ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 06/04/2020

בקשות להתפלגות סיעת "העבודה-מרצ", בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק, בכל הקריאות

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה


הכנסת



2

06/04/2020

הכנסת העשרים-ושלוש

06/05/2020
11:13
מושב ראשון



פרוטוקול מס' 8
מישיבת הוועדה המסדרת
יום שני, י"ב בניסן התש"ף (06 באפריל 2020), שעה 14:00
סדר היום
1. בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק יסוד: משק המדינה ( הוראת שעה לשנת 2020 )(מ/1294) ,בכל הקריאות << נושא

1. בקשות להתפלגות סיעת "העבודה-מרצ"
נכחו
חברי הוועדה: אבי ניסנקורן – היו"ר
אסף זמיר
אחמד טיבי
עמיר פרץ
אלכס קושניר
יזהר שי
פנינה תמנו
חברי הכנסת
עוזי דיין
צבי האוזר
יועז הנדל
תמר זנדברג
עופר כסיף
אופיר כץ
אורי מקלב
שלמה קרעי
מוזמנים
שי באב"ד – מנכ"ל משרד האוצר
ייעוץ משפטי
ארבל אסטרחן
מנהלת הוועדה
נועה בירן - דדון
רישום פרלמנטרי
מאיר פרץ


בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק יסוד: משק המדינה ( הוראת שעה לשנת 2020 )(מ/1294), בכל הקריאות
היו"ר אבי ניסנקורן
אני פותח את ישיבת הוועדה. בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק יסוד: משק המדינה (הוראת שעה 2020) (מ/1294), בכל הקריאות. הכוונה היא להעלות את זה היום למליאה ולוועדת הכספים, לנסות עד כמה שאפשר לתת בשורה לעם ישראל לפני חג הפסח. יתקיים דיון מסודר בוועדת הכספים ויתכן שגם בוועדת העבודה והרווחה בנושא משיק. אני מציע שאנחנו נאשר את הבקשה.
ארבל אסטרחן
- - - הממשלה תמיד מבקשת מהוועדה - - -
שי באב"ד
אנחנו מעדיפים לא לחזור שוב, יש כאן מאורע חריג. אנחנו צריכים לתקן את המסגרת עוד לפני החג בגלל המשבר שלפנינו.
ארבל אסטרחן
זה אפשרי. הוועדה יכולה להחליט על כך אף על פי שזה חריג.
היו"ר אבי ניסנקורן
אני אומר לחברים: יש לנו אפשרות לאשר את הפטור לשתי הקריאות או לאשר פטור מקריאה ראשונה ואז להתכנס שוב ולאשר פטור לשנייה ושלישית.
שי באב"ד
בגלל הדחיפות, בקשתנו היא לא לייצר עוד פרוצדורה. הדיון יתנהל בוועדת הכספים. כולנו רוצים לעשות את החקיקה עוד היום על מנת שנוכל להתחיל בתשלומים לפני החג. זה מקרה חריג – לא כל יום פותחים את חוק יסוד: משק המדינה לדיון. זה אירוע שלא היה מאז קום המדינה. נבקש מהוועדה לתת לנו את הפטור המלא גם מקריאה שנייה ושלישית כדי שלא נצטרך להתכנס שוב ונעביר את זה יותר מהר.
תמר זנדברג (העבודה-מרצ)
שי, מה ישולם לאזרחים לפני החג?
שי באב"ד
מקווים שנצליח לחלק דרך הביטוח הלאומי את 500 השקלים לילד.
תמר זנדברג (העבודה-מרצ)
לפני החג?
שי באב"ד
אם נצליח.
היו"ר אבי ניסנקורן
אם זה יעבור היום.
שי באב"ד
אני לא רוצה להבטיח, אם נעביר היום את החוק אולי נצליח להעביר חלק מהתשלומים כבר מחר ולא להיגרר לחול המועד.
תמר זנדברג (העבודה-מרצ)
מה הסיכוי במספרים?
שי באב"ד
אני לא יודע להגיד. עובדים עכשיו על מנת שהמערכת תהיה מוכנה.
היו"ר אבי ניסנקורן
דיברתי אתמול עם מר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי. הוא אמר שעושים מאמצים להספיק לפני החג.
פנינה תמנו (כחול לבן)
הסיבה ראויה, אבל אפשר לשמוע את הייעוץ המשפטי, מה הם חושבים?
היו"ר אבי ניסנקורן
ארבל אמרה שזה לא מקובל אבל עשינו את זה בעבר וזה אפשרי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יש חלוקה מפלגתית בחדרים שאינה נראית לי.
שלמה קרעי (הליכוד)
אחמד, אי-אפשר להגיע באמצע הדיון ולהפריע.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתה תשתוק כשאני מדבר.
יזהר שי (כחול לבן)
למה? מה זה?
היו"ר אבי ניסנקורן
אנחנו מאשרים את הבקשה ואז החדר יתפנה מחלק מיושביו. אני מציע שנאשר את הנושא, בלי לפטור דיון ענייני בוועדת הכספים. מי בעד בקשת הממשלה למתן פטור, בכל הקריאות.
הצבעה

בעד – 13
נגד – אין
נמנעים – אין
בקשת הממשלה אושרה
פנינה תמנו (כחול לבן)
ותזרזו את זה, שהכסף יגיע למשפחות.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
שיגיע לאזרחים, לא למעון לממלא מקום ראש הממשלה.




בקשות להתפלגות סיעת "העבודה-מרצ"
היו"ר אבי ניסנקורן
הנושא השני שעל סדר היום הוא בקשת הפיצול שהוגשה על ידי חבר הכנסת עמיר פרץ וסיעת העבודה-מרצ על פי סעיף 59(2) לחוק הכנסת. עמיר פרץ, בבקשה.
עמיר פרץ (העבודה-מרצ)
אדוני היושב-ראש, אני מציג לפניכם בקשה לפיצול העבודה-מרצ מכיוון שהגעתי למסקנה שזו הדרך הטובה ביותר לשרת את החברה הישראלית בזמן זה, לשרת את כל אזרחי ישראל בלי הבדל דת, גזע, מין ונטייה מינית.

הלכנו לאיחוד עם מרצ כדי לחזק את הסיכוי להפיל ממשלה בראשות בנימין נתניהו. עשינו זאת כדי למנוע אובדן קולות מגוש המרכז-שמאל וזאת למרות שהבהרנו שהשלם יהיה קטן מסך חלקיו. הסכנה שמרצ לא תעבור את אחוז החסימה הייתה מוחשית. לכן, האיחוד היה צעד הכרחי שבלעדיו יחסי הכוחות בתוך הכנסת היום היו שונים, והפער לטובת גוש הימין היה גדול יותר.

להחלטה להיפרד הגעתי בנפש חצויה. לצערי, היום איננו רואים עין בעין את האופן בו יש לשרת את אזרחי ישראל, על כן עלינו להתפלג. אינני מפחית מחשיבות האופוזיציה במדינה דמוקרטית, החלטתי לבחון את האפשרות לשרת את הציבור גם מתוך הממשלה. בימים אלה, עת מגפת הקורונה פוגעת בכל חלקה טובה, אני רואה את נפגעי המגפה בסביבה בה אני גר, אני שומע את קולות השבר של למעלה ממיליון אזרחים שחלקם הוצאו לחל"ת בעל כורחם, חלקם פוטרו ומקבלים דמי אבטלה, ולחלק גדול מהם לא יהיה לאן לחזור.

כשאני רואה את האוכלוסיות המבוגרות, שעל חלקן נגזרו חיי בדידות גם קודם, אך היום בדידותם מתעצמת וחלקם יהיו רעבים בחג הקרוב. אני רואה את בעלי העסקים הקטנים, כל אחד מהם הקים עסק בעשר אצבעותיו ובמיטב כספו, היום הם חסרי אונים אל מול החשבונות הקבועים כמו שכר דירה שממשיך להגיע, הכנסותיהם ירדו כמעט לאפס. אני רואה את הזוגות הצעירים שלא יוכלו לשלם משכנתא או שכר דירה. בראותי כל זאת, אני צריך להחליט מה אני רוצה לשרת. בעת הזו אני רוצה שהתפיסה הכלכלית המרחיבה, ובנייה מחודשת של מדינת הרווחה, תהפוך לבשורה עבור אזרחי ישראל. איש שמאל, סוציאל דמוקרט אמיתי, מעמיד לנגד עיניו את בני האדם לפני הכול – כך אני מתכוון לנהוג.

כבר בעת הקמת האיחוד הודעתי שאני מתכוון לבחור בבני גנץ כמועמדנו לראשות הממשלה, עשיתי הכול כדי שתקום ממשלה בראשותו. הייתי הראשון להודיע על המאמץ להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת – לפני הבחירות ולאחריהן – והייתי עד למאמצים של בני גנץ לעשות זאת. לצערי המהלך לא צלח ומשם הדברים התגלגלו עד לרגע בו אנחנו נמצאים היום. אין ספק שנעשו טעויות בדרך ויתכן שאפשר היה להגיע לתוצאות טובות יותר. אבל, זו לא העת לבחון מה קרה במחנה המרכז-שמאל ומה קרה בכחול לבן.

אני החלטתי להמשיך בשיתוף פעולה אסטרטגי עם בני גנץ. לכן, התחלנו לפתוח בדיאלוג להסדרת שיתוף הפעולה בין הסיעות, ובהמשך – גם בין המפלגות. בשלב הראשון ייקבעו הכללים לעבודה המשותפת והמתואמת בתוך הכנסת מתוך כוונה לאיחוד בין הסיעות. בהמשך יוקמו צוותים שיעבדו על שיתוף פעולה פוליטי והיערכות לקראת שיתוף פעולה בעתיד. החלטנו שחברי הכנסת אבי ניסנקורן ואיציק שמולי יפעלו במשותף לקידום נושאים אלו.

לא נותר לי אלא להביע צער על האמירות של חבריי ממרצ, ואין לי כוונה להגיב עליהן. החלטתי להבליג על מנת להקטין את האיבה וההסתה בחברה הישראלית. חרמות ופסילות עוד לא פתרו אף משבר ולא תיקנו אף שבר. אני מבקש מהוועדה לאשר בקשתי זו, ומאחל בריאות טובה לכל אזרחי ישראל, תודה.
היו"ר אבי ניסנקורן
תודה רבה. תמר זנדברג, בבקשה.
תמר זנדברג (העבודה-מרצ)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני רוצה להתחיל מהדברים האחרונים שלך, עמיר, ולהסביר מה גודל השבר, האכזבה, והכעס שאני חוויתי וחווה: דרכתי במשכן זה לפי 17 שנים בתור עוזרת פרלמנטרית של חבר כנסת ממרצ. עברו השנים ונבחרתי לכנסת, זה שבע שנים שאני חברת כנסת – במשל כל השנים הללו אני חברה במרצ.

במרצ ידענו רגעים רבים. מרצ חבוטה, אינה מפלגת שלטון, לא מפלגה גדולה. מפלגה שזכתה להמון בוז, לעג וביקורת מימין ומשמאל. דבר אחד היה לנו, להבטיח לבוחרנו אמינות. בנוסף הבטחנו דבקות כמעט קדושה בערכים שלנו ובאידיאולוגיה שלנו. מעולם לא הפרנו את ההבטחות האלה, מעולם לא הפרנו את הכלל הזה, זה עלה לנו במחירים. הרבה אמרו לנו: "למה שלא תצטרפו לממשלה ותקבלו תיקים? למה אתם כל כך טהרנים, למה אתם כל כך טהורים?". ידענו כל השנים שבפתק הזה – מרצ – אנחנו מבטיחים את החבילה הזו לבוחרים שלנו, גם אם היא קטנה וחבוטה. ידענו שיש ערך ואמון בפוליטיקה, אנחנו אולי שמורת הטבע האחרונה שמקיימת את הערכים האלה.

במערכת הבחירות האחרונה הורדנו את הפתק "מרצ" מהקלפי, בתחושה לא קלה, בתחושה שהבוחרים שלנו לא ימצאו את מה שמספק להם דבקות בערכים. עשינו את זה כי האמנו באיחוד הזה, עמיר, האמנו שאולי נחזור בכמות מנדטים קטנה יותר אבל באיחוד זה מה שהוביל אותנו הוא המחשבה שאנחנו מספקים מפלגת שמאל רחבה, אמינה ואידיאולוגית. לא תיארנו לעצמנו שהפתק שלנו יהיה זה שיזחל כסרח עודף לממשלה מושחתת ומנופחת בראשות ראש הממשלה וגוש הימין שאותו רצינו להחליף. הזהירו אותנו, אמרו לנו : "לאן אתם הולכים, עמיר ואורלי יעזבו אתכם ויבגדו בכם". עמדנו נגד ההאשמות הללו, האשמות שאתה, עמיר, גילחת בשבילן את השפם. למה עשית את זה? בשביל לעמוד במחויבות הזו.

אני חייבת להגיד לך באופן אישי, עמיר, אני האמנתי בך והלכנו לרשימה משותפת נגד המחשבה שפירוק מהסוג הזה יכול לקרות. הלכנו כדי להציע מסגרת, לא איחוד טכני, מסגרת חדשה לשמאל הישראלי שתעמוד בעקרונות של דבקות בערכים ובאידיאולוגיה.

באמת כדי שתבין, איננו נהנים מהטחת קללות זה בזה. במקרה הזה, תחושת האכזבה והמעילה באמון, אנחנו מייצגים את הבוחרים שלנו שהם לא מעטים. כל מי שהצביע, ואני מתקוממת נגד האמירה שמרצ לא הייתה עוברת את אחוז החסימה. אני קובעת באחריות שאם מרצ הייתה הולכת לחוד עם ההבטחה לא להיכנס לממשלת הימין הזו, ומפלגת העבודה הייתה מודיעה לציבור שלה על מה שהיא עושה עכשיו – מרצ הייתה גדלה ומפלגת העבודה לא הייתה עוברת את אחוז החסימה. מאה אחוזים מהציבור שבחר ברשימה המשותפת שלנו רצה בהקמת ממשלה בלי בנימין נתניהו וגוש הימין. אם תוקם ממשלה כזו הוא רצה לראות אותנו נאבקים מהאופוזיציה, אין אחד שרצה לראות אותנו יושבים בממשלה הזו שאתם היום נכנסים אליה ללא שום קשר לקורונה וללא שום קשר למשבר הלאומי. אתם הולכים להיות חתומים על סיפוח, אתם הולכים להיות חתומים על הרס הדמוקרטיה הישראלית, ומי יודע אם תזכו להגיע ליום הרוטציה. אתם תהיו שרים בממשלה שאתם סרח עודף בה, שכל כולו הגיש על מגש של כסף את הרוב שהתגבש כאן בעמל רב. רוב יהודי-ערבי, רוב אזרחי שהתגבש נגד הממשלה המושחתת הזו. אתם, יחד עם בני גנץ, עושים זאת. במקרים כאלו המינימום הוא להישאר נאמן למה שאתה ולמה שהציבור שלח אותך לעשות וזה לא להיכנס לממשלה, תודה.
היו"ר אבי ניסנקורן
יזהר שי, בבקשה.
יזהר שי (כחול לבן)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני רוצה לברך את חבר הכנסת עמיר פרץ על גילוי מנהיגות ואומץ לב ציבורי. רובנו ישבנו בוועדות שונות היום ורובנו מסתכלים מחוץ לאקווריום הזה שאנחנו יושבים בו ורואים בדיוק את מה שאמר חבר הכנסת פרץ: מיליוני אנשים סובלים, חרדים לגורלם, לא יודעים איך יניחו אוכל על שולחן הסדר ובשבועות שלאחר מכן. אנשים חרדים לגורל הבריאות של קרובי משפחה, לקשישים, לילדים שאיתם. בתוך כל זה אנחנו מתקשקשים בעניינים פוליטיים סופר חשובים, חברת הכנסת זנדברג, שנראים תמוהים בחשיבותם למי שמסתכל עלינו מבחוץ.
תמר זנדברג (העבודה-מרצ)
מה הקשר בין הקורונה לבין זה? את תיק הבריאות דרשתם? הצגתם דרישה שקשורה לפתרון המשבר?
היו"ר אבי ניסנקורן
תמר.
פנינה תמנו (כחול לבן)
את יושבת סביב שולחן המשא ומתן? את יודעת מה דרשנו?
היו"ר אבי ניסנקורן
אדוני היושב-ראש, זו העת למנהיגות ולאנשים שיכולים לקחת על עצמם אחריות ולא להתפנק בהסתכלות מבחוץ בישיבה על הגדר ובזריקת אבנים על מי שמנסים לקחת אחריות. אני מצדיע לבני גנץ על גילוי אומץ ציבורי יוצא דופן, אני מצדיע לעמיר פרץ ולאיציק שמולי שהשכילו להבין את האתגרים המדהימים שעומדים לפני כולנו בעת הזו ובאומץ לב יוצא דופן לקחו את עצמם והתחברו. אני יכול להגיד את הדברים בצורה נקייה לגמרי כי נכון לעכשיו אף אחד לא יודע האם תקום ממשלה והאם היא תחזיק מעמד וכולי. ממקום של הימור מטורף וחוסר ידיעה אני אומר, בלב כבד אך שלם, שהמנהיגים האלה עשו את הדבר הנכון. לא רק הדבר הנכון כלפי המפלגות שלהם – זה הכי פחות חשוב – אלא עבור עם שלם ודואב שכמה לפתרונות משותפים ולכל מי שיכול להיכנס מתחת לאלונקה. אני מצדיע לך, חבר הכנסת עמיר פרץ.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
יזהר, זה היה נכון - - -
היו"ר אבי ניסנקורן
בועז, שנייה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
- - - לתיק הבריאות, למלחמה בשחיתות, לטיפולים בנגיף הקורונה. אבל זה לא מה שקורה. זה הכול ממשלה של ביבי, זו ממשלת נתניהו החמישית שאתם מקימים במו ידכם. תמר, את צריכה להיות עצובה עבור המדינה אבל שמחה עבור מפלגת מרצ. המוני אנשים שמבחינתם מפלגת העבודה גמורה ימצאו עכשיו בית במרצ. אני יודע הם ימצאו בית גם במפלגת יש עתיד. מפלגת העבודה גמרה את סיפורה ההיסטורי ועכשיו מתפנה בשמאל מקום למרצ להיות גדולה, מתפנה במרכז מקום ליש עתיד להיות גדולה. ויזהר, אני אוהב אותך ואת שאר החברים שהיינו ביחד בכחול לבן, אבל אנחנו לא רואים בתקשורת, בחדרי המשא ומתן, או בהדלפות שאתם מנהלים מלחמה על בריאות, על הצלת המשק מהכאוס הכלכלי שהוא נמצא בו. אנחנו רואים איך נתניהו, קליפה אחרי קליפה - -
שלמה קרעי (הליכוד)
מדינת ישראל במקום ראשון בעולם בהתמודדות עם הנגיף.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
- - מצליח את כל העקרונות שעליהם נלחמנו לקלף.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתר קיקיוני, בושה שאתם מצטטים אותו.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
שיהיה לכם בהצלחה, אנחנו נשתדל לשמור על העקרונות שלנו.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לומר שביבי מנסה לשווק אתר קיקיוני שמישהו ביקש ממנו לשים את ישראל במקום הראשון - - -
יזהר שי (כחול לבן)
לא שומעים את חבר הכנסת טיבי.
שלמה קרעי (הליכוד)
עזוב, אתה לא מפסיד הרבה.
היו"ר אבי ניסנקורן
אני לא מוכן להתבטאויות כאלה.
שלמה קרעי (הליכוד)
"קיקיוני" זה בסדר?
היו"ר אבי ניסנקורן
מה זה קשור, הוא דיבר עליך?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זה אתר קיקיוני. אבל אם אתה חושב שקיקיוני זה לגביך - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
כל מנהיגי העולם מסתכלים בהערצה על ההתמודדות של מדינת ישראל עם המשבר. וזה הרבה בעזרת רופאים והאחיות שבאים מהמגזר הערבי. מדינת ישראל נמצאת במקום הראשון ולא יעזור לך שום דבר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
קרעי, אתה פשוט לא לעניין, משהו לא מחובר בפיוזים שלך. אתה לא מחובר, תתחבר, תהיה און-ליין.
שלמה קרעי (הליכוד)
מספרים אתה יודע לקרוא? מניין חולים, מניין מתים - - -
היו"ר אבי ניסנקורן
שלמה, אתה לא ביקשת רשות דיבור. אתה תוכל לדבר אם תבקש.
אופיר כץ (הליכוד)
שלמה, תן לו לדבר. הוא רוצה להגיד תודה לראש הממשלה על הטיפול במשבר, כולל באוכלוסייה הערבית. אתה יכול להגיד תודה לראש הממשלה.
היו"ר אבי ניסנקורן
אופיר, זה מפריע.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יש לי הערה אחת.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, גם הורידו את הגיל של העצמאיים ל-20 בשביל כמה עצמאיים במגזר הערבי שלא משרתים בשירות הצבאי ופותחים עסקים כבר בגיל 20. אז הוא רוצה שנוריד לגיל 18, שגם לא ישרתו וגם יקבלו מענקים. תגיד תודה על כל מה שמקבלים ועל כל מה שהמדינה נותנת.
היו"ר אבי ניסנקורן
מי שיפריע לדבר אני אקרא אותו לסדר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני אנסה לשמור על איפוק וריסון, דבר שהוא לא קל אל מול דמויות כאלה. תקשיב טוב, כל מה שאנחנו מקבלים זה בזכותנו ואני לא אגיד לכם תודה רבה. אני לא אגיד תודה על מחסור במכונות הנשמה, במיטות אישפוז - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
למה אתה משמיץ סתם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתה לא מכיר את מערכת הבריאות. כדאי להביט במציאות כפי שהיא, יש בעיה בהתמודדות עם משבר הקורונה. אני, יחד עם עוד יהודים וערבים, גאים בצוותים הרפואיים היהודים והערבים. במלחמה הזו אנחנו גם חיילים, גם מפקדים, גם קצינים. בלעדינו אין מערכת בריאות. ברור? מפהום?
שלמה קרעי (הליכוד)
בלעדיכם המדינה לא הייתה קמה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
התרומה שלך לחברה היא רק מה שאתה מנסה כאן להפריע לאנשים שתורמים. ואני לא מצדיע לאף אחד.
היו"ר אבי ניסנקורן
פנינה תמנו שאטה, בבקשה.
פנינה תמנו (כחול לבן)
אני רוצה לברך את חבר הכנסת עמיר פרץ, ותיק הבית הזה. ישנם רגעים היסטוריים שצריך לדעת את מה משרתים. אמרת שהיית צריך לבחור את מה אתה משרת ובסוף אני חושב שכולנו התכנסנו כדי לשרת ציבור. אפשר לדבר על אידיאולוגיה ואמינות, אבל אם האידיאולוגיה לא משרתת את הציבור בעתות משבר, ואם אין ביכולתנו לשים בצד את הוויכוחים, כדי להתגייס לאחד המשברים הגדולים ביותר בתולדות האנושות, מבחינה בריאותית, והמשברים הכלכליים עוד לפנינינו - -
תמר זנדברג (העבודה-מרצ)
ובינתיים מדברים על הוועדה למינוי שופטים.
פנינה תמנו (כחול לבן)
אני לא הפרעתי לך – את לא תפריעי לי. תמר, אני לא הפרעתי לך. את יכולה להמשיך ולהצטדק, אני אגיד את דברי. זהו צו השעה, חברי הכנסת הציגו פה תרחישים פוליטיים כאילו שזה מעניין את הציבור, זה לא מה שמעניין. כרגע מעניינים אותנו הזקנים שנמצאים בבית, בעלי העסקים, הזוגות הצעירים, הלך הרוח של האומה.

נכון, אני זקוקים לצעדים אמיצים. מה שעושה פה עמיר זה צעד אמיץ. התביישתי לראות אתמול אנשים שקוראים לעצמם חברי כנסת ונבחרי ציבור שמדברים בצורה גסה ובוטה :"ברוך שפטרנו", עוד דקה רק היינו צריכים לומר קדיש על עמיר, זה ביזיון. בשעה הכי קשה של ישראל עשית את הצעד הנכון, עמיר. גם אני עשיתי צעד דומה בשבוע שעבר מתוך הבנה שזה מבחן לכל אחד ואחת מאיתנו ולא רק לראשי מפלגות. אני שמחה ומודה לך, גם אני לא יודעת איך זה יסתיים, אני מקווה שתוקם כאן ממשלת חירום לאומית במהרה. בסופו של יום יהיו מי שיזכרו בהיסטוריה כאלו שעמדו לצד אחדות ברגעים הקשים של החברה הישראלית ועם ישראל, תודה רבה.
היו"ר אבי ניסנקורן
אלכס קושניר, בבקשה.
אלכסנדר קושניר (ישראל ביתנו)
הייתי עכשיו בהפגנה של העצמאיים מחוץ למשכן הכנסת. גם העצמאיים דיברו על משבר – על המשבר הכלכלי. הם דיברו על זה שאין להם מושג מה הולך לקרות מחר. אני שומע הרבה מאוד הצהרות של משרד האוצר אבל בתכל'ס אין להם כלום, הם לא יודעים איך הם הולכים להעביר את המענקים, אין להם מושג איך הם הולכים לשלם את ההלוואות, אף אחד לא יודע שום דבר. אפילו הקריטריונים לביטול הארנונה לעסקים עוד לא נקבעו.

אז מצד אחד אני שמח שאנחנו אישרנו את הפטור מחובת ההנחה על מנת להעביר 90 מיליארד שקלים, אני רק לא בטוח שלאנשים שיושבים היום ליד ההגה יש את היכולת ואת ההבנה מה קורה בשטח. כשאתה יושב 12 שנים בבלפור כנראה שאתה לא ממש מחובר לעסקים הקטנים ולעצמאיים.

לגבי כל אלה שרצים עכשיו לממשלה של נתניהו: אני לא יכול לעצור אתכם אבל אני יכול לבקש שלא תשכחו את האנשים שאין להם מושג מה הולך לקרות מחר. כל הפניות שלנו לאוצר ולראש הממשלה, אפילו חיילים בודדים שהיום השתחררו מצה"ל אינם זכאים לדמי אבטלה בתקופה זו. פנינו בנושא זה למשרד האוצר ולא קיבלנו שום תשובה מהדגים הפוליטי והמקצועי.

אני לא יודע אם אתם יודעים אבל היום אנשים שיוצאים לאבטלה לא מקבלים תשלום עבור חמשת ימי הבטלה הראשונים, כך אומר החוק. הבקשות שלנו לשנות את החוק הזה – אף אחד לא מרים את הכפפה. אז אם אנחנו כבר יושבים בוועדה מסדרת, בואו נקדם את הדברים שהזכרתי. אחר כך נדבר על פוליטיקה, חיבורים ופיצולים. תאמינו לי שזה לא מעניין את הציבור, מה שמעניין את הציבור זה מה עושים מחר ואיך מאכילים את הילדים, ואיך דואגים לקשישים, תודה רבה.
היו"ר אבי ניסנקורן
עופר כסיף, בבקשה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. אני חייב להגיד שאני מאוד נבוך לאור מה שאני שומע מהקופצים לעגלה הריקה ששמה "ממשלת נתניהו המתגבשת". גנץ ופרץ נותנים לגיטימציה לאדם שהוכיח את עצמו במשך שנים לא רק ככישלון קולוסלי בכל דבר אלא כגזען, מסית, שקרן פתולוגי, ציניקן, אדם שיש נגדו שלושה כתבי אישום חמורים – שבעטיים יצאו נגדו אותם האנשים שעכשיו רצים אחריו.
לענייננו
מדובר בעיקר במי שהוא האחראי הראשי להזנחת מערכת הבריאות, ובגלל זה אנחנו נמצאים איפה שאנחנו נמצאים, לא בגלל המגיפה אלא בגלל שאין מערכת בריאות שתספק מאבק אמיתי ותיתן מענה לציבור אל מול המגיפה הזאת. זה לא אני אומר את זה, אומרים את זה שלושה דוחות של מבקרי המדינה – 2007, 2015, ואפילו המשרת הנאמן של נתניהו – מבקר המדינה הנוכחי – בדוח של 2020. שלושת הדוחות הנזכרים מדברים על זה שמערכת הבריאות אינה מוכנה למגיפה, ממשלות ישראל של נתניהו לא עשו כלום עם המידע הזה. אותם אנשים נותנים לאדם הזה לגיטימציה ואחר כך מנסים לתת הצדקה לכך בפני הציבור. זה מביך, זה מביש, ולצערי אותם אנשים ייזכרו לדיראון עולם כמי שנתנו לגיטימציה לגזען שהרס את החברה עד היסוד.
היו"ר אבי ניסנקורן
אסף זמיר, בבקשה.
אסף זמיר (כחול לבן)
אני רוצה להתייחס לדבריו של בועז טופורובסקי: אתמול כתב לי פעיל של יש עתיד בטוויטר :"הייתם צריכים להישאר בחוץ, לתת להם להתמודד עם זה לבד ולהיכשל, ואז כולם היו כועסים עליהם, ואז מצבכם הפוליטי היה טוב יותר". הוא פשוט חידד לי את ההבדל ביננו.
תמר זנדברג (העבודה-מרצ)
הוא בסך הכול ציטט את ביבי, אסף, אל - - - של הפעיל. זו המחשבה שעברה לראש הממשלה - - -
אסף זמיר (כחול לבן)
סליחה תמר, לא הפרעתי לך כשדיברת, נתת נאום גדול נגד עמיר שקיבל החלטה קשה. ההחלטה, אחרי שלוש מערכות בחירות, לחזור בנו מחלק מההבטחות שלנו בגלל הקורונה – זו החלטה קשה. ההחלטה להמשיך לעמוד בחוץ ולהגיד "שייכשלו", היא ההחלטה הקלה. קל, כיף, מוחאים לך כפיים. אתה חושב שאני רוצה להיות במצב שכולם מסבירים לי שמה שאנחנו עושים הוא לא בסדר? אתה חושב שזה כיף? אתה יודע איזה כיף היה לי להיות ציצן ביקורתי?

אני חושב שהאמירות של עופר כסיף, שהתעסקו אך ורק בממשלה – כאילו אין קורונה – פשוט מנותקות.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
תסלח לי מאוד - - -
היו"ר אבי ניסנקורן
לא, עופר - - -
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
הוא מעוות את הדברים שלי. הדגשתי שהוא הרס את מערכת הבריאות.
היו"ר אבי ניסנקורן
עופר, אני קורא אותך לסדר בפעם הראשונה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אל תסלף.
אסף זמיר (כחול לבן)
מאז שהכרזנו על רצוננו להקים ממשלת אחדות, ועזבו מי שעזבו, אחרי צעקות גדולות, כל יום פונים אלי אנשים ואומרים לי: "טוב, למרות שבגדתם, אם אתם כבר שם אולי תדאגו שככה וככה". אני אומר לכם שהיו שלוש אלטרנטיבות - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זה אנושי, אסף.
אסף זמיר (כחול לבן)
- - אלטרנטיבה ראשונה הייתה ללכת לעוד בחירות, אולי היינו מנצחים כפי שאמר הפעיל – אוי ואבוי אם היינו עושים את זה לעם ישראל. אופציה שנייה, גרועה יותר, להגיד לממשלה הנוכחת שהיא ממשלה גרוע בעיני – זה לא השתנה – שיש להם יד חופשית למשך שנה, שימשיכו לעשות את כל מה שעשו עד עתה ואנחנו נמחא כפיים מבחוץ בגלל הקורונה. אופציה שלישית היא להעמיד את עצמנו בנקודה שבתוך המשבר הזה אנחנו לוקחים אחריות – לא עלינו – גם על דברים שלא אנחנו יצרנו, מלכלכים את הידיים כדי שחצי עם ישראל שלא מיוצג על ידי הממשלה הזאת ירגיש מיוצג כשיעלו מיסים, ירגיש מיוצג כשיקצצו במשרדים הממשלתיים, ירגיש מיוצג כשישלחו חיילים לרחוב, ירגיש מיוצג כשיצטרכו להבין מאיפה להביא מכונות הנשמה. בתקופה זו מגיע לעם ישראל לראות רגע אחד של שפיות פוליטית, רגע אחד שבו התותחים לא יורים, רגע אחד של פיוס אמיתי – גם אם אני צריך להיות זה שעושה את הצעד לקראת כל מה שאני לא מאמין בו, כל מי שאני כועס עליו, כל מי שאני נאבק בו ביום-יום.

אנחנו זקוקים לרגע אחד של שקט. ואם אתם לא מצליחים להבין את גודל השעה אתם מנותקים. זה לא שיש לכם יותר ערכים יותר ממני, אתם פשוט פחדנים, וטהרנים, ולא רלבנטיים עבור רוב הקהל שהצביע עבורכם. אז במקום להטיף לנו מוסר, אם אתם לא מתכוונים לעזור לנו באירוע הזה, רק אל תפריעו. מה שהולך לקרות עכשיו בחברה הישראלית לא היה פה מעולם, כמות המשפחות שיאבדו את הפרנסה שלהן לא הייתה פה מעולם. ובתקופה הזו אתם תשבו מהצד ותגידו: ההוא גזען, ההוא מושחת – זה לא מעניין עכשיו.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
זה לא מעניין? זה לא למכור ערכים?
אסף זמיר (כחול לבן)
אנחנו נתעסק בזה כשנסיים אבל לרגע אחד מגיע לעם ישראל לשמוע קול מאוחד שמבין מה מריע עכשיו, אנחנו - - -
תמר זנדברג (העבודה-מרצ)
אין בעיה, תיכנסו לממשלה עם כל הכנסת, גם עם הרשימה המשותפת.
אסף זמיר (כחול לבן)
אמרתי את זה לראש המפלגה שלך ביום שבת, אמרתי לו :"ניצן, אם היית בא איתנו ומגלה אומץ אולי היה לנו כוח לדרוש עוד יותר".
תמר זנדברג (העבודה-מרצ)
- - - על מה אתה מדבר? תתבייש לך - - -
אסף זמיר (כחול לבן)
- - -
היו"ר אבי ניסנקורן
אסף, תודה.
אסף זמיר (כחול לבן)
- - - עוד לא מאוחר, ישראל צריכה - - -
פנינה תמנו (כחול לבן)
למה הוא צריך להתבייש על זה שהוא אומר את האמת?
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
הוא צריך להתבייש על זה שהוא - - -
פנינה תמנו (כחול לבן)
הוא לא צריך להתבייש - - - תתביישו לכם.
היו"ר אבי ניסנקורן
פנינה, אני רוצה לסיים את הדיון.
פנינה תמנו (כחול לבן)
קשה לכם לשמוע דברים אחרים.
היו"ר אבי ניסנקורן
פנינה, אני קורא לך לסדר.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
קשה לשמוע שטויות.
פנינה תמנו (כחול לבן)
מי שמדבר שטויות ומנותק מהמציאות זה אתם.
היו"ר אבי ניסנקורן
שלמה קרעי, בבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אנחנו נמצאים בתקופת משבר, אנחנו נמצאים פה בעשרות שעות של דיונים ובקשות וקשרים על כל גורמי הביצוע בממשלה. אני חושב שעכשיו זה הזמן לגבש את האחדות בבית הזה והדבר הזה הוא מבורך לטובת הציבור בישראל. הציבור יושב בבית ולא יודע מה יהיה. יש למעלה ממיליון מובטלים ולא יודעים מה יהיה. אנחנו מנסים לעזור לכולם אבל קשה לעשות זאת בלי ממשלה יציבה ומתפקדת וללא וועדות כנסת.

אנחנו נאבקים בבנקים ובריביות שהם מעלים. המשק נמצא במצב שהוא צריך יד מכוונת ובוטחת וזה מה שאנו מנסים לעשות על ידי הקמת ממשלת אחדות. חבר הכנסת קושניר הזכיר שלא מקבלים אבטלה מהיום הראשון אלא רק אחרי חמישה ימים. זה לא נכון למיטב ידיעתי, בתקופה זו מקבלים אבטלה מהיום הראשון.
אלכסנדר קושניר (ישראל ביתנו)
קרעי, תבדוק אותי, זה החוק.
שלמה קרעי (הליכוד)
באבטלה רגילה, לא בתקופה זו.
היו"ר אבי ניסנקורן
אלכס, יש היום דיון בוועדת הכספים – תעלה את זה שם.
שלמה קרעי (הליכוד)
אנחנו רואים את צה"ל והעורף מתגייסים, רואים את הערבות ההדדית של הציבור בישראל, אנחנו צריכים לנהוג כך גם בבית הזה. אני רק, חבל שחבר הכנסת טיבי לא נמצא כאן, הוא מדבר על תרומה לחברה. כשאני וחבריי סיכנו את נפשנו בשירות הצבאי הוא היה יועץ לארכי-מחבל יאסר ערפת שאחראי לרצח של מאות יהודים כאן, חבל שהוא לא כאן, הוא ברח כי הוא לא רוצה להגיב לדברים כאלה.
תמר זנדברג (העבודה-מרצ)
עמיר ואסף, אלו השותפים שלכם, תתרגלו.
שלמה קרעי (הליכוד)
תמשיכי לבקר בקבר של הארכי-מחבל.
אסף זמיר (כחול לבן)
- - - להישאר בחוץ - - -.
תמר זנדברג (העבודה-מרצ)
מול אדם כזה בוודאי שאני אשאר בחוץ וגם אתה היית צריך להישאר בחוץ.
היו"ר אבי ניסנקורן
עמיר, סכם בבקשה.
עמיר פרץ (העבודה-מרצ)
חבריי חברי הכנסת, אני קיבלתי הכרעה, אני בחרתי בתקופה זו לעשות הכול על מנת לתרום לריפוי החברה הישראלית. לכן, למרות האמירות הקשות והמתלהמות, חסרות העכבות ששמעתי, שאינן מתעסקות באידיאולוגיה אלא, כרגיל, הן פוגעניות. לצערי הרב הן גם נותנות לגיטימציה לאמירות פוגעניות מהצד השני.

למרות הכול החלטתי לא להגיב, לקבל את זה כי אני יודע שהמשימה של ריפוי החברה הישראלית והמאבק נגד החרמות חייב להימשך. זה חשוב ביותר בימים אלו. הקורונה מוכיחה שסולידריות וערבות הדדית היא תשתית שמדינה צריכה להתקיים עליה. אלו היו אמונותיי כל חיי, אינני זקוק לחיזוק מאיש, אני יודע יפה מה זה להיות סוציאל דמוקרט, אני יודע גם מה זה להיות איש שמאל. איש שמאל אמיתי רואה קודם כל בני אדם וכך אני מתכוון לפעול. תודה.
תמר זנדברג (העבודה-מרצ)
על מה אתה מדבר, על הסולידריות עם האמירות של שלמה קרעי כרגע?
שלמה קרעי (הליכוד)
יש קונצנזוס - - -
היו"ר אבי ניסנקורן
שלמה, אני קורא אותך לסדר בפעם הראשונה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתה גזען, זה ברור לי, אני מדברת על עמיר.
היו"ר אבי ניסנקורן
אני רוצה להגיד מילה: אנחנו בתקופה מורכבת , כל אחד מקבל את ההחלטות שלו לטובת עם ישראל. יש לכבד את החלטתו של כל אחד. ארבל, בבקשה.
ארבל אסטרחן
מפלגות העבודה-מרצ-גשר הגישו רשימת מועמדים אחת לכנסת ה-23.
עמיר פרץ (העבודה-מרצ)
אני רק רוצה להוסיף שאני שמח שתרמתי לכך שחברי הכנסת ממרצ נמצאים כאן כי אחרת הם לא היו כאן כלל וגם האותיות שלהן לא היו. קולכם וודאי יישמע, אני לא אגרר לשום אמירות, האמירות - - -
תמר זנדברג (העבודה-מרצ)
אחרי חמש שנים אנחנו שומעים את האמירות האלה שמופנות גם אליך. אני הסברתי את התחושות שלנו, אבל לשמוע - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אנחנו מבדילים בין אזרחים ערבים שתומכים למדינת ישראל לבין תומכי טרור.
היו"ר אבי ניסנקורן
די, אני קורא אותך לסדר בפעם הראשונה, בפעם השנייה - - -
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אתה עוד פעם משקר עם הסיסמא הזאת שלך, אתה זה שתומך בטרור יותר מכולם.
עמיר פרץ (העבודה-מרצ)
אני אמשיך להיאבק בהסתה, בפלגנות בכל מקום שאהיה. אינני זקוק לגיבוי ותמיכה בעניין הזה, זו תפיסת עולמי, כל חיי אני עושה זאת, בכל מקום שאהיה אני אלחם בגזענות בכל תוקף.
היו"ר אבי ניסנקורן
ארבל, בבקשה.
ארבל אסטרחן
מפלגות העבודה-מרצ-גשר הגישו רשימת מועמדים אחת לכנסת ה-23. עם הגשת רשימה זו צורף גם הסכם שמאפשר התפלגות כל אחת מהמפלגות מהרשימה. גשר כבר מימשה את ההסכם, נשארו העבודה ומרצ. כעת שתיהן מבקשות להתפלג לפי ההשתייכות המפלגתית. מה שאומר שלאחר אישור ועדת הכנסת כל אחת מהסיעות תישאר עם שלושה חברי כנסת. מרצ הודיעה ששם הסיעה יהיה "מרצ". בא כוחה יהיה תומר רזניק וממלא מקומו יהיה דרור מורג.

שמה של סיעת העבודה יהיה "מפלגת העבודה הישראלית". באי הכוח יהיו עמיר פרץ ועורך הדיון עומרי שגב.
היו"ר אבי ניסנקורן
חשוב להגיד שההצבעה היא פורמלית.
ארבל אסטרחן
נכון, התנאים להתפלגות קבועים בחוק. זה לא שהוועדה יכולה לומר שאי-אפשר לבצע את ההתפלגות. אין להתפלגות זו השלכות ממוניות.
היו"ר אבי ניסנקורן
מי בעד קבלת בקשת ההתפלגות, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 11
נגד – אין
נמנעים – נמנע
הבקשה נתקבלה
היו"ר אבי ניסנקורן
תודה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:00.

קוד המקור של הנתונים