ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/01/2019

חוק להסדרת מתן שירותי פיקדון ואשראי בלא ריבית על ידי מוסדות לגמילות חסדים, התשע"ט–2019

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



2
ועדת הכספים
01/01/2019


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 1216
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, כ"ד בטבת התשע"ט (01 בינואר 2019), שעה 12:40
סדר היום
הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים) (תיקון) (שירותי פיקדון ואשראי בלא ריבית), התשע"ז-2016
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
איתן ברושי
מיקי לוי
מוזמנים
אלישבע לסרי
· עו"ד, משרד המשפטים


יואב גרדוס



מתניה גלר



אייל שמואלי
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים





הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים) (תיקון) (שירותי פיקדון ואשראי בלא ריבית), התשע"ז-2016
היו"ר משה גפני
אנחנו מסיימים את הדיון בהצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים) (תיקון) (שירותי פיקדון ואשראי בלא ריבית), התשע"ז-2016.

הפכנו את הנושא של הטבות המס להסתייגות על שמות חברי הכנסת שהגישו את החוק ואתמול ביקשתי שזה ייכנס לתוך החוק. זה יופיע כהסתייגות. שגית, אני מבקש לדעת לגבי הניסוחים.
שגית אפיק
ממשרד המשפטים ביקשו לעשות תיקון ניסוח שקשור בהוראות העקיפות שהכנסנו ביחס להסכמי היישום הבינלאומיים של הפטקא וה-CRS. תסבירי מה אתם מבקשים. תסבירי במילים ואחר כך נגיד את הניסוח.
אלישבע לסרי
אנחנו מבקשים שמה-1 באוגוסט 2018, אז הוראת המעבר של הפטקא מסתיימת, אנחנו בעד תחילת יום התחילה של חוק הגמ"חים שאני מבינה שהוא ה-1 בינואר 2022 אלא אם כן יש דחייה. בהתאם ליום התחילה של החוק, יראו גמ"ח כמוסד ציבורי לעניין הפטקא ולעניין תקנות ה-CRS. זה אומר שהם יהיו פטורים בתקופה הזאת מדיווח.
שגית אפיק
לא הסברת מה התיקון שאתם מבקשים. למעשה נוצר מצב כתוצאה מזה שאנחנו ניסחנו, לקחנו את ההגדרה של מוסדות גמ"חים ואמרנו שלא יחולו לגביהם הסכמי הפטקא וה-CRS. נוצר מצב שהעלתה פרידה טענה שיכול להשתמע מזה שבהסכמי יישום בינלאומיים אחרים, לכאורה אנחנו הופכים גם יחיד שהוא גמ"ח כי גמ"ח לא חייב להיות, הופכים אותו כאילו הוא מוסד ציבורי כי אנחנו אומרים שיראו אותו כמוסד ציבורי לצורך הסכמי היישום הבינלאומיים. לכן הם מבקשים שאנחנו לא נכתוב את הגמ"ח שהוא כולל גם יחיד וגם עמותה או חלף, אלא אנחנו נכתוב שזה מי שעוסק במתן אשראי וכולי. זאת אומרת, את עצם מהות ההגדרה.

לפי מה שאני מבינה הבקשה שלכם כאן היא לא בקשה שתפגע או תצמצם ביחס לגמ"חים וגם זאת תהיה הפרשנות שלכם. אני רוצה שתגידי את זה לפרוטוקול, שזאת תהיה הפרשנות שלכם גם ביחס לפטקא, גם ביחס ל-CRS, ביחס למוסדות לגמילות חסדים. הם יוחרגו מזה כמוסד ציבורי לצורך העניין וכך ביחס להסכמים אחרים שיהיו בעתיד, אם יהיו, בשיתופי פעולה עם מדינות אחרות, יראו בגמ"חים כמוסדות ציבור למעט יחידים שהם יחידים ולגביהם ממילא זה לא רלוונטי.
אלישבע לסרי
כן. אני מסכימה לפרשנות שניתנה כאן.
שגית אפיק
אתם תתנו את הפרשנות הזאת.
אלישבע לסרי
אנחנו אכן ניתן את הפרשנות הזאת.
שגית אפיק
לכן אנחנו נקבל את תיקון הניסוח שהיא מבקשת.
מיקי לוי (יש עתיד)
נחמד, אבל מה יקרה מחר? האם יש מקום לכתוב את הפרשנות הזאת?
שגית אפיק
לכן אנחנו ניסחנו את זה רחב. אני לא יודעת.
שלומית ארליך
על אף האמור בסעיפים 135, לתקופה שמיום כ' באב התשע"ח (1 באוגוסט 2018) ועד יום תחילתו של החוק להסדרת מתן שירותי פיקדון ואשראי בלא ריבית על ידי מוסדות לגמילות חסדים התשע"ט-2019, בסעיף זה – חוק מוסדות לגמילות חסדים, יראו – אנחנו כתבנו – מוסד לגמילות חסדים כמוסד ציבורי. בעצם התיקון הוא: יראו עמותה או חברה לתועלת הציבור שעיסוקה במתן אשראי שאינו נושא ריבית ליחיד או לאחר שעיסוקו במתן אשראי כאמור, כמוסד ציבורי כהגדרתו בסעיף 9(2) לעניין יישום הסכם בינלאומי – את זה אנחנו כתבנו - הסכם לחילופי מידע, הסכם יישום או הסכם פטקא, והם מבקשים להוסיף: אם נמסר למוסד הפיננסי המדווח אישור של רואה חשבון על הגשת דוח שנתי לרשות המסים לפי סעיף 9(2).
שלומית ארליך
זו הוראה שמתייחסת רק לפטקא?

אנחנו מכניסים את זה בסוף ולכן אני שואלת, כדי שלא יהיו אי הבנות. ההוראה הזאת, אם נמסר למוסד הפיננסי המדווח, זה חל לגבי הסכם פטקא בלבד. נכון?
אלישבע לסרי
זה חל על הכול. גם על ה-CRS.
שגית אפיק
ההגשה של 9(2) היום היא על ידי רואה חשבון בפקודת מס הכנסה.
שלומית ארליך
הסיפה שבעצם הייתה קיימת. לעניין זה ריבית, כהגדרתה בסעיף 2(א) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים, התשע"ו-2016.

תחילתו של חוק מוסדות לגמילות חסדים בהתאם לסעיף שייקבע בהצעת החוק תוארך התקופה האמורה בסעיף קטן (א).
היו"ר משה גפני
שגית, יש בעיה?
שגית אפיק
לא.
היו"ר משה גפני
עוד משהו?
שגית אפיק
אני אומר שתי מילים לעניין המנכ"ל. לקראת סוף הישיבה אתמול היה אולי חוסר בהירות ואני אבהיר.
היו"ר משה גפני
מבחינתי הייתה בהירות מוחלטת. אני אמרתי שזה באופן חד משמעי ואפילו נימקתי את זה. אני אמרתי שאתם לא יכולים להטיל פתאום הוצאות חדשות על דבר שלא קיים. למנות מנכ"ל או יהיו חייבים ויקבלו קנס אם לא ימנו מישהו שאחראי על כל העניין. אין דבר כזה. אני סירבתי מכל וכל ונימקתי.
שגית אפיק
אתה סירבת להטלת עיצום כספי על מוסד לגמילות חסדים שלא ימנה.
היו"ר משה גפני
כן. את כל הכסף שהם מקבלים, או בתרומות או בפיקדונות, הם מלווים אותו ומוציאים אותו החוצה. נותנים לאלמנה. אני לא הסכמתי בשום פנים ואופן. פתאום אני בא ומטיל הוצאות על הגמ"חים? נימקתי את זה כמה פעמים.
שגית אפיק
זאת אומרת, לא ייכנס עיצום למוסד שלא ימנה.
היו"ר משה גפני
בשום אופן.
שגית אפיק
כל יתר ההוראות נשארות אותו הדבר.
היו"ר משה גפני
כן.
שגית אפיק
אתה יכול להצביע.
היו"ר משה גפני
את ההסתייגות אנחנו מעלים למליאה. מי בעד אישור הצעת החוק עם ההסברים שניתנו כאן, יותר נכון הבהרות? אלה לא שינויים אלא הבהרות של מה שהיה בדיוני הוועדה. מי בעד? מי נגד?

הצבעה
בעד – רוב
נגד – מיעוט
הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים) (תיקון) (שירותי פיקדון ואשראי בלא ריבית), התשע"ז-2016 נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הצעת החוק אושרה בלי הטבות המס.
שגית אפיק
זה הפך להיות הסתייגות.
היו"ר משה גפני
כן. החוק אושר בלי ההטבות במס. ההטבות במס יעלו למליאת הכנסת ואני במליאת הכנסת אבקש שיתמכו בזה. אם אתם תטענו שזה נושא תקציבי, נצטרך לגייס 50 חברי כנסת. אם לא נצליח לגייס 50 חברי כנסת, הטבות המס שאנשים ייפלו בכל מיני מקומות בארץ, כולל בגבול הצפון, כולל בדרום, כולל בכל המקומות, ייפול עליכם ועל השר שלכם. אני לא מעלה בחלומותיי השחורים ביותר שאתם תבואו ותמנעו את ההעברה בשעה שגם היועצת המשפטית של הוועדה אומרת שאין כאן עלות תקציבית. הרי בגלל הבחירות זה יידחה בשבעה חודשים. אנחנו מנסים לעשות את זה מסודר. כנראה שאתם לא פרטנרים לעניין, אבל בסדר.

תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:51.

קוד המקור של הנתונים