פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



4
ועדת הכספים
15/06/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 70
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, כ"ג בסיון התש"ף (15 ביוני 2020), שעה 11:30
סדר היום
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 4), התשע"ט-2019 (השוואה שיעור מס הקניה החל על טבק לגלגול לשיעור המס החל על מוצרי הטבק דומים)
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
ניר ברקת
מיקי לוי
בצלאל סמוטריץ'
עודד פורר
שלמה קרעי
קטי קטרין שטרית
מיכל שיר סגמן
מוזמנים
קובי בוזו - מנהל תחום בכיר תכנון וכלכלה, רשות המסים, משרד האוצר

חיים גבע הספיל - מרכז בכיר מניעת עישון, משרד הבריאות

דן פרידמן - שדלן/ית, שותף מנהל משרד עורכי דין פרידמן, יונגר ושות' מייצג את דובק
ייעוץ משפטי
אייל לב ארי
שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 4), התשע"ט-2019 (השוואת שיעור מס הקנייה החל על טבק לגלגול לשיעור המס החל על מוצרי טבק דומים)
היו"ר משה גפני
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 4), התשעט-2019 (השוואת שיעור מס הקנייה החל על טבק לגלגול לשיעור המס החל על מוצרי טבק דומים).
קובי בוזו
היום עולה בוועדה צו תעריף המכס שפורסם בחודש פברואר 2019. מדובר על העלאת מס הקנייה על טבק לגלגול והשוואתו למס הקיים על סיגריות, על חפיסות סיגריות. הצו פורסם בהמשך לדיון שהיה בבית המשפט העליון, בו ביקש בית המשפט משר האוצר לתקן את צו תעריף המכס כך שישווה את שיעור המס על טבק לגלגול למס הקנייה החל על סיגריות. המס על טבק לגלגול היה יותר נמוך ממס הקנייה החל על סיגריות. מס הקנייה על סיגריות מורכב מאחוזים וממס קצוב. המס האחוזי הוא אותו מס אחוזי, 270%. המס הקצוב על חפיסות סיגריות מורכב ממס שחל על יחידות של סיגריות, על 1,000 יחידות סיגריות. נדרשנו לעשות התאמה של הצו כך שהמס על הטבק לגלגול, שמגיע בכמות של גרמים וקילוגרמים, יהיה זהה לכמות הגרמים שנמצאים בחפיסות סיגריות. בסיגריות יש מס קצוב, מס מינימום של 15 שקלים לחפיסה. גם כאן היינו צריכים להתאים את המס המינימאלי על טבק לגלגול. אחרי שעשינו את כל ההתאמות, יצא שמוטל על כל קילוגרם טבק לגלגול כ-1,000 שקלים מס קנייה.
ינון אזולאי (ש"ס)
האם בעקבות זה שהעליתם את המס ראיתם שיש ירידה בתחלואה, ראיתם שיש פחות מעשנים?
קובי בוזו
אנחנו עוקבים אחרי הכמויות. היבואן מביא את הטבק לגלגול לארץ, אחר כך מדווח בנמל כמה משוחרר. ראינו ירידה בכמויות של הטבק לגלגול מאז כניסת הצו לתוקף.
ינון אזולאי (ש"ס)
הירידה בשיעור הגלגול הייתה משהו כמו 50%. יכול להיות שבגלל שהמחסנים היו מלאים ראיתם ירידה בייבוא. יכול להיות שאין ירידה במעשנים.
חיים גבע הספיל
אנחנו עוקבים בסקרים שלנו אחרי שיעור המעשנים. בסקר האחרון שלנו לא רואים עדיין את ההשפעה הזאת של העלאת המס על הטבק לגלגול. אנחנו עוקבים גם אחרי הכמויות. אנחנו לא רואים עלייה בשיעור המעשנים, שזה תמיד סימן חיובי. בשנה האחרונה ראינו עלייה בפנייה לגמילה מעישון, עלייה של כמעט שישה אחוזים בהשוואה לשנה קודמת. במוצר החליפי של הטבק לגלגול, שאלו הסיגריות הרגילות, ראינו עלייה קטנה של שישה אחוזים. הירידה הגדולה בטבק לגלגול לא עברה כולה לסיגריות, לפחות חלק ממנה פנה לגמילה מעישון. אנחנו גם רואים השפעה על הנוער. אנחנו רואים ירידה בהתחלה של עישון בקרב בני נוער. הנושא הזה של המיסוי הוא לא נפרד, הוא מתחבר למדיניות כוללת שמוביל משרד הבריאות. בשנתיים האחרונות, חוץ מענייני המיסוי, היה תיקון מאוד מקיף לחוק הגבלת הפרסומות. החפיסות היום נראות בעיצוב אחיד, ללא סימני לוגו, הן מוסתרות בנקודות המכירה, לא רואים אותן, הן מאחורי ארון סגור. אין פרסומות באמצעי המדיה, למעט הפרסומות בעיתונות הכתובה. פתחנו מוקד גמילה מעישון. גם הורחבו האפשרויות של גמילה מעישון בקופות החולים. יש המון שינויים במקביל. אנחנו רואים היום את הנקודה כנקודת זינוק, כאשר את ההשפעות, אנחנו מעריכים, נראה בשנים הקרובות.
היו"ר משה גפני
מר גבע, אתם תומכים בזה?
חיים גבע הספיל
הדבר שהפריע ופגע בפוטנציאל המשמעותי של השפעת המיסוי הזה זה שחברות הסיגריות הורידו מהר מאוד מחירים על מותגי סיגריות. הן משכו אליהן חזרה מעשנים ונוער בגלל הפחתת המחיר של הסיגריות, שזה, כמובן, לא היה הרעיון של השוואת המס. אנחנו בשאיפה שהמחירים ילכו ויעלו, לא שיהיה כל הזמן משחק קרוסלה – מורידים את זה, מעלים את ההוא.
ינון אזולאי (ש"ס)
כולנו בשאיפה שיפסיקו לעשן, לא שהמחירים יעלו. חשוב לנו שהנוער יפסיק לעשן.
היו"ר משה גפני
אתם תומכים בזה?
חיים גבע הספיל
שר הבריאות ליצמן פנה בזמנו לשר האוצר בבקשה שישווה את המס. זאת הייתה העמדה שלנו בעתירה לבג"ץ.
היו"ר משה גפני
אני זוכר, היה כאן דיון בוועדה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה הולכים לעשות עם 450 מיליון שיגיעו מההכנסות?
דן פרידמן
הבעיה העיקרית בתיקון המוצע, בתיקון מס' 4, שהוא לא השווה את נטל המס בין טבק לגלגול לבין סיגריות, הוא גרם למצב שבו נטל המס, בעיקר על השכבות החלשות שמעשנות טבק לגלגול, הוא גדול יותר מאשר על הסיגריות. הצו לא לקח בחשבון שעל הטבק לגלגול, להבדיל מסיגריות, יש מכס ממרבית המדינות. "דובק" מייבאת את הטבק לגלגול מדנמרק. היא נאלצת לשלם 12% מכס. על טבק לגלגול יש מס קנייה וגם מכס. על סיגריות יש רק מס קנייה. צריך לזכור שטבק לגלגול, להבדיל מסיגריה, הוא לא מוצר מוגמר. מי שמעוניין לעשן סיגריה שמורכבת מטבק לגלגול צריך לרכוש פילטר, צריך לרכוש נייר. להבדיל מסיגריה, בטבק לגלגול יש פחת, כי בתהליך הכנת הסיגריה חלק מהטבק הולך לאיבוד, חלק מהטבק מתייבש. אם רוצים להשוות את נטל המס, ההשוואה צריכה להיות בהתחשב בכל הפרמטרים שציינתי. אמנם הטבק לגלגול הוא מוצר מיובא, אבל הוא מאוד מאוד משמעותי עבור "דובק". "דובק" מעסיקה עובדים רבים, מפרנסת מאות משפחות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם יצרנים יחידים של טבק בישראל?
דן פרידמן
כן. "דובק" היא יצרן הטבק היחידי בישראל, היא מפרנסת מאות משפחות במישרין ובעקיפין. אני לא צריך לספר לוועדה הנכבדה מה קורה כיום מבחינת העסקת עובדים. "דובק" לא רוצה לפטר עובדים. התיקון הזה גרם למכה קשה ביותר ל"דובק", כי אנשים עברו מעישון טבק לסיגריות. התיקון הזה רק גרם למעבר אנשים מטבק לסיגריות, לא לשום דבר אחר.

בפסק הדין של בג"ץ נאמר שהדיון בנושא צפוי להימשך, שניתן יהיה להוסיף ולבחון מה הוא הפתרון המתאים בהתחשב במכלול הנסיבות. בג"ץ התכוון לוועדת הכספים הנכבדה. בית המשפט העליון, כשהוא נתן את ההנחיה שלו, הפנה את העניין לוועדת הכספים שתדון במכלול הנסיבות. אנחנו מבקשים שהוועדה הנכבדה תשקול את הדברים האלה. שר האוצר דאז משה כחלון התנגד בבג"ץ להשוואת נטל המס, ואני מצטט: "על מנת שלא להכביד בנטל המס שנושאת האוכלוסייה הצורכת את הטבק לגלגול, שלהערכתו מוחלשת יותר מבחינת סוציו אקונומית". גם שר האוצר דאז שם את הדגש על הדבר הזה. ההחלטה של בית המשפט העליון ניתנה חרף התנגדותו. התיקון שעומד בפני הוועדה הנכבד היום גורם לעיוות קשה שאותו אנחנו מבקשים לתקן.
ינון אזולאי (ש"ס)
מהתיקון הזה המדינה מכניסה 450 מיליון שקל. אולי אפשר שמהסכום הזה המדינה תפצה את מפעל "דובק" במידה והעובדים שלו ייפגעו.
היו"ר משה גפני
שנה וחצי זה מתנהל ככה. אנחנו לא מחדשים בעניין הזה, היה בג"ץ בעניין הזה. עמדת היועץ המשפטי לממשלה הייתה שונה מהשר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני בעד להעלות, רק אני אומר שאם המדינה מכניסה 450 מיליון שקל מהמס הזה, שתדע לפצות את מפעל "דובק" אם העובדים שם נפגעים.
היו"ר משה גפני
אני מסכים. אכפת לנו מאוד הנושא של העובדים.
דן פרידמן
ל"דובק" בעת הדיון בבג"ץ היה רווח משמעותי ביותר בשוק הטבק לגלגול, כ-38%. זה דבר שהחזיק ומחזיק את "דובק", זה מאפשר ל"דובק" להעסיק את העובדים בייצור המקומי. העניין הזה עבור "דובק" כיצרן מקומי, כיצרן כחול לבן, הוא מאוד מאוד חשוב. הדבר הזה ישרת את המותגים הזרים, שחלקם בשוק הטבק לגלגול נמוך יותר משמעותית.
קובי בוזו
עשינו חישוב מדויק של כמות הטבק שנמצאת בחפיסה של טבק לגלגול לעומת כמות הטבק שנמצאת בחפיסת סיגריות. כמובן שיכול להיות שמישהו בוחר לעשן רק חלק מהסיגריה, כמובן שיכול להיות שהוא זורק חלק מהסיגריה, כמובן שיכול להיות שיש מישהו שבתהליך הגלגול נופל לו קצת טבק. אנחנו לא יכולים לבוא ולהגיד שבגלל שיש פחת מסוים בסיגריה או בטבק לגלגול נתחשב בזה. אנחנו מסתכלים כמה כמות טבק לגלגול מגיעה, כמה טבק בכמות סיגריות מגיעה, ואז משווים את המס. לגבי סיגריות יקרות וזולות, אז במרכיב המס יש את האפקט של המס האחוזי. זה לא רק שיש מס קצוב, שאז על הטבק לגלגול מושת מס הרבה יותר גבוה, אלא יש גם מס אחוזי. ככל שהמותג יותר יקר, כך גם המס שמושת הוא יותר גבוה על אותו ייבוא.
היו"ר משה גפני
מדובר פה על הכנסה גבוהה שהמדינה מקבלת כתוצאה מהאישור הזה. אם תהיה פגיעה בעובדים, אני מבקש שידעו לתקצב אותם באופן כזה שהפגיעה לא תהיה פגיעה קשה. אנחנו נאשר את אישור הצו יחד עם ההצעה שלי. צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 4), התשע"ט-2019 (השוואה שיעור מס הקנייה החל על טבק לגלגול לשיעור המס החל על מוצרי טבק דומים). מי בעד אישור הצו, ירים את ידו? מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
אושר.
היו"ר משה גפני
הצו אושר.

הישיבה ננעלה בשעה 12:38.

קוד המקור של הנתונים