פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושתיים

הכנסת



43
ועדת הכספים
20/01/2020


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 46
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, כ"ג בטבת התש"פ (20 בינואר 2020), שעה 10:15
סדר היום
1. הצעת תקציב בנק ישראל לשנת 2019 ועדכון התקציב לשנת 2019
2. הצעת תקציב בנק ישראל לשנת 2020
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
קרן ברק
אחמד טיבי
מיקי לוי
מיכאל מלכיאלי
אבי ניסנקורן
מנסור עבאס
חוה אתי עטייה
עודד פורר
אורית פרקש הכהן
חברי הכנסת
עמר בר-לב
אוסאמה סעדי
אנטאנס שחאדה
שלמה קרעי
מוזמנים
פרופ' אמיר ירון - נגיד בנק ישראל, בנק ישראל

פרופ' יהושע (שוקי) שמר - יו"ר המועצה המנהלית, בנק ישראל

יחזקאל (חזי) כאלו - מנכ"ל בנק ישראל, בנק ישראל

פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי - מנהל חטיבת המחקר, בנק ישראל

פנינה קרן - מנהלת חטיבת משא"נ ומינהל, בנק ישראל

יעל ואקנין - מנהלת יחידת תכנון וכלכלה, בנק ישראל

פרנסואז בן-צור - מנהלת אגף פיננסי, חטיבת שווקים, בנק ישראל

ניצה נעמי שמיר - עו"ד, יועמ"ש, בנק ישראל

קייטי זירד - עוזרת למזכירת הוועדה והמועצה, בנק ישראל

יואב סופר - דובר, בנק ישראל

נסים דואק - יועץ תקשורת, בנק ישראל

נדב אשל - עוזר מחקר לנגיד, בנק ישראל

עמי צדיק - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

נתנאל קופראק - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

אליעזר שוורץ - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

דוד קשאני - יו"ר פורום הדיור הציבורי, קול בשכונות

עמירם ברקת - גלובס

רונאל עדני - מכללת ספיר

יוחאי ישמח - מכללת ספיר

תמר פוטש - מכללת ספיר

אסף הדר - מכללת ספיר

דניאל צור - מכללת ספיר
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
אייל לב ארי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת




הצעת תקציב בנק ישראל לשנת 2019 ועדכון התקציב לשנת 2019

הצעת תקציב בנק ישראל לשנת 2020
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים.

אני מקדם בברכה את נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ברוכים הבאים, פעם ראשונה שאתה נמצא כאן בוועדה. אני מצטער שאנחנו בתפקוד חלקי, אבל מתפקדים איכשהו. אני מקדם בברכה גם את יושב-ראש המועצה המנהלית, פרופ' שוקי שמר, את המנכ"ל שנמצא כאן ואת כל החברים מבנק ישראל.

החלק הראשון הוא סקירה כלכלית של בנק ישראל, והחלק השני הוא התקציב, שאנחנו לא נאשר אותו אלא רק נדון בו. זה הסיכום והפשרה שאליה הגענו עם סטנלי פישר, שהיה נגיד מצוין. עשינו פה תמיד, כפי שאנחנו נוהגים לעשות, פשרה מפא"יניקית כזאת. לא הסכמתי שהמשכורות של עובדי בנק ישראל יהיו בלי פיקוח, אמרתי שלא יכול להיות דבר כזה. המשמעות של העניין היא שלא מפקחים על תקציב האוניברסיטאות בגלל החופש האקדמי ולא מפקחים על המשכורות של בנק ישראל בגלל החופש המוניטרי, אז נשאר שאפשר לפקח רק על הישיבות. זה לא מספיק, צריך עוד כמה דברים. על כל פנים, זאת הייתה הפשרה: שאנחנו לא נאשר, אבל נדון על העניין הזה וצריך להגיע להסכמות. ברגע שיש ויכוח בין בנק ישראל לבין הממשלה על השכר אז עושים את זה. לכן אנחנו מקיימים את הדיון הזה, שהוא חלק מן החוק, ונצטרך לקיים את הדיון גם על התקציב הקודם שלא הובא לכאן. אנחנו נקיים את הדיון הזה.

אבקש שתתחיל את הסקירה ואחרי כן יישאלו שאלות. אם יהיו חברים שירצו לשאול שאלות אתם תצטרכו להשיב.

חשוב לי גם לדעת, אם תוכל להגיד במהלך הסקירה שלך מה קורה עם נושא התמלוגים מהגז.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
הפנייה שלי בעניין קרן העושר.
אמיר ירון
אנחנו נגיע לזה.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לדעת מה נעשה עם הדבר הזה. חוקקתי את החוק בהיותי יושב-ראש ועדת המדע והטכנולוגיה.
שלמה קרעי (הליכוד)
בלי לימודי ליבה היית יושב-ראש ועדת המדע והטכנולוגיה.
ינון אזולאי (ש"ס)
החוכמה היא שהוא עשה את זה כשהוא היה שם ולא בוועדת הכספים, לזה הוא התכוון.
היו"ר משה גפני
זה לא החוכמה. החוכמה היותר גדולה – צריך לראות מי היה שר האוצר שהעביר את זה אליי.
ינון אזולאי (ש"ס)
מיקי לוי היה סגן שר האוצר.
היו"ר משה גפני
רצינו למנוע שזה יהיה חלק מתקציב המדינה, אלא שזה יהיה לדברים שאינם כלולים בתוך המערכת התקציבית, והייתה חקיקה שלמה בעניין הזה, איך זה נעשה. בנק ישראל הוא הגורם המרכזי בחוק הזה ולכן חשוב שתאמר מה קורה עם העניין הזה.

חשוב לי גם לדעת, היות ולחצו עלי כל כך והייתה פה מריבה גדולה על חוק היציבות הפיננסית, אני רוצה לדעת מה נעשה עם העניין הזה. היו פה נציגים מבנק ישראל ומן הממשלה שביקשו שנחוקק את החוק הזה בכל מקרה ובכל מחיר. לא אהבתי את זה ולא רציתי להתקדם כל כך מהר, אבל על פי הלחץ היה נראה כאילו בלי זה הכול פה יתמוטט. אז חשוב לי לדעת אחרי זמן רב למדי מה קרה עם העניין הזה, מה עשיתם עם היציבות הפיננסית. לא שבנק ישראל היה השושבין הגדול של החוק הזה, אבל הוא נגרר אחרי ההתלהבות הזאת, אז חשוב לדעת גם כן כשאנחנו מפקחים על העבודה שלכם, חשוב לדעת, ואם ממשרד האוצר נמצא פה מישהו אז גם כן אם הוא יוכל להתערב בעניין הזה.

פרופ' ירון, בבקשה.
אמיר ירון
תודה רבה, חבר הכנסת גפני. זו הפעם הראשונה שלי פה בפני הפורום המכובד הזה. כמובן באנו לכאן עם צוות שלם.

אתחיל בסקירה על מצב המשק, שתכלול מספר נדבכים, ולאחר מכן נעבור לתקציב.

אשתדל לעשות את הסקירה מהר ככל האפשר. אם יהיו שאלות הבהרה אשמח לשמוע אותן.
היו"ר משה גפני
יש שאלות, סביר להניח שיש שאלות, אבל זה קטע נוסף.
אמיר ירון
את השאלות הגדולות יותר אני מקווה להשאיר לסוף ואז אענה גם על השאלות ששאלת בנושא התמלוגים ובנושא הוועדה ליציבות פיננסית.

על מה הייתי רוצה לדבר היום – אתם רואים שיש פה מכלול נושאים: תחילה על סביבת המאקרו הכלכלית; אחרי זה אכנס לדון במדיניות המוניטרית ושער חליפין; אחרי כן בסעיף 3 יש מספר אתגרים של המשק לטווח הארוך יותר; ובסוף אעשה מין מעבר לשאלה איך בנק ישראל ואיך בכלל בנקים מרכזיים מתמודדים עם כלכלת המחר, וזה יהיה מעבר טוב לנושא התקציב.

בשקף הזה מוצגים שיעורי הצמיחה של המשק. המשק הישראלי בשנים האחרונות צמח באופן נאה. בשנת 2019 האומדן הוא סביב 3.3%. תחזית חטיבת המחקר כרגע היא שבשנת 2020 אנחנו צפויים להאטה מסוימת. זה נובע גם מירידה בסחר העולמי וגם מן הצמצום הפיסקלי שאמור לבוא עם התקציב ההמשכי או כל מדיניות אחרת שתבוא, ואתם רואים שב-2021 יש תחזית לעלייה חזקה בצמיחה.

בסחר העולמי אחד הדברים שאנחנו רואים עכשיו הוא שבגדול התחזיות לגבי הסחר העולמי פחות או יותר התייצבו. הן התייצבו כך שב-2020 אנחנו רואים שהסחר העולמי נמוך יותר משנים קודמות – אתם יכולים להסתכל על ארצות הברית, על אירופה ועל סין, בסך הכול באותן מדינות הצמיחה יורדת. אנחנו רואים שהצמיחה במדינות המתפתחות אמורה לעלות, וב-2020 חלקן אמורות לעלות בחזרה. בסך הכול התמונה פה די מתבהרת מן הכיוון הזה. מצד שני, אנחנו לא רואים היום שנושא הסחר או נושא הברקזיט, מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין, יכולים לסחוב לשינויים דרסטיים כפי שנאמר בהתחלה. יש פה מעין ירידה מסוימת, אבל יש פה גם ירידה בשונוּת שצפים מן הכיוון הזה.

דיברנו על הצמיחה. מה לגבי שוק העבודה? שוק העבודה בישראל הוא שוק עבודה הדוק. אתם רואים פה שיעור השתתפות גבוה מאוד ואבטלה נמוכה. אנחנו רואים שהתהליך הזה נמשך כבר לאורך זמן. דרך אגב, יש פה פילוח של האבטלה לפי שנות השכלה ולפי מחוזות. אתם רואים שזה לא במקום אחר או לא אוכלוסייה לפי רמת השכלה מסוימת. אנחנו רואים שזה חוצה רמות השכלה ואת חלקי הארץ, ובמובן הזה זה דבר חיובי.

מה לגבי השכר? אנחנו רואים כאן את שיעור הגידול בשכר.
היו"ר משה גפני
שמעתי אותך אומר בתקשורת שאם החרדים לא ישתלבו בשוק העבודה ייגרם נזק גדול. חיכיתי להזדמנות לשאול אותך מה אתה מציע לעשות כדי שישתלבו.
אמיר ירון
אציג את זה. אם תקראו את כל מה שכתבתי, דובר על שנת 2065.
היו"ר משה גפני
האם דיברת גם על מה עושה הממשלה כדי לשלב חרדים? בינתיים לא קורה שום דבר.
אמיר ירון
דיברתי גם על התאמות שצריך לעשות.
היו"ר משה גפני
לא רק התאמות. יש חוק של העדפה מתקנת, שאני העברתי, ולא עושים עם זה כלום. משרד המשפטים התנגד לזה. בקיצור, צריך לראות את הסוגיה בכללותה מכיוון שאם זה הנושא אז הוא נושא מעניין מאוד.
אמיר ירון
בסדר, אני מקבל. אין ספק שיש הזדמנות לצמיחה מן הכיוון הזה.
היו"ר משה גפני
אנחנו פחות מה-OECD, נכון? כלומר אנחנו ברמה גבוהה יותר מבחינת האבטלה?
אמיר ירון
תלוי יחסית לאיזו מדינה.
היו"ר משה גפני
ה-OECD כללית. הבנתי שאנחנו במצב טוב יותר.
אמיר ירון
כרגע כן.

לגבי השכר – כפי שאתם רואים, יש שיעור צמיחה נאה של השכר. זה אחד המרכיבים שגורמים לעלייה באינפלציה, שעליה אדבר בקרוב, אבל אתם רואים שיש בקצה איזו התמתנות של עליית השכר. פה אנחנו מנסים לראות מה הם נתוני הקצה בשוק העבודה. אנחנו משתמשים בביטוי: שוק העבודה הוא הדוק אבל לא ממשיך להתהדק. אנחנו רואים את זה גם במספר המשרות הפנויות. כפי שאתם רואים, בקצה השיעור יורד מעט אבל הוא עדיין בשיעור גבוה מאוד. פה כמובן צריך להמשיך לבחון לאן המגמות הולכות.

בנושא הייצוא – ישראל עוברת מעין תהליך של שינוי מבני בייצוא. אנחנו רואים, מחד, שייצוא הסחורות פחות או יותר קבוע בשנים האחרונות, ולעומת זה בקו הכחול בצד ימין אתם רואים ששיעור הייצוא של השירותים עולה בשיעור הרבה יותר גבוה מן ה-OECD. זה בעצם המעבר מטכנולוגיות ישנות יותר, מנושא הסחורות, לכיוון הייצוא של השירותים.

בבנק ישראל אנחנו כל הזמן בוחנים את המגבלות על הייצוא. יש לכם פה, מסקרים שלנו, את הדיווחים של חברות על מגבלה חמורה של שחיקת הרווחיות. אתם רואים שבקצה יש עלייה מסוימת אבל זה עדיין ברמות שלא מגיעות לרמות של שחיקה שדווח עליהן בעבר.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
מה זאת אומרת "מגבלת הרווחיות של החברות המייצאות"? בעצם זה חברות שמודיעות שיש להן שחיקה ברווחיות?
אמיר ירון
כן. זה סקרים, שהם מדווחים על שחיקה ברווחיות. יש סקרים על שחיקה בהזמנות וכיוצא בזה.

אנחנו עוברים למדיניות המוניטרית.

לגבי האינפלציה – כפי שאתם רואים, בשנים עברו, בשנים 2016 ו-2017 האינפלציה הייתה שלילית. לקראת שנת 2018 היא עלתה בכיוון של מעט מעל יעד האינפלציה, שהוא בין 1%–3%, וכרגע שנת 2019 הסתיימה ב-0.6%. אתם רואים שם שני קווים: הקו בשחור הוא המדד הכללי והקו בכחול הוא המדד שמנוכה אנרגיה, פירות וירקות. בנק ישראל כל הזמן בוחן את זה כי אנחנו כל הזמן רוצים לראות לאן המגמות הולכות, ואנחנו יודעים שבאנרגיה ובפירות וירקות יש תנודתיות גדולה מאוד, ולכן אנחנו מסתכלים על שניהם.

אין ספק שבקצה יש בהחלט איזו ירידה בסביבת האינפלציה. יחד עם זה, אני רוצה להגיד שאם מסתכלים על תחזית חטיבת המחקר והמודלים שלנו, נושא השכר, שעליו דיברתי קודם ותיכף אדגיש אותו גם מכיוון הנושא של המדד של הבלתי סחירים והמדד של הסחירים, אלה רכיבים שונים של המדד, אנחנו צופים שבחצי השני של שנת 2020, בעיקר כשייצא מדד יוני הקודם, שהיה מדד חריג מאוד של מינוס 0.6%, האינפלציה תחזור לתחום התחתון של היעד.

אנחנו מפלחים את האינפלציה בכל מיני כיוונים. דרך אחת לפלח את האינפלציה היא לפי מדד הבלתי סחירים לעומת המדד של הסחירים. פה אתם יכולים לחשוב על אפקט אמזון, על הדברים שאתם קונים באינטרנט, ההשפעה של הגלובליזציה וכיוצא בזה. אתם רואים שהמדדים האלה הם שליליים, הם משקפים את התגברות התחרות. מאידך, במדד הבלתי סחירים אתם רואים שהאינפלציה היא בערך בממוצע של 1.5%, והשכר, כפי שאמרתי לכם, אנחנו צופים שימשיך להעלות באופן הדרגתי את האינפלציה לכיוון טווח היעד בחלקו התחתון בחצי השני של השנה.

חשוב מאוד כשמדברים על אינפלציה נושא הציפיות האינפלציוניות, איך הן נראות. אתם רואים שהשוק מגלם ציפיות שהן סביב 1%, לא רחוק מהתחזית שלנו בראייה של שנה. זה החלק העליון של השקף. בחלק התחתון של השקף אתם רואים את הציפיות לאינפלציה משנה אחת עד שנתיים ומחמש ועד עשר שנים. אתם רואים שפה אנחנו כבר עמוק בתוך טווח היעד. אלה נקודות שמראות על יציבות בציפיות, וזה דבר חיובי.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
יש לי שתי שאלות. האחת, בכל המדדים אתם מנכים את רכיב האנרגיה, את החשמל ואת הגז הביתי.
אמיר ירון
הוא קיים.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
בגדול הוא לא קיים.
אמיר ירון
במדד הכללי הכול נכלל. המדד הכחול הוא מנוכה אנרגיה ופירות וירקות, שהם מאוד תנודתיים. זה כדי לראות שאנחנו לא מוזנים ממשהו מאוד ארעי.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני חייבת לשאול על זה כי גם בעובדה שהחשמל והגז מנוכים - - -
אמיר ירון
פה זה לא מנוכה. פה המדד כולל את זה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
כתוב: "אנרגיה ללא חשמל וגז ביתי".
אמיר ירון
אבל הוא כולל את מדד האנרגיה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אז מה שכתוב לא מדויק?
אמיר ירון
הוא מדויק. זה אנרגיה ללא החשמל.
היו"ר משה גפני
מה את רוצה לשאול?
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
ההערה שלי היא שמדובר במשתנה מפתח שמשפיע מאוד על יוקר המחיה, שמשתרשר למדדים משמעותיים: למדד הבנייה, ליוקר המחיה. דרך אגב, התנודתיות שלו לא כל כך משתנה. לכן רציתי לדעת האם אתם עושים גם את המדדים האלה בצירוף ובניכוי.
אמיר ירון
אנחנו עושים עם המון דברים. הראיתי לכם פילוח מסוים מאוד. אנחנו עושים הרבה פילוחים כדי למדוד בדיוק איך ולאן האינפלציה הולכת. זה פילוח מסוים שהוא מקובל מאוד, שמשקף את החלקים שמושפעים. מדד השכירים מושפע מאוד משער החליפין ומאותה מגמה של התגברות התחרות בעולם, לעומת מדדים אחרים שפחות מושפעים. לכן אנחנו מסתכלים על זה, ואנחנו מסתכלים גם על הרבה דברים אחרים.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
שאלה שנייה בנושא האינפלציה: האם אתם לוקחים בחשבון תרחישים שונים מבחינת הכלכלה העולמית, גם מבחינת הברקזיט, כפי שאמרת, גם מבחינת הסחר עם סין ומבחינת ההיערכות של המשטר הפיסקלי שלנו לתהליכים הללו?
אמיר ירון
קודם כול, זאת שאלה מצוינת. אם מסתכלים על התחזיות שלנו, יש לנו תחזית מרכזית וסביבה אנחנו מספרים סיפור של סיכונים נוספים. הם לוקחים בחשבון בדיוק את הנושאים שעליהם את מדברת: הסביבה העולמית, כמובן הסביבה הכלכלית פה. אין ספק שיש היום אי-ודאות גדולה מאוד. בהמשך אדבר עליה, על מה תהיה בדיוק הסביבה הפיסקלית.

לגבי הריביות – היה פה סיבוב מעניין בעולם. כפי שאתם רואים, בקו הירוק זה הריבית של ה-Federal reserve בארצות הברית. אתם רואים שפה היה צמצום של ההרחבה המוניטרית עד שבאמצע שנת 2019 הם הגיעו לעצירה ועשו תפנית לכיוון של הרחבה מוניטרית. אתם רואים שלוש הורדות ריבית בתקופה האחרונה. אתם רואים למטה בגרף הכחול שגם בנק ה-ECB, הבנק של אירופה, הוריד ריבית וגם הרחיב הרחבה מוניטרית. פה היה שינוי. כרגע האמריקאים, ה- Federal reserveמדבר על כך שאלא אם כן תהיה הרעה נוספת הם בעצם יעצרו שם. אבל בעצם היה פה מעין שינוי בתוואי המוניטרי שהיה צפוי בתחילת השנה, ואין ספק שהוא גם השפיע עלינו מבחינת הכיוונים שאנחנו ראינו לגבי תוואי הריבית. בתחילת השנה תוואי הריבית, המשק צמח, האינפלציה כבר ביוני הגיעה לכמעט 1.5%, הריביות בעולם הלכו לכיוון של העלאת ריבית. ופה נעשה מעין U-turn, וכמובן שה-U-turn הזה גם השפיע עלינו.

למרות כל השינויים האלה הפעילות הכלכלית לא נמדדת רק על ידי הריבית הנומינלית. היא נמדדת בעיקר על ידי הריבית הריאלית. פה נתתי לכם דוגמית של הריבית הריאלית במדינות שונות. אתם רואים שהיא שלילית מאוד במדינות אירופה, ואתם רואים שישראל הרבה יותר קרובה במובן הזה לארצות הברית מאשר למדינות אירופה לפי העקום הזה. זה משקף חלק מן הפעילות שלנו ומזה שאנחנו בעצם פועלים מול אירופה ומול ארצות הברית וזה חלק מן התוואי שעומד לנגד עינינו בנושא הזה.

מילה אחת על שער חליפין – כפי שאתם יודעים, השקל תוּסף במעט מעל 8% מתחילת השנה ביחס לדולר מתחילת שנת 2019. אתם רואים בקו הנומינלי אפקטיבי, שזה בעצם סל מטבעות שמשקף יותר את כל הפעילות, אתם רואים שם בקצה איזו עלייה, שמשקפת את ההתערבות של בנק ישראל בתקופה האחרונה בשער החליפין. יש לי פה עוד שקף נוסף שמראה לכם שבסך הכול, כפי שאמרתי, בשנה וכמה חודשים במהלך שנת 2019 השקל תוּסף אבל בתקופה האחרונה רוב המטבעות האחרים, כפי שאתם רואים, התחזקו אל מול הדולר ואילו אנחנו נשארנו באותו מקום.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
זה היה חלק ממדיניות אקטיבית כדי לשמור על הייצוא?
אמיר ירון
זה חלק מן המדיניות שלנו. חשוב להדגיש, במובן מסוים המדיניות שלנו לא השתנתה באלמנט הפילוסופי. אנחנו רוצים לתת לשוק לעבוד כאשר השוק עובד. אנחנו מאמינים שבשער החליפין יש חלון שמשקף ותומך בפעילות נאותה ויציבות מחירים. אם יש סטייה, אם בגלל אלמנטים ריאליים או בגלל אלמנטים פיננסיים, אנחנו יודעים להתערב. אנחנו נחושים, אנחנו יודעם מה אנחנו עושים. אנחנו עושים את זה בכל הדרכים שלנו, ופה אתם רואים את התוצאה.

אתגרי המשק – אגיד מספר מילים על הטווח הקצר והטווח הארוך. הטווח הקצר הוא בין שנה לשלוש שנים.

אין ספק שפה עומד לנגד עינינו הגירעון הפיסקלי המבני. ברקע גם כל נושא גודל ההוצאה האזרחית הקיימת ונטל המס הקיים, וכמובן כל ממשלה שתיכנס תצטרך להחליט בדיוק איזה תמהיל היא בוחרת כדי להפחית את הגירעון הזה.

מנגד, בטווח ארוך יותר אנחנו רואים את נושא הפריון. פה יש מספר נקודות מרכזיות לשיפור הפריון: שיפור הון פיזי, שיפור תשתיות, שיפור ההון האנושי ושיפור עשיית עסקים. אפרט על זה בהמשך.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
יש לי שאלה לגבי השקף הקודם.
אמיר ירון
רק תני לי להמשיך.
מיקי לוי (כחול לבן)
לא אפריע לך, אבל גם אני בהמשך רוצה לדבר על נטל המס.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
בינתיים אתה מתקדם.
אמיר ירון
אני מתקדם ותני לי לנסות לענות.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אבל אני רוצה לדבר על הטווח הקצר.
אמיר ירון
אני ארחיב עליו, אגיע אליו בעוד רגע, אני לא בורח ממנו.

כפי שאתם רואים, פה יש הצלחה כבירה של שנים עברו, שמראה אחריות פיסקלית של הממשלות. הצלחנו לייצר את החוב–תוצר סביב 60% כמעט מ-100% וזה בהחלט נכס אסטרטגי של המדינה. חייבים וצריכים לשמר אותו בהמשך. זה פחות או יותר איפה שאנחנו נמצאים כרגע. בקצה זה האומדן.

ב-2019 אנחנו רואים – זה לא חדש – האומדן כרגע לגירעון הוא 3.7% תוצר. הקו האדום הוא היעד שהיה 2.9%.
היו"ר משה גפני
מי צודק בנושא הגירעון, הממשלה? אגף התקציבים או ראש הממשלה? מי צודק?
אמיר ירון
אתם יכולים לשאול את השאלה: אם הגירעון עלה ל-3.7% איך זה שהחוב–תוצר לא זינק כלפי מעלה? השקף הזה אמור להסביר את זה במילים פשוטות. יש לך חוב ויש לך תוצר. בחוב יש חוב שקלי וחוב מט"חי. מדד מחירי התוצר עלה יותר ממדד המחירים לצרכן, כך שעליית המחירים הגדילה את התוצר יותר מאשר את החוב. זה כמובן הביא לצמצום למרות הגירעון, וכמובן חל ייסוף משמעותי מתחילת השנה.
חשוב פה להדגיש
למרות שהחוב הריאלי גדל המשתנים הנומינליים משכו את יחס החוב לתוצר כלפי מטה.

בראייה תכנונית קדימה חשוב להבין שהשינויים בין מדד המחירים למדד מחירי התוצר, אי אפשר לבנות עליהם על פני העתיד שהם ייפתרו כך.
מיקי לוי (כחול לבן)
זה ייגמר באיזשהו שלב.
אמיר ירון
הם צפויים לעלות כלפי מעלה בטווח הארוך. זה בנקודה הזאת.

לגבי נושא הגירעון – בצד שמאל אתם רואים את צפי הגירעון תחת הנחות שונות לגבי התאמות ההוצאה של הממשלה. הקו השחור מייצג את הגירעון הצפוי בהתאם להחלטות קיימות ובמידה ואלו לא ישתנו. דרך אגב, זה דבר שהצגנו לאורך זמן רב. התוואי הזה מביא לעלייה משמעותית ביחס חוב–תוצר. זה הקו השחור בצד ימין.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
הוא בעצם מדרדר גם את היחס חוב–תוצר.
אמיר ירון
ברור.
מיקי לוי (כחול לבן)
טוב שזה בצבע שחור, אבל זה היה צריך להיות קו שחור עבה יותר.
אמיר ירון
אני רוצה להדגיש שגם הקו בצבע האפור בצד שמאל, שהוא סביב 3% של גירעון, גם הוא מביא בצד ימין לעלייה ביחס חוב–תוצר.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני חייבת לשאול כאן שאלה.
אמיר ירון
אמשיך ואז אענה לך.
היו"ר משה גפני
אורית, אני רוצה שהוא יסיים את הסקירה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני חייבת להבין את מה שהוא סוקר.
היו"ר משה גפני
בסדר, יהיה לך זמן לשאול שאלות.
אמיר ירון
אני בכוונה הולך לאט.

המודלים שלנו מדברים על כך שכדי שהקו בצד ימין, היחס חוב–תוצר יהיה יציב, סביב 60%, הגירעון שתומך בזה הוא גירעון סביב 2.5%.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
זה מנותק מן המציאות כרגע.
אמיר ירון
ב-2020 יהיה תקציב המשכי, שעליו ארחיב עוד בהמשך. במידה והוא יחול על כל השנה אז צפי הגירעון ל-2020 הוא כ-3.3% תוצר. במידה והצמצום בהוצאות יהיה פרמננטי – והוא כנראה לא יוכל להיות כזה – אזי ב-2021 יהיה צורך בצמצום נוסף של עוד כ-0.75% תוצר כדי לייצב את זה סביב 2.5% תוצר שציינתי קודם לכן.
מיקי לוי (כחול לבן)
על פי חוק.
אמיר ירון
יחד עם זאת, זה לא ההתכנסות הפיסקלית האופטימלית שמשקפת את האבחון הכלכלי ואת העדפות הממשלה והכנסת. בכל מקרה, על פני השנתיים, גם אם יהיה התסריט הזה שאמרתי, תקציב המשכי לאורך כל הדרך, יהיה פה צמצום בין ה-4.5% שרואים שם לבין ה-2.5%, על פני השנתיים האלה של כ-2% תוצר, שהם במצטבר כ-30 מיליארדי שקלים. זו ההתמודדות שעליה מדובר.

אורית, אני חושב שעניתי על הכול.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני רוצה לחזור לנושא הגירעון.
היו"ר משה גפני
אתה סיימת?
אמיר ירון
לא, יש לי עוד.
היו"ר משה גפני
אין לך הרבה זמן.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
בכל זאת אני רוצה לשאול שאלה על נושא הגירעון. כשמסתכלים על עמוד 21 במצגת, אתה מתאר גירעון פיסקלי בין 4%–4.5%. בשקף בעמוד 25 אתה מתאר בשנה–שנתיים הקרובות גירעון ללא צעדים, שהולך ומחמיר בין 4.2%–4.6%. אני רוצה לדעת האם ללא טיפול בסוגיה - - -
אמיר ירון
את רואה שאחרי כן הוא יורד ל-4.5%.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
כן, אבל אלה הסכומים. הם סכומים חריפים של חריגה מן היעד החוקי של 2.5% ולמטה מכך לפי החוק.

בגלל שכולנו קראנו שהצגת את הנושא הזה לממשלה בשבוע שעבר רציתי לשאול, בוודאי לאור אמירות ראש הממשלה, ששמעתי שקיבלו פומבי, שבמסגרתן ראש הממשלה הודיע לפקידי משרד האוצר, שהציגו את אותם הנתונים ממש, שהם לא מבינים על מה הם מדברים. אני רוצה לשאול אותך האם המשך ההתעלמות מן המצב הזה, מה המשמעות של ההחרפה ביחס לחוב–תוצר? האם אנחנו חשופים לחשש של הורדה בדירוג האשראי של מדינת ישראל? זו שאלה ראשונה.
שאלה שנייה
מה צריך להיות יעד הגירעון האמיתי? שמעתי גם קולות שאומרים: פשוט נעלה את יעד הגירעון החוקי, נקבע שמדינת ישראל יכולה לחיות בסביבת גירעון של 3.8% ואז אין בעיה עם הפער. זה כמו המים בכנרת – כל פעם ננמיך את הקו האדום.

אלה שתי השאלות שלי. ראשית, מה יקרה לדירוג האשראי, ושנית, האם נכון שהנתונים הללו, מה יעד הגירעון הראוי למדינת ישראל מבחינתך.
היו"ר משה גפני
אורית, שלושה דברים. א', לגבי המים בכנרת – הדוגמה לא טובה בגלל שהמים בכנרת, ברוך ה', עוד מעט יגיעו למצב טוב.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
עדיין יש קו אדום. אבל הרעיון היה להגיד: לא נשנה את הנורמה כדי להתעלם מן הבעיה.
היו"ר משה גפני
שתי השאלות ששאלת הן לא שאלות להסבר, הן שאלות שתצטרכי להגיד אותן. זאת עמדתך, וזה בסדר. אבל את מדברת כבר על דברים שהם במדיניות, שצריך לקבל בהם החלטות. הוא לא יכול לענות על זה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
ממש לא. נגיד בנק ישראל אמור לדעת את ההשלכות על הידרדרות ביחס חוב–תוצר.
היו"ר משה גפני
בסדר. אנחנו רוצים להתקדם.
אמיר ירון
אני רוצה להתקדם. אני נותן לך פה עובדות מפורטות מאוד לאור ניתוח.
היו"ר משה גפני
את יכולה להגיד לו אחרי זה שאת חושבת שנגיד בנק ישראל צריך להתערב.
אמיר ירון
לפי המודלים שלנו גירעון של 2.5% הוא שתומך ביחס חוב–תוצר שימשיך להתייצב סביב 60%.
מיקי לוי (כחול לבן)
נהדר, אבל אתה היועץ הכלכלי של ראש הממשלה על פי חוק. אני ממשיך את דבריה של אורית: הקסם הזה של הגדלת הגירעון ל-3.9%, 3.4%, אני לא יודע לְמה הם רוצים, במקום לרדת על פי חוק ל-2.5%, זה מבחינתנו אסון כלכלי לטווח ארוך?
אמיר ירון
אני מציג לכם את המשמעויות. כאשר תהיה ממשלה שתוכל לקבל החלטות, כפי שאני מצביע על הדברים, ההחלטות יהיו לא קלות כי יש פה פער. נקבתי אפילו במספר.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
האם יש צעדים שאפשר כבר לעשות לדעתך?
מיקי לוי (כחול לבן)
לא, אין מה לעשות, אין ממשלה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני לא מסכימה. יש ממשלה. בתור ממשלת מעבר של ממשלת מעבר, בתחומים אחרים היא פעילה מאוד. בתחום הכלכלי היא קוראת לעצמה פתאום ממשלת מעבר.
אמיר ירון
הצבעתי על המשמעויות גם של התקציב ההמשכי, הצגתי אותן פה, ואפילו יותר מזה – השקף הזה נמצא אצלכם – רציתי להגיד שלתקציב ההמשכי יש משמעויות עוד יותר כואבות בתחילת השנה בגלל שצריך לשלם את פירעון החוב באופן דיספרופורציוני בתחילת השנה. לא אכנס כרגע לנתונים.
היו"ר משה גפני
אמיר, אין לך עוד הרבה זמן. בבקשה.
אמיר ירון
אני יודע. יש פה לא מעט שאלות.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אנחנו הגוף שמפקח על הרשות המבצעת.
אמיר ירון
נתנו לכם פירוט עמוק מאוד פה.

לגבי הפריון – פריון העבודה בישראל נמוך יחסית, כפי שאתם רואים, בהשוואה ל-OECD. אנחנו צריכים לשאוף עוד מעבר לממוצע ה-OECD. אתם רואים שזה לא תופעה זמנית. בחצי השני של השקף אתם רואים שהפער בין הקווים לא נסגר, הוא כך כבר על פני מספר שנים.

מאיפה באה הצמיחה עד היום במובנים מסוימים? היא באה על ידי גידול בשיעור התעסוקה כמעט בכל המגזרים, למעט שני מגזרים: נשים ערביות וגברים חרדים.

כיום כדי להגדיל את הצמיחה אנחנו רוצים להתמקד בנושא הפריון. פה אני רוצה להתמקד בארבעת הנושאים האלה. אעבור עליהם מהר בגלל מגבלת הזמן.
היו"ר משה גפני
אני סובל בגלל מגבלת הזמן. אתן לך.
מיקי לוי (כחול לבן)
הדברים שלו כל כך חשובים לעתיד הכלכלי של מדינת ישראל ולא מספיק לי איתו 20 דקות, אני רוצה סמינר שלם.
היו"ר משה גפני
במגבלת הזמן דווקא רציתי לדבר על נושא הגברים החרדים. אני עוסק בזה ועסקתי בזה.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
אנחנו נשמח לשמוע.
היו"ר משה גפני
מה עשו בעניין הזה? כלום. אנשים רוצים לצאת לעבוד וזורקים אותם. בקיצור, לא מקיימים את החוק שהעברנו על העדפה מתקנת לגברים חרדים. אפשר כל הזמן לנופף בדגלים. עברת כבר על השקף הזה?
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
השקף הקודם הוא שקף חשוב מאוד, למרות לחץ הזמן, השקף בעניין ההשתלבות בשוק העבודה. אנחנו רואים שיש פה שיעור נמוך מאוד של השתתפות אוכלוסיות מסוימות בתעסוקה, ואנחנו רואים גם שבניגוד להחלטת הממשלה יש קיפאון, אין גידול בהשתתפות של חלק מן האוכלוסיות.
אמיר ירון
בקרב נשים חרדיות אתה רואה שהן כמעט הגיעו לממוצע.
היו"ר משה גפני
עזוב את החרדיות. אנחנו מדברים על החרדים.
מיקי לוי (כחול לבן)
החרדיות הן כמעט ברף העליון. הלוואי על כולם.
היו"ר משה גפני
לא משנה, אבל אני מדבר על החרדים.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
נשים חרדיות שהן ברף העליון, השאלה באיזו רמת משרה הן נמצאות ובאיזה פריון.
ינון אזולאי (ש"ס)
הן ברף העליון אבל השכר שלהן נמוך מאוד.
אמיר ירון
פירטתי את זה בכנס אחר. לא הבאתי את כל הנתונים לכאן. אוכל להגיד על זה כמה מילים באופן כללי.
היו"ר משה גפני
יש שאלה אחת: מה עושים בכדי שהרף של הגברים החרדים יעלה? עשו משהו? דיברו משהו? יש חקיקה בעניין הזה? מה עשו?
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
ובפריון גבוה.
היו"ר משה גפני
מה עשו? שנדע רק. כל פעם מישהו מנפנף: עוד מעט תהיה מערכת בחירות, יגידו שהחרדים לא עובדים, יהיה מי שיגיד את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
בבחירות כל החרדים עובדים...
היו"ר משה גפני
שיעבדו במשך כל השנה. אנשים רוצים לעבוד ורוצים להתפרנס ולא נותנים להם. מה דעתכם? האם נתת את דעתך לעניין הזה? אתה רוצה הרי שגברים חרדים יעבדו ויתפרנסו כפי שצריך. השאלה מה נעשה עם העניין הזה. האם עשו משהו? האם התקדם משהו? כאשר אתה אומר את הנתון אתה צריך להגיד גם: זה שכר ושוברו בצדו.
ינון אזולאי (ש"ס)
ישב פה הנציג ואמר שלא התקדם כלום.
אמיר ירון
אני בכל זאת רוצה לומר משהו על המיומנויות, וזה כולל כמעט את כל האוכלוסייה. למרות שיש המון שנות לימוד בישראל, כשזה מתורגם למיומנויות אנחנו רואים בצבע כחול איפה ישראל נמצאת לעומת ה-OECD. לצערי אנחנו בולטים בעיקר בכך שכאשר מחלקים את הפערים בינינו לבין ה-OECD, בחלק התחתון של השקף, הפער הגדול ביותר הוא דווקא בעשירונים התחתונים וזה משקף את אי-השוויון הגדול במיומנויות. פה כמובן צריך לסגור פערים.

דרך אגב, נושא המיומנויות, למרות שמבחן פיא"ק (PIACC) הוא על אנשים בוגרים, אנחנו רואים שהפער מתחיל כבר בגילאים צעירים יותר. יש פה את מבחן פיז"ה. אתם רואים את ההבדלים בין האוכלוסיות. עדיין אנחנו מתחת ל-OECD בגילאי 15 שנים. אתם רואים שהציונים האלה לא מתכנסים. בקו הכחול זה ישראל. זה על פני זמן. הקו הכתום הוא ה-OECD. אתם רואים שהפערים פה נשמרים ובוודאי לא נסגרים. זה נושא המיומנויות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש לי שאלה בנושא הזה. מה שאנחנו רואים פה על מבחני פיז"ה לא כולל את כל האוכלוסייה היהודית.
אמיר ירון
זה לא כולל את כל האוכלוסייה. בשביל זה אתה צריך את מבחני המיצ"ב.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
איזו אוכלוסייה זה לא כולל?
אמיר ירון
הוא לא כולל את האוכלוסיות שלא לוקחות את הבחינה הזאת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כלומר המגזר הערבי והמגזר החרדי לא נמצאים שם, ועדיין אנחנו רואים ירידה.
אמיר ירון
הערבים נמצאים שם.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
רק המגזר החרדי לא נכלל שם?
אמיר ירון
הוא לא נכלל שם.

אני חייב להגיד לגבי האי-שוויון שרואים בשקף הזה, הוא כולל את כל האוכלוסיות.

אני רוצה לומר משהו על נושא ההשקעה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כלומר האתגר גדול יותר ממה שרואים פה, אם אני מסתכל על כלל האוכלוסייה.
אמיר ירון
האתגר הוא בכל הרבדים.
ר אבי ניסנקורן (כחול לבן)
אנחנו רואים שיש פה כרגע הנצחה של אי-שוויון.
אמיר ירון
עוד פעם, זה בתחום המיומנויות. נושא ה-Gimic Coefficient, שהוא מדד אחר לאי-שוויון, דווקא חלה בו ירידה בשנים האחרונות.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
ג'יני זה משהו אחר, ג'יני זה צד ההכנסה. זה מושפע מדברים אחרים, כמו עליית שכר המינימום.
אמיר ירון
אני מסכים איתך. כנראה לא אגיע לדבר על זה, על כל נושא המדיניות, איך לנסות לשפר את הדברים האלה. אין ספק שהגיל הרך, ואפילו הרבה יותר רך מגיל 15 שנים, כל המחקרים היום מראים שהאופציה של איך אתה תלמד בעתיד, הזרעים לזה נקבעים כבר בגיל הרך. לכן המיומנויות בגיל צעיר חשובות מאוד.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
נתת סקירה ארוכה מאוד של המצב הפיסקלי והמדיניות הפיסקלית והצורך לא לחרוג מיעד הגירעון, ופה בעצם אתה מגיע לשאלה איך אנחנו מגדילים את העוגה, את התוצר.
אמיר ירון
אגיע גם לזה. אין ספק שיש פה אתגרים בטווח הקצר ובטווח הארוך.

מפאת הזמן, אתם רואים פה בשקף שנושא ההשקעה במלאי ההון בישראל הוא לא גבוה. זה כמובן גם משפיע על הפריון לעובד וחשוב להגדיל אותו.

חבר הכנסת גפני, יש כאן שקף לגבי צפיפות תנועת כלי הרכב, וגם נושא שיעור הנסיעות בתחבורה ציבורית, איפה אנחנו ביחס למדינות אחרות. אנחנו כמובן שואפים לשיפור.

בנושא רגולציה ובירוקרטיה – חל שיפור מסוים אבל עדיין אנחנו לא נמצאים במקום שהיינו רוצים להיות בו. לא אלאה אתכם. יש נתונים על כמה טפסים צריך למלא, כמה מאותם טפסים הם דיגיטליים או לא דיגיטליים. אנחנו חייבים לקדם את הנושא הזה בסקטור הציבורי.

יש פה מספר שקפים, שמפאת קוצר הזמן אשאיר לכם לקרוא אותם, שכולם באים מהדוח המיוחד של חטיבת המחקר, על שיפור הפריון. מה שיפה פה הוא שההמלצות הפעם הן ברמה מאוד אופרטיבית. אתם רואים לדוגמה: נושא של שיפור איכות המעונות בגיל הרך; נושא חשוב של תגמול מורים בתחילת דרכם. אני רק נותן לכם highlights.
היו"ר משה גפני
אני חותם על כל מה שכתבת. מה עושים כדי שזה יקרה?
אמיר ירון
הנושא של קידום הטבות שיעודדו פעילות בעלת השפעות חיצוניות חיוביות בנושא של ההון הפיזי; הנושא של תשתיות – המטרו הוא פרויקט עתיר. פה אני יכול להגיד לכם, מה שחשוב זה ודאות רגולטורית. חשוב שהתכנון יתבצע בצורה שתאפשר למשקיעים להיכנס לפרויקט הזה, והכי חשוב שראש עיר אחד לא יעצור ראש עיר אחרת. פה חייבת להיות ודאות רגולטורית, שתבוא או על ידי איזשהו גוף או על ידי רשות מטרופולינית. יש עוד צעדים משלימים שכמובן אמורים לעזור בכל הנושאים הללו. לא אעבור עליהם אחד-אחד.

בנושא הרגולציה צריך למצוא קביעת יעדים לתמרוץ המגזר העסקי לאימוץ הדיגיטציה.

חבר הכנסת שאל אותי – רק אחזור לשקף הזה – על הטווח הקצר לעומת הטווח הארוך.
היו"ר משה גפני
למה אמרת שהטבות המס, הביטול ההדרגתי שלהן הוא על פי קריטריון הייצוא? למה זה לפי קריטריון הייצוא? יש פה חברה שנמצאת בגבול הצפון.
אמיר ירון
אני אומר שיכול להיות לך סופרמרקט. להיפך, אני אומר: לפי קריטריון אפקטיביות כלכלית. הייצוא הוא רק אחד מהם.
היו"ר משה גפני
יפה. אבל הבעיה היא שלא היית פה בוועדה. אנחנו רבים על זה עם משרד האוצר כל הזמן ולא מצליחים. אז תבוא לעזור לנו. רבנו איתם על זה.
אמיר ירון
זה מופיע פה בריש גלי.

אני רוצה לומר מספר מילים לסיום כי נשאלה פה שאלה על ההשקעות. אין ספק שהמטרו כרוך בהשקעות, נושא החינוך שהזכרתי כרוך בהשקעות. הדברים האלה כרוכים בתכנון שייקח מספר שנים, בטח המטרו.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
בעיקר ביכולת ביצוע, אפילו יותר מאשר בתכנון.
אמיר ירון
בנושא המטרו, לדוגמה, חייב להיות תכנון מדוקדק. גם בנושא של החינוך והתמרוץ הזה ואימוץ קריטריונים – גם פה צריכים להיכנס לתכנון.
לכן אני כל הזמן אומר
בטווח הקצר צריך לנסות להביא לייצוג של התכנסות פיסקלית, לנצל את הזמן הזה ליצור מרחב פיסקלי כך שנוכל להגיע לאותן השקעות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. תיכף יהיו כמה שאלות ואז תוכל להתייחס.
אמיר ירון
יש לי עוד שלושה שקפים ובזה אסיים.
היו"ר משה גפני
אני עושה הכול כדי להגיע לשאלות. בבקשה.
מיקי לוי (כחול לבן)
תנו לנגיד לסיים.
אמיר ירון
יש פה מספר שקפים שאמורים לשקף את המעבר לדיון יותר על בנק ישראל. בחזית שלנו כרגע זה ההשתנות של הסביבה, החדשנות. אתם רואים פה שקף שאומר לכם שאנחנו בעצם צופים סביבה משתנה בכמה פאזות: השתנות חברתית בכל מיני אספקטים, מנושא של אורך החיים, שעלול להשפיע על הריבית הטבעית; כמובן השתנות טכנולוגית; והשתנות גלובלית.

זה משליך על המון נושאים. יש פה רק מספר קטן של נושאים שעומדים לנגד עיני בנק ישראל מבחינת אתגרים: סביבת ריבית ואינפלציה נמוכים בעולם; שינויי נתונים – ביג דאטה וכיוצא בזה; השתנות המודלים הכלכליים – מה קורה עם עקומת פיליפס וכיוצא בזה; התפתחות טכנולוגיות חדשניות שמשפיעות על הבנקאות ושוק הפיננסים ומשפיעות אולי גם על תמסורת של המדיניות המוניטרית. אתם רואים שם מערכות ושיטות תשלום מתקדמות – זה אחד הנושאים הכי חשובים שמשנים היום את פני המשק הכלכלי; נושא של מטבעות דיגיטליים; שימוש במזומן; סיכונים חדשים, כמו סייבר, סיכונים ממשיים וכיוצא בזה. לא אלאה אתכם בכל הנושאים.

זה הוביל אותי ואת בנק ישראל – זה היה אמור להיות המעבר לכיוון הדיון על התקציב – לאסטרטגיה. בעצם מאז כניסתי אנחנו נמצאים בתהליך של בחינת האסטרטגיה, בחינת הצרכים של בנקים מרכזיים. עסקנו בזה בעבודה רוחבית, השווינו לבנקים מרכזיים אחרים. כמובן הסתכלנו על הקונטקסט הישראלי, שהוא חשוב מאוד.

למעלה אתם רואים את שלוש הנקודות שמופיעות בחוק בנק ישראל: שמירה על יציבות מחירים; תמיכה בצמיחה, תעסוקה וצמצום פערים; ותמיכה ביציבות פיננסית.

אנחנו רוצים ליצוק לזה תוכן בכך ש"הבנק יתרום לשגשוג המשק הישראלי הצועד אל כלכלת המחר, תוך תמיכה ביציבותו ולעידוד התחרות" – זה מופיע בחלק מן הדי-אן-אי שלנו עכשיו – "החדשנות והשירות ללקוחות במערכת הפיננסית."
היו"ר משה גפני
בעניין יציבות פיננסית מה עשיתם?
אמיר ירון
רק אשלים ואחזור לשאלה שלך.

זה כמובן משליך על מספר התאמות שאנחנו עושים בבנק ישראל לצורך הנושא הזה.

שאלת אותי בהתחלה ושאלת אותי עכשיו על נושא היציבות הפיננסית. אתחיל בתשובה לשאלה הזאת.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
מאיפה בא הציטוט הזה?
אמיר ירון
זה ממסמך פנימי שלנו. אנחנו מגבשים את האסטרטגיה שלנו כרגע.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
למה למשל לא מופיע במשפט הזה גם צמצום פערים?
אמיר ירון
הוא מופיע בכותרת. זה בלתי נפרד, זה חלק בחוק.

לגבי הוועדה ליציבות פיננסית – זה חוק חשוב שכבר מיושם. היו לנו מספר פגישות עם כל הרגולטורים. יש לנו תוכנית עבודה מוסדרת, שבה כמעט כל הרגולטורים כבר הציגו את הנושאים שתחת חסותם, קודם כול כדי שתהיה שפה משותפת בין הרגולטורים. אנחנו עכשיו בתהליך שבו אנחנו אמורים לתכלל. הרי הרעיון המרכזי של הוועדה הזאת הוא שיהיה איזשהו גוף שמצליח לראות, היות והיום יש פעילות פיננסית חוצת-תחומים, שנוכל להסתכל על כל הנושא הזה ולתכלל אותו.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי כל כך. כשהביאו לפה את הצעת החוק הבנתי שבאופן מיידי, באותו זמן כבר מקימים את הוועדה. עד לרגע זה הוועדה לא הוקמה.
אמיר ירון
אז לא הבנת אותי. הוועדה הוקמה וכבר נפגשת באופן קבוע.
היו"ר משה גפני
חבל שלא היית פה כדי לראות איזה לחץ. היה נראה שהכול דחוף. נכון או לא נכון?
אמיר ירון
לא אתייחס ללחץ. חבר הכנסת גפני, אתייחס רק לעובדה שהוועדה הוקמה והיא פועלת ועובדת.
היו"ר משה גפני
ההערה שלי נרשמה בפרוטוקול. לא ראיתי את החשיבות, מה עשו בינתיים. מאז כבר עבר זמן רב, שנתיים.
קריאה
שנה.
היו"ר משה גפני
אם עכשיו הייתה בעיה עם היציבות הפיננסית, הוועדה הזאת הייתה יכולה לתפקד?
אמיר ירון
היא מתפקדת.
היו"ר משה גפני
אולי אני טועה. מה לעשות, אני לא למדתי לימודי ליבה אז אני לא יודע... שמענו את הבעיה, בסדר. איזו מלחמה הייתה פה.
אמיר ירון
אני לא יכול לדבר על זה. אני יכול להגיד לך שמאז שנכנסתי הוועדה עובדת בצורה מסודרת, נפגשת ועובדת בצורה מקצועית לפי מודלים.
היו"ר משה גפני
טוב, אני שמח.

אתה יכול להגיד משפט לגבי קרן העושר? אתם עובדים? בגלל שצריך להעביר כבר כסף.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אתה יודע שבשבוע שעבר הוצאתי מכתב ספציפי לנגיד. קיבלתי תשובה ויש לי שאלות נוספות.
היו"ר משה גפני
אני שואל באופן כללי. חוקקתי את החוק ואני רוצה לדעת האם זה עובד או לא עובד.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אם אתה שואל כללית אז אשמח להצטרף לשאלה.
היו"ר משה גפני
קודם שהוא יגיד. תתייחס גם לתשובתך למכתב של אורית פרקש הכהן. בבקשה, משפט: עובד או לא עובד? ואם עובד – איפה הכסף?
אמיר ירון
הכסף אמור להיכנס בסוף שנת 2021, זה לפי רשות המסים.
היו"ר משה גפני
קבענו שברגע שנכנס מיליארד שקל - - -
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
לפי תחזיות הממשלה זה היה אמור לקרות בשנת 2018, במקור, על פי מה שהוצג לממשלה. אני לא באה אליך בטענות.
היו"ר משה גפני
את לא מאשימה אף אחד.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני מאשימה את הגורמים. בסוף הסיפור הזה נופל בין הכיסאות.
שלמה קרעי (הליכוד)
לפחות הגז לא נשאר באדמה כמו אצלכם.
היו"ר משה גפני
לא נתחיל את הוויכוח הזה, אחרת לא נסיים. בבקשה.
אמיר ירון
התמלוגים אמורים להיכנס אלינו בסוף שנת 2021. נושא הקרן – אנחנו בבנק עושים את כל מה שאנחנו יכולים, יש כל מיני אספקטים טכניים של התקשרויות - - -
היו"ר משה גפני
ועדת ביקורת הקמתם?
פרנסואז בן-צור
אי אפשר להקים.
אמיר ירון
אי אפשר להקים כי ועדת האיתור היא שמית כרגע ואנחנו צריכים לשנות אותה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
יש חוות דעת משפטית לפיה אפשר להקים ועדות. להביא לכם אותה?
אמיר ירון
אנחנו ננסה להזיז את זה בהקדם האפשרי כדי לשנות את הוועדה השמית, כדי שוועדת האיתור תוכל לאתר את האנשים.
היו"ר משה גפני
הכסף הזה הוא כסף גדול. אם הכסף הזה היה עובד, הוא היה נכנס. למה ב-2021?
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני רוצה להוסיף כמה דברים לשאלות שלך. כפי שאתה יודע, פניתי אל מנהל רשות המסים, אל נגיד בנק ישראל ואל שר האוצר בעניין הזה לפני מספר שבועות. טרם קיבלתי תשובה ממנהל רשות המסים אבל ב-12 בינואר שלחתי מכתב תזכורת אל פרופ' אמיר ירון, שבאמת שלח לי תשובה בימים האחרונים.
אדוני היושב-ראש, שאלתי
כיצד נערך בנק ישראל להקמת הקרן? מה הפעולות שננקטו? מה התשתיות שעשו? מה הצפי של הבנק להתחלת פעילות הקרן? והאם בנק ישראל, כפי שדוּבר איתי על תיאום בין הרגולטורים, נמצא בקשר עם רשות המסים באשר לפעילות של הקרן הזו? קיבלתי תשובה מפורטת.
היו"ר משה גפני
הוא פה אז הוא יגיד.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני רוצה עכשיו לשאול כמה שאלות בעקבות התשובות שקיבלתי.
היו"ר משה גפני
רגע, אבל עדיין אין תשובות.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
לי יש את התשובה. אני רוצה להתייחס אליה.

בגדול, התשובה שלך אליי בעצם אומרת לי: אנחנו במין מעגל קסם שלא נגמר: אין מוסדות לקרן, לא מתקדם המכרז להקמת מוסדות הקרן ולכן בעצם אתם רק בתשתית ובהכנה. אתה בעצם עונה לי שעדיין לא התקדמתם בהחלת הנכסים. רק להסביר לטובת הקהל, כפי שאמרת, הקרן הזו, בנק ישראל בעצם יהיה זה שינהל אותה מבחינה פיננסית, יהיה אחראי על מועצת הקרן, על ועדת השקעות של הקרן. גם בכנסת תצטרך להיות ועדה מיוחדת, ובמיוחד צריך שיתחילו להפקיד את הכספים בקרן. לשאלות שלי, אדוני הנגיד, בעצם לא קיבלתי באמת תשובה, למעט דבר אחד, שעד שמשרד האוצר ושר האוצר לא יקימו את מועצת הקרן אתה לא יכול באמת להיערך.

בעניין הזה יש לי כמה שאלות. קודם כול, לגבי התשתיות העסקיות. כתבת: "בנק ישראל פועל כדי לאתר גופים שינהלו את הכספים הללו." כפי שאמר יושב-ראש הוועדה, מדובר במיליארדים, שיצטברו לעשרות מיליארדים. האם אתם לא מתכוונים להוציא סוף-סוף מכרז בין-לאומי? מדובר בניהול של כסף שדורש מומחיות מיוחדת מאוד. יש קרנות דומות בחו"ל. אני חושבת שהדבר הזה לא קשור להקמת מוסדות הקרן. אתם פשוט יכולים להתחיל לעשות מכרז, לכתוב מכרז בין-לאומי ולקיים את הדבר הזה.

דבר שני, אתם בשלבים מתקדמים של המערך החשבונאי. אתם מכינים טיוטת הסכם לפתיחת חשבון, שמחכה לייפוי כוח של משרד האוצר.
היו"ר משה גפני
אורית, אני הרי מעוניין בזה, אבל לא נקיים דיון רק על זה. יש לנו עוד הרבה עבודה היום. אני רוצה לדעת את הסוף. אף אחד לא מפריע, על פי החוק, להעביר את הכסף למשרד האוצר. למה זה לא עובר?
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אמורה להיות מחלקה מיוחדת בבנק ישראל.
היו"ר משה גפני
בסדר. אז למה את צריכה לפרט? אין.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
הבנתי שטרם הוקמה. למה? כי ביקשתי דיון ספציפי בנושא.
היו"ר משה גפני
בסדר. מה לעשות, אבל רצית ללכת לבחירות. מה אני אעשה?
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
מכיוון שנמצא כאן הנגיד, אני באמת רוצה לברר את העניין. הדבר העיקרי שמפריע לי, ובאמת הוא כזה, בסוף אתם תהיו הגוף שיהיה אחראי אם יהיו כספים משמעותיים שיכולים להשפיע על הגורל של כל אחד ואחד מאיתנו.
מיקי לוי (כחול לבן)
לא שלנו אלא של הילדים שלנו.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
והילדים שלנו. כאשר שאלתי האם אתם בקשר עם רשות המסים, כשאני מבינה שהיא זו שמנהלת את המחלוקת לגבי העיכוב בהפקדות הללו, ענית לי: "קיימת שאלה לגבי תזמון הכספים, האם זה יהיה רק כשהשומות יהיו חלוטות או לא". כלומר בעצם מתנהל לנו, אדוני היושב-ראש, אני רוצה לשתף אותך, ויכוח גדול עם חברות הגז וחברות משאבי הטבע לגבי השומות, אלוהים יודע מתי הוויכוח הזה ייגמר, ורק כשייגמר הוויכוח הזה, האם השומות חלוטות או לא חלוטות, יפקידו את הכסף. למה אתם לא נכנסים לאירוע הזה עם כובד משקלכם ומתערבים בנושא הזה? הייתי רוצה לקבל את כל התשובות לדברים האלה.

שאלה נוספת, בתקציב בנק ישראל, אחרי שבזבזתם כבר 2 מיליון שקלים עד היום - - -
היו"ר משה גפני
אבל עוד אין תקציב. תיכף יהיה התקציב.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
הנושא הזה חשוב מאוד.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני רוצה תשובה מה קורה עד עכשיו ומה הוא הצפי של הדבר הזה, שנדע.
אמיר ירון
פרנסואז בן-צור היא שמנהלת את גיבוש הקרן.
פרנסואז בן-צור
אני מחטיבת השווקים. אני מנהלת את הפרויקט של הקמת התשתיות כדי שנוכל להשקיע את הכספים הראשונים של קרן הגז.

קודם כול, אני רוצה לדייק את הדברים שאמרת, שלא היו מדויקים. אנחנו לא אחראים, לא על המועצה ולא על ועדת השקעות. אנחנו כפופים לחוק.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
רציתי שתפעילו את כובד משקלכם. לא אמרתי שאתם אחראים.
פרנסואז בן-צור
אמרת שאנחנו אחראים אז אני מתקנת.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
כל כך הרבה גופים ואף אחד לא אחראי.
היו"ר משה גפני
אורית, אנחנו רוצים להתקדם.
פרנסואז בן-צור
אנחנו כפופים לחוק. צריך להבין שללא מוסדות הקרן, קרי: המועצה או הוועדה, לא תהיה מדיניות השקעה של הכספים ובנק ישראל כמנהל נכסי הקרן לא יוכל להשקיע את הכספים, נקודה. ללא מדיניות השקעה אנחנו לא יכולים להשקיע. מי שמתווה את מדיניות ההשקעה זה המועצה וועדת ההשקעות. אותם מוסדות יוקמו אך ורק אם יאותרו חברים בהם מקרב הציבור, נציגים מן הציבור. נציגים מהציבור יוכלו להיבחר על ידי ועדת איתור. ועדת איתור הוקמה לפני שנתיים והתפזרה, בראשות השופט משה גל, וכיום אין ועדת איתור. ללא ועדת איתור ידינו כבולות.
היו"ר משה גפני
למה התפזרה ועדת האיתור?
פרנסואז בן-צור
אני חושבת שזה נבע מכך שהוועדה לא הצליחה להתכנס. מכיוון שהחוק קובע שהחברים בוועדת האיתור הם מנכ"ל משרד האוצר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה והמשנה לנגיד – אלה תפקידים בכירים מאוד והיה קושי לכנס את הוועדה.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
איך התקדמנו ברגולציה מ-49 ל-30.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
פרנסואז, ברשותך, יש דברים שאתם יכולים ונדרשים לעשות. למשל בתור גוף שיצטרך להוביל את ניהול כספי הקרן, איך אתם לא מתחילים במכרז בין-לאומי כדי לבדוק מי הם הגופים שיוכלו לתת את השירות הזה שיהיה בבנק ישראל? אנחנו מדברים על עוד שנה אולי.
פרנסואז בן-צור
אם נקרא את החוק, מי שמאשר הגופים האלה זה המועצה ולא בנק ישראל. בנק ישראל מוכן לבוא עם רשימה של מנהלים שאיתם אנחנו עובדים בתחום ניהול היתרות. אין לנו שום בעיה להקים רשימה כזאת ולבוא למועצה כדי להציג, אלא שאין מועצה אז אנחנו לא יכולים לעשות את זה.
היו"ר משה גפני
אורית, אני לא מסכים. מספיק.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני רוצה תשובה לגבי רשות המסים. הכסף הזה חשוב לך לא פחות מאשר לי. שאלתי שאלה: מה הסיפור עם רשות המסים לגבי השומות והוויכוח על השומות, שגורם לכך שהכספים לא מופקדים בקרן? אני לא מבינה אותך, יושב-ראש הוועדה. הדיון כאן הוא בדיחה או הצגה? אנחנו כאן כדי לקבל מידע. לא מקובל עליי שאתה לא נותן לקבל תשובה לשאלה לגיטימית. על פי דוחות בנק ישראל מ-2019 הקרן תעבוד ב-2019. עכשיו אתם כותבים - - -
היו"ר משה גפני
אורית, אני מבקש ממך להפסיק.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
בואו נרתום את בנק ישראל לנושא הזה.
היו"ר משה גפני
אמרתי לך להפסיק. את לא מבינה מה אני אומר?
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני מבינה אבל לא מסכימה.
היו"ר משה גפני
אני אומר לך, אדוני הנגיד, אני אומר לכל מי שרוצה לשמוע: המדינה כשלה בעניין הזה. היה חוק, עבדנו עליו קשה מאוד. כולם היו צריכים להיות בעניין, גם בנק ישראל היה צריך להיות בעניין. פתאום אין ועדת איתור, ועדת האיתור בעצם נעלמה. בכלל לא משנים עכשיו הפרטים. התוצאה היא חד-משמעית: כשלנו לחלוטין בעניין הזה. מדובר על כסף גדול בסדרי גודל בלתי רגילים, מדובר על 450 מיליארד שקל בסך הכול. שום דבר. עד לרגע זה יש חוק מסודר, הכול צריך להיות, יש ועדת איתור. ועדת האיתור התכנסה והתפזרה. זה חוסר אחריות מן המדרגה הראשונה. כל מי שמעורב בעניין הזה נגוע בחוסר האחריות. באים אלינו ואומרים לנו: תעשו חקיקה ומהר וכל מה שנלווה לזה. אני לא בטוח שאנחנו עכשיו נוכל לשנות את זה. כל ממשלה שתקום, זה אחד הדברים הראשונים שהיא צריכה לעשות.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
יש ממשלה שיכולה לטפל בעניין הזה. יש ממשלה. יש עדיין שר אוצר ויש רשות מסים.
היו"ר משה גפני
בסדר, תמשיכי הלאה. אני רוצה את הכסף ואילו את רוצה לעשות פוליטיקה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני רוצה לעשות פוליטיקה?
היו"ר משה גפני
כן. מה שר אוצר יעשה עכשיו? את מי הוא יביא?
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש, אתה מכיר אותי כבר כמעט שנה. הנושא הזה חשוב.
היו"ר משה גפני
אבל למה את חוזרת על זה?
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
כי כשאנחנו מנהלים פה דיון במשך שעות על 5 מיליון שקלים לעסקים בעוטף עזה ולא מקבלים את הכסף, ויש לנו מיליארד וחצי שקלים וכבר שלוש שנים וחצי אף אחד לא יודע מה קורה איתם, אני חושבת שאפשר להקדיש לזה חמש דקות.
היו"ר משה גפני
מספיק כבר. אורית, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה. לא אתן לך להמשיך. אני מבקש להפסיק. צריך לשמוע ליושב-ראש, זה אחד הכללים הבסיסיים כאן. מה, לא מעניין אותי מהקרן הזאת? בעשר אצבעותיי עבדתי על זה כמו אני-לא-יודע-מה כשאת עוד לא היית בכנסת.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אז שתשיב את התשובה.
היו"ר משה גפני
עבדתי על זה כמו חמור. ניסינו ועשינו ותיאמנו עם כל הגופים הנוגעים בדבר, גם עם בנק ישראל, גם עם משרד האוצר על אגפיו השונים, עם כולם, והכול בסדר, מבחינת החקיקה הכול בסדר. ועדת איתור התכנסה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
זה כסף שמבטא פעמיים וחצי החזרה של השקעה. אחרי פעמיים וחצי החזרה של השקעה הציבור יכול להיות שותף ברווחים האלה וצריך לפקח על זה. בנק ישראל צריך להיות שחקן.
היו"ר משה גפני
מה את רוצה שאני אעשה? תודה רבה.
אמיר ירון
כל מה שבנק ישראל יכול לעשות עשינו בנושא הזה. אם נצליח לשנות את מבנה ועדת האיתור אפשר יהיה להתקדם פה באופן מיידי. זה לא קשור לרשות המסים.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני מבקשת שתיכנסו לנושא הזה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מלכיאלי, בבקשה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. הנגיד, אני חושב שיש הרבה נושאי משרות בכירים במדינת ישראל ויש משמעות לכל אמירה של נגיד בנק ישראל. כבר אמרו חז"ל: "חכמים היזהרו בדבריכם", בפרט לאנשים שהם בעלי תפקידים בכירים ושלכל אמירה שלהם יש משמעות. יש אמירה שאמרת, וחזרת ואמרת אותה גם פה, שללא התעסוקה של החרדים בשוק העבודה יצטרכו להעלות 16% מסים. אני לא נכנס לעובדות, אם זה נכון או לא נכון. אני חושב על שני דברים. קודם כול, אמירה כזאת בתקופת בחירות, אתה מבין שיש לה משמעות והיא לא הייתה אמורה להיאמר. אתה נותן דלק בידי מערכת פוליטית שמחכה לאמירה כזאת.
עמר בר לב (העבודה-גשר)
מה שנקרא: שלא יבלבלו אותנו עם העובדות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זאת המציאות. מלכיאלי, אתה אומר לו: אל תדבר על המציאות.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
בהתאם למציאות שאמר עודד, אני רוצה לומר לך משהו אחר. הייתי מצפה ממך לומר שאם המדינה תמשיך לבנות חסמים לגברים חרדים להשתלב בשוק התעסוקה יצטרכו להעלות מסים ב-16%. התוצאה תהיה אותה תוצאה אבל האמירה שלך לא אמורה להיות מופנית כלפי הציבור החרדי, כי בציבור החרדי יש מאות ואלפים שרוצים להשתלב.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כלפי הפוליטיקאים החרדים.
היו"ר משה גפני
עודד, אתה מפריע לו באמצע. אם לא היית במפלגה של ליברמן לא היית מעיר לו את זה עכשיו.
ינון אזולאי (ש"ס)
וגם אם הוא היה איתנו בקואליציה, כמו בפעמים הקודמות. זה תלוי בזמנים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה לא קשור לקואליציה או לאופוזיציה. בזה טיפלנו גם בקדנציה הקודמת. זאת המציאות. על מה אתה מדבר?
ינון אזולאי (ש"ס)
ראינו. לא ראיתי אותך נלחם שהגברים החרדים באמת יקבלו משרות ציבוריות.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני חושב שהאמירה שלך צריכה להיאמר במשנה זהירות, בגלל שהנה ראית בדיוק איך זה נראה, שמפרשים את האמירה כאילו היא מופנית כלפי הציבור החרדי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה לא כלפי הציבור החרדי. אני אומר בדיוק להיפך. אני לא טוען כלפי הציבור החרדי אלא כלפי ההנהגה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
גם אני חרדי. רוצים להשתתף. ישב פה נציב שירות המדינה לפני כמה חודשים ומילא פיו מים כאשר שאלו אותו: תראה לנו באתר נציבות שירות המדינה, איזה תפקידים יש לחרדים? שואבי מים וחוטבי עצים.
היו"ר משה גפני
גם לא.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני מבקש שאתה תוציא אמירה למדינת ישראל, שתפסיק לבנות תקרות זכוכית לגברים החרדים שכן רוצים להשתלב, ואז לא תצטרך להעלות את המיסוי.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מיקי לוי, בבקשה.
מיקי לוי (כחול לבן)
לא הספיק לי הזמן.
היו"ר משה גפני
בסדר, נצטרך להמשיך את זה.
מיקי לוי (כחול לבן)
אני מבקש להזמין לכאן שוב את הנגיד – אדוני הנגיד, אני יודע שזמנך דחוק מאוד – לפני הבחירות או אחרי הבחירות, אנחנו נתאים את עצמנו אליך. חשוב לנו לשמוע משהו מקיף יותר, ענייני יותר, כי מדינת ישראל עומדת באמת בפני שער ענק בתחום הכלכלי. אנחנו כחברי כנסת – אני מקווה שתקום ממשלה כזו או אחרת, עם כחול לבן בראש – נרצה לדעת מה צריך לעשות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. עודד פורר, בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני רוצה להתייחס קצת לדברים שנאמרו קודם. כל הזמן מדברים על תקרת זכוכית ועל חסמים ומה הם החסמים שהמדינה שמה. יש עוד מקומות עבודה פרט לשירות המדינה. אבל בוא תדבר על שני דברים – ותיכף אגע בשירות המדינה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני מהגר פה? המדינה שייכת לי בדיוק כפי שהיא שייכת לך.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
פרט לשירות המדינה אין עוד מקומות עבודה? רק בשירות המדינה יש מקומות עבודה?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
היא המעסיק הגדול ביותר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עכשיו בואו נדבר בכלל על מקומות עבודה. כשאתה צריך עובדים – ועל זה דיבר הנגיד – הנתונים שמציג פה נגיד בנק ישראל ברורים מאוד. אנחנו רואים את 50% התעסוקה בקרב גברים יהודים חרדים.
היו"ר משה גפני
הנושא הוא חרדים? זה הנושא שאתה מדבר עליו עכשיו?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני רוצה להתייחס לדברים שאמר חבר הכנסת מלכיאלי.
היו"ר משה גפני
בבקשה, רק שנדע, בגלל שאתה ביקשת רשות דיבור לפני שהוא דיבר על חרדים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש לי עוד מה להגיד גם מעבר לזה, לא רק זה.
היו"ר משה גפני
בבקשה, בקצרה רק.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה היא תקרת הזכוכית הזאת? תקרת הזכוכית הזאת היא שכאשר מגיע עובד שלא מוכשר במתמטיקה - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הוא מוכשר במתמטיקה. הוא חרדי ויש לו תואר ראשון במתמטיקה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
- - שלא מוכשר באנגלית - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
למה לא?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
- - שלא מוכשר במחשבים. אני מטפל, אדוני, בלא מעט פניות ציבור, גם בעקבות מה שקורה בתקופה האחרונה. פנה אליי גבר חרדי, לא משנה מאיפה, ואמר: אני מחפש עבודה. אמרתי לו: תשלח לי את קורות החיים שלך. אז הוא סיים לימודים בישיבה ויש לו ניסיון בתעסוקה כמשגיח כשרות. ברור לחלוטין שאוטומטית גם כשהוא יוכוון למקום תעסוקה, הוא יוכוון למקום תעסוקה נמוך יותר. מי שכן למד מחשבים, מי שכן למד מתמטיקה ואנגלית מבוקש בשוק התעסוקה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
נתחיל לשלוח אותם אליך.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, תתחיל לשלוח אותם ללמוד, זה הכול.

עכשיו בואו נדבר על שירות המדינה. בשירות המדינה, בקדנציה הקודמת ניסיתי לחוקק חוק, לא רק לעודד את הגברים החרדים אלא לעודד גם את אלה ששירתו בשירות צבאי או לאומי. אמרתי: הרי יש אפליה מתקנת. בואו ניתן בתוך האפליה המתקנת, אם בא גבר חרדי שעשה שירות לאומי או שירות צבאי בואו ניתן לו עדיפות. אתם טרפדתם את זה ביחד עם הרשימה הערבית המשותפת, אתם הפלתם את הצעת החוק הזאת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו יודעים בדיוק לאן הכוונות שלך הולכות. אל תנסה לעזור לנו. אתה רוצה לעזור לנו? תתמוך כאשר אנחנו מבקשים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
האינטרס פה הוא לא אינטרס שלכם או שלי. הוא אינטרס של מדינת ישראל. את זה אי אפשר להשיג בכך שנלחמים על כך שחס וחלילה מישהו ילמד לימודי ליבה.

בואו נדבר על נושא נוסף, על נושא החינוך. גם כאן יש חידלון גדול מאוד של הממשלה. כשאנחנו מסתכלים על הנתונים – ולא סתם שאלתי – אי אפשר לתרץ את זה בכך שהאוכלוסייה החרדית נמצאת בתוך המבחנים כי היא לא נמצאת. יש ירידה חדה במתמטיקה ובמדעים ב-4–5 השנים האחרונות. זה האחריות של ממשלת ישראל, זה האחריות של שר החינוך, זה האחריות של ראש הממשלה. אנחנו לא נוכל לקיים מדינה עם צבא מפותח של עולם ראשון כשהרמה של התלמידים על פי מבחני פיז"ה היא של עולם שלישי. זה לא יעבוד כך, ואת זה צריך לתקן.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני רוצה להעיר הערה. העברתי חוק שאומר העדפה מתקנת לחרדים. המשמעות של החוק היא שכאשר מגיע חרדי שעבר את כל הבחינות, שהיה באוניברסיטה, הכול מושלם, כמו לכל הקבוצות החלשות שמבחינת התעסוקה יש להן העדפה מתקנת גם לו תהיה העדפה מתקנת. שאלתי כמה אנשים התקבלו בעקבות החוק הזה, הרי המון ביקשו. אף אחד לא התקבל. אז מה אתה עכשיו מדבר איתי על כך שהם לא למדו? הם למדו הכול. העדפה מתקנת זה כשהם באים עם הכול.
שלמה קרעי (הליכוד)
גם נציבות שירות המדינה לא משתפת פעולה בנושא הזה, לא נותנת את ההעדפה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הייתה קבוצה של הורים חרדים שעתרו לבג"ץ, הם רוצים שהילדים שלהם ילמדו לימודי ליבה בממלכתי-חרדי. בחייך. משרד החינוך מסרב. הם פנו לבג"ץ כדי שיפתחו בית ספר.
היו"ר משה גפני
עודד, מספיק. אפשרתי לך את תעמולת הבחירות. אמרתי לך, יש לך שני חלקים, אנחנו מכירים את זה: יש חלק שאתה אומר בחוץ ויש חלק שאתה יודע באמת. הכול בסדר, אני יודע את זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
את מה שאני אומר פה אני אומר גם אצלך בחדר. את האמת אני אומר בפנים.
היו"ר משה גפני
רק אמרתי, לחלק הזה בך שהוא גם אמיתי, הנה יש לך דוגמה, בין היתר, גברים חרדים שרוצים לצאת לעבודה ויש להם את כל התארים.
המ עודד פורר (ישראל ביתנו)
המדינה צריכה לעודד אותם.
היו"ר משה גפני
אז היא לא מעודדת.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
היא לא מעודדת. היא חוסמת אותם.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל מי זו המדינה היום? מי בקואליציה?
היו"ר משה גפני
אתה היית בקואליציה כל הזמן. נכון, התרעתי על זה כאן. תודה רבה. בסדר, לא משנה.
א מיקי לוי (כחול לבן)
אפשר להפסיק את הוויכוח הפוליטי ליד האנשים של בנק ישראל? די, זה לא מכובד.
היו"ר משה גפני
הפסקתי. חבר הכנסת שלמה קרעי, בבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתם רוצים להפוך את כל הכנסת לזירה פוליטית בקמפיין שלכם.
מיקי לוי (כחול לבן)
אוי, הנה עוד פעם "אתם". כן, אנחנו רוצים להדיח אתכם.
שלמה קרעי (הליכוד)
תודה, אדוני היושב-ראש.

אדוני הנגיד, יש שתי נקודות עיקריות שאני רוצה לשאול אותך עליהן. אחת היא בעניין הפיקוח על הבנקים.

הוועדה הפרלמנטרית בראשות איתן כבל הגיעה למסקנות חמורות מאוד לגבי ההתנהלות של הפיקוח: רגולטור שבוי בידי מפוקחיו, אפס מדיניות אכיפה, מה שגורר את הבנקים להשתמש ב"שיטת מצליח", ועוד ועוד. גורם עיקרי, אחד הגורמים היה גם "שיטת הדלת המסתובבת". אנחנו לא הופתענו מן המסקנות הללו של הוועדה בשל הניסיון שהיה לנו בארבע השנים האחרונות בעיקר בנושא יוקר תשלומי הדיור. אגב התפלאתי שלא ראיתי במצגת היפה והערוכה היטב שלך את נושא תשלומי הדיור בכלל. הרי שוק הדיור הוא שוק מאוד מאוד משמעותי, והנושא של יוקר תשלומי הדיור לא נכנס כאן, וחבל לדעתי. תיכף אגיד מה אני חושב. ראינו את זה גם בנושא ביטול עמלת פירעון מוקדם, גם בנושא מגבלת שליש הפריים, גם בנושא עמלת ערבות בנקאית שמגובה בפיקדון, שהבנקים עושקים את הציבור ולוקחים ריבית על כסף של הציבור שנמצא בבנקים. בכל הדברים האלה – ראינו את הפיקוח עומד על רגליו האחוריות ונאבק לשמור על הבנקים, שחלילה לא ייפגעו כהוא זה, כאשר הציבור הוא שסובל מכך.

אני רוצה לדעת האם בתפקידך כנגיד הבנק אתה מתכוון להיכנס לעובי הקורה בנושא מסקנות הוועדה הפרלמנטרית?

האם תיתן יד להקמה של הוועדה הפרלמנטרית שהומלצה, ועדת פיקוח על הרגולטורים הפיננסיים?

האם אתה מתכוון להתערב בנושא יוקר תשלומי הדיור? זה נושא שהוא בנפשו של כל הציבור. כל משק בית בישראל משלם מאות שקלים כתוצאה ממגבלות שפג תוקפן, בין אם זה מגבלת שליש הפריים, שגורמת לנו לא ליהנות כבר שנים ארוכות מריבית השוק, למרות שהייתה סיבה טובה למגבלת שליש הפריים אבל יש עוד שיטות אחרות, כמו הגבלת גובה ההלוואה במקום לתת לנו לשלם ריביות גבוהות; אם זה עמלת פירעון מוקדם, שזה תקנה משנות השמונים, שבוודאי פג תוקפה, ובכל זאת בנק ישראל ממשיך לשמור על הבנקים בנושא הזה; וכן הלאה.

נושא נוסף לגבי תשלומי הדיור – נושא ריביות של פריפריה מול מרכז. אגב, זה לא רק פריפריה גיאוגרפית. בדקנו, אני בעצמי לפני כמה שנים עשיתי ניתוח במדגם לא מספיק גדול, כי לצערי בנק ישראל לא נותן את הנתונים שמבקשים ממנו כדי לדעת ולהשוות, אבל גם חרדים, שזה פריפריה חברתית, כשהם עם אותם תנאים, כפי שאמרת: אותם תארים, אותה הכנסה ואותו הכול, משלמים ריביות גבוהות יותר בבנקים מאשר אנשים רגילים במרכז, וכך גם בפריפריה הגיאוגרפית. זה פורסם בחדשות לפני זמן מה ולא שמעתי תגובה של בנק ישראל לעניין. זה נושא אחד: הפיקוח על הבנקים.

הנושא השני הוא נושא מטבע חוץ. כאן יש לי מחמאה לבנק ישראל: אין ספק שאם בנק ישראל לא היה מתחיל בהתערבות משנת 2008 אז שער הדולר היה נמוך בהרבה ממה שהוא היום והיה פוגע בייצוא, שזה חלק מן הפעילות הכלכלית, מן התעסוקה והתעשייה שלנו.
בהקשר לזה אני רוצה לשאול
אתה צוטטת לפני שבוע אומר שבנק ישראל מזהה פעילות של שחקני מט"ח לזמן קצר. יש כאלה שקוראים להם ספקולנטים. אם הם באמת קיימים, למה לא להפעיל נגדם כלים שיגבילו את הפעילות שלהם שפוגעת בשוק?

דבר נוסף, נשמעת ביקורת, שההתערבות של בנק ישראל בדבר הזה היא פעילות אנמית, היא פעילות תוך כדי המסחר ולא מתייעלת והופכת את זה לאפקטיבי בגזרות שהן דלות פעילות כדי לפגוע בשחקנים האלה שכותבים פוזיציות על שער הדולר.
השאלה האחרונה בנושא הזה
יתרות מטבע החוץ של בנק ישראל היום הן 128 מיליארד דולר. עד מתי אתם מתכוונים להמשיך להתערב? האם יש איזו רמת יתרות של שער הדולר שלא תגיעו אליה? ואיך זה קשור לתקציב של בנק ישראל שהונח בפנינו היום?
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת שחאדה, בבקשה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני פונה לפרופ' אמיר ירון, כבוד נגיד בנק ישראל, לגבי הפעילות של בנק ישראל לעידוד צמיחה בת קיימא בחברה הערבית. אנחנו יודעים שזה נושא חשוב מאוד לצמיחת הכלכלה בכלל, ולפחות בשנים האחרונות בכלכלה אין פסילות ואין מדיניות עוינת אלא דווקא להיפך, יש דחיפה לשנות את המציאות הכלכלית. אני לא רואה בדוח שום דבר שמתייחס לכלכלה הערבית, למרות ששם אכן צריך התערבות של בנק ישראל, גם בענף הבנקאות, גם בשינוי מרכיבי התעסוקה והצמיחה. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת אבי ניסנקורן, בבקשה.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
אני רוצה להעיר שתי הערות. קראתי את דוח בנק ישראל בנושא ההמלצות שלו להגדלת הפריון. שני הנושאים: הפערים בחינוך, במיוחד בעשירונים הנמוכים, וחוסר היכולת של מדינת ישראל להתמודד עם פריון נמוך יחסית מזה תקופה ארוכה בכמה ממשלות, אלה שני דברים שצריכים להדאיג אותנו מאוד. באופן תשתיתי רואים פה בעיות מבניות שלא נפתרות על פני השנים. זה מתייחס גם לעולם החרדי, גם לעולם הערבי וגם לאוכלוסיות בפריפריה ואוכלוסיות בסבבים הנמוכים, וגם השקעה חסרה בתשתיות ציבוריות ופרטיות והשקעה חסרה מאוד בחינוך. אין לי פה שאלה. אני פשוט מצטרף לדוח של בנק ישראל בנושא הזה, שהוא דוח חשוב מאוד.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת אוסאמה סעדי, אם אפשר בקצרה, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, כבוד הנגיד, העלינו פה בוועדת הכספים, וגם בוועדות אחרות, בעיקר בוועדת הכלכלה, את העניין שאין סניפים של בנקים בכל הישובים המוכרים. אני לא מדבר עדיין על 35 ישובים לא מוכרים בנגב, אבל גם בישובים המוכרים, חוץ מהעיר רהט, אני מדבר על שישה–שבעה ישובים גדולים מאוד: ערערה, כסייפה, חורה, תל שבע, אין אף סניף של אף בנק, וכמובן אם אין בנקים אז אין צמיחה.
היו"ר משה גפני
שמישהו ירשום את ההערה הזאת.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הנושא השני, אני מניח שחברי אחמד טיבי ידבר עליו.
היו"ר משה גפני
הנושא של העובדים. רציתי לדעת כמה עובדים ערבים יש בבנק ישראל.

תודה רבה, אוסאמה. אחמד טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, מכובדי היושב-ראש הנצחי של ועדת הכספים. כהרגלי בקודש, בכל פעם שמגיע נגיד בנק ישראל לכאן אני מדבר על קליטת ערבים בשירות הציבורי. בנק ישראל הוא גוף סטטוטורי ולכן אני שואל מה מספר העובדים בבנק ישראל בכלל ומה מספר העובדים הערבים בבנק ישראל בפרט. בנק ישראל הוא הגוף הכלכלי החשוב ביותר במדינה ויש מספיק כישרונות ואנשי מקצוע ערבים: כלכלנים, אנשי מחשבים, רואי חשבון שיכולים וצריכים להיקלט בבנק ישראל. לכן אני מבקש לדעת נתונים מדויקים על המצב.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה דומה פחות או יותר לחרדים, אותו מספר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה שאתה אומר לא מעודד.
היו"ר משה גפני
אתם נערכתם לשאלה הזאת או שזה בא לכם בהפתעה?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אסיים במשהו שהיה בעבר. פעם שאלתי על שיעור הערבים ואז מספר הערבים בבנק ישראל היה אפס. עשיתי קמפיין ואז הגיע בכיר בבנק ישראל וענה לי תשובה מעודדת מאוד, אמר שיש עלייה אין-סופית במספר הערבים בגלל הקמפיין שלי, מאפס זה עלה לאחד. מאפס לאחד זה עלייה אין-סופית.
היו"ר משה גפני
אני זוכר את זה. תודה רבה.

אדוני הנגיד, תיכף נדון גם על התקציב. אני מבקש לשמוע, אם אפשר, תשובות קצרות.

גם מבחינתי, אני מסכים שהדוח הזה חשוב מאוד. אם היה נשמע שיש לי ביקורת על כל מיני נושאים, זה תפקידי ואני חושב שצריך לעשות את זה, אבל אני חושב שהדוח חשוב. ברגע שתהיה ועדה קבועה וגם דיון שנוכל בעקבותיו ליישם דברים – מה שייצא לעיתונות או לתקשורת היום הוא הוויכוח שיש לנו עם עודד פורר, האם רוצים לשלב את החרדים בעבודה או לא, אף על פי שזה דבר שולי בדוח הזה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה לא הוויכוח בינינו.
היו"ר משה גפני
אמרתי את דעתי. בשביל זה יש לי חסינות, אני יכול להגיד.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
צריך להגיד מה נקודת הוויכוח.
היו"ר משה גפני
עוד תעמולת בחירות אתן לך עכשיו? מה קרה? נתתי לך. מספיק.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
כמה מנדטים אתם רוצים?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כולם עסוקים במינוי של שר החקלאות.
היו"ר משה גפני
אמיר ירון, אני חוזר ואומר: הדוח חשוב מאוד. אני אומר את זה לך, אני אומר את זה לעובדי הבנק, אני אומר את זה לכולם. יש פה דברים שמצריכים תיקון ממש. אם אנחנו מדברים על הנושא של החרדים, אני חושב שהיה צריך להקדיש מחשבה מעמיקה יותר, אם אכן רוצים להגיע ליעד הזה. היעד הזה הוא בר-השגה, הוא יכול לקרות, אבל שייצאו מן הקופסה ויתחילו לטפל בנושאים הללו.

תשובות, בבקשה, ואז נעבור לשוקי שמר.
אמיר ירון
קודם כול, תודה לכל חברי הכנסת על השאלות ועל ההערות.

אתחיל עם המט"ח. הנפח הוא לא העיקר פה אלא, כפי שאמרתי בתחילת דבריי, אנחנו כל הזמן בוחנים את המצב הכלכלי, האם שער החליפין צריך להיות איפה שהוא, והוא מתכלל את כל הגורמים במשק בצד הריאלי וגם בצד הפיננסי. הנפח הוא לא ה-issue. אנחנו עובדים בדרכים גלויות ובדרכים לא גלויות. תסמוך עלינו, אנחנו יודעים מה אנחנו עושים. נסגור את זה שם.
שלמה קרעי (הליכוד)
אין מגבלה?
אמיר ירון
כרגע אמרתי מה שאמרתי. הנפח הוא לא העיקר. העיקרון הוא ששער החליפין יתמוך בפעילות הנאותה וביציבות המחירים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתם באמת משנים את ההתנהלות, שהייתה רכישה מסיבית, רק לשעות מסחר? או יש גם דברים שונים שאתם עושים?
אמיר ירון
אני לא רוצה לפרט מעבר למה שאמרתי כרגע אבל אני אומר: תסמוך עלינו, אנחנו יודעים בדיוק מה אנחנו עושים.

לגבי מה שאמרת, שלמה קרעי, לא אענה ספציפית. אנחנו בתקופה האחרונה, בחלק מאותו די-אן-אי שראית בנושא חדשנות, שבא גם בעולם הפיננסי וגם בעולם הבנקאי, השוק פה משתנה, ממאגר נתוני אשראי, שהולך להוות שינוי גדול מבחינת המשק; בעניין חסמים להקמת בנק חדש, וכבר הוספנו בנק דיגיטלי.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל סגרתם שניים.
היו"ר משה גפני
שלמה קרעי, לא פותחים דיון. אנשים מחכים. כבר עברנו את הזמן.
אמיר ירון
אנחנו מקדמים נושא של בנקאות פתוחה, מעבר מבנק לבנק. ויש עוד כהנה וכהנה.

אחד הנושאים החשובים בהמשך, שלא הספקתי להגיד, בנושא חדשנות, הוא נושא מערכות סליקה מיידיות.
את אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
את זה עושים ברשות שוק ההון?
אמיר ירון
יכול להיות פה בעתיד שיווי משקל של ליברה, התשלומים יהיו על ידי דבר כמו ליברה או על ידי מערכות סליקה מהירות מרכזיות. לא אכנס לזה אבל זה אחד מן הפרויקטים העתידיים. אז קודם כול, יש לנו ראייה פתוחה לנושא הזה, הרבה יותר בגישה הזאת.

לדוח הוועדה יש לנו התייחסות. כאשר תבקשו אנחנו נתייחס. וכמובן אנחנו גם ניזום בעצמנו יותר שקיפות.
שלמה קרעי (הליכוד)
הנושא של תשלומי הדיור.
היו"ר משה גפני
שלמה, אני לא מסכים. אני אעצור אותו וזהו, גמרנו. אנשים מחכים.
שלמה קרעי (הליכוד)
ישבתי פה משעה 10.
היו"ר משה גפני
אין לי טענות. אתה חבר כנסת חרוץ, לא אמרתי אחרת, גם על אורית פרקש הכהן אמרתי את זה, שהיא חברת כנסת חרוצה.
אמיר ירון
בנושא הדיור, בסופו של דבר לעמלות ספציפיות - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
לא עמלות. זה מגבלת שליש הפריים, התערבות בשוק החופשי. היא מגבלה חריפה מאוד.
אמיר ירון
אשמח לדבר אתך על זה.
היו"ר משה גפני
שלמה, אתם צריכים להבין אותי. אנשים מחכים. אנחנו צריכים לקיים דיון נוסף.
אמיר ירון
גם לנושאים האלה יש משמעויות ממספר כיוונים שצריך לתכלל אותם. אני יכול לדון בזה פה אבל זה ייקח זמן.
היו"ר משה גפני
אין זמן, מה לעשות. אנחנו צריכים לעצור את הדיון.
אמיר ירון
חטיבת המחקר הולכת לבדוק את יישום החלטת הממשלה 922 ואנחנו מקווים שבעתיד הנושא הזה יהיה.

לגבי הנושא של השקעה ותמרוץ, אם תסתכל על אחת מן ההכוונות לנושא החינוך – זה בדיוק בנקודות שבהן יש לתמרץ מורים באזורים מרקע חלש. אני חושב שפה פחות או יותר עניתי על השאלה.
היו"ר משה גפני
כמה עובדים ערבים יש בבנק ישראל?
אמיר ירון
תיכף נענה על כוח האדם. פנינה קרן, מנהלת משאבי אנוש, תענה לכם במדויק על כל שאלה בנושא.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. כמה עובדים ערבים יש?
פנינה קרן
אני מנהלת חטיבת משאבי אנוש ומינהל. מן המגזר הערבי יש כיום 13 עובדים. לא פחות מהמספר חשוב לי להתמקד גם באיכות, באילו תפקידים הם נמצאים, אני חושבת שזה לא פחות חשוב. הם נמצאים בתפקידי מפתח אצלנו, כמו אנליסטים וכלכלנים. יש לנו עובד אחד שמנהל מערך שלם במאגר נתוני אשראי, שזה אחד מפרויקטי הדגל של בנק ישראל.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
13 עובדים מתוך כמה?
פנינה קרן
מתוך 890 עובדים בסך הכול. חשוב לי גם להגיד, חבר הכנסת אחמד טיבי, שהצבנו רף גבוה לשנה הזאת, לשנת 2020, באמת כדי להגיע לעלייה משמעותית יותר בייצוג של כלל האוכלוסיות.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
מה זה אומר?
פנינה קרן
זה אומר שבשנת 2020 הצבנו רף של עוד 15 עובדים מאוכלוסיות הגיוון השונות.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
15 מכל אוכלוסייה או בסך הכול?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
יש חוק לייצוג הולם. הוא לא חל גם על בנק ישראל?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
מה אחוז החרדים?
פנינה קרן
מקרב החרדים יש 24 עובדים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תפסיק להגיד שמצבנו טוב יותר ממצבכם.
מיקי לוי (כחול לבן)
מצב החרדים טוב יותר ממצב הערבים.
קריאה
3% חרדים.
עמר בר לב (העבודה-גשר)
כמה התווספו ב-2019?
היו"ר משה גפני
תודה רבה. בסדר גמור. אחמד טיבי, יש לכם התקדמות בעניין הזה.
א מיקי לוי (כחול לבן)
אבל גם לכם, גפני, ברוך השם.
עמר בר לב (העבודה-גשר)
אדוני היושב-ראש, גם בקרב החרדים וגם בקרב הערבים, כמה התקדמות הייתה ב-2019?
היו"ר משה גפני
יש התקדמות בעניין. תודה רבה. זה בסדר, לא נהפוך את זה עכשיו לדיון בגלל שאת הבעיות אני יודע. אני מודה לכם.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הייתה שאלה שלא התייחסו אליה לגבי החרדים.
היו"ר משה גפני
אתה רוצה להשיב על השאלה של חבר הכנסת מלכיאלי? יצא מדבריך כאילו החרדים אשמים בזה, ולא היא. יש פה בעיה, שיש חסמים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה עם סניפים בדרום? זאת הייתה השאלה שלי.
אמיר ירון
החרדים הם חלק משמעותי של כלכלת המחר של ישראל ואפשר לראות בזה הזדמנות. אמרתי שההתאמות צריכות להיות על ידי מעסיקים - - -
היו"ר משה גפני
מה לגבי סניפי הבנקים בישובים הערבים? מישהו יכול לענות על זה תשובה?
אמיר ירון
היה גידול מסוים. אנחנו צריכים לתכלל.
היו"ר משה גפני
יש לכם מגמה כזאת?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בדרום אין אף סניף, אתה יכול לראות, פרט לרהט. אני מדבר על שבעה ישובים, בכל ישוב יש 20,000 תושבים, עם הפזורה זה 30,000–40,000.
אמיר ירון
אני אבדוק את הדבר הזה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

אני עובר לדיון על התקציב. פרופ' שוקי שמר, בבקשה.
יהושע (שוקי) שמר
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, חברי כנסת נכבדים, המועצה המנהלית שלנו מורכבת מחמישה אנשי ציבור, ולצערי שניים חסרים כי פרופ' אפרים צדקה ויפעת ביטון שהלכה לפוליטיקה עזבו את המועצה לפני כשנה, אז נשארנו שלושה: גברת סגי איתן ורואה חשבון נעים נג'ר, ואנחנו חסרים שניים. אנחנו מקווים שהשנה יתווספו לנו שניים. כמובן גם הנגיד וגם המשנה יושבים במועצה.

אני רוצה לפתוח קודם כול בשאלה של הקולגה שלי ד"ר אחמד טיבי ידידי ולומר לחברי הכנסת שהנושא הזה של אוכלוסיות גיוון עולה לפרקים במועצה. אנחנו כנציגי ציבור רואים בזה חשיבות ומנסים לשמש קטליזטור עם עבודת הבנק כדי לצרף יותר ויותר. אנחנו נתקלים בבעיה קודם כול של ביקוש להיכנס לבנק. צריך שנכבדי הציבור יזהו את אותם אנשים, כי הבנק נמצא בירושלים ובתל אביב ואין ביקוש. אנחנו בודקים את זה לפרטים, גם באוכלוסייה החרדית. אני אומר לכם בביטחון, אנחנו רגישים לנושא הזה ומנסים לדחוף אותו. בבנק לפנינה קרן, למנכ"ל חזי כאלו ולנגיד כמובן יש מודעות גבוהה מאוד לנושא. לא שתנוח דעתכם, אתם צריכים להמשיך ללחוץ, אבל יש לזה מודעות בשנה האחרונה ביתר שאת, חשוב שתדעו את זה. בוודאי אם נצטרך נוכל להראות לכם שיש הישגים.

התפקיד של המועצה למעשה הוא פיקוח ובקרה על הפעילות המנהלית של הבנק והיא דנה בתוכניות העבודה. השנה דנו במספר רב של ישיבות. נגיד שהוא חדש בתפקידו – אני רוצה לומר לכם שהנגיד מתוקף תפקידו גם נכנס לפרטי פרטים, זה אפילו הדהים אותנו עד כמה כנגיד הוא היה שותף לכל תוכניות העבודה של ההנהלה המצוינת שיושבת פה והיה בקי בתוספת של כל תקן ובכל סעיף וסעיף. אני חושב שזה דבר מרשים מאוד.
היו"ר משה גפני
יש שינויים בתקציבים שאתם מציגים לנו היום, התקציבים ב-2019 וב-2020?
יהושע (שוקי) שמר
השנה לא היה דיון.
היו"ר משה גפני
אז אנחנו מקיימים את הדיון עכשיו.
יהושע (שוקי) שמר
תקציב הבנק לשנת 2019 קטן נומינלית ב-8% לעומת שנת 2018, וב-10% נוספים בתקציב לשנת 2020.
ז מיקי לוי (כחול לבן)
א', זה יפה, אבל ב', זה נובע גם מכך שהם חזרו למשכנם. בדקתי את זה. אבל זה יפה.
יהושע (שוקי) שמר
הדבר הזה נעשה בדיאלוג. דעו שהמשימה שלנו כמועצה וההנחיות שלנו ביעדי התקציב – אנחנו כבר שנתיים כמועצה מנהלית חדשה – היו לבנק, למנכ"ל ולמנהלת משאבי אנוש לרדת בתקציב ככל האפשר. בנק ישראל הבין שזה כסף ציבורי שצריך להתייחס אליו בכבוד. אנחנו בודקים כל תקן ותקן.

יחד עם זאת צריך לזכור שהנגיד בונה אסטרטגיה חדשה, והאסטרטגיה הזאת תצטרך להוביל לשינויים כאלה ואחרים, וגם פרויקט נתוני אשראי צורך משאבים חדשים.

צריך לזכור שהפרויקט של נתוני אשראי, יש בו אחריות רבה לציבור. אדוני היושב-ראש, אני רוצה שתדע שפרויקט נתוני אשראי, שאתה היית מהקטליזטורים שלו, הוא פרויקט גדול, הוא ענק, הבנק לא התנסה בו בעבר. המשאבים שנדרשים שם הם רבים מאוד. הוא נושא רגיש מאוד מאוד כי יש פה דיני נפשות. אם מישהו מבקש איזשהו אשראי ומישהו עושה איזו טעות, זה יכול לגרום לאנשים אפילו למצבים נפשיים קשים, אני אומר לכם אפילו כרופא, שלא לדבר על אובדן מקורות הכנסה וכדומה. לכן אנחנו נותנים לבנק הזה בשנים הראשונות גמישות להפעיל אותו ללא תקלות. יש כבר מרכז לתלונות הציבור שמהן יש הפקת לקחים, שהבנק צריך לתקן ולשפר כל הזמן את עצמו. זה פרויקט ייחודי במדינת ישראל שהוטל על הבנק מבלי שהיו לו ההכשרות והכישורים הנכונים, אבל בניהולו של המנכ"ל יש לנו עבודה יוצא מן הכלל ובסופו של דבר הפרויקט הזה קם ועלה.

המנכ"ל עכשיו ייכנס לחלק מן הפרטים ולשאלות שיש לכם לגבי התקציב. בסך הכול, אם תראו את התקציב הכולל בשנים האחרונות, הוא כולל מטה וסיוע ותפקידי הבנק הכוללים, ונציגות בחו"ל שביטלנו, אין יותר נציגות בארצות הברית.

אגב את נושא השכר אנחנו בודקים בקפידה רבה, הוא מאוד מאוד רגיש ואנחנו עומדים בכל הקריטריונים של הממונה על השכר. אנחנו היום לא מרשים, וגם הבנק מחליט על זה עם פנינה קרן והמנכ"ל שלא יהיו חריגות שכר. השכר כולו מאושר בדיאלוג עם הממונה על השכר. עד כאן.
יחזקאל (חזי) כאלו
אני מנכ"ל בנק ישראל. ברשותכם, אני רוצה לומר כמה מילים קצרות.
היו"ר משה גפני
אם אתה יכול להגיד איך הבנק מתמודד בתקציב עם הפטקא (FATCA) , עם מה שהעברנו פה בנושא הדירוג האירופאי, כל הדברים האלה.
יחזקאל (חזי) כאלו
אבקש מן המפקחת על הבנקים.
יהושע (שוקי) שמר
זה לא בתחום הייצוג שלנו כמועצה אז אני לא יכול להשיב על זה.
היו"ר משה גפני
לא משנה, אבל זה גם חלק מן התקציב.
יהושע (שוקי) שמר
זה חלק מן התקציב. השאלה מי יכול להסביר על התוכנית.
היו"ר משה גפני
המפקחת על הבנקים לא נמצאת פה. אתם יודעים להגיד משהו בעניין הזה?
יחזקאל (חזי) כאלו
הנושא הזה עדין.
היו"ר משה גפני
מה אתם עושים עם הכסף של ניהול נכסי קרן אזרחי ישראל? בשנת 2018 הוצאתם שם כסף לא גדול.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
זה מה ששאלתי, כי הוציאו מיליון שקל.
היו"ר משה גפני
מותר לי לשאול גם שאלה שאת שאלת? אני אומר את זה ברוח טובה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
לא, כי קראת לי לסדר אז כנראה שאתה גם עסוק.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל הוא ראשון בין שווים.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
ראשון בין ראשונים, לא בין שווים.
יהושע (שוקי) שמר
לשאלתך בעניין הקרן, לכאורה זה המעט שהבנק יכול לעשות. אנחנו לא מקימים מערכות גדולות ומבזבזים משאבים אם כרגע אין שם פעילות ממשית.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אבל מה עשיתם עם הכסף הזה? זה 2 מיליון שקלים. ב-2018 מיליון שקלים, ב-2019 זה 4 מיליון שקלים, ובעודפים משנה שעברה אתם מעבירים 2 מיליון שקלים לנושא הזה. מה אתם עושים? על פניו שמעתי ששום דבר.
יהושע (שוקי) שמר
המנכ"ל יענה על זה. זה מיועד להקמת מערכות טכנולוגיות ומערכות חשבוניות, זה התחלה, כדי שיהיה משהו.
היו"ר משה גפני
לא שמעתי. זה מעניין אותי. מה אתם עושים עם הכסף הזה?
יחזקאל (חזי) כאלו
בניית תשתית והכנת התשתית לפעילות הקרן. אלה סכומים קטנים של 2 מיליון שקלים.
היו"ר משה גפני
הוא אומר שזה מיועד להקמת תשתית. לא נוכל להיכנס לעניין הזה בגלל שמדובר על הרבה כסף.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
שיענו תשובות בעברית. אני מבקשת לדעת מה עשו ב-2 מיליון שקלים.
יעל ואקנין
אני מנהלת יחידת תכנון וכלכלה. אנחנו מדברים על תשתית טכנולוגית וחשבונאית. בקרן העושר בשנתיים האחרונות אנחנו בונים מערכת מחשוב שתתאים לניהול נכסי הקרן, ואת כל המערך החשבונאי שצריך לתמוך בניהול עצמאי של הקרן הזאת. זה תהליך.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
זה בעצם שכר ליועצים?
יעל ואקנין
זה שכר ליועצים, למערכות טכנולוגיות ולייעוץ חשבונאי.
היו"ר משה גפני
אורית פרקש הכהן, אני מציע לך, הדבר הזה חשוב, אני לא יודע איפה תהיי אחרי הבחירות, האם תהיי בממשלה או באופוזיציה, האם תהיה ממשלת אחדות, אני לא יודע מה. תעקבי אחרי העניין הזה. זה מה שאני הולך לעשות. זה הולך להיות נושא שיש בו כסף גדול.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
איזו ממשלה תהיה לדבריך?
היו"ר משה גפני
אמרתי לה שאני לא יודע מה יהיה, אין לי מושג. לא הבעתי עמדה בכלל.

חזי כאלו המנכ"ל, בבקשה.
יחזקאל (חזי) כאלו
ראשית אני רוצה להגיד על מאגר נתוני האשראי שעבדכם הנאמן הוביל את ההקמה שלו. מבחינת התרומה למשק ולתחרות זה צעד מהפכני. היום אנחנו נמצאים ב-40 מקורות שמדווחים למאגר, מתוכם כמעט 25 חוץ-בנקאיים. רבותי, זה מהפך אדיר. אנחנו נמצאים כרגע במצב שהפניות במאגר הולכות וגדלות ולכן יש לנו כאן גם הוצאות תפעוליות נוספות. אבל אנחנו הולכים לעשות כאן מהפך, ומדובר כאן על נושא הריכוזיות, ולהקים מערכת ולהעביר ללקוח את היכולת להחליט. קודם כול, המידע הוא שלו, הוא מחליט אם הוא נאגר או לא, הוא יכול לעשות opt-out. דבר שני, יש לו שוק משוכלל, כפי שיש במשכנתאות. יש לו את היכולת להחליט: אני אקח אשראי לא בבנק, אני לא אהיה שבוי של הבנק. רבותי, זה דבר גדול מאוד. אתה, אדוני, היית שותף לעניין הזה. לכן אני אומר: אל יקל הדבר בעיניכם.
היו"ר משה גפני
עוד לא הגענו למטרה. אנחנו בתחילת הדרך.
יחזקאל (חזי) כאלו
המהפכה הגדולה. בואו נראה בעוד שנה מה יהיה המשקל בין בנקאי לחוץ-בנקאי.

דבר שני שרציתי לומר הוא שהתקציב שאנחנו מציגים לכם לאורך השנים אינו כולל העברת עודפים. הייתה כאן שאלה של חברת הכנסת אורית פרקש הכהן אז אנחנו עונים לשאלה שלך. שאלת אותה בכתב ואנחנו עונים עליה: אינה כוללת העברת עודפים בין השנים. תקציב 2020 כולל העודפים לעומת תקציב 2019 כולל העודפים, ועדכון התקציב מאפריל 2019 נמוך ב-15% בהשקעות, ובהשקעות חל קיטון של 31% לעומת 2019.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אבל זה בניכוי הפרויקטים. נכון?
יחזקאל (חזי) כאלו
יש כאן מגמה בבסיס של ירידה, של התייעלות תקציבית לאורך שנים. זה לא אירוע חד-פעמי, אתם רואים את זה. לכן היה חשוב לי להגיד את ההערה הזאת, כי שאלת עליה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
שאלתי על זה אתמול.
יחזקאל (חזי) כאלו
חשוב לנו מאוד כשאנחנו מציגים את הנתונים, שאנחנו משווים תפוחים לתפוחים ולכן אנחנו מקפידים מאוד: תקציב מקורי מול תקציב מקורי.
היו"ר משה גפני
אורית, אני רוצה להגיד לך, התעניינתי לפני כן מבחינת החוק, הרי מדובר על עודפים ועל העברות מן הסוג הזה. על פי החוק הם לא חייבים אישור שלנו והם לא חייבים אפילו לדווח. הם מדווחים על זה כאן מכיוון שכאן אנחנו דנים על שתי שנות תקציב, גם על 2019 וגם על 2020, ואז הם יכולים להביא את השינויים וזה מופיע כאן. אני מודה לך על הדיווח הזה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
השאלה הייתה על העודפים, איך הם משתלבים בתוצאות.
היו"ר משה גפני
אבל זה החוק.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
קיבלתי תשובות.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להגיד לך, ואני אומר לא רק לך, אני אומר לכל חברי הוועדה: נצטרך לעקוב מכיוון שכאן מדובר על דברים שהם בסדרי גודל גדולים. אני משבח את ההתעניינות שלך בעניין הזה, במכתבים ובכול, זה בסדר גמור. אני אומר לכם: אנחנו עדיין מקבלים תלונות על התנהגות של הבנקים. אני חושב שהפיקוח שלכם צריך להיות חזק יותר, גדול יותר, מקיף יותר. על פי רוב לאנשים אין עורכי דין ואין להם את היכולות הכלכליות להתמודד עם הבנקים, שהם על פי רוב גופים עשירים. אנחנו תולים הרבה תקוות בעניין הזה. לכן גם כשחוקקנו את חוק בנק ישראל אמרנו שאחד התפקידים של נגיד בנק ישראל הוא גם הייעוץ החברתי, לעקוב אחרי העניין הזה. זה לא קיים במדינות אחרות בעולם, זה מתחיל להיות קיים, מתחילים לעבוד על העניין הזה בגלל שהנושא החברתי הופך להיות חלק מן הנושא הכלכלי. כשדיברנו בטלפון גם דיברנו על העניין הזה ואתה מסכים עם הדרך הזאת.

למישהו יש שאלות לגבי התקציב? בבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא לגבי התקציב אלא לגבי מה שהזכרנו קודם. אשמח להעביר לנגיד בכתב את השאלות ששאלתי וגם אפגש איתו ונפרט את התשובות שלו פה.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור.
עמר בר לב (העבודה-גשר)
יש לי שאלה. אני מסתכל על התקציב, על סעיף 02: ביצוע תפקידי הבנק. כתוב: 242,296 בשנת 2020 לעומת התקציב ב-2019 שהיה 214,989. איך זה מתיישב עם זה שאמרתם שיש ירידה בתקציב של 2020? שוב, לא קראתי את כל המספרים אבל מספר אחד קופץ לנגד עיניי. בסעיף 02 יש עלייה בתקציב ולא ירידה.
יעל ואקנין
זה נכון אבל אם אתה מסתכל על כל הסעיפים האחרים, יש לנו ירידה בשבעה סעיפים אך בסעיף הזה יש עלייה. העלייה הזאת נובעת מפערי שכר בין השנים, שהיו קודם רשומים בעתודה ועכשיו הם כאן. זה זניח.
אמיר ירון
אם אתה תוסיף את מה שהופיע בעתודה ב-2019 לאותו מספר שהצגת ב-2019, תראה שנטו אין עלייה. פשוט זה הופיע בעתודה ולא בסעיף הזה.
עמר בר לב (העבודה-גשר)
השאלה רק אם הירידה היא לא בכל מיני תוכניות השקעה ופיתוח שלא קיימות ב-2020 ואז זה סיבה לדאגה ממקום אחר.
יהושע (שוקי) שמר
התשובה היא לא, ממש לא.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אנחנו מסיימים את הדיון על תקציב בנק ישראל, גם לשנת 2019 וגם לשנת 2020. אני מודה לכם.
מיקי לוי (כחול לבן)
החיסכון ראוי לציון.
היו"ר משה גפני
אכן ראוי לציון בכל מקרה, גם אם הם חזרו למשכנם הקבוע יש לזה משמעות. אנחנו מברכים על כך.

אני מודה לכם, אדוני הנגיד.


הישיבה ננעלה בשעה 12:08.

קוד המקור של הנתונים