ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 01/04/2020

סקירת יו"ר ות"ת על היערכות ההשכלה הגבוהה בצל הקורונה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



34
הוועדה המיוחדת להיערכות מערכת החינוך והחינוך המיוחד
01/04/2020


מושב ראשון

פרוטוקול מס' 5
מישיבת הוועדה המיוחדת להיערכות מערכת החינוך והחינוך המיוחד, לרבות לשנת הלימודים הבאה
יום רביעי, ז' בניסן התש"ף (01 באפריל 2020), שעה 12:00
סדר היום
סקירת יו"ר ות"ת על היערכות ההשכלה הגבוהה בצל הקורונה
נכחו
חברי הוועדה: ניצן הורוביץ – היו"ר
איתן גינזבורג
עומר ינקלביץ'
יבגני סובה
אורלי פרומן
עידן רול
חברי הכנסת
אימאן ח'טיב יאסין
היבה יזבק
סונדוס סאלח
משתתפים (באמצעים מקוונים)
יפה זילברשץ - יו"ר הועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה

מיכל נוימן - מ"מ מנכ"ל מל"ג/ות"ת, המועצה להשכלה גבוהה

דבורה מרגוליס - ראש מינהל ור"ה, ועד ראשי האוניברסיטאות

שלמה בידרמן - יו"ר ור"מ, ועד ראשי המכללות האקדמיות

בני אלון - יו"ר פורום המנכ"לים, ור"מ

אסף שירמן - מנהל תחום באגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

עידו סופר - רכז תעשייה, מסחר והשכלה גבוהה באגף תקציבים, משרד האוצר

נועה שוקרון - רפרנטית תעשיה והשכלה גבוהה באג"ת, משרד האוצר

סטיוארט הרשקוביץ - סגן נשיא המרכז האקדמי לב, אוניברסיטאות ומכללות

רון רובין - נשיא אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטאות ומכללות

מיטל בסון - סטודנטית, אוניברסיטאות ומכללות

קאלי ציפורה דנן - סטודנטית, אוניברסיטאות ומכללות

זאב גולדבלט - מנכ"ל, הנהגת ההורים הארצית

מיכל מנקס - סמנכ״ל חינוך רווחה וחברה, מרכז השלטון המקומי

רויטל שפירא - מנהלת אגף חינוך רעננה, איגוד מנהלי מחלקות חינוך

שרף חסאן - ראש ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי, ועדת המעקב של ערביי ישראל

שלומי יחיאב - יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, התאחדות הסטודנטים

נמרוד פפרני - יושב ראש, מועצת התלמידים והנוער הארצית

אלון ספיר - תלמיד חבר מועצת התלמידים, מועצת התלמידים והנוער הארצית

אילה הנדין - מנהלת תקווה ישראלית באקדמיה

יעל מעין - מנהלת מחלקת חינוך- יוזמות אברהם

רם שמואלי - מייסד הקבינט הציבורי לחינוך

ערן לבני - מורה ומדריך, משרד החינוך
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
סיגל גורדון


סקירת יו"ר ות"ת על היערכות ההשכלה הגבוהה בצל הקורונה
היו"ר ניצן הורוביץ
שלום לכולם, אני פותח את הישיבה, אני מתחיל בישיבה, צוהוריים טובים מהכנסת, ועדת החינוך הזמנית של הכנסת, אני מקווה שהיא תימשך כמה שיותר כי אנחנו עושים עבודה נמרצת וחשובה. היום הדיון שלנו יעסוק במערכת ההשכלה הגבוהה בתקופת הקורונה. כמו כל מערכת החינוך, גם מערכת ההשכלה הגבוהה מושבתת כבר כמה שבועות, הסטודנטים יושבים בבית ויש לנו כאן בעצם שני נושאים עיקריים בדיון היום. אחד, הנושא הלימודי האקדמי, איך מתקיימים הלימודים המקוונים, איך מתקיים הקשר עם המרצים, מה הולך להיות בבחינות, מה קורה במגזרים השונים ובמוסדות השונים, זה מגוון רחב של מוסדות ואוכלוסייה מאוד רחבה. אני רק אומר, חברי הכנסת, ייתכן ואחד מכם יצטרך ללכת לאולם השני כי יש לנו פה הגבלת מקום. אתי, את מתבקשת לצאת כי אחרת אצטרך להוציא חברי כנסת. אם את נכנסת, חבר כנסת צריך לצאת. או שאת נשארת או שאת יוצאת.
יהודית גידלי
אני אשב בחדר שלי, אין בעיה.
היו"ר ניצן הורוביץ
אוקי, שבי בחדר השני. יש לנו כאן מגבלה של עד 11 איש בחדר ולכן מי שנכנס, מישהו אחר צריך לצאת. בקיצור, יש לנו היום שתי בעיות גדולות. האחת, הסיפור של השבתת הלימודים, מה קורה במצב כזה עם החומר האקדמי, המעבדות, העבודות, מה יהיה עם המבחנים. והתחום השני שהוא אפילו יותר קשה היום ויותר בעייתי, עניין הסטודנטים ומה קורה אתם מבחינה כלכלית. חלק גדול מהסטודנטים עובד בעבודות חלקיות שהסתיימו, הם לא נחשבים עובדים לצורך הפיצוי שעכשיו ניתן, הם גם לא עצמאיים, הם נופלים בין הכיסאות. הם עובדים במלצרות, עובדים בכל מיני עבודות זמניות, עובדים לפי שעה, הם פוטרו. מדובר בהמון אנשים, הם אפילו גם לא ממש בסטטיסטיקה של המובטלים כי הם לא זכאים לדמי אבטלה ואז הם צריכים להמשיך לשלם שכר לימוד, הם צריכים לשלם שכר דירה, הם צריכים לשלם חשבונות ויש מצבים מאוד קשים בעניין הזה.

יש לנו פה שורה ארוכה של מוזמנים בזום, יש את נציגי המועצה להשכלה גבוהה, את ועד ראשי האוניברסיטאות, משרד האוצר, מכללות, הורים, מרכזי השלטון המקומי, ועדת המעקב של ערביי ישראל, התאחדות הסטודנטים כמובן ומוזמנים נוספים. גם כאן ובאולם המקביל יש פה לא מעט חברי כנסת. רק באולם המקביל תשמרו על שקט כי כל הדיבורים נכנסים כאן למערכת.

הדיון הזה משודר בערוץ הכנסת וגם באתר הוועדה, אני מקווה שבקרוב גם בפייסבוק. כן, גם בפייסבוק. אתם מוזמנים לשלוח תגובות ושאלות בפייסבוק ואני, ככל האפשר, אביא ואשאל אותן כאן בוועדה.

רק שתדעו, בימים האחרונים ניהלנו כאן את הדיונים במתכונת יותר חופשית וכל אחד דיבר מתי שבא לו ושאל שאלות, היה קצת בלגן. אנחנו ניתן פה רשות דיבור כמו שמקובל בכנסת וכל אחד ידבר בתורו, נעשה את זה יותר מסודר כי אחרת זה יתברבר. עידן רול, היות וביקשת הערת, אז בבקשה, הערה.
עידן רול (יש עתיד - תל"ם)
תודה, אדוני היושב-ראש. בעקבות שיחה שהייתה לי הבוקר עם נציגי מועצת התלמידים הארצית בהקשר לדיונים שערכנו השבוע, אני רוצה להעלות נקודה שחשוב שתיאמר. התלמידים מציעים הצעה חלופית לבגרויות והצעה בעיניי מדודה ומאוד רצינית. הם אומרים משהו שחשוב שמשרד החינוך ישים לב. השנה, בעקבות המצב, לראשונה מזה 27 שנים שלא שיתפו את מועצת התלמידים הארצית בבגרויות, איזה בגרויות יהיו, מה המיקודים, לפני שפורסמו. דווקא השנה. מה שעולה משיחות ועבודה אתם הם אומרים, אנחנו לא דורשים שום דבר מרחיק לכת, פשוט תשתפו אותנו בתהליך, תנו לנו להבין מה המיקודים ומה הדברים שיורדים, אנחנו יכולים לעזור לדייק את זה. זה חשוב שייאמר.
היו"ר ניצן הורוביץ
תודה. כאמור, זה לא הדיון עכשיו.
אורלי פרומן (יש עתיד - תל"ם)
הצעה לסדר רק להסביר שתי נקודות שלא תרדנה מסדר היום. האחת, בישיבה הבאה שלנו, אם תהיה, ביום שני, לדרוש תשובות על המשא ומתן עם המורים ללמידה מרחוק מיד לאחר פסח.
היו"ר ניצן הורוביץ
כן, זה אמרנו אתמול.
אורלי פרומן (יש עתיד - תל"ם)
כדי שאנחנו נעקוב אחרי זה. דבר שני, דיון על כל הנושא של הגנים הפרטיים, מה יהיה גורלם מיד לאחר תום עידן הקורונה.
היו"ר ניצן הורוביץ
יש לנו דיון מיוחד על הגנים בשבוע הבא, זה יעלה.

אנחנו נתחיל עם מיכל נוימן, תעלה אותה בבקשה בזום, תיכף נראה אותך. בוקר טוב, את שומעת אותי?
מיכל נוימן
חבר הכנסת ניצן הורביץ, אני שומעת אותך אבל יש לי בקשה. פרופסור יפה זילברשץ - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
אנחנו יודעים, היא לא מצליחה להתחבר, אז את תתחילי, אם היא תתחבר אז היא תמשיך.
יפה זילברשץ
תקוע משהו, זה פשוט נתקע.
היו"ר ניצן הורוביץ
את תתחילי, היא תתחבר ותמשיך. בבקשה, רק בקיצור נמרץ. אני מבקש, לא פראזות כלליות, אנחנו בדיון תכלס, יש פה ועדות, הרבה סטודנטים יושבים בבית ומחכים לתשובות בשני הנושאים העיקריים. האחד, הנושא הלימודי, האקדמי, בחינות, איך מתקיימים הלימודים וכו', מה עושים בבחינות? והנושא של התמיכה בסטודנטים, תשלומים, מה קורה אתם בעניין הכספי? בבקשה.
מיכל נוימן
צוהוריים טובים לכולם, חברים יקרים, תראו, בשבועות האחרונים של התפרצות המשבר, משבר הקורונה, מערכת ההשכלה הגבוהה התגייסה כולה לטובת המשך הלימודים האקדמיים לדאוג לכך שסמסטר ב' לא ייפגע, שהסטודנטים ימשיכו ללמוד, 61 מוסדות להשכלה גבוהה, למעלה מ-310,000 סטודנטים לומדים היום את הקורסים בלמידה און-ליין. המערכת כולה נמצאת שם. אנחנו בקשר ישיר עם התאחדות הסטודנטים, עם המוסדות להשכלה גבוהה, שיתגייסו כולם יד אחת לעניין. כמובן שהדברים האלה הם דברים שלאורך הדרך והפעילות יש בעיות פה ובעיות שם אבל בסך הכול הכללי הלימודים מתקיימים, הקורסים מועברים והסטודנטים מקבלים מענה הן ברמה האקדמית והן ברמה הכלכלית. צריך לזכור שאנחנו נמצאים בעיצומו של האירוע, אנחנו לא נמצאים אחרי, אנחנו לא יודעים כמה זמן זה עוד ייקח אבל נעשים כל המאמצים וכל הפעולות הנדרשות. נמצאים כאן יו"ר ור"ה, אני לא יודעת אם - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
אנחנו פה כדי לדבר על הבעיות אז בואי תתמקדי בקשיים.
מיכל נוימן
תגידו במה אתם רוצים להתמקד שלא נפתר.
היו"ר ניצן הורוביץ
קודם כל לעניין הבחינות, איך ייעשו הבחינות?
מיכל נוימן
אנחנו עוד לא הגענו לרגע הבחינות, לכשנגיע אליהן לקראת תום סמסטר ב' ועדיין יהיה משבר, נצטרך להינתן להן מענה. המוסדות מקיימים בחינות בתצורות שונות, זה יכול להיות בצורה של בחינות בית שקיימות גם היום בפורמטים הנוכחים בקורסים, יש בחינות שמתקיימות באמצעות עבודות שסטודנטים מגישים, הערכת הסמסטר נעשית לאורך הקורסים, הדברים האלה ידועים, מוכרים, אני חושבת שיהיה נכון לשמוע גם את המוסדות להשכלה גבוהה, אנחנו לא מנהלים אותם, לא אומרים להם איך לעשות בחינה, אני חושבת שזה נושא שנכון לשמוע פירוט רחב יותר מראשי המוסדות להשכלה גבוהה.
היו"ר ניצן הורוביץ
בסדר גמור, אנחנו נשמע את מראשי האוניברסיטאות. עוד שאלה אחת אלייך בתור מל"ג, ות"ת, מה בעניין התשלומים, שכר הלימוד, הדברים שאתם גובים מהסטודנטים לנוכח הקושי של הסטודנטים היום להתפרנס, אף אחד לא עובד, מה קורה עם זה?
מיכל נוימן
אני אחלק את התשובה לכמה דברים. קודם כל רק להבהיר, לשים דברים על דיוקם. לא אנחנו, המועצה להשכלה גבוהה, גובה את שכר הלימוד, כל מוסד גובה את שכר הלימוד. יש מערכת מתוקצבת, יש מכללות לחינוך, יש אוניברסיטאות, יש מכללות מתוקצבות, המוסדות גובים את התשלומים, את שכר הלימוד. המוסדות היום העמידו סיוע לסטודנטים במובן של פריסת לימודים, מוסדות שיכולים לדחות תשלומים, דחו תשלומים לסטודנטים. ככל שאנחנו, בסיכום עם ראשי המוסדות, ונמצא כאן יו"ר התאחדות הסטודנטים - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
כן, תיכף נשמע אותו.
מיכל נוימן
אין סטודנט שלא קיבל מענה, אין מוסד שלא נתן מענה לסטודנטים בהקשר של שכר הלימוד.
היו"ר ניצן הורוביץ
כן, רק שהמענה הוא בדרך כלל שלילי. מענה יש אבל תוכן המענה הוא לא חיובי.
מיכל נוימן
אני לא חושבת שהמענה הוא מענה שלילי. אני חושבת שהמענה הוא מענה חיובי היכן שניתן לתת מענה חיובי. אם סטודנט למשל שילם בכרטיס אשראי, היכולת לדחות תשלומים בכרטיס אשראי כמעט לא קיימת, אבל כן כל האפשרויות האחרות, העברה בנקאית, פריסת התשלומים, ככל שאנחנו יודעים, ככל שנמסר לנו, הדברים נעשים והולכים לקראת הסטודנטים.
היו"ר ניצן הורוביץ
בסדר. אם לחברי הכנסת יש שאלות למל"ג ות"ת כי יש פה הרבה מוזמנים שהם אולי רלוונטיים. אז רק אם יש שאלות למל"ג, ות"ת. בבקשה, חבר הכנסת עסאקלה.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
המל"ג שתק לאורך המשבר הזה. כולנו ידענו שבמשרד האוצר מכינים תוכנית כלכלית ולמעשה לא היה קול חזק של המל"ג בעניין איך משפרים את התנאים של הסטודנטים בתקופת המשבר. היום התוכנית כבר פורסמה, יש שם סעיף אחד שאומר, לאלה שנפלו בין הכיסאות יש 70 מיליון שקל. 70 מיליון שקל האלה, לדעתי צריך לדרוש שיבואו לאוניברסיטאות ולמכללות המוכרות כדי לשפות את הסטודנטים. הסטודנטים, אולי כדאי לשקול להוריד להם את שכר הלימוד לשנה הזאת, בטח להוריד את השכירות במעונות, אלה דברים שחייבים לעשות. אני לא רוצה להתחיל במצוקת הסטודנטים כי המצוקה היא כמו בכל המשק, יש מצוקה קשה.
היו"ר ניצן הורוביץ
יש לנו פה גם את נציגי האוצר, נציגי האוניברסיטאות, תהיה אפשרות גם לשאול אותם. אז רק שאלות למל"ג ות"ת. מיכל, תעני בבקשה.
מיכל נוימן
לבוא ולומר שהמל"ג ות"ת לא עשו כאן שום דבר זה לא להכיר את העובדות. אנחנו, המטרה המרכזית של כל הפעילות שלנו עם הקולגות במשרד האוצר שנתנו יד רצינית מאוד לסיפור הזה, וראשי המוסדות להשכלה גבוהה, כל מה שעשינו וכל המאמץ היה, חס וחלילה לא לבטל את סמסטר ב' אלא המשך התקיימות הלימודים והמערכת. וזה שהצלחנו לעשות את זה יחד עם המוסדות ובזכות המוסדות ובזכות האוצר, צריך להגיד תודה גדולה לעניין הזה כי האלטרנטיבה הייתה לסיים את הלימודים ולא לפתוח את סמסטר ב'.
היו"ר ניצן הורוביץ
עוד שאלה למל"ג ות"ת, חבר הכנסת פרומן, בבקשה.
אורלי פרומן (יש עתיד - תל"ם)
שלום מיכל, שתי שאלות. אחת, בנושא האקדמי, אולי זו אמירה כי אני יודעת שאתם בתוך זה אבל דגש מיוחד על הסטודנטים שזאת להם השנה האחרונה והסמסטר האחרון ומצפה להם, אין התמחות, אין השתלבות בשוק העבודה, יש פה תקופה שהיא לא רגילה ועליהם דגש מיוחד. דבר שני, הסטודנטים שהם לא יכולים לקבל את ההוראה מרחוק כי זה קורסים יצירתיים, קורסים לארכיטקטורה, קורסים לאומנות, מעבדות וכל התחומים. זה בהיבט האקדמי.

התחום השני זה בתחום הכלכלי. פה אני חושבת שצריכה להיות כן איזה שהיא מדיניות מטעמכם כלפי כל המוסדות ולא כל מוסד יחזיר, לא יחזיר, כי בסוף צריך לראות עד אחרון הסטודנטים. אני חוששת מנשירה, נשירה של סטודנטים מהלימודים האקדמיים עקב חוסר יכולת להתמודד עם האבטלה, תשלומים, התחייבויות, עובדים חיוניים – חלקם גם עובדים אז הם עובדים חיוניים, לא יכולים ללמוד כמו שצריך – בתוכנית הכלכלית של האוצר אין התייחסות לסטודנטים ולצעירים, חלקם סטודנטים - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
זה למשרד האוצר, תיכף אנחנו נדבר אתם.
אורלי פרומן (יש עתיד - תל"ם)
מיכל דיברה על הקשר עם האוצר ולכן זאת בקשה ממנה. כן צריך להגדיר חבילת סיוע, מנגנון פיצוי חכם לסטודנטים שהכי קשה להם וזה צריך להיות בראייה פרטנית. זאת אומרת, בסוף כל אוניברסיטה וכל מכללה צריכה לראות את הפרט מעבר לנורמה שתהיה לרוב הסטודנטים. תודה.
היו"ר ניצן הורוביץ
תודה. חבר'ה, אני אתן רשות דיבור אבל שאלות למל"ג כי אנחנו פה בדיון כזה בעייתי בגלל הזום. חבר הכנסת הג'בארין, בבקשה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שלום, מיכל, תקופה לא קלה עוברת על כולנו אבל דווקא בתקופה הזאת חשוב להדגיש את הנושאים הבוערים יותר כרגע. הושקעו הרבה מאמצים במל"ג בשנים האחרונות לעניין תוכנית החומש של הסטודנטים הערביים, לרבות גיוס של רכזים בתוכניות מיוחדות. המטרה הייתה להרחיב את הנגישות ולמנוע כמובן נשירה. אני מאוד חרד, אני אומר את המילה חרד כי מה שאני שומע מהשטח, שפשוט התוכנית כיום בבעיה, הסטודנטים הערבים במצוקה, גם בעיות של תקשוב אבל גם תמיכה פסיכולוגית ונפשית. כל המצב הזה אולי מחייב הגברת התמיכה ולכן אני פונה אלייך מתוך תקווה שאתם מודעים לאוכלוסייה הפגיעה הזאת ושלא תהיה פגיעה בתוכנית החומש אלא להפך, לוודא שדווקא עכשיו היא פועלת כדי שההצלחות שלנו וגם שלך ושל המל"ג לא ילכו לאיבוד.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אני גם רוצה לחזק את החרדה הזאת, אני מקבלת הרבה פניות מסטודנטים לחשש הזה של תוכנית החומש. במקום באמת להגביר אנחנו יודעים שדווקא אוכלוסייה מסוימת יש בה נשירה גבוהה יותר ומה שקורה עכשיו זה עוד יגביר את הנשירה הזאת.
היו"ר ניצן הורוביץ
תודה. תעני רק על העניין הזה ונעבור הלאה. תישארי אתנו, אולי גם יפה תוכל להתחבר, אני מקווה.
יפה זילברשץ
התחברתי. שלום, סליחה, בוקר טוב.
היו"ר ניצן הורוביץ
תודה, מיכל, נעבור ליפה. שלום לך יפה זילברשץ.
יפה זילברשץ
שלום, אני מתנצלת, משהו נתקע והשתחרר. אני מתנצלת.
היו"ר ניצן הורוביץ
אין דבר, כולנו לומדים. אני רק רוצה להגיד, זה גם משודר בפייסבוק, מי שרוצה להעביר שאלות בפייסבוק, שיכתוב שם, יעבירו לי ואנחנו נשאל. יפה, מיכל נתנה פה את הרקע. אני מציע שתתייחסי לשאלות. שמעת את השאלות האחרונות של חברי הכנסת?
יפה זילברשץ
לא.
היו"ר ניצן הורוביץ
בעניין סטודנטים ערביים, חשש לנשירה, המשך של תוכנית החומש, דווקא חיזוק שלה עכשיו לנוכח המצב. דוקטור ג'בארין, אתה רוצה בשתי מילים, תחזור שוב על השאלה אבל בשתי מילים. פרופסור זילברשץ תענה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
השאלות שלי ושל חבריי כאן לגבי המצב של תוכנית החומש. הייעוד של התוכנית היה דווקא לחזק, לתגבר, לתמוך בסטודנטים הערבים. אנחנו מקבלים פניות שכנראה הדברים לא עובדים בתקופה הזאת והדגש שלנו, שדווקא עכשיו צריך לחזק אותה, למשל לשמר את כל הרכזים, את כל העובדים הסוציאליים, הפסיכולוגים, ולהבטיח שהתקצוב יהיה קיים בתקופה הקשה הזאת.
היו"ר ניצן הורוביץ
אוקי, בבקשה.
יפה זילברשץ
קודם כל, תודה רבה, אני מניחה שמיכל הציגה את עמדתנו בצורה הטובה ביותר. תודה רבה, מיכל. בעניין של תוכנית החומש, זאת לא תוכנית חומש, זאת תוכנית רב שנתית. זאת תוכנית שש שנתית. אני רוצה להגיד כאן לכל חברי הכנסת ששומעים את דבריי, התוכנית מתקיימת בשלמותה, אין פגיעה בה, האוצר ביחד אתנו מחויב לה ושומר עליה וכל נושא ההנגשה היא בראש מעייניו כמו בראש מעייננו. אני חושבת שהמהפכה שקרתה במערכת ההשכלה הגבוהה של החברה הערבית, שאנחנו בעצם השגנו יעדים הרבה לפניהם והיום כמעט יש ייצוג כגודל האוכלוסייה כך גודל מספר הסטודנטים הערבים. אנחנו מחויבים לשמר את זה כמו שאנחנו מחויבים, כפי שמיכל ודאי אמרה, לוודא שכל סטודנט וסטודנטית יצליחו לסיים את הסמסטר ואת השנה, גם אם הם בסוף התואר, גם אם הם בתחילת התואר, כל דבר מטופל בצורה המרבית.

עוד דבר אחד שוודאי נאמר, אין ספק שסיטואציה של מהפכה כזאת יוצרת בעיות פרטניות. המוסדות האקדמיים כולם – ושומע אותי פרופסור רון רובין ופרופסור שלמה בידרמן ואולי גם פרופסור רון שפירא - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
תיכף נפנה אליהם.
יפה זילברשץ
כל המוסדות כולם הקימו דיקנטי סטודנטים מפורטים מגוונים ורבי פעילות כדי להיענות לצרכים של אחד אחד מהסטודנטים וכמובן גם הסטודנטים הערבים, על כל המשתמש בתוכנית הרב שנתית. אין שינויים בתוכנית הרב שנתית בעקבות משבר הקורונה.
היו"ר ניצן הורוביץ
יפה, תישארי בבקשה על הקו, תמשיכי להאזין. תעלו בבקשה את שלומי יחיאב, שהוא יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית. שלום שלומי.
שלומי יחיאב
צוהוריים טובים, שומעים אותי?
היו"ר ניצן הורוביץ
כן, שומעים אותך. תתחיל ישר ולעניין, תתמקד בבעיות.
שלומי יחיאב
אני אהיה ממוקד. תודה, אדוני יושב-ראש הוועדה וגם חברי הכנסת, על המעורבות בהובלת הדיון. אני כן אתחיל להתייחס רגע בקצרה על הסוגיה האקדמית אבל אז נלך לסוגיה המרכזית, הסוגיה הכלכלית. בהיבט הסוגיה האקדמית אני אגיד את הערכתי ואת ותודתי לפעילות, שבימים האחרונים ובשבועות האלה, הנהגת המוסדות האקדמיים והמועצה להשכלה גבוהה נותנת את המאמץ כדי שהסמסטר לא יתבטל, לעבור למערכים מקוונים. עדיין יש לנו כל מיני נקודות פרטניות, כמו שיפה אמרה, אבל ברמה הרוחבית המערכת מגויסת לפתור את כל הבעיות.

ברשותכם, אני רוצה לעבור לסוגיה הכלכלית כי כרגע איך שאנחנו מזהים אותה, המשקולת הכי גדולה עלינו, הסטודנטים במדינת ישראל.
היו"ר ניצן הורוביץ
גש ישר ולעניין.
שלומי יחיאב
ישר ולעניין. אז בשנה רגילה 80% מהסטודנטים עובדים כדי לכלכל את עצמם. הם נמצאים בגירעון מתמיד. זאת אומרת, המינוס שלנו הוא גדול, ההוצאות גדולות מההכנסות. משבר הקורונה שתפס אותנו גרם לזה שאנחנו נהיה הראשונים שבעצם פוטרו מהעבודה, הוציאו אותנו לחל"ת וכל המנגנונים ורשת הביטחון הקיימת הנוכחית במדינה עדיין לא נותנת לנו את כל המעטפת ההרמטית. נעשו פעולות בהחלט מבורכות במוסדות האקדמיים ברמה התזרימית וזה נותן את החמצן הראשון, אבל פה מה שאני רוצה לדבר - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
איזה פעולות נעשו? תסביר.
שלומי יחיאב
הפעולות שנעשו ברמה התזרימית, כמו שמיכל פירטה, זה בעצם אופציות של פריסת תשלומים ואם יש כל מיני מנגנונים לא מתוקצבים של הלוואות ללא ריבית, שזה גם יסייע לסטודנטים, אבל אנחנו מסתכלים לשלב הבא, לרחוק. כי אם אנחנו מבינים שהמשבר הזה הולך להמשיך אחרי פסח, האמצעים התזרימיים היו רק החמצן הראשוני ואנחנו צריכים להציל פה את כל המערכה. איך שאנחנו זיהינו את זה וזה גם מגיע אלינו, לא ממאות סטודנטים, לא מאלפי סטודנטים, אנחנו יודעים שעשרות אלפי סטודנטים כנראה יעמדו בפני שוקת שבורה והיכולת להחזיר את כל התשלומים. לכן המטרה שלנו, ואני חושב שכל המערכת פה מסביב לשולחן האלקטרוני הזה צריכה להיות מגויסת לזה, שכתוצאה מהמשבר הזה אף סטודנט וסטודנטית במדינה לא יצטרכו לאבד את התואר שלהם ולא יצטרכו להוציא אותם מהדירה או מהמעונות. פה זאת ההזדמנות, יש כאן את נציגי משרד האוצר אתנו, אני חייב להגיד, הם כמובן מלווים אותנו בשוטף וגם בתוך המשבר הזה והשיח הוא מצוין, באמת יש נכונות לבוא ולעזור לסטודנט.

מה שאנחנו מבקשים ואנחנו אומרים כאן, אני אתן דוגמאות שיבהירו אולי את אזור המצוקה. למשל הסוגיה של הביטוח הלאומי. עשרות אלפי סטודנטים שנמצאים כרגע בחל"ת והם מפוטרים והולכים לביטוח הלאומי לקבל את דמי האבטלה, היום, כל מי שנמצא מתחת לגיל 28, הזכאות שלו מופחתת בכ-30%. זאת דוגמה אחת. ויש לנו עדיין סטודנטים שאין להם את משך תקופת האכשרה הנדרשת של חצי שנה, שהם בכלל לא זכאים לדמי האבטלה האלה. ויש כאלה שגם מקבלים את זה ועדיין לא מצליחים לעמוד בתשלומים. אנחנו מקבלים פניות של סטודנטים שאומרים, אנחנו לא נצליח לעמוד, לא בתשלומים הבאים – וצריך להגיד, זה כבר לא תשלומים למוסדות, זה שכר דירה, זה כבר לשוק הפרטי. וכאן אנחנו מבקשים מכל המערכת להתגייס בצורה משותפת, גם אנחנו הנהגת הסטודנטים ביחד עם כל האגודות שכרגע שותפות למהלך וצופות אתנו כאן, אנחנו באים ואומרים, אנחנו לא מצפים שהמהלך הראשון במערכה יהיה לתת איזה הפחתה על כל השכר הלימוד, להפך, אנחנו רוצים לזקק ולאתר את כל אוכלוסיות הסטודנטים שצריכים את הסיוע, שצריכות את המענה הנקודתי, בין אם זה סוגיה של ביטוח לאומי. נתנו נקודה שמדברת על קרן מענקים ממשלתית. יש קבוצות סטודנטים, למשל במוסדות הלא מתוקצבים, שמשלמים עשרות אלפי שקלים בשנה, שבאמת הפתרונות התזרימיים הם טובים אבל יגיע שלב שהם לא יצליחו להתמודד עם זה ואנחנו צריכים לייצר מנגנוני החזרה ומנגנוני מימון מדויקים. בגלל זה אני שוב אגיד, אנחנו כן עובדים על זה בצורה שוטפת, גם עם המועצה להשכלה גבוהה, גם עם המוסדות וגם עם משרד האוצר כדי לדייק את הנקודות.

אני אסיים, ברשותך, אדוני היושב-ראש, באמרה חשובה. לפני שבאו ושמנו את הדרישה הזאת בפני הממשלה ובפניכם, קודם כל דרשנו מעצמנו. אחרי שהתמודדנו עם המערכים המקוונים, הדבר הראשון שאנחנו כהנהגת הסטודנטים דרשנו מהסטודנטים ומעצמנו, קודם כל לתת כתף לחברה שנמצאת במשבר. בבוקר הזה כמו בשבועיים האחרונים, אלפי סטודנטים נמצאים בבתי חולים, נמצאים עם קשישים, עוזרים לחברה. זה לא ברטר מבחינתנו, אנחנו נמשיך לעשות את זה גם כשהמצב שלנו קשה, אבל כל מה שאנחנו מבקשים, שבאותה נשימה נתחיל לבנות ולייצר לנו רשת ביטחון שתמנע מכל סטודנט וסטודנטית במדינה לקרוס.
היו"ר ניצן הורוביץ
תודה, שלומי. עכשיו נשמע את ור"ה, אחר כך גם את משרד האוצר. דבורה מרגוליס, ראש מינהל ור"ה. שלום, דבורה.
דבורה מרגוליס
שלום, הייתי מבקשת שאולי תאפשרו ליו"ר ור"ה, פרופסור רון רובין, נשיא אוניברסיטת חיפה, להתבטא. אחר כך אשלים אם יהיה צורך.
היו"ר ניצן הורוביץ
טוב, פרופסור רון רובין, נשיא אוניברסיטת חיפה, שלום.
רון רובין
שלום, אני מקווה ששומעים אותי היטב. יש לי שתי הערות, האחת הערה אקדמית, ואחת למצוקה הכלכלית של הסטודנטים. אין ספק שהמעבר מלימודים בכיתה ללימודים מקוונים היה חד, מהיר והמעבר היה בסך הכול טוב אבל המעבר הזה דורש תגבור ודורש סיוע לסטודנטים שרגילים ללמוד בצורה אחרת. בדיקנט הסטודנטים אצלנו – זה לא רק בחיפה, זה קיים בכל האוניברסיטאות – מערכי התגבור, מערכי שיעורי העזר בדיקנט נשארו פתוחים וכולם מקוונים. אגב, בחיפה, ואני מניח שאנחנו לא המוסד היחיד, מקצת המורים שנמצאים שם הם כמובן דוברי ערבית כי האוכלוסייה הערבית אצלנו היא גדולה באוניברסיטת חיפה.

מעבר לזה, השירותים הפסיכולוגיים – כי הרבה מאוד אנשים פה עוברים משברים נפשיים קשים – נשארו פתוחים, כמובן הם מקוונים ואנחנו עושים הכול כדי להתגבר על המצוקה שסטודנטים פתאום עוברים לשיטת לימוד חדשה, עושים את זה גם כן עם רקע כלכלי מאוד קשה.

שתי מילים על הרקע הכלכלי. בכל האוניברסיטאות, בצורה פרטנית, אנחנו נענים למצוקות שסטודנטים מביאים אלינו, כל אחד בדרכו אבל כולם פורסים תשלומים וכולם מציעים סיוע כזה או אחר. אני יכול להעיד על עצמנו – בעצם נשיאי האוניברסיטאות מדברים כמעט כל יום, מה שאני אומר פה הוא נכון לכל האוניברסיטאות.
היו"ר ניצן הורוביץ
באיזה סיוע מדובר?
רון רובין
אין סטודנט שפונה אלינו ולא מקבל מענה.
היו"ר ניצן הורוביץ
מה, איזה סוג של סיוע אתם נותנים?
רון רובין
על פריסת תשלומים כבר דובר. יש מלגות, ויש גם הלוואות. אני רוצה להסביר את נושא המענקים בצורת הלוואה. סטודנט שמקבל הלוואה, קודם כל ההלוואה היא ללא ריבית, זה כבר נאמר גם על המוסדות הלא מתוקצבים. במוסדות המתוקצבים כמו אצלנו, אין מחזירים ולו פרוטה אחת עד שסטודנט מסיים אל לימודיו ויש לו מקום עבודה מסודר. והכסף שהוא מחזיר לאוניברסיטה הולך לסטודנט הבא בתור, שמן הסתם יחווה איזה שהיא מצוקה בהמשך הדרך. יש מלגות, יש פריסת תשלומים ויש הלוואות לטווח ארוך.
היו"ר ניצן הורוביץ
יש לך נתונים כמה סטודנטים קיבלו הלוואות, כמה סטודנטים קיבלו פריסה, בכמה סטודנטים מדובר כלל שעזרתם להם?
רון רובין
לא, האמת היא שאין לי נתונים אבל אני יכול להגיד שאין סטודנט שלא פנה ולא מצאנו לו פתרון.
היו"ר ניצן הורוביץ
טוב, אז תתכונן שבעקבות הדיון הזה יפנו הרבה יותר.
רון רובין
אני מקווה.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
שאלה לגבי המדיניות שלכם באוניברסיטת חיפה ובכלל, בעניין תשלום שכירות במעונות הסטודנטים, שלמעשה האנשים לא נמצאים בהם ואין לימודים.
היו"ר ניצן הורוביץ
רגע, עכשיו עידן רול, בבקשה.
עידן רול (יש עתיד - תל"ם)
אמרת עבודה מסודרת, מה הקריטריונים לזה?
היו"ר ניצן הורוביץ
ועוד שאלה אחת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
פרופסור, האם יש לכם נתונים לגבי הנוחות של הסטודנטים דרך מערכת התקשוב? אתם מקבלים תמונה עד כמה סטודנטים באמת משתתפים?
היו"ר ניצן הורוביץ
יש פה כמה שאלות, בבקשה.
רון רובין
אני אתחיל בשאלה האחרונה בעניין הנוכחות. הנוכחות היא מאוד גבוהה וההשתתפות היא מאוד גבוהה. סיפור קטן, סיפר לי אתמול מרצה, בשיעור שלו הוא חשב שיש 100%, שיעור בתולדות האומנות, 100% השתתפות, גילה פתאום שיש 120% השתתפות, שהרבה סטודנטים מביאים את בני ובנות הזוג להשתתף בשיעור. זאת אומרת, ההשתתפות מאוד מאוד גבוהה.

אם לא אכפת לכם לחזור על השאלות, הזיכרון הקצר שלי לא עובד.
עידן רול (יש עתיד - תל"ם)
דיברת על כך שלא מחזירים את ההלוואה עד שהסטודנט מוצא בעצם עבודה מסודרת.
רון רובין
נכון, עד שסטודנט איננו עובד, עם תום התואר שלו, בעבודה מסודרת, הוא איננו מחזיר את ההלוואה. לא שהוא עובר מהתואר לעבוד במלצרות, אם זאת הייתה השאלה.
עידן רול (יש עתיד - תל"ם)
אז עבודה מסודרת זה לפי קריטריון של משך עבודה או על פי סקטורים מסוימים? לא כל כך הבנתי.
רון רובין
אדם שמקבל משכורת מסודרת מתחיל להחזיר את ההלוואה. ודאי לא לפני שישה חודשים אחרי תום הלימודים.
עידן רול (יש עתיד - תל"ם)
לפי איזה השתכרות סכום מינימום מסוים? יש לזה איזה רף תחתון?
רון רובין
אנחנו לפי ההשתכרות קובעים את התשלומים חזרה, התשלומים הם נמוכים מאוד ופרוסים על גבי שנים רבות.
עידן רול (יש עתיד - תל"ם)
תודה רבה.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
הייתה שאלה גם לגבי גביית שכר דירה למעונות הסטודנטים.
רון רובין
יש מספר סטודנטים שביקשו לעזוב את המעונות עכשיו בשל המצוקה והם עזבו ואנחנו לא גובים מהם שכר. אני יכול להעיד על האוניברסיטה שלנו. יש אוניברסיטאות למשל - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
השאלה לגבי שכר מעונות, תשלום על המגורים במעונות.
רון רובין
מי שנמצא במעונות, משלם. מי שביקש לעזוב את המעונות למשך התקופה הזאת, עזב.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
זה בכל האוניברסיטאות או רק אצלכם? זאת המדיניות אצל כל האוניברסיטאות?
רון רובין
לא, ממש לא כי במקצת האוניברסיטאות, המעונות בכלל לא של האוניברסיטאות, זה – BOT וזה שייך לחברות פרטיות ולא לאוניברסיטאות. אני יכול להעיד רק עלינו. האוניברסיטה העברית לשם דוגמה, לתלמידים שביקשו להישאר במעונות של האוניברסיטה הפחיתו שכר לימוד.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
בקשר לתלמידים שביקשו לעזוב את המעון, האם נשארת להם הזכות אחרי שהמשבר יעבור, לחזור למעון?
רון רובין
בוודאי שכן, כולנו רוצים לשמור על מעונות מלאים, זה מקור הכנסה.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
עוד שאלה ברשותך. אני רוצה לשאול לגבי כל מה שקשור במדיניות של ההכשרה וההתנסות המעשית, מה המדיניות בעניין? סטודנטים שנאלצים לוותר על ההתנסות המעשית, איך מפצים אותם, מה הם עושים, מה המדיניות של האוניברסיטה בעניין?
רון רובין
כמובן שאי אפשר לוותר על התנסות מעשית, זה חלק מהתואר. כרגע זה נדחה לקיץ ללא שום תשלום נוסף מהסטודנטים כמובן, אבל כרגע זה נדחה לקיץ.
היו"ר ניצן הורוביץ
תודה. שמענו פה כמה דברים, אני אחזור לטובת מי שרואה אותנו. סטודנטים יקרים, מי שמתקשה, מתבקש לפנות למוסד שבו הוא לומד--
רון רובין
לדקנט הסטודנטים.
היו"ר ניצן הורוביץ
--ולבקש הלוואה, לבקש פריסת תשלומים, לבקש התחשבות במעונות וכל הדברים של תשלומים מול המוסדות, עשו זאת. אנחנו שומעים פה תשובות שכל סטודנט מקבל מענה, אז צריך לנצל, מי שבאמת זקוק, שייפנה. אני מניח, פרופסור, שבעקבות הוועדה הזאת תקבלו יותר פניות ואני מקווה שזה יהיה בסדר.
עידן רול (יש עתיד - תל"ם)
אדוני היושב-ראש, האם זה כולל את כלל מוסדות ההשכלה הגבוהה? לא הצלחתי להבין מה נכלל בדקנט?
רון רובין
אני דיברתי על אוניברסיטאות מתוקצבות.
היו"ר ניצן הורוביץ
הוא מדבר על המתוקצבות, אנחנו תיכף ננסה להבין גם איך זה במכללות.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
נקודה שכדאי להבהיר, אני חושב שאני יודע את התשובה אבל כדאי שמי שרואה אותנו גם ישמע אותה, בעניין מי שלא מצליח להסדיר את התשלום שלו בגלל המשבר, האם יימנע ממנו להיבחן בסוף הסמסטר או לא?
רון רובין
שלילי. אנחנו לא נעכב לימודים לאף אחד. תראה, זה בקיץ עד שנסדיר את מתן התואר. לא נמנע מאף אחד לגשת למבחן, אם זאת הייתה השאלה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הבנו גם, שיש הגנה על הסטודנטים במעונות, נכון? בתקופה הזאת, סטודנטים במעונות בחיפה יוכלו לשמור את המעון בתקופה הקשה הזאת. אני מבין שאין שום הטבות כלכליות לגבי המעונות.
רון רובין
לא, יש סטודנטים שהחליטו לעזוב ולחזור הביתה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מי שנשאר.
רון רובין
לא, אין הנחה במעונות בחיפה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יש הקלה כלשהי?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
משהו קטן. בהמשך לדברים, המדיניות של אוניברסיטת חיפה לא למנוע?
היו"ר ניצן הורוביץ
למנוע מה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
למנוע להיבחן. כי אם אתה לא משלם - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
לא הבנתי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אם אתה לא משלם, אתה לא מקבל כרטיס נבחן. אני פונה פה לפרופסור, אם מאדם נמנעה האפשרות לשלם, הוא עדיין יכול להיבחן, האם זאת מדיניות של אוניברסיטת חיפה או כלל האוניברסיטאות?
היו"ר ניצן הורוביץ
אני לא ממש הבנתי את השאלה אבל אולי הפרופסור הבין.
רון רובין
הייתי רוצה לבדוק עם חבריי לפני כן, אבל באוניברסיטת חיפה לא נמנע מאף אחד להיבחן. אני מניח שיש מדיניות מאוד דומה באוניברסיטאות האחרות. הסנקציה היחידה שבעצם יש לנו, להסדיר את התשלומים כדי לקבל את התואר אבל לא נמנע מאנשים לגשת למבחנים.
היו"ר ניצן הורוביץ
עידו סופר, ממשרד האוצר. פרופסור רובין, תישאר על הזום, יהיה לך מעניין לשמוע כי אולי נחזור אליך. עידו סופר, שלום.
עידו סופר
שלום.
היו"ר ניצן הורוביץ
תקן אותי אם אני טועה, אתה רכז תעשייה, מסחר והשכלה גבוהה באגף התקציבים, נכון?
עידו סופר
נכון.
היו"ר ניצן הורוביץ
יש פה בעצם שני דברים. מה שאתם עושים מול המל"ג ות"ת בעניין תקצוב המוסדות וכו'. אבל או במקביל ואפילו יותר חשוב, סיפור הסטודנטים שנפלו בין הכיסאות. הרבה מאוד לא נחשבים עובדים, נגיד מישהו שעבד בעבודה חלקית, זמנית, הם לא מקבלים דמי אבטלה, הם כמובן גם לא נחשבים עצמאיים, הם לא מקבלים שום סיוע, ועדיין הם צריכים לשלם שכירות, שכר לימוד, תשלומים וכל מיני דברים כאלה. זאת מצוקה של הרבה מאוד אנשים, זה מופנה בין היתר אליכם.
עידו סופר
אני אתחיל להתייחס. ראשית, זאת הנקודה המרכזית שעסקנו בה יחד עם ות"ת. משרד האוצר על כלל אגפיו עשה מאמצים רבים קודם כל כדי שהסמסטר הנוכחי ימשיך כסדרו, כולל הסדר ייעודי לסגל האקדמי וזה היה הדבר הראשון והחשוב ביותר כדי שלא תהיה כאן השבתה של סמסטר שלם, מה שבאמת היה פוגע גם בציבור הסטודנטים וכמובן לאחר מכן בהשתלבותם בשוק העבודה.
היו"ר ניצן הורוביץ
אני רוצה רגע לפרגן, חתמו הסכמים, עשרות הסכמים וזה טוב מאוד שעשיתם, אז באמת יישר כוח. כשצריך גם אומרים מילה טובה.
עידו סופר
אני מתקדם. דבר נוסף, כפי שפרופסור זילברשץ ציינה, לבוא ולהבטיח את המשך תקינות התר"ש, לרבות תוכניות ההנגשה ובפרט בחברה הערבית, דבר שמאוד חשוב כמובן לנו כמשרד האוצר בראייה קדימה של המשק הישראלי.

בהתייחס לתוכנית הכלכלית היא כוללת כמה צעדים רוחביים שכמובן גם רלוונטיים לסטודנטים, בין היתר תקופת האכשרה ירדה מ-12 לחודשים לשישה חודשים ולכן כל עובד שעבד שישה חודשים בשנה האחרונה למעשה זכאי לדמי אבטלה. זה תקף גם לסטודנטים.
היו"ר ניצן הורוביץ
אבל מישהו שעבד בתור מלצר – מה שסטודנטים רבים עושים – זה תקף עבורו?
עידו סופר
עבודה חלקית, למיטב ידיעתי הם גם זכאים. הסכומים הם כמובן נמוכים יותר כי גם היקף ההשתכרות שלו הייתה נמוכה יותר. אני רגע אמשיך ברשותך ולאחר מכן בשמחה.

צריך לציין לצד הסוגיות הרוחביות האלה שנותנות מענה לכל העובדים במשק ובתוכם גם כמובן הסטודנטים, יש גם את קרן הסיוע שנותנת וממשיכה לתת באותו היקף כמו בשנה שעברה, סיוע לסטודנטים שמצבם הסוציואקונומי נמוך וגם השנה היא פועלת וממשיכה. כפי ששמעתם, גם ות"ת וגם המוסדות להשכלה גבוהה נערכים לכל סיוע פרטני שסטודנט צריך לקבל. זה מבחינתנו כמעטפת הדברים שאנחנו מכירים ושדאגנו על מנת שאוכלוסיית הסטודנטים תקבל מענה ובעיקר כדי שהסמסטר ימשיך כתיקונו. יחד עם זאת, אנחנו יושבים, גם עם התאחדות הסטודנטים וכמובן ות"ת, יושבים באופן תדיר להבין האם יש בעיות אחרות שצריך לתת להן מענה. בשמחה רבה נמשיך לשבת וככל שיהיו דברים פרטניים או אחרים, בעיקר אם המצב יימשך גם בחודשים הבאים והמשך הרבעון השני והרבעון השלישי, נבחן גם מענים נוספים במידת הצורך.
היו"ר ניצן הורוביץ
יש פה שאלה לנציג האוצר?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
שני דברים. דבר ראשון, לגבי סטודנטים שהתחילו לעבוד ואין להם את המכסה של שישה חודשים. הדבר השני, מה קורה עם הסטודנטים שנמצאים בדירות? שמענו שיש כאילו מן הקלות מסוימות לסטודנטים שנמצאים במעונות. מה עם השאר?
היו"ר ניצן הורוביץ
השאר, את מתכוונת למי ששוכר דירה?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
שוכרים דירות בפרטי או מחוץ למעונות.
עידו סופר
הסוגיות - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
רגע, אל תענה, ניקח עוד שאלה.
היבה יזבק (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לשאול שתי שאלות ספציפיות, האחת, לגבי הסטודנטים מהחברה הערבית, אתה גם תתייחס לעניין ואני רוצה לשאול או לבקש בעצם הקמת קרנות חירום לסטודנטים, במיוחד סטודנטים שהם מהחברה הערבית, ובכלל סטודנטים שהם במצב כלכלי שמצריך סיוע כלכלי, כך שצריך במצב חירום כזה גם להקים קרנות. והעניין השני, שתהיה הנחיה כללית לפתור את הסטודנטים מארנונה. זה מאוד חשוב. גם העניין של המעונות כבר עלה ואני גם מרגישה אותו, אבל שתהיה הנחיה כללית לפתור סטודנטים מארנונה.
היו"ר ניצן הורוביץ
פה יש כל מיני דברים, גם שכר דירה, גם ארנונה, גם שכר לימוד, גם קרן סיוע. זה דברים שונים אבל בוא אולי תתייחס – תתמקדו.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני לא יודע כמה האוצר מודע לעניין הזה שלדמי האבטלה יש הגבלת גיל מינימאלי של 20. הסטודנטים הערבים בדרך כלל הם באותה מגבלת גיל של 18 עד 20, 21. מה שאומר, שהחוק לא מאפשר להם, דווקא להם - אני מניח שברור לך שהמצב הסוציואקונומי שם יותר קשה – לא יכולים לזכות בדמי אבטלה. זה מחייב התערבות האוצר וכמובן שר העבודה והרווחה כדי לתקן את המצב בתקופה הקשה הזאת.
היו"ר ניצן הורוביץ
זאת שאלה ספציפית ונראה לי אולי השאלה הכי ממוקדת. עוד שאלה אחת, ברשותך, עידו.
ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת)
רציתי לדבר על מגבלת הגיל, יוסף, דיבר על זה. אני רוצה הצעה לאוצר ולמל"ג. אני חושב, מה שקורה עכשיו, גם בעסקים גדולים, גם בעסקים קטנים, כל המשק נמצא במשבר כלכלי רציני ואז המדינה באה ואומרת, תעשו הנחות כמו ארנונה והמדינה תפצה אתכם. אני חושב שכדאי לחשוב בכיוון הזה, שראשי האוניברסיטאות והמכללות, יחד עם האוצר, יראו איפה ניתן לסייע לסטודנטים בהורדת שכר הלימוד, לא רק שלא יקבלו את דמי האבטלה, חלק גדול מהם, בטח ההורים שלהם, כבר נמצאים באבטלה או בחל"ת, לכן צריך לחשוב גם בכיוון הזה, להוריד משכר הלימוד של השנה והמדינה תפצה וזה במסגרת הקרן של ה-70 מיליון שקל של הנופלים בין הכיסאות.
היו"ר ניצן הורוביץ
תודה. עכשיו תנסה לענות על כל השאלות.
עידו סופר
אני אתחיל רגע דווקא מהסוף. צריך לזכור, שהמוסד להשכלה גבוהה בסופו של דבר גם צריך להתנהל בצורה כלכלית. בסוף הדבר המרכזי הוא, שהמוסדות להשכלה גבוהה יוכלו גם ביום שאחרי להמשיך בפעולה תקינה. לא הייתי ממליץ לעשות פעולות שיפגעו באיתנות הפיננסית שלהם מצד אחד, ומצד שני, גם הסוגיה של שכר הלימוד, בין אם מדובר בסיוע פרטני או אחר, שלהבנתי המוסדות כן נותנים לזה מענה, כרגע זה נראה הדבר המרכזי.

לעניין הצעדים האחרים, מרבית הצעדים שהעליתם הם למעשה צעדים רוחביים. גם סוגיית השישה חודשים, ואני אגיד, בסופו של דבר יש רציונל מאוד ברור, למה רק אדם שעבד מינימום שישה חודשים יהיה זכאי לדמי אבטלה. בסופו של דבר לא הייתה לו איזה שהיא משכורת קבע, פעם אחת. לעניין הגיל, הדיפרנציאליות בגיל כרוכה גם באיזה שהיא רמת הוצאות שיש בדרך כלל לאדם ואדם בגיל 20 לעומת אדם שהוא מעבר לזה, בגיל 28 וכו', יש לו רמת הוצאות אחרת, לרוב הוא נמצא במצב משפחתי אחר, וזה הרציונל הכללי של דמי אבטלה במדינת ישראל.

לגבי שכר לימוד ולגבי סיוע – קרן הסיוע שמופעלת בכל שנה, קודם כל צריך לבוא ולראות מה הביקוש ואיך ממצים את הכלים הקיימים. אני חוזר ואומר, ככל שיהיו בעיות נוספות ואנחנו צריכים לשבת וללמוד את הנתונים, אנחנו צריכים שיציגו לנו את הנתונים, אני חושב שבתור עובד ציבור לא תרצו שנשלוף לכם תשובות בלי בדיקה אינטליגנטית, נשב ונלמד יחד עם הסטודנטים וות"ת והמוסדות, וככל שיש צורך במענה אז נוכל גם לבוא ולהתייחס לדבר הזה.
היו"ר ניצן הורוביץ
אני רק רציתי להעיר, נכון שיש קריטריון כללי של גיל, אבל אם יש לנו כאן בעיה למשל שסטודנטים ערבים מתחילים ללמוד בגיל יותר צעיר, יש פה בעיה רוחבית כי זה רבים מאוד, עשרות אלפים, אז יש פה קושי אמיתי, לא מדובר בילדים, יש להם בכל זאת הוצאות, הם כן צריכים לשלם תשלומים, הם כן לפעמים שוכרים דירות, הם לא אשמים שהם התחילו ללמוד בגיל יותר צעיר.
עידו סופר
בוודאי שלא וזה בהחלט מבורך. אני חושב שצריך ללמוד את הדבר הזה קצת יותר לעומק כדי שנוכל לתת תשובה אינטליגנטית, יחד עם הסטודנטים ויחד עם כל מי שירצה כמובן להשתתף.
היו"ר ניצן הורוביץ
אז אוקי, תיקחו את העניין הזה, זה עניין שעולה בוועדה, יש לנו הרבה פניות בעניין הזה שגיל הזכאות לא משקף את המצב למשל בקרב סטודנטים ערבים כי הם יותר צעירים.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
יש עוד הערה בנושא הזה, יש החרגה לסטודנטים מסוימים, למשל סטודנטים שעושים שירות לאומי באותו גיל ובכל זאת הם מקבלים.
היו"ר ניצן הורוביץ
מה מקבלים?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
דמי אבטלה או משהו אחר.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לשר יש סמכות להחריג מתחת לגיל ואפשר להשתמש בסמכות הזאת.
מיכל נוימן
אני רק מזכירה, מכיוון שהוזכרו מלגות לשירות לאומי, אני מזכירה שלמגזר הערבי יש מלגות ייעודיות שהן רק למגזר הערבי.
היו"ר ניצן הורוביץ
אוקי. עידו, ממשרד האוצר, תבדקו את העניין הזה עם גיל הזכאות.
עידו סופר
יו"ר הוועדה, אני מציע, נבדוק את זה יחד עם ות"ת, הם מכירים את כלל הכללים וננסה להחזיר תשובה.
היו"ר ניצן הורוביץ
כי יש בעיה אמיתית בסיפור הזה. עכשיו פרופסור שלמה בידרמן – אבל תישאר על הזום, אולי תהיה לנו עוד שאלה תיכף. פרופסור שלמה בידרמן, יו"ר ור"מ, ועד ראשי המכללות, שלום. אתה שמעת את הדיון אז אין צורך לחזור על דברים שנאמרו. תתייחס למה שרלוונטי למכללות, בעיקר בנושא שכר לימוד שלפעמים הוא הרבה יותר גבוה מאשר באוניברסיטאות ובהשלכה של זה על הסטודנטים ובכלל מה שקורה אצלכם בתקופה הזאת. בבקשה.
שלמה בידרמן
אני רוצה דבר ראשון להבהיר, אני מייצג כאן 22 מכללות אקדמיות ציבוריות, שהרגולטור שלנו איננו רק מל"ג אלא גם ות"ת. כלומר, שכר הלימוד שלנו זהה אגורה לאגורה לשכר הלימוד באוניברסיטאות. הייחוד שלנו הוא שאנחנו פרוסים על פני כל הארץ, באמת מדן ועד אילת לא באופן מטאפורי אלא באופן מוחשי מאוד. אנחנו בעצם מטפלים במרבית שאלות ההנגשה של ההשכלה הגבוהה לאוכלוסיות נזקקות לכך, מוחלשות, שלא ניתנה להן בעבר, לפני קיום המכללות, ההזדמנות הנאותה למצות את הפוטנציאל שלהן. אני לא נכחתי לצערי, במחצית השעה הראשונה, הייתה בעיה טכנית של התחברות, גם אני וגם יושב ראש פורום המנכ"לים לא היינו בדיון ולכן אני לא כל כך יודע מה נאמר ומה לא נאמר, אני מתאר לעצמי מה נאמר אבל אני רוצה בכל אופן לומר - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
אני אגיד לך. האוניברסיטאות אמרו לנו, שכל סטודנט שפונה – אני שם רגע את העניין האקדמי בצד, אני מדבר פה על העניין הכספי – בקשיים לגבי שכר הלימוד, לגבי קשיי מחייה, מקבל מענה, למשל הלוואות, שפורסים את ההחזרים לתקופה מאוד ארוכה אחרי סיום הלימודים, הקלות למיניהן. באוניברסיטת חיפה למשל שמענו עניין של מעונות, אני לא יודע עד כמה זה רלוונטי אצלכם. יש מענה חיובי לסטודנטים שמתקשים ופונים בעת הזאת למוסדות ומבקשים התחשבות והקלות.
שלמה בידרמן
בהחלט. התשובה היא זהה בוודאי למה שנעשה באוניברסיטאות. אנחנו עם אוריינטציה מראש שמכוונת כלפי הסטודנט. הסטודנט אצלנו נמצא במרכז, כל מכללה ומכללה לחוד, אבל גם כוועד ראשי המכללות הציבוריות נחלצנו, גם הצהרנו על כך בפומבי במגעים שהיו לנו עם התאחדות הסטודנטים, הלוואות, מענקים, פריסת שכר לימוד, כל מה שיאפשר לסטודנטים להמשיך את לימודיהם ללא כל הפרעה. זה האינטרס העליון שלנו היום, אנחנו מכשירים הרבה סטודנטיות וסטודנטים לשוק העבודה. כל פגיעה בסטודנטים היא בעצם גם פגיעה בחברה הישראלית ובמדינה ולכן אנחנו מפעילים הרבה מאוד מנגנונים כדי לתת לסטודנטים את כל העזרה הקשורה באפשרותם להמשיך את הלימודים, גם בתנאי המשבר הנוכחיים. ברור, זה נעשה דרך המכללות באופן ספציפי ודרך הדקנטים, דקנטי הסטודנטים של כל המכללות האלה. אבל הם נשארים כל הזמן מתואמים עם ות"ת, עם המועצה להשכלה גבוהה ועם משרד האוצר.

אני גם רוצה לציין במילה אחת של שבח את שיתוף הפעולה המצוין בין המכללות ובין הגופים המפקחים שלנו שנשא פירות מאוד מבורכים ולהודות על כך.
היו"ר ניצן הורוביץ
אני אומר את זה לכל המשתתפים בדיון שנמצאים אתנו בזום: אנשים רבים בפייסבוק שואלים על הבחינות הפסיכומטריות, בחינות הקבלה, לגבי המועד הקרוב אפריל למשל, מבחני פסיכומטרי אפריל, לא יודעים מה הולך לקרות. הרבה שאלות לגבי הפסיכומטרי, לא יודעים מתי תתקיים הבחינה, אם יידעו אותם שבוע מראש לפני הבחינה הם לא יוכלו ללמוד, שבוע זה לא מספיק, דורשים לפחות כמה שבועות. יש פה אלפי נבחנים שיעשו איזה עצומה. בואו נתייחס לעניין הבחינות הפסיכומטריות.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
אנחנו בחדר השני גם רוצים להתייחס. אני דווקא רוצה לדבר על מועד הפסיכומטרי בחודש אפריל, שהוציא המרכז הארצי לבחינות והערכה - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
זה מה שאמרתי כרגע.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
כן, הוא משאיר את הסטודנטים ואת התלמידים כשהם לא יודעים כלום ולא מבינים איך להתכונן למבחן, אין להם מועד, הוא מבטיח שרק שבוע לפני הבחינה הוא יודיע להם. זה מצב לא הגיוני והזוי. זה מועד חשוב כל כך, במיוחד שזה המועד האחרון לכניסה לאוניברסיטה. אני מבקשת מהמרכז הארצי לבחינות, בשם הוועדה, לתת לסטודנטים מועד לפחות שלושה שבועות לפני כדי שייערכו כמו שצריך, במיוחד שעכשיו המכונים שמקיימים קורסים הכנה לפסיכומטרי לא יודעים איך להתכונן לשלב הזה. זה נורא ואיום, אנחנו מפסידים תלמידים שייכנסו לשנת הלימודים הבאה.
היו"ר ניצן הורוביץ
הנקודה ברורה. כאמור, יש לנו הרבה מאוד פניות בעניין הזה. מי יענה?
דבורה מרגוליס
שלום, אני דבורה מרגוליס, ראש מינהל ור"ה, ועד ראשי האוניברסיטאות. כמובן שעדיף היה שיוזמנו ראשי הנהלת מל"ו, מרכז ארצי לבחינות והערכה, והם אלה שיענו אבל אני אעשה כמיטב יכולתי. מל"ו היא עמותה עצמאית שלוחה מכוח החלטה של ור"ה.
היו"ר ניצן הורוביץ
ננסה להביא אותם.
דבורה מרגוליס
רק בתחילת השבוע הם הוציאו הודעה מאוד מפורטת, שהתפרסמה באתר שלהם וגם בכלי התקשורת, לגבי כל התנאים לחלופות וביטול – בהנחה שהפסיכומטרי נדחה - כמובן שההחלטה לא אצלם, מי יוכל לקבל חזרה כספים, מי יוכל להחליף מועדים. יש שם הנחיות מאוד מדויקות.
היו"ר ניצן הורוביץ
רגע, שנייה דבורה, קודם כל הבקשה היא לתת התראה לפחות של כמה שבועות לפני הבחינה כדי שאפשר יהיה ללמוד ולהתכונן, זה דבר אחד מרכזי. אי אפשר לתת התראה של שבוע, הם לא יספיקו.
דבורה מרגוליס
אני אשמח להתייחס. המועד המקורי, אנחנו מדברים על 35,000 סטודנטים, שיהיה ברור באיזה מספר מדובר. המועד המקורי היה אמור להיות ה-4 וה-5 באפריל, שדי ברור לכולנו שהמועד הזה לא יוכל להתקיים. כולנו פועלים תחת הנחיות משרד הבריאות ומטה החירום הלאומי, גם למל"ו, מה לעשות, אין דרך לדעת מתי יאפשרו לערוך בחינוך מרובות משתתפים בכמויות האלה. במידה ויאפשרו לעשות בחינות נניח של עד 100 איש, אז אפשר יהיה להיערך. אני יכולה להגיד לכם, שכל האוניברסיטאות וחלק מהמכללות שנותנות אולמות בחינה למל"ו – אני שוב אומרת, 35,000 איש שכל אחד מהם צריך לשבת בנפרד, לענות על הבחינה, יש גם בחינות אמי"ר, יע"ל, שנעשות באותו יום, זו אופרציה מאוד לא פשוטה. המוסדות התחייבו שברגע שאפשר יהיה לחזור ללימודים וההנחה של כולנו שזה לא יהיה מהיום להיום אלא תינתן תקופת הכנה מסוימת לדבר הזה, המוסדות יאפשרו לקיים את הבחינה, האוניברסיטאות יישארו סגורות אבל מה שעושים כדי לאפשר את הבחינה הזאת להתקיים, יש תלמידי רפואה שמחכים לזה, יש תלמידים שרוצים להיכנס לשנה הבאה - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
דבורה מרגוליס, אני רוצה להבין, מועד אפריל של הפסיכומטרי לא יהיה.
דבורה מרגוליס
כפי שזה נראה כרגע, אלא אם ביומיים הקרובים משחררים את כולנו מהסגר.
היו"ר ניצן הורוביץ
מה שאנחנו מבקשים, בכל מקרה תהיה התראה של כמה שבועות לפני הבחינה, לא שבוע אחד אלא כמה שבועות. זאת אומרת, אם משחררים מהסגר עוד שבוע אז אתם אומרים, מעכשיו, עוד כמה שבועות. כלומר, שזה לא יהיה רק שבוע כי זה בלתי אפשרי. אני אומר, שלושה שבועות לפחות. פחות משלושה שבועות זה לא ריאלי.
דבורה מרגוליס
אני שוב אומרת, הדברים לא נמצאים בידי אף אחד מהאנשים המכובדים סביב השולחן ואנחנו פשוט לא יודעים. הנחת העבודה היא, שתינתן תקופה.
היו"ר ניצן הורוביץ
דבורה, בידיכם כן להגיד, צריך להרגיע פה את המועמדים, בכל מקרה יהיו שלושה שבועות לפחות להתכונן לבחינה, זה כן בידיכם. באיזה תאריך שזה יהיה, להגיד שלושה שבועות לפני ולא שבוע לפני, אוקי?
דבורה מרגוליס
אני אעביר את הבקשה כמובן להנהלת מל"ו, אבל אני רוצה לדבר כאן גם בשם סטודנטים, הנרשמים, אני לא יודעת עד כמה אתם מודעים, יש עשרות אלפי אנשים שמאוד מאוד לחוצים לעשות את הבחינה הזאת כמה שיותר מהר, חלק כי הם צריכים את זה לכניסה ללימודים כבר בשנה הקרובה - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
זה ברור.
דבורה מרגוליס
יש עתודאים, יש סטודנטים ממגזרים שהולכים מיד אחרי התיכון - - -
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
לכן צריכה להיות התייחסות.
דבורה מרגוליס
גם בהם צריך להתחשב.
היו"ר ניצן הורוביץ
אנחנו לא מבקשים דווקא שתדחו את הבחינות. אם היה אפשר לעשות אותן במועד המקורי, בוודאי שהיינו שמחים, כולם היו שמחים, כל המדינה תשמח שנחזור לשגרה. אבל היום אנחנו 1 באפריל ותיכף פסח, בהנחה שעד סוף החודש לא נסיים את המצב הזה אז כנראה בסבירות גבוהה שמועד אפריל של הפסיכומטרי לא יהיה, פשוט מבקשים שהמועד שייקבע, בכל מקרה כל מועד שתקבעו, במאי או בזמן אחר, תתנו התראה של שלושה שבועות מראש לפחות, שמועמדים לא יחששו שיפילו עליהם בעוד שבוע פסיכומטרי כי זה יכניס את כולם ללחץ נוראי וזה גם יהיה לא הוגן כלפי המועמדים. עכשיו חברי הכנסת רוצים להגיד, אורלי פרומן, בבקשה.
אורלי פרומן (יש עתיד - תל"ם)
דבורה, מעבר למה שיושב-ראש הוועדה אמר, הרי בסופו של דבר צריכה להיות איזה שהיא תוכנית מגירה גם לתרחיש הכי פסימי של התפתחות הקורונה. אנחנו מדברים על סטודנטים שאמורים להצטרף לעולם ההשכלה הגבוהה כבר בשנת הלימודים הקרובה. אני רוצה להוסיף לזה שאלה נוספת אותה אני מפנה לכל ראשי המל"ג, ור"ה וור"מ שיושבים ושומעים אותנו. אתמול התקיים פה בוועדה דיון בנושא בחינות הבגרות לבוגרי י"ב, מחזור הקורונה. בעיקר דיברנו עם אנשי משרד החינוך אבל אתם הצד השני של העניין. התלמידים האלו, חלקם יצטרפו למערכת כבר בשנת הלימודים הקרובה וחלקם יסיימו שירות צבאי, לאומי, כזה או אחר. אין ספק שלכם יש חלק מכריע בהצעה שאני הצעתי והצטרפו גם אנשים אחרים, לשינוי מבנה תעודת הבגרות לשנת הלימודים הזאת, להתמקד בארבעה מקצועות שייערכו בבחינה חיצונית, שאר המקצועות עם הערכה חלופית, לרבות עבודת גמר רחבה וכו'. אבל אתם הצד השני של המשא ומתן והשיקולים האם ללכת לצעד כזה ולאפשר למחזור שלם לסיים בכבוד את כיתה י"ב ולא למנוע ממנו עתידית להתקבל להשכלה הגבוהה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להציע פה הצעה לגבי הפסיכומטרי כי יהיו סטודנטים שירצו להירשם לאוניברסיטאות, שתהיה האפשרות שיירשמו בלי הפסיכומטרי אלא על סמך למשל הבגרויות, ולאחר מכן נראה איך הדברים יתגלגלו אם לא תהיה אפשרות לפסיכומטרי, לא לתקוע את התלמידים בלי יכולת להירשם ולהתחיל שנת לימודים בשנה הבאה. זאת אחת האופציות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בעניין קבלה לאוניברסיטאות שנה א', אני רק מפנה את תשומת לבך שזה ייחודי אולי יותר לתלמידים הערבים שמסיימים כי תלמידים מהחברה היהודית בדרך כלל הולכים לצבא, חרדים לישיבות, ולכן צריך לשים לב לנקודה הזאת, שדווקא האוכלוסייה הפגיעה, כיום מאוד חשוב לה המעבר הזה לשנה א' באוניברסיטה, לכן צריך להיות מודעים לקושי הזה.
דבורה מרגוליס
נתחיל רגע עם העניין של האוכלוסיות המיוחדות. כמו שאמרתי, 1,000 עתודאים וכל המגזרים שהולכים ללימודים גבוהים מיד אחרי האוניברסיטאות, מיד אחרי סיום י"ב, כמובן שאנחנו כבר נמצאים בבחינה של הנתונים שלהם, חבר'ה ב-י"ב, בדרך כלל את רוב הבגרויות לפי התוכניות של משרד החינוך עושים ב-י"א, כך שאת המידע הראשוני שיכול לאפשר כניסה למסלול הרשמה לאוניברסיטאות כבר ישנו. זאת אחת הסיבות שהקבוצות האלה מאוד רוצות לעשות את הפסיכומטרי מוקדם ככל הניתן, בשבילן התאריכים ממש ממש קריטיים.

לגבי השאלה בנושא הבגרויות מול משרד החינוך. מה שאני יכולה להגיד לכם, אנחנו נמצאים, הרקטורים של האוניברסיטאות ופורום מדיניות קבלה בור"ה נמצא בקשר הדוק ומתמיד גם עם דסי בארי, ראש אגף חינוך על יסודי במשרד החינוך, ועם המנכ"ל, אנחנו מתואמים, נערכים לכל מיני סוגים של תרחישים. ככל שיהיו בגרויות, הן יוכרו ויתקבלו באוניברסיטאות, עושות יד ביד עם משרד החינוך, בדבר הזה כולנו באותו צד, אין שום כוונה לייתר מחזור קורונה שחלילה תהיה עליו איזה שהיא תווית שלא תאפשר לו להיכנס ללימודים גבוהים. כל המאמצים ייעשו ונעשים וזה לא ייקרה.
היו"ר ניצן הורוביץ
זאת אומרת שאתם תתחשבו אם יוחלט לשנות את מתכונת הבגרויות בגלל הקורונה, אתם תתחשבו בזה, והתלמידים שזה רלוונטי לגביהם לא ייפגעו בקבלה לאוניברסיטאות.
דבורה מרגוליס
לשמחתי אני יכולה להגיד אפילו יותר מזה, אנחנו נמצאים בדיאלוג מתמיד עם משרד החינוך בנושא הזה והכוונה שהשינויים שייעשו במתכונת של הבגרויות יהיו בסופו של דבר בתיאום אתנו, כלומר, עם נציגי האוניברסיטאות. שוב אני אומרת, המאמץ הוא אדיר, כל המערכת תאפשר שהבגרויות השנה לא יהיו, מבחינת - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
אוקי, פסיכומטרי.
רון רובין
אני יכול להתייחס לפסיכומטרי?
היו"ר ניצן הורוביץ
כן.
רון רובין
אנחנו מודעים כמובן לקשיים עם הפסיכומטרי, שכרגע אף אחד לא יודע מתי ייצאו לפועל. כל האוניברסיטאות שוקדות על חלופות, אני אציין שתי חלופות שעולות בשיחות שלנו. האחת היא, לעשות קורסים מקוונים כחלופה לפסיכומטרי. כלומר, אדם שעובר מספר של קורסים מקוונים בקיץ, בסמסטר ראשון או מתישהו, זאת יכולה להיות חלופה. חלופה שנייה, חוגים ומחלקות שמסוגלים לעשות את זה, יעשו מבחני כניסה משלהם כחלופה לפסיכומטרי.
היו"ר ניצן הורוביץ
תחזור שנייה על הדבר השני.
רון רובין
מבחני כניסה מחלקתיים. כולנו מקווים שהפסיכומטרי אכן ייצא לפועל אבל אנחנו יוצאים מתוך הנחה שיש וורסט קייס סצנריו ולא נצליח לעשות את זה ולכן יהיו חלופות.
היו"ר ניצן הורוביץ
אני רק חוזר פה על הבקשה שהפניתי קודם, שבכל מקרה בתאריך שיהיה הפסיכומטרי, שתהיה התראה של לפחות שלושה שבועות מראש כדי שאפשר יהיה להתכונן לבחינות.
רון רובין
אנחנו נעביר את הבקשה הזאת.
דבורה מרגוליס
אני שוב אומרת, הייתי שמחה שמנכ"לית מל"ו תצטרף לדיון, אבל שוב, המסר יעבור. התהליך כפי שהוא נראה כרגע ייתן מרווח זמן די גדול, אני לא יודעת אם בדיוק שלושה שבועות, אבל לפי מה שאנחנו מבינים את איך שמשרד הבריאות מתכוון לשחרר את הסגר, הוא ייקרה בשלבים ובאיטיות ואנחנו כנראה נקבל כולנו מספיק זמן מראש וכולם יידעו מתי הם צריכים להיבחן ויינתן הזמן מראש להתכונן. כך זה נראה כרגע.
היו"ר ניצן הורוביץ
תיכף ננסה בעניין הפסיכומטרי והבחינות להעלות פה את ענת, ממרכז ההערכה.
עידו סופר
יו"ר הוועדה, אני פשוט חייב לרדת, אם יש שאלה נוספת, אשמח לענות.
שרף חסאן
אפשר לשאול שאלה לאוצר. אני רוצה להעלות סוגיה שלא עלתה קודם ורלוונטית לאוצר בעקבות מצב החירום שכולם משלמים את המחיר. ישנה סוגיה של סטודנטים ערבים שלומדים בחו"ל. אני יודע שעיקר הישיבה הזאת היא על סטודנטים בארץ, אבל מכיוון שסטודנטים ערבים רבים לומדים בחו"ל כי הם לא מתקבלים כאן מסיבות שונות ובסופו של דבר הם חוזרים ותורמים לשוק העבודה בישראל, רובם לומדים תחומים של רפואה ואנחנו רואים כמה זה חשוב דווקא עכשיו. צריך לגבש תוכנית לתמוך בהם, במיוחד שהם שילמו מחיר גבוה מאוד בתקופה הזאת, חלקם חזרו ארצה, משלמים מחיר כלכלי גבוה, הם לומדים על חשבונם, הורים עניים בדרך כלל מממנים אותם ובסופו של דבר חוזרים לכאן ועובדים בבתי החולים, עובדים בשוק העבודה כאן בישראל.
היו"ר ניצן הורוביץ
אז מה השאלה?
שרף חסאן
זו בעצם דרישה. אני מעלה את המצוקה של הסטודנטים האלה וחושב שזה משהו שהאוצר ומשרדי ממשלה נוספים צריכים לחשוב על זה כי זו אוכלוסייה שלא דובר עליה כאן. כמובן שכל מה שנאמר חשוב, יש לנו עוד הצעות שיכולות לשפר את המצב לגבי התמיכה בחברה הערבית, במיוחד שהמענים הקיימים לא נותנים מענה לחלק גדול מהאוכלוסייה שסובלת ממצב כלכלי מאוד קשה. נכון שיש קרנות ממשלתיות שמיועדות לאוכלוסייה הערבית, אבל צריך קרנות חירום שייתנו מענה לאוכלוסייה שסובלת ממצב כלכלי בעייתי במיוחד ומה שמוצע כרגע לא נותן להם מענה. מוצע לעשות מיפוי, למפות את האוכלוסייה הזאת ולתת לה מענה.
היו"ר ניצן הורוביץ
תודה, זה כבר עלה. תדעו לכם, שמה שאנחנו עושים פה לא מקובל בכנסת אבל בגלל העניין המיוחד אני מאפשר, אבל רק שתדעו שזה חריג, לידיעתכם. ועכשיו רק שאלה ספציפית לנציג האוצר.
אורלי פרומן (יש עתיד - תל"ם)
כן, אני ספציפית לעידו, נציג האוצר. אני רוצה לדעת מתי – אנחנו לפני פסח – נוכל לקבל את תוכנית הסיוע לפי כל הנקודות שעלו, לא אחזור עליהן, לטובת סיוע לסטודנטים, אם והמשבר הזה ממשיך, וכנראה שאנחנו לא חוזרים ללימודים אחרי פסח. אני רוצה תאריך. אני רוצה תוכנית סיוע מסודרת.
היו"ר ניצן הורוביץ
תודה. שאלה אחרונה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
למרות התשובה שקיבלנו, שלא יהיה קיצוץ בתוכנית החומש, מגיע אליי מידע, שיותר מ-70% מהעובדים המסייעים, הרכזים, הוצאו לחל"ת.
היו"ר ניצן הורוביץ
אוקי, תתייחס ונשחרר אותך.
עידו סופר
תודה. אתחיל מהשאלה האחרונה, זה לא עניין של קיצוץ, זה עניין של הנחיות משרד הבריאות, יחד עם משרד האוצר, לצמצום של 30% מהעובדים במשרדי הממשלה. גם משרד האוצר, רק 30% מהעובדים נמצאים בתפקוד תקין וזה חלק גם מהרתימה של המגזר הציבורי במצב הכלכלי הזה. זה פעם אחת. מה שחל על מל"ג ות"ת חל גם על משרד האוצר.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הכוונה לא לקצץ בכל העובדים הערבים שבתוך ה-70%, במיוחד רכזי תוכניות החומש, זאת הכוונה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
זה מה שקורה.
עידו סופר
הדבר הזה לא משפיע בהיבט הזה, זה כלל שהוא רוחבי לכל משרדי הממשלה והוא חל כמובן גם על ות"ת ומל"ג, זה בכל התאגידים הסטטוטוריים, ברשויות המקומיות ועוד. זה דבר אחד.

דבר שני, סוגיה שעלתה על סטודנטים ערבים. מספיק שיו"ר הוועדה גם ביקש וכך גם נעשה, ניקח את כל הנושא של סטודנטים ערבים, נלמד אותו יחד עם ות"ת והמוסדות והסטודנטים, נלמד את הבעיות ואם צריך לתת מענה, נבחן איזה מענים צריך לתת.

לגבי הצגת תוכנית – לא על מנת להתחמק אבל אני חושב שצריך לעשות כאן עבודה שהיא יסודית. אני לא צריך לזרוק סתם תאריך, פסח זה עוד שבוע. אני אומר בכנות, זה דבר שצריך ללמוד אותו, צריך להבין את הבעיות, צריך להבין מה הפתרונות הקיימים והאם יש צורך לבצע שינויים. הסוגיות שעלו כאן הן סוגיות כבדות משקל שלרובן יש השפעה על כלל המשק הישראלי וזה לא דבר של מה בכך. אז אני מבקש, אנחנו נעבוד, נשמח להיות בקשר עם כולם, כמובן גם עם יו"ר הוועדה, נעבוד עם כולם בהקדם האפשרי, זה אני יודע להבטיח.
היו"ר ניצן הורוביץ
עידו, אני אומר שוב, ציבור הסטודנטים, לא רק שנפל בין הכיסאות, הוא יצא קירח מכל הכיוונים, הם לא בתוך כל המכלול הזה של הסיוע הרוחבי שאתם אומרים: אין להם עסק, רובם לא נחשבים עובדים, הם צריכים להמשיך בתשלומים, אין להם מענה. חלקם אגב, יש להם כבר ילדים, יש להם משפחות, זה לא מצב רגיל. אז פה יש ממש ציבור גדול שאני מרגיש שאיכשהו שכחו ממנו בכל הסיפור של תוכנית הסיוע.
עידו סופר
ממש לא. ממש לא.
אורלי פרומן (יש עתיד - תל"ם)
אז אם לא שכחתם, אתם בוודאי למדתם כבר חלק מהסוגיות האלו, הן לא חדשות, ולא להתחייב ללוח זמנים שאנחנו נוכל לראות תוכנית, זה משאיר את כל מאות אלפי הסטודנטים באוויר, יותר גרוע ממה שהתחלנו את הדיון. זאת אומרת, אתה אומר, אני לא יודע להתחייב. אתם כן יודעים להתחייב, אתם צריכים להתחייב ובלוח הזמנים להציג טיוטת תוכנית שיהיה על מה לדבר.
עידו סופר
חברת הכנסת פרומן, קודם כל, בכל השיחה עלו כמה דברים. אחד, יש כלים רוחביים. שניים, המוסדות מסייעים פרטנית לכל סטודנט שפונה אליהם. ולכן אני אומר, על החלק השיעורי שיכול להיות שלא נקבל מענה אנחנו צריכים לבוא וללמוד אותו, זה אוכלוסיות ספציפיות עם צרכים ספציפיים וזה דבר שצריך ללמוד אותו. אלה לא כלים רוחביים שהם רלוונטיים וכפי שגם יו"ר התאחדות הסטודנטים אמר, צריך למצוא כאן קהלים ממוקדים עם מענים ממוקדים וזה דורש זמן עבודה, זה לא למשוך זמן ולא התחמקות.
היו"ר ניצן הורוביץ
חבר'ה, סיימנו עם נציג האוצר והוא הבין, אני חושב שהדברים ברורים. תודה לך, עידו סופר. אנחנו חוזרים לעניין הפסיכומטרי ונמצאת אתנו ד"ר ענת בן סימון, שהיא מנכ"לית המרכז הארצי לבחינות והערכה. ענת, צוהוריים טובים, תודה שהצטרפת אלינו. היות ולא היית בדיון הקודם – אני רק מבקש מכל מי שלא מדבר עכשיו, שיסגור אצלו את הסאונד, נכנסים כל מיני רעשים – יש לנו המון פניות ממועמדים ללימודים שאמורים להיבחן אפילו במועד הקרוב של אפריל והם נמצאים בלחץ גדול, לא יודעים אם יתקיים או לא יתקיים, הם לא יודעים כמה התראה תינתן להם, שילמו, נרשמו, בואי תני פה תשובה, אני מוצף בפניות בנושא הזה, מוצף. בבקשה.
ענת בן סימון
אז אנחנו חיים בעידן של אי ודאות, למותר לציין שאנחנו לא יכולים להכריז על תאריך היום כי לאף אחד אין מושג מתי אפשר יהיה להתחיל לעשות בחינות בקנה מידה רחב. הייתי ממש שמחה לדעת את זה כדי שגם אנחנו נוכל להיערך מראש אבל אנחנו לא יודעים. יש לחץ מאוד גדול מהמוסדות לבצע את המיונים מה שיותר מהר, גם כדי שהמוסדות יוכלו להיערך וגם כדי שסטודנטים יוכלו להיערך לשנה הבאה, שיידעו לאן הם התקבלו.
היו"ר ניצן הורוביץ
זה ברור.
ענת בן סימון
אז מצד אחד יש לחץ מאוד גדול לקיים את הבחינה מה שיותר מוקדם וכתוצאה מזה אנחנו בנינו איזשהו מודל שלפיו אנחנו נערכים לקיים את הבחינות בדיוק באותה מתכונת, באותם מוסדות, באותן כיתות, באותו שיבוץ, הכול אותו הדבר. אנחנו אורזים הכול במחסנים, שנהיה מוכנים לצאת ברגע שנקבל את האות, כי במצב תקין לוקח לנו בערך שישה שבועות מרגע שסוגרים הרשמה ועד שאנחנו יכולים לבצע את הבחינה. ניסינו מצדנו לקצר את הזמן ככל האפשר. בהודעה שלנו ניסינו להרגיע את האנשים ולהגיד להם שמגיע להם לפחות שבוע, עשרה ימים - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
לא, לא, זה לא מספיק.
ענת בן סימון
הדגש היה על לפחות, לא שנודיע שבוע מראש, היה כתוב במפורש: לפחות. אני מבינה את הלחץ, כמו שאתם יכולים לנחש, אני מקבלת ריקושטים פה מכל מיני כיוונים, אני מבינה את הלחץ, הוא לא לגמרי מוצדק כי אנחנו לא מדברים על חומר שצריך לשנן אותו יום לפני הבחינה אלא על מיומנויות שנצברות לאורך זמן ולא בדיוק נשכחות יום לפני, אבל יחד עם זאת אני מבינה את החרדה. מבחינתנו, זאת לא החלטה שלנו, זה בעיקר החלטה של המוסדות שאנחנו משרתים אותם. אם תהיה החלטה קולקטיבית לקיים את זה שבועיים מראש, להודיע שבועיים מראש, שלושה שבועות מראש, ארבעה שבועות מראש, מתי שיוחלט, יוחלט. מי שיכול הכי לעזור בעניין הזה הוא משרד הבריאות שיוכל לתת לנו התראה מה שיותר מהר. אם משרד הבריאות יוכל להעריך שבעוד חודש אפשר יהיה לקיים את הבחינות, אז אנחנו נשמח מאוד לקבוע תאריך.
היו"ר ניצן הורוביץ
זה ברור שזה משרד הבריאות וזה ביחס לכל המשק ולכל המוסדות, בכל המגזרים ובכל התחומים, ברור. העניין הוא, צריך כאן להרגיע עשרות אלפי מועמדים שרוצים להיבחן, ללמוד בשנה הבאה, להרגיע אותם שלא יפילו עליהם את המבחן בהתראה של שבוע מראש וידפקו להם את השנים הבאות בגלל הדבר הזה אלא יתנו להם פרק זמן הגיוני להתכונן לעניין. זה מה שמבקשים וזה כדאי שאתם תגידו בצורה ברורה: זה לא יהיה שבוע, זה לא יהיה עשרה ימים, ניתן שלושה שבועות לפחות. זאת אמירה שאני חושב תוריד מאוד את הלחץ עכשיו של כולם.
ענת בן סימון
אני בהחלט מבינה את הבקשה, אני חושבת שזה צריך להיעשות בתיאום עם ור"ה, אולי גם עם ור"מ משום שאלה - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
מאה אחוז.
ענת בן סימון
אם זה מוסכם על כולם, אנחנו כמובן נזרום עם הרעיון.
היו"ר ניצן הורוביץ
אז בוא נשמע את אחד האנשים האלה, נטע מאיר, בבקשה, תציג את עצמך ולמה אתה פונה אלינו.
נטע מאיר
שמי נטע מאיר, אני מדבר בשם 3,000 נבחנים שהתאגדנו ביומיים האחרונים, מאז שקיבלנו את ההודעה של המרכז הארצי לבחינות והערכה. אני מודה מאוד לכל מי שדיבר עד עכשיו בנושא, אני לא יכול להסביר לכם כמה חשובות האמירות האלה לכל אותם נבחנים.
היו"ר ניצן הורוביץ
מה אתם מבקשים?
נטע מאיר
הסיטואציה שאנחנו נמצאים בה היא סיטואציה מטורפת, ברור לנו חוסר הוודאות שכל הגופים הקיימים נמצאים בה, ביניהם, המרכז הארצי לבחינות והערכה. שוב להגיד, אנחנו לא באים כנגד מישהו - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
אוקי, נטע, אין לך הרבה זמן, תגיד בשם מה אתם כן באים ומה אתם רוצים? מה אתם מבקשים? קצר ולעניין.
נטע מאיר
מה שאנחנו רוצים בסופו של דבר, ישוקף לנו מה השיקולים שנעשים. אנחנו רוצים שוויון הזדמנויות בתהליך הקבלה לאוניברסיטה כי התראה של שבוע היא התראה לא מספיקה. יש בינינו אימהות חד הוריות שאין להן פתרון לילדים, יש חבר'ה שגויסו למילואים, צריך להבין את הסיטואציה המטורפת הזאת שגם אנחנו נמצאים בה ואנחנו באמת דורשים, הבסיס, שיהיה לנו שוויון מלא ביכולת להתקבל למוסדות להשכלה גבוהה, אם זה מתאפשר באמצעות הודעה של שלושה שבועות מראש, מעולה, השגנו פתרון. אם זה מתאפשר בחלופה לבחינת הפסיכומטרי, מעולה, השגנו פתרון. אנחנו רוצים לקחת חלק פעיל בשיח אל מול מל"ו ואל מול משרד החינוך והמל"ג כדי שהדברים ייפתרו עד הקצה האחרון. אין סיבה, שבגלל המצב הזה העתיד של כל כך הרבה אנשים ייפגע, המספרים הם 30,050.
היו"ר ניצן הורוביץ
נטע, תספר לי קצת, מה אתה רוצה ללמוד בשנה הבאה באוניברסיטה?
נטע מאיר
שאלה טובה, ניצן. האמת, גם אני עדיין בהתלבטויות, השאיפה שלי כרגע זה להשיג את הציון הכי גבוה בבחינה הקרובה.
עידן רול (יש עתיד - תל"ם)
גם בשנה ב' ו-ג' לא בהכרח תדע מה תרצה ללמוד באוניברסיטה אבל כבר תהיה שם.
נטע מאיר
לגמרי. כרגע אני רוצה להתקבל לאוניברסיטה העברית לתוכנית שנקראת "אמירים".
אורלי פרומן (יש עתיד - תל"ם)
בהצלחה, נטע.
נטע מאיר
תודה רבה.
היו"ר ניצן הורוביץ
היות ואני ככה במקרה גם מכיר אותך, אני בטוח שתצליח, אולי עוד תגיע הנה, למקום הזה, מי יודע. הוא קיבל פרוטקציה מיושב ראש הוועדה, אני במקרה מכיר אותו, בחור מוכשר מאוד, אני בטוח שהוא יצליח, גם יקבל ציון טוב וגם יצליח בלימודים, אבל הוא מייצג כאן המון אנשים שפונים ולכן היה חשוב לשמוע את הדברים. אנחנו נביא תשובה. אני חושב שהגופים השונים מבינים עכשיו אפילו יותר את הלחץ ואנחנו נביא תשובה. העניין עם ההתראה המוקדמת, המסר עבר היטב.

לעניין הפסיכומטרי והבחינות הקרובות, יש עוד שאלה? ענת בן סימון, אתם תבואו בדברים עם כולם שם, עם ור"ה, ותגיעו להבנה לגבי זמן התראה מראש וכו', כשאנחנו מבקשים כמה שיותר זמן התראה לנבחנים כדי שיוכלו להתכונן ותתחשבו בעניין הזה כי זה מכניס המון אנשים ללחץ. ענת, עוד אתנו? ירדה. הנה, ענת בן סימון, פה, המסר התקבל, אני מקווה, ואתם תעשו את המאמץ בעניין הזה. אני יודע שאתם לא רוצים, חלילה, לפגוע באף אחד, אבל יש כאן לחץ מאוד גדול אז תעשו את המאמץ כדי להגיע להסכמה בין כולם. אני חושב שהמסר פה די עבר. יש לך משהו להוסיף בעניין הזה?
ענת בן סימון
לא, רק דבר אחד, שכל מי שרוצה, שזה לא נורא דחוף לו ורוצה זמן להתארגן, יכול גם להירשם למועד יולי ולעשות את הבחינה בנחת.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אז לא תהיה לו ההזדמנות להיכנס לחוג שהוא רוצה כי התוצאות יגיעו מאוחר.
היו"ר ניצן הורוביץ
אם יעשה במועד יולי, האם זה ישפיע על הסיכויים שלו להתקבל למקום כזה או אחר?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
בטוח שכן.
היו"ר ניצן הורוביץ
אני שואל את ענת.
ענת בן סימון
זה נורא תלוי בחוג הלימודים. האוניברסיטאות מפרסמות מה המועד האחרון לשקול קבלה ללימודים בשנה הקרובה, יש הרבה מאוד חוגים שגם מועד יולי - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
גם לגבי שפות?
היו"ר ניצן הורוביץ
דקה, אני בעניין הזה פונה פה לכל נציגי המוסדות הנכבדים, היות ושמענו מהמרכז הארצי לבחינות והערכה, לשקול להיבחן במועד יולי כי אולי מועד אפריל הקרוב – בוודאות גבוהה – לא יתקיים במועד, זאת אומרת, שגם ראשי המוסדות ייקחו בחשבון לגבי קבלה לחוגים השונים את העובדה שאנשים נבחנים ביולי ולא באפריל ושזה לא ישפיע עליהם לרעה בקבלה אחר כך לעניין. זאת הכוונה, נכון?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
או את האופציה של ציוני הבגרות.
אורלי פרומן (יש עתיד - תל"ם)
כל לו"ז השנה צריך יהיה להשתנות בהתאם.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לגבי שפות, כל השפות אותו הדבר, אפריל ויולי? מה שיש באפריל בכל השפות שהמבחן מתקיים, ערבית, רוסית, זה גם מתקיים ביולי? כי אני הבנתי שיש הבדלים במבחנים, לא כל המבחנים בכל השפות.
ענת בן סימון
נכון, לא בכל השפות נבחנים בכל המועדים אבל שוב, אנחנו במצב של אי ודאות, אני מניחה שמה שלא נוכל לקיים בשפות בתחליף של אפריל, אנחנו נקיים ביולי.
היו"ר ניצן הורוביץ
יבוא ביולי, זאת אמירה חשובה. תודה, יבגני סובה. אני רק מבקש, הנה, יש פה עניין נוסף של שפות, שהמוסדות יתחשבו בזה, שחלק מהנבחנים נבחנים במועד יולי ושזה לא ישפיע לרעה. זאת אומרת, כמו שאורלי אמרה, שכל לוח הזמנים של הקבלה צריך להידחות פה. רגע, נבדוק את זה עם מיכל נוימן. מיכל, את עוד אתנו?
מיכל נוימן
כן. מה השאלה?
היו"ר ניצן הורוביץ
עלה כאן עניין של הפסיכומטרי, נדרשת פה גם הסכמה שלכם לכך למשל, שמי שייבחן במועד יולי, לא ישפיע לרעה על הסיכוי שלו – זאת אומרת, שכל לו"ז ההרשמה יידחה בגלל הדחייה עכשיו במועדי הבחינות.
מיכל נוימן
תראו, ככלל, המועצה להשכלה גבוהה לא מתערבת בתנאי הקבלה במוסדות להשכלה גבוהה.
היו"ר ניצן הורוביץ
לא בתנאים, הלו"ז.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
עד שיהיה פסיכומטרי, זה יהיה באוגוסט.
מיכל נוימן
אבל גם הלו"ז, אנחנו לא מנהלים את הקבלה למוסדות להשכלה גבוהה. המוסדות צריכים לקבל החלטה. הדבר היחיד שקבוע בחוק המל"ג הוא הצורך או הדרישה לתעודת בגרות, זה הדבר היחיד שקיים, יתר הדברים הם בידי המוסדות לכן אולי פרופסור רון רובין, שרצה להתייחס, יהיה נכון להתייחס.
היו"ר ניצן הורוביץ
נכון. אז פרופסור רון רובין, אתה רצית לענות, בבקשה, אולי תצטרכו לדחות את לוח הזמנים של הקבלה והרישום.
רון רובין
קודם כל, מדי שנה מתקבלים סטודנטים ללימודים אחרי שהם סיימו את מחזור יולי. נכון שהשנה אנחנו מדברים על מסה קריטית או כמות הרבה יותר גדולה של סטודנטים. הבקשה הזאת תועבר לראשי האוניברסיטאות ואני משוכנע שנמצא איזשהו פתרון שמניח את הדעת.
היו"ר ניצן הורוביץ
יפה, אני מודה לך, תודה רבה. וגם, אני אומר שוב על הבקשה של חבר הכנסת סובה, למרכז הארצי לבחינות, שבמועד יולי, כנראה זה יהיה המועד, אנחנו גם בבעיה הזאת ביחס לכל המערכת. כמו שאמרנו בדיונים האחרונים, המערכת לא תחזור לתפקוד אחרי פסח, זה כנראה ייקח יותר זמן וזה נכון לגבי כל המערכת וגם להשכלה הגבוהה. לכן סביר שהבחינות הגדולות, המסה של הנבחנים תהיה ביולי, אז שגם שם זה יתקיים בכל השפות, שאף לא ייפגע מזה, לא יקופח, לא בשפות, לא אחר כך בקבלה, לא בחוגים השונים, שנבין, שכל מי שרואה אותנו יהיה רגוע, שגם אם ידחו את הבחינות, הם יעשו את הבחינות, לכולם תהיה האפשרות להיבחן כמו שצריך ולכולם תהיה ההזדמנות ללמוד בשנה הבאה ושאף אחד עכשיו לא יהיה בלחץ שאולי הוא עומד להיפגע בגלל שיש עיכוב. זה המסר, אנחנו מנסים לתת מענה לכל אזרחי ישראל וחשוב שייצא מכם קול ברור בעניין הזה. אז אני מודה לך על הנכונות ובכלל כל הרצון הטוב שלך בדיון הזה. אני שמח על הגישה שלך, זה ראוי מאוד בעיני. תודה רבה לך, בשם הוועדה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אפשר הערה? אולי פספסתי את ההחלטה כי לא נכחתי בהתחלה. המבחנים של חודש אפריל זה לשנה הזאת? כי בדרך כלל הרישום, כמו שאני זוכר בתור סטודנט, מסתיים בפברואר מרץ. השאלה, האם כל האנשים שנרשמים, ייפגעו או עלולים להיפגע ויעברו המבחנים שלהם לחודש יולי? על איזה כמות תלמידים מדובר? זה הסטודנטים שנפגעים השנה הזאת או שהם נפגעים לשנה הבאה? חשוב להדגיש כי מדברים כאילו שכל מי שלא יעשה באפריל, הלכה עליו שנה?
היו"ר ניצן הורוביץ
לא, לא.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אז הם נרשמו בתנאי שהם יעשו את המבחן באפריל.
היו"ר ניצן הורוביץ
זה בדיוק מה שאנחנו אמרנו, שגם מי שאמור לעשות באפריל וזה יידחה, כנראה שהוא נרשם לעשות באפריל וזה יידחה, הוא יעשה במועד אחר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כי מי שעושה ביולי, הוא לא מתכנן לשנה הזאת. מי שנרשם לבחינה ביולי, סביר להניח שהוא לא יתחיל לימודים באוקטובר.
היו"ר ניצן הורוביץ
רגע, חברים, לדברים שאנחנו אומרים פה יש משמעות, יושבים אנשים בבית ונכנסים מזה ללחץ או מבולבלים אז אני לא רוצה שייאמרו פה דברים שאנשים אחר כך יגידו, אמרתם ככה, אמרתם ככה. היות והנוגעים בדבר נמצאים אתנו, אני אפנה שוב את השאלה לענת בן סימון, מנכ"לית המרכז הארצי לבחינות והערכה, כדי שהיא תיתן שוב תשובה ברורה, שכל מי שייאלץ להיבחן ביולי במקום באפריל, יהיו לו את אותן אפשרויות פתוחות בפניו ללא פגיעה. זה העניין, ענת, זו השורה התחתונה של המסר. בבקשה, ענת בן סימון.
ענת בן סימון
יש פה שתי סוגיות, יש פה סוגיה של איזה חוגים יהיו פתוחים בפני האנשים שייבחנו ביולי וזה לא בבית ספרנו, זה כל מוסד ומוסד קובע.
היו"ר ניצן הורוביץ
מאה אחוז.
ענת בן סימון
והחלק השני שהוא כן בבית ספרנו, לאפשר לכל מי שדחה את הבחינה שלו ממועד אפריל למועד יולי, לאפשר לו להיבחן בתנאים שאושרו לו, בשפה שאושרה לו, ואת זה אנחנו כמובן נעשה כמיטב יכולתנו לעמוד בזה.
היו"ר ניצן הורוביץ
ולגבי הקבלה לחוגים, שמענו מפרופסור רובין, מהאוניברסיטאות, שייעשה המאמץ והם יבואו בראש חיובי לעניין הזה ויתאימו את זה למצב כי כולם מבינים שאנחנו כולנו באותה סירה ויש פה אילוץ קשה. נקודה אחרונה, חברת הכנסת פרומן, בעניין הזה רק.
אורלי פרומן (יש עתיד - תל"ם)
לא, אני רוצה לומר משהו כללי.
היו"ר ניצן הורוביץ
לא, רגע, דקה. אם למישהו יש עוד נקודה לגבי הקבלה, הפסיכומטרי.
ערן לבני
שלום, מדבר ערן לבני, אני מורה לקולנוע ומדריך במשרד החינוך. אנחנו תנועה שקוראת לשינוי פוזיטיבי במערכת החינוך בזמן קורונה, קמנו לפני שבועיים ואני מעוניין להתייחס לנושא הבגרויות.
היו"ר ניצן הורוביץ
דקה, אנחנו מנסים שהדיון הזה יהיה ממוקד. בעניין הפסיכומטרי, הבהרנו את הנקודות, נבקש תשובות בימים הקרובים. אני מקווה שהרגענו את החששות של המועמדים ושל הנבחנים כדי שכולם יוכלו להיות רגועים, שמי שרוצה להיבחן ולהתחיל ללמוד בשנה הבאה, שזה יהיה בסדר מכל הבחינות. את נושא הפסיכומטרי בדיון הזה סגרנו, אם למישהו יש בקשה, הצעה בנושא אחר, בבקשה, ניקח את זה כהערות סיכום. בבקשה, הערת סיכום, אני אעשה סבב ואז אנחנו מסיימים. חבר הכנסת עידן רול, בבקשה.
עידן רול (יש עתיד - תל"ם)
אני מופצץ בהודעות לגבי האוניברסיטה הפתוחה. לפי מה שאני מקבל מדיווחים שונים, כלל המבחנים השונים שבוטלו עד כה בגלל הקורונה, נדחו באופן גורף ליוני. זה מייצר מצב שאותם סטודנטים שהגיעו לשם בדיוק בשביל לעבוד יחד עם לימודים, ימצאו את עצמם בתקופת מבחנים שלא תאפשר להם לעבוד בתום הקורונה. ואין מענה מהאוניברסיטה, לפי מה שנאמר, לא במייל ולא במרכז הפניות.
היו"ר ניצן הורוביץ
נתייחס דקה לעניין האוניברסיטה הפתוחה וננסה לתת פה מענה. נשיאת האוניברסיטה הפתוחה נמצאת?
עידן רול (יש עתיד - תל"ם)
היא לא אתנו, אבל אולי אפשר איכשהו להשיג אותה.
היו"ר ניצן הורוביץ
אני לא יודע אם נספיק להעלות אותה אבל יש מישהו מהמוזמנים שיוכל - - -
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להתייחס לאוניברסיטה הפתוחה, אני בחדר השני של הוועדה.
היו"ר ניצן הורוביץ
עוד שאלה, בקצרה, בבקשה.
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
על דחיית המועד לחודש יוני, זה חוסם את הסטודנטים להירשם לסמסטר קיץ.
היו"ר ניצן הורוביץ
את מדברת על האוניברסיטה הפתוחה?
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר ניצן הורוביץ
מה השאלה?
סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת)
הדחייה של מועד הבחינות, מועד ב', לחודש יוני, זה חוסם את הסטודנטים להירשם לקורסים בסמסטר קיץ בפתוחה, ולסטודנטים שהגיעו לעבוד במקביל ללימודים, זה גם חוסם אותם ומקשה עליהם ללמוד ולהתפרנס במיוחד בקיץ.
היו"ר ניצן הורוביץ
זה ברור. ננסה לקבל תשובה בעניין האוניברסיטה הפתוחה. מיכל נוימן, את יכולה לסייע לנו בעניין הזה?
מיכל נוימן
אני חושבת שנכון לקבל תשובה מהאוניברסיטה הפתוחה, אני בדיוק ניסיתי להתקשר, נמצאת הנשיאה על הקו, אני לא יודעת אם אפשר להעלות אותה בוועדה, אם יש שאלות אלייך - - -
היו"ר ניצן הורוביץ
אנחנו ננסה בטלפון.
דבורה מרגוליס
אולי אני יכולה להעיר, במקביל אני מתכתבת עם הרקטור של האוניברסיטה הפתוחה, הוא כותב, שהם הציעו הערכות חלופיות. זאת אומרת, זה לא דחייה וזהו אלא לכל אחת מהבחינות יש עוד אפשרויות. אני יכולה לקבל פרטים נוספים אבל רק בהמשך.
היו"ר ניצן הורוביץ
אז תני לנו פרטים נוספים ובדיון של הוועדה ביום שני ניתן תשובה מפורטת, מוסמכת, לעניין האוניברסיטה הפתוחה. אני רק רוצה להגיד למי שפונה, יטופל העניין, המצב ברור, כבר קיבלנו כאן תשובה שיהיו - - -
אורלי פרומן (יש עתיד - תל"ם)
נבקש תשובה כתובה מהנשיאה של האוניברסיטה הפתוחה וגם נוכל לפרסם אותה.
היו"ר ניצן הורוביץ
בהחלט נבקש תשובה ואני מודה לכל מי שפנה. הערות סיום אחרות בנושאים אחרים?
זאב גולדבלט
אני מבקש שהנהגת ההורים תקבל רשות לשאול שאלות.
היו"ר ניצן הורוביץ
הנהגת ההורים של מי? מי זה הנהגת ההורים?
זאב גולדבלט
זאב גולדבלט.
היו"ר ניצן הורוביץ
אתה באיזה עניין?
זאב גולדבלט
בעניין הבגרויות. אני מבקש שתהיה אמירה חד משמעית, שהמחזור של י"א-י"ב של השנה הזאת לא ייפגע בבחינות הבגרות, כשיגיעו לכניסה לאוניברסיטאות. זה נאמר בצורה כללית אבל לא נאמר בצורה חד משמעית.
היו"ר ניצן הורוביץ
אני חושב שהמסר הובהר היטב, שלא תהיה פגיעה בדור הקורונה. אני חושב שגם דיברנו על זה אתמול ואני חושב שבאוניברסיטאות מבינים את זה ויתחשבו בזה. בכל מקרה, תודה על הדברים.
אורלי פרומן (יש עתיד - תל"ם)
אתה צודק, זאב, זה צריך להיות כתוב בין משרד החינוך לבין המועצה להשכלה גבוהה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רציתי לתקן אותך, אדוני היושב ראש, מחזור הקורונה ולא דור הקורונה, שלא נהפוך לדור הקורונה.
היו"ר ניצן הורוביץ
הערות סיכום של חברי הכנסת ואני מבקש בקצרה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שאלה בעיקר לפרופסור בידרמן, כי שמענו גם התייחסות של המל"ג בנושא. יש לנו הרבה פניות, שרכזי התוכניות הרב שנתיות לסטודנטים הערבים הוצאו לחל"ת כחלק מצמצום כוח האדם.
היו"ר ניצן הורוביץ
דיברנו על זה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לא, דיברנו על האוניברסיטאות, לא הייתה התייחסות למכללות. אני מבין שהבעיה בעיקר בתוך המכללות. אם הם מוצאים לחל"ת זה אומר שהתוכניות גם לא קיימות ולכן אנחנו מבקשים ודורשים שהרכזים יוחזרו לתפקידים החיוניים שלהם כדי שיוכלו להמשיך ולקיים את התוכניות הרב שנתיות.
היו"ר ניצן הורוביץ
רגע, בידרמן, אל תענה, נאסוף כמה הערות סיכום, יהיו התייחסויות סיכום של המוזמנים שלנו בזום ובזה נסיים. עוד הערות סיכום? רק דברים שלא נאמרו.
אורלי פרומן (יש עתיד - תל"ם)
שלא נאמרו. אני רוצה לומר תודה לראשי המל"ג והוות"ת וור"ה וור"מ, וכמובן באמצעותכם, לכל אנשי הסגל המינהלי והאקדמי, שעושים הכול למען הסטודנטים וההשכלה הגבוהה. גם אם יש עוד הרבה מה לתקן ומה להתקדם, אנחנו פה יחד אתכם. תודה רבה להתאחדות הסטודנטים על כל הפעולות שאתם עושים. אני חושבת שרק בעבודה משותפת עם הוועדה, עם חברי הכנסת ועמכם, נוכל להגיע למצב שהסטודנטים לא ייפגעו, שהעולם של ההשכלה הגבוהה יחזור לתיקונו שתפוג הקורונה. תודה רבה.
היו"ר ניצן הורוביץ
תודה רבה. עוד הערות לגבי הדיון?
עידן רול (יש עתיד - תל"ם)
כדי שנצא מפה ונדע שאנחנו מתקדמים ומטפלים בסוגיה, חשוב שנקבע איזשהו מועד, שבעיניי צריך להיות לפני חג הפסח, מה הסיוע הכלכלי שיינתן לסטודנטים.
היו"ר ניצן הורוביץ
בסדר. הערת סיכום, חברת הכנסת אימאן.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
בנוסף למה שאמר ידידי, לגבי המצב והעניין הכלכלי, אני רוצה לשים על השולחן נקודה מאוד חשובה לגבי פלחים מסוימים באוכלוסייה בנושא של הלמידה מרחוק.
היו"ר ניצן הורוביץ
זה לא עכשיו. דיברנו על למידה מרחוק, זה ברור, גם בלמידה מרחוק דיברנו הרבה מאוד על החברה הערבית, אני רוצה למקד את זה בהשכלה הגבוהה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
בדיוק על זה אני מדברת, על סטודנטים שבכלל אין להם תשתיות, וסטודנטים שיש להם תשתיות ובגלל שהתשתית הפכה להיות מאוד רעועה ולא נותנת את השירות המספק בגלל שכל הילדים גדולים, סטודנטים, ותלמידים ביסודי ובחט"ב ובתיכון נמצאים בבתים, יש לחץ אדיר על הרשתות. לכן צריך לתת מענה כולל גם בנושא הזה. האוצר וגורמים אחרים צריכים לתת על זה מענה.
היו"ר ניצן הורוביץ
בסדר. הערות סיכום מהחדר השני, נמצא שם מישהו? אוקי, יש לנו כאן שתי הערות סיכום של חבר הכנסת ג'בארין וחברת הכנסת אימאן לגבי מכללות ולגבי לימוד מרחוק. אם יש לעוד מישהו מהמוזמנים בזום הערות סיום, דברים שלא נאמרו? רם שמואלי, בבקשה, רק בנושא השכלה גבוהה ודברים שלא נאמרו.
רם שמואלי
אני רוצה קודם כל להגיד, ששווה להשוות לגבי העולם. לדעתי זה הישג אדיר של ההשכלה הגבוהה. אני רוצה להגיד, שהחיבור של שלושת הדיונים שאתה הובלת, ניצן, למעשה ממחיש לנו - החל מהקטע של הלמידה מרחוק, ואתמול בנושא של הבגרויות, והיום בנושא ההשכלה הגבוהה – את ההזדמנות הגדולה. ופה אני מסיים במשפט אחרון, הקבינט הציבורי לחינוך מכיל את כל השותפים משלשום, אתמול והיום ואנחנו לוקחים על עצמנו משימה, להכין את החשיבה למערכת החינוך העתידית כתוצאה מהלקחים. לכן אני רוצה לברך אותך, לברך את הנוכחים, אפשר לעשות פריצת דרך אדירה בחינוך בישראל, אנחנו עומדים להכין טיוטה להתייחסות בעניין.
היו"ר ניצן הורוביץ
תודה. תשובה לחבר הכנסת ג'בארין, בעניין המכללות. בידרמן, רק תגיד משפט, בבקשה.
שלמה בידרמן
אנחנו פועלים כמו כולם במסגרת הצו שמדבר על 30% חיוניים בלבד. כפי שידוע לי, אין לי תמונה מלאה של כל 22 המכללות, אבל ידוע לי, גם מהמכללה שלי וגם מכמה מכללות אחרות, שבמסגרת ה-30% האלה אנחנו כוללים גם את האנשים שאחראים על תלמידי החברה הערבית משום שעבורנו, כפי שאמרתי קודם, לדבר הזה יש חשיבות עליונה במעלה.
היו"ר ניצן הורוביץ
אני מבקש רק שתבדוק את העניין הזה ספציפית ותחזור אלינו עם נתונים כדי שחברי הכנסת יקבלו תשובה.
שלמה בידרמן
זאת אעשה.
היו"ר ניצן הורוביץ
ולגבי השאלה של חברת הכנסת אימאן, לגבי הלימוד מרחוק לסטודנטים שאין להם אמצעי תקשוב, נקרא לזה ככה. מי יכול לענות לנו על זה, אולי פרופסור רובין?
רון רובין
כן, אני יכול לענות בקצרה. אנחנו ערים לכך שבמקרים מסוימים יש לסטודנטים בעיה עם תשתית. אז ראשית, השארנו בתוך האוניברסיטאות – אני מדבר על האוניברסיטאות – השארנו מבנה, זאת הספרייה, שהיא פתוחה לסטודנטים שיכולים להגיע לאוניברסיטה, שאולי הם גרים במעונות, שאולי גרים בקרבת מקום, יכולים להגיע ולהשתמש בשירותים האלה. מעבר לכך, כל סטודנט עם בעיית תשתית, אין לי מחשב, האינטרנט אצלי חלש בבית, אנחנו מנסים למצוא פתרון נרחב, לא לכולם אנחנו מצליחים אבל אני יכול להגיד של-90% אנחנו מצליחים למצוא פתרון, לא לכולם.
היו"ר ניצן הורוביץ
כל הכבוד.
אורלי פרומן (יש עתיד - תל"ם)
יופי, טוב לשמוע.
היו"ר ניצן הורוביץ
חברים, כמה הערות סיום שלנו לסיכום. עלו פה הרבה עניינים. קודם כל, אני שמח וועדת החינוך שמחה לשמוע ואנחנו רושמים לפנינו שהמוסדות להשכלה גבוהה, בגדול, ממשיכים בלימודים און-ליין והחומר מועבר והתוכניות מותאמות. זה יפה מאוד, בטח כשאנחנו משווים את זה לבעיות שיש לנו במסגרות אחרות ועל כך אנחנו רוצים לשבח אתכם. אנחנו גם שמחים על ההערה שהשמעת בסוף, שסטודנטים שאין להם את האמצעים, יקבלו סיוע מהמוסדות, מחשב, מקום, אינטרנט. אני מצפה מכולם שינהגו כך וזה גם יעזור הלאה בהמשך הדרך, זאת השקעה מצוינת.

אנחנו גם שמחים לשמוע, שהסטודנטים מקבלים מענה אקדמי וכלכלי מהמוסדות כשיש קשיים: הלוואות בפריסה ארוכה, דחיית תשלומים וכו'. אנחנו פונים מכאן לכל הסטודנטים שיש להם קשיים כאלה, לפנות למוסדות ולנצל את העניין הזה ולהיעזר במוסדות למי שמתקשה.

לגבי בחינות, נושא בחינות שעלה כאן, בחינות לשנת הלימודים הזאת, בסוף סמסטר ב' המל"ג יבחן את נושא הבחינות, אולי לא כל הבחינות יתקיימו ואולי חלק יהיו בחינות בית, עבודות, הערכות. המל"ג והאוניברסיטאות יושבים על העניין.

אנחנו הקדשנו כאן בדיון את נושא הסיוע הכלכלי לסטודנטים, שזה יותר עניין של משרד האוצר באמצעות כל מיני כלים, ומשרד האוצר התחייב להחזיר לנו תשובות בימים הקרובים ואנחנו נפנה ונבקש מועד מוגדר לקבלת תשובות לסיוע לסטודנטים שנופלים בין הכיסאות בחבילת הסיוע הכללית למשק. פה אנחנו מדגישים, זה נושא קריטי לסטודנטים שלא עובדים עכשיו בגלל המצב, לא נחשבים עצמאיים, לא נחשבים עובדים, משרות חלקיות, צעירים למשל זה נושא ספציפי שעלה כאן, הם לא בקריטריונים והם צריכים לקבל מענה ואנחנו נקבל את המענה הזה ממשרד האוצר.

אנחנו מודים ורשמנו לפנינו, שלא תהיה פגיעה בתוכנית הרב שנתית לקידום סטודנטים ערבים וכן ליתר הסטודנטים. השירותים הפסיכולוגיים פתוחים בצורה מקוונת, אנחנו קוראים לכולם להשתמש בהם, לכל מי שקשה לו, לכל מי שבמצוקה, לפנות לשירותים הפסיכולוגיים של המוסדות ולהיעזר בהם. כאמור, הקלה בעניין המעונות, כל המוסדות, אני מקווה שיעשו את זה, כמו ששמענו.

לגבי הפסיכומטרי - רשמנו לפנינו שגם המרכז הארצי לבחינות הערכה וגם האוניברסיטאות וכל המוסדות, יתחשבו בעניין הנוכחי בבעיה וייתנו התראה מספקת מראש למי שרוצה להיבחן, מספקת מבחינת הזמן מראש. מי שייאלץ להיבחן ביולי במקום באפריל, הבחינה תהיה תקפה מכל הבחינות, הן מבחינת השפות השונות וגם מבחינת הקבלה אחר כך לחוגים. זאת אומרת, מי שתידחה לו הבחינה, לא ייפגע. בעניין הזה נקבל מידע יותר קונקרטי, אנחנו מבינים שיש נכונות, אנחנו מבינים שיש הבנה וזה טוב מאוד. אנחנו רק נבקש שזה יהיה מעוגן ושאנשים לא יהיו בלחץ. כנ"ל לגבי האוניברסיטה הפתוחה, היו פה שאלות ספציפיות, אנחנו נקבל מידע ספציפי מהאוניברסיטה הפתוחה ובישיבה הבאה של הוועדה נביא את המידע.

בטח פספסתי עוד כמה עניינים, כן, גם לגבי הבגרויות. דעו לכם הנבחנים בבגרויות, שהאוניברסיטאות יתחשבו בשנתון הקורונה ומי שנבחן עכשיו בבגרויות או שיהיה משהו או דחייה, לא ייפגעו התלמידים בגלל הקורונה. זו אמירה של ועדת החינוך. שמענו דברים כאלה אתמול גם ממשרד החינוך ואנחנו גם שומעים מהאוניברסיטאות, הם יתחשבו בזה בקבלה, אם יהיה שינוי בבגרויות הם ייקחו את זה בחשבון ומי שנבחן עכשיו לא ייפגע. אלה הדברים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אנחנו מברכים על החלופות.
היו"ר ניצן הורוביץ
גם לגבי הפסיכומטרי, לגבי החלופות שאמר פרופסור רובין, אם תהיה בעיה עם הפסיכומטרי לקיים אותו, אז למשל קורסים מקוונים כחלופה לפסיכומטרי, או מבחני כניסה מחלקתיים כחלופה לפסיכומטרי, אם תהיה בעיה בפסיכומטרי. ואם לא תהיה בעיה ופשוט ידחו את התאריך, ייתנו מספיק זמן מראש כדי להיערך לבחינות. בכל מקרה לא תהיה פגיעה כלשהי בנבחנים ובמועמדים. זו גם צריכה להיות הרוח. אנחנו בתקופה שיש הרבה התאמות, כולם בלחץ, אבל הרוח שהייתה בסך הכול בדיון, שכל הגופים רוצים לבוא לקראת הסטודנטים, רוצים לאפשר את הדברים האלה. אני מברך על זה, זו רוח חיובית לתת פתרונות לאנשים, שאנשים לא ירגישו שזורקים אותם אלא שיש להם מענה, יש להם רשת ביטחון ואני שמח על כך מאוד.

הדיונים בשבוע הבא יתקיימו בימים שני ושלישי. יש לנו שתי ישיבות בשבוע הבא, בימים שני ושלישי נקיים את ישיבות ועדת החינוך. בישיבות הקרובות בשבוע הבא ננסה להביא תשובות ממשרד האוצר. ביום שני ב-10:00 יתקיים דיון על החינוך הבלתי פורמאלי. זאת אומרת, תנועות נוער, ארגוני נוער, כל הנושא הזה, הם בבעיות גדולות עכשיו. וביום שלישי גנים פרטיים וגנים בכלל. תודה לאתי, ביום שני תתקיים ישיבה בנושא פעילות החינוך הבלתי פורמאלי בצל הקורונה. ישיבה שנייה בשעה 12:30, ישיבת מעקב בנושאים: היערכות מערכת החינוך ללימוד המקוון במגזר הערבי. והטיפול בתלמידי החינוך המיוחד בצל הקורונה. זאת ישיבת מעקב, יום שני ב-12:30 על שני הנושאים האלה. וביום שלישי ב-10:00 ישיבה נפרדת על גני הילדים, גני הילדים בכלל, גני הילדים בתקופת הקורונה. זה לוח הזמנים, תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:07.

קוד המקור של הנתונים