פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושתיים

הכנסת



19
הוועדה המסדרת
11/12/2019


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 8
מישיבת הוועדה המסדרת
יום רביעי, י"ג בכסלו התש"פ (11 בדצמבר 2019), שעה 9:30
סדר היום
בקשת חה"כ אבי ניסנקורן להקדמת הדיון בהצעות החוק הבאות, בכל הקריאות:
א. הצעת חוק הבחירות לכנסת העשרים-ושלוש (הוראות מיוחדות), התש"ף-2019 (פ/1420/22).
ב. הצעת חוק התפזרות הכנסת העשרים-ושתיים, התש"ף-2019 (פ/1419/22).
נכחו
חברי הוועדה: אבי ניסנקורן – היו"ר
יואב בן צור
קרן ברק
צבי האוזר
מכלוף מיקי זוהר
תמר זנדברג
מיקי חיימוביץ'
אחמד טיבי
יעקב טסלר
מאיר כהן
אופיר כץ
אורי מקלב
אופיר סופר
עודד פורר
אורלי פרומן
אנטאנס שחאדה
קטי קטרין שטרית
איציק שמולי
עאידה תומא סלימאן
פנינה תמנו
חברי הכנסת
משה אבוטבול
איתן גינזבורג
יעל גרמן
אוסאמה סעדי
חוה אתי עטייה
אורית פרקש הכהן
יזהר שי
מוזמנים
מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ
ייעוץ משפטי
ארבל אסטרחן
מנהלת הוועדה
נועה בירן - דדון
רישום פרלמנטרי
אושרה עצידה

בקשת חבר הכנסת אבי ניסנקורן להקדמת הדיון בהצעות החוק הבאות, בכל הקריאות:
א. הצעת חוק הבחירות לכנסת העשרים-ושלוש (הוראות מיוחדות), התש"ף-2019 (פ/1420/22).
ב. הצעת חוק התפזרות הכנסת העשרים-ושתיים, התש"ף-2019 (פ/1419/22).
היו"ר אבי ניסנקורן
בוקר טוב לכולם, אני פותח את הישיבה.

זה לא יום שמח לכנסת. בסופו של דבר, זה יום שאני חושב שכל היושבים פה היו שמחים שהוא לא יתקיים. אני חושב שכל היושבים פה מקרב חברי הכנסת, באו לפה כשליבם נחמץ. אנחנו מעלים בלית ברירה את הדיון על הצעת החוק לפיזור הכנסת והצעת חוק נוספת שדנה בסדרי הבחירות, ואנחנו מקווים שעד השעה 24:00 יהיה איזשהו שינוי של הרגע האחרון שייתר את ההצעות הללו. אבל אין לנו ברירה, אנחנו צריכים להמשיך בתהליך כרגע, בתקווה שיהיה שינוי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יכול להיות?
היו"ר אבי ניסנקורן
באופן אישי קיוויתי שהצעות החוק הראשונות שאצליח להעביר כחבר כנסת, יהיו הצעות חוק חברתיות ולא הצעות חוק לפיזור הכנסת.

יש לי בקשה לחברי הכנסת. אנחנו ניהלנו עד עכשיו את ישיבות הוועדה המסדרת בצורה ממלכתית, ואני מבקש שזה יתקיים גם היום ושהישיבות תהיינה תמציתיות, ענייניות, ויתנהלו בצורה ממלכתית. אני מקווה שכך זה יתנהל. אני אדאג שזה יתקיים כך.

אנחנו כרגע מתחילים בסדר היום. אני רוצה להגיד שאנסה, עד כמה שאפשר, להיצמד לסדר היום ולא לסטות ממנו, גם לאור מורכבות היום שבו אנחנו צריכים להעביר שתי הצעות חוק בארבע קריאות, וגם לאור הסמליות של היום הזה שאני חושב שצריך לגמור אותו בצורה ממלכתית.

ההצעה שעומדת כרגע על הפרק היא הצעת פטור בכל הקריאות לשתי הצעות החוק שעומדות על הפרק. אחר כך כמובן יהיו דיונים עניינים בקריאה ראשונה, קריאה שנייה וקריאה שלישית, כך שנוכל לדבר על כל הצעות החוק האלה בהמשך בהרחבה.

יש לנו ישיבת מליאה בשעה 11:00, וכרגע מדובר בדיונים על פטור מחובת הנחה. כמובן שנאפשר עכשיו דיון, אבל לאור לוח הזמנים אבקש שנדבר תמציתית כי נצטרך בסופו של דבר לעבור להצבעה מספיק זמן לפני תחילת המליאה.

בבקשה, עודד פורר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ביקשתי הצעה לסדר, אדוני. פניתי אליך לפני מספר שבועות בבקשה לתת גם פטור מחובת הנחה לחוק שקובע שיום החופש יינתן רק למי שהצביע. תבינו, אנחנו עכשיו בדרך למערכת בחירות שלישית בתוך שנה. למערכת הבחירות הזו יש תשלומים ועלויות. כשזה חל על המדינה ויש עובדי מדינה שיוצאים לחופש - בסדר, המדינה משלמת. אבל מעבר לכך, יש קבוצה רחבה מאוד של בעלי עסקים, של עצמאיים, של עסקים קטנים, שהם אלה שסופגים בסוף את המכה הכי קשה. שיא האבסורד הוא שגם מי שאין לו זכות הצבעה, זכאי באותו יום לחופש ומשלמים לו 200%. זאת אומרת, אם יש קשיש או קשישה עם מטפל זר או עם מטפלת זרה, הוא בשנה הזו שילם שלוש פעמים 200% למטפל הזר כיוון ששלוש פעמים בשנה הלכו לבחירות.

אדוני, אני מבקש ממך. זה עוד לא מאוחר.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
לא הבנתי. אתה רוצה לא לשלם לעובדים הזרים? זה חוקי המדינה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, אני רוצה דבר מאוד פשוט והוא שיום החופש יינתן רק למי שהלך להצביע. זה לא יום חופש, זה לא איזה מתנה. מי שהולך להצביע יקבל אישור מוועדת הבחירות, יבוא למעסיק שלו ויהיה לו יום חופש.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
הציבור הישראלי הולך להצביע בלי השוחד שלך.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה לא שוחד, זה לא שוחד.
קריאות
- - -
היו"ר אבי ניסנקורן
חבר'ה, ביקשתי שזה יהיה מסודר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אדוני, יש לי בקשה אליך, ויכול להיות שלא יהיה רוב להצעה שלי. אני מבקש להביא את הבקשה שלי. אם אתה מביא לפה בקשות לפטור מחובת הנחה, בוודאי שהן בעניין הבחירות, כולל העלאת מימון פה למפלגות בתוך הבקשות האלה, אני מבקש שתביא, בבקשה, את ההצעה הזו לפטור מחובת הנחה. חברי הכנסת יצביעו נגדה - יצביעו נגדה. לפחות יראו פעם אחת מי בעד ומי נגד.
היו"ר אבי ניסנקורן
מיקי זוהר, בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני רוצה לענות בשם סיעות הקואליציה.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
איזה קואליציה?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אין קואליציה. סיעת הבלוק, אתם בעד הבלוק.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הקואליציה מהכנסת העשרים.
קרן ברק (הליכוד)
לא, הממשלה היא ממשלה.
היו"ר אבי ניסנקורן
חבר'ה, תנו למיקי לדבר, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
קואליציית המעבר. ממשלת מעבר וקואליציית מעבר.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
אין קואליציה, יש ממשלת מעבר. הוא עומד על הטעות, הוא ממשיך עם זה. הוא לא אומר: טעיתי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כל עוד אנחנו, ועודנו, מחזיקים במשרדי הממשלה, אנחנו הקואליציה ואתם האופוזיציה.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
לא, יש ממשלה, אין קואליציה. תחזור לשיעורי האזרחות, יש הפרדת רשויות במדינה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נכון, היום לאופוזיציה יש יותר כוח מבעבר, אבל אתם עדיין באופוזיציה, עובדתית.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
לא, לא, טעית. אתה בממשלה - - -
היו"ר אבי ניסנקורן
תמר, אני מבקש לתת לו להשלים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש עניין הבעד ועניין הנגד, זה המהות של אופוזיציה-קואליציה. הממשלה בדרך כלל מביאה נושאים ומקדמת, והקואליציה בעדם והאופוזיציה נגדם – שלא יהיו אי הבנות.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
בעד מה? איזה נושאים הממשלה הביאה בכנסת הזו?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בשם סיעות הקואליציה אני רוצה לומר כך, הצעת החוק שעודד פורר מדבר עליה וביקש עליה פטור מחובת הנחה, היא הצעת חוק שברמה העקרונית גם אני באופן אישי תמכתי בה והאמנתי בה. ישנו רק עניין אחד והוא שאנחנו סיכמנו שמשהו שהוא לא בקונצנזוס לא יוכל לבוא, ומרגע שאין קונצנזוס על העניין הזה - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אין קונצנזוס גם על הכסף של המפלגות, מיקי. גם על מימון המפלגות אין קונצנזוס. אבל אתם הגעתם ביניכם לקונצנזוס - - -
משה אבוטבול (ש"ס)
כנראה שבזה יש קונצנזוס, למרות שאנחנו מתנגדים. עודד, אנחנו מתנגדים, אבל מקבלים את דין הגוש.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
עודד, כשאתה אומר שאין קונצנזוס, זה לא מדויק כי אתם בחרתם להיבדל מכל חברי הכנסת ומהסיעות. אתם לא משתייכים לא לקואליציה ולא לאופוזיציה.
קרן ברק (הליכוד)
גם בסקרים יש לכם רובריקה נפרדת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גם הסוקרים שמים אתכם לא עם כולם.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה לעשות? אנחנו בכנסת. - - - בחרו בנו , יש לנו עמדה גם אם אתה לא אוהב אותה. אתה לא יכול להגיד שהקונצנזוס רק שלכם.
היו"ר אבי ניסנקורן
עודד וקרן. מיקי, תעצור רגע. עודד וקרן, אני מבקש להתנהג קצת אחרת. עודד דיבר ואף אחד לא הפריע לו, ואני מבקש שאף אחד לא יפריע למיקי לדבר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נכון, אני אודה לכם מאוד. מאחר ואתם לא משתייכים לגוש כזה או אחר ולא משתייכים לשיטה הבסיסית שיש במשטר הדמוקרטי שלנו, וכשמדברים על קואליציה ואופוזיציה, אתם החלטתם לבדל עצמכם, אז אי אפשר לכלול אתכם במסגרת החשיבה הזו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מי הקואליציה ומי האופוזיציה, מיקי? אני לא באתי - - - בטענות, אבל אתה לא יכול להגיד: אתם לא, אתם לא. אדוני, אני חבר כנסת כמוך. לסיעה שלנו יש מעמד כמו לסיעה שלך. לכם יש יותר חברים, לנו יש פחות חברים - הכול בסדר. קונצנזוס לכולם, קונצנזוס זה לא רק אתה ואבי ניסנקורן. יש לכם קונצנזוס על דבר אחד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
שמעת הבוקר מה אמר יושב-ראש הסיעה שלך?
היו"ר אבי ניסנקורן
מיקי, אני מבקש שתמשיך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
שמעת. לא שמעת תגובה מהליכוד כי יש לנו אסטרטגיה. אנחנו לא נופלים למלכודות שאתם טומנים לנו. אני מתאפק לא לתקוף אותך עכשיו. אתה תמשיך לתקוף אותי, אני לא אתקוף אותך בחזרה. אני רק אומר את האמת הצרופה והציבור שומע אותה.
מאיר כהן (כחול לבן)
מיקי, השתפרת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה חושב? אבל אתכם מותר לנו לתקוף.

בסופו של דבר, יש עניין של קונצנזוס. אני חושב שהצעת החוק שעודד פורר מביא היא הצעת חוק טובה. הייתי תומך בה אלמלא היה קונצנזוס לעניין הזה. אבל לצערנו הרב אין קונצנזוס לעניין הזה, ולכן אנחנו לא יכולים לקדם חקיקה כזו.

לכן, אני קורא גם לחברי הקואליציה שילכו עם הקו שסוכם בסופו של דבר בין הקואליציה לבין האופוזיציה כי זה מבחינתנו הדבר הנכון. אנחנו לא רוצים לייצר כאוס עכשיו בנוסף לכאוס שגם כך קיים, זה מיותר. אגב, זה רק ישרת אולי פוליטית אנשים שמחליטים להיבדל מכל הסיפור.
היו"ר אבי ניסנקורן
אני רוצה להתייחס גם בשם כחול ולבן וגם בשם חלק מהמפלגות שיש לנו איתן דין ודברים. אנחנו נמצאים באמת ביום שהוא דרמטי. אני חושב שביום כזה, וזה מה שעשינו בהצעות החוק, אנחנו לא עשינו שינויים מהותיים בסדרי הבחירות. לכל שינוי כזה יש השלכות שקשה מאוד לצפות אותן, כל שינוי כזה מצריך דיונים מאוד עמוקים, יש פה לכאן ולכאן. אף אחד הרי לא מבקש לבטל את יום השבתון ואנשים לא יכולים ללכת לעבוד. אני לא חושב שצריך ללכת עכשיו גם בכיוון שבו מענישים את הציבור על זה שנגררים להליך בחירות שלישי והם מקבלים את העונש.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבי, זה מה שאתה עושה. כל המעסיקים הולכים לקבל את העונש. נתת קנס לציבור גדול. נכון שעובדי המדינה לא קיבלו את הקנס הזה, כל המעסיקים קיבלו את הקנס.
היו"ר אבי ניסנקורן
עודד, לא הפרעתי לך. אני מכבד מאוד את הנושא שאתה מעלה. אני חושב שהנושאים האלה ונושא של שיטת הבחירות ונושאים אחרים יכולים להידון בצורה מעמיקה כשיש כנסת מתפקדת וכשיש ועדות מתפקדות, וכשעוסקים את הדיון בצורה מעמיקה. לא עושים מחטפים במהלך הדרך כשאף אחד לא יודע מה ההשלכות שלהם וכשלחלק מהמפלגות יש התנגדות נחרצת לדבר הזה. אני חושב שבאמת יש פה נושאים כבדים, כולל הנושא הזה, שעולים במהלך בחירות שצריכות להתקיים. אנחנו גזרנו על עצמנו ללכת פה בהסכמה רחבה. גם במהלך תקופת דיוני הוועדה המסדרת ב-21 הימים האלה, וגם לפני כן, נהגנו בהסכמה רחבה. לכן, אנחנו מעלים לסדר היום רק את הנושאים שבאו בהסכמה רחבה.

אנחנו נדון בהרחבה במימון המפלגות בישיבה הראשונה. אני חייב להגיד, יש פה איזשהו איזון. כחול לבן לא יזמה את הנושא הזה, כחול לבן הייתה עם רגישות למתן אפשרות להתמודד בצורה דמוקרטית, במיוחד למפלגות הקטנות. היינו שמחים אם הסכום הכולל היה יותר קטן, אבל במצב של הסכמות רחבות ואפשרות להתמודד, אנחנו הסכמנו לסכום קצת יותר גדול ממה שחשבנו. אגב, עדיין הסכום צומצם ביותר מחצי מהיוזמה המקורית.

אנחנו מדברים כרגע על הפטור מכל הקריאות. האם עוד מישהו רוצה להתייחס לפטור?

חבר הכנסת טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, אדוני. נדמה לי שהכנסת הזו שירתה רק 69 ימים והיא הייתה אמורה בתקופה הזו, למרות שהיא קצרה, לחוקק חוקים. מצער מאוד שהחוק היחידי שהכנסת הזו חוקקה הוא חוק התפזרות הכנסת וחוק תוספת תקציב, ובלמה חוקים נוספים. החוק הבולט בחוקים שנבלמו הוא חוק קמיניץ שיש הסכמה רחבה בכנסת לגבי חשיבות ביטולו, אבל משום מה, עודד, אתם בישראל ביתנו התנגדתם להעלאת חוקים באופן כללי, וספציפית גם לחוק הזה. אפשר היה להגיע להסכמה ולהעביר את החוק הזה, אבל הדבר לא נעשה.

טכנית, כדי לחסוך במשאבים, אדוני, אני מציע שכבר עכשיו נציין בחוק גם את התאריכים שאנחנו צופים שיהיו בחודשים הקרובים. למשל, הבחירות הן ב-2 למרס, השבעת הכנסת העשרים-ושלוש תהיה ב-16 במרס, פקיעת מנדט ראשון - 29 למרס, פקיעת מנדט שני - 28 לאפריל, פקיעת 21 יום - 20 למאי, ובחירות רביעיות - 11 לאוגוסט. כדי לחסוך במשאבים וישיבות, אני מציע שמעכשיו, אדוני, בלי תוספת תקציב לבחירות הרביעיות, להכניס את התאריכים האלה כבר להצעה הזו. תודה רבה.
היו"ר אבי ניסנקורן
תודה רבה.

מאיר, בבקשה.
מאיר כהן (כחול לבן)
עודד, אני בימים אחרים בוודאי שכולנו היינו מצטרפים למבקשה שלך. גם אני חושב שזה נכון. כשאני אומר "כולנו", אני מדבר עליי ועל החברים שלי. עודד, ובכל זאת, אתם הם אלה שהובלתם, ואני מאוד מכבד את זה, שבכנסת מעבר לא יהיו שינויים מהותיים. אתם התנגדתם להחליף את יושב-ראש הכנסת, אתם התנגדתם להקים את ועדת הכנסת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מאיר, גם המימון זה שינוי מהותי, גם התאריך זה שינוי מהותי. זה נוגע לבחירות עצמן, זה נוגע לנושא שאנחנו מדברים עליו.
מאיר כהן (כחול לבן)
לא, לא. עודד, אתה יודע שאפילו בג"צ התייחס לזה ואמר שיש זכות לאזרחים לא לבוא להצביע ושהם לא יוצאו מהכלל. לכן, זה דיון באמת רציני. אני תומך בזה, אבל זה לא למקום הזה.

אני רוצה לחזק את מה שנאמר כאן. אנחנו באנו בכוונה לא לפרוץ את מסגרת התקציב ולא להוסיף כסף. ראינו את המצוקה של המפלגות, וכן, מ-130 מיליון שקלים ירדנו ל-60 מיליון שקלים. אני חושב שהיה נכון, במיוחד למפלגות קטנות, לתת את מימון הבחירות האלה כי במשחק הפוליטי, הדמוקרטיה עולה לעיתים כסף, ואסור לנו לייצר מציאות שבה יש אפילו מפלגה אחת שלא תתמודד בגלל שאין לה כסף.

לצערי הגדול, נתקלנו בתופעות שאני לא מכיר אותן בפוליטיקה, שחברים של אותן מפלגות שישבו עלינו שעות ועשינו הכול בכדי לנסות לאפשר להן להתמודד ולהגדיל בצורה דיפרנציאלית את התקציבים שלהן, התעוררנו אתמול בבוקר וראינו כיצד הם תוקפים את הרעיון, וצר לי על כך.
איציק שמולי (העבודה-גשר)
אני רוצה להתייחס לזה. מאיר, קודם כל, אנחנו לא צריכים שיעור בהטפות מוסר. אף אחד לא אמר שהוא מתנגד.
מאיר כהן (כחול לבן)
תקשיב, תקשיב, תקשיב.
איציק שמולי (העבודה-גשר)
אל תחנך אותי פה, אתה כבר לא מנהל בית ספר.
מאיר כהן (כחול לבן)
תוריד את ההתנשאות שלך. - - - שכמוך. החבר'ה של מפלגת העבודה ביקשו כסף ואתה ברוב חוצפתך מטיף לנו מוסר. אני מטיף לך מוסר? אני מטיף לך מוסר?
איציק שמולי (העבודה-גשר)
כן. אסביר לך תיכף למה הכוונה. אדון מאיר כהן, אתה מטיף מוסר.
מאיר כהן (כחול לבן)
אני מטיף לך מוסר?
איציק שמולי (העבודה-גשר)
כן.
מאיר כהן (כחול לבן)
הפופוליסט הגדול, אתה לא מתבייש?
איציק שמולי (העבודה-גשר)
אני אגיד לך במה מדובר, אדון מאיר כהן. אף אחד לא אמר שלא צריך מימון לבחירות.
מאיר כהן (כחול לבן)
במה מדובר? שחבר מפלגת העבודה גוזר קופון על החברים שלו? תשאל את חרמוני. חוצפן שכמוך, אתה עוד מדבר?
איציק שמולי (העבודה-גשר)
אף אחד לא דיבר על זה שלא צריך מימון לבחירות. אל תחלק לי ציונים, אתה לא מנהל בית ספר ואתה לא יושב ראש הכנסת.
מאיר כהן (כחול לבן)
לפחות תשתוק, לפחות תשתוק.
איציק שמולי (העבודה-גשר)
עכשיו תקשיב טוב. הכוונה הייתה לא התנגדות עקרונית למימון הבחירות.
א מאיר כהן (כחול לבן)
אז אל תפרסם, תכבד את החברים שלך לכנסת. אתה לא יותר טוב מהם - שחצן שכמוך.
איציק שמולי (העבודה-גשר)
אני אפרסם מה שבא לי ואתה לא תגיד לי מה לפרסם ומה לא לפרסם, עם כל הכבוד שלך. אני ואתה באותו מקום.
מאיר כהן (כחול לבן)
פגעת בחברים שלך. פופוליזם בגרוש. אני מעולם לא התעצבנתי בכנסת - שבע שנים.
היו"ר אבי ניסנקורן
איציק, עם כל הכבוד, תגיד את העמדה.
איציק שמולי (העבודה-גשר)
אני עומד על זה שאני אגיד את העמדה שלי.
היו"ר אבי ניסנקורן
אתה כרגע לא אומר את העמדה, אתה כרגע מתווכח. אתה רוצה להגיד את העמדה – זכותך, אבל תגיד את העמדה.
איציק שמולי (העבודה-גשר)
אני מנסה להגיד את העמדה. עכשיו אני אסביר לוועדה למה הכוונה. חברי מאיר כהן, אף אחד, וגם כתבתי את זה אתמול, לא אמר שאנחנו מתנגדים עקרונית למימון הבחירות.
מאיר כהן (כחול לבן)
איציק, גם בבחירות מותר להיעלב. אתמול נעלבנו ממך, לא היית צריך לעשות את זה. ככה לא עושים.
איציק שמולי (העבודה-גשר)
מאיר כהן, הבחירה להיעלב היא בחירה שלך. כדי להבהיר מה כוונתי, גם כתבתי את זה במפורש. אמרתי: מפלגת העבודה תומכת במימון הבחירות מהטעם שאמרת קודם - דמוקרטיה עולה כסף ואנחנו אחת המפלגות שלא תוכל לעמוד על קו הזינוק אם לא יהיה מימון בחירות. אמרתי את זה, כתבתי את זה.

הביקורת הייתה על דבר אחד שכלל המפלגות היו שותפות לו, גם המפלגה שלך, ואני אומר את זה לזכותכם, המאבק על תקצוב סל התרופות. האמירה העקרונית כלפי הכנסת כולה, לא כלפיך, לא כלפי אבי ניסנקורן, ולא כלפי כחול לבן, חלילה, הייתה: יש לנו 48 שעות אחרונות, בואו נטפל קודם כל בסוגיה של תקצוב סל התרופות, מה לא בסדר בזה? מה לא בסדר בזה? מאיר, מישהו חילק לך ציונים אתמול? מישהו אמר לך אתמול - - -?
מאיר כהן (כחול לבן)
אני אמרתי את הדברים, אתה אמרת את הדברים, נסתפק בזה.
היו"ר אבי ניסנקורן
תודה על ההבהרה, איציק. אנחנו צריכים להמשיך, יש לנו מעט זמן.
איציק שמולי (העבודה-גשר)
אבי, אני לא מקבל את זה שכחול לבן ב-24 שעות האחרונות, בין השאר, גם חברים שלי בכחול לבן, מנסים לעשות לי סדרת חינוך. אף אחד לא יעשה לי פה סדרת חינוך, אני אומר את זה כאן קבל עם ועדה. אני אומר באופן מפורש, אבי - - -
קריאה
אל תחנך גם אותנו.
איציק שמולי (העבודה-גשר)
אני לא מחנך אותך, ואתה אל תחנך אותי. אני בן אדם ישר והגון ולא מנסה להסתיר שום דבר, למרות מסע הדה-לגיטימציה שאתם מנסים לעשות לי מאתמול. מפלגת העבודה תומכת במימון הבחירות, אמרתי וכתבתי את זה. הביקורת הייתה כלפי הכנסת כולה, כלפי כלל הכנסת, שאנחנו נמצאים במצב שבו הכנסת עומדת לאשר מימון בחירות לפני שיש מימון לסל התרופות. מה לא בסדר בזה?
היו"ר אבי ניסנקורן
לגבי סל התרופות - אני חושב שאני, וכל מי שיושב פה בחדר, שותף לעמדתך. אנחנו שמענו את סגן שר הבריאות אומר בוועדת הכספים שיש בין 500 ל-700 מיליון שקל לסל התרופות תוספת תקציב. שמענו אתמול שזה רק 300 מיליון, שמענו שיש סיכום עם שר האוצר שיש 500 מיליון. אני מצפה שסגן שר הבריאות ושר האוצר יעמדו בהתחייבות לפחות ל-500 מיליון, צריך כנראה 700. אם לא, יש פה ועדת הסכמות. נתכנס ונחשוב מה אנחנו עושים. אני חושב שהנקודה של סל הבריאות היא קריטית והביזיון שתקצבו את זה רק ב-300 מיליון כשהיה ברור מראש שצריך לפחות 500 מיליון, זה ביזיון. אני מקווה שכמו שאתה נאבק על זה, וכמו שמאיר וכמו שאני וכמו שכל אחד מהיושבים פה, אנחנו נדע להביא את התוצאה הזאת בלחץ של כל הבית הזה ונביא את הסכום הזה של בין 500 ל-700 מיליון כסכום מינימלי שצריכים להביא. אני גם מצפה שמה שנאמר בוועדת הכספים על-ידי סגן שר הבריאות ייעשה – שזה יהיה בין 500 ל-700 מיליון שקל.

אנחנו בסך הכול בדיון על פטור, ולכן אני מציע שנעבור להצבעה.
איציק שמולי (העבודה-גשר)
אני ראיתי גם שיש פה מפלגות שעניין מימון הבחירות כל כך כואב להן. אני מציע באמת, וזה אולי תהיה גם הסתייגות של המפלגה שלי, שאנחנו נכניס לתוך החוק, ואני אומר את זה גם לך, אדוני היושב-ראש, וגם לך, נציג הקואליציה, סעיף שבא ואומר שמפלגה רשאית לוותר על מימון הבחירות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
- - -
איציק שמולי (העבודה-גשר)
מה הצביעות, עודד? מה הצביעות?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לך יש כסף ולאחרים לא. מה שאתה אומר זה צביעות.
איציק שמולי (העבודה-גשר)
אתה רוצה לבקר אותנו ציבורית? אתה תיקח את מימון הבחירות
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
- - -
קריאות
- - -
היו"ר אבי ניסנקורן
חבר'ה, יש לנו ישיבה של המליאה ולכן תוך חמש דקות אנחנו עוברים להצבעה, קחו זאת בחשבון.

שנית, איציק, גם היום, ואני דיברתי על זה אתמול עם גור היועץ המשפטי של ועדת החוקה שניסח את החוק, לא צריך תיקון, ומי שרוצה יכול לוותר לפי החוק הקיים. לכן, כל מי שרוצה לחסוך כסף יכול. לכן, ההסתייגות מיותרת. מי שלא רוצה לקחת את הכסף יכול לוותר. זה דבר שקיים גם היום. אני לא פותח את זה לדיון.

תמר, בבקשה.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
לא תכננתי להתייחס אבל אני רואה שאמירות פופוליסטיות עפות פה לחלל האוויר. אנחנו הולכים לבחירות שלישיות במדינת ישראל, וזה ללא ספק משבר דמוקרטי, אבל להקים מממשלה עם נאשם בשוחד זה משבר דמוקרטי הרבה יותר חריף.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הוא עוד לא נאשם, תתקני את עצמך.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
יש כאלה שמנסים לפתור את המשבר הדמוקרטי, ובמקום לעודד את הציבור ללכת להצביע, והציבור הישראלי מצביע בשיעורים גבוהים מאוד כבר 72 שנה, עכשיו רוצים לחלק כסף רק למי שמצביע, תוך שינוי סדרי עולם.

מי שפוחד שהציבור שלו לא יצביע ויישאר בבית כי נמאס לו מההתנהלות שלו, זה בעיה שלו. הציבור הישראלי הפעם ילך בהמוניו להצביע באותה מתכונת שהייתה בכל השנים, ויצביע נגד המצב הזה, לא באמצעות הימנעות ולא באמצעות חיזוק המושחתים אלא באמצעות הליכה לקלפי והצבעה ללשינוי, בלי תשלום שוחד, ובלי למנוע את התשלום הזה מהעובדים הזרים. תודה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא הבנתי למה עובד זר צריך לקבל 200% ביום שני ה-2 במרס.
היו"ר אבי ניסנקורן
אוסאמה, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה לפתוח ולציין שאתמול נפל דבר במדינה. אתמול ירו בפעם השנייה תוך שבועיים על ראש מועצה מקומית נבחר בג'דיידה מכר, חברינו סוהיל מלחם, שהיה שלשום בכנסת והשתתף בכינוס: שנה על חוק קמיניץ. לפני שבועיים ירו על הבית שלו ואתמול עוד פעם ירו ופגעו קשה במאבטח שלו, ועכשיו המאבטח נאבק על חייו בבית חולים.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
זה לא היה בחדשות כמובן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה לא היה בחדשות, וזה לא היה בכותרות.
קריאות
זה היה, זה מזעזע.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני חושב שהמצב הוא מאוד מסוכן. אני מקווה שלפחות הפעם המשטרה והגורמים האחראיים באמת יטפלו בעניין הזה. אנחנו כל הזמן אומרים שמדובר בנבחרי ציבור, ראשי מועצות, ראשי עיריות, ואולי זה גם יגיע אלינו כחברי כנסת. אתמול כל ימ"ר המשטרה היה בג'דיידה מכר. חבר הכנסת טיבי אמר שטוב שחוק קמיניץ פוגע גם ביהודים, ואולי נתחיל יזוז. כיוון שהפעם מאבטח נפגע קשה, ובשם כולנו אני מאחל לו רפואה שלמה, אולי הגיע הזמן שהמשטרה באמת תשים יד על הגורמים העבריינים האלה.

עודד, שוב, יש חוק קמיניץ, ואני חושב שיש פה הסכמה מקיר לקיר. אם לא מדובר על ביטולו, יש הסכמה. ראש הממשלה דיבר על זה, מיקי, בתקופת הבחירות בספטמבר, וביקש להשהות את החוק הזה, ואיילת שקד אמרה שצריך לעקב את החוק, אז לפחות בואו נקפיא אותו כי אין לנו כנסת עכשיו שבה אנחנו יכולים לדון בו. הוא פוגע במאות אלפי אנשים, גם ערבים, גם חקלאים, גם מושבים. אם לא נעשה את החוק הזה היום, אז מתי?
היו"ר אבי ניסנקורן
תודה.

פנינה, בבקשה.
פנינה תמנו (כחול לבן)
תודה, אדוני היושב-ראש. מיד צללתם לענייני תקציב הבחירות, אבל אני חושבת שצריך לעצור ולומר את האמת שזהו יום מאוד עצוב. זה סוג של אות קלון לפוליטיקה הישראלית. קשה לי שלא לחשוב על כל כך הרבה אזרחים, אבל בטח ובטח על המוחלשים בתוכם. השבוע התפרסם ש-130 קשישים נמצאו השנה מתים לאחר שבוע ימים. אפשר לפרט ולהרחיב פה על כל הנושאים הכל כך חשובים, אבל כולנו מדברים על זה. כל הנושאים הכל כך חשובים תקועים. הכול תקוע ובסוף אנחנו, הפוליטיקאים, נראים כמי שמנותקים מהעם. צריך לומר ביושר שזהו יום עצוב. הוא עצוב בעיקר כיוון שיש כאן אדם אחד, שככל שעשה רבות למדינת ישראל, היה צריך לעשות עוד מעשה אחד למען ישראל ולמען הציבור בישראל, ופשוט לפרוש. הוא מחזיק כבני ערובה את כל המדינה הזו, את כל האזרחים, את כל בני הנוער שמחכים לחסות הנוער ולמחסה, את אותם קשישים ואת כל הנכים האלה שלא מקבלים תקציב.
קרן ברק (הליכוד)
את מכירה דמוקרטיה? זה פוליטיקה.
אופיר סופר (הבית היהודי - האיחוד הלאומי)
את מתכוונת - - -
פנינה תמנו (כחול לבן)
קרן, אל תפריעי. אל תפריע לי. אם ישנו דבר אחד שהוא איכשהו נקודת אור אז זה שלפחות בסיעה שלנו בכחול לבן החלטנו- - -
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זה נראה נורמלי הנאום הזה?
פנינה תמנו (כחול לבן)
גברתי, אל תפריעי לי כרגע.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
פנינה, תפני את זה ליושב-ראש שלך שלא מוכן לכל הפשרות שבעולם. מה זה הדבר הזה? מספיק, זה הפך להיות נורמה לתקוף את נתניהו. תתקפו את יושב הראש שלכם שלא מסוגל להחליט
קריאות
- - -
היו"ר אבי ניסנקורן
בבקשה, לא להפריע. אתן לכם לאזן. פנינה, תסיימי.
פנינה תמנו (כחול לבן)
אדוני, תקרא להם לסדר. אי אפשר ככה. אני רוצה להשלים את דבריי.
אופיר סופר (הבית היהודי - האיחוד הלאומי)
- - - הוא חושב שבחירות טוב לכחול לבן והוא - - -
פנינה תמנו (כחול לבן)
אם אתה תצעק זה לא אומר שיישמעו אותך. אני רוצה להשלים את דבריי.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
הוא רואה את הסקרים.
קרן ברק (הליכוד)
בדמוקרטיה העם בוחר, לא פנינה תמנו שאטה.
פנינה תמנו (כחול לבן)
האמת כואבת.
אופיר סופר (הבית היהודי - האיחוד הלאומי)
- - -
היו"ר אבי ניסנקורן
אופיר, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
אופיר סופר (הבית היהודי - האיחוד הלאומי)
- - - ויאיר לפיד - - -
היו"ר אבי ניסנקורן
אופיר, אני קורא אותך לסדר פעם שנייה. פנינה, תעצרי, בבקשה. שוב, אני עוד פעם בא ואומר שאני לא ארשה לדיון להתנהל כך. אני אתן לאזן. אחרי פנינה ידבר עוד נציג ליכוד, ואני עובר להצבעה. אני מבקש עוד פעם, מי שיתפרץ אני אקרא אותו לסדר והוא גם ייצא.

פנינה, תסיימי, בבקשה.
פנינה תמנו (כחול לבן)
את האמת צריך להגיד לציבור. זה שתמשיכו לצעוק, זה לא יפריע לי להמשיך את דבריי. ועוד יותר גרוע, וזה מאוד מטריד אותי, שהבוקר אני פותחת חדשות ואני שומעת ראש ממשלה שמטיח האשמות בשר ביטחון לשעבר שהוא סוכן של גורמים זרים. אני מוטרדת מזה שראש ממשלה מאשים שר ביטחון לשעבר שהוא סוכן של גורמים זרים. אני מצטערת, אם קורה מצב כזה זה אומר שכל כך הידרדרנו. הגיע הזמן להחליף את השלטון.

יש נקודת אור אחת, ואני קוראת לכל המפלגות לעשות את זה, וזה ההחלטה של הסיעה שלי לוותר על תוספת השכר. לא מגיע לנו תוספת שכר של 1,500 שקל בתקופה הזו. אני חושבת שכל המפלגות צריכות לוותר על תוספת השכר ושהן יחליטו כמו כחול לבן. תודה רבה.
היו"ר אבי ניסנקורן
תודה רבה.

מיקי, יש לך זכות דיבור. אני מבקש שאף אחד לא יפריע. לאחר מכן נעבור להצבעה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני שומע את מה שאמרה פנינה ומה שאומרים חברי כנסת אחרים. צריך להגיד את האמת, התרגלנו. התרגלנו לשקרים, התרגלנו להסתה, התרגלנו להכפשות.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
- - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני תמיד אמרתי שיש לו חוש הומור.
יזהר שי (כחול לבן)
טיבי, אבל הוא אמר משהו נכון – התרגלו להסתה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אין בעיה שתגחכו, אתה יכול להמשיך לגחך - זה בסדר. אבל דבר אחד אני כבר אומר לך, אף אחד כבר לא מאמין לכם, אף אחד כבר לא קונה את השקרים שלכם.
פנינה תמנו (כחול לבן)
34 מנדטים לא מאמינים לנו?
היו"ר אבי ניסנקורן
פנינה, ביקשת שלא יפריעו לך – שקט.
קרן ברק (הליכוד)
הוא צודק. חלק מאמין לכם, הרוב מאמין לנו.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
עם כל האליטות שתומכות בהם ועוזרות להם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אלו שמאמינים לכם ושהולכים איתכם, הולכים איתכם לא ממניע אידיאולוגי ערכי, לא כי אתם מביאים בשורה, כי אתם מביאים שנאה, ועצוב לי עליכם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
האבא של ההסתה.
היו"ר אבי ניסנקורן
אוסאמה, אני מבקש לא להפריע.
פנינה תמנו (כחול לבן)
על זה נאמר: עיניים עצומות לרווחה.
היו"ר אבי ניסנקורן
פנינה, אני קורא אותך לסדר – מספיק.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
עצוב לי לראות מפלגה במדינת ישראל שמתעצמת, ואתם מתעצמים, אתם צוברים תאוצה, משנאה לאדם אחד שקוראים לו בנימין נתניהו, לא מעשיה, לא מאג'נדה, לא מערכים, לא מאידאולוגיות שאגב משתנות כל שני וחמישי בהתאם להלך הרוח הציבורי. לכן, באמת עם כל הכבוד, אני חושב שהגיע הרגע שתפנימו. זה כבר לא מעניין יותר את הציבור. השנאה הזו הביאה לציבור הזה כבר שתי מערכות בחירות. במערכת אחת לא הצלחנו להקים ממשלה כי ליברמן לא איפשר, ובמערכת השנייה כי כחול לבן לא רצו את הליכוד ואת נתניהו בהנהגת המדינה.
פנינה תמנו (כחול לבן)
כולם אשמים, אתם לא.
היו"ר אבי ניסנקורן
אני קורא אותך לסדר פעם שנייה – די
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מערכות השסע והשנאה שאתם מובילים, לא אנחנו, נותנות את אותותיהן, והגיע הזמן לעשות לזה סוף. אני מתחייב בשם הליכוד שאנחנו לא ניפול לכל המלכודות שתטמנו לנו. אנחנו לא נרד לרמה שלכם, אנחנו לא נשפיל, לא אתכם ולא את עצמנו. אתם תכפישו, אתם תסיתו, אנחנו נשתוק ונפנה לציבור ונאמר לו דבר אחד: ציבור יקר, תכריע - זה או ההסתה הפרועה הזו, השנאה הזו לנתניהו, או תנועת הליכוד - - -
פנינה תמנו (כחול לבן)
מיקי, מה שלא הבנת הוא שהציבור הכריע. הציבור הכריע, המפלגה הגדולה היא כחול לבן. עדיין לא הפנמת את זה.
קריאה
מנדט אחד, באמת.
היו"ר אבי ניסנקורן
פנינה, פנינה.
פנינה תמנו (כחול לבן)
הציבור הכריע, מיקי. כמו שאמרת אתמול, אתה מוטרד מהכיסא שלך, בגלל זה אתה לא רוצה שגדעון סער יעלה לשלטון בליכוד.
היו"ר אבי ניסנקורן
פנינה, בבקשה.
קרן ברק (הליכוד)
- - - את לא יודעת כי בחיים לא היית במפלגה דמוקרטית. אצלנו נבחרים בבחירות דמוקרטיות וגם העם בוחר בבחירות דמוקרטיות, והעם הוא לפני הכול. דמוקרטיה - - -, לא את ולא התקשורת.
היו"ר אבי ניסנקורן
קרן, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
מנדט אחד יותר ולא הצליחו להרכיב.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
באמת כואב לי היום על גדעון סער כי אתם פשוט הורסים לו את כל קמפיין הבחירות. כל פעם שאתם תומכים בו אתם הורסים לו את הסיכוי.
היו"ר אבי ניסנקורן
מיקי, תסיים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
חבר'ה, תמשיכו לתמוך במי שאתם רוצים, תמשיכו לחזק את מי שאתם רוצים. אנחנו מחזקים אדם אחד שקוראים לו בנימין נתניהו שהוביל את המדינה בעשור האחרון למקום השמיני במעצמות העולם כולו.
יזהר שי (כחול לבן)
מי זה "אנחנו"?
היו"ר אבי ניסנקורן
יזהר, אני קורא אותך לסדר.

מיקי, תסיים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ממשלות נתניהו עשו את זה, לא השנאה וההסתה - - -
קריאות
- - -
היו"ר אבי ניסנקורן
מיקי, תודה על דבריך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - - עשר שנות עבודה של נתניהו עשו את זה, מקום שמיני ברשימת המעצמות העולמיות. אחמד, אתה שמח על זה. תברך, אחמד. מקום שמיני בעולם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מקום ראשון בהסתה לפי ה-OECD
היו"ר אבי ניסנקורן
אחמד, תודה.

חברים, התחלתי את הדיון ואמרתי שזה יום קשה לכנסת ואמרתי שאני מקווה שהיום הזה יהיה ממלכתי.
קריאה
- - -
היו"ר אבי ניסנקורן
אני קורא אותך לסדר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - -
היו"ר אבי ניסנקורן
מיקי, אתה מפריע לי.

אנחנו הרי חלוקים בבית הזה. המחלוקת היא בין הגישה שמיקי הציג לבין הגישה שפנינה הציגה, והמחלוקת היא עמוקה. אנחנו ביום קשה, וביום הקשה צריך עדיין לנסות לשמור על ממלכתיות.

ההצעות, כמו ההצעה שהעלה עודד פורר, בימים כתיקונן מחייבות בדיקה מעמיקה ודיון ארוך ומעמיק, ולא רק בנושא הזה אלא בכל הנושאים שעולים על סדר היום.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הגשתי את הבקשה הזו לפני יותר משבועיים.
היו"ר אבי ניסנקורן
שוב, נושאים שהם במחלוקת רחבה לא עולים כרגע.

אנחנו מעלים להצבעה על פטור מחובת הנחה בכל הקריאות להצעת חוק התפזרות הכנסת ה-22. מי בעד?
הצבעה
בעד - 19
נגד - אין
נמנע - 1
הבקשה אושרה.
היו"ר אבי ניסנקורן
19 בעד. מי נגד? מי נמנע? נמנע אחד. ההחלטה על הפטור מתקבלת בשלוש קריאות. זה פטור בכל הקריאות, בשלוש קריאות.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני בכוחי הדל מנסה למנוע מכם להתאבד. חלק מכם לא יהיה בכנסת הבאה, אנחנו נהיה.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
מה זה בשלוש קריאות? זה פטור מכל קריאה?
היו"ר אבי ניסנקורן
כן.

אנחנו עוברים להצבעה על פטור מחובת הנחה בכל הקריאות להצעת חוק הבחירות לכנסת העשרים-ושלוש. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

הבקשה אושרה.
היו"ר אבי ניסנקורן
נמנע אחד.

ההחלטה על הפטור בכל הקריאות להצעת החוק הזו מתקבלת.

שוב, זה יום קשה. אנחנו נעשה אותו ממלכתי ומתוך כבוד באמת לעמדה של כל מפלגה. תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:25.

קוד המקור של הנתונים