פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושתיים

הכנסת



5

10/10/2019


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 2
מישיבת ועדת החוץ והביטחון
יום חמישי, י"א בתשרי התש"פ (10 באוקטובר 2019), שעה 11:00
סדר היום
הקמת ועמ"ש מודיעין, שירותים חשאיים ושו"ן


הקמת ועמ"ש מוכנות וביטחון שוטף
נכחו
חברי הוועדה: גבי אשכנזי – היו"ר
אלי אבידר
יואב בן צור
יאיר גולן
בנימין גנץ
אבי דיכטר
שרן מרים השכל
משה יעלון
יאיר לפיד
גדעון סער
יואב קיש
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור
מנהל הוועדה
שמואל לטקו
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון



הקמת ועמ"ש מודיעין, שירותים חשאיים ושו"ן
הקמת ועמ"ש מוכנות וביטחון שוטף
היו"ר גבי אשכנזי
חברים, בוקר טוב לחברי וחברות הוועדה. אני שמח לפתוח את הדיון היום בוועדת החוץ והביטחון. התקשורת כאן תצלם תמונות ותסלח לנו, תודה רבה לכם חברים.

הוועדה התכנסה היום לישיבתה הראשונה כדי לאשר את ועדות המשנה למודיעין ואת ועדת המוכנות. נקיים על זה דיון ואחרי זה נפרסם גם את התוצאות שלו ואת השמות של מי שיהיה באיזו ועדה. תודה רבה.

הדיון פתוח. אפשרנו לצלם ואנחנו רוצים להתחיל בדיוני הוועדה. על אף שלא כל החברים הגיעו – אנחנו יודעים על חלק שלא היו אמורים להגיע. השאר, אלוהים יודע מה מצבם – צריך לעמוד בלוח הזמנים.

כפי שאמרתי בפגישה הראשונה, עשינו מאמץ להתכנס ולהקים תוך שבוע את מה שנדרש לעת הזאת, גם מתוקף העובדה שזו תקופת מעבר. רק את מה שהכרחי – לא נקים את כל הוועדות – אבל בתוכן, גם נוכח המצב ומאחר וצריך לקיים דיונים ואי אפשר לעשותם בלי להקים את הוועדה הרלוונטית, החלטנו שמהר נקים את שתי הוועדות הרלוונטיות ואחרי זה, בפגישה הבאה, נקים את השאר.

זה גם יאפשר לנו לקיים דיונים ובהנחה שנביא לחברים את ההמלצה והיא תאושר, אז חברי ועדת המשנה למודיעין יתכנסו ביד בתום הדיון הזה כדי לשמוע את הנושאים שעל הפרק. ועדת המוכנות, בהתאם להחלטות שלה, תקבע מתי היא תשב. תכף נדון בהצעות.

שוחחתי עם מרבית החברים שיושבים כאן לגבי השיקולים לגבי הוועדות השונות ובמיוחד לוועדת המשנה למודיעין. מספר האנשים שרצו להיות החברים בוועדה ובאמת ראויים להשתתף בה, עולים על המספר שאני חושב שצריך להיות בוועדה אפקטיבית, גם מהשיקולים של רציפות וגם כדי לא לחלוק ולשתף אנשים בפתיחת כל הסודות בתקופת מעבר – אנחנו לא דנים פה על ארבע וחצי שנים.

המכלול של זה הביא אותי להמלצה שמונחת בפניכם. פרסמנו אותה בערב יום כיפור לקראת הכינוס. בעצם, בתחום של ועדת המשנה למודיעין נשמר המבנה והגודל של הפעם הקודמת ועל החברים מהפעם הקודמת בתוספת אחד – בתוספת שלי. לי נראה שזה הדבר הנכון. תכף אני אפתח את זה גם להתייחסות של החברים.

בוועדת המוכנות לא היו הרבה הסתייגויות. אנחנו שומרים על הכללים הרגילים ויש ייצוג של כולם. הוועדה גם מאוזנת מבחינת הניסיון המקצועי, גם מבחינת האנשים – גם השותפים הקודמים וגם החדשים.

ההצעות צריכות להיות מונחות לפניכם הגם שפרסמנו אותם וגם עם מרבית האנשים שוחחתי. זה מה שאני מבקש להביא היום להצבעה, כמובן אחרי שאנשים יאמרו את מה שיש להם לומר. אם תקבלו את ההצעה ונצביע עליה ונאשר אותה, אז לפחות ועדה אחת, זאת שבראשותי – כבר הרשינו לעצמנו לתאם בכפוף לאישור בהצבעה בוועדה כאן, להיפגש עם מערכת הביטחון שעשתה מאמץ בהתראה קצרה להגיע ולשוחח על הדברים שעל הפרק, כולם פחות או יותר מבינים מהם, לשמוע ולראות ומתוקף תפקידנו לפקח על הנושאים הללו.

זו הפתיחה. מכאן, כמובן לפני שנעלה את הנושאים להצבעה, חברים שרוצים להתייחס מוזמנים. אני פותח את זה לדיון. בבקשה, חברת הכנסת שרן השכל.
שרן מרים השכל (הליכוד)
תודה רבה. מחובתי לומר את מה שאמרתי גם בישיבה הקודמת כאשר הקמנו את ועדת המשנה למודיעין בכנסת ה-21. לפני כן אני אתן רקע: כאישה, קשה לי לראות ועדה, ביחוד ועדה ביטחונית, שאין בה אפילו אישה אחת.

במשך שנים נשים נאבקו כדי להגיע לעמדות כוח. שתי מקצועות שבהם מבחינה תפיסתית שוביניסטית לאורך השנים, נתפס שנשים לא מבינות בנושאים ביטחוניים ולא בנושאים כלכליים. הייתה איזושהי הגמוניה גברית ספציפית בנושאים האלו.

הימים האלו חלפו. אנו נמצאות בהמון עמדות כוח. נשים מוצלחות, מדהימות, שמשרתות במגוון של מקצועות ונושאים גם בנושאים האלו. אישית, אני גאה להיות הלוחמת הקרבית הראשונה שמשרתת כחברת כנסת בכנסת ישראל וקשה לי לראות שיש ועדה ללא אישה אחת.

לאחר שיחה שהייתה לי עם אבי דיכטר, יושב-ראש הוועדה הקודמת, רק משום שזו ועדה זמנית וההרכב לא יראה אותו דבר כאשר נקים את הוועדה הקבועה, אני אסכים להצביע בעד ולא אנסה למנוע את ההקמה של הוועדה החשוב הזו.

אני לא מבקשת, אני דורשת שמי שיהיה יושב-ראש ועדת חוץ וביטחון הקבועה של הכנסת ה-22 ייקח זאת לתשומת ליבו ושלא תהיה ולו ועדת משנה אחת שלא תהיה בה לפחות אישה אחת. תודה רבה.
היו"ר גבי אשכנזי
תודה לחברת הכנסת שרן השכל. יש עוד חבר שרוצה לדבר, להביע עמדה? מישהו מבקש את רשות הדיבור? ברשותכם, אם זה בסדר וברשות הסמכות המשפטית, אני רוצה להצביע על כל ועדה. אני רוצה להביא להצבעה באופן פורמלי את ועדת המשנה למודיעין.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
הצעה אחת, למה שתיים?
היו"ר גבי אשכנזי
אני מביא להצבעה כל אחת. יש שתי הצעות, שתי ועדות. אני רוצה להצביע על ועדת המשנה למודיעין. ההרכב שמונח לפניכם, אני חוזר עליו: חבר הכנסת גבי אשכנזי, יושב-ראש ועדת המשנה. חברים בוועדת המשנה למודיעין: חבר הכנסת משה בוגי יעלון, חבר הכנסת יאיר לפיד, חבר הכנסת אבי דיכטר, חבר הכנסת יואב קיש, חבר הכנסת יואב בן צור. בסך הכול שישה חברים בוועדה. תוספת של אחר מהוועדה הקודמת.

זה מה שמובא לפני חברי הוועדה. אני מעלה את זה להצבעה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד הצעת הרכב ועמ"ש מודיעין – רוב
נגד – מיעוט
הצעת הרכב ועמ"ש מודיעין נתקבלה.
היו"ר גבי אשכנזי
שרן?
שרן מרים השכל (הליכוד)
אני אשאר ככה. אני לא - - -
היו"ר גבי אשכנזי
לא נמנעת ולא נגד – יש סטטוס כזה?
אבי דיכטר (הליכוד)
יש, יש.
היו"ר גבי אשכנזי
ההצעה התקבלה והוועדה אושרה.

לגבי ועדת משנה למוכנות וביטחון שוטף. יש בה תשעה חברים – דומה בדיוק לוועדה הקודמת. ההמלצה היא שיו"ר ועדת המשנה יהיה חבר הכנסת אבי דיכטר, יושב-ראש ועדת חוץ וביטחון היוצא. חברת הכנסת שרן השכל, חבר הכנסת אלעזר שטרן שאיננו כאן ויודע שהוא שייך לוועדה, חברת הכנסת אורנה ברביבאי שמסיבות אישיות נבצר ממנה להגיע והיא הודיעה על כך מראש, חבר הכנסת אלי אבידר, חבר הכנסת גדעון סער, חבר הכנסת נפתלי בנט, חבר הכנסת עמיר פרץ וחבר הכנסת יאיר גולן. האחרון נמצא כאן איתנו, השניים שלפניו אינם איתנו אבל הם יודעים שהם חברים בוועדה.

האם ההרכב ברור? אם כן, אני מעלה את זה להצבעה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד הרכב ועמ"ש מוכנות וביטחון שוטף – רוב
נגד – אין
נמנעים – מיעוט
הצעת הרכב ועמ"ש מוכנות וביטחון שוטף נתקבלה.
היו"ר גבי אשכנזי
רוב הוועדה, למעט נמנע אחד. ההצעה עברה ברוב קולות ונמנע אחד.

בזה הסתיים הדיון, אלא אם כן חברים רוצים לומר משהו.
יאיר גולן (המחנה הציוני)
גם ועדת המוכנות והביטחון השוטף, אני ממליץ שתתכנס בזריזות.
היו"ר גבי אשכנזי
אמנם הדברים צריכים להיעשות בתיאום עם יו"ר הוועדה, אבל יו"רים של ועדות המשנה יש סמכות לכנס את הוועדה בכל עת ועניין כשהם מוצאים לנכון מתוקף האחריות שלהם.
יאיר גולן (המחנה הציוני)
זה לא צריך לעבור מסלול אוגף.
אבי דיכטר (הליכוד)
כדאי שמי שלא בקי ילמד את הפרוצדורה.
יאיר גולן (המחנה הציוני)
תלמד.
אבי דיכטר (הליכוד)
הכנסת בחול המועד סגורה, נכון לטקו?
היו"ר גבי אשכנזי
מאחר שגמרנו את ההצבעות, אני רוצה להשלים כמה משפטים לגבי ההמשך. מכיוון שבכל זאת זו תקופת חגים, עשינו את הדבר הזה הכי מהר. בדעתי להקים בפגישה הבאה שתהיה – אולי מיד אחריה, אבל לא נגרור את זה יותר מדי זמן – את ועדת העורף ואת ועדת החוץ ואת הוועדה לא"א. זה נראה לנו ההכרח.
גדעון סער (הליכוד)
גם תקציב ביטחון - - -
היו"ר גבי אשכנזי
תקציב ביטחון נגזר - - - הוא משותף עם גפני. ההערה במקום, אבל זו לא ועדה שמצביעים עליה כאן, זאת הכוונה.

אם חברים חושבים שפרט לחמש הוועדות האלה: ועדת המשנה למודיעין, ועדת המוכנות, ועדת החוץ, ועדה של העורף וועדת א"א – נדרש להקים ועדת משנה נוספת, שייפנו אלי ואני אשקול את זה. בסך הכול זה נובע מהרצון לעשות את ההכרח.

זו לא כנסת מלאה ונראה לי שזה מכסה את התחומים החיוניים והחשובים שהוועדה צריכה לכסות.

אם אין הערות או שאלות, אני מודה לכם שבאתם. חברי ועדת המשנה למודיעין, אנחנו נפגש בשעה 13:00. תודה רבה לכם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:16.

קוד המקור של הנתונים