ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 30/03/2020

סוגיית הרכש של מכונות הנשמה וציוד רפואי

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



6
הוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה
30/03/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 5
מישיבת הוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה
יום שני, ה' בניסן התש"ף (30 במרץ 2020), שעה 9:30
סדר היום
סוגיית הרכש של מכונות הנשמה וציוד רפואי
נכחו
חברי הוועדה: עפר שלח – היו"ר
מיקי חיימוביץ'
יוליה מלינובסקי קונין
יואב סגלוביץ'
חברי הכנסת
אחמד טיבי
אוסאמה סעדי
ג'אבר עסאלה
מטאנס שחאדה
איילת שקד
משתתפים (באמצעים מקוונים)
נועה היימן - רכזת בריאות, משרד האוצר

אורלי ויינשטיין - סמכ"לית וראש חטיבת בתי חולים, משרד הבריאות

אבי דדון - ראש מינהל הרכש, משרד הביטחון

אבי בוסקילה - מנכ"ל חברת "שראל"

חנן אברמוב - התאחדות התעשיינים

נועם עמית - התאחדות התעשיינים
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



סוגיית הרכש של מכונות הנשמה וציוד רפואי
היו"ר עפר שלח
בוקר טוב לכולם, אנחנו ממשיכים עם הדיונים. אני רוצה להגיד כמה דברים כלליים בפתיחה. אחד, לוועדה הזאת נועדו חיים טיפה יותר ארוכים ממה שחשבנו. אנחנו נמשיך לעבוד בקצב מלא. אני חושב שיהיה לנו מספיק זמן כדי להוציא מסמך מסכם שיהיה מאוד רלוונטי. עכשיו, אחרי דיונים לא רבים שהיו לנו כבר, ברור לנו שיש נקודת הכרעה מאוד משמעותית מיד אחרי פסח, ברור לנו שהמדיניות הזאת של שמיכת הסגר שיושבת גם על המשק וגם על החיים הישראלים תצטרך להשתנות, והגופים שמנהלים את האירוע הזה יצרכו לעצב אסטרטגיית יציאה, בעיני אסטרטגיית ניהול, כי אנחנו לא רואים אסטרטגיה כזאת במהלך הנוכחי. אנחנו נעבוד בקצב מלא כדי לייצר את המידע הזה. אני אעבוד בשעותיי הפנויות כדי לעצב אותו. אני מאוד מקווה שנגיע למסמך מסכם, כמובן בחתימת כל חברי הוועדה, שיהיה מפת הדרכים שלנו להתנהלות מיד אחרי הפסח.

מחר יהיה לנו דיון שיעסוק בהצעות אסטרטגיות של אנשים בעלי ניסיון: ראש המל"ל לשעבר, גיורא איילנד, מפכ"ל המשטרה לשעבר, רוני אלשיך, וגם אמנון שעשוע, ממייסדי "מובילאי". אנשים עם ניסיון במערכות ציבוריות יציעו לנו ממקומם הפרטי אסטרטגיות לניהול המערך הנוכחי ולהסתכלות קדימה, כי אנחנו צריכים לצאת מהמשבר הזה עם תפיסה של התמודדות לאומית אם חס וחלילה תהיה קורונה שתיים או יקרה אירוע דומה בעתיד. חלק מהתפקיד שלנו הוא גם לעצב את הדרכים שבהן אנחנו מסתכלים על זה קדימה. ביום רביעי עוד לא סגרנו בדיוק מה יהיה, אבל ביום חמישי יהיה דיון מיוחד על המגזר הערבי, יוביל אותו חבר הכנסת שחאדה. יכול להיות שנעשה דיון שנוגע למגזר החרדי, שזה סיפור מאוד מאוד גדול.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
חייבים לעשות, זה לב המחלוקת, זה לב הבעיה.
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן)
בדרך לכאן שמעתי עדות ברדיו של אישה מבורו פארק בניו-יורק שתיארה את מה שקורה שם בימים האחרונים. אני חוששת שהמצב שם מאוד לפתחנו. אנחנו רואים כולם את התמונות, אנחנו רואים את מה שקורה במגזר החרדי. אני חושבת שכדאי, אדוני היושב-ראש, לכנס דיון בנושא הזה, לזמן את האנשים שמשפיעים בחברה החרדית, כדי לחשוב איך מתגברים על הקושי הזה של ההסברה בחברה הזאת, של חלחול ההבנה של הסכנה, כי בסופו של דבר כולנו נצטרך להשתמש באותן מכונות הנשמה. חייבים לעשות שם עבודה יסודית, כי זה ממש לפתחנו. הדיווחים שם מזעזעים - מדובר על ריכוז תמותה מאוד מאוד גבוה. אנחנו יודעים שהצפיפות וההתקרבות שם בין אנשים נמשכות. המחיר יהיה יקר מנשוא.
היו"ר עפר שלח
אין ספק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
איך שאמרנו בהתחלה, מדובר בוועדה חשובה מאוד, במיוחד כשיש ועדת משנה לענייני החברה הערבית. אני מברך על היוזמה שלך, אדוני היושב-ראש, לקיים דיון מיוחד על הקורונה בחברה הערבית. אני חושב שהמספרים מטעים, וזה משום שאין לנו בדיקות. אני רוצה לבשר שסוף סוף, אחרי מאמצים של כל הרשימה המשותפת, במיוחד של חברנו חבר הכנסת אחמד טיבי שהוא יו"ר ועדת הבריאות ברשימה המשותפת, ואחרי פגישה אתמול עם מנכ"ל מד"א, יש את המוקד הראשון של דרייב אין בחברה הערבית שנפתח בוואדי ערה. סוכם שיהיה עוד מרכז כזה בגליל, כנראה בעיר טמרה, ועוד מרכז אחד בנגב, באחד מהיישובים בנגב.
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן)
קיבלתי דיווח שיהיה גם באחד הכפרים הבדואים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בדיוק. אני חושב שהתפקיד שלנו הוא גם לשנות את התנאים של הבדיקה. הבעיה היא שכשאתה עושה את המרכזים האלה, אין הרבה אנשים שניגשים לבדיקות האלו כי צריך תסמינים. אומרים עכשיו שרוצים לעשות 5,000 בדיקות, 10,000 בדיקות, 30,000 בדיקות.
היו"ר עפר שלח
אנחנו נדון במדיניות הבדיקות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני קורא לכלל האזרחים הערבים, תמלאו אחרי ההוראות של משרד הבריאות – תהיו בבתים, תצאו רק אם צריך. ודבר שני, תלכו להיבדק במרכזים האלה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני מציעה להזמין את כל המנכ"לים לשיחת ועידה, כי יש לנו ביקורת, יש לנו מה להגיד. הם בחזית.
היו"ר עפר שלח
כך יהיה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ישב פה אתמול מנכ"ל משרד האוצר ובישר לנו שאולי היום בבוקר נשמע על תכנית כלכלית. לא תכנית כלכלית ולא נעליים.
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן)
זה אחר הצוהריים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
פורסם שהתכנית נדחתה כי ראש הממשלה עסוק בהקמת הממשלה. עם כל הכבוד, הממשלה זה דבר חשוב, אבל לאנשים בעשירי בחודש יורדים תשלומים.
היו"ר עפר שלח
אני מזכיר שזה אחרי שאמרו "עוד 48 שעות".
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה היה 48 שעות לפני שבוע. עכשיו אנחנו נמצאים בסיטואציה בלתי נסבלת. אני לא מבקשת, אני דורשת, אני דופקת פה על השולחן, שימו את הדברים האלה כרגע על השולחן. קודם כל תכנית כלכלית, כדי לתת פתרונות לבעלת צהרון, למדריך תיירים, לספרית. האנשים פשוט בהיסטריה. הם לא ימותו מקורונה, הם ימותו מהפחד הכלכלי הזה, מהפחד שהם יגיעו למצב שלא יהיה להם כסף לקנות אוכל כי אין להם מסגרת אשראי.

מדברים על זה שצריך להקפיד על הנחיות בכל המגזרים כולל במגזר החרדי, כולל במגזר הערבי, כאשר אתמול התבשרנו על כך שיועצת ראש הממשלה לענייני חרדים חלתה בקורונה. אנחנו יודעים שהיא בילתה עם ראש הממשלה, עם האחרים בלשכתו, ביום חמישי האחרון. אני חושבת שזה יהיה מוסרי, שזו גם תהיה דוגמה אישית שראש הממשלה ויו"ר הכנסת ייכנסו עכשיו לבידוד אחרי שהם ישבו איתה שעות רבות. אי אפשר לדרוש מהאזרחים לקיים את התנאים הקשים של בידוד כאשר בלשכת ראש הממשלה חושבים אם להיכנס בכלל לבידוד. לא צריך לחשוב, פשוט צריך לקיים את מה שדורשים מהאזרחים.
יואב סגלוביץ' (כחול לבן)
אחד, יש מודיעין. אמנם זה מודיעין חלקי, אבל כרגע הפעילות היא לא לפי המודיעין. אני חושב שצריך לקרוא להם מכאן לפעול לפי המודיעין.

שניים, הנושא של היכולות הלא מנוצלות. אני ממליץ להזמין את אלוף פיקוד העורף, לשמוע מה הם מסוגלים לעשות.
היו"ר עפר שלח
פיקוד העורף הוא רגליים על הקרקע. בדיון השני שלנו היום על בריאות קשישים נראה אם פיקוד העורף נכנס כמו שהבטיח לנו מנכ"ל משרד הבריאות.
יואב סגלוביץ' (כחול לבן)
אני יודע שפיקוד העורף לא נכנס במתארים שהוא יודע להיכנס. אומרים פה כולם שמגזר הקשישים הכי נפגע, הכי פחות מטופל.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
הבדיקות, כמו שאמרו לפניי, כמעט ולא מתקיימות בחברה הערבית. היינו אמורים להיות עם 700,800 נדבקים - אני מאמין שיש יותר בתוך הישובים שלנו. הבדיקות לא מתקיימות בישובים הערבים. אתמול התבשרנו שייפתחו מרכזי בדיקה - אני מקווה שזה יקרה מהר. מנכ"ל מד"א הצהיר אתמול שתי הצהרות מנוגדות. בצוהריים הוא אמר שלא יעשו בדיקות, בערב הוא אמר משהו אחר. אני רוצה שנבטיח שיהיו מרכזי בדיקות בכל האזורים.

אחד העניינים המשמעותיים ביותר שצריך לשים לב אליו הוא עניין הסטודנטים שעדיין נמצאים בחו"ל ומנסים להגיע לארץ. המדינה צריכה לקחת אחריות על העניין הזה. אמנם חברי הרשימה המשותפת עושים מאמצים מול חברות תעופה, הם מנסים להביא את האנשים ארצה, אבל זה תפקידה של המדינה. המדינה לא עושה פה את התפקיד שלה. מתוך אלה שחזרו, ישנם כאלה שנדבקו. אני חושב שלסגור בבתי מלון את כולם יחד זה רק מדביק את כל מי שלא נדבק עד עכשיו. פיקוד העורף צריך לטפל בעניין הזה במהירות.

הנושא המרכזי לצד נושא הבדיקות הוא נושא המוכנות. אני לא רוצה לדבר רק על האוכלוסייה הערבית, גם על כל הפריפריה במדינת ישראל - המוכנות שלה לנגיף הזה היא לא ממש גדולה. בדרום, לפחות לפי התקשורת, יש 361 מכונות הנשמה. בצפון - 443. בירושלים -155. במרכז, לעומת זאת, יש 1,012. באזור שבו אני גר, שזה הגליל, יש כמה בתי חולים. אחד המרכזים של האוכלוסייה הערבית הוא בנצרת. בנצרת המצוקה מאוד מאוד קשה - בית חולים שמתמחה בטיפול בילדים ומתבקש להיות מוכן לקורונה, נמצא עם מכונת הנשמה אחת בלבד. בכל אחד משני בתי החולים שנמצאים בנצרת יש שש מכונות, כאשר הצורך בכל אחד מהם הוא של 20 מכונות.

בבתי החולים הפרטיים קופות החולים וביטוח לאומי עדיין גובים את מס הבריאות. הייתה הוראה לעצור את כל הטיפול האקלקטי, שזה אומר שכבר לא מקבלים צילומים, לא מקבלים שום דבר - אין להם הכנסות. מצד שני, הם נדרשים להיות מוכנים לקורונה. עוד פחות משבוע הם לא יוכלו לשלם משכורות אם יימשך המצב הזה. משרד הבריאות צריך לקחת על עצמו את האחריות - כמובן במימון קופות החולים - על כך שכספים יזרמו לבתי החולים האלה.
היו"ר עפר שלח
הנקודה לגבי מכונות ההנשמה מביאה אותנו לדיון של עכשיו. המגפה יוצרת מצב שבו צריך לעבור לאיזו שהיא מתכונת חירום על משהו שברור לחלוטין שמדינת ישראל לא יכולה להחזיק אותו בשגרה. הותווה לנו קו של 5,000 חולים מונשמים. סביר להניח שלמדינת ישראל אין 5,000 מכונות הנשמה בשגרה. מספר המונשמים בשגרה לא עולה על 1,000, אולי פחות מזה. קיבלנו כמה נתונים מדאיגים מאוד במהלך הדיונים של הוועדה. אמר לנו מנכ"ל משרד הבריאות שיש 2,800 מכונות הנשמה בכל מדינת ישראל, שזה כולל בתי חולים פרטיים, כולל צבא.
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן)
כולל וטרינרים.
היו"ר עפר שלח
אני לא יודע אם הוא הכניס את הווטרינרים פנימה. הדבר השני שהיה יותר מדאיג, אולי אפילו מדהים, זה שלמרות שב-20 בינואר ארגון הבריאות העולמי הכריז שהמחלה הזאת עוברת מאדם לאדם, זאת אומרת שהיא בסכנה להיות מגיפה, עד יום חמישי שעבר, ואני מניח שעד היום, לא נוספה ולו מכונת הנשמה אחת בישראל. אני רואה כותרת ראשית היום ב-y-net: "המוסד הביא 30 מכונות הנשמה". הייתי חבר ועדת המשנה לשירותים חשאיים שש שנים, אני מכיר טוב את היכולות של המוסד. לא בשביל זה אנחנו מחזיקים את המוסד, לא בשביל 30 מכונות הנשמה או כל דבר אחר. אל הדבר הזה, ואני אומר את זה באופן חיובי, לא באופן שלילי, נשאבו הרבה מאוד גורמים פרטיים שהם ברגיל סוחרים בפריפריה הזאת של הציוד הבריאותי. שני הדברים שהם במחסור כאן הם מסכות ומכונות הנשמה. יש קונצנזוס בוועדה הזאת על כך שצריכה להיות פה חזרה לשגרה ולמקומות עבודה. במקומות שעשו את זה, כמו למשל בסין, אנשים הולכים עם מסכות, המסכות הפכו להיות פריט יום-יומי. צריכים להיות פה מיליונים על מיליונים של מסכות כדי שנוכל לנהל את שגרת חיינו. יש מדינות, למשל יפן, שאנשים הולכים באופן קבוע עם מסכות.

כל נושא הרכש של הציוד מנוהל על ידי שני גופים עיקריים: משרד הבריאות, באמצעות הזרוע שלו "שראל" שהיא הזרוע שלו לרכישת ציוד רפואי בימים כתיקונם, ונכנס לזה משלב מסוים מינהל הרכש במשרד הביטחון, מנה"ר, גוף שאני מכיר טוב מעבודתי האחרת. רק בטלפון, על הנייר, יכולתי לרכוש איזה 15 מיליון מסכות בסוף השבוע מטלפונים שהגיעו אלי. ברור שלא כל הדברים האלה הם תקניים, ברור שלא כל הדברים האלה ראויים, אבל גם ברור שמדובר פה על זמן חירום שבו התהליכים הבירוקרטיים הרגילים לא עובדים ולא יכולים לעבוד. כדי לברר את הדבר הזה, כדי לאפשר את התרומה שלנו לזה שתהליכים יזורזו ונהיה מוכנים, אם אנחנו מדברים על הנקודה המכרעת של אחרי הפסח, של פתיחה, של מעבר למדיניות יותר דיפרנציאלית וכן הלאה, גם הדברים האלה צריכים להיפתח. ביקשנו מנציגי משרד הבריאות, מראש מנה"ר וממנכ"ל "שראל" להיות איתנו.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אספתי נתונים, פשוט עשיתי חיפוש בגוגל לגבי מה שקורה. אתמול פורסם שאיזה פילנתרופ רכש 20,000 מסכות ב-400,000 שקל. אנשים תורמים מכספם למערכת, למרות שאתמול שמענו ממשרד האוצר שאין מחסור בכסף, שהכל בסדר. דיברנו אתמול על כך שאנשי צוות רפואה תורמים מסכות מכספם האישי, שהלכו והזמינו 900 מסכות. יש פה בלגן - משרד הבריאות רוכש וגם משרד הביטחון נכנס לתמונה. יש גם את המחסנים לשעת חירום, שלא ברור מה קורה שם. קיבלתי אתמול חוות דעת מהיועצת המשפטית בנוגע לשאלה אם לוועדה יש מנדט להתעסק בזה. בהתחלה היא חשבה שכן, אבל אחרי התייעצות משפטית התברר שזה לא בסמכותנו בכלל. אם ראש הממשלה רוצים שמל"ל ירכז את הנושא, הוא חייב לתת לו מנדט משני עם הגדרות מאוד מדויקות מה בסמכותו לעשות. פורסם אתמול בתקשורת, ואני חייבת לציין שהיא עושה עבודה מצוינת, שיש חברה ישראלית שיכולה לייצר מכונת הנשמה ב-1,000 דולר. היא כבר מוצפת בפניות מחו"ל. מה קורה איתנו? רק בשבת יצרו איתם קשר ממשרד הבריאות. יש בשדרות אחלה מפעל לציוד רפואי, אבל משרד הבריאות כבר כמה שנים מעדיף לקנות את הציוד הרפואי בסין. המפעל בשדרות שעבד בשליש כוח התחיל עכשיו לעבוד.
היו"ר עפר שלח
הייתי בקשר עם מנכ"ל מפעל "שיאון". הוא קיבל עכשיו את המכרז לייצר את המסכות. הוא נתקל בבירוקרטיה בנוגע לייבוא של חומרי גלם. קישרתי אותו עם גורמים פרטיים, כדי לעזור לו לפתור את הבעיה הזאת ולהביא אותם. כל האנשים האלה נתקלים באותו מחסום בירוקרטי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
יש הרבה שאלות לגבי איך מזמינים ציוד, למה לא תומכים בכחול לבן, מי אחראי על הרכש. מתברר שיש יותר מידי גופים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יש תת בדיקות בחברה הערבית, אבל גם אין יוזמה של מי שיש לו סימפטומים להתקשר ל-101 כדי לבקש בדיקות כנדרש, ולכן דרשנו, הרשימה המשותפת, ועדת הבריאות של הרשימה המשותפת, ועדת המעקב של הבריאות, ראשי הרשויות, שמשרד הבריאות יקים מרכזי אבחון. שוחחתי אתמול עם השר ליצמן, עם המנכ"ל בר סימן טוב. נפגשתי גם עם מנכ"ל מד"א, אלי בין, במרכז מד"א בירושלים. בעוד כשעתיים תתחיל לפעול תחנה ניידת בוואדי ערה, בערערה. מחר תיפתח התחנה בטמרה. בעוד כמה ימים תיפתח בנגב, באחד הישובים הערביים בנגב. הוחלט לפני שעה קלה שבתחנה בערערה יהיו ארבעה מסלולים במקום שני מסלולים, ועל כך מגיעה לאלי בין מילה טובה.
היו"ר עפר שלח
יהיה דיון מיוחד על המגזר הערבי. אבי בוסקילה, האם יש הוראות מיוחדות שניתנו לך על ידי משרד הבריאות לגבי תקינה והעברת תקינה של ציוד רפואי שמגיע לא ממקורות שלכם לנוכח המשבר שבו אנחנו נמצאים?
אבי בוסקילה
מאחר ואנחנו עוסקים בתחום הזה בשגרה עם יצרנים וספקים שאנחנו עובדים איתם, יש בוודאי את התקינה. דברים שהם לא איתם, למרות שקיבלנו את כל הניירת, בנוהל מאוד מזורז בדקנו. יש דברים שהעברנו למשרד הבריאות והצוות המקצועי בדק ופסל, יש הרבה דברים שאושרו.
היו"ר עפר שלח
אם נתמקד בנושא של מסכות ומכונות הנשמה, איזה רכש עבר דרככם? כמה ממנו הגיע? כמה ממנו צפוי להגיע בעתיד הקרוב? האם אתה יכול לנקוב במספרים מדויקים?
אורלי ויינשטיין
אנחנו כרגע עם כ-1,400 מכונות הנשמה פנויות לבתי החולים. בנוסף, יש לנו 400 מכונות הנשמה מהאגף לשעות חירום - כמעט כולן הועברו לבית החולים. יש לנו כ-70 מכונות הנשמה בבתי החולים הפרטיים שאותן נייעד לאירוע ככל שיהיה צריך. לצה"ל יש כ-900 מכונות הנשמה.
היו"ר עפר שלח
אורלי, את כל הנתונים האלה קיבלנו ממנכ"ל משרד הבריאות בשבוע שעבר. אני רוצה להתמקד בדלתא, באיך מגדילים את זה, במתי זה צפוי להגיע.
אורלי ויינשטיין
5,000 בני אדם יהוו שליש מהאנשים שיצטרכו להיות מאושפזים בבתי החולים. המספר הזה מושתת על תרחישים שבונים מתמטיקאים, סטטיסטיקאים. קיבלנו היום עוד תרחיש, עדיין לא הספקנו להסתכל עליו. התרחישים האלה קיימים מעת לעת, כדי שיהיה לנו מספר יעד.
היו"ר עפר שלח
גם הוועדה יכולה לתת לכם תרחישים. מה הצפי של מכונות הנשמה? האם את יכולה להיות מדויקת במספרים? כמה הזמנתם? מתי הן יגיעו?
אורלי ויינשטיין
כרגע נמצאות במערכות הרכש עד 11,000 מכונות הנשמה שהזמנו.
היו"ר עפר שלח
מה זה מערכות הרכש?
אורלי ויינשטיין
מערכות הרכש של משרד הביטחון.
היו"ר עפר שלח
האם את יכולה לתאר לי מה זה אומר?
אורלי ויינשטיין
אנחנו נמצאים בעולם שבו צריך מכונות הנשמה. ברור לנו שלא כל 11,000 תגענה במועד, עד שיא המגיפה שאנחנו צופים שיהיה חודשיים.
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן)
כמה מתוך זה הוא ייבוא שאנחנו מביאים מבחוץ וכמה אנחנו בונים פה?
אורלי ויינשטיין
אנחנו בודקים את צפי ההגעה של המכונות, את צפי העלייה במספר המונשמים. יש הזמנה של מעל 11,000, כמעט 12,000 מכונות הנשמה; הזמנה של 7,400 מוניטורים, שגם הם יכולים מחוברים למטופל, ומעל 21,000 משאבות עירוי שכל מטופל גם הוא זקוק להן. אלה שלושת המכשירים העיקריים שחולה מונשם צריך להיות מחובר אליהם. האתגר בקטע הזה הוא צפי ההגעה של הציוד הזה כדי שיהיה מתאים לגדילה במספר המונשמים.
היו"ר עפר שלח
את יכולה לפרק את זה למה יגיע ומתי?
אורלי ויינשטיין
אני יודעת בכל נקודת זמן מתי יגיע כל מוניטור, מתי תגיע כל משאבה. אנחנו כרגע עדיין בפער של מכונות לעומת הגעה, לכן עשינו מספר צעדים נוספים.
היו"ר עפר שלח
אני לא מצליח לקבל ממך מספר. כמה מכונות הנשמה וכל הציוד הנלווה יהיו בישראל בעוד שבועיים?
אורלי ויינשטיין
כל המספרים האלה נמצאים בגרף.
היו"ר עפר שלח
אם את לא זוכרת - רע מאוד. זה הדבר הכי קריטי שמשרד הבריאות צריך לעסוק בו. זה כמו שיגיד לך מפקד אוגדה בצה"ל שהוא לא יודע כמה טנקים יש לו.
אורלי ויינשטיין
אני כן יודעת, פשוט הגרף הזה לא מולי כרגע.
היו"ר עפר שלח
את יכולה להגיד סדר גודל?
אבי בוסקילה
כמו שד"ר ויינשטיין אמרה, יש גרף. אנחנו בקשר יום יומי עם הספקים. אנחנו אמורים לקבל גם מהם תמונה מלאה.
היו"ר עפר שלח
אבי, עם כל הכבוד, אתה מספר לי על הצרות שלך, ואני מבין אותן. הרי הדברים האלה הם דברים פיזיים שנוסעים ממקום למקום, יש שלבים ברכש שלהם, הם מתי שהוא עולים על מטוס או על אונייה. האם אתה יכול לפרט לנו את זה?
אבי בוסקילה
בזמנים של שגרה אתה יכול לפרט ולהציג גרף, בתקופה הזאת אנחנו נמצאים בקשר עם הספקים שבעצמם מתקשים לתת תמונה מדויקת. במהלך אפריל אנחנו יודעים שאמורים להגיע סדר גודל של 400 מנשימים. אנחנו עובדים יום ולילה מול הספקים כדי לקבל תמונה יותר מדויקת לגבי זמן אספקה. הכוונה היא שמרבית המנשימים שנצטרך יגיעו במסגרת שבעת השבועות הקרובים.
היו"ר עפר שלח
אתה יכול להגיד משהו על ייצור עצמי, על מה שמתכוונים לייצר? ראינו אתמול ידיעה בעיתון שדני גולד ומפא"ת נכנסים לתוך הדבר הזה. יש אפילו כוונה להסב תעשיות ביטחוניות מסוימות. אתה יכול לתת איזה שהוא צפי לייצור עצמי בישראל?
אורלי ויינשטיין
הצפי הוא בין 4,000 ל-5,000 מכונות הנשמה ישראליות.
היו"ר עפר שלח
באיזה טווח זמן?
אורלי ויינשטיין
חלק מהן הגיעו כבר אתמול. מספר קטן שלהן הגיע כבר אתמול.
היו"ר עפר שלח
כמה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מאיפה הגיעו? זה ייצור מקומי? מתחילים לייצר?
היו"ר עפר שלח
אלו שהגיעו אתמול הן מייצור עצמי?
אורלי ויינשטיין
כן.
היו"ר עפר שלח
את יכולה להגיד איפה ייצרו אותן?
אורלי ויינשטיין
חברת "פלייט".
היו"ר עפר שלח
איזה סדר גודל זה? כמה זה?
אורלי ויינשטיין
הגיעו 27 מכונות, ובשבועות הקרובים יגיעו עוד ועוד. מהחברה הזאת יש צפי של 2,000 מכונות, ומהחברה הישראלית השנייה – בין 2,000 ל-3,000.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כמה זמן לוקח לייצר מכונה כזאת?
אורלי ויינשטיין
זאת שאלה שאני לא יודעת לענות לך עליה.
היו"ר עפר שלח
ימים? את אומרת שמאותו מפעל יש צפי של 2,000. אם הוא מייצר 20 ביום, זה ייקח 100 ימים אבל אם הוא מייצר 100 ביום, זה ייקח 20 יום.
אורלי ויינשטיין
כמו שאמרת, המפעלים האלה מקבלים סיוע מהתעשיות הביטחוניות, לכן קצב הייצור הולך לגדול באופן משמעותי.
אבי בוסקילה
זה לא שיש לו עכשיו את כל חומרי הגלם, את כל העובדים. כרגע, בשלב הראשון, על בסיס חומרי הגלם והעובדים שיש לו, הוא מייצר בין 50 ל-100 מכונות. למיטב ידיעתי הוא ביטל כמעט את כל ההזמנות שהיו לו בחו"ל. עכשיו הוא משיג את כלל חומרי גלם. ככל שיעבור הזמן הגרף יראה גידול משמעותי ביכולת הייצור.
היו"ר עפר שלח
כמו שאתה אומר, חסרים לו חומרי גלם. כרגע, וזה ממה שאתה אומר, הוא יכול לייצר 50, 100 מכונות.
אבי בוסקילה
זה לא מה שאמרתי.
היו"ר עפר שלח
מה לא הבנתי?
אבי בוסקילה
בשלב הראשון הוא מייצר בין 50 ל-100 מכונות. הוא הולך, גם מבחינת יכולות הייצור, להגדיל את הקצב באופן משמעותי. יש אצל אורלי את הצפי שהוא נותן. יש סבירות שהוא יעשה מאמץ להגדיל את פס הייצור.
היו"ר עפר שלח
האם בשיאו של פס הייצור אתה יכול להגיד כמה מכונות הוא יוכל לייצר ביום או בשבוע?
אורלי ויינשטיין
אני לא מכירה את התפוקה היומית שלו.
היו"ר עפר שלח
נגיד שייקח לו שבוע או שבועיים כדי לייצר את 50, 100 המכונות שהוא יכול לייצר עכשיו. האם חומרי הגלם שהוא צריך בשביל להמשיך לייצר הם בדרך אליו? האם יהיה מצב שהוא יעמוד בגלל חוסר בחומרי גלם?
אורלי ויינשטיין
יש תהליך של חומרי גלם ושל הגדלת יכולת הייצור במפעל כך שהוא יוכל לספק 2,000 ואחר כך בין 2,000 ל-3,000.
היו"ר עפר שלח
מי אחראי על זה שזה נוסע ממקום למקום ומגיע? הוא אחראי על זה כאדם פרטי?
אורלי ויינשטיין
אנחנו עובדים מולו יחד עם משרד הביטחון. הקשר איתו הוא יום יומי - זו ההסכמה בינינו.
אבי דדון
ביום שישי מנכ"ל המשרד ואני ביקרנו בחברת "פלייט". הם מסוגלים לייצר 600 יחידות בחודש. הם תלויים בכמה פרטים שאנחנו מנסים לסייע להם להשיג, בעיקר חלקים בתחום הטורבינות.
היו"ר עפר שלח
הרי החוליה החלשה בשרשרת היא זו שתקבע בסוף אם הוא יכול לייצר או לא. האם אתה יודע להגיד מה היא החוליה החלשה בשרשרת הייצור שלו ואיך אתם מטפלים בזה שהוא לא יעמוד בגלל איזה רכיב שהוא צריך שחסר לו?
אבי דדון
ביום שישי, כשהיינו בחברת פלייט, היה חשוב לנו להבין מה הם צווארי הבקבוק. הבנו שיש חברה אמריקאית שצריכה אישורים כדי להוציא את הפריטים האלה. אנחנו מנסים למצוא פתרונות דרך תעשיות מקומיות, אפילו חברה שנמצאת בקיבוץ מרום גולן, חברת "בנטל". ברגע שהדברים האלה יעלו על איזו שהיא מסילה, ייתכן ו"פלייט" תוכל לייצר מעל הקצב שלה היום, שזה קצב שנע בין 60 עד 100 ויגיע עד 600 בחודש. זה מה שהם הציגו לנו.
היו"ר עפר שלח
זאת אומרת, היום הם מסוגלים לייצר 60 בחודש.
אבי דדון
נכון, זה מה שהוצג על ידי החברה ביום שישי.
היו"ר עפר שלח
אנחנו בתקווה שאם האמריקאים ישחררו והתעשיות הביטחוניות יעזרו בטכנולוגיה אז יהיו 600.
אבי דדון
כן, אם לוקחים את כל המשתנים, זו הסיטואציה לעכשיו.
היו"ר עפר שלח
כמה חברות כמו "פלייט" יש לנו?
אבי דדון
יש עוד חברה ברעננה שיודעת לייצר מנשימים מזן אחר שהוא פחות איכותי. בצוק העיתים הוא יכול לסייע.
היו"ר עפר שלח
זו תמונה מדאיגה מאוד. אתה כרגע אומר שיש חברה שיש לה 60, ויש המון סימני שאלה לגבי עצם היכולת שלה לייצר מעבר לחומרי הגלם הרגילים ולגבי היכולת שלה לייצר בקצב שאנחנו צריכים. זה מדויק מה שאני אומר?
אבי דדון
כן, זו תמונת המצב כפי שלמדנו אותה ביום שישי. אולי אבי יכול לתקן אותי או להוסיף, הוא יותר בקי בעולמות האלה.
היו"ר עפר שלח
ממתי מנה"ר בתמונה?
אבי דדון
אנחנו במשרד הביטחון נכנסנו להערכת מצב ב-13 במרץ. הדרישה מאיתנו להתחיל לסייע בעולם הרכש הייתה באותו ערב. ב-19 במרץ הוצאנו הזמנה ל-2,500 מנשימים מחברת "אינוויטק" ברעננה.
היו"ר עפר שלח
מה זאת אומרת "הזמנה"? אפשר גם להוציא הזמנה ל-50,000 שאנחנו שומעים שהם לא יכולים לייצר ממילא.
אבי דדון
נרתמנו כגוף ביצוע אל מול פנייתו של משרד הבריאות. ההצעות נבחנות על ידי משרד הבריאות מבחינת מחיר ותקינה, רק אז אנחנו מוציאים הזמנות ועוקבים אחר הביצוע.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לשאול לגבי השוק הפרטי. אני קורא בתקשורת שוועד העובדים בבית חולים זיו בצפת אסף כסף וקנה מכונת הנשמה. גם בבית חולים בגליל המערבי ראש המועצה תרם מכונת הנשמה שהוא קנה בשוק הפרטי. האם יש שוק פרטי?
אבי בוסקילה
אני אתייחס מתוך מה שאני יודע. יש מכלול שלם שכולל הרבה מאוד גורמים - הוא כולל גופי ביצוע כמו משרד הביטחון ומוסד שמתעסקים רק בסיפור הזה של להשיג את המנשימים. יש הזמנה, כמו שנאמר, של מעל 10,000 מנשימים. לא פונים רק אל המנשימים בארץ, יש חברות שונות בחו"ל. ההזמנה של המנשימים לא נמצאת רק במקום אחד. עכשיו בוודאי יש את התובנות של סיפור ההנשמה, אבל ההתנהלות של הווירוס הזה שפוגע במבוגרים בכלי הנשימה היא התנהלות חדשה. מתוך זה קבעו את התובנות לרכש שמיום ליום גדלו היעדים שלו באופן משמעותי. יש צוות של לא מעט אנשים שמקבל את כל הפניות - כולל רופאים, כולל איש שלי שהוא איש הנדסה רפואית שמתעסק ביום יום בביטוח הרפואי. יש טבלה מסודרת של כל הפניות שמקבלים. בוחנים מה מאושר מקצועית, מה מאושר לא מקצועית, ובהתאם לזה מקבלים את ההחלטות. אנחנו, ולא רק אנחנו, מוצפים באלפי פניות של הרבה גורמים שמצד אחד רוצים לעזור, מצד שני רוצים על הדרך כל מיני דברים שבינם לבין הנשמה אין שום דבר, אין שום קשר, ואנחנו בכל זאת מקבלים ומתייחסים. 80%,90% בסוף קונים דרך הספקים המקצועיים. 80% מהזמן שלנו מעסיקים אותנו הרבה מאוד אנשים שלא מכירים את התחום, שהם מתווכים, שהם לא מבינים שום דבר בתחום הזה - מחנויות נעלים, עד מחזיקי מפתחות, מוכרי מסכות, מוצרי הדברה.
היו"ר עפר שלח
אבי, הייתי מקבל לחלוטין את מה שאתה אומר אם התמונה שהיינו מקבלים הן לגבי הייבוא והן לגבי הייצור העצמי לא הייתה כל כך מדאיגה. כרגע אנחנו מדברים על אפשרות לכמה עשרות בייצור העצמי ועל הזמנות של 11,000, שקשה לך, ואני לא אומר את כטענה, להגיד מה מהן יגיע ומתי.
אורלי ויינשטיין
יש הזמנות של אלפים.
היו"ר עפר שלח
11,000, נאמר לנו.
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן)
ד"ר וינשטיין, אנחנו יודעים את המצוקה שיש בכל אירופה.
היו"ר עפר שלח
אני מבין שאנחנו במצב כאוטי עולמי. עושה רושם שהמדינות הכי עשירות בעולם הולכות להיות המדינות הכי מוכות בעולם - ארצות הברית מצד אחד, סעודיה מצד שני. המדינות האלו קונות כל דבר. אני מבין שאנחנו בתחרות. יכול להיות שפחות צריך להקפיד בשעת סכנה על מי האדם, יותר צריך להקפיד האם אנשים מסוגלים להביא מכונות הנשמה כשנצטרך אותן.
נועה היימן
אתה צודק לחלוטין. המערכת נערכת להנשים 5,000 אנשים. 2,000 מכונות כבר נמצאות בבתי החולים. עכשיו אנחנו מדברים על רכש חדש של 3,000 מכונות הנשמה שאמורות להגיע. לגבי 3,000 מכונות ההנשמה האלו ההזמנות נמצאות בדרך. למרות שצריכים לרכוש 3,000 מכונות, יש הזמנות בדרך של 13,000 מכונות. ברור לנו שבגלל ניהול הסיכונים שכולם מנהלים לא כל ההזמנות יגיעו. בדיוק בגלל שברור שמחו"ל יש יותר סיכויים אז המדינה נערכה. התעשיות הביטחוניות ומפא"ת התגייסו לעזור ליצרנים מקומיים להגדיל את בתי הייצור שלהם, כדי שנוכל להתבסס על ייצור מקומי.
היו"ר עפר שלח
האם התקציב מבחינתכם נוסע במובן זה שלא יהיה מצב שתיעצר רכישה של מכונה כי הכסף לא נמצא? אני גם מבין שבענף הזה משלמים מזומן ומראש.
נועה היימן
עד עכשיו ניתנה תוספת תקציבית למערכת הבריאות של 4.7 מיליארד שקל להתמודדות עם הוצאות הקורונה. 3.2 מיליארד שקל מתוך זה הועבר דרך מנה"ר כדי לבצע רכש של מכונות הנשמה וציוד מיגון - מסכות, כפפות וסרבלים שהצוותים הרפואיים השונים משתמשים בהם. כרגע אין בעיות רכש או בעיות תקציב שמעכבות הזמנות.
יואב סגלוביץ' (כחול לבן)
מההופעה של מנכ"ל משרד הבריאות שבוע שעבר ועד היום, כמה מכונות הגיעו לארץ?
איילת שקד (הימין החדש)
הבעיה היא לא תקציבית. ייאמר לזכות משרד האוצר שאת הכסף הוא שחרר. גם את ההזמנות הצליחו להשיג. הבעיה היא רק האספקה. מה לוחות הזמנים לאספקה?
היו"ר עפר שלח
הם לא יודעים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
האם אתם מנסים לבדוק אפשרויות לרכישת מוצרים כחול לבן מטעמי מהירות והתייעלות ומטעמים של חיזוק התעשייה הישראלית? רק אתמול ראיתי כתבה באחד הערוצים שחברה ישראלית מוצפת בפניות מחו"ל כי היא יודעת לייצר מכונת הנשמה ב-1,000 דולר. אני לא מצליחה להבין מי הפיקוד העליון בכל המערכה. יש את זה שמזמין, את זה שקונה, את זה שעושה, אבל מי האחראי? מי יודע להגיד מספר מדויק או יודע לשאת באחריות על המספרים האלה - האם יש כזה בן אדם?
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן)
מתוך כל המספרים שאומרים לנו, מדברים על אלפיים ומשהו מכונות הנשמה ישראליות.
היו"ר עפר שלח
2,800. הן קיימות עכשיו.
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן)
אותן מכונות נשענות גם על מכונות הנשמה בצבא. חלקן, אנחנו יודעים, הן מכונות ידניות שצריך להסב אותן - זה מה שנאמר לנו בזמנו. מה המשמעות מבחינת הזמן שזה לוקח? מתייחסים אליהן כאילו הן מכונות שיש לנו, אבל אם הן לא שימושיות, זה לא משהו שאפשר לסמוך עליו.
אבי דדון
מנה"ר מסייע. יש לנו גם את יחידת השינוע שמטפלת בתפוקה האווירית בעולם בכל הקשור להטסת משלוחים, שחרור צווארי בקבוק, שחרור במכס. אנחנו חד משמעית מסייעים, מוציאים הזמנות בכפוף למשל"ט שהוקם, כפוף להוראות של משרד הבריאות והמשטרה.
היו"ר עפר שלח
מי האיש שעל שולחנו כל בוקר מונח דוח מצב של מכונות הנשמה - תהליך ההזמנה והייצור שלהן, לוח הזמנים הסביר לזה שיגיעו עוד?
אורלי ויינשטיין
הוא נוצר אצל מנכ"ל משרד הבריאות. למשל"ט זה מוצג כמה פעמים ביום, כי משם מנהלים את תהליך הרכש.
היו"ר עפר שלח
את יכולה לענות לגבי סוגיית המכונות הצבאיות שצריכות לעבור הסבה?
אורלי ויינשטיין
אנחנו צריכים לקבל את האישור הסופי למספר שלהן. הן לא צריכות לעבור הסבה. צריך להכין פילטר מיוחד שרכשנו. הן יכולות להיכנס לבתי החולים, הן לא צריכות לעבור הסבה. אתה מתכוון לתהליך החדש כרגע, להפיכת מכונות.. למכונות הנשמה פולשניות.
היו"ר עפר שלח
אני מניח שהמכונות הצבאיות האלו נמצאות בבסיסים צבאיים, בבסיסים של חיל הרפואה או מה שזה לא יהיה. יש לכם תכנית לאן הולכות המכונות הצבאיות שנמצאות במחנה כזה או אחר? יש לכם את הפריסה של זה?
אורלי ויינשטיין
יש 1,400 מכונות בבתי החולים.
היו"ר עפר שלח
ויש עוד 1,400, כש-900 מתוכן הן של הצבא.
אורלי ויינשטיין
יש עוד 400 של אגף לשעת חירום במשרד הבריאות, ויש עוד 900 של צה"ל. לשאלתך - אין עדיין תכנית סדורה להעברתן לבתי החולים.
היו"ר עפר שלח
למה אין?
אורלי ויינשטיין
כי אנחנו ממתינים להחלטה של צה"ל לגבי כמות המכונות שהוא יוכל לתת לנו. ההחלטה הזאת תתקבל בימים הקרובים, רק אז נוכל להחליט.
היו"ר עפר שלח
אני מציע שתפני לשר הביטחון, אפילו לשר הביטחון היוצא, והוא יגיד לצה"ל לתת לכם. צה"ל הוא הגוף הכי היררכי במדינת ישראל - כשאומרים לו, הוא נותן.
אורלי ויינשטיין
הם מתבססים על המכונות האלו לצרכים צבאיים.
היו"ר עפר שלח
שמה הם? תזכירי לי באיזו מלחמה אנחנו נמצאים עכשיו.
איילת שקד (הימין החדש)
דיברתי עם שר הביטחון בנושא הזה, הוא אמר שיש מאות מכונות הנשמה שהצבא יכול להעביר עכשיו למשרד הבריאות.
היו"ר עפר שלח
אתם מכירים את זה?
אורלי ויינשטיין
אנחנו מכירים את זה שהם מוכנים להעביר לנו מכונות הנשמה במיידי, רק הם עוד לא החליטו על המספר.
יואב סגלוביץ' (כחול לבן)
מי האדם האחראי, מה שמו?
היו"ר עפר שלח
מי האיש שקם בבוקר והתפקיד שלו זה שיהיו מכונות הנשמה? אם בצה"ל יש כמה מאות מכונות הנשמה שכבר אפשר להביא, אז הוא ידאג שתהיה תכנית מאיפה לוקחים אותן, איפה שמים אותן. איך קוראים לאיש הזה?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
יש מערכת, אבל אין אחראי.
אורלי ויינשטיין
לי קשה להתייחס לשאלות כל כך בוטות.
היו"ר עפר שלח
בוטה? תאמיני לי, אני הכי נחמד שהייתי השבוע. אני חושב שמי ששומע אותנו מרגיש דאגה גדולה לנוכח הדבר הזה. מי האיש? קצין מכונות הנשמה נקרא לו, אחראי מכונות הנשמה.
אורלי ויינשטיין
אני לא מדברת בשפה הזאת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה כאילו לברוח מהתשובה.
היו"ר עפר שלח
אני רוצה להעלות על הקו את נועם עמית. נועם, האם אתה יכול לספר לנו את הסיפור שלך בנוגע לציוד רפואי והבעיות הבירוקרטיות שנתקלתם בהן?
נועם עמית
אני מתעסק עם המזרח ב-20 השנה האחרונות. חברת "טרייד" ב-10 האחרונות מעבירה למזרח פלסטיק למחזור. בשנה האחרונה, בגלל ה-green fence, בגלל המהומות בהונג קונג והקורונה בסין, החברה צמצמה פעילות. המשרדים בסין לא נסגרו. בתקופה האחרונה קיבלנו פניות מרופאים בארץ שאמרו שנלקחות מסכות ממחסני החירום שלהם. ניסינו לחפש מאיפה אנחנו יכולים להביא. התחלנו בתורכיה, שיש לנו שם בסיס פעילות, ומשם המשכנו לתאילנד, שגם שם אנחנו מכירים, אבל אז ראינו שאין ייצור של מסכות. הגענו עד לסין. בסין אמרו לנו בהתחלה שאין אפשרות לייצר. מצאנו שם מפעלים שמייצרים מסכות N95 ומסכות אחרות שניסינו להביא. יצרנו קשר עם בתי החולים. אנשי "שראל" דיברו עם אחד האנשים שלנו.
היו"ר עפר שלח
האם כשיצרתם קשר עם בתי החולים הבנתם שלבתי החולים יש צורך מיידי במסכות האלו, שזה לא לאיזה מלאי?
נועם עמית
היה מחסור מיידי, היה להם מחסור עצום. למרות שאנחנו לא בתחום הזה, התחלנו לחפש ומצאנו חברות שאנחנו יכולים לשים אנשים שלנו שם, אנשים שעובדים בשבילנו, כדי להגיע למפעלים, לראות שה-FDA זה FDA, שכל האישורים שיש להם הם אישורים חוקיים, שהמפעל באמת מייצר, ושזה לא איזו חנות נעליים שפתחה קו ייצור חדש. שלחנו לשם אנשים. "שראל" משכו אותנו ב"תשלחו דוגמאות", "תבואו עוד יומיים". אני לא יודע למה לא היה שום דבר עם זה, אבל זה המצב שנוצר. התחלנו לייבא באופן פרטי לכל מיני מקומות בעולם שכן ביקשו את זה.
היו"ר עפר שלח
אתה מוכר את המסכות האלו היום במקומות שונים בעולם?
נועם עמית
אנחנו נותנים לפי מכרזים במקומות שונים בעולם.
היו"ר עפר שלח
אתה יכול להגיד לנו כמה זה עולה? ברור שהמחירים של מסכות כמו המחירים של מכונות ההנשמה עלו. בכמה אתה מוכר? בכמה את יודע שמייצרים ומוכרים פה בארץ?
נועם עמית
זה משתנה כל הזמן. עלות הקנייה שלנו למסכות נעה בין 25 סנט ל-33 סנט.
אבי בוסקילה
אתם עושים פה סלט בין סוגי המסכות. אתה מדבר על מסכות פשוטות ורגילות. חבר הכנסת שלח, אתה לא רוצה שיציפו את שדה הקרב בשכפ"צים לא חסינים. יש כאלה שרוצים למכור כמה שיותר. אם יכניסו לכאן שכפ"צים שלא מגינים על חיילים, זה יהיה הרבה יותר גרוע.
היו"ר עפר שלח
אני מקבל לחלוטין, אבי, רק אני אגיד לך איפה הפער. אתם צריכים, לטעמנו, לעבוד במתכונת חירום גם על היכולת שלכם לבדוק את התקינה, לבדוק שהשכפ"צים האלה אכן תקינים, ואז לרכוש אותם מכל המקומות שמצאתם אותם תקינים ובמחיר סביר.
אורלי ויינשטיין
רכשו כבר למעלה מ-20 מיליון מסכות N95, שזה הרבה מעל היעד השנתי.
אבי בוסקילה
רכשו רכישות ענק של מסכות N95, שהן מסכות תקניות, שמכירים אותן. הדבר הכי גרוע זה שאיש צוות יסתובב ויחשוב שהוא מוגן, כשבעצם הוא לא מוגן.
היו"ר עפר שלח
אתה צודק במאה אחוז. אתה יכול לתת לנו פירוט כמה מתוך ה-20 מיליון יש בידינו וכמה יהיו בידנו בעוד איזה שהוא זמן?
אורלי ויינשטיין
יש 15 מיליון שמגיעות השבוע. משלוח של 10 מיליון מגיע היום.
היו"ר עפר שלח
התאחדות התעשיינים, אתם ארגון כבד וסולידי. ספר לנו על המאמצים שלכם.
חנן אברמוב
התעשיינים בארץ התגייסו בצורה מדהימה מהיום הראשון של המשבר הזה - גם יצרנים שכבר מייצרים מוצרים שצריכים, כמו חומרי חיטוי, חומרי ניקוי, מסכות, וגם יצרנים שסייעו בתחום מערך הבדיקות. התעשייה הישראלית התגלתה במלוא העוצמה שלה. כרגע נראה שמערך הרכש מסתדר, אבל חווינו בחודש האחרון הרבה מאוד מקרים שהיה קשה לתרגם להזמנות. אני מצטער, אבי, אבל לא כולם שרלטנים, יש הרבה מאוד אנשים טובים שהתגייסו למאמץ הזה.
היו"ר עפר שלח
למה היה קשה?
חנן אברמוב
הם לא יכולים להצטייד בחומרי גלם במיליוני שקלים בלי שהם יודעים שיש לזה גיבוי. אני רוצה לדבר על הנושא של מסכות. עם כל המאמץ של הייבוא, ואני שמח שיש מאמץ כזה, אני לא רואה בחוץ אנשים עם מסכות. מי שלמד את המודל שקיים במדינות אחרות שהצליחו במלחמה בקורונה, למשל בדרום קוריאה, ראה ש-100% מהאנשים ברחוב מסתובבים עם מסכות.
איילת שקד (הימין החדש)
זה בגלל שמשרד הבריאות אומר שהוא לא מאמין בזה.
חנן אברמוב
אני מדבר על האנשים שהולכים לסופרמרקט ולבית המרקחת. גם אם המסכה הזאת לא מושלמת בהגנה עליך, היא מגינה מצוין מפני ההדבקה שלך של אחרים. אם 100% מהאנשים חובשים מסכות, זה לא משנה עם היעילות שלהן היא 99% או 55%. אני לא מדבר על צוותים רפואיים, אני מדבר על כלל האוכלוסייה. מאחר ופה הלקוח הוא לא משרד הבריאות אלא מי שצריך לייצר, מישהו צריך להוציא את הכפתור הזה שכרגע עושה פקק. יש יצרנים שיכולים להיכנס לייצור.
היו"ר עפר שלח
כמה התעשייה הישראלית יודעת לייצר? שמענו על שני מיליון ב"שיאון".
חנן אברמוב
ל"שיאון" יש מכרז של משרד הבריאות. יש חברות אחרות שיכולות לייצר מסכות, גם אם הן כרגע לא בתקן של N95 אלא כמעט. זה יכול למנוע מצב של 10,000 מונשמים, לא של 5,000 מונשמים.
היו"ר עפר שלח
מי הרפרנט שלכם - האם "שראל", מנה"ר, משרד הבריאות?
חנן אברמוב
בנושא הנשמה יש הרבה מאמץ לבוא לקבוצת היצרנים בישראל כדי לספק את כל נושא החמצן. צריך לזכור, גם התשתית בבית חולים לחמצן וגם הלוגיסטיקה הכרוכה בזה - אלמנט לא פשוט. הוא נמצא בטיפול, רק חשוב לציין אותו.
היו"ר עפר שלח
נדמה לי שמה שעולה אצלנו זה שסוגיית מכונות ההנשמה מצויה בחוסר ודאות מאוד גדול. מה אתם עושים כדי לפזר את חוסר הוודאות הזה?
אורלי ויינשטיין
אני לא מסכימה עם הקביעה שלך שזה בחוסר ודאות גדול מאוד. אנחנו חיים בעולם מאתגר שבו כולם מחפשים את המכונות, כולם רצים אחרי המכונות. יש לנו עזרה מאוד גדולה מאנשי המוסד, משאר החברים. כרגע אנחנו מכירים את הצפי של כל אחת מהחברות, מתי כל אחת מהמכונות מגיעה. אנחנו יודעים שחלק מהן מגיעות במרחק גדול מידי, לכן הזמנו הרבה מאוד מכונות בשביל שנוכל להגיע למספר המכונות המתאים ובזמן המתאים. כמו שנועה אמרה, אנחנו בסוף צריכים להנשים 5,000 אנשים. יש לנו כבר 2,000 מכונות שנמצאות, ויש לנו בין 4,000 ל-5,000 רכש ישראלי שהתחיל להגיע ואמור להסתיים להגיע בחודשיים, שלושה הקרובים. אנחנו עובדים כל יום כדי להגיע ליעד. קנינו עוד 5,000 מכונות הנשמה שתהיינה לנו כגיבוי בצד, שזה חוץ מה-12,000. אנחנו עושים גיבוי על גיבוי על גיבוי.
איילת שקד (הימין החדש)
הצבא נקרא לייצר 5,000 מכונות. הם עשו ניסוי מוצלח על חזיר לפני יומיים, הם אמרו שהם מתחילים ייצור.
היו"ר עפר שלח
כל מספר זוכה.
איילת שקד (הימין החדש)
אורלי, אתם מכירים את ה-5,000 מכונות שהצבא רוצה לייצר בייצור עצמי?
אורלי ויינשטיין
דיברתי על זה. הצבא הציג לנו אתמול שני פרויקטים. פרויקט אחד היה של הסבת מכונת הנשמה לא פולשנית למכונת הנשמה פולשנית. היום נחליט אם אנחנו הולכים לרכוש את הציוד הזה. זה משהו שאנחנו עובדים עליו בכובד ראש. אנחנו נחליט במשך היום יחד עם מנכ"ל המשרד.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
כמו שאמר היושב-ראש, כל מספר זוכה. אמרת 13, אחר כך ירדת ל-12. המספרים נעים בין הקירות. צריך להיות בן אדם שהתפקיד שלו הוא לרכז ציוד. תקשיבו, חבר'ה, אלוהים שומר על מדינת ישראל. אם זה המצב, אני לא יודעת איך לא הגענו לקטסטרופה. צריך להיות אחד שמרכז, שאחראי, שיודע בכל מצב נתון כמה מסכות, כמה מכונות הנשמה, כמה חלוקים, כאשר האחרים עוזרים לו בשיתוף פעולה. יש לנו מלא שותפים אבל אפס אחריות.
יואב סגלוביץ' (כחול לבן)
לא קיבלנו עדיין תשובה על מי הדמות או מי האורגן שאחראי - אנחנו חייבים לקבל אותה. אני מבקש שנקבל דוח כתוב עם כל המספרים, עם כל הרשימות, עם כל הניסויים, כולל הדברים שנאמרו פה לגבי הצבא, כדי שתהיה נקודת התייחסות להמשך הפעילות של הוועדה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
מה שמטריד אותי יותר זה פיזור המכונות, אם זה יגיע בסופו של דבר למקומות שבאמת צריכים את זה.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
עם כל הערכה והמאמצים שהאורחים שלנו עושים, אני מאוד מודאג. אני חושב שיש פה בלגן בירוקרטי. חבר'ה, אנחנו במצב חירום - אנשים יום יום מתגלים, נדבקים. יום יום יש לנו אנשים שצריכים את מכונות ההנשמה האלו. אני שומע כבר שבועיים, אפילו יותר, מאות אלפים. כשאני מסתובב בשטח אני לא רואה מכונות. מי שצריך 20 מכונות, קיבל מכונה אחת, שזה דבר שלא יכול לעבור לסדר היום.
איילת שקד (הימין החדש)
אני חושבת שצריך פה שיתוף פעולה הדוק עם הצבא. צריך לפנות לשר הביטחון ולהגיד לו שהצבא צריך למסור את המספר המדויק של מכונות ההנשמה למשרד הבריאות. ממה שאני יודעת, יש יכולת ייצור עצמית גם בתעשייה בישראל וגם בצבא. אני לא ראיתי את זמני האספקה. אורלי אומרת שהם כן יודעים את זמני האספקה.
היו"ר עפר שלח
לגבי המסכות היו זמנים. אני רוצה להודות למוזמנים על המאמצים שהם עושים, על זה שהם איתנו. בהמשך לדברים של חבר הכנסת סגלוביץ', מה שאנחנו רואים פה הם לא מאמצים לא נכונים מצידכם, אלא כשל גדול בפיקוד ושליטה, שזה לאו דווקא במגרש שלכם. אמנם אתם האופרטורים של העניין הזה, אבל אתם גם צריכים לדרוש מלמעלה אחריות אחת ברורה.

מכונות ההנשמה הן לא רק מצילות חיים. כמות מכונות ההנשמה תקבע את הקווים האדומים שלנו כשנחזיר את הכלכלה לעבוד. החשש המוצדק שלנו זה מהרגע האיטלקי המפחיד הזה שבו צריך לבחור את מי מנשימים ואת מי לא. נגיד שנקודת המבחן היא ביציאה מפסח. כמה שנשחרר את המשק לעבוד תלוי בכמות מכונות ההנשמה שיהיו לנו, זו החוליה החלשה שכל האסטרטגיה של ניהול המשבר הזה נהיית דרכה - אנחנו חייבים להתייחס אליה באופן מיוחד.

אנחנו מבקשים לקבל את הנתונים בטווח המיידי, עד סוף השבוע הזה. אנחנו מבקשים לקבל את אותו גרף שעליו דיברו חלק מהמוזמנים שלנו – מה הוזמן, מה אתם יודעים לגבי תאריכי האספקה, מה הוא הזמן בתעשייה המקומית. אנחנו מבקשים לדעת מי מטפל בכל שרשרת הייצור. אם מה שחסר לתעשייה המקומית זה חומרי גלם, מי במשרד הבריאות, ב"שראל", במנה"ר, מטפל בזה שיהיו להם חומרי גלם?

הנקודה הבאה שאנחנו נבדוק תהיה נקודת היציאה בעוד כשבועיים. אני אומר עוד פעם, מכונות הנשמה זה התנאי לכל המדיניות. השאיפה האדירה שלנו זה שלעולם לא יהיה מצב במדינת ישראל שנצטרך לבחור את מי אנחנו מנשימים ואת מי לא. לא יכול להיות שהפתרון של זה יהיה הטלת שמיכת סגר מוחלטת על החיים בישראל ועל המשק הישראלי, כי המחיר של זה, כולל בחיי אדם, עלול להיות יותר גבוה. אנחנו על הנקודה הזאת נשים דגש מיוחד. אני מודה לחברי הוועדה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:05.

קוד המקור של הנתונים