ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 15/06/2020

מינוי מנהל כללי לכנסת בהתאם לסעיף 12 ולסעיף 41 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת הכספים
15/06/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 66
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, כ"ג בסיון התש"ף (15 ביוני 2020), שעה 10:30
סדר היום
מינוי מנהל כללי לכנסת בהתאם לסעיף 12 ולסעיף 41 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
רם בן ברק
ניר ברקת
אופיר כץ
מיקי לוי
בצלאל סמוטריץ'
עודד פורר
שלמה קרעי
קטי קטרין שטרית
מיכל שיר סגמן
חברי הכנסת
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
רם בן ברק
איתן גינזבורג
אחמד טיבי
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם

מינוי מנהל כללי לכנסת בהתאם לסעיף 12 ולסעיף 41 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. הסעיף הראשון, מינוי מנהל כללי לכנסת בהתאם לסעיף 12 ולסעיף 41 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959. לפי החוק מי שמציע ומי שמבקש את האישור הזה הוא יושב-ראש הכנסת יריב לוין, לכן אני מתכבד להעביר לך, אדוני יושב-ראש הכנסת, את הנושא, כדי שתסביר לחברי הוועדה על המנכ"ל החדש שאתה מבקש להביא. בבקשה.
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, תודה רבה על כינוס הישיבה. בוקר טוב לכולם. ראשית אני רוצה לפתוח בדברי תודה למנכ"ל המכהן, לאלברט סחרוביץ'. אני חושב שבתקופת הכהונה שלו הוא הטביע חותם בהתנהלות הכללית ובדברים הפיזיים-מוחשיים שהוא עשה והוביל כאן. אני חושב שהכנסת בתקופתו עשתה התקדמות חשובה בהרבה מאוד תחומים. מה שבעיני לא פחות חשוב זה שהוא הקדיש הרבה מאוד לעתיד - החל מפרויקט כנסת 2040, ועוד שורה ארוכה של פרויקטים אחרים שישפיעו על הכנסת לשנים הבאות. אני חושב שהוא באמת ראוי להערכה גדולה על העבודה הטובה והחשובה שהוא עשה כאן לאורך השנים.

אני מבקש להביא בפניכם ומבקש את אישורכם למינויו של סמי בקלש לתפקיד מנכ"ל הכנסת. כפי שיכולתם לראות בקורות החיים של סמי, מדובר באדם שכיהן בשורה ארוכה מאוד של תפקידי ניהול. מה שבעיני חשוב מאוד זה שהוא מגיע עם פרספקטיבה רחבה מאוד של עולם הניהול מצד אחד, והיכרות ייחודית ומורכבת של המגזר הציבורי מהצד השני. סמי כיהן בשורה ארוכה מאוד של דירקטוריונים כיושב-ראש, כחבר. הוא היה גם בעולם הפיננסי. אני יכול לומר לכם שהוא אפילו כיהן כדירקטור במרכז ספורט שמופעל על ידי חברה שאשתי עובדת בה כשכירה. אפילו עד לשם הוא הגיע. הוא באמת עשה את כל התפקידים האלה בהצלחה רבה, בהערכה רבה, ועל כך תעיד העובדה שהוא פעם אחר פעם מתבקש למלא תפקידים נוספים בחברות הגדולות ביותר במשק.

יש שתי נקודות בניסיון של סמי שהן בעיני חשובות מאוד. הראשונה היא ההיכרות המעמיקה שלו עם עולם העובדים ויחסי העבודה, וזה מעבר לתפקידים הניהוליים שהוא עשה. צריך לומר שכדירקטור בסלקום הוא מכהן כנציג העובדים בדירקטוריון. אני חושב שזאת הבעת האמון הכי גדולה שיכולה להיות בבן אדם. לא רק על הכישורים והידע המקצועי שלו, אלא גם על האכפתיות שלו מהעובדים שעובדים בארגון. אני חושב שלכנסת יש נכס ענק, שזה העובדים שלה. חשוב מאוד שיהיה כאן מנכ"ל שמבין את הצרכים, מבין את הבעיות, יודע להידבר עם ועד העובדים ועם העובדים עצמם ברמה האישית. לסמי תהיה תרומה מאוד חשובה במובן הזה. המישור השני הוא הידע העצום שלו בתחום הכספי. מעבר להשכלה הפורמאלית כרואה חשבון, הוא כיהן כסמנכ"ל כספים בשורה של גופים. זה לא סוד שאנחנו הולכים להיכנס לתקציב מאוד מורכב, בכלל לתקופה שעלולה להיות תקופה מאוד מאתגרת מבחינה תקציבית. הכנסת היא גוף עם תקציב מאוד מאוד גדול, עם מערכות גדולות ומורכבות. אני חושב שלאדם שיש ניסיון עצום בתחום הזה יש בהחלט יתרון בתקופה הזאת שאנחנו נמצאים בה. אני חושב שהמינוי הזה יוכל להצעיד את הכנסת קדימה בהרבה מאוד מובנים. אני שמח לראות אדם שמוכן לבוא מתוך כל התפקידים האלה לתוך השירות הציבורי כדי לתרום. גם זה לא מובן מאליו. אני חושב שזו גם אמירה חשובה שהכנסת תוכל להקרין כלפי חוץ. אני מבקש את אישורכם. אני בטוח שנתברך בעשייה של סמי במידה ואכן מינויו יאושר.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, אדוני יושב-ראש הכנסת. מר סמי בקלש, בקשה תציג את עצמך.
סמי בקלש
קוראים לי סמי בקלש, נשוי לסמדר ואב לשלושה ילדים. זה אתגר גדול עבורי, כבוד גדול מאוד. אני חושב שהתפקיד הזה בתקופת קורונה עוד יותר מאתגר. כפי שאני רואה אותו בעיקר, זה לתת שירות ואפשרות לכנסת לעבוד כדי לתת את מטרותיה לציבור.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני רוצה לברך את יושב-ראש הכנסת. אני חושב שהמינוי הזה, שהוא קצת מחוץ לקופסא של מה שהתרגלנו לראות הרבה פעמים, הוא חיובי. אני מברך על זה שמגיע אדם דווקא מהשוק הפרטי. יש לו אמנם פעילות ציבורית התנדבותית לא מעטה, אבל יש לו הרבה מאוד ניסיון בשוק הפרטי. אני חושב שזה יועיל למערכות האלו. אני מקווה שיהיה שיתוף פעולה טוב. בהחלט אתגר לא פשוט לנהל את הכנסת בימים האלה.
בצלאל סמוטריץ' (ימינה)
אני רוצה להצטרף לברכות ולאחל להצלחה. אני רוצה להצטרף להוקרת הטוב של יושב-ראש הכנסת למנכ"ל היוצא. אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת ולומר שכפי שהמינוי הראוי הזה מתבצע כאן בלי ועדות מינויים, בלי שופטים שמחליטים האם המועמד ראוי או לא, כך ראוי שיהיה גם בממשלה, שגם מינוייה יבואו בלי הסאגות המיותרות, המשפילות והמגוחכות.
אחמד טיבי
אני רוצה לפתוח דווקא בלומר תודה לאלברט, למנכ"ל שמסיים את תפקידו. הוא ניהל את הכנסת ברמה המינהלתית בצורה מקצועית, הוא הצליח לקשור קשרים עם כל חלקי הבית ולדאוג לעובדים. אני אומר לו כאן הרבה תודה.

לגבי סמי, מעודד אותי שהוא דרום אמריקאי במקור. אני מקווה שאתה עונה על המכנה המשותף של דרום האמריקאיים בארץ. מלבד העובדה שהבניין הזה צריך להיות מנוהל ביד רמה ובאופן מקצועי, חשוב לדאוג לעובדי הכנסת. לא רק לחברי הכנסת, שאני אחד מהם, אלא לעובדי הכנסת, לעוזרים, לעוזרות, ליועצים, לעובדי המשק. אני בטוח שלאור הרזומה המרשים שלך הנקודה הזאת תהיה שם. חשוב שתהיה בקשר טוב עם כלל חברי הבית. אנחנו רוצים לעזור לך כדי שתצליח. תודה ליריב על הבחירה.
איתן גינזבורג
אני רוצה להצטרף לברכות למנכ"ל המיועד. אמרתי ליושב ראש הכנסת שהבחירה שלו מאוד מאוד טובה, גם מכיוון שהוא בחר תושב רעננה, גם מכיוון שהוא בחר בדרום אמריקאי. אמנם הוא קצת פישל בזה שהוא בחר אורגוואי, לא ארגנטינאי, אבל לאור העובדה שמדובר בסמי בקלש אנחנו נסלח לו על זה. אני מכיר טוב את סמי. לאור הכישורים, הידע והניסיון שיש לסמי, אין לי ספק שהוא יביא את כל היכולות והסגולות הטובות שלו לתוך התפקיד. יש הרבה מאוד אתגרים בכנסת דווקא בתקופת קורונה, לראות איך הפרלמנט הזה עובד כמקום חשוב שצריך לפעול. הכנסת תמיד צריכה לפעול, לא משנה באיזו סיטואציה, וזה אחד האתגרים שעומדים בפניך. הרבה מאוד הצלחה, סמי, וברכות גם ליושב-ראש על הבחירה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לאלברט, המשך דרך מוצלחת. ברכות ליושב-ראש הכנסת על הבחירה. אספתי מודיעין לפני שקורות החיים שלו הונחו על השולחן. כבר פרסמתי למי שיכולתי במסדרונות הכנסת שהאיש הוא איש ראוי. אני שמח שיש לך נגיעה בנושא של כוח אדם. הוועדה הזאת ניהלה יחד עם היושב-ראש מאבקים לא פשוטים לטובת עובדי הכנסת. אני שמח שבא מישהו שמבין עניין. בהצלחה מכל הלב.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה להודות למנכ"ל היוצא אלברט סחרוביץ'. אדם ראוי, אדם שעשה עבודה טובה, ועל כך מגיע לו ישר כוח. ברכות למנכ"ל הנכנס סמי וליושב-ראש על הבחירה. שלא תצא תקלה תחת ידך, ושתמשיך לדאוג לעובדים.
אופיר כץ (הליכוד)
שיהיה לך המון בהצלחה. בהחלט עבודה מאתגרת לדאוג לעובדי הכנסת. הם אלה שסביבנו כל הזמן דואגים לבית הזה. זו לא תהיה העבודה היחידה שלך. חלק נכבד מהעבודה זה הצקות מעצבנות שלנו חברי הכנסת על כל מיני עניינים טכניים. בהזדמנות הזאת אני רוצה להודות למנכ"ל היוצא אלברט סחרוביץ', על כך שעשה עבודה יוצאת מן הכלל. היינו בקשר איתו. הוא דאג לכל דבר, לכל עניין. גם בשביל עובדי הכנסת הוא נלחם מול הגופים הרלוונטיים. אנחנו זוכרים מה שהיה עם ההסתדרות. אני מאחל לאלברט הצלחה בהמשך הדרך.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני רוצה לברך את מנכ"ל הכנסת היוצא אלברט סחרוביץ' שיצליח בהמשך דרכו. אני שמח שרואה חשבון נכנס להיות מנכ"ל הכנסת. רואי חשבון הם אנשים מאוד מקצועיים וטובים. אני בטוח שאם יריב בחר אותך למנכ"ל, זה אומר שאתה איש שעשוי ללא חת. הכנסת נמצאת בתהפוכות, יש ניסיון לבצר את מעמדה. יריב שנכנס לתפקיד יושב-ראש הכנסת יהיה אמון על הנושא הזה, כי זה נושא שהוא מאוד מאוד מהותי לכל אזרחי מדינת ישראל. אני בטוח שאם הוא בחר אותך אתה תהיה לו כתף מאוד משמעותית בביצור מעמדה של הכנסת, בביצור מעמדם של חברי הכנסת. עלה והצלח.
היו"ר משה גפני
אני מברך אותך סמי בקלש על זה שאתה אמור בתוך כמה דקות להתמנות למנכ"ל הכנסת, שזה תפקיד מאוד מרכזי. זה לא רק חברי הכנסת, זה גם עובדי כנסת. מדובר בעובדים מסורים שעושים פה עבודה. פעמים רבות הם עושים עבודה שאי אפשר לתאר, פעמים רבות הם נמצאים ימים ולילות. חשוב מאוד מי עומד מול המציאות הזאת. נראה לי שאתה תדע לדבר איתם, שאתה תדע לקרב אותם. נראה לי שהם לא יראו בך מישהו זר אלא כחלק מהמערכת. אני חושב שעשה נכון יושב-ראש הכנסת יריב לוין שבחר אותך להיות מנכ"ל הכנסת.

המנכ"ל הקודם אלברט סחרוביץ' היה מעורה בתוך כל מה שהיה כאן, במיוחד בתקופה הזאת. אנחנו נמצאים בתקופה קשה מאוד. קשה מאוד לנהל את הכנסת, זה לא סיפור פשוט, כי צריך לשמור על הבריאות של כולם, לא להדביק ולא להידבק, ומצד שני צריך להפעיל אנשים. לא קל, לא פשוט. אני מברך אותך שיהיה לך בהצלחה בעניין הזה. אני רוצה לעשות ישיבת פרידה לאלברט, הוא היה פה הרבה שנים, עשה עבודה נאמנה. אנחנו גם בחרנו אותו. זו לא פעם ראשונה שוועדת הכספים מאשרת מינוי מנכ"ל. אני שמח על זה שאתה המועמד של יושב-ראש הכנסת להיות המנכ"ל. אנחנו נשתף פעולה. נעשה הכל על-מנת שתצליח לטובת הכנסת, לטובת חברי הכנסת, לטובת העובדים בכנסת. שיהיה לך בהצלחה, אני מברך אותך על המינוי החדש. אני מברך אותך שתצליח בכל אשר תפנה ותעשה. תודה רבה.
סמי בקלש
תודה רבה לכולם.
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים להצבעה על מינויו של סמי בקלש החל מכ"ט בסיון התש"ף, 21.6.2020. מי בעד אישור סמי בקלש למנכ"ל הכנסת, ירים את ידו? מי נגד, מי נמנע?


הצבעה
אושר.
היו"ר משה גפני
סמי בקלש, אדוני יושב-ראש הכנסת, נבחר פה אחד. אני מברך את המנכ"ל החדש שיצליח. תודה רבה, אדוני יושב-ראש הכנסת.
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
תודה רבה. אני חושב שהבניין הזה ראוי לטוב ביותר.
סמי בקלש
תודה רבה על האמון ועל הפרגון. אני מקווה שאני אעמוד בכל הציפיות, אפילו קצת יותר מזה, והזמן יעשה את שלו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:55.

קוד המקור של הנתונים