ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 16/06/2020

השפעת הפרדת משרדי הממשלה על החינוך הבלתי פורמלי

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



21
ועדת החינוך, התרבות והספורט
16/06/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 7
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שלישי, כ"ד בסיון התש"ף (16 ביוני 2020), שעה 10:30
סדר היום
השפעת הפרדת משרדי הממשלה על החינוך הבלתי פורמלי
נכחו
חברי הוועדה: רם שפע – היו"ר
עוזי דיין
ווליד טאהא
מוזמנים
שלומי קסטרו - מנכ"ל מועצת ארגוני הילדים והנוער
משתתפים (באמצעים מקוונים)
השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין
חגי גרוס - מנהל מינהל חברה ונוער, משרד החינוך

אורלי ליימן עיני - רפרנטית חינוך באג"ת, משרד האוצר

ערן דורון - ראש מועצת רמת נגב, יו"ר ועדת החינוך במועצות האזוריות

איל רייז - סגן ראש המועצה, מועצה אזורית מטה אשר

חיליק אברג'ל - סמנכ"ל חינוך, החברה להגנת הטבע

נפתלי דרעי - מזכ"ל,מועצת תנועות הנוער

שלומי קסטרו - מנכ"ל מועצת ארגוני הילדים והנוער

איתי מתתיהו - מועצת התלמידים והנוער
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
יפה קרינצה













השפעת הפרדת משרדי הממשלה על החינוך הבלתי פורמלי

השפעת הפרדת משרדי הממשלה על החינוך הבלתי פורמלי
היו"ר רם שפע
בוקר טוב לכולם. בוקר טוב לכל מי שאתנו בזום ובוקר טוב גם למי שאתנו פה, בחדר. אפשר להבין את חברי הכנסת שלוקח להם זמן להגיע, חלקנו יצא מהמליאה ב-5:30, חלקנו ב-5:00 וחלקנו כבר קם מוקדם לכל מיני דברים, אז אני יכול לקבל בהבנה את זה שלוקח להם זמן. עוזי דיין פה.
עוזי דיין (הליכוד)
אפשר להוציא ח"כים מהמליאה, אבל אי-אפשר להוציא את המליאה מהח"כים.
היו"ר רם שפע
ממש כך, בדיוק. יישר כוח שהגעת. החלטנו לקיים את הדיון הזה ממש מהר מהרגע שהבנו שהוועדה מתכנסת והמשרד פוצל. אמרתי את זה גם לשר אלקין בשתי הפגישות שכבר היו לנו ובשיחות שהיו לנו תוך כדי, ואני חושב שרוב האנשים שאתנו בזום יכולים להסכים אתי, שלא היינו בוחרים בפיצול המשרד הזה. אני לא חושב שזה הדבר הנכון למערכת החינוך, והיה אפשר להימנע מזה.

לאחר שאמרתי את זה, אני חושב שגם יש פה הזדמנות, ואם שני המשרדים – גם חינוך וגם השכלה גבוהה ומשלימה – יידעו להשתמש בהזדמנות שהם קיבלו, כשיש להם פחות תחומים תחתם ויכולת להתמקד יותר בחלק מהדברים, שכל מי שנמצא אתנו עושה ביומיום שלו, אז אני חושב שאנחנו יכולים להיתרם. הלוואי שלא אתבדה, אני אופטימי בהקשר הזה, למרות שיש לי חששות ואני מביע אותם בלי חשש – אמרתי אותם גם פה עכשיו.

ברור שמהלך כזה יכול גם לייצר פגיעה. כשאני מצרף את כל האתגר הזה לעובדה שאנחנו עומדים לפני שנה תקציבית מאוד מאוד מאתגרת בהקשרי קורונה – לא רק בהקשר של המשרד הזה, אלא באופן כללי – אני חושב שזה שם עלינו. אני שותף של מי שנמצא פה בזום, בין אם זה נציגי המשרדים או נציגי הארגונים, לראות איך ביחד אנחנו עושים הכול הכול כדי שהילדים והילדות שלנו ייפגעו במינימום מהפיצול וייפגעו במינימום מהעובדה ששנת התקציב תהיה קשה. בעיניי, זה התפקיד שלנו ולכן הדיון הזה, מבחינתי, היה הדיון השני שהיה צריך להיות. הוא נדחה בשבוע בגלל הקורונה בכנסת, ועכשיו אנחנו מקיימים אותו. אני שמח להיות פה.

אגיד במילה על עצמי – אני חושב שזה רלוונטי. חשבתי הבוקר על מסלול חיי, ונראה לי שאני נוגע בחלק ניכר מהדברים שקשורים לשני המשרדים האלה. כנער, הייתי בתנועת נוער – במחנות העולים – ואחרי זה יצאתי לשנת שירות. אחרי הצבא הלכתי ללמוד חינוך. לפני זה הייתי שלוש שנים בארגון נוער – אחריי. אחרי שסיימתי ללמוד חינוך הלכתי להיות חבר מל"ג ונציג הסטודנטים בהשכלה הגבוהה. אני לא אוהב לדבר על עצמי פה, בוועדה, אבל החיים שלי עברו כחוט השני ברוב התחומים שאנחנו אמונים עליהם. אני מרגיש על עצמי שאני מבין די טוב את הצרכים. אני לא מבין הכול ואני יכול ללמוד אין-סוף דברים, אבל הלב שלי והנשמה נמצאים בדיוק באזורים הרגישים של הפיצול ואני מחויב בעומק, ולא רק בגלל שהוועדה צריכה להתעסק בזה. חוויות החיים שלי מחייבות אותי להיות חלק מזה. אני מניח שהשלמתי לחלקכם פרטים, ומי שידע את זה בעל פה – יישר כוח, ושישלח לי אחרי זה הודעה שהוא נאמן ויקיפדיה טוב.

בעוד כעשר דקות, אולי קצת יותר, חבר הכנסת והשר להשכלה גבוהה ומשלימה, זאב אלקין. את כל נושא המים אנחנו מזיזים היום מהדיון. אשמח להתחיל עם חגי גרוס, שהוא מנהל מינהל חברה ונוער ונציג המשרד. שלום ובוקר טוב לך.
חגי גרוס
בוקר טוב.
היו"ר רם שפע
נשמח לשמוע ממך סקירה, גם על הפיצול וגם על ההזדמנות והאתגר שאתה רואה בזה. אני מניח שאחרי זה הארגונים יציגו את האופן שבו הם תופסים את זה, אבל נשמח לשמוע ממך תחילה.
חגי גרוס
קודם כול, כל המסלול שתיארת הוא מסלול שהנוער עובר אצלנו, במשרד. החל מכיתה ד' תנועות נוער או ארגוני נוער, אחרי לימודי התיכון שנת הגשמה – ש"ש או מכינות, והשאיפה שלנו שאחרי הצבא ימשיכו במסלולי ההגשמה בשלל תוכניות שיש למשרדי הממשלה להציע.

נקודה שניה, כפי שאמרת, הפיצול הוא בדיעבד. זאת אומרת, מלכתחילה היה נכון להשאיר את התחום הזה כולו במשרד החינוך או להעביר את כולו למשרד החדש להשכלה גבוהה. אבל בהינתן שזאת ההחלטה, אני יכול להגיד ששני המשרדים עובדים בשיתוף פעולה. המטרה המשותפת של שני המשרדים היא שהתחומים האלה לא ייפגעו, ולכן נעשו מספר פעולות. קודם כול, פעולות על ידי משרד החינוך: משרד החינוך ממשיך לתמוך באנשי המקצוע שעוברים למשרד החדש במספר נושאים, כגון כוח אדם, תקציבים ומשאבי אנוש. ההסכם עם משרד החינוך הוא שהאנשים יישארו, פחות או יותר, באותם מקומות פיזיים, באותם משרדים, וזה יוצר מעטפת שנותנת את התחושה לאנשי המקצוע שעוברים שהם נשארים במשפחה, אבל המשפחה הורחבה למשרד הנוסף.

כמו כן, אנחנו עובדים על מנגנוני תיאום ושיתוף פעולה. אני רוצה לציין שהאנשים הם אותם אנשים שעשו פעילות א' במשרד החינוך, ועוברים למשרד החדש. זאת התקווה והשאיפה שלי, שבאמת אותם אנשי מקצוע יעברו ובשל כך אני מאמין שהנזק – אם יהיה – יהיה נזק מינימלי, ככל שזה תלוי באנשי המקצוע שעוברים ובשני המשרדים שינהלו במשותף את הזירה הזאת, של החינוך הבלתי פורמלי.
היו"ר רם שפע
באיזה אזורים יש עדיין מחלוקות ביניכם על מה עובר ומה לא עובר, כתחום?
חגי גרוס
אני חושב שאין מחלוקות. ההסכמה היא שכל התחומים שאינם שייכים ישירות לבתי הספר – הדוגמאות הבולטות הן תנועות הנוער, ארגוני הנוער, המתנ"סים ומנהלי יחידות הנוער – עוברים. נושאים שהם מובהקים בתוך בתי הספר – כגון של"ח, מעורבות חברתית וכל בעלי התפקידים בתוך בתי הספר – נשארים. אם יש ויכוחים – הם בשוליים. אני מתחייב, לפחות מבחינתי, ששיתוף הפעולה יהיה מלא.
היו"ר רם שפע
כמה מילים על האתגר התקציבי. האם כל היחידות שעוברות אליכם עוברות יחד עם התקציב?
חגי גרוס
התקציב הוא אתגר בכל שנה, ובשנה הנוכחית הוא אתגר כפול. אני לא יודע אם אני מוסמך לדבר על תקציב. אני יודע שכרגע ההחלטה היא שהתקציב הבסיסי עובר, מה שאומר שעלולות להיווצר בעיות תקציביות בעיקר בשני נושאים: א. בתקציב תוספתי; ב. בתקציבים קואליציוניים, שתמיד היו אלה שהשלימו את הפערים.
היו"ר רם שפע
אני מניח שתיכף נשמע מהשר קצת יותר פרטים בנוגע לתקציב וגם בנוגע לכמה דברים שאני יודע שהם כן במחלוקת, וזה בסדר שיש ביניכם מחלוקת. הארגונים והגופים שאתה מובילים חייבים לדעת את זה ולהכיר, ואני כבר שמעתי כל מיני דברים, וזה בסדר, זה חלק מהעניין.
חגי גרוס
אני רוצה להעיר משפט אחרון. אנחנו בקשר רציף והדוק עם כל הארגונים מרגע קבלת ההודעה שהונחתה עלינו כהחלטת ממשלה. ממשיכים לתת את השירות הטוב ביותר, ממשיכים ללוות את כל הארגונים, גם אלה שעוברים וגם אלה שנשארים, לאורך כל הדרך.
היו"ר רם שפע
עוזי, אתה רוצה לשאול משהו? חבר הכנסת דיין מבקש לשאול שאלה.
עוזי דיין (הליכוד)
בוקר טוב. 1. מבחינה פיזית, אתם ממשיכים לעבוד בדיוק מאותם מקומות או לא? 2. אם אפשר, פירוט על מה לא עבר ממינהל חברה ונוער.
חגי גרוס
לגבי השאלה הראשונה, התשובה היא: ככל הנראה כן. זה אמור להיסגר, אבל אני יודע שזה הכיוון. אנחנו נמשיך לעבוד מאותם מקומות פיזיים, מאותם משרדים.

לגבי מה שלא עבר – נתתי בקווים כלליים. כל נושא של"ח וטיולים נשאר במשרד החינוך, זה קשור ישירות לבתי הספר; כל נושא המעורבות החברתית, כל נושא ההכנה לצה"ל וכל התפקידים שנמצאים בתוך בתי הספר – כגון מועצת התלמידים, ההתנדבות, החינוך החברתי הבית ספרי – אלה הדברים שנשארים.
עוזי דיין (הליכוד)
שאלה אחרונה: איזה גופים או פרוצדורות גם במבנה החדש בהכרח תעשה דרך משרד החינוך?
חגי גרוס
לא הבנתי את השאלה.
עוזי דיין (הליכוד)
אני משער שלא רק פיזית אתה נשאר באזור משרד החינוך, אלא שיש דברים שהצורה שאתה עובד בה היום, תמשיך לעבוד עם גופים או עם אגפים או עם קשרים מסוימים במשרד החינוך. מה הם הדברים העיקריים האלה?
חגי גרוס
בהנחה שאני עובר למשרד החדש, אז ודאי שנצטרך להמשיך לעבוד עם כל האגפים הרלוונטיים, למשל המינהל הפדגוגי. לדוגמה, אני יודע שהוגש מסמך למשרד החינוך: אם תנועות הנוער וארגוני הנוער צריכים לגייס תלמידים ובשביל זה הם צריכים להיכנס לבית הספר, אז הכתובת תהיה המינהל הפדגוגי. אני מבין ומאמין שהאינטרס המשותף הוא לשני הצדדים, שתנועות הנוער וארגוני הנוער יצליחו, לכן אני מאמין ששערי בתי הספר ייפתחו. עוד דוגמה: המינהל הפדגוגי, המזכירות הפדגוגית, בנושא שיעורים ופיתוח חומרי למידה; האגף הביטחוני, שזה קריטי להמשך שיתוף פעולה, עד שהמשרד החדש יצליח להעמיד מערכת ביטחון ובטיחות ברמה ראויה. משיחות שלי עם כל המנהלים האלה במשרד החינוך, מעבר לחברות האישית שלנו, יש נכונות להמשך שיתוף פעולה.
עוזי דיין (הליכוד)
מה, למיטב הבנתך, מעמדו של חוזר מנכ"ל מרגע שבוצע המעבר?
חגי גרוס
זאת שאלה טובה, עוזי. זאת שאלה יותר למשפטנים. הגופים שיעברו, אני אמליץ להם לאמץ את חוזר המנכ"ל, בגלל שזה המסמך המקיף ביותר והמקצועי ביותר שמדבר על פעילות חוץ, למשל. עדיין אפשר יהיה לקיים התאמות לגופים מסוימים, שיצטרכו לקבל את האישור של הלשכה המשפטית ושל היחידה המקצועית.
עוזי דיין (הליכוד)
עד חוזר מנכ"ל של המשרד החדש.
היו"ר רם שפע
בדיוק, ייצאו גם כאלה. אני מניח שנחזור אליך בהמשך הדיון, אתה נשאר אתנו. אני מציע, עד שהשר יצטרף אלינו, לשמוע את האופן שבו זה משתקף במועצות האזוריות ואיך זה פוגש את הילדים שלנו. אשמח שאייל רייז, סגן ראש מועצת מטה אשר, יתייחס. אחרי זה נשמע גם את שלומי קסטרו. שלום אייל, בוקר טוב.
אייל רייז
שלום, בוקר טוב. נמצא פה גם ערן, יושב-ראש ועדת החינוך, וגם רינת תיכף תצטרף. ברשותכם, אני רוצה להעביר איזשהו מסר וכתבנו גם מסמך אליך, יושב-ראש הוועדה. אגיד בפתח דבריי שאני מבין למה חגי מציג את התמונה כפי שהוא מציג, אבל בשטח אלה לא פני הדברים. תיכף אתן דוגמה וגם אגיד מה אנחנו מבקשים. צריך להבין שברגע שאבא ואמא מתגרשים – וזה הדימוי המיטבי שאני יכול לתת – הראשונים שמשלמים את המחיר, לצערי, זה הילדים והנערים, אלא אם כן יש מבוגר אחרי, שקוראים לו ועדת החינוך של הכנסת, שישכיל להקים ועדת משנה שיקדם ויבין שצריך לעשות פה מהלך של הסדרה, שהוא לא רק - - -
היו"ר רם שפע
אני רק מבקש לתקן אותך שיש בוועדת הכנסת צעיר אחראי. סליחה, זה התבקש. תמשיך.
אייל רייז
הצעיר האחראי, להבנתי, צריך להקים ועדת משנה, שתפקח ותדאג לכך שיהיה מסמך הסדרה כתוב, משפטי, שמאפשר לקיים את מערכת היחסים בלי לפגוע, לא במנהלי יחידות הנוער, לא ביחידות הנוער וגם לא בילדים ובנוער, ואתן דוגמה. כל שנה במהלך חודש אפריל-מאי יוצא קול קורא שנמצא בבסיס התקציב של 11.5 מיליון שקל, תחת הרצון לקיים פעילויות בחופשת הקיץ, שנקראת ערים וילדים של הנוער. היום אנחנו בחודש יוני; הקול הקורא הזה לא סתם לא יצא, הוא גם לא ייצא, כי המשרדים לא מצליחים לייצר את ההסדרה ביניהם. אם תקבל החלטה שאתה רוצה בשבוע הבא להבין משני הגופים איך הם מוציאים את הקול הקורא, אז אולי הילדים יזכו בקיץ לאיזשהו תקציב תומך של פעילות, וזו רק דוגמה.
דוגמה נוספת שצריך להבין אותה
להגיד למנהלי יחידות הנוער ברשויות, שהם הגורם המתכלל כפי שכתוב בחוק הנוער, אבל לא להעמיד לרשותם את התשתיות של מרכזי ההדרכה, של קורסי האוריינטציה, של היתרי הפעילות, אז אנחנו מבינים שאם בחצרה של רשות צריך לגייס עכשיו מדריכים שידריכו את הנוער והם צריכים לקבל את התעודה, אז משרד א' צריך לבקש ממשרד ב', ואנחנו מבינים שפה זה נופל על סדרי עדיפויות והדברים, אם נרצה או לא נרצה, ייתקעו.

נתתי שתי דוגמאות. אני עוצר כאן, כי אני יודע שהזמן קצר, ולכן גם העברנו מסמך אליך, יושב-ראש הוועדה, עם המלצה כתובה שבעת הזאת, לאור ההחלטה של הפיצול, ועדת החינוך של הכנסת צריכה להקים ועדת משנה, צריכה לדאוג שיהיה מסמך שיסדיר את הדברים. אני לא נכנס לפרטים, אבל אם מתוך 45 מפקחים מתכללים עוברים 15, אז אתם מה המשמעויות של הנגשת הפעילות המקצועית לרשויות. אני לא רוצה לרדת יותר מדי לדוגמאות, למרות שיש, אני רוצה להתעסק בעיקר.

דבר אחרון שאני רוצה להאיר את עיניכם, וגם מתוך הכרות של חלק מהנפשות: היה לי חלק בהקמת האגודה המקצועית למנהלי יחידות הנוער בארץ, היה לי חלק בקידום חוק הנוער, שהוא הבסיס הארגוני שאפשר גם בשלטון המקומי – בספר הלבן – להכיר במעמד החשוב שיש למנהלי יחידות הנוער כגורם מתכלל. בתוך זה גם נבנתה פרופסיה יחד עם ההשכלה הגבוהה, עם האקדמיה – עם בר אילן, עם בית ברל, עם אורנים ועם מקומות נוספים – שבנו פה פרופסיה שלא הייתה לפני 15 שנה. לבוא היום באבחת - - -
היו"ר רם שפע
אייל, משפט סיכום.
איל רייז
היום, בשעה שאנחנו יודעים שאין באמת מחויבות משמעותית בין שני המשרדים להסדיר את הנקודה הזאת, אני חושב שאסור לנו להיות במקום שמוותר על ההסדר. דבר אחרון, אני חושב שהדברים שיש להם תקנה סגורה, כמו תנועות הנוער, ארגוני הנוער והחברה למתנ"סים, שם לא גרה הבעיה, הם יידעו להתנהל. רק צריך לזכור שמנהלי יחידות הנוער, שעליהם עמדתי, הם הגורם בכל רשות שמתכלל את אותם גופים כדי שיצליחו.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. אני שמח שכבר, כראשון הדוברים שלא מהמשרד, הצפת אתגרים. נשמח לשמוע את שלומי קסטרו, שהוא מנכ"ל ארגוני הנוער בישראל – ואני מקווה שכולם פה, לפחות בדיון, יודעים להבדיל בין ארגוני הנוער לתנועות הנוער. אגיד משהו לא בציניות: אני חושב שבשנים האחרונות, גם בזכות הפעילות שלכם, הרבה מאוד אנשים מצליחים להבין גם את ההבדל המהותי, וודאי הטכני. מכיוון שבחרת להגיע לפה ואתה נמצא אתנו בחדר קיבלת את רשות הדיבור מוקדם. בבקשה.
שלומי קסטרו
תודה. בחרתי להגיע לכאן כי אני חושב שיש פעילות ויש דחיפות לטפל במספר נושאים ואנחנו, מן הסתם, נמצאים בשטח או רוצים לצאת בשטח. אני חושב שזה מספר את הסיפור.

בני הנוער תיכף יוצאים לחופשת הקיץ, בעיניי זה אירוע מרכזי שצריך להיות לפתחנו. ארגוני הנוער יצרו תוכניות חדשות להפעלת עשרות אלפי מתנדבים, בני נוער בהתנדבות קיץ של העשרה וחוויה, בהתאם למגבלות המאוד מורכבות שקיימות עלינו כרגע ממשרד הבריאות, וכבר בשיתוף פעולה עם המשרד להשכלה גבוהה ומשלימה ועם הרשויות המקומיות. אנחנו מתכננים להוציא בין 10,000 ל-15,000 בני נוער למסעות התנדבות משמעותיים בקיץ, אחרי תקופת הקורונה שבה הארגונים והשותפים שלנו בתנועות יצאו למשימות לאומיות רבות. חשוב לומר שברקע כל השיח הזה החופשה בפתח והנוער מחכה.

אנחנו חושבים שצריך לתת את כל הכלים למשרד להשכלה גבוהה ומשלימה בראשותו של השר אלקין, דרכו לארגוני הנוער, התנועות וכמובן, כל המוטבים האחרים, קודם כול כדי שפעילויות הקיץ – שבעיניי זה המבחן הראשון של כולנו – יתקיימו במלואן, בעיקר התקציבים שמשרד החינוך העביר בפועל בשלוש השנים האחרונות, התחייבויות שמשרד החינוך נתן לארגונים שאמורים להצטרף ומעטפת מקצועי, כפי שחגי, ראש המינהל, ציין.

מבחינתנו, משרד החינוך ימשיך להיות שותף מרכזי. זאת אומרת, בסוף המוטבים המידיים הם תלמידיו; תלמידיו הם חניכינו וילדיו הם ילדינו. זה לצד הצמיחה שאנחנו צפויים ומקווים לראות במשרד להשכלה גבוהה ומשלימה. משרד החינוך והמנכ"ל, לשמחת כל השותפים שיושבים כאן בשיחה, דיברו המון על קומת החינוך הבלתי פורמלי בשנים האחרונות, והציגו מדיניות של החינוך הבלתי פורמלי בכלל – רשויות מקומיות, מחלקות נוער, תנועות נוער וארגוני נוער – שהם הדבר שצריך לבנות, לייצב ולתקצב. אשמח לדעת ולשמוע שמשרד החינוך ממשיך במדיניות הזאת, בהובלת השר גלנט ומנכ"ל המשרד.

דבר נוסף שאני מבקש הוא שבמעבר הזה משרד החינוך יבחן את האפשרות לתקן את העוול של החלטה 922, עם תקציבים לבני נוער במגזר הערבי. יש פה הזדמנות. השר אלקין קיבל לידיו את הטיפול גם בהחלטה הזאת, ויש בני נוער נהדרים בחברה הערבית, שבשל עוול שנוצר לא קיבלו את הטיפול, ולכן אשמח מאוד שגם הדבר הזה - - -
היו"ר רם שפע
אתה יכול להתייחס למה הם לא קיבלו?
שלומי קסטרו
זו בעיקר תוצאה של אתגר פוליטי שהיה ותיקון תקנה שלא התבצע. אבל ככל שאנחנו מבינים, אין מניעה. אנחנו יודעים שמנכ"ל משרד החינוך מאוד תמך בזה לאחרונה, אנחנו יודעים שהצורך עדיין קיים ואפשר לעדכן תוכניות עבודה לשנת 2020 כך שגם לבני הנוער בחברה הערבית, חלילה, לפחות לא תהיה נסיגה בפעילות. זה בעיניי דבר מרכזי. אני חוזר ואומר: הקיץ הוא הדבר הגדול שאנחנו צריכים ללכת אליו, ולכן הדברים צריכים להיפתר בין המשרדים בבהילות גדולה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. היית תמציתי והראית לנו עוד זווית. עד שהשר אלקין יצטרף אלינו, חבר הכנסת סמי אבו שחאדה, אם אתה רוצה לומר משהו אז אשמח. כמובן, לא יכול להגיע לכנסת מטעמי קורונה. כמו שאיחלתי לך אתמול, אז גם היום – בריאות שלמה. בבקשה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב. אני מסכים לגמרי עם הדובר האחרון. עכשיו אנחנו נכנסים לקיץ, זו בדיוק התקופה של הפעילות. אני חושב אם לא יותר נכון בינתיים, בתקופה הזו – עד שכל הדברים יתבהרו ועד שכל העניין של העברת סמכויות יהיה ברור מי מעביר, איך וכו' – אולי נכון לשמור את המצב הקיים עד לתחילת ספטמבר, ובחודשיים הקרובים יסדרו את כל הדברים הטכניים והביורוקרטיים כדי שלא יהיה מצב שאנחנו תוקעים את ארגוני הנוער ואת תנועות הנוער בגלל סיבות ביורוקרטיות, שיש כוונות טובות אבל לא יודעים ואולי התקציב כן עבר ולא עבר. אולי, בגלל שברור לנו שאנחנו כבר בתוך הקיץ ויש ניסיון של כמה שנים ואי-אפשר לקפוץ מעל כל הניסיון והידע, אני חושב שיותר נכון עכשיו, במצב הקיים, לשמור את הסטטוס קוו, לפחות עד תחילת ספטמבר, ומשם ייכנס המשרד החדש ויתחיל להוביל את העניינים. אני חושב שכדאי לשקול את זה. תודה רבה לכם.
היו"ר רם שפע
תודה רבה לך, חבר הכנסת שחאדה. אני חושב שאנחנו כבר בעיצומו של תהליך, גם של מעבר של כספים וגם של מעבר של יחידות, אפילו לגבי קומות בתוך מינהל חברה ונוער כבר יש הבנה. בקיצור, אני חושב אנחנו לא בעולם של שמירה על הקיים אלא בעולם של לעשות הכול כדי שהפגיעה – ואתה צודק בהתייחסות שלך לקיץ – ודאי בטווח הזמן המיידי, תהיה מינימלית. אני חושב שהיא תהיה, להגיד שלא תהיה שום פגיעה זו היתממות, אבל היא צריכה להיות מינימלית ואנחנו צריכים לוודא שהכול יהיה יותר חלק. גם אני דיברתי על זה, וגם שלומי קסטרו התייחס, שיש פה גם הזדמנות לתקן עוולות, אז אם נצליח בכך יהיה מצוין.

אשמח לשמוע את נפתלי דרעי, מזכ"ל מועצת תנועות הנוער שמייצג את התנועות, אחרי ששמענו את הארגונים. בוקר טוב לך.
נפתלי דרעי
בוקר טוב, תודה רבה. חבר הכנסת רם שפע, אני בדיון הראשון שאתה יושב-ראש הוועדה, אז זו הזדמנות לברך אותך בהצלחה בתפקיד. יש לנו שנים של עבודה ביחד.
היו"ר רם שפע
תודה גדולה.
נפתלי דרעי
ברשותך, אתן שני משפטי רקע על התקופה עם משרד החינוך, אחר כך על ההזדמנות עם המשרד החדש ואחר כך כל הבעיות.
היו"ר רם שפע
אשמח שתגביר את קולך.
נפתלי דרעי
אוקיי. אני רוצה לפתוח ולומר שהיו לנו שנים רבות של עבודה משותפת עם משרד החינוך, ומאוד מאוד נהנינו מהעבודה במשרד החינוך. זכינו לשיתוף פעולה של השרים, של המנכ"לים, זכינו להרבה תקציבים ולמשאבים, שהם שווי ערך לתקציבים, שתיכף נדבר עליהם, שאנחנו רוצים שזה ימשיך להינתן על ידי משרד החינוך, כי אנחנו לא רואים אפשרות אחרת לקבל אותם.

יחד עם זאת, ברגע שהחליטה הממשלה על הקמת המשרד החדש והעברת תחום החינוך הבלתי פורמלי אליו אנחנו מקבלים את זה. אנחנו לא מחליטים בשביל הממשלה את ההחלטות שלה, ואנחנו מנסים לראות איך אנחנו מנסים להוציא את הטוב מכל החלטה כזאת. אני רואה כאן הזדמנות, שכל תחום החינוך הבלתי פורמלי יהיה במשרד חדש ויהיה תחום מרכזי בו. מהניסיון של משרדים אחרים שנפתחו סביב נושאים כאלה ואחרים, בסופו של דבר הם קיבלו גם יותר משאבים וגם הרבה יותר הזדמנות לפיתוח מקצועי, העמקה ושיתוף פעולה עם משרדי ממשלה אחרים. כך שאנחנו רואים פה גם הזדמנות, לא רק קשיים. הקשיים בוודאי קיימים ויהיו, וצריך לראות איך מתגברים עליהם. הבסיס להתגברות על הקשיים האלה הוא שיתוף פעולה של שני המשרדים. אם שני המשרדים יבואו בידיים נקיות למהלך הזה ויראו את טובת החינוך הבלתי פורמלי והארגונים בחברה האזרחית שעושים את העבודה ולא יציבו בפניהם קשיים, אז נוכל לעשות פה עבודה מצוינת בתחום החינוך הבלתי פורמלי.

אני רוצה להתחיל עם דוגמה, שאולי מרמזת על הקשיים שאמרתי קודם. אנחנו בשנה שאין בה תקציב, ובשנה שאין תקציב מקבלים מקדמות. משרד החינוך עשה עבודה נהדרת, ביחד עם החשבות, והצלחנו לקבל 40% מקדמה עוד לפני ליל הסדר, אבל מאז אין יותר מקדמות, למרות שנוהל שר האוצר מאפשר מתן מקדמות של עד 70% בשנה שאין תקציב. אנחנו מנסים בימים האחרונים לברר מה קורה עם הדבר הזה. האיתותים שאנחנו מקבלים ממשרד החינוך הם שאין יותר מקדמות, לא נקבל. יש בעיות כאלה, בעיות אחרות, התחייבויות כאלה ואחרות. בעבר היינו בסדר עדיפות אחר, ואני מקווה שזה לא מרמז על הבאות, על מה אנחנו הולכים לחוות בעניין הזה.
היו"ר רם שפע
אני רוצה להתעכב. אמרת הרבה דברים טובים בתחילת הדרך, אבל ציינת סוגיה די דרמטית. תיכף נשמע את נציגת משרד האוצר. אתה אומר שעד עכשיו קיבלתם מקדמה של 40% והייתם אמורים לקבל פעימה נוספת, שעוד לא הגיעה?
נפתלי דרעי
לא הגיעה וגם אומרים לנו שהיא לא תגיע כרגע. לא נתנו לנו שום תקווה שנראה עוד כסף במקדמות האלה. המשרד החדש עדיין לא התחיל לעבוד, אז אין לי מה לבוא אליהם בטענות. אבל לפחות משרד החינוך – כמו שאני מבין, מערכת הכספים תמשיך לעבוד ממשרד החינוך – הם להבין שהם צריכים לראות גם אותנו.

לגבי מה ששאלת את חגי קודם בנושא התקציבים – צריך להבין שההחלטה על העברת בסיס התקציב היא דרמטית. ניקח את תקנת ארגוני הנוער; יש שם בסיס תקציב של 32 או 35 מיליון שקלים. בשנים האחרונות התקציב שלהם הסתכם ב-52 מיליון שקלים, אם יעבירו 32 או 35 מיליון עוד לפני שיעשו קיצוצים – כי בטח יעשו קיצוצים – אנחנו מדברים על הרעה גדולה מאוד ופגיעה ממשית בארגונים.
שלומי קסטרו
אחרית הימים, נפתלי. התחלת לדאוג לארגוני הנוער? ממש, אני גאה בך, אחרי שפגעת בהם שנים. אל תדבר בשמם, בבקשה. תדאג לעצמך.
נפתלי דרעי
אדוני היושב-ראש, אני מבקש - - -
היו"ר רם שפע
רגע, רגע שלומי, רק רגע. לא כולם מכירים את ההיסטוריה, ומבחינתי, אני שמח - - -
שלומי קסטרו
לא לא, אין שום היסטוריה. שלא ידאג – אתה תדאג לענייניך. חוצפן.
היו"ר רם שפע
אני שמח שאתה מציין את זה, גם כמי שאישית התרוצץ במסדרונות הכנסת ובוועדת הכספים כדי לדאוג לתוספת התקציב – כלומר לתקציב שהוא לא בבסיס. אבל תמשיך. שלומי, אני מבקש.
נפתלי דרעי
צר לי שמי שרואה את עצמו ממונה על הארגונים לא מעלה את הבעיות שלהם, אז אני נדרש לעשות כן. כמו שידוע לך - - -
היו"ר רם שפע
רגע רגע, אני רוצה להגיד משהו לשניכם.
שלומי קסטרו
אין ספק. נפתלי, אתה לא מייצג את ארגוני הנוער.
היו"ר רם שפע
לא, שלומי, אני לא מסכים.
נפתלי דרעי
- - - לצעוק - - -
היו"ר רם שפע
נפתלי, תקשיב. אותך הרבה יותר קל, כי יש בסוף mute בזום; ראשי ועדות אחרים עושים את זה בקלות, אני פחות בעניין. אבל אני מבקש משניכם לעצור.
נפתלי דרעי
זכות הדיבור היא שלי. אני לא התפרצתי.
היו"ר רם שפע
בסדר, אבל גם הסגנון לא מתאים. אנחנו ועדת חינוך, צופים בנו אנשים ונמצא את הדרך לשפר את המצב. קדימה, נפתלי.
עוזי דיין (הליכוד)
נפתלי, זה עוזי.
היו"ר רם שפע
אבל הוא היה באמצע משפט. אוקיי, חבר הכנסת דיין מתקשה לא להתפרץ.
עוזי דיין (הליכוד)
רק שאלה שתגלם אותה, בבקשה, בדברים שלך. התקופה של הקורונה, מבחינת תנועות הנוער היא תקופה, מעבר לאי-פעילות, מבחינה תקציבית היא חסכה כסף, היא הוציאה יותר כסף או שללא שינוי?
נפתלי דרעי
היא יצרה גירעונות, ואסביר למה. קודם כול, היו הכנות לקראת פעילויות פורים ופסח שנעשו, ובסוף הפעילויות האלה לא התקיימו. הכספים עבור הפעילויות האלה הוחזרו להורים ואז נוצרו קשיים. יש כוח אדם, שחלק מהכספים של הפעילויות מממנות את כוח האדם הזה, ומכיוון שלא הייתה פעילות ולא נגבה כסף על הפעילות, למרות שההוצאות יצאו, אז יש גירעונות. מפעלי הקיץ, כלומר החודשיים הקרובים – אם לא יהיו המחזורים של ההכנסות עבור מפעלי הקיץ, זה יגרום לגל פיטורים גדול מאוד בתנועות הנוער כי יצטרכו לצמצם את כוח האדם כדי לחסוך את ההוצאות האלה או לגירעונות גדולים מאוד.

אני רוצה לדבר על הדברים האחרים, שקשורים במעבר בין המשרדים והשירותים, שאני מקווה שנמשיך לקבל, בהסכמה בין שני המשרדים. יש תחומים שהם לא כסף, הם שווי כסף , שעוסקים בחיי אדם – ביטחון, בטיחות וכו'.
היו"ר רם שפע
נפתלי, נסה לתמצת כי השר אתנו ונשמח לעבור אליו.
נפתלי דרעי
כן. חדר מצב וכו'. צריך לראות איך במעבר הזה מסדירים את ההסכמות בין שני המשרדים, שהגופים שצורכים את השירותים האלה ימשיכו לקבל אותם במסגרת הקיימת ולא יהיה פה איזשהו באג של רווח, כי זה בלתי אפשרי מבחינתנו.

הדבר האחרון – הקיץ. כרגע אין לנו אישורים לקיים את הקיץ – לא מחנות קיץ, לא קייטנות ולא דברים אחרים. הדבר הזה דורש התערבות, ואני מבקש גם ממך להפעיל את הלחצים איפה שצריך, גם במשרד הבריאות, כדי שיאשרו את המתווים ונוכל לקיים את הפעילות. ב-13 או ב-30 – לא משנה, מתי שיסתיימו הלימודים – הילדים יהיו ברחובות. אנחנו מתכוונים לעשות פעילויות בהיקפים של מאות אלפי ילדים בסניפי תנועות הנוער. התנועות החליטו שהן ממשיכות את הפעילויות שלהן גם בקיץ באופן רצוף, אין חופשה מבחינתנו, ואנחנו מבקשים שיאשרו לנו את המתווים להפעלת הפעילויות האלה – גם לטיולים וגם לקייטנות בתנועות. תודה רבה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. נמצא אתנו השר אלקין. שלום, כבוד השר. אגיד משפט לפני שעוברים אליך, אמרתי גם בהתחלה, אבל אני רוצה שזה יהיה גם באוזניך. ראשית, כבר מכניסתך לתפקיד, לפחות על פי הממשק בינינו, נראה שאתה גם מבין את הגם ובעיקר רוצה אותו, ומבין שאפשר לקחת את הפיצול הזה כהזדמנות. אמרתי גם באוזניך וגם פה שהפיצול הזה הוא לא הדבר שהייתי בוחר בו, נראה לי שכולנו מבינים את זה. אגיד עוד משפט, שלא מספיק נאמר פה ואני חושב שהוא חשוב: בסוף ההפרדה שאנחנו יוצרים במשרד בין החינוך הפורמלי ללא פורמלי, יש בה משהו מעט מלאכותי. נראה לי, שכתפיסה חינוכית, אנחנו מבינים שככל שהיינו מצליחים לייצר יותר חיבורים הוליסטיים היינו מיטיבים עם הילדים. נראה לי, וזה נאמר פה עם ידי חגי ועל ידי כולם, שגם אתם מבינים את זה, וככל שהמשרדים יידעו לשתף פעולה גם נצליח לעשות את זה.

דובר גם על זה שיש פה הזדמנות לתקן דברים שלא עבדו טוב בשנים האחרונות וגם הזדמנות מעולה, בעיניי, עבורך להצליח לקחת כל מיני אגפים ותחומים תחת המשרד שלך, ומכיוון שהוא לא עם שאר אתגרי החינוך, להתמקד, לשפר ולמקצע את הקיים. כמו שדיברנו, האתגר של הקיץ הוא אתגר מיידי ועכשווי ויש לנו הרבה מאוד סימני שאלה. תודה שאתה אתנו, לא מובן מאליו. אנחנו רואים שאתה בנסיעה ומתרוצץ ממקום למקום, אז תודה. בבקשה.
שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה זאב אלקין
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. קודם כול, אדבר על ההקשר הכולל. יש פה גם אתגרים וגם הזדמנות. אין מחלוקת בינינו על כך שחשוב מאוד לשמור את הזיקה לעולם של החינוך הפורמלי ולשמור את הזיקה לשיתוף פעולה עם משרד החינוך. חד-משמעית, אנחנו עובדים יד ביד עם משרד החינוך. גם תהליך החיתוך, שהוא לא פשוט, מתבצע בהידברות ואנחנו גם בונים על המשך שיתוף פעולה, עד כדי כך שבשונה מכל המשרדים החדשים שמוקמים על הפלטפורמה של משרד ראש הממשלה, ויתרתי על הפלטפורמה הזאת והגענו להבנה עם משרד החינוך שהם ימשיכו להיות הפלטפורמה הלוגיסטית של הפעילות של המשרד שלנו, מה שמקל על הרבה מאוד הסדרים שהם קצת פחות רלוונטיים לחינוך הבלתי הפורמלי, אבל בעיקר בתחומים שבהם יש מעורבות של מורים. זה מאפשר להם להמשיך לפעול במסגרות שעוברות לאחריות שלנו בלי לאבד את השכר ובלי לאבד את התנאים. לכן, יש לא מעט נושאים שבהם מראש אנחנו מסכמים על דפוסי פעולה משותפים עם משרד החינוך. נעשה הכול כדי שהרצף הזה לא ייפגע. זה בצד של האתגרים.

בצד של ההזדמנות, אני חושב שדווקא לקחת את החינוך הבלתי פורמלי ולשים אותו במוקד ובדגש, מה שלא תמיד אפשרי בים הענק של משרד החינוך הגדול, אני חושב שיש פה הזדמנות שאסור לפספס אותה. אני חושב שיש היום מדינות בעולם שהבינו שהעולם של הנוער והעולם של החינוך הבלתי פורמלי זה עולם שראוי לתמיכה נפרדת ודחיפה נפרדת. אני חושב שנוצרה פה הזדמנות דומה למדינת ישראל. אני לא רוצה לצייר תמונה ורודה, יש אתגר תקציבי גדול שבטח כבר נגעתם בו ועוד תדונו עליו. דרך אגב, אני לא חושב שזה מצב אידיאלי, ואפילו לא מצב תקין, שחלק גדול מאוד מעולם החינוך הבלתי פורמלי לא מעוגן בבסיס תקציב המדינה אלא מגיע כתקציבים קואליציוניים או החלטות אד הוק של משדר האוצר, מה שיוצר פערים עצומים בין מה שצריך ומה שהמערכת רגילה אליו לבין מה שאנחנו מקבלים כתקציבים ממשרד החינוך לתחילת הדרך בבסיס התקציב. דרך אגב, זה לא קשור למעבר; גם אם החיתוך לא היה מתבצע היינו באותה בעיה כי נכון לעכשיו הסכמים קואליציוניים קיימים לא נותנים פתרון לתחומים האלה. זה יחייב אותי לפעול בכל העוצמה בזמן אישור התקציב, ואני גם אצטרך את העזרה שלכם – של ועדת החינוך ושל החברים הפעילים בוועדת הכספים – להבטיח את התקציבים הנדרשים לעולם של החינוך הבלתי פורמלי. בעתיד אני חושב שהיעד הוא לנסות לעגן אותם כמה שיותר בבסיס התקציב כדי שהם לא יהיו תלויים בקונסטלציה פוליטית שיכולה להיווצר.

ברשותך, התייחסות לעוד שתי נקודות. שמעתי את סוף דבריו של מי שדיבר לפניי. לגבי מפעלי הקיץ – אין ספק שצריך לקיים הידברות של משרד הבריאות, בסוף זה בשליטה שלהם. נעשה את זה, שקלנו לעשות את זה בשבוע שעבר, ולאור המצב הכללי שכולכם רואים, הגענו למסקנה שלא בטוח שזה זמן טוב לפנות למשרד הבריאות עם בקשה להקלות נוספות כי, להערכתי, היינו נענים בשלילה. אני מאוד מקווה שהאווירה שהיינו בה בשבוע שעבר, של איזושהי התפרצות, תירגע ונהיה, אם לא בירידה לפחות במצב של התייצבות על המספרים שבהם אנחנו היום, ואז משרד הבריאות יוכל ללכת לקראתנו, לדעתי, אם הוא יהיה קצת יותר רגוע ולא יחשוב שאנחנו בתוך התפרצות. לכן הכוונה שלנו היא לראות בימים הקרובים מה קורה עם נתוני התחלואה ולפתוח בשיח אינטנסיבי עם משרד הבריאות – אני מעריך שכבר בשבוע הבא – לגבי פרויקטים שונים בתחום של חינוך בלתי פורמלי שקשורים לקיץ. אגב, זה לא רק פעילות של תנועות נוער וארגוני נוער, זה גם עולם הקייטנות. יש הרבה מאוד נושאים שהם על הפרק ותלויים באישורים של משרד הבריאות ואנחנו, כמובן, נעשה כל מה שתלוי בנו כדי לנסות לעזור בהידברות הזאת, כמובן, בלי לוותר על הבטיחות הרפואית, בלי לוותר על מה שנדרש כדי למנוע עד כמה שאפשר את ההדבקה כתוצאה מהפעילות. זה לגבי הנושא של הקיץ.

ישנו אתגר אחר, שאני מקווה שנמצא לו פתרון, בתחום של בטיחות וביטחון באופן כללי. אנחנו סבורים שנכון שהשירותים שמשרד החינוך נתן לעולם של החינוך הבלתי פורמלי באמצעות חדר מצב ובכל העולם של בטיחות וביטחון, שהשירותים האלה יימשכו בהסדר כזה או אחר. אני מאוד מקווה שנצליח להגיע להבנות כאלה עם משרד החינוך. כרגע, לפי החלטת ממשלה, עד שאין החלטה אחרת – העולם כמנהגו נוהג. החלטת הממשלה חייבה את המשרדים לרצף התפקודי, אז כרגע הרצף התפקודי הזה צריך להימשך עד שנגיע, אני מקווה שכבר בימים הקרובים, להבנות לטווח הארוך איך שיתוף הפעולה הזה יתבצע. אני לא חושב שיש היגיון להקים מערך נפרד לתמיכה בעולם של ביטחון ובטיחות בחינוך הבלתי פורמלי. זה יהיה כפל ולא יעיל מצד הממשלה, אלא נכון להתבסס על התשתית הקיימת של משרד החינוך, שנתנה את השירותים האלה עד היום. זה גם לא עלויות נוספות משרד החינוך, כי הוא עשה את זה עד עכשיו. יש כאן בהחלט נושא שדורש הסדרה בין שני המשרדים, וכבר התחלנו לדון בזה בצוותי העבודה שעסוקים בממשקים של שיתוף הפעולה.

נושא נוסף, שהוא אתגר תקציבי מעבר לאתגר הגדול של הפער בין התקציב בפועל לבסיס התקציב, הוא האתגר בהתנהלות בשנה כזאת – שנה אין עדיין אישור תקציב המדינה ולכן כל המערכת מתנהלת ב-1 חלקי 12 של בסיס התקציב. אנחנו כבר מגיעים לחודשי הקיץ, זה אומר שמבחינת הארגונים שאנחנו עובדים מולם אנחנו במינוס מבחינת הסיוע. זה מצב לא פשוט, כי זה ידרוש הרבה רצון טוב מצד החשב הכללי לאפשר לתת מקדמות, ועוד בסיטואציה שחלק ניכר מהתקציב בכלל עוד לא קיים. על זה בטח לא ייתנו לנו לתת מקדמות, אבל לפחות על התקציבים שמעוגנים שבבסיס התקציב, מאוד מקווה שיאפשרו לנו לפעול כדי למצות אותם ולא להיות צמודים לגמרי לנוסחה של 1 חלקי 12.
היו"ר רם שפע
תודה רבה על הסקירה. העלית כמה נקודות, שעלו פה אבל אתה מדגיש. אנחנו מבינים שאנחנו באתגר תקציב כפול, בעיניי – גם לוודא שכל מה שבבסיס התקציב יישאר בבסיס התקציב ואפילו יגדל, אנחנו נשאף שיגדל, כמובן, וגם למתווה של הטווח הארוך, שהמעברים בין המשרדים נשארים טובים ולא מייצרים פגיעה ארוכת טווח.

הסיפור הבריאותי – בימים האחרונים שמעתי גם מהתנועות וגם מהארגוני הנוער חשש אמיתי מקריסה לקראת הקיץ. זה עניין דחוף לטפל בו בימים הקרובים. כמו שאמרת, האתגר ברור לך, ואני מקווה שכל עוד התחלואה תישאר כפי שהיא כיום אז משרד הבריאות יבין - - -
שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה זאב אלקין
סליחה שאני מפסיק אותך לרגע, רם. אפילו לפני שקיבלתי את התפקיד באופן רשמי כבר טיפלתי בסיבוב הקודם בצו על החינוך הבלתי פורמלי שיצא ערב חג השבועות ולקחתי על עצמי, למרות שעוד לא הייתי בעל סמכויות, לעזור למשרד החינוך בהתנהלות מול משרד הבריאות כדי להגיע לחתימה על הצו. להערכתי, אם לא היינו מתערבים ואם הוא לא היה נחתם בערב החג, לא בטוח שהיה נחתם כמה ימים אחרי זה, באווירה הציבורית שהייתה.
היו"ר רם שפע
זה נכון, אבל מכיוון שכבר החמאתי לך בראשית דבריי, לא אעשה את זה פעמיים בכמה דקות. התחלנו מנהג בשבוע שעבר, כשהייתה פה השרה גילה גמליאל, שכשהשר נמצא אתנו, בזום או פה, אני נותן את רשות הדיבור לנציגי מועצת התלמידים. יש להם אפשרות לפנות אל השר באופן אישי. אז יסלחו לי כל מי שרצו לדבר. אז נשמח לשמוע את איתי מתתיהו, נציג מועצת התלמידים, שאני בטוח שהוא נרגש שיש לו הזדמנות. לנציגי מועצת התלמידים. איתי, יש שני חברי כנסת שביקשו לדבר כשהשר נוכח, לכן אתה מתבקש להיות מאוד תמציתי, ואם לא תסיים, אתן לך להשלים אחרי זה. צהריים טובים, אנחנו אתך.
איתי מתתיהו
שלום, צהריים טובים לכולם. אנסה להיות תמציתי. אשמח שתיתן לי אחרי זה לדבר על הנושאים הכלליים של הנוער, אבל עכשיו, כשהשר נמצא, אבקש לדבר על מועצות התלמידים, ברשותך, אדוני היושב-ראש.

לפני 28 שנים הוקם הגוף הזה, שנקרא מועצת התלמידים והנוער בישראל. אנחנו מבנה ייחודי בכל העולם, אין עוד אחד כמונו. בתוך כל בית ספר, על פי חוק זכויות התלמיד, מוקמת מועצת תלמידים והיא בוחרת נציגים למועצה הרשותית, שגם היא בחוק הנוער שהמועצה יזמה אותו – חוק מנהלי מחלקות הנוער ומועצות הנוער – משם למועצות המחוזיות, והמועצות המחוזיות בוחרות מכל שבעת המחוזות למועצה הארצית. המבנה הזה הוא הגוף היחיד שהוא נבחר ודמוקרטי לנוער בארץ. אנחנו המנהיגות היחידה לנוער שהיא ייצוגית. לאורך השנים המבנה הזה נתן לנו כוח מאוד משמעותי, גם ברמה הציבורית וגם ברמה הפרקטית, ליצור מאבקים למען הנוער, אם זה במחאה הגדולה של השביתה ב-2009 ואם זה במחאת הטסטים. זה ממש לא נגמר שם, כי יש לנו 20,000 ומשהו נציגי מועצות בכל הרמות, שנמצאות בכל הרמות – החל בתלמיד שהושעה מבית הספר וכלה בוועדות הכנסת ומשרדי הממשלה. זו היכולת שלנו לייצג את בני הנוער. אני רוצה להסביר: דמי נוער לא זכאים לדמי אבטלה, הם לא מכלכלים את עצמם. אין חוק אחד שמכיר בזכות שלהם להחליט על החיים שלהם.
היו"ר רם שפע
איתי, סליחה שאני קוטע אותך. תנסה להתמקד במה שאתה צופה כאתגר ביחס לפיצול, כשהשר אתנו.
איתי מתתיהו
זה בדיוק מה שאני בא לומר עכשיו. מה שקורה עכשיו זה שהפיצול קורע אותנו מהרצף הבלתי פורמלי ומפצל את המבנה של המועצות. לא מעבירים אותנו בין משרד אחד לשני כגוף אחד אלא קורעים אותנו – המועצות הרשותיות הולכות לשבת במשרד להשכלה גבוהה ומשלימה, וכל שאר המועצות הולכות לשבת במשרד החינוך, לא מינהל חברה ונוער עם שאר הרצף שהם שותפים חשובים לפעילות שלנו. חשוב לומר שאנחנו לא קשורים לבתי ספר באופן ישיר, חוץ מהמועצות הבית ספריות. אף אחד לא סיפק לנו תשובות למה קורעים אותנו מהרצף הבלתי פורמלי. אנחנו לא יודעים איך זה יתנהל, ואנחנו דורשים ששני המשרדים ישבו לכתוב הסכם בין-משרדי, לפחות לזמן הקרוב, כדי שבהחלטה זמנית קואליציונית של שנה וחצי לא יפרקו מפעל של 28 שנים, שהוא הייצוג שלנו, שהוא הכרה בזכויות בין-לאומיות. אנחנו מה שנשאר מאחור ופוצל באופן לא מובן.
היו"ר רם שפע
אני קוטע אותך מפני שנדמה לי שהחשש שלך ברור ונכון, וכבר שמעתי אותו כמה פעמים. אני חושב שהשר שמע. אתן לשני חברי כנסת להתייחס בזריזות, ואני בטוח שתוכל להתייחס לשלושתם, השר אלקין, ותוכל להמשיך לדרכך החשובה. איתי, אתן לך להשלים את דבריך אחרי זה. חבר הכנסת ווליד טאהא, בבקשה.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, תודה גם לשר. אני אוהב לקרוא לחינוך הזה במינוח "חינוך ממשיך" ולא חינוך בלתי פורמלי. נהגתי לעשות זאת גם כשהייתי מנהל אגף חינוך. אני אומר את זה כי אני חושב שזה ממש חינוך ממשיך ולא משהו לא פורמלי, כי אפילו המונח עצמו עושה מסוג החינוך הזה משהו לא מחייב, לא פורמלי. אני חושב שזה חינוך, וחינוך חשוב מאוד, כשבבסיס הדעה שלי עומד יסוד העיקרון שהאחריות החינוכית כלפי התלמיד תהיה משעות הבוקר ועד שעות הערב, ואז היחס לכל הפעילות הזאת יהיה יחס חינוכי. מכאן גם פיצול הסמכויות בין המשרדים עושה חשש בלב, שמא השימוש במונח "בלתי פורמלי" עשה את שלו גם בהעברת הסמכויות. אני מקווה שהשר באמת יתייחס לזה כאל חינוך – חינוך ממשיך.

אני רוצה להתייחס, אדוני השר, לחינוך הממשיך בחברה הערבית. החינוך הזה בחברה הערבית הוא חדש, הוא לא היה קיים כל השנים, בניגוד לחבר היהודית. בשנים הראשונות שלו הוא נתקל בהמון קשיים בהפעלת תוכניות בשטח והתאמה ברגולציה בין המשרד לבין השטח. בסופו של דבר התוכניות כולן מופעלות על-ידי הרשויות באמצעות מחלקות נוער, שבהרבה יישובים ערביים לא היו קיימות. ביישוב שאני בא ממנו הקמתי את מחלקת הנוער כשהייתי מנהל אגף החינוך. אני מייחס חשיבות רבה מאוד לחינוך הממשיך הזה, מכיוון שעבור הרבה מאוד תלמידים זו מסגרת למיצוי חברתי, תרתי משמע. לכן צריך להתאמץ לממש את כל התקציבים המיועדים לכל רשות מקומית, ולא להשלים עם מצב שסכומים רבים מהתקציבים האלה לפעמים לא מנוצלים ומוחזרים בגלל שאין התאמת הרגולציה בין המשרד לרמת השטח. אני מדבר על דברים מאוד חשובים.
היו"ר רם שפע
אני לא רוצה לקטוע אותך. אני יודע שהשר תיכף צריך לרדת, ודווקא חשוב לי שיתייחס ספציפית לנושא של החברה הערבית. זה חשוב גם לי.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
לסיכום, אני רוצה לקרוא לשר לתת לחינוך הממשיך משמעות מיוחדת גם בחברה הערבית, כי החינוך הזה חשוב מאוד לטיפול גם בתופעות של אלימות ופשיעה. הוא מאוד עוזר גם לרשות המקומית, גם להורים וגם למערכת החינוך, לעשות את שלהם בתחומים חינוכיים מגוונים. תודה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה לך, חבר הכנסת טאהא. חשוב ביותר. חבר הכנסת דיין, בבקשה, ואחרי זה השר אלקין יסכם.
עוזי דיין (הליכוד)
בוקר טוב, השר. אחסוך לך את ההתייחסות, כי אעלה את הנקודות מאוד בקצרה, הן נראות לי קריטיות, ומכיוון שיש לי ניסיון מוכח בתחום הזה אני מציע שתמצא הזדמנות שנדבר על זה, ולכן אני יכול לקצר מאוד את הדברים שלי.

אחד, יש פה פיצול משולש, לא כפול – זה לא רק שמפרידים בין התלמידים לבין הנוער שהוא בתנועות ובארגוני הנוער, אלא יש גם את המכינות, שהן בכלל במשרד שלישי. הפיצול המשולש הזה, ולו רק בגללו, לא הייתי עושה את המהלך הזה, אבל אנחנו לוקחים אותו עכשיו כנתון.

דבר שני, שלוש נקודות לתשומת לב, שאני חושב שצריך לעסוק בהן מההתחלה, וחשוב שתעסוק בהן מההתחלה. קנית ממלכה לא פשוטה ויש בה, לטוב ולרע, המון מה לעשות. דבר אחד זה התקציב – אמרתי נכון, את התקציב מבפנים, התקציב מבחוץ. שים לב שגם בתוך הבית של מה שאתה מקבל יש שאלה של מה עושים עם התקציב – האם לוקחים אותו כמו שהוא היה עד היום או משנים אותו. צריך לשנות אותו, ולו בגלל שני דברים:

1. דוגמה בלי לשפוך שמן על המדורה – מאז שהייתי מדריך בחטיבת בני המושבים, הנוער העובד גונב את בני המושבים במיליוני שקלים כל שנה. עכשיו, כשחטיבת בני המושבים בכלל לא בנוער העובד, הנוער העובד ממשיך לקבל את הכסף שלהם ולא לתת אותו. זה דבר שמשרד החינוך היה צריך לעשות כבר מזמן לעשות סדר בפשע הזה. לכן צריך שהוא יגיד באיזו רמה, כמה. אבל אתה תהיה זה שתוכל לקחת את זה מתנועת נוער ולהעביר את זה לחטיבת בני המושבים, שכרגע הם בכלל לא ממומנים, והם כבר לא בנוער העובד.

2. יש הבדל גדול בתנועות הנוער וארגוני הנוער בשאלה מה הם עושים בזמן הקורונה. זה לא רק עניין של הוצאות והכנסות, זה גם עניין של תרומה – מה הם תורמים. יש תנועות וארגונים שתורמים המון לחברה בזמן הקורונה ויש כאלה שלא. חלוקת התקציב, בין השאר, צריכה לקחת גם את זה בחשבון – מי בתקופה הזאת רק צריך דברים ומי תורם תרומה לחברה הישראלית בתקופה הזאת.

3. בטיחות וביטחון – אתה יורש גוף במשרד החינוך, שאני חושב שהוא ממש קטסטרופלי בעניין הזה, לא בגלל שהוא לא מבין בבטיחות וביטחון ולא בגלל שליבו רע, אלא בגלל שיש הבדל תהומי בין עשיית בטיחות וביטחון לתלמידים בכיתות ובבתי ספר, ולא חשוב מה הפעילות שהם עושים, לבין ארגונים, שבכלל עוסקים בדברים אחרים. מגן דוד אדום – מאיפה הוא מבין מה הבטיחות? או מי שעושה סיורים בשטח, מאיפה הוא מבין? הוא מבין בכיתה, ועכשיו הוא עוד יחריף את העניין הזה עוד יותר.

דבר אחרון – המעמד המשפטי.
היו"ר רם שפע
אתה צריך לתמצת, השר צריך לרדת. הוא נשאר אתנו וחשוב לו, אבל בכל זאת ממש חייב לסיים.
עוזי דיין (הליכוד)
המעמד המשפטי: אני מציע שתתחיל מדבר אחד פשוט – מה הסטטוס המשפטי של חוזר מנכ"ל. גם ככה הוא מאוד בעייתי לתנועות נוער וארגוני נוער, אבל עכשיו על אחת כמה וכמה. כלומר, בחינת הסטטוס המשפטי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך – לא מנכ"ל שלך, שגם צריך לחשוב מה אתה עושה עם זה. תגלה דברים מעניינים, ובעיקר משימות נוספות שצריך לעסוק בהן. בהצלחה, כל דבר שאנחנו – כוועדה, וגם אני באופן אישי – נוכל לעזור, בחפץ לב.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. השר אלקין, תודה שאתה אתנו. אני יודע שאתה ממהר.
שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה זאב אלקין
אנסה להתייחס בקצרה לכמה נקודות שהעליתם. קודם כול, לגבי דבריו של איתי – אני חושב שאולי הפגישה הראשונה שלי בתפקיד תהיה עם חבריו לגבי הסוגיה של מועצת התלמידים. אין שום כוונה לקטוע את הרצף. יכול להיות שהוא צודק, שהיה יותר נכון ואלגנטי להעביר את כל מועצות התלמידים, החל מהרמה הרשותית ומעלה, אלינו. אבל משרד החינוך מתנגד לזה, ואנחנו, במסגרת הרצון לבנות מערכת יחסים של שיתוף פעולה עם משרד החינוך החלטנו לא לריב על הנקודה הזאת. מצד שני, היה בלתי אפשרי להשאיר הכול במשרד החינוך כי כל הפעילות הרשותית של יחידות נוער רשותיות, שהיא הבסיס לפעילות של מועצת התלמידים הרשותית, כולל התקציבים, עוברת אלינו. לכן המעבר של המועצה הרשותית נבע מהצורך לא לקטוע אותה מהמקורות התקציביים ומזיקתה ליחידת הנוער של הרשות המקומית ויכולת להמשיך פעילות על הבסיס שלה, כפי שהיה עד היום. כמובן, בשיתוף פעולה של משרד החינוך נבטיח שמבנה העץ הזה, של מועצות התלמידים – רשותית, משם מחוזית ומשם ארצית – יישמר, וכמובן, אנחנו פתוחים לכל שיתוף פעולה עם מועצת התלמידים המחוזית והארצית בתחומים שחורגים מהעולם הבית ספרי, למרות שהם לא עברו אלינו באופן פורמלי. איתי ציין רק חלק מהדברים, והוא צודק – יש הרבה סוגיות של הנוער שלא נמצאות במסגרת בית הספר אלא במשבצות אחרות.

לגבי הסוגיה של שיתוף פעולה ועבודה במגזר המיעוטים – זו סוגיה מאוד משמעותית בעולם של החינוך הבלתי פורמלי, והיו כמה צעדים חשובים שעשה משרד החינוך בשנים האחרונות במסגרת החלטות ממשלה ייחודיות. קודם כול, אני מקווה שהחלטות הממשלה האלה יקבלו הארכה והמשך לשנים הבאות, כי רוב התקציבים עומדים להסתיים במשך השנה הזאת. הם כבר לא מובטחים לשנת 2021, ולכן יש פה סוגיה תקציבית להמשיך את כל הפעילות הרחבה הזאת.

הסוגיה השניה קשורה לניצול תקציבי, ופה חבר הכנסת טאהא צודק. אגב, פגשתי את זה בהרבה תחומים. כשר להגנת הסביבה בקדנציה הקודמת הקצינו סכומים מאוד משמעותיים לרשויות במגזר במסגרת סיוע בתוכנית סביבה שווה והיה תת-ניצול. פעלתי באופן ייחודי גם כדי להאריך את היכולת להשתמש בתקציבים האלה, להאריך את החלטות הממשלה הרלוונטיות, וגם לעזור לראשי הרשויות לנצל את התקציב ולחתוך את הביורוקרטיה או לעזור להם להתמודד עם הביורוקרטיה כי, כפי שציינת בצדק, לא תמיד זה הולך להם קל. אני מתכוון לעשות את זה גם בתפקיד החדש. אני חושב שהפעילות בעולם הזה, של ההשכלה המשלימה, החינוך הבלתי פורמלי או החינוך המשלים או חינוך ממשיך, כפי שקראת לו – לא משנה מה הביטוי המדויק – אבל הפעילות הזאת מאוד מאוד חשובה.

אציין רק הסתייגות אחת, שבשונה מהעולם של החינוך הבלתי פורמלי, דווקא ברשויות של המגזר הרוב המוחלט של הפעילות מתקיים על בסיס בית ספר או פיזית בתוך שטח בית הספר, גם בגלל שאין מספיק מתנ"סים. לכן בתחום הזה עיקר הפעילות נשאר בתוך משרד החינוך ולא עבר אלינו. אלינו עברו רק המרכיבים שלא מתקיימים על הבסיס הבית ספרי, לכן השחקן המרכזי בתחום הזה, בגלל הזיקה לעולם הבית ספרי, הוא משרד החינוך.

בכלל, ניסינו לא לייצר שני גופים בתוך בית ספר, כי בעיניי זה לא בריא. לכן קו החיתוך היה שכל מה שקשור בעולם הבית ספרי נשאר במשרד החינוך, כדי שבית ספר לא ינוהל משני מוקדים וזה ייצור סרבול, וכל מה שלא קשור לעולם הבית ספרי יעבור למשרד החדש. לכן במגזר יש ייחודיות שאיננה קיימת במקומות אחרים.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
זאת אומרת, בחברה הערבית יפעלו מול שני משרדים?
שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה זאב אלקין
כולם יפעלו מול שני משרדים, כי בהיבט הבית ספרי ימשיכו לפעול מול משרד החינוך ובהיבט שהוא חוץ בית ספרי יפעלו מולנו. אבל ספציפית בתוך החלוקה הזאת, המשקל של העולם הבית ספרי בחינוך הבלתי פורמלי במגזר המיעוטים הוא הרבה יותר גדול. זה אני כבר אומר לכם ממה שלמדתי בתהליך של החלוקה. לכן רוב התקציבים ורוב הפעילות יישארו בתוך משרד החינוך ולא יעברו אלינו. אלינו יעברו רק דברים שלא מתקיימים בשטח בית-הספר ולא מתבססים על בית הספר.

לגבי הנקודות שהעלה חבר הכנסת דיין – קודם כול, אני מקבל את הזמנתו לשיחה נפרדת בינינו ואשמח לקיים אותה ולהעמיק. הוא צודק שיש פה מספר סוגיות בניצול התקציב, כולל גם התחשבות בפעילות בתקופת הקורונה. זה לא פשוט כי זה משהו שלא קיים במבחני תמיכה רגילים, ולהתחיל לשנות את זה עכשיו יכול לתקוע את המערכת הביורוקרטית להרבה מאוד זמן. לכן צריכים לחשוב איך פותרים את זה בלי לייצר מחסום ביורוקרטי לכולם, שמרוב הרצון לעזור הוא רק יפריע. לפעמים המצוין הוא האויב של הטוב, לכן צריך לראות איך אפשר לעשות את זה בחוכמה. אנחנו כן עושים התאמה של קריטריונים כדי לא לפגוע בארגוני נוער ותנועות נוער שלפי הקריטריונים הקיימים היום פשוט לא יקבלו את הכסף, כי בגלל הפסקת הפעילות לא מגיעים לרף הנדרש. אנחנו עושים התאמה כזאת כבר עכשיו, לא מחכים להשלמת החיתוך. חגי כבר פועל בכיוון הזה מול הייעוץ המשפטי של משרד החינוך, בלי לחכות. תבינו מה המצב: כרגע אני שר בלי אף עובד. תחומי האחריות עברו אליי, אבל את העובדים עוד לא העברנו כי עוד לא סיימנו את החיתוך. לכן אנחנו פועלים במציאות ייחודית, אגב, בהסכמה עם משרד החינוך. רוצה לציין לשבח את השר והמנכ"ל ואת הצוות המקצועי של משרד החינוך, שמאפשרים את הפעילות הזאת בלי שסיימנו את התהליך הפורמלי. כבר הנחיתי את חגי לפעול בנושא הזה מול הגורמים הרלוונטיים בייעוץ המשפטי של משרד החינוך כדי לעשות התאמה כמה שאפשר פשוטה לקריטריונים, כדי שלא ייפלו תנועות נוער וארגוני נוער בגלל מציאות ייחודית שנוצרה – מתחת לסף של היכולת להשתמש בתמיכות.
עוזי דיין (הליכוד)
אין לך עובדים, אבל יש לך המון ילדים.
שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה זאב אלקין
לגבי הסוגיה של החלוקה ונוסחאות החלוקה – כאן יש הרבה עבודה, ואני לא מתכוון לעסוק בזה בשלב הראשון, עוזי, אני כבר אומר לך, כי כרגע התפקיד שלי הוא להבטיח מעבר חלק של המערכת, גם לפתור את הפער התקציבי שדיברתי עליו ולאפשר את הפעילות בקיץ ותחילת הפעילות בתחילת שנת הלימודים הקרובה כדי שלא תהיה פגיעה ברצף התפקודי במערכת. ברגע שנתמודד עם זה, אז יגיע הזמן לעשות הערכה נכונה גם של כל עולם הקריטריונים וגם של העמידה בהם. אתה ציינת סוגיה, יש עוד לא מעט סוגיות שכבר נחשפתי אליהן ויהיה צורך לתת עליהן את הדעת. לפעמים מאוד אוהבים שמטאטא חדש מתחיל הכול מאפס, אבל אני חושב שזאת תהיה שגיאה גדולה שתפריע לנו.
היו"ר רם שפע
אני מודה לך, גם על ההתייחסות בסוף. כשאסכם את הדיון אגע בהרבה מאוד מהנקודות שהעלית. תודה על הזמן.
שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה זאב אלקין
תודה רבה, רם, ותודה רבה לכם.
היו"ר רם שפע
העובדה שאין לך צוות ואתה כבר בקיא מאוד ברזי האתגר נותנת לנו תקווה שהמשרד יצליח לשפר את המצב, וודאי למזער את הפגיעה האפשרית. תודה רבה.
שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה זאב אלקין
תודה.
היו"ר רם שפע
אני מקווה שנמצאת אתנו עדיין ראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט, שהיא גם נציגת מרכז השלטון המקומי. היא לא נמצאת? אוקיי, הייתה איתנו זמן רב, תקבל זכות דיבור בדיון הבא.

אני רוצה לשמוע את משרד האוצר – נראה לי שכולנו רוצים לשמוע את משרד האוצר. אורלי ליימן עיני, רפרנטית חינוך, נשמח מאוד לשמוע את ההתייחסות שלך לרוב האתגרים שנאמרו פה. אני מקווה שאת איתנו מראשית הדיון.
אורלי ליימן עיני
שלום, אתייחס באופן כללי לכל ההעברה, ואם יהיה שאלות – אתם מוזמנים לשאול. בהתאם להחלטת הממשלה, משרד החינוך והמשרד להשכלה גבוהה ומשלימה עובדים בימים אלו על הסדרת מתווה להעברה, כולל כל התקציבים וכוח האדם שהולכים לעבור. אנחנו מחכים לתוצאות העבודה הזאת כדי לעשות את השינויים התקציביים בהתאם למתווה שהם יסכמו עליו.
היו"ר רם שפע
נשמח לשמוע יותר לעומק. דיברו פה על מקדמה של 40%; תגידי מה הצפי, מתי לדעתך יעבור הכסף, אם יעבור הכסף.
אורלי ליימן עיני
לגבי ארגוני נוער, בגלל עושים תקציב המשכי אנחנו מתנהלים בהתאם לחוק ולהוראות תכ"ם. מעבר ל-40% צריך להגיש מסמכים שונים, בין השאר, ביצוע. צריך להגיש למשרד החינוך בקשה לתקצוב, הבקשה ממשרד החינוך מגיעה לוועדה במשרד האוצר. יש פה עניין ביצועי, לא עניין תקציבי; התקציב נמצא, צריך לעשות את הפרוצדורה של הגשת הבקשה ודיון בוועדה.
היו"ר רם שפע
כלומר, את מתחייבת לזה שאין פגיעה בתקציב וזו רק פרוצדורה של מילוי מסמכים. זה גם התנועות וגם הארגונים. זה מה שאני מבין?
אורלי ליימן עיני
אני לא אומרת שאין פגיעה. התקציב ההמשכי אכן היה מקוצץ, וכולם יודעים את זה. הוא לא היה בגובה שהיה אמור להיות אם היה תקציב מדינה. אבל מה שצריך לקרות עכשיו זה הגשת בקשה של ארגוני הנוער למשרד והגשת המסמכים לבקשה הזאת, ואז דיון בוועדת חריגים.
עוזי דיין (הליכוד)
זה הדבר היחיד שמעכב או שאחר כך יגידו נראה בנובמבר? כלומר, הכסף שמגיע לפי התקנות – חוץ מאשר אם יהיו קיצוצים בתקציב השנתי, לא אמרת את זה – האם ההעברה שלו מבחינתכם מותנית רק בבקשה מסודרת של הכסף או שיש לזה עוד דברים שמשהים את זה?
אורלי ליימן עיני
בגלל שאנחנו בתקציב המשכי, בהתאם להוראות תכ"ם צריך להתנהל דיון בוועדת חריגים. אני לא יכולה להגיד לך את התוצאה של הדיון בוועדת החריגים לפני שהדיון התקיים.
עוזי דיין (הליכוד)
כלומר, אתם לא מבטיחים, אפילו לא 1 חלקי 12 כפול החודשים?
אורלי ליימן עיני
יש ועדת חריגים לתמיכות של סעיף 3א. הדיון שאתה מדבר עליו, מעבר ל-40%, לא התקיים או לא הוגשה בקשה, למיטב ידיעתי. אולי הוגשה ועוד לא הגיעה לוועדה. היא צריכה להגיע לוועדה, הדיון יתקיים ונעדכן אתכם בתוצאות.
עוזי דיין (הליכוד)
מי אמור להגיש לכם את הבקשות האלה, המשרד או התנועות? אני אומר את זה כי כרגע אמר השר זאב אלקין שאין לו אפילו עובדים עדיין, הוא ודאי לא מכין עכשיו את כל הבקשות האלה.
אורלי ליימן עיני
אני לא יודעת להתייחס איך הבקשה מגיעה לוועדה. בסופו של דבר היא מוגשת על-ידי משרד החינוך, אבל אני לא יודעת להגיד איפה זה תקוע כרגע, ואם בכלל הגישו את הבקשה. מן הסתם, אתם יודעים להגיד יותר טוב.
עוזי דיין (הליכוד)
בקיצור, הדאגת אותנו עוד יותר מהדאגה הקיימת.
היו"ר רם שפע
כמובן, את לא אשמה, אבל התשובות שלך מדאיגות. מבחינתי זה רק מדגיש את הצורך הקריטי שלנו להמשיך לעקוב, ובסוף דבריי אתייחס לאופן שבו אני חושב שצריך לעקוב אחרי האתגר של הפיצול בין המשרדים.

אם למישהו יש שאלה ספציפית שלא שאלנו בהתייחס למה שאורלי אמרה עכשיו, אתם מוזמנים. אוקיי, נפתלי דרעי, בבקשה. שלום גם לקלי, מנכ"ל הצופים, שיושב שם מאחור. סלח לי, לא יכולתי שלא להתייחס.
נפתלי דרעי
הנוהל הוא שמשרד החינוך מגיש את הבקשות לחשבות. אין לנו קשרים בחשבות, אנחנו לא יכולים להגיש בקשות לחשבות. גם הארגונים תנועות הנוער הגישו בתחילת השנה בקשות למקדמות ועל סמך זה קיבלנו את 40%. אנחנו לא אמורים להגיש בקשות נוספות. זה מה שאמרתי, שבעת הזאת משרד החינוך לא פועל בשבילנו. זאת הבעיה, את זה אמרתי קודם, שלא מקבלים את המקדמות הנוספות לתנועות ולארגוני הנוער.
היו"ר רם שפע
תודה, נפתלי. זה היה חשוב. שלומי קסטרו מארגוני הנוער רוצה להוסיף. בבקשה, שלומי.
שלומי קסטרו
אתמול הבנו משיחה שקיימנו עם המינהל שהגישו כבר בקשה למקדמות של 70%, וצריך לראות שזה פוגש את אגף התקציבים ואחרי זה מאושר בוועדת החריגים אצל החשכ"ל. הדבר השני, שהייתי שמח להתייחסות של אורלי אליו, הוא סוגיית הקיצוץ הרוחבי, או בכלל, שאלת התקציבים. האם היא יודעת להגיד לנו כמה תקציבים יש כרגע.
היו"ר רם שפע
חשבתי לחכות עם זה לפגישה הבאה, אבל אוקיי. ב-12:00 אנחנו עוברים לדיון הבא, ואני רוצה להקפיד על זמן, אז כל מי שאני נותן לו רשות דיבור – נא לתמצת. גם נפתלי וגם שלומי התייחסו ואמרו את אותו דבר – ואני מציין זאת לחיוב – שהפנייה לא צריכה להגיע מהם, והפניות גם נעשו. ככל שאני מבין מהם, הם לא בקשר עם החשבות, זה לא התפקיד שלהם. הם העבירו את הפניות, ולכן יש פער בין מה שאמרת ביחס לזה שעוד צריכות להיות הגשות לבין מה שהם אומרים, אז תתייחסי לזה בבקשה.
אורלי ליימן עיני
מה שאמרתי זה שאני אגף התקציבים ואני יודעת להתייחס לתקציבים. אני לא יודעת להגיד על בקשות שהוגשו או לא הוגשו למשרד או לחשבות או משהו מעבר לזה. אני יודעת להגיד שהבקשה עוד לא הובאה לדיון בוועדה.

לגבי התקציב ההמשכי – כמו שנאמר פה קודם, התקציב ההמשכי הוא 1 חלקי 12 מהתקציב שאושר ב-2019. זה בהכרח גורר תקציב שהוא לא כמו תקציב מדינה רגיל. אנחנו מתנהלים בהתאם לחוק, אין לי מה להוסיף מעבר לזה.
היו"ר רם שפע
בסדר. לאור העובדה שגם אתם בתחילת אהיה עדין, אבל אני חייב להגיד שאני מוטרד. אני מבין שאת אגף התקציבים, אבל עדיין ניתן היה לעשות בדיקות איפה הבקשות עומדות משום שברור שכל הארגונים שנמצאים אתנו בזום מחכים לדעת מכם איפה הבקשות שלהם עומדות והאם הם יקבלו את הכסף או לא. בסוף אתם אלה שאמונים לתת את הכסף, גם אם לא כל הבקשות מגיעות אליכם. אז אני רושם לעצמי לפעם הבאה שאנחנו צריכים לקבל תשובות יותר מדויקות.
עוזי דיין (הליכוד)
אתה צודק, וגם צריך לזכור שנוסף על זה עוד הבעיות או הסנקציות – במירכאות או לא – שהמשרדים עושים. זאת אומרת, למשרד החינוך יש תקנות, אבל הוא לא מעביר את הכסף של התקנות. איך ולמה? בקיצור, זה מסלול מכשולים.
היו"ר רם שפע
אנחנו גם נשוחח בינינו בהמשך היום ונרד לרזולוציות. תודה. ברור לי שגם אתם באתגר. הביקורת שלי היא לא אישית אלא מהותית על הסיפור הזה. אני בטוח שגם את רוצה לפתור את הבעיות ולעזור לכולם לקבל את מה שמגיע להם פלוס ולא מינוס, ואני שמח מאוד שאת מסכימה איתי והתחייבת בשידור – לא, סתם. תודה רבה.

אנחנו לקראת סיום. אתייחס באריכות להרבה דברים שנאמרו פה. אם יש מי שרוצה לדבר ולא קיבל את זכות הדיבור שלו, בבקשה. אני רואה את ערן דורון, שגם מרים את היד וגם רציתי להגיד שהבטחתי לך ועוד לא הספקנו. ערן דורון, ראש מועצת רמת נגב ומנהל את ועדת החינוך במועצות האזוריות – מחזיק שני כובעים מאוד חשובים - שלום לך. תודה שאתה אתנו, בבקשה.
ערן דורון
תודה, רם. ברכות לך, כנראה שגם במקרה הזה אתה האדם הנכון במקום הנכון, ואנחנו מאחלים לך הרבה הצלחה. לוועדת החינוך יש תפקיד משמעותי. למרות שלא השתתפתי בצורה פעילה בדיון אתמול, הדיון היה חשוב וגם הדיון הזה מאוד מאוד חשוב.
היו"ר רם שפע
תודה רבה.
ערן דורון
אסכם את האמירה שאייל רייז נגע בה. המעקב והבקרה קריטיים להצלחת המהלך הזה, וזה אתה, אין פה עוד מישהו שיעשה את זה. המשרדים, בסוף יש להם את המנגנונים ואת הדינמיקה שלהם. הדמוקרטיה, מטיבה, היא רק להעמיק ולהחסיר. עוד לא נכחתי בדיונים על צמצום הביורוקרטיה, בטח לא במצב כמו שנוצר כתוצאה מהסיטואציה הפוליטית הזאת, שרק מפרקת ומייצרת עוד קשיים ביורוקרטיים. לכן, רם, התפקיד של הוועדה הוא להיות עם יד על הדופק בצורה הכי קפדנית, לוודא שהמשרדים השונים יודעים לדבר זה עם זה. גם ביום-יום, כשעוד לא פרקו את זה, היו לא מעט בעיות בין האגפים השונים, חלוקת סמכויות וכו'. לכן אני מפציר בכם לוודא – אם על-ידי הקמת ועדת משנה או בדרך אחרת שתחליטו שהיא נכונה – שהמשרדים ימשיכו לדבר אחד עם השני ולא להפריע. זאת משימה לא פשוטה – שהמשרדים לא יפריעו.

דבר שני, ההזדמנויות. נאמר פה, גם על-ידי חבר הכנסת עוזי דיין, על כל נושא תנועות הנוער וארגוני הנוער. לצערי, נקלעתי לסיטואציה הזאת בעקבות האירוע לפני כשנה וחצי. זו ההזדמנות לעשות סדר בתוך הדבר הזה. אנחנו, ראשי המועצות במרכז המועצות האזוריות, נדהמנו לגלות דבר שהיה סוג של ממלכה שקיבלה כסף, בלי שום רצון ואינטרס לפתוח את השורות לעוד גופים. היה להם נוח. הדבר הזה, ברור שהוא לא יכול להימשך. תנועות הנוער, לצערי, פעלו בצורה מונופוליסטית, ואנחנו מצפים שבמעבר הזה בין המשרדים ארגוני הנוער יקבלו את מה שמגיע להם ושתנועות הנוער לא יעבדו כמונופול, שכבר 40 שנה אני לא מכיר תנועת נוער שנכנסה לשם. זאת ההזדמנות וזה מה שאנחנו מקווים שיקרה. בהצלחה גדולה לעם ישראל, כי מה שקרה זה שבמקום לחבר אנחנו מפרקים, אבל זה המצב. תודה, רם.
היו"ר רם שפע
תודה לך. נתת פה התייחסות, שלא נשארתי אדיש אליה, בעניין תנועות הנוער. אני מסכים אתך בעניין המשפט האחרון, שבמקום לחבר אנחנו מפצלים. אבל אנחנו אנשים אופטימיים, אחרת לא היינו שורדים בפוליטיקה, ומקווים שזו תהיה הזדמנות לעשות שיפור ולא להרע את התנאים. יש מישהו מחברי הכנסת שרוצה להתייחס? עוד רגע אני מסכם. בבקשה, חבר הכנסת טאהא.
ווליד טאהא (הרשימה המשותפת)
יצאתי באי-ודאות לגבי הכתובת של מחלקות הנוער והרשויות: לאיזה משרד צריך לפנות, ומתי? לאור ההערה של השר, שמה שנוגע לבתי הספר הוא עדיין במשרד החינוך ומה שהוא חוץ בית ספרי קשור למשרד, יש פה אי-ודאות שלטעמי תוסיף עוד אי-ודאות להפעלת המנגנון. תודה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה לך. חבר הכנסת דיין, בבקשה.
עוזי דיין (הליכוד)
אסתפק בהעלאת נקודה בקצרה, שכולם יבינו אותה ולא נפתח אותה כאן. חוץ מכל הדברים שהזכרנו – הקשיים האובייקטיביים, ההזדמנויות מצד אחד והבעיות מצד שני – יש עוד פיל בחדר, שצריך לומר אותו לפחות, כי יהיו לו משמעויות מבחינתנו, והוא שזה מסוג המשרדים שאנחנו לא יודעים כמה זמן הם יהיו. לא סביר שמעכשיו יהיו בישראל 34 משרדים.
היו"ר רם שפע
אתה מוזמן לדון בנושא עם ראש הממשלה, שיש לך זיקה אליו. אני אפנה למי שיש לי זיקה אליו. קצת פוליטיקה, חבר'ה. נמנעתי מזה רוב הדיון, אבל קצת.
עוזי דיין (הליכוד)
גם זיקות זה לא לתמיד. צריך לפחות להבין שיכול להיות מצב שיש משרדים שלא יהיו לתמיד. יש כאלה שזה לא בעייתי, פה יש בעיה כי יש מלא ילדים וצריך לדאוג לזה. המסקנה היחידה כרגע, מבחינתנו, היא שצריך לחזק מה שיותר את תנועות הנוער והארגונים, את נקודות הקצה בשטח, ולא ליצור מרכזי כוח במקומות שאחר כך לא יהיו או יעברו למקום אחר.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. אחרון הדוברים – אבקש ממך לעשות את זה ממש בקצרה – הוא חיליק, סמנכ"ל בחברה להגנת הטבע. תהיה אפקטיבי, אנחנו ממש חייבים לסיים.
חיליק אברג'ל
תודה רבה על הדיון המעניין. ההזדמנויות נאמרו וגם הסיכונים נאמרו, מה שמטריד אותי בנוסף לדברים שנאמרו כאן זה הרציפות. יש לנו קיץ מאוד מאוד עמוס – אני מדבר לא רק בשם החברה להגנת הטבע אלא באופן כללי – ולפעמים התשובות נוטות בין המשרדים. חגי, אני בקשר אתו על בסיס שבועי, אני מבקש ליצור את המענה הרציף לתשובות, במיוחד בעולמות שקשורים לפדגוגיה, ביטחון ובטיחות, גם אם התשובות זמניות, עד שהדברים יסתדרו באופן מעוגן ומסודר. אפשר לתת תשובות זמניות ולהגיד שהן נכונות לכאן ועכשיו, לפרק זמן קצר עד שהדברים יוגדרו בצורה מאוד מאוד טובה.

נקודה אחרונה, אני רוצה לומר בהיבט הפדגוגי שנעשתה עבודה מאוד משמעותית במשרד החינוך בהיבטים הפדגוגיים של עולם המערכת הלא פורמלית. נכון לאמץ אותה ולהשתמש בה, וכמובן, להתאים אותה ולעדכן אותה. החיבור למשרד החינוך, למערכת הפורמלית, יש בו היבטים חיוביים וגם כאלה שפחות, ומכיוון שכך, זו הזדמנות לעשות עדכון. שוב, לא כאן ועכשיו אלא במעלה הדרך, כדי ליהנות מההזדמנות שהמערכת המאורגנת הזאת יוצרת מחדש. תודה רבה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה גם לך. אני מסכם. קודם כול, תודה רבה לחברי הכנסת שהגיעו לכאן, וגם לשלומי קסטרו שהגיע לדיון היום. תודה לכל מי שנכח אתנו בזום. אמנם לא ניהלתי עדיין עשרות ישיבות של ועדת החינוך, אבל מתוך כל הדיונים שהיו לנו כאן, בדיון הזה רשמתי לעצמי הכי הרבה נקודות דחופות לטיפול ואני מבין שאנחנו באמת באתגר גדול.

לפני שאני מתייחס לכל הנקודות הספציפיות אני רוצה להגיד שאני מרים את הכפפה שהוצעה פה, ואני רוצה להקים צוות מעקב דחוף, יחד עם שני המשרדים – ככל שהם ישלחו נציגים – ועם כל הארגונים הרלוונטיים, וכמובן, נציגות לחברי הכנסת שירצו, כדי שממש בימים הקרובים נתחיל לייצר מעקב שוטף על כל האתגרים שנאמרו פה. יש לנו פה שלל אתגרים. אני בטוח שהמשרדים רוצים להצליח במשימה שלהם, אבל נראה לי שהתפקיד שלנו, כגוף פיקוח, בדיוק נועד בדיוק לנקודות האלה בהן יש תפר בין משרדים וחשש שהרבה דברים יכולים ליפול בין הכיסאות. לכן אני מתכוון להתייחס לזה בשיא הרצינות ולהוביל צוות שיעקוב אחרי כל התהליכים, ונמשיך אותו ככל שנבין שנצטרך. יכול להיות שבהמשך הדרך נבין שזה יהיה בדמות ועדת משנה, אבל כרגע זה יהיה צוות שנייצר לו דיונים, וכמובן, נזמין את כל הגורמים הרלוונטיים. אני אומר מראש מניסיוני בהקמת צוותים – לא כל מי שרוצה להיות בצוות יוכל, מכיוון שאז נהיה 200 איש ולא נוכל לייצר אפקטיביות. לכן אני אומר מראש, קחו בהבנה אם תהיה נציגות כללית של ארגונים וגופים ולא של כל אחד מהם באופן ספציפי.

כמה דברים ספציפיים. הסיפור של ביטחון ובטיחות הוא סיפור דרמטי. הוא לא עניין טכני, הוא עניין מהותי. אנחנו יודעים, וחבר הכנסת דיין התייחס לזה באופן מאוד מדויק בסוף, שיש פער גדול בביטחון ובטיחות בתוך בתי הספר ומחוצה להם, ואנחנו צריכים לוודא שהמעבר יהיה חלק יחסית. יהיה עכשיו דיון מול משרד האוצר איך זה מתנהל: האם זה נשאר במשרד החינוך תחת האחריות שלהם? ואם זה עובר למשרד של אלקין, אז איך זה מתנהל, תקציבית ותפקודית? יש פה אתגר גדול, ונעקוב אחריו.

בכל מה שקשור להחלטת ממשלה 922 עבור החברה הערבית – גם חבר הכנסת טאהא התייחס לזה וגם שלומי התייחס לזה – אני מקווה שאי-הניצול לא מומש בממשלות הקודמות לא בגלל שיקולים פוליטיים אלא משיקולים טכניים. אני מקווה. אני יודע שבשיקול הפוליטי שלי הצרכים של האזרחים הערבים בישראל, ודאי ביחס לכל מה שקשור בחינוך, חייבים לקבל התייחסות שוויונית מאתנו. אני מתחייב גם פה לעקוב ולנסות לעשות הכול כדי שהכסף שכבר הוחלט עליו ימומש, ייצא ויוכל לסייע לייצר כמה שיותר צמצום פערים, שלא סוד שגם כך הם קיימים.

לגבי האישורים לקיץ – גם תנועות הנוער, גם ארגוני הנוער, גם הקייטנות – אנחנו בדרמה, זה ברור לי. אני לא ממעיט בסיכון שיש לנו בשבועות הקרובים. השר התייחס לזה וגם השר ואני דיברנו על זה בימים האחרונים, שברור שצריך לפנות למשרד הבריאות ולנסות לייצר המלצות חדשות לאופן שבו אתם יכולים לקיים גם את הפעילות שלכם בחוץ וגם את הפעילות בפנים. אני מצוי בפרטים, וגם ראיתי את המסמך שהמשרד הוציא בסוף מאי. גם אחרי הנושא הזה מתכוונים לעקוב.

הפיצול במועצת התלמידים – איתי, לא שכחתי שרציתי שתשלים את דבריך, אבל אני יודע שניפגש פה עוד הרבה ואני גם קשוב אליכם ביום-יום. גם הנושא הזה ייבדק ונבין איך אפשר למזער גם אצלכם את הנזק שהוא כמובן משמעותי.

רשמתי עוד הרבה נקודות, אבל מכיוון שאנחנו מקימים צוות לא אעבור עכשיו על כל הנקודות. גם ייצא סיכום מסודר שיהיה באתר ותוכלו לראות. צוות הוועדה המסור ידאג לזה, ובהקשר הזה אפשר להיות רגועים.

נקודה אחרונה – השר אלקין התייחס לזה ואני מתייחס לזה גם פה – ברור שאנחנו באתגר תקציבי ענק, לאור הפיצול וגם בלי קשר לפיצול, לקראת שנת התקציב, ותפקידנו פה, בוועדה, זה לעשות הכול הכל כדי שהכספים יועברו לבסיס וגם התוספות שהיו בשנים האחרונות לא ייפגעו. בינתיים יושב-ראש ועדת החינוך גם חבר בוועדת הכספים, ולכן זה יסייע לנו.

אני רוצה להודות מאוד לכל מי שנכח. בשתי דקות של התארגנות אנחנו עוברים לדיון הבא שלנו. תודה רבה לכל מי שהיה אתנו, אני נועל את הישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:02.

קוד המקור של הנתונים