ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 03/05/2020

המשבר במערכת החינוך והחשיבות בחזרה לפעילות בהתמודדות עם המשבר הכלכלי כתוצאה מנגיף הקורונה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



17
ועדת הכספים (זמנית)
03/05/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 40
מישיבת ועדת הכספים (זמנית)
יום ראשון, ט' באייר התש"ף (03 במאי 2020), שעה 10:40
סדר היום
המשבר במערכת החינוך והחשיבות בחזרה לפעילות בהתמודדות עם המשבר הכלכלי כתוצאה מנגיף הקורונה
נכחו
חברי הוועדה: עודד פורר – היו"ר
קטי קטרין שטרית
חברי הכנסת
ניר ברקת
יוסף ג'בארין
עומר ינקלביץ'
אורלי פרומן
אנדריי קוז'ינוב
מוזמנים
אינה זלצמן - סגנית בכירה מנהלת המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

דודי מזרחי - מנהל אגף בכיר תקציבים, משרד החינוך

אורלי ליימן עיני - רפרנט חינוך, משרד האוצר

אסף שירמן - מנהל תחום באגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

יפית יצחקי - אחות מערכת תחום סיעודי אפידמיולוגיה בפתח תקווה, משרד הבריאות

זאב גולדבלט - מנכ"ל הנהגת ההורים הארצית

חנן דגן - מנכ"ל איחוד גני הילדים

שלומי קסטרו - מנכ"ל, מועצת ארגוני הילדים והנוער

שי חג'ג' - יו"ר מרכז המועצות האזוריות

קרן איוס - יו"ר איגוד חיבה

מאיר אסרף - שדלן/ית, ראש לשכת הקשר של הסתדרות המורים בכנסת
מנהלת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



המשבר במערכת החינוך והחשיבות בחזרה לפעילות בהתמודדות עם המשבר הכלכלי כתוצאה מנגיף הקורונה
היו"ר עודד פורר
חברים, אני מחדש את הדיון. הנושא הוא המשבר במערכת החינוך והחשיבות בחזרה לפעילות בהתמודדות עם המשבר הכלכלי כתוצאה מנגיף הקורונה. האספקט של הדיון הזה הוא מהפן הכלכלי, מהפן הכלכלי שנוגע לחשיבות החזרה למערכת החינוך. אני לא אכנס לנושאים הפדגוגיים, לבעיות שיש בתוך מערכת החינוך, לעובדה שבתי הספר לא חוטאו כמו שצריך, לשאלה איך נפתח היום הזה, כי אני מניח שעוד ידברו על זה רבות. הבסיס הוא אסטרטגיית היציאה מהמשבר. דיברנו על זה שתשימו תכנית, שתראו איך זה קורה, שתראו את הקווים. אני יכול להגיד לכם שבמדינות אחרות בעולם המורים קיבלו את המערכת שבוע לפני החזרה ללימודים, הם קיבלו תכנית מסודרת, מתי ואיך. אצלנו עד אתמול בערב היו מורים שלא ידעו איפה הם משובצים ומתי, כולל תלמידים שלא ידעו איך הם יגיעו לבתי הספר ומתי, האם בית הספר יתחיל ב-08:00, האם יתחיל ב-09:00. כל המערכים היו בשליפה. ביום בו מערכת החינוך פסקה לפעול היה צריך לתכנן איך חוזרים חזרה. את הנושאים של ריחוק חברתי ידענו, את הנושא של המסכות הכרנו, את הנושא של חיטוי ידיים ידענו. התכנית הייתה צריכה להיות ברורה, כולל השלבים.

אי אפשר להחזיר את המשק לפעילות בלי השלב הראשון של הגיל הרך. יש מורים ומורות עם ילדים קטנים. איפה תישאר הילדה בת שלוש וחצי? אין אפשרות להכניס את סבא וסבתא, אין בייביסיטר. אף אחד גם לא רוצה שהילד יבוא למערכת החינוך. המערכת הייתה צריכה להחזיר באופן ברור את כולם. לא ראיתי שימוש בכל האמצעים העומדים לרשות משרד האוצר ומשרד החינוך כדי להחזיר את המערכת לפעילות מלאה. אם הצהרונים מושבתים, למה שלא תיקחו את צוות הצהרונים מ-08:00 בבוקר? למה לא לקחת את הסטודנטים ולהפעיל אותם? למה לא לקחת את כל הסטודנטים שלומדים הוראה? משרד האוצר היה יכול להקצות לזה כסף. זה שווה את ה-100, 200, 300 מיליון שקל. צריך היה לתת לכל מפעילי הצהרונים שכבר נמצאים, שהם כבר בזיכיון, שכבר עובדים מול הרשויות המקומיות. אפשר היה להפעיל אותם מ-08:00 בבוקר, לתת להם לקחת חלק במבצע הזה. אם היו נותנים לגוף אחד לתכנן את זה כמבצע ב-16 במרץ מיד כשהבנו שאנחנו נכנסים למשבר, תאמינו לי שזה היה נראה אחרת. אין לי ספק שרבים מההורים לא שלחו היום את הילדים שלהם למערכת החינוך. אין ביטחון במערכת, הציבור לא מאמין במערכת כשהוא רואה את הברדק הזה. הציבור גם לא יודע מה כן ומה לא. ביקשתי לדעת מתי מחזירים את הגיל הרך. כשאני אומר הגיל הרך, זה לא רק חינוך חובה מגיל שלוש, זה מגיל לידה. מה עושה מישהו עם תינוק בן שנה בבית, איך הוא יוצא לעבודה? אם דאגתם במפעלים חיוניים לנקודות האלו, אם דאגתם למסגרות, כך היה צריך לדאוג גם פה, כך היה צריך לדאוג שמתחילים קודם כל מהגיל הרך. אם מחר אני ארצה להחזיר את המשק לעבודה ולהורים אין מסגרות לילדים הקטנים, המשק לא יוכל לחזור לעבודה. מפה היה צריך להתחיל.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
מתחילים להיווצר גנים פיראטיים, כי הרשו עד שלוש משפחות שתתאגדנה.
היו"ר עודד פורר
אני מבקש ממשרד החינוך שיציגו לנו את ההיערכות של משרד החינוך ברמת מדוע לא פתחו גני ילדים ומעונות יום מגיל לידה והאם נלקחה בחשבון האפשרות להשתמש בכל האמצעים – קרן קרב שההורים כבר שילמו, מורות חיילות ומשרד הביטחון שיכול להקצות כוח אדם לטובת העניין הזה, סטודנטים שאפשר להקצות לעניין הזה, כל מערך הצהרונים שיכול לקחת חלק בבתי הספר היסודיים ובגני הילדים.
אינה זלצמן
אני אתייחס לשאלתך לגבי גני ילדים. היינו ערוכים עם מתווה להפעלה של גני ילדים, אולם משרד הבריאות החליט שגני ילדים לא יחלו בפעימה הזאת. ברגע שנקבל את האישור מהם, נוכל להפעיל את המתווה גם להחזרת גני הילדים.
היו"ר עודד פורר
איך המתווה שלכם להחזרת גני הילדים?
אינה זלצמן
אם עכשיו אישרו לנו 17 תלמידים בכיתה, מן הסתם יאשרו לנו גם 17 ילדים בכיתת גן.
היו"ר עודד פורר
ואז מה? איך זה יעבוד? שישה ימים בשבוע?
אינה זלצמן
ברגע שנקבל את האישור הסופי ואת ההנחיה של משרד הבריאות, אני אוכל לתת לך תשובה. נכון לעכשיו אנחנו ערוכים לחלק את הגן לשתי קבוצות.
היו"ר עודד פורר
וכולם ילמדו כל השבוע?
אינה זלצמן
לא.
היו"ר עודד פורר
זה בדיוק העניין. איך אתם מצפים שזה יפעל? גננת שצריכה לבוא לעבודה ויש לה שני ילדים, האחד בן שנתיים, השני בן ארבע, איך היא אמורה לעבוד את כל השישה ימים עם שני הילדים שלה בבית? איך זה בנוי במתווה שלכם? מי מחליף אותה כשלילדים שלה אין מסגרת?
אינה זלצמן
זה לא בשולחן של משרד החינוך.
היו"ר עודד פורר
בשולחן של מי?
אינה זלצמן
השולחן של משרד החינוך בא לתת מענים לגני הילדים.
היו"ר עודד פורר
את הולכת להפעיל את גן הילדים חצי שבוע.
אינה זלצמן
אני הולכת להפעיל את גן הילדים שבוע שלם.
היו"ר עודד פורר
הילד של הגננת יהיה רק חצי שבוע בגן, נכון?
אינה זלצמן
כן.
היו"ר עודד פורר
איפה היא אמורה לשים את הילד שלה בן 4 בזמן שהיא גננת שישה ימים?
אינה זלצמן
זה לא לפתחו של משרד החינוך.
היו"ר עודד פורר
לפתחו של מי זה מונח אם לא לפתחכם?
אינה זלצמן
משרד החינוך לא החליט על מספר התלמידים. אנחנו חייבים להכין תכנית עבודה שתואמת את מה שאושר לנו על ידי משרד הבריאות. אם אנחנו יכולים להכניס לגן רק 15 עד 17 תלמידים, זה אומר שאנחנו צריכים לחלק את הילדים שמגיעים. לא יוכלו להגיע כל הילדים, נצטרך לחלק אותם.
היו"ר עודד פורר
אינה, את אחראית על הגננת?
אינה זלצמן
נכון.
היו"ר עודד פורר
איך גננת שהיא אימא לשני ילדים בני שנתיים וארבע אמורה לפעול במהלך השבוע?
אינה זלצמן
כמו כל עובד חיוני אחר שהצליח למצוא פתרון.
היו"ר עודד פורר
איזה פתרון? מה סל הפתרונות שיש?
אינה זלצמן
לא שאלת את השאלה הזאת בנוגע לבני זוג שעבדו בעבודות חיוניות.
היו"ר עודד פורר
למה לא? לא הפעלתם מסגרות לעובדים חיוניים?
אינה זלצמן
הפעלנו מסגרות לעובדים חיוניים דרך שמרטפיות.
היו"ר עודד פורר
מה המסגרות שכאן אתם מפעילים?
אינה זלצמן
הצלחנו להפעיל את המסגרות לעובדים הרפואיים, אבל זה היה מתווה אחר לגמרי.
היו"ר עודד פורר
אי אפשר לזרוק את האחריות הזאת מאחד לשני.
אינה זלצמן
נכון, צריך לראות מי אחראי.
היו"ר עודד פורר
את אחראית על הגננות. איזה אפשרויות נשקלו בנושא של פתיחת גני הילדים באופן מלא לאורך כל השבוע? מכיתה ד' ומעלה לא לומדים. האם שקלתם לקחת את תלמידי א' עד ג', לשים אותם בחטיבות הביניים ואת גילאי הגן לחלק כך שגילאי שלוש, ארבע יישארו בקבוצות שלהם בגן וגילאי חמש יהיו בכיתות בבתי הספר היסודיים? האם שקלתם להפעיל את צוות הצהרונים, להפעיל את הצוות של קרן קרב ולגייס מורות חיילות? האם נבדקה האופציה הזאת?
אורלי ליימן עיני
יש כמה אופציות להפעלה מהשעה 08:00 בבוקר, כאשר צהרונים היא רק אחת מהן. הסוגיה הזאת נבחנת באופן משותף על ידי משרד החינוך ומשרד האוצר.
היו"ר עודד פורר
אתם, משרד האוצר, אמונים על החזרת המשק לפעילות. הפתרון שמצאה ממשלת ישראל להחזרת המשק לפעילות הוא שגני הילדים עובדים רק חצי שבוע, שילד נמצא רק חצי שבוע בגן הילדים. לא מצאתם את הפתרונות למעונות היום והפעוטונים עד גיל שלוש. תסבירו לי איך אתם מצפים להחזיר את המשק לפעילות, כולל את גני הילדים, אם יש גננת שיש לה שני ילדים קטנים.
אורלי ליימן עיני
על המתווה הוחלט באופן סופי בימים האחרונים. כמו שאמרתם, אנחנו בבחינה מתמדת של כל האפשרויות בשביל לתת מענה כמה שיותר רחב לחזרה של המשק. שם כרגע הדברים נמצאים.
היו"ר עודד פורר
האם קיבלתם דרישה או לא קיבלתם דרישה? איפה זה עומד?
אורלי ליימן עיני
אנחנו בבחינה מתמדת של כל האפשרויות. האפשרות שציינת היא רק אחת בתוך סל האפשרויות שיכולות לתת מענה.
היו"ר עודד פורר
תני לי אפשרות אחת שמחזירה את המשק לפעילות מתוך סל האפשרויות וסל הנושאים שאתם בוחנים.
אורלי ליימן עיני
זה כרגע בשיח מקצועי בין שני המשרדים. אין שום דבר בשל שאני יכולה להציג כרגע. אנחנו מכירים את המורכבות, אנחנו מכירים את הצורך. אנחנו ניתן מענה כמה שניתן.
היו"ר עודד פורר
עד כמה אתם מכירים? עד יום שישי ידענו שהילדים בגנים חוזרים לחצי שבוע. כרגע הם גם לא חזרו לחצי שבוע. אתם מבקשים מעובדים לחזור לעבוד מבלי שהמשק חזר לפעילות בגילאי הילדים - איך אתם מצפים לעשות את זה? האם הציפייה של ממשלת ישראל היא שילדים עד גיל שש יישארו לבד בבית בזמן שההורים יוצאים לעבודה, או שהוסרה המגבלה על המפגש עם הסבא והסבתא כך שהם אלה שיכולים לשמור על הילדים?
דודי מזרחי
תראו, העסק הזה מורכב. הכי קל להתחיל להטיח האשמות אחד כלפי השני. אנחנו מדברים גם על גילאי גן וגם על ילדים בכיתות א',ב' ו-ג'. ברור שיש עובדי הוראה שלא יוכלו לחזור באופן מלא - בין משום שלילדים שלהם אין מענה מלא, בין משום שהם נמצאים בקבוצות בסיכון. אנחנו נערכים לפתרונות גם עבור ילדי הגן, גם עבור ילדי כיתות א', ב' ו-ג' על ידי שימוש בגננות, על ידי שימוש במורים של כיתות ד', ה', ו-ו'. צריך להבין שאנחנו מקבלים הנחיות ממשרד הבריאות. משרד החינוך לא יכול לקבוע את ההנחיות.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
דודי, איך אתם נערכים כשאתם לא מדברים עם הגנים הפרטיים? בעלי הגנים הפרטיים אומרים שאתם לא מדברים איתם. אם הורי הפעוטות בגילאי לידה עד שלוש והורי הילדים בני שלוש עד שש לא יחזרו לעבודה, אתם יכולים לדבר מהיום עד מחר על החזרת המשק. המשק לא יחזור לפעילות, כי ההורים מנוטרלים בבית. בכל שבוע כזה 2.6 מיליארד יורדים לטמיון.
עומר ינקלביץ' (כחול לבן)
במיוחד כשלפני פסח הובטח לנו שתהיה אסטרטגיית חזרה.
דודי מזרחי
בכל הנוגע לגני הילדים אנחנו נערכים לסיוע באמצעות הגננות המשלימות.
היו"ר עודד פורר
האם הצגתם בפני הממשלה חלופות לחזרה לפעילות?
דודי מזרחי
כמה חלופות.
היו"ר עודד פורר
מה החלופות שהוצגו?
דודי מזרחי
את החלופות שלנו גזרנו בהתאם לסטנדרט של משרד הבריאות.
היו"ר עודד פורר
כמה חלופות חזרה הצגתם?
דודי מזרחי
אני גורם שמבצע את ההנחיות של משרד הבריאות, אני לא קובע סטנדרט תקינה של משרד הבריאות.
היו"ר עודד פורר
התחלתם לעבוד על החלופות רק בשבוע שעבר?
דודי מזרחי
אנחנו עובדים על החלופות מהרגע שנכנסנו למשבר. אנחנו בשיח רציף מול משרד הבריאות. זו לא רק סוגיה של הגננות, זו סוגיה של כל המערכת. אין פה פתרונות קסם.
היו"ר עודד פורר
את הבעיות אנחנו מכירים.
שי חג'ג'
אנחנו שומעים פה בדיון את מה שאנחנו מרגישים כראשי רשויות – שאין פה מי שמנהל את האירוע הזה, שכל משרד מושך לכיוון שלו. בנוגע לנושא ההסעות, שאנחנו אמורים להסיע כבר ביום ראשון, קיבלנו תשובה רק ביום שישי ב-14:00 בצהריים. האם נראה לכם הגיוני שככה מתנהלים משרדי הממשלה?

אי אפשר שגננת תבוא לעבודה אם לא תהיה לה מסגרת ולא יהיו לה עובדים חיוניים. אנחנו מוכנים לפתוח מסגרות כאלו. כשמשרד הבריאות ומשרד החינוך יאשרו את זה, אנחנו נפתח מסגרות לעובדים חיוניים – אם זה לעובדי ההוראה השונים, אם זה לעובדים נוספים.

נושא נוסף שכואב לי מאוד זה נושא החינוך המיוחד. כולם אומרים שיחזרו לחינוך המיוחד באופן מלא, אבל אף אחד לא אישר את ההסעות בהתאם להנחיות משרד הבריאות. מעל 80% מילדי החינוך המיוחד לא מוסעים היום - זו חלמאות. זה הנושא הכי רגיש כרגע. צריך שמשרד האוצר ישב יחד עם משרד החינוך, כדי לשחרר את התקציב לטובת ההסעות בחינוך המיוחד.
זאב גולדבלט
תודה רבה על הדיון הזה. מימון הסעות לילדים במועצות האזוריות ומימון הסעות לילדים בשכונות מעוטות יכולת – אין לזה פתרון. מדובר על מאות אלפי ילדים שאין להם מענה.

מאחר וכעת הפעלת המערכת היא רשות, כפי שהבהיר גם המנכ"ל וגם שר החינוך, האם למימון החל"ת לאחד משני ההורים בכל בית אב - בין אם הוא עצמאי ובין אם הוא שכיר, נותנים את הדעת?

אנחנו מבקשים שהכנסת תורה או משרד האוצר יורה על איסור למעסיקים לפטר הורים בתקופת החירום אלא באישור השר.

צריך שיהיה תקצוב לרשויות בגין ציוד מגן, ניקיון והיגיינה עבור צוותי החינוך והילדים בכל מוסדות החינוך, ואני מדבר גם על בתי הספר היסודיים וגם על גני הילדים כשייפתחו.

אנחנו מבקשים תקצוב כוח אדם נוסף בהתאם ליחס הקיים היום. אני מזכיר שההנחיה כרגע של משרד החינוך היא פיצול כיתות ופיצול גנים - מדובר על הכפלה של כוח האדם. האם אפשר לתת מענה לתקצוב של אותו כוח אדם נוסף?

כבר עכשיו צריכים לתת את הדעת על תקצוב של ימי הלימוד המלאים בחודשים יולי ואוגוסט, כדי להשלים את הפערים בחודשיים שחלפו מהרגע שהמגיפה השתלטה על חיינו. ואני מדבר על תקצוב במימון מלא.

תקצוב למפעילי הצהרונים. גם הצהרונים קיבלו הנחיה או יקבלו הנחיה לבצע פיצול לקבוצות קטנות. גם כאן צריכים לתת להם איזה שהוא פיצוי, כדי שהם יוכלו לספוג כוח אדם נוסף.

צריכים לתת את הדעת לאיך מתקצבים בחודש אוגוסט את ההכנה של ילדי הגנים שצריכים לעלות לכיתות א', בתקווה שעד ספטמבר המחלה תצא מחיינו.
מאיר אסרף
אני רוצה להודות לוועדה על קיום הדיון, זה דיון חשוב מאוד. אכן יש כל מיני בעיות ודברים שעדיין לא נפתרו. פנינו לכל הגורמים, הצפנו בעיות נוספות שלא העלו כאן. קיבלנו הרבה מאוד פניות עם שאלות ותהיות ואנחנו מקווים שבמהלך היום נצליח להסדיר חלק מהדברים.
היו"ר עודד פורר
יש משהו ספציפי?
מאיר אסרף
הבעיה של עובד הוראה שיש לו ילדים שהוא צריך לדאוג להם.
היו"ר עודד פורר
איפה אתם עומדים בנוגע לבית ספר של החופש הגדול?
מאיר אסרף
אנחנו תומכים בבית הספר של החופש הגדול.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
האם יש הסכם ששנת הלימודים תסתיים ב-30 ביולי, לא ב-30 ביוני, מעבר לתשעת הימים שכבר הוסכם איתכם?
מאיר אסרף
אין כרגע שום הסכם חדש שנחתם. אני לא חוזר מהדברים שאמרה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד באותו ראיון בערוץ 12. הסתדרות המורים מתנגדת לכך שעובדי הוראה ילמדו מעבר לתשעה ימים שכבר ניתנו בחינם במסגרת ההסכם הקיבוצי. אנחנו מקווים שיאמצו פתרונות שיאפשרו לנו לחזור ללימודים כבר עכשיו, כדי להחזיר את המצב לשגרה.

לגבי הקיץ, הפתרון הוא בית ספר של החופש הגדול. כבר דנו בעבר באותו בית ספר של החופש הגדול.
עומר ינקלביץ' (כחול לבן)
אני רוצה להודות למורים על המאמצים הכבירים בתקופה המקוונת וגם כרגע בחזרה. הייתה צריכה להיות במדינת ישראל תכנית מסודרת לשנת חירום, אבל לא הייתה. לפני פסח ביקשנו שתהיה היערכות לחזרה. הבטיחו לנו שתהיה אסטרטגיה מסודרת. כפי שהיושב-ראש אמר, אין אסטרטגיה, יש ברדק אחד גדול, אף אחד לא מוצא מימינו ומשמאלו.

מה קורה עם מורות בהריון? את המורים שנמצאים בסיכון שולחים לרופא תעסוקתי. אם כדי להגיע לרופא תעסוקתי צריך להמתין שבועות, מה הפתרון? הם ימתינו שבועות? אין פתרון לדבר הזה.

מה קורה עם חיטוי בתי ספר? לא יצאו שום הנחיות איך מחטאים, מה עושים. אין הנחיות על מיגון. מה קורה באזורים שמוגדרים כ"אזורים אדומים"? מה קורה בבתי הספר שם?

הסיפור מול הסתדרות המורים לא מצליח להיפתר, לא יושבים ולא מדברים. הסיפור של תשעת הימים שהם מוכנים לתת – אני הבנתי מהמזכ"לית וממי ששוחחתי איתו מהסתדרות המורים שהם מוכנים לדבר על חודש יולי כחודש שבו יחזרו ללימודים, רק צריך לדבר ולהגיע להסדר - איך משלמים את זה? צריך למצוא את הפתרון לגבי יולי.

לגבי הסיפור של בית הספר של החופש הגדול – בשנה שעברה עמד התקציב על 260 מיליון שקל לכיתות א' עד ג'. צריך להפוך את בית הספר של החופש הגדול ל-א' עד ו', למצוא את הפתרון לדבר הזה, להוסיף תקציב של 56 מיליון שקל. הפתרון צריך להיות שבית הספר של החופש הגדול יישאר בית ספר של החופש הגדול, רק שיוסיפו לו את תשעת הימים, יוסיפו לו מתנדבים, יוסיפו לו סטודנטים. יש כל כך הרבה סטודנטים להוראה שיהיו שמחים לבוא וללמד. צריך להפוך את חודש יולי לחודש יותר מסודר. צריך מאוד להיזהר שלא תתחלנה להיפתח כל מיני קייטנות פיראטיות וההורים שוב יצטרכו להוציא כספים כדי לחזור למקום העבודה שלהם. גם פה אנחנו צריכים לתת מענה, כי ההורים בסופו של יום רוצים לחזור לעבודה.

נושא מאוד חשוב זה הנושא של הילדים החולים. הילדים החולים בבתים לא חוברו ללימודים מקוונים. אני מבקשת לחבר אותם ללימודים מקוונים. יש הרבה ילדים חולים שלא חוזרים ללמוד במסגרת. העמותה שמטפלת בזה טוענת שהיא לא קיבלה תקציב, ואילו משרד החינוך טוען שהיא קיבלה תקציב מלא. את הסיפור של הילדים החולים חייבים לפתור.

נושא שחייבים לטפל בו זה הנושא של המוכש"ר. לא טיפלו בנושא של החזרת תשלומי הורים. בכל בתי הספר החזירו תשלומי הורים להורים, אבל דווקא במוכר שאינו רשמי, ששם הקושי הכלכלי יותר גדול, לא החזירו את תשלומי ההורים. אני מבקשת שגם זאת סוגיה שתיפתר.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
קשה להתעלם ולא לראות בדיון הזה שכל המשבר הזה לא מנוהל כמו שצריך, שאין מי שיושב ורואה את כל התמונה כולה. המטרה היא החזרת המשק לפעילות, כאשר המפתח הוא מערכת החינוך מגיל לידה ואילך. צריך לקחת בחשבון שבלי מערכת החינוך מנטרלים הורים, מנטרלים נשים. הנשים תהיינה אלו שתפגענה מכל ההסדרים האלה, כי א', הן מאיישות את רוב מערכת החינוך, וב', הן האחרונות לצאת חזרה לעבודה כאשר צריך להישאר עם הילדים בבית.

אני לא ארד מהנושא של הגנים הפרטיים והמעונות. כשלא מדברים עם בעלי הגנים הפרטיים, כשלא מסדירים את הבסיס הכי חשוב, נוצרות מסגרות בייביסיטר פיראטיות. אנחנו לא רוצים להגיע עוד פעם לסיפור של כרמל מעודה. לא כל אחד יכול לפתוח פעוטון או משפחתון לא מבוקר וללא רישוי, כאשר זה מה שקורה כרגע כדי לתת מענה. יש גנים פרטיים שלא מחזיקים מעמד וכבר נסגרו. האוצר צריך לסגור איתם את הפיצוי הכספי ואת אופן החזרה, זאת כמובן בתיאום עם משרד הבריאות.

הרשויות המקומיות והמועצות האזוריות צריכות לקבל את ההנחיות, הן אלו שצריכות לתפעל את המערכת, כי הן מכירות את המערכת שלהן הכי טוב. בחלק מהרשויות באו הורים כדי לנקות בתי ספר - מה זה צריך להיות? כל בית ספר וכל גן ילדים צריך לעבור חיטוי כמו שצריך, לא שההורים יעשו את זה. כל הכבוד לראש העיר תל אביב, רון חולדאי, שיצא ראשון, ובעקבותיו גם אחרים, ואמר: "אם נתתם את ההנחיות ביום שישי בצהריים, אני אפתח כאשר אני אהיה מוכן".

צריך לזכור שכל שבוע שמערכת החינוך מושבתת גורע מהתוצר של המשק 2.6 מיליארד שקל. תעשו את סדרי העדיפויות, ריבונו של עולם. אל תדברו על ממשלה מנופחת ותתקמצנו על כל שקל שצריך להעביר למערכת שהיא חיונית להפעלת המשק.

אני רוצה להעלות נושא שהוא לא פחות חשוב כדי לאפשר את האוורור הזה והחזרה של הילדים לשגרה, וזה לפתוח את בתי הספר למחול אחר הצהריים. שם אפשר להקפיד על מרחק, אפשר להקפיד על הרבה דברים.
היו"ר עודד פורר
דיברנו על זה בהקשר של פתיחה של עסקים, של חדרי כושר.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
תחת ההגבלות של מסכות, ג'ל, מרחק. אם אתה שולח ילד לחוג מחול אחר הצהריים, אתה מקבל ילד חדש אחרי שעה של אוורור. כרגע משרד הבריאות מתעקש לא לפתוח לפני ה-17 במאי. צריך להיאבק שזה יהיה הרבה יותר מוקדם.
ניר ברקת (הליכוד)
לא התרשמתי שנכון לעכשיו משרד החינוך והרשויות המקומיות יודעים להגדיר, יודעים לחדד מה הנתיב הקריטי של הצרכים. אני שומע צורך ברור למשאבים, רק הוא עדיין לא מחודד. הוא לא מחודד לרמה כזאת שנדע בוועדת הכספים מה הצרכים האמיתיים, שנדע לכמת אותם בכסף. התפיסה האוצרית באה ואומרת: "בוא נראה מה יהיה. אם לא חייבים, לא נשים את הכסף. בסוף נראה למי צריך לסייע". אני חושב שאת התפיסה הרה-אקטיבית הזאת צריך להחליף לתפיסה פרו-אקטיבית של להנחות, להוביל, לדעת לעזור למשרד החינוך, לרשויות המקומיות, לדעת להגיד מה הצורך האמיתי לפי השינוי שיש בעקבות הקורונה, מה העלויות שלו, איך מתחלקים בין הרשויות המקומיות לאוצר, איך מתחלקים עם משרד החינוך. לא שמענו שיח כזה. לא שמעתי שיח מקצועי. כשהייתי ראש עיר דרשתי מאנשים לבוא ולהציג צורך אמיתי, להגדיר היטב את הדברים, על מנת שנוכל לחדד אותם ולהבין מה עושים. האוצר מידי פעם בא ומסביר מה הוא נותן. אנחנו יודעים מה הוא לא נותן בתחומים העסקיים.
היו"ר עודד פורר
גם את מה שהוא אומר שהוא נותן הוא לא תמיד ניתן.
ניר ברקת (הליכוד)
קודם כל תגיד שאתה נותן. אנחנו חיים את השטח, חברי הכנסת מכל הסיעות חיים, יודעים, פונים אלינו כולם עם המצוקות והאתגרים, אפרופו הרביזיה שעדיין באוויר ועוד לא פתורה. חברים, אנחנו מכירים מצוקות. משרד האוצר לא מתייחס ל-25% מהעסקים. הם לא קיבלו שום אשראי מהמדינה. זה אותם עסקים שהם פצועים קשה. בממוצע בשנה נסגרים 40,000 עסקים. 15,000 פושטים רגל. אם לא נעשה כלום, השנה יהיה פי שניים וחצי, פי שלושה עסקים בסכנת סגירה. העסקים שהם בסכנת סגירה הם עתירי כוח אדם - מסעדות, מלונאות. האוצר מסביר מה הוא כן נותן, אבל הוא לא אומר מה הוא לא נותן לפצועים הקשה. אני חושב שאנחנו צריכים לעשות עוד סיבוב אחד – שגם הרשויות המקומיות, גם הגננות יגדירו מה הפערים, כדי שנוכל לדעת לעזור להם. צריך לעשות פה עבודת מטה. אם היא לא תיעשה במשרד האוצר, יכול להיות שאנחנו נוכל לעשות על-מנת לקדם את הפתרונות האמיתיים. אני יוצא מכאן, לצערי הרב, עם סימני שאלה, לא עם סימני קריאה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
קשה להתרשם שיש כאן אסטרטגיה ברורה של חזרה ללימודים. נאמרה המילה "ברדק", "כאוס".
היו"ר עודד פורר
קל להתרשם שאין.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אפשר בהחלט להתרשם שאין. אשתי היא מורה. היום היא חזרה לבית ספר עם כמעט אפס הנחיות לגבי מה יקרה שם, איך הם יתמודדו, מה הנהלים, מה הם יעשו. אפילו סוגיות בסיסיות של תקציבים שנדרשים כדי להכין את בית הספר בכל מה שקשור לאמצעי ההיגיינה, חומרי חיטוי, דברים בסיסיים שהייתי מצפה שהמערכת תיתן עליהם תשובה עוד לפני פתיחת בתי הספר – אני פשוט לא רואה את זה קורה. שלא לדבר גם על איך מחלקים את התלמידים, מי ילמד היום, מי ילמד מחר. כל השאלות האלו היו אמורות להיות פתורות לפני שמחליטים על פתיחת שנת הלימודים. אני חייב גם לציין את העובדה שבמערכת החינוך הערבית החליטו לא לחזור בשלב הזה ללימודים, וזה בגלל חוסר המוכנות לחזור בצל העובדה שהמחלה עדיין מתפשטת בקצב יחסי גבוה. הדבר העיקרי הוא שלראשי הרשויות המקומיות הערביות אין את התקציבים כדי להכין את מערכת החינוך לקליטת התלמידים וציבור המורים - נדון בזה בטח מחר בישיבה מיוחדת. כשיש שביתה ברשויות המקומיות הערביות, אין מה לדבר על החזקת המערכת והחזרת התלמידים והמורים. צריך למצוא תשובות לכל הנושאים האלה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
בשבועות האחרונים נסגרו כ-2,000 גנים ומעונות יום. במתכונת החזרה הזאת של משרד האוצר ומשרד הבריאות לא כלכלי מבחינת הגנים והמעונות לחזור. זה לא כלכלי להפעיל גן עם 15 ילדים לחצי שבוע. אי אפשר גם להשית את העלות על ההורים. הגנים גם לא יכולים לסבסד את זה בעצמם. גם הפיצוי על 30% מההפסדים הקשיחים לא התקבל, כי רואים את הגנים, המשפחתונים והפעוטונים כעסק, לא כממסד חינוכי. צריכה להיות מצד האוצר חשיבה יותר רוחבית’ לא להגדיר את כל המערכת הזאת: פה זו חברה, פה זו עמותה, פה זה עצמאי. כפי ששמעתי בחדשות, יפעילו שירותים נפרדים. יתחילו לבנות שירותים? אלה מבנים של שניים, שלושה חדרים. ל-30 ילדים יש תאי שירותים מסוימים, אי אפשר לבנות נוספים. אי אפשר את הילדים הקטנים האלה להפעיל בכיתות הנמוכות של בתי הספר, כי הכיתות האלו לא מותאמות לגיל הרך.
היו"ר עודד פורר
אפשר להתאים, זו לא בעיה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
זה תהליך.
היו"ר עודד פורר
ידענו במהלך מרץ שאם נחזור למציאות של שגרה - היא תהיה שגרה אחרת. ידענו שנידרש להסתובב עם האלכוג'ל הזה ולחטא כל דבר, ידענו שככל הנראה מסיכות יהיו חלק מחיינו, ידענו שריחוק חברתי יידרש. אפשר היה להפעיל תכנית במשך חודש ימים, תכנית שדורשת חשיבה אחרת. פשוט אין.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
זה דורש דרישה תקציבית גם מהאוצר.
היו"ר עודד פורר
ב-14:00 בצהריים ביום שישי מעבירים לרשויות המקומיות את ההנחיות.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
שהאוצר יכין תכנית עם דרישה תקציבית. הגנים והפעוטונים רוצים פיצוי של כ-1,000 שקל לילד על כל תקופת הקורונה. זה מבחינתם עוד איכשהו יאפשר להם לפעול הלאה.
היו"ר עודד פורר
האם נשקל כיצד לתת לגנים הפרטיים פיצוי, מה שהעלה פה חבר הכנסת קוז'ינוב, והאם נשקלה האפשרות שלהם לגשת לקרן ההלוואות? רבים מהגנים האלה מאוגדים כחברות לתועלת הציבור או כעמותות.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
הלוואות מהקרן זה לא פתרון מיטבי עבור הגנים, כי אין להם את מרווח הרווח, הם לא יכולים להגדיל את הרווח העתידי.
ניר ברקת (הליכוד)
מה יעשו ההורים אם הם יסגרו?
היו"ר עודד פורר
אינה, התייחסותך. אני אשמח לדעת מה היא פקודת המבצע, כיצד העסק פועל, מתי הופץ לכל מנהל, מנהלת וראש רשות.
אינה זלצמן
שלחנו את המקרים הראשונים המאוד מאוד מפורטים לשטח כבר ב-28 לאפריל. קדמה לכך עבודה מאוד הדוקה עם השלטון המקומי, עם ועדי ההורים לכל גיל - אם זה היסודי, אם זה החינוך המיוחד. לא בכדי אנחנו גם רואים רשויות ובתי ספר שהחלו היום ופתחו את שעריהם, למרות שאמרנו שהחזרה תהיה מדורגת. חשוב לי להגיד מילה טובה לכל השותפים לדרך על איך לאור ההנחיות והמגבלות של משרד הבריאות חזרנו ועשינו את זה ביחד. להגיד שזה הגיע ברגע האחרון - אני חושבת שזה קצת מחטיא את המציאות שהייתה פה.
היו"ר עודד פורר
כולנו פה גם הורים לילדים. לחלקנו יש גם בני משפחה בתוך המערכת. ההנחיות הסופיות התקבלו במוצאי שבת. אני ידעתי אם לבת שלי יש הסעה רק במוצאי שבת. גם זה היה עם שינויים מיום שישי ליום שבת. הבת שלי היא מברות המזל שיש לה הסעה. לא לכולם יש הסעה.
אינה זלצמן
אני מזכירה לך שהצו נחתם רק בשבת.
היו"ר עודד פורר
זה חלק מהעניין.
אינה זלצמן
את המקרים הראשונים שלחנו עוד לפני כן. אני יכולה להראות מאות ואלפים של מנהלים שהכינו כבר את המערכות, שנערכו עם חלוקת כוח אדם, ששלחו הודעות לתלמידים, שהגיעו אליהם כדי לנקות את בתי הספר. זה לא צמח פתאום, זה צמח בגלל העבודה שעשינו, בגלל המתווים הראשוניים. בכל מקום אמרנו שזה מתווה ראשוני, שעוד לא נחתם הצו. לא השארנו את השטח מופקר. כשהתקבל ונחתם הצו והיה צריך לערוך מספר שינויים לאור השינויים שהיו שם, שלחנו שוב את המתווים המעודכנים.
היו"ר עודד פורר
תשלומי הורים.
אינה זלצמן
הוצאנו הנחיה. על זה ישבנו גם עם השלטון המקומי, גם עם ההורים. ביקשנו כשהתחילו להחזיר את האנשים לעבודה - שתהיה עדיפות להחזיר את כל מי שאמון על המזכירות, את כל מי שאמון על הנושא של תשלומי הורים, על מנת שאת התשלומים שצריך להחזיר יתחילו להחזיר להורים. הם חזרו ראשונים. הנושא כבר מטופל.
היו"ר עודד פורר
מה לגבי מה שהעלתה פה חברת הכנסת ינקלביץ' במוכר שאינו רשמי.
עומר ינקלביץ' (כחול לבן)
במוכש"ר לא הוחזר. גם לא איפשרו להוציא את המורים שם לחל"ת.
אינה זלצמן
אני צריכה לחזור אליכם לגבי זה, אין לי תשובה כרגע.
עומר ינקלביץ' (כחול לבן)
זה לא הוחזר.
דודי מזרחי
אנחנו ממשיכים לתקצב את המוכש"ר באופן מלא לאורך כל התקופה. לגבי המוכר שאינו רשמי, וחידדנו את ההנחיה, אמרנו שאין לשלם על שירות שלא ניתן. במוכר שאינו רשמי משרד החינוך מתקצב את בתי הספר ב-75%, לא ב-100%, לכן יש יתרה של 25%. את היתרה הזאת משרד החינוך מאפשר, בהתאם לאישור של הכנסת, להורים לממן, וזו הסיטואציה בחלק לא מבוטל מבתי הספר. לגבי הדלתא הזאת של ה-25% שממומנת על ידי ההורים, אין החזר של המדינה. עבור הרכיב הספציפי הזה אין מענה, אף אחד לא מחזיר את התשלום הזה להורים.
היו"ר עודד פורר
אורלי, את יכולה להתייחס לגנים הפרטיים בכל הנוגע לקרן ההלוואות ולסיוע? אמר נכון חבר הכנסת קוז'ינוב - גן כזה שהוא קריטי לחזרה לפעילות, לא יכול לעבוד בעלויות הקיימות.
אורלי ליימן עיני
הנושא של מעונות היום והפעוטונים נמצא באחריות משרד הרווחה, לא באחריות משרד החינוך. מחר יש דיון בוועדת הרווחה על הנושא.
היו"ר עודד פורר
זאת לא תשובה.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
כבר היה דיון ב-22 לחודש. למה אין החלטות?
היו"ר עודד פורר
יש לכם כוונה לתקצב את זה? הדיון הזה הוא דיון שעוסק בחזרה של מערכת החינוך והחשיבות בחזרה לפעילות בהתמודדות עם המשבר הכלכלי. אני לא ועדת חינוך ולא ועדת רווחה. המשמעות של חזרה לפעילות היא שהורים לילדים מגיל אפס עד הגיל שבו הם יכולים להישאר לבד יוכלו לצאת לעבודה. להגיד לי שיהיה דיון בוועדת הרווחה - לא תשובה.
אורלי ליימן עיני
אני רפרנטית של משרד החינוך, אני יכולה לענות על גילאי שלוש עד 18. הרפרנט הרלוונטי שמתעסק בגילאי אפס עד שלוש לא נמצא. אני יכולה להעביר לו את השאלות, או שהוא יוכל להתייחס מחר בוועדה שנקבעה.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
אני יכולה להקריא מה אמר הרפרנט הספציפי לגבי גנים פרטיים ב-22 לאפריל. הוא אמר, ואני מצטטת: "הגנים הפרטיים יהיו זכאים למענק גבוה מאוד, עד כ-30% מהמחזור החודשי שלהם עבור חודשים מרץ ואפריל, במסגרת מענק הסיוע לעסקים שהמדינה נותנת. הם יקבלו סיוע כמו שאר העסקים הפרטיים. אנחנו לא מתחילים לדבר עם כל אחד בנפרד, כי אז נצטרך לתת פתרון פרטני".
היו"ר עודד פורר
אורלי, הסגן הרלוונטי באגף התקציבים מטפל גם בחינוך וגם ברווחה, נכון?
אורלי ליימן עיני
לא.
היו"ר עודד פורר
אני מבקש שיבוא לפה נציג של הרווחה.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
אותו נציג אומר כך: "אני אומר בכנות, אני לא יכול להתחייב שההורים לא ישלמו תשלומים נוספים לגנים. אם יהיה צורך בסיוע נוסף, נבחן את זה". מה זאת אומרת "ההורים"? ההורה ישלם גם ככה רק חצי מהשבוע, מה שיגרום להפסדים בגנים. עכשיו הם רוצים שישלמו עוד? אני מזכירה לכם, התשלום לחודש הוא 3,500 שקל לגן פרטי.
עומר ינקלביץ' (כחול לבן)
דודי, אתה טוען לגבי ה-75% שההורים שילמו. בכל התקופה הזאת לא היה יום לימודים ארוך, לא היו הסעות. ההורים משלמים על שירות שהם לא מקבלים. צריך היה למצוא מימון לדבר הזה. הילדים לא קיבלו את התשתית שההורים שילמו עליה.
היו"ר עודד פורר
דודי, אני אשמח אם תתייחס גם לנושא ההזנה בגני הילדים.
דודי מזרחי
בנושא ההזנה אין סוגיה תקציבית בכלל, רק היבט בריאותי. כשנחזיר את הצהרונים נצטרך גם להחזיר את ההזנה בתיאום עם משרד הבריאות.

לגבי שאלתה של חברת הכנסת - אם יש מקום שבו נהגו לא כשורה והמשיכו לגבות בגין שירות שלא ניתן, בין אם זה מסגרות אחר הצהריים שלא פעלו, בין אם זה חוגים וכיוצא בזה, זה לא תקין, צריך לטפל בזה. הדבר היחידי שהמשרד התייחס אליו זה ההשלמה של שכר הלימוד מ-75% ל-100%, שזה תשלום שלא יוכל להיות מוחזר להורים מאחר וזו התשתית שעל בסיסה מעסיקים את המורים.
מאיר אסרף
פנינו גם ביום שישי, גם אתמול וגם היום בבוקר למשרד הבריאות בבקשה לקבל מענה. להבדיל ממשרד החינוך ששם אנחנו נמצאים בשיח מתמיד ומקבלים מענה כמעט מידי, רוב התשובות ממשרד הבריאות שנוגעות לתנאי העבודה של עובדי ההוראה לא מתקבלות, רוב השאלות נותרות ללא מענה. אנחנו לא נסכים למצב שבו עובדי ההוראה שלנו ילמדו כשאין הנחיות רפואיות ברורות בנוגע לאיך הם אמורים להתמגן. זה מצב שהוא בלתי אפשרי שאין תשובות. אני מבקש מהוועדה לקרוא למשרד הבריאות להגיב, לתת לנו מענה על השאלות האלו. לגבי עובדי הוראה שהם הורים לילדים קטנים, אז יש רשויות מקומיות שהחליטו ויזמו פתרונות בדמות פעוטונים, צהרונים, כמו בפתח תקווה ובקריית גת שהקימו דבר כזה. משרד הבריאות לא מתווה ולא מאשר את התכניות האלו. הדברים האלה צריכים לקבל אישור ולהגיע אלינו. לא נסכים שהדברים האלה ימשיכו להתנהל בצורה הזאת. אנחנו פונים בכתב, מכבדים את אותם גורמים, אבל אם לא נקבל מענה, אנחנו יודעים מה צריך לעשות.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
שנת הלימודים התערערה בעקבות מה שנפל על כולנו. חודש יולי חייב להיות חודש לימודים רגיל לכולם, לא בית ספר של החופש הגדול. האם יש כבר עכשיו מו"מ מתקדם עם ארגוני ההורים כדי ששנת הלימודים הנוכחית תסתיים ב-30 ביולי? את בית הספר של החופש הגדול יפעילו בתחילת אוגוסט. אנחנו מדברים על תהליך שיקום של המשק, לא על חופש גדול. זה לא קיץ רגיל לבתי הספר, לגני הילדים ולמשק כולו. אני רוצה לדעת שאתם כבר עכשיו מדברים על זה, כדי לא שנגיע ליולי כשייגמרו תשעת ימים ונצטרך לדבר על זה.
ניר ברקת (הליכוד)
אני רוצה להתייחס לגנים הפרטיים. שמעתי שהאוצר רוצה להתייחס אליהם כאל עסקים כך שהם יקבלו את המענה מהקרן של ה-14 מיליארד שקל. אני בהחלט לא פוסל את הרעיון הזה. אני מציע שיביאו נתונים לגבי כמה מאותם גנים פנו לקרן, לגבי מה קורה בגנים הלא פרטיים, איך המדינה מסייעת להם, כדי שאת אותו סיוע שמקבלים הגנים הציבוריים גם הגנים הפרטיים יקבלו במתווה של ה-14 מיליארד שקל, או לחילופין, גם מענקים נוספים כפי שיקבלו גנים ציבוריים.
אסף שירמן
חברת הכנסת אורלי פרומן מכירה את העמדה שלנו, היא הוצגה גם בוועדת החינוך של הכנסת. בגין התקופה שלפני פסח, יש הסכם קיבוצי עם הסתדרות המורים על פיו המורים יחזירו תשעה ימים במהלך חודש יולי. בגין התקופה שלאחר חופש הפסח, נקבע בהחלטת הממשלה שהמורים יעבדו בהיקף של עד 50% - כמובן בהתאם לשלבי הגיל. במקום שהם יעבדו בהיקף מלא עכשיו, הם יעבדו בקיץ. קראתי באופן אישי ליפה בן דוד על-מנת שנסדיר את הסוגיה הזאת, כי ההורים והמשק כולו רוצים לקבל ודאות בנושא הזה. לצערי הרב עדיין לא קיבלנו התייחסות מהסתדרות המורים, הם מעדיפים למצות את ההידברות שלהם מול משרד החינוך. אנחנו ממתינים. אנחנו כמו יתר חברי הוועדה מעוניינים שבתקופה של חודש יולי יתקיימו לימודים רגילים, מאחר והילדים החמיצו הרבה מאוד חומר לימודי, בטח בישובים שאין בהם אמצעים טכנולוגיים. יש הרבה מאוד ישובים, למשל בכפרים הבדואים, שממש החמיצו למידה מרחוק ולמידה פרונטאלית. חשוב לנו מאוד להחזיר את הלמידה הפרונטאלית כמה שיותר מהר, בדגש גם על גני הילדים.
יפית יצחקי
כתבנו הנחיות לגבי התלמידים והמורים שנמצאים בקבוצת סיכון. זה נמצא בהערות אחרונות אצל היועץ המשפטי ויופץ מאוד בקרוב.
היו"ר עודד פורר
אתם מודעים לזה שאנשים הלכו היום לעבודה?
יפית יצחקי
אנחנו מודעים לזה. הדברים לוקחים קצת זמן. אנחנו מעדכנים את כל מי שצריך. הדברים מפורסמים כמה שיותר מהר.
היו"ר עודד פורר
הרושם הברור שעולה ממשרדי האוצר, הבריאות והחינוך זה שהם הכפילו את מרכיב האי ודאות בעידן הזה של אי ודאות. לאף אחד לא ברור, כולל לא למשרדי הממשלה עצמם, מי אחראי על מה. לשאלות שאנחנו שואלים את המשרדים אף אחד לא יודע לתת תשובה.
עומר ינקלביץ' (כחול לבן)
כל אחד מטיל על השני.
היו"ר עודד פורר
או שהם לא יודעים, או שהם מטילים. בחלק מהדברים אין תשובה בכלל, אין תכנית ברורה ואין תכנית מסודרת. ההחלטות בנושא הזה היו צריכות להתקבל מזמן. לא יכול להיות שקובץ הנחיות לרשויות המקומיות מגיע רק ביום שישי בצהריים ומצפים שביום ראשון בבוקר תהיה מוכנות. אני מניח שנקבל את הדיווחים על איך נראו בתי הספר שנפתחו היום, כשאני בטוח שאף אחד מהם לא נראה כמו שמשרד הבריאות היה רוצה שייראה. אין שום דרך להחזיר את המשק לעבודה בלי שתפתרו את העניין של גילאי לידה עד שלוש. כשהגנים הפרטיים יפשטו את הרגל ולא יוכלו לפתוח, השוקת השבורה שהמשק הישראלי יעמוד בפניה תהיה גדולה פי כמה, המשבר יהיה פי כמה. אי אפשר להוציא הורים לעבודה אם לא דואגים למסגרות לילדים. מי שממלא את החלל בגילאי אפס עד שלוש הם הגופים הפרטיים. צריך לאפשר להם לפתוח - זה כולל תכנית מענקים, תכנית הלוואות. האינטרס שלנו שהם ייפתחו הוא לא רק בשביל להניע את גלגלי המשק על ידי כך שהם יעבדו, אלא כי עסקים אחרים לא יוכלו לעבוד אם המקומות האלה לא ייפתחו. אף עסק לא יוכל להיפתח כל זמן שאתם אומרים שבגילאים מסוימים אין בכלל, ושבגילאים מסוימים זה חצי שבוע. זה פשוט לא יכול לעבוד ככה.

לא יכול להיות שפותחים את מוסדות החינוך כשהנחיות משרד הבריאות נמצאות בחתימות אחרונות, בעדכונים אחרונים. ההנחיות היו צריכות לצאת בקובץ מסודר, בקובץ סדור, קובץ שאומר איך העסק הזה עובד. מורים היו צריכים לקבל את מערכת השעות בשבוע שעבר. הייתה צריכה להיות פה היערכות והכנה שלא הייתה. אנחנו בוועדת הכספים, ואני יודע שגם בוועדות אחרות, דרשנו את אסטרטגיית היציאה לפני יותר מחודש. תניחו בפנינו את אסטרטגיית היציאה, תניחו בפנינו את התכנית שמראה מה יקרה ביום שתחליטו שאפשר לחזור ללימודים. ידענו שהיום הזה יגיע - חלק רצו שיגיע יותר מוקדם, חלק בממשלה רצו שיגיע יותר מאוחר. אם ידעתם שהיום הזה יגיע, הייתם צריכים להחליט מה יקרה באותו יום, הייתם צריכים להחליט לפני כדי שהכל יהיה ערוך, ממש כמו פקודת מבצע שכל אחד יודע איפה הוא עומד, איפה הוא יושב, לאן הילד שלו מגיע, איזה מורה מגיע, איזה מורה לא מגיע, מי נמצא בסיכון, מי לא נמצא בסיכון. רק עכשיו משרד הבריאות יודע מי האוכלוסיות שנמצאות בסיכון? לא ידעתם עד עכשיו להגדיר מי האוכלוסיות בסיכון? כל יום שני וחמישי מישהו אחר מהמשרד עולה בחדשות ומספר לנו סיפורים. חוץ מזה שכל אחד עושה את הסיבוב שלו בתקשורת - כלום, שום תכנית, שום הנחיות ברורות, שום מגע עם השטח. הדברים שעולים מהשטח הם רעים מאוד – גם ברמה של החזר תשלומים, גם ברמה של הנחיות. אני אבקש התייחסות בכתב ממשרד האוצר, מהרפרנט ומהסגן הרלוונטי לענייני רווחה על הפתרונות לגילאי אפס עד שלוש, כולל אמצעי הסיוע לעסקים שמפעילים את המוסדות האלה, איך הם אמורים לפעול. ברור לחלוטין שהם יצטרכו לפעול בקבוצות יותר קטנות, שאז העלויות של זה יהיו יותר גדולות.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
זה לא יהיה על חשבון ההורים.
היו"ר עודד פורר
לא רק שזה לא יהיה על חשבון ההורים, גם אף אחד לא יפעיל את העסק הזה על חשבונו אם המדינה לא תכניס את היד לכיס ותסייע במענקים ובהלוואות. אני מסיים את הדיון הזה בתחושה קשה מאוד, בתחושה של חוסר ניהול של כל המשבר הזה. ראינו את זה בנושא הסיוע לעסקים הקטנים העצמאיים, ראינו את זה בכל הנושאים שדנו בהם לאורך כל הזמן בוועדה ובאירוע הזה שהוא דרמטי להחזרת המשק לפעילות.

אני רוצה שמשרד החינוך ישלח לוועדה את קובץ ההנחיה שנשלח למורים, אני רוצה לראות איזה הנחיות נשלחו למורים. אני מבקש שמשרד הבריאות יעביר לוועדה את קובץ ההנחיות של האוכלוסיות שבסיכון. אתם צריכים להתחיל לעבוד מסודר. גם אם הקובץ לא מלא, מוציאים קובץ הנחיות, כי הרי אתם יודעים מי אלה שנמצאים בסיכון מאוד גבוה. מה עשו אלה שבסיכון גבוה כשהיום נפתחו בתי הספר? אם אתם חושבים שלשלוח מורה או גננת לרופא תעסוקתי זה פתרון, אז לכו תבדקו כמה רופאים תעסוקתיים יש לכם בכל מחוז, בכל קופת חולים.
עומר ינקלביץ' (כחול לבן)
המורה של הבת שלי שתרמה כליה הגיעה לבית ספר למרות שהיא נמצאת בסיכון. אני לא יודעת אם זה חכם. היא נמצאת היום בבית ספר ומלמדת. לא בעיה?
חנן דגן
חשוב שתדעו שאנחנו נמצאים במצב מאוד מאוד בעייתי. אף אחד לא מדבר איתנו. באים אנשי משרד האוצר ומספרים בישיבת השרים שהם מצאו פתרון, אבל אף אחד לא דיבר איתנו. הם משקרים. אף אחד לא שולט בהם, הם עושים מה שהם רוצים. משרד הבריאות מוציא הנחיות לחזרה בלי לדעת מה קורה בגני הילדים, בלי לדעת איך לעבוד עם ילדים, בלי לדעת איך לעבוד עם תינוקות. הם לא יושבים איתנו כדי לסכם משהו, הכל באוויר לגמרי, הכל חסר שליטה. שמעתי פה לא מעט פעמים שאנשים אומרים שאף אחד לא דיבר איתם. גם איתנו אף אחד לא מדבר, אף אחד לא משתף. אף אחד לא רואה איך נכון להפעיל את המסגרות, אף אחד לא רואה איך אפשר לעבוד נכון. הבוקר טיפלתי בשני גנים שנסגרו. הגענו ל-2,000 גנים שיצאו מהמערך. איפה יהיו הילדים? אם תכפילו 2,000 גני ילדים ב-40, אתם תראו שיש עשרות אלפי ילדים בלי מסגרות. אם אחרי השבוע לא נמצא פתרון, מבחינתנו שנת הלימודים נגמרה. הרבה בעלי גנים כבר מחזירים את הנכסים שלהם לבעלים.
היו"ר עודד פורר
כמה גנים פרטיים יש?
חנן דגן
כ-10,000 גנים פרטיים נכון להיום.
היו"ר עודד פורר
ו-2,000 מתוכם נסגרו?
חנן דגן
כבר נסגרו, כבר הודיעו על סגירה. אתם לא מבינים באיזה כאוס אנחנו נמצאים ולמה אנחנו הולכים להגיע. ל-350,000 ילדים אין לאן לחזור בשבוע הבא. אתם בוועדה צריכים לתפוס את נערי האוצר, לתפוס את משרד הבריאות כדי למצוא השבוע פתרון, כי אין לנו כבר זמן, אנחנו נמצאים על זמן שאול.
קרן איוס
צודק חנן, מדובר ב-10,000 מסגרות שמכילות כ-350,000 ילדים. יש לנו כ-40,000 אלף בחוץ. המשק לא מבין שככל שיגדל הביקוש ויקטן ההיצע, כך גם המחירים יושתו על ההורים ויעלו. משרד הבריאות טרם הוציא מתווה שמתאים לגילאי לידה עד שלוש, זאת למרות שאנחנו רואים מסגרות שפועלות לעובדים חיוניים.

לפתחו של משרד האוצר מונחת תכנית כלכלית לאסטרטגיית חזרה שהגשנו. התכנית אומרת שאם נשופה ב-1,000 שקלים לילד, שזה יוצא פחות מחצי מיליארד, נוכל לעמוד על הרגליים. בנק ישראל הוציא מסמך נגד שאומר שכל שבוע שהמשק סגור עולה שני מיליארד. אם ילד בכיתה א' יודע לעשות חשבון של מספר פחות מספר מה הוא שווה, למה לוקח לאוצר כל כך הרבה זמן להשיב לנו, להזמין אותנו, לקחת את הדברים שביקשנו בחשבון? הגשנו ניירת, ישבנו בשלוש ועדות עבודה ורווחה ובשני דיונים עם האוצר. יש לנו מחר עוד ישיבה שלדעתי תהיה עוד סוג של פטפטת. האוצר בכלל לא מתכוון לתת נתונים, וזה עוד כשיש לו את הכל על השולחן. כבר אין לנו לספק יותר נתונים ומספרים ממה שסיפקנו. המספר היחיד שיש זה מספר החללים. כל יום שעובר אנחנו רואים עוד ועוד מסגרות שנסגרות ופולטות החוצה ילדים שלא יהיה להם מענה. אנחנו גם טיפלנו באנשים אחרי ניסיונות התאבדות. החיים שלהם מונחים פה על הכף. אנחנו מרגישים כמו פצועים קשה, כמו פצועים אנוש בשדה הקרב. אני ממש מודה לך על ההזדמנות להגיד את הדברים.
היו"ר עודד פורר
אורלי, אני מבקש שתעבירי את המסר לסגן הרלוונטי בנושא רווחה. אני מבקש שתהיה היום התייחסות בנושא הגנים הפרטיים, כולל כיצד אתם מתכננים להתמודד עם חזרה לפעילות כשכרגע כבר ל-20% מהילדים בגני הילדים הפרטיים אין מסגרת כי הגנים נסגרו.
אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם)
הייתי מבקשת להצטרף למכתב שיצא עכשיו לראש הממשלה עם הנתונים ששמענו, כדי שיבין מה הנזק שהולך להיגרם למאות אלפי ילדים, להוריהם ולמשק כולו.
היו"ר עודד פורר
תודה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:10.

קוד המקור של הנתונים