ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 07/04/2020

פנייה לשם היוועצות עם ועדת הכספים הזמנית בעניין הסכם למתן מענקים לפי סעיף 9(א) לחוק הביטוח הלאומי, התשנ"ה-1995

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2

07/04/2020


מושב ראשון


פרוטוקול מס' 23
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, י"ג בניסן התש"ף (07 באפריל 2020), שעה 18:55
סדר היום
< נושא >> הסכם בדבר תשלום מענק חד פעמי בעד חודש אפריל 2020 למי שמשתלמים לו קצבת ילדים, קצבת אזרח ותיק, קצבת נכות, קצבת מזונות וגמלת הבטחת הכנסה. מילוי חובת היוועצות (לפי סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי) והצבעה.
נכחו
חברי הוועדה: עודד פורר – היו"ר
חברי הכנסת
בועז טופורובסקי
מוזמנים
אלון מסר – סגן הממונה על התקציבים, משרד האוצר
משתתפים (באמצעות Zoom)
שלומי מור – עו"ד, הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי
אורנה ורקוביצקי – סמנכ"לית גמלאות, המוסד לביטוח לאומי
ייעוץ משפטי
נועה בן שבת
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
מאיר פרץ


הסכם בדבר תשלום מענק חד פעמי בעד חודש אפריל 2020 למי שמשתלמים לו קצבת ילדים, קצבת אזרח ותיק, קצבת נכות, קצבת מזונות וגמלת הבטחת הכנסה. מילוי חובת היוועצות (לפי סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי) והצבעה
היו"ר עודד פורר
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים הזמנית של הכנסת לטובת היוועצות עם ועדת הכספים הזמנית בעניין הסכם למתן מענקים לפי סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי. היועצת המשפטית של הוועדה, בבקשה.
נועה בן שבת
ההסכם הוא לפי סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי, סעיף שמאפשר למוסד – לאחר היוועצות עם הוועדה – כרגע מדובר בוועדת הכספים. על פי ההסכם רשאי המוסד ליתן בשם הממשלה לכלל תושבי המדינה או לחלקים מהם הטבה סוציאליות שאינן ניתנות לפי חוק זה או לפי - - - אחר. כאן מוצע לתת את אותה ההטבה בדמות המענקים שנוכל לראות אותם כאן.
היו"ר עודד פורר
נציג אגף התקציבים, בבקשה.
אלון מסר
אז ההסכם אומר שברגע שנסיים פה את חובת ההיוועצות משרד האוצר יחתום על ההסכם מול הביטוח הלאומי. סעיף מספר 2 בהסכם מתייחס לכל סוגי הקצבאות שאנחנו מתייחסים אליהם כקצבאות של נכויות. אני רוצה להפנות אתכם לסעיף 2(13) שנדון בוועדה לגבי נכה צה"ל שלא היה קיים בטיוטה הראשונית שהגיעה לוועדה.

בסעיף 3 נכתב שהמוסד ישלם לכל מי שעונה על ההגדרות שבסעיף 2 מענק חד-פעמי בסכום כמפורט להלן, כאשר עבור כל ילד, עד הילד הרביעי, ישולמו 500 שקלים. עבור קצבת אזרח ותיק ישולמו 500 שקלים. עבור קשישים שמקבלים השלמת הכנסה, או קשישים שמקבלים קצבת סיעוד מעבר ל-500 השקלים תשולם תוספת של 450 שקלים – 950 שקלים בסך הכול. קצבת נכות – 500 שקלים, מקבל הבטחת הכנסה – 500 שקלים, קצבה לפי חוק המזונות – 500 שקלים, גמלת סיעוד – עוד 450 שקלים מעבר ל-500 השקלים.

יש חלק מהקצבאות שלבקשת הביטוח הלאומי וגורמים נוספים יקבלו אותם או בחודש מרץ או בחודש אפריל כדי שלא יהיה מצב שאדם במקרה קיבל בחודש מרץ - - - לכן לקחנו את שני החודשים האלה בחשבון.
תחילת הוראות החוק
אנחנו נחתום על ההסכם מיד לאחר סיום ההיוועצות כאן. יש הערות לגבי מימון והחזר הוצאות, המענקים לפי הסכם זה ישולמו על חשבון אוצר המדינה. למעשה, הביטוח הלאומי הוא המוסד המבצע ומשרד האוצר הוא הגוף המממן. אנחנו נשפה את הביטוח הלאומי לצורך ביצוע העברת המעקים. אלו הדברים הכלליים של ההסכם.
היו"ר עודד פורר
חבר הכנסת טופורובסקי, אתה רוצה להוסיף משהו? אלון, מה העלות הכוללת של ההסכם הזה?
אלון מסר
העלות הכולל של ההסכם היא כ-2.3 מיליארד שקלים. אני אחדד שחלק מהסכום מגיע ממשרד הביטחון אז העלות עצמה היא 2.3 ואתם אישרתם את המסגרת אתמול במסגרת אישור חוק היסוד - - -
היו"ר עודד פורר
זה בעצם מתוך המסגרות שאישרנו אתמול.
אלון מסר
כן.
היו"ר עודד פורר
על איזה סעיף במסגרות זה נופל?
אלון מסר
שיפוי ביטוח לאומי.
היו"ר עודד פורר
אני חייב לומר לגבי התוספת שניתנת בסעיף 3(2): מי שמשתלמת לו קצבת אזרח ותיק או שארים ובנוסף גמלת סיעוד או גמלת הבטחת הכנסה – אנחנו עובדים מהר ומנסים לענות על כל הצרכים, בדרך נוצר מצב שמי שמקבל קצבת הבטחת הכנסה, ונמצא בפער של 50 שקלים, הוא בתוך עולם הבטחת ההכנסה ומקבל תוספת של 450 שקלים נוסף לכל ההטבות. מנגד, מי שנמצא ברמת הכנסה שהיא שקל אחד מעל עולם השלמת ההכנסה אינו מקבל את ההטבות של השלמת ההכנסה וגם לא מקבל את התוספת בת 450 השקלים.

אני לא אומר זאת כדי לגרוע מההסכם, כבר ניהלנו את הדיון. אני מפנה את תשומת הלב של אגף התקציבים לעניין הזה, אנא מכם, אני מניח שתגיעו לכאן שוב בחודשים הקרובים עם כל מיני תוספות שתינתנה לאוכלוסיות שצריכות את הסיוע הזה. שימו בבקשה במקום הראשון את האוכלוסייה שברגע זה אנחנו מפלים אותה לרעה, היא תישאר עם פחות כסף ממישהו אחר שהוא גם נהנה מההטבות האחרות של השלמת ההכנסה. אלון, אני מניח שאתה מבין למה אני מתכוון.
אלון מסר
אני מבין למה אתה מתכוון.
היו"ר עודד פורר
לקחתם את זה בחשבון?
אלון מסר
בכל קו שנמתח יהיה מי שיהיה שקל מעל הקו ויפגע.
היו"ר עודד פורר
זה לא העניין, מי שנמצא מתחת לקו מקבל את ההטבות, מי שנמצא מעל הקו לא מקבל אותן. אז עכשיו מה שקורה זה שמי שנמצא בפער של שקלים בודדים מעל הקו נשאר בעצם ללא כלום. אפשר היה למתוח את זה בצורה כזו שגם מי שלא נמצא בעולם השלמת ההכנסה היה נהנה מחלק מההטבה.
אלון מסר
זה תמיד יהיה ככה.
היו"ר עודד פורר
זה תמיד יהיה כך, אני רק אומר שאת האוכלוסייה הזו תצטרכו לפצות כי היא מופלית לרעה פעמיים, היא גם לא נהנית מההטבות של השלמת ההכנסה וגם לא מקבלת את המענק.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אם יש זוג בני 71 הם יקבלו שמקבלים קצבת זקנה הם יקבלו 1,000 שקלים?
אלון מסר
כן.
היו"ר עודד פורר
לי אין הערות נוספות, ניהלנו כבר דיון נרחב לגבי כל ההסתייגויות של חברי הכנסת. היועצת המשפטית, בבקשה.
נועה בן שבת
נקרא במהירות את הצעת ההסכם ולציין כמה תוספות שהוספו:

הואיל ומדינות העולם וישראל בתוכן נמצאות כעת בעיצומה של פנדמיה, מגיפה כלל-עולמית כתוצאה מהתפרצות והתפשטות נגיף קורונה (Novel Coronavirus 2019 – nCoV) ( להלן - נגיף הקורונה). ביום ט"ו באדר התש"ף (11 במרס 2020) הכריז ארגון הבריאות העולמי על המחלה הנגרמת מנגיף הקורונה כעל מגפה עולמית, צעד חריג בעל משמעויות מרחיקות לכת.
הואיל וביום א' בשבט התש"ף (27 בינואר 2020) הכריז שר הבריאות בהתאם לסמכותו לפי סעיף 20(1) לפקודת בריאות העם, 1940 כי המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה היא מחלה מידבקת מסוכנת וכי קיימת בעטייה סכנה חמורה לבריאות הציבור (י"פ התש"ף, עמ' 3378).
הואיל והממשלה והמוסד מבקשים לסייע באופן חד פעמי בחודש אפריל 2020 לאוכלוסיות הזכאיות לקצבאות המפורטות בהסכם זה, בעקבות התפרצות נגיף הקורונה.
והואיל והמוסד מוכן לבצע את תשלום המענקים לפי הסכם זה, לאחר שנתמלאו התנאים האמורים בסעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי.
לפיכך הוסכם והותנה בין הצדדים כדלקמן
1.המבוא
המבוא להסכם זה מהווה חלק בלתי נפרד ממנו.
2. הגדרות
בהסכם זה-
"בני זוג"- כמשמעותם בחוק הבטחת הכנסה.
"גיל הפרישה" – כהגדרתו בחוק הביטוח הלאומי.
"גמלת הבטחת הכנסה" – גמלה חודשית להבטחת הכנסה המשולמת בהתאם להוראות חוק הבטחת הכנסה.
גמלת סיעוד" - גמלה חודשית לפי סעיף 224 לחוק הביטוח הלאומי וכן מי שבחר בקצבה לשירותים מיוחדים מכוח סעיף 228(א) חלף גמלת הסיעוד, או גמלה המשתלמת לפי הסכם בדבר מתן גמלאות מיוחדות לעולים התלויים בעזרת הזולת, "חוק הביטוח הלאומי"- חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995.
"חוק הבטחת הכנסה" – חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980.
"חוק המזונות" - חוק המזונות (הבטחת תשלום), התשל"ב-1972.
"ילד"- ילד כהגדרתו בסעיף 65 בחוק הביטוח הלאומי, שמשתלמת בעדו קצבת ילדים בעד חודש אפריל 2020 והוא הילד הראשון, השני, השלישי או הרביעי במניין ילדיו של ההורה.
"קצבת אזרח ותיק, שארים או תלויים" - אחת מאלה:
1. קצבת אזרח ותיק כמשמעותה בסעיף 244 לחוק הביטוח הלאומי.
1. קצבת שארים כמשמעותה בסעיף 252 לחוק הביטוח הלאומי, המשתלמת למי שהגיע לגיל פרישה.
1. קצבת אזרח ותיק מיוחדת או קצבת שארים מיוחדת המשתלמת בהתאם להוראת סעיף 2 או 3 להסכם בדבר מתן גמלאות זקנה ושאירים מיוחדות לתושבי ישראל שחוק השבות לא חל עליהם, למי שהגיע לגיל פרישה.
1. קצבת אזרח ותיק מיוחדת או קצבת שארים מיוחדת המשתלמת, בהתאם להוראת סעיף 3 או 4 להסכם בדבר מתן גמלאות אזרח ותיק ושאירים מיוחדות, למי שהגיע לגיל פרישה.
1. קצבה חודשית המשתלמת לפי הוראות סימן ח' לפרק ה' לחוק הביטוח הלאומי למי שהגיע לגיל פרישה והוא תלוי בנפגע עבודה שנפטר.
"קצבת ילדים" – אחת מאלה
1. קצבת ילדים לפי סימן ב' לפרק ד' לחוק הביטוח הלאומי.
1. קצבה המשתלמת לפי סעיף 3 להסכם בדבר תשלום קצבה לילד עולה.
"קצבת נכה" –אחת מאלה
1. קצבה חודשית המשתלמת לפי סעיפים 200 או201 לחוק הביטוח הלאומי.
1. קצבה חודשית המשתלמת לפי הוראות סעיף 4 לחוק פיצוי לנפגעי פוליו, התשס"ז-2007.
1. קצבה חודשית המשתלמת לפי הוראות סעיף 3 לחוק לפיצוי נפגעי גזזת, התשנ"ד-1994.
1. תגמול המשתלם לפי הוראות סעיף 4 לחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970.
1. תגמול המשתלם לאסיר ציון שהוכר כנכה בהתאם להוראות סעיף 10 לחוק תגמולים לאסירי ציון ולבני משפחותיהם, התשנ"ב-1992. כאן אנחנו מדברים על אסיר ציון שהוא גם נכה.
1. קצבה חודשית המשתלמת לפי הוראות סעיף 7 לחוק לפיצוי נפגעי עירוי דם (נגיף האיידס), התשנ"ג-1992.
1. קצבה לנכה עבודה המשתלמת לפי הוראות סעיפים 105 או 106 לחוק הביטוח הלאומי.
1. קצבה חודשית למתנדב המשתלמת לפי הוראות פרק י"ג לחוק הביטוח הלאומי.
1. קצבה חודשית לנפגע כוחות הביטחון המשתלם לפי הוראות פרק י"ג1 לחוק הביטוח הלאומי.
1. קצבה לשירותים מיוחדים וגמלה מיוחדת למי שסובל ממוגבלות קשה לפי סעיפים 206 ו-206א לחוק הביטוח הלאומי.
1. קצבת ניידות המשתלמת מכוח הסכם בדבר גמלת ניידות לפי הוראות סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי.
1. גמלה בעד ילד נכה לפי סעיף 222 לחוק הביטוח הלאומי.
1. תגמול חודשי המשתלם לנכה לפי סעיף 5 לחוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959 [נוסח משולב] (להלן – חוק הנכים) או תגמול חודשי אחר לפי חוק הנכים שמשולם לנכה שזכאי לפי סעיף 5 האמור, חלף התגמול לפי אותו סעיף.
"תושב ישראל" – כמשמעותו לעניין חוק הביטוח הלאומי.
עכשיו נעבור לסעיף 3 שהוא הסעיף המרכזי בהסכם
3. תנאי הזכאות וסכום המענק

המוסד ישלם לכל אחד מאלה מענק חד-פעמי בסכום כמפורט להלן:
1. מי שמשתלמת לו קצבת ילדים בעד חודש אפריל 2020 – בעד הילד שהוא הילד הראשון, השני, השלישי או הרביעי במניין ילדיו של ההורה – 500 שקלים חדשים, בעבור כל ילד.
1. תושב ישראל שמשתלמת לו בעד חודש אפריל 2020 או בעד חודש מרס 2020, קצבת אזרח ותיק, שארים או תלויים - 500 שקלים חדשים, ומי שמשתלמת לו, נוסף לקצבת האזרח הוותיק, שארים או תלויים כאמור, בעד חודש אפריל 2020 או בעד חודש מרס 2020, גמלת סיעוד או גמלת הבטחת הכנסה או שתיהן – תוספת של 450 שקלים חדשים נוספים (להלן – תוספת למענק).
1. תושב ישראל שמשתלמת לו, בעד חודש אפריל 2020 או בעד חודש מרס 2020, קצבת נכות – 500 שקלים חדשים.
1. תושב ישראל שמשתלמת לו, בעד חודש אפריל 2020 או בעד חודש מרס 2020, גמלת הבטחת הכנסה – 500 שקלים חדשים.
1. תושב ישראל שמשתלמת לו, בעד חודש אפריל 2020 או בעד חודש מרס 2020, תשלום חודשי לפי הוראות חוק המזונות – 500 שקלים חדשים.
1. תושב ישראל שמשתלמת לו, בעד חודש אפריל 2020 או בעד חודש מרס 2020, גמלת סיעוד, והוא אינו זכאי למענק לפי הוראות פסקאות (2) עד (5) – 450 שקלים חדשים.
זאת אומרת שהזכאות של תושב ישראל שמקבל גמלת סיעוד זה רק אם הוא לא זכאי למענק ואם לא מתקיימים בו התנאים האחרים. זה מבטיח שלא יהיה כפל זכאויות.
4. תחולת הוראות חוק הביטוח הלאומי:
1. על תשלום מענקים לפי הסכם זה יחולו הוראות פרק י"ד לחוק הביטוח הלאומי.
1. מענק מכוח סעיף 3(1), ייחשב, לעניין כל דין, כקצבת ילדים, ויחולו עליו הוראות פרק ד' לחוק הביטוח הלאומי.
1.
הוועדה תשמח להבהרה של המוסד לביטוח הלאומי לגבי שאלת הצורך בהגשת תביעה.
היו"ר עודד פורר
מי יכול לענות מטעם הביטוח הלאומי.
שלומי מור
לצרוך מימוש הזכאות אין צורך בהגשת תביעה, למען הסר ספק. התשלום ייעשה על פי נתונים שיש לנו באופן ממוחשב ומהיר ככל הניתן.
נועה בן שבת
5. כפל מענקים
1. מי שזכאי לקצבה אחת או יותר מהחלופות המנויות בהגדרת "קצבת נכה" יהיה זכאי למענק אחד בלבד בהתאם לסעיף 3(3).
כאן יבוא חריג, אדוני היושב-ראש, כי יתכן מצב שאדם זכאי לקצבה בעד ילד נכה ויש לו יותר מילד נכה אחד, אנחנו ננסח חריג על מנת שהוא יוכל לקבל מענק עבור כל אחד מהילדים.
1. מי שזכאי לקצבה אחת או יותר מהחלופות המנויות בהגדרת "קצבת אזרח ותיק, שארים או תלויים" יהא זכאי למענק אחד בלבד בהתאם לסעיף 3(א)(2).
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אלמן בן 71 יקבל מענק?
אלון מסר
יקבל.
נועה בן שבת
בתור קצבת שארים כן, כי קצבת שארים נחשבת קצבת אזרח ותיק, שארים ותלויים, וגם קצבת האזרח הוותק נחשבת קצבת אזרח ותיק שארים ותלויים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
500 שקלים?
נועה בן שבת
כן.

1. לא ישולם מכוח סעיפים 3(2) עד (5) יותר ממענק אחד לאדם.

1. בני זוג הזכאים שניהם לתוספת למענק, תשולם להם, על אף האמור בסעיף 3(2) – תוספת למענק אחת בלבד.
היו"ר עודד פורר
זו תשובה לשאלתך, חבר הכנסת טופורובסקי. הסעיף הזה מדבר על התוספת של 450 שקלים. סעיף 3(2) מדבר על תוספת של 450 שקלים שניתנה למי שחי בעולם השלמת ההכנסה או גמלת הסיעוד.
נועה בן שבת
6. מימון והחזר הוצאות

(א) מענקים לפי הסכם זה ישולמו על חשבון אוצר המדינה באמצעות המוסד.

(ב) המוסד יגיש לממשלה, באמצעות משרד האוצר, חשבון מפורט של סכום ההוצאה לפי הסכם זה, שהוציא המוסד בפועל.

(ג) הממשלה תשפה את המוסד, באמצעות משרד האוצר, בסכום תשלום המענקים שהוא ישלם לפי הסכם זה, וזאת לפי נוהל השתתפות אוצר המדינה בתשלומי המוסד לביטוח לאומי (להלן – הנוהל).

1. הממשלה, באמצעות משרד האוצר, תשפה את המוסד לפי החלק היחסי מההוצאות המנהליות של המוסד הנובעות מביצוע הסכם זה כפי שהיו בפועל ובהתאם לנוהל.
לגבי המועד, האם המוסד לביטוח לאומי יכול להתייחס?
אלון מסר
כוונתי לחתום על זה היום.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
ומהו מועד השיפוי?
נועה בן שבת
זה יהיה לפי הנוהל. יש הערכה מתי יהיה התשלום בפועל?
אלון מסר
את צריכה לשאול את אנשי המוסד לביטוח לאומי.
שלומי מור
קשה לי להתחייב. להבנתי, מרגע שההסכם יעבור ויפורסם זה ייקח לכל הפחות 48 שעות של עיבוד. נתחיל עם קצבאות הילדים ולאחר מכן עם המנות הנוספות. אנחנו מדברים על לפחות 48 שעות מרגע הפרסום ומספר ימים נוסף לאחר מכן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
מיום שישי עד יום ראשון לכל המאוחר?
נועה בן שבת
אינני יודעת אם הם התחייבו למועד. יש פה סעיף שנוגע לתשלום המענקים:

7 . תשלום המענקים
המענקים ישולמו על ידי המוסד לביטוח לאומי באמצעות חשבון הבנק שאליו השתלמו הקצבאות או הגמלאות שבשל תשלומם משולמים המענקים.
רציתי להזכיר שהסעיף שעבר בתוך החוק מבטיח שהמענקים האלה לא נחשבים כהכנסה לא לעניין מבחני הכנסה ולא לעניין מיסוי.
היו"ר עודד פורר
אני רוצה לומר לאוצר וכן ליועצת המשפטית של הוועדה, עלה הנושא של מקבלי קצבאות נכים שעבדו ויצאו לחל"ת, כתוצאה מזה עושים להם קיזוז קצבאות. הנושא הזה מצריך תיקון חקיקה. העלנו את זה מול הביטוח הלאומי ודיברנו על זה גם בדיון סביב חוק היסוד. אני מצפה לראות תיקון חקיקה מהר ככל האפשר. יש נוסח של הצעת חוק פרטית שנוסחה בנושא, אבל דרך המלך להתקדם בנושא היא דרך הצעת חוק ממשלתית. אני מצפה לראות חקיקה כזו מיד לאחר הפסח כדי שלא יהיה קיזוז שבעצם עם מישהו מקבל קצבת נכות ועובד ועכשיו בחל"ת אז הוא נפגע פעמיים.
נועה בן שבת
הוועדה צריכה להצביע על כך שהיא מאשרת את קיום ההתייעצות.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
לא קיבלתי תשובה לגבי התשלום, היום יום שלישי, עוד 48 שעות זה יום חמישי בערב – אז יתחילו לקבל את המענקים?
שלומי מור
אינני יכול להתחייב על שעה.
היו"ר עודד פורר
לא שעה, יום.
אורנה ורקוביצקי
יש לנו לשלם מענקים לכמה וכמה סוגי גמלאות. אנחנו לא נשלם את הכול בבת-אחת. נתחיל עם מענקים של קצבאות ילדים, ואני מאוד מקווה, תלוי מתי יתחילו - - - שנוכל למחרת החג, מקסימום בתחילת חול המועד, לשלם את מענק קצבת הילדים. במקרה הטוב זה יהיה מחר אבל זה מאוד בספק. אנחנו עושים את כל המאמצים. לגבי שאר הגמלאות, במהלך חול המועד נשלם חלק, מה שאנחנו יכולים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אני לא מבין למה לא משלמים הכול עד יום ראשון.
אורנה ורקוביצקי
אנחנו לא יכולים. זה המון - - - . אנחנו נעשה את כל המאמצים לשלם לכולם כמה שיותר מהר. בשביל זה אנחנו עובדים בחול המועד.
היו"ר עודד פורר
אני רוצה להצביע על כך שקוימה חובת ההיוועצות. מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 2
נגד – אין
נמנעים – אין
ההצעה נתקבלה
היו"ר עודד פורר
קוימה חובת ההיוועצות. אני אחתום על המכתב, מקווה שקצב העברת הכסף לזכאים יהיה מהיר יותר מקצב הגעת החקיקה לוועדה.

אני מבקש להודות לכל צוות הוועדה, ליועצת המשפטית, לעובדי הכנסת ולסדרנים. לראות עובדי ציבור פה, זה ממש מרשים.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 19:55.

קוד המקור של הנתונים