ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 09/06/2020

בחירת ח"כ מנסור עבאס ליו"ר הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



5
הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית
09/06/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 1
מישיבת הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית
יום שלישי, י"ז בסיון התש"ף (09 ביוני 2020), שעה 17:30
סדר היום
בחירת ח"כ מנסור עבאס ליו"ר הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית
נכחו
חברי הוועדה: מנסור עבאס – היו"ר
איתן גינזבורג – יו"ר ועדת הכנסת
חברי הכנסת
רם בן ברק
אימאן ח'טיב יאסין
סונדוס סאלח
אלכס קושניר
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד


בחירת ח"כ מנסור עבאס ליו"ר הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית
איתן גינזבורג (יו"ר ועדת הכנסת)
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית. נתחיל עם החלק הפורמלי: בהתאם להוראות סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת, ועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת. ועדת הכנסת המליצה לוועדה הזאת לבחור בחבר הכנסת מנסור עבאס כיושב-ראש הוועדה. על אף שאולי יש בינינו לפעמים חילוקי דעות, נדמה לי שהקמת הוועדה הזו היא מאוד-מאוד חשובה. אני חושב שבדין היא מוקמת כי זה באמת נושא שהוא כל כך כואב, כל כך חשוב, נוגע לכך כך הרבה אנשים – למעלה מ-20% מהאוכלוסייה – ובאמת צריך מישהו בעל קשב שיעסוק בכך בצורה רוטינית בזמן כהונתה של הכנסת. אתה מגיע מלב החברה, מתיישב כאן והולך לנהל את הוועדה. אני חושב שטוב שהוועדה מוקמת, טוב שאתה המועמד לעמוד בראשה. אני חושב שמן הדין לבחור בך. אני מעלה את זה להצבעה. מי שבעד בחירתו של מנסור עבאס ליושב-ראש הוועדה ירים את ידו.

הצבעה
בעד – פה אחד
בחירת חבר הכנסת מנסור עבאס ליושב-ראש הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית נתקבלה.
איתן גינזבורג (יו"ר ועדת הכנסת)
פה אחד. חבר הכנסת עבאס נבחר להיות יושב-ראש הוועדה. אני אפנה לך את מקום יושב-ראש הוועדה ותוכל להתחיל מכאן לנהל את הישיבות. ניתן ליושב-ראש הכנסת לומר את דברי הברכה הראשונים. בבקשה, אדוני היושב-ראש.
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
מנסור, קודם כל ברכות.
היו"ר מנסור עבאס
תודה לך.
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
אני מוכרח לספר לך משהו. לפני כמה שנים הייתי בביקור בעילוט. התארחתי אצל ראש המועצה. אני מוכרח לומר שאחר כך – זה עוד היה לפני שהייתי שר תיירות – חשבתי שצריך להפוך את המועצה בעילוט לאתר תיירות, כי כשאתה נכנס למועצה ראש המועצה עושה לך סיור מודרך בין חדרי המועצה ובכל מקום הוא מראה לך: פה ירו בזווית כזאת והכדור נכנס כך וכו'. הוא גם משאיר במתכוון את סימני הקליעים כדי להראות. אני יצאתי משם מזועזע לגמרי. מאז התוועדתי להרבה מאוד סיפורים שהשורה התחתונה שלהם היא מאוד פשוטה – אנשים לא מקבלים את הדבר הבסיסי ביותר שמגיע להם והוא ההגנה על חייהם ועל בריאותם.

הדבר הזה הוא לא תופעה נקודתית והוא לא משהו מקרי. הוא קיים בהיקפים עצומים ופוגע פגיעה אנושה באיכות החיים של רבים, גם בערים וגם ביישובים יותר קטנים. אגב, מי שחושב שהדבר הזה בסוף נשאר בגדר יישוב כזה או אחר ולא גולש אחר כך לסביבתו כמובן טועה. אני חושב שזו בעיה שהיא חריפה וקשה במיוחד ביישובים הערביים אבל היא קיימת ומשפיעה לא רק עליהם, היא בעיה של כל אזרחי המדינה והיא דבר שחייבים לטפל בו ולפתור אותו. אני חושב שהנושא הזה הוא נושא מורכב ואין שום סיכוי להצליח בו בלי עבודה משותפת של המשטרה והגורמים הרלוונטיים האחרים יחד עם מנהיגי הציבור בכל יישוב ובכל מקום.

הפעולה הזו היא פעולה לא פשוטה והיא חייבת גם להיעשות באופן כזה שההבנה והתחושה תהיה שלא מנצלים את זה גם לכל מיני דברים אחרים, אלא שזה נעשה באמת ובתמים במטרה אחת, שהיא מטרה שכולנו מסכימים לגביה. אני חושב שהוועדה הזאת – שלא רק שהיה מאוד-מאוד חשוב להקים אותה – צריכה להיות כוח חלוץ שדוחף את הנושא הזה, שמעלה ומציף אותו באופן שיטתי, גם ברמה הכללית אבל בעיקר ברמה הנקודתית. זה באמת מביא למצב שבתוך העומס הרגיל שיש על הכוחות שאמורים לעסוק בנושא הזה, הדבר הזה לא יידחק פעם אחר פעם לקרן זווית אלא יקבל ביטוי, קדימות ובאמת יטופל סוף סוף באופן אמיתי.

אני חושב שאין שום דרך בעולם לטפל בעניין הזה מבלי לעשות את זה מקום-מקום, כל מקום עם המאפיינים שלו, עם עבודת המודיעין הדרושה, עם שיתוף של האזרחים, עם שיתוף של הציבור ובאמת בפעולה אינטנסיבית ומשמעותית. אני חושב שברגע שיהיה ברור שהסבלנות והסובלנות לעניין הזה הסתיימו ואנחנו הולכים פשוט מקום-מקום ומטפלים בעניין הזה, במקום החמישי יהיה כבר הרבה יותר קל מאשר הראשון ובמקום ה-20 אנחנו נהיה בכלל בתהליך אחר.

לכן, אני חושב שהמשימה שאתה לקחת על עצמך, יחד עם שאר חברי הוועדה והצוות שנמצא כאן, היא מהמשימות החשובות שנמצאות על סדר-היום שלנו. היא משימה שיש בה לא רק היבט מבצעי של ביצוע הפעולות אלא גם משימה הסברתית ממדרגה ראשונה. אני חושב שאתה, בדרך שלך, מצד אחד עם היכולות לדחוף דברים, ומצד שני עם נועם ההליכות והיכולת להסביר את הדברים כפי שצריך, אני חושב שזה השילוב הטוב ביותר שאפשר היה לבקש לעניין הזה. אני באמת מאחל לך ולכל מי ששותף לעשייה בנושא הזה הצלחה, אלה דיני נפשות ממש.
היו"ר מנסור עבאס
אני מודה לך, אדוני יושב-ראש הכנסת, ואני מרשה לעצמי גם לברך אותך שוב על היבחרותך לתפקיד יושב-ראש הכנסת. אני מאחל לך ולנו הצלחה. אני מאמין שתצליח להצעיד את הכנסת ולהנהיג אותה להישגים רבים לטובת כולנו. דיברנו על הנושא הזה ואני מרשה לעצמי להגיד בפני כל החברים שיושב-ראש הכנסת נרתם למשימה ויהיה אתנו במאמץ הזה. אני חושב שלכנסת בכלל ולוועדה הזו יש תפקיד די חשוב. אני גם מתכוון לבוא בשיתופי פעולה עם הוועדות השונות בכנסת כדי להביא את כולם לטפל בנושא הזה.

הפשיעה והאלימות בכלל הן לא רק עניין של תרבות, ערכים והתנהגויות מצד אחד, ומצד שני עניין של טיפול משטרתי, הרתעה וענישה. אם רוצים לטפל בנושא הזה בצורה מקיפה צריכים גם לטפל בחינוך, בערכים, בערך קדושת החיים ומרכזיותו בכל חברה וחברה. לכן אני מוצא לנכון בפתח הדברים שאני מציג להצהיר שהוועדה הזו – השם שלה "מיגור הפשיעה בחברה הערבית" אבל בחודשיים האחרונים, כאשר הוועדה הייתה זמנית, דאגתי שהוועדה כן תשרת את כל החברה, ולדעתי כך נצליח להביא את כולם למאמץ משותף.

בסופו של דבר, כמו מגפת הקורונה, למגפת הפשיעה אין גבולות. היא תחצה את גבולות היישובים והחברות השונות. לצערי, בשבועיים-שלושה האחרונים ראינו עליית מדרגה. אותן קבוצות התחילו להפנות את הנשק שלהן לניידות המשטרה ולשוטרים עצמם. שני שוטרים נפצעו בטירה אתמול, ושלשום היה גם אירוע אחרי הרצח המשולש ברמלה, גם היה ירי על כוחות המשטרה. לכן הנושא הזה צריך עכשיו לעלות לראש סדר העדיפויות שלנו בעבודה הן בכנסת אבל גם מול הממשלה. אני אברך את חברי הוועדה, לא כולם נמצאים כאן. אנחנו נעשה עבודה משותפת.

אני חושב שהוועדה הזו, כפי שראיתי בתקופה האחרונה, תביא את הכנסת לחברה הערבית וגם תביא את החברה הערבית לכנסת, כי ראיתי שאנשים התעניינו, התחילו לפנות לוועדה ולדרוש ממנה לצאת ממשכן הכנסת ולבוא. אנחנו עשינו את זה בשיא התפשטות הקורונה. היינו ברהט – ידידי רם היה נוכח – ועשינו שם הודנה בין שתי משפחות גדולות וחסכנו שפיכות דמים שם. אז אנשים תופסים את עבודת הוועדה לא רק כעבודה פרלמנטרית אלא גם כעבודה בשטח. כנראה שנפנה אליך מדי פעם לבקש להוציא את הוועדה מהמשכן, נתכנס במחוזות השונים ונביא את כל הגורמים, ממש למקד את העבודה שלנו ברמת יישוב או אזור מסוים.

אני רוצה להדגיש שהמטרה שלנו היא לא רק מיגור הפשיעה, אנחנו רוצים להנחיל ערכים של קדושת החיים, כבוד האדם, סבלנות, שלטון החוק. יש לנו בעיה עם הנושא הזה ביישובים הערביים. לצערי, בשני העשורים האחרונים המשטרה נסוגה בצורה מסוימת מהיישובים הערביים. אנחנו נעזור כדי לבנות אמון, שיתוף פעולה ואפילו שותפות. הגישה שלי היא שאמנם למדינה, לממשלה, לרשויות, יש את האחריות הכוללת, אבל החברה הערבית עצמה נושאת גם באחריות, ואנחנו, כמנהיגי החברה, חברי כנסת וראשי הרשויות, צריכים גם לשאת באחריות הזו, לעמוד באתגר ולעבוד ביחד.

יש לנו מטרה מאוד מוגדרת בתקופה הקרובה. בסוף 2019 ראש הממשלה הקים ועדת מנכ"לים בין-משרדית כדי לגבש תוכנית מקיפה לטיפול בנושא הזה. הישיבה האחרונה שהייתה לנו בוועדה הזמנית, שם הציג סמנכ"ל משרד ראש הממשלה, שהוא מרכז הוועדה, את עיקרי ההמלצות שלו. חשוב לנו להשלים את הדיון ושבסופו של דבר התוכנית הזו תיתן ביטוי גם לצרכים של החברה ולשתף את החברה, את מנהיגיה, חברי כנסת, ראשי רשויות ואנשי מקצוע בגיבוש ההמלצות כדי שהתוכנית תהיה תוכנית ישימה וכמובן שהיא תתוקצב. לכן, בנושא הזה אנחנו צריכים את עזרתך, שתידחף בנושא הזה ומהר מאוד תונח על שולחן הממשלה תוכנית. אנחנו כמובן נקיים דיונים משותפים עם הוועדה ועם כל משרד ומשרד לגבי חלקו בתוכנית הזו.

אז יש לנו משהו ממוקד, אנחנו נלך לשם, נקדם את התוכנית הזאת, ובעזרת-השם, כולנו נצליח ונבלום את התפשטות הפשיעה בחברה הערבית ובחברה בכלל. לצערי, הרגשתי שבשנה האחרונה יש תסכול, אפילו בתוך המשטרה ובמשרד לביטחון הפנים, שלא הצליחו אפילו לבלום את המגמה, למרות שהייתה תוכנית, 1402 נראה לי, אבל אני מלא אמונה ובתחושה שהפעם אנחנו כן נצליח להביא את כל הגורמים, גם בחברה הערבית, גם בממשלה, בכנסת וברשות השופטת – בשבוע הבא יש לנו גם פגישה עם היועץ המשפטי לממשלה – נביא את כולם ביחד כדי שנקדם את הנושא הזה. שוב אני מודה לך על הנוכחות ואני מאמין שתהיה אתנו בתהליך הזה, וכמובן, איתן, אני מאוד מודה לך.
איתן גינזבורג (יו"ר ועדת הכנסת)
תודה רבה. ברשותך, אני צריך לצאת לוועדת הכנסת, להמשיך בתפקידי.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
איתן, רק שניה מזמנך. רבותיי יושבי-הראש, אני חושב שהנושא הזה של מיגור האלימות בחברה הערבית הוא מאוד-מאוד חשוב ואני מאוד שמח ומברך על הקמת הוועדה הזו, אני שמח שמצאתם זמן לזה, אבל יש עוד ועדה שהיא לא פחות חשובה, בנושא מעמד האישה, ואני מתפלא איך יכול להיות שעד עכשיו לא מצאתם זמן להקים את הוועדה הזו - - -
איתן גינזבורג (יו"ר ועדת הכנסת)
לא מערבבים שמחה בשמחה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לא, אני לא מערבב שמחה בשמחה. אני קודם כל מברך את מנסור עבאס כי אני חושב שזו ועדה חשובה, אבל אני מנצל את ההזדמנות שאתם נמצאים פה, וזה נמצא בידיים שלך, איתן, ובידיים שלך, כבוד היושב-ראש - - -
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
ממש לא.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני חושב שהגיע הזמן שתקימו את הוועדה הזו. מה גם, שוועדת הכנסת כבר החליטה שהוועדה הזו אמורה לקום, אז אין שום סיבה שהיא לא תקום.
היו"ר מנסור עבאס
אוקיי, המסר הגיע.
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
לא מכובד, לא ראוי וגם לא נכון, אבל לא חשוב.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
מה לא נכון? לא נכון שלא הקמתם את הוועדה? לא הקמתם את הוועדה.
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
זה לא נכון, לא בגלל זה - - -
מנסור עבאס (הרשימה המשותפת)
נאפשר לאיתן לצאת.
איתן גינזבורג (יו"ר ועדת הכנסת)
בהצלחה, מנסור.
היו"ר מנסור עבאס
נשמע את חברי הכנסת וננעל את הישיבה.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
אני מברך מאוד על הקמת הוועדה. הייתי חבר בוועדה הזמנית. לצערי אני לא חבר בוועדה הזו, אבל אני יכול להגיד שחבר הכנסת מנסור עבאס באמת שחקן נשמה והוא פועל מהלב. הבעיה היא בעיה מאוד אקוטית. בסוף השבוע האחרון הייתי קצת בדרום ויש שם בעיה ענקית של פרוטקשן. אין כמעט בעל עסקים היום בדרום ובצפון שלא משלם מסים למדינה ומסים לאיזושהי משפחה. את התופעה הזו חייבים-חייבים להפסיק. גם יהודים וגם ערבים תחת הדבר הזה וצריך לגמור עם זה. זה פשוט נעשה מערב פרוע. אני מצטרף לכל מה שאמרת. אני מאחל לך הצלחה רבה ואני אשמח לעזור ככל שאוכל ובמה שתרצה. אתה יודע שאני תמיד בעניין הזה אתכם.
היו"ר מנסור עבאס
הוכחת את זה כבר, רם, תודה לך. ח"כ סונדוס סאלח, בבקשה.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
א', אני מברכת אותך, חבר הכנסת ד"ר מנסור עבאס, ואני בטוחה שתתרום רבות למצב המאוד קשה בפתרונות ותוכניות. עבדת קשה בשנתיים האחרונות, גם כן בפועל בשטח ביישובים הערביים. במקומות שהיה הכי מסוכן לגופים ולמשטרות להיכנס, היית שם, נכחת והוכחת שאפשר לפעול אחרת, לגשר בין אנשים ולבדוק מה אפשר לעשות.

הנושא הזה הוא המטרד הכי גדול שנמצא בחברה הערבית. הוא מדיר שינה מכול אימא ואבא, מכול הורה, מכול מורה, מכול בן אדם שנמצא בחברה הערבית. בשנה האחרונה הסתובבנו בין האנשים, בגלל שלוש מערכות הבחירות, ושמענו די טוב מכל אחד ואחת שזה הנושא שהכי-הכי מדאיג ומפחיד אותם, תחושת הביטחון במרחב הציבורי ובמרחב הפרטי. הגיע הזמן לשים זרקור על הנושא הזה ולטפל בו תחת זכוכית מגדלת, בנאמנות לשינויים שמתרחשים בחברה הערבית. עלה והצלח, אנחנו לרשותך ולצדך.
היו"ר מנסור עבאס
ביחד. ח"כ אימאן, בבקשה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
א', כבוד היו"ר, באמת אני מברכת מכול הלב וגאה על התפקיד הזה כי אני מאמינה בתוכי שהניסיון, הידע ודרכי הנעימות והערכים שאתה מביא למקום הזה יעשו ויתרמו רבות. אני חייבת להתריע על הנושא מכול הצדדים. באמת הייתה לי ציפייה שזו תהיה הוועדה למיגור האלימות והפשיעה ולא רק בתוך החברה הערבית כי אני חושבת שאי אפשר להפריד בין הסקטורים. אנחנו חיים פה, הכול מתערבב והכול משפיע על הכול. בשבוע האחרון – אנחנו לא צריכים לחזור כל כך אחורה כדי להדגיש כמה זה חשוב שהוועדה הזו תוקם, תטפל ושיהיו לה ידיים, שיניים ורגליים כדי שנביא תוצרים – שלושה צעירים נרצחו בלוד, באמצע היום. זה נורא ואיום. הבחור שהותקף – גם אלימות משטרתית, אלימות בתוך החברה, אלימות מחוץ לחברה, ארגוני פשע, מכול הצדדים. זה רק אומר דבר אחד: שכולנו חייבים לשלב ידיים ולגשת לעבודה.
מנסור עבאס (הרשימה המשותפת)
אני מאוד מודה לכם. אני מדגיש שקיימתי ארבע ישיבות בוועדה הזמנית, כל הישיבות שודרו בשידור חי בערוצים המסחריים בחברה הערבית. תאר לעצמך איזו חשיבות החברה, והתקשורת כמובן – שמבטאת את העניין החברתי בנושא הזה – נותנים לנושא הזה וכמה מתעניינים במה שקורה בוועדה הזאת. לכן, כאשר אמרתי שהוועדה הזו תביא את הכנסת לציבור עצמו וההפך, זו אחת העדויות שיש לי בנושא הזה.

יש לנו סדר-יום מאוד עמוס, הנושאים הם מגוונים. אמנם לנושא של שיטור ותפקיד המשטרה יש חלק מרכזי בגישה שלנו, במחשבה שלנו על פתרונות, אבל אנחנו נרחיב את היריעה. הבעיה כל כך מורכבת שאנחנו צריכים פתרון גם מורכב, שיכיל את כל הנושאים שנוגעים לדבר וגורמים לפשיעה ואלימות בחברה הערבית. לכן, מחכה לנו עבודה מאוד קשה אבל מעניינת. אני שמח שבת שבע גם מצטרפת למאמץ הזה, עם יעל ועם שאר הצוות, אורלי מהממ"מ, וכמובן עידו, היועץ המשפטי. כולנו ביחד נעבוד ונגיע להישגים ביחד אתך, אדוני היושב-ראש, נעשה את המוטל על הוועדה הזו. כולי תקווה ואני אופטימי שנצליח להגיע להישגים וממש לקדש את החיים ולהציל חיי אדם. אני מאוד מודה לכם. אני נועל את הישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 18:20.

קוד המקור של הנתונים