ישיבת ועדה של הכנסת ה-21 מתאריך 06/05/2019

הגשת דוח מבקר המדינה 69ב

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ואחת

הכנסת



3

06/05/2019


מושב ראשון




פרוטוקול מס' 1
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום שני, א' באייר התשע"ט (06 במאי 2019), שעה 14:00
סדר היום
הגשת דוח מבקר המדינה 69ב
נכחו
יושב-ראש הכנסת יואל יולי אדלשטיין
מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא
יוסף ביינהורן - מנהל החטיבה לביקורת של מערכת הביטחון, משרד מבקר המדינה

יובל חיו - מנהל האגף לביקורת השלטון המקומי, משרד מבקר המדינה

אלי מרזל - מנכ"ל המשרד, משרד מבקר המדינה

ליאורה שמעוני - מנהלת החטיבה לביקורת תחומי חברה ורווחה, משרד מבקר המדינה
מנהלת הוועדה
פלורינה הלמן
רישום פרלמנטרי
מאיר פרץ


הגשת דוח מבקר המדינה 69ב
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
צהריים טובים. נקבל בברכת ברוכים הבאים את מבקר המדינה שלנו ואת צוותו, ואת מנהלת הוועדה לענייני ביקורת המדינה. אתחיל בנושא שאינו קשור ישירות לדוח שקיבלתי זה עתה מידי המבקר. כולנו שולחים מכאן את תנחומינו למשפחות ההרוגים מהאירועים בדרום הארץ בימים האחרונים ומאחלים רפואה שלימה לכל הפצועים. מאחלים להם להחזיק מעמד בנסיבות האישיות הלא פשוטות ומקווים לשקט ושלווה לכל תושבי ישראל ולתושבי הדרום בפרט.

בהמשך, ובאותה הנימה, במעמדך אדוני המבקר ובמעמד הצוות הבכיר של משרדך רוצה להזכיר את קודמך בתפקיד, השופט מיכה לינדנשטראוס, שהלך לעולמו לפני מספר ימים. הייתי אז חבר בוועדה לביקורת המדינה – ודאי לא יושב-ראש הכנסת – אני זוכר היטב את פועלו ואת מרצו. גם אתה, אדוני המבקר, התייחסת בתקשורת בדברים מהותיים לכל פועלו ואני מצרף את תנחומי ותנחומי חברי הכנסת ועובדי הכנסת למשפחת לינדנשטראוס.
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא
תודה, אמסור למשפחה.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
נעבור למעמד הזה שגם כאן, כפי שאמרת לי בחדר, יש משהו מיוחד. אנחנו מודעים לכך שאדוני מעביר לי את הדוח השנתי האחרון, יכול להיות שיהיו דברים שוטפים בדרך אבל את הדוח השנתי אנחנו מקבלים מידך בפעם האחרונה. ואני חייב לומר, אתה יודע, בדרך כלל מדברים במקומותינו על אווירת סוף קורס או סוף מסלול אבל אצלך זה נראה להיפך – לפחות מבחינת עובי הדוח. חשבתי שתגיש לי שני Discon key לפחות אבל זה מאפיין יותר מכל את פועלך כפי שציינתי לא פעם במעמד זה. אתה עושה עבודה יסודית ותמיד, גם כשעובדים על הדוח במשך השנה כולה, ברגע שהוא מגיע לכנסת יש בו דברים מאוד אקטואליים. בימים האחרונים הנושא האקטואלי הוא ביטחון האזרחים ואדוני התייחס גם לסוגיה זו. אומנם לא במובן של ירי הרקטות אלא ביטחון במובן הפשוט של המילה. גם במובן הישן – כוונתי להתייחסות הדוח לפריצות לבתים. יש שם כמה חדשות לא כל כך מעודדות גם לגבי סגירת תיקים וגם לגבי העובדה שבכלל כבר יש אזרחים שאפילו במקרה של פריצה כבר לא ששים לפנות למשטרה מפאת אוזלת היד של הרשויות בנושא. אני חושב שטוב ששטחת נושא זה לנגד אור הזרקורים. דיברת על איומים חדשים מתחומי הסייבר שיכול להיות שאיננו מודעים אליהם מספיק, למרות שהמודעות לתחום עולה. עדיין, איננו מודעים מספיק לכמה אנחנו חשופים בימים אלה בכל דבר וכל תחום. החל ממעשי קונדס והמשך בפשיעה וכלה בדברים ביטחוניים ממש. אני חושב שגם כאן, אדוני המבקר, טוב מאוד שהדברים הללו מוזכרים בדוח ובטוחני שהוועדה החדשה לביקורת המדינה, גברתי מנהלת הוועדה, אנא מסרי את הדוח ליושב-ראש החדש שאיננו יודעים עדיין את זהותו או זהותה. נראה שזה יהיה מישהו משורות האופוזיציה כרגיל. אז ליושב-ראש הוועדה המיועד ולחבריה יש כבר עבודה שהכין להם המבקר היוצא ואני סמוך ובטוח שהוועדה תעשה את העבודה הנדרשת על מנת שהדוח יהיה גם מעשי.

לסיכום ולסיום אדוני, אנחנו לא נהפוך את זה למסיבת פרידה, אבל אני ברשותך אעניק לך ספר. הבעיה עם הספר הזה שגם בלי לשאול אותך אני בטוח שאתה קראת אותו.
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא
מגיל שש.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
אם לא יותר מוקדם. זהו ספר התנ"ך במהדורה המיוחדת שהכנסת הוציאה לקראת שנת ה-70 להיווסדה של הכנסת. ברשותך אעניק לך את זה. אני סמוך ובטוח שאתה לא תהיה פנסיונר טיפוסי שיושב בכורסה עם ספר ביד אבל ברגעי הפנאי, ואני גם מכיר את המומחיות שלך בתחום, תמיד טוב שיהיה תנ"ך לפניך. אז תודה על כל פועלך למען עם ישראל.
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא
כבוד יושב-ראש הכנסת חבר הכנסת יואל יולי אדלשטיין, מנהלת הוועדה הגברת פלורינה הלמן לוין, הנהלת משרדי – המנכ"ל וראשי החטיבות. מכובדי כולם. בראשית דבריי אבקש להעלות את זכרו של מבקר המדינה, הנשיא בדימוס מיכה לינדנשטראוס, ממנו נפרדנו בשבוע שעבר. המבקר מיכה לינדנשטראוס היה אדם משכמו ומעלה. אדם פורץ דרך, אשר אין רבים כמותו בקרבנו. המבקר לינדנשטראוס היה ויישאר אחד ממבקרי המדינה המשפיעים ביותר בתולדות מדינת ישראל. הוא ייזכר כלוחם ללא חת בשחיתות הציבורית ולמען טוהר המידות. הוא השאיר אחריו מורשת ערכית וציבורית שלא תישכח.יהי זכרו ברוך!
ולעניין ולעניין הדוח שלפנינו
דין וחשבון זה לשנת 2019 הוא הדוח השנתי האחרון שאני חתום עליו כמבקר המדינה וכנציב תלונות הציבור. דוח זה משקף את הטמעת המדיניות של ביצוע הביקורת על פי העקרונות של חתירה למצוינות ולחדשנות, הקפדה על כללי אתיקה ומינהל תקין ועמידה בנורמות מקצועיות עדכניות. מדיניות זו מוכיחה את עצמה מדי יום ביומו בביצוע תהליכי בדיקה וביקורת באופן יסודי, מקצועי והוגן, ובפרסומם של דוחות ביקורת ברורים, אפקטיביים ורלוונטיים –,כפי שאמר יושב-ראש הכנסת – אשר יורדים לשורשן של תופעות.
הדו"ח שמונח לפניכם הינו רחב ביותר בהיקפו ומרכז את ממצאי הביקורת על משרדי הממשלה וגופים ציבוריים, וכולל עשרות פרקים. משרדנו בדק נושאים רבים ומגוונים ובכללם: הבטחת זכויות של אנשים עם מוגבלות בהליכים משפטיים, פתיחת מחלקות ויחידות בבתי החולים הכלליים, היבטים מרכזיים של כוח האדם בהוראה המהווה גורם מרכזי בהבטחת עתידה של מדינת ישראל כמדינה מפותחת ומתקדמת, היבטים ביישום החלטות הממשלה שנועדו לפתרון בעיות הדיור ביישובי המיעוטים, סוגיית יוקר המחיה העסיקה אותנו רבות במהלך שנות כהונתי, ובכלל זה מחירי המזון. דוח זה כולל אף פרק בנושא פעולות הממשלה לעידוד התחרות בשוק הפירות והירקות ולצמצום פערי התיווך.
אנו מודעים לכך שבגופים רבים מתבצעות פעולות חיוביות לרווחת התושבים, ואנו מקפידים לציין לחיוב פעולות אלה כמצוות סעיף 15(ב)(4) לחוק מבקר המדינה. מנגד, על כלל הגופים מוטלת האחריות לתקן את הליקויים שהועלו בביקורת, כדי לקדם את השירות הציבורי ובכך לשפר גם את איכות החיים של תושבי ישראל.
אמנם אנו עדיין לא בשלב סיכום הקדנציה, אך פטור בלא כלום אי אפשר. ולכן ברצוני להודות ולציין לחיוב את שיתוף הפעולה הפורה והענייני עם יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין וצוותו ולכל יושבי הראש של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת בתקופת כהונתי. הדיונים המעמיקים בוועדה מביאים לא אחת להעצמת השפעתם החיובית של דוחות הביקורת, ומסייעים אף הם למבקר המדינה להשמיע את קולו ללא מורא וללא משוא פנים.
ואוסיף בנימה אישית
תודה מקרב לב לכל עובדי משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, שסייעו בידי בשבע שנים של עבודה מקצועית, יסודית ואחראית בביצוע ביקורת הראויה לכל שבח. עלו והצליחו גם בעתיד, באומץ אישי וציבורי, בהבלטת ערכי השוויון ובהדגשת עקרונות ההגינות, היושר והצדק המלווים אותנו תמיד.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
תודה רבה אדוני. אני בטוח שכבר בחודש הקרוב עוד נתראה ונמשיך את הטיפול בדברים נוספים שמשרדך יוציא ויביא לפתחינו. נמשיך את שיתוף הפעולה. תודה רבה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 14:18.

קוד המקור של הנתונים