פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



4

25/03/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 1
מישיבת הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה
יום רביעי, כ"ט באדר התש"ף (25 במרץ 2020), שעה 16:00
סדר היום
בחירת יושב ראש ועדה
נכחו
חברי הוועדה: עאידה תומא סלימאן – היו"ר
בועז טופורובסקי
מיכאל מרדכי ביטון
אלכס קושניר
אלון שוסטר
רם שפע
חברי הכנסת
אחמד טיבי
אבי ניסנקורן
סלאח סונדוס
איימן עודה
ייעוץ משפטי
נועה בן שבת
מנהלת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
מאיר פרץ


בחירת יושב ראש ועדה
אבי ניסנקורן (יושב- ראש הוועדה המסדרת)
אנחנו פותחים את הישיבה הראשונה של הוועדה המיוחד לענייני רווחה ועבודה. בהתאם להוראות סעיף 106א(1) לתקנון הכנסת הוועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת. לעניין מינוי הוועדות המיוחדות מחליפה הוועדה המסדרת את ועדת הכנסת. הוועדה המסדרת החליטה להמליץ לוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה לבחור בחברת הכנסת עאידה תומא סלימן לכהן כיושבת-ראש הוועדה. אנחנו נעבור להצבעה. מי בעד?

הצבעה

בעד – 7
נגד – אין
נמנעים – אין
ההצעה נתקבלה
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
המינוי אושר פה-אחד, ברכות לחברת הכנסת תומא סלימן. יש לך תפקיד מאוד חשוב. אני חושב שבתקופה זו מדובר באחת הוועדות החשובות ביותר. יש מצוקה ענקית בקרב ציבור העובדים ובקרב ציבורים נוספים. נושא הרווחה והעבודה בתקופה הנוכחית הוא קריטי. אני אפנה עבורך את כיסא היושב-ראש.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. אני רוצה להודות לך, חבר הכנסת ניסנקורן. אני חושבת שאתה מנווט את הספינה בתקופה מאוד קשה ואתה עושה זאת בצורה אמיצה ומוצלחת. אני מודה לחברי הועדה שנתנו יד לבחירה הזו אבל חשוב לי גם להדגיש שאני רוצה להודות לחברי הרשימה המשותפת שנתנו בי את האמון לקבל את ראשות הוועדה ולכלל הבוחרים שהצביעו לרשימה המשותפת והפכו אותה לשותף אמיתי בבניין הזה. הייתי יושב-ראש הוועדה לקידום מעמד האישה בקדנציה הקודמת, עבדתי למען כולם: אלו שבחרו בי ואלו שלא, אלו שהאמנתי בדרכם ואלו שלא. אני מאמינה שאנחנו בימים קשים פוליטית, כלכלית, חברתית ובריאותית. האחריות היא כבדה ואני מקווה שנצליח לעשות את העבודה מוטלת עלינו. נוביל ליצירת רשת הגנה עבור האזרחים והאזרחיות. נעבור את הקורונה ואת המשבר הפוליטי והעיקר שנעבוד ביחד. תודה לכולכם.
מיכאל מרדכי ביטון (כחול לבן)
אני מחליף את מירב כהן שהיא חברת ועדה. חברת הכנסת כהן היא אם לילדים קטנים וזה גם עניין של רווחה ועבודה – שנשים יכולות להיות אימהות ולנהל קריירה במקביל. אני רוצה לברך אותך בהצלחה בתפקיד ולהגיד לך שמירב מובילה את העולם של טיפול בקשישים שהוא טבעי לוועדה הזו. היא תשתף פעולה ותיזום איתך הובלת מהלכים עבור כל האוכלוסיות המוחלשות. בימים האלה של משבר הקורונה מי שנפגע ראשון אלו האוכלוסיות המוחלשות. לוועדה זו יש משנה תוקף לייצג אוכלוסייה זו. מדובר בקבוצות ללא עורף כלכלי ומשפחתי ולפעמים גם בלי בית. כל זה מחייב מעשים גדולים. בהצלחה לך ולחברי הוועדה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. כבר ביום שני הקרוב נתחיל בעבודה. מיד תקבלו הזמנות לשני דיונים מאוד חשובים: היערכות הביטוח הלאומי וגם היערכות משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. אי-אפשר להתעכב.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
גבירתי היושבת-ראש, זה רגע משמח בגלל חשיבות התפקיד שמוטל עלייך. זו ועדה מאוד חשובה גם בגלל הנושאים שנדונים בוועדה וגם בגלל החוקים שמחוקקים בוועדה. הם נוגעים לנו ולחיינו. אני התמדתי רבות להופיע כאן ולחוקק חוקים חברתיים, הוועדה היא ועדה חברתית מאוד. את נמצאת פה בגלל ההישג חסר התקדים של הרשימה המשותפת – 15 מנדטים. שמחתי לברך לפני שעה קלה את חברינו מנסור עבאס, יושב-ראש הוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית. כיושב-ראש סיעה אני מברך אותך וגאה ברגע הזה. מברוק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה.
אלון שוסטר (כחול לבן)
אני רוצה לברך את כולנו שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה. אני נרגש מאוד מכך שאת, על כל הכובעים שאת חובשת, עומדת בראש הוועדה הזו. זה כבוד גדול למדינת ישראל, אני גאה להיות כאן ברגע הזה ובמקום הזה. אנחנו נשתף פעולה, לפעמים נתווכח. יש לנו משימה אדירה אבל עצם העובדה שהלכנו למערכה שלא יודעת להבחין מה הבן אדם חושב ומה הנטיות שלו וכולי זה יפה וראוי. צר לי, במבט היסטורי, שאנחנו עושים את זה כל-כך מאוחר. מוטב מאוחר מאשר אף פעם.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
עוד מעט רצים לרשות הממשלה.
אלון שוסטר (כחול לבן)
יש לנו משבר כלכלי קשה, משבר חוקתי קשה, והעדות לכך היא שחברים אחרים שצריכים להיות כאן אינם נמצאים ואני מקווה שהם יצטרפו. המשימה הגדולה שלנו היא לוודא שהממשלה וזרועות הממשלה בוחרות בדרך הנכונה. לא דרך של הגדל אי-השוויון והפירוד בין שבטי ישראל, אלא דרך של ערבות הדדית וקירוב והקטנת אי-השוויון. עוד משפט אחד שבעיני הוא קריטי ושעליו נצטרך לעמוד מול ועדות אחרות ומול הממשלה: אומרים שיש רזרבות ושמעולם לא היה מצבנו טוב יותר. יש לכך מחירים אדירים בהקשרים שונים, אבל אם כך הדבר צריך להשתמש ברזרבות אלו בצורה חכמה בתקופה זו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה לחבר הכנסת שוסטר. ריגשת אותי בדבריך כאן וכן בדבריך בווידאו שנשלח אלי. פה זו ועדת רווחה ועבודה, יכול להיות שיטענו שנושאי הקורונה הם עבור ועדת הקורונה, אך אנו באנו על מנת לשפר את המצב ולתת מענה לכל. אנחנו נשתף פעולה עם חבר הכנסת שלח ועם ועדת הקורונה שהוא עומד בראשה, נמצא איך להתחלק בנטל.
סונדוס סלאח (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לברך את חברתי, חברת הכנסת המדהימה, עאידה תומאס לימן. זו ועדה שמתחברת לחזון של הרשימה המשותפת. מי כמונו יודע מה זה פגיעה באוכלוסיות מוחלשות. אני בטוחה שתוסיפי רבות לוועדה זו. זו ועדה חיונית בזמן זה, איננו רוצים רק לשטח את עקומת הקורונה אלא לשטח את עקומת האבטלה והעוני, הפגיעה בקשישים, הפגיעה בקטינים, באנשים בעלי מחלות כרוניות. אנחנו יודעים שאלו הניזוקים הגדולים ביותר במצב חירום זה. אני מקווה שוועדה זו תחצה כל קו פוליטי ושתאחד אותנו טובת האזרח והפרט ללא שום הבדל של היבט פוליטי זה או אחר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. חבר הכנסת בועז טופורובסקי.
בועז טופורובסקי (כחול לבן)
גם אני מצטרף לברכות, זו ועדה חשובה מאוד, המון בהצלחה. אני בטוח שכולנו נאחד כוחות על מנת לעשות עבור אזרחי ישראל בתקופה כל כך קשה. צריך להבין שיש המון אנשים אובדי עצות שאינם מקבלים תשובה ברורה מהפוליטיקאים, מהאנשים שאמורים להחליט איך יראה העתיד שלהם. אם זה עצמאים, שכירים, אנשים במצוקה, עמותות סיוע נטולות תקציב ועוד. הוועדה נוגעת בכל נושא במדינת ישראל וצריכה לסייע לוועדת הקורונה. אני מקווה שכמה שיותר מהר ניכנס לעבודה ונביא את כל הגופים הרלוונטיים. בהצלחה.
רם שפע (כחול לבן)
שמח מאוד להיות פה. סוריאליסטי ועצוב שרק אנחנו פה. זהו אחד הימים הבזויים של חברי גוש הימין שבוחרים לא לעבוד עבור ציבור המצביעים שלהם. יש משהו מרגש בזה שאפשר להתחיל לעבוד ולעשות דברים עבור הציבור ששלח אותנו לפה. זו סגירת מעגל עבורי מעבודתנו המשותפת בעבר, את בתפקיד יושב-ראש הוועדה לקידום מעמד האישה ואני בתפקיד יושב-ראש אגודת הסטודנטים. הלוואי שנצליח לקדם דברים חשובים עבור כל האזרחים.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
מברוק עאידה. את נמצאת פה בזכות וברגע הנכון. יש משבר כלכלי שמי שייפגע ממנו אלו בעיקר השכבות המוחלשות. את מנהיגה שיש לה תפיסה הוליסטית שתיאבק למען המוחלשים. מי כמוך מכיר את הסיסמא: "פועלי כל העולם התאחדו". זה חשוב כי יש ראש ממשלה שאני מקווה שיסיים את תפקידו בהקדם האפשרי. הוא שיסע מוחלשים במוחלשים. אני בטוח שאת תהווי כתובת לכל המוחלשים במדינה ותקרבי ביניהם למען מאבק עבור זכויותיהם. היית יושב-ראש ועדה לקידום מעמד האישה. זה היה רגע היסטורי, וכולם זוכים איך ניהלת את הוועדה הזו במקצועיות ומתוך אידיאולוגיה שנאבקת למען שוויון מלא.

לפני שעה קלה הייתי בוועדה למאבק בפשיעה בקרב האוכלוסייה הערבית. את הוועדה מנהל חבר הכנסת מנסור עבאס מהרשימה המשותפת. יש לנו עוד שתי ועדות, האחת היא ועדת משנה בנושא הקורונה והשנייה היא ועדת משנה בוועדת הכספים. אלו ארבע ועדות חשובות מאוד עבור הציבור המוחלש. אנחנו ניאבק על מנת שהמוחלשים יקבלו את כל הזכויות שלהם בתקופה זו. אני גאה בהשתתפות הזו, נכון שהיא מכחול לבן ושמאלה,אבל בכל זאת אני חושב שברגעים הללו החיבורים הללו הם נחוצים. יעתיק אל-עפיה, עאידה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שוקרן כתיר, תודה לכולכם. חבל שלא כל חברי הוועדה נמצאים פה, האחריות היא כבדה והצורך שקיים אצל הציבור הוא גדול, זה מחייב אותנו להתייצב, לא במקרה קוראים לנו "עובדים חיוניים" בתקופה הזו. אנחנו צריכים להמשיך ולעבוד אפילו קשה יותר מבימים רגילים. איני מבינה איך אפשר שלא להגיע לישיבות ולקדם דברים. אני יודעת שהוועדה הזאת זמנית, איני משלה את עצמי, אבל אנחנו נמקסם כל רגע כדי לנסות לקדם נושאים.

כבר היום התחילו לצאת מכתבים למשרדים בנושאים השונים. ביום שני נערוך שתי ישיבות חשובות שיפרסו את היריעה הגדולה, ונבין מה מתכננים, ונוכל להתחיל לשאול את השאלות. תוך יום או יומיים נשלח את שאר הלו"ז לשבוע הקרוב. יש הרבה עבודה ואני אצטרך את כל אחד ואחת מכם. תודה. הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה 16:30.

קוד המקור של הנתונים