ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 22/06/2020

מעקב אחר מצב הסטודנטים בקורונה, היערכות המועצה להשכלה גבוהה לתקופת הבחינות הנוכחית

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת החינוך, התרבות והספורט
22/06/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 11
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שני, ל' בסיון התש"ף (22 ביוני 2020), שעה 11:00
סדר היום
1. היערכות המועצה להשכלה גבוהה לתקופת הבחינות הנוכחית
2. מעקב אחר מצב הסטודנטים בקורונה
נכחו
חברי הוועדה: רם שפע – היו"ר
עוזי דיין – מ"מ היו"ר
ניצן הורוביץ – מ"מ היו"ר
ווליד טאהא
חברי הכנסת
קארין אלהרר
יאיר גולן
סונדוס סאלח
מוזמנים
לילי רוסו - מנהלת אגף א' להכשרה אקדמית, קשרי מל"ג-ות"ת, משרד החינוך

נועה שוקרון - רפרנטית תעשייה והשכלה גבוהה, אגף התקציבים, משרד האוצר

אלישבע סבתו - מנהלת תחום בכיר צעירים, המשרד לשוויון חברתי

מוריה חלמיש - יועצת השר להשכלה גבוהה, המשרד להשכלה גבוהה

מיכל נוימן - מ"מ מנכ"ל, המועצה להשכלה גבוהה

בני אלון - יו"ר פורום המנכ"לים ור"מ, ור"מ-ועד ראשי המכללות

דבורה מרגוליס - ראש מינהל ור"ה-ועד ראשי האוניברסיטאות

גלית צבי - ס' דיקנית הסטודנטים, המרכז הבינתחומי הרצליה

שלומי יחיאב - יו"ר התאחדות הסטודנטים

ים עתיר - קשרי ממשל, התאחדות הסטודנטים

נתנאל פל - יו"ר התאחדות הסטודנטים באוניברסיטת בר אילן

סטיוארט הרשקוביץ - סגן נשיא, המרכז האקדמי לב

אתי קורוניו - סטודנטית

אביעד נסים - סטודנט באוניברסיטת אריאל
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים


1. היערכות המועצה להשכלה גבוהה לתקופת הבחינות הנוכחית
2. מעקב אחר מצב הסטודנטים בקורונה
היו"ר ניצן הורוביץ
בוקר טוב לכולם, אנחנו בישיבה השנייה של ועדת החינוך בנושא הסטודנטים. הישיבה הראשונה עסקה במצב דירוג מוסדות ההשכלה הגבוהה הישראליים ביחס לעולם, עכשיו אנחנו מדברים על מצב הסטודנטים כשהכותרת פה היא מעקב אחר מצב הסטודנטים בקורונה, והנושא השני בישיבה הזאת, היערכות המל"ג לתקופת הבחינות הנוכחית. אלה שני דברים ששלובים אחד בשני, למרות שבנושא מעקב אחר סטודנטים אנחנו גם מדברים, אני מקווה, על המצב הכלכלי שלהם ומה קורה איתם לא רק מבחינה אקדמית ולימודית, כי איך אומרים? אם אין קמח אין תורה. כמו שזכור לי בישיבות שקיימנו כאן בתקופת הקורונה, שעכשיו אנחנו חוזרים אליה, לצערי, מצב הסטודנטים היה אולי אחד הכי קשים מכל המגזרים שאנחנו רואים ושאנחנו שומעים ושמפגינים פה כל יום מול הכנסת, הסטודנטים נפלו בין הכיסאות ולא קיבלו את מה שהיו צריכים לקבל. אז אנחנו גם נדבר על זה.

קודם כל אולי שלומי, נעשה את זה ככה, היות שהבחינות הוא נושא קצת יותר ממוקד, אז נתחיל עם הבחינות, נקבל תשובות לגבי היערכות המל"ג לבחינות עכשיו, כי זה תיכף קורה, זה מתחיל בעצם, ואז נדבר על מצב הסטודנטים. נתחיל עם הבחינות. אני רוצה קודם כל לשמוע על חלופות בחינה לסטודנטים שהם באוכלוסיית סיכון ו/או עם מוגבלויות ולגבי ההבטחה לסיים את הבחינות לכל הסטודנטים גם אם מצב הסגר יחמיר, זאת אומרת איך נערכים לעניין הזה. אנחנו מבינים את החשיבות, אנשים חייבים לעמוד בבחינות, אנשים שמסיימים את הלימודים, אנשים שצריכים לעבור הלאה, והנושא הזה הוא קריטי. זה לגבי בחינות.

עם מי נתחיל פה לגבי הבחינות במל"ג? עם מיכל נוימן? היא לא נמצאת. אולי דבורה בינתיים. דבורה, תתחילי את בעניין התאמת הבחינות למצב ואיך אתם מתחשבים בסטודנטים עם מוגבלויות, אוכלוסיות סיכון, מה תעשו אם מצב הסגר יוחמר ודברים נוספים שעוד דיברנו כאן, יהודית, בוועדה, לפני חודשיים, אני לא יודע מה התקדם מאז לגבי לו"ז בחינות, קבלה של חדשים, התחשבות במצב של הבגרויות וכל הדברים האלה. דבורה, תתייחסי בבקשה.
דבורה מרגוליס
טוב, קודם כל שוב תודה לכולכם. אני רוצה רק להגיד איזה שהיא אמירה כללית שמאוד חשוב לי לציין. אם יש שני נושאים שמדירים שינה מעיני ההנהלות של האוניברסיטאות זה נושא של התפרצות והדבקה המונית באחד הקמפוסים ונשירה גדולה ומשמעותית של סטודנטים שלא מסיימים שנה, או חלילה גרוע מזה, לא מסיימים את התואר שלהם. אני חושבת שהדאגה הזאת משותפת לכולנו, זה חוצה את כל סוגי המוסדות וכל סוגי הארגונים והאגודות המקומיות, ההתאחדות הארצית, כל המוסדות, אני מניחה שגם המכללות שותפות לדאגה הזאת. אנחנו כולנו בעניין הזה באותה סירה וכל הנהלים, כל התקנות, כל ההנחיות הפנימיים שהתקבלו, ותיכף אני אגיד עליהם כמה דברים, מכוונים לדבר הזה.

בהקשר של ההדבקות. יש רצון והקפדה יתרה מצד המוסדות, האוניברסיטאות לפחות, אני רק בשמן כמובן מדברת, לקיים את הנהלים ואת ההנחיות של משרד הבריאות ככתבם וכלשונם, מה שיוצר הגבלות מאוד מאוד קשות, גם על כמות התנועה שאפשרית בקמפוס בזמן נתון, בחינות פסיכומטריות שמתקיימות במקביל, בחינות לרפואה מתקדמות יותר שמתקיימות במקביל ולוגיסטיקה מאוד מסובכת, כל העניין של 50 איש בכיתה ומרחק עם חיטוי וכו' וכו', חשש של משגיחים, שהם אנשים מבוגרים בדרך כלל ופרנסתם מאוד תלויה בדבר הזה והם מאוד חוששים מהדבקות. אנחנו מאוד מאוד מקפידים על הדבר הזה ולכן ינסו לאכוף את כל ההנחיות בצורה קפדנית.

כמובן שבהתאם להנחיות משרד הבריאות כל הקבוצות שמוגדרות קבוצות סיכון מקבלות מענה, גם מענה כללי, כלומר מי שמציג את הניירת הרפואית הנדרשת שהוא בקבוצת סיכון או חס וחלילה בבידוד, יקבל את המענה.
היו"ר ניצן הורוביץ
אז איך הוא עושה את הבחינה? מה המענה? תני דוגמה.
דבורה מרגוליס
האוניברסיטאות גם קבעו יותר ממועד אחד, לא רק יותר ממועד אחד - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
דבורה, מה המענה? תני דוגמה. מישהו שהוא בבידוד או מישהו בסיכון או מישהו עם מוגבלות, איך הוא עושה את הבחינה?
דבורה מרגוליס
כמו שאתם מבינים, אין דין סטודנט להנדסה לסטודנט למקרא.
היו"ר ניצן הורוביץ
בסדר, תני דוגמה, אני רוצה להבין את העניין. ברור שאין דין כאין דין, בסדר, נגיד מישהו שהוא בבידוד.
דבורה מרגוליס
וגם הלחץ של מישהו שצריך לסיים עכשיו את התואר בעבודה סוציאלית ובספטמבר כבר מתחיל לעבוד, אין דינו כמי שהוא - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
בסדר, הבנתי שאין – את לא יכולה לתת תשובה לכל עשרות אלפי פה, אני מדבר על דוגמה, תני דוגמה, מה עושים למישהו שהוא בבידוד?
דבורה מרגוליס
קודם כל יינתנו מראש, הוסכם על שלושה מועדים. כלומר מי שלא יוכל להגיע למועדי א' תהיה לו אפשרות לגשת למועדי ב' ובמידת הצורך יהיו גם מועדי ג' מיוחדים כאלה ואחרים וגם שם תהיה גמישות מאוד גדולה לאפשר. אם צריך לתאם עם סטודנט או קבוצת סטודנטים קטנה מבחן נקודתי יעשו את הדבר הזה, כמובן בתיאום עם דיקני הסטודנטים בכל המוסדות.

כמובן שאם לא תהיה אפשרות להיבחן בקמפוסים מסיבות של הנחיות משרד הבריאות יינתנו חלופות והרקטורים וההנהלות האקדמיות של המוסדות שוקדים בכל מוסד לתת את החלופות האקדמיות הנדרשות, חלופות בחינה, לכל מי שלא יוכל מסיבות שהן אובייקטיביות, והקריטריונים ידועים, להגיע לבחינות. אף אחד מאיתנו לא רוצה ברעת הסטודנטים האלה וכמובן לא חלילה להוסיף כאן מספר נדבקים.
היו"ר ניצן הורוביץ
יש פה, אני קורא את זה בנייר של התאחדות הסטודנטים, אבל, שלומי, תגיד לי אם זה סיכום, אם הסגר יחמיר, וזה עלול לקרות, אז היחידה האקדמית תוודא כי לסטודנטים יינתן ציון בקורס אותו למדו עד תחילת שנת הלימודים הבאה, בין אם על ידי קביעת מבחן כיתה במועד מיוחד, בין אם על ידי קיום בחינה מקוונת, זאת אומרת מרחוק, שזה אני לא יודע איך עושים, או על ידי מטלה חלופית דוגמת עבודת בית, הכול על פי החלטת היחידה האקדמית הרלוונטית, זאת במטרה להבטיח כי עם סיומה של שנת הלימודים יינתנו לסטודנטים ציונים על הקורסים אותם למדו והם לא יישארו בלי ציון. שזה אני מבין, שלומי, מתווה באוניברסיטת תל אביב?
שלומי יחיאב
כן.
היו"ר ניצן הורוביץ
ובשאר האוניברסיטאות קיבלו את זה?
שלומי יחיאב
תודה, אדוני היושב ראש, על ההזדמנות. הנקודה הזאת זאת נקודת הליבה שלנו שעל בסיסה כל שאר הדרישות שלנו נבנות, זאת באמת נקודה שהוסכם עליה באוניברסיטת תל אביב ובעוד כמה מוסדות. לצערנו הרב עדיין אין את האמרה הזאת בצורה ברורה בכלל המוסדות האקדמיים בישראל. אנחנו כמובן בשיח גם עם ור"ה, ור"מ והמוסדות בכל הימים האחרונים, העברנו להם את הנקודות האלה ואנחנו היום, וגם הסטודנטים שצופים עכשיו בוועדה, זו אחת הנקודות שהכי מטרידה אותם.
היו"ר ניצן הורוביץ
ברור.
שלומי יחיאב
כי בסוף בחלק מהמוסדות הפתרונות שהם מציעים, הם אומרים שיהיה איזה מועד נוסף, אולי בסמסטר הבא, אולי בשנה הבאה.
היו"ר ניצן הורוביץ
אבל אז זה אומר שהם לא מסיימים.
שלומי יחיאב
בדיוק, וזו הנקודה שלכלל חברי הכנסת ולחברות הכנסת כאן לנו חשוב להדגיש שזאת נקודת ליבה, כי בסוף בתוך הסמסטר הזה, שהמהלך היה מרשים באמת, המעבר לזום והלימודים וזה שבכלל קיבלנו את הזכות לסיים את הסמסטר זה טוב, אבל בקו הסיום, עכשיו, יש לנו 350,000 סטודנטים וסטודנטיות שנמצאים בקו הסיום והם לאט לאט מתחילים, חלק מהם, אם הם נמצאים בקבוצת סיכון, שזו הקטגוריה, או אם אפילו נכנסו לבידוד, עדיין אין אמירה גורפת מכלל המוסדות, בחלק יש, בגלל זה גם רצינו להגיע לכאן ולהראות שיש מוסדות שכן לוקחים את הצעד קדימה, אנחנו רוצים לראות שבאמת כלל המוסדות אומרים את אותו משפט שתקופת הבחינות תסתיים בזמן. פה הדגשנו, אנחנו לא נכנסים לאיזה חלופה, אם היחידה האקדמית מחליטה לעשות מבחן במועד ב' ואחרי זה עוד מועד, אם הם לוקחים מערך מקוון בזום, ויש בחינות כאלה, הערכות חלופיות. אני בתואר שלי למדתי משפטים, לא בתקופת קורונה, אפשר לסיים את השנה ללא מבחן פיזי, לפעמים יש עבודה, עבודה מסיימת, סמינר, יש את הפתרונות. פשוט אנחנו צריכים עכשיו את הוודאות הגדולה לכלל הסטודנטים, בין אם בסיכון או לא בסיכון, ובגלל זה הגענו לכאן היום.
יאיר גולן (מרצ)
חשוב להיות פה ספציפי, איפה הבעיה?
היו"ר ניצן הורוביץ
לפני שנחזור לאורחים בזום יש פה עוד אנשים, אז אולי סבב קצר של חברי הכנסת אבל רק באמת בקצרה.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
במשפט אחד. למה יש לך אי ודאות? יש אוניברסיטאות שרמזו שלא יסיימו את שנת הלימודים עבור הסטודנטים? הרי זה אמור להיות מובן מאליו שהאוניברסיטאות ידאגו שכולם יסיימו, אז למה אתה בכל זאת חושש?
עוזי דיין (הליכוד)
אם הם לא התחייבו הם לא התחייבו לו.
היו"ר ניצן הורוביץ
בואו נעשה את זה מסודר. בבקשה, חבר הכנסת עוזי דיין.
עוזי דיין (הליכוד)
בתוך הארגון הזה אתם מאפשרים או דורשים רמה מסוימת של יכולת בחירה של הסטודנטים או שאתם מסתפקים בלהגיד לאוניברסיטאות באחד מהדברים, והרי לכם דוגמה, תנו ציון.
היו"ר ניצן הורוביץ
אם חברי הכנסת רוצים להתייחס אז תגידו כמה דברים ונמשיך בדיון. קארין, את רוצה?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
כן, אדוני היושב ראש, תודה רבה על זכות הדיבור. אני שומעת את הדברים של דבורה ונשמע שהכול טוב ועדיין אנחנו מקבלים פניות ורואים שהכול ממש לא טוב. קיבלנו פנייה של בחור שלומד באוניברסיטה שאמרו לו: לא נורא, לא תסיים השנה, לא יהיה לך ציון.
היו"ר ניצן הורוביץ
איזה אוניברסיטה?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
באריאל. תעשה שוב את הקורס הזה. זה התפרסם, מה זה אומר? הוא צריך לשלם על זה עוד פעם שכר לימוד? מאיפה זה בא?
עוזי דיין (הליכוד)
תלוי מה המצב.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני שומעת על מקרים, למשל באוניברסיטת בר אילן, שהמרצים יכולים לבחור אם הם מגיעים כן או לא, אבל הסטודנטים, הם חייבים להגיע. אני שואלת את עצמי, או שיש נהלים והם מחלחלים מראשון המרצים ועד אחרון הסטודנטים או שאין נהלים וכל אחד עושה דין לעצמו.

(היו"ר רם שפע)
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב ראש, אתה איתי?
היו"ר רם שפע
אני תמיד איתך.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אוקיי, אני שמחה לשמוע. אני אומרת לך, אדוני, היה כאן יו"ר ור"ה, פרופ' רון רובין, והיו התחייבויות, גם בהיבט הכלכלי, צריכים שיהיו התחייבויות גם בהיבט האקדמי. הקורונה היא מכה שניחתה גם על ציבור הסטודנטים, אי אפשר להפקיר אותם ולהגיד להם: מצטערים, הייתה קורונה. זה לא יעבוד, הם שילמו שכר לימוד, הם זכאים לסיים את הבחינות במועדן וצריך לעשות כל התכווננות כדי שהדבר הזה יקרה ולהתאים את עצמנו.

אם יש משהו שדווקא הקורונה לימדה אותנו, שאפשר להתאים את עצמנו, גם לרוח הזמן, גם לאמצעים הטכנולוגיים וגם, שומו שמים, למצוא פתרונות יצירתיים. אני יודעת, זו הפתעה שאפשר לעשות את זה, אבל אני הייתי מציעה גם באקדמיה, שאני יודעת שהרבה פעמים לא רוצים שנתערב להם, אני גם לא רוצה להתערב להם, אני רוצה שהם ימצאו את הפתרון היצירתי כדי לאפשר לסטודנט להשלים את חוק לימודיו, בטח ובטח לאלה שאמורים לסיים את התואר, אי אפשר להחזיק אותם בני ערובה רק בגלל שיש קורונה. צריך ללמוד לחיות עם הקורונה נהדר, גם באקדמיה.
עוזי דיין (הליכוד)
למה את כל כך תוקפנית?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני בן אדם תוקפני, כזו אני.
היו"ר רם שפע
חבר הכנסת גולן, בבקשה. תודה, חברת הכנסת אלהרר.
יאיר גולן (מרצ)
אני מתרשם שבסך הכול יש כן מאמץ מצד המוסדות לתת מענה ולתת מענה טוב, רק אני מבין שזה לא מספיק מערכתי, זה לא מספיק גורף.
עוזי דיין (הליכוד)
נכון מאוד.
יאיר גולן (מרצ)
לכן פה צריך לדבר קונקרטי, באיזה מוסדות הדברים מתנהלים כפי שצריך, איפה יש עדיין פערים, ובאמת איך ניתן לעזור כדי לסגור את הפערים האלה כי אני מתרשם שבסך הכול נעשית עבודה, ואני מניח שגם על ידי התאחדות הסטודנטים נעשית עבודה יסודית, רצינית, אז פשוט צריך לתת פה עוד סגירה יותר חזקה של הבורג ולראות שזה נעול עד הסוף. אני אשמח פה לקבל עוד פרטים ובאמת לסייע איפה שצריך.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
פשוט לא ייתכן שיהיו מקרים שיזרקו את ה - - -
עוזי דיין (הליכוד)
יש רצון טוב בסך הכול, צריך לראות שהוא שלם, לא צריך מיד לתקוף אותם.
היו"ר רם שפע
קודם כל רצון טוב זה בסדר, זה לא תמיד מספיק, חבר הכנסת דיין.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
עוזי, כשאני אתקוף אתה תחוש.
היו"ר רם שפע
בדיוק, רציתי לומר שזה – כנראה עוד לא מכירים. אדוני היושב ראש, אני רק רוצה לשאול, אני מבין שדבורה נמצאת פה כנציגה, אבל איפה נציגי מל"ג ות"ת? מי נמצא פה?
מיכל נוימן
אנחנו כאן, כן.
היו"ר רם שפע
בסדר, מיכל, לא ראיתי אתכם. אני מתנצל, לא הייתי פה כמה דקות אז אני לא יודע אם ניצן אמר למישהו שהוא יכול לדבר כרגע, מיד אחרי. נציגי ור"מ דיברו?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא.
היו"ר רם שפע
בני אלון, אתה איתנו?
בני אלון
כן.
היו"ר רם שפע
שלום לך. בבקשה, נשמח לשמוע את ההתייחסות שלך למצב המכללות המתוקצבות. ור"מ זה המכללות המתוקצבות. בבקשה.
בני אלון
אז ראשית כמובן שאנחנו מבינים את המצוקה ואת החרדות של הסטודנטים ואנחנו רואים חשיבות מאוד גדולה באמת לסייע בכל ההיבטים וכמובן לאפשר להם לסיים את הלימודים בזמן. כמו שצוין על ידי קודמיי, צריך לנהל את זה בחוכמה כי הסטודנטים שבאמת נמצאים כרגע בקצה וצריכים לצאת החוצה לשוק העבודה, בין אם אלה מקצועות שיש בהם אסדרה והם נדרשים לבחינות ממשלתיות או אחרות, לבין סטודנטים שבאמת הם בראשית הדרך, שגם להם צריך לדאוג, אבל צריך לנהל את זה בחוכמה ובצורה עניינית ואפקטיבית.

הטיפול בסטודנטים בגדול מתחלק לשלושה חלקים מרכזיים. האחד, קודם כל בהכנה לקראת הבחינות ובמהלך הבחינות יש המון ליווי ותמיכה אקדמית בסטודנטים. במכללות המתוקצבות הוקצה תקציב מאוד גדול של שיעורי תגבור, חונכויות וכו', במטרה באמת לסייע לסטודנטים לצלוח את התקופה המאתגרת הזאת. בנוסף לזה הועמדו גם לא מעט אמצעים, בהתאם ליכולות של המכללות, לתמיכה כלכלית בסטודנטים וגם יש ליווי רגשי שניתן דרך דיקנט הסטודנטים ודרך יחידות הסיוע שהמכללות מעמידות לטובת הסטודנטים.

מבחינת אופן ומתכונת הבחינות, אז כמובן שיש טיפול מיוחד באוכלוסיות סיכון, בין אם זה מועדים מיוחדים ובין אם זה אוכלוסיות בסיכון שכן מוכנות להגיע להיבחן בקמפוסים בכיתות קטנות, מספר מאוד מצומצם של סטודנטים בודדים שיושבים בכיתה, יש גם כאלה. אגב, אצלנו התחילו הבחינות ויש סטודנטים שמוכנים להגיע לקמפוס כי יותר נוח להם לעשות את הבחינה. מרבית הבחינות, אגב, ברוב המכללות המתוקצבות, הן בחינות שהן חלופה לבחינה בקמפוס. אני מדבר על בערך כמעט מעל לשני שליש או יותר אפילו בחלק מהמכללות, הבחינות נערכות מחוץ לקמפוס בחלופות. נמנו כאן כל מיני חלופות, החל מבחינות מקוונות ודרך עבודות, בחינות בעל פה וכו', רק מספר מאוד קטן של בחינות נערך בקמפוסים, כמובן בהתאם להנחיות של משרד הבריאות ובטיפול מיוחד באוכלוסיות בסיכון וגם באוכלוסיות שדורשות טיפול מיוחד בהקשר הזה.

חשוב להגיד, וגם זה עלה בדברים של קודמיי וגם בדיון עם השיח של חברי הכנסת, אנחנו באירוע מתגלגל ובלתי צפוי ואנחנו נערכים גם למקרה שבו תהיה החמרה והמצב הזה ידרוש מאיתנו היערכות מחדש. אז גם לדבר הזה אנחנו נערכים בצורה מסודרת ואנחנו מכינים את עצמנו למצב שבו לא ניתן יהיה להביא סטודנטים לחלוטין לקמפוס וכמובן נצטרך לסיים את השנה האקדמית. יש גם סמסטר קיץ בחלק מהמכללות המתוקצבות וגם אותו אנחנו לוקחים בחשבון ונערכים להוראה מרחוק.

חשוב לומר שאנחנו משתדלים בתוך כל העניין הזה לאזן גם בין הסטנדרט האקדמי שנדרש, כי מן הסתם יש הרבה מאוד מקצועות שהרמה האקדמית נדרשת, ומצד שני חשוב לנו מאוד, כי זה הדנ"א של המכללות המתוקצבות, לאזן עם הצרכים של הסטודנטים. זאת אומרת בין הסטנדרט האקדמי הנדרש לצורך בדיקת היכולות האקדמיות של הסטודנט, בין אם זה דרוש כי יש אסדרה במקצוע, ובין אם זה החותמת האקדמית של המוסד, לבין הצרכים הרחבים והחשובים של הסטודנטים להתנהל בסיטואציה המאוד מאוד מורכבת הזאת.

אני חושב שגם חשוב להדגיש שמתקיים קשר רציף בין הוור"מ לבין יו"ר התאחדות הסטודנטים וגם בתוך המכללות בין ראשי המכללות לבין יושבי ראש אגודות הסטודנטים, קשר רציף, אפקטיבי, פורה שבו מנסים לפתור בעיות. יש הרבה מאוד אתגרים, אגב, אתגרים שלא מגיעים אפילו לשולחן הוועדה, אלא אתגרים שיכולים להיות במספרים מאוד קטנים של סטודנטים שצריך לפתור להם כל מיני בעיות ספציפיות וגם שמה אנחנו ערוכים עם כל סל הפתרונות הרחב שדיברנו עליו, חלופות שאנחנו מעמידים לרשות ופתרונות טכנולוגיים וכו'. אז זו ככה התמונה שאני יכול לדווח לכם בהקשר של המכללות המתוקצבות.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
השאלה האם כל הפתרונות מחלחלים למטה, זאת אומרת יכול להיות שזה נתקע למעלה והאוניברסיטאות לא מיישמות את הדבר הזה.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
הוא מדבר על המכללות המתוקצבות.
היו"ר רם שפע
כן, היא התכוונה למוסדות.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
המכללות והאוניברסיטאות. אני רוצה לדעת האם יש גורם בוור"מ ובוור"ה שממש עוקבים ורואים שזה לא נשאר ברמת המטה אלא מחלחל למטה לשטח, הפתרונות.
בני אלון
אנחנו, כמו שאמרתי, אל"ף שומרים על קשר רציף וקבוע עם ראשי אגודות הסטודנטים, שהם בעינינו ברומטר מאוד חשוב בעבודה מול הסטודנטים ואנחנו גם מעצימים אותם בעבודה שלהם כי הם באמת משדרים לנו הרבה מאוד דברים מהשטח והתקשורת הזאת מאוד חשובה. זה פעם אחת. פעם שנייה, בוודאי שאנחנו מתקשרים ישירות עם הסטודנטים, אנחנו מפרסמים להם את כל ההקלות ואת כל החלופות, בתי הספר ביחידות האקדמיות השונות מקיימים גם קשר עם הסטודנטים והבקשות מגיעות ומתנהלות וגם המטה של כל מכללה מנהל תקשורת רציפה עם היחידות האקדמיות על מנת להעניק פתרונות בזמן אמת. כל הדברים האלה נערכים מראש, מתוכננים מראש, והם מפורסמים לסטודנטים ועדיין, למרות שהדברים מפורסמים, אם מגיעות בקשות או דרישות מיוחדות או יש איזה שהיא אי הבנה אז יש תמיד כתובת בכל מכללה, יש גם ראשי מינהל סטודנטים, יש דיקני סטודנטים. יש בתוך היחידות מרכזי שירות שנותנים שירות לסטודנטים והדבר הזה מתנהל.
היו"ר רם שפע
בני, תודה. אנחנו תיכף נחזור אליך. לפני ששלומי יחיאב יתייחס כיו"ר התאחדות הסטודנטים נראה לי שגם טוב לשמוע קצת סטודנטים באמת לוודא האם יש פערים בין מה שנאמר פה לבין מה שהסטודנטים מרגישים. אתי, את נמצאת איתנו?
אתי קורוניו
שלום לכולם. אני סטודנטית מבר אילן, מהפקולטה למשפטים, שנה א'. רוב הקורסים שלי, חוץ משני קורסי בחירה, הם קורסי חובה, זה אומר שאני מגיעה לשבעה מבחנים באוניברסיטה. יש לי קורס בחירה אחד שהיה מוכן לעבור לעבודה ולא אישרו לו לעשות עבודה ולכן אני מגיעה גם לקורס בחירה לאוניברסיטה. אנחנו מגיעים בין 100 ל-200 סטודנטים לבחינה בהפרש של יומיים, שלושה, חמישה ימים. ממה שאני יודעת סטודנטים מתכוונים להגיע בלי טלפונים לבחינות כדי לא לקבל את ההודעה שהם נכנסים לבידוד. אתם פשוט מסכנים אותנו.
היו"ר רם שפע
מה הפתרון שאת מציעה?
אתי קורוניו
עבודות בית. אני בפקולטה למשפטים, בדיוק כמו שאני מקבלת קייס לפתור במבחן אני יכולה לקבל קייס אולי קצת יותר גדול לפתור בבית.
היו"ר רם שפע
אוקיי. אני מסכים שבמשפטים זה אולי משהו שאפשר לפתור, לא בטוח שבמאה אחוז מהקורסים באקדמיה אפשר לייצר מבחני בית, אבל תיכף נשמע את ההתייחסות.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
אבל תאפשר במה שאפשר.
היו"ר רם שפע
רגע נישאר עם סטודנטים. אביעד נסים, בבקשה, מאוניברסיטת אריאל.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אגב, אני רק רוצה לציין שבארצות הברית בפקולטה למשפטים חלק מאוד גדול מהקורסים הם בעבודות בית ובחינה מסכמת ובמטלת בית בלי קורונה.
היו"ר רם שפע
טוב, דיברנו על זה בהקשר אחר של הדירוג, כשנעלה בדירוג נגיע גם לשלב הזה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
הבנתי. יש למה לצפות.
היו"ר רם שפע
יש למה לצפות. יש לנו פה כמה שנים רגועות ובנחת, ממשלה יציבה, אנחנו נדאג לזה.

אביעד נסים, סטודנט מאוניברסיטת אריאל, בבקשה.
אביעד נסים
רם שפע, תודה רבה. קודם כל אני רוצה להגיד תודה רבה לכולם על הזכות שנתנו לנו פה להציג את עצמנו. אני רוצה רגע להתייחס לדברים שדבורה אמרה פה לגבי בחינות, שנותנים לסטודנטים מועד שלישי. זה לא מדויק כי המועד הבא שנותנים לסטודנטים הוא המועד הבא של הבחינה, המועד הבא של הבחינה קורה בקורס הבא, הקורס הבא יכול להיות בשנה הבאה בסמסטר א' או בסמסטר ב'. אז ככה או ככה בכל המקרים אנחנו נצטרך לפתוח עוד שנה.
דבורה מרגוליס
מאיזה מוסד אתה, סליחה?
אביעד נסים
אוניברסיטת אריאל. לגבי מרצים שאמורים להגיע לבחינות, אני יודע שאצלנו בכל אופן הנוהל הוא שמרצים לא נכנסים לכיתות, אנחנו רושמים על פתקים את השאלות, מעבירים את זה לבוחן והבוחן יצטרך להוציא את זה למרצים החוצה והם יצטרכו לתת לנו מענה. זה כשלעצמו נשמע מאוד מוזר כי בעצם אנחנו לא יכולים לקבל תשובה.
היו"ר רם שפע
אביעד, אני חייב לקטוע אותך. המרצים לא נכנסים לכיתות בזמן שאתם נמצאים שם?
אביעד נסים
נכון, מדויק.
היו"ר רם שפע
באיזה טיעון?
אביעד נסים
בטיעון שהם לא מוכנים לסכן את החיים שלהם.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אה, סבבה.
היו"ר רם שפע
אני מקווה מאוד שבקרוב מה שאתה אומר פה יוכחש מכיוון שזה נראה לא סביר, אבל תמשיך, אני רושם לפניי.
אביעד נסים
אני שומע שמדברים על ור"ה, מדברים על המל"ג, אריאל לא נכללת בתוך ור"ה, לצערי, ואף אחד לא נותן על זה את הדין, אז בכל מקרה אנחנו נצטרך גם לתת מענה ותשובות על הדבר הזה.

לגבי הורים, דיברנו לגבי סטודנטים שפונים ואומרים שנותנים להם מענה פרטני. אני יכול להגיד לכם שיש לנו סטודנט פה באוניברסיטת אריאל שאבא שלו הוא חולה סרטן, הוא פנה לדיקן, והתשובה הזו היא תשובה גם כתובה, הכול מתועד, הוא קיבל תשובה שייבחן במועד הבא שיהיה את הבחינה. אם הוא מפחד להגיע למבחן שלא יגיע למבחן והוא יקבל מועד נוסף. שוב, כמו שציינתי בהתחלה, זה בשנה הבאה ככל הנראה.
היו"ר רם שפע
אוקיי, משפט לסיכום.
אביעד נסים
הנושא של הסטודנטים בארץ, יש פה הרבה מאוד מידע שחסר לכם כי אתם, לצערי, לא חווים את מה שאנחנו חווים בקמפוסים ומקבלים את התשובות שאנחנו מקבלים. קודם כל אני לפחות באופן אישי, כמו שאני מכיר גם את האגודה פה באריאל, במשך חודשיים מציגים את הבעיה ומציפים אותה ומעלים אותה, כמובן גם בקשר מול שלומי, ואנחנו מעלים ומציפים את הבעיה, התשובות שאנחנו מקבלים זה שלא מוכנים לעשות מועדים מקוונים. כל הסמסטר האחרון, לדוגמה, המבחן באנגלית היה מבחן מקוון, שלושה היו מבחנים מקוונים והמבחן המסכם שקורה ביום חמישי, רוצים לעשות אותו בקמפוס, לכמות מאוד מאוד גדולה של סטודנטים כשהמשקל של המבחן הזה הוא הרבה יותר קטן משלושת הבחנים האחרים שביצענו בבית. האם יש היגיון לעשות את המבחן הזה בקמפוס? היום בפרס 150 סטודנטים שנבחנו קיבלו תשובה שסטודנטית שהייתה איתם בכיתה חולה בקורונה וכולם צריכים להיכנס לבידוד. איפה ההיגיון?
היו"ר רם שפע
אוקיי, תודה, נקודות חשובות. אנחנו תיכף נשמע תשובות. שלומי, אתה רוצה להוסיף ולהתייחס?
שלומי יחיאב
כן, תודה, אדוני היושב ראש. אני רוצה רגע שנייה להתייחס לנקודה שבני דיבר עליה קודם. כמובן כמו שהוא הציג שיתוף הפעולה אל מול גם האגודות ברובן מול ור"מ וור"ה ומולנו הוא בצורה טובה. השאלה של סטנדרט אקדמי למול צורך של הסטודנטים, אני רוצה רגע לדבר על זה כאן כי הדברים האלה לא מתנגשים, וצריך להגיד. גם אנחנו, הרי בסוף מה האתגר שחלק מהמוסדות מציגים לנו בהיבט של החלופות, מדברים על הסוגיה של העתקות וכל מיני דברים שגם לנו הסוגיות האלה מבחינתנו הן סוגיות שאנחנו רוצים להוקיע אותן מהאקדמיה. מבחינתנו סטודנטים שמעתיקים בתקופת הבחינות ובמערכים חלופיים, זה פוגע בסטודנטים האחרים, בחברים שלנו לספסל הלימודים. אז אני אומר, הערכים פה לא מתנגשים, אנחנו רק צריכים למצוא את הדברים שמתממשקים.

נתנו פה כל מיני אמירות, גם הסטודנטים שהציגו, גם מהוועדים, אנחנו הגענו לפה עם דרישות ברורות, אנחנו רוצים לצאת מכאן עם התחייבות ברורה לשלוש נקודות. נקודה אחת, שוב, ואנחנו נחזור עליה עד שנקבל את ההתחייבות הזאת מכל המוסדות האקדמיים במדינת ישראל, שתקופת הבחינות בקיץ הזה הולכת להסתיים במועדה, שני המועדים שבחוק זכויות הסטודנט, שהסטודנטים צריכים לקבל, כולם יקבלו אותם בקיץ. אף פתרון של מועד שידחו אותנו לסמסטר הבא, הדברים האלה לא מקובלים עלינו.

אני שמח מאוד שיש עלייה בהרשמה למוסדות להשכלה גבוהה בתקופה הזאת, אבל אני מזכיר שעד ה-15 באוגוסט כל הצעירים בישראל עדיין יכולים לבטל את ההרשמה ולהחליט איפה הם רוצים ללמוד וזה הזמן של כל הצעירים להסתכל איזה מוסד אקדמי לקח צעד קדימה עבור הסטודנטים שלו. התקופה הזו חלילה עלולה להתגלגל, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו גם בחורף הבא שם והנקודה שיש מוסדות אקדמיים, אדוני היושב ראש, שלקחו את הצעד קדימה, נתנו את הדוגמה של אוניברסיטת תל אביב וחלק מהמכללות שאמרו שהתקופה תיגמר בזמן, כנ"ל לסטודנטיות וסטודנטים בסיכון.
היו"ר רם שפע
יפה.
שלומי יחיאב
מוסד אחד, כמו שדיברנו באוניברסיטת אריאל, נתנו לו פתרון: תגיע בסמסטר הבא, מנגד חוצים את הכביש לקמפוס אחר ושם לסטודנט או לסטודנטית בסיכון נותנים פתרון.

תיכף אני אתייחס לנקודה האחרונה של משפחות בסיכון, אבל אנחנו אומרים בהיבט של המבחנים הפיזיים אל מול מקוונים, גם הפצנו סקרים לסטודנטים, חלק מהסטודנטים מעדיפים מקוון, חלק באופן פיזי. אנחנו גם מכבדים מאוד את זה שיש באמת חופש אקדמי למוסד וליחידות אל מול האגודות המקומיות. אגודה מקומית מגיעה למוסד ודנה איתם בסוגיה של המקוונים או לא מקוונים, זה בסדר, אבל על מה אנחנו לא מתפשרים? מה זה מבחינתנו לא חופש אקדמי? זכות של סטודנט וסטודנטית. לא יכול להיות שאם במוסד אחד ייתנו פתרון לסטודנט בסיכון ויגידו שתקופת הבחינות נגמרת, לא ייתכן שסטודנט אחר במדינה לא יקבל את זה. זה מבחינתנו הקווים האדומים שאנחנו מציבים כאן היום. תקופת המבחנים כבר התחילה והיא בעיצומה ואני אומר שאנחנו לא נפסיק עד שנקבל את הפתרונות האלה מכל המוסדות בארץ.

הנקודה האחרונה שאנחנו יודעים שהיא מורכבת, אבל גם עבורה אפשר למצוא פתרון, זה הסטודנטיות והסטודנטים שלנו שבתקופה הזו הם בבתים והמשפחות שלהם נמצאות בסיכון, מישהו מבין האוכלוסייה. גם כאן אנחנו יודעים ואנחנו אומרים, אני אומר את זה בצורה שאני מתחייב עליה, סטודנט שנמצא בתקופה הזאת, לא בבית, אם אנחנו יוצאים אפילו לבלות או יוצאים לעבוד ובתקופה הזו הוא מבקש לעשות את המבחן במקוון, זה מבחינתנו לא הכיוון. אנחנו רוצים לזקק את האוכלוסיות שבאמת – אותו סטודנט שדיברו עליו שאבא שלו חולה בסרטן, שביקשו להביא איזה צילום, משהו, הוכחה של רופא אונקולוג, כל הדברים האלה זה לא ייאמן, זה לא יקרה. סטודנט כזה, אם הוא רוצה להישאר במשפחה בתקופה הזו ולסיים את הסמסטר בזמן, הוא צריך לקבל את כל הפתרונות. המוסדות אל מול האגודה המקומית צריכים להעמיד את המנגנונים.

לא צריך עכשיו לתכלל כאן מול הוועדה, אבל אנחנו רוצים לצאת מכאן, אדוני היושב ראש וחברי הכנסת, עם האמירה של כל ראשי הוועדים שבכל המוסדות בישראל הפתרונות האלה יעמדו היום ובמוסדות שהם לא תחת הוועדים, לא תחת ור"ה ולא תחת ור"מ, יש כמה כאלה במדינת ישראל, יש לנו גם כמובן רגולטור ואנחנו צריכים להגיע למצב שכל הסטודנטים בישראל מקבלים היום את הבשורה מהרגולטור, מהמשכן, שכולם מקבלים פתרון.
היו"ר רם שפע
תודה רבה, שלומי.
עוזי דיין (הליכוד)
מי זה הסמכות, אם בכלל, שיכולה לכפות את זה?
היו"ר רם שפע
אוקיי, זאת שאלה פילוסופית ואני אתייחס אליה עוד רגע, לא בצחוק. תודה, שלומי, אני חושב שהזעקה שלך ברורה וחד משמעית. אני מדבר מגרונם של הרבה מאוד סטודנטים שנמצאים במצוקה הזאת והמצוקות ששלומי תיאר באמת פרושות על כמה תחומים. אני אשמח מאוד לשמוע את ההתייחסות של הנציגים גם של ור"ה וגם של ור"מ שוב פעם, ונציגי המל"ג יתייחסו גם לסוגיה הספציפית שאביעד העלה, לפחות לטענתו, בקשר למה שקורה באריאל ביחס לעובדה שיש מרצים שלא נכנסים לכיתות. אני מניח שתכחישו את זה, אבל אני ממתין.
מיכל נוימן
שלום לכולם, שלום, חבר הכנסת רם שפע, עכשיו באופן רשמי. אני אתחיל עם הדבר האחרון שאמרת לגבי אוניברסיטת אריאל. אכן מי שדיבר מאוניברסיטת אריאל, הסטודנט, שהם לא נמצאים כאן בדיון, לצערי, חבל שהם לא הוזמנו, אנחנו לא מכירים את זה, מוכנים לבדוק איתם. אני לא מכירה, אני לא חושבת שאלינו הגיעו טענות מהסוג הזה. אם זה המצב זה לא בסדר וצריך לטפל בנושא הזה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אבל למה צריך לחכות לטענות?
מיכל נוימן
אני כן רגע רוצה להגיד משהו על נושא הבחינות.
היו"ר רם שפע
רגע, מיכל, שני דברים. אנחנו רושמים לעצמנו לבדוק את זה ואני מצפה שממש בשעות הקרובות תוודאו את זה, זה לא כל כך מורכב, לבדוק האם הטענה נכונה. אביעד, בבקשה, שלח לנו הסבר מדויק לאיפה, באיזה שיעורים, באיזה קורסים יש סיטואציה כזאת ואז נוכל לבדוק את זה בצורה מיטבית.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה משפט. אני שומעת את הדברים שלך, את אומרת שלא שמעתם טענות, אני שוב שואלת, האם יש היערכות להפצת הנחיות ברורות ומסודרות על מנת שלא יגיעו טענות? טענות מגיעות כשהכול מסודר נהדר ויש בעיות קטנות, כדי למנוע את הבעיות הגדולות האם יש הנחיות מסודרות? תודה.
מיכל נוימן
הזכיר אחד הדוברים הקודמים שמדובר כאן באירוע מתגלגל ואכן זה המצב, התחלנו את האירוע בזה שכמעט ואי אפשר היה להיכנס לקמפוסים ופחות או יותר בן לילה נערכו המוסדות להשכלה גבוהה כדי לדאוג שהסמסטר יתנהל ויתקיים ולא ייפגעו הסטודנטים, לקיים אותו באון ליין ואכן הלימודים המקוונים התחילו ומתקיימים ואנחנו לאט לאט בהדרגה, כשהמשק התחיל להשתחרר, נכנסו גם כיתות קטנות לתוך הקמפוסים והשלב הבא היה השחרור של הבחינות. אנחנו התחלנו, אני נכנסתי טיפה באיחור, יכול להיות שדבורה מרגוליס דיברה על זה, אבל התחילו הבחינות הפסיכומטריות, התחילו, נדמה לי, בסוף מאי ובשבוע הראשון של יוני ואני חושבת שהן התקיימו בסדר גמור עם הנחיות.

לשאלת ההנחיות, הנחיות מאוד מסודרות שאנחנו קיבלנו ממשרד הבריאות. המוסדות מקפידים, הם אושרו מה שנקרא תחת התו הסגול, הנחיות ברורות מאוד לגבי כמות המשתתפים שיכולים לשבת בכיתות, שמירת מרחק, חיטוי מקומות הישיבה, בדיקת חום, כל מה שנדרש כדי לקיים ולתפעל את הבחינות. לכן אני אומרת, הנחיות כן קיימות, השאלה הספציפית היא האם בקורס מסוים עוברים לבחינת בית, האם מוותרים על בחינה, נשענים על הישגים של סטודנטים לאורך הקורס, המל"ג לא נכנסת לנושאים האלה, זה לא יכול לבוא כהנחיה ארצית משום שקיים הבדל מאוד גדול בין המוסדות להשכלה גבוהה, קיים הבדל מאוד גדול בין תחומי הלימוד, אין לימודים בהנדסה כלימודים בהיסטוריה או לימודים בסיעוד או לימודים ברפואה ובמשפטים, התחומים מאוד שונים. בתוך התחומים יש הבדל בין סטודנט שהוא שנה א' לסטודנט שהוא שנה ג' או ד', ולכן הדברים האלה חייבים להישאר בידי המוסדות. אני יכולה להגיד לכם שיש גם הבדלים בין מרצים, יש מרצה שיש לו כיתה חלשה שהוא צריך לתת להם תגבורים, שהוא צריך לעשות את הבחינה, להעביר אותה לפורמט כזה או אחר. בחינה בחדו"א היא לא כמו בחינה בתולדות ההיסטוריה או בדברים אחרים. לכן אני אומרת, אין פה הנחיה ארצית שבאה מכיוון המל"ג, יש הנחיות בריאותיות שבאו מכיוון משרד הבריאות.

אני כן חושבת שאם האירוע הזה ממשיך הלאה אנחנו נצטרך להיערך יחד עם המוסדות להשכלה הגבוהה. המוסדות בעיקר יצטרכו להיערך, לראות איך אנחנו ממשיכים את הסיפור הזה מעבר למועדי א', ב' והאפשרות שכאן ציינו מהמוסדות, גם לבקשתו ובעזרתו של השר אלקין, מועדי ג' שיתאפשרו ותהיה גמישות גדולה יותר לסטודנטים מהרגיל.

אני בטוחה, צריך גם להבין, יושבים כאן ראשי המוסדות, אני לא אסנגר בעניין הזה, אבל האינטרס שהסטודנטים יסיימו את הלימודים הוא אינטרס של הסטודנטים, כמובן בראש ובראשונה, הוא אינטרס שלנו, הוא אינטרס לאומי והוא אינטרס גם של המוסדות להשכלה גבוהה עצמם. אין שום מוסד שרוצה שסטודנטים יגררו את הלימודים מעבר למה שצריך להיות.
היו"ר רם שפע
מיכל, אני אתייחס עוד מעט לנושא העצמאות ולמארג היחסים העדין בין מל"ג למוסדות, אבל אני רוצה לשמוע ממך אם מבחינתך את מצדדת בדרישה החד משמעית של המוסדות לסיים עבור כל הסטודנטים בישראל, וזה לא משנה באיזה קורסים, עד הקיץ את כל ההתחייבויות שלהם לבחינות.
מיכל נוימן
אלה התחייבויות שחתמו עליהם ארגוני הסגל בתחילת המשבר. המערכת היחידה שתפקדה ופעלה במאה אחוז הייתה מערכת ההשכלה הגבוהה בזכות זה שהסגלים יחד עם המוסדות להשכלה הגבוהה, עם משרד האוצר, עם משרד הבריאות, נתנו את האפשרות לסיים את שנת הלימודים וההתחייבות של הסגלים היא שהסטודנטים יסיימו את הלימודים שלהם עד סוף השנה.
היו"ר רם שפע
זה בסדר, מסכים. בסוגריים ארגוני הסגל חתמו מהר על הסכמים מול האוצר, זה יפה ומבורך. דעתך בהקשר של המל"ג, האם גם אתם חושבים שהכול חייב להסתיים עד הקיץ?
מיכל נוימן
אם לא היינו אז לא היינו תומכים בעניין הזה? אין שאלה שההבנה היא והרצון הוא והשאיפה היא שסטודנטים יסיימו את סמסטר ב' כסדרו וכהלכתו בתנאים המאוד מיוחדים שאנחנו נמצאים בהם, שאף אחד מאיתנו, כאמור, לא בחר בהם.
היו"ר רם שפע
זה נכון וברור. אני שמח לשמוע שגם מבחינתך זה ברור שצריך לעשות הכול שזה יסתיים עד הקיץ. חברת הכנסת אלהרר התייחסה לזה קודם, ברור לכולנו שהמצב מאוד מאתגר ועדיין צריך לעשות הכול להתאים את זה ולהיות מספיק יצירתי כדי שהסטודנטים ישלמו מחיר הכי נמוך שהם יכולים או לא ישלמו בכלל בהקשר הזה.

בסיפא של הדברים שלך שמעתי קצת חשש שאמרת שאם זה יימשך. כרגע אנחנו בשגרת קורונה מאוד מאתגרת, אף אחד מאיתנו לא יודע לצפות מה יקרה מחר בבוקר ונראה לי ברור שבמקביל לעיסוק המאוד מאוד משמעותי במה קורה בקיץ חייבים להתארגן לשנה הבאה. אני מקווה מאוד שיש כבר צוותים אצלכם שמתחילים להתארגן כי אחרת אנחנו נהיה באירוע עוד יותר דרמטי גם בהמשך השנה וחשוב להתארגן לזה עכשיו.

חברת הכנסת סאלח, רצית לשאול שאלה?
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
מה שאנחנו רואות בעצם שהמצב באוניברסיטאות עדיין לוט בערפל ויש בלגן אחד גדול. תוצאות המשבר שמחמיר וממשיך מראות שהאוכלוסיות הפגיעות ביותר הן אלה שמשלמות את המחיר הכבד ביותר ואחת מהן היא אוכלוסיית הסטודנטים. הסטודנטים בעצם הם בין הפטיש לסדן, בין המשבר שנמצא מחוץ לקמפוס והבלגן בתוך כל הקמפוסים וטוב שהיה הדיון שלפני הדיון הזה, על ההידרדרות בדירוגים של האוניברסיטאות, אנחנו מצפים מהסטודנטים שיהיו במלוא המרץ ושישקיעו בלימודים שלהם, אבל בפועל אנחנו לא מכינים להם את השטח כמו שצריך.

לפני יומיים הייתי בסיור באוניברסיטת חיפה עם צוות ההנהלה שם וראיתי שיש חשש גדול להמשך שנת הלימודים כמו שאנחנו רוצים ומצפים מהסטודנטים שלנו. סטודנטים רבים רוצים לפרוש מהלימודים שלהם בשנה הראשונה, השנייה ואפילו השלישית. סטודנטים אומרים, צועקים שיש להם עכשיו מצוקה כלכלית גדולה והם צריכים גם עזרה כלכלית וצריך לדאוג לעגן בתכנית התקציב החדשה, שאנחנו אמורים להצביע עליה בקרוב, לדאוג לפתיחת ולהקמת קרן חדשה שתסייע לסטודנטים במיוחד בחזרה ללימודים בשנה הקרובה. צפויה נשירה של סטודנטים בשנה ראשונה ושנייה ואלה שמתחילים להירשם. זה שיש עלייה במספר הנרשמים לאוניברסיטאות זה לא צריך לגרום לנו לחשוב שיש תמונה ורודה, לא, אלה סטודנטים שעכשיו לא יכולים לטוס לחו"ל ולעשות את הטיול שלהם, הם עכשיו מתחילים להירשם לאוניברסיטאות, אז שלא יטעו אותנו הנתונים.

עוד דבר מדאיג, שהם לא רוצים להכיר בהיבחנות מרחוק, אז הם מפקפקים וחושדים ביכולת של הסטודנטים לעמוד במבחנים מרחוק. בהתאם גם אנחנו מפקפקים ויש לנו ספק בלמידה שעשיתם מרחוק, בהרצאות שעשיתם מרחוק. מי שלמד מרחוק יכול גם כן להיבחן מרחוק. הלחץ הזה שמפעילים על הסטודנטים לסיים את החובות שלהם בקיץ זה גם מונע מהם לעבוד בקיץ וזה מקשה עליהם ומכניס אותם לעוד פלונטר כלכלי קשה מאוד שבטוח שיפגע באיכות הלימודים שלהם.
היו"ר רם שפע
אני מצטער שהייתי טיפה לא מרוכז, אני מסכים מאוד ורוצה לחזק את מה שאמרת בסוף. אני חייב לצאת לוועדת כספים לרגע, אני חייב להגיד שכשאני אחזור אני מאוד רוצה שנעלה גם את הסוגיה הכלכלית כי אנחנו כבר 50 דקות, וזה בסדר, מתייחסים לציר האקדמי, הציר הכלכלי קריטי ויש לו המון המון היבטים ואני אשמח לשמוע אחרי זה התייחסות גם של הוות"ת וגם של האוצר בהקשר הזה ולוודא שמבינים את המצוקה האדירה שההתאחדות כבר עסוקה בה חודשים רבים. אז אני מצטער, חבר הכנסת דיין יחליף אותי רגע ואני חוזר.

(היו"ר עוזי דיין)
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
אלה שני דברים שהם קשורים, המצב הכלכלי של הסטודנטים, אנחנו רוצים להסיר את הדאגה הזו מהראש של הסטודנטים כדי שישקיעו את מרב הזמן שלהם מבחינה איכותית וכמותית בהשקעה בלימודים שלהם. אם הסטודנטים ישקיעו את רוב הזמן שלהם למצוא עבודה ולעבוד כדי להבטיח מצב כלכלי טוב בטח זה יבוא על חשבון שעות הלמידה שלהם וההשקעה בלימודים. תודה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לעניין הכלכלי, הייתה התחייבות של יו"ר ור"ה, אני רוצה להבין איפה היא עומדת.
היו"ר עוזי דיין
אתם רוצים להיכנס לזה לפני שרם חוזר?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, הוא אמר שהוא רוצה להיכנס לזה עכשיו.
היו"ר עוזי דיין
הוא אמר שהוא רוצה להיכנס.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אז מה נעשה? נחכה דקה דומייה עד שהוא יבוא?
היו"ר עוזי דיין
תיכף ניתן לך וניכנס לזה, זה בסדר גמור מבחינתי. הפריבילגיה להיות פה אומרת שאתה צריך עכשיו לענות לשאלה שלי לגבי המעורבות של הסטודנטים בעניין הזה, זאת אומרת האם יש להם יכולת בחירה, רוצים שתהיה להם יכולת בחירה ולא רק מה האוניברסיטאות חייבות להציע.
שלומי יחיאב
כן. אז תודה, אדוני חבר הכנסת. בגדול מה שקורה, בחלק מהמוסדות נתנו מעין איזה אופציית בחירה, אבל ברוב הגדול של המוסדות לא נתנו את האופציה וצריך להגיד, זה לא משהו שאנחנו יוצאים נגדו בכל הכוח כי בכל מוסד אקדמי היום במדינה יש לנו אגודת סטודנטים מקומית שהיא נמצאת ומייצגת את הסטודנטים והיא בשיח יותר רחב אל מול המוסד ושם הם מנהלים את השיח איזה פתרונות לתת ובחלק מהמקומות - - -
היו"ר עוזי דיין
אפשר ללכת לדרישת מינימום שאומרת שאם האוניברסיטה מאפשרת אפשרויות שונות אז נותנים לסטודנטים לבחור בין אפשרויות. לא מחייבים את האוניברסיטה שתיתן, אבל היא נותנת כולל אפשרות לשנה הבאה, כי יכול להיות בצורה משונה שסטודנט כן יעדיף את זה.
שלומי יחיאב
כן. אני אתן דוגמה. באחד המוסדות נתנו באמת למרצים את האופציה להחליט, האם זה יהיה במהלך מקוון, פיזי, עבודה, זו הייתה הרוח והמרצים, חלק מהם, הגיעו לשיח עם הסטודנטים, הם אמרו: העברנו את הקורס ביחד, גם בזום, מה האתגרים, ובנו ממש את החליפה הטובה לתקופת המבחנים. בגלל זה באזורים האלה אנחנו, חבר הכנסת, ניסינו לזקק, אחרי שכל אגודות הסטודנטים היו בשיח ומצאו את הפתרונות המקומיים, את הדלתא, את הנקודות שלא הגיעו להבנות והנקודות שאנחנו היום הצגנו לוועדה אלה הנקודות שעדיין לא קיבלו את המענה הרוחבי.

ושוב, אם אני אחזור רגע לנקודה של שאלת זכויות הסטודנטים, מבחינתנו ההבדל באמת בחופש אקדמי, שכל מוסד יכול לבחור איך לנהל את המבחנים ואת הקורסים, אנחנו מעריכים את זה ומכבדים את זה, אבל את הזכות של הסטודנט שיסיים בביטחון בריאותי את האופציה של לא לגרור את התואר לשנה הבאה, למי שלא רוצה, מי שרוצה זה כמובן פתוח בפניו, האופציות עומדות בפניו, לקחת עוד קורסים, זה מצוין, אבל אנחנו רוצים לתת את הבשורה מכאן לסטודנטים שרוצים לסיים את הסמסטר בזמן, את הקיץ בזמן. אנחנו שומעים את הפתרונות, עדיין אנחנו לא רואים שזה קיים בכל המוסדות ואני חושב שצריך באמת לקבל את הבשורה, גם מראשי הוועדים וגם מהמל"ג. ברור שיש אתגרים, גם ברמת הרגולציה, אנחנו לא באים ואומרים שצריך לכפות על המוסדות מסלול כזה או אחר, אנחנו רוצים לשמוע את הבשורה, שכל המוסדות במדינת ישראל נותנים את זה כאן ועכשיו. אני מקבל אס.אמ.אסים ממש תוך כדי הדיון, אלפי סטודנטים צופים עכשיו בוועדה ורוצים לשמוע מהם שהם הולכים לסיים את תקופת הבחינות בזמן.
היו"ר עוזי דיין
כמה מוסדות אקדמיים אתה יודע שנתנו תשובה חיובית על זה?
שלומי יחיאב
אפשר להגיד שמבחינת מספרים 70%-60% נתנו תשובות חיוביות, בהחלט יש פה סחף טוב ובגלל זה אנחנו רצינו להגיע לוועדה בסוף התהליך שהאגודות היו בשיח ובגלל זה אנחנו מגיעים לכאן לא ממקום של לתקוף, אלא ממקום של הבנה שאם חלק גדול מהמוסדות, וזה לא רק מכללה כזאת או אחרת, יש אוניברסיטאות שנתנו פתרונות ויש מכללות שנתנו פתרונות, אז המערכת יודעת לייצר אותם. אנחנו רק עכשיו, כמו שאמר קודם חבר הכנסת גולן, רוצים ליישר קו ולהתחיל את תקופת המבחנים כשכל הסטודנטים - - -
היו"ר עוזי דיין
היו אוניברסיטאות או מכללות שנתנו תשובה שלילית?
שלומי יחיאב
כן, אני אתן דוגמה. אחת האוניברסיטאות - - -
היו"ר עוזי דיין
לא, אל תיתן דוגמה, תגיד את השמות של כולם.
שלומי יחיאב
אנחנו יכולים להעביר, זו רשימה מאוד מאוד מפורטת, כי אני יודע שבלילה הייתה עבודה נוספת על זה עם הרקטורים שעדיין לא קיבלנו אנחנו את התשובות מכולם.
היו"ר עוזי דיין
לא, אני שואל אם היו כאלה שאמרו: לא, לא עניינכם.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
הוא אומר שכן.
שלומי יחיאב
כן.
היו"ר עוזי דיין
כלומר: אנחנו לא מתכוונים לעשות.
שלומי יחיאב
כן, נתנו דוגמה ממש, של אוניברסיטת אריאל, שגם לא הגיעו לדיון, שפנו אליהם כמה פעמים והם עדיין נותנים תשובות שליליות, גם על זה שהסמסטר והמבחנים יסתיימו בזמן, גם על הסוגיה של הסטודנטים בסיכון.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
גם סטודנטים חולים, היה מקרה.
שלומי יחיאב
כן.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
אני לתומי חשבתי שכל הדיון יתמקד סביב הנושאים שיש בהם תמיכה בסטודנטים, גם לקראת ההרשמה לשנה הבאה, מה עם שכר הלימוד, איך יפרסו להם את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אז אני בדיוק התחלתי לדבר.
היו"ר עוזי דיין
תיכף נעבור לצד הכלכלי, כן.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
איך יפרסו להם את זה, מה יהיה עם המעונות ותשלום המעונות ופתאום אנחנו מוצאים את עצמנו מדברים על נושא שאמור להיות מובן מאליו, על זכותו של הסטודנט לסיים לימודים, ואז כאילו לא ברור שיסיימו לימודים.
היו"ר עוזי דיין
בסדר, יש פה איזה אחדות דעים סביב העניין הזה.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
לא, זה נשמע אבסורדי שמוסד צריך להחליט לבדו שהוא לא מסיים את הלימודים עבור הסטודנטים שלו.
היו"ר עוזי דיין
אנחנו עברנו את השלב הזה, עכשיו אנחנו עוסקים בשאלה איך כופים את זה עליהם, נכון? זאת ההבנה בינינו?
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
אבל למה צריך לכפות עליהם? הם צריכים להתארגן לאפשר לסטודנטים שלהם לסיים, נקודה.
היו"ר עוזי דיין
אבל הם לא, כנראה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
הם לא עשו את זה.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
ואם לא, שיפרסמו את השמות. וגם שלומי, לטעמי צריך גם לפרסם נתונים לגבי כל אוניברסיטה והצעדים שלה לקראת שנה הבאה, גם מבחינת הקורסים והאפשרויות של הסטודנטים וגם מבחינת תשלום. אני לא יודע אם יש לנו נתונים - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זה רעיון טוב, לעשות להם שיימינג.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
אני לא יודע אם יש לנו נתונים לגבי נתוני נשירה, האם כל הסטודנטים מסיימים באמת, יצליחו לסיים. אלה שירצו להמשיך ובינתיים הם מובטלים האם הם באמת יוכלו להירשם ולהמשיך ללמוד? למישהו יש נתונים על הדברים האלה? אלה הדברים החשובים.
היו"ר עוזי דיין
תאפשרו לי לחזור ולהתחלף. יש הרבה שאלות לגבי ההמשך.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
עושים את זה במחטף, הוא לא יודע על מה הוא מצביע אפילו.

(היו"ר רם שפע)
היו"ר רם שפע
זה לא נכון, דווקא יודע, יודע ואפילו שמח.
היו"ר עוזי דיין
דווקא יודע. כבוד היושב ראש, כל ההשלמה שהייתה פה עסקה, אחת, בסוגיה של איך מערבים את הסטודנטים לגבי אפשרויות, הלכנו על המינימום, זאת אומרת אם יש מספר אפשרויות שייתנו לסטודנטים באמת לבחור ללכת לאחת מהם, כולל אם זה דחייה. ודבר שני, עלתה השאלה האם היו מכללות או אוניברסיטאות שנתנו תשובה שלילית, הטענה היא שבערך 70%-60% נתנו תשובה חיובית או נמצאים בתהליכים לסכם את זה וכן נקבו בשם של אוניברסיטת אריאל, שהם אמרו לא, שהם הולכים בדרך מסוימת וברור שאין משם תשובה. והייתה פה בקשה לעבור, ובזה אני מעביר לך את הכיסא שכבר נוח לי כזה, לצד הכלכלי.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
אז אולי הוועדה תפנה לכל האוניברסיטאות לבקש מהם דין וחשבון על שנת הלימודים.
דבורה מרגוליס
אפשר להתייחס?
היו"ר רם שפע
קארין הייתה באמצע, אני רק חייב להעיר הערה קטנה שבעיניי היא סמנטית אבל מהותית, רובכם אומרים אוניברסיטאות ומתכוונים למוסדות, המוסדות להשכלה גבוהה דהיינו מכליל גם את המכללות המתוקצבות, גם את המכללות הלא מתוקצבות, גם את המכללות לחינוך וגם את האוניברסיטאות.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
כל המוסדות להשכלה גבוהה.
היו"ר רם שפע
אני חייב בסוגריים להגיד שזה חשוב לי בכל דיון שאנחנו מדברים על השכלה שכמו תמיד אין לנו פה נציגות של כל מה שקשור להשכלה הטכנולוגית, זה עוד 30,000 סטודנטים. כמובן שההתאחדות מייצגת אותם כמוסדות, ותמיד כל מה שאנחנו רואים פה וכמעט בכל נושא ההשכלה הטכנולוגית, דהיינו מי שמיוצג תחת מה"ט, המועצה להשכלה טכנולוגית, לרוב המצב שלהם עוד הרבה הרבה פחות טוב ואני תמיד מרגיש צורך להגיד את זה כי ייצגתי אותם ואני יודע כמה המצב שם הרבה יותר קשה. שמענו את זה, אגב, פה בדיון בשבוע שעבר גם ביחס לכל מה שקשור לתלמידי י"ב, גם שם יש אתגרים הרבה יותר גדולים והם עוד יותר במצב לא טוב.

קארין, אמרת שהיית באמצע. בבקשה, חברת הכנסת אלהרר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. התחלתי לדבר על נושא הפגיעה הכלכלית, אני אתחיל מהתחלה. הייתה כאן נציגות של ור"ה, אמר פרופ' רון רובין שכל סטודנט שפונה בעניין הכלכלי יקבל מענה. זה הוא אמר, לא אני, הן בפריסת התשלומים, הן המענקים, ההלוואות ללא ריבית, והוא קרא למשרד האוצר לתקצב כי ברור לו שהרבה מהסטודנטים נכנסו למעגל האבטלה ולא ברור לנו שהם יוצאים ממנו וזו בעיה קריטית. בסוף הם מחויבים להמשיך לשלם את שכר הלימוד ואיכשהו צריך לתת מענים לדבר הזה, בפרט באוכלוסיות הערביות, ששם הם לא עומדים בקריטריונים של הגיל לסיוע, חלקים מהם גם מפרנסים משפחות. גם עידו סופר, שהיה נציג האוצר בדיון, אמר בוועדה שהוא מסכים שעל האוצר לבחון את הדבר הזה.

אז אני רוצה בדיון הזה להגיד איפה אנחנו עומדים, מה הסטטוס של הדברים, כי הבטחות לא עולות כסף, אבל צריך לדעת איפה אנחנו נמצאים, האם זה רק בעניין נוהל פניות פרטניות, האם יש נוהל מסודר, כללי, שצריך לעבוד על פיו, האם הוקמה קרן ההלוואות לסטודנטים. כל הדבר הזה משליך כמובן על שנה הבאה כי סטודנט שלא יצליח לעמוד בדברים כרגע אני צופה עתיד לא מזהיר באשר לשנה הבאה, לשנים הבאות. אז אני אשמח לקבל תשובות בעניין.
היו"ר רם שפע
אוקיי. תודה רבה, חברת הכנסת אלהרר.
דבורה מרגוליס
אפשר להתייחס?
היו"ר רם שפע
דבורה, בבקשה. בקצרה, אנחנו בתחילת ההתכנסות.
דבורה מרגוליס
אני רוצה להגיד שגם בשיחה ארוכה ומפורטת עם הרקטורים אתמול בלילה וגם עכשיו בווידוא מולם המוסדות החברים בוור"ה התחייבו, אמרו את זה לסטודנטים, זה גם נכתב במתווים שגובשו עם האגודות ופורסמו ונמצאים גם באתרים של המוסדות, או אם עדיין לא נמצאים אז יעלו לאתרים של כל האוניברסיטאות, סטודנטים לא ימשכו את השנה הזאת לשנה הבאה. האוניברסיטאות יעשו את כל המאמצים, שוב, בהתחשב במה שמשרד הבריאות יאפשר לנו לעשות, וגם אם לא, יעשו את כל המאמצים לאפשר לכל הסטודנטים לסיים את השנה הזאת, תש"פ, עד תחילת סמסטר א' של תשפ"א. אם זה ידרוש עוד מועדים, אם זה ידרוש תגבורים, כל מה שיידרש בעניין הזה יינתן. זאת התחייבות שהיא, שוב, כמו שהתחלתי להגיד, כיוון שאנחנו פה כתף אל כתף עם הסטודנטים, לסטודנט יש אינטרס לסיים בזמן, למוסד יש אינטרס שהסטודנטים שלו יסיימו בזמן, לחלוטין אנחנו באותו צד של המתרס. אין כאן ויכוח, אין כאן ריב, אין כאן שום ראייה שלא עין בעין את הדבר הזה. זה לגבי סיום השנה הזאת.

לגבי הדברים האחרים. מה שקשור לקבוצות בסיכון, בכל המתווים, ואני שוב אומרת, המתווים האלה אם לא עלו אז יעלו בימים הקרובים לאתרים של המוסדות, מתווים שגובשו בין האגודות המקומיות וההנהלות של כל המוסדות פורסמו והופצו לסטודנטים וכמובן לסגל. בכל המתווים יש את כל העניין של מתן מענה לאנשים שחולים, שנדבקו, שבבידוד, מכל הסיבות האלה וגם הסיבות הרגילות, היריון, לידה, מילואים, שהרי גם החיים נמשכים, כל הדברים האלה יקבלו מענה מפורט, פרטני. כמובן שמי שנקלע לסיטואציות מיוחדות יש דיקני סטודנטים, הדיקנטים יודעים בדיוק לתפור את החליפות האישיות האלה והאוניברסיטאות בהחלט מוכנות לזה. ההתחייבות שניתנה, שסטודנטים לא ייזרקו לצד הדרך, הסטודנטים של האוניברסיטאות, הכוונה היא לעמוד בהתחייבות.

לגבי השאלה של הנשירה, כמו שהקדמתי ואמרתי, גם זה נושא שמדיר שינה מכולנו. קשה כרגע לתת איזה שהם מספרים ונתונים. נסיים את תקופת הבחינות הזאת, שמן הסתם, כמו שאתם מבינים, היא תהיה ארוכה מהתקופה הרגילה, נסכם את הדברים, סיוע מוגש תוך כדי, עוקבים אחרי מה קורה עם סטודנטים, מי לא נמצא בזום, מי לא מגיע למבחנים, הדברים האלה בהחלט יש עליהם ראייה ממש ברמה האישית. זה גם מה שמרצים הונחו, לבדוק באופן אישי מי נעלם, מי לא מגיע, מי לא משתתף, מי לא הגיע לבחינה. הדברים האלה כמובן יהיו במעקב. אני שוב אומרת, אנחנו באותו צד של המתרס עם סטודנטים, האינטרס משותף.
היו"ר רם שפע
תודה רבה, דבורה. התחייבויות חשובות. נזכור את זה, רשמנו לפנינו וגם נבדוק את זה. באמת אני סומך על המילה שלך ויודע שאת יודעת לעבוד היטב מול המוסדות, אז בבקשה - - -
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
מה שהיא אמרה מחייב את כולם?
היו"ר רם שפע
היא מייצגת את האוניברסיטאות שחברות בוור"ה ואני סומך עליה שהיא תעשה את זה היטב. אנחנו צריכים לסיים וגם התחייבתי לאחד הסטודנטים, נציג אגודת הסטודנטים בבר אילן, נתנאל, לדבר וגם אני רוצה להגיד משהו שיוביל אותנו לסיום, לפני שנשמע את ההתייחסות גם של ור"מ לסיום וגם של האוצר.

יש לנו פה בצ'ט של הוועדה הרבה מאוד פניות מסטודנטים תוך כדי שצופים בדיון ומאוד מאוד מאוד מוטרדים מהמצב האקדמי, מדברים שגם עלו פה, אבל זה רק מחדד לי עד כמה המצב מדאיג, גם סביב מה שאביעד העלה על אריאל, הסיפור של המרצים שלא מוכנים להיות בכיתה, שזה נשמע לי אבסורד לחלוטין ואני מקווה ומניח שזה לא נכון, אבל נבדוק את זה, גם ביחס לסיפור במרכז אקדמי פרס ובמקומות אחרים, ברור ואני יודע שהמוסדות מודעים לכך, אני גם דיברתי איתם, ברור שיש חשש גדול שכשמגיעים למוסד זה מעלה את הסיכוי להידבקות וצריך לעשות הכול כדי להימנע מזה, אבל בשלב שזה כבר קורה צריך לראות איך נותנים לסטודנטים מענים ככה שהם לא נדחים לקיץ ומצליחים לעמוד במבחנים שלהם, בין אם זה במבחן בית או בכל תצורה אקדמית אחרת. זו נקודה קריטית, לא יכול להיות שעכשיו מאות סטודנטים שצריכים להיות בבידוד לא יוכלו לסיים את השנה האקדמית שלהם. דבורה, את כבר התחייבת להתייחס לנושא הזה כמו שצריך ואני סומך עליכם מאוד שתעשו את זה. זה בציר האקדמי.

בציר הכלכלי, אמרתי את מקודם, אני אומר את זה גם עכשיו, אנחנו כבר בכמה חודשים בהם האגודות וההתאחדות, ואני יודע כי ליוויתי את זה מקרוב, מנסים לעשות הכול כדי שהאוצר והוות"ת, שבעצם אחראית על התקצוב של ההשכלה הגבוהה, ביחד עם השר אלקין שגם, אני מבין, נדרש לנושא, ייתנו חבילה משמעותית לסטודנטים בישראל שעברו תקופה מאוד קשה בחודשים האחרונים בכל ההיבטים, של מעונות, של רב קו, של כמובן שכר הלימוד שלהם. כמובן שסטודנטים ממעמד סוציואקונומי נמוך יותר הם באתגר אדיר. הדבר האחרון שאנחנו רוצים זה שהפערים בהשכלה הגבוהה יחריפו בזמן משבר. אנחנו צריכים לעשות הכול כדי דווקא לצמצם ולראות שמי שאין לו מקבל עכשיו את הסיוע של המדינה.

אני יודע שאתם מבינים את המשבר הזה, אני מאוד מקווה שאתם גם בקרוב תדעו להביא למציאות שבה הדבר הזה יהיה מאחורינו ותהיה איזה שהיא משמעות כלכלית גדולה לסטודנטים בישראל, ודאי לאלה שזקוקים לכך. אני סומך על ההתאחדות שלא יוותרו ועל האגודות שיילחמו עד הרגע האחרון.

נשמח לשמוע את ההתייחסות של האוצר, נועה, האם את איתנו? לסוגיה הזאת ואחר כך נתנאל פל, יושב ראש אגודת הסטודנטים בבר אילן.
נועה שוקרון
כן, אני איתכם, שמעתי בקשב רב את הדיון עד כה ובאמת תודה לכולם על ההשתתפות ועל ההזדמנות להגיב. הסוגיות הכלכליות שעלו אכן נמצאות במשא ומתן, שלנו, של השר להשכלה גבוהה, של ות"ת ביחד עם התאחדות הסטודנטים, הדברים נעשים בתיאום ובשיתוף פעולה מלא לאורך כל הדרך. אמרנו גם בעבר שחשוב היה לנו מאוד לדייק ולמקד את הסיוע לאוכלוסיות שאכן זקוקות לכך וזו עבודה שברמה המקצועית גם לוקחת זמן וגם יחסית מורכבת. אני כן חושבת שאנחנו נמצאים כבר במגעים מאוד מאוד מתקדמים ואני מאמינה שבימים הקרובים אנחנו נוכל לצאת עם איזה שהיא תכנית שתהיה גם מתואמת וגם מקובלת על כל הצדדים במרובע הזה. כרגע לפחות אנחנו עדיין נמצאים בעבודה מקצועית על הדבר. אנחנו גם מבינים את הדחיפות ולכן, כפי שאמרתי, אני כן מאמינה שזה נושא שייפתר בימים הקרובים.

הערה אחת, ברשותכם, לגבי מה שחברת הכנסת אלהרר אמרה לנושא ההלוואות. כשעשינו איזה שהוא מיפוי לגבי המענה הראשוני שניתן על ידי המוסדות עצמם לסטודנטים אחד הדברים שעלו באופן מובהק היה שניתנו פתרונות להלוואות ללא ריבית, זה משהו שהמוסדות רצו לספק והביקושים אליהם היו מאוד מאוד נמוכים ברמה של אחדים במוסדות גדולים מאוד וגם אוניברסיטאות מובילות. לכן, לתחושתנו, זה שוק שהביקושים שלו ממוצים. יש היום פתרונות בשוק שנותנים ריבית מאוד נמוכה, כלומר גם כל מי שרוצה להשתמש בהלוואה לטובת סיום מוצלח ברמה הכלכלית של התואר יכול לעשות את זה וגם כאשר ניתנו כלים אחרים אז הם לא היו בשימוש ולכן התפיסה שלנו היא שככל שיש צורך בכלי סיוע הם צריכים להיות בכלי סיוע אחרים.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
מעניין למה. למה לא נוצלו? את יודעת למה לא נוצלו?
גלית צבי
אני אשמח לענות על זה כי אני מנהלת את הנושא במרכז הבינתחומי.
היו"ר רם שפע
תציגי את עצמך, לפרוטוקול.
גלית צבי
גלית צבי, סגנית דיקנית הסטודנטים, ראש מדור מלגות. אנחנו הצענו את החלופה הזו לכל הסטודנטים שלנו לתואר ראשון ותואר שני. מבין אלפי הסטודנטים מאות יצרו איתי קשר וענו לקריטריונים, אושרה להם ההלוואה המסובסדת והם לא לקחו אותה, לא הוציאו אותה לפועל. הם לא רוצים את ההתחייבות, מבחינתם הציפייה היא שתהיה הפחתה גורפת בשכר לימוד, הם חוששים מאוד מההתחייבות ולא רואים בזה מהלך מלא וכן לסייע להם. הם רוצים הפחתת שכר לימוד, מלגות ייחודיות, גם הקמנו קרן קורונה שמיועדת לסייע לסטודנטים שהם או משפחתם נפגעו כתוצאה מהמצב, אבל לא רוצים לקחת הלוואות.
היו"ר רם שפע
אני מצטער שאני קוטע. רק צריך להגיד, שכולם יבינו, שאת מייצגת את הבינתחומי, שזה נפלא, צריך להבין, זה מוסד לא אוניברסיטאי ולכן שכר הלימוד שלו אחר לחלוטין.
גלית צבי
זה לא קשור להלוואות - - -
היו"ר רם שפע
זה קשור לקונטקסט הכללי, רק שאנשים פה יכירו, הכול בסדר.
גלית צבי
ההלוואות הן דרך קרן שכ"ל שזה מסלול שהוצע בכל האוניברסיטאות.
היו"ר רם שפע
לא, זאת לא טענה, אני רק רציתי שכולם יבינו את זה. גלית, אמרתי שזאת לא טענה אלייך, פשוט לא תמיד אנשים מבינים את ההבדל בין שכר לימוד שמוחלט על ידי המדינה לבין שכר לימוד במוסד פרטי. זה בסדר גמור, רק שיבינו.

אוקיי, נתנאל פל, הבטחתי לך את רשות הדיבור. בבקשה, בקצרה. שלום.
נתנאל פל
שלום לכולם, תודה שניתנה לי זכות הדיבור. אני נתנאל, יושב ראש אגודת הסטודנטים בבר אילן. דיברו פה המון על בחינות, על כל העניין האקדמי והציר הכלכלי, אז אני רוצה לצייר לכם את התמונה העגומה אצלנו באוניברסיטה. לצערי הרב אני נמצא פה בבמה הזאת מכיוון שאנחנו לא כל כך מקבלים תשובות מהמוסד, מהנהלת האוניברסיטה.

אצלנו אנחנו עוסקים גם בסוגיה האקדמית, בחינות מקוונות או פרונטליות, אבל אנחנו נמצאים עוד בשלב לפני זה כאשר האוניברסיטה הודיעה שסטודנטים שלא עמדו בתשלומי שכר הלימוד לא יוכלו להיבחן, שזה חמור מאוד. הפערים האקדמיים מובְנים באקדמיה ובחסות הקורונה אצלנו באוניברסיטה יעמיקו את הפער הזה ובעצם יוכלו לגרום לנשירה של סטודנטים שלא יכולים לעמוד בתשלומי שכר הלימוד כי, אנחנו רואים את המספרים, עדיין יש רבבות אנשים, אלפי סטודנטים, שלא חזרו למקום העבודה, נמצאים בחל"ת, באבטלה כזו או אחרת או פוטרו, ובעצם בכסף שהם היו מרוויחים, מעט הכסף שהם היו מרוויחים הם היו יכולים לשלם שכר לימוד, כי לא כולם מקבלים עזרה מהמשפחה, לא לכולם יש את היכולת, הם מגיעים ממקומות יותר חלשים, מהפריפריה, ובעצם לא יוכלו להיבחן, שזה הדבר הבסיסי ביותר, האלמנטרי. אנחנו צריכים בסופו של דבר שתהיה הנחיה גורפת מצד הרגולטור ושתהיה אמירה ברורה של נבחרי הציבור שכל סטודנט יוכל להיבחן.

אצלנו גם היה איזה פליק פלאק של האוניברסיטה כאשר במאי הודיעו לכל הסטודנטים שלא שילמו את שכר הלימוד שניתן יהיה להיבחן, אבל הייתה איזה סנקציה קלה, אני אומר במרכאות שהיא קלה, שהם לא יראו את הציונים ואז בעצם הם לא יוכלו לדעת האם הם צריכים לשפר את הציונים במועדי ב' ולאחר שלושה שבועות הודיעו באוניברסיטה לאותם סטודנטים בעלי חוב שלא הסדירו את שכר הלימוד שהם לא יוכלו להיבחן, סטודנט שלא הסדיר את שכר הלימוד לא יוכל להיבחן. זה חמור, אנחנו אמרנו לאוניברסיטה שדבר כזה לא יעבור בשתיקה, וכמו שאמרתי, צריכה להיות הנחיה גורפת שסטודנטים יוכלו להיבחן בכל מצב.
היו"ר רם שפע
נתנאל, תודה, דברים חשובים וחמורים. אני מאוד מקווה שמה שתיארת יתברר או כלא נכון או שיטופל מהר. אז גם פה אני מבקש ממך לפנות אלינו בכתב ולוודא שאנחנו נוכל לעקוב ולוודא שהסיפור בבר אילן אחר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אדוני, רק משפט סיום, בבקשה.
היו"ר רם שפע
רגע, משהו חשוב נוסף. את תצטערי אך תשמחי שאני אומר את מה שאני אומר עכשיו. תוך כדי הדיון קיבלתי פה עדכון מיושב ראש אגודת הסטודנטים באריאל שטוען, ואמר שאין לו בעיה שאני אגיד את זה לפרוטוקול, שאמרו לו הבכירים ביותר במוסד שכרגע מבחינתם אין צורך שהמרצים/מרצות ייכנסו למבחנים.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מה אתה אומר?
היו"ר רם שפע
בעיניי זה חמור בכל קנה מידה ואני עדיין מקווה שזו טעות ואני מתכוון להתייחס לזה ממש בשעות הקרובות, להתקשר ולבדוק את העניין הזה כי זה פשוט לא יכול להיות בשום צורה, שהסטודנטים יצטרכו להיות בכיתה והמרצים יישארו בחוץ. אני מקווה שזה לא נכון ואני מזמין את מי שפה מכיר את הנהלת אוניברסיטת אריאל לשלוח אלינו הכחשה ו/או טיפול, גם אם זה יהיה רגע אחרי שנסיים את הדיון, כי פשוט אין שום סיכוי שדבר כזה יכול להיות.

רגע לפני הסיכום אני רוצה שוור"מ יתייחסו. בני, אתה איתנו עדיין, נכון?
בני אלון
בטח, כל הזמן.
היו"ר רם שפע
אני אעזור לך להיות ממוקד. אני רוצה לוודא רגע בשלוש הנקודות הקריטיות האקדמיות. קודם כל שבאמת כל הבחינות יסתיימו בקיץ. אני אשמח לשמוע התחייבות מבחינתך שזאת הכוונה הרוחבית לוור"מ. כמובן שכל הסטודנטים שנמצאים בסיכון מקבלים חלופות מספיק טובות ביחס לקיץ גם, כלומר שהכול יסתיים להם עד הקיץ. וכל מי שנמצא בעצם בסמוך לאוכלוסייה בסיכון, אז גם הם יקבלו מענה פרטני, אני לא רוצה להגיד מהו כי אני כן סומך על שיקול הדעת שלכם, אבל שאתם מבינים שהם חייבים לקבל טיפול פרטני.
בני אלון
רם, תודה. זה מובן מאליו וברור לך שהמכללות האקדמיות הציבוריות הן גוף שהסטודנטים הם חלק מהדנ"א הבסיסי שלו ובהחלט אנחנו - - -
היו"ר רם שפע
בסדר, בני, אני מכיר היטב את הדנ"א ובכל זאת שאלתי שאלה מאוד ממוקדת.
בני אלון
אני גם עניתי בצורה מאוד ממוקדת, שאנחנו עומדים מאחורי העניין הזה ומתחייבים. ואני רק רוצה לסייג בשני דברים שחשוב לקחת אותם בחשבון. יש דברים שלא תלויים בנו, כמו לדוגמה אם ההכשרות המעשיות לא יוכלו להתקיים כתוצאה מכל מיני דברים שקשורים במדינה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, זה בסדר.
היו"ר רם שפע
ברור.
בני אלון
בהחלטות של רשויות, משרדי ממשלה, זה לא בשליטתנו ועל זה אנחנו לא יכולים להתחייב. אז את זה אתה תקבל מגורמים אחרים שיתחייבו לעניין הזה וצריך לקחת את זה בחשבון. וכמובן חס וחלילה אם המצב יחמיר ולא יאפשר התנהלות סדירה של המוסדות האקדמיים, אתה יודע, התפרצות קשה של הנגיף, לא יודע מה, עשרות מרצים חולים וכו', שזה תרחישי אימים, אבל אתה יודע, על זה אין לנו שליטה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. חברת הכנסת אלהרר, משהו לסיכום?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
כן. תודה רבה קודם כל על הדיון החשוב הזה. בהיבט של סטודנטים והתאמות למצב הקורונה אני מרגישה שרוח המפקד מלמעלה היא טובה ומה שחסר כרגע זה חידודים ובדיקה שהדבר הזה יורד לכל האוניברסיטאות ולכל המכללות. הסטודנטים בוודאי לא צריכים לסבול מהמצב הזה מעבר למה שכולם גם ככה סובלים. אני חייבת לומר שאתה מאוד אופטימי, כי לא משנה כמה פעמים - - -
היו"ר רם שפע
אני שומע את זה בערך פעם ביום.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, אבל לפעמים, אתה יודע, צריך טיפה - - -
היו"ר רם שפע
אל תדאגי, אני גם אופטימי ואני גם אוודא שכל מה שאמרנו פה יקרה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אז לעניין אריאל ובר אילן, הדברים שנשמעו בעיניי הם סופר חמורים.
היו"ר רם שפע
אני מצטער, כולם מחכים לי להצבעה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אז נמתין? מה נעשה?
היו"ר רם שפע
משפט לסיכום.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
משפט לסיכום. אני מבקשת שהוועדה תקיים דיון מעקב, גם אם הוא יהיה קצר, אבל לעקוב אחרי הדברים, בזמן הקרוב, לפני שייגמר זמן הבחינות. גם לעניין הכלכלי, צריך לעקוב ולראות שזה נעשה.
היו"ר רם שפע
מצטרף ומתחייב למעקב אחרי זה. יש לי פה רשימה של דברים שרציתי לומר עכשיו, אבל השורה התחתונה היא, פתרונות אקדמיים, בשורה כלכלית, אגב מה שאמרה נועה ממשרד האוצר, אני מקווה מאוד מאוד שזה יגיע בקרוב, והמקרים הספציפיים, בר אילן, אריאל וכו', אנחנו עוקבים אחרי זה.

אני מצטער, אני חייב לצאת להצביע בוועדה אחרת, תודה גדולה להתאחדות ולסטודנטים שנאבקים יום יום עבור כלל הסטודנטים ותודה למי שהיה איתנו בזום ולחברי הכנסת שנשארו, תודה גדולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:20.

קוד המקור של הנתונים