ישיבת ועדה של הכנסת ה-21 מתאריך 30/07/2019

הצעת אישור שינוי תכניות הגביה של קופות החולים בעבור גביית השתתפות עצמית להנפקת רישיון שימוש בקנאביס רפואי

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ואחת

הכנסת



3

30/07/2019


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 23
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, כ"ז בתמוז התשע"ט (30 ביולי 2019), שעה 10:00
סדר היום
הצעת אישור שינוי תכניות הגביה של קופות החולים בעבור גביית השתתפות עצמית להנפקת רישיון שימוש בקנאביס רפואי
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
קארין אלהרר
איתן גינזבורג
מרב כהן
מיקי לוי
אבי ניסנקורן
עודד פורר
אורלי פרומן
עידן רול
מוזמנים
משה בר סימן טוב – מנכ"ל משרד הבריאות
מנהלת תחום זכאות והשתתפויות - שב"ן, משרד הבריאות - דינה צ'רנו

סמנכ"ל לפיקוח ובקרה על קופ"ח ושב"ן, משרד הבריאות - רויטל טופר חבר

משפטנית, משרד הבריאות - שרונה עבר הדני

מנהל אגף תיאום ובקרה, משרד הפנים - ליאור פנחס שחר

עורך דין, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון - תום טרילניק

רפרנט במחלקת ביטוח חיים שוק ההון, משרד האוצר - אמיר קופרשטוק

עו"ד ברשות שוק ההון, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון - רמי עזריה

סמנכ"ל כספים, שירותי בריאות כללית - ראובן קוגן

עוזרת סמנכ"ל כספים, שירותי בריאות כללית - הילה וקסברג

נשיא ארגון בעלי סטומה, האגודה למלחמה בסרטן - מידד גיסין

עוזר של משה בר, ארגוני נכים - דן מיכאל קדרון

פעיל חברתי, המשמר החברתי - משה פריאל

נציגת חולים
-
חגית יגודה

מייסדת ויו"ר העמותה עמותת "החופש להבריא" - רווית בן ברוך

מנהל עמותת מלאכים בירוק - ניר יופטרו

יו"ר פורום הדיור הציבורי - דוד קשני שני

נציג איגוד חברות הביטוח - גיל משה סלמון

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את שירותי בריאות כללית - יהושע שלמה זוהר
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
שרון רפאלי


הצעת אישור שינוי תכניות הגביה של קופות החולים בעבור גביית השתתפות עצמית להנפקת רישיון שימוש בקנאביס רפואי
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. מיקי לוי, אתה ביקשת - - -.
מיקי לוי (כחול לבן)
כן, ביקשתי.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לדבר על הנושא של תדמור שלא מרפה מאתנו. היה סיכום לא על דעתנו, אבל בעצם הולכים לסגור את בית הספר הזה. אנחנו ביקשנו לפחות שיהיה כסף לעובדים. אבי, אתה היית באחת הישיבות שעשיתי והיה מדובר על זה שיהיה כסף כדי לשלם פיצויים, כדי לשלם את ההסכמים שנחתמו איתם. אני רוצה להגיד לכם שדבר כזה לא ראיתי בחיים שלי. קודם כול, אין כסף. העובדים נשארו בלי כסף. אמרתי להם, אני לא צועק ואני לא אומר כלום – תביאו העברה של כסף. רשות החברות הממשלתיות, כמו שהם הביאו צו על דברים אחרים, שיביאו צו על זה. אני לא מתווכח. אני לא חושב שיהיה מישהו מבין חברי הוועדה שאם הם יביאו לפה צו שמדבר על המשכורות של העובדים שאנחנו לא נאשר. עד לרגע זה זה לא הגיע. דיברו איתי מאגף התקציבים אתמול ואמרו, יש כסף, ובעצם אין כסף בדקנו את זה. אני אומר לכם באופן חד משמעי – אין כסף בשביל העובדים. אני לא יודע איך מותר דבר כזה. אולי נשלח לראש הממשלה את ראש עיריית עכו. אולי הוא יסדר את זה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
על כמה כסף מדובר?
אורלי פרומן (כחול לבן)
יפטרו את העובדים ולא ישלמו להם שום דבר?
היו"ר משה גפני
ישלמו להם אחרי שיעבירו בספטמבר כשתהיה כבר תחילת שנת הלימודים. אגף התקציבים מתנהג פה כדרכו באופן הכי חמור שיכול להיות. היה צריך להביא צו. אנחנו ביקשנו, תביאו צו על הנושא הזה. זה רשות החברות הממשלתיות. להביא צו שיוכלו לשלם להם. מספיק שסוגרים את זה בהחלטה טיפשית שאין כדוגמתה, שככל הנראה, הסיבה היא שהם רוצים את הקרקעות בהרצליה. זה יכול היה להצליח. אבל, בסדר, אנחנו לא ועדת חינוך. אבל העובדים זה נושא שאנחנו מטפלים בו כל הזמן. כרגע המצב הוא שלעובדים אין פתרון. אפשר לשאול את המפרק כי יש שם מפרק. אין כסף.

אני קורא מכאן לאגף התקציבים ובעיקר לרשות החברות הממשלתיות שיביאו צו. אני לא חושב שמישהו יתנגד, כמו שאמרתי. הנושא של העובדים הוא הנושא הכי חשוב מבחינתנו. אני קורא להם להביא את הצו הזה ולהביא את הכסף כדי לשלם לעובדים ולתת להם את הפיצויים על-פי ההסדרים.

דבר שני. חברת הכנסת קארין אלהרר העבירה כאן חוק שאנחנו נאבקנו עבורו כדי שישלמו משכנתאות לאנשים עם מוגבלות. היה קשה להעביר את החוק והיה סיפור שלם. את בוודאי זוכרת, קארין, שהייתי צריך לשבת עם אנשי הביטוח ועם כולם והחוק עבר.
קארין אלהרר (כחול לבן)
כן, עבר.
היו"ר משה גפני
אני מקבל הרבה תלונות על הנושא הזה. לולא היה השיגעון הזה של בחירות נוספות כבר היינו מגיעים לתאריך שבו הם היו צריכים למסור לוועדה דיווח מה קרה בינתיים עם הנושא של המשכנתאות. היה הרבה מה לשאול. אני ביקשתי לשבח עובדת בכירה של רשות שוק ההון, בעיקר ביטוח חיים, שלי סבן. היא נמצאת?
שלי סבן
כן.
היו"ר משה גפני
שבי ליד השולחן. אנחנו כולנו משתבחים בעבודה שלך. אני לא משבח את הרשות, אני משבח אותך. אנחנו רואים בך כתובת כדי לפתור בעיות באופן פרטני. אני מאוד מצטער על זה שאת לא ממשיכה ואת עוזבת. אני פשוט מצטער כיוון שבינתיים אני לא רואה שמישהו נשאר שם, אבל עלייך חבל לי מאוד מכיוון שנעזרנו בך בדברים, בעיקר שאנחנו מדברים על אנשים עם מוגבלות – לסדר להם את המשכנתאות. החוק עבר ואחרי שהחוק עבר עדיין יש בעיות. אני משבח אותך. הייתי רוצה שתישארי אבל זה לא בידיים שלי מכיוון שמנהל רשות שוק ההון עוד לא היה כאן בוועדה. כך נראית המדינה. היינו שואלים אותו את השאלות האלה אבל זאת תמונת המצב. מישהו החליט שבחירות יותר חשובות לו מאשר ההתנהלות היומיומית ההומנית לאנשים עם מוגבלות.
קריאה
תפסיק לתקוף את ראש הממשלה כל הזמן.
היו"ר משה גפני
אני דווקא רוצה לתקוף את מי שאומר שהוא יהיה יותר טוב אם הוא יהיה ראש ממשלה, שהוא מיד יקים קואליציה בשבועיים.

קארין, את רוצה להגיד משהו? בקצרה.
קארין אלהרר (כחול לבן)
כן, אדוני, תודה רבה. ממש בקצרה.

העבודה שנעשתה כאן בוועדה כשאתה הפעלת את כל מה שצריך להפעיל כדי שהחוק יעבור – היועצים המשפטיים עמלו מול אגף הביטוח בשוק ההון ומול הבנקים, והגענו לפשרות על פשרות על פשרות. ועדיין אני מקבלת תלונות מדי שבוע של אנשים שהפרמיה שמבקשים מהם היא 2,000 שקלים לחודש – 2,000 שקלים לביטוח חיים. גם אנשים שמסרבים להם עדיין.

אני רוצה להזכיר שהחוק נכנס לתוקף בספטמבר 18'. ואיפה אנחנו היום? אנחנו עוד מעט בדצמבר 19'. זה דבר שלא יעלה על הדעת. אני מבינה שאנחנו נמצאים בתקופת בחירות ועדיין אנשים לא יכולים להמתין עד שיהיו בחירות, עד שמישהו יתעורר. אף אחד לא מתעורר, וזה חיים של אנשים. בואו נראה במה מדובר: אנשים רוצים ויכולים לקחת משכנתה. יש להם יכולת כלכלית לעשות את זה אבל הבנקים מונעים מהם.
היו"ר משה גפני
חוץ משלי, היועצת המשפטית של הוועדה עובדת כשמגיעות אליה בעיות כאלה. לא עולה על הדעת – זה אני מסכים.
קארין אלהרר (כחול לבן)
לא עולה על הדעת שכאן מחוקקים חוק והמדינה מצפצפת עליו. הרי זאת הייתה ההתחייבות שלהם.
היו"ר משה גפני
זה בעיקר הבנקים, זה לא המדיניות. זה לא המדינה.
קארין אלהרר (כחול לבן)
הבנקים הם גוף פרטי. לגוף הפרטי הזה יש רגולציה. אני יודעת שהממשלה הזאת לא אוהבת רגולציה, ועדיין לאוכלוסיות מסוימות צריכה להיות רגולציה. אנחנו ראינו כמה הבנקים היו מצוינים כשמדובר בטייקונים. נכון, אנשים עם מוגבלויות הם לא טייקונים - -
היו"ר משה גפני
טוב, לא חשוב, תעזבי עכשיו - -
קארין אלהרר (כחול לבן)
- - אבל גם להם יש זכויות, ואני מבקשת שהרגולטור יתעורר עוד היום ויפעל בנושא הזה כי אי אפשר כל הזמן פניות פרטניות. בדיוק בשביל זה נעשתה חקיקה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני לא יודע מה יהיה אחרי הבחירות. אם אחרי הבחירות יהיה מצב כזה שאני אהיה בוועדת הכספים הנושא הזה יעלה כאחד הדברים הראשונים שהרגולטור יצטרך לבוא ולהסביר מה קורה איתו. יש חקיקה ועמלנו עליה קשה. אני לא יודע מי יהיה. יכול להיות שיהיה מישהו אחר. אני לא יודע מה יהיה.
קארין אלהרר (כחול לבן)
מה נגיד לאנשים עד אז?
היו"ר משה גפני
להצביע "ג".

שלי, את רוצה להגיד משהו?
שלי סבן
האמת היא שאני כאן כבר לא בתפקיד. באתי להיפרד.
היו"ר משה גפני
עזבת כבר?
שלי סבן
אפשר לומר.
היו"ר משה גפני
חשבתי שתפסנו אותך עוד לפני זה.
שלי סבן
בימים האחרונים אבל אני כבר לא בתפקיד. יש לי כבר מחליף. רציתי לשבח את עבודת הוועדה. היו לי כמה שנים של עבודה מרתקת איתכם. ועדה יוצאת דופן, תמיד מקדמת, יוזמת ומובילה תהליכים וחקיקות גם בדברים שלצורך העניין הם לא ברמת החקיקה והתקנות. היא יוזמת תמיד מהלכים לטובת הצרכנים. היו לי הזכות והכבוד לעבוד איתכם בשיתוף פעולה. הכול נעשה ביצירתיות רבה ממקום טוב וצרכני בלי לוותר על הקשבה לכל הצדדים. תודה רבה על האוזן הקשבת שהייתה לי פה ולנו כרשות לפעול לטובת האזרחים. תודה אישית לך, היושב-ראש, ותודה לצוות המשפטי המופלא. אני מאמינה שתמשיכו לעבוד לטובת האזרחים ומאחלת לכם המון בהצלחה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. שגית, את רוצה להגיד דברים?
שגית אפיק
על שלי? על החוק?
היו"ר משה גפני
כן, כן. על החוק, על שלי.
שגית אפיק
לגבי החוק אני מסכימה עם חברת הכנסת קארין אלהרר. יש בעיות שונות שמתגלעות. אני חושבת שדווקא דרך הבעיות הפרטניות אנחנו לומדים מה נכון ואיך צריך להתנהל. בישיבה שתהיה אחרי הבחירות ונמצה בה את הבעיות אני מאמינה שכן נצליח ללכת כי לצד הבעיות יש גם הרבה שמקבלים משכנתה ונהנים מההטבות שהחוק הזה נתן. גם כשפונים לחברות הביטוח דרך רשות שוק ההון, דרך שלי, כן מקבלים מענה - -
קארין אלהרר (כחול לבן)
זה לא אמור להיות - -
שגית אפיק
אני מסכימה איתך. אבל אני חושבת שאם נעשה ישיבה אחרי הבחירות אלה דברים שהם בסך הכול פתירים.

לגבי שלי – 11 שנים את עובדת ברשות. ייצגת אותה כאן בכבוד רב ובהצלחה רבה. היית לנו מענה מקצועי, וכשאני אומרת מקצועי אני מתכוונת לכל הרבדים – בין לענות לי ב-22:00 בלילה ובין לתת לי תשובות על הבוקר ולהתייחס לדברים בצורה מאוד רצינית ומקצועית. אני מאוד מצטערת שאת עוזבת ומאחלת לך הרבה הצלחה.
שלי סבן
תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
גיל סלומון
אני סמנכ"ל איגוד חברות הביטוח. קודם כול אני רוצה לאחל לשלי בהצלחה. היא רגולטורית שעשתה את העבודה שלה כמו שצריך ואנחנו מאוד מעריכים. היו בינינו הרבה אי הסכמות אבל שלי היא מסוג הרגולטורים שנמצאים שם ועונים לטלפון ויש עם מי לדבר, שזה הרבה. הרבה הצלחה. אני בטוח שהיא עוד תתרום לתחום הביטוח עוד הרבה.

לגבי החקיקה – שלא יובן לא נכון. אנחנו גאים בחוק הזה, אנחנו מרגישים שותפים לחוק הזה.
קארין אלהרר (כחול לבן)
גם אני רציתי להיות גאה בו.
גיל סלומון
אנחנו גאים בחוק הזה, אנחנו שותפים לחוק הזה ואנחנו מרגישים שהיינו שותפים לתהליך. אנחנו מרגישים שנתנו את מה שיכולנו מבחינת החברות כדי שהחוק הזה יעבור. היינו פה באין-ספור דיונים. שגית מכירה את השתלשלות האירועים - -
היו"ר משה גפני
אז למה יש בעיות?
גיל סלומון
אני רוצה רק להדגיש.
היו"ר משה גפני
אבל זה לא על סדר היום אז רק בחצי משפט.
גיל סלומון
רוב רובן של הבקשות מתקבלות ואנשים מקבלים את המשכנתאות ללא בעיות. יש בשוליים מקרים חריגים - -
היו"ר משה גפני
רבים מדיי.
גיל סלומון
לא רבים. בנתונים זה אחוזים בודדים ואני מקווה שנדע לטפל בדברים האלה ומטפלים בהם. בטוח שעד הדיון הבא בכנסת הבאה ניתן פתרונות לכול.
היו"ר משה גפני
אוי ואבוי אם לא.

תודה רבה. הצעה לסדר של חבר הכנסת מיקי לוי.
מיקי לוי (כחול לבן)
אני אפתח בשלי גם כן – אל תלכי. קודם כול תודה רבה על שירות מסור, ארוך. אנחנו גם מכירים מעבודה צמודה יותר. תישארי כאן ותעבירי את המסר למנהל הרשות. את יודעת, אין לי עצם בלשון.

מנהל רשות שוק ההון כמעט שנה בתפקידו. הוא נמנע מלהגיע לוועדה החשובה הזאת כאילו אנחנו איזשהו עבר. הוא לא הגיע לוועדה. תשמע מה אני אומר לך – יש מכתב על שולחנך שאני מבקש להעביר אותו בדחיפות לוועדה כדי שיבין שמתפקידנו לפקח על עבודות הממשלה. אין לנו ברירה אחרת.

לא זאת ועוד – יש חילופי גברא וחילופי תפקידים בתוך הרשות במספרים בלתי סבירים. אז זה טוב להכניס דם חדש. קטונתי מלהגיד למנהל הרשות – ואני נזהר בכבודו ובכבודם של פקידי ממשלה בכלל – אני לא נוהג לפגוע בהם אלא להתייחס אליהם בנימוס רב. למרות שהוא לא מגיע אנחנו מאוד מודאגים מאובדן התורה שבעל-פה. אנחנו רוצים לשמוע ממנו סקירה איך רשות שוק ההון תמשיך להתנהל כשכל התורה שבעל-פה הולכת עם האנשים שכרגע עוזבים. זה מספרים גדולים, זה לא פשוט. לכן על שולחנך מונחת דרישה שלי לזמן אותו בדחיפות. לא מעניין אותי מתי – כן בחירות, לא בחירות. נראה לי שבכל זאת העניין הזה - -
היו"ר משה גפני
מתי שלחת?
מיקי לוי (כחול לבן)
הבוקר.
קריאה
זה כבר כמה שעות. אצל מיקי זה כבר הרבה זמן.
מיקי לוי (כחול לבן)
אני מפחד שהמהפכה הזאת תפגע – לדוגמה, החוק שעבר שקארין הביאה אותו לעולם שפוגע באנשים בצורה קשה. אני אומר לך, קארין, צריך לרכז את כל האנשים ונלך על הראש של מנהלי הבנקים ועל ראש הרשות ונפתור את הבעיות האלה. אפשר גם להביא את מנהלי הבנקים הנה. תרכזי את החומר.
קארין אלהרר (כחול לבן)
אפשר. רק שאני לא יכולה לתת להם משכנתה.
היו"ר משה גפני
מיקי, ברור.
מיקי לוי (כחול לבן)
זה היה רק פתיח. לפני למעלה מחודש שלחתי מכתב למבקר המדינה ולמבקר המדינה הקודם שאני מבקש לבחון האם שופרו הנתונים המאקרו כלכליים באגף במשרד האוצר. היה ריב של מנכ"ל משרד האוצר נגד כל העולם וראש אגף התקציבים. לא מעניין אותי, אני לא גננת שם. אבל מה שמעניין אותי – שר האוצר עמד שם על הדוכן ואמר – 2.9%. אמרנו, אחלה, איזה יופי. והנה עולים קולות מתוך משרד האוצר שמישהו שיחק במספרים. זה מאוד הדאיג והנה, אנחנו בפתחו של 4.2% ובמצרפי כמעט 52 מיליארד שקל. אלה סכומים מטורפים ולא חשוב מי יהיה במשרד האוצר ואיזו ממשלה תהיה, תהיה לה בעיה מאוד קשה.

מבקר המדינה לקח את העניין הזה ובלבלתי לו את המוח. הדוח כמעט מוכן. לפני חודש שלחתי למבקר החדש מכתב שאני מבקש לפרסם במיידי את תוצאות הבדיקה באשר הן. אני לא מקבל שום מענה.
היו"ר משה גפני
מה הבדיקה?
מיקי לוי (כחול לבן)
משרד מבקר המדינה לא סופר אותנו ולא מבין שתפקידם של חברי הכנסת - -
היו"ר משה גפני
מה הבדיקה?
מיקי לוי (כחול לבן)
הבדיקה הייתה האם שופצו המספרים? האם המספרים שנאמרו על הדוחות הכספיים שהומצאו על-ידי משרד האוצר אכן היו? יש שם דוח עב כרס שהוא בנפשנו בכלל. מאז שהוא נכנס לתפקידו אני שולח לו מכתב מנומס: אדוני המבקר, בהצלחה, אני מבקש שתפרסם את הבדיקה. אני שומע כל מיני קולות ממשרד מבקר המדינה שאין כוונה לפרסם את הדוח הזה או להגיד כמו שפורסם – חוקי או לא חוקי. אז אני אומר כאן שמבקר המדינה לא מבין את יחסי הגומלין בין הכנסת לבין רשויות מבוקרות. אם אני לא מקבל את ההבהרה הזאת והמכתב הזה ואת תוצאות הבדיקה ממבקר המדינה אני עושה כל מאמץ מהיום והלאה – שיירשם בפרוטוקול ומצדי שתשלחו לו – להכשיל כל דבר שקשור במבקר המדינה: בקשות תקציב, העברה – הכול. אם הוא לא סופר אותנו אני לא אספור אותו. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
אני מקבל את מה שאתה אומר באופן עקרוני. דוחות של מבקר המדינה צריכים להתפרסם, במיוחד שמדובר בדוח מאוד משמעותי. אם זאת תמונת המצב לגבי המספרים אני עד עכשיו לא מאמין לאגף התקציבים מה באמת הגירעון. אני לא סומך עליהם. ראובן קוגן כבר לא נמצא שם באגף התקציבים - -
ראובן קוגן
גם משה בר סימן טוב.
משה בר סימן טוב
הם שכחו שהייתי שם. אל תזכיר להם את זה.
היו"ר משה גפני
היו תקופות טובות יותר באגף התקציבים. על כל פנים, זה מוקדם להגיע למסקנות שאליהן הגעת. צריך לפנות אליו שוב. יכול להיות שגם אני אעשה את זה. צריך להמתין עם העניין הזה.
מיקי לוי (כחול לבן)
- - - עקבי.
היו"ר משה גפני
בסדר, הוא מבקר מדינה חדש. אני עוד לא דיברתי איתו אחרי זה.
מיקי לוי (כחול לבן)
כבר עושה מהומות?
היו"ר משה גפני
אבל הוא עוד לא עושה. הוא צריך, כנראה, לבחון את הדברים.
מיקי לוי (כחול לבן)
הוא פירק את החטיבה לשחיתות ציבורית.
היו"ר משה גפני
בסדר, על זה אתה לא מדבר. צריך ללמוד את זה שוב. מי שלקח על עצמו שהכנסת לא תעבוד בינתיים וועדת ביקורת המדינה בינתיים לא קיימת זה דבר חמור מפני שבימים רגילים ועדת ביקורת המדינה הייתה צריכה לדון בעניין הזה, לקרוא למבקר ולדבר איתו על הדוחות. אז בואו נעשה את זה קצת במתינות.
מיקי לוי (כחול לבן)
אני מקבל את הצעתך. אני אהיה מתון.
קריאה
תן לו מאה ימי חסד, מיקי.
היו"ר משה גפני
אני גם אדבר איתו.

מי יכולה? הוועדה לא יכולה. אני לא יכול להיכנס לוועדה. אני מחכה לאישורים. אין ועדת ביקורת המדינה בכנסת.
מיקי לוי (כחול לבן)
אין ועדה. היא לא יכולה להתכנס.
היו"ר משה גפני
היא לא יכולה להתכנס. אין מי שיכנס אותה. וגם אם יש אין אישור לדבר הזה. בקיצור, מי שלקח על עצמו את הבחירות האלה - -
קארין אלהרר (כחול לבן)
בוא נפנה אליו.
היו"ר משה גפני
הוא לא פה. יצא בדיוק.
שלמה קרעי (הליכוד)
הוא יצא.
אורלי פרומן (כחול לבן)
המדינה משותקת - - -
היו"ר משה גפני
אני הצבעתי בעד.
קריאה
איך הצבעת בעד?
היו"ר משה גפני
באמת שאלה טובה. אתם רוצים עכשיו הרצאה על הנושא הפוליטי? בריאיון ברדיו שאלו אותי מי הביא את הקדמת הבחירות אז אמרתי שהמאזינים הם מספיק אינטליגנטיים כדי לדעת מי הקדים את הבחירות.
מיקי לוי (כחול לבן)
למה לא אמרת ליברמן?
היו"ר משה גפני
כי אם אני אומר ליברמן אז אומרים, בטח יש לו משהו נגדו. ואין לי. תודה רבה, מיקי.
אנחנו עוברים לסדר היום
אישור שינוי תכניות הגבייה של קופות החולים בעבור גביית השתתפות עצמית להנפקת רישיון שימוש בקנאביס רפואי. דיברנו גם עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב שפעם היה באגף התקציבים. אתם לא יודעים איזו תקופה זאת הייתה. המציאות - -
משה בר סימן טוב
השתנתה קצת.
היו"ר משה גפני
הכול השתנה. אתם קיבלתם ממני יותר ממה שקיבלתי מכם אבל הייתם נחמדים.
משה בר סימן טוב
אתה לא השתנית.
היו"ר משה גפני
איפה אבי ניסנקורן?
קריאה
הוא יצא ויחזור.
היו"ר משה גפני
גם האופוזיציה וגם הקואליציה, הדבר שמאוד הפריע לנו זה הנושא שבן אדם שנזקק – ועל-פי רוב מדובר באנשים שקשה להם מאוד כלכלית – יצטרכו לשלם פעמיים בשנה עבור הרישיון, עבור התרופה, עבור המציאות שהוא נאלץ כעבור חצי שנה לשלם שוב את אותו סכום שהוא אמור לשלם בתחילת השנה. אנחנו מאוד עמדנו על העניין הזה שזה לא יהיה. אני רוצה לשבח גם את משרד הבריאות אבל בעיקר את קופת חולים כללית, את ראובן קוגן, ואת מנכ"ל קופת חולים כללית - -

אבי, אני מדבר עכשיו על ההסדר איתם.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
פשוט דיברתי עם אסף מאגף תקציבים. זה מטריד.
היו"ר משה גפני
מה מטריד?
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
שלא - - - את הבקשה הזאת.
שגית אפיק
הוא מדבר על "תדמור".
היו"ר משה גפני
אבל הוא דיבר יפה.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
הוא דיבר יפה, כן.
היו"ר משה גפני
אסף מדבר יפה.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
הוא אמר שצריך שבועיים להגיש כי הוא נוסע לחו"ל. כשהוא יחזור הוא יגיש.
שגית אפיק
1 בספטמבר.
היו"ר משה גפני
הוא אומר שבועיים. שבועיים זה לא 1 בספטמבר. אה, תשמע, הם בחורים מתוחכמים. לי הוא אמר אתמול ספטמבר כי שנת הלימודים נפתחת ואז אתה יכול לחפש את הרוח. עכשיו הוא אומר לך עוד שבועיים מכיוון שהכנסת יוצאת לפגרה מרוכזת. אי אפשר בכלל לכנס את הכנסת מ-15 באוגוסט.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
אני אדבר על זה עם שאול מרידור.
היו"ר משה גפני
הגמרא אומרת על זה: "ערבך ערבא צריך". גם הערב שלך צריך ערב.
שלמה קרעי (הליכוד)
וגם "הרוצה לשקר ירחיק עדיו".
היו"ר משה גפני
עדותו.

על כל פנים, הייתה הסכמה שאומרת שכל הנושא הזה יהיה כהוראת שעה לשנתיים והתשלום יהיה רק לשנה, ובסוף השנה הזאת יבואו לוועדה כדי למסור דוח על מה שקרה בעניין הזה. אלה ההסכמות שאליהן הגענו. אדוני המנכ"ל, בבקשה.
משה בר סימן טוב
אנחנו התחלנו מביקור בעלות של 278 שקלים. ביקור כזה מחזיק לחצי שנה. בהמשך דיברנו להוריד את הסכום של הביקור השני, ובסוף בהסכמה איתכם, וכמובן, עם שירותי בריאות כללית וראובן קוגן שיושב כאן סיכמנו שזה יהיה 278 שקלים לשנה ויחזיק למשך כל השנה. כלומר פעם בשנה יהיה תשלום כזה.
היו"ר משה גפני
במשך השנה לא יהיה תשלום נוסף בכלל?
משה בר סימן טוב
במשך השנה לא יהיה תשלום נוסף בכלל אם הוא צריך להגיע לחידוש רישיון.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
זה בכל הקופות.
משה בר סימן טוב
בכל הקופות. עיקר המשתמשים נמצאים אצל ראובן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה שנה מיום הביקור.
משה בר סימן טוב
כן. זה שנה מיום הביקור.
היו"ר משה גפני
אתה צודק, זה שנה מיום הביקור.
משה בר סימן טוב
כן. בכל מקרה בעוד שנתיים - -
היו"ר משה גפני
אנחנו נפגשים בעוד שנה.
משה בר סימן טוב
אנחנו ניפגש בעוד שנה. הוראת השנה היא לשנתיים.
היו"ר משה גפני
אנחנו ניפגש בעוד שנה כי יכול להיות שיתברר שאנחנו טועים.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
גם כדי לבדוק את מספר הרופאים – כמה הם מקבלים ובכמה אנשים הם מטפלים.
היו"ר משה גפני
בדיוק. את כל הסוגיה הזאת.
משה בר סימן טוב
בסדר גמור. אנחנו נשמח למעקב שלכם. בכל עת שתרצו אנחנו נגיע לכאן.
היו"ר משה גפני
ראובן קוגן, בבקשה, לפני שאני נותן לחברי הכנסת.
ראובן קוגן
אין לי מה להוסיף מעבר לזה.
היו"ר משה גפני
אתה יכול לדבר קצת על התקופה שלך באגף התקציבים?
ראובן קוגן
אין לי מה להוסיף אז אני רק אחזור על הדברים. היה פה תהליך בוועדה. בסופו של דבר ההסכמה כפי שהיושב-ראש וגם מנכ"ל משרד הבריאות אמרו, יש הרבה חוסר ודאות ביחס למה שיקרה בתהליך הזה אבל לאור הבקשה של הוועדה הסכמנו שהתשלום יהיה תשלום שנתי של 278 שקלים לשנה כמו שחידדו את זה עכשיו. אני מציע לבדוק את הדבר הזה בפועל כי אנחנו צריכים לראות שמספר המשתמשים הוא כמו שאנחנו חוזים וגם הרופאים שעושים את זה מחוץ לשעות העבודה שלהם כעבודה נוספת עושים את זה תמורת התשלום שהם מקבלים כי יש מתח. אני מציע שבעוד שנה נתכנס ונבדוק מה הנתונים ונחליט איך מתקדמים מכאן והלאה. אז, תודה גם לכם בהזדמנות הזאת.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יש מישהו מהקופות שרוצה לומר משהו?

עידן רול, בבקשה. אחרי זה אורית ואחרי זה איתן.
עידן רול (כחול לבן)
בוקר טוב לכולם. אני רוצה לפתוח ולומר לצרכני הקנאביס הרפואי – גם אלה שיושבים כאן וגם אלה שצופים בנו בבית – שזאת הפשרה הכי טובה שהצלחנו להשיג. היא לא מספיק טובה. כולם עשו ויתורים, הקופות עשו מאמצים. 278 שקלים – מימון מלא של מבוטח – זה יותר מדי, זה לא אמור להיות ככה. זה צריך להגיע למקום כמו תור לרופא וכמו כל תרופה שצורכים. לצד העבודה המאומצת שנעשתה גם מצדנו, גם מצד הקופות וגם מצד גפני, יושב הראש, יש פה בעיה: לא המטופלים צריכים לשאת בנטל הכלכלי וגם לא הקופות צריכות לשאת בנטל הכלכלי לבדן. יש פה משרד בריאות שמחיל רפורמה ועדיין - -
היו"ר משה גפני
גם לא משרד הבריאות לבדו.
עידן רול (כחול לבן)
גם לא משרד הבריאות, בסדר.
היו"ר משה גפני
את האשם העיקרי שכחת. האשם העיקרי הוא זה שצריך להוסיף כסף. כתב לי פה מזכיר איגוד הרופאים שהוא נחרד. הוא הזדעזע מהעובדה שזה לא נמצא בסל התרופות.
עידן רול (כחול לבן)
אני אגיע לכולם.

סל התרופות זה בדיוק אחת הנקודות. אם עושים רפורמה ומתייחסים לקנאביס רפואי כטיפול לכל דבר כמו שצריך להתייחס זה אומר שצריכות להיות לזה גם נגזרות ברמת סל הבריאות, ברמת התוספת השנייה. לא יכול להיות שמשרד הבריאות מחיל רפורמה ואומר, בסדר, אבל שהכול יסתדר.

הנושא של מחיר הרישיון זה סימפטום לאין ספור בעיות שיש ברפורמה שאולי הכוונות שלה טובות אבל עד שהיא לא תוסדר כמו שצריך ברמת הזנים, ברמת הזמינות; ברמה שכרגע הנחיות משרד הבריאות אף על פי שאף אחד לא יודע איך לאכוף אותן בפועל וליישם אותן אומרות שחלק מהמטופלים רשאים להמשיך במסלול הישן, שזה תיקון מבורך, אבל חלק עדיין לא יכולים. חולים אונקולוגים וילדים יכולים וחולים אחרים לא יכולים. זה דורש טיפול. גם פניתי ליועץ המשפטי הבוקר כדי שיתערב ויגיד, חברים, אם יש פה רפורמה שכולנו מבינים שיש בה טלאים ודברים לא בשלים צריך. יש שר בריאות במדינה הזאת, קוראים לו בנימין נתניהו. הוא צריך לשבת ולומר שמקפיאים את הרפורמה וממשיכים את המסלול הישן לכל הפחות עד שתהיה פה כנסת חדשה, ועדת בריאות שיכולה לפקח וממשלה חדשה. זה המקרו, זה מה שצריך להתמקד בו. אני מסיים ואומר שאני מתנצל שאי אפשר היה להוריד את זה יותר. זה המקסימום שאפשר היה לעשות כרגע. מגיע לכם חד משמעית יותר, ומשרד הבריאות צריך לקחת פה אחריות ולהקפיא את הרפורמה הזאת עד שהוא יוכל להציע פתרון אמיתי. זאת לא רפורמה לנוחיות בתחבורה – זאת רפורמה שעולה בחיי אדם וזה דיני נפשות. בדבר כזה אתה לא לומד on the go, אתה דואג שהכול מבוצע במאה אחוז לפני שאומרים שמדליקים את הרפורמה והיא עובדת.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אורית, בבקשה.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
אני רוצה להגיד תודה לרב גפני ולחברי הוועדה. אנחנו הצפנו את הנושא הזה בדיונים שבהתחלה היו פחות נעימים, ראובן, כי לא הסכמנו על הדבר הזה. זאת דוגמה לסוג העבודה שמגיעה רפורמה מאוד גדולה ובתוך ים הפרטים של הדברים החשובים שהרפורמה הזאת עושה מגיע זנב שבעיניכם הוא זנב – שהוא משהו קטן בעיניכם – לעומת הדבר הגדול שעושים במשרד הבריאות יחד עם קופות החולים בקשר לרפורמה. אנחנו כאן מאירים זרקור לעניין הזה. במקום לייצר תמריץ חיובי לקופות לתת רישיונות לתקופות קצרות עמדנו על זה שהרישיון הזה יהיה לכל הפחות לשנה לאור הנטל שזה מטיל על החולים האלה שלא צריכים להינזק.

אני רוצה לפנות בהזדמנות הזאת למשה - -
היו"ר משה גפני
משה – הכוונה היא שאת פונה למנכ"ל משרד הבריאות. שלא מישהו יטעה לחשוב שאת פונה אליי.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
אני מכירה אותו מקודם. גם אני, בעוונותיי, עתידי מאחוריי. הייתי גם ברשות החשמל.
משה בר סימן טוב
גם אני עבדתי ברשות החשמל.
היו"ר משה גפני
עבדתם ברשות החשמל?
משה בר סימן טוב
כן. פעם. לפני כמעט 20 שנה.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
מאחר שהנושא הזה הציף בפניי בעיות וקשיים אחרים של צרכני קנאביס רפואי בעיקר בנושא של מגוון התרופות והצמחים שאני לא בקיאה בהם, כרגע הרפורמה מאפשרת להם ליהנות מהם מבחינה בריאותית. אני מבינה שהנושאים האלה לא יגיעו לוועדה ולכן - -
משה בר סימן טוב
אנחנו יכולים לשבת איתך.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
אז אני אשמח להבין בדבר הזה ולהיות קשובים כי אני נחשפתי לנושא הזה - -
היו"ר משה גפני
בעוד שנה זה יבוא לכאן.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
נושא מגוון התרופות או סל התרופות?
היו"ר משה גפני
לא, לא.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
זה מה שאני אומרת. סוגיית מגוון התרופות לא תגיע לוועדה הזאת, ככל הנראה.
היו"ר משה גפני
לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות. שלא נלך לבחירות שוב.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
אני רק מבקשת מכם את הרגישות שגיליתם בנושא הרישיון כי צריך להודות על האמת – הנושא של הרישיון הוא זנב אחד של הרפורמה הגדולה הזאת. בסוף יושבים כאן אנשים שרוצים שהרפורמה הזאת תקל על איכות חייהם ותקל עליהם את הסבל הבריאותי שהם עוברים במחלות שלהם. בנושא הזה קטונתי. אתם אנשי המקצוע וצריך להביא להם את הפירות של הרפורמה החשובה הזאת. תודה רבה ותודה, הרב גפני, שהיית נחוש כמונו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אבי ניסנקורן, בבקשה.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
אני רק רוצה להצטרף לתודות לרב גפני, לחברי הוועדה, למשה בר סימן ולראובן קוגן שעתידו לפניו. הפתרון הסופי זה הנושא של סל הבריאות - -
היו"ר משה גפני
אומר לך את זה יושב-ראש ההסתדרות לשעבר.
ראובן קוגן
- - -
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
אני רוצה להוציא אותו עם תחושה טובה. הוא עשה מעשה טוב. הוא צריך לצאת עם תחושה טובה.
היו"ר משה גפני
זה הוא וגם המנכ"ל. צריך לציין את זה.
אבי ניסנקורן (כחול לבן)
כן, נכון. אז גם תודות למנכ"ל.

הפתרון הסופי הוא לבחון הכנסה של הנושא הזה לסל הבריאות. אז באמת תודות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. לפני שאני עובר להצבעה אני רוצה להקריא על מה אנחנו מצביעים. אבל לפני כן סיכום קצר.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
האם נקבל מסמך כתוב כדי לדעת שזה נכנס לתוקף? אני רוצה לדעת איך זה ייושם. האם ייצא חוזר משרד הבריאות שאומר, שהנושא הזה - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו עדיין לא מצביעים. אני אסביר לך לגבי העניין הזה.

אני משבח את סגן שר הבריאות. עד היום מה שהיה היה לא טוב. אנחנו עם צעד גדול קדימה. יש הממשלה בתוך העניין הזה, משרד הבריאות בעניין. הקופות נמצאות בעניין, במיוחד קופת חולים כללית, ואנחנו עוקבים אחרי הנושא הזה. בעוד שנה נתכנס כדי לראות מה קרה בינתיים. הנושא של הקנאביס הולך להתמסד.

אם זה היה תלוי בי הייתי מכניס את זה לסל התרופות וכל מה שנלווה לעניין. אחרי 31 שנה בכנסת למדתי מהר מאוד להיות מפא"יניק. המציאות היא שאנשים מסכנים כאלה – שלא ישלמו בכלל. ידעתי שהמשמעות של העניין אז היא או שאין רפורמה או שאין כלום. זאת תמונת המצב. עדיף שאנחנו ממסדים את הנושא הזה ומתחילים בתהליך שיכול להיות שבסופו יהיו שיפורים רבים נוספים. אני מעריך שמנכ"ל משרד הבריאות, כשיהיה דיון כזה, הוא יגיד, עם כל הכבוד, יש דברים יותר דחופים מצילי חיים יותר מהקנאביס. אני אגיד אחרת. אני אגיד שזה דבר שהולך ומתפתח. כולכם מכירים מקרים שזה לא פיקוח נפש אבל זה על גבול המציאות הזאת שבן אדם לא יכול לחיות בלי זה.
קריאה
מציל חיים. לגמרי.
היו"ר משה גפני
בסדר.
קריאה
אותי הוא מחזיק בחיים.
היו"ר משה גפני
אמרתי את המילים הכי חריפות שאני יכול להגיד. זה באמת מצב שצריך למסד את הדבר הזה ולמצוא פתרון בתוך מכלול הבעיות שיש לנו במערכת הבריאות בגלל חוסר כסף. זה לא שמשרד הבריאות לא רוצה. משרד הבריאות רוצה. הוא רוצה עוד מיטות. אנחנו רואים – כל אחד מאתנו, לצערו, נמצא בבית חולים כזה או אחר ומבקר חבר או חברה או קרוב משפחה או מישהו. המצב הוא נורא ואיום. פשוט לא להאמין שאנחנו במצב כזה. ואז משרד הבריאות בא ואמר, אנחנו צריכים עוד כסף. בא משרד האוצר ואומר, אני תכף אביא לכם קיצוץ ותצטרכו להצביע על הקיצוץ. אנחנו ניפגש, בעזרת ה', אנחנו ואגף התקציבים. אני משבח על הרפורמה הזאת וכפי שאמרתי, להכניס רגל לתוך העניין.

אורית, אני אגיד לך, אנחנו בכנסת. אין דבר כזה. הניירות לא שווים שום דבר כי יש החלטה שרשומה בפרוטוקול. על זה מצביעים – מה שהיה פה קודם עם הנושא הזה של המשכנתאות לאנשים עם מוגבלות. אז אני מקבל את זה שהרוב מסודר בגלל שיש חוק. יש מיעוט לא מסודר. אני מקבל תלונות ואנחנו נמשיך לדון בעניין הזה אם אנחנו עדיין נקבל תלונות.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
אבל אני רוצה להבין. אני יכולה לשאול את משה: איך אתה מתכוון ליישם את ההסכמה הזאת? ייצאו חוזרים לקופות החולים?
משה בר סימן טוב
אני אתן לרויטל - -
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
בעוונותיי, אני גם עורכת דין. יש לפנינו מכתב אחד בחתימת ראש הממשלה שהוא שר הבריאות שאומר, אני מבקש 278 שקלים.
שגית אפיק
אבל עכשיו אנחנו מתקנים את זה ואומרים שזה יהיה 278 שקלים לשנה ללא צורך - - -
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
- - - זה חשוב.
היו"ר משה גפני
רויטל טופר חבר טוב, בבקשה.
רויטל טופר חבר טוב
זאת לא חקיקה.
היו"ר משה גפני
את סמנכ"לית במשרד הבריאות.
רויטל טופר חבר טוב
לפיקוח על קופות החולים. זאת תהיה החלטה של ועדת כספים. יוצא חוזר סמנכ"ל לפיקוח על קופות חולים שמעדכן את כל התשלומים, וחלק מהתשלומים שמעודכנים זה זה.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
והחוזר יפרט את ההסכמה הזאת.
רויטל טופר חבר טוב
כן, כן.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
בסדר גמור.
רויטל טופר חבר טוב
יהיה כתוב במפורש שהרישיון לשנה, 278 שקלים.
שגית אפיק
זה יופיע גם בתכנית הגבייה שהוועדה תאשר כאן. כשאנחנו מאשרים חקיקת משנה או כל צו אחר והוועדה משנה את מה שהממשלה מבקשת אחרי ההצבעה שלכם אנחנו מעדכנים את הנוסח שהיה בפניכם בהתאם למה שהוועדה הסכימה עליו.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
אבל אני חושבת שכשיודעים מראש מה סוכם מן הראוי שהסכמה כזאת - - -
היו"ר משה גפני
לא יודעים מראש.
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
אה, הבנתי.
היו"ר משה גפני
אין "יודעים מראש".
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
ככל שניתן שאנחנו כבר נראה את נוסח ההצבעה שאנחנו מצביעים עליה.
שגית אפיק
אנחנו נקריא את זה עכשיו.
רויטל טופר חבר טוב
ההבדל בנוסח הוא שזה לשנה.
היו"ר משה גפני
זה לא עובד אצלנו כך. מיקי, תגיד לה.
שגית אפיק
זאת הוראת שעה לשנתיים. זה השינוי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל רק שיובהר שהשנה היא מיום הביקור ולא שנה קלנדרית. לא מ-1 בינואר אלא מיום הביקור.
היו"ר משה גפני
כן, מזמן הביקור. הערה נכונה.
שגית אפיק
- - -
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
כי כשאת רואה את המכתב של ראש הממשלה - - -
היו"ר משה גפני
ההערה הזאת היא הערה נכונה. "לשנה" זה שנה מזמן הביקור.

מידד, אתה רצית לומר משהו?
מידד גיסין
אני נשיא ארגון בעלי סטומה באגודה למלחמה בסרטן. אני מברך את הוועדה על ההחלטה שקיבלה אבל צריך לזכור שהרשימה של הרופאים שעליהם אנחנו מדברים אמנם נמצאת באתר של משרד הבריאות אבל צריך לדאוג שהקופות יאפשרו לרופאים האלה לקבל את בעלי הסטומה, אלה שצריכים את הקנאביס הרפואי.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. בסדר. הם יצטרכו לדווח לנו גם בעניין הזה.

בבקשה, אדוני, בקצרה.
ניר יופטרו
אני נציג מטופלי קנאביס. אני גם מטופל בעצמי. הרישיון היום הוא חסר שימוש עם המרשמים של הרפורמה. למה אני צריך לשלם עליו מראש?
היו"ר משה גפני
אתה צודק. אני חושב שאתה לא צריך לשלם. אבל אם לא תשלם לא יהיה.
ניר יופטרו
למה אני צריך את הרישיון? למה הוא נועד אם יש לי מרשם?
היו"ר משה גפני
הכול ברור. המציאות היא שקודם היית צריך ללכת לרופא פרטי ולשלם 1,000 שקל או כל מה שנלווה לעניין הזה. היום זה מתמסד, ובסוף השנה אתה תבוא לכאן, בעזרת ה', ותגיד, תשמע אני שילמתי 278 שקלים לפני שנה, ואני לא יכול לעמוד במציאות הזאת, האם אפשר - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא תמיד שילמו 1,000 שקל.
משה בר סימן טוב
- - - 1,500.
היו"ר משה גפני
היה רע מאוד. קודם היה רע. מה יש פה לדבר? אנחנו יודעים. כל אחד מאתנו נתקל בתופעה הזאת.
קריאה
אנחנו המטופלים, ואנחנו לא נתקלנו בתופעה הזאת. אני לא שילמתי בעבור הרישיון כמו שאתה לא משלם עבור מרשם לאנטיביוטיקה.
היו"ר משה גפני
אי אפשר לדבר בלי רשות.
משה בר סימן טוב
לא סוגרים את המסלולים הישנים.
עידן רול (כחול לבן)
אבל הם לא יודעים איך ליישם אותם כי היום כשאתה מגיע גם למסלול הישן של היקר אתה מקבל מרשם של הרפורמה. - - - זה לא עובד.
היו"ר משה גפני
תשיב על הנושא הזה. הנושא הישן של מה שהיה עד היום, נאמר גם בישיבה הקודמת, שמי שרוצה ללכת בדרך הזאת - -
עידן רול (כחול לבן)
הם לא יכולים.
היו"ר משה גפני
אז, בסדר, אז המנכ"ל ישיב על זה. הוא כן יכול. זה מה שהיה בדיון הקודם.

בבקשה, אדוני.
משה פריאל
אני פעיל חברתי בכנסת. אני רוצה לשאול את מנכ"ל משרד הבריאות של מי שהייתה ההחלטה האומללה לאלה שמקבלים קנאביס בשמן, לבטל את הטפטפת? אנחנו מקבלים דיווחים מאנשים בשטח שאין בקבוקים עם טפטפת וכשהם נאלצים לשפוך את הטיפה נשפכות שתי טיפות. זה גם מאוד מסוכן וגם עומד בניגוד לכל הכללים. אני מבקש מחברי הכנסת: קחו את ה- issue הזה ותבדקו.
היו"ר משה גפני
תודה.

בבקשה, גברתי.
חגית יגודה
שמי חגית יגודה. אני חולה אונקולוגית, מטופלת בקנאביס רפואי מעל 35 שנים במדינת ישראל. הצמח קיבל כמה שמות. בזמן שאני מטופלת הוא היה "חשישניק", אחר כך הוא היה "קנאביס" ואחר כך "קנאביס רפואי". היו לו כל מיני תארים. הקנאביס לא יודע את כל הדברים האלה שאתם מדברים עליו. אני רוצה להגיד תודה רבה על משפט המפתח שאמרת שהקנאביס הופך להיות חלק מהממסד. זה אכן חשוב מאוד.
היו"ר משה גפני
"אמרת", את מתכוונת אליי.
חגית יגודה
כן, כבודו.
היו"ר משה גפני
הפרוטוקול לא מבחין.
חגית יגודה
חיכינו הרבה מאוד שנים שהקנאביס ייכנס לממסד, כמובן עם הסתייגויות. כמו שכבודה אמרה, צריך לצאת מפה עם החלטות מדויקות. היום ראיתי בפייסבוק מטופלת שכבר שילמה 280 שקלים וכשהיא קבעה עם הרופא שלה להמשך הוא גבה 400 שקלים. רציתי לברר אם יש לרופא אפשרות לשנות.
היו"ר משה גפני
אנחנו מונעים את זה עכשיו.
חגית יגודה
בדיוק. מאוד רציתי לחדד את הנושא.

בתור חולה אונקולוגית בישראל בעלת מינון די גבוה כל הקצבה שלי הולכת לקנאביס. רציתי לשאול איך כולכם רוצים לעזור לי לסיים את החודש. כי אם אני מקבלת תרופה שלוקחת את רוב קצבתי במשך כל השנה זה אומר שבסוף השנה אני חוזרת להוצאה לפועל, חוזרת למקום שהייתי לפני שקיבלתי את הקצבה. נמאס לי להיות ענייה במדינת ישראל, אני רק רוצה להיות חולה. זה הכול.
היו"ר משה גפני
אז מה שאני מבקש ממך זה ש-א', תהיי בריאה ו-ב', שתהיי עשירה.
חגית יגודה
אמן.
היו"ר משה גפני
בבקשה, אדוני. בזה אנחנו מסיימים ואחר כך אני אתן למנכ"ל.
יצחק
שמי יצחק, אני פעיל חברתי. כבוד היושב-ראש מכיר אותי בהרבה מלחמות למען האזרח. אני רק מצטער שהגורם הראשי לא נמצא פה כשאנחנו מדברים על חיים ומוות.
קריאה
מי הוא?
יצחק
יובל.
היו"ר משה גפני
מי?
יצחק
יובל אליקר. אני פה בכנסת 10 שנים והוא מונע ממטופלים - -
קריאה
המנכ"ל פה. זה עוד יותר.
יצחק
הוא מונע ממטופלי קנאביס לחיות.
היו"ר משה גפני
לא להגיד ככה. הוא עושה את תפקידו.
יצחק
אני מתנצל, בסדר? אבל אני רואה את האנשים ברחובות.
משה בר סימן טוב
האחריות היא שלי, לא שלו.
היו"ר משה גפני
המנכ"ל נושא באחריות עליו.
יצחק
בחו"ל הוא יכול להשתבח במה שהוא רוצה. אבל שיבוא לפה לעמך, לאנשים הקטנים ויראה במה הם טובים. למה הורידו בן אדם שיש לו אישור והוא הולך לחדש אותו והוא מונע ממנו לחדש את האישור?
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

משה, בבקשה.
עידן רול (כחול לבן)
שתי שאלות ענייניות לגורמים שנמצאים פה. זה חשוב. א', למנכ"ל משרד הבריאות. אתה הוצאת מכתב לגבי מחיר המקסימום של 500 שקל, וזה לא מיושם בשטח. השאלה היא איך אפשר ליישם את זה.
משה בר סימן טוב
בסדר גמור.
עידן רול (כחול לבן)
זה יכול לעזור כי צריך להבין שהמטופלים הקשים יותר ישלמו הרבה יותר בעקבות הרפורמה. הרפורמה לא מוזילה לכולם. השאלה השנייה מופנית לקופות. אני עשיתי כבר בדיקה מדגמית בקופות ויש דיבור שיש רופאים שיעדיפו לא לטפל בצרכני קנאביס כי לרוב אלה חולים שמגיעים יותר וזה לא תמיד נוח כמו מטופלים אחרים מבחינת תמהיל המטופלים של רופא. קופות החולים, אם אנחנו רוצים שתהיה רפורמה אנחנו צריכים לדאוג שקופות החולים ידאגו לתמרץ או לחייב מנגנון שמחייב את הרופאים שעוסקים בזה לקבל מכסה מסוימת של מטופלי קנאביס אחרת נמצא את עצמנו דה-פקטו עם כלום בשטח.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

משה, בבקשה.
משה בר סימן טוב
כמה נקודות כי אפשר לפתוח פה דיון של הרבה מאוד שעות ואנחנו לא רוצים לעשות את זה.

דבר ראשון, היום בישראל יש למעלה מ-50,000 צרכני קנאביס רפואי. לפני ארבע שנים היו פחות מ-20,000. אז עם כל הטענות על הרבה מאוד דברים שיש בואו נראה בכל זאת איך המציאות משתנה. למעלה מ-10,000 כל שנה. אנחנו עכשיו בקצב של כמעט 1,500 מצטרפים כל שנה. זה קצב אדיר. זה גם מסביר הרבה מאוד מהעומס שיש עלינו במשרד הבריאות. קשה מאוד לתת מענה לכל כך הרבה פניות. כל אחד גם שולח את זה בדרך כלל חמש פעמים, ואנחנו לא מכירים גם את זה.

אני אומר מה הדבר המשמעותי ביותר שאנחנו רוצים לעשות. הוא יותר משמעותי מזה והוא יוציא את משרד הבריאות מהתהליך: אנחנו רוצים להפוך את הקנאביס לתרופה ככל תרופה. זה אומר שמצד אחד הוא יהיה בתצורה של תרופה שקונים אותה בבית מרקחת – זה תהליך שאנחנו כבר עושים; ומצד שני לא יהיה צורך לקבל רישיון מהמשרד כמו שלא צריך לקבל רישיון מהמשרד למורפיום או כל דבר אחר. כדי שזה יקרה אנחנו הכנו תקנות שמוציאות להתוויות מסוימות במינונים מסוימים את הקנאביס מפקודת הסמים המסוכנים. אלה תקנות שהיו צריכות להיות מאושרות בוועדת העבודה והרווחה. ברגע שזה יקרה אנחנו נוציא את זה לפחות למחצית מצרכני הקנאביס ולא יעברו בכלל דרכנו. יהיה רופא שייתן מרשם בתחום התמחותו, וכמו שהיום מקבלים מורפיום או כל דבר אחר והולכים לבית המרקחת ככה גם יהיה עם קנאביס. אנחנו מקווים שזה לא יגדיל מעבר למה שצריך לגדול.
היו"ר משה גפני
זאת בשורה.
משה בר סימן טוב
זאת בשורה גדולה. אני חייב לומר שלצד כל הדברים שאנחנו עושים אנחנו מאוד מודאגים מזה שנתעורר בעוד עשר שנים ונגלה דברים שאנחנו לא יודעים היום על הקנאביס שגורמים נזק. במימונים גבוהים הם מסוכנים, בעינינו. אני לא מדבר פה לגופו של אדם. אנחנו לא מוצאים הצדקה. אנחנו רואים שגם הFDA- אומר את הדברים האלה. אני אומר לכולנו: חובת הזהירות המונעת – קנאביס, עם כל הרצון שלנו להפוך אותו לתרופה, לא יהיה תרופה. זה עדיין צמח שיש בו עשרות ואולי יותר חומרים פעילים, ואנחנו מכירים שניים, שלושה, חמישה. אנחנו לא יודעים את האפקט הכולל של הדבר הזה. גם מי שמשתמש בקנאביס – תהיו זהירים.

לגבי השאלה על מחיר מקסימום – אנחנו פנינו, וכדי לאשר מחיר מקסימום צריך את האישור של ועדת המחירים הבין-משרדית עם משרד האוצר. אנחנו פנינו למשרד האוצר בבקשה לקבוע מחיר מקסימום ומתקיימים דיונים עם ועדת המחירים - -
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
לגבי התרופה עצמה מחיר מקסימום?
משה בר סימן טוב
זה הקנאביס. אתם אישרתם פה עכשיו את ביקור הרופא לצורך קבלת רישיון. לגבי החומר עצמו, הקנאביס, פנינו לוועדת המחירים שייקבע מחיר מקסימום. אם תרצו נעביר את הפנייה שלנו גם לוועדה.

לגבי האמירה על הטפטפת – עדכנו אותי פה שבכללים שלנו ב- GMP זה צריך להיות ברמה של 0.05 מ"ל - -
קריאה
זה טפטפת - - - זה הכי נוח.
משה פריאל
מה לגבי הטפטפת?
משה בר סימן טוב
הדרישה שלנו מהיצרנים זה שזה יהיה בטפטפת.
משה פריאל
אבל זה לא קיים.
היו"ר משה גפני
תפנה. יש נכונות מצדם.
משה פריאל
אני תושב באר שבע. קיבלתי דיווחים מצרכנים.
היו"ר משה גפני
טוב, בסדר, הבנו. הם מטפלים בעניין הזה. תפנה אליהם במישרין.
משה פריאל
שישמור אלוהים, זה גם מסוכן.
היו"ר משה גפני
בסדר, משה.
משה בר סימן טוב
אני אסיים ואומר תודה ליושב-ראש, תודה לחברי הכנסת אבי ניסנקורן ולאורית פרקש שהייתם בקשר ישיר.
היו"ר משה גפני
וכל האחרים שהיו בפעילות בעניין הזה כל הזמן.
משה בר סימן טוב
כמובן, לשגית. תמיד נכון לומר תודה.
היו"ר משה גפני
נכון.

תקריאי, בבקשה, את מה שסיכמנו. על מה אנחנו הולכים להצביע?
חגית יגודה
אני יכולה לומר משפט אחד אחרון? אני חושבת שמתבלבלים באיך שקוראים למטופלים רק בגלל שאנחנו תחת סם מסוכן. זה הכול. אז אנחנו מטופלים.
היו"ר משה גפני
רגע, תודה.
שגית אפיק
278 שקלים השתתפות עצמית להנפקת רישיון שימוש בקנאביס לשנה ללא תלות במספר הביקורים אצל הרופא באותה שנה. זה ייקבע כהוראת שעה לשנתיים. בתום שנה יהיה דיווח לכאן ממשרד הבריאות ומקופות החולים על הנפקת הרישיונות, מבקשי הרישיונות, מספר הטיפולים של מטופלים בשנה אצל הרופאים וגם מספר הרופאים שהוכשרו ומקבלים מטופלים בהתאם לרפורמה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש, מכיוון שאנחנו בעידן פרשני ועידן משפטי אני מציע שיהיה כתוב "לשנה מיום הביקור".
היו"ר משה גפני
זה הנוסח.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא כתוב שם. כתוב "לשנה".
שגית אפיק
"לשנה ממועד הנפקת הרישיון ללא תלות במספר הביקורים אצל הרופא באותה שנה".
אורית פרקש-הכהן (כחול לבן)
את יכולה להכניס את המילה - - - עד 278?
קריאות
- - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה שתי מילים.
היו"ר משה גפני
אני מסכים שזאת הכוונה. מהניסיון שלי כאשר אומרים "לשנה" הכוונה לשנה מזמן הביקור. אבל אני חושב שאתה צודק כי בית המשפט יכול להחליט על ראש עיר שאפשר לדחות את זה עד אחרי הבחירות אפילו שזה נגד חוק מפורש. אז באמת הפרשנות היא כבר בלתי מסויגת. הוספנו את זה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תודה רבה.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור ההחלטה כפי שהובאה בדיון? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד הצעת ההחלטה – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הצעת ההחלטה התקבלה.
היו"ר משה גפני
ההחלטה אושרה. אני מודה לכם. אדוני המנכ"ל, אני מודה לך.

רגע, אני שכחתי משהו. פנו אליי לגבי הייצוא של הקנאביס. אם זה אכן נכון שגם אגף התקציבים וגם אני הולכים בדרך אחת - -
משה בר סימן טוב
- - -
היו"ר משה גפני
אני לא אומר לך מה לעשות. דיבר איתי דובי אמיתי ודיברה איתי ראש מועצת ירוחם. אם אכן זה נכון שהייצוא הזה יכול להכניס כסף למדינת ישראל ויכול להגביר את התעסוקה במקום כמו ירוחם אז אני רוצה לדעת. אני לא אומר לך מה לעשות. אני מבין שזה משרד הבריאות ואני גם לא כל כך מבין.
משה בר סימן טוב
פקודת הסמים המסוכנים.
היו"ר משה גפני
מה אתה אומר על זה? זה מכניס כסף למדינה.
משה בר סימן טוב
אני אומר שני דברים. יש לי הסתייגות בסיסית קשה מאוד מהייצוא, אבל הוא אושר על-ידי הממשלה ולכן אנחנו פועלים לאישור בהתאם להחלטת הממשלה. מה צריך לקרות כדי שיהיה ייצוא קנאביס מישראל? בעיקר שני דברים: א', שיהיה פיקוח על המחיר. כיוון שהשוק בחו"ל מאוד אטרקטיבי אני חושש שירצו ללכת לשם ולא לספק לצרכנים המקומיים. מבחינתנו, גם כממשלה ובוודאי כמשרד הבריאות התכלית של כל התעשייה הזאת שאנחנו יצרנו בשנים האחרונות היא בעבור הצרכנים הישראלים ולא עבור הצרכנים בצ'כיה, בקנדה או בכל מקום אחר. אז אנחנו נרצה להבטיח שהדבר הזה קורה, כלומר שמתחייבים לספק לצרכנים בישראל ולפי הפיקוח על המחירים שאנחנו נקבע.

שנית, לפי אמנת הסמים המסוכנים שישראל חתומה עליה אנחנו צריכים לאשר כל אצווה ואצווה לפני שהיא יוצאת מהארץ.
היו"ר משה גפני
מה זה?
משה בר סימן טוב
כל משלוח. כל ארגז של קנאביס שיוצא מישראל, עובד מדינה ישראלי צריך לאשר את זה בעצמו. כלומר אני לא נותן שאם יש לי מפעל מזון אז הוא מקבל היתר ייצוא.
היו"ר משה גפני
אפשר לעמוד בדבר כזה?
משה בר סימן טוב
בשביל זה אנחנו צריכים תקנים.
היו"ר משה גפני
אישרו לכם תקנים.
משה בר סימן טוב
קיצצו לנו יותר תקנים ממה שאישרו.
היו"ר משה גפני
קיצצו הם יכולים רק פה. אנחנו לא נסכים לקיצוץ בדבר הזה. זה מכניס כסף.
משה בר סימן טוב
אתה לא הסכמת אבל קיצצו.
היו"ר משה גפני
אבל הם אומרים לי באגף התקציבים שהם לא ייתנו לקצץ בתקנים האלה כי זה מכניס כסף למדינה. יכול להיות שהם לא אומרים לי אמת?
משה בר סימן טוב
אני לא יודע מה אמרו לך אז אני לא אגיד משהו אחר.
היו"ר משה גפני
אני יכול להגיד גם את השם. אני לא אגיד - -
משה בר סימן טוב
לא, לא, אני אומר שוב - -
היו"ר משה גפני
הם מעוניינים בזה. הם אמרו: אנחנו לא ניתן לקצץ בתקנים. זאת החלטת ממשלה.
משה בר סימן טוב
איפה לקצץ? פה? תגידו לי, תעזרו לי.
היו"ר משה גפני
אבל בתקנים אתה לא תקבל תקנים אחרים.
משה בר סימן טוב
אם אני לא אקבל תקנים אחרים לא - - -
היו"ר משה גפני
אתה יודע מה, אני נכנס לזה יותר מדי. אני מבקש ממך - -
משה בר סימן טוב
זאת כרגע האמנה. תאמין לי, אני מוותר על התענוג. אבל לא יקבלו את זה במדינה אחרת אם זה לא יהיה כך.
היו"ר משה גפני
משה, אני סומך עליך. אני לא נכנס לתוך העבודה שלך. אני רק אומר לך, היות שמדובר בדבר שיש בו שתי מעלות גדולות: האחת, שזה מכניס כסף למדינה במצב הגירעון שאנחנו נמצאים; ו-ב', שזה עוזר לערי הפיתוח. דיברה איתי טל, ראש המועצה בירוחם, והטענה היא גם של החקלאים. צריך לעשות את מה שאמרת – התנאים האלה שנשמעים הגיוניים – צריך למצוא לזה פתרון ואנחנו מבקשים ממך לעשות את זה.
מיקי לוי (כחול לבן)
משה, אני מטפל בערבה. בערבה התיכונה כבר הקימו חוות גידול. יהיה שדה תעופה קרוב, ויש נמל קרוב. יש הבטחה שהיא הבטחה סבירה.
היו"ר משה גפני
ותהיה עבודה לאנשים.
מיקי לוי (כחול לבן)
כל הפלפלים שקרסו והמלונים שפשטו את הרגל עזבו משקים שלמים ועכשיו חוזרים כדי לגדל את הקנאביס הרפואי.
משה בר סימן טוב
אז תרשו לי הערה לא דיפלומטית – כן לפרוטוקול, לא לפרוטוקול – אמרתי את מה שאמרתי וזאת המדיניות שננהג בה. מתפתחת פה בועה. יש פה הרבה מדי פעילות, הרבה מדי ספקולנטים שהתכלית שלה ושל אספקת מוצרים רפואיים למישהו רחוקה מרחק רב.
היו"ר משה גפני
אבל הייצוא עוד לא נוסה. בשביל זה אתם עומדים עם היד על הדופק.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מצד אחד אתה חושש שימכרו יותר מדי החוצה ומצד שני אתה אומר שיש בועה. אם יש בועה אז למה ימכרו החוצה אם אין מי שיקנה?
משה בר סימן טוב
מתפתחת פה בועה, מייצרים פה כושר ייצור מאוד גדול. זה לא בליבה שלי - - - משרד הבריאות. אני בספק אם יש כזה ביקוש היסטרי לקנאביס שזה בסוף צמח שעם השקעה של כמה מיליונים בודדים יכול - - - אבל אני מניח את זה.
היו"ר משה גפני
משה, אני רוצה להגיד לחברי הוועדה. אני לא יודע כמה מכירים אותך וכמה לא. אני מכיר אותך. העבודה שלי איתך הייתה טובה מאוד ואני משבח את זה כל הזמן. אני אומר לכם: אם משה בר סימן טוב התרשם שזה חשוב למדינת ישראל וחשוב לטובת העניין הוא יתגבר על הקשיים. הוא ידע להתגבר על קשיים גדולים יותר. זה בידיים שלך.
משה בר סימן טוב
בסדר גמור.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, משה. אנחנו עוברים לסעיף הבא.


הישיבה ננעלה בשעה 11:05.

קוד המקור של הנתונים