ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/04/2019

שינויים בתקציב לשנת 2019

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



15
ועדת הכספים
07/04/2019


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 1234
מישיבת ועדת הכספים
יום חמישי, כ"ח באדר ב התשע"ט (04 באפריל 2019), שעה 10:15
סדר היום
שינויים בתקציב לשנת 2019
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
מיקי לוי
מוזמנים
יעל עבאדי - רפרנטית תחבורה, משרד האוצר

אור-לי ליימן - רפרנטית חינוך, משרד האוצר

מוחמד ח'לאילה - רפרנט חינוך, משרד האוצר

ביין ותד - רפרנטית תעסוקה באג"ת, משרד האוצר

איליה כץ - אגף תקציבים, משרד האוצר

אורי דביר - רפרנט תכנון וסביבה באג"ת, משרד האוצר

נתנאל אשרי - רפרנט רווחה וביטוח לאומי באג"ת, משרד האוצר

שאול קירשנבום - רפנט חינוך באג"ת, משרד האוצר

אייל מדן - רפרנט ביטח לאומי באג"ת, משרד האוצר

אליה מורגנשטרן - רפרנט תחבורה באג"ת, משרד האוצר

ליאת פרוינד שפרן - תקציבנית, משרד הפנים

חנן משה פריצקי - מנהל אגף תקצוב, משרד הרווחה

יוסי שבת - מנהל אגף מימון ותקציבים, משרד הבינוי והשיכון

רן שדמי - מנהל אגף פיננסי וכלכלי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אריה זדה - ממונה פיקוח פיננסי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

זאב הורן - יו"ר דירקטוריון קווים, קווים - תחבורה ציבורית

ששי שדה - יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, ההסתדרות הלאומית

יוני קריספין - יו"ר ועד אפיקים, ההסתדרות הלאומית

נפתלי פכטר - ארגון נהגי האוטובוסים - מזכיר, ההסתדרות הלאומית

יער אמיר - מנכל, פורום חברות התחבורה הציבורית

אלי בליליוס - יו"ר סופרבוס
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם
שינויים בתקציב לשנת 2019
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לנושא הבא.
מיקי לוי (יש עתיד)
דיברתי פעם נוספת עם מכון וולקני - -
היו"ר משה גפני
אני רק אגיד מבחינת הפרוצדורה - הפנייה התקציבית הזאת של משרד הפנים אושרה על ידי ועדת ההסכמות. בסופו של דבר גם אני הבאתי אותה, אבל אז טענת בצדק, ואני הצטרפתי אליך, שכל עוד לא יהיה מכון וולקני שהייתה הבטחה שהם יעבירו לכך את הכסף - היה מדובר על 10 מיליון, על יותר מ-10 מיליון - אתה לא תסכים לאשר את הדבר הזה. ברגע שאמרת שאתה לא תסכים לאשר את הדבר הזה, זה לא הובא. זה הובא אחרי תיאום איתך, כשנאמר גם לי וגם לך שהם יתנו את הכסף למכון וולקני. עכשיו הבמה לרשותך.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודה רבה, בוקר טוב. אני שוחחתי עם מכון וולקני. למרות שהיועצת המשפטית שוחחה עם אגף התקציבים ואמרה שהכל בסדר, אמרתי, בסדר, אני אעשה צ'ק-אין מה שנקרא, אבל אז הסתבר שיש מריחה קלה. שלחתי מסרון לראש אגף התקציבים, לשאול: כדאי לך לחזור אלי, כי אני הולך לעשות לך צרות, אני עוד פעם לא אעביר את תקציב יום הבחירות. ובאמת ראש אגף התקציבים חזר אלי והבטיח לי שהוא יעביר את הכסף, את ה-40 מיליון שקל למכון וולקני. זה רשום אצלי. זה בכלל לא חשוב מי יהיה בוועדה הזאת.
היו"ר משה גפני
על כמה כסף הוא דיבר איתך?
מיקי לוי (יש עתיד)
משרד החקלאות נתן 20 מיליון, הוא היה צריך לתת עוד 20 מיליון, למיטב זכרוני. זה כסף קטן, אנחנו יודעים, אבל יש התחייבות חד משמעית מראש אגף תקציבים לבצע את העברה של ה-40 מיליון שקל. אנחנו נבדוק את זה כשנחזור לעבודה.
היו"ר משה גפני
מה הוא אמר לך?
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא אמר שהוא מתחייב, שהוא אישית מתחייב להעביר את הכסף למכון וולקני. אמרתי לו: שלא יהיו לך אי הבנות, אנחנו לא ניתן למכון וולקני להתמוטט ולהפסיק לפתח בגלל שכאן יש מלחמות כאלו או אחרות. שאול התחייב בפניי שהוא מעביר את הכסף, לכן הסכמתי להעביר את תקציב יום הבחירות, כמובן יחד איתך.
היו"ר משה גפני
אני מקווה שהם יעמדו בדיבור שלהם.
מיקי לוי (יש עתיד)
שמה?
היו"ר משה גפני
אם שאול מרידור אומר לך באופן חד משמעי "אני מתחייב לך", סביר להניח שהוא יעמוד בזה.

פנייה תקציבית מס' 1 – משרד הפנים.
ביין ותד
הפנייה התקציבית נועדה לתקצב את משרד הפנים בסך של 15,263 אלפי ₪ בהוצאה לצורך היערכות לבחירות הכלליות, בהתאם לסמכויות שניתנו לו בחוק הבחירות לכנסת וחוק המפלגות.
היו"ר משה גפני
ממתי ידעתם במשרד האוצר שיש בחירות?
ביין ותד
ממתי שנודע לנו על הקדמת הבחירות משרד הפנים הגיש את העלויות להיערכות שלו לבחירות הכלליות בהתאם לעלויות שהיו לו בבחירות המקומיות ואנחנו התחלנו לקדם את הפנייה.
היו"ר משה גפני
כמה זמן זה אצלכם?
ביין ותד
מאז שנודע לנו. הפנייה בוועדה כבר כמה חודשים.
היו"ר משה גפני
כמה חודשים? למה הייתי צריך אישור של ועדת ההסכמות, זה היה עוד קודם, לא? לא הייתה עוד פגרה.
ביין ותד
היית צריך ועדת הסכמות, כי מתי שהוא - -
היו"ר משה גפני
לא הייתה פגרה.
ביין ותד
צריך לזכור שבהקדמת בחירות ועדת הסכמות נכנסת לתוקף. אנחנו התחלנו לעבוד אחרי שנודע לנו על הקדמת הבחירות.
היו"ר משה גפני
זו פנייה שנעשתה בהתאם למה שהיה בבחירות לרשויות המקומיות?
ביין ותד
העלויות נקבעו בהתאם לעלויות שהיו בבחירות המקומיות.
היו"ר משה גפני
זה דומה? זה משהו אחר, זה בחירות לכנסת.
ביין ותד
יש דברים שהם דומים, כמו לשלוח הודעות לבוחר, כל נושא של פנקס הבוחרים. יש כאן דברים שהם אותו דבר בבחירות הכלליות והמקומיות. חיכינו לדעת את העלויות בפועל לפי הבחירות המקומיות, ואז קבענו את זה להיערכות משרד הפנים לבחירות הכלליות.
היו"ר משה גפני
מספר פנייה לוועדה: 1. מי בעד אישור הפנייה, ירים את ידו? מי נגד, מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד
נגד – אין
נמנעים – אין
אושר.
היו"ר משה גפני
הפנייה אושרה, תודה רבה.
מיקי לוי (יש עתיד)
תעבירי את מה שאמרתי.
ביין ותד
זה משהו שאני לא מכירה.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להגיד כמה דברים. אני לא מאמין שבמדינה דמוקרטית, במדינה מתורבתת אנחנו צריכים לעשות את מה שעשינו בחודש האחרון. יש פה פנייה שיש לה השלכות ציבוריות מאוד משמעותיות. זו פנייה של הממשלה, זו לא פנייה שלנו. אני לא הכנתי את הפנייה זאת, אני לא יודע למה היה צריך אותה, אני לא יודע למה לא היה צריך אותה. כדרכה של כנסת אני מחכה שהממשלה תבקש ותאמר שמדובר בפנייה דחופה, בפנייה שקשורה למפעילים של התחבורה, למפעילים היותר קטנים. המשמעות בשבילם היא שהם ירעבו ללחם, זה מה שהסבירו לי. אני חיכיתי וחיכיתי שתבוא פנייה מהממשלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
ברור לך שהאשימו אותנו.
היו"ר משה גפני
כן, בעיקר אותי. היה צפוי שנקבל פנייה ממזכיר הממשלה, כפי שגם היה בפעמים הקודמות, שהוא יאמר ליושב-ראש הכנסת או למזכירת הכנסת שמדובר בפנייה דחופה שאי אפשר לחכות איתה עד אחרי הבחירות. אני המתנתי לראות - קיבלתי הרבה טלפונים, נאמר שאני אשם בזה שזה לא מגיע ואנשים ערב פסח ירעבו ללחם – אבל פנייה בוששה לבוא. לא הגיעה פנייה, לא הייתה בקשה מוועדת ההסכמות. אני לא יכול לאשר דבר שוועדת ההסכמות לא מאשרת אותו, זה התקנון. הוועדה לא מוסמכת לדון בדבר שלא מעבירים אליה ואומרים לה שוועדת ההסכמות הסכימה. ועדת ההסכמות מורכבת משני אנשים: נציג הקואליציה ונציג האופוזיציה. ברגע שהם שניהם נותנים אישור, אנחנו פה בוועדה מקבלים נייר ממזכירת הכנסת או מוועדת ההסכמות שהם מאשרים להביא את זה לדיון. אני לא מקבל שום בקשה, אני רק מקבל טלפונים, והטלפונים אומרים לי: אתה אשם בזה שלא מביאים. אז בסדר, זה מי שחושדים בו ואין בו. אני לא צד, הסברתי להם. אני כמוהם. אני לא קיבלתי שום דבר. אין לי שום דבר מה לעשות. יתירה מזאת, זה לא שהממשלה פנתה ולא קיבלה, הממשלה בכלל לא פנתה, כאילו היא משהו וירטואלי, לא קיים. אף אחד לא פנה ואמר: אני מבקש לאשר או לדון בפנייה הזאת, או בחלק מהפנייה הזאת. לא פנו בכלל. אני ממשיך לקבל טלפונים: "תשמע, הם אומרים כולם שאתה אשם". "הם" זה הממשלה. מה זה "אני אשם"? כולנו פה ראינו שהעניין מתחיל להגיע למצבים לא נעימים. אני פניתי - זה לא אני זה שצריך לפנות - וביקשתי אישור של ועדת ההסכמות כדי להביא את זה לדיון. כדי לקבל את האישור הזה הם פנו למזכיר הממשלה: "האם אתם מסכימים לפנייה של גפני?". אני לא מאמין שאני עשיתי את זה, זה דבר לא מקובל. אגב, יש פה עמדה משפטית, שאני לא רוצה להיכנס לפרטיה, על כך שבכלל לא הייתה לי סמכות לפנות. אני חולק על זה, אני חושב שזה לא נכון, אבל יש עמדה משפטית כזאת, צריך לקחת את זה בחשבון. על פי תקנון הכנסת מי שצריך לפנות על הצעות פרטיות זה אני, מי שצריך לפנות על הצעות ממשלתיות זו הממשלה, לכן לפנייה שלי אין סמכות. בסדר, לא משנה, פניתי, ואז פנו לממשלה שפנתה. כותב צחי ברוורמן, מזכיר הממשלה, ליושב- ראש הכנסת - ביום שישי בצהריים כל הוועדה פה עבדה עד שעה לפני שבת, שזו גם שערורייה – "בהתאם לסעיף 112(ב) לתקנון הכנסת, אבקשך להתיר לוועדת הכספים של הכנסת לקיים דיונים בתקופת הפגרה לצורך אישור שינויים בין סעיפים בתקציב לשנת 2019, על פי בקשת שר האוצר המצורפת, למעט תכנית מספר 1 בתחום פיתוח התחבורה (רכבות כבדות) ותכנית מספר 2 בתחום פיתוח התחבורה (הסעת המונים)." הוא מבקש את האישור לכך שנוכל לדון בעניין הזה. זאת אומרת, אנחנו נוכל לדון בהכל, בכל מה שיש שם, להוציא את מה שמזכיר הממשלה לא מבקש בכלל. הוא לא מבקש את תכנית מספר 1, שזה תחום פיתוח תחבורה (רכבות כבדות), ותכנית מספר 2 - תחום פיתוח תחבורה (הסעת המונים). עכשיו תגידי לי, היועצת המשפטית, אני מבקש שתאמרי לי בפירוט - אני לא הולך לעבור על החוק, אני לא הולך לעבור על התקנות, אני לא הולך לעבור על התקנון, מה שצריך לעשות אני אעשה, מה שאני לא יכול לעשות אני לא אעשה - במה לפי כל התהליך המשונה הזה אנחנו יכולים לדון, במה לא.
שגית אפיק
כיוון שגם ועדת הסכמות קיבלה את מה שביקש מזכיר הממשלה, וכיוון שהסמכות של הוועדה זה לדון בכל העברה למעט העברת הסכומים שמתייחסים לאותן תכניות, אתה רשאי לדון בכל העברה, למעט ב-360 אלף לתכנית מספר אחת. בעמוד 5 לפנייה יש פירוט לעניין סעיף 79 – פיתוח תחבורה, ומופיעות שם שלוש תכניות. התכנית הראשונה היא 360 אלף - רכבות כבדות. התכנית השנייה היא הסעת המונים – 950 אלף. בשתי התכניות האלו אתה לא רשאי לדון לא בצד ההוצאה ולא בצד השימושים. בדרך כלל הנוהג שלנו מול אגף תקציבים הוא שאגף התקציבים במקרים כאלה מביא העברה מפוצלת. הבנו מהם הבוקר שהם לא יספיקו להכין העברה מפוצלת. הסמכות שלך לדון ביתר העברה.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, אני לא מוסמך בכלל לדון על העניין הזה.
שגית אפיק
נכון.
היו"ר משה גפני
אם ועדת ההסכמות לא ביקשה וממילא לא הסכימה, אני לא רשאי לדון בעניין הזה, ואז אני דן רק על הדברים האחרים גם בצד ההוצאה וגם בצד השימושים. מה זה כולל? ניצולי שואה?
שגית אפיק
משרד הרווחה. יש לך במשרד הרווחה חמש תכניות. בעמוד 2 יש את העניין של ניצולי שואה, כשלניצולי שואה יש שלוש תכניות.
מיקי לוי (יש עתיד)
למה לא הבאתם מפוצל, היינו גם דנים בניצולי שואה?
קריאה
כי אין צורך. אנחנו לא חושבים שיש צורך. אין כאן בקשה מפוצלת.
היו"ר משה גפני
מה שיש, יש. אנחנו חושבים שניצולי שואה יש צורך.
קריאה
יש צורך בתוך הפנייה.
שגית אפיק
ניצולי שואה נמצא, זה בתוך הפנייה.
היו"ר משה גפני
אמרת שאת לא חושבת שיש צורך.
קריאה
אין כאן בקשה מפוצלת.
שגית אפיק
יש ניצולי שואה ויש את סעיף חינוך בעמוד 3. יש בסעיף חינוך שלוש תכניות. יש את סעיף 30 – משרד הקליטה, כשבתוכו יש חמש תכניות. בעמוד 5 יש את סעיף 79 – פיתוח תחבורה. ההצבעה היא רק על תכנית 3, תכניות (1) ו-(2). בעמוד 7, שזה משרד הבינוי והשיכון, יש תכנית אחת - תפעול.
מיקי לוי (יש עתיד)
כמה עד היום היה אבטחת מזרח ירושלים בסך הכל הכללי? לכמה הגענו כבר?
יוסי שבת
העלות השנתית של אבטחת מזרח ירושלים, אני הזכרתי בעבר בוועדה, מגיעה לכמעט 100 מיליון בשנה. יש לנו בערך שמונה מיליון בחודש.
היו"ר משה גפני
אין תכניות להעביר את זה למשרד לביטחון פנים או משהו דומה?
מיקי לוי (יש עתיד)
אפשר לעשות בזה שתי פלוגות של משמר הגבול. הייתי מפקד העיר עתיקה, אני יודע בדיוק איך זה הולך. שתי פלוגות של משמר הגבול עושות את כל העבודה הזאת.
היו"ר משה גפני
מה אתה אומר?
מיקי לוי (יש עתיד)
די, הגיע הזמן אחרי 40 שנה. שמישהו ידפוק על השולחן, הרי זה פוליטי. בגלל שזה חיי יהודים אומרים "לא", אבל מה עם חיי היהודים שהולכים אל הכותל?
היו"ר משה גפני
מיקי, אתה יודע למה. זה התחיל בגלל - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אני יודע בדיוק.
יוסי שבת
זו החלטת מדיניות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אין לי טענות אליכם.
יוסי שבת
אני יודע. זה מאבטחים של חברות אזרחיות פרטיות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מכיר את זה היטב, הם יושבים עם אותם אמצעים, עם אותן מצלמות. זה פוליטי, תפסיקו.
איליה כץ
כמו שנאמר פה, הפנייה היא להעברת סכום של שני מיליארד 139 אלפי ש"ח, כאשר המקור לפנייה הזאת flat עודפים בגובה של 11.3% מסך העודפים המחויבים שנוצרו בשנת הכספים 2018, וכן תקציבי הקרן לשמירה על הניקיון בהתאם להחלטת ממשלה 3384 מה-11 בינואר 2018 בהיקף של 700 מיליון שקל. כמו שהציגה היועצת המשפטית, הפנייה הזאת, כמו גם פניות רבות אחרות, הועברה לדיון בוועדת הכספים במהלך החודשים פברואר ומרץ 2019. בפנייה הספציפית הזאת, נוכח הדחיפות שהוקרא גם על ידי היועץ המשפטי לממשלה, מתבקש דיון דחוף. יש כמה נושאים פה שנאמר. יש גם את משרד הרווחה - -
היו"ר משה גפני
הובהר כבר.
שגית אפיק
העברה הושלמה רק ביום חמישי. דברי ההסבר הושלמו רק ביום חמישי. אני לא יודעת אם יש לכם כאן את ההשלמות, אבל העברה הושלמה רק ביום חמישי.
איליה כץ
רק לחדד, אדוני היושב-ראש, מבחינתנו, מבחינת מזכירות הממשלה, מבחינת היועץ המשפטי לממשלה, אנחנו מבקשים, כמו שאמרה היועצת המשפטית, דיון בכל הפנייה, למעט - -
היו"ר משה גפני
אני לא רשאי לדון בכל הפנייה.
איליה כץ
למעט בשתי תכניות שהן תקציבי הפיתוח של משרד התחבורה שאותם היועץ המשפטי לממשלה לא השתכנע שיש דחיפות להעביר בעת הזאת.
היו"ר משה גפני
מתי התכנית שאתם מביאים עכשיו אושרה בממשלה?
איליה כץ
יש כאן הרבה מאוד החלטות ממשלה שבאות במסגרת הפנייה הזאת, חלקן הגדול אושר במרץ 2018 בד בבד עם אישור תקציב 2019 בכנסת.
היו"ר משה גפני
מתי אושר מה שיש היום? נדמה לי שחלק אושר באוגוסט. אני רוצה לעזור לכם. לא חדש שאני רוצה לעזור לכם. מה אתם רוצים שאני אעשה עכשיו? שאני אאשר הכל בניגוד להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, בניגוד להחלטת ועדת הכנסת, בניגוד למה שאמר לי יושב-ראש הכנסת, בניגוד למה שאומרת לי היועצת המשפטית של הוועדה?
קריאה
אני לא חושבת שהעמדה שלנו שונה מהעמדה של היועצת המשפטית.
היו"ר משה גפני
מה שאת לא חושבת לא רלוונטי מבחינתי. אני לא הולך לקבל כותרות בעיתונים יום לפני הבחירות על כך שאני עובר על התקנון של הכנסת.
איליה כץ
היושב-ראש, למה - -?
היו"ר משה גפני
ככה. את מה שאושר אני יכול לאשר, את מה שלא אושר אני לא יכול לאשר.
איליה כץ
הפנייה שמונחת עברה את כל האישורים הנדרשים.
היו"ר משה גפני
איליה, אני יכול לאשר את מה שאישרו לי. מה שאישרו לי זה לאשר את הכל חוץ משני אלה - בצד הוצאה ובצד ההכנסה.
קריאה
מה הכוונה?
היו"ר משה גפני
הכוונה שעל זה אין אישור להוצאה כי גם אין אישור להכנסה.
שגית אפיק
את שתי התכניות האלו, שאחת מהן היא 360, השנייה היא 950, תצטרכו להביא גם את הקיצוץ שמתייחס אליהן וגם את השימושים שלהן בכנסת הבאה. זה בעצם מה שהוא אומר.
קריאה
זה לא מה שאומר המכתב של מזכיר הממשלה.
שגית אפיק
יכול להיות, אבל זה מה שהוא אומר שהוא מוכן לעשות. ככל שהמכתב מדבר על זה שהוועדה לא יכולה להקצות את הכספים האלה לשימושים האלה, אין שום סיבה שהוועדה תאשר את ההוצאה של השימושים האלה. כיוון שהיועץ המשפטי לממשלה סבור, וכך גם ועדת הסכמות והיועץ המשפטי לכנסת סבורים שאין דחיפות לדון בשימושים האלה בעת הזאת, אז הדיון בשימושים האלה צריך להיעשות בכנסת הבאה. כדי לדון בשימושים האלה ולא להעביר להם את הכסף מעכשיו, יש צורך שהוועדה לא תאשר גם את ההוצאה לשימושים האלה. את זה היא תעשה כשתביאו את העברה החדשה ביחס לשימושים האלה בכנסת הבאה.
איליה כץ
רק לחדד, אנחנו נביא לכנסת הבאה גם את השימוש וגם פנייה של מקור, אבל אנחנו לא יכולים להפריד ב-flat עודפים, לבוא ולהגיד שה-flat עודפים חל רק על חינוך, לא חל על רווחה.
שגית אפיק
מה תעשו עם 100 מיליארד 200 שעכשיו לכאורה הוועדה תאשר לכם?
איליה כץ
נשים אותו כרגע בתקנת מעבר, ואז נביא לאישור הוועדה בכנסת הבאה מתקנת המעבר לשימושים.
מיקי לוי (יש עתיד)
תקציב 2019 היה זה מכבר. ההוראה הייתה ממאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש בתכנית מספר שלוש את הסעיף של תמיכה ייעודית. מחריגים פה את בחורי הישיבות מהסטודנטים כך שהם לא זוכים להנחה הזאת. השאלה מה עושים. בחורי ישיבות שהם מעל גיל 18 ועדיין לומדים, הנטל נופל על ההורים שלהם. האם יש לכם תשובה לדבר הזה?
אריה זדה
ההנחות הייעודיות זה משהו היסטורי שעבר.
היו"ר משה גפני
אתם נותנים הנחה לקבוצות ייעודיות שמשתמשות בתחבורה הציבורית. כל הקבוצות מקבלות את ההנחה הזאת, היחידים שלא מקבלים, והעלה את זה גם חבר הכנסת יעקב אשר, העלה את זה חבר הכנסת אזולאי בשאילתות, אני דיברתי על העניין לפני הרבה זמן - - אני לא יודע אם אני מאשים אתכם בעניין הזה, אבל זה עדיין לא מבוצע. האם יש לך משהו להגיד בעניין? הרי זה קבוצות ששייכות לאותן קבוצות שמקבלות הנחה. הם נוסעים בתחבורה הציבורית כי אין להם רכבים פרטיים. לכם יש אינטרס שהם ייסעו.
אריה זדה
בחורי הישיבות נכללים בחלקם בקבוצות הזכאות. אם הם בנוער, הם נכללים.
ינון אזולאי (ש"ס)
עד גיל 18.
אריה זדה
עניין של נכות כן כלול. דיברנו בעיקר על סטודנטים. מה שנקבע בעבר כולל את כל הסטודנטים ואת המוסדות בחוק זכויות סטודנטים 2007. זה אומר שיכול להיות שסטודנטים שהם תיירים לא מקבלים. מדובר במסגרות שהמל"ג קובע אותם, ועוד מספר מסגרות אחרות, כמו סמינרים של בית יעקב וכו'. נתנו הנחות בעבר לתלמידי של"ת למיניהם. בכל מה שבוצע בשנת 2016 היה איזה שינוי שאותו הכנסנו לצו פיקוח. כלומר, היה לזה מקור תקציבי, זה שולם בצורה אחרת, עכשיו זה מעוגן ומסודר. הפועל היוצא הוא שהיום כל חיילי השל"ת למיניהם מקבלים את ההנחה. זה לא אומר שכל חיילי ישיבות ההסדר מקבלים. הם מקבלים רק ברגע שהם נכנסים לשל"ת, ברגע שהם נכנסים תחת המעטה של הצבא.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה שאתה אומר לי זה שזה גם לא יהיה בעתיד.
אריה זדה
זה לא מה שאני אומר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו כל פעם באים ולא מקבלים תשובות ברורות. יש את אלה מעל גיל 18 שאמרת לי למה לא. את זה אנחנו יודעים.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא ייפתר עכשיו, כי זאת הצעת חוק.
היו"ר משה גפני
זו לא הצעת חוק.
מיקי לוי (יש עתיד)
ההנחות הן במסגרת חוק.
היו"ר משה גפני
כן.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם הוא רוצה לעשות תיקון לחוק, שיביא תיקון לחוק שאומר, וזו סתם דוגמה - מ-21 עד 24, אותן שלוש שנים שסטודנטים לומדים באוניברסיטה.
היו"ר משה גפני
מיקי, אני טיפלתי בזה באופן אינטנסיבי לפני הרבה זמן. אין צורך בהצעת חוק, זה נוהל של משרד התחבורה. יש לזה גם גיבוי תקציבי - -
אריה זדה
זה לא נוהל, זה צו פיקוח.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה חוק.
רן שדמי
זה בוודאות לא נוהל של משרד התחבורה.
מיקי לוי (יש עתיד)
בהתאם לחוק. תראה את סעיף 2. זה בהתאם לחוק. אתה צריך לעשות שינוי חקיקה.
אריה זדה
זה שינוי של צו.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא ייפתר פה. אתה צריך לבוא ולהגיד: אני רוצה לעשות שינוי, לתת להם מ-21 עד 24 כמו לסטודנטים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שבצו הפיקוח השרים, גם שר האוצר וגם שר התחבורה, יכלילו את תלמידי הישיבות, כאלה שהם מעל גיל 18, מכיוון שיש פה אפליה כלפיהם כשהסטודנטים נמצאים והם לא. צריך להכליל את העניין של תלמידי הישיבות בצו פיקוח. אני מבין שזה כבר לא יוכל להיעשות בקדנציה - -
מיקי לוי (יש עתיד)
תצטרך לתחם את זה בזמן, זה לא forever.
היו"ר משה גפני
אריה, כמה זמן?
אריה זדה
נבחן את זה בתקופה הקרובה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מציע לך מגיל 21 עד 24, ואז זה יהיה אקוויוולנטי לאותם סטודנטים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה לא יכול לעשות את זה מגיל 21, זה צריך להיות מגיל 18.
מיקי לוי (יש עתיד)
למה?
היו"ר משה גפני
כי גם בגיל 18 אין להם הנחה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לאלה בני 21 אני לא צריך.
אריה זדה
זה לא קשור לסטודנטים.
היו"ר משה גפני
חודשיים, אריה.
אריה זדה
בלי נדר.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה אוצר, עלויות, עניינים, מספרים, סטטיסטיקה. מה, זה רק תלוי בו?
היו"ר משה גפני
חודשיים. אנחנו מתגלגלים עם זה הרבה שנים, זה דבר לא בסדר. אתם מעוניינים שאנשים ייסעו בתחבורה ציבורית, כולנו מעוניינים בזה, לכן יש הנחות לסטודנטים, הנחות לכל הקבוצות שעליהן אנחנו מדברים, הנחות לבני נוער. גם בנות חרדיות נמצאות בהסדר הזה.
מיקי לוי (יש עתיד)
הן מקבלות.
אריה זדה
הבנות מקבלות.
היו"ר משה גפני
זה מה שאני אומר. החלק הזה, שאני לא רוצה למנות למה זה קרה, הוא חלק גם באשמתנו, אני לא מאשים רק את משרד התחבורה. אני אפילו לא מאשים את משרד האוצר שבשלב מסוים גם הסכים. אני מבקש לתחום את זה – מיקי צודק בעניין הזה - בחודשיים. אחרי חודשיים תבואו ותגידו: אין אפשרות להסדיר את זה בגלל א', ב', ג', או יש אפשרות להסדיר את זה ושמנו את זה בצו פיקוח. זה אינטרס של כולם - המדינה, משרד התחבורה, שלנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו יודעים שמפעילים תחבורה ציבורית בשבת מאילת לשדה התעופה החדש. יש לכם תשובה אם זו עבירה על החוק, ומה אתם עושים בנידון? נשלחו מכתבים לשר התחבורה, לא נענינו. יש תשובה לעניין? אתם באים מצד אחד שנעשה, אבל מצד שני עוברים על החוק.
אריה זדה
אני לא מכיר את התחום.
רן שדמי
העיר אילת הייתה בסטטוס קוו מאז ומעולם.
היו"ר משה גפני
ינון, אני מצטרף למחאה שלך.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה מה שאני רוצה, שגם הוועדה תצטרף. יש לנו את החובה גם לעשות יותר מזה.
היו"ר משה גפני
אני מציע שאנחנו נכניס את זה להסכם הקואליציוני.
ינון אזולאי (ש"ס)
חד וחלק, זה חייב להיות שם.
היו"ר משה גפני
אין לי אפשרות לאשר אלא רק את מה שאישרו לנו. אני מתכוון לאשר את זה, להוציא את אותם שני סעיפים שלא אושרו. איליה, תצטרכו להביא את זה לוועדה הזמנית או לוועדה הבאה. לי אין בעיה, יכולתי לאשר את זה אם היו מאשרים לי. אני פשוט לא מבין איך הממשלה הזאת מתפקדת - פה יש את היועץ המשפטי - -
מיקי לוי (יש עתיד)
גם אני לא מבין.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לאשר הכל. הפנמתי את זה שאני צריך לאשר הכל.
איליה כץ
היושב-ראש, בשביל שזה יהיה תואם את בקשת היועץ ואת מה שהיועצת המשפטית של הוועדה אישרה לתת, אנחנו נביא לוועדה הבאה - הזמנית או הקבועה - את הפנייה של הפיקוח בנפרד. אנחנו רק מבקשים עכשיו להעביר את הכסף שלא מאושר.
היו"ר משה גפני
אין דבר כזה בעולם. אם אתה מאשר זה מאושר.
איליה כץ
אנחנו לא מבקשים לאשר.
היו"ר משה גפני
מה תביא? אתה עושה טובה ותביא?
איליה כץ
אנחנו נבקש להביא לוועדה הבאה.
היו"ר משה גפני
את מה תביא לוועדה הבאה? את מה שאישרנו עכשיו?
איליה כץ
לא.
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה שנעשה היום?
איליה כץ
לאשר הכל, למעט פיתוח תחבורה.
שגית אפיק
זאת אומרת, את ה-880 אלף הוא מאשר. הוא מאשר את כל העברה, למעט 360 אלף ו-950 אלף.
איליה כץ
נכון.
היו"ר משה גפני
בסדר, זה מה שהיועץ המשפטי לממשלה אמר.
איליה כץ
זה מה שאנחנו מבקשים.
היו"ר משה גפני
מי זה המפעילים שבשבילם אני עובד כמו חמור?
ינון אזולאי (ש"ס)
המפעילים, אם לא הייתם הייתי מצביע נגד רק בגלל הנושא שהעלינו פה. מגיע לכם, כי אנחנו חושבים שעומדות מאחוריכם הרבה משפחות שאתם צריכים לפרנס, שאתם צריכים להביא אוכל לחג. מגיע לכם, אתם עובדים ולוקחים את הילדים שלנו.
קריאה
תודה רבה, ינון.
היו"ר משה גפני
נכון. זו האמת, הוא הגדיר את זה מדויק. בחיים לא היה מגיע לדיון דבר כזה. בשביל מה היה צריך להביא את הדבר הזה, הרי הממשלה אישרה את זה כבר במרץ, באפריל? היה אפשר לעשות את זה רגיל, להביא את זה לדיון עם כל מה נלווה לעניין הזה. ינון צודק, אכפת לנו מהמשפחות שלכם, אכפת לנו מהמפעילים. מספר פנייה לוועדה: 9001, 12 עד 17, להוציא - -
שגית אפיק
תכנית מספר 1 בתחבורה: 360 אלף לרכבות כבדות, ותכנית מספר 2 לתחבורה: 950 אלף להסעת המונים.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור הפנייה, ירים את ידו? מי נגד, מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד
נגד – אין
נמנעים – אין
אושר.
היו"ר משה גפני
אושרו החלקים שעליהם דיברנו ואותם אישר היועץ המשפטי לממשלה. אני מאוד מודה לכם.
אלי בליליוס
אנחנו רוצים להודות לכם בשם 8,000 נהגים שעובדים אצלנו ויקבלו את מה שהם היו צריכים לקבל כבר לפני שנה. הם יקבלו את זה עכשיו רסמי. אני מודה לוועדה שבזמן בחירות עשתה את זה, זאת למרות הקשיים בדרך. זה בשם המפעילים ובשם הנהגים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:50.

קוד המקור של הנתונים