ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 26/04/2020

מסגרות בקהילה לילדים ונוער בסיכון בזמן משבר הקורונה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2

26/04/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 14
מישיבת הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה
יום חמישי, כ"ט בניסן התש"ף (23 באפריל 2020), שעה 12:00
סדר היום
מסגרות בקהילה לילדים ונוער בסיכון בזמן משבר הקורונה
נכחו
חברי הוועדה: עאידה תומא סלימאן – היו"ר
ינון אזולאי
סונדוס סאלח
אלון שוסטר
מוזמנים
(הדוברים השתתפו באמצעים מקוונים)

נעמי אבוטבול - מנהלת תחום מועדוניות ונ בקהילה, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים

מיכל גולד - מתאמת בינמשרדית למניעת עבריינות נוער, משרד המשפטים

רחלי ירדן - מ"מ ממונה ארצית ייצוג קטינים, משרד המשפטים

נתמר הלל - מפקחת חינוך התישבותי, משרד החינוך

נתנאל אשרי - רפרנט בטל"א רווחה ועליה באג"ת, משרד האוצר

אלין אלול

סמנכ"לית משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

איריס פלורנטין - ראש מינהל, סמנכ"לית בכירה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

עמיר קשי - מנהל אגף רווחה, המרכז לשלטון מקומי

שלומי קסטרו - מנכ"ל, מועצת ארגוני הילדים והנוער
מנהל/ת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
אתי אפלבוים



מסגרות בקהילה לילדים ונוער בסיכון בזמן משבר הקורונה
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בוקר טוב. אני פותחת את ישיבת הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה. על סדר-היום:
מסגרות בקהילה לילדים ונוער בסיכון בזמן משבר הקורונה.

היתה לנו כבר ישיבה שהתייחסה לילדים ונוער בסיכון בפנימיות ובמסגרות חוץ ביתיות. נשאר הנושא של ילדים שמוגדרים בסיכון ונמצאים בתוך הקהילה, שנמצאים בבתים של המשפחות שלהם. עד לפני הקורונה היו מסגרות ותכניות לילדים ולצעירים האלה ששמרו עליהם ונתנו להם את המענה לצרכים שלהם.
לצערי, מאז התחיל כל המשבר של הקורונה הילדים והנוער האלה ואפילו פעוטות הוחזרו לחיק משפחותיהם ובעצם החזירו אותם למקור הסיכון שבגינו אנשי המקצוע הגדירו אותם כילדים בסיכון. יש תפיסה מוטעית שאומרת שהבתים שלנו הם המקום הכי בטוח. לצערנו הרב, בהרבה מקרים ובהרבה משפחות הבית הוא לא המקום הכי בטוח. להיפך, הבית הוא המקום שמסכן את יושביו. בימים כאלה, כאשר הצעירים, הילדים והתינוקות האלה לא מקבלים את המענים המקצועיים למצוקות שלהם, הם נמצאים גם במקור הסיכון בתוך הבתים שלהם.

נרצה היום לדעת, קודם כל, איך מתנהלים ואיזה מענים ניתנים לילדים האלה כאשר הם ניתנים בבית? מה מתוכנן כדי לצאת מהמשבר הזה ולהחזיר את הילדים והנוער כמה שיותר מהר למסגרות שלהם?

נמצאים איתנו נציגים ומפעילים של המסגרות וגם נציגים של משרד העבודה והרווחה ושירותים חברתיים וממשרד החינוך, שבעצם מנהלים את המסגרות האלה ומפקחים עליהם.

חבר הכנסת שוסטר, רצית לשאול משהו לפני שמתחילים את הדיון.
אלון שוסטר (כחול לבן)
רציתי רק להזכיר את העבודה החשובה שהיתה לפני שבוע בעניין סלי המזון של מתמודדי הנפש. בכלל, סוגיית מתמודדי הנפש והביקור של המשפחות של המוסדות שלהם. היתה הבטחה ברורה שבמהלך חול המועד יחולקו סלי מזון למתמודדי נפש שנמצאים במשרד הבריאות ולא במשרד הרווחה. זה סוג של קושי, סוג של נכות. אנחנו צריכים לבקש תשובה למה לא חולקו? לפי מיטב הבנתי, עד עכשיו לא חולקו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לצערי הרב, אני לא יודעת אם לנציגי משרד העבודה והרווחה, שנמצאים איתנו היום, מנהלת תחום מועדוניות בקהילה ומנהל התכנית הלאומית לילדים ונוער, יש את האפשרות לענות בעניין.

בדיון הקודם שהיה, אני יודעת שחלק מהעיריות לקחו את זה על עצמן. אני חושבת שזאת היתה נציגת עיריית תל-אביב שאמרה שאצלם הם כן חילקו למתמודדי נפש. הבעיה שמי שמארגן את היחסים בין משרד הבריאות לבין משרד העבודה והרווחה, אם אני לא טועה, בוטל ומ-2018 ולא היה סוג של תיאום.

אחרי הדיון הקודם שלחנו מכתב למשרד ואנחנו מחכים לתשובה. זה מחייב אותם למצוא מנגנון תיאום בין משרד הבריאות לבין משרד הרווחה. לא מתקבל על הדעת ששני משרדים שהאוכלוסיות שלהם חופפות, עדיין אין להם את התיאום שמסדיר את היחסים האלה.

אני גם חייבת להגיד שלצערי הרב עדיין עד היום הזה אנחנו מתמודדים עם השלכות של הכניסה למשבר של הקורונה. הרבה אנשים עדיין סובלים מהבעיות שהצטברו בגלל חוסר התיאום או אי קבלת החלטות מתאימות לאנשים שנפגעו מהמשבר. למרות זאת, כבר מדברים על חזרה לשגרה, מדברים על שחרור ומדברים על חזרה לחיים הרגילים פחות או יותר.

הדבר עצמו גם כן מחייב התכוננות מסוימת מהרבה מוסדות. עד היום אין תשובות למצב של זמני הבידוד והסגר ואין תשובות איך מתכוננים. לקראת סוף השבוע נקיים דיון איך בעצם אנחנו רואים את החזרה לשגרה ומה צריך שהממשלה תעשה ותתכונן לו כדי להחזיר את האנשים לשגרה.

כרגע נחזור לדיון שלנו. האם חברי הכנסת ירצו להתייחס עכשיו, או שנציגי משרד החינוך ומשרד הרווחה יעשו סקירה מקוצרת איך הם מתמודדים.
אלון שוסטר (כחול לבן)
שהם יתחילו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נעמי אבוטבול, מנהלת תחום מועדוניות בקהילה. החלטתם ביניכם מי ייצג אתכם בדיון?
נעמי אבוטבול
ברשותכם, אני אעביר את זכות הדיבור לאיריס פלורנטין.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
איריס, קודם כל נרצה לשמוע מה קורה עם הילדים ונוער בסיכון במסגרת הקהילה? מה אתם מפעילים? מה אתם לא מפעילים? מתי אתם חוזרים להפעיל? את כבר יודעת מה אנחנו שואלים בדרך-כלל.
איריס פלורנטין
בחוזר 15, שיצא כבר בשבוע שעבר, והוא בתוקף של ה-22.4, אנחנו בעצם החזרנו כמעט את כל המסגרות. אפשר להגיד שכל המסגרות בקהילה לילדים ונוער פתוחות. כולן פתוחות ב-100%, כך שאפשר להחזיר את כולן לעבוד.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה היה בשבוע שעבר? מתי בשבוע שעבר?
איריס פלורנטין
ביום ראשון שעבר יצאה הנחיה 15, על ידי המנכ"ל, שבעצם מגדירה את פתיחת כל המסגרות לילדים ונוער. היא גם מפרטת שהמסגרות נפתחות ב-100% תפוקה. ב-22 לחודש ההנחיה היתה לצאת לדרך עם כולם. זאת היתה טבלה של כל השירותים שיצאה לשלטון המקומי וכולם ראו אותה ויודעים שאפשר לעבוד.

הנושא השני זה הנחיות ספציפיות שלנו, שבעצם יוצאות כל הזמן לשלטון המקומי ומסבירות לכל שירות ושירות איך צריך לעבוד. כלומר, האם עובדים מרחוק? האם נפגשים בבית? האם נפגשים פנים אל פנים ואיזה תנאים? לגבי כל שירות ושירות כתוב בדיוק איך צריך לעבוד.

במקומות שבהם יש מורכבות בגלל ההנחיות, אנחנו כרגע מתואמים עם משרד הבריאות. קיבלתי רשימה ארוכה של תשובות על שאלות ששלחתי למשרד הבריאות כדי להבין איך אנחנו עובדים. למשל, אם יש לנו מרכז קשר ויש שם כמה משפחות מכמה בתים, אז איך אנחנו מאפשרים את הפגישה? אם יש לנו ועדת תכנון טיפול, איך אנחנו מאפשרים את הפגישה הזאת פנים אל פנים או באמצעות זום? אם יש לנו מועדונית, כמה ילדים ברגע נתון יכולים להיפגש? וכן הלאה.

לגבי רוב הנושאים קיבלתי כבר אישור ממשרד הבריאות. לגבי נושאים נוספים נתנו להם שאלות נוספות, אבל ההנחיה היא שיוצאים לדרך, ככל האפשר בזום ואם לא אז בפגישות ישירות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את אומרת שהחוזר יצא ביום ראשון. את האמת, אני מתפלאת כי עד יום שישי בערב אני קיבלתי טלפונים ממפעילים של מסגרות שונות שעדיין דיברו על זה שאין מסגרות. איך יכול להיות שהם לא ידעו שהם קיבלו הנחיות לחזור לפעילות? כולם דיברו איתי על זה שעדיין הכול סגור ולא עובדים.
איריס פלורנטין
מקרים ספציפיים אשמח שתעבירי לי, אני אשמח לבדוק את זה.

אין ספק שיכול להיות שיש קשיים אבל ההנחיות מאוד ברורות. הן יצאו לשלטון המקומי ולתפוצה לכל המחלקות לשירותים חברתיים. זה יוצא לתפוצה לכל הארץ. אין מצב שהם לא ידעו. יכול להיות שיש אי הבנות. הפיקוח שלנו בודק את זה כל הזמן. אנחנו גם מנטרים עכשיו במערכת ממוחשבת מה פתוח ומה סגור, כך שזה לא יכול להיות. אם יש אי הבנות אנחנו נטפל בהם. תכף אשלח לך את ההנחיות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תאמיני לי, השאלה שלי באה מתוך ניסיון להבין איפה חוסר התקשורת? או שפנו אלי ודיברו איתי על מסגרות סגורות כדי להטעות אותי, אבל אני לא חושבת שזאת היתה המטרה. באמת אנשים שמפעילים דיברו איתי על זה שאין פעילות.
איריס פלורנטין
לפי דעתי זאת אי הבנה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתם יודעים על חזרה לפעילות? אני מבינה שאתם הוצאתם את החוזר. יש לכם איזו דרך לבדוק אם חזרו? איזה סוג של בעיות הם נתקלים? איפה חזרו ואיפה לא חזרו? תכף נפנה לנציגים של המפעילים.
איריס פלורנטין
התשובה היא כן ואני אגיד לך איך. קודם כל, הפיקוח שלנו יוצא לשטח ובודק. שנית, אנחנו העברנו בשבוע האחרון שאלון לבדוק כמה נשארו סגורים. ההנחיה היא מאוד ברורה לפתוח. במקומות שזה לא פתוח זאת אי הבנה ואנחנו צריכים לטפל בזה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
השאלון שלכם זה לעובדים סוציאליים או למי?
איריס פלורנטין
הוצאנו בשבוע שעבר שאלון למסגרות עצמן, לכל המסגרות שנפתחו כדי שהם יגידו לנו האם הם פתוחים? כמה עובדים נמצאים וכמה חסרים? כמה מטופלים כבר הגיעו. לנו זה מאוד קשה לפתוח את הכול אבל זה צריך להיות פתוח.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אפשר אחרי הישיבה לקבל את התוצאות של השאלון כדי לדעת מה קורה?
איריס פלורנטין
ברגע שיהיה איסוף אנחנו נוכל להעביר את זה.
קריאה
אז כרגע הם לא יודעים אם כולם חזרו או לא.
איריס פלורנטין
אנחנו יודעים מתוך העבודה של הפיקוח. המפקחים נמצאים בקשר ישיר עם המסגרות. יש קשר טלפוני ויש גם ביקורי פיקוח כך שאנחנו מדווחים מהפיקוח ומקבלים יום יום מהנהלת המחוזות את הקשיים שבדרך ואז המפקחים הארציים בודקים גם מפה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אז התשובה היא שהמסגרות כולן חזרו?
איריס פלורנטין
כולן חזרו ב-100%.

שוב אני אומרת, אם יש בעיה תעבירו לי ואנחנו נבדוק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
איך הילדים והנוער יודעים שהמסגרות שלהם חזרו לעבוד?
איריס פלורנטין
ההנחיות שלנו למטפלים היה להרים טלפון לכל אוכלוסיות היעד שלהם, לראות מה שלומם ולזמן אותם להגיע.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כלומר, פיזית להגיע למרכזים?
איריס פלורנטין
לא בהכרח. יש שיחות טלפון, שיחות זום. אנחנו מנסים להפעיל פיזית על-פי הנחיות משרד הבריאות. בחלק מהמצבים זה עובד. אנחנו כרגע גם בשיח עם משרד הבריאות להפעיל את כל המערכות גם פנים אל פנים באופן ודאי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
רציתי לברר משהו. קראתי שהממשלה החליטה על החרגת העובדים הסוציאליים 100%, רק בישיבה של יום שישי שעבר. זה נכון?
איריס פלורנטין
כן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כלומר, אתם ביקשתם חזרה 100% מיום ראשון, לפני החלטת הממשלה להחזיר את העובדים הסוציאליים ביום שישי?
איריס פלורנטין
אנחנו כל הזמן מבקשים ולכן דנו בזה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני יודעת שאתם מבקשים ואתם תמכתם בהחרגת כל העובדים הסוציאליים. אבל אתם נתתם הוראה שכולם יחזרו לעבוד ב-100% אפילו לפני החלטת הממשלה? אני אשמח לשמוע שזה מה שקרה.
איריס פלורנטין
אני רוצה להפריד את השאלה. היו שתי החלטות. היתה החלטה של הרשויות המקומיות שהעלתה את הרשויות המקומיות מ-30% ל-100%, שהיתה מזמן. היתה גם החלטה ביום שישי להחזיר את עובדי המשרד. זה שתי החלטות שונות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבינה מה ההבדל בין מה שיצא. קיבלנו את המכתב שהוציאו ממרכז השלטון המקומי לעובדים הסוציאליים. עכשיו אני מבינה שההחלטה ביום שישי היתה בעניין עובדי המשרד עצמם ולא כלל העובדים הסוציאליים. העובדים הסוציאליים חזרו בתחילת השבוע.
איריס פלורנטין
כלל העובדים הסוציאליים חזרו לפני כן, כשהיה שינוי של שינוי החוק. אני רוצה לומר שהעובדים שלא בתוך המחלקות אלא במיליה של המחלקות, כמו מרכזי אלימות ומרכזי תקיפה מינית, עבדו ב-100% מהיום הראשון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את אומרת שאתם מנסים להחזיר את המרכזים גם פיזית. האם הקצתם משאבים מיוחדים למרכזים האלה כדי שיענו לכל הקריטריונים מבחינת שמירת הבריאות? למשל, חומרים לחיטוי, מסכות וכל הדברים האלה?
איריס פלורנטין
לחלק מהמסגרות, לפי רשימות מסודרות, אנחנו הקצנו וחלק זה מהרשויות המקומיות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חברי הכנסת, תרצו לשאול את נציגי המשרד?
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
לפי השאלונים או לפי הפקחים, כל התלמידים חזרו? כל מי שצריך להיות במסגרת חזר?
איריס פלורנטין
אני אסייג. אם אני מבינה את השאלה, אני אחלק בין חוץ ביתי לבין קהילה. המסגרות של החוץ ביתי, ששם ילדים ממש שוהים כמו בית, שזה 7,000 ילדים, הם כל הזמן במסגרת והם לא שוחררו הביתה כעיקרון. הם שוחררו רק לחופשות של חגים. הם נמצאים במסגרות והם חזרו למסגרות. זה לגבי החוץ ביתי שלנו. הם כל הזמן שם והם לא שוחררו.

לגבי הקהילה, מדובר במסגרות שנותנות טיפול. מגיעים לשיחות או מסגרות של שהייה שמגיעים אליהם בשעות אחר-הצהריים. המסגרות האלה פתוחות, מגיעים ילדים לפי הנחיות משרד הבריאות. למשל, מועדוניות, במקום 15 ילדים מגיעים פחות לפי ההנחיות. הם מגיעים פיזית למסגרת ומקבלים את השהות.
ינון אזולאי (ש"ס)
מבירור קל שעשיתי, יש מסגרות שלמות כמו: "מיתר", "מפתן", "בית חם". "אמונה מפתן" זה בית ספר אבל יש פה גם את המעורבות של הרווחה. "מיתר" רגיל, "מיתר" חרדי, מועדוניות, מרכזי יום, "מרכז עדי" של נערות בסיכון, כל אלה בכלל לא פתחו אותם כלל.

את אומרת שפותחים. בנוסף, עד עכשיו חלקם תוקצבו ב-40%, חלקם ב-70%. עדיין לא קיבלו הנחייה ממשרד הרווחה שייפתחו המסגרות האלה והילדים יוכלו להגיע למקום. הרי להושיב ילד בסיכון בזום, אנחנו יודעים עד כמה זה קשה, כי לא סתם הם הגיעו למקומות האלה, כי הם לא יכולים לשבת ולצפות בזום. מתי אתם חושבים לתת את ההנחיה שיגיעו למקום ויתחילו ללמוד כמו שצריך ללמוד?
איריס פלורנטין
איריס פלורנטין: אני תכף אבדוק ברשימה. מדובר במסגרות ממנהל שהוא לא שלי. אנחנו נצטרך להעביר את השאלה אליהם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה בעצם נוער וילדים בסיכון. אלה ילדים שהם בתוך הקהילה. במקרה באתי מהתחום הזה ואני טיפלתי והקמתי מסגרות כאלה בעיר אשדוד שאני גר בה.
איריס פלורנטין
אני חושבת שהשאלה צריכה להיות לראש המנהל המתאים וזה לא אלי.
ינון אזולאי (ש"ס)
נשמח אם תוך כדי דיון תתנו תשובה בעניין הזה.
איריס פלורנטין
אלין אלול כאן איתנו והיא יכולה לענות.
אלין אלול
אני אשמח להשלים את התשובה שלי לדברים שציינה איריס. המסגרות שהזכרת הן כולן מסגרות שנכללו בחוזר המנכ"ל האחרון, חוזר מס' 15, וחזרו לעבוד ב-100%. זאת אומרת, מרכזי "עדי", לצורך העניין, בשלב הראשון קיבלו 70% ובעדכון של חזור המנכ"ל האחרון עלו ל-100%. ככה לגבי רוב המסגרות של נוער בסיכון בקהילה, כאשר נוער בסיכון החוץ ביתי עובדים בתפוקה מלאה מהרגע הראשון. חוזר המנכ"ל הזה הופץ מייד כשהתפרסם לכל המסגרות בכל הרזולוציות, גם ברמת מחוז, גם ברמת מטה. אנחנו מעבירים את זה גם ישירות וגם באמצעות הממונים המחוזיים במחוזות השונים. כל המסגרות שלנו חזרו לפעילות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מדבר על דבר שתוך כדי הישיבה אני בודק את זה והמסגרות שנתתי לך ממש לא חזרו. הם יחזרו מחר?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני עושה אותו דבר, אני שולחת הודעות.
אלין אלול
הם חזרו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו מקבלים פה שהמסגרות עדיין לא חזרו ואת אומרת שחזרו ב-100%? או שההנחיה לא היתה ברורה ומובנת או שלא יכול שלא מקיימים את ההנחיה. כדי שמשרד הרווחה יעשה את זה ונשמח שתוך כדי הישיבה תשלחו לנו את החוזר, אנחנו רוצים לראות אותו.
אלין אלול
אני יכולה לשלוח לכם את חוזר המנכ"ל. יש טבלה מאוד מאוד מפורטת על כל אחת מהמסגרות שהזכרת ומסגרות אחרות שאיריס התייחסה אליהן. זה לא ברמה כוללנית, זאת רמה ספציפית לגבי כל מסגרת ומסגרת.

אני כן רוצה לציין, שמבחינתנו ההנחיות האלה עברו באופן מיידי. עדיין, אם יש מסגרות שלא פועלות, זה לא בגלל שמשרד הרווחה לא אפשר או לא אישר. להיפך, אנחנו גם צירפתנו לחוזר המנכ"ל נהלים מעודכנים איך להתאים את הפעילות הטיפולית על-פי ההנחיות של משרד הבריאות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אלין, סליחה שאני קוטעת אותך. אני חושבת שאיריס היתה די ברורה בעניין של מה יצא מטעמכם. היא הסבירה שזאת חזרה 100% ומתאימים את הפעילות. אבל אנחנו מקבלים פה פניות. עד יום שישי בערב, למרות שהחוזר שלכם יצא ביום ראשון, המסגרות דיברו איתי והתלוננו על זה שהם עדיין סגורים. הם ביקשו ממני את הדיון הזה דווקא. אם הייתי יודעת שהכול טוב ויפה ופועלים, תאמיני לי שלא הייתי מכנסת את הישיבה הזאת. יש הרבה נושאים אחרים שצריכים לטפל בהם.

איך אתם מסבירים את הפער בין החוזר שהוצאתם? איזה דרך החוזר צריך לעבור עד שיחלחל בשטח?
אלין אלול
ברשותך, אני בהחלט אתייחס לשאלה שלך בצורה ישירה. אנחנו ניזונים מגורמי הפיקוח. מאחר שמי שבסופו של דבר מפעיל את השירותים בקהילה זה הרשויות המקומיות, אם באופן ישיר ואם באמצעות גורם שהם מפעילים באמצעותו את השירות.

המסר לרשויות המקומיות ולגורמים המפעילים ירד מהמשרד ללא דיחוי. אנחנו ממשיכים לעקוב דרך גורמי הפיקוח. לצורך העניין, בעדכונים נקודתיים שאנחנו מקבלים, אנחנו כן מתמודדים עם זה שהרשות מתקשה להשיג עובד, מתקשה להחזיר צוות וכדומה, אבל זה באמת ברמה נקודתית.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן, אבל הרמה הנקודתית יכולה לתת לכם תמונה. אני מבינה ממה שאתם דיווחתם לי עד עכשיו, שלא היו שום פניות חוזרות מהשטח שאומרות לכם: התקשינו, לא מצליחים לפתוח, העובדים לא רוצים לחזור.
אלין אלול
היו מקרים נקודתיים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מבחינתכם, חוסר ידיעה זאת ידיעה טובה. אם לא חזרו אליכם מהשטח זה אומר שפועלים, כך אני מבינה.
אלין אלול
אני מקבלת עדכונים נקודתיים. יש לנו כל הזמן עדכונים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
היו לך פנית פניות מיום ראשון עד יום שישי שמתקשים?
אלין אלול
ממש מתוך עשרות רבות של מסגרות שהשבנו לפעילות אני מדווחת על מקרים בודדים. אבל אם יש לכם נתונים או מקרים אחרים שלא הגיעו אלינו באמצעות הפיקוח, אני אשמח לבדוק אותם ולהחזיר לכם תשובה נקודתית לגבי כל אחד מהם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה אלין, תישארי איתנו.

אני רוצה לפנות לעמותות ולמפעילים.
ינון אזולאי (ש"ס)
שישלחו בינתיים את החוזר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן, אנחנו מחכים לחוזר.
אלין אלול
אני מעבירה לכם אותו תוך כדי הישיבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
צוות הוועדה יעביר לנו ברגע שזה יגיע.
אלין אלול
אני שולחת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אמיר קאשי מהמרכז לשלטון מקומי, מנהל אגף רווחה.
אמיר קאשי
בוקר טוב, אני מנהל אגף הרווחה בעיריית נס ציונה ואני נציג השלטון המקומי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
האם קיבלתם את החוזר? הוצאתם חוזר או הנחיה לרשויות המקומיות בעניין החזרה לתפקוד?
אמיר קאשי
כל חוזרי המנכ"ל מגיעים בצורה מסודרת, גם דרך תיבת חוזרי מנכ"ל וגם דרך מנהלות הנפה של הפיקוח המחוזי. אנחנו נערכים בהתאם לחוזר מנכ"ל לפתיחת המסגרות. בשבוע שעבר קיבלנו שכל המסגרות צריכות להיפתח ב-100%. אצלי בנס ציונה פתחנו את רוב המסגרות. כך ברוב הרשויות נערכים לפתיחת המסגרות בהתאם לכללים. צריך להבין שהכללים של משרד הבריאות מאוד מקשים על פתיחה סדירה של המסגרות. למשל, המועדוניות זה עד 5 ילדים. רוב המדריכות במועדוניות הן נשים מבוגרות, רובן מעל גיל 60 וחלקן אפילו מעל גיל 65 ומעל 67. לחלק גדול יש מחלות רקע, דבר שגורם לבעיות של כוח אדם שצריך לקחת אותן בחשבון. גם הפיצול במשמרות מצריך גיוס של כוח אדם נוסף.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אמרת שאצלך בנס ציונה אתם נערכים. זה אומר שעדיין לא פתחתם? זה מתוכנן לשבוע הזה?
אמיר קאשי
לא מדויק. חלק פתחתי בשבוע שעבר. חלק ייפתח השבוע. הבית החם ייפתח השבוע. בשבוע שעבר רוב המועדוניות נפתחו חוץ ממועדונית אחת שצריכה להיות במקום אחר בגלל שהיא נמצאת בתוך פנימייה ויש כללים לגבי פנימיות שצריך היה לסנכרן עם המועדוניות ואנחנו מוצאים מקום חלופי. רוב המסגרת אנחנו פותחים אותן. צריך לקחת בחשבון שההורים עצמם מפחדים ולא שולחים חלק מהילדים בגלל שהם חוששים, בגלל שהם לא בטוחים.

אפשרנו עד 5 ילדים במועדונית. רוב המועדוניות לא היו מלאות בשבוע שעבר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
איך אתם מחליטים אם במסגרת מסוימת יש מספר ילדים מעל מה שמותר בהנחיות משרד הבריאות? איך אתם בוחרים איזה ילדים יגיעו?
אמיר קאשי
לא, לא, כולם מגיעים. אנחנו חילקנו אותם לשלוש משמרות, עד חמישה ילדים במשמרת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אז אני מבינה שגם המועדוניות שבדרך-כלל פעלו אחר הצהריים אתם גם מפעילים בבוקר?
אמיר קאשי
נכון. עשינו משמרת מ-09:00 עד 11:30 והמשמרת הבאה היא מ-12:00 – 14:30. ביום אחר עובדת המשמרת השלישית. כך כל ילד מקבל בין יומיים לשלושה ימים במועדונית. זה בהתאם להראות של משרד הרווחה ומשרד הבריאות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שעתיים וחצי כאשר במקור כמה זמן זה היה?
אמיר קאשי
שש.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כלומר, עכשיו זה ירידה ל-2.5 כדי לעשות את המשמרות.
אמיר קאשי
כן. אין ברירה. צריך לזכור שאין יותר מידי מבנים. רציני להשתמש במבני החינוך, אבל החינוך מתחיל לחזור ובטח החינוך המיוחד שעובד בפיצול מאוד גדול.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
האם קיימות ההסעות שהיו בעבר?
אמיר קאשי
למסגרות של המוגבלויות אנחנו מחזירים הסעות כשהעדיפות היא שההורים יסיעו את הילדים שלהם במקומות שאפשר. במקומות שאי-אפשר, אנחנו מחזירים את ההסעות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה לך.

מר שלומי קסטרו ממועצת ארגוני הילדים והנוער.

מה המצב אצלכם?
שלומי קסטרו
אני מנכ"ל מועצת ארגוני הילדים והנוער. כ-20 ארגוני נוער מוכרים בישראל. אנחנו הגוף הייצוגי הרשמי שלהם. רוב הפעילות של ארגוני הנוער היא בפריפריה. אנחנו עובדים בפיקוח משרד החינוך בתקנת מנהל, חברה ונוער.

דיברתי עם כבוד היושב ראש ביום שישי וחשוב לי לציין את זה גם פה בוועדה. ארגוני הנוער נכונים ומוכנים לקחת חלק ולהיות גלגל משמעותי בכל מאמץ של החזרת הפעילות החינוכית בקרב הילדים ובני הנוער בסיכון. אנחנו עומדים בקשר עם פורום כפרי הנוער ועם משרד החינוך. חשוב לנו לומר פה גם לציבור וכמובן לוועדה, שצריך לעשות הכול כדי לראות גם את הארגונים כחלק ממערך הסיוע וגם מהר ככל שאפשר לאפשר לנו לחזור לפעילות חינוך בלתי פורמלי.

בהקשר הזה, אני מבקש גם, חרף המשבר, לראות איך ממשיכים את העבודה על החלטה 923 שנוגעת בחברה הערבית וגם במסגרות ולא לתת למשבר הזה לעצור אותנו מהתהליך החשוב הזה, של החלטה 923, כדי שתמשיך לתת מענה לבני נוער בחברה הערבית.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה לך.

נציגת משרד החינוך, בבקשה.
קריאה
הנציג מנס ציונה דיבר על-כך שעובדות מבוגרות לא יכולות לחזור לעבודה. השאלה אם יש אפשרות לגייס אנשים שנמצאים בשירות לאומי או בהתנדבות קהילתית למסגרות האלה? תקנות שעת חירום אפשרו משיכה שלהם גם לגופים שברגיל לא מפעילים שירות לאומי. השאלה האם עושים שימוש בזה או מתכוונים לעשות שימוש כזה?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הוא אמר שמנסים לגייס אבל לא אמר מאיפה.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
זאת בעיה רצינית שמנסים לגייס. בינתיים הילדים יישארו בבתים. לא חסר אנשים שרוצים לעבוד וגם לא צעירים, כולם הוצאו לאבטלה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו לא מצליחים להתחבר לנציגת משרד החינוך.

יש לי שאלה למשרד האוצר. מר נתנאל אשרי, אתה איתנו?

רציתי לשאול בקשר למסגרות בחורה ואני בטוחה שיש עוד כאלה. ברשות המקומית מפעילים מסגרות בקהילה עבור פעוטות בסיכון מגילאי 6 חודשים עד 3 שנים וגם מועדוניות ביתיות. כולם מופעלים על-ידי נשים עצמאיות. זה הזכיר לי מאוד את הטראומה של מנהלות המשפחתונים. הנשים האלה נחשבות כאילו עצמאיות. הן לא רשומות כעצמאיות ולא מדווחות והן גם לא שכירות. הן נשארו בלי שום הכנסה לתקופה שבה המדינה סגרה את המסגרות האלה.
נתנאל אשרי
אני מבין שאת מתכוונת למשפחתונים ומועדוני יום עצמאיים שלא בפיקוח?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הן מפעילות את המסגרות עבור הרשות המקומית. כלומר, הן כן בפיקוח של מחלקת הרווחה והן נשארו בלי שום הכנסה. הן לא מקבלות דמי אבטלה והן לא עצמאיות. האם היו לך פניות קודמות בעניין הזה?
נתנאל אשרי
לצערי, אני פחות מכיר את התחום כי זה שייך לרפרנט אחר כאן במשרד שעוסק בתעסוקה והוא אחראי על זרוע העבודה במשרד הרווחה. אני יכול להפנות את השאלה אליו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת שתפנה אליו את השאלה או שהוא יתחבר אלינו, כך שעד סיום הדיון, בעוד חצי שעה, נוכל לקבל תשובה בעניינם או שנצטרך להמשיך את הדיון סביב זה. תודה.

משרד החינוך, אתם איתנו?

משרד המשפטים, מיכל גולד נמצאת?

אחת הבעיות מסגירת מסגרות לנוער בסיכון זה המעקב אחרי הפיקוח ועל אלה שנמצאים בצווים שמחייבים שמישהו יעקוב אחרי המצב שלהם. גם כן המערכת המשפטית לא דנה בהרבה מהמקרים שלהם.

את יכולה להגיד לנו מה קורה בעניין הזה?
מיכל גולד
לצערי, רק כרגע הצלחתי לדבר. אני לא יודעת מה היה עד עכשיו. אני רואה גם שנתמר שמש ממשרד החינוך נמצאת פה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו לא מצליחים להעלות אותם, נמשיך לנסות.
מיכל גולד
לא הבנתי את השאלה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נאמר לנו שבתי המשפט אינם מנהלים מעקב לאחר צווי שופטים. מוסדות הרווחה מספקים מענה חלקי בלבד ומרחוק. האם ידוע לך משהו על זה מבחינת נוער בסיכון?
מיכל גולד
לא מוכר לי.

יש לנו שולחן משנה לשולחן הבין מגזרי של משרד ראש הממשלה לילדים ונוער בסיכון. מי שמוביל אותו זה אני מצד הממשלה וורד וינמן שהיא המנכ"לית של המועצה לשלום הילד מצד החברה האזרחית. חלק נכבד מהיושבים פה נמצאים בשולחן הזה. המטרה היא לראות את הדברים בצורה כוללת. זה ההיבט שלי והחלק שלי אבל אם יש דברים אחרים, נוכל לברר אותם. אולי אני לא מבינה נכון או שאני לא מכירה מספיק את הסוגיה.
קריאה
הכוונה היא, שהפיקוח בדרך-כלל נעשה פנים אל פנים ועכשיו הוא נעשה באמצעות זום או טלפונים?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כתוב לי שהפיקוח לא נעשה. יש נוער שהוא נמצא תחת צווי שופטים. האם יש מעקב עליהם? האם מישהו מיישם את זה?
מיכל גולד
חלק מהדיונים נעשים באופן מקוון. אשמח לבדוק את הפרטים ולברר לעומק אבל לא ידוע על משהו כזה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אז אולי תנסי לברר את זה ואולי תהיה לך תשובה לפני שנסיים.

עורכת דין ועו"ס רחלי ירדן נמצאת?

נחזור למיכל גולד. הבנתי שאת מרכזת את השולחן העגול. רציתי לדעת איזה סוג של בעיות עלו בשולחן הזה? על מה דנתם? לאיזה מסקנות הגעתם בינתיים?
מיכל גולד
יש שני דברים שדנו וגם הצלחנו לתקן. מהר מאוד הבנו שברשויות המקומיות גם עובדים סוציאליים, גם פסיכולוגיים חינוכיים וגם עובדי קידום נוער מרביתם או חלק גדול מהם יצאו לחופשה. לכן קידמנו תיקון של התקנות לשעת חרום בנושא הזה, כך שהם הוחרגו מהמכסות ומהבחינה הזאת יכלו לחזור לעבודה.

עוד תיקון ממש מסוף שבוע האחרון זה שעדיין יש עובדים סוציאליים במשרדי הממשלה שלא חזרו לעבודה. חלקם נותנים שירותים ישירים וחלקם מפקחים על התכניות. כך יצא שגם אם התכניות פועלות, המפקחים ומי שנותן את המדיניות והמענה נמצא בחופשה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הבנו שביום שישי החזירו את הצוותים של המשרד. כלומר, מהיום הם יתחילו לתת את המענה המקצועי.
מיכל גולד
נכון. מהבחינה הזאת גם מענים ישירים וגם הפיקוח אמור לחזור. אני מניחה שיהיה גם זמן של התארגנות עם התו הסגול. בגדול, מבחינה חוקית הדבר הזה סודר. זה באמת משהו שבו השולחן יכול היה לראות ראייה רוחבית שזה לא משהו נקודתי אלא משהו שצריך לטפל בו ברמה הרוחבית וכך עשינו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חברי הכנסת, בבקשה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
שלושה דברים. לגבי פגישות בזום. אנשים מבוגרים לא מתמצאים בזום והרבה פעמים לא יכולים לקיים פגישות בזום.

דבר נוסף. אם אנחנו מדברים על אוכלוסיות מסוימות שלך ילדים שאין להם שום תשתיות והם לא יכולים להתחבר. אין להם מחשבים, אין להם תשתית, אין להם אינטרנט. איך אפשר לדבר איתם בזום? זה אומר שצריך לחפש דרכים ישירות להגיע לילדים ולברר מה המצב שלהם.

בקשר למה שדיבר הנציג של הרשויות המקומיות בנוגע ללשכות הרווחה. הוא הציג בעיה של מחסור בכוח אדם. אני מתפלאת על מחסור בכוח אדם בזמן שיש לנו 1,250,000 מובטלים. במיוחד צעירים וצעירות שיכולים לעשות את העבודה הזאת על הצד הטוב ביותר.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא העלה בעיה שבאמת האוצר צריך לתת עליה את הדעת. יש צעירים שהם בקבוצת סיכון והם לא יכולים לעבוד, אז אולי צריך לפנות לאוצר כדי לתת להם תעדוף.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
זה משהו אחר. אני מדברת על הטענה שיש מחסור בכוח אדם. בזמן הזה לטעון את זה, זה לא מסתדר.

הנושא השלישי זה המטפלות של המועדוניות בבתים שהן לא שכירות ולא עצמאיות. הן אבודות. אני מכירה באופן אישי נשים שפנו אלי שזאת כל ההכנסה שיש להם למשפחה שלמה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה אותו מצב של מנהלות המשפחתונים.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
בדיוק. חשוב מאוד לשים את זה על השולחן ולבקש פתרון גם למשפחתונים והמטפלות של המשפחתונים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
גברת נתמר הלל ממשרד החינוך.

אני רוצה לשאול על נושא שדנו בו בוועדה לפני כעשרה ימים בנושא של פנימיות לנוער בסיכון. יש כ-2,000 חסרי עורף שהוצאו לחופשת פורים ולא חזרו. היה דיון בבג"צ בנושא הזה בשבוע שעבר והמשרד התחייב להחזיר אותם. אז דיברו על זה שאי-אפשר לקלוט כי אין בידוד. אני רוצה לדעת כמה מהם כבר חזרו לפנימיות.
נתמר הלל
בוקר טוב. הדיון חשוב מאוד וקודם כל נדייק את העובדות. בחינוך הפנימייתי בפיקוח משרד החינוך יש פנימיות על הרצף, מהטיפולי עד החינוך. כשבית הספר נסגר, חלק גדול מהתלמידים שהם מתפקדים, יש להם משפחות והם חזרו הביתה. חלק מהתלמידים שהם נערים בסיכון חסרי עורף משפחתי, תלמידי נעל"ה, נשארו בפנימיות שהן פתוחות ומתפקדות.

מיכל גולד הזכירה את העובדים הסוציאליים. מייד עם תחילת משבר הקורונה שלחו את העובדים הסוציאליים לחל"ת. אנחנו קיבלנו החלטה שמחזירים את כלל העובדים הסוציאליים בכפרי נוער ובפנימיות על-מנת שיטפלו בתלמידים שנמצאים בבית והן בפנימייה יתנו מענה לצוותים וליווי אישי, קשר עם העובדים בקהילה, כולל לשכות, כולל עמותות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
עם כל הכבוד, אני לא צריכה סקירה לכלל העשייה במשרד. שאלתי שאלה מאוד ספציפית לגבי 2,000 בני נוער בסיכון שהיו בפנימיות אצלכם ועד לשבוע שעבר לא הוחזרו לפנימיות. רציתי להבין כמה הצלחתם להחזיר.
נתמר הלל
זה לא נכון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אז בג"צ לא קיבל מידע נכון? מה נכון?
נתמר הלל
מה שנכון הוא שהיו תלמידים שהיו בבית בתקופה הזאת ואנחנו בקשר איתם. הם ביקשו לחזור והם חוזרים כל יום לפנימייה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
גברתי, אנחנו מדברים על חסרי עורף משפחתי. כ-2,000 מהם שהסתובבו בחוץ.
נתמר הלל
לא נכון. גברתי, אני עובדת סוציאלית בתפקידי. אני יודעת שחסר עורף משפחתי. אנחנו מלווים את התלמידים האלה. בגלל שזאת חופשה מתמשכת והם לא יכולים להיות בבית, מחזירים אותם יום יום והם נכנסים לבידוד מניעתי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את מכירה את הבג"צ משבוע שעבר?
נתמר הלל
אני מכירה את הבג"צ. יושבת קולגה שלי איריס זילכה. אנחנו מכירים את הבג"צ. ראיתי אותו, קראתי אותו, טיפלתי בו, כולל נערה שחוזרת היום לפנימייה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מצוין.

בבג"צ המשרד הכיר בזה שיש נוער שלא חזר לפנימיות והוא הודיע שהוא מחזיר את הנערים האלה לפנימיות. זה היה הסיכום של בג"צ.

מדובר בכ-2,000 תלמידים וכך נאמר גם בבג"צ ואתם לא שללתם את העובדה הזאת. מאז הבג"צ ההוא עד היום, כמה מהם חזרו לפנימיות.
נתמר הלל
תלמידים רבים חזרו וחוזרים וממשיכים לחזור.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מצוין, אבל אני צריכה מספרים וסטטיסטיקה.
נתמר הלל
נכון לעכשיו, גברתי, יש קרוב ל-2,700 תלמידים בפנימיות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת לדעת את המצב הנתון היום לגבי הפנימיות שעליהן היה הבג"צ. כמה כבר חזרו? אני מדברת על הפנימיות עליהן דובר בבג"צ. אם את רוצה, אני אעביר לך אחר-כך את השמות אבל אני בטוחה שאת מכירה אותם יותר טוב ממני. אני מצפה שבעוד שעה שעתיים אקבל את הנתון לוועדה.
נתמר הלל
נשמח לתת את הנתון ונעשה זאת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מצוין.

רחל ירדן, הממונה הארצית לייצוג קטינים ממשרד המשפטים.

אפשר לדעת מה קורה מבחינת ייצוג הקטינים והצווים של השופטים? יש לך תמונת מצב? איך פעלתם עד עכשיו ואיך תפעלו?
רחלי ירדן
אנחנו מתנהלים כרגיל. הדיונים מתנהלים כסדרם. כל הדיונים הם בהחלט מאוד דחופים. הקושי שלנו זה עם הרבה מאוד דברים לא מתוכננים שצצים כל הזמן, עם הצורך לתת מענה מיידי לקטינים שנמצאים בצו וצריך ליישם את הצו. הם מסתובבים ואז צריך לארגן להם בדיקת קורונה מהר כדי שאפשר יהיה להכניס אותם למסגרות. אין הנחיות ברורות וזה הקושי הכי גדול.

גם השירותים בקהילה לקטינים שנמצאים תחת צו פיקוח והשגחה – נעשתה פה עבודה מדהימה להחזיר את הכול לעבודה רציפה, אבל בשטח אנחנו לא רואים את זה מיושם. מאוד קשה להבין את ההנחיות. אנחנו בכל רגע נתון מנסים לפרש את ההנחיות, לפנות לכל הגורמים כדי למנוע בעיות מראש. אנחנו רואים את זה גם בקיום של ועדות פסיכיאטריות שהדיונים לא מתנהלים כסדרם. רואים את זה בקושי למצוא מסגרות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה זאת אומרת קושי למצוא מסגרות? הרי כולם מדווחים לנו עכשיו שהמסגרות קיימות ופתוחות. מה הקושי אצלך?
רחלי ירדן
המסגרות קיימות אבל כשצריך להכניס ילד כאן ועכשיו למסגרת ולא יודעים איפה הוא היה עד עכשיו, אז לא כל המסגרות מוכנות לקבל. בידוד רלוונטי למסגרות מאוד מסוימות. ילדים שנמצאים בהתנגדות למסגרת וכל זאת מבחינת המצב שלהם הם צריכים להיות במסגרת כי הם בסיכון, להכניס אותם לבידוד זאת סכנת נפשות לילד עצמו וגם למסגרת. זה עלול להסתיים באשפוז פסיכיאטרי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אז מה אתם עושים עם ילדים כאלה? הם ממשיכים להיות בחוץ?
רחלי ירדן
הם ממשיכים להיות בחוץ כל עוד לא עושים להם בדיקת קורונה שמצמצת את הבידוד. אין שיח מאוד ברור עם משרד הבריאות בהקשר הזה. אם יש צורך שעולה לבדיקת קורונה עבור ילד, אנחנו מתחילים לכתת רגליים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני יודעת כי עברתי את זה בעצמי לאחר שהיתה אלי פנייה מאימא שהיתה צריכה להכניס לפנימייה את הילד שלה שהפך למסוכן מאוד ולא הצלחתי לארגן לו בדיקת קורונה.
רחלי ירדן
אנחנו עושים שמיניות באוויר. אני חייבת להגיד שאנחנו פונים לבתי המשפט ויש לנו צווים של בית משפט להורות למשרד הבריאות לקיים בדיקת קורונה במקרים מסוימים. זה קורה אבל אני חושבת ששיח שוטף והנחייה ברורה בהקשר הזה יכולה לעזור. לא צריך על כל דבר לרוץ לבית משפט.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מתפלאת. אפילו בין הגורמים הממשלתיים עצמם, נציגי משרדים שונים אין את השיח הזה וצריך ללכת לבית משפט כדי להוציא צו כזה.
רחלי ירדן
בהקשר הזה אני מייצגת קטין ספציפי ואנחנו מנסים לייצר לו פתרונות. נכון, אין שיח ברור וחד משמעי בין משרד הרווחה למשרד הבריאות בהיבט הזה. ההנחיות הן לא חד משמעיות. אין אמירה שאם הקטין צריך להיכנס למסגרת אז כדי לצמצם את זמן הבידוד יעשו לו בדיקת קורונה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה לא מתקבל על הדעת. אנחנו נפנה למשרד הבריאות ונבקש שיוציאו הוראה מאוד ברורה בעניין הפנימיות. בזמנו פניתי גם בעניין מקלטי הנשים.

יש עוד משהו שאת חושבת שכדאי שנדע מבחינת הבעייתיות במעקב אחרי הנוער הזה?
רחלי ירדן
אני אתייחס רגע למסגרות בקהילה, לחוזר מנכ"ל 15 ולנספח א' שמצורף אליו. יש שם טבלה מאוד מפורטת של מה חוזר לפעילות ומה לא חוזר לפעילות. לגבי כל פרט בטבלה הזאת יש בצד כל מיני הערות שקשה מאוד להבין בשורה התחתונה מה באמת חזר לפעילות ומה לא.

כשאנחנו מייצגים ילד מסוים ואנחנו רוצים לדעת אם השירות שאמור להינתן לו קיים, קשה להבין, צריך פירוש רש"י.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מכיר פירוש רש"י ואני אומר לך שגם רש"י לא יעזור פה.
רחלי ירדן
להחזיר מרכזי חרום לפעילות תחת הנחייה שהקשר יהיה קשר מקוון, עבור ילדים קטנים זה לא ריאלי, זה לא בריא, זה לא נכון הרבה מאוד. חשוב מאוד שמרכזי הקשר יהיו בפעילות ב-100%. הם חשובים וחיוניים. מישהו גם צריך לתת את הדעת איך עושים את זה. זה החלק שאנחנו מרגישים שחסר היום. לא כל דבר יכול להיפתר על-ידי קשר מקוון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. אנחנו נמשיך לעקוב אחר הדברים שדיברת עליהם, גם לגבי הבדיקות וגם ההסבר. את האמת, גם לי ואני מבינה שגם לחבר הכנסת אזולאי יש שאלות לגברת אלין ולאיריס פלורנטין.

אלין אלול, אני מסתכלת על החוזר וסימנתי כמה דברים שהם קשורים לנוער במצוקה שלא החזרתם 100% כפי שהצהרתם בתחילת הדיון.

אני מסתכלת על החוזר. "איגי", "הילל להט"ב" יוצאים לשינוי 70%. הניידות של "עלם" 70%. אני יכולה לתת עוד מסגרות שהן בעצם לנוער בסיכון ובכל זאת לא הוחזרו 100% לפי החוזר שמול העיניים שלי.

חברי הכנסת, נא להתייחס כדי שנוכל לקבל תשובות.
ינון אזולאי (ש"ס)
כדי להבין את הטבלה. כשאתם כותבים "במסגרת עצמה ובקבוצות מפוצלות או באופן פרטני". לא ידוע מה זה באופן פרטי, לא ידוע כמה בקבוצות מפוצלות.

שנית, מה זה בבית מקבל השירות?

דיברנו על בתים חמים ואני לא רואה שזה במסגרת עצמה אלא בקבוצות מפוצלות. אני מבקש לדעת מה זה אומר?

מקוונים אני יודע מה זה אבל "עדי", שגם עליה הצהרתם שחזרו ב-100% ובקבוצות מפוצלות, תסבירו לנו מה זה.

מה לגבי "מיתרים" ו"מפתנים"? אם אני לא טועה, מפתנים מתוקצבים ב-70% אז כנראה שהם גם לא חזרו 100%.

דבר אחרון. לגבי שירותים מקוונים. לאוכלוסייה החרדית יש מסגרות לנוער בסיכון וגם לאוכלוסייה הערבית יש דבר כזה. לא לכולם יש אפשרות לדבר בזום. מה המענה שלכם?

גם לאלה שיש להם אפשרות, אז לפעמים בבית יש שני ילדים בסיכון אבל אין להם מענה של שני מחשבים. היינו רוצים לדעת אם יש לכם מענה לדבר הזה?
אלין אלול
תוך כדי הדיון שלחתי לכם את הטבלה המלאה ואני אתייחס לנושאים.

הגישה שלנו היתה להחזיר לפעילות מלאה אבל הכול בכפוף להנחיות של משרד הבריאות. לכן, יחד עם חוזר המנכ"ל - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אלין, סליחה. בכפוף למשרד הבריאות זה אומר שאתם צריכים לתגבר את הפרויקטים ולא להוריד אותם ל-70%. זה החוזר שלכם שכתוב בו שהמסגרות האלה יפעלו או ב-70% ויש כאלה אפילו ב-40%. אני מבינה שאם מחזירים אותם בכפוף לתקנות משרד הבריאות, אתם חייבים אפילו לתגבר אותם מבחינת התקנים והתקציבים.
אלין אלול
הגודל של הפעילות, או ההיקף של העצימות שלה, נקבעת לפי האופי של הפעילות. לכן, אם מדברים, לדוגמה, על ניידות "עלם" שהוחזרו ב-70%. עיקר עבודתם היא איתור בני נוער בסיכון היא ברחוב. פותחים זירה, אוספים בני נוער. הכול צריך להיות כרגע במגבלות של כמה בני נוער בו זמנית יכולים להיות. לכן גם המיתרים וגם התכנית של בתים חמים ו"עדי" שהתייחסת אליהם, הותאמו במשמרות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אלין, סליחה. הדוגמה שאת נתת עונה על מה שאני אמרתי. כלומר, הניידת תצא, תהיה בחוץ. היא לא תוכל לאסוף 15 נערים באותו זמן, אבל היא תוכל לאסוף נערים, לעבוד איתם, לאתר אותם ולראות מה הבעיות שלהם. זה ייקח להם יותר זמן כי הם צריכים ללכת לפי התקנות. אז במקום לתגבר אותם כדי שיאתרו את הנוער שמסתובב בחוץ, אתם הורדתם אותם ל-70%.
אלין אלול
אני לא אכנס לאופן שבו הדברים האלה תורגמו לתקצוב, אבל אם במקום לעשות פעילויות שהם רגילים לעשות אותם בימים רגילים, כל הפעילות שלהם היום היא פעילות פרטנית. היא פעילות שמותאמת לנתונים הנוכחיים. אנחנו גם מפעילים מערך שלם. רוב השירותים הם שירותים שמותאמים למציאות הנוכחית. כשאנחנו מדברים על נוער קצה בקהילה, יש פעילויות שאי-אפשר להמשיך לבצע אותן במתכונת הרגילה שלהן.

יחד עם זאת, העברנו הנחיות מה הם יעשו במקום הדברים הרגילים שהם היו אמורים לעשות. אנחנו לא ראינו שיש בעיה של מחסור בכוח אדם. לא קיבלנו תלונות על זה שזה לא מספק. להיפך, הפעילות עובדת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל היא לא עובדת ב-100%. ברגע שמשרד הבריאות אומרת להחזיר רק שלושה לבית חם, מה את עושה עם השלושה שלא מגיעים?
אלין אלול
זה פועל ב-100% במשמרות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו מסתכלים וכתוב ש"מפתן" זה רק ב-70% מתוקצב, אז כנראה הוא גם מגיע ל-70%. לא בטוח שאנחנו מגיעים ל-100% של הילדים. השאלה, האם אתם גם מתגברים את כוח האדם, כמו שאמרה יושבת הראש? לא ראינו שתגברתם את כוח האדם ולכן זה לא 100%.
אלין אלול
70% ב"מפתן" לעומת 100% ב"מיתר". למה? ב"מפתן" יש פעילות חינוכית היום שהיא מושבתת מעצם העובדה שמערכת החינוך עוד לא החזירה את המסגרות החינוכיות לפעולה. לכן, המקסימום של ה-70% זה אך ורק פעילות רווחתית ללא החלקים החינוכיים. לא מתקיימים כרגע שיעורים ולימודים ולכן אנחנו מתגברים בצורה מקסימלית את הפעילות של הרווחה בעבודה עם הזנה של הילדים, פעילות שמתבצעת בתוך המפתנים במשמרות כשכל 8 ילדים יכולים להיות בו זמנית בקבוצה. זה כולל את המערך הטיפולי. החלק של ה-30% זה החלק החינוכי שכרגע מושבת בגלל שכל מערכות החינוך במדינה מושבתות.

לגבי "מיתרים" זה עובד באופן מלא, 100% פעילות. כנ"ל לגבי "עדי" שעובד ב-100% פעילות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מתנצלת. יושב ראש הכנסת לא מסכים שנמשיך את הדיון למרות שחצי שעה ראשונה היו בעיות בתקשורת. אני אודיע ללשכה של היו"ר שזה לא יכול להתנהל ככה. או שדואגים שכל הבעיות ייפתרו לפני התחלת הדיון או שיאפשרו לנו להמשיך את העבודה שאנחנו אמורים לעשות.

חלק מהשיחה אני אמשיך בקשר ישיר עם המשרד כדי לקבל תשובות. אותו דבר בעניין משרד החינוך. אני מצפה שהיום ישלחו לנו תשובה ברורה בעניין הפנימיות וחזרת הנוער לפנימיות.

אני רוצה להגיד דבר אחד. אני מבינה שכשאומרים שמחזירים מסגרת ב-100% בכפוף לתקנות של משרד הבריאות, שהמשרדים יבינו קודם כל שכדי לעשות את זה צריך לתגבר דווקא את המסגרות ולא להוריד מהכסף. צריך להיות גמישים עם התקצוב. מה שהיה אמור להיות בהוראה עכשיו מפצלים למשמרות בוקר ואחר-הצהריים. מגיעים לכלל הילדים ביותר מאמץ אז אל תורידו מהתקציבים. אני מבינה שצריך דווקא לתגבר בזמנים האלה אם באמת רוצים לתת מענה על זה.

הדבר האחרון שאני רוצה להתייחס אליו זה העניין של משרד המשפטים, ההוראות, ואיך אפשר להכניס ילדים אחרי בדיקות קורונה. אנחנו נפנה למשרד הבריאות בעניין הזה ונראה מה אפשר לעשות.

תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים