ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 30/12/2018

חוק דמי מחלה (היעדרות בשל תרומת איבר על ידי בן זוג או הורה) (תיקוני חקיקה), התשע"ט-2019

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



8
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
30/12/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 936
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום ראשון, כ"ב בטבת התשע"ט (30 בדצמבר 2018), שעה 11:04
סדר היום
הצעת חוק דמי מחלה (היעדרות בשל תרומת איבר על ידי בן זוג או הורה) (תיקוני חקיקה), התשע"ט-2018, של חה"כ ינון אזולאי, מיכאל מלכיאלי, איציק שמולי, דוד אמסלם, אלי אלאלוף, משה גפני, איל בן ראובן, יעקב מרגי, דן סידה - הכנה לקריאה שנייה ושלישית
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
חברי הכנסת
ינון אזולאי
מוזמנים
ד"ר תמר אשכנזי - מנהלת המרכז הארצי להשתלות, משרד הבריאות

אביב אוחנה - ממונה יישום סטנדרטים, רפואה קהילתית, חטיבת הרפואה, משרד הבריאות

יעל לינדנברג - רפרנטית תעסוקה, אגף התקציבים, משרד האוצר

שקד כסלו - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

איה דביר - עו"ד, משרד המשפטים

תמר מתתיהו - משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

נורית כהן - מנהלת משאבי אנוש אזורית, מחוז ירושלים, קופת חולים לאומית

נעם וייס - אוניברסיטת תל אביב

דן מיכאל קדרון - תנו יד לחירש, נכים למעון נכים
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים




הצעת חוק דמי מחלה (היעדרות בשל תרומת איבר על ידי בן זוג או הורה) (תיקוני חקיקה), התשע"ט-2018, של חה"כ ינון אזולאי, מיכאל מלכיאלי, איציק שמולי, דוד אמסלם, אלי אלאלוף, משה גפני, איל בן ראובן, יעקב מרגי, דן סידה - הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר אלי אלאלוף
צהרים טובים. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. היום ה-30 בדצמבר 2018, כ"ב בטבת התשע"ט, השעה 11:04. על סדר היום הצעת חוק דמי מחלה (היעדרות בשל תרומת איבר על ידי בן זוג או הורה) (תיקוני חקיקה), התשע"ט-2018, של חבר הכנסת ינון אזולאי וקבוצת חברים, בתוכם גם אני.

אני שומע שיש כאילו מגבלה ולכן תיזהרו, אני לא מסכים.
ינון אזולאי (ש"ס)
בקצרה. מהות החוק היא שדמי מחלה יינתנו לבן זוג שתורם כליה, ואמרנו הורה או בן של אותו אחד, שבעה ימים נוספים, בנוסף לשישה ימים האמורים היום בחוק במסגרת דמי המחלה שלו. בן הזוג יוכל במקביל - גם עם הילד שלו או הורה במקביל עם הילד או בן הזוג – לקבל את חופשת המחלה הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
יש התנגדויות? אין.
תמר אשכנזי
אני מנהלת המרכז הלאומי להשתלות במשרד הבריאות. קודם כל, תבורכו. אני לא הייתי מעורבת קודם אלא רק עכשיו. אתם בעצם אומרים בן זוג או ילד.
ינון אזולאי (ש"ס)
בן זוג וילד או הורה ובן זוג. כלומר, במקביל יהיה אפשר בן זוג עם עוד אחד על חשבון חופשת המחלה שלהם, שיש להם היום בחוק. כיום יש להם שישה ימים.
תמר אשכנזי
למי זה להם? לתורם.
ינון אזולאי (ש"ס)
לבן הזוג של התורם או להורה או לילד. הם יכולים לתת שישה ימים מדמי המחלה שלהם. אנחנו מוסיפים להם בחוק הזה עוד שבעה ימים בתוך דמי המחלה שיש להם, 18 ימים או כל אחד לפי ההסכם שיש לו.
תמר אשכנזי
השאלה היחידה שיש לי, ואולי היא מאוד בשוליים אבל מכיוון שאני פוגשת כמעט את כל התורמים, לפחות אלה שאין להם קשר משפחתי, ועל אחרים אני קוראת את התיק, הוועדות בבתי החולים, יכול להיווצר מצב שאישה למשל תורמת לבעלה, אין כרגע ילדים בארץ, אז הם לא יקבלו? דווקא שם נגיד זה יותר קשה. יש מצב גם של אח? אולי זה לא כזה נפוץ.
ינון אזולאי (ש"ס)
אמרנו בפעם שעברה קרבה ראשונה.
תמר אשכנזי
זה לא היה כתוב.
ינון אזולאי (ש"ס)
נכון. דיברנו על הוספת האח אבל הורה, ודאי שזה נוסף כאן וגם ילד. לגבי האח, אני לא יודע למה בסופו של דבר זה לא נמצא.
נעה בן שבת
כרגע אחים לא נכנסו. נכנסנו לחוקים הקיימים – חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת הורה) וחוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת בן זוג), אלה החוקים הרלוונטיים לצורך העניין. קשרים אחרים, בסופו של דבר זה מאפשר זכות לניצול ואנשים יכולים להיעדר על חשבון ימי המחלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא רצינו לפתוח את זה יותר מדי.
תמר אשכנזי
לא התוספת למה שמגיע אלא עצמאית, בלי התוספת. אפילו לכמה הימים הראשונים בבית חולים.
נעה בן שבת
אין היום זכות דמי מחלה להיעדרות בשל מחלת אח.
היו"ר אלי אלאלוף
קרוב מדרגה ראשונה. זה עוד בונוס כדי לאפשר תרומת איברים שזה מוצר נדיר.
נעה בן שבת
אני רוצה לומר איזה בעיות עלו ולהסביר. הוצע בדיון הקודם לקריאה ראשונה, מה שעבר, נוסח שהגביל את האפשרות של בן הזוג להיעדר אם ילדיו של בן הזוג נעדרו מכוח אותה זכאות וגם הגביל את הזכאות המצטברת שלהם, של הילדים ושל בן הזוג לשבעה ימים בסך הכול. כרגע הנוסח המוצע כאן הוא לא כולל את ההגבלה הזאת. אני מבינה שהגורמים דיברו ביניהם. אני פשוט לא טיפלתי בהצעה מהתחלה אבל אני מבינה שהגורמים דיברו ביניהם על כך והיום קיבלתי פנייה מסיגל סודאי מאיגוד לשכות המסחר שאמרה שזה לא בסדר להסיר את ההגבלה הזאת, וממיכל חילי וקסמן מהתאחדות התעשיינים שגם היא מאוד זעמה על התיקון הזה ואמרה שהנה כשיש בן זוג שצריך להיעדר למחלת הילד שלו, דורשים שבן הזוג האחר לא ייעדר למחלת הילד, ובין אחים דורשים שהאחים לא ייעדרו באותו זמן לגבי מחלת הוריהם ולכן למה כאן אנחנו מאפשרים את ההיעדרות במשותף.

התשובה שאנחנו קיבלנו גם ממשרד העבודה, אני יודעת שזו עמדתו, הייתה שעמדתם לא לשנות מהמצב הקיים בחוקי דמי מחלה. בחוקי דמי מחלה לא מביאים בחשבון כאשר מדברים על מחלת בן זוג. אנחנו לא שואלים את עצמנו האם הילדים של אותו אדם יכולים להיעדר או לא יכולים להיעדר. אותו דבר לגבי מחלת הורה. היום לא שואלים האם בנוסף לילדים, אומרים שהילדים לא יוכלו להיעדר באותו זמן.
ינון אזולאי (ש"ס)
שני ילדים באותו זמן.
נעה בן שבת
שני ילדים לא יוכלו להיעדר באותו זמן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל הורה וילד יכולים.
נעה בן שבת
זאת הייתה התשובה כמו שהבנו אותה ממשרד העבודה. לכן הנוסח הזה מוצע.
היו"ר אלי אלאלוף
למה למעסיקים יש SAY בדבר הזה?
נעה בן שבת
הם יצטרכו לשלם על כל מי שתורם איברים. יכול להיות מבחינתם שגם בן הזוג וגם הילד ייעדרו באותו יום, על אותו יום עבודה, ולכאורה זו היעדרות מיותרת מבחינתם כי שני גורמים נעדרים עבור אדם אחד.
ינון אזולאי (ש"ס)
אדם אחד מאושפז שלושה חודשים. במחלה רגילה זה כן אפשרי. זה האבסורד. במחלה רגילה זה כן אפשרי ובתרומה אתה רוצה להגביל את זה. זה לא הגיוני.
נעה בן שבת
אדוני, אני אומרת את הדברים כי הם ביקשו שאני אבטא את עמדתם.
היו"ר אלי אלאלוף
זה נחמד. הופכים את היועצת המשפטית שלנו לדוברת שלהם.
נעה בן שבת
כן. אני רק מסבירה שבהקשר הזה התשובה שלי להם הייתה שכך זה כל חוקי דמי מחלה. אם רוצים לשנות את ההסדר, אנחנו צריכים לחשוב על זה קצת יותר, איך רוצים לשנות את ההסדר, מה האיזונים שצריך לעשות, איזה טפסים אבל זה צריך לעשות כחשיבה רוחבית. אם רוצים לשנות את זה לגבי כל דמי מחלה, נעשה את זה כחשיבה רוחבית ולא אגב התיקון הזה.

אדוני, זו התשובה אבל גם לשאלה מדוע אנחנו לא מרחיבים כרגע לאח או לגורמים אחרים, אדם שהוא ערירי, אולי יש מישהו אחר שיכול לסעוד אותו, כי אנחנו כרגע לא רוצים לפתוח בזמן הקצר הזה את כל מרחב הנושאים האלה ולשנות דברים מאוד יסודיים בנושא של דמי מחלה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה אומרים המשרדים הממשלתיים בסוגיה הזאת?
יעל לינדנברג
אגף התקציבים, משרד האוצר. גם אלינו הגיעה העמדה של המעסיקים כפי שצוינה ולכן בסופו של דבר באמת הוחלט להיצמד לנוסח הקיים בחקיקה. המחוקק היום לא מתייחס ספציפית לסוגיה הזאת ומקשר בעצם בין מחלת הורה למחלת בן זוג. לכן אמרנו שכרגע, נכון להיום לחוק הספציפי הזה, נכון להיצמד לחקיקה הקיימת ולאי התייחסות של המחוקק ספציפית לסוגיה הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה מוכן לקבל את העמדה הזאת?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. אתם מתפתלים כאן כך שבסופו של דבר זה יגיע לפתחו של בית הדין לעבודה. אני רוצה שזה יהיה ברור, שאדם שתורם איבר יוכל בן הזוג שלו – או בנוסף הורה או ילד – במקביל לקבל כמו במחלה רגילה. שזה יהיה ברור.
יעל לינדנברג
זה בדיוק מה שאני אומרת. כמו במחלה רגילה ולכן זה חוק שהוא לא נפרד. לכן זה חוק לא נפרד ומוחל בחוק הקיים. משרד העבודה יכול לתקן אותי אם אני טועה אבל בעצם מחילים את כל החקיקה הקיימת על המקרה של תרומת איברים ולא עושים את זה בחוק נפרד כפי שעלה בעבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה לשמוע את משרד העבודה שנמצא כאן. שיסבירו את זה.
תמר מתתיהו
משרד העבודה. הנוסח כפי שהוצג על ידי חבר הכנסת הוא באמת הנוסח שאנחנו הצענו וביקשנו שיהיה, שתהיה אפשרות לקחת במקביל כמו שבעצם קיים היום למקרה היותר שכיח של מחלת הורה ושל מחלת בן זוג, כאשר החוק לא שולל את האפשרות לקחת את זה במקביל. לכן, דווקא במקרה הספציפי שבאמת לא מהווה הרבה מקרים, אם אנחנו חושבים על מעסיקים, אנחנו חושבים שלא נכון דווקא כאן לשלול את זה תוך כדי שאנחנו משנים את ההסדרים הקיימים.
נעה בן שבת
לגבי השאלה שלהם. הם אומרים שסיוע לבן משפחה מכל עילה מכל חוקי המחלה השונים לא יכול שיינתן למספר גורמים זכאים בזמן שהחולה הוא אחד בלבד. מה את אומרת על אמירה כזאת?
תמר מתתיהו
בפועל אנחנו רואים שזה לא ממש נכון. שאם אדם מאושפז, בני המשפחה מתאגדים סביבו וזה לא משנה כמה מעסיקים שונים.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם לא לוקחים את זה ביחד. הם לוקחים שלושה חודשים, שבוע, ושבוע נוסף.
תמר מתתיהו
לפעמים עושים תורנויות ביניהם. אם יש יום אחד במקביל או כמה ימים במקביל, צריך לאפשר את זה.
נעה בן שבת
אבל אתם לא תאפשרו מקביל לילדים של אותו אדם.
תמר מתתיהו
זה כבר קיים בתקנות.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה קיים בחוק.
תמר מתתיהו
שאין את האפשרות הזאת. גם לא במקרה של מחלת ילד.
ינון אזולאי (ש"ס)
הנוסח שכרגע יש לנו, הוא מותיר מקום לפרשנות או שאותו דבר כמו שאמרת?
תמר מתתיהו
לדעתי הוא במפורש מהבחינה הזאת. הוא לא שולל את האפשרות לקחת.
נעה בן שבת
יכול להיות אדוני שיצטרכו לעשות חשיבה ולהביא הצעת חוק ממשלתית או על הצעה פרטית של חבר כנסת ולשנות את המצב.
היו"ר אלי אלאלוף
נקריא את הנוסח.
נעה בן שבת
הצעת חוק דמי מחלה (היעדרות בשל תרומת איבר על ידי בן זוג או הורה) (תיקוני חקיקה),
התשע"ט-2018


1. תיקון חוק דמי מחולה (היעדרות בשל מחלת בן זוג)

בחוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת בן זוג), התשנ"ח-1998, אחרי סעיף 1א יבוא:

"1ב. היעדרות בשל תרומת איבר על ידי בן זוג

(1) בלי לגרוע מהוראות סעיף 1, עובד זכאי לזקוף עד שבעה ימים בשנה של היעדרות, לשם טיפול וליווי של בן זוגו שהוא תורם כהגדרתו בחוק השתלת איברים, התשס"ח-2008, על חשבון תקופת המחלה הצבורה שלו או על וחשבון ימי החופשה המגיעים לו, לפי בחירתו.

(2) כללים שקבע שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לפי סעיף 2 יחולו בשינויים המחויבים על היעדרות לפי סעיף זה".

אנחנו מדברים על תוספת לימים שזכאים לקבל כבן זוג והכללים שנקבעו בתקנות יחולו אבל כמובן בשינויים המחויבים, אם נדרש למשל שהמצב הוא מצב של חולה שתלוי לחלוטין בעזרת הזולת וזה לא רלוונטי כאן לתורם, אז זה יהיה בשינויים המחויבים.

2. תיקון חוק דמי מחולה (היעדרות בשל מחולת הורה)

בחוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת הורה), התשנ"ד-1993 –

(1) אחרי סעיף 1 יבוא:

"1א. היעדרות בשל תרומת איבר על ידי הורה

(1) בלי לגרוע מהוראות סעיף 1, עובד זכאי לזקוף עד שבעה ימים בשנה בשל היעדרות, לשם טיפול וליווי של הורהו שהוא תורם כהגדרתו בחוק השתלת אברים, התשס"ח-2008, על חשבון תקופת המחלה הצבורה שלו או על חשבון ימי החופשה המגיעים לו, לפי בחירתו.

(2) כללים שקבע שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לפי סעיף 2 יחולו, בשינויים המחויבים, על היעדרות לפי סעיף זה".

גם כן, השינויים המחויבים, צריך את המסמכים, יש הוראות שהאחים לא לוקחים בעת ובעונה אחת אבל כמובן בשינויים המחויבים למצב בו מדובר.

(2) בסעיף 3, במקום "לעניין חוק זה" יבוא "לעניין סעיף 1".

זה נוגע לתנאי של תלוי לחלוטין בעזרת הזולת.
היו"ר אלי אלאלוף
יש הערות לחוק כפי שנוסח?
נעה בן שבת
סליחה, התנאי הזה לא חל. זה מבהיר במפורש שהדרישה שחלה בחוק דמי מחלה, מחלת הורה, תלות בעזרת הזולת, תלוי לחלוטין בעזרת הזולת לביצוע פעולות יום יום, לא יחול לגבי הסעיף הזה, סעיף 1א והוא רלוונטי רק לגבי סעיף 1.

אולי אפשר להוסיף הוראה שזה יחול ב-1 בחודש לאחר יום פרסום החוק, כדי שיהיה ברור לגבי איזה חודש זה חל.
היו"ר אלי אלאלוף
כן. טוב מאוד.

אפשר לעבור להצבעה?
נעה בן שבת
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
מי בעד אישור הצעת חוק דמי מחלה (היעדרות בשל תרומת איבר על ידי בן זוג או הורה) (תיקוני חקיקה), התשע"ט-2018? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – פה אחד
הצעת חוק דמי מחלה (היעדרות בשל תרומת איבר על ידי בן זוג או הורה) (תיקוני חקיקה), התשע"ט-2018 נתקבלה.
היו"ר אלי אלאלוף
החוק אושר. תודה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תודה לך אדוני.
היו"ר אלי אלאלוף
לא את כולם אני אראה מחר ולכן אני נפרד בהערכה גדולה לעובדי המדינה שלנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אדוני היושב ראש, תודה רבה לך על היעילות. תודה ליועצת המשפטית, למשרדים ולכולם. יישר כוח.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:20.

קוד המקור של הנתונים