ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 30/06/2020

דיון מהיר בנושא: "33 אחוזים מההתאבדויות בישראל הם בקרב עולים חדשים"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
30/06/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 12
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שלישי, ח' בתמוז התש"ף (30 ביוני 2020), שעה 12:00
סדר היום
דיון מהיר בנושא: "33 אחוזים מההתאבדויות בישראל הם בקרב עולים חדשים", של חה"כ אלכס קושניר, חה"כ אנדרי קוז'ינוב
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
אנדרי קוז'ינוב
אלכס קושניר
יואל רזבוזוב
מוזמנים
שושי איזנברג הרץ - עו"ד, מנהלת היחידה למניעת אובדנות, משרד הבריאות

דניאל פדון - רפרנט בריאות באגף התקציבים, משרד האוצר

רועי קאהן - רפרנט בריאות, אגף תקציבים, משרד האוצר

שרה כהן - מנהלת שירות הרווחה, משרד העלייה והקליטה

חוה פרידמן - מנהלת אגף פסיכולוגיה, משרד החינוך

יוכי סימן טוב - מנהלת היחידה להתמודדות במצבי לחץ, משרד החינוך

אלזה קופרמן - דו"צ, משרד הביטחון

מישל ינקו - רמ"ט אכ"א, משרד הביטחון

אילן שריף - מנהל תחום (פ"א)-אובדן ושכול, השירות לרווחת הפרט, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

מלי אורגד - מפקחת ארצית על תחום נפגעי/נפגעות תקיפה מינית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

רוית אליה לייב - מנחה אזורית של עו"ס בדרום ובירושלים, הסוכנות היהודית

רויטל אורדן - רכזת ארצית סיעוד בריאות הנפש, קופת חולים מאוחדת

דוד קורן - מנכ"ל עמותת ער"ן-עזרה ראשונה נפשית

רונן פוקסמן - מנהל חטיבת קשרי ממשלה ותעסוקה, ארגון 'נפש בנפש'

ד"ר אבשלום אדרת - ראש תחום מניעת אובדנות, עמותת 'בשביל החיים'
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים
דיון מהיר בנושא
"33 אחוזים מההתאבדויות בישראל הם בקרב עולים חדשים"
היו"ר דוד ביטן
אני פותח את הישיבה, הצעה לדיון מהיר של חברי הכנסת אלכס קושניר ואנדרי קוז'ינוב בנושא של אחוז המתאבדים בקרוב העולים, שזה 33% מכלל המתאבדים באוכלוסייה בכל שנה, שזה אחוז מאוד מאוד גבוה, וחברי הכנסת מבקשים בעניין הזה דיון. אנחנו גם צריכים להתייחס בסיכום שלנו לעידן הקורונה, זה בטח יעלה את אחוזי המתאבדים מקרב העולים מכיוון שהם האוכלוסייה שנפגעת מהבחינה הכלכלית בעיקר ולכן יש סיכוי גדול שזה גם יקרה. אני רוצה להציג לכם נתונים רשמיים, זה מ-2016. אין נתונים אחרים?
שלומית אבינח
אין, זה הכי אחרון.
קריאה
זאת הבעיה.
היו"ר דוד ביטן
של משרד הבריאות, קיימים רק עד שנת 2016. ב-2016 היו 390 התאבדויות, 321 גברים, 69 נשים. בעשור האחרון נרשמה ירידה במספר המתאבדים בגילאים 15 עד 24, צה"ל עשה תוכניות מיוחדות לנושא. לפי הנתונים משנת 2016 שיעור ההתאבדות אצל עולים חדשים גבוה פי 1.7 מיהודים אחרים ולא עולים. ישראלים, לאו דווקא מיהודים. עולי אתיופיה, פי ארבעה מכלל האוכלוסייה. ההתאבדות הינה סיבת המוות השנייה אצל בנים בגילאי 15 עד 24 והסיבה השלישית לבנות בגילאי 15 עד 24 ולגברים מגיל 25 עד 44.

ממשלת ישראל קיבלה החלטת ממשלה מספר 1091 ב-22 בדצמבר 2013 בנושא תוכנית לאומית למניעת התאבדויות. לצורך יישום ההחלטה נקבע כי תופעל תוכנית לאומית למניעת התאבדויות ובין השנים 2014 עד 2016 עמד התקציב בגין התוכנית הזו על סך 55 מיליון שקל. לאחר מכן אמרו שיעודכן התקציב.

במסגרת התוכנית הלאומית נקבע כי יש להתמקד באוכלוסיות ששיעורי ההתאבדות בהן גבוהים, עולים חדשים, בני משפחה של מתאבדים, קשישים, גברים פרודים וגרושים, בעלי הפרעה פסיכיאטרית, אלכוהוליסטים וצרכני סמים. כמו כן הוחלט להתמקד בבני נוער. שיעור ההתאבדות בישראל 5.4 התאבדויות לכל 100,000 איש, נמוך בהשוואה ל-OECD.

ועדת העלייה והקליטה קיימה דיון אחרון בנושא בכנסת ה-20, ב-27 בנובמבר 2018. בדיון אז צוין שבישראל מתאבדים כ-500 איש בשנה, מתוכם 170 עולים, שליש מהמתאבדים עולים. מדי שנה מתבצעים 6,000 ניסיונות התאבדות באופן כללי, כמה מתוך זה עולים, אתם יודעים אולי? אין נתון על זה. בדיון האחרון שהתקיים בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות נטען כי התוכנית מחייבת את משרד האוצר להעביר למשרד הבריאות 18 מיליון ₪. מדוע התקציב ירד מ-55 מיליון ל-18? אף אחד לא יודע. הסיבה העיקרית היא שמדובר על תקציב לא צבוע, לפיכך טוענים משרדי הממשלה שמטפלים בנושא והארגונים והעמותות כי משרד הבריאות לא מעביר להם את הכספים עבור התוכניות למניעת אובדנות.

השיעור של המתאבדים בקרב עולים חדשים גבוה בהשוואה לילידי הארץ, שיעור ההתאבדות של עולי אתיופיה ירד ממחצית שנות ה-2000, אך הוא עדיין גבוה לעומת ילידי הארץ.

מתוך שליש מהמתאבדים שהם עולים 75% עולים מברית המועצות, 20% עולי אתיופיה, 5% ילידי מדינות אחרות. אבל צריך להבין שרוב העולים שעלו בשנים האחרונות זה או ממדינות חבר העמים או מאתיופיה ולכן האחוז שלהם בקרב המתאבדים הוא גבוה יותר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
כן, אבל אם תסתכל על האחוז מהאוכלוסייה אתה תראה - - -
היו"ר דוד ביטן
ראיתי, אני מדבר על בקרב העולים עכשיו. שיעור ההתאבדות הגבוה ביותר נמצא בקרב קשישים, מגיל 75 פלוס, לכן גם חשוב לשפר את התמיכה בהם.

שיעור ניסיונות ההתאבדות של צעירים עולי ברית המועצות לשעבר גבוה פי 2.9 מגיל 10 עד 14 ופי 1.6 מגיל 15 עד 24. זאת בהשוואה לישראלים שנולדו בארץ. מגיל 45 שיעורם נמוך יותר.

הדוח השנתי של מבקר המדינה, 70, לשנת 2020, המבקר כתב פרק על הבעייתיות ביישום התכנית הלאומית למניעת התאבדויות. שיעור ההתאבדות אצל נשואים נמוך יותר מגרושים ורווקים. ניסיונות ההתאבדות, שיעור ניסיונות ההתאבדות הגבוה ביותר נמצא בגילאים 15 עד 24.

מנתונים שהתקבלו מעמותת ער"ן לקראת דיון זה עולה כי בשנת 2019 התקבלו בער"ן למעלה מ-4,000 פניות מעולים. 340 פניות בחודש, 11 פניות ליום. בתקופה האחרונה השירות בער"ן ניתן בשפות רוסית, אנגלית, אמהרית, ובמידת הצורך ניתן לקבל מענה גם בצרפתית וספרדית. בימי הקורונה קיים מחסור במענה בשפות. 4% מהפניות הן עם תוכן אובדני. בער"ן קיים חוסר בתקציב לשנה בסך מיליון שקל.

אני מודה למנהלת הוועדה על הנתונים ועל ההקדמה הזאת, שהיא מאוד מעניינת, היא גם בעצם אומרת את כל הבעיה, אפילו לא צריך לדבר יותר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
כן, לגמרי.
היו"ר דוד ביטן
אני מציע שתציגו את העניין ואני אשאר עד רבע לאחת ואחר כך תחליף אותי.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
בסדר גמור. קודם כל באמת שלומית גם מכירה את הנושא כי זה לא הוועדה הראשונה שמתקיימת פה בנושא הזה וגם בשבוע וחצי האחרונים היא עשתה עבודת מחקר מאוד משמעותית. אז באמת תודה רבה על הסיכום, זה מסכם את כל הבעיה. תודה לך, אדוני היושב ראש, שנעתרת לבקשה שלנו לנהל את הדיון הזה.

אני רוצה לומר שנושא ההתאבדויות זה לא גזירת גורל. יש פרקטיקות מצוינות, גם בארץ, אפשר לתת את הדוגמה של צה"ל שכן הצליחו לצמצם את כמות המתאבדים בצבא בשנים האחרונות, אבל זה קורה אך ורק כשיש מישהו שלוקח את הנושא לידיים ומטפל בזה. המישהו הזה אמור להיות משרד הבריאות, אבל דוח מבקר המדינה האחרון, ממאי 2020, מצביע על הרבה מאוד נקודות, אבל אחת הנקודות המשמעותיות ביותר שהוא מצביע, שבעצם התקציב המקורי, שהיה בהיקף של 110 מיליון, צומצם ל-51 מיליון, זאת אומרת זה יותר מחצי, ולכן אני לא מתפלא שהאחוזים לא יורדים.

עכשיו לגבי הנושא של העולים, אני יודע שנמצא פה מנכ"ל ער"ן, נכון?
היו"ר דוד ביטן
נציג האוצר יש פה?
שלומית אבינח
יש שניים.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
המנכ"ל של עמותת ער"ן יגיד לך שהוא ועוד שלוש עמותות מגישים את הבקשה לתמיכה לפי הנוהל הזה. זה נוהל תמיכה של משרד הבריאות לשנת 2019. אם אתה תקרא את הנוהל אתה לא תראה פה שום מילה על מתן שירות בשפות. מה זה אומר? זה אומר שלאותן העמותות גם ככה יש בעיה לגייס מתנדבים לנושא, לגייס מתנדבים לנושא בשפות זה עוד יותר קשה.

כשהייתי מנכ"ל משרד הקליטה התבקשתי על ידי השרה סופה לנדבר לנסות להקים נוהל תמיכה כזה עבור מוקד לעולים, ונמצאת פה שרה כהן, שהיא מנהלת שירות הרווחה של משרד הקליטה, היא יכולה להעיד, ואז נתקלנו בבעיה שהיא בעיה משפטית, למה? כפל תמיכות, יש פה נוהל אחד של משרד הבריאות ולכן לא יכולנו לעשות נוהל זהה או דומה להקים מוקד כזה עבור העולים.

כמובן שהעולם לא מחכה לנו, לא לממשלה ולא לכנסת, יש עמותות מגזר שלישי שעושות את העבודה הזאת ופועלות בנושא הזה. אני חושב שאחת המטרות המרכזיות, גם של הדיון הזה וגם של הוועדה שלנו כוועדת עלייה וקליטה, אנחנו חייבים לדאוג לכך שגם לעולים יהיה מענה זהה כמו שיש לילידי הארץ ובעיקר בעיקר בעיקר בנושא דוברי שפות, שזה אמהרית, רוסית, צרפתית. שלוש השפות האלה נמצאות בחסר ועמותות שפועלות היום בתחום מנסות - - -
היו"ר דוד ביטן
איזה עמותות פועלות בתחום? חוץ מער"ן יש עוד עמותות?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
יש עוד שתי עמותות, ער"ן היא הגדולה, אבל יש עוד שתיים.
היו"ר דוד ביטן
יש גם את אבי מספין, מהדיון הקודם, הם גם פעילים בנושא.
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל רוב הפעילות זה ער"ן.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
עד כמה שאני יודע, ונמצאת פה שוש, היא יכולה להגיד לנו, אדוני היושב ראש, למבחן התמיכה הזה אושרו שלוש עמותות בשנת 2019, אני לא יודע מה קורה בשנת 2020, האם בכלל יש מבחן תמיכה.

עכשיו, למה המועד הזה חשוב היום? המועד הזה חשוב היום כי זה בדיוק הזמן של משרדי הממשלה להכין מבחני תמיכה לשנה הבאה, לשנת 21', ולכן אני חושב שתפקידנו לדחוף את זה כדי שהדבר הזה יקרה. ועוד יותר, אני רק אוסיף, אולי במקרה של דוברי עברית הפעילות באמצעות מתנדבים היא פעילות אפקטיבית וטובה, אני חושב שבקרב דוברי השפות הדבר הזה קצת יותר קשה וזה מסיבה אחת יותר פשוטה, כי המישהו הזה שצריך לתת את המענה בשפה הוא גם עולה חדש בעצמו, אחרת הוא לא היה יודע את השפה, ואז אני לא בטוח עד כמה יש לו את הפנאי ואת הזמן להתנדב בגלל שגם הוא עסוק בהישרדות יום יומית.
היו"ר דוד ביטן
אתה שם את כל יהבך בנושא הזה של שיחות הנפש האלה?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
תקשיב, אני חושב שזה דבר - - -
היו"ר דוד ביטן
זה גם חשוב, אבל צריך לטפל בבעיות המקוריות שגורמות להם להתאבד.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
יגיד לך גם מנכ"ל עמותת ער"ן, וגם שושי שנמצאת פה, שהיא מנהלת היחידה לאובדנות, שזה חלק מהמרכיבים החשובים ביותר שצריכים לקרות, כי נכון להיום בן אדם שנמצא על סף התאבדות אין לו למי לפנות.
היו"ר דוד ביטן
אין לו עם מי לדבר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
ואותו אחד שנמצא בצד השני של הקו יכול לעצור את זה, יכול לעצור את הרגע הזה ולפעמים רגע אחד זה הכי חשוב.
היו"ר דוד ביטן
יש נתון לגבי חיילים בודדים בצבא?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
עוד פעם, אדוני, אין לי פתרונות קסם לכול, אני גם לא בא ואומר שאני מומחה בנושא הזה, אבל היות שעסקתי בנושא הזה אני חושב שזה הדבר שצריך לעשות. אגב, מה שכן עשינו במשרד הקליטה בזמנו זה בשיתוף פעולה עם היחידה לאובדנות של משרד הבריאות, עשינו הכשרות להרבה מאוד עובדים אצלנו, ממש הייתה תוכנית הכשרות שעברה ונראה לי שהיא ממשיכה, נכון, שרה?
שרה כהן
כן. אני אדבר על זה.
היו"ר דוד ביטן
תודה. אנדרי.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
קשה להוסיף למה שכבר נאמר, אבל יש פה גם נתון לגבי הקשישים שהרבה מאוד מהמתאבדים הם קשישים מעל גיל 75. יכול להיות שזה נובע מבדידות, מטיפול לקוי פה ושם, אבל דווקא בתקופת הקורונה זה יילך ויתעצם ככל הנראה כי עכשיו כל ההמלצות לאותם הקשישים הן להישאר בבית והבעיה של הבדידות תחריף. היה קו בזמנו של המשרד לשוויון חברתי, יכול להיות שכדאי גם אותם לערב בנושא, הקו הזה לקשישים, שיידעו לתת מענה בשפות גם בנושא של מניעת אובדנות.

בעניין התקציבים באמת אין מה להוסיף, ברור שצריכה להיות פה תוכנית יסודית, לא רק העניין של המתנדבים, אלא גם עניין של ההסברה וכל המערכת התומכת מסביב.
קריאה
זה גם לא הרבה כסף.
היו"ר דוד ביטן
רציתי לשאול אותך, אנדרי, דיברת על הקשישים. דווקא בקרב עולי חבר העמים יש את המנהג הזה מכל מיני סיבות שההורים גרים עם הילדים, קונים ביחד את הדירה וגרים שם. שם הבדידות היא לא עילה ל – אתה מבין למה אני מתכוון? הם נמצאים ביחד עם המשפחה כל הזמן.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
לא מדויק, כי עדיין יש כמעט 25,000 בודדים שגרים במקבצי דיור, מעל 25,000 אנשים במקבצי דיור, הרבה מאוד עריריים. ברור שבמסה יש מצבים שגרים ביחד, אבל המנהג הזה של כמה דורות לגור ביחד הוא כבר די עבר מהעולם.
היו"ר דוד ביטן
ובמקבצי הדיור הם גם לא לבד.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
במקבצי הדיור הם לרוב לבד.
היו"ר דוד ביטן
מה לבד? אבל זה - - -
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
לבד, בן אדם לבד בחדר.
היו"ר דוד ביטן
אבל כולם גרים ב – מה זה מקבץ דיור?
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
לא, יש זוגות, אבל לרוב האנשים האלה, בן הזוג שלהם כבר נפטר.
היו"ר דוד ביטן
אבל יש שם מדריכים.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
יש מדריכים, יש עובדים סוציאליים ועדיין התחושה – אני אתאר לך מקבץ דיור, דירה של 16 מטר רבוע, בן אדם לבד שגם אסור לו, לפי כל ההמלצות, לצאת. לא אסור לו, אבל מומלץ לו לא לצאת ולא להתקהל. שם הבעיה הזאת מחריפה.
היו"ר דוד ביטן
אני רוצה לומר שאיך שראיתי את הבקשה שלכם מיד קבעתי דיון, כי זה נושא באמת חשוב, אבל כשקראתי את הפתיח של מנהלת הוועדה שהכינה לנו, אני חושב שהבעיה מאוד מאוד חמורה וצריך לטפל בה. מי זה ממשרד האוצר? תסביר לנו איך קרה שהתקציב ירד, מה, אין צורך בזה?
רועי קאהן
התוכנית תוקצבה במלואה מ-2013 ועד היום, משרד הבריאות תוקצב במלואו. השאלה למה הוא לא השתמש בכל התקציבים, זה צריך להפנות למשרד הבריאות. אנחנו תקצבנו במלואו, גם בשנת 2019 וגם בשנת - - -
היו"ר דוד ביטן
למה זה דווקא במשרד הבריאות? מה הם עושים כדי – אני לא מבין את זה.
רועי קאהן
למה ב-2016 הממשלה החליטה שמי שינהל את זה זה משרד הבריאות?
היו"ר דוד ביטן
כן, למה משרד הבריאות?
רועי קאהן
אני לא בטוח שיש לי תשובה - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה אומר שהתקציב 55 מיליון הלך, זה מה שאתה אומר?
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
כלומר הוא לא נוצל.
רועי קאהן
אני אומר שמשרד הבריאות תוקצב מ-2013 לפי החלטת הממשלה. אנחנו תקצבנו אותה במלואה. לגבי השאלה שעלתה - - -
היו"ר דוד ביטן
ואתם לא בודקים מה הם עושים עם הכסף? הם יכולים לעשות מה שהם רוצים?
רועי קאהן
הכסף תוקצב - - -
היו"ר דוד ביטן
כמה? 55 מיליון?
רועי קאהן
זה תקציב ייעודי - - -
קריאה
לא, מלא, מלא, 100 ומשהו מיליון.
היו"ר דוד ביטן
אז למה כתבתם 55 מיליון?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא, זה משהו אחר, זו הייתה החלטת ממשלה נפרדת.
שלומית אבינח
בדיון שהיה ב-2018, יש את הפרוטוקול - - -
היו"ר דוד ביטן
מה התקציב היום? מה התקציב שאושר ב-2016?
רועי קאהן
עכשיו בשנת 2019 היה 17 מיליון שקל, בשנת 2020 היה 19 מיליון שקל.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
ומה כתוב בדוח מבקר המדינה?
היו"ר דוד ביטן
זה לא 55 מיליון. הוא כתב שהם הוציאו רק 18 מיליון.
שלומית אבינח
רגע, רועי, סליחה, אתה היית בדיון ב-2018, לקחתי מהפרוטוקול. פה אני כותבת דברים, יש לי את הפרוטוקול, תיכף אקריא מהפרוטוקול, אתה אמרת שזה מה שתוקצב ל-2018.
רועי קאהן
זה מה שאני אומר עכשיו.
היו"ר דוד ביטן
לא, אמרת שהורידו מ-55 ל-18.
רועי קאהן
לא, תנו לי לחדד.
היו"ר דוד ביטן
החלטת הממשלה עשתה תקצוב לשלוש שנים?
רועי קאהן
לא, לא, אדוני.
היו"ר דוד ביטן
אז בוא תסביר לנו את זה.
רועי קאהן
כשאנחנו אמרנו בכל הדיונים, אנחנו אומרים גם עכשיו, תוקצב במלואה, במספרים שאתם מכירים פה, 55 ו-110, זה הכסף המצטבר. כשאני אומר שהשנה הכסף תוקצב ב-18 ובשנת 2018 ב-17 זה הכסף המלא שהיינו צריכים לתת בהחלטת הממשלה נכון לאותה השנה.
היו"ר דוד ביטן
ונתתם את זה למשרד הבריאות?
רועי קאהן
נתנו את הכסף למשרד הבריאות.
היו"ר דוד ביטן
ואתם לא יודעים מה הם עשו בזה.
רועי קאהן
בכל שנה לפי החלטת הממשלה.
היו"ר דוד ביטן
אתם לא יודעים מה הם עשו בזה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
רגע, משרד הבריאות מלכתחילה – הייתה דרישה לתוספת תקציב?
רועי קאהן
לא, תוקצב במלואו.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
לא, ברור שתוקצב במלואו, השאלה אם ה-17 מיליון זה הכסף ש - - -
היו"ר דוד ביטן
ער"ן, תגיד לי, אני רוצה לשאול אותך שאלה. כמה קיבלתם ממשרד הבריאות לעניין הזה?
דוד קורן
בוקר טוב, חבר הכנסת ביטן.
היו"ר דוד ביטן
עזוב הרצאה, אחר כך אני אחזיר אותך, אל תדאג, תגיד לי כרגע מה קיבלתם ממשרד הבריאות? הרי הגשתם בקשת תמיכה, נכון?
דוד קורן
שני מיליון. שני מיליון וזה ירד משניים וחצי.
היו"ר דוד ביטן
שני מיליון לשנה?
דוד קורן
לשנה קודם ואני כבר אגיד במשפט הכי קצר, אין שום דרך בתקציב הזה לתת מענה בשפות כי היכולת לגייס מתנדבים דוברי שפות שייתנו את המענה הזה לא מתכנסת בתקציב הזה.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי. תודה. אני עוד אחזיר אותך, אל תדאג. משרד הבריאות.
שלומית אבינח
ד"ר שושי איזנברג, מנהלת המחלקה לאובדנות
היו"ר דוד ביטן
שלום. את יכולה להסביר לי מה אתם עושים בתקציב הזה כל שנה? והאם לא ניצלתם אותו לדברים אחרים? זה מה שאני רוצה לדעת.
שושי איזנברג הרץ
שלום רב. קודם כל היו שם כמה אי דיוקים. לגבי התקציב, לא כל התקציב של המשרד הגיע ליחידה.
היו"ר דוד ביטן
לא שומעים. עוד כמה דקות שתיכנס.
שלומית אבינח
ד"ר אבשלום אדרת, עמותת 'בשביל החיים' איתנו?
היו"ר דוד ביטן
רגע לאט לאט, חכי. אני רוצה להבין, משרד הבריאות לקח את הכסף ואני עוד לא שמעתי מה הם עשו איתו. נראה לי שלא קרה מי יודע מה כי ממשיכים להתאבד כל הזמן וזה עולה, אפילו לא יורד, אתם לא בודקים מה הם עושים עם הכסף? מה, הם לוקחים את הכסף ונגמר הסיפור?
רועי קאהן
בסוף אנחנו מתקצבים המון המון דברים, אני לא יודע לומר לך שכל התקציב של 40 מיליון שקל של משרד הבריאות, כל תכנית ותקנה בדיוק לאן יוצאת ולמה השתמשו בו.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי. אני אגיד לך מה אני הייתי רוצה מכם, תגיד לי אם זה אפשרי, בסדר? קודם כל אני רוצה שחלק מהכסף הפעם יעבור למשרד הקליטה, על מנת שהם – אתה רואה ששליש מהמתאבדים הם עולים, עם כל הכבוד, זאת אומרת אתה לא יכול להעביר את זה רק למשרד הבריאות. משרד הקליטה, על מנת שיעשה תכניות ייחודיות לעולים, כמו למשל בער"ן שייתנו להם תקציב לנושא של השפות, דברים מהסוג הזה. משרד הקליטה יעבוד מול משרד הבריאות, איך הם מטפלים בנושא של העולים, אחרת אני לא רואה מצב שאתה מעביר את הכול לשם והם מבזבזים את הכסף על מיליון דברים אחרים. אין פה - - - אני לא אומר לך להעביר שליש למשרד הקליטה, כי עדיין יש תוכניות שהם צריכים להפעיל בנושא של האובדנות שהן כלליות, אבל עדיין משרד הקליטה צריך לקבל נתח מהתקציב ולטפל בזה. אתה לא יכול להעביר את זה רק למשרד הבריאות.
רועי קאהן
אני מעביר למשרד הבריאות על בסיס החלטת הממשלה שקבעה שהם יהיו הגוף - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אז אני מבקש. החלטת הממשלה הייתה לאיזה תקופה? לכל החיים?
רועי קאהן
היא נגמרה.
היו"ר דוד ביטן
נגמרה, יפה. עכשיו אנחנו מדברים חדש, נכון? אז אני מבקש שני דברים, תגיד לי אם זה אפשרי. אחת, חלק מהתקציב, משרד הקליטה יגיד מה החלק בתקציב, אחרי שתבדקו מול משרד הבריאות איזה תכניות כלליות שהם עושים משפיעים על העולים ואז אין צורך שאתם תקבלו את הכסף ומה אתם צריכים על מנת לטפל בסוגיה של העולים, אתם צריכים להגיד לאוצר מה הצרכים שלכם יחסית לתקציב. דברו באחוזים, לא בסכומים, כי אני לא יודע מה יהיה התקציב, נכון? אף אחד לא יודע. זה דבר ראשון.

דבר שני, מה האפשרות לפתוח למשל תקנה, אני לא מוכן לזה שער"ן יפנו למשרד הבריאות ואולי יקבלו את הכסף ואולי לא יקבלו את הכסף. מדובר פה בכל זאת בעמותה שהיא עושה את זה, היא היחידה כמעט, כל השאר זה בטל בשישים, אני לא רוצה להעליב אף אחד.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא, אדוני, הם לא בטל בשישים, יש שמה - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אני לא רוצה להעליב אף אחד, אבל למה אי אפשר לפתוח להם תקנה להעביר להם את הכסף? למה הם צריכים לעבור דרך ועדת תמיכות? יש לכם את זה במסגרת התקציב הרבה פעמים שאתם מעבירים, כמו אלסם, דברים מהסוג הזה, אתם נותנים להם כסף ישירות. למה הם צריכים לעבור את כל הוויה דולורוזה הזאת במשרדי הממשלה? אתם צריכים לקבל החלטה שבנושא הזה, תעשו ניסיון לשנה אחת, הרי כל שנה מאשרים תקציב, תפתחו להם תקנה, תעבירו להם את הכסף ואז אתם מפקחים, אתם או החשב של משרד הבריאות או של משרד הקליטה - - -
שלומית אבינח
לער"ן או לכל העמותות שעוסקות בסיוע ל - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, הם מגישים בקשה למשרד הבריאות, למשרד הבריאות אין עניין - - -
שלומית אבינח
אבל השאלה אם אתה רוצה לכל העמותות.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא.
שלומית אבינח
רק לער"ן?
היו"ר דוד ביטן
ער"ן, כי ער"ן הכי גדולה, אני לא יכול עכשיו לפתוח תקנה לכל העמותות.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא, אבל אפשר לעשות – מבחן תמיכה זה בסדר, זה גם לפי דעתי נכון - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל הם צריכים לעבור את הדבר הזה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
בזה אין להם בעיה. מה הבעיה שלהם? יש להם שתי בעיות. אחת, אין מספיק כסף.
היו"ר דוד ביטן
לא, אז ברגע שיש להם תקנה הם מקבלים את זה ישירות ונגמר הסיפור.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
כן, אבל זה לא משנה, כמות הכסף לא משתנה.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, לא. אם התקציב הוא 18 מיליון נגיד, נגיד נשאר אותו תקציב, 18 מיליון, חלק יעבור למשרד הבריאות, חלק יעבור למשרד הקליטה וחלק יעבור לעמותות הספציפיות במסגרת תקנה ואז הם מקבלים את זה ישירות. תקנה בתקציב זה שיש להם העברה ישירה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
אבל צפויה החלטת ממשלה להמשך תקצוב ל-2020 ו-2021?
היו"ר דוד ביטן
הם פותחים להם סעיף תקציבי.
רועי קאהן
כן, אבל אתה לא יכול לעשות את זה לעמותה אחת.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אבל היא העמותה הכי גדולה. אם אי אפשר אז אי אפשר. אני לא נכנס לזה.
שרה כהן
אדוני היושב ראש, אפשר להתייחס?
היו"ר דוד ביטן
אי אפשר לפתוח תקנה לכל עמותה, עזוב. אם פותחים אז פותחים לעמותה הגדולה ואז השאר מגישים בקשות תמיכה למשרד או למשרד הקליטה או למשרד ה – אבל עדיין היא העמותה הגדולה, היא גם מקבלת, אני מבין, את רוב התקציב לתחום הזה, נכון? כעמותה, היא מקבלת הכי הרבה?
רועי קאהן
אני לא מכיר.
היו"ר דוד ביטן
מה מקבלים בעמותות האחרות?
רועי קאהן
א', זו שאלה שצריך להפנות - - -
היו"ר דוד ביטן
אז בסדר, תבחנו את זה, אני לא מחכה לתשובה, תתייעצו עם משרד המשפטים, אבל חלק מהתקציב חייב לעבור למשרד הקליטה. החלטת ממשלה, אפשר לנסח אותה. לאור העובדה ששליש מהמתאבדים הם עולים חדשים אז צריך להקצות לזה תקציב מיוחד ולא לבנות על משרד הבריאות עם כל הבעיות שיש לו וכל סדרי העדיפויות שיש לו שהוא יעשה. אני לא מבין את העניין הזה. אוקיי, אתם לא אשמים, אתם לא ידעתם שזה המצב, בסדר? גם אני לא ידעתי, אף אחד לא יודע, מי שלא מתעסק בזה ישירות לא יודע. אף אחד לא יודע שמתאבד הוא כזה או כזה.
שרה כהן
אדוני היושב ראש, ברשותך, אני הייתי רוצה להתייחס.
היו"ר דוד ביטן
תיכף אני אתן לך, תני לי לנהל משא ומתן.
שרה כהן
לא, לפני המשא ומתן שאתה מנהל.
היו"ר דוד ביטן
רגע, עצרי, תני לי לנהל קצת משא ומתן, אחר כך תגידי מה שאת רוצה.
שרה כהן
לא, כי הנתונים חשובים גם לצורך המשא ומתן.
היו"ר דוד ביטן
הכול בסדר. אני מבקש מכם תשובה לעניין הזה. תבדקו. אתם קובעים הרי את החלוקה, הממשלה קובעת מסגרת, איך מחלקים את זה אתם הרי מנסחים לממשלה את ההחלטה, אתם יודעים את זה. אתם אגף תקציבים, נכון?
רועי קאהן
נכון.
היו"ר דוד ביטן
נו, בסדר, אז אתם מנהלים את העסק בעניינים האלה. דבר על זה גם עם מרידור, אם אתה רוצה אני אדבר. אני מבקש ממך לשקול את העניין הזה ולתת לנו תשובה, בסדר? יכול להיות שאי אפשר לעשות תקנה לעמותה, אז את זה לא נעשה, שיגישו רגיל, אני מבין שזה בעיה אם יש עוד עמותות, אבל חלוקה בין המשרדים ותוכניות שכל משרד ייתן אני מבקש שזה יקרה.
קריאה
אבל יש רשות לאובדנות.
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל אף אחד לא יודע מה הם עושים, תיכף אנחנו נשמע מה הם עשו בכסף. הם מקבלים תקציב, אני רוצה שמשרד הקליטה יקבל חלק מהכסף ואז משרד הקליטה ידאג לעמותות שיהיו שפות, ייתן להם תקציב לעניין הזה, או דברים אחרים. זה לא יכול להיעלם, הכסף לא יכול להיעלם בעניין הזה. בסדר?
שרה כהן
אני מנהלת שירות הרווחה במשרד העלייה והקליטה ואני רוצה להתייחס לכמה דברים ולדייק. קודם כל מבחינת הנתונים, יש שימוש שהוא לטעמי פופוליסטי ששליש מהמתאבדים הם עולים. הנתון הזה, צריך לדייק אותו והוא בנוי על זה שלאורך השנים משרד הבריאות, שהוא זה שאוסף את הנתונים, התייחס לעולים גם כלפי עולי אתיופיה שעלו מ-1980 ועולי חבר העמים מ-1990. זאת אומרת שכל השליש הזה נמצאים בחלקם 30 שנה ו-40 שנה בארץ.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
מה זה משנה?
היו"ר דוד ביטן
לא, זה משנה, אדם שנמצא בישראל 20 שנה הוא ישראלי.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
כן, אבל אם הוא קשיש והגיע כשהיה בן 70 והוא בן 90, הוא לא יודע עברית.
שרה כהן
אני מבקשת, תנו לי, בבקשה, להמשיך.
היו"ר דוד ביטן
רגע, תנו לה. היא אומרת שהנתונים לא מדויקים.
שרה כהן
תנו לי, בבקשה, להמשיך. לבקשתי משרד הבריאות נענה ונתן לנו פילוח שהוא מתייחס גם לגבי ותק בארץ וגם פרק הזמן שאדם נמצא בארץ מאז שהוא ביצע את האקט של האובדנות. הנתונים שאנחנו קיבלנו ומבחינתנו עולים כמשרד הקליטה מוגדרים מי שנמצא עשר שנים לכלל העולים ו-15 שנים - - -
היו"ר דוד ביטן
ומה הנתונים שיש היום בידייך?
שרה כהן
הנתונים העדכניים, ויש לנו כבר של שנת - - -
שלומית אבינח
למה לא העברתם לוועדה? אנחנו ביקשנו לקבל את זה לוועדה לפני הדיון.
שרה כהן
שלומית, מי שצריך להעביר נתונים זה משרד הבריאות, לא משרד הקליטה.
היו"ר דוד ביטן
למה? אם יש לכם תעבירו.
שרה כהן
אוקיי. משרד הבריאות אמור היה להציג את הנתונים ו - - -
היו"ר דוד ביטן
הנתונים שיש בידך זה רק מ-2016?
שלומית אבינח
כן. סליחה, לצורך הפרוטוקול אני רוצה להדגיש - - -
שרה כהן
שלומית.
שלומית אבינח
לא, אין לי ויכוח איתך, שרה.
שרה כהן
שלומית, שמשרד הבריאות יעביר את הנתונים, אני נותנת על מה שהם עושים. אני כרגע משקפת מה ש - - -
שלומית אבינח
אבל מה זה משנה? אנחנו שלחנו שאלות לכל - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל קיבלתם שאלות מראש, לא יכולתם לתת את זה?
שרה כהן
אנחנו כמשרד ה - - -
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, עזבו את זה עכשיו. מה הנתונים נכון לעכשיו?
שרה כהן
הנתונים נכון לעכשיו, אם אנחנו בודקים בשנת 2017 מתוך 402 התאבדויות שהיו בשנת 2017 104 מתוכם הם ילידי ברית המועצות לשעבר וילידי אתיופיה וילידי מדינות אחרות שעלו משנת 80' ו-90' ואלה שעם ותק של עד עשר ו-15 שנים בארץ בשנת 2017 התאבדו 11 עולים. יש לי את זה שנה שנה, כמה עולים התאבדו כל שנה. אם אני בודקת כרגע כמה בעצם התאבדו עולים בעשור האחרון, שהם עשר ו-15 שנים בארץ, אנחנו מדברים על 65 עולים שמהווים 2% מכלל המתאבדים שהיו ב - - -
היו"ר דוד ביטן
אז מה שאת אומרת, שאין כמעט עולים שמתאבדים?
שרה כהן
עכשיו, למה אני אומרת שהנתונים האלה - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
כן, ומי ש-13 שנים הוא כבר לא נחשב והוא עדיין עולה, יש לו את אותן הבעיות.
שרה כהן
תנו לי. אני באמת מבקשת, תנו לי להמשיך.
היו"ר דוד ביטן
אבל זה לא משנה, מה שהיא אומרת שאתה צריך לראות את העולה במסגרת ההגדרה של עולה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא, לא נכון, זאת בדיוק הבעיה.
שרה כהן
אני רוצה להמשיך. תנו לי להמשיך.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
שרה, שנייה. הבעיה היא, עוד פעם, שבסוף אתה צריך לבדוק מה צרכי הלקוח ואם הלקוח שלך נמצא 20 ו-30 שנה בארץ, אז נכון זה לא באחריות משרד הקליטה, אני יודע ואני מסכים, אבל עדיין הבן אדם הזה או האישה הזאת מדברת בשפה שהיא לא שפה עברית ואם אתה רוצה למנוע את ההתאבדות שלה אתה חייב לתת לה מענה בשפה שלה.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אבל זה – בסדר, הבנו.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לכן אתה מאוד צודק שזה צריך לעבור למשרד הקליטה למרות שמשרד הקליטה - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, רגע, אני רוצה לדעת, את מתנגדת להצעה שהצעתי לאוצר?
שרה כהן
אני רוצה - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, רגע, עם כל הכבוד אנחנו לא בהרצאה.
שרה כהן
תראה, יש - - -
היו"ר דוד ביטן
אני שאלתי אותך שאלה, את מתנגדת למה שאמרתי למשרד האוצר?
שרה כהן
שמשרד הקליטה יעביר כסף לער"ן?
היו"ר דוד ביטן
לא, שמשרד הקליטה יקבל תקציב לתוכניות ייעודיות לעולים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
תקבלו כסף.
היו"ר דוד ביטן
תגידי לי, כן או לא?
שרה כהן
תראו, אנחנו חלק מתוך התוכנית הלאומית למניעת אובדות - - -
היו"ר דוד ביטן
תשובה אני יכול לקבל?
שרה כהן
התשובה היא שכן, אני חושבת שמשרד הקליטה לא צריך לטפל באנשים שנמצאים 40 שנה בארץ.
היו"ר דוד ביטן
לא צריך, אז את נגד זה. נו מה אתה רוצה? משרד הקליטה נגד.
שרה כהן
ברמה המקצועית - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
בסדר, תשאל את השרה.
שרה כהן
רק דקה, תנו לי עוד שני משפטים ואני כבר מסיימת.
שלומית אבינח
לא, אבל זה לא בסדר שלא הביאו נתונים, זה ממש לא בסדר.
היו"ר דוד ביטן
רגע, לא משנה, נעבור את זה.
שרה כהן
רק דקה. אני מאוד מבקשת שתאפשרו לי ככה באיזה שהיא צורה עוד שלושה-ארבעה משפטים וזהו. המשמעות היא כאן שברגע שקיבלנו את הנתונים יש לנו הבחנה של איפה בעצם נמצאים העולים. העולים לא מגיעים לפתחו של משרד הקליטה, הם נמצאים ברשויות המקומיות ולכן חלק - - -
היו"ר דוד ביטן
מה זה משנה?
שרה כהן
חלק מתוך ההגעה לעולים צריכה להיעשות דרך אחד מהתהליכים שזה נקרא הכשרת שומרי סף, שזה איתור אותם אנשים שיכולים לסייע בהפחתת - - -
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
במחסור של 1,000 עובדות סוציאליות, כבר לא לדבר על עובדות בשפות, דרך רשויות מקומיות?
שרה כהן
יש כמה אסטרטגיות שבכל העולם בעצם מזוהות כאסטרטגיות שמניבות תוצאות בהפחתת אובדנות. הכשרת שומרי סף, פה אנחנו מדברים כרגע על מה שאנחנו עושים עם משרד הבריאות, זה לגבי הכשרת שומרי סף, שגם ברשויות המקומיות, מחלקות הקליטה ברשויות המקומיות, פרויקטורים שהם לא כפופים אלינו למשרד.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
שרה, יש לי שאלה אלייך. קשישה בת 85 שנמצאת במקבץ דיור והיא עכשיו על סף התאבדות, למי היא מתקשרת היום?
שלומית אבינח
מי יודע עליה בכלל שהיא רוצה להתאבד?
שרה כהן
היום?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
היום למי היא מתקשרת?
שרה כהן
היום היא מתקשרת לאם הבית שהיא נמצאת באותו מקום.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אם הבית בשעה שתיים בלילה לא עונה, מה קורה? מה קורה? תגידי לי.
שרה כהן
מה, סליחה?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
מה קורה בשתיים בלילה לקשישה בת 87?
שרה כהן
למה, היא תתקשר לער"ן, נראה לך?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני לא אומר. תקשיבי, ער"ן, הפכנו את העמותה לאישיו, ער"ן זה לא האישיו, האישיו פה זה הפתרון שנכון להיום הממשלה לא נותנת בשפות. זה יכול להיות ער"ן, זה יכול להיות כל עמותה אחרת, אני גם מציע - - -
שרה כהן
אני מסכימה איתך לתת בשפות, אין לי שום התנגדות לזה, זה נכון.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני גם מציע יותר מזה. אני מציע שהשירות לעולים לא יינתן על בסיס מתנדבים, אלא יינתן על בסיס רכש מסודר מול גוף כזה או אחר. זה מה שצריך להיות ולשם צריך ללכת.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
הכשרת עובדים.
היו"ר דוד ביטן
בעצם מה שאת אומרת, אני רוצה לסכם, שהנתון של מספר המתאבדים שהיה ב-2016 - - -
שרה כהן
הוא לא משקף את תמונת המצב.
היו"ר דוד ביטן
רגע, תני לי לסכם, אנחנו לא חוזרים על עצמנו. הוא לא משקף את המציאות, המציאות היא שמספר המתאבדים שמוגדרים כעולה חדש, לא משנה שיש הגדרה בכל חוק, אבל נגיד שהם עלו בשנים האחרונות, הוא ממש מינורי יחסית למספר המתאבדים. נכון שמספר המתאבדים הוא מקרב אוכלוסייה ספציפית, אבל הם כבר לא עולים חדשים.
שרה כהן
אנחנו קוראים להם ילידי חו"ל.
היו"ר דוד ביטן
שנייה רגע. זה מה שאת אומרת, אז לפי זה כל הבקשה שלהם היא לא נכונה. דבר נוסף את אומרת שאת לא רוצה תקציב, שהכול יהיה דרך משרד הבריאות, זה גם הבנתי. עכשיו, האוצר, לאור העמדה של משרד הקליטה, אז אני מושך את מה שאמרתי לך, הם לא רוצים את הכסף, לא צריך. אבל מה שאני רוצה, אני רוצה שבתנאים, הרי יש לכם תנאים למשרד הבריאות כשאתם מעבירים תקציב, החשב הכללי בודק איך הם מוציאים את הכסף, נכון? אני מבקש שבעניין הזה יהיה תנאי למימוש של הכסף, שחלק מהכסף הזה חייב להיות לנושא של העולים, זאת אומרת גם ייעוץ בשפה שלהם, דברים מהסוג הזה. זה אתם יכולים לעשות?
רועי קאהן
אני אבדוק אם אנחנו יכולים - - -
היו"ר דוד ביטן
נראה לי שזה לא בעיה, אתם נותנים הנחיה לחשב הכללי, אם התקציב הוא 18 מיליון אתם קובעים מה הוא החלק יחד עם העמותות ויחד עם משרד הקליטה ומשרד הבריאות והם צריכים להביא לך נתון מסוכם על ידם מה החלק היחסי בעניין הזה שצריך ללכת לעניין הזה ואת זה אתם מתנים ואז אתם עושים אותו צבוע, את הדבר הזה. ברגע שהוא צבוע אז אנחנו יכולים לבנות על זה שזה יקרה, נכון?
שרה כהן
זה בהחלט מקובל גם עליי. זה נכון, כיוון שהאחריות - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר. אז על זה אני מבקש תשובה.
רועי קאהן
אוקיי.
היו"ר דוד ביטן
משרד הקליטה לא רוצה, לא צריך, מה אני יכול לעשות?
שרה כהן
זה לא שאלה, אדוני - - -
היו"ר דוד ביטן
אני פותר לך את הבעיה, יהיה תקציב ייעודי שהוא צבוע והחשב הכללי לא ייתן אותו בלי זה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
בלי מה? בלי קריטריונים לסיוע בשפות?
היו"ר דוד ביטן
ברור, זה פותר את הבעיה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם)
מבחינתי לא משנה מי יעשה את זה.
היו"ר דוד ביטן
כן, אני חושב שזאת הצעה הוגנת, שאתה יכול להעביר אותה, בסדר?
שרה כהן
אני מסכימה עם זה כי גם אני חושבת שיש כאן בקרה מקצועית של משרד הבריאות.
היו"ר דוד ביטן
עכשיו חוץ מזה יש עוד משהו?
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני רק מסב את תשומת ליבך - - -
היו"ר דוד ביטן
זו בעיה של האוצר, אם לאוצר לא אכפת שיוציאו כסף סתם - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
רגע, אבל הבעיה שאין כסף בכלל כי - - -
היו"ר דוד ביטן
יש 17 מיליון הוא אומר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
החלטת הממשלה הסתיימה ב-2019.
היו"ר דוד ביטן
לא, אז הם צריכים להביא אותה עוד פעם. דבר נוסף - - -
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
השאלה אם יש בכלל תכנון להביא החלטת ממשלה.
היו"ר דוד ביטן
הנה, הנה, דבר נוסף, אנחנו מבקשים שהחלטת הממשלה תתחדש מה שנקרא, כמובן שבתוך ההחלטה יהיה כתוב שחלק מזה יילך לנושא של העולים בגלל שיעור ההתאבדות, לא משנה אם זה בעולים החדשים ממש או בקרב האוכלוסיות שקשורות לעולים החדשים. שזה גם יהיה כדי שאתם תוכלו לבוא למשרד הבריאות ולהגיד להם: רבותיי, עצור, התנאי שלנו לתקציב זה חייב להיות זה וזה. נכון? זה מוסכם?
רועי קאהן
זאת אומרת אתם מבקשים שאם וכאשר תהיה החלטת ממשלה - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, כשאתם מביאים את ההחלטה אתם תיקחו בחשבון את העניין הזה.
רועי קאהן
- - -
היו"ר דוד ביטן
ואתם תדווחו לוועדה שזה נעשה? שתי הפעולות, גם החלטת הממשלה וגם הנושא של מה שאמרתי לגבי החלק היחסי שצריך לעבור בהוראות מול החשב הכללי.
רועי קאהן
אנחנו נדווח לוועדה כשנעשה דיון - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, דווחו למנהלת הוועדה.
רועי קאהן
כשנעשה דיון תקציבי עם משרד - - - לקראת השנה הבאה נדווח - - -
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, תודה רבה, הישיבה הסתיימה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:45.

קוד המקור של הנתונים