ישיבת ועדה של הכנסת ה-22 מתאריך 16/12/2019

הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- מס' רשימה 15-38-19, הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- מס' רשימה 15-45-19, הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- מס' רשימה 13-419-19, הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- מס' רשימה 15-65-19, הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לפקודת מיסוי מקרקעין, רשימה מס' 15-49-19, הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין- מס' רשימה נז15-68-19

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושתיים

הכנסת



46

16/12/2019


מושב ראשון

פרוטוקול מס' 33
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, י"ח בכסלו התש"פ (16 בדצמבר 2019), שעה 10:30
סדר היום
1. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- מס' רשימה 15-38-19
2. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין- מס' רשימה 15-68-19
3. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- מס' רשימה 15-65-19
4. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לפקודת מיסוי מקרקעין, רשימה מס' 15-49-19
5. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- מס' רשימה 13-419-19
6. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- מס' רשימה 15-45-19
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
קרן ברק
אחמד טיבי
מרדכי יוגב
מיקי לוי
מיכאל מלכיאלי
מנסור עבאס
עודד פורר
אורית פרקש הכהן
חברי הכנסת
תמר זנדברג
אנטאנס שחאדה
מוזמנים
ארז אורעד - מנהל מחלקת מלכ"רים, משרד האוצר

ביין ותד
ברוך משולם
מנחם סיטבון



רפרנטית פנים ושלטון מקומי, משרד האוצר
רשות המסים, משרד האוצר
רשות המסים, משרד האוצר

לירון נעים
ליהי קושניר גנוסר


עו"ד מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים
ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

בנימין למקין - מנהל מחלקת רישום עמותות, רשם העמותות

ליאור פינקל-פרל - מנכ"לית ארגון מנהיגות אזרחית

שירה כהן - סמנכ"לית ארגון מנהיגות אזרחית

יוחאי רוטנברג - יו"ר האגודה הישראלית לתקשורת קהילתית
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד;
יפה קרינצה

הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- מס' רשימה 15-65-19
הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- מס' רשימה 13-419-19
הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- מס' רשימה 15-45-19
הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- מס' רשימה 15-38-19
הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין- מס' רשימה 15-68-19
הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לפקודת מיסוי מקרקעין - מס' רשימה 15-49-19
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. חבר הכנסת מיקי לוי, הצעה לסדר, בבקשה.
מיקי לוי (כחול לבן)
תודה רבה. אדוני, שני נושאים לפניי: בשבוע הבא יתקיים דיון בוועדת הכספים בנושא דחיית דיווח הדוחות הכספיים של המפלגות. נציגי מבקר המדינה אמורים להופיע בפני הוועדה. אני מבקש מאדוני שיורה בבקשה לטמיר, מנהל הוועדה, שיפנה בבקשה למשרד מבקר המדינה לשלוח לוועדה נציג ממשרדו של מבקר המדינה שמצוי בדוח הגירעון ל-2018 מכיוון שיש לי שאלות אליו. מבקר המדינה אמר לפני כשבוע וחצי, עת הופיע בפני הוועדה, כי הוא מתכוון להוציא את דוח הגירעון – אלא מה? רק שכח המבקר לציין כי ראש הממשלה, שאליו נשלח הדוח, רשאי על פי חוק להחזיק בדוח עשרה שבועות. הוא שכח לציין את זה בפנינו. הוא נתן לנו את התחושה כאילו: הופה, הנה הדוח מגיע, ושמחנו כאילו איזה נס אירע לנו. כפי שטענתי בוועדה פעם נוספת, הדוח יפורסם לאחר הבחירות פעם שלישית, כשנה וחצי לאחר סיום שנת הכספים.
היו"ר משה גפני
הוא אמר שהוא מפרסם את זה בדצמבר.
מיקי לוי (כחול לבן)
נכון. אתה ואני הבנו נכון, אדוני.
היו"ר משה גפני
נכון, וחזרנו על זה.
מיקי לוי (כחול לבן)
רק מה? כשאמרתי: "רגע, סליחה?" התברר, אדוני, שהוא נותן אותו לראש הממשלה, ראש הממשלה רשאי להחזיק אותו 10 שבועות והנה הדוח יפורסם עוד פעם לאחר הבחירות. יכול היה לעשות מאמץ לתת אותו לראש הממשלה לפני 10 שבועות כדי שהוא יפורסם בזמן. כשר אבל מסריח.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מיקי, אפשר להתנגד לדחייה הזו. אנחנו התנגדנו. אפשר להתנגד לדחייה.
מיקי לוי (כחול לבן)
האם אפשר, טמיר, לבקש שיגיע מישהו, שננסה לדבר אתו? אם יושב-הראש יאשר את זה אני אשמח.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הדחייה הזו אושרה כבר?
היו"ר משה גפני
הדחייה של הדוחות? זה לא שלו, זה של המפלגות. עוד אין דיון על זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
דוח המפלגות.
היו"ר משה גפני
יש מפלגות שביקשו דחייה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
רשויות מקומיות, לא?
היו"ר משה גפני
לא. יש שתי סוגיות: סוגיה אחת היא הרשויות המקומיות. ברשויות המקומיות צריך המבקר לבקש אחרי שהמפלגות ביקשו ממנו. הוא עדיין לא ביקש, הוא אמור לבקש. יש בקשה של המפלגות – דווקא הליכוד ויש עתיד הן הראשונות שראיתי פניות שלהן – שהיא על השוטף. בינתיים לא נקבע עוד כלום מכיוון שהמבקר עוד לא אמר את דברו. אני מוכן בעצמי לדבר עם המבקר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
את מה שאמר מיקי אפשר לפתור בכך שלא ניתן להם דחייה.
היו"ר משה גפני
למי לא תיתן? את המבקר זה לא מעניין, המפלגות מבקשות.
מיקי לוי (כחול לבן)
מה נעשה? עבד עלינו, בקיצור.
היו"ר משה גפני
אני אדבר אתו בגלל שכל הדבר הזה נראה לי מוזר.
מיקי לוי (כחול לבן)
אולי זה כשר, אדוני, כי זה על פי חוק, אבל אני לא רוצה להגיד, מפאת כבודו של המבקר, מהי התחושה.

אני רוצה לפנות לחבריי ואליך. תראו את החבילה המונחת על שולחן ועדת הכספים, עברתי על כולה. 15 מיליארד שקלים לתחומי: בריאות; רווחה; ביטחון; רשויות מקומיות – 50 מיליון; הוסטלים; שיפוץ גנים; סבסוד צהרונים; תוכניות רווחה – מעל 200 מיליון שקל במצטבר; תמיכה בנוער; השכלה גבוהה; ביטוח לאומי; קרנות פנסיה ותיקות, בחצי השנה הבאה, כדי למנוע פגיעה בחוסכים בגלל שלא הצלחנו לסיים את העלאת גיל הפרישה – כרבע מיליארד שקלים; תמיכה בתחבורה ציבורית – 570 מיליוני שקלים. בשבוע הבא, אם לא יעברו התקציבים לתחבורה הציבורית, יפתחו בשביתה. מכיוון שהייתי מנכ"ל של אחת החברות גם פנו אלי אישית בעניין הזה. תקציבים עבור הרשות לפיתוח הבדואים; העברת תקציב ממינהל מקרקעי ישראל ותקציבי רכש לביטחון; רכישת כבאיות; שיפור מתקני כליאה; רכש למשטרת ישראל, ניידות; שב"ס; מועצת ארגוני הנוער; והרשימה עוד ארוכה, אני לא רוצה להלאות אתכם.

אם אנחנו לא נאשר את הרשימה בימים הקרובים, אדוני – ואני אומר לך מתוך אחריות כי לי הכי נוח, אני באופוזיציה. אני אומר לכל מי ששואל אותי בחוץ שזו הממשלה הרעה – ואם אתה רוצה אני אומר "הממשלה הרעה הזו" – הם לא מעבירים את הכסף. אבל מתוך אחריות אני פונה לחבריי ואומר לכם, אי אפשר להעמיד את המדינה. לי הכי נוח. אני מצביע כאן על 70% מהדברים – ומאשימים אותי – עם הממשלה. אני מצביע נקודתית למה שצריך להגיע כסף. אם לא נעביר את הכסף הוא יחזור לאוצר ונפגע קשות, קשות, אני אומר לכם, בשירותים הציבוריים.

אני מבקש מכולם לגלות אחריות, להפסיק עם המאבקים, לפחות בהקשר הזה, ולהתחייב לאשר את כל מה שיובא לפנינו. אם יהיו ויכוחים נקודתיים – בסדר, אבל לא להגיד על הכל. אי אפשר. חברים, אני אומר לכם, אי אפשר. מערכת מרכב"ה – אולי אתם לא יודעים, אני הייתי שם, אני מכיר את זה היטב – ננעלת ב-24 לדצמבר. אגורה אחרי כן לא נוכל להעביר. תקפצו לשמיים. לא ראש הממשלה, לא ועדת כספים, אף אחד. זה החוק. ב-24 בדצמבר ננעלת מרכב"ה. אנחנו פשוט נעמיד את המדינה. האזרחים לא אשמים שהפוליטיקאים לא הצליחו שלוש פעמים להקים ממשלה.

בבקשה מכם, בואו נתעלה מעל הוויכוחים הפוליטיים. אדוני, אני מבקש ממך לפעול בין כל מפלגות הבית, לגלות אחריות. אם יהיה ויכוח על סעיף כזה או אחר – בסדר, נכשיל אותו, אבל לא נעשה זאת באופן גורף. זה אסון כלכלי למדינת ישראל. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. א', אני מסכים עם כל מה שאמרת, גם לגבי ההתנהגות שלך. אני גם לא כל כך מקבל את העניין של אופוזיציה וקואליציה מפני שפעמים רבות אני לא יודע איפה אני נמצא. אני נמצא בקואליציה? אני נמצא באופוזיציה? לא רלוונטי העניין הזה. אבל אני מסכים שאתה מגלה אחריות בעניין והיא ראויה לשבח. אין ויכוח לגבי זה.

אני חייב לומר שאני בעצמי בהתלבטות כל הזמן. אני חייב לומר שלא הועברה לכאן אף העברה, עודף. שום דבר לא עבר. ישבתי עם שר האוצר, משה כחלון, בתל אביב, אמרתי לו שלא יכול להיות דבר כזה, מדובר על המון כסף - - -
מיקי לוי (כחול לבן)
15 מיליארד.
היו"ר משה גפני
לא, עוד לפני, אני מדבר מההתחלה.
מיקי לוי (כחול לבן)
אה, עוד מהעברה הקודמת.
היו"ר משה גפני
אמרתי לו: תשמע, תן בבקשה הוראה לאגף תקציבים שיביאו את ההעברות. בדיוק כמו שאמרת, מה שיהיה שנוי במחלוקת יהיה שנוי במחלוקת. אין גם לי רוב, זה לא שאני יכול לעשות מה שאני רוצה. אני גם לא רוצה לעשות את זה כך, אני תמיד מדבר עם החברים. כשיש משהו שאחד מהחברים מבקש לעכב אני מעכב. אחמד עשה קמפיין חבל על הזמן לגבי מה שהוא ביקש לעכב עם הרשויות הדרוזיות.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
כי לא קיבלנו תשובות עדיין אבל זה יבוא עוד פעם.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני אומר שכשאחמד ביקש לעצור את זה, אפילו שהיה מדובר על משרד ראש הממשלה ופנו אלי ממשרד ראש הממשלה, עצרתי. אני מביא את זה בתור דוגמה. בנושא עצמו צריך לדון, זה בסדר. אני אומר שהיו דברים שנויים במחלוקת. החליטו שלא מעבירים את המים אז לא העברנו את המים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
המים זה בגלל כפר מנדא, הפקעות. אתה מתבלבל בין שתי העברות.
היו"ר משה גפני
כן, כן. אחמד, אני לא מתגבר על המהירות שלך, אבל אז היה גם לגבי העניין הזה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
התיאום ביניכם עוד לא מושלם אבל לאט לאט.
היו"ר משה גפני
טוב שאתה באמצע גם.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כשאני מבקש לא להעביר אתה לא - - -
היו"ר משה גפני
אמרת לא להעביר את משרד המשפטים ולא העברנו.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אמרת והוא נענה לך.
היו"ר משה גפני
ישבנו ביחד, זה לא דבר שאני המצאתי. אנחנו מדברים פה לגופו של עניין, אנחנו לא עושים מהעניין הזה פוליטיקה ואנחנו רוצים באמת לסייע. יאמר לזכותה של הוועדה שהרוב המוחלט של הדברים עבר. עבר. היה קשה אבל עבר. התרומה שלך בעניין היא תרומה מכרעת, היא לא תרומה של מה בכך. כך גם התרומה של חברים נוספים שהיו כאן ולכן זה עבר ועזר לאנשים רבים שזקוקים לכך. יש את הסיפור שאני חוזר עליו כל הזמן של תשלומי שכר דירה – שאם לא היינו מעבירים את זה אז אנשים במצב כלכלי קשה לא היו מקבלים השתתפות בשכר דירה. יש רבים כאלה. מדובר כאן על ביטוח לאומי ועל דברים שהם החיוניים ביותר שיש לציבור.

ישבה אתמול הוועדה המסדרת. ביקשתי שההעברות לגבי התקופה הזו – עד 26 בדצמבר – לא יצטרכו ועדת הסכמות. אני עברתי ועדת הסכמות בפעם הקודמת – זה סיוט. זה סיוט. אז אבי הבטיח לי - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
ההבטחה הזו ניתנה לי ולחבר הכנסת מקלב אתמול.
היו"ר משה גפני
הוא גם דיבר אתי אחרי שהוא דיבר אתכם. הוא אמר שהוא לא יעכב שום דבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא אמר את זה גם לפרוטוקול.
היו"ר משה גפני
אני אומר לכם שהפרוצדורה היא רעה. מה שהיה לנו בפעם הקודמת זו פרוצדורה רעה. אני צריך לחכות ארבעה ימים עם העברות? תסתכלו על התיק שלו, אני אצטרך עכשיו להתחיל לחכות? לחכות שמה, שיאשרו? מה, אני הולך לעשות פה מחטף? מה שלא ירצו להעביר – ואני אומר את זה מראש – ויהיה שנוי במחלוקת, נפעל כפי שהיה בפעמים קודמות. אבל אני לא יכול לעבוד בצורה הזאת. אני מתלבט עם עצמי, אני לא יודע איך לעשות את זה. פעמים רבות נשמעות פה גם את הצעקות כאילו אני הולך להעביר פה – אני לא יודע מה. בדברים האלה, חבר הכנסת מיקי לוי, אני לא שונה ממך בכלום.
מיקי לוי (כחול לבן)
אין ויכוח.
היו"ר משה גפני
בכל ההעברות האלה, אני אפילו לא מסתכל - - -
מיקי לוי (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש, יהיה אסון חברתי, אני אומר לכם את זה.
היו"ר משה גפני
אני מסכים.
מיקי לוי (כחול לבן)
יש כספים שהם בנפשנו.
היו"ר משה גפני
מיקי, הלשכה המשפטית תצטרך לתת חוות דעת אם זה דחוף או לא – היא לא תיתן. אני לא אבקש עכשיו שיתחילו לבדוק 100 העברות. הדחיפות היא בגלל שאנחנו בסוף דצמבר וצריך להעביר. אם לא, לא להעביר – אז לא. מה דחיפות? איזו דחיפות? האם להעביר את הביטוח הלאומי? האם להעביר את כל מה שמנית שם וגם מה שלא מנית? על מה הדחיפות? איך עושים דבר כזה? לא יהיה.

אני מתלבט ביני לבין עצמי האם אני צריך להמשיך להיות כזה שמבקש ומבקש ומבקש, שנראה כאילו יש לי איזה אינטרס. האינטרס הוא בדיוק מה שאמרת. אני יודע מה המשמעות של העניין. אם אנחנו לא נעביר עכשיו את העברות האלה ואת העודפים – אנחנו מדברים על כמעט 100 העברות, נדמה לי – שאנשים יישארו ללא הדברים החיוניים ביותר, כמו ביטוח לאומי. אנחנו נראה מה עושים.

חבר הכנסת אחמד טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מוותר בשלב זה.
היו"ר משה גפני
חברת הכנסת אורית פרקש, בבקשה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
בקר טוב. רציתי להעלות שוב על סדר-היום נושא שפניתי אליך לגביו בכתב. אני מעלה שוב את הבקשה שלי לזמן לכאן - - -
היו"ר משה גפני
מה את אומרת, אגב, על מה שאמר חבר הכנסת מיקי לוי לגבי העברות?
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
לא הייתי כאן כשמיקי שוחח.
היו"ר משה גפני
שיש 100 העברות שנמצאות אצלי.
מיקי לוי (כחול לבן)
15 מיליארד שקלים.
היו"ר משה גפני
מה עושים עם זה? יש לך עמדה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני חושב שאם תענה לבקשה שלה אז יש סיכוי - - -
היו"ר משה גפני
אפשר לחשוב שאני מנהל דיל על זה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
קודם כל, אני חושבת שבכלל כוועדת כספים אנחנו נכנסים לתקופה חריגה שלא הייתה כמותה.
היו"ר משה גפני
הייתה אבל לא כל כך ארוכה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
נכון, אז כמותה לא הייתה. אנחנו בתקופה חריגה שלא הייתה כמותה. כל פעם זה חריג בצורה אחרת. אני חושבת שכוועדת כספים, שהרבה דברים עומדים להתנקז אליה, כדאי שנקבל בכל זאת איזושהי סקירה אילו כלים מיוחדים יש לנו כוועדה בכדי לסייע במצב שנוצר. פנה אלי כאן יוחאי וסיפר לי על 100 עמותות שיכולות ליפול בגלל מיליון וחצי שקלים העברה.
היו"ר משה גפני
מי זה יוחאי?
יוחאי רוטנברג
אני. הבקשה של משרד התקשורת 239 מונחת פה במסגרת כל הדברים שבתיק של חבר הכנסת מיקי לוי.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
מיליון וחצי שקלים כשכל עמותה מקבלת כ-15,000 שקלים, או משהו כזה. אנחנו, גם בכחול לבן ובכלל, נשמח לעשות כל מה שהוא לטובת העניין וכשאני גם מתנגדת - - -
היו"ר משה גפני
אני מציע לא לדבר בשם מפלגות. אני גם לא מדבר בשם יהדות התורה, אל תדברי בשם כחול לבן. יש לי מה לומר בעניין הזה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
בסדר, מקבלת.
היו"ר משה גפני
אני גם לא מדבר בשם יהדות התורה. אני יושב-ראש הוועדה מקצועי, נקודה. אל תדברי בשם כחול לבן, תדברי בשם עצמך וזה מספיק בשבילי.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
דיברתי בשם עצמי, שאני אוכל לגייס את חבריי לסיעה. לזה התכוונתי.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
זו פעם ראשונה שמבקשים מחבר כנסת לא לדבר בשם הסיעה שבשמה הוא נשלח.
היו"ר משה גפני
בגלל שאז אני אתחיל להתווכח. יש בסיעה כאלה שלא כל כך עוזרים בזה ויש כאלה - - -
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
זה משהו אחר, אבל כל דבר שהיא אומרת מייצג את הסיעה שלה.
היו"ר משה גפני
היא מתכוונת ברצינות אז שהיא תדבר על זה.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
זה ברור, כולנו מתכוונים ברצינות, בין אם אנחנו מייצגים את הסיעה שלנו ובין אם לא.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
בקטע הזה אנחנו מכירים אחד את השני. מיקי, אני, אבי, אנחנו אנשים מערכתיים בסוף וטובת העניין חשובה לנו.

אני רוצה להעלות נושא ובקשה לדיון. פניתי אליך בכתב, אדוני היו"ר, בנושא קרן העושר וקרן הגז דווקא בתקופה שאנחנו בגירעון. מדובר בקרן לטובת אזרחי מדינת ישראל שאמורה הייתה להתחיל לפעול לפי הערכת עובדי המדינה כבר בשנת 2018. כלומר, אוטוטו נגיע לשלוש שנים שבהן הקרן לא עובדת. מדובר בקרן שבה היו אמורות חברות של משאבי הטבע במדינת ישראל – מחצבים, אשלג, גז – אחרי שהן מסיימות להחזיר לעצמן את ההשקעה פעמיים וחצי ויותר, להתחיל להפקיד כסף לקופות האלה, לקרנות הללו, שמדינת ישראל תשקיע אותם לרווחת אזרחי ישראל, לטובת הציבור, לטובת הגברת תעסוקה בנגב ולכל מיני מטרות. אלה קרנות אדירות שנמצאות במדינות דוגמת נורבגיה ודנמרק שבורכו במשאבי טבע, ואנחנו, אדוני היושב-ראש, כבר לא ארץ זבת חלב ודבש, יש לנו גם גז וגם משאבי טבע.

כשעשיתי בירור ראשוני בנושא הזה יש דברים בגו. יש אירועים שמתרחשים שדורשים את העין של ועדת הכספים. יש תהליכים שמתרחשים ברשות המסים בפני החברות שאמורות לדווח ובפני החברות שמתעכבות עם הפקדות הכספים בקרן הזו. למה הדבר הזה חשוב לי, אדוני? אני לא צריכה להסביר לך מה המשמעות של הדבר הזה לציבור, להתחיל להניע את הקרן הזו, מה אנחנו יכולים לעשות בדבר הזה. גם ממה שהבנתי, ועדת כספים יכולה פה לעזור. יש כאן עניינים של תקנות מסים, כל מיני דברים שאפשר לסייע לרשות המבצעת להתניע את הגלגל הזה. הייתי רוצה שגם תשמע מחברים נוספים שלי שדיברתי אתם על הנושא הזה פה, בוועדת הכספים, שחושבים כמוני. אתה יודע, אין לנו תעסוקה מהבוקר עד הלילה, אין לנו שלושה דיונים בשבוע, זה מאוד-מאוד חשוב לי.
היו"ר משה גפני
נבדוק את זה בגלל שלכאורה זו לא ועדה זמנית, זה דיון ממש מקצועי ורציני.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
למה זו לא ועדה זמנית? זה יישום של חוק קיים. חוק קיים, חוק כתוב מ-2014.
היו"ר משה גפני
מה הבעיה? הרי אם החוק קיים ומדובר רק היישום, אז למה צריך שיהיו עם זה בעיות שצריך לדון עליהן? אבל אני מסכים עם מה שאת אומרת, אני רק לא בטוח שאני יכול לקיים את הדיון הזה. אני אבדוק את זה. תודה רבה.

חבר הכנסת עודד פורר, בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בהמשך לדברים שאמרה חברת הכנסת פרקש הכהן, אני לא רואה סיבה שבגינה אתה לא יכול לזמן לפה את מנהל רשות המסים לתת לנו דיווח.
היו"ר משה גפני
על מה? על זה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כן, על הנושא הזה.
היו"ר משה גפני
אני לא אמרתי שאי אפשר, רק המשמעות היא בעייתית.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, אני לא חושב שהמשמעות היא כל כך בעייתית.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
למה בעייתית? היא פיקוח שוטף.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בסוף אין פיקוח על הממשלה כבר למעלה משנה עוד מעט.
היו"ר משה גפני
במה יש פיקוח? תגיד לי במה. במה יש פיקוח?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בסדר, אבל הכלי היחיד שעוד נותר בידינו הוא ועדת כספים. אין לנו עוד הרבה כלים. אני לא יכול לעשות את הדיון הזה בוועדת חוץ וביטחון ואני לא יכול לעשות את הדיון הזה בוועדה המסדרת. היה פה הממונה על התקציבים, היה פה החשב הכללי, יבוא לפה הממונה על רשות המסים.
היו"ר משה גפני
אני לא שולל את זה. כשהיא אמרה את זה אני לא שללתי. אני רק אומר שזה דיון גדול, זה לא דיון של מה בכך. זה לא רק למסור עובדות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מבין שהממשלה לא תרצה שהדיון הזה יתקיים. זה ברור.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני לא בטוחה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני בטוח שלא.
היו"ר משה גפני
למה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש דברים שהממשלה הייתה צריכה לעשות ולא עשתה.
היו"ר משה גפני
יכול להיות. אני לא יודע. אני לא חושב.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני רוצה להגיד לך יותר מזה. הייתה לי שיחה עם פרופ' איתן ששינסקי, הקרן הזו היא בעצם תוצר של עבודה של ועדת ששינסקי – אתה יודע הרי מהי – של כספים שהיו צריכים להיות מופקדים שם.
היו"ר משה גפני
כן, אנחנו עשינו את זה פה. את מדברת אתי על ששינסקי כאילו שאת מדברת על מישהו באולימפוס. הוא היה פה, אנחנו עשינו את החוק.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני מכירה אותו היטב ואני אומרת לך שהוא אמר שזה נושא מאוד חשוב ושצריך לקיים את הדיון הזה.
היו"ר משה גפני
אין ויכוח. אנחנו לא מתווכחים על העניין הזה. זה ברור לגמרי. השאלה היא איפה האכסניה והאם העיתוי הוא נכון.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
זו בדיוק האכסניה ואני חושבת - - -
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת שחאדה ואחריו חבר הכנסת מוטי יוגב.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
תודה. אני רוצה להעלות סוגיה שכמעט נעלמת מהדיונים כאן והיא הרשות לפיתוח כלכלי במגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי, שכמעט שנתיים היא בלי מנכ"ל ויושב-ראש, וכל התקציבים, כל הפעילות של הרשות, מושבתת כמעט. זה משפיע על עשרות עסקים בחברה הערבית שלא מקבלים את התמיכה, זה משפיע על רשויות מקומיות וזה מצב בלתי נסבל. למרות שיש לי ביקורת רבה על התפקוד או על היעדים של הרשות, בכל זאת היא עשתה עבודה לא רעה בשנים האחרונות. הנושא הזה כמעט ואינו עולה, כמעט אף אחד לא מתייחס אליו, כאילו שזה מובן מאליו. אנחנו רוצים תשובות גם בנושא הזה. מה עם מכרז המנכ"ל? היה מכרז ולא יושם, לא נעשה כלום כדי לפתור את הבעיה ולתפעל את הרשות מחדש.
היו"ר משה גפני
כמה זמן הרשות עבדה?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
עבדה מ-2007.
היו"ר משה גפני
והיה מנכ"ל והיה הכול?
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
היה. ד"ר איימן סייף 10 שנים. ב-2017 הוא סיים את עבודתו ועד כה לא מונה מחליף, לא מונה מנכ"ל חדש לרשות והפעילות שלה כמעט מושבתת. גם קרן ההשקעות שהפעילה נסגרה, לא הצליחה, אבל בכל זאת היו תקציבים שעברו דרך הרשות, עזרו לעסקים רבים, וכידוע, פיתוח כלכלי הוא אחד הכלים למלחמה באלימות ובפשיעה. רק לאחרונה הגענו כבר לשמונה ראשי רשויות שירו על הבתים שלהם. ראינו בסכנין לפני כמה ימים. גם הנושא הזה דורש טיפול. אני מבקש מהוועדה להתייחס לזה ושזה יהיה אחד התנאים לטיפול בבעיות ובכל הדרישות של ההעברות התקציביות האחרות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת מוטי יוגב.
מרדכי יוגב (הבית היהודי – האיחוד הלאומי)
בשבוע שעבר הודעת יחד עם האוצר שהתקציב לארגוני הנוער יועבר עד סוף שנה, אני צודק?
היו"ר משה גפני
כן.
מרדכי יוגב (הבית היהודי – האיחוד הלאומי)
האם זה בסדר-היום להעברות בשבוע הבא, עד סוף דצמבר?
היו"ר משה גפני
אנחנו העברנו את זה אבל חסר כסף. הוא אמר 37 מיליון וצריך להעביר 52. משרד החינוך היה צריך להוסיף 6 מיליון שקלים. יש עדיין בעיות אבל זה הועבר. ארגוני הנוער עברו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הוצאתם הודעה משותפת של אגף התקציבים - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי – האיחוד הלאומי)
אבל באמת הועברו רק 36 וחסר למעלה מ-15 מיליון.
היו"ר משה גפני
37. משרד החינוך היה אמור להעביר 6 מיליון. בעצם חסרים 4.5 מיליון שקלים. דיברתי עם האוצר וביקשתי מהם את הכסף - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מ-37 ל-52 זה 15.
היו"ר משה גפני
כ-6 מיליון שקלים משרד החינוך מעביר. הוא אמר שהוא מעביר. מה שחסר עכשיו כדי להגיע למה שהיה בשנה שעברה זה 4.5 מיליון שאין לזה מקור.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ממה שאנחנו מבינים לא קרה שום דבר משבוע שעבר ועד עכשיו.
היו"ר משה גפני
הייתה העברה של ארגוני הנוער, עבר.
מרדכי יוגב (הבית היהודי – האיחוד הלאומי)
אבל איפה אנחנו מוצאים את התוספת?
היו"ר משה גפני
את ההמשך, נכון. בסדר, אני מדבר אתם, מה אני אגיד לך?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הייתה הודעה שסוכם.
היו"ר משה גפני
מה אתם מציעים לעשות?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
דיווחתם שסיכמתם.
היו"ר משה גפני
אמרתי שסיכמתי ואמרתי שחסר כסף.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
דווח: "לאחר פעילות מאומצת של יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת גפני - - -
היו"ר משה גפני
מאיפה אתה קורא?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הודעה לעיתונות שאתם הוצאתם. "מול אגף תקציבים, משרד האוצר ומשרד החינוך סוכם כי תקצוב ארגוני הנוער יועבר במלואו כפי שהיה בשנים קודמות. חבר הכנסת גפני נכנס לעובי הקורה, לאחר פעילות ממושכת מאמציו נשאו פרי וסוכם שהתקציב יועבר במלואו". הודעה טובה.
היו"ר משה גפני
באופן עקרוני זה היה אמור להיות. אני עדיין בדיונים אתם. אני מדבר אתם כל הזמן על זה. העוזר שלי אומר לי שבהעברות שיש עכשיו יש את ההעברה של משרד החינוך, 5.5 מיליון, אבל עדיין חסר 4.5 מיליון שאני צריך לבוא אתם בדברים ולראות מה אני עושה. כאשר היה הדיון על מבקר המדינה, על העודפים שהוא אמור לתת, גם שם ביקשתי לגבי ארגוני הנוער. דרך אגב, היה כתוב בעיתון דבר לא נכון לגבי הוועדה בנושא מבקר המדינה. אנחנו קיבלנו את תקציב מבקר המדינה – הם צריכים להחזיר למדינה 47 מיליון – חלק מהכסף הזה הלך לילדים האלרגניים.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אבל זה עודפים של שנה שעברה.
היו"ר משה גפני
זה שהוא כתב שאנחנו סתם חותמת גומי – זה פשוט לא נכון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אנחנו לא חותמת גומי כאן.
היו"ר משה גפני
אני לא זוכר מקרה שלקחנו כסף מבקשה של תקציב, שהעברנו את זה למשהו מוגדר שהוועדה ביקשה. ביקשתי גם להעביר מהכסף הזה לארגוני הנוער אבל אמרו לי באגף התקציבים שהם סגורים עם העניין הזה ולכן הם יכולים להביא כסף רק למה שסיכמו אתי, אי אפשר להביא כסף למה שעדיין לא סיכמו. אני ממשיך לדבר אתם, אני מקווה שאצליח. אני מבקש שגם אתם תפעילו לחץ.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
מה הסיכום לגבי ארגוני הנוער?
היו"ר משה גפני
יש בהעברות, אם נביא אותן, תוספת של משרד החינוך של 5 מיליון שקלים – שזה מביא את זה כמעט למה שהיה בפעם הקודמת – חסר 4.5 מיליון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש כוונה להביא אותן בימים הקרובים, את כל ההעברות?
היו"ר משה גפני
מה שאני אחליט, אני עוד לא יודע.
שגית אפיק
התהליך עכשיו הוא שמזכיר הממשלה צריך לפנות בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עוד לא פנו, הבנתי.
היו"ר משה גפני
זה יהיה נורא ואיום. אני לא אחכה לזה, שלא תהיה טעות.
שגית אפיק
ואחרי זה ועדת הסכמות ארבעה ימים.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
אבל איפה זה עומד כרגע? מבחינת הוועדה אין בקשה כזאת?
שגית אפיק
אין בקשה ממזכיר הממשלה.
היו"ר משה גפני
כרגע המצב הוא שיש אצלנו ערימת העברות וערימת עודפים. אני כרגע לא נוגע בזה בגלל שכל העניין הזה מתחיל להימאס עלי, כאילו עושים לי טובה. עבדתי כל הזמן והעברתי עשרות מיליארדים לדברים שהם חיוניים. אני מתלבט ביני לבין עצמי. עכשיו, כשגם התקבלה ההחלטה שנחכה למזכיר הממשלה – יש לנו רק 10 ימים על 100 העברות ועודפים – עד שהוא יבין על מה הוא צריך לבקש, ואז לפי הנוהל הרגיל הלשכה המשפטית צריכה לתת - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אל תדאג, זה יגיע ביום העשירי.
שגית אפיק
לא לגבי כולם גם יש לנו השלמת חוסרים.
היו"ר משה גפני
השלמת חוסרים זה בימים רגילים גם כן, אני מדבר על כך שאין השלמת חוסרים ועל חלק מההעברות. זה מקשה עלינו באופן שהוא בלתי מתקבל על הדעת. זה נראה כאילו אנחנו חיים על המאדים.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
כלומר, זה נמצא ב-chunk העברות שהוא pending, מחכה לזה שמזכיר הממשלה יבקש להביא את זה בפני הוועדה, כולל התוספת של 5.5 המיליון?
היו"ר משה גפני
זה בהעברה, כן.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
זה כבר קיים בהעברה, זה מחכה שמזכיר הממשלה יפנה לוועדה ויבקש לכלול את זה בהעברות שהוועדה דנה ומאשרת?
היו"ר משה גפני
לא לכלול, הוא צריך לבקש. העברה ראשונה הוא עוד לא ביקש.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
כן. מן הסתם אם הוא יבקש הוא לא יבקש על העברה אחת, הוא יבקש על איזושהי חבילה וזה צריך להיות בתוכה.
היו"ר משה גפני
תתפלאי לשמוע, מה שהיה בפגרה הקודמת – חבל על הזמן. הוא היה מבקש על דבר אחד ואני הייתי צריך לעמוד ולהתחנן, כאילו עושים לי טובה שמעבירים כסף לביטוח הלאומי. פשוט לא להאמין. כאילו מדינת חלם ואני החלמאי הגדול.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש לי עוד בקשה אם אתה כבר מתחנן בפני הממשלה. כשאישרנו את חוק הבחירות לכנסת בשבוע שעבר אישרנו בו סעיף שיחריג את הנושא של העובדים הזרים לסיעוד כדי שלא ישלמו להם 200% שכר באותו יום, מה שנופל בסוף על הקשישים והנכים. הנוסח בחוק קבע ששר העבודה והרווחה יביא תוך 30 יום הוראות לביצוע שוועדת הכספים תאשר אותן. מאחר ושר העבודה והרווחה הוא במקרה גם ראש הממשלה, וגם כרגע יש לו בחירות מקדימות ועוד שניים-שלושה דברים על הראש, אני אבקש ממך אם תוכל לפנות ולראות שבאמת הם יביאו תוך 30 יום את ההוראות האלה, אפילו למנכ"ל המשרד.
היו"ר משה גפני
ביקשתי מהיועצת המשפטית שתוציא על כך מכתב מכיוון שאני הולך לחתום על מכתב על הנושא שהעלה חבר הכנסת טיבי לגבי חוק קמיניץ.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה עניין אחר.
היו"ר משה גפני
לא אמרתי שזה אותו עניין. לגבי הנושא של אחמד טיבי, אנחנו אמורים להוציא מכתב כדי להתחיל להניע את הנושא. אני גאה שתרמתי תרומה קטנה לפתרון הבעיה ואני לא מתכוון להניח לזה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
עוד מעט יש לי הצעה לסדר.
היו"ר משה גפני
לגבי מה שאתה מעלה, ח"כ פורר, אני אבקש לפנות לשר העבודה והרווחה, במקרה הזה הוא ראש הממשלה - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מניח שאם יתזכרו את מנכ"ל המשרד - - -
היו"ר משה גפני
בדיוק, כדי שזה יבוא לאישור בוועדת הכספים. חבר הכנסת אחמד טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מעלה הצעה לסדר. לפני כמה ימים הגשתי הסתייגות לחוק פיזור הכנסת לגבי חוק קמיניץ, ביטול ולחילופי חילופין הקפאה. הסיעות השונות לא הסכימו לעקרון הביטול והייתה הצעת פשרה להקפאה. גם הליכוד הסכים להקפאה, גם כחול לבן הסכימו להקפאה, גם אתם הסכמתם להקפאה, גם מרצ הסכימו להפקעה, גם העבודה הסכימה להקפאה וגם ישראל ביתנו הסכימו להקפאה. אחר כך עודד חזר בו כי הוא לא רצה שההישג יהיה שלי, של הרשימה המשותפת.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
וביבי רצה?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מיקי אמר: אנחנו תומכים בהקפאה. היות והייתה חוות דעת משפטית שאי אפשר לעשות את זה בחוק הבחירות, אתה התערבת, אדוני היושב-ראש, והוחלט: או להקים ועדה מיוחדת או להעביר את זה לוועדת הכספים לדיון בכיוון הקפאה. אני הסכמתי שזה יהיה בוועדת הכספים. אני דורש, אדוני היושב-ראש, שהנושא יתחיל מייד ויסתיים לפני הבחירות. זה חשוב מאוד גם ליישובים הערביים, גם ליישובים הדרוזים, גם למושבניקים. זו הסיבה שהייתה הסכמה כללית. אני שמעתי אפילו חרדים שמתנגדים לחוק קמיניץ. הוא חוק נורא, הורס משפחות. לכן אבקש לשמוע את תשובתך. גם הציבור רוצה לשמוע את תשובתך, אני מוצף בשאלות מה יקרה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת טיבי, א', אני רוצה להגיד לך שאני התערבתי בזה כשראיתי שלא מגיעים לפתרון. היו שם כמה דברים, זה לא היה הדבר היחיד אבל זה היה דבר מאוד מרכזי. אני רואה בסופו של דבר בהחלטה הישג גדול שלך. הישג גדול מכיוון שלכאורה, מהיכרותי את המערכת כאן – ואני מכיר אותה הרבה שנים – פתאום מחזירים חוק קיים, כשאושרו תקנות והכול, כי כל המפלגות מודות שזה לא טוב. צריך לדעת איך עושים את זה וצריך להיזהר מאוד לעשות את זה מבחינה משפטית בצורה נורמלית.

אני מאוד לא אהבתי את העובדה שהיועץ המשפטי של הכנסת הביע דעה אחרת. לכן היינו צריכים למצוא פתרון – זה גם לטובתך, שאתה חפץ בטובת העניין – כי צריך שהיועץ המשפטי יהיה בעניין. זה חוק שעבר כבר ותקנות שאושרו כבר בכנסת – אני לא יודע למה זה קרה אבל זה קרה – אז היה סיכום שאני אפנה כיושב-ראש ועדת הכספים, עוד לפני שאנחנו מחליטים באיזו ועדה זה יהיה כי בינתיים זה כאן, לשני השרים, שר המשפטים ושר האוצר, לבקש להתחיל דיון כדי לשנות את המצב. החוק הזה לא טוב לדעת כולם. כמה הוא לא טוב וכמה צריך לשנות – בזה נצטרך לדון, אבל כדי להתחיל את הדיון אנחנו צריכים לפנות לשרים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני, העיקרון שהוסכם הוא הקפאה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
צריך להקפיא קודם. לפעמים הדרישות שלנו צודקות.
היו"ר משה גפני
כן, על המגמה הסכימו כולם אבל זה צריך להתחיל בדיון שהשר מבקש.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
זה לא פחות חשוב מנושא הקרן של הגז. זו אותה חשיבות. אם ועדת הכספים יכולה לדון בקמיניץ - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תאמין לי, אלה האנשים שאני צריך לשתף אתם פעולה בכנסת, כחול לבן. הוא מדבר על עניין של חיים ומוות, את אומרת לי קרן עושר? חיים ומוות. משפחות נהרגות. הוא עוד לא השלים את מה שהוא רוצה להגיד ליועצת המשפטית ואת נכנסת לי עם קרן העושר. אחרי שנסיים את הנושא שלי נדון בשלך.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, זה אצלי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זה אצלך, אני הסכמתי שזה יהיה אצלך. הרשימה המשותפת מסכימה שזה יהיה בוועדת כספים.
היו"ר משה גפני
השאלה גם איזה ייעוץ משפטי אנחנו מקבלים בשביל זה. זה שייך בעצם לוועדה אחרת והיא לא קיימת. אני מתחיל את התהליך. סיכמנו שמתחילים את התהליך. התחלת התהליך היא לבקש מאחד השרים האלה לבקש את הדיון הזה. ברגע שהוא יבקש את הדיון הזה אני אדבר אתך, אתה המציע, ונראה איך אנחנו עושים את זה. התהליך הוא לכיוון הקפאה. זה התהליך. על כך דיברו כל המפלגות, ביקשו שנקיים את הדיון. לא נלך נגד היועץ המשפטי, אחרת ישימו לנו רגליים והנושא לא יתקדם. אני הולך עם היועץ המשפטי. היועצת המשפטית של הוועדה תפנה לשרים ותבקש, היות וכולם ביקשו את הדיון, להתחיל את הדיון. ברגע שנקבל תשובה חיובית נראה איך אנחנו מתקדמים בכיוון של ההקפאה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
חשוב לי לוח הזמנים.
היו"ר משה גפני
זה לא בידיים שלי. זה לא שאני יכול להתחיל דיון. אני צריך את ההסכמה של אחד השרים האלה לקיים את הדיון, אחרת לא יהיה לנו שום דבר מזה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני בטוח שגם שגית וגם אתה תעשו את זה מהר.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
נפעל מול השרים גם כן. נפעל מול שר האוצר והמשפטים בעניין, נלחץ שם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
גם אנחנו נפעל מול השרים.
היו"ר משה גפני
בטח.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר משה גפני
על לא דבר. אורית, זה לא קשור למה שאת העלית, זה משהו אחר לחלוטין.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בואו נבדוק מה הקשר בין קמיניץ לקרן העושר, אדוני.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
רציתי להגיד ששניהם נושאים משמעותיים ואם אפשר לדון בוועדת כספים זמנית צריך ואפשר בשניהם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יכול להיות שאורית לא שמה לב שהייתה הצבעה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אחמד, בוא לא נעשה תחרות על נושאים. לא עושים תחרות איזה נושא יותר חשוב.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הנושא הזה הוצבע בוועדה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני יודעת, הייתי בדיון.
היו"ר משה גפני
אנחנו מתחילים את הסעיף הראשון בסדר-היום: אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה ואישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין. אני רק מבקש לומר משפט אחד לחברים. בוועדת זמניות בעבר לא הבאנו את סעיף 46 בגלל שקיווינו, וזה היה התהליך, שמהר מאוד תהיה ועדה קבועה והיא תדון בדברים האלה שעומדים על סדר-היום ועדיין לא אושרו. היות והתהליך התמשך ואנחנו מתקרבים לסוף שנת התקציב, אנחנו מסיימים את 2019, והולך להיגרם פה נזק – מיקי, אתה העלית את העניין הזה – לכמה מאות בקשות בגלל שעדיין אין לנו ועדה קבועה, ביקשתי להביא את זה וארז הביא את הרשימות. יש שתי עמותות שדיברנו עליהן שאני מבקש להוציא אותן. ארז, גם אתה העלית את הבעיה בעניינן. אני מבקש שזה ידון בוועדה הקבועה, לא בוועדה הזמנית. כך גם התחייבנו לבית המשפט, שעד מרץ ניתן תגובה. בעזרת-השם עד מרץ ניתן תגובה, אנחנו נקיים דיון עקרוני לגבי העניין.
לירון נעים
לירון נעים, משרד המשפטים. האם אדוני ירשה לי להתייחס להצעה להוציא את שתי העמותות האלה מהרשימות?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
איזה עמותות?
שגית אפיק
עמותות שנמצאות כרגע בהליך עתירה לבג"ץ. עמותה אחת ברשימה הראשונה שלפניכם, "יחד רמת השרון", היא מספר 67 ברשימה הראשונה, וב-61 עמותת "המצפה לישראל", מס' 2. מדובר בשתי עמותות שבזמנו, כשהתנהל דיון לגביהן, העיר גם נציג רשות המסים, מר ארז אורעד, לוועדה שייתכן שמתעורר לגביהן הקריטריון של שנויות במחלוקת ציבורית. הוועדה החליטה לעכב אותן עד לבירור ולקביעת נוהל איך מתייחסים לעמותות כאלה. בינתיים שתי העמותות הגישו עתירה לבג"ץ. במהלך התהליך של העתירה לבג"ץ החליטה רשות המסים לאשר אותן, אחת מהן עם תנאים מסוימים, השנייה ללא תנאים, ולהביא אותן ברשימות לפנינו.

בג"ץ נתן לוחות זמנים לפיהם על רשות המסים לעשות את התהליך אצלה ולוחות זמנים לגביהם על הוועדה לקיים את הדיונים שלה. בינתיים התפזרה הכנסת והתפזרה שוב מאז, אבל בין לבין בית המשפט קיבל את העמדה שלנו שמדובר בוועדה זמנית ואנחנו לא יכולים לקיים את הדיון לא על הנוהל, לא על הקריטריונים ולא על השאלה איך הוועדה מתייחסת לעמותות כאלה שעלתה לגביהן רגישות ציבורית ופוליטית.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לעמותות אחרות אבל לא עצרנו, אמנסטי ורופאים לזכויות אדם.
היו"ר משה גפני
לא ועדה זמנית. אמנסטי היה בוועדה זמנית?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כשניהלנו על זה את הדיון בזמנו.
היו"ר משה גפני
לא השלמנו אותו. אתה צודק.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אישרו להם.
היו"ר משה גפני
בסדר, תמיד אישרנו. מתי לא אישרנו?
שגית אפיק
אמנסטי היה חידוש לדעתי. נדמה לי שזה היה סיפור קצת אחר.
היו"ר משה גפני
הוא טען לא לתת לאמנסטי, היה ויכוח על זה.
שגית אפיק
אבל זה לא היה אצלנו, זה היה חידוש אצל שר האוצר. זה לא הגיע אלינו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בטח שכן. כמו פה.
היו"ר משה גפני
אמנסטי הגיע, אנחנו אישרנו. זה נכון שזה היה אצל שר האוצר.
שגית אפיק
זה היה חידוש.
היו"ר משה גפני
אמנסטי אנחנו אישרנו פה. הוא באמת התנגד לאמנסטי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אה, את אומרת שזו לא הייתה הפעם הראשונה שקבעו אותם כמוסד ציבור? כל העמותות פה זו פעם ראשונה שקובעים אותם כמוסד ציבור?
שגית אפיק
לא, לא. אני מדברת עכשיו רק על שתי העמותות שאנחנו נמצאים אתם בהליך משפטי בבית המשפט העליון.
ארז אורעד
כבוד היושב-ראש, רק לעשות סדר לטובת חבר הכנסת עודד. העמותות מועברות לראשונה לוועדת הכספים. כל העמותות שבפניכם מובאות לראשונה, מאושרות לראשונה. לאחר שלוש שנים או שנה – תלוי בסוג האישור שיש להן ברשם העמותות – הן מחודשות בלי צורך להגיע לוועדת הכספים. זה גם נוסח המכתב שמופיע בפניכם. לראשונה, העמותות שמבקשות בקשה חדשה לסעיף 46 לפי פקודת מס הכנסה או סעיף 61 לפי חוק מיסוי מקרקעין מגיעות וחייבות לעבור את כל תהליך של סעיף 46, כולל אישור ועדת הכספים של הכנסת. האישור ניתן לשנה או לשלוש שנים. בפעם השנייה, בחידושים – הרי זה לא יעלה על הדעת שאלפי עמותות תגענה לכאן עוד פעם ועוד פעם, אחרת כל הדיונים שלכם יהיו רק על עמותות – הוא מחודש במסגרת שר האוצר, במסגרת רשות המסים, ללא צורך הגעה לוועדת הכספים. זה גם כתוב במכתב, תסתכלו על הנוסח.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אז למה אמנסטי ורופאים לזכויות אדם הגיעו לכאן, כי זה היה לראשונה?
ארז אורעד
תסתכלו על הנוסח: "תוקף האישורים שברשימה הוא מיום אישורה של ועדת הכספים ועד לתום שנתיים משנת המס בה ניתנו... והם יוארכו בכל פעם לשלוש שנים נוספות".
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אז אמנסטי ורופאים לזכויות אדם שהגיעו לכאן, הגיעו לכאן לראשונה?
ארז אורעד
אמנסטי אז, כשהיית בדיון, הגיעו לראשונה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זאת אומרת שמרגע שאישרנו אותם אין לוועדת הכספים שום יכולת לעצור את התהליך הזה?
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
מה הם המצבים שבהם זה חוזר לוועדת הכספים? יש כאלה?
ארז אורעד
אם אישור לא חודש מעל שלוש שנים. אם הוא מגיש עוד פעם אנחנו רואים את זה ברשות המסים כבקשה חדשה ואז הוא נאלץ להגיע לכאן.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם יש מחלוקת ציבורית סביב ארגון מסוים שהיה אז - - -
היו"ר משה גפני
אני רוצה לקיים את הדיון הזה בוועדה קבועה. דיברנו על זה אז, לקיים את הדיון.
שגית אפיק
התחלנו לעבוד על נוהל ועל קריטריונים אבל זה נעצר בגלל היציאה לבחירות.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
מה זאת אומרת? יש נוהל וקריטריונים.
שגית אפיק
לא.
היו"ר משה גפני
לא, אין נוהל.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
נוהל של הוועדה?
היו"ר משה גפני
כן.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
זכויות אדם עוצרים ומאחזים מאשרים.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
לא רק מאחזים – מאחזים, ישיבות, מוסדות. אני קוראת את הרשימה, פעם ראשונה שאני פה בדיון הזה – טירוף.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
כל מה שתורם להתנחלויות ולהעמקת הסכסוך – מאשרים.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
לכל בית כנסת יש עמותה, לכל התנחלות יש עמותה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
את מוזמנת גם לפתוח עמותה. אף אחד לא יפריע לך. תפתחי בית כנסת קודם כל, תהיה לך עמותה.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
אני פותחת עמותות, אתם פוסלים אותן.
ינון אזולאי (ש"ס)
כל ארגון שלום, שאת חושבת שהוא מביא שלום, יש לך עמותה; כל ארגון טרור נגד ישראל יש לו עמותה.
קריאות
- - -
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
אותנו פוסלים אז זה נעצר. כמה עמותות יש פה?
מיקי לוי (כחול לבן)
אין הגבלה בחוק, מה לעשות?
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
מאות? עשרות?
היו"ר משה גפני
תמר, עם כל הכבוד, את לא צריכה לצעוק את מה שאמרת עכשיו, את יכולה להגיד את זה גם בשקט. אני רק רוצה שתדעי, אנחנו מדברים על זה כל הזמן, אני לא זוכר מקרה שלא אישרתי כאן בוועדה - - -
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
הטענה שלי היא לא אליך.
היו"ר משה גפני
אני לא מכיר דבר כזה. מי מגיע לפה? מי הולך לארז אורעד ומי ומגיע לפה עם האישור הזה? כאלה שלא מתוקצבים. למה יש הרבה בתי כנסת? בגלל שהמדינה לא מתקצבת אותם. הם אוספים כסף מהמתפללים והם באים לפה כדי לקבל פטור על תרומה.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
אין לי שום בעיה עם זה. גם זכויות אדם המדינה לא מתקצבת.
ארז אורעד
יש פה עמותות של זכויות אדם גם.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
איפה? תראה לי. אחת לא ראיתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
שיגישו גם, מה הבעיה? שיגישו. למה הם לא הגישו? היא עכשיו נמצאת בקמפיין, היא רוצה להראות שהיא נגד הדת, נגד המסורת, זה בסדר.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
איפה? תראה לי. איפה יש כאן עמותות של זכויות אדם.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. בבקשה, משרד המשפטים.
לירון נעים
בחנו את השאלה האם אפשר בתקופת ועדת הכספים הזמנית, תקופת בחירות, לדון בעניינן של שתי העמותות האלה והגענו למסקנה שאין שום מניעה לדון בהן ושאם נוציא אותן מהרשימה אנחנו עלולים להביא לכדי תוצאה מפלה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זו התשובה שלכם לבג"ץ גם?
לירון נעים
אני מיד אתייחס לזה. אני רק אגיד שיש כמה מבחנים שבדקנו. קודם כל, עניינן של שתי העמותות האלה לא עולה לראשונה, לא מדובר בהחלטה תקדימית. יש החלטה של רשות המסים בעניינן. הן נכללו ברשימות - - -
היו"ר משה גפני
אני אאפשר לך לדבר כמה שתרצי, אני רק רוצה שתדעי ותשימי את זה בקונטקסט הזה: הנושא הזה לא עולה לראשונה, הוא נושא שהיה, אנחנו נמצאים עכשיו בתקופת בחירות, התקופה הכי רגישה שיכולה להיות, את יודעת את זה. מה שאני מבקש, כמו שאנחנו עושים פה הרבה פעמים עם כל מיני עמותות שמגיעות והחברים מאשרים – או בגלל שהייתה על זה כתבה בעיתון, או בגלל שחששו שליושב-הראש הייתה בעיה, לא משנה – הוא להוציא את זה מהרשימה. ההוצאה מהרשימה איננה קביעת עמדה. לכן, במציאות הזאת, שעמדנו לפני עשיית הנוהל, היות ואנחנו בתקופת בחירות, בתקופה רגישה, אנחנו מבקשים להעביר את זה לוועדה הקבועה.
לירון נעים
אז בקונטקסט הזה אני אגיד, אדוני, ואתה ודאי זוכר, שהקריטריון של עמותה ששנויה במחלוקת הוא קריטריון שאנחנו חשבנו שלא יכול להיכלל בנוהל כיוון שהוא קריטריון שמזמין שיקולים שרירותיים, פוליטיים, שעלולים להביא לכדי אפליה. לכן בעינינו העובדה שעמותה שנויה במחלוקת היא לא סיבה לא לאשר אותה. ברגע שהוצאנו מהדלת את הקריטריון הזה ואנחנו מכניסים אותו עכשיו חזרה פנימה מהחלון דרך דיני הבחירות ואומרים שדיני הבחירות הם אלה שמאפשרים לנו לדון האם עמותה שנויה במחלוקת, זה עלול להביא לתוצאה שלא רצינו להגיע אליה.
שגית אפיק
זו לא הסיבה, לירון, שאנחנו מבקשים להביא את זה לוועדה קבועה. התחלנו בכנסת הקודמת, והזמנו גם את משרד המשפטים להיות שותף לדיונים האלה, לעשות כאן נוהל. לכם יש את החוזר שלכם, שברבות השנים החלטתם להוריד ממנו קריטריונים, להוסיף לו קריטריונים, כרגע הקריטריון של שיקול ציבורי לא נמצא בו. יחד עם זאת, הבנו מכם שגם אתם מבינים שלוועדה הזאת יש קריטריונים ושיקול דעת שיכול להיות קצת אחר, גם משל רשות המסים וגם משל משרד המשפטים, וכל עוד נדרש אישור הוועדה הזאת בסעיף 46 לפי פקודת מס הכנסה, לפי החוק, אז הוועדה הזאת רשאית להחליט איזה קריטריונים, איזה שיקול דעת שוויוני, ענייני, היא מפעילה.

בשביל העניין הזה התחלנו בכנסת הקודמת – זו כבר לא הקודמת, זו הקודמת-הקודמת – בדיונים כדי לעשות נוהל. היו פה שניים או אולי אפילו שלושה דיונים אבל לא מיצינו את הדיון, גם לא מולכם, דרך אגב, וגם לא בתוך הוועדה עצמה. אנחנו סבורים שכדי לקיים את הדיון ביחס לעמותות האלה – וכמו שאמר ארז, מרגע שנותנת הוועדה כאן אישור זה יוצא מהידיים שלה – אנחנו רוצים לעשות את הדיון הזה באופן מקדמי. התלבטנו מאוד אם להביא את הרשימות בפני הוועדה ותקופה ארוכה לא הובאו לכאן רשימות, גם בגלל תקופת בחירות וגם בגלל שמדובר בוועדה זמנית ואנחנו משתדלים מאוד לא להביא לכאן דברים שאנחנו חושבים שעלולים לעורר שאלות של מחלוקת ציבורית, פוליטית ואחרת, אבל הצטברה כמות מאוד גדולה של עמותות שלא קיבלו אישור והן עלולות לאבד את שנת 2019. הסיבה שהחלטנו להביא לכאן את הרשימות ברגע האחרון, כמו שאת רואה, וגם אחרי התפזרות נוספת של הכנסת ה-22, היא בדיוק זאת, כדי שהעמותות האלה לא יאבדו את העניין.

אנחנו לא יודעים איזה קריטריון נפעיל ביחס לשתי העמותות האלה. אנחנו לא אומרים את זה מראש. לא אומר כאן היושב-ראש מראש שהוא חושב שבוודאות העמותות האלה עונות על קריטריון כזה או אחר ולכן צריך להוציא אותן, ואין כאן שיקול של אפליה, כמו שניסית לומר. השיקול היחיד שלנו לקיים את הדיון בוועדה קבועה – ואני חושבת שסדרי הבית הזה, סדרי הוועדה הזאת, זה שיקול יותר של הוועדה וקצת פחות של משרד המשפטים – זה השיקול של לקיים כאן את הדיון על הנוהל וכיצד צריכה הוועדה לגדר את שיקול דעתה. כל עוד הדיון הזה לא התקיים מבקש היושב-ראש להוציא את העמותות האלה מהרשימה. אנחנו מבינים שאתם לא הסכמתם אצלכם - - -
לירון נעים
הסכמנו.
שגית אפיק
לא, לא הסכמתם להוציא אותן. יכולתם הרי להוציא אותן מהרשימה כבר בעקבות החלטת בית משפט כי הרי בית המשפט קבע שהדיון יהיה בוועדה קבועה. אז זה בסדר כשאתם נותנים את הייעוץ אצלכם, בתוך הבית - - -
לירון נעים
אני מבקשת להתייחס.
היו"ר משה גפני
נדמה לי שאת לא מקשיבה לה. את כל הזמן מנידה את הראש לשלילה.
לירון נעים
הקשבתי לכל מילה ואני גם יכולה לחזור על כל הטיעונים.
היו"ר משה גפני
היה נראה לי אז, אני מתנצל.
שגית אפיק
זה בסדר שאתם לא הוצאתם אותן כי זו עמדתכם אבל אני חושבת שלוועדה כן יש החלטה פרוצדורלית שהיא יכולה לקבל בנסיבות המקרה הזה, בייחוד כשמדובר בעמותות שלא קיבלו אישור בעבר ולכן אפשר יהיה שתחילת האישור שלהן תהיה בשנת 2020.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא יודעים מי יהיו החברים בוועדה הקבועה. הרי צריך לנהל את הדיון הזה והחלטה עם החברים הקיימים, כמו שעשינו גם עם העברות. קבענו נוהל וזה נעשה יחד עם החברים בוועדה. לא עשינו את זה על דעת עצמנו, היועצת המשפטית או אני. זה הובא לדיון ולהחלטה בוועדה. אנחנו לא יודעים מי יהיה בוועדה הקבועה.

זה נושא, אגב, שיצבור הרבה תאוצה מכיוון שיש רבים שיעלו על העניין הזה, גם לגבי עמותות אחרות, ואני מאוד חושש מזה. עד היום – ואני הרבה שנים נמצא כאן בוועדה – אישרתי את כל מה שהגיע לפה מכיוון שאני חושב שסעיף 46 הוא סעיף שהמדינה אמנם משתתפת בו בסופו של דבר בכסף אבל היא לא נותנת כסף, היא מאפשרת לאנשים לתרום. לכן יש עמותות רבות שהגיעו לכאן ואושרו, שלא הייתי מאשר אותן בפרוצדורה רגילה אבל אני מאשר את העיקרון. כדי לאשר את העיקרון במקרה הזה אמרנו את מה שאמרה היועצת המשפטית: צריך לקיים את הדיון הזה, שהחל כבר ואנחנו לא יכולים להמשיך אותו בגלל שאנחנו בוועדה זמנית, וגם בית המשפט מאפשר לנו את זה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני רוצה להקשיב להתייחסות שלה, בבקשה.
לירון נעים
קודם כל, אני מסכימה לחלוטין עם שני דברים שאמרה היועצת המשפטית.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
את נציגת רשות המסים?
היו"ר משה גפני
לא, נציגת משרד המשפטים, זה שאנחנו לא מעבירים לו העברה.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אתה לא מעביר להם.
היו"ר משה גפני
אני לא? כולנו, הרי סיכמנו ביחד.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו כולנו. מלבד אורית כולם לא רוצים להעביר.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אני לא הייתי חלק מהסיכום הזה. כן, תמשיכי.
לירון נעים
אני כמובן מסכימה לחלוטין עם שני דברים שאמרה היועצת המשפטית לוועדה. קודם כל, לוועדה הזו בהחלט יש שיקול דעת בעניין סעיף 46 וגם הוועדה היא זו שתחליט על סדרי עבודתה, מה יעלה בפניה ומה לא. אבל משעה שהוחלט להוציא שתי עמותות שנכללו ברשימות שלנו ביקשתי להתייחס. לגבי השאלה מתי הן ידונו, נדמה לי שאנחנו קוראים קצת אחרת את החלטת בית המשפט - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל הוועדה כבר הוציאה אותן ואתם החזרתם אותן.
היו"ר משה גפני
לא, לא. אנחנו מבקשים עכשיו להעביר את זה לוועדה קבועה.
שגית אפיק
עכשיו הן נמצאות ברשימה. היה הליך בבית המשפט, בעקבות ההליך רשות המסים בדקה אותן שוב ואישרה אותן מחדש, לגבי אחת העמותות בתנאים מסוימים ולגבי עמותה אחרת ללא.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בגלל שהן בעבר היו במחלוקת והוציאו אותן כשהייתה ועדה קבועה אנחנו אומרים שאנחנו רוצים שוועדה קבועה תדון בכך.
שגית אפיק
אנחנו נמצאים גם בהליך בית משפט. אנחנו בתוך הליך משפטי.
היו"ר משה גפני
היינו בתהליך, פשוט לא השלמנו אותו.
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
אבל בג"ץ, שגית, לא עוצר ביצוע של החלטות מינהליות.
שגית אפיק
להפך. בג"ץ לא עצר. להפך. אמרנו הפוך.
היו"ר משה גפני
אנחנו אמורים לדווח לו במרס. במרס אני מקווה שכבר תהיה ועדה קבועה.
לירון נעים
אני רק אומר לגבי העיתוי שבו העמותות האלה כן ידונו – ממה שעולה מהדברים שאדוני אמר ושהיועצת המשפטית אמרה, העמותות לא ידונו בכנסת הבאה, הן ידונו אחרי שיגובש הנוהל של ועדת כספים לגבי שיקול הדעת שהיא מפעילה.
שגית אפיק
הוא יגובש עם מינויה של ועדה קבועה, לירון. אנחנו גם בכנסת הזו התחלנו בערך בדיון השני או השלישי לעסוק בנוהל.
היו"ר משה גפני
ידון מיד.
שגית אפיק
אנחנו עוסקים בנהלים גם של העברות תקציביות, גם של סעיף 46 ונהלים אחרים עם מינוי ועדה קבועה. אנחנו עושים את זה מדי כנסת.
לירון נעים
הוועדה תחליט את אשר תחליט, אני רק אגיד שאנחנו בדקנו את שתי העמותות האלה בדיקה יסודית, מעמיקה וארוכה - - -
היו"ר משה גפני
לא, אני לא נכנס לעניין. זה קצת לא פייר כי אם את רוצה להגיד, יש לי גם מה להגיד על מה שבדקתם. תעזבי את זה, אני לא בדיון. תודה, אני מודה לך, דיברת יפה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
העיכוב לא היה על פרוצדורה, מדובר על מחלוקת שהייתה פה בוועדה.
היו"ר משה גפני
בבקשה, ארז, תציג את הבקשות.
ארז אורעד
קודם כל אני מתחיל בהתייחסות לחברת הכנסת תמר זנדברג. הנושא שאמרת שהוא הזוי, הוא בחוק והוא ביטוי לפעילות של חברה אזרחית פעילה על כלל גווניה בצורה שהיא מלמטה למעלה.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
אתה מסביר לי מה זה עמותה? את זה אני יודעת.
ינון אזולאי (ש"ס)
היא אמרה את זה רק בגלל שזה בחירות, היא לא מתכוונת לזה באמת. היא צריכה לקושש כמה קולות.
ארז אורעד
נותנים פה כסף, וכסף גדול, אמנם לא בתקציב ישיר, בתקציב עקיף, שהחזר המס ניתן לתורם.

עכשיו לעניינינו. יש לנו פה שש רשימות שהצטברו אצלנו בגלל הבחירות וכל הפיזורים. ארבע רשימות לסעיף 46 ושתי רשימות לפי סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין. אני אקריא את הרשימות ואת הסימוכין שלהן אחד לאחד לפרוטוקול על מנת שנדון בזה ונקבל את האישור בצורה פורמלית. אני מתחיל ברשימה שמספרה 15-38-19. זאת הרשימה הוותיקה ביותר. ברשימה הזו יש 67 עמותות, כשהעמותה האחרונה היא זו שדיברנו עליה, "יחד רמת השרון", שוועדת הכספים החליטה לא לדון בה.
היו"ר משה גפני
לא החליטה.
ארז אורעד
אוקיי, לא החליטה. אז אני מבקש את אישורכם לרשימה הזו, 15-38-19, ונמשיך לרשימות הבאות.
מיקי לוי (כחול לבן)
לפרוטוקול, ברשימה הזו, 15-38-19: 4 – בית המדרש חניכי הישיבות נתיבות, חסר ניהול תקין. אני יודע את התשובה, מכיר אותה – עוד שנה. אני רוצה שזה יירשם בפרוטוקול כדי שאני אבדוק אותך עוד שנה. אתה מכיר אותי.
ארז אורעד
בסדר. אני מכיר אותך ואתה בודק, אכן אתה עושה כך.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
5 – עמותת גבעת הראל, מה זה? תסביר לנו.
מיקי לוי (כחול לבן)
שילה.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
זה מאחז של שילה, זה לא שילה.
ארז אורעד
מיד אני אציין בדיוק מה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה שתמר אומרת זה נכון.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
קודם החטיבה להתיישבות מקימה מאחז, אחרי זה המאחז מקים עמותה כדי לאסוף תרומות.
היו"ר משה גפני
תמר, אי אפשר להתנהל ככה, הוא מדבר.
ארז אורעד
אני לא מוכן שייכנסו לדברים שלי.
היו"ר משה גפני
קח בחשבון שאנחנו ערב בחירות. מבקשים את סבלנותך בגלל שכל העמותות אושרו תמיד.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
גפני, סליחה, עם כל הכבוד, אני מייצגת גם את עצמי וגם מפלגה שמתנגדת לשיטת הקמת ההתנחלויות ותקצובן כל השנה ואתה יודע את זה, אז אל תטיח בי שיש בחירות וכו'.
היו"ר משה גפני
זה מעלה את הדציבלים שבהם אנחנו מדברים.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
ממש לא, זה הדציבלים שלי.
היו"ר משה גפני
תמיד הישיבות מהסוג הזה הן ישיבות שקטות.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם להקמת בתי כנסת היא התנגדה וגם לזה, זה בסדר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא קיבלתי תשובה, אדוני היושב-ראש.
ארז אורעד
חבר הכנסת אחמד טיבי, שאלת ותקבל תשובה. העמותה הזאת מקיימת מטרה ציבורית כהלכתה – הגברת קליטת עלייה. זו מטרה מוכרת. היא נמצאת ביישוב שקם על גבעת הראל. היא גם הוקמה למטרת סעד. היא הקימה בית כנסת בגבעת הראל.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה זה "יישוב על גבעת הראל"?
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
זה מאחז.
ארז אורעד
אני לא בוחן את הדברים, איזה יישוב. יש מטרה ציבורית והעמותה הזו - - -
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
מה המטרה הציבורית?
ארז אורעד
המטרות הציבוריות מוגדרות: סעד, קליטת עלייה. דרך אגב, דיברת על זכויות אדם בישראל, יש גם מטרה של זכויות אזרח בישראל, שהיא מטרה מוכרת. יש עמותות שקיבלו, לדוגמה אמנסטי. זאת התשובה. מעבר לכך אני לא נכנס לענייניים של כן התנחלות, לא התנחלות, זה מושגים שאנחנו לא נדרשים אליהם.
מיקי לוי (כחול לבן)
אבל גבעת הראל זה בתוך תחומי הקו הירוק, מה יש לכם? תעשו ווייז. תסתכל, זה ליד גבעת זאב.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
וגבעת זאב לא - - - ?
מיקי לוי (כחול לבן)
גבעת זאב זה ירושלים, חברים, אתם יכולים להגיד מה שאתם רוצים.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
תודה שעזרת לנו בזה, מיקי.
מיקי לוי (כחול לבן)
לפרוטוקול, סעיף 9 ב-15-38 – חסר ניהול תקין, עוד שנה אני בודק אותך.
ארז אורעד
מקובל.
מיקי לוי (כחול לבן)
סעיף 19 – סיראג' לקידום ההייטק בחברה הבדואית, זה בסדר אבל חסר ניהול תקין, עוד שנה אני בודק אותך; סעיף 35 – מרכז בחסד דבי עילאי, חסר ניהול תקין; סעיף 64 – חסר ניהול תקין; סעיף 67 אני משאיר לאדוני לקבל החלטה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לגבי סיראג', אדוני, הם שלחו ניהול תקין.
ארז אורעד
מכיוון שחבר הכנסת מיקי לוי שאל אני אענה עוד פעם וארענן את זיכרונכם. הגישה שהונהגה פה מאז הגעתי לתפקידי היא לא לעכב את העמותות עד שיקבלו אישור ניהול תקין, שזה תהליך של שנתיים. אנחנו מסתפקים באישור של הגשת מסמכים מרשם העמותות, זה אישור חלופי, אבל במקרים האלה אנחנו לא נותנים לשלוש שנים אלא רק לשנה אחת ובסיומה אנחנו רואים את הניהול התקין של העמותה.
מיקי לוי (כחול לבן)
לכן בעוד שנה אני בודק אותך.
ארז אורעד
אתה תמיד בודק אותי, נכון.
היו"ר משה גפני
עוד שאלות? אני רוצה להצביע על הרשימה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
מה עם עמותת גבעת הראל?
היו"ר משה גפני
הוא ענה, הוא אמר שזה בכלל לא - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הוא צחק.
מיקי לוי (כחול לבן)
לא, לא צחקתי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זה מאחז.
מיקי לוי (כחול לבן)
איזה מאחז? זה בגבעת זאב. גבעת זאב זה ירושלים, על מה אתם מדברים?
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
מיקי, זה לא בגבעת זאב, זה בשילה. זה מאחז של שילה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי – האיחוד הלאומי)
זו עמותת חסד. את רוצה שאני אשלול עמותת חסד במגזר הערבי?
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
קודם כל, אתה עושה את זה.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
רבותי, מספיק כבר. הוויכוח ביניכם ממש לא לרוחי. זו לא במה לנהל ויכוח פוליטי. השאלה היא האם הוא עומד בקריטריונים או לא עומד בקריטריונים. צריך לפעול על פי החוק. אני רוצה להצביע על רשימה מס' 15-38-19, עם בקשתי להעביר את "יחד" לדיון בוועדה הקבועה.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
אנחנו רוצים להצביע על גבעת הראל בנפרד.
היו"ר משה גפני
בסדר, אנחנו נצביע על גבעת הראל בנפרד. אנחנו מצביעים בלי גבעת הראל ובלי "יחד רמת השרון". על "יחד רמת השרון" אנחנו לא מביעים עמדה, זה יעבור לוועדה הקבועה. מי בעד אישור - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי – האיחוד הלאומי)
תצביע קודם על גבעת הראל.
היו"ר משה גפני
עמותת גבעת הראל, מס' 5 ברשימה הזו, מי בעד אישור ניהול תקין? מי נגד?

הצבעה
בעד – 8
נגד – 4
הבקשה לכלול את עמותת גבעת הראל נתקבלה.
היו"ר משה גפני
אני עובר לרשימה כולה, 15-38-19, כולל גבעת הראל, בלי "יחד רמת השרון", שאת זה אנחנו מעבירים לוועדה הקבועה. מי שבעד אישור הרשימה ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – פה אחד
רשימת מוסדות ציבור מומלצים לצורך קביעתם כמוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה מס' סימוכין 15-38-19 אושרה.
היו"ר משה גפני
הרשימה אושרה כפי שאמרנו. הלאה, ארז.
ארז אורעד
הרשימה הבאה שאני מביא לאישור יושב-ראש וחברי ועדת הכספים היא רשימה שמספרה 15-45-19 לעניין סעיף 46 כמובן. הרשימה הזו כוללת 55 עמותות שמובאות בפניכם לאישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
מנסור עבאס (הרשימה המשותפת)
מה ההסבר לכך שאין עמותות מהחברה הערבית?
מיקי לוי (כחול לבן)
קודם כל, יש וגם אישרנו בעבר.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
יש חמישה בסך הכול.
מיקי לוי (כחול לבן)
יש הרבה יותר, לא פה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
פה, ברשימות.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לענות למנסור. הפעם אישרנו כחמש מבין כ-100 פה. ההליך שעוברים כדי לאשר הוא הליך קשה, מפרך, לכן.
מיקי לוי (כחול לבן)
מאוד קשה. מאוד קשה.
מנסור עבאס (הרשימה המשותפת)
אז הבעיה היא בהליך הקשה, הבעיה בעמותות או הבעיה במדיניות?
מיקי לוי (כחול לבן)
המדיניות שווה לכולם, אני יכול להעיד על זה. זה חוק.
ארז אורעד
קודם כל, אני חייב להגן על כבוד הרשות המבצעת. ההליך הוא לא הליך קשה, זכינו לפרסי התייעלות. ההליך בעבר היה בין ארבע שנים לשבע שנים, עכשיו הוא עומד על ארבעה חודשים. עם כל הכבוד, אני אראה לכם את המספרים. אתם מטילים דופי בדברים שלא צריך להטיל בהם דופי.
מנסור עבאס (הרשימה המשותפת)
אנחנו שואלים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לשבח את העבודה שלכם. בעבר באמת חיכינו זמן רב ואנשים סבלו, יש שיפור ניכר בתהליך הזה וצריך להמשיך לשפר אותו.
מיקי לוי (כחול לבן)
חד-משמעית. ארז בנושא הזה עם אצבע על הדופק.
ארז אורעד
למעשה אנחנו לא יוזמים, אנחנו לא אומרים לעמותות להגיש, היוזמה היא מלמטה למעלה. לכן כל גווני החברה יכולים לקבל ביטוי על ידי קבלת כספים מתקציב המדינה שלא באישור שר האוצר וועדת כספים, אלא ברגע שהם פותחים עמותה - - -
מנסור עבאס (הרשימה המשותפת)
יש נתונים כמה עמותות ערביות הגישו ולא התקבלו?
היו"ר משה גפני
לא רלוונטי.
מנסור עבאס (הרשימה המשותפת)
שנדע, אולי נעזור להן.
היו"ר משה גפני
לא רלוונטי, אני אגיד לך למה – אני מדבר מנקודת ראותי את כל הרשימות האלה – אם אתה לא מקבל מתקציב המדינה אתה צריך להגיש בקשה ולעמוד בקריטריון, זה הכול.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
מה זה מס' 3, "אינקולו – מיוחד לכולם"?
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
יש לי שאלה על מס' 55 – מה זה "בעד חיים – אגודה למען הגנת האישה והעובר"?
ארז אורעד
לגבי עמותה "אינקולו" זו עמותה שעוסקת בחינוך לפי המטרות המוצהרות שלה וגם על הטיקט הזה היא קיבלה את אישור הניהול התקין שלה. יש לה אישור הגשת מסמכים בשלב זה, לכן היא קיבלה אישור רק לשנה אחת.
היו"ר משה גפני
אין להם אישור ניהול תקין.
ארז אורעד
אין להם אישור ניהול תקין אבל הגשת מסמכים זה אישור חלופי שנותנים לשנה בלבד. אנחנו רואים את העמותה הזו עוסקת בקידום גישת החינוך המכיל במערכת החינוך בישראל, מלווים ומייצגים בבתי ספר וכו'.
היו"ר משה גפני
זו דווקא מטרה חשובה. אתה לא מזכיר את זה, אני רואה שהם רוצים לשלב ילדים עם מוגבלויות, חשוב להגיד את זה.
ארז אורעד
שימו לב לתרומות, העמותה הזו מגייסת כ-2.5 מיליוני שקלים, למעשה המאצ'ינג הזה אומר שהמדינה מחזירה מס עכשיו של 750,000 שקל או יותר.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. תמר, שאלת משהו?
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
כן, אני רוצה לשאול על מס' 55 – "בעד חיים – אגודה למען הגנת האישה והעובר".
ארז אורעד
המטרה הציבורית, כמובן מוצהרת וחוקית, של עמותה זו היא סעד. מטרת הפעילות נועדה להגן על האם והעובר, לפעול להגדלת השמירה על חיי תינוקות טרם לידתם וסמוך ללידתם. גם להעלות את המודעות הציבורית להשלכות המוסריות והרפואיות של הפלות לא חוקיות.
היו"ר משה גפני
יושב-הראש ישראלי?
ארז אורעד
אני לא יודע. בכל אופן, בדקנו את זה כנראה והוא עובר את כל הקריטריונים שלנו.
היו"ר משה גפני
לא חשוב, זה לא משנה. חבר הכנסת עודד, בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
נתון כללי שהייתי שמח אם היה אפשר להעביר לוועדה, אפשר גם במייל: כמה כסף החזירה מדינת ישראל בשנת 2018? כמה אנשים דרשו את אותו החזר מס ולאיזה סכום כולל זה הגיע?
ארז אורעד
יש לנו נתונים ישנים יותר כי זה מצריך עיבוד קצת יותר גדול אבל אני אעביר את מה שאני יכול.
היו"ר משה גפני
ארז, תעביר אלינו ואנחנו נעביר גם לעודד.
ארז אורעד
נעביר בצורה מסודרת את כל מה שאתם צריכים.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
נציג רשות המסים הבליע את המילים "שמירה על האם ועל העובר טרם לידתו". אני רק רוצה להבהיר שמדובר במטרה של מניעת הפלות, מדובר בפגיעה חמורה בזכות האישה על גופה - - -
היו"ר משה גפני
לא בטוח.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
אני בדקתי. השאלה שלי הייתה אחרי שבדקתי.
היו"ר משה גפני
אני לא יודע.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
אני מבקשת להחריג את סעיף 55 ולהתנגד. אני חושבת שזו לא מטרה שהמדינה צריכה לעודד.
היו"ר משה גפני
לא, אל תעשי לנו את זה.
קרן ברק (הליכוד)
היא צודקת, אם זה כך.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
מדובר כאן ב-4.5 מיליון שקל. זה לא סכום קטן. יש לנו מספיק את עמותת "אפרת", שאנחנו רואים אותה מעודדת מסיונריות נגד הפלות מחוץ - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי – האיחוד הלאומי)
סליחה, אני מוחה. עמותת "אפרת" הצילה חיים של עשרות-אלפי ילדים שהם היום אזרחים ואזרחיות נאמנים, חיילים וחיילות, ברוך-השם.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
חבר הכנסת יוגב, אני מכבדת אותך, יש לנו ויכוח קשה בנושא הזה. יש כאן פגיעה קשה בזכות האישה על גופה.
היו"ר משה גפני
רבותי, על פי בקשתה של חברת הכנסת זנדברג אנחנו מוציאים את עמותה מס' 55 ומצביעים עליה בנפרד. מי שבעד אישור העמותה ירים את ידו. מי נגד?

הצבעה
בעד – 4
נגד – 3
הבקשה לאשר את עמותה מס' 55 נתקבלה.
היו"ר משה גפני
העמותה אושרה. אני עובר לרשימה הכוללת.
מיקי לוי (כחול לבן)
רגע, אדוני, יש לי בעיות עם הרשימה. לפרוטוקול: 3 – חסר ניהול תקין, עוד שנה אני אבדוק; 4, "לתת פנים לנופלים", חשוב מאוד – חסר ניהול תקין; 25, "דרך התורה בני ברק" – חסר ניהול תקין; 46, "מערת הכהן הגדול שמעון הצדיק" – חסר ניהול תקין, לא הרבה כסף אבל שיהיה ניהול תקין; 53, "הפורום המשפטי למען ישראל", 1.3 מיליון – חסר יו"ר. ב-2017 היה יו"ר והוא קיבל 141,000 בשנה. נראה לכם בסדר?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
12,000 בחודש.
מיקי לוי (כחול לבן)
כולו 1.3 מיליון, "הפורום המשפטי למען ישראל", אין יו"ר. נראה בסדר?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אולי הוא עורך הדין, הוא הפורום המשפטי.
מיקי לוי (כחול לבן)
יכול להיות, לא יודע. ארז, אני מבקש, משהו לא בסדר פה.
ארז אורעד
דיברת על השכר מתוך המחזור, אנחנו הגבלנו את השכר, כזכור לכם, לפני חמש שנים למנהלי עמותות לשכר של מנכ"ל משרד ממשלתי, ל-40,000 שקל לחודש.
מיקי לוי (כחול לבן)
אז איך בשירות הלאומי אזרחים מקבלים 750,000 בשנה?
ארז אורעד
דברים כאלה אנחנו בודקים לפי העניין.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
אתה מדבר על העלות?
ארז אורעד
לא, לא עלות, הברוטו שהוא מקבל.
מיקי לוי (כחול לבן)
53 – מה אתה אומר, נצביע נגד?
ארז אורעד
לא, תצביעו בעד.
מיקי לוי (כחול לבן)
ואתה מתחייב לבדוק? אין יו"ר, יהיה ברדק.
ארז אורעד
תצביעו בעד ואני מתחייב לבדוק את זה.
היו"ר משה גפני
מה הבקשה?
מיקי לוי (כחול לבן)
אין יו"ר ב-53, זו מתכונת לצרות. ארז אומר שהוא יהיה עם אצבע על זה ושהוא מבקש שנצביע בעד. אני סומך על מה שארז אומר.
ארז אורעד
אתם רוצים לשנה בלבד?
מיקי לוי (כחול לבן)
לשנה אני מבקש. לפרוטוקול, "הפורום המשפטי למען ישראל".
ארז אורעד
בשנה הזו הם יוכלו למנות לעצמם יו"ר ראוי והוגן.
מיקי לוי (כחול לבן)
אין בעיה, אני בעד אבל אני רוצה סדר.
מנסור עבאס (הרשימה המשותפת)
אולי לא צריך יו"ר? למה לבזבז 40,000 שקל?
מיקי לוי (כחול לבן)
יש לו מחזור של 1.3 מיליון. יהיה בלגן, נגיד שזה בגלל שלא היה יו"ר?
היו"ר משה גפני
מה הבעיה, מוטי?
מרדכי יוגב (הבית היהודי – האיחוד הלאומי)
אני שומע שידידי ורעי מיקי רוצה לפסול חלק מהעמותות.
היו"ר משה גפני
הוא לא ביקש לפסול.
מיקי לוי (כחול לבן)
תאמין לי, מוטי, אני הכי רוצה להעביר את כולן. על מה אתה מדבר? לפרוטוקול, האשמות שווא שמוטי יוגב מאשים את חבר הכנסת מיקי לוי.
היו"ר משה גפני
מה, מוטי? תשאל אותי, אני אענה לך.
מרדכי יוגב (הבית היהודי – האיחוד הלאומי)
שמעתי שהוא רוצה לפסול את הפורום המשפטי.
מיקי לוי (כחול לבן)
ממש לא, לא רוצה לפסול. אמרתי לפרוטוקול שעשיתי שיעורי בית, אין שם יו"ר. אמרתי לארז: מה אתה ממליץ, שלא נצביע עד שימונה יו"ר? אמר לי ארז: לא, תצביעו, ניתן לו לשנה ואני מתחייב לתת לך הודעה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מוטי יוגב, על זה לא היה ויכוח. מיקי אמר שאין יושב-ראש וארז אמר שהוא יעקוב אחרי העניין הזה, הכול בסדר. לפני כן הייתה טענה של חברת הכנסת תמר זנדברג שביקשה להצביע נגד עמותה מסוימת, וסיבותיה עמה – אני לא נכנס כבר לעניין הזה – אמרתי: בסדר, אם היא רוצה להצביע בנפרד. אני לא חושב שצריך לעשות את זה אבל במקום להצביע על כל הרשימה הצבענו גם על מה שהיא ביקשה. הבקשה שלה להצביע נגד באה לידי ביטוי. אני לא ביקשתי לא להוציא ולא שום דבר, ביקשתי להצביע. היא ביקשה להצביע על הכול בעד, על זה היא רצתה להצביע נגד ואפשרתי לה את זה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי – האיחוד הלאומי)
אני אתך.
היו"ר משה גפני
15-45-19 – מי שבעד אישור הרשימה ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – פה אחד
רשימת מוסדות ציבור מומלצים לצורך קביעתם כמוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה מס' סימוכין 15-45-19 אושרה.
היו"ר משה גפני
הרשימה אושרה. הלאה, ארז.
ארז אורעד
הרשימה הבאה היא מס' 13-419-19. לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה מובאות לאישורכם 66 עמותות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה זו עמותה מס' 30? המיקום שלה באתיופיה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אנחנו יכולים לאשר פטור ממס לעמותות שהמיקום שלהן לא בישראל?
ארז אורעד
הייתה ועדת השופטת פריש והתחלנו לתת אישור, עודד, לעמותות שעוסקות בפעילות הומניטריות מחוץ לגבולות ישראל. בפעילות כזאת יש לנו חובת התייעצות עם משרד החוץ.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתה מדבר על הפעילות, אני שואל לגבי מקום רישום העמותה. אם זה באתיופיה רשם העמותות לא יכול לפקח עליה.
ארז אורעד
הכתובת של העמותה היא ברחוב הזיתים בבארי, אם זה שמטריד. הפעילות של העמותה הזו היא באתיופיה. ועדת פריש החליטה שהעם היהודי לא יכול רק לקבל, צריך גם להיות אור לגויים, אז נתנו גם אפשרות לתת אישורים לעמותות שעוסקות בחו"ל.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הבנתי.
היו"ר משה גפני
אז למה אתה לא כותב שהמיקום הוא בבארי? למה אתה כותב שהמיקום הוא באתיופיה?
ארז אורעד
מיקום הפעילות הוא באתיופיה.
היו"ר משה גפני
אבל מיקום העמותה הוא בבארי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתה צריך לכתוב "מיקום הפעילות". להבא תרשמו "מיקום הפעילות".
ארז אורעד
אולי זו טעות, במקום לרשום את מיקום הפעילות אולי לרשום את מיקום העמותה עצמה וזה היה חוסך שאלות. יש לנו כאן את חוות הדעת של משרד החוץ, מי שרוצה לעיין בה, שזה לא באזורים שאנחנו לא אמורים להיות שם.
היו"ר משה גפני
יש היום ברשימה "התאגדות לנהיגה ספורטיבית מכוניות וקרטינג בישראל", זה לא היה. עוד שאלות?
מיקי לוי (כחול לבן)
כן. 13, "גמעיית אל ברזך" – אני מודה שלא הצלחתי למצוא שום אינפורמציה למרות שחיטטתי בכל העולם, אתה יכול להעשיר את השכלתי?
מנסור עבאס (הרשימה המשותפת)
כי אין הרבה עמותות ערביות, לכן לא הצלחת למצוא.
ארז אורעד
מקום הפעילות של העמותה הזו הוא בג'ת. הפעילות שלה היא בתחום הדת, לסייע באחזקה ושימוש של בתי קברות בכפר ג'ת. מחזור 75,000 שקל.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
היא פעילה מ-2002.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
עמותה פעילה מאוד.
מיקי לוי (כחול לבן)
23 – לא הצלחתי למצוא אינפורמציה.
ארז אורעד
23, "דוניילאייט" – העמותה עוסקת בפעילות סעד ורווחה לנזקקים. הכתובת שלה בראשון לציון. גם לה יש מחזור מאוד קטן, 119,000 שקל ויש לה אישור ניהול תקין. שכחתי לציין שלכן ניתן לה אישור לשנה בלבד על מנת לקבל אישור.
היו"ר משה גפני
מה פירוש השם הזה?
ארז אורעד
מהמילה donate אני מעריך.
מיקי לוי (כחול לבן)
הלאה. 54 – חסר ניהול תקין, לפרוטוקול.
ארז אורעד
רשמתי לפניי, יינתן לשנה בלבד.
מיקי לוי (כחול לבן)
אני סיימתי.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
אני רוצה לשבח את העבודה שחבר הכנסת מיקי לוי עושה, אבל אתם צריכים לדעת איפה יש ואיפה אין ניהול תקין.
ארז אורעד
כתוב לכם כאן.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
כתוב "חסר מסמכים".
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
זה שחסר מסמכים זה אומר שחסר ניהול תקין?
היו"ר משה גפני
מיקי לוי אומר שהוא עוקב אחר העניין הזה והוא באמת עוקב. אם עוברת שנה והם לא מביאים אישור ניהול תקין הוא יעלה את העניין הזה, אבל הם צריכים לעשות את זה.
ארז אורעד
התהליך הוא שאנחנו מקבלים מוועדת הכספים את הרשימה וליד כל אחד רשום לשנה. כאן כתוב, חבר הכנסת מיקי לוי, "לשנה בלבד". אנחנו ביקשנו לשנה בלבד.
מיקי לוי (כחול לבן)
אני יודע.
ארז אורעד
מיקי בודק את זה.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור. 13-419-19 – מי שבעד אישור הרשימה ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – פה אחד
רשימת מוסדות ציבור מומלצים לצורך קביעתם כמוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה מס' סימוכין 13-419-19 אושרה.
היו"ר משה גפני
הרשימה אושרה. הרשימה הבאה 15-65-19.
ארז אורעד
הרשימה הבאה היא הרשימה הרביעית לפי סעיף 46. מספרה לפרוטוקול 15-65-19. אנחנו מבקשים לאשר את הרשימה לפי סעיף 46 כפי שמופיע ליד כל סעיף וסעיף ברשימה, לפי הזמנים, אם לשנה ואם לשלוש שנים. ברשימה הזאת יש לנו 75 עמותות שיש להן פעילות מגוונת בכל תחומי החברה האזרחית. לאישורכם.
היו"ר משה גפני
שאלות?
מיקי לוי (כחול לבן)
כן. 53, "אניה באניה – יחד בע"מ" – לפרוטוקול, חסר ניהול תקין.
ארז אורעד
אוקיי, נשאיר אותה לשנה.
תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי)
רק בשביל הסדר הטוב – סליחה, מיקי, שוב אני משבחת אותך על העבודה ואת טמיר ואדוני – פה לא כתוב "חסר מסמכים" לדוגמה.
ארז אורעד
כי אנחנו נמצאים עכשיו בשנת מעבר. בשנת מעבר – בנימין למקין יסביר טוב ממני – יש עמותות שהגישו ולא אושרו ולפעמים אנחנו רואים דברים אחרים. בנימין, אתה רוצה לבדוק את "אניה באניה" רגע?
מיקי לוי (כחול לבן)
לא משנה, תביאו לי את זה בשנה הבאה.
היו"ר משה גפני
לא, אני רוצה לדעת כי זה לא כתוב.
שגית אפיק
מעניין אותי לשמוע גם מה זה "שנת מעבר".
ארז אורעד
רשם העמותות מאשר ניהול תקין לשנתיים כאשר בסוף השנה יש אישור ניהול תקין לשנת 2019 והשנה שמתקרבת היא שנת 2020. אנחנו נמצאים עכשיו בדיוק בתפר. זאת אומרת שייתכן שיש מספר עמותות שאין להן אישור ניהול תקין לשנת 2020 והיה להן אישור ניהול תקין לשנת 2019. במקרה הזה אנחנו צריכים לרשום שיש את אישור הגשת מסמכים או אין אישור ניהול תקין. לפני שאני עובר לסדר-היום אני רוצה רק לבחון פה. דרך אגב, באתר "גיידסטאר" כולם יכולים לבחון עמותה עמותה, לראות את הדוחות הכספיים שלה ולבדוק אם יש לה אישור ניהול תקין. לעמותה הזו יש אישור הגשת מסמכים.
היו"ר משה גפני
בנימין, המשמעות היא ש"אניה" הגישה מסמכים. בגלל ההגדרה של שנת מעבר זה לא מופיע פה.
בנימין למקין
אבל בדקנו את הרשימות לפני כן וראינו שלכולן יש אישור ניהול תקין או אישור הגשת מסמכים.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת שאפילו שלא כתוב פה "אישור הגשת מסמכים" יש אישור הגשת מסמכים?
בנימין למקין
כן.
היו"ר משה גפני
בתוך שנה אתם צריכים להגיד מה התוצאה של הדבר הזה, אם יש ניהול תקין ואם לא לעצור את זה.
ארז אורעד
באופן אוטומטי זה נחסם אחרי שנה.
היו"ר משה גפני
אוקיי. עוד שאלות?
מיקי לוי (כחול לבן)
כן. 72, "מרכז מוסדות תורה" – חסר ניהול תקין, נא לרשום בפרוטוקול, עוד שנה דיווח.
היו"ר משה גפני
עוד משהו? מי שבעד אישור רשימה 15-65-19 ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – פה אחד
רשימת מוסדות ציבור מומלצים לצורך קביעתם כמוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה מס' סימוכין 15-65-19 אושרה.
היו"ר משה גפני
הרשימה אושרה. אנחנו עוברים לסעיף 61.
מיקי לוי (כחול לבן)
יש פה 15-49 ו-15-68. זהו, זה הסוף. זה קל. ארז, פה אין לי בעיות, אפשר לחבר את שתיהן.
ארז אורעד
אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין. רק להבין את המשמעות של סעיף 61, מי שלא יודע, זה פטור מאפקט הנעילה, פטור ממס שבח ופטור ממס רכישה. זה לפי חוק מיסוי מקרקעין. זה פטורים ששווים המון כסף.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
למי?
אורית פרקש הכהן (כחול לבן)
כי ההנחה היא שמדובר במבני ציבור ומנסים להקל עליהם.
ארז אורעד
מבנים שמשמשים את המוסד הציבורי לפעילות הציבורית. זה לא מופיע בפקודת מס הכנסה, זה סעיף לפי חוק מיסוי מקרקעין, פטור ממס שבח במכירה ופטור גם ברכישה.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
גם עמותות מקבלות את זה?
ארז אורעד
כשאתה כאזרח רוכש או מוכר אתה מחויב בכל המסים האלה, קוראים לזה "אפקט הנעילה", עליהן זה לא חל.
מיקי לוי (כחול לבן)
אבל במכירה, אם הוא מוכר שלא למבנה ציבור אלא לאדם פרטי, הוא מחויב.
ארז אורעד
אני לא נכנס להתפלפלות הזאת, יש שם פטור.
מיקי לוי (כחול לבן)
אבל הוא מחויב.
ארז אורעד
הוא מחויב במידה וגם הנכסים לא שימשו אותו למטרה הציבורית שלו. יש הרבה פלפולים על הנושאים האלה. סך הכול הסעיף הזה נותן להם פטור ממס שבח באופן כללי וגם מס רכישה מופחת. ברשימה 15-49-19 יש עמותה אחת.
היו"ר משה גפני
מי שבעד אישור הרשימה ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – פה אחד
רשימת מוסדות ציבור מומלצים לצורך קביעתם כמוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין מס' סימוכין 15-49-19 אושרה.
היו"ר משה גפני
אושרה. הלאה, הרשימה האחרונה, 15-68-19. את "עמותת המצפה לישראל" ביקשתי להעביר לוועדה הקבועה.
ארז אורעד
אני רוצה לחזור לרשימה הקודמת, לעמותת "אניה באניה" שאמרנו שיש אישור הגשת מסמכים – אנחנו חוזרים בנו, בני מצא מידע עדכני לעכשיו, יש להם אישור ניהול תקין רגיל.
מיקי לוי (כחול לבן)
אז אני סומך על דבריך.
ארז אורעד
אז אני מבקש לאשר אותה גם לשלוש שנים.
מיקי לוי (כחול לבן)
אין בעיה, מאושר גם לשלוש שנים, לפרוטוקול.
היו"ר משה גפני
צריך להצביע.
ארז אורעד
אז עמותה מס' 53 שנמצאת ברשימה 15-65-19, בדקנו ויש לה אישור ניהול תקין, לכן אני מבקש לשנות את ההחלטה הקודמת ולתת לה אישור קבוע.
היו"ר משה גפני
עמותה מס' 53, "אניה באניה", ברשימה הקודמת – היות ונאמר מה שנאמר על ידכם אני מגיש על זה רביזיה. מי בעד הרביזיה ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד הרביזיה – פה אחד
הבקשה לדיון בחדש בעמותה מס' 53 ברשימה 15-65-19 נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה אושרה. נצביע על כך עוד חצי שעה.
ארז אורעד
רשימה אחרונה וחביבה, מספר 15-68-19 לפי סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין, כוללת שתי עמותות, אבקש את אישורכם.
היו"ר משה גפני
עמותה אחת ביקשתי להוציא ולהעביר לוועדה הקבועה. מי שבעד אישור הרשימה כפי שאמרתי ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – פה אחד
רשימת מוסדות ציבור מומלצים לצורך קביעתם כמוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין מס' סימוכין 15-68-19 אושרה.
היו"ר משה גפני
הרשימה אושרה. עוד חצי שעה אני מצביע על הרביזיה ונצביע בעד אישור "אניה" לשלוש שנים. בבקשה, אדוני.
יוחאי רוטנברג
אני יושב-ראש האגודה הישראלית לתקשורת קהילתית. יש לנו 100 עמותות שרובן עוסקות באוכלוסיות מבוגרות וקשישים. בהקשר למה שאמר יושב-ראש הוועדה, שיש עמותות שמתוקצבות על ידי המדינה – לאור כך שאתם לא תעבירו את ההעברות, ביניהן בקשה 239 שנמצאת פה, טוב שיש את סעיף 46 שמאפשר לאסוף תרומות, אולי בכלל לא צריך את העברות האלה.
היו"ר משה גפני
אל תגיד את זה אפילו בצחוק. יש שם העברות של הביטוח הלאומי – מה, עמותות יעשו את זה?
יוחאי רוטנברג
ב-1 בינואר 2020, 100 העמותות האלה, שלא מעבירים להן את 15,000 האלה, לכל אחת, נסגרות כי הן לא יכולות להמשיך הלאה. מי שנמצא שם אלה אנשים קשישים שמשקפים את הסיפור הישראלי. לכן אני מבקש את העברות. המיליון וחצי האלה יעברו בתוך המיליארדים האלה. זה הכול שינוי סעיפים בתוך משרד התקשורת ולא תוספת כסף.
היו"ר משה גפני
יוחאי, תקשיב לי, אמרתי את זה קודם ואני אומר את זה גם עכשיו לכבודך: נלחמתי – לא הבנתי עוד למה – בכל הכוח להביא את ההעברות, ולכן עברו פה גם עמותות מהסוג הזה, קשישים, ניצולי שואה וכל מה שאתה מדבר עליו. העברתי וספגתי הרבה ביקורת. הממשלה, או יותר נכון אגף התקציבים, לא כל כך שיתף פעולה אבל אני שמח שהעברנו. עכשיו הצטברה שוב רשימה ארוכה. אתמול קיימו דיון שאומר שאני אצטרך עכשיו לבקש את מזכיר הממשלה וועדת הסכמות. אני לא אוהב את זה. אני לא יודע עוד מה אני אעשה. אני אתך לחלוטין. אני יודע שמדובר בעמותות שעושות פעולות שהממשלה צריכה לעשות אותן והן עושות את זה בהתנדבות. אני מקווה שבסוף ההחלטה שלי תהיה שאנחנו כן נביא את זה ונאשר את זה, אבל זה לא קל, אל תהיה במקומי, אני מציע לך.

בבקשה, גברת.
ליאור פינקל-פרל
ליאור פינקל-פרל, מנכ"לית ארגון מנהיגות אזרחית, ארגון הגג של המגזר השלישי. קודם כל, אני רוצה להגיד תודה רבה לחבר הכנסת גפני, יושב-ראש הוועדה, ולארז אורעד, הדיון הזה נעשה בעקבות פנייה שלנו ועבודה מאומצת גם עם רשות המסים וגם עם ועדת הכספים. מאות עמותות מודות לכם מראש על עצם הדיון.

הדבר השני שרציתי לומר – זה אמנם רלוונטי כבר לוועדה הקבועה – אל תעשו את הדיון על הנהלים, הדיון עלינו, בלעדינו. ישנם נציגי ארגונים ונציגי עמותות שחשוב מאוד שיהיו במהלך הדיונים האלה שקובעים נהלים כיצד ידונו בעניינם וחשוב שקולם ישמע.

דבר שלישי ואחרון, לגבי עניין ההעברות – לא לפגיעה בשירותים החברתיים. זאת קריאה של מאות ארגונים. אנחנו גם נעשה דיון חירום בנושא ואנחנו נתמוך ככל האפשר.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להגיד לך, א', שאני אתכם לגמרי.
ליאור פינקל-פרל
ואנחנו אתך.
היו"ר משה גפני
אני גם הופעתי באספות שעשיתם. אני חושב שהעבודה שלכם היא עבודה שראויה לכל שבח וראויה לציון. בכל המגוון והמכלול של הנושאים אתם עושים עבודה יוצאת מן הכלל. אתם תוזמנו לדיון הזה אם אני אהיה היושב-ראש. על כל פנים, אנחנו נקיים את הדיון הזה, אתם הוזמנתם גם בישיבות הקודמות ואתם תוזמנו גם לישיבות האלה. עמדתכם בעניין מאוד חשובה בגלל שאנחנו הולכים פה על גחלים לוחשות, זה לא סיפור פשוט, יש לזה משמעות עצומה. לכן היועצת המשפטית אמרה שצריך להעביר את זה לדיון בוועדה קבועה וקיבלתי את זה. תודה רבה. תודה לארז ובנימין.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:30 ונתחדשה בשעה 13:00.)
היו"ר משה גפני
אני מחדש את הישיבה בנושא הרביזיה על אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46, מספר 53 ברשימה. הגשנו על זה בקשה לרביזיה. מי בעד הרביזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – פה אחד
הרביזיה אושרה.
היו"ר משה גפני
תודה, הרביזיה אושרה.

"אניה" – לאחר שהתברר מארז אוהד ומהחברים שבאו מהאוצר ומרשם העמותות שיש להם אישור ניהול תקין והם זכאים לקבל את האישור לשלוש שנים, אני מבקש לאשר להם את זה לשלוש שנים. יש להם את האישורים, על פי אנשי משרד האוצר ואנשי משרד המשפטים. מי בעד האישור של "אניה" לשלוש שנים – 53 ברשימה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – פה אחד
אושר.
היו"ר משה גפני
אושר, כפי שאמרתי, לשלוש שנים. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:05.





הכנסת
יושב-ראש ועדת הכספים הזמנית
סימוכין
04708319
בס"ד, ירושלים, ‏י"ח כסלו תש"פ
‏16 דצמבר 2019


לכבוד
מר ערן יעקב
מנהל רשות המסים
ירושלים




נכבדי,
הנדון
אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
ולעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין
מכתבך מיום ה' בחשון התש"פ (3 בנובמבר 2019) רשימה שסימנה: 15-38-19
מכתבך מיום ה' בחשון התש"פ (3 בנובמבר 2019) רשימה שסימנה: 15-45-19
מכתבך מיום ה' בחשון התש"פ (3 בנובמבר 2019) רשימה שסימנה: 13-419-19
מכתבך מיום כ"ח בחשון התש"פ (26 בנובמבר 2019) רשימה שסימנה: 15-65-19
מכתבך מיום ה' בחשון התש"פ (3 בנובמבר 2019) רשימה שסימנה: 15-49-19
מכתבך מיום כ"ח בחשון התש"פ (26 בנובמבר 2019) רשימה שסימנה: 15-68-19

הנני מתכבד להודיעך כי ועדת הכספים הזמנית, בישיבתה היום, החליטה לאשר את
העמותות הבאות
לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה*
1.
אגודת אחוות ישראל רובע י"א אשדוד
580131134

2.
בית כנסת ברכת אברהם - אשדוד
580495364

3.
בית כנסת יריעות שלמה מצפה אפק
580341899

4.
בית המדרש חניכי הישיבות נתיבות -אושר לשנה
580648939

5.
עמותת גבעת הראל
580353134

6.
וזכנו לגדל
580577617

7.
ישיבת איילת השחר ירושלים
580488864

8.
מאור יהושע
580626422

9.
מוסדות שמחת אברהם – רעננה -אושר לשנה
580652535

10.
משפחת פילזנא
580562411

11.
אגודת נווה שלום י-ם
580065068

12.
עמותת עימ"י - עמותת ידידי מכינת ידידיה
-אושר לשנה
580617041

13.
קופת השכונה רמת בית שמש ג' -אושר לשנה
580652725

14.
קרן צדקה - מגדל אור
580519379

15.
ריסטארט גלובל -אושר לשנה
580658813

16.
תומכי תשובה
580028645

17.
תורי זהב
580599918

18.
תורת חב"ד לבני הישיבות שעל ידי צעירי אגודת חב"ד - המרכז
580419042

19.
סיראג' לקידום הייטק בחברה הבדואית -אושר לשנה
580638401

20.
המרכז הירושלמי לרכיבה טיפולית לזכרה של ון דר הובן וידאד
580287258

21.
קרן ירושלים ירוקה (קי"י)
580597003

22.
מנארה לספורט וחינוך- טייבה
580481455

23.
מבצע חיבוק
580580546

24.
לב טוב ישראל צרפת
580549509

25.
מכון דורות פוריות ומשפחה-אושר לשנה
580655553

26.
קרן דניאלי לזכר דניאלי זוננפלד ע"ה
580609956

27.
אבני צדק
580161511

28.
משחקים לשלום
580590552

29.
ישיבת באור שמואל ע"ש הגר"ש רוזובסקי זצ"ל
580267599

30.
נותנים מקום
580280097

31.
אלפטאם
580364214

32.
המרכז הישראלי להתמכרויות -אושר לשנה
580660447

33.
העמותה למען דרי רחוב בישראל
580603785

34.
נזר כהן -ביתר עלית
580526580

35.
מרכז בחסד דבי עילאי -אושר לשנה
580653152

36.
מוסדות מגדל בארה"ק
580595197

37.
שערי תורה ותפילה
580351732

38.
זרע שמשון
580624120

39.
משנת יהונתן
580496289

40.
מעמידי עולם -אושר לשנה
580644268

41.
חב"ד הגבעת הצרפתית עם כל הלב לכל אחד -אושר לשנה
580642767

42.
בית כמסת צעירי נחלי תקווה פתח תקווה
580584886

43.
בארה של מרים ע"ש הרבנית מרים תורג'מן ז"ל -אושר לשנה
580319085

44.
זרע קדושים -אושר לשנה
580657716

45.
ישמח אברהם בבית שמש
580488773

46.
תורת חסד ברסלב
580594968

47.
שטיבל גבעת המבתר ירושלים -אושר לשנה
580652337

48.
ארגון יוצרים עצמאיים בתיאטרון (אי"ב)
580549962

49.
ראש יוסף ביבנה
580486702

50.
ריבוי תורה לעם - בני ברק -אושר לשנה
580477479

51.
לסייע לזולתו -אושר לשנה
580559698

52.
זכרון ישעיהו -אושר לשנה
580651941

53.
תורת אמת ירושלים
580626281

54.
משכיל לדוד חדרה -אושר לשנה
580585164

55.
המרכז הקהילתי תורני ע"ש וסרמן
580252328

56.
בני שלמה
580202083

57.
תפארת שם טוב
580578904

58.
תפארת בני יששכר מאיר זצוק"ל העולמי -אושר לשנה
580553121

59.
תורה וחסד אוהל שרה
580359859

60.
תורת חסד ברמה
580582062

61.
סטארט - אפ רוטס
580603967

62.
אוהל משה דגלי תורה - רמות - ירושלים
580644201

63.
רפואה בטוחה -אושר לשנה
580648111

64.
קרן גרדיאן -אושר לשנה
580656361

65.
זכרון מיכאל
580503993

66.
בית ספר טביתא ביפו
580500601





לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
1.
העמותה לטיפול ומחקר בריאות הילד ובריאות הנפש בישראל ובגאנה
580472017

2.
זהות ישראלית
580596369

3.
אינקולו- מיוחד לכולם -אושר לשנה
580652618

4.
לתת פנים לנופלים-אושר לשנה
580642692

5.
העמותה למען חיילים משוחררים ללא עורף משפחתי -אושר לשנה
580655520

6.
העמותה לקידום התעמלות אומנותית בכפר סבא
580245736

7.
מועדון כדורגל מכבי דרך יבול/ הבשור -אושר לשנה
580641140

8.
אור השחר חמען מורשת ישראל קרית טבעון
580504488

9.
באור פניך - האור שבכל אחד
580606150

10.
חזון מרגלית
580600716

11.
תאפאווק - עמותה למצוינות בחינוך במגזר הערבי
580597631

12.
תלמוד תורה דרכי נועם התורה- רמת בית שמש
580497501

13.
קרן עזרת מנחם
580331718

14.
מרכז מוסדות דושינסקיא שע"י תלמידי בית יוסף צבי -אושר לשנה
580639391

15.
ועד החבורות -אושר לשנה
580631026

16.
סטארט-אח -אושר לשנה
580654937

17.
ש.ק. יוזמות חינוך
580564722

18.
יסוד החסד
580511152

19.
בני אבות -אושר לשנה
580391738

20.
בני השראה
580623080

21.
בתי מדרש ומוסדות קהילתיים "קול יעקב" ע"ש הרב חכם יעקב דבראשוילי זצ"ל
580496438

22.
בית כנסת עץ חיים - מושב תרום
580071058

23.
בית מדרש גבוה לתורה וליהדות של הקיבוץ הדתי
580029387

24.
בית מדרש לתורה ולתפילה ביתר עלית
580543551

25.
דרך התורה בני ברק -אושר לשנה
580650729

26.
חברי ישיבת גייטסהד (בית יוסף)
580632719

27.
למען בית שלום עליכם בע"מ
520028770

28.
מוסדות אור גאון ישראל
580115384

29.
מכון רבינוביץ - ירושלים
580446276

30.
קופת השכונה גבעת שאול קרית משה
580601649

31.
קוראי שמו באהבה ע"ש הרב מרדכי אליהו זצ"ל -אושר לשנה
580599447

32.
שאו ציונה נס ודגל
580386878

33.
דעת -לימודי יהדות באור החידות
580196921

34.
סדנא דארעא
580618403

35.
פאר אבות
580257632

36.
תקוות הספורט כפר קאסם
580519932

37.
שומרי תורה ומצוות
580623148

38.
יחד אריאל
580503233

39.
הקרן המרכזית לתרבות בישראל
580595346

40.
אג'יאל חולמים ומגימים -אושר לשנה
580619948

41.
נחלת שמואל ויעקב
580622439

42.
משכן אבנר
580223808

43.
טיפ של חסד -אושר לשנה
580619625

44.
בית כנסת מגדל שושנים - ירושלים
580526200

45.
עמותת בית כנסת "משכן שלום" - שדרות
580329936

46.
מערת הכהן שמעון הגדול הצדיק זיע"קא
580224699

47.
קרן השלוחים שע"י צעירי חב"ד -אושר לשנה
580460822

48.
אלי"י - אשנב לשיח יהודי ישראלי 
580599983

49.
היכל המלך גבעת זאב
580545598

50.
המרכז לטיפול הורה - תינוק - פסיכותרפיה, יעוץ, הדרכה -אושר לשנה
580635902

51.
-אושר לשנה "עלמה" - אומנות נשית ברוח יהודית (ע"ר)
580650455

52.
קבוצות הגשמה
580624484

53.
הפורום המשפטי למען ישראל
580442127

54.
קידמה אנילביץ
580417053

55.
בעד חיים- אגודה למען הגנת האישה והעובר
580104867



לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
1.
צדקת ציון
580352136

2.
עמותת סוטריה ישראל - לקידום הטיפול הפסיכוסוציאלי בפסיכוזה
580596849

3.
ויזרע יצחק - צור יצחק -אושר לשנה
580668390

4.
התאחדות בני הישיבות שכ' מנחת שלמה רמת בית שמש
580345130

5.
העמותה למען עתיד טבעוני
580563336

6.
העמותה למנהיגות ישראלית משותפת
580644516

7.
בתורתך נהגה -אושר לשנה
580650844

8.
איגוד ספורטיבי דתי - אליצור רעננה
580235687

9.
אגודת בית הכנסת שיבת ציון בת ים-אושר לשנה
580079986

10.
ארגון החוזרים בתשובה באור יהודה
580062495

11.
בית הכנסת היכל מנחם - שכונת כפר גבירול רחובות -אושר לשנה
580602100

12.
בית כנסת משיבת נפש
580640993

13.
גמעיית אל ברזך
580389500

14.
ישיבת "פרי הארץ"
580608594

15.
ישיבת תורת משה כולל דבר יוסף
580107803

16.
ישיבת כולל אברכים בית יעקב
580062875

17.
מעיינות החסידות מבוא חורון -אושר לשנה
580634665

18.
משכנות יהודה- רמת בית שמש
580477693

19.
נר יעלה
580594778

20.
עמותת "שאילת משה" לתורה חינוך וחסד
580618205

21.
שערי ברכה ושלום
580557866

22.
שערי יוסף ודוד
580432854

23.
דוניילאייט -אושר לשנה
580660835

24.
יבנה מחבקת חיילים בודדים -אושר לשנה
580651354

25.
קרן ברוריה לצדקה
580194702

26.
חבר'ה דחסידי בלעזא
580589760

27.
קופת השכונה הר יונה נצרת עילית
580620474

28.
עמותת אלהודא התרבותית
580496883

29.
מרכז את"ה - איגוד תלמידי הישיבות באה"ק
580152254

30.
פייר פלאנט
580555274

31.
אגודת "מגן אברהם בן יוסף"
580080240

32.
אהל דוד לצרכי דת
580346419

33.
בית כנסת מנין צעירים הר נוף - ירושלים
580518124

34.
יד צדיק קרית מלאכי
580634541

35.
רינת משה זבולון
580478337

36.
בית כנסת אהל יצחק - בית דגן, ע"ש ר' יצחק אבוחצירא זצ"ל
580132702

37.
אור החייים ואהבת החסד
580316032

38.
חיי עולם ע"ש רבי מאיר בעל הנס זיע"א - כרמיאל
580546786

39.
עמותת בית כנסת מורדות טבריה
580269116

40.
ביקם
580507879

41.
מיזם סאסא סיטון קו- אור בע"מ (חל"צ)
514907815

42.
אידיא שיח ישראלי -אושר לשנה
580651479

43.
יובל- האנסמבל הישראלי לחזנות ומוסיקה יהודית
580183606

44.
איגוד הבמאיות והבמאים
580092609

45.
כלים- גוף לעבודה כוריאוגרפית
580603546

46.
מועדון הספורט עראה-עארה
580610079

47.
העמותה לקידום הבריאות והאתלטיקה בנתניה
580535516

48.
התאגדות לנהיגה ספורטיבית מכוניות וקרטינג בישראל
580503795

49.
העמותה לפיתוח ספורט ואתלטיקה בירושלים
580536316

50.
בית דניאלה בע"מ (חל"צ) -אושר לשנה
515920163

51.
חכמת נשים -אושר לשנה
580646933

52.
מרכז קהילתי כפר ורדים
580626703

53.
לצדכם -אושר לשנה
580594885

54.
עשות משפט ואהבת חסד-אושר לשנה
580648988

55.
עמותת טיגסת לקידום החינוך והתרבות למורשת קהילה האתיופית בשדרות
580378248

56.
חסד וברכה -אושר לשנה
580657617

57.
המטבח של פסיה
580621183 

58.
יד אליהו לזולת -אושר לשנה
580646867

59.
נשים בתמונה
580423473

60.
עזרה בדרך
580577310

61.
בית הכנסת "תורת חיים" הר-נוף ירושלים
580097400

62.
שכנות בצפון 
580388304

63.
בית כנסת - בית זית
580368447

64.
כרמל מרכזי טניס שולחן - חיפה 
580597862

65.
500 וואט עמקים - עמותה למצוינות וקידום ספורט האופניים בעמק
580603207

66.
ארגון יוצאי מרכז אירופה
580025435



לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
1.
בית כנסת דקל מערב אפרת
580436699

2.
בית חב"ד פארק המדע רחובות-נס ציונה שע"י צעירי אגודת חב"ד
580613289

3.
אווקט רחובות
580545796

4.
אדל - אני דואג לאחר
580611218

5.
אמיתה של תורה
580641801

6.
ארגון נכי הפוליו בישראל
580472256

7.
עולים עם תקווה
580621837

8.
בית כנסת חסד לאברהם, בר-ניסן באר שבע
580439859

9.
קהילת ראחמסטריווקא בני ברק -אושר לשנה
580662625

10.
תהילות נ.ע.מ. - בני ברק
580155208

11.
מרכז ערד להכרת היהדות
580134088

12.
מנחת זאב - שקידת התורה
580623395

13.
בית מנחם נווה צדק
580628709

14.
בית יחד בשהם ובחבל מודיעין
580624740

15.
בית המדרש "נחלת יהודה" להוראה ולדיינות, ירושלים
580599009

16.
הפרויקט הלאומי לקהילה האתיופית בישראל בע"מ
513541573

17.
מרכז רוחני וקהילתי - אוצרות אפרים
580646107

18.
כרם אל עמותה להכשרת מנהיגים דרוזים צעירים
580480630

19.
מאור הרים
580253003

20.
פאר הליקוטים
580617587

21.
לנצח עם הנצח
580635209

22.
קהילת בית אל המקומית - חיפה
580263887

23.
אורות הגליל
580041770

24.
ברכת השם -לצדקה וחסד
580620680

25.
באר מים חיים –אשקלון -אושר לשנה
580668481

26.
דמשק אליעזר –צפת -אושר לשנה
580657310

27.
מוסדות חב"ד קרני שומרון וסביבותיה שע"י צעירי חב"ד
580338754

28.
אור לישראל - ע"ש רבי ישראל הבעלש"ט
580668556

29.
רני ושמחי -אשתאול
580556413

30.
בית כנסת "כרמי ישראל" נוסח אחיד
580322097

31.
משכימי קום ע"י הכותל המערבי
580584829

32.
דרכי חיים ע"ש הרב חיים ברדוגו זצ"ל
580553303

33.
בית הכנסת ברית עולם - שכונת כוכב הצפון תל - אביב
580612893

34.
בית כנסת בית מנחם מגדל העמק
580572451

35.
טק צ'לנג' ישראל בע"מ (חל"צ)
515309383

36.
איגוד ההתעמלות בישראל
580244929

37.
דור עתיד קריית אונו (מלכ"ר) בע"מ (יל"צ)
513692830

38.
בארצנו
580632693

39.
המכללה בית הספר החברתי למען נשים החוזרות למעגל תעסוקה
580622645

40.
העולם המרהיב של המוסיקה היהודית -אושר לשנה
580660512

41.
מוזיאון יהדות איטליה ע"ש ש"א נכון
580605434

42.
מרכז טיפול וסיוע לפליטים אפריקאים- ארטס
580520526

43.
נתיבי החינוך והתורה נצרת עילית -אושר לשנה
580630309

44.
קרן מלאך מרים
580550143

45.
תינוק בריא
580638054

46.
מדעת- למען בריאות מושכלת
580595254

47.
בית הסטודנט
580632263

48.
בית הכנסת הספרדי "החורשה"- תלפיות
580434686

49.
בית מדרש גבוה לתורה והוראה נחלת חיים,
580017523

50.
ארגון קהל עדת יעקב ע"ש הרב יעקב י' קנייבסקי זצ"ל בפתח תקוה
580165090

51.
עמותת אור נעשכיז ע"ש הצדיק מוהר"מ מנעשכיז זצ"ל.
580238657

52.
בנערינו- מרכז ייעוץ והכוונה להורים ונוער 
-אושר לשנה
580653871

53.
אניה באניה - יחד בע"מ
515601300

54.
נצח ישראל חינוך והכשרה -אושר לשנה
580647923

55.
דרומה צפונה - תיקון עולם בע"מ
513590844

56.
קרן סיוע לקהילה - מועדון רוטרי באר שבע 
580482982

57.
קהילת בני הישיבות שמואל הנביא
580576254

58.
רשת מרגלית והדסה
580316206

59.
לשמה' - מדיניות, יזמות, קהילה 
580623908

60.
מועדון אתלטיקה קלה מכבי ראשון לציון
580333045

61.
מרכז עזרה וקליטה לעולי צרפת - מכון ישראל
580607539

62.
אוהל אברהם אשדוד
514002211

63.
אוהל רחל - בית כנסת במודיעין
580414241

64.
מרכז רוחני וביהנ"ס רבבות אפרים נוסח ירושלים
580150696

65.
ביהמ"ד דארג בע"מ -אושר לשנה
513233585

66.
ישיבת ההסדר רמת השרון
580487858

67.
מאה ידות
580631653

68.
מוסדות התורה החינוך והחסד- פרדס כץ
580541811

69.
מוסדות נצח ישראל בית שמש
580349140

70.
מנין אברכים מרכז פרדס כץ בני ברק
580600278

71.
העמותה לקידום אומנות מספרי הסיפורים בישראל
580493666

72.
מרכז מוסדות תורה וחסד ע"ש הרב אהרון ראטה זצ"ל -אושר לשנה
580653962

73.
נתיבות חיים- בית מדרש לדיינות ירושלים
580548220

74.
עמלואידס ישראל
580636769

75.
בית כנסת - פועלי צדק - בית דגן
580345833



לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין
1.
מתן - מפעל תורני לנוער
580154730



לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין
1.
יסוד מלכות סטריקוב
580277150





בכבוד רב,

חה"כ משה גפני




העתק: מר ארז אורעד, מנהל תחום בכיר מוסדות ציבור ומלכ"רים, רשות המסים בישראל

קוד המקור של הנתונים