ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 16/06/2020

חוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש - אכיפה), התש"ף-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
16/06/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 16
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, כ"ד בסיון התש"ף (16 ביוני 2020), שעה 11:30
סדר היום
הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – אכיפה), התש"ף–2020 (מ/1321) – הכנה לקריאה שנייה ושלישית
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
אוסאמה סעדי – מ"מ היו"ר
מיכאל מלכיאלי – מ"מ היו"ר
אלי אבידר
קארין אלהרר
יואב סגלוביץ'
חברי הכנסת
מאיר כהן
מיקי לוי
אלעזר שטרן
מוזמנים
ד"ר אודי קלינר - מ"מ ראש שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות

מיכל גולדברג - משרד הבריאות

גבריאלה פיסמן - ממונה ייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

איל זנדברג - ראש תחום משפט ציבורי, משרד המשפטים

גאל אזריאל - מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

לילך וגנר - יעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

איילה וינשטיין - ע' יועמ"ש בט"פ, המשרד לביטחון הפנים

תמר ליברטי - רמ"ד יחידות מבצעיות, המשרד לביטחון הפנים

פרופ' חגי לוין - יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י
ייעוץ משפטי
גור בליי
ניצן רוזנברג
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק

הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – אכיפה), התש"ף–2020 (מ/1321) – הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר יעקב אשר
צהריים טובים לכולם, אני פותח בזאת ישיבה בוועדת החוקה, על הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – אכיפה). אני רוצה לומר כמה מילים ברשותכם. אני מתנצל על השעות ועל הדברים, אבל כולם יודעים מה אנחנו עברנו גם אתמול בלילה בבליץ של חקיקה כזו או אחרת, שעשינו בה גם דברים טובים, והרבה דברים טובים.

מה שנמצא כרגע לפתחנו זה בעצם התקש"חים למיניהם שקשורים לאכיפה, שהתקש"חים האלה נוצרו תוך כדי פרוץ המגיפה, ותקש"חים מטבעם נוצרים בממשלה, בדיונים של הממשלה. ולא בכדי המחוקק קבע שמעבר לשלושה חודשים אי-אפשר להאריך אותם אלא אם זה מגיע לחקיקה וזה מגיע לכאן לכנסת.

אז אם היינו היום במצב שאין שום חשש על שום גל שני או שום דבר, אז הדבר הטבעי והיחיד שהיינו עושים, ומביאים את זה לדיון כאן בוועדה, לוקחים את החודש, חודש וחצי, לדיון מעמיק, כדי לבנות את המסגרת הזאת, גם אם יהיה גל שני – מתישהו יהיה, ואני מקווה מאוד שלא יהיה – וגם אני חושב עדיין, כמו שאמרתי גם לגבי הנושא של העצירים, שאישרנו אתמול, אני חושב שכדאי, ואמרתי גם למשרד המשפטים, זה הכיוון שלי גם, לנסות להכין את התקנות הללו בצורה של חוק, שיכולות להיות מתאימות למגפות. קשה להכליל מגפה עם מלחמה, או טילים ומגפה אלה שני דברים שונים. אבל יש הגדרה של מחלות/ מגפות/ וירוס, ויש מלחמה או רעידות אדמה, שזה כבר סיפור אחר לגמרי.

לצערנו הרב, אנחנו בדרך כלל עושים את התקנות אחרי שאנחנו חווים את האסון או הכמעט אסון, וברוך השם שבישראל האסון היה יחסית מזערי, למרות שמדובר עדיין, לא נשכח, ב-300 אנשים שקיפחו את חייהם וכל אדם הוא עולם ומלואו, לכל אדם יש משפחה, נכדים, נינים, אחים והורים.
אבל אני חושב
לפחות בואו ננצל את המגפה הזאת, שאנחנו מקווים שהיא תהיה מאחורינו, למרות שכרגע אנחנו עוד לא יודעים, ואף אחד לא יודע, ויסלחו לי כל חברי הכנסת שהצליחו לעשות דוקטורט מהיר ברפואה ולהגיד: אין מגפה, יש מגפה. אני לא יודע. אני לא מתבייש להגיד: לא למדתי ליבה, אני לא יודע אם יש מגפה או אין מגיפה. ולחשוש אני חושש. לא מתבייש להגיד את זה. ואני חושב שאף חבר כנסת לא יכול לקחת על עצמו את האחריות.

אני מקווה שנצליח להתמודד עם ההתפשטות הזאת, שתיעצר לנו בימים הקרובים. אבל בכל מקרה, החובה שלנו כוועדת החוקה והחובה שלנו כמחוקקים זה להכין פלטפורמה חוקית לתקנות שעת חירום, שקשורות למחלות, מגפות וכו', כשאנחנו בחוק המלא, מיקי, בחוק המלא שנדון בו בחודש וחצי הקרובים, אנחנו גם נשאיר במקומות מסוימים תקנות לאותו שר, בדרך כלל זה יהיה שר הבריאות לצורך העניין הזה, שר הבריאות ואולי שר המשפטים, שיוכלו להתקין תקנות באישור הוועדה.

ואז בעצם נגיד שעכשיו נגמר הקורונה ומגיעה שפעת ספרדית. ועוד פעם הממשלה נכנסת ללחץ. יש לה כבר במדף סט של דברים שאנחנו כבר עברנו עליו, שאנחנו כבר ליבנו אותו, שאנחנו כבר בחנו אותו. וכדי להתאים אותו, כי קורונה זה בידוד ושפעת זה לא בידוד, או כל ההטבות הללו, יכולות להיעשות בתקנות כשהתקנות יגיעו לוועדה בצורה כזו או אחרת. זאת המטרה שלנו. ובימים כתיקונם, אם לא היינו חוששים שאולי אנחנו עדיין, כי אנחנו רואים שעדיין במדינת ישראל נדבקים כל יום בין 100 ל-200 איש, בפיזורים כאלה ואחרים.

לכן יש לנו עוד חובה היום, כשהחובה שלנו היום היא גם – אני לא יודע אם לקרוא לזה, יש מונח משפטי, אם להאריך את התקש"ח או לחוקק את התקש"ח לתקופת זמן קצרה, עד שאנחנו נגמור את החוק הגדול, כדי לתת עדיין את האפשרות לגורמי האכיפה לאכוף דברים שאנחנו רוצים שיאכפו אותם ורוצים שיקרו. הרי אין ספק שלא נוכל לעבור על החוק בצורה המלאה, כמו שנעשה בחודש וחצי הקרובים.

ננסה לתקן כמה דברים על הדרך, אבל אני אומר עוד פעם גם לחברי הוועדה: בראייה שלי, כי אני לא יודע אם אתם יודעים או לא יודעים, היה אתמול לחץ כבד שנעשה ישיבה בלילה ונעביר את התקנות בלילה, ואנחנו לא הסכמנו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כל הכבוד שלא נשברת. מה קרה?
היו"ר יעקב אשר
אם זה היה בשעה סבירה יותר, הייתי עושה את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני מבקשת הצעה לסדר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא יכולת לעשות את זה במקביל, כי אני הייתי עסוק במליאה בכל הנאומים שלי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא רק אתה, מיקי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כן, ושאר החברים.
היו"ר יעקב אשר
מיקי, תרשה לי להחמיא לעצמנו, גם לצוות המשפטי, שאני את חוות דעתו שמעתי גם אתמול. גם אני עצמי לא אהבתי את כל הדבר הזה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מצוין, כל הכבוד.
היו"ר יעקב אשר
ובלי קשר אם יכולנו להביא אותך או לא יכולנו להביא אותך, אתה יודע, יש סעיף 98, 99, 101 – סתם אני זורק. לא רציתי. הרגשתי לא נוח שדבר כזה - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כל הכבוד.
היו"ר יעקב אשר
תראה, יש דברים שקורים גם באישון לילה. אם נגיד חוק, עברה הסתייגות אחת, הצליחה האופוזיציה לגנוב על הדרך, ויורדים לוועדה לתקן, אז זה חלק מהמשחק הפרלמנטרי, זה יכול לקרות גם באישון לילה. יש גם דברים נוספים שאתה יכול לעשות באישון לילה תוך כדי הצבעות. אבל לשבת ולדון את הכמה שעות שאנחנו כן צריכים היום, אנחנו צריכים היום כמה שעות, לצורך כל החוק אנחנו נצטרך לפחות 45 יום, אבל את הכמה שעות האלה – לא הייתי מוכן לעשות את זה וזאת הייתה העמדה שלי.

הכוונה שלי, ואני רותם אתכם לצורך העניין הזה גם כן, כמובן בהסכמה, זה יהיה מבחינתי הדבר הכי חשוב, אני חושב שגם זה אפשרי, לדון בזה עכשיו, לסיים את זה היום, אחרי שנדון בכל הדברים ונראה מה אנחנו יכולים לעשות תוך כדי תנועה בשלב הזה. וכבר בימים הקרובים נתחיל לקבוע דיונים קבועים בנוגע לחוק.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יש עוד תקש"חים בדרך.
היו"ר יעקב אשר
רגע, יש לנו עוד תקש"חים.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני מבקשת הצעה לסדר.
היו"ר יעקב אשר
בוודאי, קארין. בוודאי. לא חשבתי אחרת.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
הצעה לסדר גם.
היו"ר יעקב אשר
וזה נכון מה שאתה אומר, יואב ידידי, שיש לנו עוד תקש"חים. יש לנו אחד שכבר נמצא, העצורים שאנחנו צריכים לדון בו. יגיעו עוד כמה בדרך, חלקם יוכלו גם בצורה כזו או אחרת – תראה, יהיו הרבה מונחים והרבה דברים שאנחנו נלמד פה תוך כדי תנועה, שיעזרו לנו כל תקש"ח בזה שלו.

אבל דבר אחד אני לא רוצה לומר: אני לא רוצה להגיד שאנחנו לא נוכל לעמוד בעומס, כי אנחנו קודם כול נעמוד בעומס הזה. נעמוד בו. כי אם אנחנו נגיד שאנחנו לא נעמוד בעומס, אז ינסו להעביר את זה בצורות כאלה ואחרות, שוודאי מן הראוי שהדברים הללו יעברו כאן בוועדת החוקה, שזו המסננת הטובה ביותר הקיימת היום במערכת הפרלמנטרית מבחינתנו. אני רואה הנהונים חזקים מאוד של משרד המשפטים לעניין הזה, וזה נותן לי רוח גבית ותודה.
ולכן אני באמת מבקש
היום בלי נאומים, עד כמה שאפשר. הצעות לסדר כן, אבל תכוון קודם – הריני מכוון בהצעה לסדר לצאת ידי חובת הנאומים.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יש לי הצעה שלא תוכל לסרב לה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מיקי.
היו"ר יעקב אשר
גם את תכווני, קארין. גם מרחוק אפשר לכוון.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני מכוונת תמיד.
היו"ר יעקב אשר
ומכאן והלאה ניכנס באמת לדיון מקצועי, אמיתי ומהיר מבחינתי, כי אני כן שואף, ואני אומר לכם: שורה תחתונה מבחינתי, אני לא רוצה להשאיר כאוס כזה, ששוטר לא יכול - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
תיכף נדבר על הכאוס.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תיכף נדבר על זה.
היו"ר יעקב אשר
רגע. אני אומר לכם את הצהרת כוונותיי. אני רוצה להעביר את זה היום, ואנחנו בעזרת השם גם נעביר את זה היום. ואני כמובן מעדיף שזה יהיה בכוחות משותפים. אגב, גם נעשתה עבודה מקדמית של הצוותים שלנו ומשרד המשפטים, להוריד כמה שיותר דברים שאפשר תוך כדי תנועה, זאת אומרת דברים שלא צריך או להגדיר אותם יותר נכון או להגביל אותם. גם ניכנס אנחנו לכמה נושאים שהם כואבים לנו ובוערים לנו. יואב סגלוביץ', הצעה לסדר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
רגע, מה איתי?
היו"ר יעקב אשר
יואב ביקש קודם, קארין. יואב, בבקשה. לאחר יואב תהיה קארין; ולאחר מכן, בשביל הגיוון, ניתן לאוסאמה; ויסיים מיקי לוי. תכוון קודם, שאתה יוצא ידי חובת הנאומים.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני אצא ידי חובת קונקרטיזציה של הדברים שקורים פה.
היו"ר יעקב אשר
זה מסובך לי.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני אדייק את הדברים שאני אומר. יעקב, אתה אומר שאנחנו מוגבלים בחובת הצגת הדברים, נראה לי שלממשלה לא מזיז בדרך שבה היא מעבירה חוקים, לא בסדר, לא בהיגיון ולא בחשיבות שלהם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ולא בנוכחות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
עכשיו, אני אתן את הדוגמה הכי פשוטה, תסתכל על הקהל הקדוש שנמצא פה עכשיו, במירכאות. מי נמצא פה? חברי האופוזיציה.
היו"ר יעקב אשר
ציינתי את זה בהתחלה בעדינות. בעדינותי כי רבה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אתה אמרת את זה בעדינותך כי רבה, ואני אומר לך: ממשלה שרוצה להעביר חוק, יכולה לעמוד ולהגן עליו, יעמדו פה אנשיה, לא רק בעלי המקצוע ממשרד המשפטים. הדבר הזה מלווה אותנו מתחילת הדרך פה בדיונים בוועדה. ואני אומר לך, אדוני: בלי כל קשר למה שקורה מתחת לפני השטח, אתה צריך להעביר את המסר של הדבר הזה. זה לא עסק של אופוזיציה ולא עסק של קואליציה, נוגעים פה בחוקים האלה בזכויות הבסיסיות ביותר, ולא נמצאים פה לא אנשים מאף אחד, חוץ מאדוני, כיושב-ראש הוועדה. זכויות לא חשובות לאנשים במפלגות אחרות? אז אני אומר את זה קודם כול כפתיח לסיפור, גם אם הוא ארוך.
היו"ר יעקב אשר
וגם אם הוא כואב.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
והדבר השני שאני רוצה להגיד זה על העניין עצמו. אני לא נבהל כל כך מהר. מדובר פה כל הזמן על מגפה ועל נגיפים. אני רוצה לדבר על מגפה אחרת: יש מגפת התקש"ח. ומי שאמור לטפל במגפה הזו זה רופאים לבריאות הציבור שקוראים להם חברי כנסת, זה אנחנו. והדרך לטפל במגפה של התקש"ח היא דרך שכל ישר, זמן להתלבטות. שכל ישר אין פה, זמן אין פה.
היו"ר יעקב אשר
איפה פה?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
פה בבית הזה. כי אם אתה רוצה להעביר את זה היום - - -
היו"ר יעקב אשר
למעט השולחן הזה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, השולחן הזה הוא שולחן של קבלני ביצוע של דברים רעים. והדבר הזה הוא חוק רע. ואני אגיד רק שתי מילים בהקדמה: החוק הזה הוא קודם כול מתחיל ב-45 יום. מה קרה? הדבר הנוסף שהחוק הזה עושה, ואני אגע רק בסעיף אחד. ואם אדוני אומר לי שהוא מוריד אותו עכשיו, ואני אוריד עוד שני סעיפים, אפשר להגיע להבנות. אבל לא יהיה מצב, לא יהיה מצב, אני מפנה את אדוני כבר עכשיו, בסעיף 8 - - -
היו"ר יעקב אשר
לא לנהל איתי משא ומתן כבר עכשיו. בואו נלמד את הדברים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, הוא מפנה לתשומת ליבך.
היו"ר יעקב אשר
לא, אל תאתגרו את עצמכם ואל תאתגרו אותי, כדי שנוכל באמת לראות את הדברים. אני לא יודע על מה אתם מדברים.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
תנו לי להשלים. אמרתי: אנחנו מטפלים פה במגפת התקש"ח, והמקום הזה הוא המקום שבו רופאי הציבור, שחברי הכנסת ישמרו על הזכויות של האזרחים פה. לא כלאחר יד. אתמול חוק נורבגי עבר – יפה מאוד. בוועדה פה השחתנו זמן לריק בשביל שייכנסו עוד חברי כנסת. מכניסה של חברי כנסת לא נפגע אף אחד מהזכויות האזרחיות. פה בחוק הזה, אתה רוצה, אדוני, להעביר אותו היום, הממשלה רוצה להעביר אותו היום ולפגוע.

ואני אתן לך את הפגיעה האחת המשמעותית והראשונה. הוא כתוב היום כך בסעיף 8(א)(3) – אני קורא חלק מהסעיף – "שוטר או מפקח שהוא עובד מדינה כאמור בתקנה 7(א)(2) רשאי להיכנס למקום המשמש למגורים גם שלא על פי צו של בית משפט, לשם פיקוח והטלת קנס מינהלי" וגו'.

עכשיו, תראה, שמעתי את הציוצים של שר המשפטים, של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון: לא יקום ולא יהיה. אתה היום הולך לאשר כניסה של שוטר. אני הייתי במשטרה הרבה מאוד שנים. זה מעולם לא היה החלום שלי.
היו"ר יעקב אשר
כשאתה אומר: אתה הולך היום לאשר – תשים סימן שאלה מה אני הולך לאשר ומה לא.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני שם סימן שאלה על ראשו של שר המשפטים, ועל ראשו של כל מי שמדבר בשבחן של זכויות אזרחיות וזכויות הפרט. זה מגיע לפה ככה כלאחר יד. אחרי לילה שלם של דיונים שכולם פה עייפים, לטפל בדבר שהוא מנשמת אפו הכי בסיסי, להיכנס לחצרו – למה? כי יש מגפת הקורונה.
אז אני אגיד לך משהו
יגידו לי נציגי הממשלה כמה אירועים כאלה הם חוו בפועל שצריך את החוק הזה. כי בסוף אני לא אומר ששוטר, בהינתן שלא הגיעו הבדיקות והוא נכנס לבידוד, לא צריך שיהיה לו את האפשרות החוקית במצב תיאורטי. אבל בסוף זו שאלה: כמה מקרים כאלה קרו שהצדיקו מעשה פוגעני כזה?
היו"ר יעקב אשר
חד משמעית.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אדוני, אני אומר לך: לא תראו אותי הרבה פעמים מתרגז. זה מעצבן אותי משלושה מישורים: מהחפיפיות, מחוסר האכפתיות וחוסר הזמן. החפיפיות של הממשלה; חוסר האכפתיות של כל מרכיבי הממשלה הזאת, חוסר האכפתיות של כל חבריי לכנסת, קואליציה ואופוזיציה. זה לא סיפור של אופוזיציה וקואליציה, זה סיפור של זכויות אזרחיות. אז יש לי אלף ואחד סיפורים – אלונקות ונכנסים והקורונה – אני לא נבהל מהקורונה. אני חשבתי בכלל שאנחנו עוסקים בחוקי סיפוח אוטוטו. החזירו את הקורונה?
עכשיו, אני אומר
אפשר להגיע לחוק מאוזן, שמאפשר תהליך המשכי, שיהיו כן סמכויות לפקח, כי יש פה נגיף שצריך להתמודד איתו. כניסה לתוך בית פרטי של אדם ללא חשד, ללא צו?

עכשיו, יש פה סעיף של התקהלויות. אני פונה לחברי משרד המשפטים: אפילו אין פה החרגה שאומרת מהי אותה התקהלות. ואם זו הפגנה? ואם זו הפגנה? אז אני אקריא את הסעיף.
היו"ר יעקב אשר
לא, רגע, יואב.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אדוני, אתה נתת פתיח מאוד מחבק. אני רוצה להגיד לך משהו.
היו"ר יעקב אשר
מחבק את מי?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אתה מחבק אותנו כחברי הוועדה, אתה משבח אותנו על עבודתנו הנאמנה. ואני אגיד לך משפט אחד אחרון, בזה אני אסיים.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. רגע, יואב, אני אתן לך גם ארבע משפטים. אבל אני לא רוצה להיכנס – זאת אומרת, לא אכפת לי שתקריא - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני לא מקריא, אני מסביר לך רק שני דברים.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו נגיע לזה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אבל אני לא רוצה להגיע לזה ככה.
היו"ר יעקב אשר
מה זה ככה?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני אגיד לך מה זה ככה.
היו"ר יעקב אשר
אני בא ככה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
המצב הנפשי של יושב-ראש הוועדה הוא כזה שבואו נעביר את זה היום.
היו"ר יעקב אשר
מה המצב? המצב הנפשי שלי יציב מתמיד, יציב מתמיד.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אוקיי. אז תן לי לחזק את יציבותך ולהקריא לך את סעיף 2.
היו"ר יעקב אשר
יציב מתמיד. ואני מבקש שלא ינסו את זה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
"שוטר רשאי להורות על התפזרות של התקהלות" – על סמך מה? אני לא יודע מה כוונת המחוקק פה, אולי נשמע הסבר.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
שתי הנקודות האלה פוגעות בזכויות הכי בסיסיות.
היו"ר יעקב אשר
יואב, אתה תשמע אותי עוד היום במשך היום. האמן לי.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אבל, אדוני, אני אומר לך מה צריך לעשות עם הדבר הזה. להתקשר עכשיו, להגיד להם: קחו את הדבר הזה מפה.
היו"ר יעקב אשר
לא, קחו – לא. אני לא אעשה את זה. זה הדבר הכי קל. לא, אני אגיד לך, תקשיב עד הסוף. אם אני אומר להם: קחו, אז קודם כול אני אהיה גם לא אחראי, ואתה יודע מה? אני גם לא אמיץ, בגלל שאני רוצה להתמודד עם זה כאן. שוב, במסגרת שני המשקלות ששמתי קודם: בריאות הציבור וחופש של הציבור.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
ונתונים, נתונים, נתונים, אדוני.
היו"ר יעקב אשר
רגע. ונתונים, עד כמה שאפשר.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אין פה נתונים. דברי הסבר אין פה.
היו"ר יעקב אשר
רגע. בשביל זה הזמנו אנשים ואנחנו נשמע. אני רק אומר דבר אחד, שכולנו יודעים: האויב של הטוב הוא הטוב ביותר. ואנחנו נגיע גם לטוב ביותר, אבל לא כאויב, נגיע אליו גם במהלך הדיונים הרחבים יותר, כי אחרת בוא נקיים עכשיו את כל הדיון ונאשר את זה ונלך הלאה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אפשר לקבל צו כזה גם לאכיפה של מעצרי בית של אנשים שפגעו בנשותיהם ויש להם צו? גם שאני אוכל להיכנס חופשי? ועל פדופילים גם? בואו נלך עד הסוף, בואו נלך כמו שצריך, בואו נעשה משטרה טובה.
היו"ר יעקב אשר
זו הצעת חוק אחרת, שאני אדון בה בחפץ לב.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, זה טירוף הדעת. זה מה שזה.
היו"ר יעקב אשר
אבל אני אומר רק דבר אחד: אני לא מחזיר להם את זה. אנחנו מנסים לדון, ננסה לתקן. אני מקווה. חבל שאתה כבר לובש על עצמך עטרת ייאוש.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
ייאוש? מה שאתה מזהה זה ייאוש?
היו"ר יעקב אשר
כן. שלא נוכל לתקן.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
עוד פעם נכשלתי.
היו"ר יעקב אשר
שלא נוכל לתקן.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
עוד פעם נכשלתי.
היו"ר יעקב אשר
אז נכשלת, תתקן את זה תוך כדי תנועה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
להיפך, אני רוצה להרחיב את זה גם למעצרי בית, לנשים, לפדופילים, לסוחרי סמים.
היו"ר יעקב אשר
כדי לעבור מייאוש לשמחה, אני עובר ישר לקארין, הצעה לסדר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב-ראש, קודם כול אני רוצה להצטרף לדברים הנכוחים של יואב. תשמע, יש פה איזה אירוע שהוא קצת מטורלל. אמרו לנו: ממשלת חירום קורונה. ממשלת חירום קורונה מתעסקת קודם כול בקורונה. עכשיו, התקנות האלה פקעו אתמול בלילה. כמה זמן ידעו שהם יפקעו? המון זמן. ובכל זאת, הדבר שבחרו לעסוק בו קודם, בסדר-היום של המליאה – מילא הגיעו לזה אתמול, פתאום נזכרו, שומו שמיים, זה נגמר. אבל סדר-היום של המליאה היה כזה שאי-אפשר היה בכלל לדון בזה קודם, כי קודם כול נורבגי, קודם כול הפוליטיקה. אחר כך הקורונה, כשיהיה זמן.

עכשיו, זה כשלעצמו מראה על סדר-היום של הממשלה ושל הקואליציה. אני מאוד מצרה על כך שהיחידים שבאמת מתעסקים בעניין, אדוני היושב-ראש, זה נציגי מפלגת יש עתיד. אולי קצת מהאופוזיציה, אין אף אחד בחדר, וזו לא הפעם הראשונה.
היו"ר יעקב אשר
הרשימה המשותפת נמצאת כאן.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אה, והמשותפת – סליחה, אוסאמה ידידי. זה נכון, אוסאמה הוא חבר שמגיע כל הזמן. אני אומרת לך: זה פשוט מחריד בעיניי. וזה באמת לא עניין של קואליציה ואופוזיציה.
ואני אגיד יותר מזה
בשם הקורונה נראה שהכול מותר. וזה דבר שהוא לא יעלה על הדעת, באמת לא יעלה על הדעת. העניין הזה של להיכנס לחצרות, בלי צו, בלי חשד, אי-אפשר להסכים לו. אי-אפשר להסכים לדבר הזה.
עכשיו, אני לא אומרת
להחזיר להם; אני לא אומרת: בואו נטמון את הראש. אבל אני כן אומרת, שמשרד המשפטים חייב להבין לפנינו, שזכויות אדם לא יכולות ליפול כל פעם שהמצב טיפה מורכב. צריך לדעת לחיות ביחד. אמרנו: נחיה עם הקורונה – צריך לחיות גם עם זכויות אדם. אי-אפשר לבטל את הזכויות האלה, כי טיפה מורכב לנו. זה לא יקרה.

אני בכל מקרה באופן עצמאי לא אתן יד להצבעה שתגדיר למנוע התקהלויות, להיכנס חצרות, לעשות מה שבראש שלנו. ולא, אני לא רואה איך יצליחו לשכנע אותי. אני אשב, אני אקשיב בקשב רב, אבל אני אומרת לך: אני לא מצליחה להבין את האירוע הזה.
ואני, אדוני, במקומך, אמרתי לך
אתה זה שקובע בסוף. אתה רוח המפקד, אתה נותן את הטון בוועדה. ואני אומרת לך, אדוני: ההתנהלות צריכה להיות ברמה כזאת שהם יבינו, שהם לא יכולים לבוא אלינו תמיד בדקה ה-90 ולהגיד: האחריות היא עליכם – לא, האחריות היא משותפת. היא גם עלינו, אבל היא גם עליהם.

התוצר שיוצא תחת ידינו, אולי אנחנו נהיה חתומים על ההצבעה, אבל הם גם צריכים להיות חלק מהעניין. תיקח בחשבון שאם תיפול טעות תחת ידינו, זה יהיה אנחנו; אם זה יצליח, זה יהיה הממשלה. וזה דבר שהוא לא יעלה על הדעת, בטח לא בתקופה כזו. אני לא מקבלת את האירוע הזה. אני מאוד שמחה שסירבת אתמול לדיון בלילה. זה פשוט לא יעלה על הדעת. ואני מאוד מקווה שהטיעונים שיישמעו יהיו טיעונים הגיוניים. כרגע אני לא מוצאת באירוע שום היגיון. אבל אני מצפה לטיעונים שלהם. תודה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אוסאמה סעדי, ולאחר מכן מיקי לוי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, חברתי קארין אמרה שתמיד באים בדקה ה-90. אז הוא אומר מעולם הכדורגל: זה לא בדקה ה-90, זה אחרי שהסתיים המשחק. הסתיים המשחק. אתמול הסתיים המשחק. אם עכשיו יש אנשים שמפרים את הבידוד ומדביקים אנשים – האחריות על מי, אדוני היושב-ראש? עלינו? עליך כיושב-ראש, שאתה עושה מעל ומעבר? עלינו אופוזיציה, שאנחנו צריכים להתנגד לכל מה שמביאה הממשלה? זה על הממשלה.

וזה היה ידוע, זה לא כאילו סוד כמוס, שפתאום זה צץ. הסתיימו התקנות האלה. ידעו את זה. מאז שחוקקו את זה, ידעו שהתאריך האחרון הוא 15 ביוני. אז מה קרה? יש דברים חשובים יותר כנראה לממשלה. ואתמול היה סדר-יום חבל על הזמן, נשארנו עד 06:00 לפנות בוקר. ובמה התעסקנו? בחוקי קורונה, אפילו זה עבר כאשר במליאה היו לא יותר משבעה אנשים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
7 נגד 2.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
7 נגד 2. בלי דיון. בכל זאת, אדוני היושב-ראש, אומרים שחברי הכנסת לא עובדים. אבל אתמול התחלנו ב-09:00 בבוקר וסיימנו למוחרת ב-06:00 בבוקר. לא מתלוננים, עובדים, ואנחנו מוכנים לעבוד. אבל כאשר מביאים חוקים קשים, הביאו את החוק למנוע, אדוני היושב-ראש, והזכרתי אותך אתמול, שאפילו לקחו את המיקרופונים מהיציע, ואני וחברי מיקי לוי יושבים ביציע למעלה, לא באולם. ואז היושב-ראש אומר: אתם יכולים לדבר מלמעלה, אדוני היושב-ראש. ואנחנו עולים למעלה – אין מיקרופונים אפילו. סגרו את הבאסטה. ואז הביאו את החוק, תראה איזה חוק, אדוני היושב-ראש: חוק למנוע - - -
היו"ר יעקב אשר
תגיד לי: בשביל זה הגעת הבוקר לפה עם מגאפון כזה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן. אז, אדוני היושב-ראש, הביאו חוק שמונע ביקור של מבקרים ועורכי דין בבתי סוהר, למשך שנה. ואני הזכרתי אותך, אמרתי: חברי יעקב אשר, יו"ר ועדת החוקה, הגיש הצעה דחופה שביקשנו להצטרף אליה, למה מאשרים רק לשני מבקרים? מה עם נכדים, שחודשים לא רואים?
היו"ר יעקב אשר
ילדים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הגבלה של פגישת עורך דין-לקוח. טירוף. אי-אפשר לשים פיברגלס כזה? ראיתי הרבה בתי מעצר בחיים שלי, אצלי עם טלפון היו מדברים. איך נתתם יד לדבר הזה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ואז כשביקשנו להתנגד, אני וחברי מיקי לוי, כעסו עלינו החברים: מה אתם מדברים בשעה 05:30 לפנות בוקר? תנו להעביר את זה ככה. זו רמת הדיונים שאנחנו מקיימים פה בכנסת. וזה בצדק. חברות כנסת וחברי כנסת, חלקם לא החזיקו מעמד 20 שעות על הרגליים.

ועכשיו מביאים לנו, אדוני היושב-ראש, את החוק הזה, שיש פה פגיעה קשה ביותר בזכויות אדם ובזכויות בסיסיות. ותראה, אני גם פונה למשרד המשפטים: למה בחוק הקורונה הגדול אתם לא מכניסים את מה שכתוב בהוראה הזמנית ל-45 יום? אני לא מבין. וציטט חברי יואב וגם קארין, למה פה מאפשרים פה כניסה לבתים בלי צו של בית משפט, כאשר בחוק הגדול, שעוד נריב עליו, כנראה בעקבות המון תלונות של הציבור.

ואני מפנה אותך, אדוני היושב-ראש, לסעיף 26 לחוק הקורונה הגדול. גם מצטט מילה במילה את הסעיף הזה של 8(א)(3), אבל שם, תראה איזה פלא, בסעיף (3): להיכנס למקום, לרבות לכלי תחבורה שהוא נייח, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים אלא על פי צו של בית משפט. זה משרד המשפטים.

אז אתם רוצים שנהיה אחראיים? בבקשה. אנחנו מרימים להנחתה, אדוני היושב-ראש ומשרד המשפטים והממשלה שלא נמצאת כאן. רק אנחנו חברי האופוזיציה פה. גם אם חברי לא היה יושב-ראש הוועדה, גם הוא אולי לא היה פה, ואז אנחנו היינו לבד פה בחדר.
היו"ר יעקב אשר
למה סתם להגיד?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל אתה יושב-ראש ואנחנו מכבדים אותך. אז בבקשה, שייקחו את מה שכתוב בסעיף 26, שיכניסו לכאן, ואז אנחנו מעבירים את זה. בבקשה, יאללה.
היו"ר יעקב אשר
מה כתוב בסעיף 26?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אותו דבר. להעתיק. זו הצעת חוק ממשלתית. מיקי גם יחזק את דבריי.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה, חבר הכנסת מיקי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, בוקר טוב לך. באמת עברנו לילה קשה. ואני תוהה: יש מפלגה אחת שבשם הקורונה נכנסה לממשלה כדי לשאת את האלונקה. ואין לה עניין בכלל בחוקי הקורונה, ראה זה פלא, כחול לבן – לא מעניין אותם. למה הם באו? הם באו לחוק הנורבגי-ישראלי, שמאפשר כניסה של ארבעה חברי כנסת לתגבור מפלגת כחול לבן. אבל בקורונה, ליבת העשייה, שבשם זה הם נכנסו לממשלה, לא רואים אותם, התנדפו. זה לא מעניין את מפלגת כחול לבן, שזה היה הטיקט של כניסה לממשלה. עכשיו, את האלונקה כנראה נושאים אנשי האופוזיציה, איתך, כי אתה מוביל, ואנחנו מעריכים את העניין הזה.

אני אחזור בקצרה, כי זה כבר נאמר: על סעיף 8(א)(3) "להיכנס למקום, לרבות למקום שמשמש למגורים". אנחנו השתגענו. מה קרה? איפה קניינו של אדם? מה זה הדבר הזה, להיכנס אליי, אליך, אליה לבית ללא צו של בית המשפט. מה זה הדבר הזה? גם כאשר מתבצעת עבירה ושוטר רוצה לרדוף ולהיכנס, הוא צריך קשר עין. הוא יבוא וייכנס? מה הוא יעשה? יביא את הימ"מ לפרוץ את הרב-בריח? מה הוא יעשה ללא צו של בית משפט? אם הייתם אומרים: וואלק, יש ידיעות, נלך עם צו של בית משפט. כמה מקרים כאלה היו כדי שיגידו: אוקיי, זה מחויב, כי יש אלפים, עשרות אלפים? מה הטירוף הזה של פגיעה בזכויות אדם ופגיעה בקניינו של אדם? בואו נלך לסטטיסטיקה, כנראה שבודדים. ואני אומר לכם: אני חרד מפגיעה. זוהי תחילת פגיעה בזכויות אדם.

עכשיו, יותר מכך, שוטר יבוא, ואני בצד של השוטר בדרך כלל, יראה התקהלות, יבקש לפזר אותה. על בסיס מה? על בסיס איזה יסוד? מה הדבר הזה? הרי גם כיום יש הקלות בהתקהלויות של האנשים. זה אומר: פתחו אולמות אירועים ופתחו אפשרויות של מסעדות. מי נותן לו בדיוק את קנה המידה של ההתקהלות, אתם יכולים להגיד לי? מה הקנה מידה? אין, זה הכול פרוץ, חברים. זה פרוץ לחלוטין.

אדוני, יש לי באמת כבוד רב אליך, גם על איך שניהלת את הוועדה מתחילתה של הדרך. ואני מתעלם מזה שלכחול לבן לא מעניין את הסבתא מה קורה ואיך קורה והם לא נמצאים כאן, מלבד חברי האופוזיציה ואתה כמובן. אני אומר לך, אדוני: אם נגיע להסכמות על פי סעיף 26, כמו שאמר חברי אוסאמה - - -
היו"ר יעקב אשר
מיקי, הצעה לסדר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
רגע, שנייה. לא, אני נותן לך הצעה שאתה לא יכול לסרב לה, תאמין לי.
היו"ר יעקב אשר
רגע, אני יודע. אבל אני נותן לך ייעוץ - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מטה אוזן.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה שתגיד את מה שאתה רוצה להגיד, רק תעשה לי טובה, אל תיכנס לפרטי פרטים ותקבע אותם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא מקבע.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו הולכים לדון היום בכול. נעשה את זה מהר, עניינית. בוא נראה למה נוכל להגיע. אתה יכול להגיד באיזה נושאים, אבל אל תקבע לי מראש מה מזג האוויר, מי השופט, כי יכול להיות שאנחנו נגיע לזה ביחד. בלי להיכנס לפרטים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, לא קובע. אני נותן הצעה, כמו שאומרים, if you want to shoot – shoot. אתה לא תוכל לסרב לה. ככה נאמר. וההצעה היא: אם נתקן את הסעיף הזה, ונכניס תחתיו את סעיף 26 לצורך העניין, אני אומר לך: הוועדה, אתה, אנחנו נחסוך אלפי הסתייגויות, זמן רב. אנחנו נבוא לקראתך כמעט בכול, מכול, כול. אלה הסעיפים של זכויות אדם שמפריעים לנו. ויואב ואני, וגם אוסאמה במידת מה, כי הוא בא מהצד המשפטי, באים עם כובע של התפקידים הקודמים שלנו. לכאורה אנחנו אומרים: וואלה, זה על הבסיס של עבריינים – לא כולם עבריינים, לא כולם עבריינים.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ואני רוצה למנוע את הפריצה של שוטר לקניינו של אדם. ואם תקבלו את זה, ולא אכפת לי אם תעשה התייעצות או משהו, אני אומר לך: כל ההסתייגויות יורדות.
היו"ר יעקב אשר
בוא, מיקי, יש לך טעות אחת. אם אתה חושב שאני פתחתי את הישיבה הזאת, כשקיבלתי הוראות ממישהו - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא. אני לא חושד בך. אני מכיר את היושרה שלך.
היו"ר יעקב אשר
זה לא רק יושרה, אני גם לא אוהב להיות - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני מכיר אותך לא מהכנסת, אני מכיר אותך מ-2007.
היו"ר יעקב אשר
ייאמר גם לשבחן של הרשויות למיניהן: אף אחד לא הציב לי קווים אדומים, אף אחד לא אמר לי: אל תיגע בזה, בזה אל תיגע, תעביר לי את זה, תעשה הוקוס-פוקוס, ושמיקי לוי יצביע ואפילו לא ינאם שלוש דקות. הרי זה דבר שלא קיים בעולם, שלא תנאם שלוש דקות או שלוש שעות.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מה זה שלוש דקות בשבילו.
היו"ר יעקב אשר
ולכן אני אומר: אין לי שום הגבלות. אין לי שום הגבלות. אני אקבע – לעצמי, כל אחד לעצמו כמובן – אקבע את ההגבלות תוך כדי תנועה, שגם נלמד אותן. ולא יקרה כלום בסוף, אם אתה חשבת נגיד על דרגה עשר במשהו מסוים ובסוף תגיע למסקנה שחמש גם מספיק, אותו דבר גם אצלי – אם אני חשבתי ארבע, אני יכול לבקש אפילו חמש או שש. אני אומר: בוא נעשה את זה באמת הכי פתוח. אם בסוף יהיה מצב שבו בדברים מסוימים אני ארגיש שאין ברירה ויש דברים שאני לא יכול להסכים איתם, אז זה ילך בצורות שזה הולך בפרלמנט וכו'. אני כמובן מעדיף שלא. אני חושב שכולנו רגישים, כל האנשים שיושבים פה.

ואני יודע שגם הצוות המשפטי שטיפל בזה וגם האנשים במשרד המשפטים מבינים שיש פה נקודות שאנחנו צריכים לתקן אותן. יש דברים שצריך לתקן אותם היום, ויש דברים שנתקן אותם במהלך התקופה הקרובה, ואני לא נכנס כרגע לכמה התקופה. כרגע מופיע מה שמופיע – גם על זה אנחנו נדבר תוך כדי תנועה.

אבל אני רק אומר, קודם כול כי דיברת מצוין, זאת אומרת מעבר לדברים הפוליטיים שמותר לכם לומר אותם, זה בסדר: הנקודות הן נקודות שאני גם רוצה לדון בהן. אבל אני רק מבקש לעשות את זה כרגע לא בצורה הפופוליסטית של העניין אלא באמת לטובת העניין.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יש לנו ניסיון, עם זה, אנחנו מכבדים אותך, רצינו לתת לך זרקור.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק. ואת זה אני רוצה. ואני כן רוצה לעשות מאמץ - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו לא פופוליסטים, יעקב, זה לא יפה מה שאתה אומר.
היו"ר יעקב אשר
לא אמרתי את זה. לא אמרתי. אבל מה שאני מה שאני כן אומר, שכן חשוב לי לנסות ולגרום לכך שמדינת ישראל לא תישאר בלי אכיפה. זה חשוב לי, ולכן אני רוצה להאיץ.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
ולנו לא חשוב? די, נו, יעקב.
היו"ר יעקב אשר
לא. ובגלל שזה חשוב גם לכם, אז רציתי להבהיר שזה חשוב גם לי, קארין, זה הכול.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אה, אוקיי. בוא נבהיר.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
- - - שזה חשוב לממשלה אחרי הרגע האחרון.
היו"ר יעקב אשר
זה נכון. אוקיי, חברים, אז אנחנו נתחיל את הדיון. אנחנו נעשה את זה בצורה הזאת: גור גם יגיד אולי שתי מילים בגדול, כי אם אתם רואים, מיקי, בהצעת החוק שנמצאת אצלכם יש הרבה מאוד – מיקי, כן כדאי שתהיה איתנו פה, אני עכשיו הולך לשיטת העבודה מה שנקרא.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אני איתך.
היו"ר יעקב אשר
אם אתם רואים, יש בו הרבה חלקים באדום של "עקוב אחריי" וכו' – היו פה שינויים, היו פה עבודות. אני הייתי פחות בתוך העניין, יותר הצוות, כמובן בדיבורים גם איתי. ולכן יש פה הרבה מאוד תיקונים והרבה מאוד דברים, שבעצם רובם הגדול זה להיטיב ולהוריד ממה שהיה קודם בתקש"חים. זאת אומרת, מה שמגיע לפה עכשיו הוא הרבה יותר מרוכך, חוץ מאותם דברים שאתם דיברתם עליהם, שאנחנו נגיע אליהם גם כן.
שיטת העבודה תהיה
אנחנו נקריא חלק – פרק או לא יודע איך תגדיר את זה – נדון בו, נשמע את הדעות של כולם, ואז נקבל החלטות לאיזה שינויים אנחנו מגיעים ביחד תוך כדי תנועה. אבל אני באמת מבקש: בוא נעשה את זה הכי ענייני. ואני מבקש מהיר לא על חשבון הענייניות, זאת אומרת לא על חשבון מה שצריך לומר כדי להגיע לליבון אמיתי, אבל בואו נאמר שאת הנאומים ואת הדברים האלה לשמור לסוף. אני מבטיח שאם לא נגיע להסכמות, אני אתן את הזמן גם לנאומי תקשורת מה שנקרא, שזה לגיטימי לחלוטין. גור, הכדור אצלך.
גור בליי
טוב, תודה. אז באמת בעיקר אני חושב שנציגי הממשלה יסבירו את הסעיפים השונים, אני אגיד רק כמה מילים. דבר ראשון, באמת קיבלנו את הדבר הזה לוועדה רק ב-04:00 בבוקר. זאת אומרת, אחרי הפקיעה. הוועדה היא בוודאי לא זאת שעיכבה את זה, היא קיבלה את זה, כמו שאמר חבר הכנסת סעדי, כבר אחרי ה-90 דקות. ואנחנו עשינו איזושהי עבודת הכנה מוקדמת לפני זה, אבל כל הבעייתיות בדבר הזה כבר, אני חושב, עלתה, וזה ברור מאוד שהדבר הזה הוא מאוד מאוד בעייתי מבחינת העיתוי, ומכניס אותנו לסעד מאוד מאוד בעייתי. שוב, לא באשמתה של הוועדה אלא באשמת הממשלה בהקשר הזה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זו בהחלט אשמת הממשלה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני כאן רק מציין, גור, עכשיו שלחו לי את מכתבה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורכת דין עמית מררי. והיא אומרת כאן: חייב שהציבור ידע מי אשם בכל הדברים האלה. והיא מציינת כאן שהתקנות האלה פוקעות ביום 15 ביוני 2020, אולם למרות התראות, אדוני היושב-ראש, התראות חוזרות ונשנות לגורמים הרלוונטיים, הצעת החוק, נכון לשעת כתיבת מכתב זה, טרם אושרה לקריאה שנייה ושלישית. נוכח האמור, משלא הושלם הליך החקיקה של הצעת החוק הלילה, תקש"ח אכיפה פקעו. זאת אומרת שהגורמים המקצועיים כבר התריעו והזהירו, אבל - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
ברור. מה, יפילו את זה עליהם עכשיו?
היו"ר יעקב אשר
אני מודה לכם על זה שהפנמתם את בקשתי שלא ניכנס לחלק הזה.
גור בליי
אני רוצה להתייחס. אבל אנחנו כן עשינו כבר עבודה מול הייעוץ המשפטי, מול גורמי הממשלה השונים. על חלק מהנקודות כבר נעשו שינויים, שהם שינויים מיטיבים יחסית לתקש"ח, וזה בעצם מה שאתם רואים באדום, יחסית לנוסח הכחול ויחסית לתקש"ח.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני לא רואה באדום, תגיד בדיוק מה.
גור בליי
אלה דברים שהם ב"עקוב אחר שינויים".
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, אבל אני לא רואה את זה ב"עקוב אחר שינויים", גור.
גור בליי
יש נוסח שהופץ על ידי מנהל הוועדה בלילה, שזה בעצם השינויים על הנוסח הכחול - - -
היו"ר יעקב אשר
תשלחו לה את זה במייל. את ליד מחשב, אני מתאר לעצמי, נכון?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
כן, כן.
היו"ר יעקב אשר
אז ישלחו לך את זה עכשיו למייל, שתראי את זה בדיוק.
גור בליי
אבל באמת אני כבר מקדים ואומר: אנחנו עשינו עבודה. בהקשר הזה אני חייב להגיד: הגורמים המקצועיים בממשלה עבדו איתנו על הדבר הזה לילות כימים על הנושא הזה בשבועות האחרונים, בניסיון לרכך את זה. אני כבר אומר מראש: שתי הנקודות בינינו הכי מורכבות שכבר עולות זה הנושא של הכניסה לבתי מגורים שעלה פה חברי הכנסת; ונקודה נוספת שצריך לתת עליה את הדעת שפחות עלתה זה כל הנושא של למי יש את הסמכות, זאת אומרת האם זה שוטר? האם זה פקח? האם זה פקח של רשות מקומית? זו שאלה מאוד מרכזית שעולה פה בנושא הזה לאורך הצעת החוק כולה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יש פה הפרטה טוטלית של סמכויות האכיפה.
גור בליי
מעבר לזה, כמובן הדברים יעלו במהלך הדיון, אבל רציתי פשוט את שתי הנקודות האלה כבר להציף: את נושא הכניסה לבתי מגורים, שהוא אגב למי שחייב בידוד אבל נציגי הממשלה ידברו על זה, והנושא של מי יכול להפעיל את הסמכויות.

גם מול הנוסח הזה כבר נעשתה עוד עבודה בגלל הפקיעה. זאת אומרת, העבודה הזאת נעשתה כבר על בסיס ההנחה שהדבר הזה יובא לפני שהוא פקע, ולכן ההערכה הייתה שתהיה הארכת תוקף של התקש"ח מכוח סעיף 39(ו) לחוק-יסוד: הממשלה. מכיוון שאנחנו בסיטואציה יותר מורכבת, שהתקש"ח כבר פקע בעצם, אז אנחנו מציעים בעצה אחת עם נציגי הממשלה, הייתה לנו קצת התלבטות בעניין הזה בחינה משפטית, אבל בעצם שהצעת החוק לא תהיה הצעת חוק להארכת תקש"ח אלא הצעת החוק לקיום התוקף של תקש"ח. זה דבר שנעשה בעבר, מצאנו דוגמאות לזה בעבר מבחינה משפטית. בעצם החקיקה מאמצת התקש"ח, אז החקיקה - - -
היו"ר יעקב אשר
ברשותך, לעמי הארצות שבינינו: מה נפקא מינה בפועל בין הארכה כזאת או מתן תוקף?
גור בליי
זו איזושהי דקות, שבסופו של דבר - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, הדקות המשפטית אל תנסה להסביר לי, כי אמרתי לך: אני לא הולך להיות היועץ המשפטי של הוועדה. אני רוצה לדעת מה המשמעות לגבינו כנבחרי ציבור, זאת אומרת מה יותר נכון לעשות, מה יותר קל לעשות. ודבר שני, מה גם יותר נכון מבחינה ציבורית. מה שאנחנו עושים מבחינה ציבורית כרגע הוא הוא לא תקין, אני מסכים עם זה לאורך כל הדרך, שאנחנו ברגע האחרון נמצאים איפה שנמצאים. אבל זה, סיכמנו, בנאומי הסוף. כרגע תגיד לנו רק מה הנפקא מינה, כדי שנדע לבחור, כי אנחנו לא יודעים, אין לנו את הכלי לשפוט את זה.
גור בליי
אז אני חושב שזו שאלה שהיא בעיקרה שאלת משפטית. היא מבטאת, אני חושב, בצורה יותר מדויקת את העובדה שיש gap, יש פרק זמן שבו התקש"ח הזה לא פועל, שבו התקש"ח הזה לא חל.
היו"ר יעקב אשר
שאז באה רק חקיקה?
גור בליי
ואז באופן אמיתי זה לא מצב שבו יש רציפות, אלא מצב שבו בעצם הכנסת כאילו עושה באיזשהו מקום סוג של cut ו-paste למה שיש בתקש"ח, ומכניסה את זה לחקיקה ראשית.
היו"ר יעקב אשר
זה נראה לי יותר נכון הכיוון הזה. נכון, אוסאמה?
גור בליי
ואני חושב שבסופו של דבר, אחרי התלבטות, הדבר הזה יותר מדייק את הסיטואציה שבה אנחנו מצויים, שבסופו של דבר הכנסת סוברנית בשלוש קריאות להעביר את התכנים שהיא רוצה בהקשר הזה.
היו"ר יעקב אשר
הלאה, גור. סדנה למשפטים נעשה - - -
גור בליי
בסדר. וזה מה שהיא עושה. אז לכן בהתאם לזה אנחנו משנים מול הנוסח שבפניכם. הצעת החוק תיקרא הצעת חוק לקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – אכיפה).
היו"ר יעקב אשר
נראה לכם, חבריי?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לי לא.
היו"ר יעקב אשר
לא נראה לך?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא.
היו"ר יעקב אשר
אה, אוקיי. דבר.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
כי אם אתה אומר לקיום תוקפן, זה אומר שאתה מקבל את ההנחה שאנחנו מקבלים את מה שהיה בתוקף טרם התיקון.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
נכון.
היו"ר יעקב אשר
אני מבין הפוך.
קריאה
אפשר לעשות "לתיקון ולקיום" אם זה מפריע.
גור בליי
אפשר. אומרים "לתיקון ולקיום", כמו שעשינו ב-VC.
קריאה
אתה מחיה אותה - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
קודם כול אנחנו נמית אותה, ואז נחיה אותה.
גור בליי
הם מתו כבר.
היו"ר יעקב אשר
הם מתו לבד.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
נקרא לזה חוק ההמתה של תקנות לשעת חירום, ואז קיומם מחדש.
גור בליי
לתיקון.
היו"ר יעקב אשר
אל תכניס אותי להמתת חסד עכשיו.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
גור, אני מקבל את זה.
גור בליי
בסדר. אז הכותרת תהיה, כי באופן אמיתי זה מה שאנחנו עושים: הצעת חוק לתיקון וקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש). ואז סעיף (א) ייקרא קצת אחרת: תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – אכיפה), התש"ף–2020 בנוסח המפורט בתוספת, יעמדו בתוקפן מתחילתו של חוק זה - מתי שזה יתפרסם ברשומות. זאת אומרת, יכול להיות שזה יהיה היום - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
בשינויים המחויבים.
גור בליי
יעמדו בתוקפן מתחילתו של חוק זה כפי שיתוקנו - - -
קריאה
בנוסח - - -
גור בליי
בנוסח המפורט בתוספת – סליחה, זה כבר מופיע – יעמדו בתוקפן בתחילתו של חוק זה עד יום – כפי שהוועדה תחליט – בנוסח המפורט בתוספת.

ואנחנו גם נוסיף הוראה מפורשת, שתחילתו של חוק זה תהיה בשעת פרסומו ברשומות. פה אני רוצה לחדד רק משהו, שלפי חוק הפרשנות ברגע שאתה מחוקק חוק הוא חל כאילו אחורה מחצות של אותו יום. אם אתה חוקקת אותו ב-23:00 בלילה, אז פורמלית הוא בתוקף מחצות שלפני, כאילו כמה שעות של רטרואקטיביות. אז פה בגלל הרגישות של הדבר הזה, אנחנו נגיד שזה לא, זה מהשעה של הפרסום, שום שנייה לא אחורה – משעת הפרסום.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
ששעת הפרסום מהי? מהי השעה המדויקת?
קריאה
זה עניין עובדתי. לפי מה שיוצא בדפוס.
גור בליי
אז בסיטואציות כאלה דחופות, זה יכול להיות בתוך כמה שעות אחרי שזה עובר קריאה שנייה ושלישית.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
מהפרסום בדפוס.
גור בליי
מתי שהרשומות מפרסם את זה. בדברים דחופים זה יכול להיות מהמועד שזה מאושר בשנייה ושלישית.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
רק לדייק את זה: כלומר, אם זה עובר בקריאה שלישית ב-23:00 בלילה היום, זה אומר שסביב 03:00 לפנות בוקר מחר - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
הפרסום יהיה מחר.
גור בליי
זה ייכנס לתוקף מתי שזה יפורסם. יכול להיות ש-03:00 בבוקר.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
זאת אומרת, המשטרה כרגע יודעת שאין לה סמכות?
גור בליי
כן.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
דרך אגב, הם קיבלו הודעה או שגם את זה לא הודיעו להם?
גור בליי
זה לדעתי המכתב שממנו הקריא חבר הכנסת סעדי.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
שיהיה להם כיסוי ביטוחי לפחות.
גור בליי
אני רק אשלים. אז הנוסח יהיה כך, כמו שאמרנו: יעמדו בתוקפן מתחילתו של יום זה עד יום – כרגע הנוסח הוא 45 ימים מיום הפרסום.
היו"ר יעקב אשר
שימו את זה בצד כרגע.
גור בליי
נשים את זה בצד.
היו"ר יעקב אשר
לא, תשאיר אותו, אבל אנחנו נחזור אליו בסוף. רק בסוף.
גור בליי
ו-"(ב)  הכנסת רשאית בהחלטה, לבקשת הממשלה ועל פי המלצת ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, להאריך את תקופת ההארכה לתקופה אחת נוספת שלא תעלה על" – וזה גם כן כרגע פתוח.
היו"ר יעקב אשר
תשאיר לסוף.
גור בליי
לא תעלה על X ימים, מה שהוועדה תחליט.

"בקשת הממשלה תוגש לוועדה האמורה – זה בעצם כמו שעשינו בחוק של ההיוועדות החזותית, אותו פורמט.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
כמו שאתמול.
היו"ר יעקב אשר
נכון, בדיוק.
גור בליי
עד כאן לגבי הסעיף הראשון הזה.
היו"ר יעקב אשר
אז הקראת אותו בעצם?
גור בליי
כן, הקראתי אותו.
היו"ר יעקב אשר
הלאה, תתקדם.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
רגע, אתה רוצה להצביע על כל סעיף בנפרד?
היו"ר יעקב אשר
לא, אני לא מצביע עכשיו. אני חושב שלא.
גור בליי
בסדר. לא, הם רוצים להציג - - -
היו"ר יעקב אשר
אם מישהו רוצה להציג משהו.
קריאה
משרד הבריאות אולי - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע. נמצאים כאן משרד המשפטים בלבד, לצערי, בחדר. משרד הבריאות נמצא בזום, והמשטרה וכו'. אז אני מבקש רק שהנוהל יהיה שמי שרוצה להעיר הערה, שיסמס לנייד של מנהל הוועדה, והוא יקבל רשות דיבור על כל פרק שנגמור להקריא אותו.
קריאה
מה הנייד של מנהל הוועדה? אין לנו אותו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כל העולם עכשיו ידע מה הטלפון של אסף, זה בסדר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
שיבקשו בצ'ט של הזום. למה צריך את הנייד?
איל זנדברג
נדמה לי שהצעת חוק ממשלתית, מקובל שנציג הממשלה מציג אותה. זה לא אנחנו במקרה הזה, זה משרד הבריאות. הם לא כאן, אז אנחנו - - -
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, אז אנחנו ניתן - - -
איל זנדברג
איך שירצה אדוני היושב-ראש, אבל מקובל שהצעה ממשלתית - - -
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. כמו שביקשתי מהח"כים, וזה קשה להם, אני אבקש גם מנציגי משרד הבריאות. אנחנו ניתן לכם להציג את הראייה שלכם, אבל אני מבקש מאוד כרגע לא להיכנס לנאומים רפואיים מאוד מורכבים, כי הרופאים מבין חברי הוועדה לא הגיעו היום לדיון. ואני רוצה להתמקד באמת על התקנות ועל הסקירה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מה שחשוב, נראה לי, שפשוט ידברו על הצורך בדברים האקוטיים.
היו"ר יעקב אשר
קארין, נכון. ואנחנו נכוון אותם לשם. אבל אני אתן את הכול בהתחלה כנאום, יהיו פה רק ויכוחים.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, לא נאום.
היו"ר יעקב אשר
אני הייתי מעדיף לעשות את זה סעיף-סעיף.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
נכון, מסכימה.
היו"ר יעקב אשר
לכן מה שאני מבקש כרגע ממשרד הבריאות, שלוש דקות של פתיח שלהם על הצעת החוק שבעצם אתם עומדים מאחוריה, משרד המשפטים הוא רק המסייע – אני מגדיר נכון, גברתי?
קריאה
לגמרי.
היו"ר יעקב אשר
רק המסייע. שלוש דקות כפתיח, ואז הערות שלכם על מה שהוקרא כרגע. מה שיוקרא בהמשך, אני מבקש לא להתייחס כרגע לסעיפים שאנחנו תכף נדון בהם. פשוט חבל לעשות את זה פעמיים, זה הכול. נציג משרד הבריאות, מי ראשון? אני מבין שזה ד"ר אודי קלינר, נכון?
אודי קלינר
שלום רב, אני באמת אהיה קצר, ואז אני אעביר את השרביט למיכל גולדברג, שתיתן את הפירוט על החוק עצמו. אני אתן קצת את הרקע האפידמיולוגי באמת בקצרה ולמה בעצם החוק הזה חשוב לנו. אנחנו נמצאים היום בתקופה שיש פה איזשהו מין פער בין התחושה הכללית אולי של הציבור והרבה אנשים, שחזרנו לסוג של שגרה ואולי האירוע נגמר, אבל מה שאנחנו רואים, שבחודש האחרון עלינו מכמות חולים של 20 ביום לכמות חולים של 200 ביום, כמו שאנחנו רואים כבר בשבוע האחרון. מה שאולי יותר מדאיג זה שזה בתפוצה רחבה. זה לא איזה מוקד אחד או שניים, שעוד אפשר להגיד שאפשר לטפל בהם ברמה המקומית, אלא באמת - - - הארץ.
ונקודה הבאמת חשובה זה שאנחנו רואים גם קשר, וזה מהדיווחים בשטח, בין התחלואה ובין ההיענות והמשמעת לעמידה בהנחיות, אם זה הנחיות של מסכות, אם זה הנחיות של התקהלויות או חתונות, או שמירה של מרחק בכל מיני עסקים, וכמובן גם על הנושא של בידוד הבית.

ולכן מבחינתנו האכיפה זה אחד הכלים המשלימים החשובים, אחרי באמת עבודה מאומצת של איתור חולים, של איתור המגעים, של להכניס אותם לבידוד כדי לקטוע את ההדבקות, אכיפת - - - כדי לוודא שבאמת הכול קורה על פי הנחיות, וככה אפשר באמת להשתלט על המגפה, בלי לנקוט בצעדים יותר קיצוניים, שאני מקווה שלא נצטרך אף פעם לחזור אליהם.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אתה יכול לתת לנו נתונים, כמה פעמים באמת השתמשתם באכיפה כזאת?
אודי קלינר
אני חושב שהמשטרה הם הגוף העיקרי שעסק באכיפה, אז אני מציע להפנות אליהם את השאלה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, אבל אתם ביקשתם מהמשטרה, כי חששתם לשרשרת הדבקה שבעצם לא תיקטע. תן לנו איזושהי הבנה כמה פעמים נדרשתם לדבר הזה.
אודי קלינר
אז אני מתנצל, כי אין לי פה עליי את הנתונים, ואם צריך אז אנחנו נשיג אותם. אבל אני חושב שלמשטרה יש את הנתונים כאלה, כי אני זוכר שהם הציגו אותם בפעמים הקודמות. לי אין אותם כרגע.
היו"ר יעקב אשר
ד"ר קלינר, שאלה של חבר הכנסת יואב סגלוביץ'. קצרה, יואב.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
השאלה היא מתחום אחר אבל באותו הקשר. התקנות האלה נדרשות על מנת למנוע שרשרת הדבקה. והשאלה שלי אליך: כמה כוח אדם נוסף על מנת לנטרל את שרשרת ההדבקה לרופאים המחוזיים מתחילת המשבר?
אודי קלינר
אני לא בטוח שהבנתי את השאלה. האם אתה מתייחס לאחיות האפידמיולוגיות שחוקרות - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
נכון. כמה תקנים נוספו למי שבודק את השרשרת האפידמיולוגיות הללו בתקופה של מאז תחילת המשבר?
אודי קלינר
הבנתי את השאלה, אני אתייחס. לא קיבלנו תקנים ייעודיים לנושא הזה, אנחנו כן מקצים אותם מתוך כוח האדם הקיים. כלומר, אם צריך - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, ד"ר קלינר, מאחר שהייתי גם בוועדת הקורונה, וגם הופעת אצלנו, לכן אני שואל את השאלה ששאלתי גם אז. מה שמסתתר מאחורי התקש"ח הזה זה לשבור את שרשראות ההדבקה ולקטוע אותן. אני שואל שאלה אחרת: לפני שאנחנו נכנסים לאנשים הביתה, מה האלטרנטיבה, כמה אנשים נוספו למערכת? 50? 20? 100? 200? 700? את זה אתה אמור לדעת.
אודי קלינר
אני עניתי. א' אני לא חושב שזה חלופה אלא אני חושב שזה כלי משלים, אני לא חושב שזה בא אחד על חשבון השני, אלא זה חלק מהכלים שמיועדים בשביל זה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
בכל זאת, כמה נוספו?
אודי קלינר
עניתי, לא קיבלנו תקנים ייעודיים נוספים לעניין הזה. המענה ניתן מתוך כוח האדם הקיים אצלנו - - - לטובת העניין.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
זה חלק הרי מהתוכנית הכללית של הטיפול בקורונה.
היו"ר יעקב אשר
יואב, תאמין לי שהבנתי את מה שאתה אומר.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
זה שאתה הבנת, אדוני, זה בסדר; זה שהשאלות האלה נשאלות פה אחרי שהחוק הזה נחת והן לא נשאלו קודם, זה מה שמטריד אותי, אדוני. השאלות האלה צריכות להישאל על ידי הדרגים הפוליטיים – שר המשפטים שמביא את החוק הזה, שר הבריאות אדלשטיין שהביא את החוק הזה, וגם על ידי הדרגים המקצועיים. אתה לא צריך להיות 17 שנות לימוד ברפואה להבין שיש דברים שנעשים בצורה בלתי מידתית, כי זה הפתרון הקל. אני מחפש פתרונות נכונים, לא פתרונות - - -
היו"ר יעקב אשר
יואב, אתה צודק. אבל אני שוב רוצה להפריד כרגע בין הדיונים שאני רוצה לעשות כאן בוועדה - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אבל עכשיו אנחנו מדברים על זה.
היו"ר יעקב אשר
רגע. אבל עכשיו אתה הרי לא משלה את עצמך, שגם היא תשכנע אותו, אז מחר בבוקר אתה מקבל 50 תקנים - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, אני רוצה לשכנע את חברי הוועדה ואולי גם את הממשלה, שהדבר הזה הוא לא מידתי, הוא לא רציני. ושייקחו את הדבר הזה מאיתנו, כי לא נכון שזה יהיה פה על השולחן.
היו"ר יעקב אשר
אז ההבדל הגדול בינינו זה שייקחו מאיתנו או לא ייקחו מאיתנו.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא שייקחו מאיתנו, כבר הייתי באירועים כאלה. שימשכו את הבקשה הזאת, זו הבקשה שלי.
היו"ר יעקב אשר
יואב, אני לא הולך לזרוק את הדבר הזה מפה ולהגיד להם: קחו את זה או למשוך את זה. אני מנסה להיות ריאלי, ואני אחזור על זה פעם אחרונה, כי באמת קשה לי לומר את זה. אני רוצה להיות ריאלי, אני רוצה לתקן עכשיו את המקסימום שאני יכול לתקן עכשיו בזמניות הזאת, ונדבר תכף על הזמניות, כמה ומה.

ואת התיקונים העמוקים יותר, למשל מה שאתה רק אומר היום, אין לי שום בעיה, במהלך הדיון הגדול להגיד, שאם אנחנו נגיע למסקנה שלרופאים המחוזיים אין מספיק אנשים, ואם היו להם יותר אנשים מקצועיים היינו יודעים לעלות על דברים, פחות אכיפה בשטח, ולעשות אותה בהתחלה ב-back office שלהם, ואנחנו מתנים את זה בזה שיבוא שר הבריאות ויודיע: אנחנו מוסיפים עשרה תקנים כאלה, אני יודע לעשות את זה במהלך של ועדה נורמלית.

כרגע אנחנו במצב שאין חוק וסדר בכלל. ואני רוצה את החוק והסדר הזה לשפר עד כמה שאפשר. ואם נתמקד בזה נוכל לשבת בנחת בחודש וחצי הקרובים, ולהביא משהו מתוקן הרבה יותר, עם שיניים כאלה, תאמין לי, אני יודע גם להביא לפה את שר הבריאות ואת שר האוצר שיאשרו תקנים כאלה. אבל אני לא אעשה את זה על משהו שאני כרגע מתקן אותו לשלב הזה. ואם הם יענו לי שהם יעשו מאמץ, זה גם לא יקרה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אבל, יעקב, אנחנו בשלב ההצדקה לחוק.
היו"ר יעקב אשר
אבל זו שאלת הטקטיקה, זה לא שאלה מי צודק.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא טקטיקה. יש פה נציגים שצריכים להצדיק מדוע צריך את החוק הזה.
היו"ר יעקב אשר
אבל אתה עושה עכשיו, שוב, אנחנו נכנסים לחלק - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני עושה בדיוק את מה שעשיתי בכל החוקים שהייתי שותף להם פה: אני שואל שאלות, במקום לקבל אמירות, זה הכול.
היו"ר יעקב אשר
לא, מצוין. אבל אני מודיע לך: אנחנו לא נתקן את העולם ביום אחד; וגם לא את הממשלה הזאת וגם לא את קודמותיה וגם לא את אלה שיבואו אחריה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, רק את התקש"ח אני רוצה לתקן.
היו"ר יעקב אשר
יפה. אז את התקש"ח יש לנו שני טקטים לתקן אותו: אחד ברמה המיידית עד כמה שניתן; שתיים ברמה של החודש וחצי הקרובים, שבו אנחנו נתקן אותו לא בניתוח אפידמיולוגי אלא בניתוח פיזי, כירורגי לחלוטין. ואני לצורך זה גם מביא כפפות גם אם זה לא יהיה בהוראה של משרד הבריאות.

אוקיי, את ההקדמה שלכם סיימתם? יש התייחסות לדברים שנקראו - - -
אודי קלינר
במשפט אחרון, ואז אני אעביר את זה למיכל אולי להמשך התייחסות. אני חייב לומר: אכיפה בעיניי זה לא תחליף לחקירות. צריך באמת עוד כוח אדם וזה חשוב, אבל זה לא תחליף, זה עוד כלי - - -
היו"ר יעקב אשר
אנחנו נעזור לך בכוח אדם.
אודי קלינר
שנועד לוודא שאת כל ההישגים שהגענו אליהם בחקירות, הם אכן יתקיימו. ולכן אני חושב שכל הדיון הזה, בעיניים המקצועיות שלי, זה הכיוון או לא נכון, אלא אכיפה זה כלי משלים שנועד לוודא - - -
היו"ר יעקב אשר
יואב, בבקשה, אתה לא תשכנע אותו - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני לא משכנע, אני רוצה ממנו נתונים. הוא נציג הממשלה ואני רוצה נתונים.
אודי קלינר
זה בסדר, אני מדבר על העניין העקרוני.
היו"ר יעקב אשר
שנייה. נתונים אני רוצה כמוך, לא פחות ממך.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אז תבקש אותם.
היו"ר יעקב אשר
רגע. הנתונים שמעניינים אותנו, אם אני מבין נכון מה שאתה ביקשת, זה יותר הנתונים של כמה היה בפועל בכניסה לבתים והדברים מהסוג הזה, נכון? את זה אנחנו נשאל את נציג המשטרה תכף. אני לא יודע אם יש לו את הנתונים האלו ממשרד הבריאות, ואני גם לא רוצה לפתח על זה. אני רוצה לדעת מספרים כמוך.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
דרך אגב, משרד הבריאות גם השתמש בתקנות האלה. והם אומרים לדעת, כי בתחילת הדרך לפני שהמשטרה נכנסה משרד הבריאות עשה את זה.
היו"ר יעקב אשר
אז הוא אמר לך שאין לו את זה - - - אז ניתן לו הערה על התיק האישי. אין לי מה לעשות יותר מזה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, אני נותן הערה לממשלה, לא לתיק האישי – להתנהלות, אנחנו באים בלי נתונים.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו נעשה בסוף לממשלה הערה, אנחנו נחייב אותם עם חתימת הורים על העניין הזה. אני לא צוחק - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, אבל, יעקב, אפשר להעביר את זה למישור מגוחך. אפשר להגחיך את האירוע.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, למה אתה עושה מזה צחוק?
היו"ר יעקב אשר
אני לא עושה מזה צחוק.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אתה כן עושה מזה צחוק.
היו"ר יעקב אשר
אבל אני לא רוצה שנשחית את זמננו על משהו שאנחנו נגיד אותו בכל מקרה ונהיה צודקים.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זה לא השחתת זמן, יעקב. אם יש - - - להפחית על ידי - - - מהסוג הזה, על ידי תקנים, צריך לעשות את זה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, מה שאתה קורא לו השחתת זמן, אני קורא לו טיפול במגפת הטירוף שיש פה. אתה חלק מטיפול בעניין הזה, וזה שתגלגל את זה בצורה נחמדה זה בסדר, אני לא מקבל את זה.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. אבל זו דעתך.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, אני לא מקבל את זה שהממשלה תבוא ותפגע כרגע בזכויות אזרחיות בלי נתונים.
היו"ר יעקב אשר
אני בא מתחום הפרקטיקה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני בא מתחום התיאוריה.
היו"ר יעקב אשר
אבל אני אומר עוד פעם: אני לא אתווכח עכשיו אם יש לו את הנתונים, כמה פריצות עשתה משטרת ישראל לבתים, ואין לי בעיה לקבל אותם ממי שעשה את הפריצה עצמה. נקודה, זה הכול.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא להתווכח, אבל מותר לנו לדעת?
היו"ר יעקב אשר
הוא אמר לך שאין לו את זה. אז מה, נמשיך את זה עוד חצי ונסביר לו כמה הוא לא בסדר? לא היום.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אז על סמך מה הוא מבקש?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
זה לא המשטרה מבקשת, זה משרד הבריאות מבקש.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא הכול פרקטיקה, יעקב.
היו"ר יעקב אשר
אודי קלינר, יש לך נתונים?
אודי קלינר
כאמור, לי אין. למיכל אולי יש. מיכל, יש לך את הנתונים האלה?
מיכל גולדברג
שלום, צוהריים טובים. לא ברור לי איזה נתונים חברי הכנסת מבקשים, אבל חשוב להבהיר, החוק הזה הוא חשוב מאוד כדי לאפשר את האכיפה של ההוראות - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
נו, זה לא רציני.
היו"ר יעקב אשר
גברתי, את זה הבנו. את הנאומים הרפואיים אני לא צריך היום, נאמתי אותם בהתחלה לבד בלי שיהיה לי דוקטורט. אני מבקש שני דברים: אתם מבקשים פה דברים בתקנות הללו, פעולות.
מיכל גולדברג
אנחנו מבקשים - - - לאפשר אכיפה של ההוראות המהותיות שקבועות בצו בידוד בית או חובת בידוד בית - - -
היו"ר יעקב אשר
גברתי - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אפשר להוסיף שהקורונה – אי-אפשר לנהל איתה משא ומתן. זה גם משפט שלא שמענו הרבה זמן.
מיכל גולדברג
לאפשר את האכיפה שלהם - - -
היו"ר יעקב אשר
סליחה, סליחה, סליחה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תנתק לה את הזום, נו.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
למה על ידי שוטרים? למה?
היו"ר יעקב אשר
אולי היא לא שומעת אותי. את שומעת אותי?
מיכל גולדברג
כן, אני שומעת אותך.
היו"ר יעקב אשר
אני שואל שאלה סתם: את נמצאת במשרד?
מיכל גולדברג
כן, כן. אפשר לבקש, אם לא אכפת לכם, מאחר שיש פה חוק שלכם, שלא נצטרך עם הזום הזה בצורה הזאת לעבוד, ואנחנו נמשיך את הדיון ונחכה שתגיעי, כדי שנוכל לעבור על כל החוק בצורה מסודרת, ושחברי הכנסת יוכלו לשאול שאלות ולקבל תשובות ולא הרצאות. אפשר?
מיכל גולדברג
בשמחה, כן.
היו"ר יעקב אשר
אז אני מבקש: אנחנו נמשיך את הדיון, נחכה לך להמשך הדיון, אולי אפילו נעשה הפסקה של רבע שעה, 20 דקות, זמן נסיעה משוער בלי Waze. אני רוצה ומבקש שאת, שאני מבין אמורה ללוות אותנו בחוק הזה, שתהיי כאן איתנו לצד משרד המשפטים שנמצא פה. בסדר, מיכל?
מיכל גולדברג
בשמחה רבה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אלי, אתה הפסדת בהתחלה לקבל רשות דיבור, אז אני משלים לך את זה עכשיו. מיכל, תעלי על האוטו, אנחנו מחכים לך. אפשר להנפיק לה את האישורים שצריך? יואב, אתה דיברת, אז אני רק אעדכן אותך שביקשתי מהגברת שתבוא לפה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, אני רק רוצה להגיד את הדבר הבא: אני לא מקבל את העניין - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, מנהל הוועדה, יש עוד שחקן דומיננטי פה שנקרא משטרת ישראל.
אסף פרידמן
להם הודענו - - -
היו"ר יעקב אשר
זה היה מאוחר, זה נכון. אם אפשר שהנציג שמלווה את העניין הזה יוכל להגיע לכאן, תהיה עדיפות. אנחנו מבזבזים שעות על החצי זום הזה – עובד, לא עובד, אתם לא שומעים אותי. אני רוצה כאן דיון פתוח, ברור, עם תשובות, ואני חושב שהכי טוב לעשות את זה כאן בצורה יפה ומכובדת. אני אשמח מאוד אם משטרת ישראל ששומעים אותי, מי מטעמם שנמצא בדיון יעלה על האוטו. אני אעשה הפסקה של חצי שעה בדיון, ואני אחכה לשני הנציגים הללו – משרד הבריאות והמשטרה. משטרת ישראל, שמעתם אותי?
קריאה
כן, שמענו אותך.
היו"ר יעקב אשר
זה אפשרי, אדוני?
קריאה
כן. אני לא בטוח שזה ייקח 20 דקות, אבל אני אעשה את המקסימום להגיע כמה שיותר מהר.
היו"ר יעקב אשר
תעשה את המקסימום ואנחנו ניפגש כאן, בסדר? תודה רבה. כן, אלי. אני אתן לאלי לדבר, ואני אתן לך אפילו קצת יותר, ואנחנו נצא להפסקה, אני מתייעץ איתכם, נצא להפסקה בשעה 13:00 ונחדש את הדיונים ב-13:20.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יש לנו עוד תקש"חים פה היום לפי הלו"ז של הוועדה. צריך לבדוק שזה לא פוקע אתמול גם, שהמזונות לא פקעו.
היו"ר יעקב אשר
אגב, שמעתי שיש ויכוח אם זה פוקע היום או בעוד חודשיים. אני לא יודע. סתם ככה, משרד המשפטים, תבדקו את עצמכם.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, אני יכול להגיד משפט, לפני שאני אסגור את ההפסקה הזאת של ה-20 דקות? ריבונו של עולם, יש פה דיני נפשות, אתם מדברים איתי על 20 דקות הפסקה עכשיו?
היו"ר יעקב אשר
אלי אבידר עכשיו מדבר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני רוצה לצאת נגד העניין הזה שנקרא אני פרקטי. לא, אנחנו לא פרקטיים. אין פה שום דבר פרקטי. פרקטי זה כאשר יש מצב חירום, השתמשו בו, נכנסו בו, ואנחנו רוצים להעביר את זה לחקיקה. אם אין נתונים כמה פעמים נכנסים לבתים, כאשר היה בשיא המגפה הזאת – ולא היה פה שום שיא, יהיה ספק, אני אומר את זה בציניות – אז מה אתם עושים את הדבר הזה? מה זה הסעיף הזה 8(א)(3), להיכנס לבתים בלי צו? מה קרה? מישהו פה חושש שייצאו הפגנות של אנשים? מה, אתם הולכים לשלוח את המשטרה עכשיו, בזכות הפרקטיות הזאת, שיהיה לנו חוק כזה שנצטרך אותו? זה לא יעזור לאף אחד. מה אתם תעשו? מה אנחנו מכשירים פה? ששוטרים ייכנסו למפגינים הביתה בלי צו? שיגידו להם: כנראה יש לכם קורונה, באנו לבדוק אם יש לכם נזלת? מה, נטרפנו? איזה פרקטיקה פה? למה צריך לחוקק את זה?
היו"ר יעקב אשר
ומטושיהם בידיהם?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
ומטושיהם בידיהם – אתה עושה צחוק, ואני אומר לך, לעדה שלך, אדוני, ייכנסו אליכם הביתה.
היו"ר יעקב אשר
אלי, אני מזהיר אותך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
ממשלה תתחלף. עוד ייכנסו אליכם הביתה בלי צווים. אתם פשוט עכשיו נהנים מתחושת הכוח שלכם ומתחושת העוצמה שלכם. זה לא יישאר להרבה זמן. מה אתם עושים? אתם משנים פה את הכללים לטירוף? אתה יודע כמה טלפונים אני מקבל מאתמול בלילה על הדבר הזה? אנשים בהיסטריה במדינה הזאת, זה ניתוק טוטלי בין מה שקורה. מה קרה?
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. ואני רק אשיב לך - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
עכשיו אפשר לצאת להפסקה. עכשיו נצא לאכול, נלך למנחה.
היו"ר יעקב אשר
אוה, מנחה זה טוב. כן, תכף, עוד כמה דקות אפשר כבר.

אני רק רוצה לומר לך דבר אחד: מאחר שאנחנו בבוקר דחינו את הוועדה, ואתה היית בזמן, דחינו את הוועדה ל-11:30, ואז פגשתי אותך בחוץ, אז לא היית בהתחלה, שדיברו גם חברי הכנסת האחרים, כמו שאתה אומר עכשיו, וגם עבדך הנאמן. אני מגיע לכאן מבחינתי לשנות דברים. ואחד הדברים שהכי מנצנצים זה מה שהטרידו אותך, גם לא רק הטרידו אותי טלפונית, אלא זה הטריד אותי כשקראתי את הדברים עצמם. אני לא מתכוון לעבור על זה ברפרוף, ולא התחייבתי לאף אחד להעביר משהו ככה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני גאה בך.
היו"ר יעקב אשר
אני אבל כן רוצה, ואמרתי את סדרי העדיפויות, לכן אני אומר לך את זה. מבחינתי סדר העדיפות שלי זה לתקן עד כמה שניתן ולהגיע עד כמה שניתן לתיקון של עכשיו, כדי שיהיו כן תקנות שיוכלו להיות כך וכך זמן. עד שאנחנו נתחיל להתכנס, וזה יקרה ממש בימים הקרובים, על הדיון, על הפלטפורמה ועל חוק המסגרת של הדברים הללו. זו כוונתי. יכול להיות שיהיו לנו חילוקי דעות, הכול בסדר, אבל החוק הזה, כבר היום אם אתה רואה אותו, מה שמונח בפניך במחשב, אתה רואה שורות גדולות מאוד אדומות של "עקוב אחריי" שכבר שינו. באותן נקודות הכי כואבות – את זה עוד לא שינו. את זה אנחנו נעשה מאמץ היום לשנות.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
בעזרת השם.
היו"ר יעקב אשר
בשום שכל, לא באתגורים. אל תאתגרו אותי ואני לא אאתגר אתכם.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא, לא רוצים לאתגר.
היו"ר יעקב אשר
בשום שכל. זה מה שחשוב.

אני חושב, אלא אם כן משרד המשפטים רוצה לומר משהו – אם אין לכם מה לומר, אל תגידו, זה הכי טוב.
קריאה
לא.
היו"ר יעקב אשר
אז אני מציע לעשות דבר כזה: נצא להפסקה, נחדש את הדיון ב-13:20, בכל הרכב שלא יהיה, והם יגיעו תוך כדי. משרד הבריאות זה קרוב, המשטרה זה קצת יותר רחוק. מקובל על כולכם, חברים?
קריאה
13:30?
היו"ר יעקב אשר
לא, 13:20.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
13:20?
היו"ר יעקב אשר
13:25, חצי שעה הפסקה.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:55 ונתחדשה בשעה 13:43.)
היו"ר יעקב אשר
אנחנו מחדשים את דיוני הוועדה. אני רוצה להמשיך את הדיון. הבנתי שהתפרסמו דברים בשם שר המשפטים ואנוכי, זה משקף את הרצון שלנו, ואני מקווה שגם נצליח.
קריאה
שמה?
היו"ר יעקב אשר
כמו שאמרתי גם בתחילת הדרך, הכוונה שלנו, דברים שנוכל להוריד אותם – נוריד; דברים שנצטרך לשפץ אותם ללא היכר – נשפץ; דברים שיצטרכו להישאר – יישארו. והכול פתוח בדיון. ולצורך הדיון הזה עכשיו יש לנו כאן גם את נציגי משרד הבריאות וגם את נציגי המשטרה. ואני אומר עוד פעם: אין נאומים עכשיו, לא של הבריאות ולא של המשטרה. אין נאומים. אנחנו מתחילים לעבור. אנחנו עוברים עכשיו סעיף-סעיף, נדון בו, נגיע להסכמות – מצוין. מה שיישאר עדיין לוויכוח אנחנו גם יודעים לדבר עם מי שצריך לדבר בעניין הזה. וכמובן ששר הבריאות, שנמצא כרגע בסיור בבני ברק, ואני מברך אותו על הסיור הזה. והוא לא סיור בשביל סיור אלא סיור למידה, כדי שחלילה לא נחזור על מראות שהיו לנו בתחילת הדרך, ואנחנו נעמוד בקשר על כל הדברים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אין לו כלי אכיפה, לשר.
היו"ר יעקב אשר
יהיה לו. אנחנו נשפץ, נתקן, ויהיה לו. אני מודיע לכם: יהיה. הוא יהיה טוב יותר ממה שהיה קודם. כשבמקביל אל תשכחו דבר אחד, וזה אני רוצה גם שמשרד הבריאות ישמע וגם המשטרה: אנחנו מדברים היום על שני טקטים. טקט אחד שהוא פרקטי להיום או למחר, בעזרת השם, מבחינתי, ועוד טקט שמדבר לחודש וחצי הקרוב, שבו אנחנו נקיים דיונים מעמיקים יותר ורציניים יותר, ונביא בסופו של דבר פלטפורמה חקיקתית נכונה למצב חירום של מגפה או נגיף או משהו מסוג כזה, ושמעתם גם את הנאום שלי בהתחלה בעניין הזה. אבל כרגע לדעתי מה שחשוב זה להוציא תחת ידינו את התקנות, שתוכל לחזור סמכות לידי מי שצריכה להיות לה סמכות, בדברים שחייבים אותם וצריכים אותם באמת.

אדוני, אנחנו הקראנו סעיף 1. היו לכם הערות בעניין הראשון שהקריא גור לפני שהגעתם לכאן, כשהייתם בזום? בבקשה, משטרת ישראל.
קריאה
אין לי הערות. אני רק אומר שאנחנו שמענו, הבנו. אני - - - מבצעים משטרת ישראל. מתוקף התפקיד שלי אני גם אמון להוציא את כל ההנחיות ועדכוני התק"שחים לכלל משטרת ישראל.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, יש הערות, משרד הבריאות, על החלק הראשון שדיברנו בהתחלה?
מיכל גולדברג
אדוני, אין הערות. רק לוודא, אם אינני טועה, היועץ המשפטי של הוועדה, מבחינת תקופת ההארכה הנוספת שהוועדה תאשר, אנחנו מבקשים שזה יישאר 45 ימים כפי שמופיע היום.
היו"ר יעקב אשר
את מדברת על מספר הימים כרגע?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
מה 45 ימים?
היו"ר יעקב אשר
חבר'ה, אתם רוצים לנהל? תגידו לי מי. תנו לי דקה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אנחנו פעם אחת נגיד לך: כן. אל תעשה את זה.
היו"ר יעקב אשר
אז תראה את התשובה שלי. אני מבקש: תנו לי לנהל את הדיון, אתם תמיד מקבלים את הזמן שלכם. לא הבנתי מה גברתי אומרת, שוב.
מיכל גולדברג
תקופת ההארכה הנוספת שתתאפשר באישור ועדה, שתישאר כפי שהיא הייתה בהצעת החוק הממשלתית.
היו"ר יעקב אשר
מה, הכותרת שלה?
מיכל גולדברג
לא, אין לי הערות לנוסח, כפי שהקריא היועץ המשפטי של הוועדה, רק שתקופת ההארכה הנוספת של 45 ימים. אם אין שינוי במהות - - -
היו"ר יעקב אשר
עמדתכם נשמעה. ואמרתי שבסוף הדבר האחרון שנטפל בו יהיה מספר הימים. אנחנו נתקדם בשאר הדברים, וכשנדע את הכול נחליט על הימים, כי הימים הם נגזרת לדברים שאנחנו נפיק מהדיון הזה פה. ואני מבקש דבר אחד, משרד הבריאות: אנחנו בדיון פתוח ולצורך דיון, ולא לצורך: רבותיי, כתבנו מה שכתבנו, קבלו את זה כמו שהוא. זה לא זה, זה לא הדיון הזה, למי שלא מכיר. איילה וינשטיין, ייעוץ משפטי ביטחון הפנים בזום, יש לך הערה למה שהוקרא כבר על ידי היועץ המשפטי?
איילה וינשטיין
למה שהוקרא לא. רציתי להתייחס במילה וחצי למה שאדוני פתח את ההמשך, אבל אם צריך אז נחכה להמשך.
היו"ר יעקב אשר
לא, אין נאומים. יש לנו סעיף-סעיף – התייחסות של כולם.
איילה וינשטיין
נחכה לסעיף.
היו"ר יעקב אשר
מאה אחוז. תודה רבה, תישארי איתנו על הקו. גור, ההגה בידיך.
גור בליי
אז כמו שאמרנו, הקראנו קודם את הפתיח, את זה שאנחנו עושים תיקון וקיום של התוקף של תקנות שעת חירום, שיעמדו בתוקפן מתחילתו של חוק זה עד יום מסוים, והתקנות יהיו בנוסח המפורט בתוספת. אז עכשיו נעבור להקריא את התוספת, שזה בעצם הנוסח של ההסדר של העבירות והוראות הפיקוח שהוועדה מאשרת. אני אתחיל להקריא, ואז תהיה התייחסות של נציגי הממשלה שיסבירו.

תוספת

(סעיף 1)

עבירות פליליות

1.
(א) העובר על ההוראות הבאות לפי צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה), התש"ף–2020‏ (להלן – צו בידוד בית) – דינו מאסר שישה חודשים או קנס לפי סעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז–1977‏ (להלן – חוק העונשין):



פה, שוב, יסבירו את הרציונל נציגי הממשלה. אנחנו כן ביקשנו שזה לא ייראה – אתם רואים? מחוק פה – רק הפניה לסעיפים לצו בריאות העם, כי ההוראות האלה נקבעות על ידי משרד הבריאות ולא מגיעות לוועדה, אלא שכבר גבולות הגזרה של העברות ייכללו כבר בחוק עצמו שהכנסת מאשרת. אבל פה הייתה בקשה שלהם לשנות קצת את הנוסח, אז זה קצת שונה, אבל זה כן קובע את גבולות הגזרה.

מבקשים נציגי הממשלה, תכף יתייחסו, מבקשים שיהיה כתוב ב-1: הפרה של חובת בידוד או איסור הגעה למקום בידוד בתחבורה ציבורית בניגוד להוראות סעיף 2(ד) לצו בידוד בית. זה אחד.
היו"ר יעקב אשר
איך הם רוצים שהוא יגיע?
גור בליי
הם יסבירו.
היו"ר יעקב אשר
איך הוא ייכנס לבידוד? הוא קיבל את ההודעה כרגע כשהוא נמצא בסופרמרקט מחוץ לעיר שלו.
גור בליי
אז רגע, אני אשלים רק את הקריאה.
היו"ר יעקב אשר
כן, תשלים. תזכרי לענות לי על זה בפרקטיקה. אלא אם כן יש מסוקים שיכולים להביא אותו.
גור בליי
(2). גם הם ביקשו לקצר את זה, שיהיה כתוב ב-(2): מפר חובת דיווח בניגוד להוראות סעיף 3 לצו בידוד בית. במקום כל הסיפור הזה.
היו"ר יעקב אשר
אה, מחקת פה.
גור בליי
כן, מחקנו. ו-(3): מחזיק או מפעיל של מקום הפתוח לציבור – וגם פה קיצור מסוים – שלא קיים את ההוראות המפורטות בסעיף 3ה(ג1)(1) עד (3) לצו בידוד בית.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
גור, אנחנו לא יודעים איפה אתה, אנחנו מתנצלים. אתה יכול להגיד עוד פעם?
היו"ר יעקב אשר
זהו, וזה נורא חשוב, כי בעצם הורידו פה כל מיני דברים, שהם דברים די דרקוניים שהורדתם אותם.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תגידו איפה.
גור בליי
תכף אנחנו נסביר את זה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
ד"ר גור, איפה אתה נמצא?
גור בליי
אני נמצא בעמ' 2, בפירוט של איזה הוראות נקבעו מתוך צו בריאות העם של בידוד הבית, שיש עליהן מאסר שישה חודשים או קנס לפי סעיף 61(א)(1). יש פירוט. בנוסח המקורי היה פשוט רשימה של סעיפים, אנחנו מוסיפים פירוט מה זה: (1) מפר חובת בידוד או את איסור ההגעה למקום בידוד בתחבורה ציבורית. זה (1).

בראש עמוד 2: במקום "אדם המצוי או מי שהוא חוזר שאין לו מקום מגורים קבוע בישראל, שלא קיים את חובת הדיווח למשרד הבריאות", הניסוח היותר לקוני: המציג את עידו מישהו חוזר שאין לו מקום מגורים קבוע בישראל שלוקחים את חובת דיווח למשרד הבריאות הניסוח היותר לקוני: מפר חובת דיווח – במקום כל מה שהקראתי – בניגוד להוראות סעיף 3 לצו בידוד בית – הסוף נשאר אותו דבר.

ו-(3): מחזיק או מפעיל של מקום הפתוח לציבור – זה שוב עוד אחת מהעבירות שמונים פה. ואז גם פה קיצור מסוים: מחזיק או מפעיל של מקום הפתוח לציבור שלא קיים את – ואז מתחברים לסוף – ההוראות המפורטות בסעיף 3ה(ג1)(1) עד (3) לצו בידוד בית.
היו"ר יעקב אשר
בעצם העבירו את ההוראות לסעיף אחר, ואז הם מפנים מפה לכאן. ותכף נגיע להוראות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
רגע, לפני זה. סעיף (1) ו-(2) מדברים על האדם שמצוי בבידוד.
גור בליי
כן.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
סעיף (3) מדבר על המחזיק.
גור בליי
נכון.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
ומחילים עליו את אותו כלל. לדעתי, זה לא נכון להחיל את הכלל של ההפרה עם עונש מאסר על אדם שמנהל עסק.
גור בליי
אז תכף, אני מניח, הם יתייחסו.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, זה לא אותו דבר. זה לא אותה משפחה.
גור בליי
לא, אני מקבל. אני רק מקריא את זה, שתהיה את המסגרת.
היו"ר יעקב אשר
הוא אומר במילים אחרות: יש את האחריות האישית ויש את האחריות - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
כן, אבל אני אומר: גם מבחינת המבנה, גם אם רוצים להכניס את (3), הוא לא צריך להיות ביחד עם (1) ו-(2).
ניצן רוזנברג
אבל (1), (2) ו-(3), כל אחד מהם מתייחס לעבירה שונה לגמרי. זה לא ש-(3) הוא עבירה של מחזיק או מפעיל לאותן עבירות של (1) ו-(2). מספר (1) מדבר על חובת בידוד בית.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אז תראו, אני אומר: למרות שזה נראה טרחני, גם בלוחות הזמנים, נכון להכניס בפועל את כל הסעיף, על מה הוא עובר. בסוף החוק צריך להיות מחוקק, זה נכון, אבל יש פה: תלכו לשם ותבדקו – אזרח לא צריך לבדוק. אז תגידו לי, כי אני כן משפטן - - - תגידו על מה מדובר.
היו"ר יעקב אשר
ברמה העקרונית ודאי אני מסכים איתו. ואם אפשר יהיה לעשות את זה גם פה תוך כדי, בלי שזה - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
עכשיו, תיקחו לדוגמה, רק בשביל ההסבר, כי זה נכון לעוד דברים שיש פה: יש פה כל הזמן הפניות להערות שוליים, כמו איזה מאמר אקדמי – זה לא, אנחנו מדברים פה על תקנות מגבילות בצורה קיצונית את החירויות, בואו נפרט אותן בפנים. במקום להפנות, בואו נכניס אותן לגוף החוק. לא צריך שום דבר - - -
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, יואב, מובן. גור, תמשיך, ואז תגובה שלהם.
גור בליי
רק אני אקריא את (ב).



(ב) בסעיף זה, "אדם המצוי בבידוד", "חוזר" ו"תחבורה ציבורית" – כהגדרתם בצו בידוד בית, ו"אדם שנודע לו כי הוא מצוי בבידוד" – כמשמעותו בסעיף 2(ג1) לצו בידוד בית.



אז אולי הם עכשיו יסבירו. ולפני שתסבירו את העניין הזה, גם במענה לשאלתו של חבר הכנסת סגלוביץ', אני רוצה להוסיף על השאלה של חבר הכנסת סגלוביץ' ולחדד, שלא רק שזה לא נכלל פה, אלא זה דברים שקובע אותם מנכ"ל משרד הבריאות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אז אני רציתי להוסיף פה בעניין הזה: מה עושים פה? עכשיו מחוקקים חוק שאומר לאזרחים: אתם תעשו עבירה עם תעשו זה וזה, אבל מה תוכן העבירה משאירים לרשות מנהלית אחרת. הוא יכול מחר להשתגע – חס וחלילה, לא הוא, כל בן אדם אחר בתפקיד – ויבוא לו לכתוב איזה משהו.
גור בליי
והדבר הזה בעינינו מאוד בעייתי. הוא מעורר גם קושי מול סעיף 2(ב) לחוק העונשין, שמחייב שכל דבר מהסוג הזה יובא בפני ועדה של הכנסת. קיבלנו את ההסכמה של נציגי הממשלה, זה לא שיהיה רק הפניות לסעיפים, אלא שגבולות הגזרה ייקבעו. זאת אומרת, תגיד לפחות שזה מפר חובת דיווח, מפר חובת בידוד, או איסור הגעה למקום בידוד בתחבורה ציבורית. זאת אומרת שכאילו גבולות הגזרה של כל אחת מהעבירות ייקבעו בחקיקה ראשית.

אבל בהחלט עולה פה השאלה בהקשר הזה, שעלתה מחבר הכנסת סגלוביץ': האם די בכך? וזו שאלה לנציגי הממשלה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא יודע.
גור בליי
לא, זו שאלה רטורית.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. גור, אתה סיימת?
גור בליי
להקריא, כן.
היו"ר יעקב אשר
משרד המשפטים, משרד הבריאות, משטרה. חבר'ה, תהיו אקטיביים, תרימו יד כשרוצים לדבר.
קריאה
אפשר שתעלו את לילך וגנר, שאחראית אצלנו על עונשין?
היו"ר יעקב אשר
בבקשה, לילך וגנר בזום.
לילך וגנר
העבירות הפליליות, כמו שאתם ראיתם, קבועות ממש במשורה בתקש"ח אכיפה, וזה גם העבירות שאנחנו מנסים שיאושרו כאן על ידי הוועדה. הן נקבעו על הפרות מאוד מאוד קונקרטיות. ואני הבנתי שגם הייעוץ המשפטי של הוועדה ביקש לעשות קונקרטיזציה נוספת שמקובלת עלינו לגבי העבירות שהן תולדה של צו הבידוד. לגבי העבירות האחרות – המסלול הוא מסלול מנהלי לעבירות שקבועות בתקש"חים אחרים, שאני אוכל לפרט בהמשך אם יהיה צורך.

אבל אני רוצה שיהיה ברור שהעבירות שאנחנו קבענו הן עבירות מאוד מוגבלות, שנועדו בדיוק לתכלית של הגנה על הערך המוגן שמשרד הבריאות הבהיר במה שהוא סיפר לגבי התכלית של הבידוד וחובת הבידוד. והעבירות שמתייחסות לצו הן העבירות של הפרת חובת הבידוד, הפרת חובת הדיווח, הפרת חובת עטיית מסכה במרחב הציבורי.

לגבי הנושא של ההתקהלות – אין עבירה ספציפית של הפרת התקהלות בכוונת מכוון, משום שאדם יכול להיקלע למקום של התקהלות, יש עבירה של סירוב להוראת שוטר לפיזור התקהלות.
היו"ר יעקב אשר
חבר'ה, אתם לא הולכים איתי. אני ביקשתי לדון סעיף-סעיף.
לילך וגנר
ועבירה אחרונה שיש מצו הבידוד זה עבירה של מפעיל מקום - - - שלא מוודא שאנשים ייכנסו עם מסכות, ונותן שירות ללא עטיית מסכה ומפר את חובת השילוט.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש, משרד המשפטים. סליחה, לילך.
לילך וגנר
אלה עבירות מתוך צו הבידוד, שהן עבירות שפוגעות בערכים המוגנים, ולכן הן נקבעו כך. והקנסות הותאמו למצב הזה. ואנחנו מבקשים מהוועדה לאשר את האמור, תוך מתן הקונקרטיזציה הנדרשת לעבירות האלה, כפי שהציע הייעוץ המשפטי של הוועדה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לפני זה. קודם כול, אל יקל ראשך, או לפחות ראשי לא קל, בנושא של עבירות מינהליות, כאילו שהדבר הזה על הדרך. על אחת כמה וכמה שגם הפרטתם את סמכויות האכיפה.
היו"ר יעקב אשר
אבל, שוב, לא הגענו לזה. אני לא מבין, אתם סוחבים לי את הדיון למקומות – לא נסיים ככה. אתם רוצים לעשות דיון בצורה הזאת. אני רוצה לעבור, לראות מה אפשר לתקן היום, ואת הדיונים המעמיקים עוד יותר נעשה אחר כך. אם מישהו חושב שחודש וחצי של דיונים אפשר להכניס היום בכמה שעות – זה לא יהיה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, יעקב, הכול בסדר, אני מתייחס למה שהיא אמרה.
היו"ר יעקב אשר
לא, אבל מה שהיא אמרה, ניסיתי לעצור אותה, כי כרגע אני רוצה הערות על מה שהוקרא, אם יש הערות על מה שהוקרא שהוכרה על ידי היועץ המשפטי של הוועדה, לפי כל סעיף, ולא לדבר עכשיו על עשר דברים נוספים. אז אם היו הערות על מה שהוקרא זה בסדר, ואם לא אנחנו נשמע כרגע - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני מצטרפת להערות של יואב.
היו"ר יעקב אשר
מאה אחוז. גם אני מצטרף אליהן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני שואל על סעיף 1(א), גור: ברגע שהגדרנו את זה כעבירות מנהליות, ויש את הקנסות, למה צריך עדיין להשאיר את העניין הזה של מאסר שישה חודשים, כאשר בסעיף 2(א) יש לכם הצעה להוריד את העניין הזה של המאסר בגלל - - -
היו"ר יעקב אשר
משפטית יענה לך גור, אבל אני אומר כרגע: כשאנחנו נגיע לכל סעיף, אם יצטרכו התאמה לסעיפים נעשה.
גור בליי
אוסאמה, את הרציונל הם יסבירו, אבל זו הטכניקה, שאתה קובע עבירה פלילית, ואז אומר שהיא ניתנת לאכיפה באמצעות קנס מנהלי.
ניצן רוזנברג
מה שהוא שואל זה למה עונש מאסר.
גור בליי
נכון, הנושא של המאסר זאת שאלה. אבל אולי שתהיה התייחסות של משרד הבריאות.
היו"ר יעקב אשר
משרד הבריאות, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לפני משרד הבריאות, אדוני היושב-ראש, מה העמדה שלכם על העניין של המאסר?
גור בליי
האם אתם מוכנים למחוק את השישה חודשים? זה גם עלה בהערות שלנו.
היו"ר יעקב אשר
מה זה קשור אבל לסיפור השני שדיברת עליו?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, זה סעיף 1(א). אנחנו בסעיף 1(א)?
היו"ר יעקב אשר
כן. אבל יש עבירות קנס או מאסר, אם זה פלילי.
גור בליי
לא, אני אחדד את העניין. זה נכון שאתה לוקח את העבירה הפלילית, ואתה יכול לאכוף אותה באמצעות קנס מנהלי. אבל זה נכון שמספיק בשביל שיהיה לך את העבירה הפלילית, שאתה יכול לאכוף באמצעות קנס מנהלי, שגם העבירה הפלילית היא עבירה רק עם קנס ולא עם מאסר. זו השאלה של אוסאמה.
היו"ר יעקב אשר
אה, אתה אומר: בכלל למה להשתמש במאסר?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר יעקב אשר
נשמע את דעתם. בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
במיוחד שאתם, הוועדה, הצעתם בסעיף 2(א) להוריד את העניין הזה של המאסר ולהשאיר רק את הקנס. הוועדה.
היו"ר יעקב אשר
כן, כן.
ניצן רוזנברג
כן, על המסכה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז לכן אני אומר: אותו דבר פה.
היו"ר יעקב אשר
על המסכה?
גור בליי
כן.
היו"ר יעקב אשר
לא, כי יכול להיות שיש דברים – אני לא אומר את דעתי עוד - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, קנס על המסכה הוא 500 שקל, לא יודע, 200 שקל – שם זה 5,000 שקל. יש פרופורציות.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. אנחנו נשמע, ואם נחליט שלא אז זה לא יהיה. בבקשה, משרד המשפטים גם צריך להגיב על זה, אבל נתחיל קודם כול עם משרד הבריאות, עם מה שיש לכם על החלק הזה כרגע. שם ותפקיד לפרוטוקול.
מיכל גולדברג
אני סגנית היועץ המשפטי, משרד הבריאות. אז קודם כול, אדוני, מדובר פה בסעיף שקובע את העבירה הפלילית. ההוראות המהותיות עצמן קבועות, כפי שנאמר מקודם, בצו בידוד בית, שהותקן בהתאם לסמכויות לפי סעיף 20 לפקודת בריאות העם. זה סעיף שנותן סמכויות למקרה של התפרצות, מחלה. הוא סעיף שהכותרת שלו זה תקנות הוראות לשעת חירום, והוא עוסק באמת במצב, כמו שאנחנו מצויים בו כרגע, מגפה משמעותית, מגפת הקורונה, שאנחנו נדרשים פה לסמכויות שהן באמת לא סמכויות רגילות.

גם הצו עצמו הוא צו שכל פעם עודכן לתקופה מוגבלת מאוד, וכשנדרשת הארכה הוא מוארך. זה נעשה באישור של משרד המשפטים, זה לא שמנכ"ל משרד הבריאות מתעורר בבוקר ומחליט כמובן שצריך - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו עכשיו בכנסת, אנחנו במקום אחר.
מיכל גולדברג
נכון. עכשיו, הסעיף הזה, ההוראות המהותיות, כמו שאמרתי, קבועות בצו בריאות העם. הצו כולל הרבה מאוד הוראות מהותיות, סעיפי הגדרות, הכול קשור בכול, והסעיף הזה זה בעצם סעיף שקובע את העבירה העונשית. בחקיקה רגילה יש לנו את הסעיפים המהותיים, ובסוף יש לנו את סעיף העונשין, שהוא בדרך כלל סעיף קצר שקובע את העבירות. גם כאן רק בגלל הצורה של החקיקה הזו סעיף העונשין נמצא באיזושהי מסגרת נפרדת, אבל הוא כמובן קשור לאותו צו בידוד, ולהוראות שקבועות שם ולהגדרות שנמצאות סביבו.

ולכן הצענו לוועדה לנסח את הסעיף כפי שהוא מנוסח, זה נראה לנו נכון יותר. לדוגמה, מה שאדוני שאל מקודם לגבי התחבורה הציבורית, אם יש איסור על אדם שנמצא בבידוד להגיע בתחבורה ציבורית, אז איך הוא יגיע? אז הסעיף הקודם בצו בידוד בית בדיוק מסדיר איך אותו אדם מגיע. אין מה לעשות, אדם שחייב בבידוד הוא אדם שאנחנו לא רוצים שהוא יבוא במגע - - -
היו"ר יעקב אשר
איך מסביר הסעיף הקודם? מה הוא מסביר?
מיכל גולדברג
הסעיף הקודם אומר: תחבורה ציבורית. אני אקריא את כל הסעיף: "חוזר או אדם שנודע לו כי מתקיים בו האמור בפסקה (2) או (3) בהגדרה "אדם המצוי בבידוד" (להלן – אדם שנודע לו כי הוא אדם המצוי בבידוד)" – ואם אתה רואה, זה כבר מפנה - -
היו"ר יעקב אשר
הולך במדרגה, כן.
מיכל גולדברג
- - "יגיע למקום הבידוד בדרך המהירה ביותר, ולא יעשה שימוש בתחבורה ציבורית כדי להגיע למקום הבידוד; לעניין זה, "תחבורה ציבורית" – למעט מונית" – במונית הוא כן יכול להגיע – "ובתנאי שבמונית לא ישב נוסע נוסף, למעט אם הם אנשים הגרים באותו מקום, ובתנאי שהנוסע" - - -
היו"ר יעקב אשר
הבנתי.
מיכל גולדברג
עכשיו, אני מזכירה לכם, אם עקבתם בתקשורת, הייתה לנו בעיה, זה סעיף שנוסף בשלב מאוחר יותר, כי הייתה בעיה מאוד מאוד רצינית, אנשים חזרו מחו"ל - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, זה ברור לי.
מיכל גולדברג
- - - אף אחד לא אמר לי שום דבר, ובאותה הזדמנות גם חשפתי עוד 100 אנשים לנגיף.
היו"ר יעקב אשר
אני רק שאלתי שאלה, כי תחבורה ציבורית אני יודע שהיא גם מונית, אבל אם את אומרת שלצורך זה יש אפשרויות, ולא צריך מסוק או חילוץ של יחידה 669 - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, אני רוצה להגיד משהו אחד שהוא כללי, שהוא לא קשור לדעתי לחלק מהסעיפים – תהיה איתי שנייה, כי זה יעזור לדיון – לא יכול להיות חוק שמגביל חירות של אנשים, שמפנה אותו לתקנות ולסעיפי משנה בחוקים אחרים. מה שאני חוזר ואומר: יש פה ערבוביה.
היו"ר יעקב אשר
רגע, אבל זה אני רוצה - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, לא, תן לי שנייה. יש פה ערבוביה בין דברים שיש להם חשיבות כזו לבין דברים שיש חשיבות כזו. לדוגמה, חובת הדיווח. בוא אני אספר לך סיפור, כמה תקנות והיסטריות ובלגנים במשרד הבריאות בעניינים של קבלת הדיווח. עכשיו, אתה מטיל פה איזושהי חובה שיש עונש בצידה, זו לא איזו חובה ערטילאית כללית. הערבוביה הזאת היא לא טובה. אני פונה למשרד המשפטים: תעשו סדר בדבר הזה, בכל הכבוד למשרד הבריאות.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
ועוד איזה עונש.
היו"ר יעקב אשר
כן, את רוצה להגיב? אני רוצה אחר כך לסכם את זה.
מיכל גולדברג
אם אפשר, כן. מדובר פה בסעיף עונשי. ואם תשימו לב, זה המדרג הנמוך ביותר. זאת אומרת, עד חצי שנת מאסר וקנס לפי 61(א)(1) זה המדרג הנמוך ביותר שקיים בחוק העונשין היום.
היו"ר יעקב אשר
רגע, יואב, דקה. אין לך רשות דיבור.
מיכל גולדברג
אני רק מזכירה שלפי חוק העונשין יש עבירה של הפצת מחלה מסוכנת, עם עונש מאסר של עד שבע שנות מאסר. זאת אומרת, אנחנו באמת מדברים פה על המדרג הנמוך ביותר. אנחנו מדברים פה בסך הכול על סעיף עונשי שקיים בכל חקיקה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אבל זה לא הפצת מחלה. אדם שאולי צריך להיכנס לבידוד? באמת, עם כל הכבוד.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
זה לא אותו דבר.
מיכל גולדברג
צר לי שיש פה איזשהו זלזול בחובת הבידוד, אבל חובת הבידוד - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני לא מזלזלת, אבל - - - בזכויות אדם.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, הזלזול היחידי הוא בחפיפיות שמביאים לפה חוקים. זה הזלזול היחידי. לא בקורונה. אני אומר לך כמי שהיה עובד מדינה גם: אל תשימי עלינו תוויות של כאלה שמזלזלים. להגיע לחוק הזה, לשים אותו על שולחן הכנסת אתמול ב-04:00 בבוקר ולהטיף לנו מוסר, זאת תקלה. ואני אומר לך, כיועצת משפטית במשרד הבריאות: זה חוק שהוגש בצורה חפיפית, ועל זה אני בא אלייך ושואל אותך שאלות ענייניות. אל תטיפי לנו מוסר.
היו"ר יעקב אשר
יואב, דקה. חבר'ה, תרגיעו - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני לא ארגיע, כי אתה בא פה להגביל זכויות של אזרחים. מה יש לי להרגיע?
היו"ר יעקב אשר
רגע. אני לא בא ואני לא פחות רגיש ממך.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אתה נותן לזה יד.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתה נותן לזה יד, עם עיקרון הפרקטיות.
היו"ר יעקב אשר
דקה. אני נותן יד?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, עם כל הכבוד, מה מטיפים לנו מוסר? כל פעם מטיפים לנו, כאילו אנחנו דואגים פחות.
היו"ר יעקב אשר
סליחה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני רק רוצה להגיד לפקידי משרד הבריאות, שזה לא מרגש אותנו שאומרים לנו כל הזמן - - - אחריות.
היו"ר יעקב אשר
לא, אתה לא יכול להגיד עכשיו.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
זה לא מרגש אותנו. אנחנו מרגישים מספיק אחראים, בלי שיגידו לנו שנהיה אחראים.
היו"ר יעקב אשר
בתחרות הזאת – עזבו, חברים. יואב, אתה העלית נושאים שהם נושאים נכונים, שתאמין לי שמרגיזים גם אותי. ואני מסביר את זה פעם שלישית, אבל אני לא אסביר את זה עוד פעם. ואני רוצה עוד פעם שנבין שאנחנו בשני טקטים, ולא יעזור כלום. אנחנו עכשיו מדברים לא על תקנות לשלושה חודשים, אנחנו מדברים כרגע על תקנות, שכרגע לפי בקשת הממשלה זה חודש וחצי; כשאנחנו מחר בבוקר, יואב, אמורים להתכנס, מחר או מוחרתיים, ולשבת על החוק. שם אני אעמוד איתך, שהוא יהיה הכי ברור בעולם. שם אני איאבק איתך, שוב, עד כמה שמישהו יסביר לי אחרת. זה אני מנסה להסביר לך כבר מהבוקר.

אני רואה שני מהלכים. אתה רואה כאילו עכשיו את חזות הכול. אנחנו לא מלאכים, לא נוכל להביא משהו מתוקן בחצי יום, או ביום אפילו לא, שיהיה 1,000 הסתייגויות, 4,000 הסתייגויות. אני רוצה להביא מתוקן.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זה לא קשור להסתייגויות.
היו"ר יעקב אשר
סליחה רגע, קארין, לא להפריע לי. אני רוצה להביא משהו מתוקן, כרגע בשעת חירום מה שנקרא. למה שעת חירום? הממשלה – הכול טוב ויפה, אתה הופך אותי - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אבל זאת ההצעה שאני מציע - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, אבל זה לא עובד ככה. ולפי ההצעה שלך אנחנו נתכנס בעוד שבועיים ונתחיל להקריא.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, ממש לא.
היו"ר יעקב אשר
כן. כן.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, ממש לא. תורידו את סעיף (3).
היו"ר יעקב אשר
אז אני חושב שכן ואתה חושב שלא.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
- - - את ההתקהלות. תעשו פירוט על הדברים. זה הכול.
היו"ר יעקב אשר
אבל לא הגענו להתקהלות עוד. רגע. אתה שוב קופץ איתי למה שאני רוצה להגיע, וכאילו אתה מקדים אותי: אתה יודע שאני הולך להגיד בוקר טוב, אז אתה אומר את הבוקר טוב לפניי.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אתה מוציא לי שם לא טוב כשאתה אומר את זה, מהסיבה הפשוטה שאומרים עליי את זה אחרים, שבגללי קורים כל מיני דברים. זה היה בחיוך.
קריאה
אבל הם דברים טובים תמיד.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
זה היה בחיוך. יעקב, אל תהיה רציני.
היו"ר יעקב אשר
הכול בטוב. זה משהו מהעבר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא, זה עומק, זה לא פשט.
היו"ר יעקב אשר
זה משהו מהעבר. חברים, אני רוצה שתבינו, כי אחרת באמת אנחנו לא נוכל לקיים את הדיון הזה בצורה הנכונה, ואני אצטרך, כדי שאני אלמד, כדי שאני אוכל להטביע את חותמי לדבר הזה עכשיו אתכם ביחד, זה יצטרך להיעשות רק בחדר סגור, ואז נבוא עם הצעה, נקריא, נצביע, תכינו הסתייגויות, נהדוף אותן ונגמור. זה לא עובד ככה.

אני רוצה להביא משהו מתוקן. יושב כאן ראש עיר מולי: יש תוכנית אב ויש משהו שנגזר ממנה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
תמיד ראשי ערים הולכים לראשי ערים.
היו"ר יעקב אשר
התכוונתי למאיר כהן. מה שאני מתכוון, אני רואה את החזות הכי גדולה במה שנוציא תחת ידינו בחודש וחצי הקרוב, כי נעשה דיונים ויהיו פה אנשי משרד הבריאות ומשרד המשפטים, ואנחנו נביא דבר הכי קרוב למושלם. אני אומר לכם: אני רוצה את זה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אבל למה לא לעשות הפוך?
היו"ר יעקב אשר
מצד שני, אנחנו נמצאים כרגע במצב של הפקרות. כרגע יש הפקרות, ולא משנה כרגע מי אשם. מי שרוצה לדעת מי אשם, שיסתכל בפרוטוקול מקודם, כי דיברו על זה הח"כים. אני עכשיו רוצה להביא משהו במהירות של השעות הקרובות והיממה הקרובה כדי – ואני אומר את זה דוגרי, אמרתי את זה בתחילת הדרך, אם יעצרו אותי יעצרו, אני אדלג על המשוכות.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
בסדר, יעקב, אבל אפשר לעשות את זה, ועדיין לא - - -
היו"ר יעקב אשר
קארין, דקה, אני אתן לך. אם אבל עכשיו אנחנו נתעקש הדברים שאומר אותם יואב, שהם דברים נכונים, אבל הם נכונים לשינוי תרבות של כתיבת חוק. והם נכונים עוד ל-1,000 חוקים, יואב, הם עוד ל-1,000 חוקים נכונים. אז את זה זה נשנה היום כשאני בזמן של חירום?

לכן תבינו, ובואו נתחבר לזה, כי אם לא, אני רואה בזה סתם איזושהי משיכת זמן שאין בה שום תועלת. ואני אפסיד בסוף את מה שאני כן רוצה לתקן, ואנחנו נפסיד את זה. בואו נהיה פרקטיים, כי אנחנו מדברים כרגע על חוק, שכרגע במקרה הגרוע ביותר הוא ל-45 יום. וזה תלוי בנו, אולי הוא יהיה פחות. הוא תלוי בנו.

אבל אני רוצה שהחוק הגדול, שאני לא רוצה למשוך אותו הרבה זמן, לא יותר מחודש וחצי, חודשיים גג, להביא משהו מושלם יותר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
חודש זה הרבה.
היו"ר יעקב אשר
שנוכל לברך על המוגמר. אם נצליח קודם – נצליח, אבל יש לנו עוד דברים, קארין.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אבל למה לא לעשות הפוך? לצמצם כמה שאפשר כדי שהוא יעבור - - -
היו"ר יעקב אשר
אנחנו מתקנים. באת עכשיו. אנחנו מתקנים. אבל אני אומר ליואב, הוא רוצה לתקן תרבות. והוא צודק, כי אני חסיד גדול - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, יעקב, לא לתקן תרבות. אבל אני אומרת לך: אני נכנעת מראש מלנסות לתקן תרבות. לא יהיה. אבל אני כן אומרת: יש פה תקנות שגוזרות גזירה על הציבור, בואו נעשה אותן פשוטות. אל תעשו הפניות. יש לכם סעיף שאתם רוצים להכניס, תכניסו אותו.
היו"ר יעקב אשר
אני מסכים. אבל עד שנגיע לעמק השווה בעניין הזה – זה לא הנחיה, זה עניינים משפטיים, ניסוחיים כאלה ואחרים. זה לא עושים בסוג דיון של היום. אני בדיון של היום רוצה להוציא את פצצות המצרר, לא רוצה לגעת כרגע במסגרת ובאסתטיקה, שאני מסכים איתך על כל מילה, יואב, כל מילה. אבל לא רוצה להיכנס לזה.
גור בליי
יש לי שאלה אולי פרקטית: יש מבחינתכם אפשרות, אני יודע שזה באמת אולי יהיה מכוער מבחינה חקיקתית או איך שנקרא לזה, להכניס את זה כתוספת נוספת או משהו כזה, את הנוסח של העבירות לתוך החוק?
מיכל גולדברג
גור, זה לא רק העבירות, זה ההגדרות - - -
גור בליי
העבירות וההגדרות.
היו"ר יעקב אשר
גור, זה הליך החקיקה שאנחנו צריכים לעשות פה ממחר בבוקר. ניכנס לזה עכשיו, לא נצא מזה. מי כמוך יודע את זה. חברים, פי וליבי שווים. באתי פה בתחילת הבוקר ואמרתי: אני רואה שתי מטרות, המטרה הגדולה, והמטרה כרגע שהיא קטנה יותר אבל חשובה כרגע להיום.
גור בליי
אולי הצעה נוספת. אז אם הדבר הזה, היושב-ראש חושב שזה יכול ליצור איזשהו סיבוך, הצעה נוספת, שוב - - -
היו"ר יעקב אשר
אני לא חושב, אבל אני יודע. נער הייתי וגם זקנתי. לך תשנה הרגלים של 30 שנה ביום.
גור בליי
אז אולי הצעה נוספת פרקטית בעניין הזה: אולי לכל הפחות תהיה התחייבות לפרוטוקול של נציגי משרד הבריאות, שהנוסח של הצו, של העבירות כפי שהן כיום, על ההגדרות שלהן כפי שהן כיום, לא ישתנו בתקופה של הוראת השעה הזאת. זאת אומרת שאי אפשר יהיה פתאום שחובת הבידוד תשתנה, תורחב או משהו כזה – כאילו הם יכולים לעשות את זה מכוח צו של מנכ"ל משרד הבריאות, בכלל לא להביא את זה לוועדה. אז לפחות שלא יהיה carte blanche במובן הזה, ושלפחות גם אם לא מכניסים את זה, שתהיה התחייבות לפרוטוקול שהנוסח שקיים בצו הבידוד דהיום יישאר כפי שהוא.
היו"ר יעקב אשר
זה כבר משהו אחר. זה כבר סיפור אחר. זה נכון שזה מונח בתוך מה שיואב אמר, אבל אתה נוגע פה בנקודה אחרת, שברור שאם נעשה כמו שיואב הציע, אז זה מופיע בפנים וזה לא משתנה.
גור בליי
לא, אז אני אומר דרך ביניים: לא להכניס את זה פנימה, אבל שלפחות הנוסח שהיום קיים הוא הנוסח - - -
היו"ר יעקב אשר
יש לכם תשובה לעניין הזה?
מיכל גולדברג
אדוני, אנחנו נמצאים פה בתהליך מאוד מאוד דינמי של מגיפה, הדברים כל הזמן משתנים ואנחנו צריכים את הגמישות. מה שאנחנו יכולים לבדוק זה אם יהיה שינוי, להביא אותו - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, פה מדברים על מגפות. אני נלחצתי, אתה לא שמעת. תן לה להגיד עוד פעם.
היו"ר יעקב אשר
אלי, אמרתי לך: בעניין הזה אני לא רופא. תציג את תעודת הרופא שלך. אני לא יודע מה זה מגפה, מה לא מגפה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
בשמחה. כנראה שאני יכול להיות פרופסור, לא רק רופא.
היו"ר יעקב אשר
אני חושש.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אפשר גם עוד הצעת ביניים. גור, יש עוד אפשרות, שתהיה התחייבות של משרד הבריאות – סתם, אני הולך קדימה, רוצים להיות פרקטיים? נהיה פרקטיים – שכל דבר שמנכ"ל משרד הבריאות ירצה לחוקק או לתקן, יבוא לדיון בוועדה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לאישור הוועדה. לא לדיון – לאישור הוועדה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
ואז יש לנו פיקוח. כי מה שקורה פה, אנחנו מייצרים כלי שאתם תיצקו בו איזה תוכן שתרצו, ועל זה אני רוצה לפקח.
גור בליי
אפשר יהיה אולי לעשות כך, שזה יהיה צו בידוד בית כנוסחו ביום חקיקת חוק זה, וכל תיקון על הדבר הזה ביחס לנוסח מיום חקיקת חוק זה יהיה באישור ועדת החוקה. הרי ממילא אתם חייבים בזה לפי 2(ב) לחוק העונשין, מיכל.
מיכל גולדברג
קודם כול, גור, לא כל הצו, יש פה הרבה הוראות בצו שהן לא עונשיות, ולגביהן אנחנו כמובן לא מדברים, אנחנו מדברים רק על ההוראות העונשיות.
היו"ר יעקב אשר
ברור.
מיכל גולדברג
לגבי ההוראות העונשיות – אם יהיה צורך בתיקון שלהן אפשר - - -
גור בליי
רגע, אבל בוא נדייק את זה: זה ההוראות העונשיות וההגדרות שמוחלות בהן, אחרת אנחנו עושים צחוק.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
זה לא רק העונש. זה אם אתם מחר פותחים את הרכבת - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, היא מדברת על ההוראות. כן, כן.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
זה מה שאני אומר.
היו"ר יעקב אשר
אז אל תגיד, חבל על הזמן, היא אומרת את זה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא חבל על הזמן, זה שני דברים - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל היא אומרת את זה. לא רק על העונש, גם על ההגדרה שבגינה בא העונש, נכון?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
בוא נגיד: הצווים של משרד הבריאות יהיו מפוקחים על ידי ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. זו המשמעות, בשביל להיות ברור.
מיכל גולדברג
ההוראות הפליליות - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא רק הפליליות.
היו"ר יעקב אשר
לא, שיש להן משמעות פלילית.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יש להן משמעות. הרי בסוף אם תוסיפו עכשיו דברים שנכנסים לתוך - - -
גור בליי
בואו נדייק את זה: ההוראות הפליליות על ההגדרות שנכללות בהן – שינוי בהן ייעשה באישור ועדת החוקה. מקובל?
מיכל גולדברג
זה יפגע - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
זה לא יפגע בכלום. זה יחזק את הפיקוח של הכנסת, ולזה אנחנו נמצאים כאן. במה זה יפגע?
היו"ר יעקב אשר
בסדר, אני מבין שהתשובה היא חיובית. אוקיי, הלאה.
גור בליי
אז שני דברים, שוב, אני רוצה למען הפרוטוקול. אנחנו נכתוב: הצו כנוסחו ביום חקיקת חוק זה; וכל שינוי בעבירות הפליליות או מה שמסתמך עליהן יהיה באישור ועדת החוקה. בסדר?
היו"ר יעקב אשר
כן.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, אולי בשביל לקצר את התהליכים, תגיד אתה מהן פצצות המצרר שאתה רוצה להוציא - - -
היו"ר יעקב אשר
אמרו את זה כבר חבריי גם כאן וזה בדיוק מה שאני אומר. אני אגיד לך. מה את אומרת? בבקשה, משרד הבריאות, רגע.
מיכל גולדברג
רק שלא ייקבעו מסמרות לגבי הוועדה, כי פקודת בריאות העם וההוראות מכוחה אנחנו מביאים לאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. אז אנחנו נשאיר את העניין הזה פתוח.
היו"ר יעקב אשר
בהיבטים הפליליים זה קצת בעיה.
מיכל גולדברג
לא, היבטים פליליים של הוראות שאנחנו מתקינים מכוח פקודת בריאות העם מגיעות לאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
כן, אבל אתם באתם לפה היום, לוועדת החוקה, חוק ומשפט. ולכן צריך להוסיף, אם זה המצב המשפטי, נעשה תיקון גם לזה, ונוסיף שדבר כזה יהיה בהיוועצות משותפת בין ועדת החוקה, חוק ומשפט, לבין ועדת העבודה והרווחה. אנחנו לא חותמת גומי לוועדה - - -
היו"ר יעקב אשר
זה נכון, אבל - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, זה יהיה מסובך מדי.
היו"ר יעקב אשר
רגע, חבר'ה, כל אחד אומר עוד יותר ועוד יותר. תאמינו לי, המשיח הגיע לפי - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, זה יהיה מסובך.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אם היית נותן לי לטפל בזה הוא היה כבר פה.
היו"ר יעקב אשר
אם אתה היית מטפל בזה. אבל לא נתנו לך לטפל בזה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יואב, זה לא ילך.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק. תקשיבו, חברים, אני אומר עוד פעם, מאיר, אתה התחלת לשאול אותי, ואני רוצה רגע - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יאללה, ויתרתי.
היו"ר יעקב אשר
אני לא רוצה שתרגישו שאני מכניע אתכם, כי אני לא מכניע אתכם.
מאיר כהן (יש עתיד)
אם כמו שהיא אומרת, שזה הולך - - -
היו"ר יעקב אשר
אם זו ועדת הרווחה, אז זו סמכות של ועדת הרווחה והבריאות, נקודה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אמרתי - - -
גור בליי
מה שחשוב זה הפיקוח הפרלמנטרי.
היו"ר יעקב אשר
אבל הינה הדוגמה, אתם נכנסים היום לדברים שרק הבירור שלהם ורק הסינון שלהם - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, אנחנו רוצים כוח לחוק.
היו"ר יעקב אשר
רגע, זה לא יכול להיות, יואב. גם אני יותר צדיק וגם הוא יותר צדיק – כולם יותר צדיקים מכולם.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא צדיקים בכלל.
היו"ר יעקב אשר
אז רק רגע, דקה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אתה שוכח יעקב, אני אעצבן אותך היום, ב-04:00 בבוקר זה נחת לפה. מדברים פה על זכות - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
והיום רוצים להביא את זה לחקיקה.
היו"ר יעקב אשר
ואני אעצבן אותך יותר, שאתה יודע שהישיבה הייתה אמורה להיות אתמול בלילה כשלא היית פה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
נו, אז?
היו"ר יעקב אשר
אז אני לא עשיתי את זה. ובשביל זה אני צריך עכשיו לריב איתך? ברצינות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
ואם היית עושה את זה - - -
היו"ר יעקב אשר
אם הייתי עושה את זה, זה כבר היה היום בתוקף.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
מעולה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
מה פתאום. אני הייתי פה, מה קרה לך.
היו"ר יעקב אשר
אז מה. אבל אני לא שמה. מספיק.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני נכחתי ב-02:00 לפנות בוקר, שאמרו לו: לך לוועדה עם זה, ואני מעריך את זה שעמדת על הרגליים האחוריות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
וזה נשמע הגיוני שפנו ב-02:00 לפנות בוקר?
היו"ר יעקב אשר
עזוב את זה עכשיו. נו, אתה רוצה עוד פעם לתקן את כולם כרגע? לא היום.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
דרך אגב, בשביל זה באתי לכנסת.
היו"ר יעקב אשר
יואב, אבל לא היום.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
מתי? מחר אפשר?
היו"ר יעקב אשר
היית יכול בלילה להישאר פה ב-04:00 ולתקן אותם תוך כדי תנועה. היית עוזר לי.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
כן, ממש.
היו"ר יעקב אשר
מאיר, הגענו קודם כול להבנה.
גור בליי
אבל זה יהיה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות.
היו"ר יעקב אשר
אני אומר: חבר'ה, גם חברית, אם לא הייתי חושב כמוכם ורוצה להוציא בסוף משהו יותר נורמלי, אז באנו עם ויכוח, אני עכשיו מביא את הטקטיקה שלי וגומר את הסיפור, רבנו קצת, הכול טוב ויפה. אבל אני כן רוצה, ואנחנו נפספס את הדברים החשובים על הדברים האיזוטריים והפחות חשובים. שהם חשובים כן, אבל אני אגיד לך מתי: כשנתכנס לחוק הכולל.

תבינו דבר אחד, אנחנו היום באים לציבור, שעד היום חלו עליו תקש"חים שהוכנו בממשלה בלחצים כאלה ואחרים, שאם אני רוצה להגדיר אותם, הם ברמה גרועה. אנחנו היום עולים מדרגה אחת, לוקחים אותם והופכים אותם מגרועה כן לטובה יותר – לא טובה מספיק, טובה יותר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אבל לא צריך להלבין אותם. אתה לא מבין?
היו"ר יעקב אשר
דקה. זה התפקיד שלנו היום, התפקיד שלי. אם אתם חושבים שלא צריך תקנות בכלל, אז בואו תתנגדו מראש, תשימו את ההסתייגויות ונגמר העסק, לא קרה כלום. השלב הבא זה להביא את התקנות המיטביות, הכי טובות שאפשר. ולכן אם נתבלבל בדיונים הללו, אם נעשה את הכול היום, מה נעשה מחר בעניין הזה? ולא נוכל לגמור את זה היום.
ולכן אני אומר
חבר'ה, האויב של הטוב הוא הטוב ביותר. אני רוצה להוריד כמה דברים. ואגב, אני מצטט מה שאתם אמרתם כאן בבוקר, שאם בנקודות מסוימות שהן הבעייתיות כרגע ייגעו, לשלב הזה מספק. אמרת או לא אמרת?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אמרתי.
היו"ר יעקב אשר
יפה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אז למה שיוציאו ציוצים לדפנה ליאל? שיודיעו כבר מה הם - - -
היו"ר יעקב אשר
אני לא הוצאתי ציוצים. ואתה מכיר אותי, שגם עובד לי פה משהו בראש, גם אם תכננתי לעשות איזה, ותכננתי לעשות את זה תוך כדי דיון אתכם ביחד. ואמרתי את זה, אפילו רמזתי על זה יותר מרמזים ברורים בהתחלה. אבל אתה יודע מה? גם זה שזה יצא זה טוב בסופו של יום.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, אני רוצה שיצא הציוץ הבא על הסעיף הבא.
היו"ר יעקב אשר
אז לא יצאו ציוצים. ובואו נתחיל לצייץ אנחנו ונגמור את החוק הזה. אבל אם אתה עכשיו רוצה להיכנס לשעה של שיעור איך כותבים הצעות חוק – בחייך. אוקיי, סיימנו את החלק הזה?
גור בליי
רק עניין הוועדה אתה צריך לסגור. זאת אומרת, שוב, סוכם שנוסח יהיה: כנוסחו ביום חקיקת חוק זה של צו בריאות העם. וכל שינוי בעבירות העונשיות או בהגדרות שנסמכות עליהן, ייעשה באישור ועדה. הוועדה, אנחנו נסגור אותה, סביר להניח שזה יהיה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, כי בהקשרים הבריאותיים, למרות שבגדול זה על התפר, כי הנושאים הפליליים הם לפתחה של ועדת החוקה. אבל בגלל שאני מבין שבפרקטיקה השינויים העיקריים יהיו בהגדרות עצמן, אז זה כנראה דברים יותר לעבודה, רווחה ובריאות. זה מקובל על היושב-ראש?
היו"ר יעקב אשר
מקובל עליי. ואני גם אומר לנציגת משרד הבריאות: הדברים שאנחנו קובעים היום כרגע זה נכון ל-45 ימים האלה. גם אם תרצו, מה שנקרא, עם חרטות או בלי חרטות, תבואו לישיבה ונדון בדברים הללו. זאת אומרת, מה שאנחנו קובעים היום זה לא הלכה לדורות, זה משהו של חירום ל-45 יום כרגע. אולי זה יהיה פחות – יותר זה ודאי לא יהיה. לילך וגנר, יש התייחסות מסוימת למה שנאמר עד עתה?
לילך וגנר
כן, לגבי הנושא של אישור ועדה, כפי שציין גור, זה באמת נגזרת של סעיף 2(ב) לחוק העונשין. אם הצו היה מגיע לאישור ועדת העבודה, אז בוודאי שהעבירות היו מאושרות על ידי ועדה. ולכן אין כל מניעה מבחינתי שייקבע הנוסח שגור הציע, ששינוי בעבירות הפליליות צריך אישור ועדה, ועדת הבריאות, שדנה בנושא של פקודת בריאות העם.
היו"ר יעקב אשר
תודה, לילך.
לילך וגנר
בנוגע למדרג – אני רוצה רק להציע משהו. אני לא יודעת אם זה יענה לחברי כנסת, אבל אולי באופן חלקי. בחוק המסגרת אנחנו לא מציעים שיהיה עונש של מאסר. הסיבה שנקבע עונש של שישה חודשי מאסר או קנס היא שההוראות לפי פקודת בריאות העם זה העונש הגנרי של הפקודה. מבחינתי המדרג הנכון הוא שיהיה עונש - - -
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. גברתי, הבנתי, ואני אומר כבר עכשיו, ואני אומר את זה גם לנציגת משרד הבריאות, וחבריי, תשמעו את זה גם אתם, מיקי ויואב: גם דעת משרד המשפטים וגם דעת הייעוץ המשפטי וגם דעתי ודעת חבריי זה שלא יהיה פקודת מאסר. ואני אומר עוד פעם, וכמו שאני אומר להם אני אומר לכם.
לילך וגנר
ההצעה מקובלת עלינו כמובן.
היו"ר יעקב אשר
כן, תודה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יופי, ובא לציון גואל.
היו"ר יעקב אשר
רגע, קארין, הברכות לטכנאים בסוף. אנחנו נחליט את מספר הימים, להלן 45 יום. בחוק כשנדון כאן אני אשמח לשמוע שעה-שעתיים הסברים שלכם. אם תשכנעו אותנו אז יחזור הנושא של מאסר, אם יצטרך, כרגע לא. בסדר? בסדר.
מיכל גולדברג
אתם מורידים את העניין של המאסר? כרגע ההוראה, כפי שציינה לילך - - -
היו"ר יעקב אשר
את שמעת מה שאמרה משרד המשפטים.
מיכל גולדברג
נכון. מה שהיא אמרה, שהפרה של כל הוראה לפי פקודת בריאות העם, עונשה חצי שנת מאסר או קנס. אם אנחנו מגיעים לאישור ועדה, זה הכול נעשה לפי פקודת בריאות העם.
היו"ר יעקב אשר
אבל היא אמרה שלא צריך להגיע - - - שזו דעתם. אם אני הבנתי נכון, אדוני היועץ המשפטי.
מיכל גולדברג
אנחנו בעצם קובעים פה - - -
היו"ר יעקב אשר
אנחנו קובעים לחודש וחצי גג, שמי שלא יעטה מסכה או משהו מהסוג הזה, לא יגיע למאסר. הוא ישלם קנס, הוא ישלם עוד פעם קנס, מצידי גם כפל קנס. אכיפה מנהלית היא אכיפה מהירה.
גור בליי
אבל למה זו בעיה, מיכל? זה חוק מאוחר וספציפי.
היו"ר יעקב אשר
זה לא חוק שמדבר על עבריינים.
מיכל גולדברג
בסדר, בפועל עוד אף אדם במדינת ישראל לא - - -
היו"ר יעקב אשר
אז חודש וחצי גם לא יהיה. זה לא יהיה.
גור בליי
נו, אדרבה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מקל וחומר.
היו"ר יעקב אשר
תקשיבי לי, אני אומר עוד פעם: כשאני הולך לקבוע משהו לתקופה של שנה או לתקופה של שנתיים או לצמיתות, אני אבחן את זה מכל ההיבטים. אבל כמו שאת אמרת, עד הרגע הזה לא היה שימוש בעניין הזה, לדעתי גם לא יצטרך להיות שימוש בעניין הזה. אני פתוח בנפש חפצה לשמוע את ההסברים, אבל לא היום. כרגע בסעיף הזמני בתקש"ח הזמני (להלן – תקש"ח ועדת החוקה, חוק ומשפט) זה לא יהיה. הכול יהיה, זה לא יהיה. יש לכם 45 יום לטפל בזה ובחקיקה הגדולה. אם תשכנעו אותנו, אז זה יהיה. כמי שאמר שזה לא יהיה, ימליץ בפני חבריו שזה יהיה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מצוין.
היו"ר יעקב אשר
הלאה, גור. עוד הערות, משטרה, מישהו? הלאה, גור, אנחנו צריכים לעבוד.
גור בליי
פיזור התקהלות או התכנסות
2.
(א) שוטר רשאי להורות על התפזרות של התקהלות או התכנסות בין-לאומית שנעשית בניגוד לסעיף 3א לצו בידוד בית; סירב אדם להוראת שוטר על התפזרות כאמור, רשאי שוטר לעשות שימוש בכוח סביר לשם פיזור ההתקהלות.



(ב) מי שסירב להוראות שוטר כאמור בתקנת משנה (א), דינו – מאסר שישה חודשים או קנס לפי סעיף 61(א)(1) לחוק העונשין.
היו"ר יעקב אשר
תעצור פה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מה זה ההתקהלות הזאת?
היו"ר יעקב אשר
כן, קארין, תשאלי. אני נותן לך במקומי לשאול את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר יעקב אשר
אבל קצר, קארין. שאלה ותקבלי תשובה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
קצר. אני רוצה להבין מה זה ההתקהלות הזאת. זה הפגנה, זה אירוע בר מצווה, זה התכנסות של ועד בית בלובי? מה זה?
היו"ר יעקב אשר
תודה, השאלה הובנה. בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה זה התכנסות בין-לאומית?
היו"ר יעקב אשר
ומה זה התכנסות בין-לאומית. מי רוצה להסביר את הסעיף הזה? נתחיל עם משרד המשפטים ואז משרד הבריאות.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אה, התכנסות בין-לאומית זה ליגה.
היו"ר יעקב אשר
משרד הבריאות, בבקשה.
מיכל גולדברג
לגבי התכנסות בין-לאומית קיימת הגדרה: התקהלות מאורגנת והשתתפות אנשים המגיעים ממדינה אחת או יותר שאינה ישראל. דהיינו, זה סעיף שנכנס לצו בתקופה שעוד היו – זה בעצם כנס בין-לאומי בהשתתפות אנשים ממספר ארצות שהם לא מדינת ישראל.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
השמיים סגורים. איזה התכנסות בין-לאומית תהיה?
מיכל גולדברג
השמיים לא סגורים, נכנסים אנשים. נכון שיש הרבה פחות טיסות, אבל עדיין האיסור הזה הוא - - -
היו"ר יעקב אשר
מה המשמעות של המילה כנס? רק כדי שאני אבין. אם במקרה הגיע אדם מאנגליה ופגש 17 ישראלים ברחוב. בוא נגיד לא 17 – 50 איש. יש פה שתי מדינות, למעלה מ-50 איש. האם זה כנס בין-לאומי?
מיכל גולדברג
לא, ודאי שלא. הכוונה להתקהלות מאורגנת, כשקובעים איזשהו כנס באיזשהו נושא.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי. כמו שקוראים להפגנה נגיד קוראים לכנס.
מיכל גולדברג
אבל אנחנו ממש לא מדברים על הפגנות.
היו"ר יעקב אשר
לא, ברור.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אז למה זה לא כתוב? למה לא מחריגים?
היו"ר יעקב אשר
רגע. אז אם אפשר לחדד את זה קצת.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, ניתן לזה ניסוח שהוא נכון. צריך להבין, עזבו רגע מהזווית הדמוקרטית, אפילו מהזווית של השוטר, מה רוצים מחייו, מתי מותר לו, מתי אסור לו. ובעניין הזה אני חושב שהם אומרים: שוטר רשאי. עכשיו, לפני כנס בין-לאומי, מה זה התקהלות?
היו"ר יעקב אשר
רגע, נכון. היא עוד לא ענתה על ההתקהלות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לכן אני אומר: מה שצריך לעשות בשביל לפתור את כל השאלות - - -
היו"ר יעקב אשר
אני רואה שאתה הולך לעבור למשרדי ממשלה. אתה פשוט מביא את הפתרונות גם.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, ממש לא. להוסיף את כל ההחרגות: הפגנה, מחאה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
בדיוק.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
את כל הרשימה, you name it, שמחריגה כל אפשרות של מאבק אזרחי באשר הוא לדבר הזה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
ושזאת תהיה רשימה לא סגורה.
היו"ר יעקב אשר
רגע. אוסאמה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
צריך להוסיף כאן: התקהלות או התכנסות - - - לא חוקית, או שהיא בניגוד לתו הסגול של משרד הבריאות.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. משרד הבריאות, מה תגובתך לדברים? צריך פה בהירות, כי לתת לשוטר להחליט מה קורה פה זה קצת בעייתי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
וגם בסעיף (ב), גם העניין הזה של עוד פעם מאסר שישה חודשים ושימוש בכוח סביר - - -
היו"ר יעקב אשר
איפה סעיף (ב)? הקראנו?
גור בליי
כן, הקראנו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
וגם ראינו - - - אדוני היושב-ראש, במיוחד אצלכם במגזר החרדי, איך התנהגו שוטרים, ואיך תקפו אנשים ומתפללים. אז נגיד שמתפלל נכנס – בסדר, אסור לו, אבל ראית איזה מחזות היו שם?
היו"ר יעקב אשר
בהחלט. בהחלט ראיתי ובהחלט הזדעזעתי. אבל מצד שני, אני אומר עוד פעם, גם צריך שתהיה איזושהי הרתעה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הרתעה זה לתת לו קנס.
היו"ר יעקב אשר
לא, ברגע שזה מתחיל להיות כבר מול השוטר, זה כבר נכנס לכיוון אחר לגמרי. זה כבר לא קשור לקורונה או לא קורונה, זה כבר מול כוח משטרתי שעושה את פעילותו או לא עושה את פעילותו. זה אתה צריך להסביר יותר טוב ממני.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
שום דבר לא נגרע מכוחה של המשטרה להמשיך לעבוד לפי כל הסמכויות הרגילות שלה.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, יכול להיות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
מדברים פה על קורונה, אז צריך להתייחס לקורונה.
היו"ר יעקב אשר
טוב. גברתי, התייחסותך לעניין הזה, ואיך אנחנו מתקנים את זה, בצורה מהירה.
מיכל גולדברג
אני חושבת שהפתרון שהוועדה הציעה מקודם עונה גם כאן, כי ההוראה אומרת: קיום התקהלות בניגוד לסעיף 3א לצו בריאות העם. סעיף 3א הוא סעיף רבתי שמפרט מהי התקהלות, מגדיר התקהלות, וגם קובע חריגים להתקהלות ותנאים לאותם חריגים.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אז תעתיקו אותו.
מיכל גולדברג
אז זה הפתרון שקבענו מקודם. זאת אומרת, הנוסח יישאר כפי שהוא, ושינוי להוראות הפליליות - - -
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. אז אני כבר אומר לכם, מאחר שזה חוזר על עצמו: בחוק הקבוע שאנחנו נביא - - -
גור בליי
אבל רגע, מיכל, ב-3א אין אבל החרגה של הפגנה.
היו"ר יעקב אשר
מה דינה של הפגנה?
מיכל גולדברג
אני אשמח אם משרד המשפטים יתייחס.
גאל אזריאל
אני אנסה לסייע. מה שגור הציע לגבי העבירות האחרות לא בטוח מתאים כאן. כרגע מספר המתקהלים לפי צו הבידוד, מותר ש-50 אנשים יתקהלו או במבנה סגור או מתחת לכיפת השמיים. זה חל גם לגבי ההפגנות, עוד שנייה נדבר יותר בהרחבה על הפגנות.

ולכן כרגע היה מתווה בממשלה של לפתוח יותר, להקל. כרגע הזה נעצר. אבל נניח שהממשלה כן תהיה מעוניינת לאפשר ליותר אנשים להתקהל, אז בעצם הדבר הזה ייעצר עד שיקבלו אישור של ועדת העבודה. אני לא בטוחה שזה מה שהוועדה מעוניינת לעשות כאן. כשאנחנו הולכים לכיוון של הקלות, אני חושבת שאתם גם רוצים להקל יותר, בלי שזה ייעצר ויחכה לאישור ועדה בכנסת. אז יכול להיות שאפשר לחשוב רק על מצב של החמרה שיצטרך אישור, אבל לא מצב של הקלה.
ניצן רוזנברג
אפשר להגיד שרק החמרה בעבירות הפליליות יגיע לאישור ועדה - - -
גור בליי
אבל זה לא יצא עמום מדי? אם יש משהו שהוא מעורב באופי שלו?
גאל אזריאל
אני מעדיפה שזה יהיה ברור.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
עוד פעם, אני לא כל כך שמעתי, מה ההגבלה היום במספרים?
גאל אזריאל
ההגבלה היום לגבי התקהלויות – התקהלויות זה אנשים ששוהים בסמיכות אחד לשני, פחות משני מטרים אחד מהשני. זה 50 אנשים או במבנה סגור או מתחת לכיפת השמיים.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אבל היום יש חתונות של 250 איש.
גאל אזריאל
זה הכלל. על גבי זה יש כל מיני סעיפים, שנציגת משרד הבריאות תוכל לפרט אותם, שמדברים על מצבים מיוחדים.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני חושב שמקצועית זה טעות ללכת בדרך הזאת. ואפשר לשנות את זה, אני תכף אציע מה נראה לי. אבל מה שעשו פה, הקונספט הוא, לקחו את התקש"ח והכניסו לחוק. ולכן הקונספט הוא לא מתאים לאירוע. ולכן אמרתי: אנחנו מגבילים את משרד הבריאות בזה שהכול יעבור. זה יוצר חוסר איזון. ולכן אני אומר: צריכים לעשות שינוי בקונספט.
גאל אזריאל
מה אתם מעוניינים להציע בקונספט?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
הקונספט צריך להיות יותר פתוח ולא יותר סגור. כשאתה כל הזמן מפנה לסעיף וסעיף משנה וסעיף משנה, אתה מגיע למצב שאתה כל הזמן - - -
היו"ר יעקב אשר
יואב, אתה צודק.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, אבל בשביל למצוא פתרון - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל אני אחזור שוב: זה לא ריאלי לשנות קונספטים עכשיו. אני מודיע לך.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, אבל אני רוצה להציע הצעה. אומרת פה נציגת משרד המשפטים, שמה שאנחנו מייצרים פה, מרוב זה שאנחנו רוצים לעשות טוב, יצא רע. זה פחות או יותר מה שהיא אומרת, נצטרך כל הזמן לחזור פה לאישורים.
ואני אומר
מול הדבר הזה צריך לעשות תיקון בסעיף. לא למצוא לו רק את זה, למצוא ניסוח אחר לסעיף, שיאפשר מצד אחד את הגמישות, מצד שני את הפיקוח.
היו"ר יעקב אשר
אבל הוא בסוף ישלח אותך לשם, כי להטמיע את זה בפנים - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא להטמיע, זה עכשיו.
היו"ר יעקב אשר
לא, זה לא עכשיו. אתה יודע כמה זמן זה? היא צריכה לעבור עשר היררכיות בשביל - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, למה?
היו"ר יעקב אשר
כן, לילך, משרד המשפטים, רוצה להעיר משהו.
לילך וגנר
כן, אני רוצה לענות אולי לחברי הכנסת לגבי הסיפור של ההתקהלות. אני מצטרפת למה שאמרה גאל אזריאל, שבמובן הפלילי אני מעדיפה שיהיה חופש למנכ"ל משרד הבריאות להרחיב את האפשרות להתקהלות בהתאם למתווה שסוכם, ולא נגביל אותו ונקבע אותו 45 יום להתקהלות של 50 אנשים. ולכן אני מצטרפת לבקשה לאפשר הקלות בהקשר הזה.

דבר שני, אני מדגישה שעבירה פלילית היא לא עצם התקהלות, היא לסירוב להוראת שוטר לפיזור התקהלות. בכוונת מכוון העבירה נקבעה כך, ולא כהפרה של צו הבידוד, בדיוק מהטעמים שחברי הכנסת התייחסו אליהם.

עכשיו, בנוגע לכל החריגים, ברגע שאנחנו מגדירים התקהלות כהתקהלות בצו הבידוד, כל החריגים חלים. אין צורך לכתוב אותם מפורשות בחוק המאריך תקש"ח או המקיים תקש"ח, הם חלים מעצם ההכוונה להגדרת ההתקהלות. ולכן אני לא רואה צורך בכך.

לגבי הענישה – אני מקבלת את ההצעה של הוועדה וחברי הכנסת, שאין צורך בעונש של שישה חודשי מאסר בצד העבירה הזאת ויש להסתפק בקנס כספי.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
כל הגבלה שיכולה אפילו להתפרש – תראו, אני עכשיו נכנס לנעליו של אותו אחד שמגיע לטפל באירוע. הוא צריך לדעת שהפגנה לא במגרש. וצריך להיות רשום ומדויק ולא להשאיר את זה לפרשנות.
גאל אזריאל
הפגנה היא במגרש, רק לצורך הבהרה. כרגע הפגנה נכללת בתוך התקהלות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
בשביל אני צריך ללכת לסעיפי המשנה וללכת אחורה ולקרוא את החוקים.
מיכל גולדברג
לא, ההגדרה של התקהלות בהפגנה היא שונה לעומת התקהלויות אחרות. אבל הסמכות לטפל באירוע שהוא כבר עונה להגדרה של התקהלות היא כמו כל התקהלות אחרת.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, כשבמהלך היום עשרות ומאות אנשים מתקשרים לחברי כנסת לגבי הסעיף הזה, אז אנחנו לא יכולים לשלוח אותם, וגם רצוי שאתם לא תשלחו אותם לתתי סעיפים. מה שאנשים שואלים: תגידו, אוסרים על הפגנות? מה אכפת לכם למצוא את הניסוח פה שהמילה הפגנה - - -
היו"ר יעקב אשר
מאיר, זה לא יהיה.
מאיר כהן (יש עתיד)
למה לא יהיה?
היו"ר יעקב אשר
זה לא יהיה בתהליך הזה.
מאיר כהן (יש עתיד)
למה לא יהיה? זה לוקח בדיוק חמש דקות לחשוב.
היו"ר יעקב אשר
כי זה דבר שלא יהיה. ואני אומר לך גם, ואני חוזר גם על מה שאמרנו קודם, אולי הייתה פה אי-הבנה: לגבי הנושא של הגדרות לוועדת העבודה והרווחה, אני מדבר, שוב, לא על החודש וחצי הזה. זה ייכנס ויוטמע בחוק המרכזי, שיהיה עוד חודש או עוד חודש וחצי. אני מסביר עוד פעם: זה מה שאני התכוונתי לפחות, והבנתי - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
זה להוסיף - - -
היו"ר יעקב אשר
אני יודע. יש פה אבל הליך אחר, יואב, שאנחנו עושים את הדבר הזה, ומגיעים אליו בהסכמה עם משרדי ממשלה בצורה נכונה ונכוחה. אני מוסיף פה משהו שלא קיים.
מאיר כהן (יש עתיד)
מה לא קיים? הם אומרים שזה קיים, רק צריך להבהיר את זה.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא, לא.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אבל למשרד המשפטים יש בעיה להוסיף את השורה הזאת?
היו"ר יעקב אשר
לא, למשרד המשפטים אין בעיה. אבל משרד הבריאות צריך - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אין לו גם בעיה להוסיף.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא, יש בעיה אחת, שבה אנחנו משנים לא דברים בעייתיים שיש לנו כרגע כאן. אנחנו אומרים עכשיו שכל קביעה כזו או אחרת, בלי שעוד הגדרנו אותה הכי טוב בעולם, צריכה לבוא לוועדת רווחה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
רגע, יעקב, אתה לא הבנת אותי. אני אומר שבסעיף 2 שכתוב פה יהיה כתוב עוד שורה אחת, שבכל מקרה לא מדובר בהפגנות ומחאות - - -
היו"ר יעקב אשר
זה כן. לא, אני אומר קודם על הדבר הזה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
על זה אני מדבר.
היו"ר יעקב אשר
עכשיו, אני מבקש רק דבר אחד, שלצורך הצו הזמני, יש כאן פחד מוצדק שמישהו יכול לא להבין את זה. אז שיהיה כתוב שזה לא כולל ההפגנות. תמצאו את הנוסח.
קריאה
- - -
היו"ר יעקב אשר
זה הכול. מצוין, מקובל עליי.
גאל אזריאל
אני לא בטוחה שזה מה שאתם באמת מעוניינים שיהיה. אני אנסה שוב להסביר. יש את צו הבידוד, שקובע מה מספר המתקהלים האפשריים בכל תקופת זמן. כרגע מותר 50 אנשים – נדבר על תחת כיפת השמיים, כי זה מה שרלוונטי להפגנות. פירשנו את זה בהרחבה, כדי לפגוע כמה שפחות בחופש הביטוי, ככה שמלכתחילה לא משנה מה המספר המותר – היה שלב שהיה מותר רק שני אנשים במרחב הציבורי, ועשינו החרגה לגבי הפגנות שהיה עשרה אנשים.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, הפגנות, מרגע שנגמר העוצר הכללי שהיה, היה אפשרות גם 20,000 איש.
גאל אזריאל
אז אני יודעת מה כתוב לגבי הפגנות, אני כתבתי את זה, אני אסביר עוד פעם. מה שהיה כתוב, באיזשהו שלב כשהיו את המגבלות הכי גדולות, היה מותר התקהלות רק שני אנשים במרחב הציבורי. לעומת זאת, לגבי הפגנות עשינו חריג וכתבנו: לא שני אנשים כמו כל התקהלות אחרת – עשרה אנשים. וגם את זה פירשנו - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
ההפגנה של אתמול מול הכנסת מה הייתה?
גאל אזריאל
אני אנסה להסביר בצורה מסודרת. אגב, זה היה הגבלות לפני חודש בערך, כשעשו את ההגבלות הכי חמורות. שם אמרנו: נפרש את זה בצורה שפוגעת כמה שפחות בחופש הביטוי ובזכות להפגין, ככה שלא נגיד שההפגנה כולה יכולה להיות רק עשרה אנשים, אלא שהיא יכולה להיות מורכבת מקבוצות של עשרה ועוד עשרה ועוד עשרה עד בלי גבול, כמה שזה ניתן בתנאי השטח.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
נכון.
גאל אזריאל
היום מותר 50 אנשים, גם הפגנה וגם כל התקהלות אחרת במרחב הציבורי. אפשר גם באותה צורה לעשות קבוצות של 50, 50, 50, עד 2,000, 5,000, לא משנה כמה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני חייב להגיד לך משהו בלשון בני אדם. כשאתה כותב את החוק, ועכשיו זה חוק, השפה שאת אומרת התקהלות זו שפה של אנשים במרחב הציבורי שמתקהלים לצורך משהו. אני אומר לך שלא יעלה ולא יוריד, ואין פה שום דיסרטציות משפטיות, צריך להיות כתוב פה שהזכות להפגין זה לא קשור לסיפור הזה.

(היו"ר אוסאמה סעדי, 14:47)
גאל אזריאל
שוב, צו הבידוד קובע את ההוראה הנורמטיבית, מה מותר ומה אסור. תקנות שעת החירום לגבי האכיפה קובעות רק את הצד האכיפתי של הדבר הזה. לכן פה אני מבינה שאנחנו במצב שהוא קצת - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
גברתי, אפשר להגיד מילה? אני רק רוצה להגיד לך דבר אחד: אנחנו נמצאים כרגע באירוע שהסיטואציה היא שונה. מה שלא כתוב בחוק – מותר. זו הסיטואציה שאנחנו מקבלים מהממשלה.
גאל אזריאל
זה תמיד מה שיש.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא, זה לא נכון. זה לא צריך להיות ככה. לא כל דבר צריך להיות כתוב. ולכן ראש הממשלה פירש את הדברים – את לא צריכה להתעסק בפוליטיקה, אני מבין את זה, אבל כל מה שלא כתוב בחוק מותר לו. ולכן צריך להיות ברור שיהיה כתוב שמחאה זה לא חלק מהעניין הזה.
גאל אזריאל
כל מה שלא כתוב בחוק מותר לציבור.
היו"ר אוסאמה סעדי
גם אני חושב שברגע שאנחנו מציעים למעשה, שכאשר מדובר בזכות להפגין, ואתם, כל הנציגים של משרד המשפטים, אומרים שאנחנו לא רוצים לפגוע בזכות המחאה ובזכות להפגין, תבדקו את זה. גם שמענו פה הערה חשוב של נציגת משרד המשפטים, שהם גם בעד הורדת העניין הזה של המאסר. גור, אתה איתנו?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
ד"ר בליי.
היו"ר אוסאמה סעדי
יואב, אתה מפריע לנו.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
התייעצתי עם היועץ המשפטי, אני מתנצל בפני היושב-ראש.
היו"ר אוסאמה סעדי
גם העניין הזה של ההורדה של הקנס - - - ולכן תנסחו - --
גור בליי
השאלה מה הוועדה תחליט בדבר הזה.
היו"ר אוסאמה סעדי
לא, אבל הם מסכימים.
קריאה
נראה לי שזה כבר סוכם - - -
גור בליי
לא, על הקודם כן.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אפשר להגיד רגע ליועץ המשפטי? 99 מסרים מתוך 100 שאני מקבל רואים בכל התקנות האלה שום קשר לקורונה אלא קשר להגביל הפגנות ויציאה למחאה. ולכן שימו את המשפט הזה, תגמרו את הסיפור.
היו"ר אוסאמה סעדי
בסדר.
מאיר כהן (יש עתיד)
על זה מדברים כל היום.
מיכל גולדברג
לא, אנחנו מתנגדים לשינוי ההוראה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני אמרתי. אני רוצה לחזק את מה שאלי אמר, חבריא, ואני לא מבין למה אי-אפשר להוסיף את זה בניסוח פשוט.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
חולה עליו.
מאיר כהן (יש עתיד)
בניסוח פשוט. חבריא, היום כל המתנגדים, כל אלה שצועקים, התקשורת דיברה על זה כל היום: האם אנחנו הולכים להגביל את הזכות להפגין? תרשמו את זה. מה הסיפור?
היו"ר אוסאמה סעדי
קיבלנו פה את ההצהרה של משרד המשפטים. השאלה איך אנחנו - - -
גאל אזריאל
אבל נראה לי שמה שחשוב לכם זה כמה אנשים יכולים להפגין, לא האם השוטר בסוף יכול - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
לא. את זה תשאירו - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא, מה שחשוב לנו שיהיה כתוב שזה לא קשור להפגנת מחאה. זה מה שחשוב לנו. אל תכניסי את זה למחאה.
מאיר כהן (יש עתיד)
הזכות. לא כמה אנשים – הזכות. ככה עושה רושם שפוגעים בזכות.
מיכל גולדברג
הצו לא עוסק במחאות והוא לא עוסק בהפגנות. זה צו של משרד הבריאות מכוח פקודת בריאות העם. הוא עוסק בהגנה על בריאות הציבור, כשאנחנו נמצאים פה במגפה של קורונה. הוא קובע איסור התקהלות מעבר ל-50 אנשים, ושאותם אנשים יעמדו במרחק של שני מטר אחד מהשני ויעטו מסכות. הכלל הזה חל גם על אנשים שמתקבצים לצורך הפגנה. אנחנו לא עוסקים בהפגנה, ואנחנו חס וחלילה לא רוצים – משרד הבריאות לא עוסק בהפגנות.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
איך זה שאם זה אולמות מותר 250 איש?
מיכל גולדברג
משרד הבריאות לא עוסק בהפגנות. הפגנות אפשר לקיים בכפוף למגבלות.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
גברתי, אני מתחייב בפנייך, שאם תחפשי בכל חוקי דיקטטורה אפשרית, לא תמצאי דיקטטורה אחת שאומרת שאסור להפגין בגלל שאסור להפגין. זה רק לטובת האזרחים. זה העניין. עכשיו, אני אומר לך: זו הסיטואציה. אנחנו פה מייצגים ציבור, 99 מסרים מתוך 100 עוסקים בדבר הזה. אז בואו נוציא את זה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
רגע, אני רק רוצה לשאול: מה ההבדל בין 250 באולם - - -
מיכל גולדברג
אפשר לציין שאין באמור פה כדי לפגוע בזכות להפגין, ובלבד שיעמדו בהוראות לפי הצו. אין בעיה.
תמר ליברטי
רגע, צריך אבל להיות ברור, האם ההוראות שמגבילות את מספר האנשים שרשאים להיות אחד ליד השני חלות על הפגנות או לא? זה צריך להיות ברור.
מיכל גולדברג
ובלבד שיעמדו בהוראות - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
ביקשתי גם להכניס את זה, שאנחנו מדברים על התקהלות או התכנסות בין-לאומית, שהיא לא חוקית והיא עומדת בניגוד להוראות משרד הבריאות. הרי אמרנו, ברגע שיש הוראות משרד הבריאות, כולנו מחויבים. אם יש תו סגול לעניין ההפגנות, שני מטר, מסכה, 200 איש, 300 איש, מחר משרד הבריאות יגיד: לא 50 אלא 200, כולנו נעמוד בזה. ואז זה לא - - -
מיכל גולדברג
משרד הבריאות לא קובע הוראות להפגנות.
היו"ר אוסאמה סעדי
התו הסגול.
קריאה
התו הסגול זה לגבי עסקים, זה משהו אחר.
היו"ר אוסאמה סעדי
אין תו סגול בהפגנות?
גבריאלה פיסמן
האמירה של מיכל זה שהיא לא התכוונה לפגוע בזכות ההפגנה. את האמירה הזו אפשר לקבוע, ובלבד שתהיה עמידה בהוראות צו הבריאות.
היו"ר אוסאמה סעדי
כן. מקובל.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
כל ניסוח שתחליטו הוא מתאים.
גור בליי
אבל השאלה לאיזה תנאים מפנים? כעניין מקצועי שלכם, מיכל, להוסיף: אין באמור כדי לפגוע בזכות להפגין, ובלבד שיעמדו בתנאים הקבועים ב – מה?
מיכל גולדברג
בצו בריאות העם.
גור בליי
אבל הבעיה שזה מעגלי.
גאל אזריאל
ניסוח כזה מאפשר לפגוע יותר בזכות להפגין ממה שיש כרגע. אז אני מציעה שכרגע כתוב: שוטר רשאי להורות על התפזרות על התקהלות – לא משנה כנס בין-לאומי – שנעשה בניגוד לסעיף 3א לצו. 3א לצו זה רק מספר המתקהלים. אם אנחנו מפנים להוראות מנכ"ל משרד הבריאות או צו הבידוד או דברים כאלה, יש עוד כל מיני תנאים. אתם לא רוצים לפזר התקהלות בגלל שאנשים לא נמצאים עם מסכה, או בגלל שהם לא עומדים שני מטר אחד מהשני, אלא רק בגלל שכל ההתקהלות כולה עוברת על המספר הכולל. אז אם הולכים עם ניסוח יותר רחב, זה ייתן יותר סמכות לפגוע בזכות להפגין.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
כל ניסוח שתחליטו שהוא הכי מתאים, שבסוף מעגן פה את זכות ההפגנה - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
חברים, אנחנו הבנו את העיקרון. אני חושב שהעיקרון מוסכם גם על משרד המשפטים, גם על החברים פה. אני מציע, גור, שאתה תנסח משהו עם משרד המשפטים, תעביר לנו, ואנחנו נתקדם.
גאל אזריאל
אם אתם רוצים באמת להגן יותר על הזכות להפגין כאן, אז אולי אפשר להוסיף משהו בסגנון: ואולם לא תינתן הוראה לפזר הפגנה אלא אם – ואז להוסיף תנאים של מידתיות שהם מעבר להתקהלות אחרת.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אם מסכימים, אוסאמה, שגור - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
העיקרון מוסכם, אנחנו ננסח את זה. אנחנו חייבים להתקדם. 2א.
גור בליי
העיקרון הוא ברור. העיקרון הוא שלא יאפשרו לפזר הפגנה, כל זמן שיש עמידה באותם תנאים בסיסיים של מרחק שני מטר, של מסכה.
היו"ר אוסאמה סעדי
ולא פוגעים בזכות להפגין ולהביע מחאה. אבל גם לא פוגעים בעיקרון.
גור בליי
אה, אבל האמת שלא, כי אנחנו לא רוצים. סליחה, 3א מדבר רק על ה-50, אנחנו לא רוצים – בסדר, אנחנו ננסח את זה.
היו"ר אוסאמה סעדי
אוקיי. יאללה, נתקדם. 2א.
גור בליי
אי-עטיית מסכה
2א.
שוהה במקום שאינו מקום מגוריו בלי עטיית מסכה, בניגוד להוראות סעיף 3ה(א) לצו בידוד בית, דינו – קנס לפי סעיף 61(א)(1) לחוק העונשין.
היו"ר אוסאמה סעדי
טוב שמחקתם את העניין של המאסר. אנחנו מברכים על זה.
מאיר כהן (יש עתיד)
שנייה, גור. אדוני היושב-ראש, אני רוצה לחזור רגע.
היו"ר אוסאמה סעדי
לאיפה?
מאיר כהן (יש עתיד)
לא לנסח, אבל אני רוצה לשמוע עוד פעם את הנושא של זכות ההפגנה. האם זה מקובל עליכם שהסייג הזה שאת ציינת או דומה לו ייכנס?
גאל אזריאל
עליי בוודאי מקובל.
מאיר כהן (יש עתיד)
לא, אז אני שואל גם את אנשי משרד הבריאות, את המשטרה.
היו"ר אוסאמה סעדי
מה? לא שמעתי, מאיר.
מאיר כהן (יש עתיד)
אנחנו מדלגים על סעיף, ויש תחושה שזה נסגר, אבל כששואלים אותם עוד פעם – בסעיף לגבי ההתקהלויות, הזכות של ההפגנה תישמר ותהיה ברורה בתוך הסעיף.
היו"ר אוסאמה סעדי
נכון.
מיכל גולדברג
בכפוף להוראות הבריאותיות של הצו.
היו"ר אוסאמה סעדי
בדיוק.
מאיר כהן (יש עתיד)
בוודאי. אבל שזה יהיה רשום.
מיכל גולדברג
אין מניעה שזה יהיה רשום.
היו"ר אוסאמה סעדי
נכון, אני הבנתי את זה. לפעמים לא צריך לחזור ולשאול, אני הבנתי את זה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני מבין מהר כשמסבירים לי לאט.
היו"ר אוסאמה סעדי
בסדר, הבנו.
תמר ליברטי
אדוני היושב-ראש, אפשר להעיר? מאחר שבסוף האכיפה מתבצעת על ידי המשטרה, נראה לי שחשוב רגע להבין למה חברי הכנסת מתכוונים. כיום על פי המצב המשפטי, ההוראות שמגבילות את מספר האנשים שרשאים להיות בסמיכות זה לזה במרחב הציבורי, חלות גם על הפגנות. אז השאלה מה מטריד אתכם. מה החשש? שההגבלה של הזכות להפגין תהיה - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, החשש הוא חשש של קונספט. שמדובר פה על התקהלויות, ויכול מישהו לחשוב שחוקק פה חוק היום – וזה לא תקנות לשעת חירום, חוקק חוק – ופרשנות של אזרח תמים, שלא קורא את כל הדברים, הוא אומר שאולי אסור להתקהל. צריך לדעת שמותר לצורך הפגנה.
תמר ליברטי
מותר לצורך הפגנה עד 50 איש נכון להיום.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
הכול בסדר. אז אפשר 50 ו-50 ו-50 – כמה שיותר. אין לנו בעיה עם ההגבלות, עם ההיגיון, אבל כן רוצים לעגן את הזכות הבסיסית. כי כרגע כל הדבר הזה, שכחנו מאיפה התחלנו, התחלנו מזה שגם אפשר להיכנס לתוך בתים.
תמר ליברטי
אני חייבת להגיד שהמשטרה לאורך התקופה הזאת אפשרה את ההפגנות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
המשטרה כאורגן שאחראי על - - - לא אמור להיות מושפע מזה.
תמר ליברטי
לא, בכלל לא. להפך, המשטרה בסופו של דבר אפשרה את ההפגנות, גם כשהן היו יותר - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
מאה אחוז. זה ייאמר לזכותכם.
גור בליי
רגע, תגידו, זה לא כזה פשוט פה הניסוח הזה, בהפוך על הפוך דווקא לפגוע בזכות להפגין, זה החשש שלי. אז השאלה אם אנחנו לא יכולים לעשות את זה בדרך של אישור פונקציונר יותר בכיר למשל, לדבר מהסוג הזה?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא. גור, אני אומר עוד פעם, אני בכוונה משאיר את זה פתוח. אי-אפשר עכשיו, בהפסקה תמצאו את הדרך הכי נכונה.
גור בליי
רגע, אבל מה עם המאסר?
היו"ר אוסאמה סעדי
ירד.
גור בליי
ירד, בסדר.
היו"ר אוסאמה סעדי
אוקיי. 2א.
גור בליי
אי-עטיית מסכה
2א.
שוהה במקום שאינו מקום מגוריו בלי עטיית מסכה, בניגוד להוראות סעיף 3ה(א) לצו בידוד בית, דינו – קנס לפי סעיף 61(א)(1) לחוק העונשין.
מאיר כהן (יש עתיד)
מאה אחוז.
היו"ר אוסאמה סעדי
כן, יש פה מנהל אגף ביטחון ואכיפה, עיריית רמת גן, שמעון שמרוני, בעניין הסעיף הזה? פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י, בבקשה.
חגי לוין
שלום, תודה רבה. אנחנו רופאי בריאות הציבור והאפידמיולוגים, לחם חוקנו זה הגנה על בריאות הציבור. הסעיף הזה, כפי שהוא מנוסח כרגע, יגרום לנזק לבריאות הציבור. רק לסבר את האוזן, אולי מצאנו פתרון לעניין העישון – כל בן אדם מעשן, שמעשן מחוץ למקום מגוריו, בהכרח עובר על החוק, ואז צריך לקנוס אותו. הסעיף הזה הוא לא הגיוני לחלוטין, איך שהוא מנוסח.
היו"ר אוסאמה סעדי
למה, מה הבעיה? תסביר לנו.
חגי לוין
זה רק מדגים לאיזה טירוף מערכות הגענו. העבירה צריכה להיות עבירה של סיכון בן אדם אחר בהדבקה. אני מאוד מקפיד, כל נותן שירות שחושב שהוא ייתן לי שירות בלי מסכה, אני מיד מקפיד על זה, אבל לא זאת הדרך. סעיף כאלה יפגעו באמון הציבור, יכולים להוביל לאכיפה בררנית, שדווקא יתעסקו באנשים מסוימים. וחייבים לנסח את הסעיף בצורה שונה לחלוטין, שממקדת את הבעיה, ושבן אדם סרב לעטות מסכה, ושהיה מדובר בסיכון של אחרים במרחק ישיר וכן הלאה, ולא לנסח סעיפים בצורה כל כך דרקונית, שהיא פשוט תפגע בבריאות הציבור.

ואני חייב להגיד, למדנו מהוועדות האחרות, חשוב גם שכאן יהיה בחוק הזה סעיף דיווח, שכל שימוש בחוק ידווח לוועדה מדי שבוע, וככה נדע מי ואיך ומה משתמשים בחוק הזה לצורך אכיפה. ואני חייב להזכיר, שיש עוד הרבה כלים אחרים של פיקוח שאינם אכיפה, שהם יעילים לא פחות, ואסור שנלך אך ורק למנגנון של אכיפה ונשכח את הכלים הללו. הולכים לפתרון הקל, במקום לעבוד יחד עם הציבור, באופן מידתי. הרי גם בתחום החיסונים וגם בתחום העישון, אנחנו רוצים הרבה מאוד סמכויות. צריך לעשות את הדברים באופן מידתי ולא בחשיבה - - -

(היו"ר יעקב אשר, 15:00)
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה, חגי.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
חגי, איך זה פוגע בבריאות? אנחנו מבינים את המגבלות. איך זה פוגע בבריאות?
חגי לוין
זה פוגע בבריאות, כי הציבור לא מאמין. אם הוא רואה שאף אחד מנבחרי הציבור לא מסוגל לעמוד בכזה חוק, שכל מקום שאתה שוהה מחוץ למקום מגוריך, אתה חייב לעטות מסכה. אז מה? אז יצאת לריצה – אתה חייב מסכה - - - ברחוב, הורדת רגע את המסכה, אתה עבריין.
היו"ר יעקב אשר
חגי, תודה רבה.
חגי לוין
החוק צריך להיות הגיוני. חוקים שאינם הגיוניים שוחקים את אמון הציבור בחוק, בנבחרי הציבור ובבריאות הציבור. לכן תמיד זה יהיה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
צודק כל מילה.
חגי לוין
והסעיף הזה הוא כל כך קיצוני, שהוא פשוט לא הגיוני.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
ברור.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יעקב, אני מתנצל, אתה לא מקשיב. הוא אומר דברי טעם.
היו"ר יעקב אשר
קודם כול, אני מקשיב. ואני גם הבנתי. אבל הבעיה שהוא לא שמע אותי.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אמרת לו: די. מה אמרת לו?
היו"ר יעקב אשר
יש לי פה איזו בעיה ברמקול. לא, אני לא אמרתי לו: די. אמרתי לו: די, כי הבנתי. ואני אומר שוב: הדקויות שאתה נכנס אליהן כרגע, אני מזמין אותך כבר היום לדיונים שיהיו פה בשבועות הקרובים. ושם אנחנו נדון עם זכוכית מגדלת על כל דבר, ונשמע אותך בנפש חפצה. אנחנו כרגע רוצים להתקדם ולהוריד את הדברים הבעייתיים שמקשים עלינו מאוד, וכל זה זה עד 45 יום.

ולכן אני אשמע את הדברים שלך בדיון המרכזי שיהיה. נושא המסכות – אני לא רוצה להיכנס אליו, כי אם אני אכנס לכל נושא כמו שאתה נכנס אליו עכשיו, אנחנו נלמד כאן פקולטה לרפואה ולמשפטים ביחד.
חגי לוין
אבל, אדוני היושב-ראש, אפשר באופן ספציפי? אם הבן-אדם מסרב לעטות מסכה. בכל זאת, תן לבן אדם הזדמנות, אולי הוא הסיר רגע את המסכה. אם מדובר במקום ציבורי סגור, לא מקום פתוח, שעם כל הכבוד, הסיכון הוא לא כמו הסיכון במקום סגור, ואם הוא נמצא במרחק של פחות משני מ' מבן אדם אחר; אחרת אם הוא נמצא ביער ואין שם אף אחד, אז מה יש לאכוף את החוק הזה? ובסמכותך עכשיו לתקן את הסעיף הזה בצורה - - -
היו"ר יעקב אשר
דקה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
דברים הגיוניים מאוד.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
מאוד הגיוני.
היו"ר יעקב אשר
תודה לך, קודם כול, חגי. אני אומר לחברי הוועדה: אם נוכל באיזשהו אופן, שצריך להפעיל שיקול דעת, ואולי אפילו להתריע. זאת אומרת, אם זה סירוב או שזה מישהו שבטעות לא הבין. אם אפשרי לעשות איזשהו שינוי קטן בהבהרה בתוך הנוסח, אני אשמח שזה יהיה; אם לא, אנחנו נטפל בזה בצורה מפורטת יותר בנוסח בהמשך.

כן, אני רוצה רגע הבהרה לגבי מה שדיברנו מקודם. אני אמרתי את זה, כנראה שהייתה פה אי הבנה. הנושא הזה שכל תקנה חדשה של משרד הבריאות תעבור היום לוועדה, את זה בכוונתי להטמיע בחוק הגדול, לא בחודש, חודש וחצי הזה, בגלל ששוב אנחנו נמצאים לדעתי גם בכיוון אחר של המגפה, בכיוון יותר טוב מאשר היה קודם.

מתי אני כן רוצה אישור של ועדת הרווחה? – או חוקה, אבל כנראה שזה רווחה, וזה בסדר מבחינתי – כשמתחילה המגפה, ומתחילים לשנות 8, 10, 9, 17 פרמטרים, זה אני רוצה עין ציבורית. אבל אם היום, מחר, תהיה החלטה במשרד הבריאות, אני בחוק זמני כזה ל-45 יום, לא מכניס את הדרגה הזאת של התייעצות. מי כמוך, מאיר, יודע שכשאנחנו מדברים על להעביר לוועדה זה דבר שהוא מדרגה. בחוק הגדול אנחנו נדון בזה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
בתוך שעת חירום זה צריך להיות רק - - -
גור בליי
אני חייב לחדד לפרוטוקול. אז מבחינת המשמעות, זה אומר שבסעיף 1 אנחנו לא מכניסים את המילים: כנוסחו ביום חקיקתו של חוק זה, ולא מכניסים את האמירה שכל תיקון ביחס לזה הוא באישור ועדה. שני הדברים האלה יורדים, הם לא נכללים.
היו"ר יעקב אשר
לא, כנוסחו - - -
גור בליי
לא, אני אומר: הם לא מתווספים לנוסח במקרה הזה, בניגוד למה שנאמר קודם.
היו"ר יעקב אשר
כן, לנוסח הזה לא. אני מודיע לכם שבכוונתי שזה יהיה בתוך הנוסח המרכזי, עם שיפוצים כאלה ואחרים. הלאה. יש עוד הערות למישהו עד לרגע זה?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
באיזה סעיף אתה?
היו"ר יעקב אשר
חבריי חברי הכנסת, כל הנושא של מאסר, אני מודיע למשרד הבריאות, בחוק הזה הוא לא יהיה. נקודה. בחוק הבא – נדון.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא יהיה – טוב.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כל הכבוד.
היו"ר יעקב אשר
ולכן אני מבקש, במקום "כל הכבוד", בואו נתקדם כדי שנשיג את אלה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אתה יודע איזה ילדים טובים אנחנו? עד עכשיו הגעת לאן שהגעת.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה לעדכן את חברי הוועדה במשהו. יש לנו עוד שני חוקים שמחכים בתור היום, שפוקעים בחצות הליל.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אז, אדוני, למה הביאו את הנורבגי? מה כל כך היה דחוף אתמול בלילה?
היו"ר יעקב אשר
זה כבר אמרת בהתחלה, ואין לי תשובה. זאת אומרת, יש לי, אבל בתוכנית אחרת.

אני רוצה לומר לחברי הוועדה: ככל שנתקדם ונסיים את הורדת המוקשים והרימונים מהתקנות, כפי שביקשו חבריי חברי הכנסת וכפי שאני רוצה את זה, אז נוכל לקיים את הדיונים האלה מוקדם יותר. והדיונים האלה מדברים על האוכלוסיות הכי פגיעות והכי קשות, והתקנות האלה מסייעות להם.

לכן אני מבקש, בואו נחלץ חושים ונמשיך הלאה. ולא נשנה היום לא את משרד המשפטים ולא את משרד הבריאות.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לאן הגענו?
היו"ר יעקב אשר
הגענו לסעיף – תגיד לאיזה סעיף הגענו.
גור בליי
עכשיו 3.
היו"ר יעקב אשר
הלאה, גור. אני מבקש עכשיו להפריע, להתקדם.
גור בליי
אני אקריא את 3–6 שהם סעיפים כלליים.
היו"ר יעקב אשר
רגע, אני רוצה לסכם לגבי הנושא של ההפגנות – אני מבקש, וגם חברי הוועדה ביקשו מהצוות המשפטי, לנסות להגיע לניסוח. אני לא רוצה להגיד אם זה לא ילך, אבל אני כן אומר, כי אני רוצה להיות גלוי.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זה ילך.
היו"ר יעקב אשר
רגע, קארין, תגידי פרק תהילים וזה ילך, בעזרת השם. אבל אני אומר עוד פעם: לא ייקוב הדין את ההר. אני רוצה את זה, אני דורש את זה, אני מבקש את זה ביחד אתכם, תעשו מאמץ.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני אולי יוכל להרשות לחבר הכנסת סגלוביץ' להיות שותף בבקשה, אם זה בסדר מבחינתכם?
היו"ר יעקב אשר
קודם כול, הוא שותף סמוי כל הזמן פה. אחד.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בסדר. הבנתי. לא נשאלה השאלה.
היו"ר יעקב אשר
שתיים, אני מנחה את היועץ המשפטי, לעדכן את עורך דין סגלוביץ' במה שהצלחתם להשיג, וגם במה שלא הצלחתם להשיג, אם לא הצלחתם. ואמרתי משהו כשלא היית פה, סגלוביץ'.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לעדכן זה לא שותף לניסוח.
היו"ר יעקב אשר
לעדכן תוך כדי ניסוח, זה בסדר.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני הקשבתי, שכל עבירות המאסר ירדו.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק. שוב, ירדו מהנוסח הזה. בחוק הגדול – לטוב ולמוטב, לשני הצדדים. כולם.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, תן ליהנות מזה שירד המאסר.
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל, קארין, את רוצה שזה גם ירד? בואי נתקדם.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יאללה.
גור בליי
עבירות מינהליות
3.
עבירה על הוראה מההוראות המפורטות בטור א' שבתוספת, היא עבירה מינהלית.

קנס מינהלי קצוב
4.
לעבירה מינהלית כאמור בתקנה 3 יהיה קנס מינהלי קצוב, כקבוע לצדה בטור ב' בתוספת.



אנחנו עוד מעט נגיע לכל הקנסות.

עבירה מינהלית חוזרת
5.
הקנס המינהלי הקצוב לעבירה מינהלית חוזרת כמשמעותה בסעיף 2(ג) לחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו–1985‏ (להלן – חוק העבירות המינהליות), יהיה כפל הקנס המינהלי האמור בתקנה 4, לפי העניין.

עבירה מינהלית נמשכת
6.
הקנס המינהלי הקצוב לעבירה מינהלית נמשכת יהיה בשיעור חמישית מהקנס הקבוע בתקנה 4, לפי העניין, לכל יום שבו נמשכת העבירה לאחר המועד שנקבע בהתראה כאמור בסעיף 8(ב1) לחוק העבירות המינהליות.



אלה סעיפים סטנדרטיים יחסית. עוד מעט נקריא את הטבלה עצמה.
היו"ר יעקב אשר
הלאה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
וואי, זה יותר גרוע מהפסיכומטרי.
גור בליי
עכשיו אנחנו ב-7, שהוא סעיף מהותי יותר.

הגורם המוסמך להטלת קנס מינהלי
7.
(א) הגורם המוסמך להטיל קנס מינהלי לפי תקנות שעת חירום אלה (להלן – הגורם המוסמך), הוא כל אחד מאלה:




(1) שוטר;




(2) מפקח שהוא עובד מדינה ונתונות לו סמכויות פיקוח על פי כל דין וכן פקחים שמונו על ידי מנהל רשות הטבע והגנים הלאומיים לפי סעיף 58 לחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, התשנ"ח–1998‏;




(3) עובד רשות מקומית שהוסמך עד יום ט"ו בסיוון התש"ף (7 ביוני 2020) לפי סעיף 5(ב) לחוק העבירות המינהליות;




(4) פקח עירוני, לרבות פקח מסייע, שהוסמכו בהתאם לחוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (הוראת שעה), התשע"א–2011‏.



תיכף נציגי הממשלה יסבירו את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מה זה הדבר הזה?
היו"ר יעקב אשר
תעצור פה אולי?
גור בליי
אני אקריא את הכול, את המסגרת.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
כך זה לא טוב.
היו"ר יעקב אשר
רגע, נדון.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
כי זה מוטה פוליטית.
היו"ר יעקב אשר
אבל נדון עוד דקה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זה לא יעלה על הדעת, הדבר הזה.
היו"ר יעקב אשר
תן לסיים.
גור בליי
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), הגורם המוסמך להטיל קנס מינהלי לפי פרט (3), (3א), (9) ו-(10) לתוספת הוא שוטר בלבד, והגורם המוסמך להטיל קנס מינהלי לפי פרט (1), (8) ו-(9) לתוספת הוא שוטר או מפקח שהוא עובד המדינה כאמור בתקנת משנה (א)(2).



(ג) נוסף על האמור בתקנת משנה (א), לעניין הטלת קנס מינהלי לפי פרט (2א) לתוספת במקום שהוא חנות או עסק כמשמעותם בתקנה 5(ב)(2א)(א) ו-(א1) בתקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות), התש"ף–2020‏ (להלן – תקנות הגבלת פעילות), וכן לעניין הטלת קנס מינהלי לפי פרט (8א) עד (8ד) ו-(8ח) עד (8יא) לתוספת, יהיה הגורם המוסמך כמשמעותו בתקנת משנה (א), גם אחד מאלה:




(1) עובד רשות מקומית שהוסמך לפי סעיף 28(א)(2) ו-(ב)(1) לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח–1968‏;




(2) עובד רשות מקומית שהוסמך לפי סעיף 3(א) לחוק הרשויות המקומיות (אכיפה סביבתית – סמכויות פקחים), התשס"ח–2008‏.



עכשיו אני חושב שכדאי שנציגי הממשלה יסבירו, מה זה תו סגול ומה זה כל פרט.
היו"ר יעקב אשר
זהו. תעצור כאן. אני מבקש הסבר קצר. חברי הוועדה, אם יש משהו מאוד מנצנץ בזה, ננסה לתקן.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
המילה "פקח".
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
כן, מאוד מנצנץ. שאלה כללית.
היו"ר יעקב אשר
לא, רגע. אני רוצה קודם כול הסבר של משרד המשפטים.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
שנייה, אבל לחדד. יעקב, אני מנסה להבין, מפריטים כאן את כל סמכויות האכיפה של שוטרים. אני רואה פה "פקח מסייע" – מה זה פקח מסייע?
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה לומר לך דבר אחד. אני לא רוצה להיכנס למונחים המשפטיים ולא למונחים שזרק אלי באמצע, שפקחים ברשויות הם מוטים פוליטית – בסדר, הכול טוב ויפה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אני לא אמרתי את זה.
היו"ר יעקב אשר
רגע, תקשיבו. אני הייתי ראש עיר, וכשהיו מצבי חירום, אם זה פיגועים המוניים חלילה, חשודים שהסתובבו או דברים מהסוג הזה, אני רתמתי, בסמכויות שהיו לי לרתום, פקח גם אם הוא פקח חנייה, או לפחות פקח שיש לו סמכויות יותר גדולות, וכאן מדובר על פקחים שהוסמכו, הוא יכול להיות מכפיל כוח לדברים. אם אנחנו מדברים על מסכות ועל דברים מהסוג הזה, אני לא מדבר על דברים מורכבים יותר, דברים שמצריכים ספציפיקציה יותר גדולה שיש לשוטר ואין לפקח. ולכן אני רוצה לשמוע באמת את הסבר משרד המשפטים, לא סתם אמרתי.

אבל אם זה לדברים שהם יותר כדי לתת אכיפה, אני אומר לך, אני מסתובב ברחוב, ואני התקשרתי לראש עיר מסוים ואמרתי לו: למה הפקחים שלך לא מעירים כשהם רואים? לפחות תעיר, תבוא עם הפנקס, תתריע. אנחנו כן צריכים את המכפיל כוח הזה.

אני הוריתי לפקחים בתקופתי, שהם חייבים להסתכל בתוך המכוניות, לראות אם יש תינוק או לא. זה לא התפקיד שלהם, הם למדו לעשות דוחות על כחול לבן ואדום לבן. אני ביקשתי מהם להסתכל אם יש חפץ חשוד. פקח רב תכליתי זה פקח עם ראש גדול, שמסתכל על עוד דברים.

אנחנו היום בתקופה שאנחנו צריכים אכיפה, לא יעזור כלום. אני לא אוהב אכיפה סתם. אבל יש אכיפה שפקחים יכולים לתת סיוע. תחשבו גם על זה. אל תסתכלו על הכול מנקודת מבט כאילו לא יודע מה קרה פה.

לכן לא סתם ביקשתי, קארין. אני רוצה לשמוע את עמדת משרד המשפטים בהגדרות האלה, ולאחר מכן אלי אבידר ידבר לפנייך, ולאחר מכן את. אבל אני מבקש, תנצנצו רק את הדברים החשובים. אני לא הולך לשנות את כל החוק הזה היום.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
טוב, בסדר, יעקב.
היו"ר יעקב אשר
הינה, עכשיו אני הבנתי שהבנת. בבקשה, שם ותפקיד לפרוטוקול.
גבריאלה פיסמן
אני ראש אשכול סמכויות שלטוניות, משרד המשפטים. אכן יש פה לא הפרטה בתפיסה שלנו אלא ביזור. זאת אומרת, הסמכויות ניתנו לא רק למשטרה, שהיא גוף האכיפה המרכזי גם בתפיסה שלנו, וצריך להישאר כזה וצריך לשמור עליו ככזה, אלא גם לגורמים שהם גורמים מוניציפליים. זו לא הפרטה, אנחנו מדברים על גורמים שחל עליהם דין משמעתי על פי דין, הם כפופים לאותם תנאים שקובעת הפסיקה – דין משמעתי, זיקה שלטונית במובן של פיקוח.

ולכן בתפיסה שלנו, כבר היום אנחנו מדברים על גורמים שלכולם נתונות סמכויות פיקוח על פי דין. זאת אומרת, אותו סוג סמכויות שניתנו בהקשר הזה הן סמכויות שכבר מופעלות על ידם. לא זו בלבד, אלא שבעצם דרשנו שאלה יהיו אותם גורמים של שלטון מקומי, שהם יהיו גורמים שמוכשרים בהכשרה שהיא רלוונטית לעניין מתן הסמכויות.

הגורם שאנחנו מצפים ממנו לבצע את האכיפה שהיא במדרג נורמטיבי או במורכבות יותר גבוהה זו בוודאי משטרת ישראל.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, לא שומעים אותה.
היו"ר יעקב אשר
רגע, קארין. יש לנו פה מה שנקרא "דילמת המשאית", איזה ילד להוריד קודם ואיזה ילד אחר כך, בחוקים אחרים.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
זה חלק מהמגפה של התקש"ח.
היו"ר יעקב אשר
מה לעשות? בסדר.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יש נגיפים מסתובבים.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו נפיק את הלקחים ונעיף את מי שהיה קשור לעניין הזה עד היום. יש לך כוח לעשות את זה, תעשה את זה היום.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, רק דבר אחד, מאחר שאני יודע שמגיעים, רק את הסדר לעשות; רק שנדע מה מגיע, נוכל להתכונן בצורה רצינית. זה הכול. זו הבקשה היחידה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
בדיוק. אבל אמרנו את זה מהתחלה, יואב.
היו"ר יעקב אשר
כיושב-ראש אני מצטרף לבקשתך. גם עליי זה נוחת ככה. אז מה לעשות שאני אחראי?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, אתה לא אחראי על זה.
היו"ר יעקב אשר
אז ייתלו אותי בכיכר העיר, על זה שאני אחראי.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, אתה לא אחראי על זה. אבל אני חושב שכן משרד המשפטים בסוף הוא זה שמשגר את זה. וכשנדע מה משרד המשפטים - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, אבל זה לא אחריות.
היו"ר יעקב אשר
משרד המשפטים.
גבריאלה פיסמן
אני רוצה שוב: מה שיש לנו כאן בתקש"ח זה סמכויות פיקוח. אין לנו כאן סמכויות אכיפה, אין לנו כאן סמכויות שימוש בכוח. ויש לנו היקף אכיפה שנדרש, שהוא בהיקף מאוד מאוד רחב. אנחנו מדברים על כלל המדינה, יש מגפת תקש"חים, יש הרבה מאוד הוראות אנושיות שיש צורך וחשיבות ציבורית לאכוף אותן, לפקח עליהן. ולכן המשטרה בעצם לא יכולה להוות כוח - - -
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, אני שואל שאלה מנחה: האם בתוך כל הגורמים שמופיעים, השמות – פקח כזה, פקח כזה, שהוסמך, שלא הוסמך וכו' – האם יש משהו שאולי הוא מיותר ואין צורך בו, וסתם ככה בזמן שפושקין מת כבר מביאים את כל המשפחה גם כן? שוטר – אני מבין; פקח שהוסמך – אני מבין. אבל כל עובד רשות מקומית – זה אני שואל. אם יש משהו שאפשר היום קצת להוריד מזה, שאין בו נחיצות. כי אתם לא צריכים כרגע to be on the safe side, כי אני אומר עוד פעם: אם תרגישו שאתם חייבים את זה, בחוק הקבוע זה יהיה. אני מדבר כרגע: האם אפשר להוריד קצת? כדי שלא יקרה מצב שבסוף סתם איזה פקיד עירוני מקבל סמכויות בדברים האלה ומשתמש בהם לרעה או לא לרעה או איך שתקראו לזה. האם יש לכם המלצה כזאת בעניין הזה?
גבריאלה פיסמן
אז אני אומר לאדוני. אנחנו עברנו על רשימת הפקחים, על ההכשרות שכל פקח עובר, כדי לדעת שאנחנו אכן מכוונים לפקחים שניתנו להם הכשרות - - -
היו"ר יעקב אשר
את שלמה עם זה מבחינה - - -
גבריאלה פיסמן
רגע, שנייה. תוך כדי הבדיקה הסתבר לנו שיש פקחים שהוסמכו לפי חוק העבירות המנהליות, שלא קיבלו הכשרה לעניין הפעלת הסמכויות. ולגבי אותם פקחים ביקשנו להפסיק את ההסמכה שלהם. ולכן בסעיף קטן (3) - - -
היו"ר יעקב אשר
והורדתם אותם מהרשימה כאן?
גבריאלה פיסמן
זה עד למועד פרסום הצעת החוק, זה ה-7 ביוני. החל ממועד זה, פקחים שהוסמכו בהכשרה המינורית של העבירות המנהליות, לא יוכלו להפעיל את הסמכויות - - -
היו"ר יעקב אשר
מפסיקים. יפה, כי זה החברים גם לא הבינו קודם לפי הנוסח.
ניצן רוזנברג
רגע, זה לא שהם מפסיקים, זה פשוט אלה שהוסמכו עד ה-7 ביוני עדיין ימשיכו לעבוד.
גור בליי
והאחרים לא.
ניצן רוזנברג
- - - להסמיך פקחים חדשים לאחר ה-7 ביוני.
גבריאלה פיסמן
אנחנו לא פוגעים באותם פקחים שכבר הוסמכו - - -
היו"ר יעקב אשר
הבנתי. אבל לא תהיה הסמכה המונית ותוספת.
גבריאלה פיסמן
נכון.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
רגע, גבי, אני רוצה לשאול: מה הסמכות שלהם? מה הם יכולים לעשות מלבד הקנס?
גבריאלה פיסמן
אז זה בסעיף הבא, שעוד לא הגענו אליו.
היו"ר יעקב אשר
אז נגיע אליו.
גור בליי
רגע, אבל את יכולה רק להסביר על (ב), הפרדה בין שוטר למי - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, זה חשוב.
היו"ר יעקב אשר
נגיע אליו. קארין, חמש דקות אנחנו בסעיף הזה. הלאה.
גבריאלה פיסמן
אז רק עוד הפרדה חשובה בין הסמכויות שניתנו לשוטרים לבין הסמכויות שניתנו לפקחים האחרים. אנחנו מדברים על פקחים, שמה שניתן לגביהם זו אכיפה במרחב הציבורי ואכיפה כלפי בתי עסק. זאת אומרת, שכרגע למשל העבירה של עטיית המסכה לא ניתנה לפקחים של הרשויות המקומיות.
היו"ר יעקב אשר
דווקא זה לא?
גבריאלה פיסמן
יש בקשה של הממשלה כן לאפשר גם את האכיפה של העבירה של עטיית מסכה על ידי הפקחים של הרשויות המקומיות. אני אסביר מה העמדה שלנו בהקשר הזה. אנחנו חשבנו שיש קושי עם אכיפה של עבירה שמכוונת כלפי הפרט, ויש בה קלות מאוד מאוד גדולה בעבירה הזאת.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
צודקת.
גבריאלה פיסמן
כולנו חוטאים בהפרת החובה הזאת.
היו"ר יעקב אשר
כן, מנהל החנות הוא גם פרט.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, אבל יש לו רישוי עסקים.
היו"ר יעקב אשר
אבל בסדר, נשאיר את זה לדיון הגדול.
גבריאלה פיסמן
רק עוד אמירה אחת בהקשר הזה. מאחר שהפרת החובה היא מאוד מאוד קלה, היה לנו חשש מזה שהיא תיאכף על ידי הרשויות המקומיות.
היו"ר יעקב אשר
אני הבנתי. והבנתי שלא נספיק ללבן את זה היום. ולכן אני דוחה את זה לטקט הבא. הלאה. חברים, תנו לי לנהל את הישיבה. אני לא כזה אדם עז פנים, אבל אני רוצה להיות פרקטי.
גבריאלה פיסמן
רק משפט אחד בהקשר הזה. ככל שיהיה גורם מרכזי, כמו משטרת ישראל, שלוקח על עצמו להנחות את הרשויות המקומיות באכיפה הזו, גם הדבר הזה הוא מהלך אפשרי, ואנחנו נשמח - - -
היו"ר יעקב אשר
נדון בו בחוק הגדול.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אפשר להגיד משהו לגבי הרשויות?
היו"ר יעקב אשר
אלי אבידר, ודאי.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אמרתי משהו לגבי הנושא של הפקחים. הפקחים שואבים את הסמכות שלהם ואת ההוראות שלהם מראש עיר. ראש עיר הוא סמכות פוליטית. זה משהו שונה לחלוטין מאשר משטרה. משטרה – יש לה תקנות, יש לה חוקים, היא לא מחויבת - - -
היו"ר יעקב אשר
זה מה שהיא הסבירה עכשיו בעצם. היא כיוונה לדעתך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אז אני מת להגיד את זה עוד פעם. ככה זה חברי כנסת. מה תעשה, מת להגיד את זה עוד פעם. לא צריך להנחות את הפקחים, לדעתי צריך להוריד. ואני חלוק עליך כשאתה אומר: אנחנו זקוקים לאכיפה. תקשיבו, אנחנו כבר שלושה חודשים בסופר אכיפה שלא הייתה כאן מקום המדינה. כאילו תרגיעו. מה קרה?
היו"ר יעקב אשר
לא, ממש לא. עד לפני כמה ימים לא היה דוח אחד על מסכות ועל דברים כאלה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
עזוב, אנחנו בסופר אכיפה.
היו"ר יעקב אשר
נכון? זה התחיל רק לאחרונה, המשטרה.
קריאה
יש דוחות, רק - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, מהשבוע האחרון, לא היה קודם.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא היה.
קריאה
בשבוע האחרון מיקדנו עוד יותר את הנושא. דרך אגב, חשוב פה להגיד שכל סוגיית המסכות, זה אף פעם לא בא שאזרח שהולך ברחוב לא מסכה ישר מקבל דוח. יש פה פעילות שמתחילה בהסברה בכל נושא. השוטרים בשטח יודעים – קודם כול הסברה. האכיפה עצמה, הדוח עצמו - - -
היו"ר יעקב אשר
היא יותר לסרבנים.
קריאה
בדיוק. הוא בעשייה האחרונה של השוטר, אחרי שהוא מסביר ורואה שהאזרח באמת מבין ומוציא מסכה והולך עם מסכה .ורק כאשר סרבן, שאתה רואה שהוא עושה את זה כי הוא בעצם מסרב לעמוד במה שכל אזרחי מדינת ישראל אמורים לעמוד, רק אז הוא מקבל דוח. ואני חושב שכל מי שיושב פה בוועדה מצפה משוטר גם לעשות את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מסכים. נכון.
היו"ר יעקב אשר
טוב, תודה רבה. אנחנו ממשיכים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יואב, אנחנו לא נעשה פיליבסטר אם נגיע לידי סיכום.
היו"ר יעקב אשר
דבר בשקט, שאני לא אשמע את זה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא, אתה מכיר אותי, אני לא עושה לך פיליבסטר אם אתה בא לקראתי.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יעקב, אנחנו אומרים דברים טובים. ולא צריכים לעשות פיליבסטר אם מגיעים לסיכום.
היו"ר יעקב אשר
אני בסוף מביא לכם את הדברים העיקריים – לא לכם, אני מביא את זה לעצמי, למצפוני שלי.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יעקב, אמרתי לך כבר, שבקורונה שקלתי לשים כיפה, כי יש השגחה עליונה ששומרת עלינו שזה לא יתפרץ.
קריאה
אף פעם לא מאוחר, אלי.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תודה. טוב שהזכרת לי.
היו"ר יעקב אשר
ועכשיו אתה שוקל לשים מאיזו סיבה?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
ועכשיו אני רוצה להגיד לך: אתה מלאך שנשלח לנו מההשגחה העליונה, לשמור עלינו ולעזור לנו.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
עכשיו תזרום איתנו מה שאנחנו אומרים.
היו"ר יעקב אשר
מה עם הכיפה?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא, זה יגיע.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, גור, תמשיך.
ניצן רוזנברג
גבי, מה עם הנושא של הסמכות של השוטר בלבד לאכוף את העבירה של בידוד? סעיף 7(ב).
גבריאלה פיסמן
אמרתי, ככלל עבירות שמכוונות כלפי הפרט, כרגע נאכפות רק על ידי משטרת ישראל.
ניצן רוזנברג
כן, אבל כיום זה לא כתוב בנוסח. והשאלה אם אנחנו רוצים להוסיף את זה, זה מה שכתוב פה לפי פרט (1), שזה חובת הבידוד, כך שרק שוטר יוכל לאכוף את זה, או שוטר וגם פקח שהוא עובד מדינה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא, רק שוטר.
היו"ר יעקב אשר
רגע, קארין.
גבריאלה פיסמן
אז אני אסביר בהקשר הזה. היום משטרת ישראל כן מסתייעת במפקחים שהם עובדים מדינה, שמונחים על ידה באופן ישיר, בהקשר של אכיפת הבידוד הביתי וביחס לחוזרים מחו"ל.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זה לא טוב.
גבריאלה פיסמן
מדובר על - - - שצפוי כן - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, בחוזרים מחו"ל זה משהו אחר.
קריאה
חשוב להדגיש שזה ביחס רק לחוזרים מחו"ל.
היו"ר יעקב אשר
וזה רק לחוזרים מחו"ל, וזה פקידי ממשלה מרשות ההגירה בטח.
קריאה
זה לא למבודדים שקיבלו הנחיה להיכנס לבידוד. זה רק לחוזרים מחו"ל. חשוב להגיד את זה.
ניצן רוזנברג
אז מה לגבי אלה שקיבלו הנחיה להיות בבידוד?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מי אלה הפקחים האלה?
גור בליי
לא, זה פרט (1).
ניצן רוזנברג
פרט (1) זה לא זה שחוזר מחו"ל. פרט (1) זה זה שנמצא בבידוד. פרט (9) זה הבידוד - - -
היו"ר יעקב אשר
אז יש פה אולי לקונה או חוסר בהירות.
גבריאלה פיסמן
לא, שנייה. בתפיסה שלנו, מפקח שהוא עובד מדינה, ויש לו סמכויות מהסוג הזה, סמכויות על פי דין, הוא כבר היום בשגרה פועל ונמצא באינטראקציה עם אוכלוסייה אזרחית באופן שוטף, ומונחה באופן ישיר על ידי משטרת ישראל, קבענו הוראות פרטניות בסעיף הבא - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
איך הוא מונחה?
היו"ר יעקב אשר
בסעיף הבא יש הוראות פרטניות. נגיע לזה. הלאה.
גבריאלה פיסמן
בהקשר הזה אין מניעה שגם בהקשרים של אכיפת בידוד ביתי הוא יפעיל את הסמכויות שניתנו.
היו"ר יעקב אשר
למה את מתכוונת אכיפת בידוד ביתי? הרי אמר כרגע נציג המשטרה, שהאנשים הללו, שהם פקידי ממשלה, הם בחלק הזה של החוזרים מחו"ל. זאת אומרת, הם רק בקטע כשהם חזרו ונותנים להם את ההוראות וההנחיות או הם גם - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
היא אומרת לך שלא.
היו"ר יעקב אשר
רגע, היא לא אמרה לי עוד.
גבריאלה פיסמן
אמרתי שהפרקטיקה כיום היא שהמפקחים שהם עובדי מדינה פועלים בהקשר של החוזרים מחו"ל. בתפיסה שלנו הם יכולים, בהנחיות פרטניות של המשטרה - - -
היו"ר יעקב אשר
ומה מותר לאנשים האלה לעשות?
גבריאלה פיסמן
לדרוש את אותם דברים שכתובים בסעיף הבא, שעוד לא הגענו אליו: לדרוש הזדהות, לדרוש - - - מסמכים.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זה הזוי.
היו"ר יעקב אשר
רגע, זה לא הזוי.
גבריאלה פיסמן
לדרוש - - - ומסמכים. להיכנס לבית מגורים זה יהיה בצו שיפוטי.
היו"ר יעקב אשר
לא, בסדר, זה לא יהיה בכל מקרה.
גבריאלה פיסמן
בצו שופט. זה לפי הקונספט החדש. ולהטיל את הקנס המנהלי.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. אז אני חושב - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
להיכנס לרכב גם.
גבריאלה פיסמן
להיכנס לרכב.
היו"ר יעקב אשר
שוב, אבל איך זה מסתדר עם מה שאמרה מקודם משטרת ישראל? משהו פה לא ברור לי.
קריאה
לא, זה ברור, כי מה שקורה זה שאנחנו הגדרנו: מי שמבצע את הפיקוח על המבודדים שקיבלו הנחיה להיכנס לבידוד, זה כוח משטרה מחוזי מוגדר, שעושה את העשייה הזאת יום-יום, וזה כוח ספציפי, עם מפקד בדרגת סנ"צ, שמנהל את כל הכוח הזה.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. ואיך נכנסים האזרחים לפה?
קריאה
יפה. האזרחים נכנסים בהקשר, שברגע שהכניסו את זה שבאים מחו"ל, צריכים להיכנס ל-14 יום בידוד, אנחנו, המשטרה, אמרנו: חבר'ה, אנחנו לא נצליח לאכוף גם פה וגם פה, אין לנו מספיק שוטרים לעשות גם משימות שגרה, גם פעילות מבצעית וגם לאכוף את אלה שבאים מחו"ל. ואז נכנסה סוגיית הפקחים, שהם פקחים ממשלתיים, שדרך אגב, הם צמודים לאנשי משטרה.
היו"ר יעקב אשר
זאת אומרת, הם באים ביחד איתם?
קריאה
הם לא עובדים בשטח איך שבא להם.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי. אומר יואב בתור יועץ שלי, שזה לא בעייתי. גם אני חושב ככה. אם זה אחריות שלכם, שאתם מאשרים אותם שמית מה שנקרא.
קריאה
חד משמעית.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
הם מלווים על ידי שוטר?
קריאה
השוטרים הם אלה שבעצם אמונים עליהם. יש כוח משטרה שאמון עליהם, אבל יכול להיות ששני פקחים ילכו ויעשו תהליך בדיקה של מבודד שהגיע מחו"ל ללא שוטר איתם ביחד, אבל הוא תמיד יהיה בקשר איתם, ויש להם את הטלפון שלו, ואם צריך הוא יגיע לשם. ככה שזה תמיד פעילות משותפת.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
שנייה, אני רוצה לשאול: האם יכו להיות מצב שאותם מפקחים ייכנסו לחצר של מישהו, אבל השוטר לא ידע על זה?
קריאה
לא, הם לא ייכנסו. אני אסביר, זה נורא חשוב, היא בעצם הרימה לי פה לאיזה משהו להסביר אותו.
היו"ר יעקב אשר
אז זה חשוב. היא תמיד עושה דברים טובים, קארין, גם כשאני מתרגז.
קריאה
חשוב להגיד, שברגע שהפקח נקלע לאירוע שמתחיל להיות מורכב, אז הוא מונחה ליצור קשר עם השוטר, עם קצין המשטרה שאיתו הוא בקשר יומי מתחילת המשמרת, על מנת שיגיע ויעשה את התהליך איתו ביחד. חשוב להגיד את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
מה זה אירוע מורכב?
קריאה
אירוע מורכב זה אם עכשיו הגענו למבודד ויצרנו קשר טלפוני ואמרנו לו: אוקיי, עכשיו תצא מהמרפסת – אני לא נכנס אליו הביתה. דרך אגב, זו העבודה, אני לא מגיע אליו הביתה בכלל. זה קו אחרון אחרון שאני מגיע אליו.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אוקיי.
קריאה
אני מרים לו טלפון, אני אומר לו: תצא למרפסת, אוקיי, אני מזהה אותך. זה השם? מצוין, אתה בבידוד. סיימתי. אם קורה דבר שאני מתקשר, אומר לו: לצאת, הוא לא יוצא, אני יוצר קשר עם בעלי הבית, שאולי הוא שם והוא לא רוצה לצאת, והוא עדיין לא יוצא. אז הפקח אומר: אוקיי, אני נכנס לאירוע מורכב יותר. ואז אני אקרא לשוטר, ואז נתחיל תהליך עם עבודה מסודרת.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
הבנתי. מעולה. תודה.
גור בליי
אז אני רק רוצה לחדד לפרוטוקול, בשביל שהדברים יהיו ברורים, שלא ייווצר איזשהו בלבול על הדבר הזה: לגבי שוטר, הדברים שרק שוטר מוסמך להטיל בגינם קנס, זה בעצם סירוב לפיזור התקהלות, עטיית מסכה, בידוד במלונית ויציאה מאזור מוגבל, נכון?
ניצן רוזנברג
לא, אז הבידוד במלונית עכשיו עובר - - -
גור בליי
אתם רוצים להעביר את הבידוד במלונית? לא, סליחה, ירד (9).

שוטר זה עטיית מסכה, סירוב לפיזור התקהלות, והנושא של פרט (10), שזה היציאה ממקום מגורים באזור מוגבל שלא למטרה מותרת. נכון? זה שוטר.
גבריאלה פיסמן
אלה סמכויות בלעדיות של שוטר.
גור בליי
אלה בלעדיות של שוטר.

עכשיו, שוטר ומפקח שהוא עובד מדינה זה לאכוף את בידוד הבית, שזה פרט (1); את פרט (8), שזה הנושא של התחבורה הציבורית; והנושא של (9), שזה הנושא של המלוניות. זה גם שוטר וגם מפקח מטעם - - -
היו"ר יעקב אשר
מצוין.
גור בליי
נכון, זה ברור?
היו"ר יעקב אשר
ברור לכולם.
גור בליי
ועכשיו, רק עוד דבר אחד, סעיף קטן (ג), כל הנושא של המפקחים הנוספים, עובדי הרשויות המקומיות הנוספים, זה בעצם אכיפת תו סגול מול בתי עסק. וזה בעצם עובד רשות מקומית שהוסמך לפי סעיף 28(א)(2) ו-(ב)(1) לחוק רישוי עסקים, ועובד רשות מקומית שהוסמך לפי 3(א) לחוק רשויות מקומיות (אכיפה סביבתית – סמכויות פקחים). נכון?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בדיוק.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
גור, למרות שהבנתי, אני רוצה לחדד את זה עוד פעם, שאני אבין. לא מטריד אותי השוטר, לא המפקח שהוא עובד מדינה, לא עובד רשות מקומית שהוסמך. אני רוצה לדבר על פקח עירוני, לרבות פקח מסייע. הם רק בעסקים?
גבריאלה פיסמן
הם בעסקים ובמרחב הציבורי ובהקשרים - - -
היו"ר יעקב אשר
באיזה הקשרים? כי אמרת שלא מסכות.
קריאה
לא, היה להם בעבר.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אבל היום.
תמר ליברטי
היו בעבר איסורי השהייה בחופי הים - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
בגלל זה אני שואל: מה היום?
קריאה
היום זה רק כלפי צו סגול, בתי עסק.
היו"ר יעקב אשר
יואב, הם אמרו לפרוטוקול, זה ברור גם לייעוץ המשפטי. אתה רוצה לנסח? זה מקצוע קשה, תאמין לי.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, אני לא רוצה לנסח, אני לא יכול להתחרות בהם. אני רק אומר: אם אני שואל את השאלה, סביר להניח שאנשים - - -
היו"ר יעקב אשר
את זה נתקן בגדול.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, אבל מה הבעיה להוסיף תו סגול - - -
היו"ר יעקב אשר
תתחיל מה הבעיה, שמונה יועצים משפטיים יסבירו לך.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני מראה לך עכשיו שלושה - - -
היו"ר יעקב אשר
אדוני, אתה מדבר עם איש עם זקן לבן, והוא לא כל כך מבוגר. אני יודע איך משנים דברים חזק ואיך משנים כרגע דברים - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
שלוש מילים.
היו"ר יעקב אשר
אבל חבל על הזמן – בבקשה, תציע.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אני אגיד מדוע זה לא חבל על הזמן. תראה, החרדה הגדולה או הדאגה הגדולה היא מאותם דברים שאמרה קארין קודם, זה מההפרטה של נושאים של אכיפה. אני מאוד בעניין שלא צריך להפריט, אבל במקרה הזה זה לא הפרטה זה ביזור, או בוא נגיד שזו הפרטה מותרת לנוכח המצב. ועל כן יש משמעות, כולנו יודעים מה זה תו סגול, זו שפה שמדברים אותה ומשרד הבריאות מדבר אותה.

אז עכשיו אני יודע שפקח, שהוא לא עובד רשות מקומית, הוא הליגה השלישית. הוא לא הליגה הראשונה, זה המשטרה, הוא רק תו סגול. מחר-מוחרתיים אף אחד לא ישתגע במשרד הבריאות, לא המנכ"ל, לא משנה למנכ"ל, לא המשנה של המשנה, וישים דברים. למה? כי כתוב פה תו סגול. זה הכול, זאת ההצעה. ולכן מאחר שאנחנו מדברים על זה, זה אפשרי.
גבריאלה פיסמן
זה לא מינוח של חקיקה.
גבריאלה פיסמן
אתה מבקש חידוד של מה שכתוב כאן.
היו"ר יעקב אשר
אני עולה רגע להצבעה. אנחנו נדלג על הסעיף של - - - אני אחזור ונדון בו.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
מה נדון בו? הוא ירד. היה בטוויטר.
היו"ר יעקב אשר
רגע. איך הוא יורד? הוא יורד ככה, הוא יורד ככה?

(היו"ר מיכאל מלכיאלי, 15:35)
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב-ראש, רק שאלה. גור, אני העליתי משהו שאפשר למצוא לו פתרון, והוא חשוב. אם יש הסכמה, אז אפשר לעשות את זה. אם אין הסכמה, אז בסדר, לא נלך על זה לרב.
גבריאלה פיסמן
יש הסכמה. זו הכוונה.
גור בליי
מה, לכתוב את המילים?
גבריאלה פיסמן
לא, תו סגול אנחנו לא נכתוב, כי זה לא מינוח של חקיקה. אבל אולי אפשר לנסות להבהיר את סעיף קטן (ג) ולחדד שזה לגבי בתי עסק.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
תראו, כי בזווית המסתכל, עוד פעם, אני מסתכל על אזרח, אני אומר: יש חשיבות לדבר הזה, בייחוד שהתהליך הוא מהיר וכו'.
גבריאלה פיסמן
גור, נשמח לשבת יחד ולראות.
גור בליי
בסדר.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
כל פתרון שזה יהיה יותר ברור לאזרח, זה מקובל עליי.
גור בליי
אפשר לכתוב משהו כמו: לעניין אופן הפעלת בתי העסק, או משהו בסגנון הזה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אם אתה רוצה תכתוב גם: ללא מחאה. שיהיה ברור.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אלי, מה אתה מביא לו רעיונות?
גור בליי
אולי, לעניין אופן הפעלת בתי עסק בהתאם להגבלות הפעילות?
מיכל גולדברג
לא, גור, אני מנסה להבין, איפה אתה מציע להוסיף את התוספת?
גור בליי
אני חושב שלפני המילים "לפי פרט (8א) עד (8ד) ו-(8ח) עד (8יא)". להוסיף פה איזשהו הסבר של כמה מילים במה מדובר.
קריאה
כתוב באיזה מקום שהוא חנות או עסק. זה די ברור.
מיכל גולדברג
הקנס הוא אך ורק להפרה שמפורטת באותה תקנה ספציפית. היא מאוד מאוד ספציפית.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
שמה?
תמר ליברטי
לא, גם כתוב שמתייחסים לחנויות ולעסקים.
מיכל גולדברג
הקנס, אם ניקח לדוגמה את פרט 6, הפרה של תקנה 6(3) לתקנות הגבלת פעילות. אז אני מתנצלת שצריך לעשות את ההפניות, אבל ככה זה פשוט עובד. ותקנה 6(3) היא מאוד ספציפית, היא מדברת על הפרות מאוד מאוד מסוימות וספציפיות.

(היו"ר יעקב אשר, 15:38)
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה רגע לעשות איזושהי פאוזה, חברי הוועדה. יש שני חוקים שאם לא מתחילים לדון בהם עכשיו – מה לעשות? איך אומרים, גנבת לי את החיוך מהפה. אתם כרגע במשהו שאפשר לסיים? כי אני רוצה לעשות את ההפסקה בבקשה.
גור בליי
כן, סיימנו. רק לסכם, אנחנו נראה אם אנחנו יכולים להכניס משהו פה בנוסח ברוח הבקשה של חבר הכנסת סגלוביץ' לעניין סעיף 7(ג).
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. סדרי דיון, מה שאני מודיע לחברי הוועדה: אנחנו נעשה כרגע הפסקה בדיון הזה, אנחנו עוברים לשני חוקים של - - -
גור בליי
מסלול מזונות בהוצאה לפועל.
היו"ר יעקב אשר
מסלול מזונות בהוצאה לפועל, שהם חוקים יחסית מהירים מאוד. והסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה. ואתם תצביעו על זה פה אחד, לדעתי, כולם. אבל ודאי שאני ממליץ לכם להיות כאן. יש לנו אישור מיושב-ראש הכנסת לנהל את הדיונים גם בזמן המליאה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יש לנו מה להגיד במליאה.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. יש דרכים.

ולכן אני כרגע עוצר את הדיון כאן. אנחנו בתחילת הדיון הבא נתחיל עם המוקש נעל הגדול.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
מה זה?
גור בליי
הכניסה לבתי מגורים ללא צו.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אמרת שמורידים את זה, לא?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
רגע, הדרך.
היו"ר יעקב אשר
איך חבלן משטרתי - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תוריד. מה איך? תוריד את זה.
היו"ר יעקב אשר
אתה מוריד, יורד לך רגל.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
בשביל מה לדון במשהו - - - תוריד. אין דיון.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. ולכן יש הפסקה כרגע. אני היום, בעזרת השם ובעזרת חבריי, מעביר היום את התקנות, אני מקווה לרוב שביעות רצוננו.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
היום זה יגיע למליאה?
היו"ר יעקב אשר
אני מאוד מקווה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא, התוכנית היא - - -
היו"ר יעקב אשר
תראה, אם בסופו של יום, אתם אומרים לי: יש הסכמה, אז זה יכול להגיע למליאה בצ'יק.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
לא עשינו פה דיון. אני אומר בשם החברים: יודעים איפה – קראת להם מוקשים – איפה השטויות שהכניסו פה פנימה.
היו"ר יעקב אשר
אז חלק כבר העפנו. אז יש עוד מוקש אחד שאני רוצה לדבר עליו, להסיר אותו, למרות שכבר דפנה ליאל הסירה אותו.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
דפנה ליאל יודעת יותר מהממשלה.
היו"ר יעקב אשר
חבר'ה, תנו לי קצת ליהנות מהעבודה גם כן, זה לא יפה. כל היום אני רואה פקחים ושוטרים ועורכי דין ומשרד בריאות. תנו לנו משרד תרבות, משהו מעניין יותר.

חברים, אני רוצה שהמזונות יעברו עכשיו. זו חובה שלנו. אוסאמה מעביר אותם עכשיו מהר.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, נצטרך גם עליהם ללכת למליאה, נכון, על המזונות?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יעקב, אתה תיתן לי פעם להחליף אותך או שזה לא יקרה?
היו"ר יעקב אשר
זה יקרה. אתה עכשיו בתקופת מבחן.

הישיבה הופסקה. יודיעו לכם כמה דקות קודם.


הישיבה ננעלה בשעה 15:41.

קוד המקור של הנתונים