ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 02/01/2019

הצעת החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט-2019, הצעת החלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט-2019 , הצעת החלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט-2019 (גילום מס על רכב ממוגן)

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



6
ועדת הכספים
02/01/2019


מושב חמישי




פרוטוקול מס' 1220
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, כ"ה בטבת התשע"ט (02 בינואר 2019), שעה 10:00
סדר היום
החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט-2019.
החלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט-2019.
החלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט
(גילום מס על רכב ממוגן)
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
מוסי רז
מוזמנים
גיא גולדמן - רשות המיסים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
אייל לב ארי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אתי אפלבוים


החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט-2019.
החלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט-2019.
החלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט
(גילום מס על רכב ממוגן)
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר-היום: החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט-2019; החלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט-2019; החלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט, (גילום מס על רכב ממוגן)

אני שמח על זה שאנחנו בסופו של דבר גם אישרנו את חוק הגמח"ים, שהיה מחויב מציאות, אחרי שנתיים וחצי של עבודה שניהלנו כאן יחד עם הממשלה. אני מקווה שיוכח בהמשך שזה בסדר. אם יתברר חס וחלילה שיש דברים שהם לא בסדר, נתקן אותם, הרי כולנו בשר ודם. זה תהליך מאוד חשוב.

אני שמח מאוד על זה שגם העברנו את הנושא של הטבות המס כהוראת שעה. אני מקווה שהממשלה הבאה לא תרפה מהעניין הזה. גרתי באופקים, אני יודע שהטבות המס ביישובי פריפריה או במקומות מהסוג הזה, יש להם חשיבות עצומה. הם רוצים להביא אנשים ברמה כלכלית וגם אנשים לתפקידים שצריך ביישוב. הטבות המס מביאות את התוצאות האלה. עשינו את הטבות המס לפני שלוש שנים ובמשך שלוש שנים, בניגוד למה שהיה בעבר, לא הוגש בג"צ אחד ואני שמח על-כך.

מכיוון שכך, אתמול גם אישרנו את ה-CRS. הגשתי רביזיה בסוף הישיבה כדי שנסגור את כל הדברים יחד, כל הדברים שעליהם דיברנו. רציתי שהכול ייסגר ולא שפתאום אנשים יתעצלו. לכן הגשתי גם את הרביזיה על ה-CRS לאחר שאישרנו אותה.

אני מודיע בזאת שאני מבטל את הרביזיה. ממילא, ה-CRS נכנס לתוקף. זה לא שאני שבע רצון מכל התהליך הזה, אבל אני לא רוצה שמדינת ישראל תהיה מאחור ולא יחד עם כל המדינות שאישרו את זה.

נעשים בנושאים האלה הרבה קשיים לאזרחי המדינה, כאלה שיש להם אזרחות ישנה כזאת ויש להם קשיים. אין ברירה, אנחנו עושים את זה. לכן ה-CRS נכנס ברגע זה לתוקף. אני את הרביזיה ביטלתי.

גיא, אם אפשר להודיע לפרידה ישראלי ולכל אלה שעוסקים בזה.
גיא גולדמן
המסר יועבר.
היו"ר משה גפני
אנחנו עוסקים עכשיו בסעיף הראשון של החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה), החלטת משכורת נשיא המדינה, החלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית (הוראת שעה), גילום מס על רכב ממוגן.

שגית, איפה אנחנו עומדים עם זה?
שגית אפיק
למעשה מדובר בגילום מס על הדלתא, על החלק הממוגן של הרכב שבעצם מחייב, מצד אחד, רכב גדול יותר וגם רכב יקר יותר. יש נוסחה של דלתא שדובר עליה בזמנו.

אנחנו עשינו את הגילום הזה באוקטובר 2017. קבענו את זה כהוראת שעה עד סוף 2018. למה קבענו את זה כהוראת שעה? לא בגלל שחשבנו שזה לא נכון לגלם, אבל באותה עת, ועדיין למעשה, ועדת הכספים קיימה דיונים ביחס לכל הנושא של שווי שימוש ברכב ולמחזיקי רכב מטעם העבודה שלהם, שמשלמים למעשה שווי שימוש בעד טובת ההנאה שלהם. חשבנו שיהיה זה נכון שהוועדה תראה את התמונה הכוללת ולא תקבל החלטה רק ביחס לאותם שרים ולא תראה תמוטנה כוללת גם ביחס לכל יתר העובדים.

כמובן שתיקונים ביחס ליתר העובדים הם בתקנות אחרות, תקנות שווי שימוש או בדרך של חקיקה ראשית, אבל חשבנו שאם תהיה לנו שנה נוכל לבחון את הדברים. למרות שהוועדה קיימה מספר דיונים בנושא שווי שימוש ברכב, לא הגענו לתכנית סדורה שבשלה לכדי חקיקה או לתיקונים כאלה ואחרים. לכן נוצר הצורך להאריך בשנה נוספת את גילום המס.

למעשה גילום המס בהחלטת שכר שרים חל על ראש הממשלה, על שר החוץ ועל שר הביטחון. זה בשל הכנסה שנובעת משדרוג הרכב שהמדינה מעמידה להם לצרכי מיגון. זה אומר שהשדרוג הזה הוא בעצם על חשבון אוצר המדינה. כשמתבוננים בדלתא הקבועה בהחלטה שתכף נקריא, כבר בדיוננו בהחלטה הקודמת התעוררה השאלה האם נדרש להחיל את הגילום הזה גם על נשיא המדינה, כיוון שב-2017, כשתיקנו את החלטת השכר, הוא היה פטור ממס.
מוסי רז (מרצ)
ממילא הוא פטור ממס.
שגית אפיק
בדיוק. הייעוץ המשפטי של בית הנשוא סבר שהפטור הזה מכסה גם את הנושא של הרכב. רשות המיסים סברה שנכון יותר להתבונן – אולי גיא יגיד על זה מילה.
גיא גולדמן
השאלה: האם השווי הזה נחשב משכורת שהיא חייבת במס, או תשלומים בקשר לביצוע תפקיד שהם פטורים ממס?

אני חושב שנכון לפתור את העניין הזה ברמה המשרדית, ברמת השומה. ככל שזה יהיה חייב במס, יהיה גילום וככל שזה פטור ממס לא יהיה גילום.
היו"ר משה גפני
כן, אבל החלטה של פטור ממס היא החלטה שהיא לא משרדית. זאת החלטה שאנחנו מקבלים אותה גם פה. אתם צריכים לקבל החלטה. אני רואה שאתם נזהרים מלקבל החלטות.
שגית אפיק
הם לא מפחדים. הם יקבלו את ההחלטה הזאת.
גיא גולדמן
נקבל אותה בקרוב.
שגית אפיק
אני אמשיך ואז תבין למה הם אולי עוד לא קיבלו החלטה.

בינתיים תיקנו את פקודת מס הכנסה כך שגם ראש הממשלה פטור ממס על משכורתו. לכן נשאלת השאלה האם צריך לכאורה גם לגביו לתקן את זה?
היו"ר משה גפני
את ראש הממשלה עשינו כמו הנשיא.
שגית אפיק
עשינו בחוק. התיקון הוא זהה לנשיא.

המסקנה היא, כיוון שבאמת רשות המיסים תקבל החלטה בהמשך הדרך, החלטה שתחול על שניהם, בינתיים נכון יהיה שאנחנו נעשה את המשך הוראת השעה, גם ביחס לנשיא וגם ביחס לראש הממשלה. אציין, שאתמול ועדת הכנסת קיבלה החלטה זהה ביחס ליושב ראש הכנסת, ביחס להחלטת המיגון.
היו"ר משה גפני
מוסי, ההחלטה הזאת חלה גם על יושב ראש הכנסת.
שגית אפיק
ויושב ראש האופוזיציה.
היו"ר משה גפני
בדרך כלל, אנחנו היינו מקבלים את ההחלטה קודם לוועדת הכנסת, אבל כיוון שנדרשנו לפנות לוועדה הציבורית לתשלומים והסמכות של הוועדה הציבורית פוקעת בקרוב, אנחנו נאלצנו לזרז את התהליך בוועדת הכנסת ולסיים אותו.

מבית הנשיא ביקשו למסור שהעמדה שלהם היתה ונשארה, גם של החשבות וגם של הייעוץ, שזה פטור אבל כמו שאמרתי קודם, הדבר הזה ייבחן על-ידי רשות המיסים ותתקבל הכרעה. בינתיים אנחנו נעשה את ההארכה הזאת.

תקריאו את ההחלטה.
קריאה
"החלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט-2019

בתוקף הסמכות לפי סעיף 16 לחוק-יסוד: נשיא המדינה, המחליטה ועדת הכספים של הכנסת לאמור:

תיקון סעיף 1

1. בהחלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה), התשע"ח-2017, בסעיף 1, במקום "כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018)" יבוא "ג' בטבת התש"ף (31 בדצמבר 2019".

תחילה

2. תחילתה של החלטה זו ביום כ"ד בטבת התשע"ט (1 בינואר 2019."

החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט-2019

בתוקף הסמכות לפי סעיף 36 לחוק-יסוד: הממשלה, המחליטה ועדת הכספים של הכנסת לאמור:

תיקון סעיף 1

1. בהחלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה), התשע"ח-2017, בסעיף 1, במקום "כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018)" יבוא "ג' בטבת התש"ף (31 בדצמבר 2019".

תחילה

2. תחילתה של החלטה זו ביום כ"ד בטבת התשע"ט (1 בינואר 2019.
זה לגבי נשיאת בית משפט העליון
"החלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ט-2019

בתוקף הסמכות לפי סעיף 10 לחוק-יסוד: השפיטה, המחליטה ועדת הכספים של הכנסת לאמור:

תיקון סעיף 1

1. בהחלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה), התשע"ח-2017, בסעיף 1, במקום "כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018)" יבוא "ג' בטבת התש"ף (31 בדצמבר 2019"."

תחילה

2. תחילתה של החלטה זו ביום כ"ד בטבת התשע"ט (1 בינואר 2019."
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור ההצעה?
מוסי רז (מרצ)
אם אני מצביע נגד, זה לא עובר?
היו"ר משה גפני
זה לא עובר. תגיד לי אם אתה מצביע נגד, אני אלך להביא מישהו מהשינה.
מוסי רז (מרצ)
ואם זה רק לראש הממשלה?
היו"ר משה גפני
אין.
שגית אפיק
לא, זה ביחד עם השרים באותה החלטה.
היו"ר משה גפני
אתה רוצה, תימנע בגלל ראש הממשלה.
מוסי רז (מרצ)
רציתי שראש הממשלה יתאמץ, אבל לא חשוב.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור הארכה של ההחלטות כפי שהסבירה היועצת המשפטית של הוועדה?

הצבעה

בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הארכת ההחלטות נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההצעה אושרה כפי שהוקראה על-ידי היועצת המשפטית.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:30.

קוד המקור של הנתונים