ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 27/05/2020

בחירת יו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



6
ועדת הפנים והגנת הסביבה
27/05/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 1
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, ד' בסיוון התש"ף (27 במאי 2020), שעה 19:45
סדר היום
בחירת יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה
נכחו
חברי הוועדה: מיקי חיימוביץ' – היו"ר
איתן גינזבורג – יו"ר ועדת הכנסת
ע'דיר כמאל מריח
חברי הכנסת
יעקב אשר
צבי האוזר
עידן רול
אלעזר שטרן
רם שפע
מוזמנים
שר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור
עידו בן יצחק
גלעד קרן
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
הדר אביב


בחירת יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה
איתן גינזבורג (יו"ר ועדת הכנסת)
חברי הכנסת, אני מתכבד לפתוח את ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ויש לי כבוד גדול להציע לוועדה לבחור את היושבת-ראש שתכהן כאן כיושבת-ראש הוועדה. בהתאם להוראות סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת, ועדת הכנסת צריכה להמליץ על יושב-ראש הוועדה; ועדת הכנסת המליצה על חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' לכהן כיושבת-ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה, וזה נראה לי הדבר הכי טבעי והכי נכון שיכול להיות, שאת, כמי שהנושא הזה כל כך בוער בעצמותייך והחלטת להקדיש בעצם את כל חייך לתפקיד - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
לנושא, לנושא. לא לתפקיד.
איתן גינזבורג (יו"ר ועדת הכנסת)
נכון, נכון. לנושא. סליחה, לנושא. לתחום, לתחומים הרבים. וכמי שמגיע מהרשות המקומית, וביליתי פה הרבה מאוד בחדר הזה, אני יודע איזה אתגרים ואיזה עניין יש במקום הזה. ואני מאחל לך הרבה מאוד הצלחה. אבל לפני זה נעלה את זה להצבעה ואז נמשיך בברכות.

מי בעד בחירתה של חברת הכנסת חיימוביץ' ליושבת-ראש?

הצבעה

בעד – 4
אושרה.
איתן גינזבורג (יו"ר ועדת הכנסת)
יש מתנגדים? אין נמנעים. אני מודיע על בחירתך ליושבת-ראש הוועדה. בהצלחה רבה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
תודה רבה.
איתן גינזבורג (יו"ר ועדת הכנסת)
אני מציע שיושב-ראש הכנסת יאמר כמה דברים. אבל לפני כן, אדוני, נעביר לה את פטיש ניהול הישיבה. מעכשיו זה עלייך.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
תודה רבה.
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
קודם כל, מיקי, ברכות. כבר הספקתי להגיד לך שאני מעריך שהוועדה תשנה את שמה לוועדה להגנת הסביבה והפנים. ואני מניח שנראה פה דגש על נושאים שהם מאוד מאוד חשובים ולא תמיד קיבלו את הבמה המרכזית שהיו צריכים לקבל, ואני בטוח שתטביעי פה חותם אמיתי בדבר שהוא ליבת הסיבה שבגללה באת לחיים הציבוריים. כך שאני בטוח שהוועדה הזאת תהיה מוקד מאוד מאוד משמעותי גם להעלאה של סוגיות שמשפיעות על החיים של כל אחת ואחד מאתנו, וגם מוקד של עשייה ודחיפה של דברים בתחומים שאולי לא תמיד היו בקדמת הבמה ובקדמת סדרי העדיפויות. וכמובן, טוב לדעת שיש פה עוד מאחז שנכבש על ידי אוהדי הפועל - - -
היו"ר מיקי חיימוביץ'
הנה, באתי עם אדום במיוחד.
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
בדיוק. אני ניסיתי גם כמיטב יכולתי - - -
איתן גינזבורג (יו"ר ועדת הכנסת)
בזוויות מסוימות העניבה שלך - - -
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
אני יכול לאחל לך הרבה הצלחה ויאללה הפועל.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
תודה רבה. אני רוצה להודות לך, אדוני היושב-ראש, על זה שבאת וכיבדת אותי באופן אישי במעמד הזה. ותודה רבה לכל חברי הכנסת שנשארו כאן עד מאוחר, זה גם כן מכבד אותי.

אני חייבת להודות שאני מאוד מתרגשת, לא חשבתי שזה יהיה עד כדי כך, אבל זה באמת מעמד מיוחד מבחינתי. אני לא אשא את כל דברי הפתיחה שלי של הכניסה לתפקיד כי הם קצת יותר ארוכים והם כוללים את האני מאמין שלי ואת התוכניות, ואנחנו נעשה את זה ביום שני בדיון הראשון של הוועדה.

אני רק אגיד כאן בהזדמנות הזאת שאני רואה בזה זכות עצומה ואחריות ענקית לעמוד בראשות ועדת הפנים והגנת הסביבה. בשבועיים האחרונים כשנפגשתי עם הצוות המובחר והגדול והמקסים ורב הידע של הוועדה הזו, למדתי והבנתי עד כמה הוועדה הזאת עצומה ומוטת הכנפיים שלה כל כך גדולה.

יהיו לנו המון המון נושאים לעסוק בהם. אני נכנסת לתפקיד הזה בענווה גדולה, אני מבטיחה למלא אותו במחויבות, בשקיפות, בתחושת שליחות, לטובת כלל הציבור הישראלי. ואני מקווה להוביל דרך כאן תהליכי חקיקה חשובים, העלאת מודעות חשובה לנושאים שבשבילם אני קמה בבוקר.

לסיום אני רוצה לברך את חברי הוועדה, את מי שכאן שימשיך איתי לאורך הדרך, ואלה שבאו במיוחד לכאן. אני מצפה מאוד לעבודה משותפת, ואנחנו נתראה ביום שני כי מחכה לנו עבודה רבה מאוד. תודה רבה.
איתן גינזבורג (יו"ר ועדת הכנסת)
השר שוסטר הגיע במיוחד.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר
כרגע הודעתי לעולם כולו שקרה הדבר הנכון. זה מדהים, ההתאמה הזאת, פחות או יותר כמו שאני מרגיש בתפקיד שלי. אני חושב שהעולם מחכה לשינוי הזה. וכן, גם אני יכול להצטרף לדברי יושב-ראש הכנסת – יישר כוח לפועלת שתשפר לנו את העולם. אני באופן אישי, בתפקיד שלי, מתכוון לשתף פעולה ולהוביל גם את מי שקשה לו יותר במשעולים הנכונים כדי להבטיח שגם לנינים שלנו יהיה מרחב מספיק לעשות את הטעויות שלהם. בהצלחה, מיקי.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
אני יודעת שאתה תהיה שותף נאמן. תודה.

ע'דיר, בבקשה.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם)
ברכות, מברוכ, יקירתי. ההתרגשות שלך ניכרת וזה ממחיש לכולנו עד כמה את במקום הנכון, כי את חיה את זה, נושמת את זה, וזה יהיה תענוג גדול שנשתף פעולה, כי מהיום הראשון שתינו מדברות על הדברים שאנחנו רוצות ליישם, וזאת תהיה זכות גדולה לעבוד בשיתוף פעולה יחד עם כל החבר'ה מכלל הסיעות כי יש כל כך הרבה נושאים שעל הפרק. ויאללה, קדימה, כולנו איתך.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
תודה רבה.

חבר הכנסת יעקב אשר, בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
סליחה על האיחור. אדוני היושב-ראש וגברתי הי ושבת-ראש, אדוני השר, שתהיה לך הצלחה בתפקידך, וליושב-ראש הכנסת כבר איחלנו.

אני בטוח שכשאת מסתכלת על שם הוועדה, אז איכות הסביבה מנצנץ לך יותר מהפנים. אז אני, בתור ראש עיר לשעבר ובתור חבר פעיל מאוד בוועדת הפנים כאן בקדנציות האחרונות, מנסה לנצנץ לך גם את החלק הזה, לא על חשבון החלק השני. הכול צריך תמיד לחיות ביחד, וזה היופי של הדברים אם יודעים לעשות אותם נכון, לא שאחד יהרוג את השני, אלא אחד יבנה את השני.

יש לך תפקיד מאוד מאוד חשוב שמשפיע באופן ישיר על כל אזרחי ישראל, אבל ביום-יום, לא בדברים שהם יכולים לפגוש אחת להרבה זמן, אלא ביום-יום.

אני חושב שחשוב מאוד לשמור על הרשויות המקומיות, לתת להן את העצמאות שלהן בהרבה דברים, ובדברים מסוימים כמובן גם להסתכל בהסתכלות הכללית, והרבה מאוד לחזק אותן ולשקם אותן, את אלה שצריכות, והן יבואו אלייך הרבה לוועדה, אותן רשויות שזקוקות לעזרה כזו או אחרת. ואפשר לשקם. אם אני יכול לדבר על העיר בני ברק שכבר מאז התקופה שלי, בלי עין הרע, מאוזנת בתקציבה, עבדה מול משרד הפנים בתוכנית הבראה גדולה.

ואני רוצה לומר דבר אחד נוסף, שהתכנון שהוא חלק גדול מאוד מהעניין כאן, תכנון זה לא רק אדריכלות. תכנון זה רווחה וזה חינוך, וזה תרבות וזה תחבורה, זה הכול. זה באמת הכול, אני אומר לך את זה מניסיון אישי. אני מאחל לך הצלחה גדולה. אני אהיה פה חדר לידך. אם תצטרכי עזרה, את יכולה ללחוץ על הלחצן.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
ותכנון יכול גם להיות ירוק, ואנחנו נשאף לזה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לפעמים ירוק בהיר, לפעמים ירוק כהה. תלוי. בהצלחה רבה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
חבר הכנסת אלעזר שטרן, בבקשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
יריב הוא אולי היחיד שזוכר את מה שאנחנו לא ידענו. פעם היה פה בכנסת תפקיד שקראו לו: נציב הדורות הבאים.
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
אני באמת זוכר כי אני העברתי את החוק שביטל אותו, ביחד עם משה גפני.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
אז רציתי לומר שבשביל המצפון של יריב, אם יש לו, אז אין לי ספק שאת בראש הוועדה הזאת – ואני חושב שבגלל זה יריב היה בעד לבטל את זה אולי. אני אומר את זה עכשיו לא בציניות או בצחוק. זאת אומרת, אני חושב שלך בראש הוועדה הזאת יש את עיקר המרכיבים שהיה צריך לדאוג להם נציב הדורות הבאים; גם מה שחבר הכנסת אשר אמר – התכנון האורבני, גם אותו כמובן צריך להביא בחשבון את הדורות הבאים, אבל על אחת כמה וכמה כל הסוגיות של הגנת הסביבה ואיכות הסביבה. את זה אנחנו באמת עושים בשביל הדורות הבאים. אז מה שנקרא, לטובת כולנו, שיהיה בהצלחה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
תודה רבה.
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
זו ההוכחה שלא צריך את הנציב.
אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם)
ידעתי.
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
אני אומר את זה באמת. אני חושב שחברי הכנסת לא צריכים נציב מעליהם. אנחנו לא פחות ואף יותר מכל אחד אחד יודעים לראות ולדאוג לדורות הבאים ולדברים שצריך לעשות גם לטווח ארוך. זאת הנחת העבודה לפחות שלי. ואני חושב שזאת הנחת העבודה שחייבת להיות בדמוקרטיה, בשביל זה בוחרים אותנו.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
חבר הכנסת צביקה האוזר.
צבי האוזר (תל"ם)
קודם כל, בתור שכן, וגם בתור חבר למה שאנחנו מכנים המסייעת. יש פה ארבעה נכון לרגע זה מכחול לבן שנשארו מאחור, מסייעת. כל השאר רצו קדימה. אז זה גם - - - קצת מההתרגשות שלך.
קריאה
שוסטר, נזמין אותך מדי פעם גם. אל תדאג.
קריאה
בתור מ"מ מרגמות - - -
שר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר
אני מ"מ מרגמות. אל תעליב.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
ז'רגון צבאי זה בוועדות האחרות. אנחנו פה נהיה רוב נשי. לא רוב, אבל יש לנו בכל זאת נציגות נשית שנכניס פה - - -
צבי האוזר (תל"ם)
אז מיקי, זה הרגע האופטימלי להסתכל רגע 500 ימים לאחור, תראי איפה התחלת, תראי 500 יום והנה את כאן. זה השינוי הדרמטי. אני ראיתי את הרצינות שלך, את הדבקות במשימה, את האמונה, את הלהט כשלא היית אחראית על כלום. ועכשיו לקחת את זה קדימה, אז נדמה לי שזכית בגדול לגעת ולהיות במקום שבו את יכולה לשנות מציאות לטובה, על אמת, בגדול, בענק. אין ספק שזה מרגש וזה חשוב.

וכשאני חושב מה יהיה תחת הידיים שלך, תחת הפטיש הזה, אז אני נורא שמח שאני אחראי רק על החוץ, לא על הפנים, כי זה נראה לי הרבה יותר מורכב, הרבה יותר מסובך. בהצלחה גדולה, ואיפה שאפשר לסייע - - -
היו"ר מיקי חיימוביץ'
המסייעת פה.
צבי האוזר (תל"ם)
חוץ וביטחון יסייעו לפנים, ויחד נוכל למשימה.
היו"ר מיקי חיימוביץ'
תודה רבה. ביום שני יהיה הדיון הראשון שלנו. אנחנו מסתכלים על המצב הנוכחי, על משבר הקורונה, ומסתכלים קדימה. מנסים להבין את ההשלכות הסביבתיות של המשבר הזה ואיך אנחנו מתעלים אותו ממשבר לשינוי ירוק. זה יהיה הדיון הראשון על סדר יום הוועדה, ביום שני בשעה 10:00.

תודה רבה לכם וחג שמח. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 20:00.

קוד המקור של הנתונים