ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 16/06/2020

אסדת לוויתן - תמונת מצב ניטור, אכיפה ובקרה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



27
ועדת הפנים והגנת הסביבה
16/06/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 9
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, כ"ד בסיון התש"ף (16 ביוני 2020), שעה 10:00
סדר היום
אסדת לוויתן - תמונת מצב ניטור, אכיפה ובקרה
נכחו
חברי הוועדה: מיקי חיימוביץ' – היו"ר
משה ארבל
רם בן ברק
יוליה מלינובסקי קונין
סונדוס סאלח
חברי הכנסת
אלי אבידר
מוזמנים
שולי נזר - סמנכלית תעשיות, המשרד להגנת הסביבה

רן עמיר - רא"ג ים וחופים, המשרד להגנת הסביבה

אלון סטמלר - אגף איכות אויר, המשרד להגנת הסביבה

אהוד אדירי - מנכ"ל המשרד, משרד האנרגיה

יוסי וירצבורגר - מנהל אגף אוצרות טבע, משרד האנרגיה

בנימין זומר - סגן נשיא לעניינים אזוריים, חברת נובל אנרג'י ודלק

אסיף איזק - ראש מועצה ויו"ר איגוד ערים שרון-כרמל, מועצה אזורית חוף הכרמל

יוני ספיר - יו"ר העמותה, עמותת שומרי הבית

יובל ארבל - רכז ים, חופים וקשרי ממשל, עמותת צלול

חיזקי סיבק - סגן ראשת מועצת עמק חפר
ייעוץ משפטי
לירון אדלר מינקה
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



אסדת לוויתן - תמונת מצב ניטור, אכיפה ובקרה
היו"ר מיקי חיימוביץ'
ברוכים הבאים לישיבה של ועדת הפנים והגנת הסביבה. היום 16 ביוני 2020. נאלצנו לדחות את הדיון בנושא תמונת מצב ניטור, אכיפה ובקרה של אסדת לוויתן, אבל הנה הוא מתקיים היום. סוגיית אסדת לוויתן מלווה את הוועדה הזאת כבר כמה שנים, עוד מהדיונים על מיקום האסדה - יבשה או ים. כעת, במציאות שהיא כבר קיימת ופועלת, אנחנו חושבים שנדרשים מעקב ובדיקה של פעילות האסדה. זה לא סוד שהתושבים באזור החוף מודאגים ומביעים חוסר אמון במערכת, חוסר אמון שגובר נוכח תקלות חוזרות ונשנות מאז תחילת ההפעלה המסחרית. אני חושבת שאחת המשימות המרכזיות שלנו כאן היא לאפשר שיתוף ושיקוף מול הציבור. אנחנו נבקש להבין ולקבל נתונים מדויקים של מהות התקלות, דרכי הטיפול בהן, ופרטים לגבי הניטור שמתבצע בחוף ועל האסדה. אנחנו נבקש להביא לכך שיבוצעו כל הפעולות הנדרשות, על מנת להבטיח את שלום התושבים, בריאותם ומניעה של פגיעה בסביבה. ב-12 בינואר החלה ההפעלה המסחרית של האסדה. מאז ועד היום, למיטב ידיעתי, היו 35 תקלות.
שולי נזר
35 עד ה-24 במאי. מאז היו עוד.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
תקלות שבין השאר הביאו להפעלת הלפיד עקב הזרמה מאסיבית של גזים.
אלי אבידר
אנחנו רוצים שיתקיימו הדברים שנחתמו בחוזים, שיפורסמו החובות שהחברה התחייבה לפרסם. צריך להתנהל פה תהליך של שקיפות, כי חוסר השקיפות מלחיץ פה את כולם, במיוחד את אלה שגרים שם באזור.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
חשוב לשמוע מהתושבים איך זה נראה מהחוף כשגרים מול האסדה ורואים את הלפיד הבוער כל פעם. אני זוכרת את אותו מוצאי שבת שבו גודל הלהבה נראה וצולם מחיפה.
אסיף איזק
אני רוצה לברך את הוועדה החשובה הזאת שקמה. אני רוצה להגיד תודה רבה לך, חברת הכנסת מיקי חיימוביץ - הנושא הזה בוער בעצמותייך - שכינסת את הוועדה בלוחות זמנים מאוד צפופים. אני מזמין אותך ואת חברי הכנסת לבוא לשטח, לבוא לאיגוד, להתארח, להבין את הדברים. אין טוב ממראה עיניים.

מילה על האיגוד, על תפקיד האיגוד. מדובר באיגוד של 18 רשויות - ערים, מועצות אזוריות, מועצות מקומיות. האחריות שלנו היא לכ-800,000 תושבים.

יחד עם עמותת "שומרי הבית" ועמותות אחרות נאבקנו ככל שיכולנו, חשבנו שהמיקום של האסדה הוא מיקום לא נכון. אני חייב להגיד שלצערי הרב הפסדנו בכל העתירות על מיקום האסדה. הושקעו כספים רבים, גם של מועצות, גם של התושבים, גם של הישובים. אנחנו באיגוד, עוד לפני תקופתי - יעקב אדרי היה קודמי בתפקיד - החלטנו לעשות ניטורי רקע. מה זה "ניטורי רקע"? לראות מה המצב, לראות אם הזיהום קיים באזור שלנו. זה עוד לפני שהמשרד הנחה אותנו לעשות את זה. פיזרנו תחנות ניטור. בדקנו מה קורה לפני שהאסדה הגיעה. סיימנו מכרז לעוד ארבע תחנות ניטור, ובנוסף גם חתמנו לפני שלושה ימים על תחנת ניטור רציף על האסדה. אני לא רוצה להיכנס לכל הפרטים, אבל מבחינתנו יש לזה חשיבות ענקית. אני מקווה שעוד חצי שנה, אולי יותר או פחות, תלוי במשרד להגנת הסביבה, יהיו שמונה תחנות ניטור במרחב שלנו. האיגוד שלנו הוא האיגוד היחיד בארץ שהאחריות מכף רגל עד ראש על הניטור היא עליו. האחריות היא של אנשי המקצוע שלנו, מלבד הניטור על האסדה שמתבצע על ידי חברה חיצונית.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
הניטור על האסדה יהיה של חברת נובל אנרג'י?
אסיף איזק
עד כמה שידוע לי, חברת נובל אנרג'י לא מוסמכת לנטר, אלא אם כן הם עשו את ההסמכות בחודש האחרון. יש חברות חיצוניות, שלוש כאלו בארץ. אחת מהן, אני מעריך, נובל התקשרה איתה. נובל לא עושים ניטור בעצמם, הם התקשרו עם חברה שמוסמכת. לא המחוקק, לא בתי המשפט, לא הרגולטור חייבו את נובל להציב תחנת ניטור על האסדה. אנחנו הצלחנו להגיע להישג הזה. גם אם יש ביקורת, עדיף לראות מה קורה באסדה. ביקרנו על האסדה, סימנו את המיקום עם אנשי המקצוע שלנו. יש התקדמות מאוד גדולה. תחנת הניטור תוקם על האסדה. זה יהיה בדיוק כמו התחנות שנובל מפעילה עם קבלן בקיסריה ובמקומות אחרים. זה הישג משמעותי לכולנו. למדינה יש עוד כל מיני רעיונות בנוגע למרחב הימי שאנחנו מתנגדים להם באופן נחרץ. תוצאות הניטור מאוד מעניינות אותנו. אני חושב ששיתוף הפעולה של כולנו מאוד חשוב.

אני מזכיר לכם, פעם עוד היה נישוב, היה מי שאמר שצריך להתפנות מחוף הכרמל, מכל האזור, כי רמות הזיהום יהיו כאלו שיסכנו את הילדים שלנו. ואכן בתי הילדים והתינוקות התפנו. אני שמח שבנישוב, גם כשלא היה את אותו לפיד, לא הגיעו מזהמים לחוף. אנחנו נמשיך ונעקוב באדיקות לגבי זה. מהיום של הקמת האסדה עד היום, ואני אומר את זה בצורה מקצועית לחלוטין, לא התחנות שלנו וגם לא התחנות האחרות גילו מזהמים שמגיעים לחוף. האסדה יושבת בשטח גלילי. האחריות בשטח גלילי היא לא בידיים שלנו, היא בידי משרדי הממשלה. זה לא שטח מוניציפאלי של אף אחת מהרשויות, לכן האיגוד לא יכול להיות הגורם שמנטר באסדה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
האם אתה יכול להתמקד יותר בזווית שלכם, במה שקרה מאז הפעלת האסדה, מאז ההפעלה המסחרית?
אסיף איזק
מהיום של הפעלת האסדה קרו מספר רב מאוד של תקלות. על האיגוד זה לא מקובל. יש פה כמה דברים שחוזרים על עצמם. אם מדובר בתקלות תפעוליות, אנחנו צריכים לדעת עליהן. יש בעיה קשה. אם אני צריך להגיע למצב שכשאני מדווח לפיני במוצאי שבת שיש תקלה באסדה והוא לא יודע מזה, יש פה בעיה קשה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מי הוא אותו פיני?
אסיף איזק
אני מדווח לנובל אנרג'י. בעיה אחת היא העניין של הפיקוח. הבעיה השנייה שאותי מאוד מטרידה זה העניין של התרגול בחירום. יש פה את עניין השפך שצריך לעסוק בו. נפגשתי עם אנשי נובל בעניין של חירום. המדינה חייבת לתרגל, ואני מדבר ברמה הארצית, אירוע של שפך. דבר שלישי, אנחנו חייבים להבין מה קרה שם. לפחות כנציגי ציבור של כמיליון תושבים נדע מה קורה על האסדה. אנחנו צריכים לדעת שהתקלות מטופלות, שהתקלות האלו הן תקלות שלא יחזרו על עצמן. אנחנו לא מקבלים מידע. כתבתי מכתב לשני מנכ"לי משרדי הממשלה, ביצענו איתם שיחת זום במהלך הקורונה. אנחנו רוצים להבין מה קורה שם, כדי שלא יקרה אסון. אם יש תקלה שחוזרת על עצמה והיא בעייתית, צריך להפסיק את עבודת האסדה. זה שטח גלילי שלא יושב אצלי, אין לי אפשרות לדעת מה קורה שם, אני לא מקבל את התחקירים.

יש מזהמים אחרים במרחב שלנו. אני אחראי גם על אורות רבין שפועלת בפחם. חבל שלא קמה עמותה שנאבקת גם בדברים האלה. במשך שנים רבות התושבים שלנו ותושבים אחרים נושמים את המזהמים האלה. חייבים לגרוע את תחנות אחת עד ארבע, שזה המאבק המשמעותי הבא שלנו. לא צריך לתת לאף איגוד עובדים לנהל אותן.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אלה דברים חשובים, רק זה דיון אחר שאולי גם אותו נקיים פה.
אסיף איזק
אני אומר את זה, כי האחריות גם פה היא שלי. מי שנושם את מה שנפלט זה התושבים שלי. צריך להעביר את כל המפעלים במרחב שלנו לעבוד על גז. עד שנגיע לאותו יעד שסימן שר האנרגיה, ואנחנו מחויבים ליעד הזה של 30%, יש חיים. יש עוד תחנות במרחב שמזהמות שצריך לסגור, אסור לפחד מזה.
יוסי וירצבורגר
האסדה התחילה להזרים גז ב-31 בדצמבר. להבדיל מהאסדה הקודמת של תמר ש-66% בערך מהטיפול נעשה בלב ים ועוד 34% נעשה באשדוד, פה כל הטיפול, עד שמגיעים לרמה שנתג"ז יכולה לקבל את הגז בתוך המערכת, נעשה בלב ים.

למתקן הנדסי יש מחלות ילדות. אם היית שואלת אותי לפני חצי שנה אם זו כמות התקלות שאמורה להיות, הייתי אומר לך "לא". אנחנו לא שמחים עם כמות התקלות שיש, ואנחנו מתחקרים. יחד עם זה, זה לא ישפיע על התושבים של חוף כרמל, צפונה ודרומה. אני שמח שגם במדידות של חוף כרמל זה אכן מוכיח את עצמו.

כלקח מאסדת תמר בוצע עוד משהו באסדה הזאת - שהפליטות לא נפלטות לאוויר. המזהמים שאמורים להיפלט החוצה משמשים ליצירת אנרגיה בתוך המערכת עצמה, שזה משהו שלא נעשה בתמר. פה מלכתחילה המערכת היא מערכת סגורה, כל תקלה שיש באסדה מדווחת.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
למי?
יוסי וירצבורגר
תוך רבע שעה.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
יש פרסומים על כך שיש בעיה בכל הקשור לדיווח בזמן אמת.
אהוד אדירי
יש דיווח לתקשורת ודיווח מסודר למשרד בזמן אמת.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
הדיווח הוא רק למשרד האנרגיה או גם למשרד להגנת הסביבה?
יוסי וירצבורגר
גם למשרד להגנת הסביבה.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
אתה אומר שאף פעם לא הייתה תקלה בדיווח ובשידור הנתונים בזמן אמת?
יוסי וירצבורגר
אני לא אומר על העבר. מאמצע הקורונה עלינו עוד שלב.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
אני שואלת על כל השנה.
יוסי וירצבורגר
יכול להיות שבהתחלת הדרך לא הכל דווח באופן מיידי.
שולי נזר
חברת נובל הפרה את ההוראה שנתנו לה לחיבור המצלמות למשרד.
אהוד אדירי
אנחנו מקבלים דיווח לאור ריבוי התקלות שהיו. לאור שיחות שהיו עם איגוד הערים הוצאנו נוהל מאוד מסודר וברור לחברת נובל אנרג'י, נוהל דיווח שמגדיר את המובן מאליו - שצריך לדווח בזמן אמת. יש נוהל שלם שמתחיל בדיווח בזמן אמת על כך שיש תקלה, ממשיך בדיווח מפורט קצת יותר שעה אחרי, ונגמר בתחקיר מלא שבועיים אחרי. יש לנו נוהלי עבודה מאוד ברורים שנובל מחויבת אליהם אל מול משרד האנרגיה ואל מול המשרד להגנת הסביבה.
אלי אבידר
אתה מרגיש איתם בנוח?
אהוד אדירי
בינתיים זה עובד מצוין.
יוסי וירצבורגר
זה נבחן.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
זה נבחן 38 פעמים?
אהוד אדירי
הנוהל קצת פחות, כי הוא היה באמצע הדרך.
יוסי וירצבורגר
אני לא מדבר על החודשיים-שלושה הראשונים, אני מדבר לאחר מכן. ברגע שיש תקלה באסדה צריכים להוריד את הלחץ של הגז שנמצא שם, והדרך להורדת הלחץ היא לשחרר את הגז לאוויר. מכיוון שאי אפשר לשחרר גז לאוויר כי אחר כך יהיה ענן גז שיגיע למקומות שאנחנו לא רוצים שהוא יגיע אליהם, מדליקים את הלפיד.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מי שחי בחיפה מכיר את הלפידים של בז"ן.
אלי אבידר
הלפיד הזה לא מזהם?
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
בטח שמזהם.
יוסי וירצבורגר
כל דבר שאנחנו עושים הוא כנראה מזהם.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אנחנו יודעים שלפני חודש הייתה להבה עצומה שנראתה עד חיפה. היא הייתה עצומה בסדר גודל של מה שאנשים מכירים מהלפידים שנדלקים.
אהוד אדירי
כשיש להבה עצומה הרבה יותר גז משוחרר לאוויר. כל הפחתת הגז היא אמצעי בטיחות, היא לא התקלה עצמה. בערת הלפיד היא אמצעי שנועד למזער את ההשפעה הסביבתית. בתמר זה לא היה בתחילת הדרך. הנושא של הלפיד הוא דרישה של הגנת הסביבה, ומטרתה לצמצם את הזיהום. לאורך כל הדרך, מהרגע של הנישוב, כשבנישוב לא היה לפיד, לא נמדד שום שינוי בהרכב המזהמים בחוף.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
בוא נתייחס עכשיו לסוגית התקנות. לסוגיית הניטור נגיע בשלב הבא.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
כוועדה להגנת הסביבה יש לנו רצון שזה יהיה פחות.
יוסי וירצבורגר
יש תקלות שהן תקלות ברכיבים, יש תקלות שהן טעויות אנוש. כמו שאמרו, היו למעלה מ-30 תקלות.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
יש לך פילוח של התקלות, כמה מתוך התקלות הן תקלות של רכיבים, כמה הן תקלות טכניות?
אהוד אדירי
לא תמיד זה מובן, כי כשיש תקלה ברכיב, לא תמיד יודעים אם זה נבע מתפעול לא נכון או מרכיב שהיה תקול מלכתחילה. לא תמיד זה אחד לאחד. יש באתר של המשרד פירוט של רוב התקלות.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
עד לפני שבוע הייתה תקלה כל ארבעה ימים. אם זה חוזר על עצמו, זה אומר שיש משהו במנגנון עצמו, זה אומר שמשהו לא עובד כמו שצריך. הפילוח הזה חשוב.
אהוד אדירי
נעביר כל פילוח שתבקשו.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
את מציעה שנקבל פילוח של כל התקלות שנחקרו עד היום?
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
גם את התחקירים שנעשו וגם את הפילוח.
אהוד אדירי
התקלות המהותיות, לדעתי כ-15 מהן, מפורסמות לציבור באתר האינטרנט של המשרד.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אין שום סיבה שלא יהיה פירוט של כל התקלות.
אהוד אדירי
בשמחה נעביר לוועדה.
יוסי וירצבורגר
בתוך האתר של משרד האנרגיה יש את התפעול של אסדת לוויתן. אנחנו מפרסמים מספר ימים אחרי התקלה את מהות התקלה. כמובן בשפה שכל אחד מבין, לא בשפה הנדסית של הפרמטרים שהיו שם.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מי חוקר את התקלה – אתם או החברה עצמה?
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
גוף פנימי או משהו חיצוני?
יוסי וירצבורגר
התקלה נחקרת על ידי גוף פנימי. אחרי שאנחנו מקבלים את זה, בודקים את זה המהנדסים של המשרד וחברת ייעוץ חיצונית שלנו. לא שולחים אחרי כל תקלה מהנדסים מבחוץ כדי לבחון את התקלה. אימצנו נוהל מסודר ממקומות שיש בהם הרבה יותר משלוש אסדות. החברה במפרץ מקסיקו, שאצלה התקלה, שאצלה האירוע, חוקרת את הדוח, ממלאת אותו, ושולחת אותו לרגולטור.
אהוד אדירי
מתחת ליוסי יש אגף הנדסה שיושבים בו מהנדסים רציניים, מהנדסים שמומחים בתחום. הם לומדים את זה, בודקים את זה, מבקרים באסדה. הם היו באסדה כמה פעמים כדי לבדוק את התקלות, ראו את כל התקלות האלו בעיניים. גם אני ראיתי את חלקן בעיניים, ממש ראיתי את רכיב התקלה. הם עוברים על התחקיר של נובל אנרג'י, הם שואלים שאלות, הם מבקשים תוספות. המשרד מעסיק גם חברת בקרה בינלאומית מהשורה הראשונה. בדברים המהותיים שהמשרד מוצא לנכון הוא מקבל את חוות דעתה, הוא נוקט באמצעים הנדרשים.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
אם אתם נוקטים בצעדים שהם ממליצים לכם, למה יש תקלה כל ארבעה ימים?
אהוד אדירי
אנחנו מתחקרים ונוקטים בצעדים. מאז שהאסדה הזאת פועלת, פעמיים המשרד נקט בצעדים שהייתה להם משמעות על העבודה באסדה. כשהייתה תקלה ברכיב שנקרא ג'אמפרים, שהציבור בכלל לא רואה את זה כי זה 100 קילומטר מהחוף, אנחנו א', דיווחנו על זה, וב', הגבלנו את היקף העבודה באסדה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אני אשמח להבין מה הם אותם ג'אמפרים.
אהוד אדירי
ג'אמפר זה איזה שהוא רכיב בצינור שיש לו מן צורה מעוקלת, והמטרה שלו היא לווסת לחצים בתוך הצינור עצמו. נובל אנרג'י ניטרה ומצאה איזה שהן סטיות, ויברציות באותו רכיב, ודיווחה על זה למשרד. נובל גם לקחה חברת צד שלישי מטעמה שבדקה את זה. מכיוון שזה נושא מאוד מורכב מקצועית, המשרד פנה גם לחברת בקרה חיצונית. המשרד החליט להגביל את הפקת הגז באסדה, כמובן בהיקפים שחברת הבקרה שלנו חשבה שהם בטוחים, עד שהתקלה טופלה. היא טופלה באמצעות אמצעים שהונחו בקרקעית הים. לפני שבועיים היו מספר תקלות בקליטתה של מערכת חדשה באסדה, מערכת שנקראת טורפדו אקספנדר, מערכת שנועדה להגביר את הפקת הגז. היו תקלות בכניסה שלה. ההכנסה של המערכת הזאת נעצרה על ידי המשרד עד לתחקיר מקיף של האירוע. המשרד נוקט בכל האמצעים שהוא צריך. חלק מהתקלות נובעות מסטנדרטים מאוד מאוד גבוהים, ובצדק, של בטיחות שנהוגה בתעשייה הזאת. אם יש איזה שהוא גלאי באסדה שמזהה חום, אפילו גלאי בודד, הפעילות האוטומטית היא סגירה האסדה. צריך לזכור, לא נשקפה סכנה בשום שלב לאיכות הסביבה או לבריאות הציבור. באסדת לוויתן יש למעלה מ-70 גלאי גז, באסדת תמר יש שלושה. רמת הבטיחות באסדת לוויתן הרבה יותר גבוהה. אפשר לראות את 15 התקלות שיש באתר.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
למה יש רק 15 ולא 38?
אהוד אדירי
א', לא התחלנו מהתחלה, וב', יש תקלות שהן מאוד מינוריות. זיהינו כמה תקלות במערך העברת הנתונים. היו כמה תקלות שנבעו מבעיות תקשורת בתוך האסדה. אנחנו בהחלט מוטרדים ממערך תקשורת הנתונים באסדה שיכול להיות שהוא זה שמחולל תקלות.
יוסי וירצבורגר
בהתחלה היינו מדווחים על תקלות לאור מה שהציבור ביקש. התחלנו עם הסבר התקלות ב-2 במאי.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
מה לגבי התקלה שאירעה ב-27 באפריל?
יוסי וירצבורגר
אני לא זוכר בעל פה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
יש סיבה למה את שואלת דווקא על התקלה הזאת?
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
זאת תקלה שהייתה שונה מהתקלות האחרות.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מאיזו בחינה?
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
זה משהו שהיה אפשר למנוע.
יוסי וירצבורגר
אנחנו מבצעים בקרה שוטפת, מביאים את חברת הבקרה שלנו שתעשה "סשן" ארוך מאוד בתוך האסדה, כדי לבדוק את הרכיבים, כדי לבדוק את הנהלים. גם חברת נובל לקחה חברה צד שלישי, לא את מי שבנה את האסדה, כדי שתעשה בדיקה מקיפה על כל האסדה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
זו חברה שאתם יודעים מי היא? אתם מאשרים את החברה הזאת שהם לוקחים? הם יכולים לקחת איזו חברה שהם רוצים?
יוסי וירצבורגר
אישרנו את החברה הזאת. מדובר בחברה שהיא מהגדולות בעולם, חברת DNV, חברה מאוד מאוד מכובדת. אותי מעניין מה החברה שלי תגיד לפני מה שהחברה שלהם תגיד.
אהוד אדירי
גם שלנו מכובדת.
יוסי וירצבורגר
חברת RPS.
אלי אבידר
מה קורה עם הדוח שלהם? הוא יצא כבר?
אהוד אדירי
לא.
יוסי וירצבורגר
אנחנו מזמינים אותם עכשיו לעשות את ה"סשן" על כל האסדה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
תוך כמה זמן אמור להיות דוח של הוועדה הזאת.
יוסי וירצבורגר
עניין של מספר שבועות. ב-21 ליוני היא מתחילה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מה הגדרות הבדיקה שלה? מה היא אמורה לבדוק?
יוסי וירצבורגר
היא צריכה לבדוק את הנהלים, את התרגולים, היא צריכה לתחקר את האנשים בתקלות שהיו. צריך להבין שהעובדים באסדה מתחלפים. אם החברה תצטרך, היא תעלה מול העובדים גם בשיחת ועידה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
היא מתייחסת גם לניטור?
יוסי וירצבורגר
לא.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
נשמח לקבל את הדוח.
משה ארבל (ש"ס)
בשנת 2015 פורסם בבורסה שאני מועמד לתפקיד דירקטור בחנ"ל, חברת בת של ישראמקו. אינני יודע על זיקה כלשהי לחברת נובל אנרג', אבל היה לי חשוב לומר את זה. היועץ המשפטי עדיין לא השיב לי בנושא.
יוסי וירצבורגר
חברת ישראמקו קשורה לאסדת תמר, לא לאסדת לוויתן.
אהוד אדירי
בשום שלב לא נגרם נזק סביבתי לתושבים, לבטיחות באסדה או לעובדים. הציפייה שלנו לא הייתה לכמות כזאת של תקלות באסדה. הלפידים האלה מפריעים לאנשים בשגרת החיים שלהם, מטרידים אותם.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
הם מפחידים, לא רק מטרידים. אני מודה שזה מראה מפחיד.
אהוד אדירי
הבטחנו לתושבים שגרים שם שכשהאסדה תפעל האוויר יישאר נקי. כשאנחנו נסגור את יחידות אחת עד ארבע, האוויר יהיה נקי יותר. אני מבין את הציפייה הלגיטימית לחלוטין של התושבים שרוצים לישון בשקט, שלא רוצים להתעורר מלפידים. אנחנו ננקוט בכל מה שצריך אל מול ויחד עם המפעיל, כדי לוודא שהתקלות יתמעטו מאוד. תמיד יהיו תקלות, אבל השאיפה היא שיהיו בכמות קטנה מזו שיש היום. נעשה את כל התחקירים ואת כל הצעדים שצריך. אם יהיה צריך עוד דברים באסדה מעבר למה שכבר החלטנו - נעשה אותם. כפי שאמרתי, אנחנו מחויבים לחלוטין להפחתת השימוש בפחם ולהפסקתו עד שנת 2025. השלב המשמעותי הבא הוא סגירת יחידות אחת עד ארבע.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
למה עד שנת 2025?
אהוד אדירי
זה באמת קצב שיא. השר התעקש שזה יהיה מהר. אחרי כל העבודה הצלחנו שזה יהיה עד 2025. את תחנות אחת עד ארבע אנחנו סוגרים. בתחנות הוותיקות יותר אנחנו עושים מהלך שהוא מהלך סביבתי, אנחנו מסבים אותן לגז. זה פעמיים סביבתי: פעם אחת, במקום פחם ישרפו גז, ופעם שנייה, אנחנו לא מקימים חדשות במקומן. תהליך של הסבה לוקח זמן ואמור להסתיים עד שנת 2025.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
5 שנים זה המון זמן.
אהוד אדירי
זה קצב שיא. אנחנו לא מחכים עד אז. בשבוע שעבר, המשרד להגנת הסביבה חייב את חברת חשמל להפחית את השימוש ביחידות אחת עד ארבע עד לסגירה שלהן.
אלי אבידר
אנחנו מבקשים שכשיצא הדוח של RPS תביאו אותו אלינו בהקדם האפשרי. אנחנו מבקשים שזה יהיה שקוף לגורמי המקצוע הציבוריים שאינם תלויים.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
בהחלט, הוועדה תבקש את הדוח הזה. יאמרו כל אותם אזרחים חוששים שהם התריעו בפניכם שלחברת נובל אנרג'י יש היסטוריה מאוד גדולה בעולם של תקלות. הנה אנחנו רואים שבפחות מחצי שנה שהחברה הזאת מפעילה את האסדה אנחנו עם מספר שיא של תקלות, מספר שלא מתקבל על הדעת. אתם לא אמורים להיות מופתעים.
אהוד אדירי
היו כל מיני דיווחים על דברים שקשורים ברקורד העולמי, אבל אני לא רוצה להיכנס לזה. לנו יש ניסיון עם נובל אנרג'י באסדת תמר. באסדת תמר היו פחות תקלות מאשר כאן.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
למה זה קורה?
אהוד אדירי
התפקיד שלנו הוא לדאוג שהסטנדרטים של הפעילות של האסדה הזאת יהיו גבוהים. היה לנו דיאלוג לא פשוט, שיח לא פשוט עם התושבים באזור. מרגע הנישוב, שאז אנשים ברחו מהבית למקומות מזוהמים פי כמה וכמה, ועד היום, האסדה לא גורמת לשום מפגע סביבתי. גם להתעורר מלפיד באמצע הלילה זה לא דבר נעים, לכן נדאג למזער את זה בשיתוף פעולה עם נובל, וגם, אם צריך, בצעדים מול נובל. אני לא חושב שנובל היא מפעיל שהיה עליו דגל שחור מתנוסס.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
כאזרחים אנחנו לא צריכים לחשוש מאסון. מספיק שיש תקלה כל ארבעה ימים במערכת הזאת כדי שתעלה בי חשש גדול. עצם העובדה שמתחילת השנה עד אמצע מרץ לא היה שידור נתונים מעלה חשד שהיה שם משהו להסתיר. יש לכם אחריות לכל הסביבה שאנחנו חיים בה. אנחנו חייבים להבין, להכיר ולדעת את התחקירים סביב כל התקלות, אנחנו צריכים לקבל תכנית עבודה שתראה איך מפחיתים את מספר התקלות. אם אתם כל הזמן חוקרים אבל אין הפחתה במספר התקלות, זה אומר שאתם עושים את אותן טעויות. שווה שתהיה בדיקה חיצונית, לא רק בדיקה פנימית.
אהוד אדירי
אנחנו עושים בדיקה חיצונית.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
אנחנו נבקש את הדוח של החברה החיצונית.
אהוד אדירי
המשרד נושא באחריות על התפקוד התקין של האסדה. היבט הבטיחות הוא באחריות של המשרד. אנחנו לא מסתמכים רק על החברה החיצונית מטעם נובל אנרג'י, אנחנו בעצמנו לוקחים חברה מהטובות בעולם. יהיה דוח שנחלוק עם הציבור את המסקנות שלו. אנחנו רוצים שהאסדה תהיה זמינה, שיהיה ניתן להסתמך עליה, כדי שבאמת נוכל להפחית את כל השימוש בפחם. חשוב לנו שלא יהיו תקלות בלתי צפויות.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
האם רוב הגז הוא לשימוש פנימי או שרובו הולך לייצוא?
אהוד אדירי
גם וגם.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
מה היחסים? אם מייצאים את הרוב למדינות אחרות, איך אפשר לממש את הפוטנציאל של אסדת לוויתן במדינה הזאת?
אהוד אדירי
צורכי המשק קודמים.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
יש לך אחוזים?
אהוד אדירי
האחוזים משתנים מיום ליום. אף אחד לא יכול לקבל רישיון לייצוא לפני שבודקים שכל צורכי המשק מסופקים קדימה לכל משך חוזה הייצוא, אפילו ברמה של יום יום בשנה, כדי שביום הכי חם בשנה יהיה מספיק גז לישראל. לא יהיו רשאים לייצא יותר מ-50% מהגז של לוויתן. לפחות 50% חייב להישמר לצורכי המשק הישראלי, גם אם זה ייקח הרבה זמן. אני חושב שייצוא גז למדינות שכנות הוא בעל חשיבות כלכלית, גאו-פוליטית וסביבתית. גם אם יגיע הגז לרצועת עזה, זה ישפר את איכות החיים שלנו בישראל.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
לאיזה תרחיש קיצון אתם מתכוננים?
אהוד אדירי
קיבלתי דיווח לגבי התקלה שקרתה ב-27.4. היה מדובר שם בפיוז תקול שהעביר את המערכת למצב שהצריך הפעלת לפיד בלחץ גבוה.

לגבי השאלה של חבר הכנסת, התרחיש שהתכוננו אליו כשתכננו את האסדה הוא תרחיש של פיצוץ האסדה. בתרחיש כזה, שהוא תרחיש קיצון, לא תהיה שום השפעה על החוף.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אתה יכול להסביר לי איך לא תהיה השפעה על החוף?
אהוד אדירי
המרחק מספק. לא תהיה סכנה בחוף.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מאיזו בחינה? האם תהיה סכנה לים?
אהוד אדירי
מיקום האסדה זו שאלה גדולה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
לא נחזור אליה כרגע.
אהוד אדירי
אחד היתרונות במיקום - שכמות הנוזלים שמאוחסנת באסדה קטנה מאוד, הכל מתפנה כל הזמן לחוף. יש באסדה עד 2,000 חביות, שזה מאות טון. מדובר בכמות יחסית קטנה. בכריש תנין יכולים להיות עד 900,000, אם אני לא טועה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
פה זה ממש ליד החוף. אני לא רוצה לחשוב מה יקרה אם 2,000 חביות יתפזרו כמה קילומטרים מהחוף.
יוני ספיר
אני כל כך מזועזע מהחול שזורים בעיני הציבור. אסיף מדבר כאילו הוא נציגם של נובל אנרג'י, כאילו נובל אנרג'י מדברים מגרונו. הוא אומר שלא היה זיהום בעת הנישוב, אבל בעת הנישוב הרוחות היו דרומיות. איך יגיע זיהום אל החוף עם רוחות דרומיות? הוא הגיע לים. הוא טוען שכיום לא מגיע זיהום אל החוף. אנחנו מזהים חריגות במזהם שנקרא אוזון, שזה מזהם שנוצר כתוצאה מתגובה פוטוכימית.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
איפה אתם מזהים את האוזון הזה?
יוני ספיר
האוזון הזה נקלט במספר תחנות. נשימה של אוויר מזוהם באוזון יכולה לגרום למגוון בעיות בטווח ארוך - כאבים בחזה, שיעול, צריבה בגרון, פגיעה בתפקוד מערכת החיסון, רגישות יתר למחלות הנגרמות מחיידקים ונגיפים, החמרה במחלות כמו ברונכיטיס, אסטמה ועוד. מותרות 10 חריגות בשנה. בכרם מהר"ל נמדדו 15 חריגות בחמישה חודשים. אם נשווה לשנים קודמות, אנחנו נראה שבחמישה חודשים יש לנו פי שניים מאשר היה בכל שנת 2019, יש לנו יותר מאשר היה ב-2018, יש פי שלושה מ-2017, ויש פי שלושה מ-2016. יש חריגות גם בחיפה. האוזון נוצר רחוק ממקורות הפליטה. יש לנו מאות דיווחים של תושבים שפנו אלינו אחרי אירועי הלפיד עם כאבים בחזה, שיעול, צריבה בגרון ועוד. תסתכלו מה קרה מתחילת שנת 2020, מהרגע שאסדת לוויתן הכניסה גז אל החוף. מה אנחנו רואים? שיעור הגז, על פי הדוחות של חברת החשמל, ירד, ושיעור הפחם עלה. הפרויקט האסטרטגי הדחוף והלאומי הזה אולי שירת את המצרים, אולי שירת את הירדנים. כמעט ולא זורם גז לישראל. חברת החשמל קונה מתקני גז נוזליים בעיקר.
אהוד אדירי
זה לא נכון.
יוני ספיר
דיברתם על מערכת מתקדמת להפחתת פליטות, מערכת טורבו אקספנדר. יש לנו הקלטות של המהנדסים של נובל אנרג'י.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מערכת טורפדו אקספנדר היא לא מערכת להפחתת פליטות.
יוני ספיר
אנחנו יודעים שהמערכת הזאת היא מערכת לייבוש גז. כשלנובל אנרג'י היה נוח לתאר אותה כמערכת להפחתת פליטות, היא עשתה את זה. היא לא עמדה בלוח הזמנים להכניס את המערכת הזאת לפעולה. דיברו על הכנסתה לפעולה באפריל. עוד לפני הכנסתה לפעולה היו עשרות תקלות של הלפיד. הקושי הוא לא בטורבו אקספנדר.

המשרד להגנת הסביבה עובד שנתיים וחצי בלי מדען ראשי ומשרד האנרגיה שנה וחצי בלי מדען ראשי. סיניה נתניהו, שהייתה המדענית הראשית במשרד להגנת הסביבה במשך שבע שנים, אמרה שהמשרד להגנת הסביבה צריך לכרות בריתות בינלאומיות כדי להעביר ידע, ושהוא גם צריך לקחת גורמים מתוך התעשייה אל תוך המשרד. למה אני אומר את כל זה? כי אנחנו רואים את נובל אנרג'י מתעתעת במשרדי הממשלה בגלל חוסר הידע וחוסר ההבנה של משרדי הממשלה את התעשייה הזאת.

עשרות תקלות במספר חודשים זה בלתי סביר בעליל. צריך לעצור את פעילות האסדה עד לקבלת הדוח של RPS, אותה חברה שאודי אדירי הזכיר קודם, ועד יישום המסקנות. ההשלכות עלולות להיות הרות אסון. ההדלקה של הלפיד היא רק בעת פעילות לא שגרתית הכוללת מקרי חירום, תחזוקה והשבתה מתוכננת של האסדה, שאלה לא היו המקרים. אנחנו יודעים, וזה מתוך דברי שולי נזר, שנובל אנרג'י לא עמדה בסעיף 14 להיתר, לא התאימה את המערכת לניטור רציף בארובות. המשרד להגנת הסביבה לא מגיב לפניותינו, הוא מסתיר מהציבור שורה ארוכה של דברים חשובים. מידע אודות הפליטות בתהליכי הנישוב – היו שלוש פניות שלנו למשרד, לא קיבלנו עדיין את המידע. מידע אודות הרכב הקונדנסט - הייתה פנייה לפי חופש המידע. לגבי אירועי הלפיד – שלוש קריאות. מה שכן קיבלנו יום לפני הדיון שהיה צריך להיות ב-4 ביוני, וזה בזכות הפעילות שלך, מיקי, זה ערימה של דוחות שכמעט אף אחד מהם לא עונה לבקשות שלנו. אני מבקש שישלחו לנו את כל הדוחות שביקשנו.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
האם תוכל לעביר לנו את רשימת הדוחות שאתם מבקשים, כדי שאנחנו נבקש אותם מהמשרד? ננסה להיות כאן איזה שהוא גורם מתווך, על מנת שתוכלו לקבל את כל מה שאתם מבקשים.
יוני ספיר
בשמחה. יש עוד שורה של דוחות שנובל אנרג'י מחויבת, כמו אחוז הקונדנסט המיוצר, שזה לפי סעיף 24, כמו תכנית זיהוי וטיפול בדליפות – סעיף 16 להיתר, כמו תכנית מיגון סביבתי – סעיף 21 להיתר. כל זה לא פורסם לציבור. לא ברור לי אם זה הגיע למשרד, לא ברור למה זה מוסתר מהציבור.

אנחנו במשבר אקלים חריף שהולך ומחריף. טרם פורסם אומדן פליטות המתאן, שזה גז חממה חריף פי 86 מ-CO2. זה היה צריך להיות מוגש לממונה בתוך שישה חודשים מיום כניסת ההיתר לתוקף. זה לא פורסם. את הדוח של RPS אנחנו דורשים לחשוף לעיני הציבור באופן מלא, לא להסתיר שום דבר.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
כבר ביקשנו את פרסום הדוח והעברתו אלינו.
יוני ספיר
היצרן לניטור שפך ימי באמצעות גישה מרחוק היה צריך להיות מאושר עד 31 במאי. לא קיבלנו אינפורמציה האם אושר, מי היצרן, מה התכניות. שלחנו למשרד להגנת הסביבה דוח שפך שעשינו עם חברה שעשתה לנו אלפי סימולציות לגבי מיקומים שונים של אסדות. האסדה בקרבת החוף היא המקום המסוכן ביותר לחוף הישראלי. שיעור הנזק לחוף הישראלי יהיה גדול ביותר מהמיקום הזה. אני חושב שזו העבודה הכי מקיפה ורחבה שנעשתה בישראל בהקשר למיקומים שונים של האסדה.

הזכרתם את אסדת תמר. אסדת תמר הגישה את היתר הפליטה שלה לפני שלוש שנים. הדיון הציבורי בנושא היתר הפליטה והערות הציבור להיתר הפליטה היו יחד עם זה של לוויתן, יום אחרי יום. לוויתן קיבלה בנובמבר 2019 את ההיתר שלה. אסדת תמר ממשיכה לזהם בלי שהמשרד יכול לאכוף את הדברים. אני חושב שזה חמור מאוד לתושבי אשדוד ואשקלון.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
שולי, נשמח לשמוע ממך את ההתרשמות הכללית שלך לגבי ההתנהלות של האסדה בחודשים האחרונים.
שולי נזר
הגז הטבעי חיוני כדי להחליף את התחנות הפחמיות. המשרד להגנת הסביבה רואה בגז הטבעי דלק ביניים. החזון שלנו, ואנחנו שותפים בחזון הזה עם משרד האנרגיה, שכל הדלק הפוסילי ייעלם, שאנרגיות מתחדשות משולבות באגירה ייכנסו. אנחנו נעבוד איתם כדי לעשות את זה.

אנחנו לא רואים שיש בתחנות הניטור עלייה בזיהום כתוצאה מפעילות אסדת לוויתן. היינו רוצים שזה יימשך כך.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
האם בנישוב לא הייתה עלייה בזיהום?
שולי נזר
לא.
יוסי וירצבורגר
בדקו בתחזיות אם יש רוח מערבית או לא כשאישרו את הנישוב.
שולי נזר
אנחנו לא מודדים רק דקה, אנחנו משקללים שמונה שעות, 24 שעות וחודשים.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מה לגבי החריגות באוזון שיוני ספיר דיבר עליהן?
שולי נזר
דיבר יוני ספיר על חריגות באוזון. יש גם חריגות באבק. החריגות האלו הן ארציות, הן לא רק באזור שמושפע מאסדת לוויתן. כאשר ראינו עליות בתחנות באזור החוף, באזור זיכרון, של אוזון או של חלקיקים, גם ראינו חריגות באזורים מאוד נרחבים בארץ. ממה זה נובע? מסופות אבק, מימים משולבים של שמש וזיהום אוויר. זיהום אוויר הוא דבר מורכב. כשנפלטים מזהמים מהאסדה או ממקורות רחוקים, אפילו בחו"ל, אנחנו מרגישים זיהום שניוני כמו אוזון בארץ. זאת אחת הסיבות למה אנחנו מוטרדים מהתקלות. ברגע שנפלטים מזהמים אורגניים כמו מתאן, כמו כל התרכובות שיש בגז הטבעי, הם עלולים אחר כך לבוא לידי ביטוי באוזון, בעלייה בריכוזי אוזון בגב ההר ובאזור מישור החוף, אם יש סירקולציה ברוח. התקלות מטרידות אותנו מהסיבה הזאת.

המשרד מאוד מוטרד מכמות התקלות שראינו מתחילת ההפעלה המסחרית עד היום. אנחנו מקבלים תחקירים בהיבט של זיהום אוויר. אני יכולה לפלח את התקלות לפי גורמי כשל מרכזיים. 11 מהאירועים היו בגלל לחץ, טמפרטורה וויברציה, כל מיני התרעות שהביאו להפסקת האסדה; שמונה תקלות טכניות נובעות מהתקנה לא נכונה; חמישה אירועים בגלל כשל מחשובי או בגלל התרעה שגויה, התרעת שווא; אירוע אחד בגלל הפעלה לא נכונה. על עשרה אירועים לא דווח מה היה גורם הכשל. כאשר אתם רואים את אותה בעירה מאוד אינטנסיבית, לרוב אנחנו מדברים על אירועים של ספיקות מאוד גדולות של גז טבעי, אירועי HP. היו 24 אירועים של LP, שהם לרוב יותר מצומצמים; שבעה אירועים שהובילו להפעלה של שני הלפידים; ושלושה אירועים של HP, שזה אירוע שלא הוביל להפעלת הלפיד.

כאשר הכנו את ההיתר לנובל, אחד הדברים ששימש בבסיס שיקול הדעת שלנו הייתה אותה בקשה להיתר שבו פרסה החברה את כל המידע. המידע הזה הוא גם מידע ציבורי, הוא מהווה את הבסיס לשיקול הדעת שעל בסיסו קבענו את ההיתר שלהם. בבקשה להיתר דובר על כך שאירועים כאלה צפויים להיות במקרים נדירים או באירועי קיצון. הפעלת ה-HP ואירועי תקלה כאלה היו אמורים להיות חריגים, בטח לא שלושים פלוס כמו בחודשים האלה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מה נחשב נורמאלי בכמות חריגות לאסדה שמתחילה לפעול?
שולי נזר
נובל ציינו שאירועי חירום כאלה צפויים להיות במקרים נדירים, ולכן אנחנו ומשרד האנרגיה מוטרדים.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
גם הוועדה מוטרדת.
שולי נזר
"שומרי הבית" וגורמים נוספים פנו אלינו בנוגע לפרסום התחקירים. התחלנו בהליך, על פי חוק חופש המידע, של פרסום התחקירים. על פי חוק אנחנו צריכים לתת את ההזדמנות לחברה, לעסק להתייחס לעניין סודות מסחריים או ביטחוניים.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
האם את חושבת שהניטור שמתבצע היום הוא מספק?
שולי נזר
אני חושבת שהניטור שמתבצע היום הוא מספק. אנחנו מנטרים בשלושה מעגלים. יש ניטור אינטנסיבי בחוף, שאנחנו הולכים להגביר אותו.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
את בטח מכירה את הטענות שכשקורה משהו פתאום תחנה זאת לא עובדת, תחנה זאת לא עובדת.
שולי נזר
בדקנו גם את זה. המצב הכי גרוע היה בתקלה שבה שלוש תחנות פעלו.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מתוך?
שולי נזר
חמש. לא היה מצב שלא היה ניטור, או מצב שהייתה תחנת ניטור אחת. היו תקלות מסוגים שונים – מנפילת מתח, עד בעיות אחרות בתחנות. לא היה מצב שלא היה ניטור. מעגל שני זה המעגל על הגדר. הניטור על הגדר לא ימדוד את מה שיוצא מהלפיד. זה כמו שתחנות הניטור שנמצאות על גדר תחנת הכוח בחדרה לא מודדות את מה שנפלט מהארובה. תחנת הניטור הסביבתית בגדר, ובעתיד גם תחנת הניטור שדרש האיגוד, תמדוד דליפות בעיקר. כשעשינו שם דיגומים ראינו שהריכוזים שם היו נמוכים. הם עומדים בתקן מחמיר, לכן דליפות אין, ואם יש, הן עומדות בתקנים. אנחנו גם דורשים ניטור במקור עצמו. המקור עצמו זה הארובות. בלפיד לא ניתן למדוד את הזיהום, לכן מודדים מדדים תפעוליים. רק לאחרונה נובל עמדו בדרישה שלנו והשלימו את החיבור של המצלמה למוקד שלנו. יש מעגלי ניטור מספקים. יחד עם זאת, יש הפרות של ההיתר. התחקירים שביקשנו, ובייחוד התחקיר של האירוע שהיה ב-11 בפברואר, מעלים חשש להפרות.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מה המקור שלהן?
שולי נזר
לא הייתי רוצה להיכנס פה לפרטים.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
למה?
שולי נזר
אנחנו מכינים כרגע את ההתראות לעיצומים, אנחנו בודקים את כל הנתונים.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
האם אנחנו בשלב של התראות או שניתנו קנסות?
שולי נזר
הוצאנו התראה אחת על אי העברת נתוני מצלמת הווידאו של הלפיד ב-21.4. כשנובל תגיש את עמדתה, אנחנו נבחן את זה בצורה שקולה.
משה ארבל (ש"ס)
האם גברתי תוכל לתת לוחות זמנים לוועדה?
היו"ר מיקי חיימוביץ'
האם הושתו איזה שהן קנסות על נובל אנרג'י?
שולי נזר
כן. תהליך הוצאת קנסות הוא תהליך שיש בו שלבים. השלב הראשון הוא כוונה להטלת עיצום. כוונה להטלת עיצום על אי חיבור המצלמה יצאה. אנחנו שוקלים להוציא הודעה על כוונה להטלת עיצום בגין חריגות נוספות בהיתר. אנחנו עוברים על כל התחקירים, בודקים את הדברים לעומק. אני מעריכה שבשבועות הקרובים זה ייצא. יש חשש להפרות שנוגעות לפליטה של גזים לאטמוספרה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אני אשמח גם לשמוע ממך, שולי, על הדיאלוג שלך מול נובל. אני יודעת שבמהלך הזמן הזה היו סירובים שלהם לגבי שיתופי פעולה. האם את מרגישה שאת מקבלת מהם את כל הנתונים שאת צריכה? האם את מקבלת מהם את שיתוף הפעולה שאת מצפה מגוף כזה?
שולי נזר
העובדה שהוצאנו עיצומים מדברת בפני עצמה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
את כל הזמן אומרת שהוצאתם עיצומים, אבל תכל'ס עוד לא הושתו קנסות, זה הכל בתהליך.
שולי נזר
בוודאי, זה הכל בתהליך, אבל ברגע שהוצאנו כוונה להטלת עיצום זה כבר התחלת תהליך אכיפה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מה גודל העיצומים? על פי מה הם נקבעים?
שולי נזר
מיליונים. תהליך הוצאת העיצום מתחיל בבחינה שלנו את חומר הראיות, העברה להתייחסות הגורם שעליו מוטל העיצום, ואז החלטה על גובה העיצום.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
את עדיין משרטטת איזו שהיא תמונת מצב שלאורך זמן מסוים לא הייתה לכם יכולת ראייה בתוך האסדה.
שולי נזר
מדויק. הדרישה שלנו לקבל חיבור של מכשירי הניטור למשרד היא לא רק מאסדת לוויתן. עשרות מפעלים מעבירים אלינו את המידע ממכשירי הניטור, וזה כדי שנוכל לתת לציבור מידע שקוף וברור מה נפלט. אנחנו מפרסמים את הדברים באתר האינטרנט שלנו. נובל שגו בנושא הזה, הם בחרו לעכב את החיבור של המצלמה - דבר שפגע ביכולת שלנו לתת מידע. הציבור מוטרד ופונה אלינו. כשאנחנו לא רואים מה קורה, כשאנחנו לא יודעים האם יש הדלקת לפיד, האם הדלקת הלפיד נעשתה על פי ההוראות, אנחנו לא יכולים לתת מידע לציבור. האינטרס של נובל היה להעביר אלינו את המידע, כדי שנוכל לתת מידע לציבור שמודאג.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
האם את יכולה להגיד שזה השתנה? האם היום אתם כבר מחוברים?
שולי נזר
כן.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אם יידלק היום שוב פעם הלפיד, את תדעי על זה בזמן אמת?
שולי נזר
בזמן אמת. המוקד שלנו עובד, יש לנו כוננים, אנחנו יודעים מה קורה.
רן עמיר
אנחנו מלווים את פרויקט לוויתן החל משלבי התכנון שלו, שזה תמ"א 37ח', דרך ההקמה, דרך הרגליים, דרך כל ההיתרים ורישיונות המתקן. למתקן אסדת לוויתן, שהוא מתקן טיפול בגז על כל היבטיו, יש היתר פליטה לאוויר, יש היתר הזרמה לים, יש רישיון עסק, יש היתר רעלים, יש תכנית חירום למצב של שפך שמן לים, ויש תכנית ניטור לסביבה הימית, לא רק למה שקורה באוויר ובאוכלוסייה. הצוות שלנו, שהוא צוות פיקוח, עולה לאסדה. גם לאניית קידוח שנמצאת 130 קילומטר מפה אנחנו מגיעים. הצוות שלנו מבצע ביקורת של כל אותם היתרים ורישיונות. אנחנו מתייחסים לאסדת לוויתן בחשדנות ובדאגה כמו לכל מתקן אחר בים. אמנם זה מתקן עם פוטנציאל לא קטן לזיהום סביבה, אבל יש מתקנים אחרים עם פוטנציאל לחומרת פגיעה הרבה יותר גדולה בסדרי גדול.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
זה לא אמור להרגיע אותנו.
רן עמיר
הפיקוח על אסדת לוויתן העלה לא מעט תקלות. לפחות לגבי אירוע אחד או סדרת אירועים אחת נקראה נובל אנרג'י לשימוע אצלנו ביחידה. בעקבות אותו שימוע החלטנו להטיל עיצום כספי על הפרות של היתר ההזרמה לים. זה הוזכר כאחת הסנקציות שננקטו. יש שני עיצומים כספיים שנמצאים בשלבים כאלה ואחרים של הכנה על הפרות של היתר הפליטה לאוויר. האסדה הזאת והמתקן הזה נמצאים בפוקוס שלנו בנושא של פיקוח ובנושא של אכיפה. אנחנו לא עוברים לסדר היום על שום דבר. אין שום אירוע שעובר ולא מתוחקר או נבדק על ידנו. אנחנו פועלים כשנמצאות הפרות. אנחנו לא מזהים שום החמרה בשום פרמטר - לא בסביבה הימית, לא באוויר. גם הסביבה הימית נמצאת תקינה, גם הסביבה של האוכלוסייה שנמצאת 10 קילומטר מאותו מתקן נמצאת תקינה. הניטור הימי זה סט שלם של בדיקות שנובל אנרג'י מחויבת לבצע סביב המתקן.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
שמתייחסות למים עצמם?
רן עמיר
לאיכות המים, לחי שנמצא במים, לקרקעית, לאורך הצנרת. יש פה סט שלם של בדיקות שהם מחויבים לבצע לפי ההנחיות שלנו. כשהם מדווחים אלינו אנחנו בודקים, ולפי זה מפיקים את המסקנות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מה מוסכם בינינו? מוסכם שהגז חשוב למדינת ישראל בפן הכלכלי ובפן הגאו-פוליטי, כשברור לכולנו שגז זה יותר טוב מפחם. דבר שני שמוסכם על כולנו - שאנחנו צריכים לשאוף שהדבר הזה לא יפגע באיכות הסביבה, באיכות החיים שלנו, כי בסופו של דבר איכות הסביבה זה איכות החיים. השאלה מה אנחנו עושים. אני לא מסכימה עם הגישה הקיצונית של לסגור הכל. אפשר גם להגיד שאם אנחנו רוצים להילחם בתאונות דרכים - שלא ניסע ברכב, ואם אנחנו רוצים להילחם בקורונה - שנסגור את כולם בבתים. ברור שנובל אנרג'י חייבים לעמוד בכל הדרישות ולשתף פעולה באופן מלא עם גורמי האכיפה והפיקוח, עם משרד האנרגיה ועם המשרד להגנת הסביבה, אבל מצד שני, לא צריך לנקוט בגישה קיצונית ודורסנית מידי. בדבר הכי בטוח קורות תקלות. אף אחד לא חשב שהדבר הזה בחיפה ייפול, אבל הוא נפל. אנחנו חייבים להתייחס לזה בצורה שקולה, אנחנו חייבים להבין שתקלות יכולות לקרות. אם תקלות קורות, צריך לתת להן טיפול מיטיבי ולדאוג שיהיו כמה שפחות. האינטרס שלנו הוא א', שיהיה לנו גז, וב', שאנחנו כתושבים ואזרחים לא ניפגע סביבתית. מילת המפתח היא לשמור על איזון בין הצד הכלכלי והטכנולוגי לבין השמירה על איכות הסביבה. אני ממש לא מסכימה עם הגישה של לסגור, של לשים את המנעול.
רן עמיר
אני אתייחס לעניין של שפך נפט ושפך קונדנסט מאסדת לוויתן. כאשר מוקם מתקן כזה, אנחנו דורשים ממנו להכין תכנית חירום מפעלית לטיפול בזיהום ים בשמן, שזה חלק, שזה מרכיב מהתכנית הלאומית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום ים בשמן.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
האם נעשה תרגיל חירום כזה?
רן עמיר
בוודאי. נובל אנרג'י נערכה בזמן הקמת תמר. היא הרחיבה את ההערכות שלה כשהוקם לוויתן. היא נדרשת במסגרת התכנית להחזיק ציוד לחימה בזיהום ים בשמן, היא נדרשת להחזיק ספינות, כוח אדם, והיא נדרשת, כמו שאמרת כרגע נכון, לתרגל.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אם חס וחלילה יקרה אירוע כזה, אנחנו סומכים על נובל אנרג'י שיתפעלו את ההצלה של הים שלנו?
רן עמיר
אנחנו סומכים על כולם ביחד.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מי עוד?
רן עמיר
יש תכנית חירום לאומית. כשיש אירוע, המפעיל שאצלו בבית קרה האירוע מחויב להגיב מיד. פה מדובר על לוחות זמנים מאוד מהירים. אם הוא לא מצליח, הוא מחויב גם להודיע. אנחנו תמיד נמצאים שם. אנחנו יודעים להפעיל גופים נוספים, כמו קצא"א, חברת חשמל, נמלים, קבלנים פרטיים.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
האם נערך תרגול פיזי בשטח של שפך נפט מאז שהוקמה האסדה והחל התפעול שלה?
רן עמיר
מספר פעמים. גם בים, על ידי כלים של נובל אנרג'י יחד איתנו ויחד עם גורמים נוספים, וגם בחופים.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
המפעילים הגדולים ליד מתקן חגית הם חלק מאותו מערך של פליטת נוזלים?
רן עמיר
כן. המכלים בחגית הם אותם מכלי חירום לקליטת קונדנסט.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
האם בעקבות התרגול הזה אתה יכול להגיד בשקט שאנחנו מוכנים לתרחיש כזה?
רן עמיר
אני לא יכול אף פעם להגיד שום דבר בשקט, אני תמיד מודאג. אני צריך לדאוג שאכן חברת נובל אנרג'י ואחרים יעשו את העבודה, יעשו את התרגול הזה לשביעות רצוננו. אחד ההתרגילים שלנו בקרוב יהיה תרגיל שיעשה סימולציה של שפיכת קונדנסט. נובל אנרג'י תעבוד בים, אנשי חוף הכרמל יעבדו בחוף, רשות הטבע והגנים תעבוד, אנחנו נעבוד, ויהיו גורמים נוספים.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אני רוצה לבקש שנעודכן לגבי תאריך התרגול הזה.
רן עמיר
בשמחה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
נובל אנרג'י טוענת שרוב התקלות הן יזומות.
אהוד אדירי
אני לא מכיר טענה כזאת.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
יש אירועים תחזוקתיים שכתוצאה מהם הופעל גם הלפיד.
אהוד אדירי
התקלות שדיברנו עליהן הן לא אירועים מתוכננים. אני לא חושב שנובל טוענת את זה. אולי היה מקרה אחד.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אולי המושג היותר נכון הוא תקלה תפעולית.
יוסי וירצבורגר
אם יש אירוע שבו יש צפי שהלפיד יופעל, חייבים לדווח 48 שעות קודם.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
האם אתם מקבלים את ההתראה הזאת תמיד?
יוסי וירצבורגר
אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה הייתה הפעלת לפיד מתוכננת. בנישוב היה צריך דיווח של 48 קודם. כשהם התכוננו להפעלת הטורבו אקספנדר, הם דיווחו לנו שיש צפי שבשבוע לאחר מכן זה צריך לקרות. הלפיד הופעל אז בגלל תקלה, לא בגלל המועד שהם תכננו. הם לא הספיקו לדווח על המועד, כי הייתה תקלה לפני כן.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מעדכנים אותי שב-31.5 הייתה איזו שהיא תקלה וקרב גרסאות על מה שקרה שם. אתם מכירים את הסוגיה הזאת?
אהוד אדירי
אין לנו קרבות גרסאות. אמרנו בצורה ברורה שהפעלת הלפיד הייתה בלתי מתוכננת. זה שתוכננה הפעלת לפיד ביום שלישי לא הופך את זאת שהייתה ביום ראשון למתוכננת.
יוסי וירצבורגר
התקלה של ה-31 במאי לא תוכננה.
יובל ארבל
לא הוזכר פה פורום לוויתן, שזו יוזמה של ארגוני הסביבה. הוקם לפני שנה פורום שיש בו נציגות לארגוני הסביבה, לנובל אנרג'י ולרשויות המדינה, שעוסק בפיקוח על הפעלת האסדה. הפורום הזה מתכנס מעט מידי. התשובות שאנחנו מקבלים בפורום הן חלקיות.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
כמה דיונים של פורום לוויתן היו עד עכשיו?
יובל ארבל
עד היום היו ארבעה דיונים. הפורום התחיל בדיונים במהלך הבנייה של האסדה, כשהדיון האחרון היה לפני חודש. סיכום הדיון עוד לא הופץ. אף אחד מהשותפים בו, חוץ ממני, לא הגיע לסיכום הדיון הטוב שהפיץ משרד האנרגיה. עלתה בקשה בדיון לקבל פירוט יותר מלא לגבי כל נושא הרעד שהיה במהלך הוויברציות שהיו במערכת הצנרת. מהנדס נובל אנרג'י הודיע שכנראה אנליזה כזאת בוצעה. לא הייתה תשובה ברורה. הוא אמר שהוא ייתן תשובה, אבל עד היום לא קיבלנו תשובה. לא קיבלנו אפילו סיכום מפורט. לא ברור לי אם הסיכום שנשלח הוא הסיכום, אם אני צריך להפיץ אותו הלאה. אני מחויב להפיץ את הסיכומים האלה לכל שאר ארגוני הסביבה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
יוסי, הם יכולים להפיץ את זה?
יוסי וירצבורגר
הוא יכול להפיץ את זה. הוא צודק, הוא היחידי שהעיר. הייתה הערה קטנה של רשות הכבאות.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
בדרך כלל כשלא מעירים זה סוג של הסכמה.
יוסי וירצבורגר
היה חשוב לי להפיץ את זה עוד לפני הדיון.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
יובל, מה לפי דעתך התדירות המתבקשת של הפורום הזה?
יובל ארבל
אני חושב שהתדירות צריכה להיות כל שלושה חודשים, כי האנשים עסוקים, עובדים, הם לא יכולים להתפנות ליותר מזה. חייב להיות יותר דיווח, חייבת להיות יותר התכתבות, לא רק פגישות. צריך להיות יותר פינג פונג שמאפשר מתן מידע לציבור. אני חושב שהפורום הזה לא צריך לשבת רק על לוויתן, יש עוד מתקני הפקה בים מתוכננים וקיימים שאין עליהם שום פיקוח ציבורי. יש פיקוח של הממשלה, אבל זה לא שקוף. אנחנו לא יודעים מה קורה בתמר, אנחנו לא יודעים מה עם הנחת הצינור של כריש תנין. אני חושב שאותו פורום צריך להפוך למועצה ציבורית שמבקרת, מלווה את כל עבודות ההפקה של גז ונפט בים, שזו גם ההצעה שהגשנו למשרד האנרגיה לפני שנה וחצי. אני מקווה שלשם זה יתפתח.

אני מברך על זה שיש חברה חיצונית שתעשה חקירה, בדיקה של כל התקלות שהיו, אבל חשוב שיהיה גוף ציבורי שיבקר את אותה בדיקה, יקבל את השאלות, יקבל את מה שצריך לבדוק, יקבל אחר כך את התשובות ואת המסקנות. יכול להיות שאותו גוף לא יראה כל פרט ופרט הנדסי, אבל הוא חייב לקבל ראייה כוללת של הדברים, שזה לא המצב היום.

הנושא של ההזרמות לא פורסם עד עכשיו, למרות שהיטל ההזרמה מאפשר הזרמה במידה מסוימת. כמו שלא פורסמו הנתונים של הפליטות מתמר, כך גם נתוני ההזרמה מלוויתן לא פורסמו. אני מקווה שההתנהלות תהיה יותר שקופה ובטוחה בעתיד.
חיזקי סיבק
אסדת לוויתן, שיש כאלה שמסתכלים עליה חיובית, יש כאלה שמסתכלים עליה שלילית, היא עדיין מגה אירוע במדינת ישראל, לפחות ביחס אלינו ולגודל שלנו. אני חושב שאחד הדברים החשובים שצריכים לקרות זה איזה שהוא דיווח רבעוני אלייך, יושבת-ראש הוועדה, ודיווח לוועדה הנכבדה הזאת - לדווח על התקלות, לשקף את התחקור שלהן לציבור. למי שתומך באסדה אין מה להסתיר, כי הוא צריך להציג את הדברים לציבור. מי שמתנגד - צריך לדעת על מה. הדיווח הוא דיווח חשוב מאוד.

הנושא השני הוא נושא של עיסוק במרחב הימי. אני חושב שהוועדה חייבת להתעסק בהיבט של הפנים ובהיבט של איכות הסביבה במרחב הימי, היא חייבת לפתח דיון רחב מעבר לאסדת לוויתן. אני חושב שאפשר לבנות איזה שהוא פורמט לדיווח תקופתי שמרכז את התקלות, את התחקור שלהן ואת המסקנות.
בנימין זומר
אני רוצה לחזור על ההזמנה ששלחתי אלייך, גברתי היושבת-ראש, ולחברי הוועדה לבקר באסדה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אני אציע לחברי הוועדה. נשיב לכם בקרוב.
בנימין זומר
אנחנו חושבים שחשוב לראות ולהבין. שמענו היום מהמשרד להגנת הסביבה, ממשרד האנרגיה ומאסיף שלא הייתה פה חריגה באיכות האוויר. אנחנו מתנהלים בישראל מ-1998 באחריות סביבתית ובשמירה על בטיחות באספקה. בשיתוף עם המדינה הובלנו למהפכה סביבתית. לא רק שהבאנו תעשייה חדשה, גם הובלנו מהפכה סביבתית.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
ראינו את תשדירי השירות שלכם כל ערב בטלוויזיה - פרויקט לאומי נפלא, נהדר. אני אשמח אם תתייחס לכמות התקלות הבלתי מתקבלת על הדעת של האסדה מאז שהחלה לפעול.
בנימין זומר
אנחנו לא שבעי רצון מכמות התקלות. אנחנו עובדים כדי לשפר ולהפחית. אין לנו את ההתקן היבשתי, הכל נעשה בלב ים. אנחנו עומדים בתוך המעטפת המקובלת של סגירות או אירועים. אנחנו בקשר עם משרדי הממשלה. גם עם משרד האנרגיה, גם עם המשרד להגנת הסביבה. אנחנו מברכים על הבקרה ועל הפיקוח. אנחנו בטוחים שהמשרדים יכולים להתגאות באסדה הזאת. נעבוד בשיתוף פעולה בשנים הבאות ובעשורים הבאים.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
האם אתה יכול להסביר לנו את כמות התקלות שגם הרגולטורים שלכם טוענים שהיא כמות בלתי מתקבלת על הדעת?
בנימין זומר
אנחנו רואים צמצום בכמות האירועים האלה. 70% מהאירועים קרו בשלושת החודשים הראשונים. אנחנו לא נחים על זרי דפנה, אנחנו עושים את כל הבדיקות כדי לצמצם כמה שניתן. אנחנו עומדים בכל הנהלים השונים. יוסי הזכיר שהיה משהו בתקופת הקורונה. לא קשור לתקופת הקורונה, נהלי הדיווח השתנו. עמדנו ונמשיך לעמוד בנהלי הדיווח ובדרישות של המשרדים השונים.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
תודה רבה. ניתן לכם תשובה בקרוב מאוד לגבי הסיור באסדה.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
מתי בחדרה יפסיקו לעבוד עם פחם?
אהוד אדירי
לפני כמה שנים המשק עבד עם 60% פחם ו-40% גז. הגענו למצב שאנחנו היום ב-70% גז ו-30% פחם. אנחנו רוצים להיות בתוך עשור במקום של 70% גז ו-30% מתחדשות. בחדרה יש שש יחידות ייצור בגז. ארבע מתוכן הן יותר ישנות ויותר מזהמות. התחייבנו לסגור אותן בשנת 2022. עד שנסגור אותן לחלוטין אנחנו מפחיתים בהן פעילות. החברה מחויבת להפחית בהן פעילות. בכל יחידות הפחם בישראל, שאלו השתיים החדשות בחדרה ועוד ארבע יחידות באשקלון, מתכוונים עד סוף שנת 2025 להפסיק את השימוש השוטף בפחם, הן יעברו לעבוד בגז.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
מה השימוש בגז עשה לאוויר במדינת ישראל?
שולי נזר
הוא עשה רק טוב. מזהמים כמו גופרית דו חמצנית שהיית מריח כשהיית נוסע בחיפה או בחדרה, שהוא מזהם מאוד מסוכן לבריאות, ירדו בעשרות אחוזים. יחד עם זאת, יש לנו עדיין בעיות של זיהום אוויר שצריך לפתור. הבעיות נובעות בגלל הפיתוח, בגלל העלייה ברמת החיים, בגלל התחבורה והתעשייה. הגז הטבעי הוא עדיין דלק פוסילי, רק הוא מזהם פחות, סביב ה-30% עד 50% פחות. צריך לזכור שהביקושים לחשמל עולים, כך שסך הזיהום כן צפוי לגדול.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
יש נתונים לגבי פליטות גז מתאן מכל הייצור של הגז? אנחנו יודעים שמתאן הוא גז חממה שמשפיע יותר מאשר פחמן דו-חמצני.
שולי נזר
זה נושא שאנחנו עובדים עליו. יש לנו פערי עבודה בנושא הזה. זה נכון, מתאן ידוע כמקור פליטה משמעותי ברגע שמתחילים לעסוק בגז. בעיקר פליטה מצנרת, מקידוחים. אין לי פה כרגע מידע, אבל המשרד עובד על זה.
אהוד אדירי
פליטת המזהמים בייצור חשמל ירדה ויורדת בשיעור דרמטי. כמו שציינה שולי, בארבע השנים האחרונות המזהמים המקומיים מייצור חשמל פחתו ב-50%. התכנית שלנו עד שנת 2025 תביא לצמצום של למעלה מ-90%, 92% בזיהום האוויר מייצור חשמל. אם היו מצליחים לעשות את זה בעוד איזה שהוא סקטור במדינת ישראל, מדינת ישראל הייתה מדינה מאוד מאוד נקייה. האתגר הבא, שהוא מאוד מאוד חשוב, זה להעביר את התחבורה לחשמל, כי אז אותו פקטור משמעותי יחול גם על התחבורה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אני מזמינה אתכם לבוא איתי לאגף התקציבים במשרד האוצר בעניין הזה.
אהוד אדירי
אני אשמח. העניין של גזי חממה חשוב מאוד. שם הגז הטבעי מצמצם, רק לא דרמטית כמו בזיהום אוויר. בין 2014 ל-2025 אנחנו מתכוונים להפחית לפחות 32% מפליטות ה-CO2. אם אתה מתקנן את זה לנפש, זה למעלה מ-50% מפליטות ה-CO2 בייצור חשמל. לגבי מתאן, שהוא באמת גז חממה, אנחנו עושים על זה עבודה שנשמח לחלוק.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
עוד כמה זמן תהיה העבודה?
אהוד אדירי
זה בתכנית העבודה שלנו של השנה. אנחנו מנסים להעריך עד כמה שניתן את פליטות המתאן שנגרמות מתעשיית הגז בישראל.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אני אשמח לקבל את הנתונים האלה בהקדם. האם זה נכון שאין מדען ראשי למשרד האנרגיה?
אהוד אדירי
יש מדען ראשי בפועל. המדענית הראשית של המשרד פרשה לפני כשנה וחצי. יש אדם שנושא במשרה הזאת כממלא מקום, בן אדם רציני ואחראי עם הרבה ניסיון.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אני יודעת שגם למשרד להגנת הסביבה אין מדען ראשי כבר הרבה מאוד זמן.

אדוני המנכ"ל, האם אתם שוקלים, לאור ריבוי התקלות באסדת לוויתן, לעצור את פעילותה עד שנקבל את אותו דוח של אותה חברה בינלאומית?
אהוד אדירי
אנחנו לא שוקלים לעצור. אני לא שמעתי קריאה כזאת מאף אחד, להוציא אולי את מי שקרא לא להקים אותה מלכתחילה ושלח את כל תושבי האזור לתל-אביב. המשמעות של סגירה על המשק הישראלי ועל הסביבה בישראל תהיה שלילית. אם אנחנו נזהה כתוצאה מהבדיקה או מכל דבר אחר שיש צורך להפסיק את האסדה, אנחנו נפסיק את האסדה, יש לנו סמכות לעשות את זה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
יש לכם גם סמכות להחליף את מי שמתפעל את האסדה?
אהוד אדירי
האסדה הזאת הוקמה ופותחה בזמן קצר על ידי חברת נובל אנרג'י. אין לנו סמכות לקחת נכס שהוא לא שלנו ולהחליט שהוא שלנו. ודאי שיש לנו סמכות להפסיק פעולה, ודאי שיש לנו סמכות לקחת רישיון. יש לנו סמכויות לעשות הרבה מאוד דברים. אנחנו מסתכלים על מה טוב לציבור במדינת ישראל. כן נקטנו פעולות שהמשמעות שלהן הייתה הגבלה של הפקה באסדה. אנחנו לא שמחים לעשות את זה, אבל עשינו את זה כשחשבנו שיש צורך. אם נגיע למקום שבו תוצאות הבדיקה יגידו שיש צורך לעשות באסדה איזו שהיא פעולה שמחייבת את עצירת האסדה, אנחנו נעשה את זה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מה העמדה שלך לגבי הקמה של איזו שהיא ועדת בדיקה ממשלתית משותפת לכם ולמשרד להגנת הסביבה - אולי גם להוסיף לזה מומחים מהאקדמיה - כדי לבחון את הסיבות שגרמו לכל אותן תקלות חוזרות ונשנות שאנחנו שומעים עליהן?
אהוד אדירי
אני חושב שבסוף האחריות על הבטיחות והתפעול התקין של האסדה מוטלת על משרד האנרגיה. בהיבטים מסוימים היא מוטלת על המשרד להגנת הסביבה. במסגרת האחריות אנחנו עושים תהליכי בדיקה רציניים ומשמעותיים, לכן אני לא חושב שיש מקום להקים איזו שהיא ועדת בדיקה. אנחנו בתוך תהליך. אנחנו עושים תהליך מקצועי של שיפור ולימוד. צריך להבין שיש איזה שהוא תווך של פערי מידע בין מה שאנחנו נקבל לבין מה שיעבור לציבור, וזה לא כדי להסתיר שום דבר שקשור לחומרת הממצאים או לטיבם. יש כאן חברה שמחויבת להעביר לנו את כל הנתונים. חלק מהנתונים יכולים להיות נתונים טכניים, חלק יכולים להיות עסקיים, חלק יכולים להיות סודות מסחריים. יש כאן איזה שהוא תווך מסוים. אנחנו נעשה את המרב כדי שהתווך הזה יהיה ענייני ומצומצם. נובל הגישה בעבר לאיגוד ערים דוח שכולו היה מושחר. אחרי שעברנו על הדוח וביקשנו מנובל להוריד את ההשחרות, היא הורידה תשעים ומשהו אחוז מההשחרות. אנחנו לא נשתמש בהשחרות כדי להסתיר.
משה ארבל (ש"ס)
איזה סודות מסחריים יכולים להיות? הרי מדובר פה על אירוע שהוא טכני לחלוטין, אירוע של הפקת גז.
אהוד אדירי
העמדה שלי היא לפעול בשקיפות ולפתוח לציבור, אבל צריך לזכור שיש גם את הצד השני שאומר: רגע, איפה זה ייפסק. מה שאנחנו עושים היום בלוויתן לא קיים בשום מתקן אחר בישראל. לגבי שום מתקן אחר בישראל, כשקורית תקלה שאין לה שום השפעה על הסביבה, לא מופיע באתר של המשרד הממשלתי הסבר על אותה תקלה. אני לא אומר שאי אפשר לחשוף עוד נתונים. אנחנו נביא לפה חברה בינלאומית, נשתף את הציבור במסקנות.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מה לוחות הזמנים של אותה חברה בינלאומית?
אהוד אדירי
החברה מגיעה לכאן כבר בסוף השבוע הזה. האנשים יעלו על האסדה בתחילת השבוע. האסדה עצמה היא שטח מבודד כשלעצמו. לדעתי זה תהליך של שבועות ספורים. אני חושב שעד סוף יולי נסיים את זה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
שולי נזר, מה עמדתך לגבי הצורך של הקמה ועדה משותפת?
שולי נזר
אנחנו עובדים בתיאום עם משרד האנרגיה. האינטרס הציבורי הוא להביא את נקודות המבט של שנינו. תפעול לקוי משפיע על הסביבה, לכן יש קשר הדוק בין הסמכויות והדברים שאנחנו אמורים לפקח עליהם. אנחנו יכולים לעשות את זה באמצעות ועדה, אנחנו יכולים לעשות באמצעות עבודה משותפת.
אהוד אדירי
הקמנו פורום פתוח לציבור שיש בו נציגים של ארגונים סביבתיים, תושבי האזור, נציגים מהרשות הממונה על הנפט. הפורום הזה מתכנס פעם בכמה חודשים, מנסה לשתף ולשקף. זו לא הייתה חובה פורמאלית שלנו להקים את הפורום הזה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
נשמע שהיוזמה מבורכת ונכונה.
אהוד אדירי
אנחנו רוצים להיות פתוחים ושקופים לציבור, אבל יש לזה תמיד מגבלות. אנחנו משתדלים לעשות את המיטב ולהשתפר בזה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אני רוצה להודות לכל המשתתפים בדיון: לנציגי החברה האזרחית, הרשויות המקומיות, נציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה.

הוועדה רשמה לעצמה את הודעת נציגת המשרד להגנת הסביבה, שולי נזר, לפיה חברת נובל אנרג'י לא נענתה לדרישת המשרד להגנת הסביבה לספק לה נתוני ניטור ישירות מהאסדה. בנוסף, על הליך החקירה שניהל המשרד סביב סוגיה זו, וחקירה נוספת שמנהל המשרד אודות סוגיית החומרים שנפלטים לאוויר.

הוועדה דורשת ממשרד האנרגיה פירוט של סוגי התקלות שהתרחשו עד כה באסדה - מספר התקלות, הסבר על כל תקלה, השלכות של התקלות האלו על זרימת הגז ועל המזהמים שנפלטו לאוויר. תוך כמה זמן תוכלו להמציא לנו את הנתונים האלה?
אהוד אדירי
עניין המזהמים שנפלטו לאוויר זה יותר הגנת הסביבה. אין שום ממצא על מזהמים שנפלטו.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
מתי תוכלו להעביר הסבר על התקלות וההשלכות?
אהוד אדירי
נעביר בתוך שבוע ימים.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
הוועדה רשמה לעצמה את ההסכמה של משרד האנרגיה להעביר לידי הוועדה את הדוח המסכם של הליך הבדיקה שתנהל חברה חיצונית.
אהוד אדירי
נעשה את המיטב, כדי שמה שנוציא לציבור יהיה קרוב עד כמה שניתן - -
היו"ר מיקי חיימוביץ'
הוועדה היא לא הציבור, הוועדה היא גוף שמפקח. אתה יכול להעביר לי ואז נחליט מה יפורסם ומה לא.
אהוד אדירי
כשהחברות מחויבות להעביר לי מידע, הן מחויבות להעביר לי כל מידע. אני צריך לראות מה אני יכול להעביר הלאה גם לגורם פרלמנטרי מפקח. יהיה פה דוח ברור ושקוף שיועבר.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אנחנו רואים את הכינוס של פורום לוויתן ככינוס חשוב וחיובי. אנחנו נשמח לקבל דיווחים על כך שהוא מתכנס באופן קבוע, בדחיפות גדולה יותר, ושהסיכומים מופצים לכל מי שצריך.
יוסי וירצבורגר
הסיכום ייצא ב-30 ביוני. ב-26 היה את הדיון. ב-27 הפצנו טיוטה של הפרוטוקול. ד"ר ארבל ורשות הכבאות העירו. אנחנו מתכנסים בפרק זמן סביר. הקורונה השביתה לנו את זה בהתחלה, אבל אז התכנסנו בזום. כל שלושה חודשים זה לא מעט מידי.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אני מבקשת שהוועדה תעודכן לגבי קיום תרגיל חופי מורכב ומשולב. אני חושבת שאחד הדברים החשובים ביותר בכל מה שקשור לגורמים מזהמים ולאסדת לוויתן בפרט, וזה גם מתייחס למה שקורה במפרץ חיפה, זה חוסר האמון של התושבים ושל הציבור. צריך לשקם את האמון הזה. חוסר אמון משקמים בשיתוף, בשיקוף, בהורדת הלהבות, ואני מקווה שגם אנחנו כאן בוועדה נסייע לעשות זאת. המטרה של כולנו היא לשמור על בריאות התושבים והסביבה שלנו. תודה רבה לכל הנוכחים.


הישיבה ננעלה בשעה 12:15.

קוד המקור של הנתונים