פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושתיים

הכנסת



28

04/11/2019


מושב ראשון




פרוטוקול מס' 8
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, ו' בחשון התש"פ (04 בנובמבר 2019), שעה 13:00
סדר היום
שינויים בתקציב לשנת 2019
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
קרן ברק
ניצן הורוביץ
אחמד טיבי
מרדכי יוגב
מיקי לוי
אורלי לוי אבקסיס
מיכאל מלכיאלי
מנסור עבאס
חוה (אתי) עטייה
אורית פרקש-הכהן
מיכל שיר
חברי הכנסת
משה אבוטבול
יעקב אשר
איתן גינזבורג
יעל גרמן
מכלוף מיקי זוהר
אורי מקלב
אורלי פורמן
אלכס קושניר
אנטאנס שחאדה
נכחו
מוזמנים: שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ
יצחק פינדרוס - חכ"ל

מרדכי כהן - מנכ"ל משרד הפנים

עידו שוואב - אגף תקציבים, משרד האוצר

ביין ותד - רפרנטית פנים ושלטון מקומי, משרד האוצר

טובה ויסר - אגף תקציבים, משרד האוצר

דן מיכאל קדרון - עוזר של משה בר

בני כשדיאל - ראש עירית מעלה אדומים

בני ביטון - ראש עירית דימונה

חיים ביבס - ראש עירית מודיעין

יאיר רביבו - ראש עירית לוד

משה אלדן - עוזר ראש העיר, עיריית לוד

ליאת שוחט - ראש עיריית אור יהודה, ראש עיר

יוסי דגן - ראש מועצה אזורית שומרון

ישראל גנץ - ראש מועצה אזורית בנימין

אהרון דרור - ראש מועצה מקומית-גן יבנה, ראש מועצה מקומית

שלום בן משה - ראש העיר ראש העין

מיטל להבי - סגנית ראש העיר תל אביב יפו

ליזי דלריצ'ה - ראש מועצה מקומית גני תקווה, ראש מועצה מקומית

מוניר חמודה - ראש מועצה מקומית בועיינה נג'ידאת, ראש מועצה מקומית

דמיטרי אפרצב - ראש מועצת קצרין, ראש מועצה מקומית

ואיל מוגרבי - ראש מועצה מקומית עין קנייא, ראש מועצה מקומית

יהודה אלבוים - ראש מועצה מקומית בית אריה, ראש מועצה מקומית

מודר יונס - ראש מועצה מקומית ערערה, ראש מועצה מקומית

חגי שלום - חברת הארגז

זיוה איגר



משה קוניצקי



שמואל דורנשטיין



מבשרת נבו - שדלן/ית (ריפבליק יועצים), מייצג/ת מרכז המועצות האזוריות
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון


שינויים בתקציב לשנת 2019
היו"ר משה גפני
אני מחדש את הישיבה של ועדת הכספים. אני מתנצל בפני האורחים – אמר לי מנהל הוועדה שרצינו להעביר את הדיון לאחד האולמות אבל הם תפוסים. יותר מדי אנשים בדיון ואני מתנצל מראש שאנחנו נמצאים במצב כזה שעדיין אין קואליציה, והנה, אחד הסמנים הלא טובים למצב שהמדינה נמצאת בו.

כפי שסיכמנו בישיבה הקודמת, אנחנו בשבוע שעבר היינו אמורים להצביע על העברה שאמרתי שתהיה ראשונה בדיון הזה. השר נמצא פה, נסיים עם השר.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
לפני הצבעה יש גם הערות.
היו"ר משה גפני
בסדר, היה דיון בשבוע שעבר. נניח לעניין הזה עכשיו.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
- - -
היו"ר משה גפני
מספר פנייה לוועדה 9002 102 עד 103. נמצא אתנו שר התחבורה. לפני שאנחנו מצביעים ביקשנו שהשר יבוא כפי שהוא בא גם בשבוע שעבר, ויסביר – אני מבין שכאן זה גם הרשויות המקומיות. אדוני השר, בבקשה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
תודה רבה ליושב-ראש הוועדה. תודה לחברי הוועדה גם על הדיון שבעיניי היה חשוב מאוד, ועל אישור הפניות בשבוע שעבר. הבטחתי לכם להמשיך את השיח הזה. אני לא רוצה לעשות אותו עכשיו כי פה היושב-ראש לחוץ, בצדק, עם סדר יום עמוס. אבל אמרתי ואני חוזר ואומר: אני לרשותכם, אני אתייצב כאן מתי שתבקשו לכל שאלה וכל דיון וכל עצה טובה שאתם יכולים וצריכים לתת לנו כמשרד. אני אומר לכם באחריות שכל הנושאים שהועלו כאן בשבוע שעבר בדיון והיו לנו שעורי בית בהם נכנסו לעבודה. חבר הכנסת אשר – כבר יש מסמך מדיניות והוא כרגע הולך לוועדת מחירים וזה יתקדם, בעזרת ה', מהר.

סוגיית רכש גומלין – אז ראשית אנחנו משחררים עכשיו מכרזים של אגד ודן בהסכמה לבקשת התעשיות הישראליות. אני חשבתי שלא נכון להפריד בין המכרזים כדי לייצר מנופים. ביקשו היצרנים הישראלים לתת להם אוויר לנשימה - - -
מיקי לוי (כחול לבן)
אני מבקש שתקשיב, אדוני, וגם היועצת המשפטית, כי יש לי מה להגיד על זה אני מבקש שתקשיבו.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
זה לא קשור לפנייה הזאת אבל כיוון שביקשת עדכון אז אני נותן לך אירוע מורכב, מסובך. אתמול היה דיון בממשלה בכל נושא רכש גומלין. אמרתי שאתה עסוק בזה, גם. העליתי את הנושא הזה וסוכם שיהיה צוות משותף – אוצר, כלכלה, תשתיות ותחבורה, שינסה לדייק. אני לא רוצה כרגע להאריך בגלל סד הזמנים הקצר. רכש גומלין הוא עולם גדול, התחבורה הוא פלח מאוד מסוים בתוכו, אבל אין ספק שאנחנו לומדים שצריך לדייק אותו כדי לראות שמשתמשים בו במקומות שבהם הוא מועיל למשק ולכלכלה ולא במקומות שבהם הוא מזיק אבל אני חושב שהעלית נושא חשוב. אני חושב שהשחרור של 840 אוטובוסים של הסכמי אגד ודן בהסכמה, כש-50% מזה נותן עכשיו לתעשיות הישראליות 420 אוטובוסים מ-day one נותן להם אוויר לנשימה שמחזיק אותם ומאפשר לנו לטפל בזה ברמת צופה פני עתיד. אתה כמוני יודע שבשביל זה צריך ממשלה וחוק הסדרים, אחרת נתגלגל בהליכים משפטיים עוד שלוש שנים כי כל פעם היבואנים ואלה יריבו בהליכים משפטיים.
מיקי לוי (כחול לבן)
אם תרשה לי 20 שניות – כי אמרת לעניין הזה. רכש גומלין לשר התחבורה הוא נתח צר מאוד. שיחררו 400 אוטובוסים - - -
היו"ר משה גפני
אבל מיקי אני הודעתי, ואני הולך להודיע את זה פעם שלישית: אנחנו מקימים צוות בראשותך עם חברי הכנסת שנחליט מי הם, כדי לעסוק ברכש גומלין. אנחנו לא נוכל להסכים לדבר הזה בגלל שיש פה פגיעה אמיתית. לא המצאתי עכשיו את הדבר. אני מנצל את זה ששר התחבורה כאן כי למשרד התחבורה יש משמעות גדולה לעניין. אבל זה לא רק משרד התחבורה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
זה לא אוטובוסים. אנחנו עושים תשתיות במיליארדים עם חברות - - -אנחנו שם, אני אומר לך: בממשלה גם - - -דיון, אני אשמח מאוד שהדיון במקביל - - -
קריאה
- - -
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
אז אני מעדכן שקיבלנו החלטה שפורסמה כבר להוציא מכרזים של אגד ודן – זה 840 אוטובוסים, 50-50, זה אומר 420 אוטובוסים, אל תתפסו אותי עכשיו על האוטובוס-שניים, שהולכים לתעשייה הישראלית. סתם לסבר את האוזן – "הארגז" ייצרו בין 2012 ל-2018 250 אוטובוסים. הם מקבלים את ה-200 האלה בשנת 2020, בהצטיידות. זה נותן בהחלט מרווח נשימה שנותן לנו אפשרות בדיונים שלכם פה, בכנסת, ובמקביל שלנו בממשלה – ואני מקווה שנצליח להתכנס פה להסכמות, נטפל בזה בצורה יותר רחבה. עניתי גם לחבר הכנסת יעקב אשר שהתהליך שלו מתקדם.

מה שיש לנו כרגע פה זה שתי פניות שרובן המוחלט זה סובסידיה של תחבורה ציבורית. בפנייה הראשונה יש 541 מיליון, אנחנו דיברנו בדיון הקודם על ההעלאה של שכר הנהגים, על ההשתלמויות, על התוספת התייקרויות ותוספות שירות, ועדכנתי אתכם כבר בדיון הקודם, וברוך ה' הפנייה הזו גם תעלה עכשיו להצבעה, שאגף התקציבים חתם על פנייה נוספת של 660-650 מיליון וזה מה שפתר את המשבר שדובר עליו בשבוע שעבר. החשב הכללי כבר חתם ביום חמישי שעבר, בזכות ההצבעה שלכם בעד, ובזכות ההנחה שהפניות האלה גם יאושרו היום, חתם על אותם 125 מיליון ש- - - לחברות המפעילות. אני אומר לכם שעדיין חסר לנו עד סוף השנה 380 מיליון שקלים. אנחנו בשיח עם אגף תקציבים. להערכתם הם יוכלו סדר גודל של 230 למצוא, ועוד 100 אנחנו נצטרך להתמודד בתוך המשרד, אבל נתמודד עם זה. עד סוף שנה התחבורה הציבורית תקבל את כל מה שמגיע לה כדי שהמפעילים יוכלו לשלם את המשכורות ואת הדלק, לתת את השירות לאזרחים, וכמובן לעמוד בהתחייבויות שלהם. כולכם יודעים – אנחנו מול אירוע מאוד מאוד מאתגר, כשייבנה תקציב צל ב-2020 בהנחה שעדיין לא יהיה לנו תקציב.

בתוך הפנייה הזאת יש עוד 295 מיליון שקלים - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה יקרה עם קווים חדשים שאמורים לפעול?
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
אז הנה, הנה דוגמה. עוד לפני 2020. הנה בעיה, ואני מניח אותה לפתחכם: אנחנו מסוכמים עם אגף תקציבים על תוספת של 180 מיליון שקלים לתוספות שירות כבר השנה. לא מעט מהפניות שקיבלנו מהציבור בין היתר דרך חברי כנסת נמצאות שם. החשב הכללי כרגע לא מאפשר לנו להפעיל את המכרזים ל-180 מיליון שקלים האלה בשל אותה הנחייה כללית שהוא אוסר להיכנס להתחייבויות שהתשלום עליהן במזומן יהיה ב-2020. זה אירוע שלהערכתנו ייפתר כשכל הממשלה תתכנס להבנה איך הולך להיראות תקציב 2020, ויתחילו לשחרר התחייבויות. אני מקווה שגם זה ייפתר. זה ביקושים שקיימים אמיתית, אנחנו מכירים אותם, יש תוכנית עם סדרי עדיפויות לאן הולכים ה-180 מיליון שקלים האלה. אגף תקציבים מבחינתו נתן את האוקיי, והחשב הכללי כרגע לא מאפשר לחשב שלנו – אני לא בא אליו בטענות, אני מבין גם את האחריות שלו, ואנחנו בסוף מנסים לאזן כאן. אז זו דוגמה להרבה מאוד פניות. אנחנו כן מנסים במסגרת הקיים, בעיקר לטייב, אנחנו עושים עכשיו עבודת טיוב גדולה על קווים ריקים ומנסים לטייב את המשאב הקיים, אבל תוספות כרגע – אנחנו באירוע מוגבל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
- - - שכונות חדשות, כמו שבלוד דיברנו - - -שכונות חדשות, אנשים באים לגור.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
אמרתי לך. זה 180 שקלים שסוכמו, נדמה לי שהיושב-ראש אמר שהוא הולך לזמן לכך את החשב הכללי כדי להבין את ההנחיה הזו שעוצרים הכל ומה המשמעויות שלה. אגב, אני מוכן להיות גם בדיון הזה, אני מוכן לבוא לפה כמה שצריך כי אני חושב שיש כאן אירוע אמיתי. אגב, הדילמה היא דילמה אמיתית. 180 מיליון שקלים – אתם מכירים את הפניות, 180 מיליון שכבר סוכמו. אנחנו קיבלנו את זה, עשינו סקרי ביקושים, בדקנו, החלפנו את כל התהליכים הפרוצדוראליים, תיקפנו ברשות לתחבורה ציבורית של הצורך, סיכמנו מול אגף תקציבים ולא מאושר לנו כרגע להפעלה בגלל האירוע הגדול שאנחנו מקווים שייפתר, בעזרת ה'.

אני חוזר רגע לפנייה שלפנינו. יש כאן 295 מיליון שקלים כבישים תומכי נמלים – פה אתם מכירים, הרפורמה הגדולה בנמלים, בעזרת ה' ב- 20-21 נפתחים שני נמלים חדשים, פותחים את העולם הזה לתחרות שלמה. פה, גם, תודה רבה להמון המון שותפים – מהשר הקודם שהוביל את המהלך הזה באומץ גדול עם משרד האוצר, עם ההסתדרות, עם חברות הנמלים והעובדים, באמת, עושים כאן עבודה יוצאת מן הכלל. בסוף הנמלים האלה נכנסים לעבודה. אם לא תהיה תשתית כבישים שתוכננה כבר ותוקצבה כבר ותבוצע, ואז הנמל החדש יפקוק את חיפה כיוון שהוא ייסע לא במסגרת מערכת כבישים אלא דרך חיפה, ונמל הדרום באשדוד יפקוק את אשדוד ואת כביש 6 וכו'. אז יש כבר תוכניות, יש תקציב, יש כאן 295 מיליון בתוך הדברים האלה, ועוד. כביש 90 – ביצענו כבר. אני מדגיש שבפנייה הזו אנחנו מדברים על העברות מזומן, הכל העברות שבוצעו. אז כביש 90 הוא כביש דמים. אנחנו מבצעים אותו במקטעים. אגב, צריך לבצע יותר, אפרופו סגירת שדה דב ומצב התעופה לאילת. אבל ביצענו כבר את המקטע הדרומי.
קריאה
גם נבטים, אדוני.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
אתה יודע מצוין שיש לי יום שלם, סדנת דיונים ב-6 לחודש אצלי בכל הנושא המשלים. מהבוקר עד הלילה יישבו על חלופות. נקווה שהפעם – היית אצלי בעניין, ראש הממשלה מעורב. אז יש כאן גם את התקציב של הכבישים האלה.

דבר שאני מבקש מהחברים – אני פה לענות לכל שאלה. לצערי לא נתנו לאנשי המקצוע פה במשרד להיכנס.
היו"ר משה גפני
לא שלא נתנו. יש פה בעיה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
אין בעיה, רק אני אומר מראש: שאלה שתישאל – מה שאני אדע לענות אני אענה עכשיו. מה שלא – נצטרך לשאול את אנשי המקצוע. בקשי ששתי הפניות יעברו.
היו"ר משה גפני
מה זה שתי הפניות?
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
יש פנייה עכשיו של 1.4 ויש עוד פנייה של 662 - - -
קריאה
- - - לא על סדר היום.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
בקיצור, יותר מ-2 מיליארד שקל.
קריאות
- - -
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
אני כבר אומר: זו פנייה שכפי שעדכנתי בשבוע שעבר, האוצר מצא מקורות לעוד - - -
היו"ר משה גפני
על מה אתה מדבר?
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
יש עוד פנייה של 662 מיליון שקלים סובסידיה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
זה לא על סדר היום.
קריאות
- - -
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
אני אבוא שוב, אני אבוא שוב.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
אז אנחנו מדברים על 2 מיליארד ו-600 בסך הכל, העברה למשרד התחבורה?
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
לא. עכשיו 1.4.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
בשבוע שעבר העברנו 600.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
לא. בשבוע שעבר העברנו 1.4.
קריאה
אפילו יותר. כמעט 2.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
- - -
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
מדינת ישראל משקיעה בתחבורה הציבורית, בחיבור הפריפריה למרכז.
היו"ר משה גפני
רבותיי, מי שמבקש להתייחס לדבר הזה אני כמובן אאפשר. אני רק רוצה לומר לא ממין הדיון – אבל השר פה, ואנחנו מדברים גם על רשויות מקומיות וגם על משרד התחבורה. אני רוצה להגיד לך, אדוני השר – מדינת ישראל מאבדת את ציביונה כמדינה יהודית. המציאות הזו שבה שבת הופך להיות חול, ומה שהיה סטטוס קוו מאז ימי בן גוריון, מאז הקמת המדינה הופך להיות דבר נורא, נורא. אנחנו לא נהיה מדינה יהודית. המשמעות של העניין הוא אסון בסדר גודל לאומי. אני אומר לך, אדוני השר, זה במשמרת שלך. אתה השר. אני רק אומר לך. זה דבר נורא. יש יהודים בארץ בכל המקומות שבוכים - - -
יאיר רביבו
וטיסות בשבת זה בסדר?
היו"ר משה גפני
עזוב את ה - - -

שבוכים על מה שקורה.
יאיר רביבו
- - -
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, אדוני ראש העיר. מי שביקש שאל על לא תטוס בשבת היינו אנחנו. וביקשנו את זה מהליכוד.
יאיר רביבו
פעם הם היו מערבים סאן דור. - - -
היו"ר משה גפני
- - -לא להעלות את זה? אז העליתי, אני מייצג אותך בזה. מי ייצג אותך?
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
אני מבקש להשיב, ברשותך. ראשית, ואני רוצה לומר את זה בצורה ברורה: אני כואב מאוד את הפגיעה הזו בסטטוס קוו, את העובדה שיש מי שמנצל את עונת הדמדומים של הממשלה ומנצל פרצה בחוק, וכאן צריך להבין: תחבורה ציבורית מוגדרת היום בחוק ובתקנות על בסיס פרמטר אחד בלבד, והוא פרמטר התשלום. Once הנוסע משלם או בעלייה לאוטובוס – או בג"צ קבע, שגם בכל מיני קומבינות כאלה של עמותות, זה מוגדר בתחבורה הציבורית, זה דורש רישיון של שר התחבורה וברור שרישיון כזה לא יינתן ממני. באו העיריות והתחכמו – אמרו: אנחנו נממן את זה מתקציבנו, לא נגבה כסף מהמשתמשים.
היו"ר משה גפני
לא, לא כל העיריות.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
כל העיריות.
היו"ר משה גפני
לא כל העיריות.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
כל המיזם עכשיו מבוסס על זה שאין תשלום. Once יש תשלום – עבדך הנאמן יכול וחייב על פי חוק – אין לי שיקול דעת – לאסור את זה, מבלי שנתן לדבר הזה רישיון. החוק מגדיר שלא יינתן רישיון אלא במקרים מאוד חריגים.
ינון אזולאי (ש"ס)
החוק מגדיר את העצירה בתחנות ו - - - ? - - -
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
תן לי רגע לענות לך. אני עונה לך. מכיוון שכרגע מדובר על רשויות שמשלמות מכספן ולא גובות כסף זה מוגדר "היסעים", כפוף לרגולציה אחרת, ולא מוגדר כתחבורה ציבורית ולכן אני לא יכול לעצור את זה באופן ישיר. אני לא יכול להגיד: חברים – אם צריכים רישיון, אני לא יכול לתת על פי החוק את הרישיון, ולכן תחדלו. יש בהחלט אמצעים עקיפים - - -
ניצן הורוביץ (המחנה הדמוקרטי)
אתה יכול לתת. אתה לא רוצה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
לא. אני גם לא יכול.
ניצן הורוביץ (המחנה הדמוקרטי)
זה מוגדר בסמכותך.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
חבר הכנסת הורוביץ, אני גם לא יכול, מכיוון שהחוק קובע - - -
מיטל להבי
אתה יכול כי התקנות מאפשרות לך לתת תחבורה לבתי חולים ולמיעוטים.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
החוק קובע שלא יינתן.
חיים ביבס
אדוני השר, בוא נתמקד בבעיות האמיתיות, בלאו הכי זה לא קורה - - - בואו נתמקד בזה היום שהמדינה עומדת, אין תקציבים למענקי איזון - - -אתם מדברים אתי על משהו שיקרה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
לא, זה קורה. זה קורה. בעוד שבועיים. אדוני ראש העיר, זה יקרה בעוד שבועיים, ואתה כיושב-ראש השלטון המקומי היה ראוי שתיתן בראש לראשי רשויות שעושים דין לעצמם, עושים שבת לעצמם, והם כמו נבלים שרשות התורה, צריך לומר את זה.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
ביבס, עם כל הכבוד, אנחנו צריכים להעביר את הכסף.
חיים ביבס
זו ועדת כספים.
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, בסדר. נו, מה אתה רוצה? אנחנו עוסקים גם בבריאות, אנחנו עוסקים גם בעבודה ורווחה, אנחנו עוסקים גם בשיכון.
חיים ביבס
- - - אני אומר לך, כל ראשי הרשויות באו מכל הארץ. תרצה לקיים דיון על נושא השבת - - -
היו"ר משה גפני
לא. לא ביקשתי.
חיים ביבס
על - - -בשבת של חלק מהרשויות, אזמין אותך באהבה גדולה.
היו"ר משה גפני
לא ביקשתי.

השר פה, תן לו להשיב, אנחנו ממשיכים הלאה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
כאני מבקש לומר עוד שני משפטים, וכך גם השבנו לעתירה שהיתה לבית המשפט המחוזי סביב הפעלת התחבורה הציבורית ברמת גן. תראו, יש כאן פרצה בחוק. הרי ברור שלא זו היתה כוונת המחוקק- - -
היו"ר משה גפני
לא להפריע.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
זה נראה כמו ברווז, זה הולך כמו ברווז ומריח כמו ברווז. הרי בסוף מדובר על תחבורה ציבורית. ברגע שמדובר על קו סדור שעוצר בתחנות קבועות ומשרת אנשים, ציבור לא מסוים – זו ההגדרה של תחבורה ציבורית, ומדינת ישראל רצתה שהיא תהיה מפוקחת ובין היתר קבעה סטטוס קוו. אני אין לי אלא לכאוב על זה שמה שהיה ברור ומובן וחשוב למייסדי מדינת היהודים – דתיים וחילוניים כאחד, או חילוניים בעיקר, שקבעו את הציביון של המדינה הזאת והבינו שהשבת היא חשובה – וכן, בעבור ערכים חשובים משלמים מחיר. מוכנים להקריב ולהשקיע ולשלם בנוחות עבור ערך שהוא חשוב. אז אם השבת היא לא חשובה – לא משקיעים, ואם היא חשובה – והיא חשובה, יהודית, זהתית וציביונית, והיא גם חשובה חברתית. היא חשובה מאוד חברתית - - -
חיים ביבס
תטפלו בתחבורה הציבורית הכושלת בימי חול, לא בשבת.
היו"ר משה גפני
תן לו לסיים. ראש עיריית מודיעין, בכל הכבוד - - -
חיים ביבס
מדברים אתי - - -
היו"ר משה גפני
אבל על זה התכנסנו.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אני באופן זמני יושב-ראש הוועדה. אמר לי בשעתו חיים קורפו המנוח כשבאתי לכנסת. הוא אמר לי – יושב-ראש ועדה בכנסת הוא יותר מאפיפיור. האפיפיור תלוי בקרדינאלים, בחשמנים. יושב-ראש ועדה בכנסת יכול להגיד מה שהוא רוצה. אני אמרתי את זה, זה נושא ציבורי מהמדרגה הראשונה ואחרי זה מייד אנחנו הולכים לדון בנושא של התחבורה ביום חול.
קרן ברק (הליכוד)
אבל זה נושא טעון, זה לא נושא קטן.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
תן לי משפט אחרון. אמרתי שיש פה לאקונה בחוק ושמנצלים אותה לצערי הרב כרגע למחטף. לכן אין לי יכולת למנוע את זה כרגע באופן ישיר. אני כן חושב שלכולנו ביחד יש יכולת להפעיל לחץ על ראשי הרשויות הרלבנטיות ולמנוע מהם את הפגיעה הקשה הזו בסטטוס קוו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אגב, זו סמכות של משרד הפנים - - -
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
נכון. וגם לך כיושב-ראש ועדת הכספים יש כלי לחץ. אני חושב שאנחנו ביחד צריכים להגדיר. יש מחיר. מי שעושה צעדים חד צדדיים פוגע בסטטוס קוו, פוגע בזהות היהודית של המדינה – יש לזה מחיר.

בקשתי שהפנייה תאושר.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
חברים, אדוני יושב-ראש הוועדה, אני פונה אליך כמי שאמור להכתיב את כלליה משחק בין הוועדה הזו לבין האוצר. היה וגם היום תגידו – תגידו: בלית ברירה אנחנו נאלצים להעביר את מה שמביאים לנו כמקשה אחת, אנחנו חוטאים גם לעתיד לבוא, כי הם ימשיכו בנוהל הזה. מה קורה עכשיו בשלטון המוניציפלי, בשלטון המקומי? יושבים פה ראשי ערים שבשבילם מענקי האיזון זה כמו אוויר לנשימה. הם לא יכולים לתת את השירותים הבסיסיים ביותר לאזרחים שלהם בגלל אי היכולת שלהם לגבות מסים כדי לקיים את מה שהם מחויבים על פי חוק, את הבסיס. בגלל זה קוראים לזה "מענקי איזון" – בין ההכנסות ובין ההוצאות.

מה עושים לנו באוצר? שמים לנו אותם שבויים בתוך תקנה אחת שבאה ואומרת: אתם רוצים להעביר עכשיו את הכסף לרשויות המקומיות? בבקשה, בואו תפגעו בחולים של המערכת, וכשאני אומרת "החולים של המערכת" אני מכפיפה לזה גם את משרד הבריאות וגם את משרד הרווחה. תראו איזה פלא – באותה בקשה אנחנו נמצאים היום באבסורד בלתי נתפס שלפני רגע דנו על לחפש 40 מיליון שקלים למערכת הבריאות כדי להתמודד רק עם החורף, שלא לדבר על כל שאר הדברים. במקביל אנחנו נדרשים לקצץ באותה הצבעה – זו בחירתה של סופי. ברגע שנאשר יחד עם הרשויות המקומיות את מה שהם צריכים אנחנו באותה מידה, באותה הצבעה שהיא הצבעה אחת, מקצצים במשרד הבריאות והרווחה 276 מיליון שקלים לא בקיצוץ רחבי, ברזרבות שאין אותן למשרד הרווחה והבריאות, ומי כמונו יודעים. חוץ מכך אנחנו מדברים על 4 קיצוצים שמתוכם 175 מיליון שקלים מרווחה, ועוד 291 מיליון שקלים בבריאות.

עכשיו תגיד לי אתה, אדוני היושב-ראש: מדוע באוצר ממשיכים להפוך אותנו הילדים הרעים של אותם אנשים שזקוקים לזה, ביניהם גם ניצולי שואה, לכסף הזה כדי להתקיים וכדי לתת שירותים בסיסיים ביותר לאזרחים? אנחנו פה נדרשים לקבוע מי לחיים ומי למוות. אם אנחנו רוצים להציל את הרשויות המקומות אנחנו צריכים היום – אולי אנחנו לא רואים את הפנים ולא רואים את המספרים, לקבוע מי ימות בחורף הקרוב, מי ימות מזיהומים נרכשים בבתי החולים, מי ימות בכך שהוא יקבל את השפעת, כנראה, ולא יקבל את הטיפול הדרוש. אנחנו היום בהסדר הזה שאתה מאשר פעם אחר פעם אחר פעם – הפכנו להיות כלי שרת של האוצר שיודע לעשות לנו מניפולציות תקציביות. כשאני מדברת על הדבר הזה אנחנו צריכים לעמוד פה על הרגליים האחוריות. מצד אחד יש גם את השכר של הסוהרים, את אותו הסכם, ומצד שני יש לנו מערכת בריאות גוססת שאנחנו יודעים שחסרים בה מיליארדים. אין לנו שם עודפים. המשחק במספרים שעושה האוצר, אני חושבת - כמוהו כמו בהסכם שמדובר בסופו של דבר שמדובר על הטייה מכוונת, ואת הדבר הזה רק אתה, אדוני, יכול להפסיק. אני באה ואומרת: תפרידו לנו בבקשה את אותם כספים ותתנו להם איזושהי הגנה של מערכת בריאות ורווחה במדינת ישראל. כשחסרים לנו מסגרות לילדים ונוער בסיכון, כשנסגרים לנו מסגרות ולא קמים במגזרים השונים, אנחנו יודעים שאנחנו דנים את הילדים האלו – לפני שבוע נפטרה ילדה, מתה ממנת יתר, כאשר היא מחכה שנה שלמה. היא נועדה למסגרת שאמורה היתה לטפל בה ולהגן עליה. כמוה יש רשימת המתנה של עשרות אם לא מאות של ילדים שבשבילם זו אולי הצלת חיים, ואנחנו פה משחקים לידי משרד האוצר שמסתכל על מספרים ולא על אנשים. זה התפקיד שלך, אדוני, ל - - את הקטסטרופה הזו.
מיקי לוי (כחול לבן)
אני מדבר דווקא לראשי הערים – אתם אמורים לקבל סדר גודל היום, ביום רביעי, על מה שמגיע לכם כמענקי איזון, מענק הבירה, סדר גודל של 250 מיליון שקל ומענק הבירה, יחד עם מענק הבירה זה מתקרב כמעט למיליארד שקל, פלוס מינוס.
קריאה
מענק הבירה – תשים אותו בצד. הוא לא שייך לנו.
מיקי לוי (כחול לבן)
אבל זה כרוך. זה יחד עם מענקי האיזון.

היום אתם אמורים לקבל כ-200 מיליון שקלים. כשאני הולך לטבלת הקיצוצים, אדוני, אז ככה: כדי לתת להם מקצצים ממשדר הפנים. הקיצוץ הראשון – 0.6, 95 מיליון שקלים, ו-522. סעיף 24 זה משרד הבריאות, אני עוזב אותו כרגע, נגיד למה שאורלי אמרה. סעיף 18 – רשויות מקומיות, מקצצים עוד 10 מיליון שקלים. ואם אני ממשיך הלאה – פיתוח תחבורה, עוד 22 מיליון שקלים. יד ימין מורידה, יד ימין מוסיפה. טירוף מערכות. ואני יכול להמשיך הלאה. למרות מה שהשר אמר, ואני מכבד את השר – לגבי רכש גומלין – אם אנחנו נאשר את ה-1.6 עם כל הצער, אני אשמוט את הקרקע שעליה אנחנו אומרים עם רכש גומלין. אדוני יודע, רכש גומלין זה לא רק אוטובוסים.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
מה הקשר בין הפנייה הזו לרכש גומלין? אין קשר.
מיקי לוי (כחול לבן)
תן לי עוד דקה. אני אסביר. אוטובוסים זה חלק קטן. אנחנו נציל אותם עכשיו? בעוד שנה וחצי לא תהיה להם עבודה, הם יבואו עוד הפעם לכאן, כי זו רק מנה ראשונה. כשנותנים לסינים, וזה בסדר, לשכור בחפירת המנהרה בין תל אביב לירושלים, וזה מיליארדים, ולעשות את קו הרכבת בין תל אביב לרעננה וזה מיליארדים, ואנחנו לא מתנים את זה ברכש גומלין, מדינת ישראל תשלם על זה ביוקר. מעל 25%. כי רכש הגומלין זה לא רק שהם צריכים לקנות כאן משהו שלפעמים איננו. זה להכשיר נגיד מהנדסים – סתם דוגמה, לקחו הנדסאים אתיופים, הכשירו אותם להיות מהנדסים כדי לתחזק את הרכבת החשמלית בין ירושלים לתל אביב. הכסף חזר לחברה במדינת ישראל. האוצר בגיבוי אגף התקציבים – כל נושא המכרזים שהוא בחוק, בחוק – שומט את הקרקע מתחת לרגליה של המדינה. אולי יוזיל עכשיו, בעתיד מדינת ישראל תשלם ביוקר רב. לכן אדוני, אני לא יודע אם אני עושה עכשיו רביזיה אם אתה מצביע, אנחנו, הוועדה הזו ועם כל הצער שכרכו עוד הפעם את הרשויות המקומיות בנושאים שהן לא שייכות אליהן בכלל, ואני מבין אותם, ושמעתי אות היום בבוקר ברדיו זועקים הצילו – ומחר אנחנו אמורים להעביר להם עוד תקציבים כמענקי איזון. למה מרדכי צריך להיות קשור – סליחה, אדוני המנכ"ל – לנושא התחבורה? למה? התחננתי לפני חודש: תבקשו מהאוצר להפריד, להפריד את העניינים האלה. אני בוגר שם, אני מכיר את התרגילים. אבל הפעם אני מפה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אדוני המנכ"ל, רק שלא תהיה טעות בעניין הזה – הנושא הזה של רכש גומלין נדחה לגמרי. זה נכון, אם היינו עוצרים את המדינה – היא נעצרה בין כה וכה, אבל - - - סגן שר האוצר. אני ישבתי שם וצרחתי במלוא גרוני, צרחתי במלוא גרוני.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
אז מה הועילו חכמים בתקנתם?
היו"ר משה גפני
מיקי, אתה היית סגן שר אוצר מעולה. צרחתי – למה אתם מביאים פה העברות שחלק אני תומך וחלק אני מתנגד? זו לא המצאה בתקופה הזו, זו המצאה כל הזמן. אני אומר: אם יהיה מצב שבו יהיה מצב שבו נוכל שנינו להתמודד עם זה, צריך להפריד בין הדברים. דרך אגב, יושבת פה היועצת המשפטית. כשעשינו את הנוהל אחד הדברים שדרשנו מאגף התקציבים זה להפריד את הדברים שאין קשר ביניהם. הם עמדו על רגליהם האחוריות. אז העברנו את הנוהל שלפחות שומר את הנושא של העברות כמו שצריך, אבל זה לא דבר חדש.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
אולי לעת הזו נולדת – יש לך אפשרות לשנות. בידך הדבר.
מרדכי כהן
מכיוון שאמרת את הדברים על ההפרדה – אני לא חושב שמישהו חולק. תכף ידבר טמקין על זה שזה לא נכון ולא ראוי, אבל אני לא רוצה לדבר על הפרדה אלא על השלכות – כי מה המשמעות של מה שאמרתם, אורלי ומיקי? זה עיכוב בלוחות זמנים מטורף, אם מישהו חושב שאפשר לעשות עכשיו בעת הזו הפרדה. אני רוצה לתת בשר לכותרות, לשלוש הפניות של משרד הפנים. תקציבי הרשויות המקומיות.
מיקי לוי (כחול לבן)
ותגיד גם למה מקזזים ממך.
מרדכי כהן
על איזו רשויות אנחנו מדברים? בוסתן אל מארג', ראמה, אלפי מנשה, לאקיה, דלית אל כרמל, קרית ים, ג'יסר א זרקא, עוספיא – אתם רוצים שאני אמשיך? בדואים. החלטת ממשלה. הממשלה קיבלה החלטה – רהט, חורה, תל שבע, 30 מיליון שקל. עוטף עזה. אתם רוצים שאנחנו נאמר לעוטף עזה, לשדות נגב ושדרות שאין את התקציב של החלטת ממשלה? רשויות בהמראה. אתם זעקתם, אתם אמרתם – משרד הפנים עיוור, שאני מתעסק רק בחשבים מלווים והבראה. מתי תעשו את הצעד המתקדם של לחלץ את הרשויות האלה מהבור? גיבשנו תכנית עם קריטריונים, רשויות מקומיות מחכות לתקציב, לאותן ועדות השקעות: אבו סנאן, אופקים, אלעד, בית שמש, בית"ר עלית, ג'לג'וליה, טירה – הכל שקוף, הכל קריטריונאלי. אתם נלחמתם כדי שזה יהיה בצורה הזאת. רגע לפני סוף שנה, לא מספיק שרוני חזקיהו מוציא לנו הנחיות חשב, שום דבר לא זז ב-19. שאול מרידור מוציא לנו הנחיות שאין, עודפים מ-18, ה-20% שנותרו לא יועברו. לשמחתנו קיבלנו בשורה הבוקר ש 50% מזה כן יעבור. אז עכשיו לתקוע מערכת שלמה, 1.1 מיליארד שקל? מה אתם רוצים, רשויות מקומיות בלי שכר? רוצים לחזור לכאוס שהיה ב-2004-2003? זה הרי מטורף. תנהלו את המאבק על ההפרדה כמו שהרב גפני אמר, אבל לא עכשיו, לא בעת הזאת.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
אבל כל פעם זה מגיע אותו הדבר.
קריאות
- - -
מרדכי כהן
אני אומר דבר אחד: ישבנו כאן עד 4 בבוקר על הקרן לצמצום פערים. הגענו להסכמות. גם בתוך זה הקרן לצמצום פערים - - - אתם רוצים שאני אתן את כל הרשימה? איפה יאיר רביבו? נתב"ג, אתה לא רוצה? זו כל המשמעות של הפנייה הזאת. כל המשמעות של ה-3 פניות האלה זה הרס, פשיטת רגל, ריסוק של המועצות המקומיות המוחלשות בישראל. זאת המשמעות, אם אתם תיאבקו על ההפרדה.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
אנחנו נלחמנו אתכם ונמשיך להילחם - - -. בזה אתה תסכים אתי.
ניצן הורוביץ (המחנה הדמוקרטי)
אדוני, שר התחבורה. שמע, אני התפלאתי על מה שאתה אמרת. אומרים עליך שאתה נוהג בהיגיון, פועל בהחלטות שקולות. בנושא קווי השבת על מי שצריך ללחוץ זה על הרשויות שטרם הצטרפו למיזם המבורך.
קריאות
נו, באמת.
קריאה
הוא צודק.
ניצן הורוביץ (המחנה הדמוקרטי)
אני אפילו מסתמך, אדוני השר, על דברים שאתם כותבים כאן בבקשה לשינויי תקציב. למשל, בנושא הפיילוט על שירות גמיש בגוש דן. אתה אומר – מה המטרה? לעודד מעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית וצמצום הגודש. איך אנשים יעזבו את הרכב הפרטי אם ביום החופשי שלהם כל סוף שבוע אין להם תחבורה ציבורית? לכן, אם אתה, וזאת המדיניות ואני מברך עליה – רוצה להוריד גודש בכבישים ופקקים וזיהום ותאונות, אתה צריך לעשות פה תחבורה ציבורית נורמלית, ולא יכולה להיות תחבורה ציבורית נורמלית אם היא מושבתת כל סוף שבוע. אין כזאת חיה בעולם.
היו"ר משה גפני
הוא מדבר על יום חול עכשיו.
ניצן הורוביץ (המחנה הדמוקרטי)
ולכן, מה שעושים בהרצליה, ברמת גן, בקרית אונו, ברמת השרון ותל אביב הוא דבר מבורך שצריך לקרות בכל הארץ.
היו"ר משה גפני
לא נכון, אבל הלאה.
אלכסנדר קושניר (ישראל ביתנו)
כבוד השר, אני רוצה לצטט אותך. אתה אמרת שאתה מתפלא שאנשים עושים שבת לעצמם. ככה זה אמור להיות. במדינה דמוקרטית אתה אמור לאפשר את חופש הפרט.
היו"ר משה גפני
ומה זה מדינה יהודית? מה זה מדינה יהודית?
קריאות
- - -
אלכסנדר קושניר (ישראל ביתנו)
ויותר חמור מזה – אתה אמרת שליושב-ראש ועדה יש כלים נוספים, ובעצם הצעת במילים אחרות לכרות הבנה כזו או אחרת בשביל הסטטוס קוו.
היו"ר משה גפני
הוא לא אמר את זה. הוא לא אמר את זה.
אלכסנדר קושניר (ישראל ביתנו)
אני אגיד לך יותר מזה. לגבי הסטטוס קוו, כשדחפתם את חוק סגירת המרכולים בשבת לא דאגתם לסטטוס קוו. אז לכיוון הזה כן אפשר לשנות ולכיוון הזה אסור לשנות. אז אני אומר לך - - -
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
אתה ממש טועה. חוק המרכולים שומר סטטוס קוו שנפרץ על ידי בג"צ.
חיים ביבס
לא נכון. אתה לא מכיר את העובדות.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
ודאי שכן. אני מכיר מצוין. היתה סמכות לשר הפנים לא לאשר חוקי עזר – בא בג"צ וקבע - - -
חיים ביבס
ממש לא. היום שהסטטוס קוו הופר זה ביום שמישהו החליט בצורה פוליטית להכניס את הידיים שלו לתוך השטות הזו, ומאותו הרגע הכל הופר. זו הטעות הכי גדולה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
חיים, זה לא נכון.
חיים ביבס
אדוני השר, אתה יודע – אני מאוד אוהב אותך, מכבד אותך. מהיום שהכניסו את הידיים פנימה – עשו נזק.
היו"ר משה גפני
מה עם יום חול? עם הכסף?
אלכסנדר קושניר (ישראל ביתנו)
משפט אחרון. אז במקום לאפשר לאנשים את חופש הבחירה אתה מונע מאנשים את חופש התנועה, כי הפקקים - - -
חיים ביבס
חבר'ה, אבל הדיון הוא לא זה. עשו לכם תרגיל יפה. הדיון הוא כספים, רבותיי. יש פה שלטון מקומי שחסרים לו מיליארדים ומתעסקים פה בשטויות.
היו"ר משה גפני
די כבר. זה נכון מה שאתה אומר לגבי חופש התנועה וחופש הבחירה – והכל בסדר גמור. השאלה רק באיזו שנה זה בגלל שבישראל ביתנו היו שנים שדווקא היו אתנו. עכשיו זה השתנה, חופש התנועה. זה בסדר.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
אני הולכת להפתיע אותך. אתה יודע שבאופן עקבי אני זו שהעליתי את הדרישה לזה שיטריח את עצמו שר האוצר או ראש אגף תקציבים ויספר לנו באיזו תמונת עולם תקציבית אנחנו נמצאים כשאנחנו מאשרים בשבועיים האחרונים 11 מיליארד שקלים העברות. אבל ספציפית הבקשה הזו – אתה זוכר שכל הזמן הפרדתי בין תקציבים שהתחייבו אליהם, שכבר בעצם זה כספים שסגרו אותם לבין מה שנקרא הרשאות לחיוב שזה בעצם התחייבויות לחיוב. אז כאן אני רוצה קצת להסתכל על הפנייה הזו 102, 103 לשים לב – להסב את תשומת לב הוועדה שמדובר כאן במיליארד ו-600 שקלים, שמתוכם יחסית סכום זניח של רק 9 מיליון שקלים זה דברים לעתיד. לכן אני חושב שמבחינת עיקר ותפל צריך לתת לדבר הזה – אתם יודעים שגם תפיסת העולם בכחול לבן היא כזו שצריך לבזר הרבה יותר סמכויות של רשויות מקומיות. אנחנו גם בכלל מרגישים שמטילים על רשויות מקומיות הרבה מאוד דברים של מדיניות, של ממשלה, אבל מהצד השני לא מגבים אותם תקציבית כמו שצריך, ולכן בעניין הזה אני חושבת שגם, מצד אחד – גם בגלל שבנושא התחבורה מדובר בנושאים שהם ברובם המוחלט דברים שבעצם התחייבו אליהם, ואני לא יודעת מה מצב הבקשה השנייה של ה-600 מיליון, צריך לדבר עליה – אני לא יודעת אם זה אחורה, וגם בנושא הרשויות צריך לקחת את זה לידי ביטוי. אבל כן מילה אחת, שאני אסיים את שתי הדקות שיש לי לומר על הקיצוץ הרחבי וגם בזה אני מבקשת להיות עקבית: אתה יודע שאנחנו בשבועיים האחרונים, או משבוע שעבר נעביר 11 מיליארד שקלים שבתוכם מקופלים בעצם במצטבר כמעט 4 מיליארד שקלים שהם הרשאות להתחייב שזה אומר שאנחנו מסנדלים את שר האוצר הבא שיגיע, שתהיה לו את האפשרות לקבוע מדיניות תקציבית בתקופה של גירעון.

אנחנו חושבים שקיצוץ רחבי הוא לא מנהיגות כלכלית, הוא פחדנות כלכלית.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
אבל - - - את מבינה את זה.

אני מבקשת הפרדה. הפרדה. זה הכוח שלנו מול משרד האוצר.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
כשנגיע לקיצוץ הרחבי היום צריך לוודא שאת הכסף הזה שבאטימות רבה מורידים ממשרד הבריאות – שהרגע שמענו שהוא בקריסה, מקצבאות של הרשות לניצולי שואה, ממשרד החינוך ומכל הדברים החשובים הללו. שילכו ולפחות יסירו את הדברים האלה, זה לא הרבה כסף.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
שאלה לשר התחבורה. יש בעיר נצרת – שמעתם על הבעיה, מה שנקרא הכיכר הערבית, ויש בין הכפר משהד לכפר כנה גם כיכר חדשה. הכיכרות האלה עמוסים ופתוחים 7 ימים בשבוע כמעט בכל שעות היום. האם המשרד מודע לבעיות האלה? האם יש תוכניות לטפל או שכל ההעברות שאתם מתכננים ואתם עדיין מזניחים את הטיפול בבעיות של כמעט 200 אלף תושבים במטרופולין נצרת שעמוס כל ימות השבוע – יום חול, שבת, שישי – לא חשוב.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש, תודה רבה על זכות הדיבור. כשאני רואה פה ראשי רשויות זה מטריד, כי זה אומר שהם עזבו את התושבים שלהם כי גזירה הולכת ליפול עליהם. והסיפור הגדול הוא שאנחנו צריכים לאפשר, וגם לא צריך להתערב להם בתוך ניהול חיי התושבים ברשויות המקומיות. זה נכון בנושא התחבורה הציבורית, זה נכון לשירותים שהמדינה לא מעניקה להם, זה נכון בסיטואציות שבהן באה הממשלה ומנסה לקצץ להן תקציבים נדרשים, תקציבים שבאים לטפל בגזרות ובבעיות יום יומיות של תושבים. לפני כמה שנים קיצצו או ביקשו הלוואה מהרשויות המקומיות - -
קריאה
450 מיליון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
- - שעד היום לא החזירו להם אותה, את ההלוואה.
חיים ביבס
אנחנו לא רוצים. אנחנו נתנו להם מתנה, למדינה, רק שיעזבו אותנו בשקט.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ככה רגילים.

אז אני קורא לך, אדוני היושב-ראש, דבר ראשון – את הכסף שמגיע לרשויות המקומיות לא לקצץ כי זה פוגע בכל אחד מהתושבים. להעביר להם אותו. זה נכון אבל להפריד סעיפים פה כי זה לא נכון לכרוך סעיף אחד בסעיף אחר. צריך לדון בכל סעיף בנפרד ולראות מה נכון להעביר, וצריך לאפשר לראשי הרשויות לעבוד ובעיקר לא להפריע להם. לא על ידי חוק המרכולים - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
- - -
קריאות
- - -
אורלי פרומן (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש, כבר מספר שבועות אנחנו בדיונים, בסאגה הזו של הנזקים של הקיצוץ הרחבי שלא מבחין בין חשוב ודחוף והכרחי מול תוספות שמנכ"לים או זרים באים ומבקשים. אז בתוך התקופה הזאת של הקיפאון הפוליטי הזה שאנחנו נמצאים בו יש הרבה נושאים חשובים, ואנחנו רק אחרי דיון חשוב שהיה על חיים ומוות. אבל צריך להזכיר שבזמן הקיפאון הזה האזרחים בחוץ צריכים להמשיך לחיות, וכשהשלטון המרכזי משותק – אני חוזרת על הדברים שלך כמעט כל ישיבה – כשהשלטון המרכזי משותק צריך לאפשר לשלטון המקומי להמשיך ולתת את השירות לאזרחים שכולנו מחויבים ולא לשתק גם אותו. לכן אני קוראת לתת לראשי הרשויות להמשיך לבצע מלאכתם. הם נמצאים שם קרוב לאזרחים, ולא להדביק גם אותם בשיתוק שנמצא בשלטון המרכזי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני רוצה לומר שני דברים בתור ראש עיר לשעבר, שבא מתוך הקבוצה הטובה של האנשים הללו. דבר ראשון – מה שנאמר פה מקודם לגבי הסטטוס קוו וכל הדברים הללו, אני לא רוצה להיכנס לזה, אבל כל אחד יודע וכל ראש עיר פה יודע שכל חוק עזר עירוני שאתה רוצה להעביר – אתה צריך לחכות לאישור של משרד הפנים. נכון או לא? ביוב, מדרכות, גינות – הכל. מאז ומעולם – אותו הדבר היה גם בנושא של השבת, של מרכולים. אותו הדבר, אותו הליך. מי ששבר את הסטטוס קוו זה לא אנחנו. נקודה.
חיים ביבס
לא. אתה לא מדייק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תבדוק אותי.
חיים ביבס
אני לא אגיד חלילה שאתה משקר, אתה לא מדייק. מה לעשות?
יעקב אשר (יהדות התורה)
תבדוק אותי. תבדוק אותי.
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים פה לדיאלוג הזה. באמת, אני יושב פה מהבוקר.
חיים ביבס
אני מסכים עם היושב-ראש, צריך לדבר על כספים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נאמר פה משהו לא נכון. כראש עיר אני עומד על זה.

עכשיו, לגבי הדיון הזה אני רק רוצה לומר דבר אחד. גם לנציגי האוצר שכורכים את הדברים, וגם לנציגים אחרים וגם לחברי הכנסת. ראשי רשויות נבחנים במידת הניהול שלהם. אני עכשיו רוצה לשאול שאלה: איך אפשר לנהל רשות מקומית כשאתה מתבסס על תקציב, אתה יודע שאמור להגיע אליך, בודקים אותך על ההתנהלות שלך. הרי בסוף יישבו ראשי רשויות עוד שנה, יעשו להם ועדה ויבדקו את ההתנהלות האישית שלהם ואולי אפילו חיוב אישי בגלל שלא ניהלו נכון א המשק הכספי, כשהמדינה הזו שצריכה להעביר להם את הדברים, זאת שאישרה להם את התקציב, זאת שאמרה להם מה הם אמורים לקבל ומה לא – תוקעת אותם. אסור לבקוע את הדברים האלה. זה מגיע בסופו של דבר. אני יודע שיש אנשים שדואגים לבריאות ולרווחה. פה מדובר גם בבריאות וגם ברווחה. השלטון המקומי זה החיים האישיים של האדם יום יום, ובמיוחד השכבות החלשות, ולא אלה שרוצים דווקא דברים מסוימים. לכן אני חושב שצריך בדחילו ורחימו להעביר את הדבר הזה כי אחרת רשויות יקרסו אחת אחרי השנייה, אני אומר את זה מניסיון, ואגב, ניסיון של עיר שהמריאה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אדוני היושב-ראש. קודם כל לגבי אותם אלה, חברי הכנסת שאומרים – תנו לראשי הערים לפעול איך שהם רוצים בערים שלהם, מאז הפסיקה בעפולה לא שמענו את קולכם – תנו לראש העיר לנהל איך שהוא רוצה. כשמסתכלים חד צדדי אז מסתכלים - - - תסתכלו בבקשה על הסטטוס קוו שהוא מקביל לכולם, וכדאי לשמור עליו.
אלכסנדר קושניר (ישראל ביתנו)
אז תבטל את חוק המרכולים.
ינון אזולאי (ש"ס)
תשאל את הבוס שלך, הבוס שלך בעצמו - - -
אלכסנדר קושניר (ישראל ביתנו)
זה להפוך אותנו לאזרחים סוג ב' ומדינת הלכה. זה לא יקרה.
קריאות
- - -
ינון אזולאי (ש"ס)
- - -
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אתה לא יכול לנהל את הדיאלוג הזה, אני לא מסכים. אתה סיימת.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי עצם הפנייה עצמה, נמצאים פה ראשי רשויות כשכל הפנייה עצמה נמצאת ברשויות החלשות. - - - כל הפניות נגזרות ממקום אחר. לצערנו, השיטה לא נכונה. אבל גם צריך להסתכל על אותן ראשי רשויות חלשות, צריך לראות איך לעזור להן כדי שהם ימשיכו להתקיים.
מנסור עבאס (רע"ם-בל"ד)
אדוני היושב-ראש, שלוש הערות – ראשונה על מענקי איזון. כולם מודים שיש אפליה נגד הרשויות המקומיות הערביות. לפי החלטה 922 הוקמה ועדה משותפת למשרד האוצר ומשרד הפנים לבדיקת הנוסחה לחלוקת מענקי האיזון.
מיקי לוי (כחול לבן)
זה לא נכון. אני מאוד מצטער, זה ממש לא נכון.
מנסור עבאס (רע"ם-בל"ד)
תקשיב טוב. פה מוצע תיקון מינורי והדברים, מנכ"ל משרד - - -תן לי להשלים את הדברים.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אם תהיינה הערות ולא משנה מאיזה סוג – אני פשוט עוצר את הישיבה. בלתי אפשרי לנהל ככה ישיבה. אני אתחיל להוציא אנשים. אי אפשר ככה.
מנסור עבאס (רע"ם-בל"ד)
אדוני היושב-ראש ואדוני המנכ"ל. הוחלט על הקמת ועדה שעשתה תיקון מינורי בפרמטרים לחלוקת מענקי האיזון. בינתיים אנחנו עדיין סובלים מאפליה בתחום הזה. ההמלצות של הוועדה עדיין לא פורסמו. ראשי הרשויות פנו למנכ"ל משרד הפנים דרך ארגון עדאללה ועדיין לא קיבלו תשובה והדרישה שלהם וגם שלנו – לתקן את הפרמטרים כדי לתת לרשויות המקומיות הערביות מה שמגיע להן.
מיקי לוי (כחול לבן)
אבל נדמה לי שמנכ"ל משרד הפנים דיבר – רק הזכיר ברשימה שלו שמות של כפרים ויישובים ערביים.
מנסור עבאס (רע"ם-בל"ד)
הערה שנייה בקרן לצמצום פערים. ההיגיון שלה קרן הזאת – היא באה כדי לפצות על כך שהממשלה משלמת כמעט מיליארד שקל לרשויות המקומיות שיש בהן משרדי ממשלה וכו'. בחברה הערבית אין דבר כזה. הוקמה קרן כזו. שר הפנים שם שם קריטריונים ששוב, מפלים את הרשויות המקומיות הערביות. רק לסהר את האוזן – מתוך 500 מיליון של גובה הקרן הרשויות קיבלו כמעט 40 מיליון ב-2018 52 מיליון, ב-2019 71 מיליון. יש לתקן את הקריטריונים, במיוחד קריטריונים מפלים לרשויות המקומיות.

הערה אחרונה בקשר לתשתיות התחבורה. גם לפי החלטה 922 נקבע שכל תוספת תקציבית – יופנה שם 40% למגזר הערבי. בינתיים מתוך 220 מיליון שקל רק הועברו 112 מיליון שקל. במקביל לזה יש קיצוץ של 120 מיליון שקל מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, והכסף שם מיועד לכבישים פנימיים שיש בהם תאונות דרכים רבות. אנחנו מבקשים שהכסף הזה שקוצץ מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יועבר לרשויות המקומיות כי גם בתחום הזה אנחנו ממש באחוזים גבוהים – יש תאונות דרכים בתוך היישובים, התשתית שם מאוד גרועה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה, אדוני היושב-ראש. גם הצעה לסדר הדחופה שדיברנו בנושא התחבורה הציבורית שהועלתה ביום רביעי האחרון והועברה לוועדת הכספים, אבל אתה ביקשת לא לדון בזה עכשיו אז אני - - -
היו"ר משה גפני
על הנושא של התחבורה שהועבר ממליאת הכנסת. אני דיברתי עם חברי הכנסת. אתם מדברים על נושאים כלליים, אני אקיים דיון. השר הסכים לבוא.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בכל אופן – אנחנו אומרים בעברית שעד בית המרזח גם צריכים כוסית משקה. אז אני רוצה את זה רק על החלק הזה שזה רק על הסעות תלמידים במיוחד בעל יסודי ברשויות המקומיות. לא ייאמן. שבוע הושבת בית ספר ועוד בית ספר הולך לשבות של אלף תלמידים, בגלל שהתלמידים לא יכולים להגיע לבית הספר בגלל חוסר בהסעות וביטול משרד התחבורה. הוא לא נותן - - - לתחבורה הציבורית. תלמידים בזמננו היום ב-2020 הולכים 5 ק"מ ברגל מכיוון שהם לא יכולים להגיע לבית הספר בתחבורה הציבורית או בתחבורה הייעודית. קווי התלמידים נוצרו בעקבות כך שהתלמידים עמדו בתחנות ומילאו אותן, והנוסעים לא יכלו להשתמש בקווים הללו. הלכו ועשו בשכל רב, בהיגיון רב, בדרישה גם של חברות התחבורה הציבורית וגם של משרד התחבורה לעשות קווים ייעודיים. ולא דומה שאתה בתחנה אחת ממלא 100 תלמידים שנוסעים באופן ייעודי לנקודה אחת. מבטלים את הדבר הזה. המצב הוא שאין פתרון. יחד עם הפתרון הזה, גם הנושא של חודשי חופשי לתלמידים – זה באותה מידה גם יכול לשפר את המצב, את הניוד שלהם. המצב הזה שהיום כל אזרח יכול לקבל חופשי חודשי חוץ מתלמיד, זו פגיעה משמעותית. זה פוגע בניוד של התלמידים, פוגע בתלמידים. לא מזמן ביקשו להטיל קנסות באוטובוסים על זה שעולים מאחור, באוטובוס. דיברנו על מי האנשים הנורמטיביים במדינה שעולים ולא משלמים. מתברר שמשרד התחבורה - - - ואומר תלמידים במדינת ישראל לא משלמים באוטובוסים. אם היית עושה חודשי חופשי לא היתה בעיה בעניין הזה. זה גם קשור למשל בירושלים על זה שאין אוטובוסים.

הדבר האחרון – רק מילה אחת. בנושא שבת יש הרבה דברים להגיד, גם בנושא הערכי, גם בנושא החברתי ובנושא הסוציאלי. אני מתמקד רק בנושא השלטון המקומי. שלטון מקומי לא יכול לייצר וללכת נגד מדיניות שהיא מדיניות כללית. מחר רשות מקומית – מה יגידו כאן לחברי הכנסת, והאם אתם מצפים שנפעל אחרת, רשויות מקומיות גם אם זה מגזר ערבי, היו מחליטים על ימי זיכרון ויום העצמאות – לשנות את החוק, להתחכם ולא לקיים אותו. מה היינו אומרים בעניין הזה? היינו מסכימים לזה? שבת לא פחותה מיום העצמאות.
מרדכי כהן
אפשר להתייחס?
היו"ר משה גפני
כן, תשיב לחבר הכנסת מנסור עבאס.
מרדכי כהן
אני חייב לומר שאני די מופתע מהנתונים שהצגת. לא רק שהם לא נכונים, הם רחוקים מאוד מהאמת. שימו לב לנתונים: הוקמה ועדה לתיקון נוסחת מענק האיזון. בפעם הראשונה היו שותפים לה כל השחקנים – אוצר, נציגי רשויות מקומיות. המשמעות היתה העברה של למעלה מ-200 מיליון שקל באמצעות הנוסחה לרשויות הערביות. זה מעולם לא היה. עדיין אנחנו נמצאים במציאות שבה למעלה מ-425 ממענק האיזון מגיע לרשויות הערביות – אתה מבינים מה המשקל באוכלוסייה.
בני ביטון
חבר הכנסת אחמד טיבי היה שותף לזה, תגיד לו.
מרדכי כהן
גם בתוכניות האחרות – זה המשקל. תקציב משרד הפנים שהוא קרוב למיליארד שקל – 99% מהתקציב הזה זה לרשויות מוחלשות – רשויות ערביות, דרוזיות, עיירות פיתוח, חרדיות – כל הרשויות המוחלשות, 3-1, 4-1 בפריפריה. לכן זה כל כך רחוק מהנתונים.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
שנבין. שאלה קטנה - - -
מרדכי כהן
לא רק שזה נעשה יחד עם ראשי הרשויות הערביות אלא עם הפורום, בתיאום עם חברי הכנסת הערבים, וכך הגענו לאותו תיקון בנוסחה. אתה צודק שיש שלב ב' שכולנו ממתינים לו. לא ניתן בממשלת מעבר לקדם אותו, אבל יגיע גם שלב ב' לתיקון נוסחת מענק האיזון, ועשינו את זה יחד עם נציגי השלטון המקומי.

עכשיו לגבי הקרן לצמצום פערים. צריך לומר את הנתונים כפי שהם. אין חצי מיליארד שקל, אין. יש נוסחת החזרה של קרוב ל-350 מיליון שקל לאותן 62 רשויות מקומיות שהיו במעמד ערי עולים והתקציב כרגע לקרן הוא 150, הוא גדל כל שנה. אז גם לפי התקציב הזה המשקל של הרשויות הערביות הוא יותר גדול מהמשקל שלהן – לא באוכלוסייה ולא במספר הרשויות.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
אבל - - -
מרדכי כהן
צריכים להיות הגונים ולומר שתקציב משרד הפנים הוא השקוף ביותר, החברתי ביותר והמוטה כל כולו לרשויות חלשות.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
ולכן הם משתמשים בכם לעשות כאן העברה של מיליארדים כאשר אתם מקבלים את הצימוקים. אם פה הפכתם להיות בעל כורחכם – אני אתכם ואני - - - הצעת חוק פרטית.
היו"ר משה גפני
חברת הכנסת, לא קיבלת רשות דיבור.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
אבל מה שקורה פה - - - כשרתים של משרד האוצר שמעבירים לנו בכריכה אחת מין בשאינו מינו.
היו"ר משה גפני
עידו, אני רוצה שתסביר לחברי הוועדה את הפנייה הזאת ותגיד למה אתם מורידים למשל ממשרד הבריאות כסף. האם זה יפגע בשירותים שמשרד הבריאות צריך לתת?
מיקי לוי (כחול לבן)
ואם זה יורד מבסיס התקציב של השנה הבאה.
עידו שוואב
הפנייה התקציבית נועדה להעברת סכום של 1,663,989 אלפי ₪ מעודפי תקציב משרדי הממשלה שלא נוצלו בשנת 2018. מתוך תקציב זה – 247,505 מועבר לסעיף 18 – רשויות מקומיות עבור מענקי איזון, הסכם הבראה עם עירית בת ים, הסכם פיצוי רשויות ויישום החלטת ממשלה. 1,416,484 אלפי ₪ מועברים עבור פיתוח הסעת המונים, טיפול במוקדי סיכון, פיתוח כבישים תומכי דיור וסובסידיה עבור תחבורה ציבורית.

תקציב הרשויות המקומיות – 150 מיליון אלפי ₪ בהוצאה עבור תגברו מענקי איזון לרשויות המקומיות של 2019. 50 מיליון עבור השלמת פיצוי הרשויות המקומיות בגין הסכם נמל התעופה בן גוריון - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש, מקריאים מתוך - - -
היו"ר משה גפני
מה אתה קופץ? לאיזה צורך? אפילו אני, שלמדתי בחינוך החרדי יודע לקרוא בלי נקודות.

עידו, תקשיב לי. אותנו, את חברי הוועדה מעניין ההפחתה הזו שאתם עושים בהעברה הזו למשל בתקציבי הבריאות – מה תהיה ההשלכה של הקיצוץ הזה. זה מה שמעניין. מה אתה מתחיל לקרוא לנו?
עידו שוואב
זה לא הפחתה, זה העברה מעודפי התקציב שלא נוצלו בשנת הכספים 2018.
היו"ר משה גפני
ומה, זה לא חסר בפעילות של הבריאות? מהרווחה?
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
אתה אומר - - -
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, אורלי, שאלתי את השאלה. מה, אנחנו ערב בחירות?
עידו שוואב
יש פה נציגים של אגף תקציבים של המשרדים הרלבנטיים. הם יוכלו להסביר למה נשאר עודף בשנת 2018 ולמה הכסף לא נוצל.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
אני אהיה קצר. בעקבות מה שאמר המנכ"ל – אני מסכים שהיתה הבנה והיה הסכם של פעימה שנייה של ה-500 מיליון שקל – סווארי, גדיש – לא משנה. בגלל שאין את ה-500 מיליון הרשויות סובלות. איזה רשויות? המוחלשות, שאתה קראת להן: ערביות, דרוזיות, פריפריה. 1 עד 4. לעשות עוד קיצוץ של 200 במענקי האיזון זה לתת בוקס, לא סטירה. קריסה טוטאלית. לכן אסור להסכים לזה. אבל, למרות זאת יש כאן העברה שאותו תרגיל של אגף התקציבים של להביא חבילה. אני זוכר שבשנה שעברה את ההעברות ליישובים הערבים – כרכו אותן עם התנחלויות. תמיד עשו לנו את זה. עכשיו משרד התחבורה שהוא כל כך חשוב – שמו בו מתנחל. הבנת? אוקסימורון.
קריאות
- - -
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
לכן ניאלץ להצביע בעד.
חיים ביבס
רבותיי, בואו נעשה סדר. שימו לב לדיון. זה מה שקורה במדינת ישראל. אנחנו באים היום לדיון שכל מה שמגיע לנו פה היה צריך מזמן להעביר את זה, לא צריך לשכנע אף אחד. היום אנחנו בשנה וחצי תקועים. חצי שנה לפני הבחירות המוניציפאליות. דרך אגב, רק מדינת ישראל זה 6 חודשים. בכל מדינה מערבית דמוקרטית מתוקנת זה 3 חודשים.
היו"ר משה גפני
רגע. שתדע שאני הייתי צריך להילחם כמו אני לא יודע מה כדי שזה יבוא. גם את זה הם לא הביאו.
חיים ביבס
אני יודע, אני יודע. תן לי לסיים, תאמין לי שבסוף אתה תרוויח.

אנחנו אחרי חצי שנה שהכל עמד – ציפינו. פתאום באו בחירות. המתנו. מרץ. מרץ הפך להיות ספטמבר. אנחנו נמצאים שנה וחצי כשהכל עומד. אנחנו הגוף הכי יציב במדינת ישראל וכברגע שאנחנו נקרוס כולם יקרסו יחד אתנו. עכשיו, אני שומע פה את הדיון. כל מה שמדובר פה – בדין מגיע כבר, רבותיי. חלק גדול מהדברים עוד רגע נגמרים כי לא בונים כיתות לימוד, לא בונים שום דבר. מדברים אתנו על מה שצריך לעכשיו. כשאנחנו נמצאים פה – מקבלים בדרך, ועל זה אנחנו הולכים ביום חמישי לשבות – 300 מיליון שקל קיצוץ מענקי איזון. כשאני בדרך לפה עושה את החישוב של ראשי רשויות, אז אם אני לוקח את דימונה, לוד, בית"ר עילית, ואני לוקח את בית שאן ועוד איזו רשות – אתה מגיע ללמעלה מ-40 מיליון שקל קיצוץ. זו מכת מוות לרשויות האלה. תוכנית הצפון – 600 מיליון שקל אושרה. אושרה, מכלום. חיזבאללה לא מחכה שמדינת ישראל תבנה לתושבי הצפון. 600 מיליון שקל, רבותיי. שום דבר לא מומש. פקידים מנצלים את זה שהפוליטיקאים פה התבלבלו בינם לבין עצמם.

אני מדבר אתך על משהו שאתה צריך לאשר אותו פה כי אם הוא לא יקרה עד יום רביעי – ביום חמישי לא יעזור כלום. אנחנו, ראשי הרשויות באחריות שלנו לקחנו על עצמנו מעבר ל-600 כיתות לקחנו על עצמנו מאות כיתות - - -
היו"ר משה גפני
מה אני צריך לאשר? מה?
חיים ביבס
אתה שמאשר היום 600 כיתות לימוד בינוי מוסדות חינוך. זה בלוף כי את זה היינו צריכים כבר ביוני, ויצאנו לבצע על חשבוננו. יש עוד 400 כיתות שהתחייבנו עליהן בשם המדינה. החשכ"ל החליט לעצור את הכל. 30 שנה אנחנו עובדים ככה – בונים את מוסדות החינוך במדינת ישראל. על זה אתה לוקח – חוגים ל-93 רשויות בצפון. עצרו את החוגים. יש כסף. אומרים לך – לא. אומרים לך – בתקנה אנחנו לא יכולים, לא מאפשרים.
היו"ר משה גפני
לא יהיה זמן בסוף לאשר את מה שצריך לאשר.
חיים ביבס
רבותיי, הרשויות על סף קריסה. אני קורא לחברי הכנסת לנהוג באחריות ולאשר את זה לאלתר. יחד עם זה – זה לא על זה, השביתה. השביתה היא על כל מה שאמרתי, שאלה הדברים שלא יקרו. מצדי – אמרתי, יושבים פה ראשי רשויות מכל המפלגות. אם אתם לא יודעים להסתדר – אמרתי: תדאגו שהחשכ"ל והיועצים המשפטיים כולם יאשרו את התקציב ותמשיכו לריב עוד חצי שנה האם אתם רוצים ממשלה או לא רוצים ממשלה, אבל עד אז – לא יכול להיות שנעצור. אם נעצור, אנחנו נעצור את כולכם. נעצור את המדינה ונגיד לכם – רבותיי, תתעוררו, לכו כולם, שבו בחדר אחד ל-72 שעות כדי להקים ממשלה, על מנת שנוכל לקיים את התקציב, אחרת המדינה תקרוס לגמרי.

הבעיה שאף אחד מכם לא נלחם – לא בחשכ"ל ולא ב - - -. עוצרים את המדינה, גמרו את המדינה לגמרי. בין מה שאתם אומרים פה למה שקורה בפועל – שני דברים שונים. החשכ"ל תוקע את כולם. מוציאים הנחיות חדשות, מנהלים את כל המערכת הפוליטית, וככה המדינה נראית. הכל עומד. אותו הדבר במגזר הערבי. מגזר חרדי, צפון, דרום – כולם יחד.
מודאר יונס
שמעתי את כבוד המנכ"ל שדיבר על נוסחת מענק האיזון, דיבר על שלב ב' – אנחנו יודעים שמטפלים בזה. לצערי רצינו שזה ייעשה בשלב א' ואומרים לנו שיש שלב ב', ושלב ב' מתעכב כל כך הרבה זמן. רק לסבר את האוזן – אני לא בטוח שכולנו בשלטון המקומי משרתים על אותו הדבר ובאותו שיח כי מה שברור שהתיקון שצריך לעשות, ובטח גם בני ביטון כאן –מולי - - -יהיה בבעיה. מה שאני יכול לבוא ולהגיד שכל הזמן מה שרצו בין האוצר ובין הפנים זה ככה: הפנים מדבר פשוט שצריך להוסיף כסף תוספתי למענק האיזון על מנת לפתור את הבעיה ולא לפגוע בדימונה, והאוצר אומר: תעשו את התיקון במסגרת הנוסחה של 31,5. אבל היום מביאים לנו כחבילה – ואני רוצה להגיד דבר אחד: מופיע בפני כבודו כל ההעברות האלה – תמצא את אום אל פאחם, תמצא כפר כנא ויישובים אחרים. במקומות האלה - - - היום אני כיושב-ראש נאלץ להצביע ולהנחות את חברי הכנסת שאני יכול לדבר אתם כן להצביע עבור ההברה למרות שאנחנו חושבים שזה לא נכון כללית, אבל בגלל החבילה אנחנו מצביעים, כי אנחנו נקרוס בלי זה.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
קיבלנו הנחיה להצביע בעד.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
ברשותכם, אני ממש ממש בבריף קצר, מפאת קוצר הזמן על הסוגיות שהעליתם. אני אשתדל להתייחס – לא דברים שקשורים לפנייה הזאת, למעט ההערה של חבר הכנסת מנסור עבאס. הסברתי בדיון בשבוע שעבר – אין כאן באמת קיצוץ של 120 מיליון ברלב"ד. היסטורית תמיד התקציב של הרלב"ד נופח באופן שבו הכניסו תמיד את כל תקציב המאבק בתאונות הדרכים. לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אין קבלנים. היא לא מבצעת פרויקטים. אז 120 מיליון שקל כל שנה – שמים כאילו, להראות מספרים מנופחים, את התקציב הזה בתוך הרלב"ד. הוא עובר כל שנה למשרד התחבורה. משרד התחבורה שם אותו בתוך תקנה של טיפול במוקדי סיכון וזה מבוצע בפרויקטים שאנחנו מבצעים במוקדי סיכון. יש קריטריונים מאוד ברורים: כבישים אדומים, צמתים מסוכנים – שבהם מטפלים. אז אמרתי: זה סוג של משהו מכני.
קריאה
יש פירוט?
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
יש פירוט, כן. תקציב שכל שנה מונח טכנית על המדף ברלב"ד, עובר למשרד התחבורה ומבוצע בעזרת חברות הביצוע שלנו לפי קריטריונים מאוד מאוד ברורים.

סוגיית נצרת, חבר הכנסת שחאדה, אתה הרי יודע מצוין. לפני חודשיים הסתיים ביצוע כביש 77 מאזור טבריה, צומת גולני ועד חיפה כולל 4 מחלפים, מה שנותן לכל מי שנוסע מכיוון נצרת לחיפה. כבר עכשיו בעבודה כביש 79 שהוא הרבה יותר משמעותי לכם, אמור להסתיים בשנה הבאה בהשקעה של 300 מיליון שקלים. הכיכר של המוסכים שדיברת עליה – רומזרה השנה, הועברה לרמזור. מאחר ובבדיקות של כדאיות כלכלית שהרצנו עליה היא דורגה מעל 10, כלומר, יש לה הצדקה, נת"י כרגע מתכננת שם הפרדה מפלסית. היתה כיכר, שידרגנו לרמזור, עובדים שם עכשיו על הפרדה מפלסית. הם תכננו מנהור, אנחנו ביקשנו כרגע להציג חלופה של שיקוע, סדר גודל של 150 מיליון שקלים, הכל כפוף בעזרת ה' לאישורי תקציב בשנים הקרובות אבל אנחנו מכירים, מטפלים ומבצעים.
אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת)
וזה בשיתוף פעולה עם עירית נצרת?
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
בוודאי. ואני רק מזכיר את הרכבת – חיפה, נצרת, נצרת עלית, שדיברנו עליה בשבוע שעבר. זו מהפכה לכל האזור.
היו"ר משה גפני
רבותיי. מספר פנייה לוועדה – 9002, 102 עד 103. מי בעד אישור הפנייה? מי נגד? מי נמנע?
יעל גרמן (כחול לבן)
זה על חשבון הבריאות, אני אומרת פה לכולם. זה קיצוץ של 270 מיליון מהבריאות.


הצבעה

בעד הפנייה – רוב
נגד – מיעוט
נמנעים – אין
פנייה 102 עד 103 אושרה.
היו"ר משה גפני
הפנייה אושרה.
מיקי לוי (כחול לבן)
רביזיה.

אני מוכן להוריד את הרביזיה תוך חמש דקות, ואתה יודע שרכש הגומלין בכלל מדינת ישראל בנפשי. אני רוצה לנצל את היותו של השר – יש לי כאן גם את נציג ארגון התעשיינים, יש לי גם את הבעלים, האלוף במילואים חגי שלום. אני מבקש שתיתן להם שלוש דקות ואני מיד אוריד את הרביזיה. אני רוצה לנצל את זה שהשר פה. זה הכלים שעומדים לרשותי.
היו"ר משה גפני
אני נותן אבל שכחתי לפני ההצבעה – אני כאן בפעם השלישית, עכשיו באופן פורמלי: מבקש ממך שתעמוד בראש הצוות שיעסוק ברכש הגומלין, גם על רכש הגומלין העתידי בטווח הבינוני והארוך, אבל גם המיידי, ואנחנו נגבה את כל העניין הזה, עם האנשים שנמצאים – חברי הכנסת שיהיו בתוך הצוות הזה, שאנחנו נדבר עם המפלגות את מי לשים שם.
חגי שלום
בדקה אחת. יש ויכוח אם רכש גומלין טוב או לא. אני גורס שהוא מצוין למשק, אבל יש כאלה שחושבים אחרת. אני רק אומר לכם שבחודש ספטמבר לפני חודשיים סגרתי מפעל עם 100 עובדים בברקן בגלל רכש גומלין.
מיקי לוי (כחול לבן)
הנה, גפני. תשמע. הוא סגר מפעל בברקן. זו התחלה.
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר הוועדה המיוחדת)
למה קודם בברקן? לא היו מקומות אחרים לסגור? למה קודם בברקן?
מיקי לוי (כחול לבן)
- - - בקרית מלאכי. הוא רוצה שנסגור בקרית מלאכי.
חגי שלום
למה סגרתי את המפעל? בגלל רכש גומלין בהודו, בגלל שהודו חייבה את התעשייה האווירית, רפא"ל, הלקוחות שלי – להעביר את כל העבודה להודו. אני סגרתי את המפעל. 100 עובדים הלכו הביתה. - - - הודו חייבה את התעשייה האווירית רפא"ל, בגלל רכש גומלין של 30% בהודו - - - כל העולם מחייב. בארצות הברית זה 60% buy America. רק ישראל – נותנת לסגור מפעלים כדי להעביר את העבודה להודו בגלל רכש גומלין בהודו. זה הגיוני? 100 עובדים הלכו הביתה בספטמבר, עכשיו המפעלים שלי בתימורים – קרית מלאכי, אלופת ערי הפיתוח – אתה מכירה אותה. 230 מיליון שקל השקיעו במפעל. הוא על סף סגירה, כי אין הזמנות של אוטובוסים, כי אמרתי לשר שיושב לידך – בוא, נלך לבית משפט. הוא אמר לי: אני רוצה הכרעה. הלכנו להכרעה. ההכרעה היתה לטובתנו.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
לא היתה שום הכרעה.
חגי שלום
והשר – מה עשה? ערער לעליון.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
לא היתה שום הכרעה.
חגי שלום
סוף סוף בית המשפט נתן לו אסמכתא להעדיף תוצרת הארץ והוא ערער לעליון.
שמואל דורנשטיין
אני חושב שאחרי הדיון הארוך שהיה לכם עדיף שנדבר בצורה קצרה. כל מה שאנחנו צריכים, כבוד השר, זה שהפרקליטות תבקש למשוך את הערעור שהוגש.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
ואז – מה? מה נקבע בפסק הדין? האם תקנות רכש גומלין ותקנות העדפת תוצרת ישראלית חלות על מכרזי תחבורה ציבורית או לא חלות?
חגי שלום
חלות.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
לא נכון.
חגי שלום
חוק חובת מכרזים - - -
שר התחבורה והבטיחות בדרכים בצלאל סמוטריץ'
הלוואי והוא היה קובע את זה. הלוואי ובית המשפט היה קובע את זה. הוא לא קבע. אחרי שנה ו-8 חודשים בית המשפט לא קבע כלום.
קרן ברק (הליכוד)
כל הסיפור הוא רכש גומלין? רק רכש גומלין?
חגי שלום
לא. גם העדפת תוצרת הארץ.
קריאות
- - -
שמואל דורנשטיין
קודם כל אני רוצה לומר שרכש הגומלין תרם למדינת ישראל ב-6 השנים האחרונות 14 מיליארד דולר. לא רק זה – 47 אלף משרות חדשות נוספו. - - -יסגרו מפעל בקרית מלאכי. 350 עובדים יילכו הביתה.
קריאות
- - -
שמואל דורנשטיין
והם ילכו הביתה. זה לא טוב.
קריאות
- - -
זיוה איגר
אני קודם כל מציעה לעשות קריאה מודרכת במה שקבע השופט. מה שקורה כאן – שמסתמנת פשרה. ללכת ל - - - שבמשך שנים מתוקצבים ממשלת ישראל ועושים רכש גומלין, לקחת מהם את רכש הגומלין, לשים העדפת תוצרת הארץ רק על 50%, לא על 100%, כשבפועל זה לקחת את כל יכולות הפיקוח והאכיפה של רכש הגומלין ממשרד הכלכלה למשרד התחבורה, וכמו שאנחנו יודעים – זה לא יקרה בפועל. מה שקורה בפועל ששופט במדינת ישראל אמר שחל על זה חוק חובת המכרזים ואנחנו עדיין מערערים על הדבר הזה, שזה אבסורד. זה לא רק הרכבה. אנחנו מדברים על סופרגום בברקן, אנחנו מדברים על אקסטל במישור אדומים, אנחנו מדברים על תעשיות בכל הארץ, 30 תעשיות. לא יכול להיות שמדינות בכל העולם שומרות על התעשייה כתעשייה תחרותית. לנו יש תעשייה מצוינת ואנחנו לא שומרים עליה. זה לא יכול להיות, זה לא יכול להיות, זה כלי מדיניות.
היו"ר משה גפני
תודה. אנחנו הקמנו צוות ואנחנו נעשה את הדבר הזה. אני מבקש שתסיר את הרביזיה. אם זה המצב אז אין רביזיות.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
אבל אני שמתי רביזיה. אמרתי לפרוטוקול. אמרתי ליועצת המשפטית.
מיקי לוי (כחול לבן)
אני, בהתאם להתחייבות שלי, מסיר את הרביזיה.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
אני רוצה לבקש - - -
היו"ר משה גפני
לא, תודה רבה.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
אני רוצה לבקש - - -
היו"ר משה גפני
אני מצביע על הרביזיה.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
יש לך, אגב, שעון הזדמנויות. שעון. לפי התקנון אתה לא יכול להצביע ישירות על הרביזיה.
היו"ר משה גפני
אני לא מצביע עכשיו.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
לפני כן אני רוצה - -
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר)
- - מה היכולת שלנו להבא להפריד את התקנות, לבקש לא לכרוך מין בשאינו מינו. הרי בסופו של דבר באותה הצבעה – אני לא הצבעתי נגד, אבל אני מסרבת שהאצבע שלי תיקח 250 מיליון שקל ממשרד הבריאות כדי לתת למסכנים אחרים. מסכנים מול מסכנים.
היו"ר משה גפני
אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:25.

קוד המקור של הנתונים