ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 01/06/2020

בחירת יושב ראש הוועדה, בהתאם לסעיך 106 (א)(1) לתקנון הכנסת

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



10

01/06/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 1
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, ט' בסיוון התש"ף (01 ביוני 2020), שעה 10:50
סדר היום
בחירת יושב-ראש הוועדה, בהתאם לסעיף 106 (א)(1) לתקנון הכנסת
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – יו"ר
קרן ברק
שרן השכל
בועז טופורובסקי
יבגני סובה
חוה אתי עטייה
עידן רול
חברי הכנסת
שחאדה אנטאנס
מוזמנים
יו"ר הכנסת יריב לוין
יו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג
מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ
עמי צדיק - מנהל המחלקה לפיקוח תקציבי, הממ"מ, הכנסת

בת חן רוטנברג - חוקרת במחלקה לפיקוח תקציבי, הממ"מ, הכנסת
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
אלון דמלה


בחירת יושב-ראש הוועדה, בהתאם לסעיף 106 (א)(1) לתקנון הכנסת
יו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת, ברשות יושב-ראש הכנסת ומזכירת הכנסת.

בהתאם להוראות סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת, הוועדה תבחר יושב-ראש מבין החבריה, לפי המלצת ועדת הכנסת. והוועדה – כך היה לה קשה, אבל ברגע שהעלו את השם היה מאוד מאוד קל – המליצה לבחור בחבר הכנסת יעקב מרגי לכהן כיושב-ראש הוועדה.

האמת שאני נחשפתי אליך בכנסת הזאת בצורה טיפה יותר עמוקה ואישית, ואני חייב לומר שגיליתי אדם שהוא מענטש, שהוא אדם. אין מענטש במרוקאית – לימדת אותי – אבל בכל זאת, מהמקום שבו אני - - -
היו"ר יעקב מרגי
כי לומר מרוקאי, זה אוטומטית.
יו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג
כן, מרוקאי זה כאילו מענטש.

אז באמת גילינו פה אדם שכולו לב, עם שכל ישר ושכל טוב שמכבד את הבריות. אני חושב שהבחירה בך לתפקיד יושב-ראש הוועדה תהיה ברכה לכנסת ובכלל לכלכלת ישראל. הוועדה הזאת אחראית על הרבה מאוד משרדים. יש לכם פה מה שנקרא וואחד עבודה. אז אני בטוח שאתה כאחד מחברי הכנסת הוותיקים והמנוסים של הבית, תוכל לעשות עבודה פה בצורה טובה.

אז אני ברשותכם, מעלה להצבעה את בחירתו של חבר הכנסת יעקב מרגי ליושב-ראש הוועדה. מי בעד? ירים את ידו.
היו"ר יעקב מרגי
אני יכול להצביע?
יו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג
אתה יכול להצביע, כן.
לאה ורון
פה-אחד. כן. כן, אדוני יכול להצביע.

הצבעה

אושר.
יו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג
פה-אחד. אם כך, אני מכריז על כך שאתה נבחרת כיושב-ראש ועדת הכלכלה של הכנסת. בבקשה, אדוני, תפוס את מקומך.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
מברוק.
יו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג
ולפני שניתן לך לנהל, אדוני, נאפשר ליושב-ראש הכנסת זה – וכבר אני בשמו אגיד ואתנצל שאנחנו אחר כך צריכים למנות עוד כמה יושבי-ראש. אז אנחנו מתנצלים מראש על זה שנצטרך לעזוב.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה, אדוני היושב-ראש.
יו"ר הכנסת יריב לוין
יעקב ידידי, קודם כול, ברכות גדולות. זו הזדמנות גם להגיד לך תודה רבה על השירות שלך כסגן יושב-ראש הכנסת שעשית, כפי שאיתן תיאר, גם בנועם הליכות וגם באמת, אם אפשר לומר איך היינו רוצים לראות חברי כנסת בבית הזה, אני חושב שאתה דוגמה ומופת, ואני משוכנע שהוועדה גם תיהנה מזה בכל יום שאתה עומד בראשה.

אני חושב שאתה מקבל לידייך היום אתגר אמיתי. משקלה של הוועדה הזו הולך ועולה משנה לשנה ומקדנציה לקדנציה. הנושאים שהיא מקיפה הם נושאים בהיקפים עצומים, שהמשקל שלהם גם בהשפעה הכללית על המשק בכלל, אבל גם אפילו ברמה המספרית, בהיקפים, בכמות הנושאים, במספר החוקים שמגיעים לכאן – אני חושב שמדובר במשימה שמעבר לעבודה רגילה של חבר כנסת, היא גם אתגר ניהולי עצום.

זה לא סוד שלא פעם נוצר פה פקק ותור, למרות שעובדים כאן קשה מבוקר עד ערב, בגלל ההיקף העצום. והעובדה שאתה כאדם באמת עתיר ניסיון וכמי שגם מכיר את הדברים גם מהעולם של הממשלה וגם מהעולם של הכנסת, מכל זווית אפשרית, אני חושב שהיכולת שלך לא רק לכוון את המהלכים באופן מהותי בשום שכל, אלא גם באמת לנהל את הוועדה בצורה כזאת שהיא תצליח לתת מענה לכל המכלול העצום הזה שנמצא תחת סמכותה. זה לא דבר מובן מאליו בכלל. אני חושב שזאת בשורה ענקית גם לשרים ולמשרדים שעובדים מול הוועדה הזאת, וגם כמובן לבניין הזה ולכלל אזרחי ישראל.

אני רוצה לאחל לך הצלחה גדולה, ואני בטוח שהוועדה בהנהגתך תראה את השנים היפות ביותר והמשמעותיות ביותר שהיו לה. המון הצלחה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה.

אני אנצל את הזמן שאתה נמצא איתנו לומר תודה ליושב-ראש הכנסת, ליושב-ראש ועדת הכנסת שנכנס בקדנציה הזו ישירות מלאכת המרכבה הזו.

אני אומר בנימה אישית: ניסיון בכנסת צברתי; בממשלה היה לי; ואמרתי כיושב-ראש ועדת החינוך – כשנכנסת לתפקיד יושב-ראש ועדת החינוך, היו לי התלבטויות. בכל זאת, לא התחומים שעסקתי בהם. ובסוף הקדנציה הבנתי – אמרתי – קודם כול, הגעתי לתובנה שמשלל התפקידים הציבוריים שלי זה הרבה שנים – מאז שהשתחררתי מצה"ל אני בתפקידים ציבוריים – זה התפקיד, יושב-ראש ועדה. ואם חשבתי שהגעתי לוואו, אז להיות יושב-ראש ועדת הכלכלה אין ספק שזה אתגר כבד מאוד, במיוחד בתקופה הזו. ואני גאה בכך שאני הולך לקחת משימה: להחזיר את כבודה של הכנסת. מייד להיכנס ומייד לשמוע מה למשרדי הממשלה יש לומר ומה הם היו צריכים לעשות ולא עשו, ומה עוד. אנחנו נעזור להם.

בכל אופן, אני יכול לומר את זה בצניעות: אם בוועדת החינוך הצלחנו לעזור למשרד לתפקד, אנחנו נעזור לשרים לתפקד, נניע אותם. מי שיהיה, יעשה את זה טוב – נפרגן לו. מי שלא יעשה את זה טוב – נדחף אותו מאחורה. כמו במעלה ההר במסעות, אנחנו נדחף אותם מאחורה.
קרן ברק (הליכוד)
לא מפרגן.
היו"ר יעקב מרגי
נפרגן אבל נדחף מאחורה.
אני אומר לך, יריב, ברמה אישית: אתה, שקנאי למעמדה של הכנסת, זכית לא לחינם. אני יהודי מאמין. מגלגלים זכות על ידי זכאי. מעמדה של הכנסת, עיקרון הפרדת הרשויות, חשובים לך. מה שתלוי בי – פה לא יהיו פקקים. מה שתלוי בנו – לא יהיו פקקים. יש פה צוות – אני רוצה לומר בכלל על עובדי הכנסת בכלל ועל עובדי הוועדות בפרט, ועדת הכלכלה גם כן – יש פה הון אנושי משובח, מסור, אוהב את מקום העבודה. ובצדק, כי זו סביבת עבודה איכותית, מי שמבין במקומות עבודה. ויש פה צוות מקצועי, שרק לקרוא את החומרים שנעשו כאן – יש הרבה מקומות עבודה שיש להם הרבה מה ללמוד ולהתקנא במה שקורה פה.

ושוב, חברי הכנסת, אני בא לעבוד יחד איתכם. הצלחתי זו הצלחתכם. אני אף פעם לא זקפתי את זה לעצמי. בכל מקום שהייתי ללא הצוותים לא הייתי מגיע למה שהגעתי. ואני מקווה שלא יבושו בי קווי. זאת תפילה שהכהן הגדול אומר בכניסה. אז אני מקווה שלא יבושו בי קווי ואעמוד בציפיות, ואני מאמין שנעמוד בהן. תודה רבה לכם.
יו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג
תודה רבה. תודה רבה לך.
יריב לוין
בהצלחה גדולה.
מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ
תודה רבה. בהצלחה לך. בהצלחה לכולם.
לאה ורון
תודה רבה. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
מי שרוצה להתייחס, בשמחה. בבקשה, נתחיל מימין ככה. שרן, בבקשה.
שרן מרים השכל (הליכוד)
אני רוצה לאחל לך מזל טוב והמון הצלחה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
שרן מרים השכל (הליכוד)
אין לי ספק שהוועדה הזאת תרוויח המון מהניסיון ומהיכולת שלך. אני מצפה לעבודה המשותפת בהמשך הדרך.
היו"ר יעקב מרגי
בשמחה.
שרן מרים השכל (הליכוד)
בהצלחה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, חבר הכנסת אנטאנס.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
גם אני מאחל לכבודך הצלחה בתפקיד. אנחנו נתרום את חלקנו גם כן. אני יודע שהוועדה הזאת מאוד חשובה גם במציאות הנוכחית וגם באופן כללי. אנחנו נושיט יד ונתרום. אני בטוח שגם את התפקיד הזה תעשה בהצלחה. בהצלחה לכולנו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה. זה יהיה הדדי.

בבקשה.
עמי צדיק
בהצלחה. אנחנו, הממ"מ, עומדים לרשותך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
בת חן רוטנברג
אני מצטרפת לדברי מנהל המחלקה.
היו"ר יעקב מרגי
רק תאמרו את שמכם.

בבקשה, חבר הכנסת רול.
עידן רול (יש עתיד - תל"ם)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להגיד לך המון הצלחה בתפקיד הזה. יצא לי לעבוד איתך רק קצת בוועדת החינוך בכנסת העשרים-ואחת, שהאריכה ימים כידוע, ושנים.
היו"ר יעקב מרגי
הכול יחסי.
קרן ברק (הליכוד)
גם קדנציות. גם הכנסת העשרים-ושתיים הייתה.
עידן רול (יש עתיד-תל"ם)
הכול יחסית, אבל באמת זו הייתה ועדה עם מורכבויות ובאמת עם משרד שהוא אחד המורכבים להתמודד איתו מבחינת - - - והכול התנהל למופת. אני מאוד רציתי להיות בוועדה הזאת. אני חושב שיש לנו אתגרים מאוד גדולים, במיוחד בתקופה הזאת, וזו ועדה שאני בטוח שתדע להכניס גם חדשנות ולפתח תחומים חדשים מתחומים של - - - תחומים שיכולים להיות מנועי צמיחה למשק ואנחנו חייבים כאלה עכשיו. אז גם בהצלחה לך וגם בהצלחה לנו.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
קודם כול, אני מצטרף לכל הברכות. אני מאחל הצלחה גם לכולנו. אני גם זכיתי להכיר אותך בוועדת החינוך, ואתה יודע מה עמדתי לגביך. אני מאוד מעריך אותך באופן אישי.
היו"ר יעקב מרגי
זה הדדי.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני רוצה גם להצטרף למה שאמרת, שמצד אחד לא נהיה פה פקק לממשלה, ומצד שני אנחנו בוודאי שנלחם על השליטה, על הפיקוח של הכנסת, כי זה תפקידה של הוועדה. אני גם חושב שאחרי שנים שהוועדה הזאת הייתה בידי האופוזיציה יהיה קצת בלבול נראה לי בקרב האוכלוסייה ובקרב מי שעוקב אחר עבודת הכנסת, אבל אני מאמין שאתה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אעזור להם לבלבול, כי לעיתים הם יראו בי אופוזיציונר, לעיתים הם יראו בי מהקואליציה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
בדיוק. זה מה שרציתי לאחל, שבמקומות שאתה צריך אתה תהיה אופוזיציונר וכולנו נהיה באופוזיציה על הדברים שטובים לעם ישראל, ואני מאמין שכולנו ביחד באמת נעשה פה עבודה. והניסיון שלך באמת רק ייתן תנופה לוועדה הזאת. שיהיה לכולנו הצלחה. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
קרן ברק (הליכוד)
אני מכירה את יושב-ראש הוועדה הרבה מאוד שנים. כל מי שמכיר אותו יודע שהוא בן אדם עגול, עמוק מכל הכיוונים. זאת אומרת, הוא גם יודע לקחת את הנושא, את כל הנושאים ולבחון אותם לעומק ולא לוותר בפסיק. והכול בנועם והכול בדרך ארץ, ואף אחד לא מרגיש לא שהוא לא אמר או שלא שדעתו לא נשמעה. וגם אם דעתו לא התקבלה, עדיין הוא מרגיש שהוא עשה הכול כדי שדעתו תתקבל, ובסוף לא התקבלה. ואלה תכונות שיש למעט מאוד יושבי-ראש ועדות פה בבניין. תמיד באמת הדלת פתוחה והדברים נשמעים וגם בסוף-בסוף התוצאות הן התוצאות אחרי שהכול נאמר. אף פעם אי-אפשר לרצות את כולם, אבל אי-אפשר להרגיש שהכול לא עלה על השולחן. וזו תכונה מאוד חשובה ומאוד טובה, ואפשר רק ללמוד ממנה. גם אני אשמח ללמוד ממנה.

אני מקווה שנעשה פה הרבה מאוד דברים. באמת שזו ועדה שחולשת על חצי ממשלה. אז זה הרבה עבודה וגם הרבה סבלנות, וגם הרבה לחתוך בבשר החי, וגם הרבה להקשיב. אז אני סומכת עליך. בחרו בבן אדם הכי טוב, בעיניי, בבניין הזה לעשות את זה, ואנחנו איתך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
כל הבניין. אני מרגיש שאני חבר כנסת מהוותיקים. אני עבדתי איתך עוד בכנסת התשע-עשרה.
היו"ר יעקב מרגי
כן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אני ממש מרגיש ותיק. יש לי כבר איזה שנתיים פז"ם במצטבר.
היו"ר יעקב מרגי
אני הפסקתי לספור בגלל השנה האחרונה, כנסות.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
לעומתך. לעומתך, כולנו רק נולדנו.
קרן ברק (הליכוד)
כן. זה נורא.
היו"ר יעקב מרגי
אני כבר מבולבל. אני אומר לכם בכנות, אני לא אומר את זה – אני לפעמים צריך לספור כדי לדעת כמה שנים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
כן. אנחנו רק נולדנו לעומתך. אבל אנחנו יחד איתך. אני חושב שהוועדה הזאת, כמה שהיא תמיד חשובה, עכשיו הולכת לקבל משנה חשיבות בגלל שתי סיבות מרכזיות. אחת – זה כל נושא הקורונה; המערכת הכלכלית המצב בעייתי מאוד, והוועדה הזאת תצטרך לעבוד יעיל, נכון ולעזור לאזרחים שמחכים כבר, ממש מחכים ומצפים שאנחנו ניתן להם פתרונות וניתן להם את זה כמה שיותר מהר, כי כל פעם שאנחנו מתעכבים כאן בשבוע, בשבועיים, בחודש, זה שבוע, שבועיים, חודש שלהם יורדות הלוואות ויורדים נכסים והם נמצאים בבעיה, והם מחפשים, ממש מתחננים, בין אם זה עצמאים ובין אם זה שכירים ובין אם זה אנשים שאין להם עבודה עכשיו, מתחננים שיבוא להם הפתרון.

הסיבה השנייה היא שזו בפעם הראשונה מזה הרבה זמן שעומד מישהו מהקואליציה בראשות הוועדה. אני בטוח שזה אומר שהרבה מאוד מהנטל של ועדה - - -
קרן ברק (הליכוד)
זו לא פעם ראשונה. זה קרה בעבר.
היו"ר יעקב מרגי
קרה, אבל מעט מאוד. בתקופה שלי אני זוכר פעם אחת, פעם אחת.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
הרבה זמן. אמרתי הרבה זמן. אני חושב שזו פעם הראשונה מזה הרבה זמן. זה מה שאני אומר.
קרן ברק (הליכוד)
לא. לא נכון.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
בגלל ועדת חוץ וביטחון. היה שם חילוף.
היו"ר יעקב מרגי
כן, כן, קרן.
קרן ברק (הליכוד)
היה אולי, אבל הם החליפו. היה גם אקוניס והיה גם כרמל שאמה.
היו"ר יעקב מרגי
עוד מעט מנהלת הוועדה תהיה ברשות דיבור. היא תפשט לנו את הנושא.
קרן ברק (הליכוד)
זו אולי לא אותה קדנציה, אבל היו כמה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
בכל מקרה, אני חושב שהדבר הזה יביא לזה שהרבה יותר יתחלק הנטל. בעבר היה הרבה יותר נטל על ועדת הכספים בגלל הסיבה הזו, והרבה יותר נטל ויבוא לכאן. אנחנו מעודדים את זה ונעודד את זה. וכמו שאמרו כאן קודם, אנחנו נהיה, למרות שאני באופוזיציה, אנחנו נהיה הכי ענייניים שיש ונהיה לך לעזר בשביל לקדם את הדברים למען אזרחי מדינת ישראל. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
ובהצלחה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אתי, רוצה לומר משהו?
חוה אתי עטייה (הליכוד)
אני מאחל לך ברכה והצלחה. אני סמוכה ובטוחה שתמלא את התפקיד כראוי. לפי מה ששמעתי –אני לא הכרתי אותך; זאת השנה הראשונה שלי בכנסת, הקדנציה הראשונה.
היו"ר יעקב מרגי
יש לי כמה צדדים, שלא תופתעו.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
שמעתי רבות עליך, שוועדת החינוך פרחה ושגשגה בראשותך, ושמך הולך לפניך. אין לומר שבחו של אדם בפניו, אבל קצת מותר. ואני מאחלת לנו שיהיה לנו קדנציה פורייה ויהיה שיתוף פעולה מלא. בהצלחה רבה לכולנו ולך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

מנהלת הוועדה שלנו, רוצה לומר כמה מילים לחברים.
לאה ורון
אני אומר זאת כך: אני משוכנעת בהצלחתך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
לאה ורון
ואני רוצה במעמד הזה להבטיח שצוות הוועדה ואני נעשה כל מה שרק אפשר כדי להבטיח את ההצלחה הזאת לך ולחברי הוועדה. אני משוכנעת שבכוחות משותפים אנחנו נוכל לתרום למשק, לצרכנים ולציבור הרחב.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

מי שילווה אותנו פה הרבה, היועץ המשפטי.
לאה ורון
עורך דין איתי עצמון.
איתי עצמון
אני מאחל לך ולנו הצלחה גדולה. אני רוצה להגיד לך שאני והצוות הנהדר של לאה שיושב כאן, צוות הייעוץ המשפטי של ועדת הכלכלה, שבקיא ומיומן ומכיר את התחומים לעומק – אנחנו נעמוד לרשותך ונעשה את כל שביכולתנו כדי שאתה והוועדה תצליחו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה.

מספר מילים וככה. השבוע, כפי שאתם תראו בלו"ז, יהיו שני דיונים, דיון אחד ליום. אבל משבוע הבא אנחנו נכנס קצת לנושאים יותר, לפי הקצב, לפי הצורך. אין לנו להט מיותר, אבל מצד שני אין לנו גם את הפריווילגיה לשקוט על השמרים. אנחנו לומדים. אני לומד. אני יודע ללמוד, לעיתים מהר, לעיתים לאט. אבל לומד ועושה. לא באנו, איך אומרים, להתפרע. באנו באמת לנהל. התחומים הם רבים. אני גם אראה את החברים, למי יש זמן להשקיע. ונראה את מגוון הנושאים ונקבל החלטות בהמשך איך אנחנו ננהל את זה, כי המגוון הוא רחב. אני לא לבד – הינה, אני אומר לכם – לא ארצה, קודם כול, לא ארצה לעשות הכול לבד, ויכול להיות שאני גם לא יכול לעשות הכול לבד. אנחנו נשתף ונחלק את העבודה, שתהיה פה חוויה צרופה. לאט-לאט, עם הזמן גם תראו את סגנון הניהול שלי בוועדה.

לחברי הכנסת שלא מכירים אותי, אין רישום לדיבור. כל חבר כנסת שנכנס לדיון מייד נרשם לזכות דיבור, אוטומטית או על ידי או על ידי מנהלת הוועדה, מי שתחליט. לפי זה. וכל אורח שיבוא, שיכבד אותנו כאן וירצה לומר את דברו – יאמר את דברו בצורה מכובדת. כנ"ל גם חברי הכנסת.

זה הדיון. הדיון יהיה חווייתי. אני רוצה שמי שמשקיע – ולפעמים אנחנו חברי הכנסת לא מבינים את זה – בן אדם עוזב את ביתו בשעה 06:00, 07:00, 08:00 כדי לבוא לכאן לדיון, נוסע, משקיע ובא לפה וחווה חוויה לא נעימה.
קריאה
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
ואנחנו לא נהיה אלה. אנחנו ניתן לו את – אם הוא כבר השקיע ורוצה לבוא להשמיע ולהשתתף בדיון, אנחנו ניתן לו את הבמה שלו, שהוא יצא מפה כשגריר של הבניין הזה, של הבית הזה.
ואני מגלה לכם סוד
אני אוהב את העבודה בכנסת. תודה רבה.
קרן ברק (הליכוד)
תודה לך.
היו"ר יעקב מרגי
נאחל לכולנו הצלחה. תודה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:24.

קוד המקור של הנתונים