הרמה של הבחינה המעשית.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אני חושב שפה יש עוד מקום לשיפור.
אפי רוזן
נקודת המוצא היא שניתן להשתפר כמעט בכל תחום שהצגתי, אין על זה ויכוח. בימים אלו אנחנו שוקדים על שני נושאים. כותבים מחדש את תפיסת הלמידה של הרכב הדו-גלגלי, כולל הכנסה יחד עם הרשות הלאומית, של השתלמות רכיבה מתקדמת שתיכנס כפיילוט לרוכבים ולמורים, ובנושא של הוראת הנהיגה לרכב פרטי אנחנו עובדים על שינוי של סילבוס הקורס למורים.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה לומר שהלוואי שבמכונים להוראה הייתה התרעננות כמו שיש אצל המורים לנהיגה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
כל החברה הייתה במצב יותר טוב.
היו"ר יעקב מרגי
זה תהליך ששנים היה רדום, יש שינוי, ואם אתה אומר שאתם עם יד על הדופק אז זה חשוב מאוד.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בתבחינים יש נהיגה בלילה?
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר שאנחנו עוקבים אחרי תאונות הדרכים. המאפיינים של התאונות עצמן משתנים עם השנים. זה חייב להיות לא סטאטי, אני מקווה שיש תיאום לפי האופי של עבירות התנועה, אופי התאונות. ההכשרה והדגשים צריכים להיות בהתאם להשתנות הנ"ל.
אפי רוזן
אני אענה לחבר הכנסת סעדי: במדינת ישראל חלק מהתבחינים הם נהיגה בכביש רטוב ונהיגת לילה. ברם, במרבית הבחינות זה לא נמדד כי לא בוחנים בערב. זה משהו שמלמדים בתבחינים. כשאנחנו נמכן את המערכת של המורה, והוא ידווח לנו שאכן הוא עבר את התבחין הזה, ולזה אני מוסיף, אתה הרי ליווית אותי בתהליך, היום יש לנו 21 מפקחים. אנחנו מוצאים את עצמנו נכנסים לבוחן יותר מפעם בשבוע. אני רוצה לומר שבעבר היינו יכולים לא לראות בוחן שנים ובבתי ספר בכלל אין מה לדבר. אני חושב שהיום, טוענים נגדנו שהפיקוח היום הוא הדוק מדי, אחד האתגרים שלי היום הוא לרופף את הפיקוח.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הפיקוח זה גם כולל את המצלמות.
אפי רוזן
מה שיפה במצלמות, וזה מתקשר למה שאמר יושב-ראש הוועדה, אנחנו היום יודעים, יש לנוח במחשב את הסיבות שבגללן נכשל מישהו. לפני שנתיים וחצי זה היה מסומן באיקסים על גבי נייר. אנחנו יודעים לבנות את ההשתלמות השנתית של המורים לנהיגה על בסיס 5–6 הטעויות הנפוצות שאנחנו מזהים בבחינות המעשיות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ואז התלמיד יכול לערער, ראית גם יושב-ראש-5% מצליחים בערעור.
אפי רוזן
אני רוצה להעמיד דברים על דיוקם: אנחנו כל הזמן רצינו שיהיו הרבה טסטים. זאת לא הייתה המטרה העיקרית. השר כץ אמר: נעשה את זה מוצר מדף. אבל אמר שלושה דברים שלא תמיד הקשיבו: מקצועיות, אחידות, הרבה בחינות. למה הכוונה? היום ישנם אחוזי מעבר שונים בין שתי החברות. בחברת טלדור הדרומית יש אחוז מעבר יותר גבוה של 41%, ובצפונית יש 38%. יש שישאלו איך זה קורה. אני עונה הפוך: ערב הרפורמה היו פערים הרבה יותר גדולים באחוזי המעבר. ממה זה נבע? מזה שבוחן, בלי שום כוונה רעה קם בבוקר והכשיל, והשני בצפון העביר.
היו"ר יעקב מרגי
היה בוחן שעד 11:00 בבוקר לא כדאי היה להיכנס אצלו לטסטים.
אפי רוזן
היה גם את זה. היום הבוחנים לא יודעים את התוצאה. היום זה לא קורה, התוצאה מגיעה תוך שלוש שעות לתלמיד. התחלנו עם חצי שעה אבל היו תלמידים חמי מזג אז דחינו את זה לשלוש שעות. הבוחן יודע רק בסוף היום אם הוא שואל. יש שני אנשים במדינה שיודעים מה שווה ניקוד של כל טעות. אחד זה אני והשני זה מנהל הפרויקט במוטורולה שהיה צריך להכניס לי את הזה למחשב. זה מצוי בכספת. עכשיו טוענים שהבוחן יכשיל וכולי, אם הוא מתמטיקאי שמסוגל להביא 700 אלגוריתמים בעל פה אז הוא יכול להכשיל. עכשיו, יש לו, אבל לא לקחנו את שיקול הדעת המקצועי. יש שבע טעויות שאם התלמיד עובר עליהן הבוחן בולם במקום ויכול להכשיל. אבל אז נגמרו הימים שהוא יכול לבלום מתי שהוא רוצה. יש לי מצלמה ויש לי הקלטה. שאלו אותי למשל מה קורה אם שניהם בולמים ביחד, אז אני אמרתי: חבר'ה, זה ברור, יש לי ילדים בגיל הזה. כשמתחיל שיח כזה, התלמיד ישר צועק "אבל אני בלמתי". הדבר השני הוא שקיפות. ילד היום שנכנס לבחינה הוא ילד חזק , וכך צריך להיות. אנשים שהולכים להתגייס בעוד שנה לא יכולים להיות חלשים, הם יודעים שאנחנו רואים ושומעים הכול. אני לא עושה בזה שימוש לרעה. פעם בשבוע אני אוסף כמה סרטי צילום, והמפקחים שבחדר הבקרה בחולון רואים את הסרטים כדי ללמוד מה הטעויות.

עכשיו קיבלנו מכתב מההסתדרות מדוע אנחנו מסיימים העסקות להרבה בוחנים, משהו שלא יכולנו בעבר. אנחנו יודעים היום לראות בוחן, אנחנו יודעים לראות מישהו שהוא לא מקצועי, ובשלב מסוים להוריד - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש לי שתי שאלות קצרות: אדוני היושב-ראש, אנחנו מלווים את המהפכה הזו במשרד התחבורה מאז 2015. אני עובד עם אבנר ואפי באופן רצוף ובאמת מדובר במהפכה בענף הזה. אנחנו שמענו על המהפכה בטופס ירוק, אני דיברתי איתך, אפי, ואתה אמרת שעכשיו יש מהפכה שלימה, לא צריך מכונות, לקח לי המון שנים להכניס כמה מכונות ליישובים הערביים.

דבר שני זה בעניין סגירת משרדי הרישוי. אנחנו מקבלים הרבה פניות שלפעמים התורים הם ממושכים.
היו"ר יעקב מרגי
בשביל מה לקבוע תור?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש לו בעיות במשרד הרישוי.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מדבר בכלל בנושאי קבלת שירות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
קבלת קהל.
היו"ר יעקב מרגי
נושא הדיון הוא הכשרת נהג ומבחני נהיגה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז בעניין הכשרת הנהג - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל אם כבר נגעת בזה, עדיין תלמיד צריך לגשת למשרד הרישוי?
אפי רוזן
זה נגמר.
היו"ר יעקב מרגי
הכול מקוון?
אפי רוזן
תלמיד היה בא פעמיים, ממתין שעה בתור כדי שיחתמו לו על טופס. אחרי שהוא עבר את הטסט הוא היה צריך להגיע שוב.
היו"ר יעקב מרגי
יש אזורים שצריך היה לחכות יותר משעה.
אפי רוזן
בסניף טוב חיכו שעה. כאשר הוא היה מסיים את הבחינה הוא היה צריך להגיע שוב על מנת לקבל את הרישיון. לשמחתי סיימנו עם זה.
היו"ר יעקב מרגי
ברוך השם.
אפי רוזן
היום הוא מגיש מהבית את הטופס הירוק.
היו"ר יעקב מרגי
כל הבחינות מקוונות?
אפי רוזן
אין שום דבר ידני יותר, זהו.
היו"ר יעקב מרגי
הכול במחשב?
אפי רוזן
אין ידני. גם את הרישיון של הנהג הוא הולך ומקבל במכונת רישיומת.
היו"ר יעקב מרגי
זה אחד הפרמטרים שתרמו לעליית מספר המבחנים. היה קושי, בחברה הישראלית סוגיית בעיות הקשב והריכוז מתרחבת, קח בשאר החברות בעולם המודרני. לעיתים התלמיד מדחיק ומדחיק במשך מספר תיאוריות. לא משנה שאתם בונים באגרות את הקומה השנייה של המשרד, זו הבדיחה על מי שעושה שבע בחינות תיאוריה.
אבנר פלור
הלוואי שזה היה לנו .
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר שלאחר שהוא עושה את זה הוא מבין שיש צורך באבחון. בחינה ראשונה במחשב הוא עובר את זה וזה פותר חלק גדול מהבעיות הללו.
אפי רוזן
אנחנו הלכנו עוד כברת דרך קדימה - - -
אבנר פלור
בשנתיים האחרונות בוצע פרויקט חינוך תעבורתי בכיתה י'. זה גם עבר אצלך בוועדת החינוך. למעלה מ-30,000 עשו זאת בעבר והשנה כל התלמידים בגיל זה. ביוני הם עושים מבחן.
היו"ר יעקב מרגי
אני מקווה שמוסדות ההשכלה הגבוהה ילמדו מכם. נעבור לשמוע את חברי הכנסת, חברת הכנסת אימאן ח'טיב יאסין, בבקשה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב. אין ספק שהנושא חשוב לאור הנתונים המחרידים של תאונות הדרכים בכבישים, במיוחד בקרב נהגים בחברה הערבית. אני רוצה להאיר את הסוגיה מבחינת ההכשרות ומתי והיכן הן מתבצעות. נושא הנגישות על כל צדדיה. אני חושבת שיש בעיה רצינית בדבר הזה. גם במבחני תיאוריה וגם במבחנים מעשיים. גם נגישות מבחינת מקומות. אני גרה בסמוך לעיר נצרת ובמקרה אני עוברת ליד מקום שמתקיימים בו מבחני תיאוריה. אני רואה את ההתקהלויות הנוראיות כל הזמן. כל הצעירים והצעירות מסביבת נצרת מגיעים למקום אחד.
היו"ר יעקב מרגי
או שהוא בא עם החברים שלו והם מחכים לו בחוץ.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
לא במיוחד, כבוד היו"ר. אני חושבת שאין הרבה אפשרויות למבחנים וחשוב שיפורסם איפה יש אפשרות להיבחן ושכולם יידעו. בנושא של ההכשרות המעשיות: יש לי שאלה, אם הכול מקוון ואנחנו בעידן טכנולוגי, אם יש מישהו שלומד שיעורים כדי ללכת למבחן והוא חושב שמגיע לו לגשת לטסט לאחר שעבר את הקריטריון, מצד שני המורה שמלמד אותו חושב שעדיין לא מגיע לו. האם יש אפשרות לתלמיד לבקש להיבחן?

הדבר הנוסף בקשר לנגישות זה המבחן המעשי. אני יודעת שהייתה בעיה רצינית והייתה התקוממות בנצרת עלית לפני תקופה מסוימת, לא רצו שיקיימו מבחנים מעשיים בתוך היישוב. יש להם זכות? אני מיפיע, יש לי זכות להיבחן, אם אתם לא רוצים שאני אבחן במקום ההוא, ויש זכות לראש העיר להגיד לא, אז זכותי כאזרח במדינה לקבל במקום אחר.
נושא שלישי
הנושא החינוכי שצריך לחזק מאוד. חשוב לעשות זאת מגיל צעיר. יש עוד כלים חשמליים שונים בנוסף לרכבים שאפשר לראות אפילו ילדים בני 10 שנוהגים בהם על הכביש. אני חושבת שצריך מגיל צעיר מאוד להכין תוכנית במשותף עם משרד החינוך כדי להנחיל את הערכים של נהיגה נכונה ושמירה על החיים.
אפי רוזן
אענה לשאלות חברת הכנסת. לגבי התיאוריה: זה הדבר הכי מונגש בעולם. להבדיל משאר המדינות המודרניות כאן הבחינה היא בשש שפות. החל מלפני שנה וחצי, כל ילד שרוצה לעשות בחינת תיאוריה בשמע יכול לעשות זאת. מי שמביא אישורים ללקויות כבדות, מבוצע לו מבחן בעל פה על ידי עובד שלי. לא מזמן סיימנו אצל בני העדה האתיופית 1,200 בחינות לבעלי לקויות כאלו.
לגבי נגישות פיזית"
היא קיימת, זה במכרז. אנחנו בודקים. יש לנו אתר אינטרנט מהטובים בשירות הציבורי. אני מציע שתיכנסי ותראי.
היו"ר יעקב מרגי
בכל השפות שתיארת?
אפי רוזן
כן. לגבי חובת השיעורים: אנחנו, אנשי המקצוע, סבורים שלא יכול להיות שתלמיד ילמד את החומר בפחות מ-28 שיעורים שמהווים כ-19 שעות לימוד נטו. אבל, זה לא מחליף את שיקול דעתו של המורה. למורה יש אחריות להגיש תלמיד לטסט רק שעה שהוא סבור שהוא לא יסכן אותי ואותך. לכן, זה שהתלמיד מפעיל לחץ בשיעור ה-28 זה אחד המדדים שאנחנו בוחנים במרכז הערכה למורים את העמידה בלחצים. אדם צריך להוציא ציון גבוה מאוד כדי להיות מורה לנהיגה. לשאלתך, רק המורה מחליט מתי התלמיד ייגש לבחינה. תלמיד לא יכול להזמין טסט לעצמו, כך גם לגבי המבחן הפנימי.
היו"ר יעקב מרגי
פעם חשבנו שלמורה נהיגה יש עניין להרבות שיעורים. מסתבר שתלמידים לא ילכו למורה שיצא לו שם של מורה שלא עוברים אצלו. התלמידים בודקים ומשווים ואז האינטרס של המורה מתהפך והוא רוצה להעביר את התלמיד במהרה. זה עובד, אני אומר לכם מניסיון, כולם רוצים להיות אצל המורה שאצלו תמיד זה טסט ראשון. זה יוצר את האיזון.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
על זה אני מדברת, לא שיהיה 28 שיעורים על הקשקש אלא - - -
אפי רוזן
לגבי העיר נצרת והעיר נוף הגליל. אני לא אענה לשאלה שלך מהגוון הלא מקצועי. הגוון הוא מאוד מקצועי. זו האסטרטגיה ואם מחר תהיה עיר שתהפוך למטרופולין אז ודאי שנשנה. מה שקרה לנו בנוף הגליל זה שהיקף הטסטים הפך את המשרד שלנו לאתר בגודל בינוני, כמו ירושלים.
היו"ר יעקב מרגי
גם בנתיבות היה משבר כזה.
אפי רוזן
וביצענו גם שם. קיבלנו החלטה מקצועית. איך קובעים מי יהיה איפה? בית ספר, לפי הכתובת של התלמיד במשרד האוכלוסין הוא יקבל הפנייה מתאימה. תושב נוף הגליל יופנה למשרד בנוף הגליל וכן הלאה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אני מדברת על אנשים מהסביבה של נצרת. ההחלטות שלנו הן מקצועיות. לגבי יפיע, נשאלתי כבר הרבה בנושא זה והשבתי בפירוט. אני יכול להשיב לך בנפרד אם את רוצה. זה לגבי הנושא הזה.
לגבי החינוך
אני מסכים שזה מתחיל כבר בכיתות ה' בנושא של משמרות זה"ב. אחרי זה - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
כן אבל - - - של כיתות ה-ו - - -
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אני מדברת על תוכנית שיהיה עליה מעקב.
אפי רוזן
ספציפית לגבי החברה הערבית - - -
אבנר פלור
אפשר להביא לכאן את נציגי משרד החינוך על מנת שיציגו את התוכנית. ישנה תוכנית כזו.
היו"ר יעב מרגי
אבל היא לא מקיפה את כל מוסדות החינוך.
אבנר פלו
נכון.
אפי רוזן
לגבי החברה הערבית: בשנה שחלפה היה פרויקט של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שהושקעו כחמישה מיליון שקלים ועשרות שעות במגזר הערבי בחינוך תעבורתי.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
ועכשיו אין להם אישור תקציבי לזה.
היו"ר יעקב מרגי
אבי קרמר, בבקשה.
אבי קרמר
שלום לכולם, שמי אבי קרמר, דובר ארגון מורי הנהיגה בישראל. שמח מאוד שיש הסכמה כללית לגבי הצלחה של הרפורמה שהארגון שלנו היה חלק מהותי בהתהוותה יחד עם אבנר ואפי שנמצאים כאן וכן שר התחבורה הקודם ישראל כץ. שלא כמו הרבה מתנגדים, אנחנו הצלחנו להוביל את זה לשם. הרפורמה הזו, טובה ככל שתהיה, עסוקה יותר בזמינות מבחנים וקצת הרעה את הפרטיות ואת היכולת של המורה לתמרן את שיטת הלימוד שלו ואת התנהלותו מול התלמיד בכל הקשור במבחני הנהיגה.

הייתה תקופת הסתגלות שבה שרדנו ולא חייבו אגרות במקרה של היעדרות מורה או תלמיד. זאת מכיוון שלא היה - - - מספיק גדול.
היו"ר יעקב מרגי
עד שהממשק יהיה מושלם.
אבי קרמר
עד שהממשק יהיה מושלם. אני חושב שעכשיו יש הזדמנות וצריך לחשוב על מורי הנהיגה ועל הזמן שלהם.
היו"ר יעקב מרגי
מה הקושי שלך היום, אני מבקש שתפרט.
אבי קרמר
הקושי שלנו היום הוא שאנחנו שבויים של המערכת.
היו"ר יעקב מרגי
תפרט, לא בסיסמאות.
אבי קרמר
אני מפרט.
אפי רוזן
מה, שעות של המבחנים?
אבי קרמר
שעות המבחנים הן בסדר. מה שלא בסדר זה שהיום, אם אנחנו מזמינים מבחן אחרי תיקון, מבקשים מאיתנו להמתין 7–14 ימי עסקים. זה אומר שתשעה ימים אני צריך להעמיד את עצמי זמן לטובת המערכת והתלמיד ולסנכרן בין השניים. זו בעיה, אם יום אחרי זה אני מזמין עוד בחינה אז אני צריך להיות זמין במשך כמעט חודש שלם. אין לנו אפשרות - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה זה אומר "צריך להיות זמין"? אתה מדבר כאילו אנחנו מורי נהיגה.
אבי קרמר
אני מקבל תאריך לבחינה ואז גם אני וגם התלמיד חייבים להגיע לבחינה זו. יש אפשרות להחליף תאריכים בתוך בית הספר ולא בהכרח זה מסתדר, אבל אין לי אפשרות לאשר או לבטל. לפעמים שעות מסוימות לא יתמלאו. כשמדובר ב-7–14 ימי המתנה זה הופך אותנו לשבויים. אם זה יהיה 3–7 כמו שכתוב במשרד אז זה אומר שאני יכול להגיד לתלמיד שיש לו בגרות ולעזור לו לתכנן. זו בעיה טכנית שאפשר לפתור אותה בשנייה.
היו"ר יעקב מרגי
נתייחס אליה בהמשך.
אבי קרמר
זה דבר אחד. הדבר השני: דיברתם על עלייה בכמות מבחני הנהיגה. תלמידים היום עושים יותר מבחנים מכורח הנסיבות שהטסט הוא יותר זמין. כשאנחנו הלכנו לרפורמה דיברו איתנו על שלבים. אמרו שקודם כל נפתור את הבעיות הבסיסיות ואחר כך מקצה שיפורים. אנחנו חושבים שהזמינות של המבחן והזילות שלו גורמת למורים ותלמידים לגשת למבחנים יותר מדי. לכאורה אפשר לומר שאנחנו יכולים להרוויח מזה כסף אבל בניגוד לציניות שהייתה פה קודם – האמירה שכל אחד בוכה מאיפה שכואב לו – אני חושב שתלמיד אחרי שלושה מבחנים ראוי שיהיה לו פרק זמן של חודש כדי לגשת בשנית. אם הוא נכשל במערכת כזו מתקדמת - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבי, אני התאפקתי בעת הסקירה של אפי. אם במשרד החינוך היה בא מנהל בית ספר עם 42% הצלחה בבגרות הייתי שולח אותו הביתה. אני שמח שצמצמנו את הפערים בין המחוזות אבל חושב שאם הסיפור הוא סיפור הצלחה, ותוכנית הלימודים ידועה, וההדרכה ברורה, אז האחוז הוא לא מספיק טוב. אתה מדבר על זילות. התלמיד בהול על ממונו ועל זמנו. הוא הגיע לגיל 17 ורוצה להוציא רישיון כמה שיותר מהר. אני לא רואה בכך זילות. אם צריך באמת שיפור זה לבדוק איך אנחנו משפרים את האחוזים, לא על חשבון האיכות ולא על חשבון הידע, שזה יהיה בינגו.
אבי קרמר
אנחנו טענו פעם שזמן ההמתנה שעמד בעבר על שלושה חודשים יצר פחד אצל תלמידים לגשת, זה לא היה טוב. זה הכניס אותם לכל-כך הרבה לחץ עד שהם נכשלו מהפחד שהבחינה הבאה תתרחש רק בעוד שלושה חודשים. באותה מידה, היכולת של התלמיד לדעת שיש לו אופציית בחינה חוזרת שבוע אחרי הבחינה הראשונה היא מלחיצה את המורה וגורמת לפעולות של הגשה לטסט מהר מדי.
אבנר פלור
אבל אם הוא לא - - -
אבי קרמר
אתם יכולים לדבר על אוטופיה. אני מדבר איתכם על מה שקורה בשטח. אני חושב שצריך לעשות שני דברים: לסדר את זמן ההמתנה לטסטים כך שלמורים ולתלמיד יהיה נוח לתאם את השעות, הדבר השני הוא שתלמיד שנכשל בכמה טסטים מפוקחים יצטרך לחכות קצת יותר זמן כדי לשפר את דרכו ואז לגשת.
היו"ר יעקב מרגי
נעניש אותו עוד פעם.
אבי קרמר
לא להעניש, להיפך, זה יגרום לו להגיע לטסט יותר מוכן.
היו"ר יעקב מרגי
יש קשיים אובייקטיבים, שמעת על דבר כזה פעם?
אבי קרמר
מכיר אותם אבל אני חושב שאם מדברים על מקצועיות המקצועיות צריכה להיות לכל כיוון.
היו"ר יעקב מרגי
אתה צודק, אז בהכשרה.
אבי קרמר
אין בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא בא לבחינה לטפל בבעיה הראשונית. אני צריך לטפל בה לפני כן.
אבי קרמר
ראה, זה מה שאמר אפי, יש מינימום שיעורים ויש מחלוקת לגבי זה. צריך למצוא את האיזון הנכון כדי שנוכל להיות כמה שיותר מקצועיים ולהוריד את כמות המבחנים שהתלמיד צריך לעשות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני לא רואה בעיה בכמות המבחנים.
אבי קרמר
לא בכמות הכללית אלא פר-תלמיד.
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת סעדי, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני, עבור כינוס דיון חשוב זה. כשאנחנו מדברים על הכשרת נהגים אז התוצאה צריכה להיות פיחות משמעותי בכמות תאונות הדרכים הנוראיות. חבר הכנסת טופורובסקי ואנוכי מלווים את הנושא הזה. אתמול היה דיון בוועדה לזכויות הילד על הנושא של הרוגים בתאונות דרכים. המספרים הם זוועתיים. 140 הרוגים מתחילת השנה, 26 ילדים בחודשי הקיץ בלבד, 49 מכלל ההרוגים הם מהחברה הערבית. זה נושא כאוב מאוד בחברה הערבית וזה קשו בהחלט בהכשרת הנהג. נכון שאנחנו מדברים על היעדר תשתיות וכבישי מוות ועוד גורמים.
היו"ר יעקב מרגי
הנתונים היו יכולים להיות גדולים יותר, ברוך השם שזה לא כך, זה בגלל הטכנולוגיה בעיצוב הרכבים. יש להזכיר גם את הפצועים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נכון, אדוני. אני מדבר על הרוגים. יש גם אלפי פצועים קשה שלפעמים הכאב מלווה אותם לכל חייהם. אני הייתי עורך דין במשך 25 שנים וליווי נכי תאונות עם נכות של 100% וראיתי זאת מקרוב. חשוב העניין של הכשרת הנהג, לכן אנחנו בקשר רציף עם משרד התחבורה: השר כץ, השר סמוטריץ' השרה הנוכחית, אבנר פלור, אפי רוזן ועוד. אני עכשיו מקבל שאלה לגבי החברה הזכיינית. אומרים שהחברה הזכיינית אינה עומדת בהסכם, ונותנים טסטים מעבר ל-14 ימים שנקבעו. אין מקומות ישיבה למורים ברוב המקומות ולפעמים מבטלים טסטים ללא התראה. אלו חלק מהתלונות שאני מקבל ואשמח להתייחסות של מר רוזן.

בעניין התיאוריה, דיברנו על המעבר לבחינות מקוונות. אני יודע על המכרז, לא היו מבחני תיאוריה ביישובים הערביים. ביקשנו שיבצעו ברהט מבחני תיאוריה. אני יודע שבמכרז החדש ביקשו מהחברות שייתנו מקומות לתיאוריה גם בחברה הערבית. ביקשנו אחד ברהט, אחד במשולש ואחד בגליל.
רון סייג
שלום אדוני, אני רון סייג, אני מורה לנהיגה וגם עורך דין לענייני תעבורה. אתם מדברים על כרטיס תלמיד ועל הזמן לטסט. הנושאים שאמר אפי שיוספו לנושאים שחייבים להילמד קיימים גם בכרטיס הישן ומי שחושב שהוא מורה טוב מבצע זאת, מי שלא לא מבצע זאת. מר רוזן דיבר גם על מפקחים, אני לא ראיתי מפקחים שהתעסקו בעיקר אלא בטפל.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש שתפרט.
רון סייג
אם יש מפקח אז הוא צריך לפקח.
היו"ר יעקב מרגי
מה צריך להיות בפיקוח לדעתך?
רון סייג
צריך לדאוג שכרטיס תלמיד שנחתם על ידי התלמיד ונחתם על ידי המורה אכן בוצע מה שכתוב בכרטיס תלמיד. גם אם זה יהיה מקוון.
היו"ר יעקב מרגי
זו אמירה חמורה.
רון סייג
תאוריה: ללמד יותר בבתי ספר, זה דבר מדהים. הילדים חכמים ולומדים מהר. בקשר למה שאמר מר קרמר, לא מגישים תלמיד מיד אם הוא נכשל, יכול להיות שהוא דיבר על מקרה בודד. אין דבר כזה, תלמיד שנכשל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל התלמיד לוחץ על המורה.
רון סייג
התלמיד וגם אבא שלו יכולים ללחוץ עד מחר. אם המורה עומד על דעתו אותו תלמיד לא ילך לטסט.
היו"ר יעקב מרגי
שמעת על פרשת קו 300, שם הפעילו לחץ פיזי לא מתון.
רון סייג
הייתה לי תלמידה שלא רצתה לעשות נסיעה מחוץ לעיר עם יריד לשול, האבא אמר שהוא ילמד אותה. נתתי לה את הכרטיס ואמרתי לה שתחפש מורה אחר.

יש היום מטרות שמורה מלמד אותם, אני רואה שיש הרבה מורים טובים שמלמדים הכול ונותנים את נפשם, זה לא פשוט ללמד, אחרי שעות הנהיגה עדיין התלמידים שואלים שאלות בתיאוריה.
היו"ר יעקב מרגי
עדיין מורי נהיגה מנהלים את היומן תוך כדי שיעור?
רון סייג
לא תוך כדי השיעור.
אבי קרמר
ברובו הוא ממוחשב.
רון סייג
הנקודה של הזמנת טסט ולחכות שחברת טלדור תיקבע לי מתי אני אעמיד את המכונית לרשות התלמיד או מתי התלמיד יוכל לבצע את הטסט, זה לא מקובל עלי. אני עמדתי להגיש עתירה מינהלית נגד טלדור בנושא זה. לא יתכן שיש לי דיון בבית משפט והם יקבעו לי תאריך לטסט ביום זה ואני לא יכול לעשות כלום. לחילופין, מה קורה אם יש לתלמיד מבחן בגרות באותו יום? מלמדים את התלמידים לשקר, הם מאשרים לדחות את המבחן במקרה שקרוב מדרגה ראשונה של התלמיד נפטר. הם לא מקבלים את זה שלתלמיד יש בגרות, הם קבעו תור והוא ישלם את האגרה ויהי מה. מה הוא יעשה? יתחיל לשקר. הוא ילך לרופא ויוציא אישור מחלה פיקטיבי.
היו"ר יעקב מרגי
מה האלטרנטיבה? אני מנסה להבין אותך מתחילת דבריך. בעידן הקודם המורים הלינו על חוסר הוודאות. הבוחנים הם משאב והמשאב הוא מצומצם. יצאו לרפורמה, יש משאב זמין, אתה רוצה שלא יהיה סדר בדבר הזה?
רון סייג
אני רוצה שיהיה סדר, אבל תציגו לי - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מה אתה מציע, רון.
רון סייג
תנו לי שבוע דד-ליין.
אבי קרמר
7–10 ולא 7–14.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נתייחס לזה.
רון סייג
אני מזמין טסט לתלמיד ויודע תוך שבוע אם אני מקבל, לא תוך שבועיים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה.
רון סייג
עוד משפט אחד בקשר לטסט המצולם. אני עברתי מקרה שהטסט צולם, אל המפקחים אין לי טענות, למעט בודדים שאפילו לא קרעו זוג נעליים בשביל להיות מפקחים.
היו"ר יעקב מרגי
צריך לכבד כל אדם.
אבנר פלור
זה לא בסדר שאתה מדבר ככה, רון.
רון סייג
אני בדקתי את הסרט, חיכיתי שבועיים כדי לראות אותו, גם זה הרבה זמן, כי תלמיד לא יכול להזמין בינתיים טסט נוסף. כשראינו את הסרט והבנו שהתלמידה לא עשתה טעות – גם לא קיבלו את דעתנו.
היו"ר יעקב מרגי
אני אשאל אותך: אתה רוצה לחזור למצב הישן?
רון סייג
ממש לא.
היו"ר יעקב מרגי
אתה רוצה שיפורים.
רון סייג
נכון, יש הרבה מה לשפר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת טופורובסקי, בבקשה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
כל נושא תאונות הדרכים - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
חבר הכנסת טופורובסקי לקח בכנסת את הנושא של מלחמה בתאונות הדרכים. בכל מליאת יום שלישי הוא פותח בקריאת שמות ההרוגים על חשבון זמן הנאום שלו. שיבורך על כך.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני באמת חושב שכל חיים שנצליח להציל, או פציעה קשה שנמנע, זה עולם ומלואו. מתחילת השנה היו 140 הרוגים בכבישים. מתוכם 32 רוכבי אופנוע. אם אנשים, כשהם יוצאים לכביש, הם בעצם בקרב, אנחנו מסתכלים על תאונות הדרכים כמלחמה, מבחינתי חשוב שהאימון לקרב הזה – תהליך ההסמכה וקבלת הרישיון – יהיה הכי רציני שאפשר והבחינה תהיה הכי קשה.

במובן הזה, יש לי כמה אחיינים שחלקם לומדים נהיגה וחלקם נהגים חדשים. כולם אמרו לי שבטסט ראשון לא עוברים. באינטואיציה הראשונית אמרתי "כל הכבוד", חשבתי שזה אומר שהמבחנים ברמה גבוהה. בהחלט חשוב להבין אם ההכשרה לקראת המבחנים היא מספיק טובה. אם מסתכלים על הטסט כעל עוד חלק מההכשרה אז יכול להיות שיש משהו בעייתי בהכשרה. מברך על הרפורמות שנעשות, אני חושב שאנחנו בתחילת הדרך ויש עוד הרבה רפורמות לעשות. אני חושב שהכשרת הנהגים, ככל שהיא משתפרת, עדיין יש עוד הרבה מה לעשות, בעיקר בהכשרה מתקדמת ובהכשרה של מצבי חרום. בכלל, טיפול בכל מה שקורה לאנשים אחרי שהם קיבלו רישיון, אזרחים ותיקים ואנשים שכבר על הכביש. גם מי שכבר קיבל את ההכשרה צריך לרענן ולהתאמן כל הזמן. הרכב זה כמו נשק, הוא יכול להרוג את מי שמשתמש בו ולהרוג גם אחרים וזה קורה כל יום.

אני אשמח לדעת אם יש תוכניות להכשרה מתקדמת וגם - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מודעים לתוכנית אחת, שעד גיל 70 אתה לא צריך לעשות בדיקת ראייה. זה חמור מאוד וצריך לדון גם בזה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
זו בעיה רצינית. אני רוצה לדבר על רוכבי האופנוע. לפני זמן מה היית בגני התערוכה בתל אביב וראיתי פרסומת "בן 16 – רישיון לאופנוע תוך שבועיים". אני נחרדתי, לחשוב שבשבועיים מקבלים רישיון. אפי אמר מקודם שמדובר באופנוע קטן, הוא עדיין מגיע ל-100 קמ"ש. עדיין אותו ילד בן 16 אחרי חצי שנה - - -
היו"ר יעקב מרגי
במושב שלנו ילדים בני 10 נוסעים ב-25 קמ"ש בחסות החוק עם הטרקטורונים. זה מזכיר את הטוסטוסים שהיו פעם. היום ילד בן 10 נוסע על כלי באותה העוצמה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
ומכריחים אותם לרדת לכביש. כשהולכים בעיר אתה נע בין ילדים בני 10. זה בניגוד לחוק אבל הם עדיין עושים את זה. הם נעים עם קורקינטים חשמליים ועם אופניים חשמליים.
אבנר פלור
מה שאתה מדבר עליו הוא צעצוע, לא רכב.
היו"ר יעקב מרגי
זה הוויכוח ביננו, אם הוא צעצוע או רכב.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
צעצוע ב-25 קמ"ש שנכנס בבן אדם זה קטלני. אם הילד נופל ממנו זה גם לא צעצוע, אני יכול להפנות את היושבים כאן אל הורים לנפגעים שיסבירו למה זה לא צעצוע.

לגבי רוכבי אופנוע, בגיל 16 ושבועיים יש לילד רישיון, בגיל 16.5 הוא יכול להסיע מאחורה את אחותו בת ה-12 ולקחת אותה מעיר לעיר.
היו"ר יעקב מרגי
מהעיר שלו לבית לווינשטיין.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
במקרה הטוב.
אבי קרמר
זה לא החוק.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
החוק הוא חצי שנה.
אבי קרמר
החוק הוא שאתה יכול להרכיב רק מעל גיל 18 ולפחות עם ניסיון של שנתיים נהיגה על דו-גלגלי. אני חוזר למקרה - - - זה החוק.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו נדבר על זה. עובדתית אני רואה על הכביש תופעות כמו שתיארתי. גם בגיל 18 זה עדיין בעייתי.
לגבי הרפורמה שהייתה
השאלה הראשונה איך מסבירים את העלייה המטורפת בכמות הטסטים, דיברו על כמה סיבות, אני אשמח לשמוע את שלך, אפי. המספרים הם מ-314,000 ב-2017, ל-617,000 ב-2019, זה כמעט פי שתיים. בנוסף, איך מסבירים את הפער בין שתי החברות בכל מה שקשור באחוזי מעבר.

תדירות הפיקוח היא נמוכה, מפקח נדרש להשתתף בטסט פעם בשבועיים, זה אומר 42 טסטים בשנה. אני חושב שמפקח יכול להשתתף ביותר טסטים. גם הפער בין מה שמשלם התלמיד לטסט לבין השתתפות המדינה, אני אשמח לדעת מה קרה בנושא העלויות.
היו"ר יעקב מרגי
אתה אמרת מקודם שכל אחד בוכה מאיפה שכואב לו ודיברת על ציניות. מורי הנהיגה מקטרים על 42 טסטים מפוקחים בשנה, וחבר הכנסת מציג את הצורך ביותר. נכריע בסוף.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
עמדתי היא שיש להקשיח כמה שיותר את תחומי הפיקוח בשלבי ההכשרה. חסרים לי נתונים לגבי זמני המתנה, אשמח לקבל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת סובה, בבקשה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תודה רבה, אדוני. מעבר לרפורמה שיש בה יתרונות וחסרונות, יש בעיה בארץ שהיא קשורה בתרבות הנהיגה. אני בשנה וארבעה חודשים האחרונים נסעתי אלפי קילומטרים מצפון ועד דרום. ראינו לא רק אזורים שונים בארץ. אני חייב להגיד שכל בוקר כשאני מגיע מפתח תקווה לירושלים, תמיד בא לי לרשום את המספר של נהגים מטורפים, להגיש תלונה, ואז כשאני מגיע לכנסת אני נרגע ואני מוותר. חשבתי להצטרף למיזמים של שומרי דרך ודומיהם.
כמה דברים
כעיתונאי לשעבר סיקרתי לא מעט את הנושא של הרפורמות במשרד התחבורה. מישהו אמר לי פעם שלא מלמדים לנהוג, מלמדים לעבור מבחן נהיגה. איני מאשים, חלילה, את מורי הנהיגה הנפלאים, אני חושב שצריך לשנות את התפיסה. לא צריך ללמד בשביל לעבור בחינה, צריך ללמד בשביל להתנהג על הכביש. אנחנו מדברים על זה שכקורות תאונות דרכים, ולצערי אנשים נהרגים, מדברים על תשתיות, שתייה מופרזת, אבל אף פעם לא שמענו מי הכין את האיש לנהיגה ומי נתן לו רישיון.

אני רק אומר שיש לנו בעיה חינוכית. המיזם המשותף צריך להתחיל כבר מכיתה א'. לא רק תיאוריה אלא גם התנהגות על הכביש, במובן הזה שאתה צריך לכבד אנשים על הכביש, לא לזלזל באנשים. הרי יש בספר החוקים חוקים שמאפשרים לשוטר לתת לנהג דוח על זה שהוא מזלזל בשאר הנהגים. אם כולם עומדים ישר ואתה עוקף ומנסה להיכנס, השוטר יכול לתת דוח על זלזול. עד כמה מורי הנהיגה מתייחסים לדבר הזה, הרבה פעמים מורה הנהיגה לא יכול לזהות את האופי של האדם, התלמיד מתנהג יפה עד המבחן ואז - - -
היו"ר יעקב מרגי
ברשותך, אני חושב שאם אדם אדיב בבית הוא יהיה אדיב ברחוב, בבית הספר, ובכביש.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה נכון חלקית. אני מסכים איתך, אדוני. לפעמים יש אנשים שמסיבות שונות ומשונות מבצעים תאונות. זה עצבן אותו, בן הזוג עשה משהו. זה מגיע לשנייה אחת של איבוד ריכוז ותאונת דרכים. כל התשתית הטכנולוגית והחינוכית הולכת לתהום ברגע אחד של כעס או של איבוד ריכוז. אני מדבר על נהגים שניתן לזהות את אופי הנהיגה הבעייתי שלהם כבר בשלבים המוקדמים. אני לא יודע אם זה בטסט עצמו, אולי בשיעורי הנהיגה, בוודאי שאף מורה נהיגה לא יגיד שהוא לא רוצה להתעסק עם התלמיד, כי בכל זאת הוא לקוח שלו והוא מנסה לחנך אותו.
היו"ר יעקב מרגי
יש גם מקרים שמורה נהיגה אומר: "סטופ, אני לא רוצה ללמד אותך".
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
פעם ראיתי סטטיסטיקה לגבי המעורבות בתאונות מצד נהגים חדשים. תקנו אותי אם אני טועה, אני חושב שמדובר בכ-11%. צריך להתייחס לזה וגם לנושא של החינוך הנכון. אפי אמר שהוא היה בבריטניה ושם אין היצע רחב של שפת המבחן. לפני מספר שנים ביקרתי באוסטרייה, אני חושב שמדינה זו היא מודל לחיקוי מבחינת נהיגה נכונה. ביליתי שם מספר ימים לרגל צילומי סרט, לאחר שחזרתי לקח לי חודש להתרגל לכבישי ישראל. תמרורי הגבלת מהירות בישראל הם בגדר המלצה. באוסטרייה אנשים נכנסים לשטח עירונים וכולם מורידים למהירות על פי התמרור. יש תמרורים של שטח רטוב ואנשים מתנהגים על פי זה. מישהו פה בארץ יוריד מהירות אם ישימו תמרור שיש עבודות בכביש, מה פתאום? זה גם עניין של אכיפה, לא רק של בוחנים. אתה רואה שכל הטורים - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה קשור למזג האוויר וגם למזג האישי?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה קשור למזג האוויר בראש, אדוני היושב-ראש. זה משהו שמטפלים בו מכיתה א. זו מטרה משותפת של כולנו, כל מי שאכפת לו באמת מהתנהגות של אנשים בכביש. ככה כולנו נוכל לשנות ולשפר את הנתונים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אבי גולן, בבקשה.
אבי גולן
שלום לכולם, בהצלחה ליושב-ראש בתפקיד. עבדנו הרבה שנים בתוך ועדת הכלכלה על כל נושא מבחני הנהיגה. סבלנו שנים והמון לילות לא ישנו בגלל שחיכינו לפעמים אפילו חצי שנה לטסט. הארגון הארצי ואנוכי בתוכו, עבד עם הרבה שרי תחבורה. אף אחד לא הצליח לבצע את הרפורמה. מי שהצליח בסופו של דבר הוא שר התחבורה הקודם – ישראל כץ, אם הוא היה לידי הייתי נותן לו חיבוק גדול מאוד לו ולכל אנשי משרד התחבורה.

מהרפורמה הזו יכולים ללמוד הרבה אנשי תחבורה ממדינות העולם השונות. אם הייתי צריך לתת לה ציון הייתי נותן לה 10. הבעיות שאני שומע כאן הן לגיטימיות אבל הן בכלל "צרות של עשירים". כמובן שתמיד אפשר לשפר, אבל עברנו מהפך שאין כדוגמתו. אנחנו יכולים ללמד בשקט, אין לחץ, אף אחד לא מאיים עלינו. זה מה שרצינו כל כך הרבה שנים. בעבר נוצר שוק שחור סביב החוסר בטסטים. הרפורמה יישרה את הכול הן מהבחינה החוקית והן מהבחינה המקצועית בכל נושא המצלמות, מצלמות שמימן לנו משרד התחבורה ולא היינו צריכים לשלם עבורן, אני מודה גם על זה.

אני מקווה שהשיפורים הקטנים יימשכו, קודמי שדיבר על רמתי של המורה מוזמן להיכנס לאתר מחלקת המחקר של הכנסת ויבדוק את הרמה של המורים ויראה שמורי הנהיגה בישראל הם בין הטובים בעולם. אני חולק עליו, כמובן. תודה עבור העבודה שנעשית.
היו"ר יעקב מרגי
תודה לך.
היו"ר יעקב מרגי
מאיר אלרם, בבקשה.
מאיר אלרם
בוקר טוב, אני מאיר אלרם, אגף תיאום גורמי חוץ ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אני רוצה להגיד דבר אחד לגבי תאונות של נהגים צעירים בשעות הלילה: מנתונים שלנו עולה שנהגים צעירים מעורבים כמעט פי שניים מנהגים מעל גיל 25. אני מבקש שככל שניתן, להקפיד שהמורים יקפידו וילמדו את הנושא של נהיגה בשעות החשיכה, וגם, אם אפשר, שיהיו טסטים גם בשעות הערב.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מרבים לדבר על מעורבות של נהגים צעירים. האם אתם יודעים לומר כמה נהגים פעילים בעלי רישיון בתוקף יש במדינת ישראל, וכמה מתוכם הם נהגים צעירים. אני שואל זאת גם כהקדמה לדיון בנושא מחירי הביטוח לנהג צעיר שהאמירו מאוד.
מאיר אלרם
יש כ-4.5 מיליון בעלי רישיון נהיגה במדינת ישראל. מתוכם, שיעור הנהגים הצעירים, עד גיל 24, הוא 14%.
היו"ר יעקב מרגי
ב-12% מתאונות הדרכים מעורבים נהגים צעירים. אז הם פחות מחלקם בכביש.
מאיר אלרם
לא. המעורבות של נהגים צעירים בתאונות חמורות היא 20%. בקרב המורשים לנהיגה 14% אחוז ובתאונות קטלניות כ-20%.
היו"ר יעקב מרגי
מתוך ה-20% יש 6% שלא מורשים לנהיגה?
מאיר אלרם
מבין המורשים לנהוג 14% הם נהגים צעירים. המעורבות שלהם היא 20%, ובמיוחד עד גיל 19, שזה שנה לאחר סיום תקופת הליווי, יש מעורבות גבוהה של נהגים צעירים. בשנה הראשונה שהם נוהגים לבד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. עירית זינגר, בבקשה.
עירית זינגר
שלום, אני עירית זינגר, יושבת-ראש איגוד מורי הנהיגה. בעולם המורים לנהיגה יש שני גופים מקצועיים. גם אנחנו מברכים באופן כללי על הנושא של הרפורמה, היא עשתה טוב למערכת. זה ברור שצריך שיפורים ורק המציאות תתמוך בשינוי ותזרז את השינוי. משרד התחבורה מטה אוזן קשבת, זה משהו שאנחנו לא רגילים אליו מהעבר. בכל מקרה, אני מתקוממת על הניסיון להציג את המורים לנהיגה באור שלילי. הרבה מהמורים עושים עבודתם נאמנה. אני לא חושבת שמורה יכול לעבוד כל-כך הרבה שנים אם הוא לא מאמין במקצועיות שלו. צריך לתת להם את הבמה שלהם.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אף אחד לא הציג זאת כך.
היו"ר יעקב מרגי
הייתה אמירה כזו, היא מאחורינו. זו וודאי לא דעת הוועדה.
עירית זינגר
כדי שהמורה יוכל לבצע את עבודתו נאמנה ולהציג רמה מקצועית, הוא צריך שיתנו לו את התנאים לכך. מה שעלה כאן קודם לגבי היכולת לקבוע את המבחן ולשלוט בתאריכים, גם מבחן בגרות יש לו תאריך והתלמיד יודע שהוא צריך להתכונן לתאריך זה, לא מקדימים ולא מאחרים, יש לזה משמעות, גם משמעות כלכלית. היכולת של המורה לעמוד בלחץ זה תלוי במורה, אבל אם אין לו התנאים לכך אז הוא לא יוכל לעשות זאת. בנושא זה יש בעיה משמעותית.

נקודה נוספת היא שכמו שהתחייבו במכרז, צריך להקים מוקד שיתייחס להשגות מורים ותלמידים לגבי נושאים שונים. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
מקס אבירם, בבקשה.
מקס אבירם
שלום רב. מקס אבירם, מנהל אגף זה"ב במשרד החינוך. אני מברך את אפי ואבנר על הרפורמה המבורכת בעולם הנהיגה המעשית. חשוב לדעת - - -
היו"ר יעקב מרגי
התקציבים שלך מאוימים השנה?
מקס אבירם
אני עדיין לא יודע, מאוד מקווה שזה לא יהיה מאוים.
היו"ר יעקב מרגי
תפקח עין.
מקס אבירם
אפקח עין ואעדכן. אתה המגן שלנו עוד מוועדת החינוך. רציתי להדגיש שרצוי לדעת שמערכת החינוך, צעד אחד לפני הגעה של התלמיד לנהיגה מעשית, התלמידים עוברים בכיתה י' תוכנית שנקראת חינוך תעבורתי. התוכנית סוקרת את מרכיבי עולם הנהיגה ומחנכת להתנהלות בטוחה בעולם התעבורתי. במיוחד נכונים הדברים לנקודת המבט של הנהג, אבל גם לנקודות מבט של משתמשי דרך אחרים. השנה קיימנו את התוכנית בכ-4,000 כיתות, מדובר בשיא היכולת והקיבולת של שכבת י', אני מקווה שבשנה הבאה נגיע למאה אחוז. בעוד שבועיים מתקיימות בחינות תיאורה בבתי הספר לקרוב ל-2,400 כיתות שתעבורה את הבחינות. זו בחינה מקוונת שמתואמת תיאום מלא עם אגף הבחינות של משרד החינוך. אני מקווה שבשנה הבאה נבחן את כל 120,000 התלמידים בכל שכבת י' הארצית. אני מקווה שזה יהפוך להיות חלק קבוע במערכת החינוך ובתהליך הכשרת הנהג.
היו"ר יעקב מרגי
האם זה נחלתם של כלל תלמידי ישראל?<
מקס אבירם
כן.
היו"ר יעקב מרגי
תפרט.
מקס אבירם
כל הזרמים. ממלכתי, ממלכתי-דתי, הכשרנו לקראת השנה הבאה גם 40 כיתות לחינוך החרדי. נכנס לכיתות י' כבר שלוש שנים. בשנה הבאה, בעזרת השם - - -
היו"ר יעקב מרגי
כל התלמידים שילמדו ייבחנו, בסדר. השאלה היא אם כל תלמידי ישראל זכאים לקבל את זה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
לא.
מקס אבירם
כן, כן. אם לא יעצרו אותנו בהיבט של תקציב או שינוי מדיניות וכן הלאה, התשובה היא כן.
היו"ר יעקב מרגי
מאה אחוז.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
כרגע אין להם אישור תקציבי.
מקס אבירם
יש סיוע של הרלב"ד בסך 18 מיליון שקלים שאנחנו מקבלים מהם כל שנה. זה מכסה את חלק הארי של הכיתות בתהליך הלמידה. יש תוספת שאני מקבל ממשרד החינוך שמשלימה את התוספת הזאת כולל העלויות של הבחינה.
עוד נקודה אחת
חברת הכנסת יאסין דיברה על החשיבות של החינוך לזהירות בדרכים בכל שכבות הגיל. אני רוצה לציין, ואשמח להרחיב בעתיד, אנחנו עוסקים בעניין של חינוך לזה"ב מגני הילדים ועד כיתות י"ב.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אפשר לעשות גם תוכניות בהתנדבות. יש אנשים בגמלאות שיכולים לתת הרצאות בנושא בהתנדבות. בן אדם כל החיים מקדיש לנושא זה, שילך לבית ספר ויספר את סיפור חייו. יש הרבה אנשים שישמחו לזה.
היו"ר יעקב מרגי
אהרון כהן, בבקשה.
אהרון כהן
שלום רב, תודה לוועדה עבור העבודה המבורכת. אני מורה נהיגה כבר 28 שנים, בוחן, ומרצה בכיר בנהיגה מונעת. כמה נקודות חשובות לגבי החינוך התעבורתי בבית הספר: לדעתי צריך להיות יותר מקצועי שיעביר את השיעורים הללו, אנחנו מורי הנהיגה נתקלים בתלמידים שמגיעים אלינו ומלמדים אותם נטו איך לעבור תיאוריה. צריך ללמד - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא הבנתי את הביקורת.
אהרון כהן
נכון שמכשירים מורים מבית הספר ללמד זאת, לדעתי אדם מקצועי צריך ללמד זאת.
היו"ר יעקב מרגי
אתם יודעים לומר לנו מה אחוז התלמידים שלומדים לתיאוריה במערכת החינוך? תן לנו את זה בסקירה.
אהרון כהן
אני ממליץ לחשוב על סימולטור בבתי הספר. נכון שמלמדים בצורה עיונית, וזה טוב - - -
היו"ר יעקב מרגי
כשהסימולטורים בחיל האוויר יופרשו, נעביר אותם לבתי הספר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אבל היה את זה פעם.
אהרון כהן
אני הייתי בצבא 28 שנים אז אני מכיר את הנושא הזה.
היו"ר יעקב מרגי
השאיפות הן לגיטימיות.
אהרון כהן
עוד נושא אחד: נכון שיש 28 שיעורי חובה, לדעתי יש להעלות את מספר השיעורים, או שמתוך הכמות הקיימת מורה הנהיגה ייקח שעתיים ויעביר לתלמיד תיאוריה.
היו"ר יעקב מרגי
אהרון. כשאדם אומר לי להעלות מספר שיעורים והוא בעצמו מורה נהיגה, מיד עולים לי בראש דברים. אני שואל, ואני רציני, כשאתה אומר להעלות את מספר השיעורים, אתה צריך לומר מה אתה לא מספיק בכמות השיעורים הנוכחית. יכול להיות שאתה אומר את זה רק בגלל שיש לך כמה תלמידים מתקשים שאתה רוצה לתרגל.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
הוא אמר "הוראה עיונית".
אהרון כהן
אני דיברתי על הוראה עיונית בתוך כמות שיעורי הנהיגה, זה לא נושא כספי, צריך לחשוב על חיי אדם. כל נושא תאונות הדרכים של צעירים קשור בחינוך. אני גר בנוף הגליל, בשבוע שעבר נהרגה כאן נערה צעירה בתאונה מחרידה, זה ממש כואב. אני, כמורה נהיגה, מנסה ליצור מצב באוטו שהתלמיד יסביר לי מה פירוש סימנים מעידים. זה מאוד חשוב, הנהג מקבל רישיון נהיגה והוא נוסע בכביש וצריך להתמודד עם זה.

לגבי ליווי, בצבא לוקחים 50 שעות נהיגה, בסוף 50 השעות אדם מקצועי חותם על זה שהוא עשה את הליווי שלו. לדעתי צריך - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מנסים לפשט בירוקרטיה ואתה מנסה להוסיף?
אהרון כהן
זה פשוט, צריך רק לחשוב, היו 350 הרוגים בשנה שעברה. אנחנו צריכים לטפל בכל הדבר הזה. לי באופן אישי הנושא הזה כואב.
היו"ר יעקב מרגי
מסכים איתך, תודה. יוסי זיסקינד, בבקשה.
יוסף זיסקינד
שלום. אני יוסי זיסקינד, מנהל בית הספר לנהיגה של חברת "קווים". מדובר בחברת אוטובוסים. אני רוצה לדבר על התלמידים שמגיעים אלינו ללמידה, לא משנה מאיזו דרגת רישיון הם מגיעים. אני רוצה לברך על הרפורמה הטובה שנעשתה, אני רואה בהצלחת הרפורמה הזו פחות איכות ויותר מתן שירות בקיצור זמני ההמתנה למבחנים. מבחינת איכות ההוראה, מכיוון שאני מקבל אצלי נהגים שנהגו כבר בכלים אחרים, ואני לא נכנס למינימום שיעורים כי אצלנו ממוצע השיעורים הוא הרבה יותר גבוה ממה שנקבע בכל דרגה ודרגה, זה ממוצע שאנחנו מודדים אותו כל הזמן. המורים שלנו נקראים לעשות את המיטב בתוך מסגרת השיעורים שאנחנו מייעדים לתלמיד. אנחנו עורכים המון מבחני מיצב, זה אומר שכל 15 מבחנים התלמיד מבצע מבחן פנימי אצל מורה אחר. אני הנהגתי רוטציה בין המורים לתלמידים - - -.
היו"ר יעקב מרגי
יש לך משהו להציע.
יוסף זיסקינד
כן. מורה נהיגה צריך להיות מבחינתי מודל לחיקוי. אם היום אנחנו רואים לעניין המסכות שהתרבות שלנו היא חפיפניקית, פה אנחנו צריכים להכניס למורה הנהיגה קצת יותר אידיאלים. אם, למשל, אני רואה מורה נהיגה שעוצר בתחנת אוטובוס על מנת להחליף תלמיד בתחנת אוטובוס, איזו דוגמה התלמיד מקבל? בסופו של דבר אנחנו מקבלים גם תלמידים - - -
היו"ר יעקב מרגי
במבחני רפואה יש שלב של ראיון אופי ואישיות. אתה רוצה שנעשה את זה גם למורים.
יוסף זיסקינד
מדובר בסוף בחיי אדם.
היו"ר יעקב מרגי
אני מסכים איתך. גם אבא צריך להיות דוגמה לבן שלו.
יוסף זיסקינד
מורה נהיגה צריך להיות מודל לחיקוי. מבחינה מקצועית: בהוראת נהיגת אוטובוסים יש את הקורס העיוני, אחר כך הם מגיעים אלינו אם אפס ידע. חברי שדיבר על נהיגה מונעת, אני לא רואה את זה אצל התלמידים, אני לא רואה את זה מוטמע. צר לי, אני לימדתי המון שנים, היום אני לא יכול - - -
היו"ר יעקב מרגי
האם העלית פעם את הנקודות האלו על הכתב ושלחת למשרד התחבורה?
יוסף זיסקינד
לא.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. רועי פרידמן, בבקשה.
רועי פרידמן
אני רועי פרידמן ממעלה אדומים, תלמיד, נציג מועצת התלמידים הארצית.
היו"ר יעקב מרגי
< יור >>

אין לי אלא לברך אותך על היוזמה.
רועי פרידמן
תודה לאדוני שנותן לנו במה כאן, כמו גם בעבר בוועדת החינוך. יש לי כמה דברים להעיר : אנחנו מברכים על הרפורמה שתרמה לקיצור זמן המתנה, שקיפות מול התלמידים. שתי בעיות: הרפורמה מאפשרת הגשת ערעור באמצעות צפייה בצילום. הנבחן יכול לצפות בסרטון רק פעם אחת וגם זה רק לזמן מוגבל. זה דבר שמקשה מאוד על הגשת ערעור.

בנוסף, הסיבה לכישלון בטסט אינה מצוינת בסרטון. הבוחן נותן סיבה להכשלה שהיא בדרך כלל כללית מאוד ושקשה לבחון מול המצלמה ולערער. עוד דבר הוא שלא ניתן זמן מדויק של רגע ההכשלה.

ב-1 ביוני 2020 נכנסה תקנה שבמידה והתלמיד או המורה לא מגיעים לטסט, אין אפשרות לשנות את התאריך, והאגרות נופלות על הגב של התלמיד. בתקופת הקורונה התלמידים לא עבדו, לא ייתכן ולא נקבל את זה שהאגרות ייפלו על התלמידים גם במקרים שהם לא אשמים בביטול הטסט.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך. אפי, לפני שתשיב למבול השאלות, אני אוסיף כמה משלי. נתון בולט הוא גידול במספר הבחינות. לכאורה זה מבורך, אבל אין ספק שגידול מ-200,000 ל-600,000 בחינות בטווח זמן קצר, גם למי שאין חוש ריח מפותח עולות כל מיני שאלות.
אבנר פלור
זה התחיל ב-400,000, לא 200,000.
היו"ר יעקב מרגי
גידול של 200,000. אני מבקש לקבל את הניתוח. יכול להיות שיש פה תמריץ שהפך להיות בעוכרנו. אנחנו צריכים למלא את תפקידנו כשומרי הסף של הקופה הציבורית. האם הייתה פגיעה בהכנסות של המדינה, ואם התמרוץ נקבע למעל 200,000 למה לא עשו תחנות נוספות. הבנתי שמעל 200,000 האגרה היא אחרת.
אבנר פלור
מעל 420,000 הוא יורד לסכום כזה שבמקרה הטוב הוא מכסה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רק מעל 420,000?
אבנר פלור
כן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
איזה תשלום?
לאה ורון
זה באמת מה שקרה, החברות קיבלו פחות כסף?
אבנר פלור
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אתה אומר שמעל 400,000.
אפי רוזן
לקחנו את כמות הבחינות הממוצעת בשלוש השנים שקדמו לרפורמה. היא הייתה 420,000. ואז אמרנו, כדי שלא יהיה אינטנסיבי לעשות יותר מבחנים, שזה לא נכון, אז אמרנו שכל מה שיהיה מעל 420,000 יקבל תגמול נמוך בצורה משמעותית, 30% פחות. זה מכסה למעשה רק את שכר הבוחן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
רגע. מ-140 ל-100?
אפי רוזן
100 או 105. בהתאמה לפי הזכיינים. זה מה שקרה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם הדברים הם כמו שאתה מציג - - -
אפי רוזן
אני רק - - -
היו"ר יעקב מרגי
שאלה מנהלת הוועדה ואני חוזר: אתם מקפידים על כך שהם יקבלו 30% פחות?
אפי רוזן
בוודאי, אני חותם על כל חשבונית חודשית.
לאה ורון
זה חד-משמעי? זה לא הדיווח שהגיע אלינו לוועדה.
אפי רוזן
לא רק שזה חד-משמעי, הם עוד טוענים נגדנו שאנחנו קפדנים יתר על המידה. זה חד-משמעי, אין פה משחקים. אם הוא עשה 420,000 בחינות הוא יקבל כפול 140 או 146 בהתאמה לפי אזורים. כל בחינה מעל הוא יקבל 30% פחות.
היו"ר יעקב מרגי
אפי, עוד דבר. אני חושב ש38% הצלחה, במיוחד לאור השיפורים שבצעתם בתוכנית הלימודים, והמצלמות, אני שואל את עצמי אם זה אחוז טוב. תתייחס גם לזה.
אפי רוזן
אני אומר ככה: ראוי להגיד שבמדינות OECD המקבילות לנו אחוז המעבר עומד על 41% אז אנחנו קרובים לממוצע. צריך לזכור מה קורה בטסט.
היו"ר יעקב מרגי
לא תמיד התבחין הנכון הוא מה קורה בעולם. תמיד צריך לשאוף ליותר.
אפי רוזן
אני אסביר את השונות: הבוחנים קיבלו הנחיה חד-משמעית, מי שהגיע אליך אחרי שמורה אמר שהוא נהג, הבוחן צריך להוכיח אחרת. אני לא בודק אם הוא מתאים להיות נהג, הוא כבר נהג. חובת ההוכחה היא על הבוחן. אם הוא ירד מההגה והוא לא נהג ברישוי זה אומר שהוא לא שכנע אותנו שמחר הוא יכול לנהוג ולא לדרוס אף אחד.

הבעיה בטסטים היא ההתרגשות. אלמלא ההתרגשות אחוז המעבר היה גבוה יותר. ילדים מגיעים לטסט, ככל שנכשלים יותר מגיעים לחוצים יותר גם אם יודעים לנהוג.
היו"ר יעקב מרגי
לחץ חברתי, מבט של ההורים, הכול.
אפי רוזן
אני גם רוצה להגיד לך, קרמר, שהיום התלמידים רוצים טסטים מהר. שכחת להגיד ליושב-ראש כמה עולה לילד התענוג הזה. כל ילד שנכשל בטסט מביא מההורים עוד 500 שקלים, רובם מביאים מההורים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אם מטסט רביעי זה היה חינם, מי שהיה ניגש לטסט היה פחות לחוץ?
אפי רוזן
לדעתי רוב הלחץ הוא חברתי.
היו"ר יעב מרגי
הלחץ החברתי הוא המרכיב המשמעותי.
אפי רוזן
למעשה אנחנו רואים שמי שלא עבר בטסט הרביעי מתחיל להיגרר לעוד ועוד טסטים. ואז מה עשינו, בטסט התשיעי בוחן אותו בוחן בכיר. ואז הוא מרשה לעצמו גם לדבר עם התלמיד כי בוחן רגיל לא אמור לדבר. מדוע יש שונות? בסופו של דבר - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה אחרי תשעה טסטים ולא פחות?
אפי רוזן
אין לי מספיק בוחנים בכירים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מודה לך על ההוגנות. אבל מבחינת ניתוח תהליכים, אין ספק שאחרי כישלון בארבעה טסטים כבר הנורה צריכה להבהב.
אפי רוזן
אמת.
היו"ר יעקב מרגי
זו שאיפה.
אבנר פלור
אבל זה בא על חשבון הפיקוח.
היו"ר יעקב מרגי
אותנו, כמחוקקים וכמפקחים על עבודת הממשלה, לא מעניינים קשיים אובייקטיבים של המשרדים. יש בעיה, צריך להתמודד איתה. זו הנחת העבודה שלנו. מספיק שיש לנו את נערי האוצר שירצו לבלום אותנו. הרי אם אגדיל לך את כוח האדם תהיה לך אפשרות לעשות זאת.
אפי רוזן
אמת.
היו"ר יעקב מרגי
אז זה לא תירוץ. אני צריך לדעת איפה הבעיה ולנסות לעזור בפתרון.
אפי רוזן
עוד מילה לגבי הגידול בטסטים: גם אותי זה הטריד וחקרתי את זה. עד הרפורמה היו בממוצע 115,000 תלמידים בשנה.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, אתה יכול לומר לי באחוזים כמה תלמידים עוברים רק בטסט רביעי ומעלה?
אפי רוזן
מיד אחרי הדיון אני יכול לשלוח לך את זה. כאמור, בעבר היו 115,000 תלמידים והיום יש 140,000. שאלתי את המורים מה קרה והם הסבירו שבעבר היה כשל שוק. כשאני לקחתי תלמיד וידעתי שלוקח לי חצי שנה עד שמונה חודשים להעביר אותו טסט, לא הכנסתי תלמידים. היום אני תוך חודשיים לוקח תלמיד ומוציא אותו בעל רישיון. התלמידים מרוצים, המורים מרוצים. אגב, שים לב, אדוני, שאף אחד מן היושבים סביב השולחן לא הטיל פגם במורים. רמת המורים היא גבוהה מאוד ביחס למדינות העולם, אני בדקתי זאת באופן אישי. לא הטלנו דופי באף אחד. לכן, כשמדברים על "מורה לחיץ", מי שלחיץ שלא יהיה מורה נהיגה. המורים הם בסדר גמור.
אענה על שאלות שעלו כאן
אמנת השירות. אדוני לא סתם שאל את קרמר שמונה פעמים "מה כוונתך שאין לך גמישות". קרמר לא ענה. הוא מתכוון שאין גמישות בזה שאם למורה לא מתאים לו ב-07.15 בבוקר אז הוא לא בא לטסט.
אבי קרמר
ממש לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
רגע.
אפי רוזן
מתכוון קרמר שהמורה, אם אתה אומר לו שטסט הוא שמונה - - - קדימה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אל תנקוב בשמות, אפי, מר קרמר מציג טענות של כלל מורי הנהיגה.
אפי רוזן
גם - - - רוב הביטולים בשל לוחות זמנים הם מצד המורים ולא מצד התלמידים. אמר פה בעדינות מר סייג שעל בגרות יודעים מראש, גם על ניתוח יודעים מראש, מילואים יודעים מראש - - -
אבי קרמר
על טסט לא יודעים מראש.
היו"ר יעקב מרגי
מר קרמר, זו הפרעה אחרונה.
אפי רוזן
אדוני, עשינו שינוי בלוחות הזמנים ארבע פעמים לאחר עשרות פגישות עם עשרות מורים. לאחרונה, בהסכמה של המורים ובאמירה שזה נכון ועל מנת לצמצם את זמן ההמתנה, כי אמרנו בחינה ראשונה מיומיים עד חמישה, שנייה 7–14, זה טור חשבוני. באנו ואמרנו שאין ראשונה, שנייה, שלישית. כל הבחינות החל מהראשונה זה 7–14. זה אומר שמורה לא יקבל טסט לפני שבעה ימים ולא אחרי 14 ימים. גם מורה שרוצה לצאת לחופשה צריך לתאם. גם כשאני רוצה לצאת לחופשה אני מודיע למנכ"ל ולסמנכ"ל שבועיים לפני. אני לא מרגיש שזה לא בסדר ולא מדובר בחוסר גמישות.
לגבי יותר מבחנים
היום יש 140,000 תלמידים. אחוז המעבר לא ירד. עדיין, היחס הוא 4.1 כישלונות.
היו"ר יעקב מרגי
שאלה: גם לאחר הרפורמה ובחישוב המתנה של 7–14 ימים, יכול לקרות גם לתלמיד וגם למורה שלא מסתדר. מה היא הפרוצדורה?
אפי רוזן
התלמיד שלא מסתדר לו, השאלה מה זה לא מסתדר. הוא נהיה פתאום חולה, יש לו אישור מחלה, אז הוא מקבל החזר.
לאה ורון
למה הוא בכלל צריך לנמק לכם?
רון סייג
מלמדים את התלמיד לשקר.
אפי רוזן
אני אסביר: אני לא מחנך אף אחד לשקר, אתה לא רוצה להיכנס למי מלמד לשקר.
היו"ר יעקב מרגי
אפי, דבר אלי.
אפי רוזן
אנחנו לא נכנסנו לדקויות של איך מזמינים את הבחינה. לגבי השקיפות, הבחינה היא אנונימית לגמרי. אני לא יודע לעולם מי התלמיד. לא אני כראש אגף רישוי ולא הבוחן. גם כשהתלמיד מודיע, אין תעודת זהות, אני מקבל מספר עוקב. זה למען השקיפות. הזכיין מעמיד כמות של בוחנים ומשקיע את הזמן שלו. אי-אפשר שפתאום למישהו לא מתאים אז זה יפיל הכול. לשאלת מנהלת הוועדה: מורה רשאי להחליף בין תלמידים שלו ובין תלמידים של מורים אחרים מבית הספר שלו.
היו"ר יעקב מרגי
באמצעות תקשורת עם המורה השני.
אפי רוזן
כן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אפי רוזן
מקשיבים לנו גם נציגי מועצת התלמידים. חזקה על מורה שלוקח כל כך הרבה כסף מתלמיד שכאשר הוא פונה אליו במצוקה אז הוא יבוא לקראתו.
לגבי תיאוריה במגזר הערבי
במכרז החדש נקבעו שני מרכזי תיאוריה ביישובים הערביים. זה מקובל עליהם וזה בסדר גמור.
מקום ישיבה למורים בזמן הטסט
אני רוצה להגיד שלפני הרפורמה, אנחנו כמדינת ישראל נהגנו במורים בצורה לא ראויה. לא היו מקומות המתנה בזמן הטסט. היום בכל האתרים יש מקומות המתנה למורים. נכון, כמו בכל מקום יש מקומות שלא מסתדרים. אנחנו מסדרים את זה תוך כדי תנועה. מי שיפתח את המכרז יראה שמופיעה גם דרישה למקום המתנה למורים עם שירותים מסודרים. התקדמנו בנושא זה 200 שנים קדימה. נכון, סכסוכים אישיים לא נמנעים אף פעם ואנחנו מטפלים בזה.
לאה ורון
זה מקום המתנה רק למורים או גם לתלמידים?
אפי רוזן
התלמיד לא אמור להיכנס, זה מקום המתנה בזמן שהתלמיד נבחן. פעם המורה היה צריך בזמן הזה לשבת בפיצוצייה סמוכה.
לאה ורון
אוספים את התלמיד מביתו?
אפי רוזן
התלמיד מגיע עם המורה לטרמינל של הטסט, המורה יורד מהרכב, ממתין בחדר ההמתנה, והתלמיד ממשיך ברכב עם הבוחן. בסיום הבחינה אוספים חזרה את המורה ממקום ההמתנה. התלמיד יכול כמובן להשתמש בשירותים. אנחנו כמדינה לא עשינו את זה בזמנו, אני מצר על כך. הזכיינים שלנו מצוינים.
היו"ר יעקב מרגי
הפחד שלי הוא שעוד מעט המדינה תתחלק בין חברות של זכיינים. מחר גם הרופא שלך יהיה דרך תלדור. זו ריכוזיות שאינה במקומה, אבל אתה לא הכתובת.
אפי רוזן
חבר הכנסת טופורובסקי שאל איך אנחנו רואים את מעגל החיים של הנהג: שעה שהיושב-ראש דיבר על נתינת רישיון רגיל לאזרחים עד גיל 70, אנחנו מבצעים בחלוף חמש שנים מהוצאת הרישיון השתלמות נהיגה לכל הנהגים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
עיונית.
אפי רוזן
אכן, השתלמות עיונית. אנחנו שוקלים לרווח את העניין הזה ולהוסיף בהמשך משהו מורחב יותר. בהתייחס לנהגים המקצועיים, שם באמת יש כמות תאונות גדולה ומעורבות גדולה מאוד בתאונות. על שולחן ועדה זו מונח נושא איכון 118 שעוסק במחזור חייו של הנהג המקצועי. אנחנו רואים ככה: נהג מקצועי שעובר שעות חפיפה מעשיות בכניסה לחברה כשמסיים את עבודתו, כל חמש שנים הוא מבצע השתלמות תיאורטית ומעשית של 36 שעות שהיא תנאי לקבלת הרישיון מחדש. רישיון הנהג המקצועי יהיה, אם כך, למשך חמש שנים, כולל הצהרה רפואית ובדיקות ראייה. זה לנהגים המקצועיים.
לגבי הדו-גלגלי
אנחנו עובדים על מודל של נהיגה מתקדמת ועוד כמה תיקוני חקיקה באשר לוותק לפני הרכבת מישהו נוסף. יש תפיסה שלמה שיוצרת דיפרנציאליות בין כלי הרכב על פיט מידת המסוכנות שלהם לסביבה ולאדם.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אני אשמח לשבת איתך בנושא זה.
אפי רוזן
כרטיס תלמיד: מישהו רמז שהמורים מסמנים שהכשרה מסוימת נעשתה אף על פי שזה לא קרה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אמרתי שזה חמור.
לאה ורון
גם נהיגה בלילה.
אפי רוזן
מורים מלמדים עד השעה 21.00, הם בהחלט יכולים ללמד גם נהיגה בחשיכה.
לאה ורון
בתבחינים שלכם יש נהיגה בלילה?
אפי רוזן
כן, בכרטיס התלמיד יש. בטסטים עצמם לא כי אנחנו לא עושים טסטים בלילה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
העיקר שמלמדים את זה.
היו"ר יעקב מרגי
יציאה לדרך בין-עירונית?
אפי רוזן
עושים את זה.
רון סייג
הוצאו כאן דברים מהקשרם.
אפי רוזן
אני לא הוצאתי דברים מהקשרם, אני רק חוזר על מה שאמרת, יש הקלטה של הדיון.

החלק השלישי של הרפורמה הוא שאנחנו נעקוב באופן דיגיטלי גם אחרי כרטיס התלמיד. היום יש אפשרות לעבוד על המפקח כשהוא מגיע. מחר, כשיהיה כתוב שמורה מסוים לימד נהיגת לילה, אני אבוא לתלמיד בשיעור ואשאל אותו האם באמת כך. לגבי זה – עוד חזון למועד.

לגבי פערי אחוז המעבר בין החברות: אני אומר בעדינות שיש שוני בין תרבויות, אתה יכול לאבחן שאחוז המעבר במקומות מסוימים הוא בהכרח נמוך יותר מאשר במקומות אחרים. אלו דברים שקשורים בעניינים סוציו-אקונומיים שמשפיעים על כל דבר בחיים שלנו. אשמח להרחיב בנושא אבל לא בפורום הזה. לשמחתנו צמצמנו את זה משמעותית. צפינו שבשנתיים הראשונות אחוז המעבר יהיה נמוך משמעותית, כי רוב הבוחנים היו חדשים. נכון הדבר לסטאז'ר בבית חולים או לכל אחד חדש. לשמחתנו הצלחנו למזער את הנזק באופן משמעותי. נכון, הרפורמה לא מושלמת, הציון שלה הוא 8 מ-10 ביום בהיר, אבל אנחנו יודעים מה צריך לעשות.
תדירות פיקוח
התדירות גבוהה מאוד. לפעמים ישנן אפילו תלונות על עודף פיקוח מצדנו.
היו"ר יעקב מרגי
אולי נדבר במספרים?
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אני דיברתי על סמך נתונים של מרכז המחקר של הכנסת.
היו"ר יעקב מרגי
מרכז המחקר של הכנסת גם אמר 200,000 בחינות ומדובר ב-400,000 בחינות.
אפי רוזן
יש 180 בוחנים ו-20 מפקחים. אני רואה בוחן לפחות פעם בשבוע. כיוון שהיום אני יודע מי יותר חלשים אז אני רואה אותם הרבה יותר אחרי שאני צופה בסרטים שלהם. רק לפני כמה ימים קיבלנו מכתב מעורכי דין של אחד הארגונים היציגים שאמרו לנו שאנחנו מגזימים עם הפיקוח והבירורים. אבל זה התפקיד שלנו.
אבנר פלור
זה גם פיקוח פיזי וגם פיקוח טכנולוגי מתוך חדר בקרה.
אפי רוזן
זמני המתנה לטסט: אני אחלק את התשובה לשתיים, אתן את זמני ההמתנה על דצמבר 2019 ואת זמני ההמתנה כיום. באמצע הייתה הקורונה שטרפה למעשה את כל הקלפים. בדצמבר 2019 זמן ההמתנה הממוצע עמד על תשעה ימים. עשרה ימים לטלדור ועשרה ימים למילגם. זו אמנת שירות טובה במיוחד. בעקבות הקורונה צברנו פער של 52 ימים. אנחנו פתחנו ל-7–21 והחל מ-15 ביולי זה יחזור ל-7–14.

אדוני, אני רוצה להגיד לסיכום שהכי חשוב שאנחנו יודעים מה המחלות. לא רפאנו את הכל. שמעתי שכולם מרוצים מזה שיש הרבה טסטים אבל זה לא מה שמעניין אותנו.
היו"ר יעקב מרגי
גם אותנו לא.
אפי רוזן
יש הרבה מאוד טסטים אבל אנחנו לא רואים זילות של הבחינות. התלמידים וההורים מגלים אחריות. מורי הנהיגה עושים מלאכתם נאמנה, ומילה טובה גם לזכיינים שהשקיעו את מרצם כדי לעמוד בדרישות. יש בעיות בדרך ואנחנו נשתדל לפותרן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הוועדה מודה לחברי הכנסת שהשתתפו בדיון וכן למנהלת הוועדה. אנחנו מודים לאורחים שהשתתפו, נציגי המשרדים והמורים. הוועדה קיבלה דיווח מנציגי משרד התחבורה אודות הכשרת הנהגים ומבחני הנהיגה.

הנציגים מציינים לשבח את הרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים עליהם הכריז שר התחבורה הקודם, ישראל כץ, שפעל ללא ליאות לקידום הרפורמה. אני זוכר גם את הלחצים שהוא עמד בהם. אני אישית פניתי אליו כחבר כנסת בנושא אבל הוא האמין בזה, כולנו היינו סקפטיים.
אבי קרמר
לא נכון, הארגון שלנו עבד קשה בשביל זה.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר. לא כולם, רובם ככולם. על אף שהרפורמה נכנסה לתוקף ביולי 2018, כבר היום אפשר לומר שהיא זוכה להצלחה, ואני מקבל את זה שהיא לא מושלמת וגם אם כן צריך תמיד לתחזק אותה כדי שהיא תהיה מושלמת.

על משרד התחבורה לטפל בכמה מאפיינים שיביאו לשיפור הרפורמה. הוועדה ממליצה לבחון את הסיבות לשיעור הנמוך של המצליחים בטסטים המגיע לכ-40% בלבד. הוועדה ממליצה לבחון את הסיבות לפער בנתונים בין החברות לגבי המעבר בהצלחה. הוועדה דורשת מנציגי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להנחות את חברות טלדור ומילגם לגלות גמישות ולאפשר לשנות את מועד הבחינה לבקשת תלמיד או מורה נהיגה.

הוועדה מבקשת מנציגי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להנחות את שתי החברות הזכייניות להקל על מי שמבקש לערער על תוצאות הבחינה. אני רוצה לציין את השנינות וההתמצאות בחומר של נציג מועצת התלמידים הארצית. הוועדה מבקשת שיתאפשר לציין מה הסיבות לכישלון, לאפשר צפייה בסרטון הבחינה פעמיים עד שלוש בלי הגבלת זמן הצפייה של המערער, אני חושב שזו בקשה לגיטימית.

הוועדה מבקשת לבחון את הסיבות לעלייה הניכרת, עד כדי הכפלה, במספר המבחנים מאז כניסת הרפורמה לתוקף.

הוועדה מציינת את תדירות הפיקוח הנמוכה. אתה, אפי אומר שזה לא כך. אבל, אני חושב שמורה נהיגה שיודע שבכל רגע יכול להפתיע אותו פקח, אני חושב שזה דבר חשוב מאוד. לטעמי תדירות הפיקוח היא נמוכה. אם תוכיחו מקצועית שאני טועה – אין לנו בעיה עם זה.

הוועדה מבקשת מנציגי משרד התחבורה להעביר אליה התייחסות בכתב לכל האמור עד ליום 30 ביולי 2020. אבנר, רצית להעיר?
אבנר פלור
לגבי הנושא של הפיקוח, זה גם באמצעות בוחן ברכב וגם דרך חדר בקרה.
היו"ר יעקב מרגי
אז עוד יותר.
אפי רוזן
אני אמרתי שהפיקוח על הטסטים הוא פיקוח דרקוני, אכן, אדוני צודק, הפיקוח על מורי הנהיגה לוקה בחסר מכיוון שיש רק ארבעה מפקחים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה, תם ולא נשלם. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים