ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 26/03/2020

סקירת מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, מר אביגדור קפלן - סיוע לקשישים, לאנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים לאור משבר הקורונה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



3

26/03/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 5
מישיבת ועדת הכספים (זמנית)
יום חמישי, א' בניסן התש"ף (26 במרץ 2020), שעה 12:00
סדר היום
סקירת מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, מר אביגדור קפלן – סיוע לקשישים, לאנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים לאור משבר הקורונה
נכחו
חברי הוועדה: עודד פורר – היו"ר
מיכאל מרדכי ביטון
מיקי לוי
אורית פרקש הכהן
איציק שמולי
חברי הכנסת
סמי אבו שחאדה
מירב כהן
מנסור עבאס
מוזמנים
אביגדור קפלן - מנכ"ל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

בועז הרמן - מנכ"ל איל"ן

ערן וינטרוב - מנכ"ל ארגון לתת

רן מלמד - מייסד ומנכ"ל נקודת מפנה – המרכז לקידום רווחה כלכלית

יואב קריים - בית איזי שפירא

רויטל לן כהן - מוזמן/ת
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק



סקירת מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, מר אביגדור קפלן – סיוע לקשישים, לאנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים לאור משבר הקורונה
היו"ר עודד פורר
חברים, אנחנו עוברים לנושא השני בסדר-היום, שזה סקירת מנכ"ל משרד הרווחה על הסיוע לקשישים, לאנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים לאור משבר הקורונה. מר אביגדור קפלן מנכ"ל משרד הרווחה, סליחה על עיכובים הטכניים בלו"ז פה, הבמה שלך.
אביגדור קפלן
שלום לכולם, אני אשתדל להיות ממוקד, לתת סקירה ממצה על פעילות המשרד שלנו. לנו יש כ-700 מסגרות חוץ ביתיות מארבעה סוגים: יש בהן בתי אבות, בתי דיור מוגן, מוסדות לאנשים עם מוגבלויות לסוגיהם, חסות הנוער ופנימיות ילד ונוער. כל המסגרות החוץ-ביתיות האלה פועלות כסדרן. כמובן שיש לנו בעיות עם הצורך לתגבר צוותים, ילדים שרוצים פה ושם לצאת לביתם, והכול תחת שליטה.

אנחנו הוצאנו הנחיות מתחילת השבוע בצורה סדורה, איזה מסגרות פועלות, איך הן פועלות. וכל אחד קיבל את ההנחיות, כולל הרבה מאוד מסגרות בקהילה, חלקן הגדול לצערי נסגר, אבל חלקן האחר נשאר פתוח, ועל-כך אני אתן סקירה בהמשך.

מעונות היום השיקומיים – פתחנו אותם גם כן לפעילות חלקית, על ידי זה שמטפלים יגיעו לבתי המטופלים, וגם בזה צעד הוא צעד קדימה.

לגבי האזרחים הוותיקים – אנחנו התנענו מבצע בסיוע של מפעלי ההזנה של משרד החינוך. אנחנו הפצנו במשך השבוע ארוחות לבין 50 ל-70 אלף אזרחים ותיקים. המספר הלך וגדל במשך הימים. הפצנו ל- 50,000 אזרחים ותיקים ביום א' ליום א' וב'; ביום ג' הגדלנו את המכסה לכ-60,000; והיום מתבצעת חלוקה ל-70,000 אזרחים ותיקים, שלוש מנות להיום, מחר וביום שבת. אנחנו נערכים לחלוקת מנות מזון בשבוע הבא. זו פעילות מאוד מאוד מורכבת, מתואמת עם הרשויות המקומיות, לאיתור כל אותם אזרחים ותיקים שזקוקים לסיוע בהזנה. היא מתקבלת בברכה רבה, ועל כך אנחנו בהחלט מודים לכל הרשויות המקומיות שמשתתפות במבצע, כמובן בהנחיות המשרד שלנו.

בשבוע הבא מתוכנן לשלב את פיקוד העורף בהפצת המנות לביתם של האזרחים, ולהגדיל את זה בהדרגה עד שייכללו בתוכו כל האזרחים הוותיקים שאכן זקוקים למנות אוכל. בנושא של סיוע אחר לאזרחים ותיקים שפיקוד העורף נערך אליו זה מבצע נפרד.

אנחנו מתניעים מיום ראשון מבצע שאנחנו קוראים לו "משמרות זהב" יחד עם פיקוד העורף. קיבלנו רשימות מהביטוח הלאומי, בהעברה בין כספות של נתונים על אזרחים ותיקים, כדי לפנות טלפונית לכל אחד מהאזרחים הוותיקים שמתקיימים אך ורק על קצבת הביטוח הלאומי, לרבות הבטחת הכנסה, לרבות ניצולי שואה, לרבות כאלה שמקבלים גמלת נכות בין האזרחים, ללמוד על צרכיו של כל אחד מהם ולנסות לסייע לו. אם הצורך הוא מנות מזון, אז כמובן לצרף אותו לתוכנית הזו שאנחנו מריצים אותה; ואם הצורך הוא לדברים אחרים, אז פיקוד העורך בכל מה שניתן לסייע, יחד עם הרשויות המקומיות, מחלקות הרווחה, נעשה זאת. אני שמח שמחלקות הרווחה כמעט בכל הרשויות פועלות כסדרן, וכל הטיפולים השוטפים שאמורים להינתן לאזרחים ותיקים ולאחרים ניתנים כסדרם.

יש לנו כ-112 בתי אבות שבפיקוחנו ועוד כ-75 מוסדות לדיור מוגן. בבתי אבות יש כ-5,000 איש, בדיור מוגן יש כ-15,000. יש קול זעקה מתוכם לגבי שירותים רפואיים ולגבי צורך בבדיקות. אני רוצה להדגיש שלגבי הגופים האלה אנחנו רגולטור, אנחנו לא מפעילים. יש שם אנשים שהם מממנים את שהייתם שם באופן פרטי.

אני אנסה בשבוע הבא, ביחד עם הארגונים השונים של בתי האבות, ליצור איזשהו מקום שאפשר יהיה להעביר אליו אזרחים ותיקים שגרים בבתי אבות ו/או בדיור מוגן, שאמורים להיות בבידוד, להעביר אותם למקום נפרד, כדי לא להכניס בית אבות שלם למצב שהוא יצטרך להיות בבידוד. יש לנו ב"נופים" בירושלים בעיה, שאנחנו מנסים לפתור אותה ביחד עם משרד הבריאות. אז זה לגבי האזרחים הוותיקים.

לגבי מוסדות עם מוגבלויות – כפי שאמרתי קודם, כל המעונות הממשלתיים פועלים כסדרם, יש בהם כ-1,300 דיירים. התחלנו בכל מעון ממשלתי חדרים לכאלה שאמורים להימצא בבידוד. המעונות הממשלתיים פועלים כסדרם, אין שם בעיות מיוחדות. הכשרנו במעון טללים בדימונה מקומות לכאלה שיצטרכו להיות מועברים ממקומות מסוימים במערכת לבידוד. יש שם מקום שהוכשר לכך, ועדיין לא קלטנו שם כי לא היה צורך, אבל לנושא הזה שריינו מקומות.

אנחנו נמצאים במגעים עם משרד הבריאות בכל הקשור לאנשים עם מוגבלויות שצריכים להיות באשפוז – אשפוז קל ובינוני – כאשר אשפוז קשה בלאו הכי לבתי החולים, אבל אשפוז קל, הם מבקשים שאנחנו נתארגן לעשות אותו בכוחות עצמנו, להם אין את היכולות לעמוד בזה. אנחנו בעיצומו של תהליך לקביעת שלושה מקומות ברחבי הארץ שלשם נפנה אנשים עם מוגבלויות, שאכן צריכים להימצא במצב אשפוז. אנחנו נמצאים גם בקשר עם הקופות ומנסים לארגן את הסידור הזה, שאכן יהיה פתרון לאנשים עם מוגבלויות שצריכים להימצא בבידוד ו/או בתנאי אשפוז.

היו לנו בעיות עם שלושה תקנים – שניים בגדרה: ב"עלה" גדרה ו"מרפא גנים". "מרפא גנים" נמצא בבידוד, יש שמה 71 דיירים. כל המעון נמצא בבידוד וגם אנשי הצוות. העסק שם עובד בשלב זה כמו שצריך, לא היינו צריכים להוציא משם דיירים. במעון מוריה בגדרה, ששם היו כ-106 אנשים, נמצאו שישה אנשים חולים ופינינו אותם לבתי חולים וחלק מהמעון נכנס לבידוד. אבל נקלענו שם לסחרור מסוים בכל הקשור להמשך עבודת הצוות, אבל גם זה מצא את פתרונו ותגברנו את הצוות על ידי צוותים חיצוניים וזה תחת שליטה.

גם ב"עלה נגב" נמצא חולה מאומת בקורונה, אחד מהדיירים. אחות שמה הייתה נגועה והדביקה, ו-41 דיירים מתוך המעון, כולל סיעודיים, נכנסו לבידוד. גם שם זה תחת שליטה. ואנחנו צריכים במהירות רבה מאוד למצוא פתרון לכך שאנשים שאמורים להימצא בבידוד או אמורים להימצא באשפוז, יהיה להם מקום להיקלט. ואני מקווה שהיום, לכל המאוחר ביום ראשון, נצליח לסכם את הדברים ולקבוע את המקום הזה ולהתחיל לקלוט שם אנשים. כרגע אין צורך להיות בבהילות בעניין הזה, אבל אנחנו נערכים למצב יותר קשה מהמצב הנוכחי.

אנחנו התארגנו בסיוע כספים שגייסנו מקרנות העיזבון, בעזרת הוועדה הציבורית בראשות השופטת שולמית דותן, כסף לחלק בשבוע הבא לקראת הפסח, תווי קנייה על סך 300 שקל כל אחד, 30,000 תווי קנייה לאוכלוסייה אחרת מאזרחים ותיקים, שתקבל תו קנייה. ואפשר יהיה גם לקנות במשלוחים ולא רק לצאת לסופרמרקט, או אפילו באינטרנט אפשר יהיה לשלם עבור המשלוחים האלה. למרות שמדובר פה באוכלוסייה קשה, נתנו גם את הפתרון הזה. מדובר על כאלה שיש להם ילדים בסיכון, הורה יחיד עם ילדים, ילדים עם צרכים מיוחדים, וכל מיני אנשים אחרים שאינם אזרחים ותיקים שזקוקים לסיוע הזה מעבר לסיוע שהם מקבלים בזמנים שבשגרה.

אנחנו הקמנו גם מסגרת לדרי רחוב, שכרגע נקלטו אליה למעלה מעשרה דרי רחוב. המסגרת הזו ערוכה לקלוט דרי רחוב ונשים שעוסקות בזנות פעילה שמחפשות מחסה. ואכן אנחנו קולטים אותם שם, כדי גם למנוע כל מיני הידבקויות מאנשים שהם בסיכון גבוה.

מעונות היום בבתי החולים – פתחנו שבעה מעונות בשבעה בתי חולים, מעונות לפעוטות, שהם בפיקוח זרוע העבודה שלנו. והמעונות האלה נפתחו והם פועלים כסדרם. שאר המעונות לפעוטות כידוע נסגרו, ביחד עם הסגירה של כל מערכת החינוך בארץ.

מתנדבים מחו"ל שהיו אצלנו במסגרות חוץ-ביתיות בעיקר – היו לנו כמה מאות מתנדבים, חלק גדול מהם הממשלות שלהם המליצו בפניהם לחזור לארצם, אבל 200 מתנדבים ביקשו להמשיך ולהישאר בארץ, להמשיך ולסייע. 90 ומשהו מתוכם הם מגרמניה. מצאנו פתרון, ובעיות הביטוח הרפואי שלהם, כולל עבור חשיפה לקורונה, וכל סידורי ההלנה שלהם לשביעות רצונם, ואכן ה-200 מתנדבים האלה נשארים בארץ להמשיך לטפל באותם חסרי ישע.

מתנדבים בקהילה – גם פה אנחנו ערוכים ביחד עם הרשויות המקומיות, וכמובן כל המערכת מהשבוע הבא, להפצת מאות אלפי מנות מזון. היא תיעשה גם על ידי מתנדבים וגם על ידי פיקוד העורף גם יחד.

אנחנו תגברנו את המוקד שלנו, מוקד 118, הוא קולט הרבה מאוד פניות. ונעשית עבודה טובה בתוך המוקד, ניתוב כל אחת מהפניות לצורך מציאת פתרון לאותה פנייה.

אני רוצה בהזדמנות הזו, מעל במה זו, להביע הערכה רבה מאוד לכל העובדים הסוציאליים, בכל הרשויות המקומיות וכמובן גם במשרד. נעשית עבודה מאומצת מאוד, המערכת רתומה מאוד, עם מוטיבציה לעזור לאנשים. וכפי שאתם רואים, המשרד שלנו נערך לעזור לאותן אוכלוסיות חלשות. ואנחנו עושים את זה באהבה רבה, ביחד עם אותם עשרות אלפי עובדים, במסגרות עצמן ברשויות, במחלקות לשירותים חברתיים, וכמובן במשרד עצמו. זו פחות או יותר הסקירה שלי על הנושאים שביקשתם.
מיכאל מרדכי ביטון (כחול לבן)
אני אשמח לשאול שאלה.
היו"ר עודד פורר
תודה. כולם רשומים. אני אעשה סבב גם בין חברי הכנסת וגם אלה שבחוץ, אבל גם יש לי שאלה. אז ראשית, אביגדור, תודה רבה על הסקירה, וגם על הזמן שהקדשת בהתראה קצרה. אני רוצה לפתוח, אם תוכל לאסוף שאלות גם מחברי הכנסת וקצת מאלה שהצטרפו לשיחה. ברשותך, אני אבקש שלושה, ואחר כך נמשיך עוד לשאר חברי כנסת שביקשו רשות דיבור.

אני יודע שזה חונה אולי במשרד החינוך, אולי לא, בסוף אנחנו מחפשים כתובת. ילדים עם צרכים מיוחדים שנמצאים עם ההורים שלהם בבידוד, המגבלות שמוטלות עליהם הן כאלה שלא מאפשרות כמעט חיים בבית בחלק מהמקרים. וההוראות וההנחיות שיוצאות מהממשלה מאוד-מאוד לא ברורות: חלק אומרים שיש הקלות, חלק אומרים שאין הקלות, זה לא מפורסם בשום מקום באופן גורף. אחד, הבקשה שלי אליכם זה שתרימו את הכפפה, ותיתנו את ההנחיות לגבי מה קורה עם ילדים עם צרכים מיוחדים שנמצאים בבית – אפילו לא בבידוד, פשוט במהלך ההסגר – וכמה ולאן מותר לצאת איתם; ואיזה הקלות יש להם או אין להם.

הדבר השני, אתה התייחסת לקשישים שנמצאים במוסדות דיור מוגן ובתי אבות. שם יחסית עוד הם נמצאים באיזשהו מקום שהוא מאורגן ומסודר. יש קרוב ל-30,000 זכאים של משרד השיכון ומשרד הקליטה שמקבלים סיוע בשכר דירה, וזה קשישים שחיים בדירות לבד, מפוזרים בכל הרשויות המקומיות. ומשם אני מקבל אותות מצוקה בהרבה מאוד מקומות, שפתאום או שהם מפחדים לצאת לקנות מזון או תרופות, או שהם גם לא יכולים בפורמט הקיים. והשאלה אם נותנים את הדעת על העניין הזה.
אביגדור קפלן
אז לגבי ילדים עם צרכים מיוחדים, אני יכול להשיב שאנחנו נרים את הכפפה, אנחנו ניתן שעות עובדות סמך כמה שאפשר, נגדיל את זה – הגדלנו את זה כבר – ונעשה איזושהי סקירה מי משדר מצוקה וצריך שעות סיוע. כל אלה ששלחו את ילדיהם למעונות יום שיקומיים מקבלים את הסיוע הזה במשך שעה עד שלוש שעות ביום, ככל שהמעון יתארגן לתת את הסיוע. אבל אנחנו נוודא וננסה לקדם את זה. אני מכיר את המצוקה הזו והיא אצלנו בראש סדר העדיפויות.

לגבי קשישים בבתי אבות – אני אבוא בדברים גם עם מנכ"ל משרד השיכון וגם עם מנכ"ל משרד הקליטה, זה נמצא באחריותם. אני יודע שיש שם אותות מצוקה, ננסה גם לראות אם אפשר לצרף אותם לעניין של הפצת מנות מזון, וננסה גם שם לק אני מנסה גם שם להקל, כולל לרתום את פיקוד העורף, ככל שניתן, לעזור שם.
היו"ר עודד פורר
תודה. חבר הכנסת שמולי.
איציק שמולי (העבודה-גשר)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אדוני המנכ"ל, קודם כול יישר כוח ותודה רבה גם על הסקירה וגם על העבודה המאומצת, שלך ושל שאר העובדים, העובדים הסוציאליים. ברשותך, ממש כמה נקודות קצרות. ראשית, לגבי האזרחים הוותיקים. אנחנו שומעים בתוך בתי האבות – זה נופל במגרש של משרד הבריאות אבל אני חושב שגם אתם יכולים להיות מעורבים פה – תלונות מאוד מאוד מאוד קשות לגבי היעדר ציוד גם של ניטור וגם של טיפול, וזו קריאה שיוצאת ביתר שאת בימים האחרונים שוב ושוב ושוב.

לגבי האופציה של סגר – אני בתחושה שהרשויות המקומיות וגם הממשלה לא יודעים להצביע היום היכן מתגוררים כל האנשים המבוגרים בישראל שהם או עריריים או סיעודיים. וזה מייצר פה בעיה קשה מאוד. כלומר, הסגר הוא כנראה דבר בלתי נמנע, אבל אני לא בטוח שהממשלה יודעת לתת את המענה לאנשים העריריים ולאנשים הסיעודיים.

בתוך הנושא הסיעודי, אדוני המנכ"ל, עולה השאלה לגבי התחבורה הציבורית. הרי אם תושבת התחבורה הציבורית, המטפלים והמטפלות לא יוכלו להגיע לטפל בקשישים. זה יותיר משהו כמו 100 – אתה יודע מה, אני אשים בדרגות הסיעוד הקלות יותר בצד, אבל זה בוודאי יכול להותיר למעלה מ-100,000 אנשים סיעודיים בדרגה בינונית ומעלה שחיים בקהילה במצב של חוסר מענה, והשאלה איך נערכים לזה.

עוד שתי שאלות קצרות. הדבר הראשון, הסוגיה של הבדידות. אני יודע שבסיטואציה של חירום זה עלול להישמע אולי כמשהו פריבילגי, אבל זה ממש ממש לא, גם לנוכח ההיקף של התופעה – 45% למעלה מאנשים מגיל 75 ומעלה סובלים מזה בשגרה. אני לא רוצה לתאר לעצמי מה קורה בחירום, ועוד כשזה נמשך זמן. זה עלול להוביל אנשים בסופו של דבר, חס וחלילה, להיפגעות לא מהקורונה אלא מדברים אחרים, כי אנחנו יודעים שבדידות מייצרת תחלואה נוספת.

והדבר האחרון, אדוני היושב-ראש, התבשרנו שביום א' אמורות להתקבל תשלומי הגמלאות על ידי כרטיסי חיוב, כרטיסי דביט. יחד עם זאת, אנחנו יודעים שהבנקים סגורים ואין לאנשים איך לפדות את אותם הכספים. זה אמור לקרות כבר ביום ראשון והאנשים עדיין לא מחזיקים את הכרטיסים ביד. השאלה שלי: איך זה הולך להתבצע? גם העניין של התשתיות דביט וגם העניין של התפעול הלוגיסטי בתקופת ההסגר.
היו"ר עודד פורר
תודה. אנחנו ניקח ברשותך, אביגדור, אולי שאלות כל פעם משני חברי כנסת ושני גורמים חיצוניים ותענה עליהם ביחד או שאתה רוצה אחד-אחד?
אביגדור קפלן
אני מעדיף אחד-אחד. אם אפשר לענות לשמולי, אז אני אענה במהירות. הנושא של בתי אבות, לכל הסוגיה של בדיקות לקורונה וכל הסוגיה של ציוד ניטור מהצוות המטפל אומנם חונה במגרש של משרד הבריאות, אבל אנחנו ניקח גם על זה סיוע ועזרה. אני מגייס כסף, שוב, מוועדת העיזבונות, נקצה גם לבתי האבות כסף לקנות ציוד ניטור, ציוד מיגון לצוות. אבל נצטרך לעשות את זה במשולב, גם עם בתי האבות, כי חלקם הגדול הם פרטיים, והדיור המוגן הוא ודאי פרטי, וגם עם משרד הבריאות נעשה את זה בתיאום. אנחנו אומנם שני משרדים, אבל זו אותה מדינה, אותה ממשלה.

לגבי הנושא של עריריים וסיעודיים והתחבורה הציבורית וכל מה שקשור לעניין – קודם כול פיקוד העורף נרתם ונכנס לנושא הזה במלוא העוצמה ובמלוא הכוח. הם מתחלקים לכמה סוגים: יש כאלה שיש להם מטפלות בבית; יש כאלה שיש להם שעות סיעוד, שלגביהם בטח תהיה בעיה כשאין תחבורה ציבורית, איך תגיע המטפלת שאמורה לתת שעות סיעוד מהביטוח הלאומי. אנחנו גם בזה נראה איך להיערך, יחד עם פיקוד העורף והביטוח הלאומי, כדי לעזור לאותן אוכלוסיות.

אני רוצה לחזור ולומר, שמיום ראשון מתחיל המבצע שלנו של "משמרות זהב", לעמוד עם כל מאות אלפי אזרחים ותיקים בקשר טלפוני, ובקשר לא רק טלפוני לכאלה שאין להם טלפונים, כדי לראות מה מצבם, ולטפל לפי הצורך במצב הספציפי של כל אחד מהם. חלק מהטיפול יהיה קשר טלפוני על ידי חיילים ואחרים, שבתוכו יש גם אלמנט מסוים של הפגת בדידות. כמובן, זו לא הפגת בדידות במשמעות המלאה שלה, אבל לפחות לראות מה קורה עם האיש ולהיות בקשר איתו.

לגבי תשלומי הגמלאות – זה חונה במגרש של מנכ"ל הביטוח הלאומי - - - ואני לא יודע למה.
איציק שמולי (העבודה-גשר)
אבל יש לכם את הכתובות של כל הקשישים העריריים? זה לא משנה אם אתם מגיעים או פיקוד העורף, יש למדינה את זה?
אביגדור קפלן
אנחנו נשענים על הרשויות המקומיות. בכל רשות יש את הפרטים שלהם – צריכים להיות הפרטים. הם מגיעים גם למשרד, אבל ההישענות העיקרית היא על בסיסי המידע שקיימים ברשויות, ואנחנו מנחים אותם ונעשית עבודה יחד איתם.
היו"ר עודד פורר
תודה. מיקי, אתה רשום, יש לי כמה שנרשמו עוד לפניך.
מיקי לוי (כחול לבן)
לא, קארין מחכה לי על הקו, זה בשמה. אם אתה יכול לתת לי, אני אודה לך.
היו"ר עודד פורר
אבל יש עוד ח"כים שנרשמו.
מיקי לוי (כחול לבן)
אם הם מוותרים אני אודה להם, כי נבצר מקארין להגיע. שתי שאלות קצרות בשם קארין.
היו"ר עודד פורר
מיכאל ביטון, מירב, אורית.
מיקי לוי (כחול לבן)
מיכאל ומירב, אתם מוותרים לי? מוותרים לי.
מיכאל מרדכי ביטון (כחול לבן)
מיקי, מי יכול עליך.
היו"ר עודד פורר
כן, בבקשה.
מיקי לוי (כחול לבן)
תודה לחבריי חברי הכנסת שוויתרו ותודה, אדוני היושב-ראש. אדוני המנכ"ל, אני מדבר מגרונה של חברת הכנסת קארין אלהרר שנבצר ממנה להגיע. היא מחזיקה מסמך מה-18 במרץ של משרד הרווחה – עדכון סטטוס הפעלת תוכנית אגף קהילה בזמן חירום קורונה – זו הכותרת. בסעיף 1 כתוב איך ישמרו את הצוותים אם הם לא מקבלים שום מימון. יש בעיה בהחזקת הצוותים המפעילים את העמותות שנתמכות על ידי הממשלה במכרזים, איך ישמרו אותם.

לגבי סעיף 10, זו השאלה השנייה, המכרזים עדיין נותנים תמיכה טלפונית, שהיא חשובה מאוד. חייבים להשאיר להם מימון מינימלי כדי להחזיק את המשך השירות הזה. זו שאלה חברת הכנסת קארין אלהרר, תודה רבה.
אביגדור קפלן
לגבי המסמך של ה-18 במרץ – הוא כבר מסמך ישן, כי אנחנו מעדכנים כל יום לפי ההתפתחויות והאירועים בהחלטות הממשלה.

לגבי תגמול הצוותים – אני לא יודע למה כוונתה, אם זה צוותים במסגרות חוץ-ביתיות שאמורים להימצא שם בתנאי בידוד, גיבשנו נוסחה. גם החלטנו שכל מסגרות הקהילה – כולן עד האחרונה שבהן –תקבלנה עבור חודש מרץ תשלום מלא, אף שחלק גדול מהן חדל לפעול. והן תקבלנה את התמורה. כך שבחודש מרץ אין להם בעיית מזומנים, והם יכולים לשלם לצוותים כפי שהם היו מחויבים לשלם להם בזמנים שבשגרה.

לגבי התמיכה טלפונית – אם היא מתכוונת לעיוורים שמקבלים תמיכה טלפונית, נבדוק את זה, אני צריך להתעדכן ואז אוכל לתת תשובה. אגב, קארין נמצאת איתי בקשר כמעט יום-יומי, היא שואלת שאלות והיא מקבלת תשובות.
היו"ר עודד פורר
תודה. יואב קריים.
יואב קריים
כן, תודה על רשות הדיבור. ראשית, אני רוצה להודות לך על הפתיחה המחודשת של מעונות היום השיקומיים והשירות שניתן שם. אבל שנית, אני רוצה לשאול באופן יותר חד על שירותים קהילתיים שיכולים וניתנים עכשיו באופן מקוון. ואתם ביקשתם בכל זאת לסגור אותם - - - והמרכזים האלה נותנים היום שירות מקוון שמדריך משפחות, שמחזיק ילדים ואת האחים שלהם ואת ההורים במצב שיש להם כתובת. זו תשתית קהילתית מאוד חשובה דווקא בזמן הזה, והסגירה שלהם בעיניי היא ממש בניגוד לתכלילה. אז הייתי מבקש פתרון גם לזה.

הדבר הנוסף שהייתי מבקש אליו פתרון הוא היכולת של האנשים שהם מערכות תמיכה של אנשים עם מוגבלות בקהילה, והם לאו דווקא עובדי תמך בתשלום, חברים ומשפחה שבאים לעזור לפי שעות, האם אפשר להקל על התנועה שלהם כדי לבוא לעזור ליקיריהם עם מוגבלות?

והשאלה השלישית, מה קורה בעניין של להקל על הסגר לגבי ילדים ואנשים עם מוגבלות? הסגר מחמיר - - - מדובר על אנשים עם בעיות נפשיות מורכבות, מדובר על חלק מהאנשים עם אוטיזם, שפשוט הסגר – הם ישלמו עליו מחיר בריאותי גם אם הם לא יטפלו במחלה, וצריך פה מענה.
היו"ר עודד פורר
תודה. אביגדור.
אביגדור קפלן
אני אענה על השירות המקוון. אנחנו אתמול הוצאנו הנחיה שכל מסגרת קהילתית שמסוגלת לתת שירות מקוון, המינהל המקצועי שלנו יבוא איתם בדברים, יעגן את השירות המקוון, וגם יסדיר איתם את תנאי התשלום בשירות מהסוג הזה, שמן הסתם הוא פחות מהשירות הרגיל. אבל זה יוסדר וייפתח, וכל מי שרק יכול לתת שירות מקוון נאפשר לו לתת. ועל כך יצאה הנחיה, כאשר היום וביום ראשון אנחנו יושבים בצורה פרטנית על כל אחת מהמסגרות הקהילתיות – בדרך כלל אלה מסגרות קהילתיות – שמסוגלות לתת שירות כזה.

לגבי משמעות הסגר על יכולות התנועה – אני חושב שאנחנו גם כן צריכים ללמוד את הנושא ולראות איך נערכים לזה. כאשר כרגע אין לי תשובה קונקרטית, אבל אני לא יודע מה יהיו ממדי הסגר. אני הייתי היום בחוץ, ראיתי שהיקף התנועה בחוץ הוא עצום, חוץ מהתחבורה הציבורית. אז אני מניח שהממשלה תיתן את דעתה, ותיתן את הדעה לכללי המעבר של אלה שצריכים לסייע לאחרים.
היו"ר עודד פורר
תודה. חברת הכנסת מירב כהן.
מירב כהן (כחול לבן)
שלום, אביגדור. קודם כול, אני רוצה להודות לך ולצוות שלך שזמינים 24/7 ועושים עבודה מדהימה. בהרבה מובנים אתה אמון על מערכת שהוזנחה הרבה שנים, ועכשיו המחיר קצת מתפוצץ לנו בפנים. העניין של האוכל – אני רואה, לפחות על פי מספר התלונות שאנחנו מקבלים, שהמצב הולך ומתייצב. אם בהתחלה לא היה בכלל מענה, עכשיו באמת הרשויות המקומיות מצליחות לספק מענה.

רציתי לשאול אותך לגביה תווי הקנייה לחג, כי הרבה אנשים פונים ושואלים, איך הם יקנו מוצרים בסיסיים לחג. אז מי זכאי ואיך אפשר לקבל את זה? זו שאלה ראשונה.
שאלה שנייה
האם יש היערכות לתגבור כוח האדם בלשכות הרווחה ברשויות המקומיות? אני יודעת שבהתחלה בכלל חשבו לקצץ את כוח האדם, עכשיו שזה נמנע אני חושבת שצריך להסתכל על העתיד ולראות איך מרחיבים את כוח האדם שם, בדגש על רשויות מקומיות חלשות שהלשכות שם מלכתחילה לא מספיק גדולות.
ושאלה שלישית לגבי התחבורה הציבורית
קודם כול מגיעות אלי הרבה שאלות של 25% ממה? זה אומר שכל הקווים פועלים אבל רק בפחות שעות? וגם האם נשקלה האפשרות לעשות הבדל בין עובדים חיוניים לאנשים שאינם עובדים במשרות חיוניות, כך שלמשל 100,000 מטפלות סיעודיות שמטפלות בכמה וכמה אנשים במקביל, כן יוכלו לנוע ועליהן לא תהיה מגבלה כזו?
אביגדור קפלן
לגבי תווי קנייה לחג – אנחנו נעשה את כל הסידורים שתווי הקנייה האלה, שיחולקו בשבוע הבא ל-30,000 משפחות על סך 300 שקל כל תו, שהוא קביל לא בכל הרשתות אבל ברשתות מסוימות, ויהיה כתוב בתו איפה הוא יכול לממש אותו, נעשה את כל הסידור, אם יהיו הגבלות תנועה, שאכן הם יוכלו לקבל בעזרת פיקוד העורף מה שהם יבקשו תמורת אותו.
מירב כהן (כחול לבן)
מי אבל זכאי? מי הם אותם 30,000 משפחות?
אביגדור קפלן
אנחנו מקצים את זה בשבוע הבא. מדובר על הורים לילדים בסיכון, לילדים עם צרכים מיוחדים, חד-הוריות – אזרחים שגורלם לא שפר עליהם והם זקוקים לסיוע. הכול בתיאום ודרך הרשויות המקומיות, כאשר הרשימות תיבנינה ונראה בדיוק אחד-אחד. עשינו את המבצע הזה כתוצאה מגיוס כסף שקיבלנו מתרומה לטובת העניין מצד אחד, מצ'ינג לכך שוועדת העיזבונות שמה 8 מיליון שקל. את כל הכסף, המאות מיליונים שאנחנו שמים על מפעל המזון, אנחנו שמים על הארוחות שמסופקות לביתם של אנשים, ותווי הקנייה באים לעזור לאלה שאינם אזרחים ותיקים והם נזקקים.

לגבי תגבור כוח אדם ברשויות המקומיות, אני רוצה להגיד שבתחילה הייתה כוונה שגם על הרשויות – אני מדבר על מחלקות שירותים חברתיים ברשויות – יחולו הכללים של 30%. ובסיכומו של דבר, בהתערבות השר שלנו, ואני חושב שטוב עשו אלה שהחליטו שאכן המחלקות לשירותים חברתיים הן גוף חיוני. אני חושב שהיו צריכים להתייחס אלינו בדיוק כמו שמתייחסים לעובדי מערכת הבריאות באשר הם, להגדיר אותם כחיוניים, אבל לא כך הדבר. אבל מירב העובדים ברשויות המקומיות במחלקות הרווחה מגיעים ועובדים. יש עוד מקומות שאכן מכניסים אותם גם בחלקה ל-30%, חוץ מהעובדים הסוציאליים שיש להם מינוי על פי חוק שהם לא נספרים לעניין הזה. אני מצר על כך, אני חושב שהייתה צריכה להיות החלטה, שמחלקות הרווחה שנמצאות בחזית העשייה השירותית עכשיו לכל אותן אוכלוסיות במצוקה, היו צריכים להתייחס אליהן קצת אחרת.

לגבי התחבורה ובעיות התחבורה – זה אני לא בקי, זה לא במגרש שלנו, כמובן שאנחנו אוכלים את העניין. אבל מי שצריכים להגיע למסגרות חוץ-ביתיות כדי לתת שירותים, ובמסגרות קהילתיות שפועלות שצריכים לתת שירותים ואין תחבורה ציבורית להגיע, אנחנו דואגים לפצות את המפעיל של המסגרת בהפרש בין העלות שלו לבין מה שנלקח בחשבון בתמורה שהוא מקבל. אנחנו עובדים על זה, אנחנו ניתן להם סיוע פרטני, והם יצטרכו להתארגן שהעובדים יגיעו למסגרות כסדרם כדי לתת את השירות.
היו"ר עודד פורר
תודה.
מיכאל מרדכי ביטון (כחול לבן)
אני ביקשתי.
היו"ר עודד פורר
אני יודע, אתה רשום, מיכאל, רק אני עושה כל פעם מישהו מבחוץ – חבר כנסת. אז בועז הרמן מאיל"ן, אחר כך חבר הכנסת מיכאל ביטון.
בועז הרמן
עודד, תודה, אני מוותר על השאלה.
היו"ר עודד פורר
מוותר. חבר הכנסת מיכאל ביטון.
מיכאל מרדכי ביטון (כחול לבן)
כבוד המנכ"ל, ראשית אני רוצה לחזק אותך בתפיסה שלך בתפיסה שלך, שהגוף המשרת ומספק השירותים ויודע מה קורה בשטח זה הרשות המקומית, ואתה סומך עליהם ובצדק. אבל לרשות המקומית אין כרגע תקציבים גמישים ויש ירידה בהכנסות מארנונה. מה שעשתה הממשלה בצוק איתן – העבירה לכל רשות סכום צנוע בין חצי מיליון למיליון שקל, וביקשה מהרשויות לבצע יוזמות ופתרונות מקומיים עם גמישות הפעלה. אני מבקש ממך וגם מיושב-ראש הוועדה, לפעול לכך שכל רשות תקבל איזה סל פעולות חירום של קורונה ברמה המקומית. הדבר הזה עושה פלאים.
היו"ר עודד פורר
אגב, מיכאל, סליחה, זה בדרישות שלנו מהאוצר ובחוק שאמרתי שנציע, שניתן לכל משרד - - -
מיכאל מרדכי ביטון (כחול לבן)
המיליארד של הפנים.
היו"ר עודד פורר
לא, זה יהיה לפנים וגם לרווחה. אנחנו ביקשנו גם.
מיכאל מרדכי ביטון (כחול לבן)
כן, אבל הגמישות. הדגש פה, עודד, שלא ממשלה אמרה - - -
היו"ר עודד פורר
לא, בלי משרד האוצר.
מיכאל מרדכי ביטון (כחול לבן)
הם יודעים לטפל במקרים שנופלים בין הכיסאות. אם מישהו לא מופיע ברשימה של הקשישים, או משפחה עם סיכון או איזה התקף או משהו, יש גמישות הפעלתית ברשות. זה עשה פלאים בצוק איתן. זה היה אחד הסודות שרשויות תפקדו בצוק איתן: כסף מיידי, זמין, גמיש, רק למטרה הזאת. והם צריכים לדווח.
ובעיה חמורה מאוד שקיבלתי מאזרח
י"ש – אימו תשושת נפש, קשישה, במוסד "שהם" בפרדס חנה. מפנים אותה מהמקום בשביל לפנות מקום לחולה קורונה. והיא תשושת נפש, עם משבר, והיא קשישה והיא בסיכון ומזיזים אותה. אני מבקש ממך, המנכ"ל, לבדוק את המקרה הזה, ולא לאפשר פגיעה בחלשים כדי לעזור לחולה קורונה. תודה.
אביגדור קפלן
לגבי התקציבים הגמישים – קודם כול התפרסם בעיתון שמפעל הפיס הקצה איזה 20 מיליון שקל לטובת הרשויות לשימוש כזה. אבל אני מעגן לשבוע הבא גם כן איזושהי מסגרת תקציבית, ביחד עם האוצר, הם מסייעים לי מאוד בעניין הזה. ואנחנו נגיע לאיזושהי מסגרת תקציבית, לסל גמיש, שכולו ייועד לפתרון בעיות שנובעות מהקורונה. ואנחנו נקבע כללים, ואני מקווה שממש בתחילת שבוע הבא תהיה לי תשובה על כך.

לגבי י"ש – עם כל הרצון שלי לעזור, הוא ב"שהם", ו"שהם" זה של משרד הבריאות. אני אבדוק עם מנכ"ל משרד הבריאות מה אפשר לעשות, אבל זה באמת לא במגרש שלי.
מיכאל מרדכי ביטון (כחול לבן)
אבל לא לתת לפגוע בקשישים תשושי נפש בשביל פתרונות אחרים. זה לא מקובל.
אביגדור קפלן
אבל כל האשפוז הסיעודי המוסדי, כאלה שהם על פי קודים של משרד הבריאות, זה באחריות מלאה שלהם. "שהם" זה בית חולים סיעודי ממשלתי של משרד הבריאות. אבל אני אבדוק את זה ואנסה לעזור.
מיכאל מרדכי ביטון (כחול לבן)
אשריך על הראייה הכוללת.
היו"ר עודד פורר
תודה. ערן וינטרוב, "לתת". אחריך תהיה חברת הכנסת אורית פרקש הכהן.
ערן וינטרוב
תחילה אני רוצה להביע את הערכתי הרבה גם לצוות המשרד וגם לך, אביגדור קפלן, שאתה בן 80 ומסכן את החיים שלך בפגישות ובעבודה מאומצת. זו דוגמה אישית יוצאת דופן גם למגזר ציבורי וגם באופן כללי. אז תודה רבה לך גם באופן אישי על העשייה שלך. שמענו אתמול את ראש הממשלה, בצדק, מודה לרופאים ולרופאות, לאחים ולאחיות, לשוטרים ולשוטרות וכן הלאה, וגם אותך, אביגדור, מודה בצדק לעובדות הסוציאליות ולעובדי המשרד. אני גם רוצה בצדק להודות לאלפי מתנדבים ששכחו אותם קצת, שהם הקו הראשון של החברה האזרחית, שהם בעמותות הסיוע בשטח נותנים מענה כל השנה, גם בימים של שגרה וגם בימים של חירום.

קונקרטית השאלות שלי וההתייחסות שלי היא כזאת – היה לנו גם שיח בנושא הזה, אביגדור – בנושא הקשישים השאלה: מה המטרה? אם המטרה זה רק לסייע במשהו, כי אין מספיק תקציב, זה עניין אחד. אבל אני חושב, ותקנו אותי אם אני טועה, שיש לנו פה משימה לאומית: לדאוג לכך שכמה שיותר קשישים בקבוצות הסיכון, שהם קשישים נזקקים שלא יכולים לעשות קניות און-ליין, יישארו בבתים, כדי שהם לא יצטרכו לצאת החוצה לקהילה, כדי שהם לא יידבקו, שלא יחלו, שלא ימותו, ושגם לא יעמיסו ויגרמו לקריסת מערכת הבריאות.

לנו יש מענה כרגע רק מכספים פילנתרופיים של חבילת מזון מאוד עשירה במוצרים, שגם עברו את האישור של משרד הבריאות, וגם של מוצרי היגיינה. ולהערכתנו אם חבילה כזאת מגיעה לבית של קשיש הוא לא צריך לצאת מהבית שלו במשך חודש שלם. ובעיניים שלנו זאת צריכה להיות המשימה. לא רק לסייע לתשושים בגלל שהם נזקקים, אלא לסייע להם להישאר בבתים שלהם, שיישארו מבודדים כמה שניתן, כדי שאנחנו נשתתף כולנו במאמץ לבלום את ההתפשטות - - - זה דבר אחד.

בעניין הזה, הארוחות החמות, שזה דבר מצוין ונכון לעשות אותו, ואני שמח מאוד שעשיתם אותו, זה לא מכסה את כל הצורך. וגם אם כל הקשישים היו מקבלים את הארוחה החמה פעם ביום, זה לא גורם להם להישאר בבית ולא לצאת החוצה. זה דבר אחד.
היו"ר עודד פורר
תתחיל להתכנס לקראת סיום.
ערן וינטרוב
אני מתכנס. לגבי הנושא של התלושים, צריך להבין פה את המציאות, שאני רק משקף אותה מהשטח. אנחנו עובדים עם רשת של 180 עמותות מקומיות. העמותות גם ככה בשגרה מאותגרות. עכשיו – אני מצטער, אני בדרך כלל לא מתבטא ככה – אנחנו על סף קריסה טוטלית. אם אנחנו בימים כאלה לפני פסח מקבלים ביום בדרך כלל כמה עשרות פניות, שלשום קיבלנו למוקד שלנו 600 פניות, אתמול 900, היום זה בוודאי יעבור את ה-1,000, ואין לדבר הזה מענה. יש 252,000 משפחות בלי ביטחון תזונתי, 30,000 תווים זה חשוב, זה טוב, זה לא ייתן מענה לשטח. אנחנו חייבים להבין שבעת הזאת, עם ההצטרפות של למעלה מחצי מיליון מובטלים, נצטרך לקבל הרבה יותר מענה לדבר הזה.

ונקודה אחרונה, שהיא קשורה באופן כללי למגזר השלישי, וזה אני פונה פה לוועדה: המגזר השלישי משלם מס שכר 7.5%, משלם מע"מ, משלם ארנונה. שמענו שאולי יהיה פטור ממספר חודשים למגזר העסקי. גם בדברים האלה צריך לדאוג לעמותות שמחרפות את נפשן בעניין הזה, שהתרומות ירדו. אנחנו נמצאים בחזית. גם לדברים האלה צריכים לתת מענה.
היו"ר עודד פורר
אגב, הנושא הזה של מס מעסיקים בהחלט עולה גם בתוכניות ובחקיקה שאנחנו עוד נעשה בנושא של המיסוי. אביגדור.
אביגדור קפלן
קודם כול, אני מצטרף למה שאמר ערן לגבי המתנדבים – הם עושים מלאכת קודש וכן ירבו. אני מקווה שפיקוד העורף ישכיל לדעת איך להפעיל אותם ולהשתמש, ולשלב כוחות, לשלב ידיים, ואנחנו נתרום את חלקנו שכך יקרה.

אכן המטרה שקשישים יישארו בבית, לא ייחשפו לסיכונים מיותרים. אנחנו נדע כרגע במבצע "משמרות זהב" שאנחנו מתניעים אותו, נדע בדיוק כל קשיש והצרכים שלו, ננסה להביא את הפתרון לצרכים אליו הביתה ולא להוציא אותו מהבית. וכמובן אם יהיו סוגיות של מזון, ננסה לחפש את הפתרון לכך.

לגבי קריסת העמותות – אין לי תמונה כוללת על העניין, בטח לערן יש תמונה יותר טובה ממני, נצטרך ללמוד ממנו. אנחנו יוצאים, אגב, בשבוע הבא עם המבחן תמיכה לקמחא דפסחא שמקובל כל שנה, והשנה קצת התאחרנו בעניין הזה בגלל סוגיות התקציב ההמשכי. זה מבחן תמיכה של 9 מיליון שקל, שיצא לדרך בשבוע הבא. וכל העמותות שאכן רוצות לקבל את התמיכה יוכלו להגיש את הבקשה, ואני אזרז לפחות את הדיונים ואת העברת הכספים כתוצאה ממבחן התמיכה, שבדרך כלל בזמנים שבשגרה הטיפול בזה מתארך חודשים, הפעם נעשה את זה בנוהל הכי מקוצר שרק אפשר.
היו"ר עודד פורר
תודה. חברת הכנסת פרקש.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
שלום, מנכ"ל משרד הרווחה. קודם כול, אני רוצה להביע את ההערכה שלי לאופן שבו אתה עונה, לסבלנות ולעומק התשובות.
היו"ר עודד פורר
אגב, של כל הוועדה, אני חייב לומר. כל חברי הכנסת כאן מצטרפים.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
בוועדה הזו אנחנו לא תמיד מרגישים כך, וזה מרגיע וחשוב שאתה נמצא איפה שאתה נמצא היום.

יש לי שני מסרים מאזרחים שפנו אליי, שאלות, לטיפולך, לתשומת ליבך, ושאלה אחת. אחד, פנו אליי אזרחים שביקשו להעביר לתשומת לבך את העובדה שאוכלוסייה קשישה מאוד, מאוד חשוב להם שימשיכו לקבל דואר רגיל כמו של פעם מהבנק. זה מאוד מרגיע אותם, זה מאוד חשוב להם. זו בקשה, אני בסך הכול משמשת כאן השליחה להעביר את הבקשה.

דבר שני, שאני בטוחה שאתה תבדוק אחרי שיחתנו, קשור למרכז למשפחה באשדוד למשפחות עם צרכים מיוחדים. הם קיבלו הודעה שתקציבם מופסק, ואני אשמח מאוד אם תברר את העניין הזה, שמעורר חרדה גדולה למרכזים האלה.

ועכשיו, השאלה שלי בשם ועדת הכספים: יו"ר ועדת הכספים לפני שעלית לשידור בעצם הכריז, שאנחנו, בגלל שאנחנו לא מקבלים מענה מספק ממשרד האוצר, נתחיל לקדם בעצמנו הצעת חוק, שבה אנחנו נאלץ את הקרן הממשלתית להעביר תקציבים ייעודיים למשרדים ממשלתיים, ובהם משרד הרווחה. כמנכ"ל משרד הרווחה, איזה תקציב, באמת תוך ריסון, תקציב מינימלי ביותר – כי אתה יודע, בסוף הקופה מוגבלת – איזה תקציב מינימלי אתה כמנכ"ל משרד הרווחה היית צריך לקבל היום? על איזה היקפים מדובר, כדי לתת מענה לכבוד הבסיסי ולבריאות הבסיסית של האנשים שהם אוכלוסייה רגישה, שנזקקת לתקציב בימים אלה? תודה.
מיכאל מרדכי ביטון (כחול לבן)
אדוני המנכ"ל, אני רוצה לפני שאתה משיב, גם להצטרף לדרך שאתה משיב, אבל למעשים שלכם בשטח, לילות כימים. אני רואה את זה בירוחם, את העובדים הסוציאליים, את מנהל אגף הרווחה, אלה חיילים שלך ב-260 רשויות. ערן וינטרוב, שדיבר קודם מ"לתת", מסוגל לתת דווקא את האוכל היבש, הארוז, שנשמר בבית שבוע-שבועיים, והוא מחלק 15,000 מנות, והוא עושה את זה רק פילנתרופיה. אם תוכל לקרוא לו ולבדוק את המצ'ינג הממשלתי מול מלכ"ר, דווקא בעת הזאת האוכל היבש שנשמר בבית בקופסאות יכול לשרת את האנשים, והוא ערוך לתת פי 2 במצ'ינג עם הממשלה.
אביגדור קפלן
אני שמעתי אתמול שגם הבנקים וגם חברות הביטוח מנצלים את התופעה שקשישים לא כל כך מבינים ששולחים להם איזשהו מייל או הודעה, שהם צריכים לבחור בין לקבל את הנתונים בדואר קשיח לבין לקבל אותו מקוון דרך האינטרנט. אני אנסה גם לדבר עם המפקחת על הבנקים וגם עם הממונה על שוק ההון, שיוציאו הנחיה שלא ינצלו את תום ליבם של הקשישים, שלא רוצים לקבל את הטיפול באינטרנט אלא רוצים להמשיך לקבל אותו בדואר רגיל. אז אני אטפל בזה אישית. זה לא במגרש שלי, אבל אני שמעתי על כך, ואני חושב שזה באמת לא בסדר, ההתנהגות הזאת.

לגבי מרכז למשפחה באשדוד – אני אקבל ממך בנפרד את הפרטים אחר כך, אני אצלצל אלייך, ואני אטפל בזה אישית נקודתית.

לגבי התקציב – אני מוכרח להגיד הפעם מילות שבח לאנשי האוצר שיושבים מולי. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא. הם מעמידים את התקציבים הנדרשים לצורך מפעלי ההזנה, ולסוגיות אחרות של כסף גמיש וכל סוגיה אחרת. לפחות הצוות שיושב מולי מאוד מאוד פתוח. אני לא אנקוב כאן באיזה תקציב מינימלי אני זקוק, כי כרגע אנחנו מקבלים את המענה המשותף וצריכים לעבוד על זה.
היו"ר עודד פורר
אביגדור, זה המקום לנקוב במספרים דווקא.
אביגדור קפלן
אני חושב שזה יהיה מאוד שטחי מצידי אם אני אגיד כמה אנחנו צריכים, כי אתה יודע שזו חבית ללא תחתית. צרכי הרווחה הם ענקיים.
היו"ר עודד פורר
זה נכון.
אביגדור קפלן
יש מיליון אזרחים ותיקים, יש מאות אלפי אנשים שחיים מתחת לקו העוני. וככל שירבו, בסדר העדיפות של המדינה יקצו תקציבים למטרה זו, אנחנו נדע לעשות בהם שימושים.
היו"ר עודד פורר
תודה. רן מלמד.
רן מלמד
צהריים טובים לכם. אני רוצה קודם כול להצטרף לברכות לא רק למנכ"ל המשרד אלא לכל העובדים הסוציאליים, כל עובדי המשרד שעושים עבודת קודש. אני רוצה לקוות, אדוני המנכ"ל, שאחרי שהמשבר ייגמר, כשעובדי מערכת הבריאות יבקשו תגמול על העבודה המאומצת שהם עשו ומגיע להם, גם לעובדים הסוציאליים ידאגו לקבל תגמול על השעות המטורפות שהם עושים בימים האלה.

אני רוצה להעלות ברשותך ארבע שאלות. השאלה הראשונה מתייחסת למה שאני קורא קשישים חדשים במערכת – אנשים שלא מוכרים לרווחה, הגיעו עכשיו כחלק מהמובטלים החדשים לתוך המערכת, הם לא מאותרים בשום צורה שהיא. ויכול מאוד להיות שהם זקוקים לסיוע, רק הם לא יודעים איפה הם יכולים להירשם, לא יודעים איך להגיע אליהם. חלקם אולי אפילו לא קיבלו עדיין תעודות של אזרח ותיק. והשאלה שלי: איך המשרד מנסה או יכול להגיע אליהם?
השאלה השנייה
האם ההיקפים התקציביים שהמשרד שלכם נותן בפתרונות ליישובים הערבים והיישובים הבדואים מספיקים לכל הצרכים שיש ליישובים האלה, או שיש איזשהם חוסרים של דברים שלא מגיעים?
השאלה השלישית
אני יודע כבר מנתונים שאני מקבל, שיש חוסר הלימה או חוסר איגום משאבים בין משרד הרווחה לבין המשרד לשוויון חברתי, שגם הוא עוסק בטיפול בקשישים. הייתי שמח לדעת איך חוסר ההלימה הזאת או חוסר איגום משאבים האלה, אם הוא אכן באמת קיים ואיך הוא מטופל?

והשאלה הרביעית נוגעת בנושא של הביטחון התזונתי. אני רוצה להתחבר לדברים שערן אמר, אבל לקחת אותם למקום אולי נוסף. אני חושב שהזמן הזה הוא קודם כול זמן מצוין להגדיל את היקפי הפעילות של המיזם לביטחון תזונתי. היום המפעיל שעומד ומפעיל את המיזם הזה מסוגל לקלוט לפחות מספר כפול של אנשים, הוא רק צריך תקציב בשביל זה. אז השאלה שלי: האם המשרד מתכוון לסייע בנושא הזה של הרחבת המיזם? ואם לא, האם אתם מתכוונים להגיע באיזשהן דרכים גם, שוב, למובטלים חדשים, לאנשים שהם לא רק קשישים אבל מצאו את עצמם עכשיו בלי פרנסה ובלי יכולת קיום, והם זקוקים לביטחון תזונתי רק הם לא רשומים בשום מקום? תודה.
אביגדור קפלן
אני אתחיל מהסוף. ביטחון תזונתי – המבצע הזה ל-11,000 משפחות נמשך כרגיל. אומנם בתקציב ההמשכי הוא לא תוקצב, אבל נמצא לזה פתרון. כרגע להרחיב אותו אני לא רואה דרך, כי אין מספיק משאבים לכך. אבל אנחנו משתמשים באותו מפעיל של הביטחון התזונתי גם לפעולות אחרות, כמו כרגע תווי הקנייה האלה שאנחנו הולכים לחלק באמצעותו וביחד איתו. ככל שנוכל למטרות נוספות הרי ניעזר בו.

לגבי חוסר הלימה בין המשרד שלנו למשרד של שוויון חברתי – יש אומנם כפילויות, אבל אנחנו מתואמים. הפעילות שתיעשה במסגרת מבצע "משמרות זהב", שתיארתי פה קודם, של פנייה לכל האזרחים הוותיקים, הכוונה היא בסיכומו של יום להגיע לכל מיליון האזרחים הוותיקים. לא רק ל-320,000 שהוגדרו על ידינו ככאלה שזקוקים לסיוע במנות מזון, אלא גם לכל ה-700,000 האחרים, כדי ללמוד על צורכיהם ולראות מי מהם קשישים חדשים, כפי שאתה הגדרת אותם. כמובן, מי שעדיין לא הגיע לגיל שמוגדר כאזרח ותיק אז הוא לא באוכלוסייה הזו. אבל אם הוא זקוק אז בטח הוא באוכלוסייה אחרת. ומי מהם שיבוא למחלקת הרווחה, אני מניח שמחלקת הרווחה תיקח לתשומת לב ותטפל גם בו, כי אוכלוסיית הרווחה היא דינמית לצערי, והיא לצערי גם גדלה.

לגבי היישובים הערביים – אנחנו נהגנו איתם באותו אופן, אחד לאחד כמו היישובים היהודים, כולם משתתפים במבצע הזה של עזרה במפעל חלוקת מנות המזון. כל הרשויות המקומיות במגזר הערבי, כולל במגזר הבדואי, מקבלות את מנות המזון. אנחנו משתדלים גם למצוא פתרון לסוגיית הטעם, כי לפעמים, אתה יודע, מנת מזון שמתאימה למגזר אחד, לשבט אחד משבטי ישראל, לא מתאימה לאחר, ואנחנו מנסים גם לזה למצוא פתרון יחד עם אלה שמכינים את המזון. אז בסך הכול גם הם מקבלים את תשומת הלב הראויה.
היו"ר עודד פורר
תודה. חבר הכנסת מנסור עבאס, ואחריו – רויטל לן כהן מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים.
מנסור עבאס (הרשימה המשותפת)
תודה, עודד. אדוני המנכ"ל, אני קיבלתי לפני שעה מכתב מראשי הרשויות הערביות, והם מלינים על כך שלא קיבלו את התמיכה המספקת גם בתחום המזון לקשישים. ולכן הם מגבשים תוכנית, ופונים גם למשרד שלך וגם למשרד לשוויון חברתי של גילה גמליאל.

עכשיו, הבעיה הקרדינלית בחברה הערבית נמצאת בנגב. כמעט חצי מהאזרחים הערבים בנגב נמצאים בכפרים לא מוכרים. ולכן אתה לא תמצא שם לא מועצות מקומיות ולא מחלקות רווחה. ולכן איך המשרד מתכוון להיערך, או איך הוא מתמודד עם הקושי הזה? כמעט 100,000 אזרחים נמצאים בכפרים הלא-מוכרים.
אביגדור קפלן
אני רוצה להגיד לך שבתחילת המבצע, שהתחיל ביום ראשון, אז אכן חלק מהיישובים הערביים לא הצטרפו. אני חושב שזה היה גם חלקו בגלל חולשה פה ושם של מחלקות הרווחה, כי אנחנו נתנו מכסות לכולם, ל-256 יישובים בארץ. ולשמחתי בהמשך השבוע הם הצטרפו. ואפילו היום אנחנו מחלקים במגזר הבדואי בנגב ולכפרים אחרים מנות מזון ככל שאנחנו מתחילים יכולים, מביאים את זרם למרכזי הפצה, ונעזרים במתנדבים מקומיים שיפיצו את זה עד לבתים, עד למקומות שנמצאים התושבים. לכן אין כאן מצידנו שום אפליה בין שום סקטור.

אבל יחד עם זאת, אני יודע שיש קשיי לוגיסטיקה מצד אחד, ויש קשיים בתפקוד של מחלקות הרווחה כדי להגדיר לנו את הצרכים מצד שני. אבל אנחנו גם בזה נטפל. ואני אקח לתשומת לב השבוע הזה, כדי שלא תהיה טענה של מי מהיישובים הערביים שלא קיבל את תשומת הלב הראויה בחלוקת מנות מזון לכאלה שזקוקים להם.

אני יודע שיש בעיה יותר חריפה מהעניין הזה, שאני לא יודע עדיין איך לטפל בה, שבפזורה יש בעיות עם מוצרי היגיינה, שצריכים לחלק להם דווקא חבילה שכוללת כל מיני חומרים או דברים כאלה שישפרו את ההיגיינה האישית וההיגיינה הציבורית שם. זה נושא שאנחנו לא יודעים עוד איך לטפל בו, ניקח אותו לתשומת לב. מנהל רשות הבדואים בנגב דיבר אתי בנושא הזה, ונראה אם אנחנו יכולים בכלל להתארגן ואם זה בתחום הטיפול שלנו.
היו"ר עודד פורר
שאלה אחרונה אליך, רויטל לן כהן.
רויטל לן כהן
אני רוצה ממש בקיצור להתייחס לשלוש נקודות. דבר ראשון, אנחנו רצינו להעלות את הנושא של ניוד מטפלים זרים באופן זמני. יש אנשים שיצאו ממוסדות ועברו הביתה. כשהם היו במוסד הם איבדו את הזכאות למטפל זהב, ואנחנו מבקשים נושא של אישורים זמנים, ולאפשר ניוד של עובדים גם בין האזורים בארץ כדי שיהיה אפשר לפתור את זה. וכמובן, להחזיר את הקצבה למשפחה, הקצבה שהייתה במוסד עד עתה.

אנחנו רוצים להעלות את העניין של מרכזי היום שכן ממשיכים לעבוד בזום, וממה שאנחנו הבנו נאמר להם שהם יקבלו תשלומים מופחתים על זה, או מי שנמצא בחל"ת הם לא יקבלו עליו בכלל. אנחנו חושבים שגם עבודה בזום היא עבודה. וגם צריך לזכור שהמרכזים האלה צריכים להמשיך ולהתקיים אחר כך. ואם יפחיתו את התשלומים שלהם היום, יכול להיות שאחר כך הם לא יוכלו להמשיך לעבוד כי הם פשוט ייסגרו.

אני רוצה לדבר גם על הנושא של המוסדות שאנשים כן נמצאים בהם. במידה וצריך בידוד, אין פרוטוקול איך עושים בידוד, אין ציוד למטפלים כדי לשפר את הבידוד. למשל מה שקורה ב"עלה נגב", שאנחנו יודעים שיש אנשים שנחשפו, ועדיין לא עשו שם לא בדיקות לאנשים שנמצאים שם ובטח לא סייעו בכל נושא הבידוד בתוך המקום. ולא יכול להיות, זה הופך להיות ספינת קורונה, ממש מסיבת הדבקה.

דבר אחרון, לגבי הוועדות הרפואיות – מאוד לא ברור מה קורה לגביהן: האם הן ממשיכות להתקיים? לא מתקיימות? האם הן נמצאות באון-ליין, לא באון-ליין? ואני אומרת במאמר מוסגר נקודה נוספת: אני מבינה שכל הנושא של בריאות הנפש ותשושי הנפש הוא כביכול של משרד הבריאות, אבל אני חושבת שאולי בעת הזו צריך לאחד כוחות. ואם האנשים לא יכולים לקבל סיוע, כי הם אפילו לא יכולים להגיע למשל למיונים הפסיכיאטריים או לאשפוזים פסיכיאטריים בגלל שיש כרגע המון בעיות מבחינה בריאותית, יכול להיות שמשרד הרווחה צריך לתת את הדעת על לעזור מבחינה רווחתית, אולי בעובדים סוציאליים נוספים, כי אחרת אנחנו נגיע למצב שתהיה לנו של הרבה יותר מקרים של אנשים עם בעיות נפשיות. תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
תודה.
אביגדור קפלן
אני אענה ככה: אנחנו עובדים עם כוח אדם שעובד בשגרה. כל הנושא של בריאות הנפש הוא באחריות קופות החולים ומשרד הבריאות, ואנחנו פשוט עם כוח האדם לא נוכל לתת את המענים לדבר הזה, וצריך להפנות את הסוגיה הזו כולה, ואני לא מגלגל את האחריות ממני למישהו אחר, אבל יש נושאים שאני פשוט לא יכול לטפל בהם, הם לא באחריותי ואין לי גם את המשאבים לעשות את זה. זה נושא של קופות החולים ומשרד הבריאות - - - לטפל בזה. יש לי דעה ברורה לגבי תשושי נפש ובריאות הנפש. הנושא הזה צריך לקבל שינוי. הייתה רפורמה גדולה שם, והגיעה העת לחשוב עוד פעם אם הרפורמה הזו הצליחה, כי הרבה מבין תשושי הנפש או חולי הנפש נופלים בין הכיסאות, לצערי, ואני שותף לדעה שצריך לעשות שם איזושהי רוויזיה. אבל זה בזמנים רגילים ולא כרגע בזמן חירום.

לגבי ועדות רפואיות של בט"ל – אני רואה שבמהלך הדיון הזה עלו כמה נושאים ששייכים לביטוח הלאומי. אחד מהם זה הוועדות הרפואיות, סוגיית הגמלאות, ניוד מטפלים. אני מניח שדיברת על מטפלים, אלה שמקבלים קצבת סיעוד או שעות סיעוד. אלה נושאים שהייתי מציע לכבוד היושב-ראש להזמין את מנכ"ל הביטוח הלאומי, שייתן מענה מוסמך, כי זה באחריותו, וזה גוף עצמאי שמטפל לבד.

לגבי מרכזי היום בזום – אנחנו פותחים את הדבר הזה, אבל אי אפשר לצפות מאיתנו לשלם את אותו תשלום לפעילות מופחתת, מעבר לפעילות שעבורה אנחנו מתמחרים אותה כפעילות שמזכה בתשלום מלא. אנחנו עבור חודש מרץ סגרנו את הבעיה של היציבות הפיננסית של המסגרות הקהילתיות, החוץ-ביתיות ממשיכות לעבוד. לגבי חודש אפריל, אני חושב שמה שיהיה דין כל העסקים, צריך לראות איך פותרים את הבעיה של יציבות.

ואני מסכים שצריך לחשוב גם על היום שאחרי, מה יקרה עם העמותות האלה, שהתזרים שלהן לא יאפשר להן המשך קיום ושמירת הצוות. אני מניח שחלק גדול מהצוות הוצא לחופשה ללא תשלום ויקבל גם את הקצבה מהביטוח הלאומי. ואת ההוצאות הקבועות של המסגרת, קרי האחזקה, שכר הדירה ודברים כאלה, אנחנו נתמחר ונשלם אותם כדין. ועבור השירות המופחת גם נשלם, אבל אי אפשר לצפות שנשלם סכומים מלאים כמו בשירות מלא.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה.
אביגדור קפלן
לגבי הבידוד ב"עלה נגב" – אני שוב רוצה לומר בנושא הזה: אנחנו בקשר הדוק מאוד עם "עלה נגב", דורון אלמוג עושה שמה מלאכת קודש. יש שם 41 חוסים שנמצאים כרגע בבידוד, אנחנו עוזרים לו באמצעי מיגון.
רויטל לן כהן
אני ממש מבקשת, הם לא חוסים, הם דיירים.
אביגדור קפלן
סליחה, דיירים. יש שמה 41 דיירים בבידוד, ואנחנו עוזרים לו בכל אמצעי המיגון. אנחנו לא יכולים לתת עדיפות לבדיקות כנגד קורונה, כי זה באחריות משרד הבריאות ולא באחריותי. אני חושב שאלה שנמצאים במסגרות חוץ-ביתיות באשר הם, היה טוב למשרד הבריאות לעשות את הבדיקות היחשפות לקורונה, כדי למנוע מצבים שבמסגרות שלמות מדביקים אחד את השני ושם יש אש בשדה קוצים. אז אני שותף לדעה הזו, אבל זה לא באחריותי פשוט.
היו"ר עודד פורר
תודה. אדוני המנכ"ל, אני קודם כול רוצה אולי רק לחזק שאלה ששאל קודם חבר הכנסת ביטון כשלוחו של מישהו, לגבי הפינוי של קשישים מכל מיני מוסדות של משרד הבריאות. ואני אודה לך באמת אם תפנה למשרד הבריאות בעניין הזה, כדי שיימנעו מפינוי קשישים וניצולי שואה ששוהים בכל מיני מעונות כדי לפנות מקומות לחולה קורונה. זה גם לא נכון, כי לפעמים הם מערבבים ומשאירים, חלק מהמוסד כן נמצא, חלק לא, והם שמים את כל אוכלוסיית הקשישים שם בסיכון. אז זה במאמר מוסגר התוספת שלי.

אני מבקש בשם חברי הוועדה להודות לך. אני חושב שהתחושה שאתה נתת בוועדה היום, השרית ביטחון שאתם באמת עם האצבע על הדופק, ויודעים מה גודל השעה והמשימה שמונחת בפניכם. ולומר לך שהוועדה כן לעניין התקציבים, ואני בטוח שנידרש לזה בשלב כזה או אחר, דלתנו פתוחה בפניך להעלות את הדרישות, כדי שנוכל לסייע בידך כאן בוועדה ככל שיידרש.
אביגדור קפלן
תודה רבה, עודד.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:15.

קוד המקור של הנתונים