ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 23/04/2020

סיוע למנהלות משפחתונים מוכרים על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בעקבות משבר קורונה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה
23/04/2020


17/05/2020
08:49
מושב ראשון



פרוטוקול מס' 13
מישיבת הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה
יום שלישי, כ"ט בניסן התש"ף (23 באפריל 2020), שעה 9:00
סדר היום
סיוע למנהלות משפחתונים מוכרים על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בעקבות משבר קורונה
נכחו
חברי הוועדה: עאידה תומא סלימאן – היו"ר
ינון אזולאי
בועז טופורובסקי
אלון שוסטר
חברי הכנסת
יעקב אשר
מיכאל מלכיאלי
ע'דיר כמאל מריח
אנדרי קוז'ינוב
משתתפים (באמצעים מקוונים)
אמיר מדינה - מנהל אגף מעונות יום ומשפחתונים, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים

שלמה אוחיון - סמנכ"ל בכיר שירות לקוחות, רשות המסים, משרד האוצר

איציק דניאל - רכז תעסוקה באגף תקציבים, משרד האוצר

זליחה חלאילה - מטפלת משפחתון, כח לעובדים

אבלין כהן - מטפלת משפחתון, כח לעובדים

נועה נוצני
מרינה רבינוביץ'


ראש ענף הגיל הרך, כח לעובדים
מ.מ.מ – מרכז המחקר והמידע, כנסת
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
הילה לוי

סיוע למנהלות משפחתונים מוכרים על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בעקבות משבר קורונה
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בוקר טוב לכולם, אני פותחת את הישיבה של הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה. היום 23 באפריל 2020. אלה שאיתנו בזום, יש לנו תקלה קלה. אנא, סבלנות. נחכה ונמשיך בדיון.

אנחנו ממשיכים. הדיון היום הוא על מנהלות המשפחתונים המוכרים על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בעקבות משבר הקורונה. האמת היא שבכל פעם שאני משתמשת במונח הקבוע "מנהלות המשפחתונים" אני מהססת להשתמש בו. הן בעצם לא מנהלות, הן מטפלות לחמישה ילדים. לתת להם תואר "מנהלות" זה כאילו לעשות סיפור מההעסקה שלהן והטעיה לתפקיד שהן עושות. התפקיד שלהן מאוד חשוב כמטפלות בילדים שאצלן. הן לא מנהלות אף אחד והן גם לא עצמאיות, כמו שמגדירים אותן במשרד.

כשהייתי יושבת-ראש הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת העשרים קיימתי כמה דיונים. היו שני דיונים במשותף עם היושב-ראש של ועדת העבודה והרווחה, ידידנו אלאלוף. הדגשנו כל הזמן שבצורת ההעסקה של מנהלות המשפחתונים, של המטפלות, יש משהו שצריך לתקן.

אומנם אנחנו מקיימים היום את הדיון הזה על סיוע למנהלות, אבל נתמקד בעיקר מתחילת משבר הקורונה. הפתרון הכללי לכל צורת העסקה, אנחנו נמשיך לדבר עליו ונמשיך לדון בו לעתיד, אבל הזכרתי אותו כי הוא בעצם גרם לעוול נוסף בתקופת משבר הקורונה וגרם לכך שמנהלות המשפחתונים נפלו בהתחלה בין הכיסאות. הן גם לא היו חלק ממענק העצמאים, למרות שהן מוגדרות כעצמאיות, וגם לא יצאו לחל"ת כי הן לא מוגדרות כשכירות.

אני עוקבת אחרי הנושא הזה וכבר התקדמנו קצת, אבל שוב חזרנו לתקיעות שהייתה בהתחלה. תכף נסביר מה נעשה מתחילת המשבר ועד עכשיו, אבל אני רוצה לתת קודם כל למאשה מה-מ.מ.מ של הכנסת, שהכינה בכנסת מסמך על המשפחתונים. את עדכנת את המסמך הזה.
מריה רבינוביץ'
אני לא הכנתי אותו. הכינה אותו שלי מזרחי סימון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את מוכנה לתת לנו בכמה דקות מה העדכון של המסמך הזה, כדי שכולם יידעו? המסמך נמצא באתר הוועדה ונשלח לחברי הוועדה אתמול בלילה.
מריה רבינוביץ'
תודה רבה, גברתי היושבת-ראש, בוקר טוב, כפי שכבר אמרת, התבקשנו לבדוק את יישום מתן המענקים למנהלות של המשפחתונים. מנתונים שקיבלנו מרשות המסים נכון לתקופה שלפני הפסח, כשהן כבר קיבלו זכאות להגיש בקשה למענק, היו זכאיות להגיש בקשה רק כ-50% מהמטפלות. 50% המטפלות הנוספות לא הגישו דוחות על פעילותן לרשות המסים, וזה נעשה באישור. הן פטורות מזה.

קרוב ל-2,000 מטפלות לא יכלו להגיש בקשה למענק. מתוך אלה שהגישו, כ-160 מטפלות נמצאו כי אינן זכאיות. רשות המסים לא מסרה לנו מהן הסיבות לכך, אבל בדקנו את זה מול הארגון שמאגד את המטפלות – הכוח לעובדים – ומשם נמסר שעל פי הדיווחים של המטפלות בשטח, חלק מהסיבות לכך היו טעויות: שנת לידה, אזרחות בישראל ודברים נוספים.

אלה שכבר קיבלו את המענק מדווחות על כך שהסכומים שהן קיבלו מאוד נמוכים. זה נע בין 2,000 ל-2,500 שקל. זה לא כל כך מסתדר עם ההערכות שרשות המסים עשתה, שעל-פיהן כ-98% מהמטפלות מטפלות עם 5-4 ילדים בתוך המשפחתון. סכום המענק מחושב לפי מספר הילדים במשפחתונים ולכן, הסכום צריך להיות יותר גבוה לפי הנתונים של רשות המסים. שאלנו למה הסכום כל כך נמוך ואיך זה מסתדר. יכול להיות שזה רק חלק ראשון של הסכום או שזה רק על מחצית חודש מרס ובהמשך תהיה תוספת. אם תהיה תוספת בהמשך, השאלה היא האם המטפלות צריכות שוב להגיש בקשה להמשך המענק, או שזה מתקבל אוטומטית. זה המצב נכון לעכשיו בעניין המענק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה, מאשה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
ולא קיבלתם תשובה על זה?
מריה רבינוביץ'
אני לא יודעת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הם אמרו לי שזה יתוקן והם יפרסמו איזשהו טופס שבו כל מטפלת תרשום כמה ילדים יש לה. אז יעשו חישוב ויזרימו את הכסף שוב. מה שבעיניי מאוד עצוב ומקומם הוא שכולנו יודעים שהמטפלות באות מרקע סוציו-אקונומי נמוך. הן עובדות קשה מאוד עם הילדים. הן עושות את זה בתוך הבית שלהן ומפרידות חדר לטיפול. רבות מהן מפרנסות יחידות. אני יכולה כבר לכתוב ספר בנושא.

יכול להיות שזה רק חלק ראשון של הסכום ובהמשך תהיה תוספת. אם תהיה תוספת בהמשך שוב בקשה להמשך המענק או שזה אוטומטית. זה המצב נכון לעכשיו בעניין המענק. אני אומרת לכם שבחודש האחרון קיבלתי מאות טלפונים מהמטפלות, שאמרו שהן חיכו למענק הזה. עד שקיבלנו הבטחה שהן יקבלו מענק, עד שזה עלה לאוויר, עד שהתחילו ועד שקיבלו, הן קיבלו 2,000 שקל. רובן לא קיבלו בכלל והיו צריכות לעבור את הפסח – ועכשיו אנחנו לקראת רמדאן – בלי כסף. בלי כסף. וחלק גדול מהן מפרנסות יחידות.

בדיבורים שלי עם רשות המסים הם הבטיחו הרבה דברים. עד עכשיו לא ראיתי את ההבטחות מתקיימות כפי שהובטח לי. בשיחות התווסף עוד רובד – מתחילים לדבר על חזרה לשגרה, מתחילים לדבר על קבלת הילדים, אפילו לפני שמשלמים על התקופה שעברה.

אם חברי הכנסת ירצו לומר משהו, בבקשה. אחר כך נפנה לחלק מהנציגות ורק אחר כך נרצה לשמוע תגובות מרשות המסים. ברשות המסים וגם במשרד העבודה והרווחה אתם כבר מכירים את כל הבעיות. תכינו תשובות. חבר הכנסת מלכיאלי, אחריו חבר הכנסת אזולאי וחברת הכנסת ע'דיר.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
תודה, גברתי יושבת-ראש הוועדה. באמת תודה על הדיון הזה. זהו דיון מאוד חשוב. כולנו מדברים על המשק, על הכלכלה שנפגעת. אותן נשים שמנהלות משפחתונים ומקבלות שכר כל כך נמוך, הן מחזיקות לנו את המשק. אם הן לא יעבדו, חלילה, ההורים לא יוכלו ללכת לעבודה. אלפי נשים נופלות בין הכיסאות, כמו שהזכרת. אני זוכר את המאבק שלך בוועדה – קודם כל שלא יצטרכו להגיש בכל פעם מחדש את הטפסים. גם היום המערכת הביורוקרטית מקשה עליהן מאוד מאוד. אני מכיר נשים חרדיות שאין להן אינטרנט וגם נשים ערביות שאין להן אינטרנט, והן מתקשות להגיש את הטפסים. עד היום אני לא יודע, למשל, איך להגיש בקשה. שלחו לי סרטון שבו מראים איך שולחים אדם מפה לשם, תרד למטה ותגיש. אין צורת הגשה ברורה. השר דרעי גם דיבר על זה שצריך להחזיר אותן כבר לעבודה. מצד אחד אפשרו לנשים לעשות בייבי-סיטר אחת לשנייה, ולמשפחתונים לא אפשרו. למה?

דבר אחרון, אנחנו רוצים בוועדה תשובות כמה מאותן בעלות משפחתונים קיבלו את המענק ובממוצע כמה הן קיבלו. מה עושים עם הכסף הזה? רבותיי, זה פרוטות. אני חושב שטוב שהוועדה הזאת מתכנסת ואני מקווה שהיא תקבל תשובות טובות. תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה. כן, בבקשה, חבר הכנסת אזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
גברתי היושבת-ראש, כבר שבועיים אנחנו בנושא של חזרה לשגרה, בנושא הילדים. אותן אלה שמחזיקות את הילדים שלנו ונותנות לנו ולכל עם ישראל את האפשרות להגיע לעבודה. אני מצטרף בכך לחברי, חבר הכנסת הרב מלכיאלי.
לצערי זה לא הזמן, אבל צריך לעשות שם סדר, גם בחופשת הלידה שלהם. יש הרבה בורות גדולים שנשארו פתוחים שאנחנו לא יודעים מה לעשות איתם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
גם בנושא החופשות.
ינון אזולאי (ש"ס)
בנושא המשבר של הקורונה, גם להן לא שילמו על חצי חודש מרס. גם אצלן החזירו את הכסף הזה להורים, ואנחנו אומרים שזה נעשה בצדק. התביעה שלנו אמורה להיות כלפי האוצר, כך שברגע שיגיעו להבנה עם מעונות היום, הם יצטרכו להגיע להבנה גם בדבר הזה כי זה אותו הדבר. יכול להיות שהעלויות במשפחתונים קצת נמוכות, אבל יש דברים שעליהם אין בכלל דיבור. על חצי מרס זה חייב להיות.

דבר נוסף, ברגע שהילדים האלה יחזרו – אגב, יש פה נציג של משרד הבריאות?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם אמורים להגיד כמה ילדים יחזרו. היום אמרו שיחזרו עובדים חיוניים ויהיו שלושה ילדים משלוש משפחות. אם יש שני אחים מאותה משפחה, האם זה נחשב משפחה אחת והיא יכולה להחזיק ארבעה ילדים?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
האם מדובר בשלוש משפחות או בשלושה ילדים?
ינון אזולאי (ש"ס)
צריך להסיר את המילים "עובדים חיוניים", כי ברגע שהמשק מתחיל לחזור לפעילות, הוא לא מחזיר רק את העובדים החיוניים. עד עכשיו יש חמישה-שישה ילדים שהם יכולים להחזיר, אבל אם הם יחזירו רק שלושה ילדים, יישארו שלושה ילדים בחוץ שצריך לראות מה עושים איתם. שלושת הילדים האלה, אין עליהם תקצוב ויש להן הפסד. איך אנחנו משפים אותן? צריך לתת שיפוי בכל חודש וצריך לתת שיפוי להורים. אם אני לא טועה, גם ב-מ.מ.מ עשו על זה עבודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מטפלת עובדת שמונה שעות ואם נעשה חשבון של ההכנסה שלה, היא מרוויחה גרושים.
ינון אזולאי (ש"ס)
מהחומר שראינו פה זה היה אולי 10 שקלים לשעה. לא נכנסתי לחשבון כי הן גם מבשלות – הרי אסור להן לבשל באותו זמן – הן גם מנקות – והרי אסור להן לנקות באותו זמן. ה-מ.מ.מ עשה עבודה נפלאה ויסודית ואני מכיר את הנתונים. אפשר להגיד שהקפתם ממש את הכול. באמת, אנחנו צריכים להבין שצריך לשפות אותן גם בחזרה. אולי שכירות אין להן כי זה הבית שלהן, אבל יש דברים בסיסיים שחייבים לתת להן. וכמובן, שלא יגידו שזה פוגע במענק של העצמאים. שלא יורידו להן את זה, כי זה האוויר לנשימה שאמור לתת להם את החודשיים האלה. תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן, בבקשה, חברת הכנסת ע'דיר.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד - תל"ם)
גברתי, יושבת-ראש הוועדה, תחילה אני מברכת ומודה לך על הנושא החשוב הזה. אני חושבת שזה נושא שנוגע לכולנו ואני מתחברת לדברים של ידידיי כאן, שהמטפלות האלה הן בעצם אלה שמאפשרות לנו, כאימהות קודם כל, לצאת ולעבוד. כאימא לשני ילדים אני מאוד מזדהה איתן.

אני לא חושבת שנתפסנו לא מוכנים. אני חושבת שמהיום הראשון המדינה, במודע, הזניחה ולא הייתה מוכנה. מדינה שיכולה להחזיק ולפרנס 6,000 משגיחי כשרות, לא יכולה להיות במצב שבו יש 22 מפקחות בלבד על אוכלוסייה של 300,000 ילדים או תינוקות מגיל לידה עד גיל שלוש. לא צריך להיות חכם מתמטי כדי להבין שמשהו לא מסתדר עם המספרים.

בלי יותר מדי הקדמות, אנחנו מבינים שהמצב עגום. מהיום הראשון אני עובדת גם בשיתוף עם ארגון אנו כדי לעקוב, לבחון, ללמוד וכדי לנסות לקדם פתרונות. אחת הבעיות היא שהן לא פה ולא שם. מצד אחד, אומרים להן: אתם עצמאיות. תכלכלו את עצמכן, תיקנו ציוד, תכשירו חדר בבית, אבל אתן לא זכאיות לימי חופשה. איך אומרת לבנת פורן? חלית, נפצעת. יש אבל או מחלה, ואף אחד לא יודע מה לעשות. הן צריכות בעצמן לחפש מחליפה. מצד שני, בשעת משבר אומרים להן: אתן לא עצמאיות באמת ואתן לא זכאיות למענק של העצמאים, ה-6,000 שקל. אתן זכאיות למענק מגוחך וזעום של 4,000 שקל.

הלשכה שלי מוצפת בפניות מהסקטור הזה שנקרא מטפלות. מרביתן אומרות לי: לא קיבלנו כסף בכלל. פאתן זאהיר מעוספייה קיבלה 2,200 שקל, חלקן קיבלו 1,400 שקל וחלק גדול פשוט לא היה זכאי למענק הזה. כשה-מ.מ.מ שואל את מס הכנסה למה, קשה להסביר את התירוץ של חוסר תקינות בדיווח או במילוי הטפסים. חברות, הנשים האלה מחכות למענק הזה. אני מניחה שהן הקדישו זמן ומחשבה כדילמלא את הטופס הזה. אם הן טעו באזרחות או בספרה כזאת או אחרת, זה לא תירוץ וזאת לא תשובה שצריכה להתקבל ממס הכנסה בעת משבר. נראה לי שפשוט עושים צחוק מהסקטור הזה ואנחנו צריכים להילחם עליו כי זאת לא רשת ביטחון ממשלתית נכונה במדינה מתוקנת. זה לא נקרא תמיכה פיננסית לסקטורים מוחלשים.

לגבי פתרונות, אנחנו מבינים שבטווח הארוך צריכה להיעשות רפורמה רחבה מהשורש, שצריכה להעביר את זה למשרד החינוך. ממש טיפול מהשורש. אבל בטווח הקצר אנחנו מחויבים לדאוג לכך שהמענק הזה יתקבל במלואו וללא התניה בשום פרמטר אחר. עשיתי בדיקות איך הם עושים את החישוב המסובך הזה – הם מחלקים את ההכנסה השנתית ל-12, ומזה משלמים 65%. שאלתי כל כך הרבה שאלות גם את המשרדים וגם את המטפלות, ואף אחד לא יודע אם יש פעימה שנייה או לא. אף אחד לא יודע לתת תשובות למה 65% וכשהנשים האלה עכשיו מחכות ל-2,200 שקל, לכולנו ברור שאי אפשר להשתכר מזה.

אני אסיים ואומר שעצוב לי וקשה לי להבין שמדינת ישראל, תחת ההסכם הקואליציוני, לא דאגה להכניס בשום סעיף, אין סעיף שבו מוזכרות המצוקות הבסיסיות של הסקטורים המוחלשים בעת משבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
עוד לא ראית את ההסכם של ש"ס. תראו שאנחנו נהיה ערים למצוקות האלה.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תלם)
נכנסו דברים אחרים כמו מעונות ודאגה לדילים ולג'ובים, אבל כשאנחנו מדברים על אוכלוסייה מוחלשת, המילים "הגיל הרך" לא קיימות בהסכם הזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מאוד מכבד את מה שאמרת ואני מצטרף לדברים, אבל תחילת דברייך לא היו במקום. להגיד שיש 6,000 משגיחי כשרות שהמדינה מחזיקה, גם הם יצאו לחל"ת. גם בשוטף הם מקבלים שכר מינימום.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
ולא מהמדינה. המדינה לא מממנת אותם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו צריכים להילחם בשביל האנשים האלה, בשביל הילדים שלנו.
ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד - תל"ם)
ההשוואה נובעת מהעובדה מכך שמדינת ישראל, כשהיא יכולה לתת עדיפות לסקטורים אחרים, לתעדף אותם, לשלם להם ולפרנס אותם - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
גם בשגרה היא לא משלמת להם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ברגע שהיא אמרה את זה ידעתי שתהיה תשובה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הופתעת מזה שהתאפקנו עד הסוף.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן. אני הופתעתי מעצמי שהתאפקתי. אנחנו נתמקד במנהלות המשפחות, במטפלות, ולא ננהג כמו אחרים. חבר הכנסת אשר, בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
שלום, בוקר טוב גברתי ותודה על הדיון. תודה על הליווי הצמוד שלך בכל הנושא הזה. אני יודע כמה זמן, כמה טלפונים וכמה מפחי נפש אחרי פגישות כאלה ואחרות עם האוצר. אנחנו לא באים לכאן לבקש נדברות. יש כאן עוול מתמשך של שנים רבות. לקחו דבר שנקרא משפחתונים, שהם בעצם הכלי המשלים לחוסר במעונות שיש במדינת ישראל בגלל חדלון ידן של ממשלות כאלה ואחרות לאורך הדורות. לקחו את הדגם שנקרא משפחתון, שעובדיו הם בעצם עובדי מדינה לכל דבר ועניין. הרי אלה לא אנשים עצמאים. זה לא עסק שהיא יכולה לעשות ממנו אקזיט. מנהלת משפחתון יכולה בחודש אחד להרוויח יותר ובחודש השני להרוויח פחות וזה מתאזן בסוף. אז באמת נכנסים לקטגוריה של עצמאים כי לעצמאים יש גם יתרונות ולא רק חסרונות. יש תקופות שבהן עצמאים מרוויחים מצוין ויש תקופות שבהן הם במשבר.

המטפלות הן בעצם עובדות מדינה שבויות ללא הגדרה. אני יכול להגיד לך כחבר בסיעת דגל התורה, יושב-ראש ועדת הכספים, הרב גפני, העלה את זה עשרות פעמים לדיון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו שיתפנו פעולה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ובכל פעם מטרפדים את זה מחדש. היו עשרות דיונים בוועדת הכספים על מעמדן. תקבעו פעם אחת את מעמדן. ואם היינו קובעים את מעמדן נכון, בצורה הגיונית ובצורה שוויונית, לא היינו נמצאים פה היום. באופן אוטומטי כל מגזר מקבל את הפיצוי שלו – יותר טוב או פחות טוב. הן נופלות בין הכיסאות ואי אפשר להמשיך להחזיק אותן בשבי הזה. ואולי זאת ההזדמנות, אחרי הסיפור של הקורונה, להגיע סוף כל סוף להגדרה הזאת.

היום, כל עוד הן עדיין לא מוגדרות, הן נופלות בין עצמאיות לבין שכירות. הרי הן לא יכולות לעשות שום דבר ללא הוראה של הרגולטור, ללא הוראה של המפקחות שלהן, ללא הוראה של המדינה בכלל. המדינה צריכה להתייחס אליהן כאל עובדי מדינה. המדינה צריכה להשקיע את הכסף שהיא משקיעה בכל המגזרים אחרים, שגם מושבתים כרגע, ולתת להן את זה. לא בצורה של עצמאים כי מכל החישובים האלה הן נשארות בסוף עם 2,000-1,000 שקל ביד. צריך לתת להם מענקים, פיצוי כמו עובדות מדינה ובעזרת השם, כשתיגמר הקורונה הזאת או תתמעט, נצטרך להגיע לחקיקה כדי שפעם אחת ולתמיד ניתן להן את מעמדן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מאה אחוז. אני רוצה להזכיר שבכנסת העשרים הגשנו הצעת חוק בעניין הסדרת המעמד שלהן כדי להפוך אותן לשכירות. היוזם הראשון היה חבר הכנסת גפני והיוזמת השנייה הייתי אני.

חבר הכנסת אנדרי, בבקשה.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
בוקר טוב, גברתי, יושבת-הראש, אם אנחנו מדברים על פתרונות פרקטיים, ומכיוון שכל הפעילות מתקיימת לרוב בבית פרטי, יש את עניין הארנונה. זה לא נופל בהגדרה מכיוון שזאת לא ארנונה עסקית אלא פרטית ואין עליה הנחה. זאת גם שאלה מאוד מעניינת, האם הן יקבלו את השיפוי והזיכוי על הארנונה כי זה בעצם עסק שעובד בבית. כל ההתאמה של הבית - - -
יעקב אשר (ש"ס)
הן לא מוגדרות כעסק.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
הן משלמות ארנונה רגילה.
יעקב אשר (ש"ס)
הוא צודק, הוא צודק. הוא אומר שהסיפור הזה לא יחול על הארנונה הביתית.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נכון. גם הן היו צריכות לקבל פטור.
אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם)
לאחר החזרה של המשק ולאחר שיאושרו לה לטפל בשבעה ילדים או פחות מכך, מה קורה אם היא תחלה בקורונה? מי משפה אותה? מי מזכה אותה? מה קורה עם כל שאר הילדים מבחינת הסבסוד כי אלה ימי מחלה שלא מגיעים להן. העסק ייסגר ולא יודעים עד מתי, ולכן צריך כבר לתת על זה את הדעת. זה ברמה של הפתרונות הפרקטיים ומלבד זה, אני מצטרף, כמובן, לכל הדברים שאמרתם. עד שזה יוסדר כמעמד נפרד או כקטגוריה נפרדת, אולי צריך ליצור קטגוריה נפרדת לחינוך לגיל הרך מגיל אפס עד גיל שלוש. להגדיר אותן לצרכי מיסוי בלבד במיוחד במשבר הקורונה, ולא להבדיל בין עצמאי, לבין עסק או לבין מלכ"ר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נסיים את הסבב של חברי הכנסת כדי לתת להם גם להתבטא. חבר הכנסת שוסטר, בבקשה.
אלון שוסטר (כחול לבן)
אני מסכים לכל מה שנאמר. מה שראוי לעשות זה לוודא שהפרטים במשפחתונים דומים למעונות הממלכתיים. שנית, שהם לא נפגעים מול עצמאים. שלישית, יכול להיות שיהיו עכשיו שנתיים כאלה שבהן יהיו הגבלות. הן לא צריכות לשאת – גם לא מגזרים אחרים ובוודאי לא הן, המעמד הזה, שעובד כל כך קשה – בעלויות של ההגבלות: מספר קטן של ילדים, תוספת מטפלות, תוספת אמצעי מיגון. אני שואל גם כאן מה ששאלתי אתמול בוועדת החינוך: מה קורה, לכל הרוחות, עם ההנחיות המתנגשות של משרד הבריאות שאומרות לנו לשמור על מרחק של שני מטר, והמטפלות, בשכר שלהן, נמצאות בקרבה מיידית להפרשות, לנוזלי גוף ולחיבוקים. אני לא מצליח להבין את זה, מי מאשר את החיבוקים? זאת השאלה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לאחר שמנעו מאיתנו את החיבוקים, מי מאשר את החיבוקים?
אלון שוסטר (כחול לבן)
חבר'ה, אני לא מחפש כותרת. אני שואל באמת האם זה מאושר ואם כן, האם צריך מיגון. ואם לא צריך מיגון, אז למה הן כן ואנחנו לא. אני לא מבין את זה. באמת לא מבין.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני לא משרד הבריאות. אני יודעת שהם מתייחסים לילדים ולתינוקות בצורה אחרת. אנחנו צוחקים, חבר'ה, אבל אלה חלק מהשאלות שהמטפלות שואלות אותי והן מפחדות. אחת הנשים אמרה לי: אני חיה עם בעלי שהוא חולה מאוד והוא בקבוצת סיכון גבוהה. אם אני מחזירה את התינוקות עכשיו וחושפת אותו למחלה, חס וחלילה, מי יגן עליי ומי יגן על בן הזוג שלי? הוא לא חולה בקורונה. רבות מהן לא יוכלו לחזור ולתפקד והשאלה היא מי משפה אותן על המצב הזה. לחלק מהן יש בני זוג או הורים שחיים איתן או ילדים. אני לא אעלה את כל הבעיות כי צריך להשאיר למטפלות עצמן להשמיע את קולן. באמת, זה נושא ברור ואני שמחה לראות שזה מדאיג וחשוב להרבה חברי כנסת. אני חייבת להגיד שחלק מחברי הכנסת התקשרו אליי אתמול ואמרו שהיו רוצים להגיע, אבל חלקם נמצאים בישיבות אחרות. זה מסר מאוד חשוב למטפלות, שיידעו שהן הצליחו לעורר את נציגי הציבור לבעיות שלהן במאבק שהן הובילו בחמש השנים האחרונות, ולדעת שהן לא לבד.

אני מבקשת מנציגי משרד האוצר ומנציגי משרד הרווחה, עלו עכשיו הרבה שאלות. אני מבקשת שתמשיכו להקשיב לנו ובסוף נרכז לכם את השאלות. אני רוצה לתת את רשות הדיבור עכשיו לנועה נוצני, ראש ענף הגיל הרך ב"כוח לעובדים", ואחריה תדבר זלייחה חלאילה, מטפלת במשפחתון. בבקשה, כפי שאתן יודעות כבר חמש שנים, שלוש דקות מקסימום לכל אחד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
צריך לשבח את העבודה שלהן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נכון. פתחו לי בית ספר ב"כוח לעובדים" ולימדו אותי את כל הפרטים בנושא המשפחתונים. נועה, את על הקו?
נועה נוצני
בוקר טוב, למרות שקשה להגיד בוקר טוב בימים אלו, קודם כל אנחנו רוצות להגיד תודה רבה, אני ו-3,700 מטפלות במשפחתונים שאנחנו מייצגים ב"כוח לעובדים" על הדיון המאוד מאוד חשוב הזה, ועל הליווי הצמוד שלך, כבוד יושבת-ראש הוועדה. וכן על הליווי הצמוד של חברי הכנסת אשר וגפני, וכמובן, לכל חברי הכנסת הנכבדים. תודה על הדיון החשוב.

בימים כתיקונם המצב גרוע ועכשיו, בימים קשים אלו, מודל ההעסקה של מטפלות המשפחתונים נחשף במלוא כיעורו. המטפלות דורשות זכאות לדמי אבטלה, כפי שכבר אושר להן על ידי המוסד לביטוח לאומי, ופיצוי רטרואקטיבי על התקופה הזאת. כמו שאתם יודעים, ובאמת אתם מטפלים בנושא הזה זמן רב, המטפלות עוסקות מביתן והן מטפלות ב-18,000 פעוטות, כשליש מהם פעוטות רווחה. הן נמצאות במצב ביניים – עצמאיות ללא שום עצמאות. המדינה כופה עליהן את שעות העבודה, ללא חופשות, כאשר הדבר העיקרי שכופים עליהן זה 11 שעות עבודה ביום ושכר נמוך, פחות משכר מינימום. אפילו אסור להן להעלות אותו בשקל אחד, בניגוד לעצמאים אחרים, שיכולים לשלוט בשכר שלהם.

בגלל שהן מוגדרות כעצמאיות וביום-יום המדינה חוסכת על התנאים שמגיעים לכל השכירים, שזה פנסיה, פיצויים, דמי הבראה וכולי, בימים אלו גם לא מגיעים להם דמי אבטלה. הן בעצם לא מקבלות שקל מתחילת התקופה הזאת. באמת, עם פרוץ הקורונה, לא רק שהמצב של כל המדינה, אפילו כל העולם קשה, על מטפלות המשפחתונים גזרו גזרות נוספות ומייד התחילו לקחת מהן דברים. הפסיקו להן את הסבסוד של המדינה והעבירו להן סבסוד רק על חצי חודש. גם את הסבסוד לחצי חודש לא העבירו במלואו ויש טעות חמורה אצל ילדי רווחה בהעברת הכספים. כבר שבועיים אנחנו מדברים על זה ועדיין זה לא טופל.



המטפלות נדרשו להחזיר כסף להורים, ובניגוד למעונות היום זה יוצא מהכיס הפרטי שלהן. הן צריכות להחזיר כסף להורים על התקופה הזאת, ואגב, מטפלות עצמאיות לא צריכות להחזיר כסף וזאת בחירה שלהן. אנחנו מאוד בעד ההורים ובעד רגולציה, אבל אי אפשר להשאיר את המטפלות ללא שקל. משרד העבודה והרווחה, שאחראי עליהן, לא לקח בחשבון שמגיעות להן חופשות בפסח ובסוף השנה.

ממש עם פרוץ הקורונה פנינו באופן מיידי למוסד לביטוח לאומי כדי לבקש שהן יוכרו כזכאיות לדמי אבטלה תחת צו ביטוח שכבר קיים. המוסד לביטוח לאומי אישר את זה וחבר הכנסת גפני עזר למטפלות בזה. ברגע האחרון משרד האוצר טרפד את האישור של זה ומשרד הרווחה ישב מנגד ונתן למטפלות להיות ללא הכנסה. הבטיחו לנו מענק של עצמאים, שגם חברי הכנסת כאן דיברו עליו. דיברו על 4,000 שקל, על 6,000 שקל והיום, כמו שאמרתם, רוב המטפלות לא זכאיות למענק. המטפלות שזכאיות למענק, זכאיות ל-2,000 עד 2,500 שקלים וגם למשפחה בלי ילד אחד קשה להתפרנס מסכום כזה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נועה, אני חושבת שזאת טעות לומר שהן לא זכאיות, כי הייתה בעיה בהרשמה. כלומר, לא הכינו את הדרך שתבטיח רישום מהיר וקבלת כסף למטפלות כי כל המטפלות אמורות להיות זכאיות.
נועה נוצני
הכוונה שלי הייתה שרוב המטפלות לא קיבלו כסף עד היום. בעיקרון הן זכאיות ועד היום הן לא קיבלו כסף. השורה התחתונה היא שכרגע אין להן פרנסה. גם אלה בנות המזל שקיבלו, קיבלו בסביבות 2,000 שקל.
יעקב אשר (ש"ס)
נועה, אם הן היו מקבלות, כמה רובן היו מקבלות? בסביבות 2,000 שקל.
נועה נוצני
מקסימום הן יכולות לקבל בסביבות 4,000 שקל מענק חד-פעמי, וכבר עכשיו הן יותר מחודש בלי הכנסה. וכל זה לפני פסח, לפני הרמדאן, הנביא שועייב ופסחא. בערב חג הפסח הודיעו לרוב המטפלות שהן יכלו לבקש בקשה למענק רק שבועיים אחרי פסח.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נכון, למרות ההבטחה שהמענק יגיע לפני פסח. ככה הובטח לי לפחות. בואי נסכם.
נועה נוצני
מאז רוצים לפתוח את המשק, ובצדק, ורוצים לפתוח את המשפחתונים. יש כל מיני הצעות, כמו למשל, לפתוח את המשפחתונים עם חמישה ילדים. מה שלא לוקחים בחשבון זה שרוב המטפלות נמצאות עם הילדים שלהן בבית. כמו שאמרתי, יש מטפלות עם בני משפחה בקבוצות סיכון. איך זה בדיוק עונה על הבטיחות של הילדים, שמשרד העבודה והרווחה מקפיד עליה באופן שוטף, חמישה פעוטות ועוד ילדים בבית? זה מהלך חסר אחריות.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אגב, אישרו כבר בייבי-סיטר בבית, שמשפחות ישמרו על הילדים. זאת אותה שאלה.
נועה נוצני
אצל רוב המטפלות, לילדים שלהן אין מסגרות חינוך והם בבית.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נועה, אני חייבת להזכיר לכולם שהדיון הזה לא יכול להימשך דקה אחת אחרי השעה 11. יש לי רשימת דוברים וגם נציגי המשרדים. אני מבקשת שני משפטים לסיום כדי לתת זכות דיבור למטפלות.
נועה נוצני
בסדר גמור. כמו שאמרנו, לא יהיה מענה למי שייכנס לבידוד בגלל פתיחת המשפחתון. הציעו עוד הצעה, שכבר קיימת, שהן יעבדו עם שלושה ילדים. בחישוב, שאני לא אפרט כאן, זה יוצא 10 שקלים לשעה. שכר מבזה ומעליב. יש מקורות מימון לנושא של דמי אבטלה או פיצוי אמיתי או דאגה למטפלות שיחלו בקורונה או שיהיו בבידוד. יש את הכסף הזה למדינה. המערך הזה מתוקצב בכל חודש והמדינה חוסכת 21 מיליון שקלים בכך שהמערך הזה לא פתוח. תשמשו בכסף הזה או אפילו בחלקו כדי שהמטפלות יוכלו לעבור את החודש הזה. אנחנו עדיין דורשות דמי אבטלה כמו שכבר הובטח לנו ואושר לנו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה, נועה. זליחה חלאילה ואחריה סיגלית עשור. אני מבקשת מכולן לנסות לתמצת את הדברים לשתי דקות, כי כבר כמעט עברנו על כל הבעיות. הבטחתי לתת לכם להשמיע קול, בבקשה.
זליחה חלאילה
בוקר טוב לכולם, אני ממג'דל כרום, נציגת "כוח לעובדים". אני מטפלת כבר שלושים שנה. אני רוצה להודות לחברת הכנסת עאידה תומא על תמיכתה במאבק שלנו כל הזמן למען הזכויות שלנו. המאבק שלנו נמשך מזה הרבה הרבה שנים. אנו דורשות להכיר בנו כשכירות עם כל הזכויות, כמו כל עובדי המדינה.

בימים קשים אלו, שצריכים להיות חגים – רמדאן, פסחא, פסח, חג הנביא שועייב – מתקשות המטפלות בהכנסת המשפחות שלהן מפני שהן לא קיבלו משכורת והרוב לא קיבלו מענק. ואפילו האבטלה שאישרו לנו, גם לא נתנו לנו. המטפלות הוזנחו על ידי הממשלה. אני מבקשת בשם אלפי מטפלות לשים תשומת לב אלינו. אנחנו הולכות לאיבוד ונופלות בין הכיסאות בימי הקורונה האלו. מאות מטפלות מתקשרות אליי ואומרות לי שקשה להן והן לא רוצות לחזור לעבודה בתנאים כאלה.

לאם אחת יש ילדים בחוץ לארץ, והיא לא יכולה להביא אותן לארץ. היא גם לא יכולה לשלוח אליהן כסף. היא בוכה כל הזמן ושואלת: מה אני אעשה? אפילו אלה שבבית, היא לא יכולה להביא להם אוכל.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זליחה, כמה מטפלות מהסביבה שלך קיבלו מענק? כמה הן קיבלו? מה בדיוק המצב?
זליחה חלאילה
הרוב לא קיבלו. לרוב אמרו שיש טעות בדוח של 2018. אני אחת מהן. אמרו לי שיש טעות ואני אומרת שהממשלה נתנה את המענק בזמן הקורונה. בשביל מה הם מחפשים דוחות מ-2018? אני רוצה להגיד שהם ייתנו את המענק עכשיו כדי שנסתדר, ואחר כך שיחפשו את הדוחות שלנו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מאה אחוז. אני חושבת שזה הפתרון שכל אדם הגון ואדם נורמלי היה חושב עליו.
קריאה
כמו שנתנו 500 שקל לכל ילד.
זליחה חלאילה
מה שנתנו לנו, הכי הרבה זה 3,000 שקל. כל היתר קיבלו 2,000 או 1,500 או 1,800 שקל. זה מה שנתנו. בחודש מרס הייתה לנו חצי משכורת ועכשיו, באפריל, אין לנו כלום.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בואי נחכה ונראה. תודה לך. אני רוצה לתת את רשות הדיבור לסיגלית עשור, נציגת מנהלות משפחתונים מהסתדרות העובדים. אחריה תדבר אבלין כהן. סיגלית, את איתנו? נעבור לאבלין כהן. את איתנו? אני מבקשת להתמקד בדברים שעוד לא עלו.
אבלין כהן
בוקר טוב, אני מנהלת משפחתון ונציגה בוועד איגוד המשפחתונים ב"כוח לעובדים". ראשית, תודה רבה לך, גברת עאידה תומא סלימאן. מכל הלב אנחנו מודות לך על שיתוף הפעולה, על ההבנה והסיוע במשבר הקורונה שפקד אותנו ואשר השפיע עלינו כלכלית מאוד. תודה רבה גם לכם, חברי הוועדה, חברי הכנסת, שאתם מוכנים לשמוע אותנו ולהזדהות עם המצוקה שלנו.

אני הייתי רוצה להעלות את העניין של הפחד והחשש מצד מנהלות משפחתונים שאני מייצגת לחזור לעבודה. כולן חוששות לחזור לאחר הקפדה רצינית להישמר בבית, לא להיפגש עם אנשים ולא להיחשף. אם יחליטו שאנחנו צריכים לחזור לעבודה, הבנות מתארות את זה כקושי עצום והן בעצם לא יודעות אם אנחנו אמורות לקבל את הילדים ואת ההורים. אנחנו לא יודעות עם מי הם נפגשו, למי הם נחשפו וזאת בעיה מאוד מאוד קשה. יש מקרה של מישהי אצלנו, שהיא בהיריון והיא מאוד מאוד חוששת גם ככה לעבור את החוויה של הלידה לבד. על אחת כמה וכמה, להביא תינוק הביתה שהוא לא מחוסן ולהיחשף לדברים כאלה. יש לנו מקרה נוסף של מישהי שהבן שלה הוא עם ניוון שרירים והיא שומרת עליו מכל משמר. היא אפילו לא הרשתה לבת שלה לבקר והיא לא ראתה אותה כמעט חודש וחצי כדי לא לחשוף אותה לילד שלה, שחולה בבית. מבחינתה, להחזיר את הילדים לעבודה זה מצב ממש ממש מפחיד ומסוכן.

אם יחליטו להחזיר אותנו, הייתי רוצה שתדעו שהרבה הרבה בנות חוששות. מעבר לעניין של הפחד יש את העניין של הכסף, שהרבה בנות כל כך כעוסות, כל כך כאובות על כך שלא קיבלנו את מה שמגיע לנו. אנחנו נאלצנו להחזיר להורים את התשלום על שבועיים בחודש מרס, שבהם הילדים לא ביקרו במשפחתון. זה מכסף שלא היה ואנחנו לא יכולות להפקיד את הכסף לחודש אפריל. אין לנו כספים וזה מצב ממש ממש מתסכל. הרבה בנות אפילו דיברו על עניין של שביתה במידה ויחזירו אותנו. הן לא רוצות לחזור לעבודה. הן פוחדות מאוד והן ממש ממורמרות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה אבלין. אני רוצה לפנות לנציג רשות המסים. אנחנו נחזור למטפלות, אבל אני רוצה שגם יקשיבו לתשובות שנקבל מרשות המסים וממשרד העבודה והרווחה. נעשה הקבלה בין מה שהן עוברות לבין התשובות שאנחנו מקבלים. אני אתחיל עם משרד האוצר, מסמנכ"ל בכיר שירות לקוחות, רשות המסים, שלמה אוחיון. אני רוצה לשמוע ממך, מר שלמה, כמה מהמטפלות כבר קיבלו את המענק, מהו סדר גודל המענק שנתתם, למה יש הפרש כל כך גדול בין מה שהובטח אפילו לי אישית שהן יקבלו לבין מה שהן קיבלו, ואיך אתם מתקנים את המצב הזה. מה עוד מחכה לנו מבחינת שאר המטפלות ושאר המענקים. בבקשה.
שלמה אוחיון
בוקר טוב, גברתי, וכל הנוכחים, אני רוצה לעשות קצת סדר בדברים. הרשימה של המשפחתונים שמפוקחים על ידי משרד העבודה והרווחה היא רשימה סגורה – 3,600 משפחתונים. ניסינו במהלך החקיקה של הפעימה הראשונה של הסיוע ליצור מנגנון שלפיו התשלום יבוצע ישירות דרך משרד העבודה והרווחה כי הם אנשי הקשר, הרגולטורים שנמצאים בקשר עם המשפחתונים. לצערי, זה לא צלח בגלל כל מיני בעיות לוגיסטיות שמנעו מאיתנו לשלם להן לפני החג. זאת הייתה הכוונה, זה היה הרצון של כולנו. עשינו את כל ההשתדלויות הנדרשות וברגע שהתקבלה החלטה שמי שישלם זה אנחנו, היינו חייבים להתאים את המערכות שלנו למה שנקבע בחקיקה. החקיקה לא מדברת על סיטואציה מעין זו, שבה אדם לא מגיש דוח. לכן התאמנו והכנסנו סעיף מיוחד בתוך החוק שיאפשר לתת מענק גם למשפחתונים, שהם למעשה לא מגישים דוחות.

נכון לעכשיו, מתוך 3,680, כ-1,300-1,200 הגישו דוחות לרשות המסים ל-2018 ולכן הן לא נכנסו למסלול המיוחד של משפחתונים. הן נכנסו למסלול הרגיל של כל עצמאי ולכן הסכום שהן קיבלו כרגע זה לא הסכום שמגיע להן בגין עבודה כמשפחתונים. זהו סכום שהתקבל בגלל - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
איך מתקנים אותו? אנחנו כבר יודעים את זה. איך מתקנים אותו?
שלמה אוחיון
אני אסביר הכול ואם יהיו עוד שאלות, אני אשמח לענות. כשנוכחנו לדעת שלא נוכל לשלם בערב החג, הוצאנו מסרון מסודר לכל המשפחתונים, אחד-אחד, והודענו למטפלות איפה הן יכולות למצוא את המידע – מתי יקבלו, איך יקבלו וכמה יקבלו. המידע הזה נמצא באתר רשות המסים.
ע'דיר כמאל מריח (כחול לבן)
אם יורשה לי, בבקשה, גברתי, אדוני, אני חושבת שאנחנו אנשים קצת חכמים ועם ראש על הכתפיים. אנחנו מתקשים לעקוב אחרי ההוראות שלך – מילוי דוחות, מסרונים, מגיע ודוחות ולא מגיע – חברים, אתם מסבכים את המערכת. לא ככה משלמים לאנשים בעיתות משבר. לא ככה משלמים לנשים שחלקן מתקשות למלא טפסים פשוטים. חברים, אם אתם רוצים לבוא לקראתנו, תעשו רה-ארגון ותבנו דוחות פשוטים להבנה, שמישים וזמינים. ופשוטים למילוי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני לא הצלחתי למלא. ניסיתי ולא הצלחתי להגיע לזה.

היו"ר עאידה תומא סלימאן: << יור

אתה לא למדת נושאי ליבה, מה לעשות?
שלמה אוחיון
כפי שאמרתי בתחילת דבריי, הלוואי והיינו יכולים להעביר את הרשימה דרך משרד העבודה והרווחה. לשלם להן ישירות דרך הרשימה בלי בקשות, בלי שום רגולציה אחרת, בלי שום בירוקרטיה. לצערי זה לא צלח בגלל שחשבונות הבנק של המשפחתונים לא היו ברשות אף אחד. היה צריך לעדכן אותם ולאמת אותם, שזה חשבון הבנק.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם הייתם רוצים לעקל את החשבון, הייתם מעקלים אותו תוך שנייה. נכון שאתה לא מתכוון לזה ברצינות? די, מספיק. אתם יכולים לעשות אותנו מטומטמים אבל לא לתת לנו גם פלומבה על זה. הגזימו כבר. בכל יום בא נציג אחר של האוצר ועושה מאיתנו צחוק. מגלגל אותנו ובינתיים יש אנשים רעבים. מה, הם לא מבינים את זה?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, שנייה. תאמינו לי, אני מכירה את כל העצבים שלכם כבר חודש, עוברת אותם יום-יום.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא עצבים, זה כאב.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבינה. אם היינו יושבים, יש שלושה מפעילים לכל המשפחתונים בארץ שדרכם עובר כל הכסף בכל חודש למנהלות המשפחתונים. היו יכולים לבוא מלכתחילה ולהגיד כמה כסף מגיע לכל מטפלת. מעבירים למפעיל והמפעיל מעביר לה בדיוק כמו שהוא עושה בכל חודש, ופתרנו את העניין. אבל חס וחלילה, שמישהו יחשוב בצורה מופשטת כמו שאני חושבת. זה צריך לעבור הרבה סיבוכים עד שזה יקרה באוצר.

אין לי מה להתווכח עכשיו על מה שקרה. אני רוצה לדעת מתי יקבלו את התשלום השני, מתי תשלימו להם את המענק שהם היו צריכים לקבל ומה קורה בעתיד. אני רוצה לדעת עכשיו. ואני מבקשת, אל תסובבו אותי מסביב. תן לי תשובה פשוטה.
שלמה אוחיון
גברתי, מי שקרא את התשובה שלנו, היא תשובה שמנוסחת בצורה ברורה ונהירה וקשה להתקשות בקריאת מה שכתבנו. כתבנו בצורה ברורה שאנשים יקבלו את הכסף שבועיים לאחר חג הפסח. אנחנו משתדלים ועושים את כל המאמצים לעמוד בהבטחה שלנו. בשבוע הבא, בגלל יום העצמאות זה כנראה יידחה קצת בעוד יום, אבל בגדול זאת התוכנית שלנו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני גויה, לא יודעת מתי היה פסח. מתי היה פסח?
ינון אזולאי (ש"ס)
האמת שהוא בלבל אותי עכשיו. אני לא זוכר. לפני שבוע נגמר פסח.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כלומר, אנחנו כבר שבוע אחרי פסח. אני רוצה לדייק, אני אוהבת לדייק. כלומר, ביום רביעי הבא תם ונשלם הזמן שניתן לכם לסיים את המלאכה של העברת המענק לכלל המטפלות, 3,800? זה נכון?
שלמה אוחיון
גברתי, זאת פרשנות מצמצמת. הם אמרו "שבועיים" והכוונה היא שאם חג הפסח הסתיים ביום חמישי, אנחנו מתכוונים ליום חמישי. בגלל יום העצמאות זה כנראה יידחה ליום ראשון.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, לא יכול להיות כי לקחתם בחשבון שיש את יום העצמאות. אם אתה מדבר איתנו בקטנות של פסח ויורד איתנו לכאלה רזולוציות, לקחתם בחשבון את יום העצמאות. באמת, זה לא מכובד שאתם יורד לקטנות כאלה. אני מכבד אותך, אבל זה לא מתאים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חייבת להגיד שכאשר נאמר לי "שבועיים אחרי פסח", זה היה לפני פסח וביקשתי מהם שיזרזו. הבטיחו לי שיעשו מאמץ כדי שזה יהיה עשרה ימים ולא שבועיים, אם כבר מדקדקים.
ע'דיר כמאל מריח (כחול לבן)
עאידה, אם יורשה לי, זאת תקופת חגים לכל הדתות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
היום מתחיל רמדאן והיום נבי שעייב והיה פסחא ויש פסח. אני מבקשת לדעת דבר אחד, נניח שאתם אומרים שביום חמישי זה יום העצמאות, בטח ביום שישי לא ישלמו, בשבת לא ישלמו. ביום ראשון זה רק תחילת שבוע.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה רק ליהודים כי להם יש פסח, לכם יש רמדאן אז זה שבועיים אחרי רמדאן ולהם יש את הנבי שועייב, אז זה יהיה שבועיים אחרי זה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, אל תגזים. אני רוצה להבין, אתם לא יכולים לקדם את זה לפני יום העצמאות?
שלמה אוחיון
בוודאי שאנחנו מנסים ועושים הכול כדי לקדם. והלוואי ונעמוד בהבטחות המקוריות שהבטיחו לך, תוך עשרה ימים. אם נצליח, אין יותר ממנהל רשות המסים וממני.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נניח שמדובר על יום חמישי, מה יקרה ביום חמישי? מה יועבר למטפלות ולאיזה מטפלות?
שלמה אוחיון
מאחר ואנחנו מבצעים את הוראות החוק והמטפלות גם כפופות לאותו חוק, בחוק נקבע בצורה מסודרת שהן צריכות להיכנס לאתר רשות המסים, להגיש את הבקשה, להגיד כמה ילדים יש אצלן כי הפיצוי הוא נגזרת של כמות הילדים שהן מחזיקות – זה בין שני ילדים לחמישה – ובהתאם לזה ייקבע סכום המענק. בשונה מעצמאים אחרים, שמגישים דוחות, שלעיתים המענק שלהם היה אפסי או נשלל, או שהיה בסכום הרבה הרבה יותר קטן, להן מובטח סכום של מינימום ומקסימום בהתאם לתחשיבים שקיבלנו ממשרד העבודה. שלא תחשבו שאנחנו עשינו אותם, בשונה מעצמאים רגילים, שאצלם את כל הנתונים אנחנו עושים לבד.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מר אוחיון, אני מנסה ומשתדלת להתמקד בדברים שאתה אומר, אבל אני לא מצליחה להוציא מזה תכלס. קודם כל, על איזה חוק אנחנו מדברים? החוק שמחייב אתכם ואת מנהלות המשפחתונים? דבר שני, מה זה מקסימום ומינימום. תגיד לי כמה כסף ייכנס על כל ילד, כך שמנהלת משפחתון שיודעת שיש לה שלושה ילדים, תדע כמה היא מקבלת. כמה על ארבעה ילדים וכמה על חמישה ילדים. בבקשה, אני רוצה דברים ברורים.
שלמה אוחיון
אנחנו קיבלנו טבלה מסודרת ממשרד העבודה, ואני אתן לך את המינימום והמקסימום. אני לא יודע מה יש באמצע. למי שיש שני ילדים זה 1,647 שקלים, למי שיש חמישה ילדים זה 4,118 שקלים. חשוב לסבר את האוזן ולומר שהממוצע של כלל התקבולים שהתקבלו דרך הסיוע אצל מרבית העצמאים נעים בסביבות 4,000 שקל. זה הסכום הממוצע ששולם. למרות שהתקרה היא 6,000, מרביתם קיבלו בסביבות 4,000. זה הממוצע, פחות או יותר, והן לא חורגות מהממוצע.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כשהן ימלאו את הטופס שלוקח לכם 14 יום לבנות אותו, אתם תעבירו אותו מייד או שזה ייקח בדיוק כמו בניית הטופס?
שלמה אוחיון
תוך 24 שעות.
קריאה
זה טופס מקוון?
ינון אזולאי (ש"ס)
אם אין למישהו אינטרנט והוא לא קיבל את המסרון מכם – אנחנו הרי מכירים בתים של חרדים ואולי אפילו במגזר הערבי יש גם כאלה שלא מכניסים אינטרנט הביתה. מה הפתרון שלכם לזה?
שלמה אוחיון
יש כמה פתרונות. האחד, אנחנו במשרדים שלנו נסייע לאותן נשים. הן יגיעו אלינו ואנחנו נעזור להן להיכנס דרך המחשבים שלנו. יש לנו עמדות אינטרנט.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הן יבואו אליך למשרד ותעזור להן למלא? למה התכוונת?
שלמה אוחיון
ייעדנו עמדות אינטרנט מיוחדות בדיוק לאוכלוסיות האלה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אם היא גרה בירושלים, באשדוד או בבני ברק, איפה יש מקומות עם עמדות אינטרנט? אשתי מטפלת, אין לנו בבית אינטרנט, איך זה הולך?
שלמה אוחיון
בגבול רמת גן-בני ברק יש משרד. ניתן להגיע למשרד הזה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אבל לא מקבלים בו קהל.
שלמה אוחיון
אפשר להגיע ולהגיד: אני רוצה להגיש את הבקשה. תנו לי עמדת אינטרנט, תעזרו לי להזדהות, תעזרו לי להיכנס. תאמין לי שכולם יסייעו לה בשמחה וברצון. אין שום בעיה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
מר אוחיון, אני מעריך את העבודה שלך, באמת אתם עושים עבודת קודש. אני רוצה לשאול שוב, הרי לרוב הנשים החרדיות אין אינטרנט. למה לא תוציאו טופס שיהיה אפשר להגיש בפקס, למשל? תחסוך הרבה הרבה עוגמת נפש מהנשים. אני שוב חוזר על השאלה שהעלתה היושבת-ראש, יש אפשרות להגיע לבעלות המשפחתונים דרך המפעילים. למה לא לחסוך את כל הבירוקרטיה דרך אותם מפעילים? תוך דקה תגיעו לאותם חשבונות בנק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
יש להם חוזה איתם והכול מסודר.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
תלך אתה לממונים שלך במשרד האוצר ותגיד: באת לכנסת ויש פה אחת, היושבת-ראש, שהעלתה רעיון גאוני. אנחנו לא יודעים מי גילה לה את זה, רעיון גאוני, שיש מפעילים. אותי תנסו להיות קצת יצירתיים. אני לא כועס עליך, אתה איש מקצוע. אוהבים אותך. אבל לממונים שלך תגיד: באתי מהכנסת והגאונים שם העלו רעיון. אולי נאמץ את זה.
שלמה אוחיון
ברשותכם, אני רוצה לחזור למה שאמרתי קודם ואולי לא הובנתי כהלכה. אמרתי בתחילת דבריי שהאלטרנטיבה הראשונה והנכונה היא מה שהוצע על ידי אדוני. והיינו שמחים שזה היה קורה. אבל הכשל לא היה אצלנו. אמרו לנו כך: יש 52 מפעילים לאותם משפחתונים. אם אתם רוצים שאנחנו נפנה לכולם ונבקש חתימה מכולם, זה ייקח לנו המון המון זמן.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
למה המון זמן? אני אביא לך אותם היום.
שלמה אוחיון
ולא בטוח שנגיע לכולם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חתימה על מה?
שלמה אוחיון
ואז לקחנו את זה אלינו. אצלנו עובדים לפי הכללים שקבועים בחוק.
ע'דיר כמאל מריח (כחול לבן)
אדוני, אתה נשמע כמו מדינת עולם שלישי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אמרת שמשרד העבודה והרווחה הוא זה שלא הסכים להעביר את זה דרך המפעילים שיש להם חוזה. אנחנו תכף נרצה לשמוע את תשובת המפעילים של משרד העבודה והרווחה וגם של השלטון המקומי. אני רוצה להבהיר נקודה אחת ותיתן לי תשובה עליה, אנחנו עדיין תקועים בפעימה הראשונה על חודש מרס, וכנראה לא תשלמו על חודש מרס אלא בתחילת מאי. מה עם אפריל? אלה שקיבלו 2,000 שקל וצריך לתקן להם, האם הם ימלאו את אותו טופס שאתם מדברים עליו עכשיו שוב, או שאתם תשפו אותם בדרך אחרת? שנית, האם מתחילים לדבר כבר על המענק השני או הפעימה השנייה? ואם כבר מילאו טופס, למה יצטרכו למלא שוב? למה לא תעבירו להם את המענק הראשון והשני ביחד?
שלמה אוחיון
ממש בימים אלה אנחנו מנסחים את הפעימה השנייה. לגבי הפעימה הראשונה, כפי שאמרתי, אני מקווה שעד יום חמישי הבא נוכל לעמוד בהתחייבות שלנו ושאנשים יוכלו להגיש את הבקשה ולקבל את הכסף. לגבי הפעימה השנייה, לא סגרנו עדיין האם אותם בעלי משפחתונים יצטרכו שוב להיכנס ולהגיש. זה נדון כרגע אצלנו ואני לא יודע כרגע לתת תשובה.
ע'דיר כמאל מריח (כחול לבן)
אדון שלמה, אם יורשה לי, אתם נשמעים כמו מדינת עולם שלישי במצב שבו בישראל של 2020 הכול מקוון. גם נתפסתם לא מוכנים ואני תוהה אם לקראת המשבר הבא הכול יהיה ממוחשב ובלחיצת כפתור תוכלו לעזור להם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ע'דיר, האמת היא שאני מאוד אוהבת כמה שיש לך ציפיות מהמדינה. עוד לא התייאשת כמוני.
ע'דיר כמאל מריח (כחול לבן)
עוד לא. עוד לא אבדה תקוותנו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ההתנהלות היא כזאת שלא לוקחת בחשבון את האדם הפרטי שיושב בבית, ומחכה לפת הלחם שתגיע מרשות המסים.
ע'דיר כמאל מריח (כחול לבן)
לא, מדברים איתך על ניסוחים. חברים, תעבדו 24/7, לא ניסוחים של פעימה שנייה. לא סתם הכעס של כל חברי הכנסת פה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו מתנפלים על האדם הלא נכון.
שלמה אוחיון
אני קצת נעלבתי מהאמירה הזאת כי אני באמת עובד 24/7 וכל החברים שלי באמת עובדים 24/7 מתוך מגמה לסייע לאותם אנשים שגם הם נמצאים במצוקה היום.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני יודעת שאתם בדרג הזה עובדים קשה. מר אוחיון, אנחנו יודעים שאתם עובדים מאוד קשה. הכעס שלנו הוא לא עליכם, אתם שמבצעים את העבודה, אלא על מקבלי ההחלטות שלא מצליחים לראות שאדם שכבר מילא טופס לפעימה ראשונה, יקבל אוטומטית את הפעימה השנייה. הרי הם לא החליפו תעסוקה באמצע הקורונה, לא פתחו איזו חברת היי-טק מיום תחילת המשבר עד היום. הן עדיין מנהלות משפחתונים ומחכות לקבל את הכסף.
שלמה אוחיון
לא אמרתי שלא.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מסכמת כך, אתה אומר לי שבעוד שבוע, מקסימום עשרה ימים, מנהלות המשפחתונים אמורות לקבל את מה שנשאר להן מהמענק. אלה שלא קיבלו, יקבלו גם כן לפי החישוב שהזכרת.
יעקב אשר (ש"ס)
התקשרו אליי עכשיו ואמרו לי שיש מטפלות שיש להן טלפון כשר, בלי אינטרנט.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בדיוק דיברנו על זה. הם אמרו שיש עמדות וכדאי שהמטפלות ונציגות המטפלות, שנמצאות איתנו על הקו, יידעו שמי שאין לה גישה לאינטרנט מסיבה כלשהי, יש משרדים של הרשות.
שלמה אוחיון
בכל הארץ.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אם המטפלת תגיע ותבקש שיעזרו לה עם גישה לאינטרנט, היא תוכל למלא שם את הטופס.
ינון אזולאי (ש"ס)
לחילופין תאפשרו פקס.
שלמה אוחיון
אי אפשר לאשר פקס. לא מזמן אמרו שאנחנו בשנות האלפיים והכול מקוון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל יש נשים שאין להן.
יעקב אשר (ש"ס)
לא חשבנו שנשב פה עם מסכות בשנות האלפיים. הן לא יכולות לשבת מורעבות בגלל שיש לכם פרוצדורות. נו, באמת, קצת היגיון.
שלמה אוחיון
זה החוק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה לך, מר אוחיון. אני רוצה לשמוע את נציג משרד העבודה והרווחה, אמיר מדינה. אמיר, בלי הרבה הכנות והקדמות, למה לא אפשרתם להעביר את המענק הזה דרך המפעילים שיש לכם חוזה איתם, אם אלה רשויות מקומיות או שלושת המפעילים הגדולים שזכו במכרז?
אמיר מדינה
בוקר טוב לכולם, אני שמח שקלעתי לדעת חכמה או חכמים ממני, אבל ההצעה להעביר דרך שלושת המפעילים הגדולים ו-52 רשויות מקומיות הייתה הצעה שלנו. לצערי הרב, כנראה שלמה לא מצוי בפרטים, אבל הלשכות המשפטיות של רשות המסים ושל משרד העבודה, אחרי דיון ביניהן הגיעו למסקנה שמשרד העבודה לא יכול להעביר. זה היה הפתרון שבלחיצת כפתור היה נותן מענה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
איפה משרד האוצר בעניין הזה?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
רשות המסים זה משרד האוצר.
אמיר מדינה
אני חוזר ואומר, ההצעה הייתה שלנו והיא נדחתה. זהו, פשוט. אולי יעלו את היועצת המשפטית של רשות המסים והיא תסביר למה אין לי סמכות להיות הפרוקסי שמעביר את הכסף. אני לא יודע למה. אני חוזר ואומר, שההצעה הייתה שלי, אישית, ואני חשבתי שזה הדבר שהכי נכון לעשות והכי מהיר, והיא נפסלה. זאת שאלה משפטית, זאת לא הייתה שאלה טכנית. בשיח מול רשות המסים אני עמדתי כל הזמן. אנחנו העברנו את כל הנתונים, אנחנו העברנו את המספרים, אנחנו העברנו את החשבונות. אנחנו עשינו את כל העבודה. גם היינו כבר ערוכים מול הרשויות המקומיות לעשות בדיקה מהירה.

כ-50% מחשבונות הבנק של המשפחתונים לא היו בכלל מעודכנים. אמרנו, בואו נעשה את העבודה דרך הרשויות המקומיות כי הרי אנחנו מכירים כל בעלת משפחתון, מזרימים לה כסף מידי חודש דרך המשרד. הכסף הזה יוצא ממני אבל אני לא מכיר את חשבון הבנק האישי שלה אלא דרך הפרוקסי, אם זה רשות או ארגון שמפעיל את מערך המשפחתונים.

זה יכול היה לקרות, אבל זאת שאלה משפטית. הדיון הזה ארך כיום וחצי לתוך הלילה. אחרי שהגענו למסקנה שזה לא יעבוד ולא נקבל אישור, פנינו למישור השני שזה רשות המסים, שתבצע את כל העבודה מהתחלה ועד הסוף במסגרת היכולות שלה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אמיר, אני רוצה להבין דבר אחד. הבנתי שהמשרד לא משתמש בכל חודש ב-23 מיליון שקל שבדרך כלל מכסים את התשלומים על הילדים מהסבסוד.
אמיר מדינה
נכון. זה תקציב מזומן. זה לא של אגף מעונות יום. זהו תקציב מזומן שנמצא באוצר. הוא לא שלי ואני לא יכול לעשות איתו מה שאני רוצה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אבל הוא מוקצה לך. זה מה שאומרת היושבת-ראש.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הוא מוקצה לך, נכון?
אמיר מדינה
כל תקציב הסבסוד בסדר גודל של 1.2 מיליארד שקל בשנה הוא תקציב שמוקצה לטובת סבסוד שהיית הילדים במסגרות. חד-משמעית כן, אבל התקציב הזה נצבע בתחילת השנה ואנחנו במציאות אחרת היום. הוא לא נמצא ברשותנו. אני מניח שאיציק יידע להגיד את זה בצורה יותר טובה ממני, אבל התקציב הזה תועל למשרד הבריאות ולשירותים חיוניים אחרים, ככל הנראה.
יעקב אשר (ש"ס)
עאידה, אני חושב שאנחנו מסתובבים סביב עצמנו. יש נקודה אחת והיא האוצר. האוצר צריך לקבל את ההחלטה שהם נותנים את זה או בצורה של מענק, בלי כל הפרוצדורות המשוגעות האלה, או שמעבירים את זה דרך משרד הרווחה. נקודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה מה שאמרתי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
מדינה גם טוען שהוא יודע לעשות את זה.
אמיר מדינה
הדיון שלי מול איציק היה פתוח כל הזמן בניסיון להעביר את זה דרכנו, חד-משמעית. כולנו חתרנו למשימה הזאת כי זה הדבר הנכון והמהיר שהיה לעשות. לצערנו, כנראה שמבחינה חוקית זה לא מסתייע. היה פה באמת ניסיון כן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת, אמיר, תהיה פעימה שנייה למטפלות? אחרי שישלמו את הפעימה הראשונה, תהיה פעימה שנייה? סיכמתם את זה?
אמיר מדינה
גברתי, כמובן, אבל אני רוצה להעיר שוב. המנגנון הזה לא נמצא בתוך כתלי משרד העבודה והרווחה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר, בסדר. אמיר, אני לא מדברת על המנגנון עכשיו. אני מדברת על העיקרון ועל העיקרון אתם צריכים לתת תשובה.
אמיר מדינה
על העיקרון התשובה היא כן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תכף אני אשאל את איציק. יש לכם עוד עשרה ימים עד לתשלום המענק הראשון. אני מבקשת להעלות את איציק, למרות שהיו לי שאלות לאמיר על החזרה לשגרה. אמיר, תישאר איתנו קצת. איציק, אני רוצה להבין דבר אחד, תמשיכו לנסח ואני בטוחה שלא ייקח לכם עוד עשרה ימים לנסח את זה. ברגע שימלאו את הטפסים, אני בטוחה שבמקביל, הפעימה השנייה לעצמאים תהיה כבר מנוסחת ומוכנה. האם אתה יכול להבטיח לי שתעבירו את שתי הפעימות ביחד למטפלות בעוד עשרה ימים ברגע שהן ימלאו את הטפסים?
איציק דניאל
בוקר טוב לכולם, השאלה לגבי מועד העברת הכספים היא משהו שרשות המסים יכולה לענות עליו, כמו ששלמה תיאר קודם את המנגנון. לגבי הזכאות, המטפלות בעלות המשפחתונים, כמו שהן זכאיות למענק הראשון, הן יהיו זכאיות למענק השני. לא השתנה שום דבר במעמד שלהן בין המענק הראשון למענק השני. מבחינה תפעולית, אני חושב שרשות המסים תדע לענות על השאלה יותר טוב מאיתנו.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הן יצטרכו למלא שוב את הטפסים?
איציק דניאל
אני אומר שוב, זה היבט תפעולי.
שלמה אוחיון
ברשותכם, אמרתי קודם שאנחנו נעשה מאמץ מאוד מאוד גדול כדי שאותה כניסה, שבה נכנסו לפעימה הראשונה, תשמש אותנו גם לפעימה השנייה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
למה צריך מאמץ מיוחד? למה זה לא מובן מאליו? היא לא פתחה חברת היי-טק בשבוע הזה.
שלמה אוחיון
אני לא יכול להתחייב על זה כי אני לא יודע איך זה ייבנה. החקיקה עדיין לא עברה ואני צריך לראות את החקיקה כדי לדעת אני מתפעל אותה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
איזו חקיקה? אין חקיקה בנושא הזה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה קשור לסיפוח? להסכם הקואליציוני? למה?
יעקב אשר (ש"ס)
חקיקה של העצמאים על הפעימה השנייה. זרקו אותן לעצמאים, אין להן מנהלי חשבונות שיעשו להם את העבודה, אין להן מי שיוציא להם את הכול והן מסתובבות ככה באוויר בין פקיד לפקיד.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני לא שמעתי על חקיקה שתיעשה בנושא הזה. אין חקיקה בעניין המענק לעצמאים. המענק אושר בוועדת הכספים וכבר עברנו על זה. אין חקיקה מיוחדת בנושא הזה. הדבר השני שאני רוצה להבין, וזאת תהיה החלטה של הוועדה שתועבר לאוצר – אני אומרת אותה עכשיו, לפני הסיכום – שההרשמה של מנהלות המשפחתונים לקבלת המענק תיעשה פעם אחת בעוד עשרה ימים. ואתם תעשו את המנגנון שאתם רוצים מאחורי הקלעים, כך שהוא יבטיח להם גם את המענק השני. וזהו. אנחנו לא נבקש מהן עוד מסרונים ועוד שייכנסו ועוד שיכתבו. אתם תפתרו את הבעיה הזאת.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
ביזיון התהליך הזה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ההרשמה שלהן תהיה פעם אחת. מספיק שהן עשו את זה פעם וחלק מהן נזרק מחוץ למערכת. עכשיו בונים משהו אחר? זה יהיה הדבר האחרון שהן ימלאו ואז הן יקבלו את שני המענקים.

אני רוצה להבין בנוגע למענק השני, נאמר לנו באופן הכי ברור שהעצמאים יקבלו מענק יותר גדול בפעימה השנייה. מה עם מנהלות המשפחתונים? הפעימה השנייה שלהן תהיה באותו גודל או יותר גדולה? אם הן כבר עצמאיות, בואו נתייחס אליהן. אני רוצה לשמוע מאיציק.
ינון אזולאי (ש"ס)
שלמה, זה נכון שאתם דורשים את הדוח של 2018?
שלמה אוחיון
לא, הן לא מגישות דוחות ולא נדרשות לדוחות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, לא. בגלל זה לקח זמן לבנות משהו חדש.
יעקב אשר (ש"ס)
השאלה ששאלת חשובה, אבל היא לא אליו אלא לאיציק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
איציק דניאל, אני רוצה לשמוע.
איציק דניאל
תחדדי את השאלה כי לא בטוח שהבנתי אותה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי. הובטח לעצמאים שהפעימה השנייה תהיה יותר גדולה. אסף היה בוועדה אתמול וככה הוא דיבר? האם זה כולל את מנהלות המשפחתונים? הן יקבלו מענק יותר גדול? או שזה יהיה בדיוק התעריף שעכשיו דיברתם עליו, של שני ילדים – 1,600 ומשהו וכולי?
איציק דניאל
בנוגע לפעימה השנייה, כמו שעודכנתם גם בוועדה אתמול על ידי אסף, הסכום המקסימלי של המענק בפעימה השנייה הועלה וגם ככה שיעור ההחזר מ-0.65% יועלה – כך מסתמן עכשיו אבל זה עוד לא נסגר – ל-0.7%. כמו ששלמה אמר קודם, זה דבר שדורש חקיקה. ככל שזה יוגדל לכל העצמאים, כמובן שגם בעלות המשפחתונים תהיינה זכאיות באותם תנאים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
על איזה סוג של חקיקה אתה מדבר?
שלמה אוחיון
תקנות לשעת חירום.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תקנות לשעת חירום זה לא חקיקה. זה החלטת ממשלה. זאת לא חקיקה, זאת החלטת ממשלה ואתם יכולים להעביר את זה ביום אחד. אם מענק ה-500 שקלים לכל ילד עבר בכנסת בחקיקה ביום אחד, אתם תוכלו להעביר את זה ביום אחד.
ינון אזולאי (ש"ס)
שאלתי בהתחלה וזה בהמשך למה ששואלת היושבת-ראש, אמרנו שלגבי המעונות יש ויכוח על מחצית חודש מרס. אותו הפסד יש גם לבעלות המשפחתונים על חצי חודש מרס. האם אתה מוכן להתחייב פה שמה שייסגר עם מעונות היום המפוקחים ייסגר איתן לגבי חודש מרס? שנית, כשהן יחזרו, במסגרת החזרה לשגרה או החזרה לשגרת קורונה, יהיו פחות ילדים. האם אתם תשפו את המטפלות על פחות ילדים?
איציק דניאל
לגבי השאלה הראשונה, כמו שעדכנו אתמול, אנחנו נמצאים בשיח עם כל המסגרות בעלי הסמל, בין היתר המשפחתונים. כרגע בדיוק אנחנו בוחנים את השאלה לגבי ההוצאות הקבועות ולגבי חצי חודש מרס. יינתן מענה גם לסוגיה הזאת לגבי בעלות המשפחתונים. כמו שאמרנו אתמול, עוד לא סגרנו את הסכום הסופי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה יכול להגיד שזה יהיה כמו המענה למעונות היום?
איציק דניאל
לשאלתך, כן, יינתן מענה גם להן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
על מה?
ינון אזולאי (ש"ס)
על חצי חודש מרס, כמו מעונות היום המאוגדים, יינתן גם למשפחתונים. המענה שיינתן שם יינתן גם פה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני רוצה לשאול לגבי הקרן לפיצוי עסקים, נפתחה עוד קרן שהיא לא לעצמאים אלא לעסקים עצמם כדי לכסות את ההוצאות השוטפות של העסקים בעת שהם סגורים. האם אפשרי שמנהלות המשפחתונים יפנו לקרן הזו ויקבלו ממנה מענקים? אתם החלטתם שהן עצמאיות.
איציק דניאל
בדיוק בשיח הזה אנחנו נמצאים בשיח עם המסגרות בעלות הסמל על איזשהו מנגנון פיצוי שיותר מקל ויותר מהיר, בדיוק בגלל הסיבות שתיארתם פה קודם לאורך כל השיחה על התנהלות המענק לעצמאים. אנחנו מחפשים מנגנון חליפי למנגנון מענק הוצאות קבועות שיינתן גם למסגרות בעלות הסמל וגם למשפחתונים בעלי הסמל. אנחנו רוצים שהמנגנון הזה יהיה הרבה יותר פשוט וכמו שתיארתם קודם, הוא יכול לעבור דרך זרוע העבודה. זה הפתרון שאנחנו עוסקים בו כרגע, גם אנחנו וגם הגורמים באגף למעונות.
יעקב אשר (ש"ס)
מה שאתה אומר עכשיו, ואם זה כך זאת בשורה ממש טובה, זה שבעצם אתם הולכים על הגישה הזאת שהמנגנון יהיה פשטני ולא זורקים אותן לעצמאים ומול המסגרות הגדולות. בעצם אתה אומר, אנחנו נעביר את זה דרך המשרד הממשלתי הייעודי. תקבעו סכום – נריב עליו ימינה או שמאלה – והסכום הזה יעבור דרך המשרד שמפעיל אותן כל השנה. דרך המפעילים שלהן.
איציק דניאל
זאת השאיפה.
יעקב אשר (ש"ס)
חבל שהיא הגיעה רק עכשיו.
איציק דניאל
זאת השאיפה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
איציק, אני לא מדברת על שאיפות.
יעקב אשר (ש"ס)
אבל זה שינוי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני לא רוצה שאחר כך השאיפה תתאדה בגלל הייעוץ המשפטי של המשרד. נאמר לנו שהייעוץ המשפטי של האוצר אמר שאתם לא יכולים להשתמש באותו צינור של הזרמת הכסף שהיה קודם דרך המפעילים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
איך אתם מתגברים על זה, שואלת היושבת-ראש?
ע'דיר כמאל מריח (כחול לבן)
אני רוצה להתחבר לשאלה של ינון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
רגע, רגע, כששואלים שלוש-ארבע שאלות זה נותן מפלט. שאלה-שאלה.
יעקב אשר (ש"ס)
איציק, איך מתגברים על העניין של הייעוץ המשפטי כמו שאמרה היושבת-ראש?
איציק דניאל
ככל שאנחנו עשינו את הבדיקה המשפטית הראשונית, הדבר הזה כן מתאפשר. אולי אמיר מדינה יכול לפרט יותר כי בסופו של דבר, הלשכה המשפטית שלו אמורה לבצע את הפעילות. כרגע, ככל שידוע לנו, גם מבחינה משפטית הדבר מתאפשר.
יעקב אשר (ש"ס)
אמיר, זה נכון?
אמיר מדינה
התשובה היא כן. בטווח הזמן הנראה לעין זה יעבור בימים בודדים מרגע שתתקבל החלטה על הסכום, שזה בדיוק כמו שאמרת. המנגנון או המנגנון שלנו, שזה מנגנון מהיר יחסית – לחיצת כפתור ותחשיב פשוט – להעביר את זה דרך הרשויות המקומיות ודרך שלושת המפעילים הגדולים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אמיר, אני יודעת שאתם במשרד מכירים באחוז מסוים של הוצאות מהתעריף. אם יהיה פיצוי, מה יהיה הגודל של ההוצאות האלה? אני יודעת שאתם מכירים להם בהוצאות בסך כ-2,300 שקל הוצאות.
אמיר מדינה
התשובה היא כן. נזרקו פה הרבה מספרים באוויר ואם אתם רוצים אני יכול לעשות סדר בדברים. ההוצאה היא לא אמיר מדינה ואגף מעונות יום. ההוצאה היא לפי מע"מ ותחשיב מע"מ מדבר על 37% מבחינת הוצאות שמע"מ מכיר בהן לאורך כל השנה. אם אנחנו מסתכלים על ההכנסה הממוצעת, לתינוק זה 2,043 ולילד זה 1,963. יש בערך 60% תינוקות במעון יום ממוצע ואם אנחנו משקללים את הכול, התעריף הממוצע הוא 2,010 שקל. כופלים את זה בחמישה פעוטות כך שההכנסה הממוצעת החודשית היא 10,000 שקל. אם גוזרים מזה 37%, אנחנו מדברים על 47 שקל לשעה וכמעט 30 שקלים לשעה כרווח, לא כהכנסה. לא 10 שקלים ולא 20 שקלים ואפשר להמשיך ולהתווכח על זה עוד הרבה שנים, אבל אלה המספרים, פחות או יותר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מדברת על פיצוי על ההוצאות. האם הוא ייחשב מההוצאות האלה, 37%? זה מה שתיקחו בחשבון? אני יודעת שזה לא סכום אמיתי וההוצאות שלהן יותר גדולות.
אמיר מדינה
איציק, אם אתה מרגיש שיש צורך, תתקן אותי. הדיון הוא על מסגרות מעונות היום, מתוך הנחה, וכולנו תמימי דעים, שהוצאה במסגרת של מעון יום נמוכה יותר מהוצאה במשפחתון. גם התעריף נמוך יותר בהדרגה ואנחנו תמימי דעים בנושא הזה. כמו שאמר איציק, מה שייגזר במעונות היום, יחול גם על המשפחתונים כך שאפשר בצורה נינוחה להגיד שהם לא ייפגעו בנושא הזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
איציק, גם שיפוי על ילדים שלא חוזרים בשגרת הקורונה?
איציק דניאל
כן, על התעריף אחרי קורונה. ההתייחסות היא על ההוצאות הנוספות שיש בגין הפעלה של המסגרת אחרי קורונה. חד-משמעית.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, לא, לא. אתם מחייבים אותן להחזיר שלושה ילדים או שלוש משפחות.
איציק דניאל
גברתי, אני יכול לענות גם על זה, וחבל שאין נציג של משרד הבריאות בדיון הזה שיוכל לתקן אותי אם אני טועה. הסעיף שאתם מדברים עליו, סעיף 5(1)(ב) לא רלוונטי. אנחנו פועלים מכוח סעיף 5(1)(א) לצו בריאות העם, שמדבר על קבוצות של עד שישה או עד חמישה בנושא של משפחתונים, לילדי עובדים חיוניים. הסעיף השני – צריך לבוא לכאן נציג של משרד הבריאות שידייק אותי, אבל מה שאני יודע ואני כמעט בטוח ברמת ודאות של אחוזים מאוד גבוהים – הפעילות לא רלוונטית בכלל לאגף מעונות יום. מדברים על השגחה בקבוצות קבועות של ילדים מאותו בית, עד שלושה בתים. אנחנו לא מתעסקים בהשגחה בפעוטות. אנחנו לא עושים השגחה על ילדים, אנחנו לא עושים השגחה על קבוצות של ילדים בני חצי שנה, לא מערבבים אותם עם ילדים בני שנה ובטח לא עם ילדים בני שלוש, ארבע או חמש ושש.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אמיר, אני מתנצלת אבל ישיבת המליאה צריכה להתחיל ואנחנו מחויבים לפי הנהלים לנעול את הישיבה הזאת. אני חייבת להגיד שני משפטים ואז אנעל את הישיבה.

אני מבינה שאנחנו יודעים היום שיש התחייבות מאוד ברורה, קודם כל שבעוד כעשרה ימים מנהלות המשפחתונים יקבלו את הפעימה הראשונה, ומייד אחריה תבוא הפעימה השנייה כי אני חושבת שהממשלה כבר תאשר אותה.

שנית, הפעימה השנייה תהיה יותר גדולה מהפעימה הראשונה. אנחנו יודעים עכשיו שיש דיון על שיפוי על ההוצאות הכלליות ועל חצי חודש מרס שמתקיים באוצר, והמשפחתונים כלולים בו. כלומר, מנהלות המשפחתונים גם יקבלו פיצוי על זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם על החזרה לשגרה ישפו אותם אם יהיו פחות ילדים. והדבר הכי חשוב, זה לא יפגע בהן שהן מגישות כעצמאיות. הן יקבלו כעצמאיות ויקבלו את השיפוי הזה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הוועדה פונה לרשות המסים ולמשרד האוצר ומבקשת, אל תיצרו עוד מנגנונים למענק השני. המענק השני ילך אחרי ההרשמה שנעשתה למענק הראשון, שממילא יצא באיחור רב.

בכל הנושא של אסטרטגיית היציאה וההכנות לתשלומים, אני מבטיחה לכולם מעקב יום-יומי מצידי ומצד הצוות של הוועדה. אנחנו נעמוד על זה מקרוב ונבטיח שההחלטות וההבטחות ייושמו. תודה לכל חברי הכנסת ותודה למטפלות. אני מתנצלת בפני אלה שלא הספיקו לדבר.
יעקב אשר (ש"ס)
אני רוצה בשם כל חברי הכנסת להודות לך, גברתי היושבת-ראש, על הנחישות שלך ועל ההתמדה שלך. ואני רואה שלאט לאט אולי גם נגיע - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
פעם אחת צריך להגיד גם מילה טובה לאיציק, שהיה בסדר היום.
יעקב אשר (ש"ס)
איציק דניאל, שאפו, רק אל תאכזב אותנו בדרך.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה לכולכם. אני מאוד שמחה לראות שיש נושא שחברי כנסת מחויבים לו כל כך. תודה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים