ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/01/2019

חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 212), התשע"ט-2019

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



4
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
01/01/2019


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 942
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, כ"ד בטבת התשע"ט (01 בינואר 2019), שעה 10:45
סדר היום
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 210) (הקדמת המועד לתשלום גמלה), התשע"ט-2018
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
חברי הכנסת
אחמד טיבי
מוזמנים
יוסף פולסקי - לשכה משפטית, המוסד לביטוח לאומי

דבורה לילך בן ישעיהו - מנהלת תחום חקיקה, המוסד לביטוח לאומי

אוסאמה סעדי - חבר כנסת לשעבר
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
דניאל בלמס
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון


הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 210) (הקדמת המועד לתשלום גמלה), התשע"ט-2018, פ/1061/20 כ/823, הצעת ח"כ אחמד טיבי
היו"ר אלי אלאלוף
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. היום ה-1 לינואר, 2019, כ"ד בטבת תשע"ט. הנושא: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיון מס' 210), של חבר הכנסת אחמד טיבי, עם התמיכה שלי בשמחה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מודה לך. תזכורת. יחד אתך אנחנו שנים פעלנו שנים פעלנו כדי להבטיח הקדמת תשלום גמלה לציבור לפני חגים, כדי שכל שנה לא נתקשר לביטוח לאומי, לשר, וחברי כנסת ישקיעו מאמץ. אנחנו מעגנים בחוק הקדמת תשלום גמלה, בסכום עם המוסד לביטוח לאומי, משרד העבודה, והוועדה לכל הדתות - יהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים. כי, כידוע לך, לפני חג יש משפחות שרוצות להוציא כסף לחגוג, ילדים, צרכים, נזקקים וכדומה. זה חוק חברתי, סוציאלי ממדרגה ראשונה. אני מודה לך, אדוני היושב-ראש, על ההיענות, על ההקשבה, על הדחיפה ועל העזרה הבלתי נגמרת. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותך, בנוסף לכל הדברים המאוד חשובים שלך, אני רוצה לציין שעד עכשיו הביטוח הלאומי השתדל מי פעם השתדל מדי פעם לעשות בהחלטה נקודתית, מינהלית, את הדברים האלה, אבל החוק מאפשר להם בצורה שיטתית לעשות את זה בלי לשכוח ובלי לשנות את ההתנהגות שלהם, היום הם עשו את זה. אני באמת מודה לך על הרגישות. מודה למנכ"ל הביטוח הלאומי, ולשר העבודה והרווחה שהם תמכו בהצעה זו.
יוסף פולסקי
אני מהלשכה המשפטית, המוסד לביטוח הלאומי. אני מברך גם את היושב-ראש והצוות שלו, גם את חבר הכנסת את צוותו. באמת, ישבנו עם הגורמים המקצועיים והגענו לנוסח מוסכם, וכמו שאדוני אמר, זה משקף בעצם את המצב הקיים, גם המצב הקיים, אדוני, אנחנו מפרסמים באתר אינטרנט, ומיידעים את הציבור. אז כאמור זה מעגן את זה בחקיקה ראשית. אני כמובן מברך את הצוות המשפטי המדהים של הוועדה, בראשותה של נועה ושמרית שליוותה את ההצעה הזאת. זה כאמור נוסח מוסכם.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה לך.
דניאל בלמס
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 210)

הקדמת המועד לתשלום גמלה, התשע"ט-2018.

1. תיקון סעיף 317.

בחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995, בסעיף 317, האמור, ויסומן א, ואחריו
יבוא ב. המוסד יפרסם באתר האינטרנט שלו בתחילת כל שנה קלנדרית את החגים שלפניהם
הוקדם תשלום גמלה לזכאים, את הגמלאות שתשלומן יוקדם ואת המועדים שבהם ישולמו
הגמלאות לפני החג, והוא רשאי לשנות את הפרטים האמורים.
נעה בן שבת
כך, אדוני, יוכלו לדעת ולהיערך בהתאם לכל מי שמחכה לתשלום הגמלה.

אני רוצה רק להעיר, אדוני, אני מצטערת שאני צריכה להגיד את זה, אבל אני אומרת. הצעת החוק הזו, תעלה לאישור של ועדת ההסכמות. אנחנו נעשה מאמץ להכין אותה במועד. אני מקווה שהדבר התאפשר. אני לא יכולה להתחייב שאכן כך יהיה.
היו"ר אלי אלאלוף
למרות האזהרות, אנחנו סומכים עליך באופן מלא.

כולנו מברכים, וזה תענוג.

ניגש להצבעה. מי בעד? מי נגד?


הצבעה

בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 210), נתקבלה.
היו"ר אלי אלאלוף
פה אחד. תודה רבה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני היושב-ראש, אני, אמנם לא חבר ועדת העבודה והרווחה, אבל אני חבר כנסת ותיק. אני מבקר רבות בוועדות. ביקרתי כאן רבות. עבדתי יחד אתך, חבר הכנסת אלאלוף, יושב ראש-הוועדה בנושאים רבים בהצעות חוק - בנושאים שקשורים לדיני עבודה, רווחה וענייני הציבור. היה תענוג לעבוד אתך. אתה אדם עם קשב רב למצוקות, לצרכים של האזרח הפשוט, של החברה על כל גווניה. לרבות, הקשבת לתלונות והצרכים של האזרח הפשוט.

כבוד לכנסת שהיית יושב-ראש הוועדה, ועדת העבודה והרווחה, תפקיד שהלם אותך יותר. השרת אווירה טובה גם על כל חברי הבית – קואליציה, אופוזיציה, אי אפשר היה להבין פה מי קואליציה מי אופוזיציה, בגלל הדרך שבה ניהלת את הוועדה. גם כשהיו מכשולים דחפת מול משרדי הממשלה. עזרת לנו חברי הכנסת רבות. בכנסת הבאה, אם אני אבחר, אני ארגיש בחסרונך.

באמצעותך, אני גם רוצה להודות לצוות הוועדה, ליועצת המשפטית, המקצועית לעילא של הוועדה. למנהלת הוועדה, לרשמת, ליועצים המשפטיים, ולצוות האישי שלך. הרבה תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אם כבר. אני חייב להגיד, אחד הדברים שנותן לי סיפוק רב, אחמד, זו האפשרות שלנו, שלך, והחברים שלך, שהם כבר היום, אני מרשה לקרוא להם חברים שלי, שיהודים וערבים יכולים לעשות דברים חיוביים למדינה הזאת באחריות מלאה.

באמת, בשבילי זו אולי החוויה. חוויה הכי מרכזית בתקופה הזאת, להראות שיהודים וערבים במדינה הזאת יחיו ביחד. תודה לך.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מול החוקים האלה, התאחדנו והצלחנו לעזור לכולם.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה לכם, הביטוח הלאומי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה. אני דיברתי עם מר שפיגלר, הוא היה קואופרטיבי לחלוטין. תעבירו לו את תודתי.
אוסאמה סעדי
רק משפט להיפרד ממך.

שלום, אדוני היושב-ראש, באמת, זו הזדמנות להגיד לך כל הכבוד. מגיע לך תודות מכל האוכלוסיות, במיוחד האוכלוסיות החלשות, במיוחד מהאוכלוסייה שאנחנו מייצגים, האוכלוסייה הערבית שאנחנו עשינו רבות בוועדה הזאת. גם עשית המון למען מה שאמרת עכשיו בסיכום של הקירוב מול הגל העכור של הגזענות ושל חקיקה גזענית.

הוועדה הזאת התבלטה באמת בעשרות חוקים חברתיים. ואחרון, אחרון, החוק הזה שבאמת מקבע סוף סוף, שלא כל פעם היינו צריכים לפנות לפני כל חג גם למוסלמים, גם לנוצרים, גם ליהודים, והיינו צריכים כל חברי הכנסת ודרוזים לפנות לשר ולמנכ"ל. זכינו לשיתוף פעולה מול המוסד לביטוח לאומי. זו הצעת חוק חברתית ביותר. אנחנו מאחלים לך המון בריאות והמון הצלחה לאן שתפנה. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים