ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/12/2018

הנחיות חדשות של משרד הבריאות בעניין הגבלת סל ההטבות לנשים בהריון עלולות להביא לעלייה בלידות עם בעיות שניתן לגלות בבדיקות המוקדמות, קיצוץ בסל השירותים לנשים בהריון בכל קופות החולים, קיצוץ בסל השירותים לנשים בהריון בכל קופות החולים, הנחיות חדשות של משרד הבריאות בעניין הגבלת סל ההטבות לנשים בהריון עלולה להביא לעלייה בלידות עם בעיות שניתן לגלות בבדיקות המוקדמות

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
24/12/2018


מושב חמישי


פרוטוקול מס' 922
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, ט"ז בטבת התשע"ט (24 בדצמבר 2018), שעה 11:30
סדר היום
1. הנחיות חדשות של משרד הבריאות בעניין הגבלת סל ההטבות לנשים בהריון עלולות להביא לעלייה בלידות עם בעיות שניתן לגלות בבדיקות המוקדמות, של חה"כ יעל גרמן (מס' 11538).
2. הנחיות חדשות של משרד הבריאות בעניין הגבלת סל ההטבות לנשים בהריון עלולות להביא לעלייה בלידות עם בעיות שניתן לגלות בבדיקות המוקדמות, של חה"כ מסעוד גנאים (מס' 11546).
3. קיצוץ בסל השירותים לנשים בהריון בכל קופות החולים, של חה"כ עמיר פרץ (מס' 11556).
4. קיצוץ בסל השירותים לנשים בהריון בכל קופות החולים, של חה"כ יעקב אשר (מס' 11557).
נכחו
חברי הוועדה: מירב בן ארי – מ"מ היו"ר
אלי אלאלוף
עבד אל חכים חאג' יחיא
חברי הכנסת
יעקב אשר
מסעוד גנאים
יעל גרמן
עבד אל חכים חאג' יחיא
מרב מיכאלי
עמיר פרץ
מוזמנים
רויטל טופר חבר - סמנכ"ל לפיקוח ובקרה על קופ"ח ושב"ן, משרד הבריאות

חן חיים לוי - מנהל תחום שב"ן, משרד הבריאות

איתי קליטניק - כלכלן בכיר, משרד הבריאות

אורנה עבודי - ראש אגף הסכמים ופיתוח שירותי בריאות, ההסתדרות הכללית

ד"ר רינת כהן - ראש אגף ביטוחים, קופת חולים מאוחדת

רונן הראל - מנהל מערך הביטוח והשב"ן, מכבי שירותי בריאות

יעל נבון - מנהלת השב"ן, קופת חולים לאומית

מזל נייגו - ממונת חקיקה, לשכת עורכי הדין

אבישג שחם חדד - מנהלת קשרי ממשל , ויצ"ו ישראל

מידד גיסין - נשיא, ארגון בעלי סטומה

בקי קשת כהן - מנהלת קשרי הממשל, עמותת שומרי משפט רבנים למען זכויות אדם

הדר דגני ששון - מנהלת מוצרים תחום גניקולוגיה
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
טלי רם

1. הנחיות חדשות של משרד הבריאות בעניין הגבלת סל ההטבות לנשים בהריון עלולות להביא לעלייה בלידות עם בעיות שניתן לגלות בבדיקות המוקדמות, של חה"כ יעל גרמן (מס' 11538).
2. הנחיות חדשות של משרד הבריאות בעניין הגבלת סל ההטבות לנשים בהריון עלולות להביא לעלייה בלידות עם בעיות שניתן לגלות בבדיקות המוקדמות, של חה"כ מסעוד גנאים (מס' 11546).
3. קיצוץ בסל השירותים לנשים בהריון בכל קופות החולים, של חה"כ עמיר פרץ (מס' 11556).
4. קיצוץ בסל השירותים לנשים בהריון בכל קופות החולים, של חה"כ יעקב אשר (מס' 11557).
היו"ר מירב בן ארי
צהרים טובים. אנחנו נפתח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. היום 24 בדצמבר 2018, ט"ז בטבת תשע"ט. הנושא: הנחיות חדשות של משרד הבריאות בעניין הגבלת סל ההטבות לנשים בהריון עלולות להביא לעלייה בלידות עם בעיות שניתן לגלות בבדיקות המוקדמות, של חברת הכנסת יעל גרמן, של חבר הכנסת מסעוד גנאים, זה אותו נושא, וכן: קיצוץ בסל השירותים לנשים בהריון בכל קופות החולים, של חבר הכנסת עמיר פרץ ושל חבר הכנסת יעקב אשר. ממש נוכחות מרשימה של קואליציה-אופוזיציה בעניין הנשים בהריון. אני מאוד מקווה שמשרד הבריאות פה.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא.
היו"ר מירב בן ארי
כל חברי הכנסת הגיעו אבל משרד הבריאות - בכל מקרה נתחיל? – הם יודעים על מה הנושא. נתחיל עם חברת הכנסת יעל גרמן. בבקשה, גברתי.
יעל גרמן (יש עתיד)
קודם כול, תודה רבה לך על המהירות ועל הדיון.
היו"ר מירב בן ארי
ראיתי נושא הריון, ישר אמרתי אני שם.
יעל גרמן (יש עתיד)
בדיוק, ואת גם יודעת על מה מדובר. יש כאן עוול משולש בהחלטה הזאת. קודם כול, מה פתאום משרד הבריאות מוצא לנכון מכל הקיצוצים שאולי הוא צריך לעשות – לדעתי הוא לא צריך לעשות, צריך רק להוסיף כסף – דווקא לפגוע בנשים בהריון.

אני אתן לך כאן רשימה של בדיקות שנמצאות בתוך הזכאות. דרך אגב, אנחנו מדברים על השב"ן.
היו"ר מירב בן ארי
כן. על השב"ן לגמרי.
יעל גרמן (יש עתיד)
חשוב מאוד מאוד. אז יש לנו בדיקות גנטיות, תרופות לבחילות, בדיקת NIPT שזאת בדיקת סקר בבדיקת דם שמגלה מומים בעובר, אולטרסאונד בשליש הראשון, שקיפות עורפית, סקירת מערכות מוקדמת, סקירת מערכות מאוחרת, מי שפיר, ויש פה גם ייעוץ הנקה, הבראה ליולדת, תוספת ימי הבראה, טיפולי רפואה משולבת, ייעוץ מומחה, קורס הכנה ללידה, ועוד.

והחליטה המדינה וגם קופות החולים, שבאמת נשים שבהריון, מגיע להן. ובאו ואמרו, במסגרת השב"ן אנחנו מעניקים לכן סל, אתן תבחרו מה אתן רוצות לנצל מהסל.

ופתאום, יום אחד, באה המדינה ואומרת: לא, לא, לא, אנחנו עכשיו מורידים את זה ברבע, אתן לכל הריון תוכלו לנצל רק 2,000 שקל, וגם מקסימום 8,000 בהריון הרביעי. בואו נאמר שיש לי רק שני ילדים אז אני אוכל לנצל 4,000; מי שיש לה ארבעה ילדים תוכל לנצל 8,000, אז קודם כול כבר יש פה איזשהו אי שוויון וחוסר היגיון. זה פעם אחת.

אני רוצה לבוא ולהראות איך יש פה שתי עוולות נוספות. את בוודאי יודעת, גברתי היושבת-ראש, ש-70% מהמדינה ו-70% מהנשים נמצאות בשב"ן. זה כסף שבן אדם משלם מכיסו. כאשר אנחנו מסתכלים לאחר מכן על החלוקה בין ההוצאה של המדינה שהיא הציבורית לבין ההוצאה הפרטית של הנשים אנחנו מחשבים את זה כהוצאה פרטית והיא הולכת וגדלה במהלך השנים, לעומת ההוצאה של המדינה שהולכת וקטנה.

אבל, לא כל ה-70% באמת נהנות מהשב"נים - דרך אגב, 70% מסך הכול התושבים - לא כולם נהנים מהשב"נים. נוצר מצב שדווקא בפריפריה, שאנחנו כל כך דואגים להם, דווקא אוכלוסיות מוחלשות שנמצאות רחוק מן המרכז, מנצלות הרבה פחות את השב"ן – גם בגלל נגישות, גם בגלל מודעות, גם בגלל מיעוט רופאים בפריפריה, גם בגלל שאין הרבה בתי חולים – ואז נוצר מצב שבגלל מימון צולב, הפריפריה מסבסדת את המרכז. זה מה שקורה.

אני רוצה להוסיף לנתון הזה נתון נוסף, שאנחנו יודעים שבעקבות המעבר של קופות החולים להסדר במקום החזר, שזו רפורמה שנכנסה מהוועדה שעמדתי בראשה - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, הרפורמה טובה.
יעל גרמן (יש עתיד)
רפורמה טובה שנכנסה לפני שנתיים לפועל, נוצרו עודפים בשב"נים. זאת אומרת, יש לנו עכשיו שני מצבים. יש לנו עודפים בשב"נים, יש לנו חוסר ניצול בפריפריה, ומה עושה משרד הבריאות? במקום לבוא ולומר יש עודפים, בואו נוריד – בואו נוריד את ההשתתפות העצמית, בואו נוריד את המחירים של השב"ן, בואו נראה איך אנחנו משקיעים בפריפריה – לא, הוא הולך ומוסיף עוול על עוול.

הוא בא ואומר שלא רק שהוא לא מפחית אלא הוא נותן עוד רווח לשב"נים, כי מה המשמעות שאישה יכולה לנצל 2,000 ולא 8,000? שהשב"נים יוציאו פחות, ויישאר להם יותר. מה הם יעשו בדיוק בכסף שיישאר להם, אני רוצה לדעת למה. האם זאת הכנה – אני לא יודעת, זה ככה בדמיון שלי – אולי להכניס את התרופות של מחלות חשוכות מרפא - - -
היו"ר מירב בן ארי
מצילות חיים.
יעל גרמן (יש עתיד)
מצילות חיים וחשוכות מרפא, להכניס את זה לשב"נים? אולי, אבל אנחנו לא דנו בזה. מה שלא יהיה, יש פה בהחלטה הזאת קודם כול חוסר צדק כלפי אותן נשים שדווקא הן המוחלשות, שהן לא תוכלנה לנצל את זה, יש פה חוסר צדק מפני שיש עודף בשב"נים, אז למה אנחנו יוצרים עודף נוסף, ויש פה חוסר צדק מפני שאנחנו יודעים שנשים בפריפריה, מה שלא יהיה, תוכלנה לנצל פחות.

אז הצעתי היא ככה. קודם כול, לבטל את ההחלטה האומללה הזאת, ושנית, בגלל העודפים – אני מנצלת את ההזדמנות – לבוא ולהוריד את ההשתתפות העצמית של כלל התושבים בשב"נים.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה, גברתי. חבר הכנסת מסעוד גנאים, בבקשה, אתה היוזם השני.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה, גברתי היושבת-ראש, אני אקצר בדבריי מאחר שאני הצטרפתי לדיון המהיר של חברת הכנסת יעל גרמן והיא היטיבה להסביר את הנושא, אבל באמת כאשר קראתי את הנושא, הקיצוץ הזה אולי – לא אולי – אם אין בדיקות כאלה בתקופת ההריון, הוא יביא לפגיעה בבריאותו של העובר ואולי זה יגרום אחרי הלידה למחלות לילד או לעובר שנולד.

וגם מאחר שהסל הזה שירת את כל הנשים בהריון מכל השכבות – אם הן ממעמד סוציואקונומי גבוה או נמוך – עכשיו, אחרי שאת ההנחיות החדשות שללו והסירו את התקציבים האלה לבדיקות המסוימות שאנחנו מדברים עליהן, כל אישה תצטרך שההוצאה תהיה על חשבונה ומכיסה. מובן שמי שתיפגע זו אישה שבאה ממעמד סוציואקונומי נמוך.

לכן, אני מצטרף לקריאתה של חברת הכנסת יעל גרמן להחזיר את ההוצאות האלה, להחזיר את הבדיקות האלה לסל כדי שבאמת נוודא שגם האישה וגם העובר יהיה בריאים שניהם ולא יצטרכו להוציא מכספם על הבדיקות האלה, ויהיה הבדל ויהיה פער בין אישה שיש לה את הכסף והיא יכולה לבדוק, ואישה שאין לה כסף, היא לא תוכל לבדוק. בסוף, אנחנו גם רוצים צדק בבריאות. תודה.
היו"ר מירב בן ארי
נכון. חבר הכנסת עמיר פרץ, בבקשה, אדוני.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
גברתי היושבת-ראש, ראשית אני מודה לך שכינסת את הישיבה. אני מצטרף לחבריי חברי הכנסת
שבהחלט רואים בנושא הזה נושא מאוד חשוב, מעבר לשאלות המיידיות. כמובן, היטיבה לתאר זאת חברת הכנסת יעל גרמן, שגם הייתה שרת הבריאות, היא יודעת על מה היא מדברת.

אני חושב שמדובר כאן בצעד שהוא אי-אמון ביכולתן של הנשים לנהל את חייהן, כי הרי ממה נפשך. אישה באה והיא מקבלת החלטות מה סדר העדיפות שלה, בעיקר בהריון הראשון שהוא הריון מלחיץ שאישה מנסה לבחור כמעט כל בדיקה וסל שירותים שעומד לרשותה, ולעתים יש כאלה שלוקחות להן מלווה, את הדולה, וכו' וכו'.

ומשרד הבריאות והקופות אפשרו לנשים לקבל החלטה שנוגעת לאותו סכום של 8,000 שקלים שהן אמורות לנצל. יש כאלה שניצלו אותם יותר בהריון הראשון ויש כאלה שניצלו בדרך אחרת, ופה בא משרד הבריאות ואומר, אני אנהל לכן את החיים, אני אקבע לכן בדיוק מה טוב לכן, מה עדיף לכן.

ואני חושב שיש פה בעיה מאוד קשה, כי א. נשים לא תלכנה להוציא את הכסף הזה דווקא על בדיקות שהן מאוד חשובות. למשל, בדיקת הדם הטבורי, שזה מאוד קריטי לאירועים שיכולים להתרחש שנים לאחר מכן.
היו"ר מירב בן ארי
נכון.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
פה היא תצטרך להחליט אם היא משלמת עבורה או לא. הדבר הנוסף, ייווצר לחץ הרבה יותר גדול על הבדיקות של מי השפיר בבתי החולים כי אם עד היום יכלו נשים לקחת חלק מהכסף הזה ולנצל אותו לטובת הבדיקה הזאת - - -
היו"ר מירב בן ארי
החדשה של טבע אתה מתכוון?
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
לא רק זה.
היו"ר מירב בן ארי
במקום מי שפיר יש בדיקה חדשה של טבע, של 99.9.
קריאה
לא רק של טבע.
היו"ר מירב בן ארי
היא עושה בדיקת דם ואז היא לא צריכה לעשות מי שפיר, זה מיועד בעיקר לנשים מעל גיל 40.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אבל השאלה היא קודם כול, היא צריכה להחליט אם היא מוציאה כל מה שיש לה על הבדיקה, והיא תגיד, יש לי אפשרות לעשות את זה בחינם עם טופס 17 בבתי החולים.
היו"ר מירב בן ארי
נכון. אבל יש עומס.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
השאלה אם בתי החולים מסוגלים לעמוד בהיקף הנשים. מה שקודם עשו בדרכים אחרות, לפתע בתי החולים ימצאו את עצמם בלחץ יותר גדול והמתנה, ולעתים ההמתנה בבדיקה כזאת היא מאוד קריטית כי אם אתה לא מוצא את התוצאות השליליות, אם ישנן, אז ברור לחלוטין שזה הופך מאוחר מדי.

ולכן אני חושב שיש פה איזה שינוי מאוד מאוד לא פשוט, מה עוד שתולים אותו בקיצוץ הרוחבי. חמישה מיליון, כמה כל הקיצוץ הזה שווה בכל הסל הזה? בין חמישה לעשרה מיליון שקלים, זה מה שיציל את משרד הבריאות, הקיצוץ הרוחבי?
יעל גרמן (יש עתיד)
וזה בשב"נים.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אפשר להיות במקרה הזה באמת קצת יותר פתוחים ולתת לנשים להחליט. אני הייתי מגדיל את הסל הזה, משאיר להן את ה-8,000 שקלים האלה כפי שהם, מוסיף להן אפשרות ללכת לבדיקות במקומות ציבוריים מבלי להפחית להן את המחיר, ואני מאוד מקווה שמשרד הבריאות - אתם יודעים, אנחנו כל הזמן נלחמים על גודל העוגה. לעתים אותו דובדבן שבקצפת, את לוקחת אותו, הרי אנחנו יודעים שמשרד הבריאות צריך עוגה הרבה יותר גדולה, אבל בואו נניח שגם על עוגה גדולה וגם על עוגה קטנה, אם יש אותו מספר דובדבנים, למה אתם מוציאים את הדובדבן הכול כך, כול כך יפה הזה שהענקתם עד היום לנשים?
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. חבר הכנסת יעקב אשר, בבקשה, אדוני.
יעקב אשר (יהדות התורה)
גברתי היושבת-ראש, קודם כול, באמת תודה על הכינוס של הוועדה ותודה גם ליוזמים. יש פה נקודה שלפני שניכנס לפירוט – ובאמת פירטו כבר את הדברים – אני לא חושב שיש משקל יותר חשוב למשהו אחד מול משהו שני. הכול הוא בעצם סל שנותן מענים לנשים לפני לידה, גם אם זה לידה ראשונה, שכמובן היא אחרת מאשר כל לידה אחרת, אבל גם בלידות השונות, כי לכל אישה ולכל בן אדם יש את הדברים הספציפיים שקורים לו בשעת הריון ובשעת לידה, וכמובן שאנחנו מכירים את זה היטב.

אני חושב שיש פה נקודה אחת שהיא בעצם מצב של איזו הפרת חוזה בין המטופל לבין קופות החולים. הרי השירותים הללו הם שירותים שבאים במסגרת מסוימת שאנשים משלמים עליה בצורה כזו או אחרת.
יעל גרמן (יש עתיד)
בוודאי. בצורה כזו. לא אחרת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זאת אומרת, משנים בעצם את תנאי החוזה תוך כדי. אני יודע שיש לי היום הצעת חוק מסוימת לגבי הטבה במשכנתאות, ומסבירים לי הייעוץ המשפטי שזה בעיה לעשות את זה אחורה – למרות שזה מוצדק וצודק והבנקים מסכימים – אבל מאחר שההסכם נעשה בין הלקוח לבין הבנקים בזמנו, אז היום זה משנה את זה תוך כדי תנועה.

פה בעצם בא משרד הבריאות ומשנה חוזה בין מטופל לבין לקוח על דבר טוב שעשה המשרד, דבר חשוב מאוד של סיוע ליולדת, סיוע מערכתי מכל הכיוונים – גם מבחינה רפואית, גם מבחינת בדיקות, גם מבחינת תרופות, בחילות ודברים מהסוג הזה, שזה איכות החיים של האישה בתקופת ההריון, גם מבחינת נושא הדולה שמצטמצם מאוד בתקנות החדשות, נושא של הבראה ליולדת, מכשירי הנקה, קורסים להנקה נכונה. באים תוך כדי משחק, משנים את כללי המשחק ולוקחים את זה.
היו"ר מירב בן ארי
נכון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
וזה פשוט דבר שלא ייעשה. אני באמת קורא מכאן. אני יודע שה-flat-ים האלה נופלים על השרים ועל המשרדים ואז הם מחפשים מקומות שבהם אולי יש הכי פחות צעקות, אבל אנחנו אומרים – לא, בנושא הזה תהיה גם צעקה.
היו"ר מירב בן ארי
נכון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ולדעתי, אסור לנו לתת שהדבר הזה יקרה. זה חלק מאיכות החיים, זה חלק מההכנה הנכונה, זה חלק מזה שאדם יבוא לזמן הזה של לידה, אישה תבוא מוכנה הכי טוב – גם מבחינה בריאותית, גם מבחינה נפשית, גם לעבור את הדברים הללו. ואני באמת פונה לשר הבריאות - סגן שר הבריאות, גם שר הבריאות אני מקווה שהוא רגיש לזה, אבל סגן שר הבריאות, אני ודאי יודע שהוא רגיש לזה - לבוא ולמצוא כל דרך לבטל את הגזרה הזאת. היא לא נכונה, היא לא במקום והיא גם לא תושיע את התקציבים של מדינת ישראל. אני לא רוצה שיבואו משרד הבריאות עכשיו ויגידו שהכסף הזה הוא בשביל x, y, z ותתחילו לבחור את הילד במשאית, אני ממש לא רוצה להגיע לזה. תודה רבה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. חברת הכנסת מרב מיכאלי, בבקשה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תודה רבה לך, גברתי היושבת-ראש, קודם כול תודה לכן ולכם, חבריי וחברתי, שהגשתם את הדיון הכול כך, כול כך, כול כך, כול כך חשוב הזה.

אני לא רוצה לחזור על דברים שנאמרו, גברתי, רק ברשותך להדגיש דבר אחד. הדבר הכי חמור שקרה פה, שזה שינוי כללים באמצע המשחק. יש נשים שכבר הוציאו חלק מההוצאות, הן בנו על זה שהן תוכלנה לשלם אותן מהסל, ועכשיו הן מוצאות את עצמן באמצע הריון צריכות לשאת לבדן בעלויות האלה. זה דבר שהוא פשוט לא יכול להיות. ברמה המיידית זה הדבר הראשוני.

והדבר השני זה רק באמת לדבר על התפיסה – כי חזרה פה הדוגמה של דולה כל הזמן – התפיסה של משרד הבריאות שלא מבינה. אנחנו ניהלנו כאן בכנסת הזאת, אני ניהלתי מאבק בתחילת הכנסת על לידה טבעית, על היכולת של נשים להגיע לבית חולים ולקבל את האפשרות ללדת לידה לא מחוברת למכשירים ולא קשורה למיטה. גם דולה זה בהקשר הזה. זה דבר שבטווח הארוך הוא יחסוך הוצאות רפואיות רבות וחבל שמשרד הבריאות מתייחס לזה כאל מותרות ומעניש – ממש מעניש – במהלך הזה נשים שמנסות לסדר לעצמן את הדבר הזה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה, גברתי. חבר הכנסת חאג' יחיא, בבקשה, אדוני.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כבוד היושבת-ראש, הבדיקות האלה שמורידים אותן מהסל, האם משרד הבריאות חושב שהן מיותרות או לא נחוצות, או שהסכנות מאי קיומן הן כל כך קטנות כך שאנחנו יכולים לוותר עליהן? כי אנחנו מגיעים למצב שחלק מהנשים אולי לא יעשו אותן כי לא יהיה להן את הכסף. זה אחד.

שניים, כמה הן עולות? ואם אני אעשה את ההשוואה – אפילו הכלכלית למרות שאני לא מדבר פה בכלכלה – העלויות של היילודים שיבואו עם מחלות ויצטרכו כל החיים גם לקבל את הטיפולים ואת התרופות או יכול להיות שמהם יהיו נכים שיקבלו גם קצבאות לכל החיים שלהם. זה החישוב הכלכלי, למרות שהחישוב הכלכלי מבחינתי הוא לא המרכזי אלא חיי אדם ורווחתם ובריאותם.

לכן, אנחנו צריכים לקבל ממשרד הבריאות למה ומה הם נותנים במקום. האם זה קיצוץ כי אין תקציב או שזה לא חשוב, או נותנים משהו שיוכל לשמור על הבריאות של הנשים והעוברים והיילודים שלהן.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה, חבר הכנסת חאג' יחיא. משרד הבריאות, גברת רויטל טופר חבר, סמנכ"ל האגף לפיקוח על קופות החולים והשב"ן. אני רוצה שתסבירי לי קודם כול ממה נבעה ההחלטה הזו, מה הרציונל שלה ומה ההיגיון להפעיל את זה, בעיקר שמדובר בשב"ן כמו שחזרה ואמרה חברת הכנסת גרמן.

אני רוצה שתתייחסי לעניין של נשים בפריפריה אל מול נשים במרכז, וכמובן, השאלה שנשאלה על ידי רוב חברי הכנסת, האם זה קשור לקיצוץ הרוחבי, ואם כן, אני אשמח לדעת כי אני לא מצליחה להבין את החיבור.

והשאלה שחברת הכנסת מיכאלי הוסיפה, שהיא גם חשובה, מה בעצם בנוגע לנשים שבתהליך ההריון כבר עמדו מול הקופה והקופה אמרה, זה הסל שיש לך, מה הן אמורות לעשות ואיך הן אמורות להתנהל? וכמובן, אם יהיו עוד שאלות של חברי הכנסת.
יעל גרמן (יש עתיד)
ברשותך, אני מבקשת גם לדעת מה מצבן הכספי של הקופות בשב"ן.
רויטל טופר חבר
אני קצת רוצה להתחיל מהיסטוריה כדי שתבינו את הרקע, ואיפה היינו ומה קרה במהלך הדרך. הזכאות הראשונה שנכנסה לחבילת הריון ולידה הייתה בקופת חולים כללית ב-2007, כשהיא עמדה על 2,500 שקלים לכלל ההריונות. לאחר מכן נכנסה זכאות נוספת אחרי כמה שנים, בסביבות 2013, בקופת חולים מכבי שעמדה על 2,000 שקלים להריון, לשלושה הריונות, זאת אומרת לכל הריון 2,000 שקלים, עד שלושה הריונות.

במהלך השנתיים האחרונות – ולמה בעצם קרה כל הסיפור שהרחבנו את הזכאות מ-2,000 שקלים, ועלינו ובסוף הגענו ל-8,000 שקלים? כשהגיעו אלינו תלונות, נשים אמרו זה לא מספיק לנו.

בהתחלה הייתה תקופה שהעלינו את זה ל-5,000 שקלים בקופת חולים כללית, מ-2,500, וככה לאט לאט הגענו למצב שהעלינו את חבילת ההריון ל-8,000 שקלים לכלל ההריונות. גם בקופת חולים מכבי בשנתיים האחרונות העברנו את הזכאות מ-2,000 לשלושה הריונות ל-8,000 לסך כול ההריונות.
היו"ר מירב בן ארי
זה רק מכבי וכללית?
רויטל טופר חבר
אני אסביר.
היו"ר מירב בן ארי
כי מאוחדת ולאומית, מה?
רויטל טופר חבר
מאוחדת ולאומית נכנסו גם בשנה האחרונה, גם אותה זכאות, עשינו איזושהי האחדה לכל קופות החולים, את אותה חבילת הריון.

למה מלכתחילה העלינו את הסכומים מ-2,500 ל-5,000, בסוף הגענו גם ל-8,000? כי בסוף היו תלונות של נשים שאמרו, הכסף לא מספיק לנו.
היו"ר מירב בן ארי
לא מספיק.
רויטל טופר חבר
כן. ואז באנו ובדקנו מה קרה למחירים בשוק, וראינו שבמהלך השנים, לאחר כניסת חבילת ההריון לקופות החולים ולשב"נים שלהן, הספקים פשוט הקפיצו מחירים והעלו מחירים, כך שכל העלאה שעשינו לטובת המבוטחות, מי שנהנה ממנה לא היו המבוטחות, היו הספקים. והספקים זה גם אביזרים, זה גם שירותים, גם הזכרתם פה דולה. אני יכולה להגיד לכם שלמשל היו לנו קבלות של דולות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נראה לי שצריך להעביר את הדיון לוועדת כלכלה. באו פה להתעסק בעניינים.
היו"ר מירב בן ארי
תספרי על הדולה לדוגמה.
רויטל טופר חבר
אני אתן דוגמה על הדולה. קבלות של 1,500 ו-2,000 שקלים עד לפני שנתיים. עכשיו, רק לפני שבוע קיבלתי קבלה של 7,000 שקלים על דולה.
קריאה
גם 11,000 שקלים.
רויטל טופר חבר
וגם 11,000 – הנה, יגידו לכם פה קופות החולים, יש להם קבלות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז תהדקו את הפיקוח על זה. תקבעו נורמות אבל אל תזרקו את התינוק.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל רויטל, האם זה לא נכון לגבי כל דבר שנמצא בתוך השב"ן?
רויטל טופר חבר
אני אסביר.
יעל גרמן (יש עתיד)
ההיגיון הזה יהיה נכון לגבי כל התרופות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
גם רופאים פרטיים.
היו"ר מירב בן ארי
אני גם רוצה להבין. הרי איזה אינטרס יש להריונית לקחת דולה ב-7,000, כי הרי זה גומר לה את הכסף לבדיקות אחרות?
רויטל טופר חבר
אבל אלה המחירים בשוק.
היו"ר מירב בן ארי
מה זה המחירים בשוק? אז היא תוותר על הדולה ותיקח - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
תקבעו טווח מחירים.
היו"ר מירב בן ארי
יעקב, עזוב את זה. אם בסוף האישה שנמצאת בהריון יודעת שזו המסגרת, והדולה לבד עולה לה 7,000 שקלים, קודם כול או שתמצא דולה אחרת – יש גם דולות זולות יותר, אפילו במרכז הארץ יש דולות זולות – אבל יש גם איזושהי אחריות.

מה עשיתם? הסרתם את האחריות מהנשים כי בסוף האישה יכולה לבוא ולהגיד – יש לי 8,000, אני רוצה לעשות את מי השפיר המיוחד שעולה יותר, אני רוצה לעשות את זה, זו המסגרת שלי.
רויטל טופר חבר
אני אשמח אם תתנו לי לסיים ואחר כך אני אקשיב בקשב רב לכול כי באמת זה חשוב שתבינו את התהליך שקרה כאן.

לא באנו וקיצצנו. ממש כואב לי אפילו כי באמת מה שאנחנו רואים לנגד עינינו זה רק את המבוטחות. כואב לי שאומרים לנו, קיצצתם. לא קיצצנו, ואני אסביר מה המהלך שעשינו.

עשינו כמה דברים. קודם כול, נשים לא יודעות שיש להן במסגרת השב"ן חוץ מחבילת ההריון – סקירת מערכות עובר, שקיפות עורפית, בדיקות גנטיות, סיסי שיליה, הבראה ליולדת, בדיקת NIPT – שזה קשור לצ'יפ גנטי. זאת אומרת, יש להן חוץ מסל ההריון - - -
היו"ר מירב בן ארי
בלי קשר לסל.
רויטל טופר חבר
בלי קשר לסל הריון, רשימה מאוד גדולה. אני יכולה להגיד לכם שלפחות מפניות שהגיעו אלינו, נשים לא ידעו זאת.

ואז מה קרה? במקום שהן תלכנה לנצל את הזכאויות שיש להן, ואת חבילת ההריון לשמור באמת למקומות שבהם אין להן זכאות - - -
היו"ר מירב בן ארי
כמו מלונית, נגיד.
רויטל טופר חבר
מלונית יש – יש הבראה ללידה. הבראה ללידה, יש זכאות נפרדת. זה לא הכול מסל ההריון.
היו"ר מירב בן ארי
אז מה יש ב-8,000 שבעצם אין בזה, חוץ מהדולה?
רויטל טופר חבר
למשל, הסיפור של הצ'יפ הגנטי, יש קופה אחת שיש לה את זה בהסכם, ויש קופות חולים אחרות שאין להן.

למשל, אם את רוצה אקסטרה – נגיד הלכת לרופא של סקירת מערכות שלא נמצא בהסדרים של קופת החולים וקיבלת החזר שהוא יחסית נמוך ואת רכשת את השירות בסכום יותר גבוה, את רוצה לקבל עוד החזר.
יעל גרמן (יש עתיד)
סליחה שאני מפריעה, אבל יש לך גם בדיקת מי שפיר לפני גיל 35, שלא נמצאת בסל.
רויטל טופר חבר
נכון, את צודקת לגמרי. היא נמצאת בפרק נפרד בתוך כל השב"נים, לא קשור לחבילת הריון, נשים לא היו מודעות בכלל לאפשרות הזאת, ושם המחירים הם הרבה יותר נמוכים כי מי שעושה את ההסדרים ברוב המקרים זה קופות החולים. יש להם גם מקומות שיש בהם החזר אבל הרוב זה הסדרים שיש להם זכאות בהשתתפות עצמית מאוד נמוכה.
היו"ר מירב בן ארי
אבל לא ענית לי מה יש בחבילת הריון המיוחדת.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל את המצב הזה ידעו גם לפני שקבעו את ה-8,000, אז למה קבעתם את ה-8,000, מה היה ההיגיון?
רויטל טופר חבר
רצינו כן לאפשר לנשים כל מיני אביזרים מסוימים, במיוחד להנקה, ולאפשר עוד כל מיני שירותים, נגיד אם הן רוצות ללכת למטפלים שלא נמצאים בהסדרים עם קופות החולים, שתהיה להן האופציה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מצוין, אז עשיתם טוב.
רויטל טופר חבר
מה שקרה זה שראינו קפיצות של מחירים גם באביזרים, גם בשירותים, גם בטיפולים. מה עשינו? ופה, ממש חורה לי המילה קיצוץ כי לא קיצצנו. מה שבאנו ועשינו, אמרנו לנשים – קודם כול, כל הזכאות לאביזרים אנחנו מוציאים מהחבילה, זאת אומרת היא לא תנגוס לכן בחבילה. אתן תוכלו לקבל אותה, לרכוש אותה בבתי מרקחת של קופת חולים, כשקופת חולים יש לה כוח קנייה מאוד גדול, כי בסוף, מבוטחת לא מתחילה לנהל משא ומתן עם ספק, לא על אביזר שהיא רוכשת ולא על שירות שהיא מקבלת. היא לא מתחילה לנהל כי היא לא במקום שהיא יכולה להתחיל לנהל משא ומתן.
היו"ר מירב בן ארי
ברור. לא צריכים גם.
רויטל טופר חבר
לעומת זאת, קופת חולים כן יכולה. ולכן, כל מה שקשור לאביזרים, קופות החולים יכולות להשיג אותם במחירים הרבה יותר מוזלים. המבוטחת תשלם השתתפות עצמית מאוד נמוכה, זה לא ינגוס מחבילת ההריון, זה יהיה מחוץ לחבילת הריון. היא תוכל לרכוש את זה בבתי מרקחת או במרפאות הקופה, תלוי בכל קופה לפי הפריסה שלה. זה אחד.

שתיים, ראינו שנשים לא מודעות לעובדה שיש להן 8,000 שקלים, ותו לא. הן חושבות לפעמים שיש להן 8,000 להריון. גם בבקשה של ההצעה לסדר-היום שקיבלנו מהכנסת כך נאמר – 8,000 שקל להריון. לא. זה היה 8,000 לכל ההריונות, ומה שקרה זה שנשים, ספקים הטעו אותן, הן הלכו ובזבזו את כל ה-8,000 על הריון אחד, על ההריון הראשון, ואז הן הגיעו להריונות הבאים.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל זה אפשר בהסברה לעשות. מה שאתם עשיתם, אתם לקחתם את ההחלטה מידי האישה ההרה, ובאת וגם אמרת להן, יש לך רק 2,000.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
וגם למה הגבלתם לארבעה הריונות?
יעל גרמן (יש עתיד)
אני, היו לי נאמר שלושה הריונות. בואי נאמר שמראש אני תכננתי את המשפחה ואני מתכננת משפחה של שניים או שלושה ילדים. את מקפחת אותי, את לא נותנת לי 8,000 כבעבר, אז כן יש פה קיצוץ.
רויטל טופר חבר
אני אסביר למה אני לא מקפחת, כי מלכתחילה הזכאות עמדה על 2,000 שקלים, 2,500-2,000 לכלל ההריונות.
יעל גרמן (יש עתיד)
בסדר, אבל סך הכול 8,000.
רויטל טופר חבר
לא. בכללית, מלכתחילה, הזכאות ב-2007 עמדה על 2,500-2,000 שקלים להריון, ובמכבי היא עמדה על 2,000 שקלים לשלושה הריונות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אמרת שאתם הרחבתם את זה ל-8,000.
רויטל טופר חבר
הרחבנו, נכון, אבל כמו שהרחבנו, בסוף באנו וראינו שכל מה שנתנו לנשים לא הגיע אליהן. כמות הבדיקות שאישה הצליחה לעשות בכסף הזה לא גדלה. מה שגדל זה בעצם המחירים. אנחנו כולנו מדברים על יוקר המחיה.
היו"ר מירב בן ארי
אז מראש את אומרת ש-8,000 זה לכל ההריונות?
רויטל טופר חבר
כן, זה תמיד היה לכל ההריונות.
היו"ר מירב בן ארי
אבל את מבינה גם את הנזק שבפרסום, כי בסוף, חברי הכנסת וכל מי שקרא לפחות את הכתבות, ראה - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
קיבלנו פניות מנשים.
היו"ר מירב בן ארי
נשים בכלל לא הבינו.
יעל גרמן (יש עתיד)
מירב, שלא להתבלבל. יש פה קיפוח. אני מבינה מה רויטל אומרת. רויטל באה ואומרת – בגלל שהיה ביקוש גדול, באו ועכשיו העלו את המחיר, אבל את ההיגיון הזה אפשר לומר על כל מה שיש בשב"ן.
היו"ר מירב בן ארי
זה נכון.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז כל הפעילויות, כל הפרוצדורות, כל מה שהשב"ן נותן, צריך היה לעלות. יש פה משהו לא הגיוני בתשובה. בשורה התחתונה מה שקרה זה שהיום כשאישה נכנסת להריון – אישה צעירה שנכנסת להריון ומתכננת את המשפחה שלה, והיא רוצה שני ילדים, תקבל 4,000 במקום 8,000, זאת אומרת קיצצו לה. אי אפשר להתעלם מזה.
היו"ר מירב בן ארי
תסבירי את הנקודה הזאת.
רויטל טופר חבר
אני כן רוצה להתייחס למה שחברת הכנסת גרמן אמרה.
קריאות
- - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה שנתנו עד היום זה לא היה 2,000 פר יולדת. זה היה 8,000, הזכאות שלך היא פעם בחיים כביכול, ולא יותר.
רויטל טופר חבר
אז היו נשים שלא הבינו את זה, ומה שקרה זה שהן הוציאו את כל ה-8,000 על ההריון הראשון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עזבי. אני רואה כמה את דואגת לקליינטיות, זה בסדר, זה אפילו מעורר - - -
רויטל טופר חבר
לא, זה לא קשור לדאגה לקליינטיות, אני בסוף דואגת לשוק, כי בסוף מה שיקרה – ה-8,000 האלה לא הספיקו, יש לנו תלונות, הייתי צריכה להעלות את זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עכשיו בגלל שזה לא הספיק אתם מורידים את זה לגמרי.
רויטל טופר חבר
לא הורדתי. שיניתי את אופן מתן הזכאות, ואני אסביר שוב. בסוף, את צדקת לגמרי שאמרת שזה קורה בכל השב"נים, ולכן עברנו למשל בניתוחים ברפורמה מהחזר להסדר, והמחירים ירדו.
יעל גרמן (יש עתיד)
תעברו לדולות. תעשו הסדר עם הדולות.
רויטל טופר חבר
אנחנו עושים את זה. אני רק אומרת, למשל גם בהסטה וגם בהסדר-החזר, עכשיו בכל נושא הניתוחים והשינויים שעשינו בשנתיים האחרונות הפחתנו 341 מיליון שקלים בפרמיות למבוטחים. אם מדברים על יוקר המחיה, הפחתנו – אני לא חושבת שמישהו פה יודע – ב-1 בינואר כל קופות החולים הולכות להפחית בסביבות 20-18 מיליון שקלים על הכנסה של השיניים גם של הילדים וגם של הקשישים.
יעל גרמן (יש עתיד)
את אומרת שנוצרו עודפים, ובמקום שנוצרו עודפים - - -
רויטל טופר חבר
לא. מראש עשינו שינויים כדי להפחית מחירים.
קריאות
- - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אנחנו סוטים מהדיון.
היו"ר מירב בן ארי
רויטל, תעצרי. בואו נחזור לדיון. תסבירי. את אומרת זה לא קיצוץ, אז לא אמרת לי את המילה הנרדפת למה שעשיתם. ואם את אומרת שכל הדברים – שקיפות – אז תגידי מה בעצם לקחתם, או שאת לא קוראת לזה קיצוץ. מה עשיתם, את יכולה להסביר לי?
רויטל טופר חבר
אני יכולה להסביר. הפכנו את הזכאות.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, אז שינית את אופן מתן הזכאות. עכשיו תסבירי לי מה זה.
רויטל טופר חבר
באנו ואמרנו, יש לכל אישה 2,000 שקלים להחזרים, כשאת כל נושא האביזרים – שזה גם כסף, אתם צריכים להבין, כל נושא האביזרים יכול גם להגיע ל1,000 - - -
היו"ר מירב בן ארי
אבל אמרת שאביזרים היא יכולה לקחת מהקופה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
עם מחירים מסובסדים.
רויטל טופר חבר
נכון. ולכן לא הורדנו לאישה את הזכאות, עוד אפילו הרחבנו לה.
היו"ר מירב בן ארי
מה היא יכולה לקחת ב-2,000 שאין לה? חוץ מדולה.
רויטל טופר חבר
היא יכולה לקחת דולה או תומכת לידה, ייעוץ שינה לתינוק, אחות פרטית בבית היולדת, ייעוץ אישי בבית היולדת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
גם וגם וגם, או או/או/או?
רויטל טופר חבר
זה לא משנה. הכול עד 2,000 שקלים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כל מה שמספיק לה הכסף.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
עד 2,000 שקל.
קריאות
- - -
היו"ר מירב בן ארי
לא. זה לא 2,000 שקל. אם יש לה שני ילדים?
יעל גרמן (יש עתיד)
אם את אומרת שהדולה זה 1,500 אז היא גמרה כבר.
קריאות
- - -
רויטל טופר חבר
אם אפשר, אני מבקשת לסיים.
יעל גרמן (יש עתיד)
עד 2,000 שקל להריון. לקחה דולה, זה 1,500.
היו"ר מירב בן ארי
אז למה אמרת שאם יש לה שני ילדים, יש לה 4,000 להריון?
יעל גרמן (יש עתיד)
כל הריון, ולא יותר.
היו"ר מירב בן ארי
אז כל הדברים האלה של האחות בבית והדולה - - -
רויטל טופר חבר
היא יכולה לבחור. גם היום היא יכלה לבחור.
היו"ר מירב בן ארי
לא, אבל אז היא יכלה להשיג אותם ב-8,000.
קריאה
אבל אז היא הייתה גומרת את ה-8,000 בהריון אחד ולא נשאר לה להריונות הבאים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני הייתי מציע למשרד הבריאות לעשות חשיבה עוד פעם, לעצור את זה כרגע.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני חושבת שמן הראוי לקיים דיון מאוד מעמיק גם בוועדה הזאת, ולא למהר.
היו"ר מירב בן ארי
מה היה הרציונל לקבלת ההחלטה אם מדובר בשב"ן? על זה לא ענית לי.
רויטל טופר חבר
אני אסביר. בסוף, ראינו עליית מחירים מאוד מאוד מאוד גדולה בשוק.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל צריך לטפל אז בעליות מחירים, לא בזה.
רויטל טופר חבר
אין לנו סמכות לעשות פיקוח על מחירים בשוק הפרטי.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל את יכולה בהסדר. את יכולה להגיע להסדרים עם דולות.
רויטל טופר חבר
זה היה המשפט הבא שלי, ואת צודקת.
היו"ר מירב בן ארי
אני ממש מבקשת לתת לה עכשיו כמה דקות לדבר. הנה, גם אני לא אפריע, ותסבירי לנו מה קורה כאן.
רויטל טופר חבר
תודה. את צודקת. אמרה חברת הכנסת יעל גרמן שאנחנו צריכים לעשות יותר ויותר הסדרים, וזה מה שעכשיו הקופות עושות.

קודם כול, כל האביזרים יהפכו להיות בהסדרים. גם למשל הבראה ליולדת – שנגיד לא היה בקופה אחת – הכנסנו גם הבראה ליולדת. הכנסנו ייעוץ הנקה שלא היה בקופה אחרת עכשיו להסדרים, זאת אומרת אנחנו הולכים ומרחיבים את ההסדרים. ואני כבר אומרת לכם שיש קופות שהגישו לי בקשות להכניס גם למשל את הצ'יפ הגנטי להסדרים. זאת אומרת, ככל שיחלוף הזמן אנחנו יותר ויותר נכניס דברים להסדרים כדי למתן את המחירים.

כמו כן, היה לנו חשוב כן להגביל בתקרה כי כשמגבילים בתקרה, גם הספקים מגבילים את עצמם ומתאימים את עצמם.
יעל גרמן (יש עתיד)
למה דווקא את הנשים? למה? תגבילי דברים אחרים. למה הלכתם לנשים בהריון?
רויטל טופר חבר
גם אני הייתי אישה בהריון וגם אני הינקתי שנתיים וגם אני כל כך מבינה את הצורך הזה, אבל בסוף, תבינו. כמו שהרחבנו, וגרמנו לעליות מחירים, המטרה הייתה קצת להחזיר את הסוסים לאורווה, להוריד חזרה את המחירים. אנחנו נעקוב אחרי זה. אם אנחנו נראה שהמחירים בשוק לא ירדו ובעצם הנשים הן אלה שנפגעות - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אז תעשו קודם את ההסדרים ותראו אם זה ירד. אל תמנעו מהנשים. את תגרמי לכך שנשים שרוצות לעשות איזושהי בדיקה, ויש להן רק את ה-2,000 והן רוצות גם דולה, הן יעמדו בפני ברירה או שיוציאו מהכיס שלהן – ואלה תהיינה הנשים החלשות ביותר.
רויטל טופר חבר
כמעט כל הבדיקות שאת מדברת עליהן נמצאות בתוך התקנון. כל הבדיקות שמדובר עליהן, שהן בדיקות רפואיות, נמצאות בתוך התקנונים, בנפרד מחבילת ההריון, למעט הצ'יפ הגנטי, שגם כלול בסל. ולכן, בסוף, אנחנו לא רואים פגיעה במבוטחות.

אני כן רוצה להתייחס לעוד נושאים שעלו פה, כמו תקופת המעבר.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
רויטל, אפשר לשאול אותך מה הבעיה למצוא, נניח את קובעת שמחיר לדולה לא יעלה על מחיר מסוים. מה זאת אומרת אחת תיקח ב-10,000, אחת ב-8,000? תקבעי שדולה את מחזירה עד סכום X.
רויטל טופר חבר
זה מה שעשיתי.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
לא. פה את מגבילה את הסכום ב-2,000. ב-2,000 אין סיכוי שהיא תמצא דולה.
היו"ר מירב בן ארי
אבל מצד שני, איך אתה יכול להגביל דולה, שהיא רוצה לקחת סכום?
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
שתשלים. אם אני מקבל השתתפות - - -
רויטל טופר חבר
אני לא יכולה להגביל בשוק הפרטי.
ענת כהן שמואל
היא לא יכולה להגביל בשוק הפרטי את השכר של מישהו. אתה יכול לבחור לא לקחת אותה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
משרד הבריאות משתתף איתי ב-3,000 שקלים, אני הולך לדולה. אם אני רוצה לקחת דולה ב-10,000, זה בעיה שלי, אני אוסיף 7,000.
היו"ר מירב בן ארי
זה מה שאני אומרת, אז אנחנו מסכימים.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אבל לא שיגישו לה השתתפות על 7,000 שקלים.
היו"ר מירב בן ארי
הוא צודק. למה בעצם לא להגביל השתתפות בדולה, השתתפות בכך וכך?
ענת כהן שמואל
גובה ההשתתפות.
רויטל טופר חבר
הגבלנו את גובה ההשתתפות גם לדולה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אז למה זה משנה לך שהיא הגישה 7,000 שקלים? למה את משתמשת בדוגמה הזאת?
רויטל טופר חבר
עכשיו עשינו את זה. זה השינוי שאתם מקימים עליו בין היתר קול צעקה. זה מה שעשינו עכשיו, מה-1 בינואר.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
לא, לא, הצעקה שלנו היא על הסכום הכולל. סליחה, אל תתבלבלי. אנחנו לא מתבלבלים, את אל תתבלבלי.
רויטל טופר חבר
לא, יש פשוט כמה שינויים שעשינו.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
לא, כי את מעלה את הדוגמה הזאת של ה-7,000 שקלים שהגישו לך חשבונית. זה לא הגיוני.
היו"ר מירב בן ארי
לא הגיוני. גם למה את צריכה לממן את זה?
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
עם כל הכבוד, את משתתפת ב-X, ב-3,000, זה בסדר, או כמה שלדעתך מחיר הדולה בשוק, אבל את לא יכולה להגביל את הסכום הכולל.
רויטל טופר חבר
כן אפשרנו וכן היה לנו חשוב שנשים ישמרו זכאות גם ללידות מאוחרות כי אז הן מגיעות לגיל מבוגר והן נתקעות דווקא אז - כשהן צריכות את הבדיקות הרפואיות, הן נתקעות בלי יכולת לממן את זה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
זו שאלה יותר טובה.
רויטל טופר חבר
ולכן באנו ופיצלנו את זה על מספר הריונות, וגם מה שעשינו, הוספנו כמו שאמרתי זכאות לאביזרים מחוץ לסל הריון. ואגב, כמו שאמרתי גם לחברת הכנסת יעל גרמן, אנחנו הולכים ומכניסים עוד הסדרים שהם מעבר לסל הריון כדי בסוף לאפשר לנשים כמה שיותר זכאות גדולה וטובה. המטרה היא בסוף שהנשים תרווחנה ממה שאנחנו עושים, ולא הספקים.

אני כן יכולה לומר שאם בסוף אישה מגיעה ל-8,000 ואין לה כסף – והיו לנו תלונות כאלה במהלך השנים, בגלל זה גם הרחבנו את הזכאות – יוצא מצב שאני צריכה או להעלות פרמיות, הרי אני צריכה לממן את זה מאיפשהו, או להעלות פרמיות כדי להגדיל את הזכאות שתספיק לאותן נשים, ולמי אני מגדילה את הפרמיות? בעצם לכולם – גם לילדים, גם לחולים, גם לקשישים, לכולם – ואז יוצא מצב שבעצם מי שהרוויח מזה לא הייתה אותה אישה אלא אותם ספקים בשוק.

ולכן, לא הייתה ברירה אלא באנו והגבלנו את זה. אני כן אומר שאנחנו עוקבים עקב בצד אגודל לראות מה יקרה בשוק ואם יהיה צורך בשינוי נוסף, נעשה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
זאת טענה מאוד לא רצינית. הטענה שלך מאוד לא רצינית.
רויטל טופר חבר
אני יכולה לומר שזה מה שראינו במהלך השנים.
היו"ר מירב בן ארי
אני רוצה לשמוע את הקופות.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
הטענה שטענת קודם שאת רוצה שתהיה חלוקה ושישמרו גם להריונות הבאים, יש בזה היגיון. יש בזה חוסר אמון בנשים אבל יש בזה היגיון.
רויטל טופר חבר
זה לא חוסר אמון. אלה תלונות שהגיעו אלינו.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אבל להגיד שעכשיו מה שיקבע זה מחירי השוק - - -
רויטל טופר חבר
לא. מה שאמרתי זה שאנחנו נעקוב. בסוף, זה לא שגר ושכח. אני כן רוצה להתייחס למה שאמרו פה קודם חברי הכנסת.

שב"ן הוא לא חוזה, הוא לא חוזה ביטוח. שב"ן, יש לו יתרונות ויש לו חסרונות. היתרונות הגדולים שלו הם שאפשר להרחיב כיסויים ואפשר גם לשנות כיסויים, גם אפשר להפחית כיסויים במידת הצורך כשזה קורה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
את יודעת מה יקרה בסוף מכל מה שעשיתם כאן, כשבאמת מה שאת אומרת שיש שירותים נוספים שיינתנו מחוץ לאותו סל הריון? בסוף, כל סל ההריון של 2,000 שקל יהיה דולה ואולי מי שילך לבדיקות גנטיות. זהו. כל הנשים תצרכנה רק לשם, ואת מכוונת לשם?
רויטל טופר חבר
אם הנשים תקבלנה את מה שמגיע להן במסגרות אחרות בתוך השב"ן, בפרקים אחרים, אין לי שום בעיה עם זה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
כן, אבל התורים יגדלו והנזקים יגדלו.
רויטל טופר חבר
למה שהם יגדלו, אין שום קשר. זה שירותים פרטיים.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
כי בתי החולים הציבוריים לא מסוגלים לעמוד בזה.
רויטל טופר חבר
השב"ן זה לא בתי חולים ציבוריים, זה בתי חולים פרטיים. מדובר בשירותים שניתנים במקום פרטי, אין קשר לסל.
היו"ר מירב בן ארי
יש פה נציגים של קופות החולים, אני רוצה לשמוע גם אותם.
רויטל טופר חבר
רציתם אולי לשמוע על תקופת המעבר? כי זה כן חשוב.
היו"ר מירב בן ארי
מה תקופת המעבר?
רויטל טופר חבר
אני לא יודעת אם הדיון משודר, אני חושבת שזה חשוב מאוד לנשים שנמצאות היום בהריון ובאמת לא יודעות מה המצב כי באמת יש המון דיסאינפורמציה ברשתות החברתיות.

תקופת המעבר, מה-1 בינואר כל האביזרים כבר יינתנו בהסדרים. השינוי של הזכאות מ-8,000 שקלים לכלל ההריונות, ל-2,000 לכל הריון, יקרה רק ב-1 באפריל. זאת אומרת, אישה שכיום בהריון תוכל להמשיך כמו שהיא תכננה, לבצע את הבדיקות שהיא תכננה בהתאם לזכאות שהייתה לה, והשינוי הזה יהיה רק ב-1 באפריל.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
מי שעכשיו יולדת, יכולה לנצל את ה-8,000?
רויטל טופר חבר
כן. עד ה-1 באפריל.
היו"ר מירב בן ארי
מי שיולדת עד אפריל. מי שבהריון – לא.
רויטל טופר חבר
מי שבהריון גם, עד ה-1 באפריל. אנחנו בסוף הכנסנו את השינוי הזה והודענו למבוטחים כבר לפני חודש.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
מי שתלד ב-1 באפריל.
רויטל טופר חבר
עד ה-1 באפריל. אני כן אומר שאישה שכבר צרכה שירותים, הוציאה את הקבלות ועוד לא הספיקה להעביר אותן לקופת החולים, היא תעביר אותן רק אחרי ה-1 בינואר לדוגמה על אביזרים, עדיין תוכל לקבל את ההחזר אם היא רכשה אותם לפני ה-1 בינואר. אותו דבר גם לגבי בדיקות.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
מתי הודעתם על הכוונה שלכם לבצע את השינויים האלה?
רויטל טופר חבר
בתחילת דצמבר, בערך לפני חודש.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אז למה לא תתנו לפחות תשעה חודשים? עד 1 בספטמבר שנה הבאה. אם מישהי נכנסה להריון בדצמבר, את אומרת לה תקצרי את ההריון לאפריל?
רויטל טופר חבר
לא. יש בדרך כלל תקופות שעושים בהן את הבדיקות. הבדיקות הן בדרך כלל מחודש שני עד חודש שביעי, סקירת המערכות האחרונה, אלה החודשים הקריטיים שבהם נשים עושות את הבדיקות ולכן אפשרנו את זה עד ה-1 באפריל. בסוף, באמת המטרה היא להיטיב עם המבוטחות ולא לפגוע בהן.

אין שום קשר – אני חייבת להוריד מהשולחן – אין שום קשר לקיצוץ הרוחבי שדובר עליו במדינה, שום קשר לחלוטין. היה חשוב לי להוריד את זה.
היו"ר מירב בן ארי
כמה נשים משתמשות בסל הזה?
רויטל טופר חבר
תלוי. זה מתפזר על פני האוכלוסייה. אני יכולה להגיד שרוב השימוש נעשה על אביזרים.
היו"ר מירב בן ארי
אביזרים. אני בכלל לא ידעתי, לקחתי מ"עזר מציון".
קריאה
איזה אביזרים?
רויטל טופר חבר
משאבות הנקה, אביזרים להנקה, כל מיני דברים כאלה. זה בעיקר השימוש הגדול.
היו"ר מירב בן ארי
ויש את זה גם בבית חולים.
רויטל טופר חבר
על אביזרים, על דולה בעיקר, והבראה.
היו"ר מירב בן ארי
אז כמה נשים תכלס משתמשות בסל הזה? אנחנו שתי ההריוניות האחרונות פה, לא השתמשנו בזה בכלל.
ענת כהן שמואל
היינו ביחד בהריון.
היו"ר מירב בן ארי
היינו ביחד באותה תקופה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
דבר אחד בטוח. עכשיו המודעות של הנשים לנצל את הסל תגדל.
היו"ר מירב בן ארי
זה בטוח. אני אומרת, בכלל לא השתמשתי בזה, רק בהסדר.
רויטל טופר חבר
גם אני, שמכירה, השתמשתי בעיקר בהסדרים.
היו"ר מירב בן ארי
אז תגידי לי, כמה נשים משתמשות במכשירים האלה?
רונן הראל
רונן הראל, מכבי שירותי בריאות. במכבי, כ-10,000.
היו"ר מירב בן ארי
בעיקר למה?
רונן הראל
הסעיף העיקרי אצלנו הוא הבראה.
היו"ר מירב בן ארי
אין לכם את המלונית בהסדר, כמו בכללית?
רונן הראל
יש לנו מלונית. אני אומר, ההבראה זה חלק מזה, המלונית זה מעל 10 מיליון שקלים בשנה. הסעיף השני הוא משאבות הנקה במחיר מופקע. אני יכול להגיד שאנחנו מוכרים את אותן משאבות גם בבתי המרקחת שלנו - -
היו"ר מירב בן ארי
נכון.
רונן הראל
- - בפחות מחצי מחיר, בלי שום סבסוד ובלי כלום. אנחנו פשוט מקבלים קבלות במחירים מאוד מאוד גבוהים מחנויות פרטיות - שלא רוצה להגיד, מפילות או לא מפילות נשים – הן לא יודעות שהן יכולות לקנות בפחות.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
כמה נשים היו בהריון במבוטחות של מכבי בשנה הזאת?
רונן הראל
אם אני לא טועה, יש לנו בסביבות 45,000 לידות בשנה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
35,000 לא מנצלות.
רונן הראל
נכון. גם לא כולן אגב ברובד הגבוה של הביטוח המשלים. סל ההריון – אני רוצה להדגיש – הוא רק למי שיש לו את הרובד הגבוה של הביטוח המשלים. אצלנו קוראים לזה "מכבי שלי".
היו"ר מירב בן ארי
מכבי שלי או כללית מושלם או פלטינום.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
מה הממוצע של ביטוח מכבי שלי אצלך?
רונן הראל
כמה עולה?
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
לא. כמה באחוזים מתוך סך המבוטחים שלך, מבוטחים במכבי הזה?
רונן הראל
אצלי במכבי זה האחוז הגבוה ביותר.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
כמה? אתה מסתובב מסביב. תגיד לי מספר.
רונן הראל
86% מבוטחים ברובד הנמוך, וקרוב ל-40% ברובד הגבוה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
שזה גם גבוה.
היו"ר מירב בן ארי
40% מתוך 10,000 בעצם זכאיות?
קריאות
לא.
רויטל טופר חבר
אם יש לו 54,000 לידות בשנה, רק 10,000 - - -
רונן הראל
אמרתי שיש אם אני לא טועה כ-45,000 לידות בשנה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
המכבי הנמוך, זכאיות?
רונן הראל
לא. המכבי הנמוך זכאיות לכל הדברים הרפואיים – לאולטרסאונד, לבדיקות גנטיות – כל הבדיקות הרפואיות שהן בלי קשר.
היו"ר מירב בן ארי
זה לא קשור, לא צריך את הסל בשביל זה.
רונן הראל
לא צריך סל, נכון. המכבי הנמוך הוא 86%, נותן את כל הדברים שהם לא בסל.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אני לא מגיע לתוצאה איתך. כמה זכאיות לסל?
רונן הראל
אין לי פה מספר מדויק.
קריאות
- - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל גם אלה שמשלמים את זה, מפסידים.
היו"ר מירב בן ארי
אבל למה? זה קשקוש.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עושים עוול לנשים האלה.
היו"ר מירב בן ארי
איזה עוול? גם ממה שמתנהל פה וגם אני אנצל את מעמדי כהריונית עכשיו. בסוף, באמת אני אומרת, לכל השירותים לא צריך את הסל - מבחינת בדיקות, מבחינת משאבות וציוד שאפשר להביא מבית המרקחת בהנחה או מיד שרה בבית החולים.

ניסיתי להבין בתור אחת שלא השתמשה – אגב, גם ענת לא השתמשה – מה זה הסל הזה כי אני באמת לא השתמשתי בו. היא באה ואמרה לי – דולה ואביזרים. אז אביזרים אפשר לקנות בבית מרקחת בחצי מחיר.
רונן הראל
פחות מחצי מחיר.
היו"ר מירב בן ארי
פחות מחצי מחיר. אז כל הסיפור זה שאנחנו נותנים כסף לדולות? זה הדיון? יש ועד של דולות?
רויטל טופר חבר
מי שפיר נמצא בפרק נפרד.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
ומה עם בדיקת דם טבורי?
רויטל טופר חבר
שימור דם טבורי, יש קופה אחת שזה נמצא בנפרד, יש קופות שלא.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
בואו נשמע לגבי הדם הטבורי.
היו"ר מירב בן ארי
רויטל, תחדדי את העניין של דם טבורי.
רויטל טופר חבר
דם טבורי, יש קופה אחת שזה נמצא אצלה בפרק נפרד, לא דרך החבילה, ולקופות החולים האחרות זה נמצא בתוך החבילה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
יפה. כמה זה עולה בתוך החבילה?
רויטל טופר חבר
זה משתנה. אני גם יכולה להגיד שהיעילות של זה היא בהתאם.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
בערך.
היו"ר מירב בן ארי
כמה זה עולה, שואל עמיר.
רויטל טופר חבר
לדעתי, בסביבות 5,000-4,000 שקלים.
היו"ר מירב בן ארי
ויש קופה אחת שזה לא בסידור?
רויטל טופר חבר
יש קופה אחת שיש לה פרק נפרד ולא בתוך החבילה.
היו"ר מירב בן ארי
היא היחידה, וכל השאר זה בתוך.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
מי הקופה שעושה בנפרד?
רויטל טופר חבר
מאוחדת.
היו"ר מירב בן ארי
את ממאוחדת? זה יפגע בכם קריטי.
ד"ר רינת כהן
ממש לא.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
לא. להיפך. הם כבר נותנים.
היו"ר מירב בן ארי
אה, הם היחידים שבפנים. אז מה הבעיה, אני לא מצליחה להבין.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אבל הנה הבעיה. מה עושה אישה שיש לה רק 2,000 שקל והיא לא במאוחדת?
היו"ר מירב בן ארי
והיא רוצה לעשות בדיקת דם טבורי.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
היא עושה בדיקת דם טבורי, מה היא עושה? היא צריכה להוסיף 2,000 שקלים.
רויטל טופר חבר
בכל מקרה יש לה 25% השתתפות עצמית, זאת אומרת שגם במצב הקודם, 1,000 שקלים היא הייתה מוציאה מכיסה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אבל עכשיו את רוצה לקחת ממנה 2,000, והיא גומרת את כל הסל.
רויטל טופר חבר
כן, אבל שוב, גם הזכאות לדם טבורי מוגבלת לחמש שנים – הם שומרים לך – ואחר כך אם אתה רוצה להאריך, אתה צריך לשלם עוד ועל זה אין זכאות. זאת אומרת, בסוף אישה צריכה לעשות את התעדוף.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אם אני צריך להמליץ לבת שלי דולה או בדיקת דם טבורי, בלי להבין הרבה אני ממליץ לה בדיקת דם טבורי.
רויטל טופר חבר
לא בטוח.
ד"ר רינת כהן
מכיוון שאני הרופאה היחידה שיושבת בחדר כרגע - - -
היו"ר מירב בן ארי
בבקשה, גברתי.
ד"ר רינת כהן
ד"ר רינת כהן, ראש אגף ביטוחים, אני רופאת ילדים במקצועי.
ענת כהן שמואל
במאוחדת?
ד"ר רינת כהן
מנהלת השב"ן של מאוחדת. אני יכולה להגיד לך, חבר הכנסת פרץ, שבשנים האחרונות העבודות מדברות – לצערנו, הדם הטבורי לא הוכיח את עצמו כמו שחשבו, ובשלוש-ארבע שנים האחרונות המחשבה היא לא כך. אני יכולה להגיד לך שאני כבר מעבר לגיל לידה ואם הייתי יולדת היום לא הייתי עושה כבר את הדם הטבורי.
היו"ר מירב בן ארי
אני לא עשיתי את זה בכלל. זה מטורף.
ד"ר רינת כהן
זה כדי לקבל תשובה קלינית.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
בסדר, אני מסכים עם מה שאת אומרת אבל את יודעת, לפעמים תחושת הביטחון לעוד 20 שנה, כל החיים שלנו אנחנו מבטחים את עצמנו מה יקרה איתנו בגיל 80.
ד"ר רינת כהן
זה לא ממש נותן ביטחון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני חושב שמפילים אותנו בפרטים הקטנים.
היו"ר מירב בן ארי
אני דווקא לא חושבת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כי את נגעת בנקודה מסוימת, את באה ואומרת, בעצם עזבו, לא צריך את כל השב"ן הזה, זה סתם.
ענת כהן שמואל
לא את השב"ן. את סל ההטבות.
היו"ר מירב בן ארי
חס וחלילה. שב"ן חייבים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
סל ההטבות הזה ניתן לאלה שמשלמים יותר כסף בשביל מכבי שלי, מכבי שלו, מכבי שלנו. הם ימשיכו לשלם את זה. האוכלוסייה תמשיך להישאר באותו אחוז, הרי הם לא עושים את זה רק בשביל ההריון, רק בשביל לידה. הם עושים את זה בשביל מגוון רחב של שירותים, זאת אומרת שהם ימשיכו לשלם.

אבל הם היו מפסידים, במקום שהיה להם בנק של 8,000 שקלים, הבנק הזה יורד. עזבו, אל תכניסו אותי עכשיו לבדיקת דם טבורי. יש מגוון של דברים שאנחנו היום בפרטים הקטנים האלה משחקים לידיים שלהם.

גברתי מנהלת הוועדה, מאחר ואני יודע כמה את חברת כנסת פרקטית, אנחנו מאבדים את הדיון הזה. ולמה מאבדים אותו? כי מכניסים אותנו עכשיו לשיקולים מה יותר טוב – אם זה מכשיר הנקה או לא מכשיר הנקה, ופה נקנה את זה בקופת חולים שאני לא בטוח אם יש פיקוח אם זה באמת 50% או לא 50%, אם זה עולה יותר זול או לא, לא יודע. אני ממש לא יודע.

אני יודע רק דבר אחד. שללקוחות שלנו, שהם 45,000 במכבי ו-20 ומשהו אלף במאוחדת, היה בנק של 8,000 שקלים שנקרא הריון ולידה. הבנק הזה מצטמצם ל-2,000. איך הם יעשו, מה הם יעשו, איך הם יסתדרו? הכול יסתדרו, מה זה משנה. עושקים אותם תוך כדי תנועה. להם היה חוזה עם קופות החולים שהם משלמים מכבי שלי או מאוחדת שלי וכו', משלמים סכום מסוים ובשביל זה מקבלים סל הטבות מסוים, סל ההטבות הזה נחתך. אם הוא היה טוב או לא טוב, הייתם צריכים לחשוב על זה קודם, לפני שגביתם מאנשים כסף.

אנשים לא יבטלו את זה היום. מי שיש לו מכבי שלי או משהו מיוחד, הוא אומר לעצמו – הרי יקרה כמו במפעל הפיס – איך שאני אבטל, בדיוק זה יהיה המספר הזוכה, אני אצטרך את זה, אז לא נוגעים בזה. אז ימשיכו הלאה לשלם, אבל פה קיצצו 6,000 שקלים.

אני מבקש שמשרד הבריאות ישקול שוב את עמדתו. שיעצור את העניין הזה, שישקול שוב את הדבר הזה. תחזרו עם שיעורי בית, אבל הירידה הזאת – אדוני היושב-ראש, שני יושבי-ראש, אני כבר מתחיל לרעוד מפחד.
אלי אלאלוף (כולנו)
לא. אחד. אני רק מראה לכם שהזמן כבר עובר.
היו"ר מירב בן ארי
הוא צודק. הוא השעון הדובר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אומר, אנחנו נותנים יד להפסד של 6,000 שקל למשפחה, וזה לא צריך להיות.
היו"ר מירב בן ארי
יעקב, הנושא ברור.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מירב, אולי נוסיף שאלה לנציגת משרד הבריאות. יש בדיקה בשם NIPT, שהיא בדיקת דם לזיהוי תסמונות אצל העובר.
היו"ר מירב בן ארי
כן, דיברנו עליה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
השאלה מה ההחזר, מה יהיו ההחזרים של בדיקה כזאת.
היו"ר מירב בן ארי
מה יעלה בגורלה.
רויטל טופר חבר
יש כבר קופה אחת שנותנת את זה מחוץ לחבילת הריון בפרק נפרד, ויש קופות אחרות שגם בודקות את האפשרות הזאת.
היו"ר מירב בן ארי
תגידי איזו קופה.
רויטל טופר חבר
מאוחדת. מאוחדת נותנת את ה-NIPT בנפרד מחבילת ההריון והלידה. אני יכולה להגיד לכם שיש קופות שכבר בודקות כדי לתת את זה גם בנפרד.

הבדיקה הזאת היא בדיקה שאפשר לקבל עליה החזר במסגרת הזו. היום המחיר שלה הוא בסביבות 3,500 שקלים, כשהאישה משלמת מכיסה גם במסגרת חבילת ההריון שהייתה במתכונת הקודמת 25% מההשתתפות העצמית. יכול להיות שהיא תשלם עכשיו 2,200 או משהו כזה, כלומר עוד 200 שקלים בגלל השינוי, אבל מצד שני, היא תוכל לעשות את ה-NIPT הזה לא רק על הריון אחד, היא תוכל לעשות אותו על כל הריון.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
שאלה אחת. כמה התקציב של הסל הזה?
רויטל טופר חבר
זאת שאלה טובה. אני לא זוכרת בכמה תמחרנו אותו.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אני רוצה לערער על כל מה שאתם אומרים כאן כי למעשה מה שאת אומרת, שאת נותנת תקציב ממשלתי.
רויטל טופר חבר
לא, זה לא ממשלתי. זה כסף פרטי. זה ביטוח שב"ן.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
ואת משלימה, את עושה מצ'ינג, סליחה.
רויטל טופר חבר
מה שאני אומרת, זה כסף ציבורי אבל זה לא כסף ממשלתי. המבוטחות שילמו פרמיה או דמי חבר, זה לא כסף ממשלתי.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
את לא מוסיפה כלום?
רויטל טופר חבר
לא. כל התוכנית ממומנת מכספי העמיתים שמשלמים.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
את רק מנהלת את זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
איך אתם לוקחים להם כסף?
רויטל טופר חבר
אנחנו לא מורידים, אני אחזור שוב. אני חושבת שזה אפילו מטעה שאומרים שאנחנו מורידים. אנחנו פשוט חילקנו את הזכאות על פני ארבעה ילדים, כשהוספנו והרחבנו כי ברגע שהוצאנו את האביזרים, הם לא נוגסים מתוך הסל, אפשר לקבל אותם בנפרד.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
מאיפה היה לך כסף להוסיף?
רויטל טופר חבר
עשינו את זה מכספי העמיתים.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
איך? פתאום הם שילמו יותר, או שנחסך לך כי אף אחד לא ניצל?
רויטל טופר חבר
כל השב"ן מנוהל כחבילה של שירותים, ובסוף יש שירותים שתמחרנו אותם ב-X, עולים Y. פעם אחת הם עולים יותר, פעם הם עולים פחות, בסוף זה איזשהו מכלול שבתוכו אנחנו מנהלים את זה.

בכל קופות החולים הצלחנו לאפשר את זה ובעצם הרחבנו את הזכאות כי עכשיו היא לא תקבל רק 8,000, היא תקבל פלוס האביזרים שפעם היו לה בפנים.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
הקופות שותפות להחלטות האלה?
רויטל טופר חבר
בוודאי. הן חייבות להגיש לי את הבקשות האלה. בלי הבקשות שלהן לא יכולתי לאשר.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
לא. לחלוקה מחדש. לניוד הזה.
רויטל טופר חבר
ברור. לפי חוק, אני לא יכולה לכפות על קופות לעשות שום דבר. הן צריכות להגיש לי בקשות ואני מחליטה מה אני מאשרת ומה לא. עשינו את זה בעצה אחת איתן, הן באו אלינו גם עם כל התלונות, בין היתר גם תלונות שאנחנו קיבלנו באופן ישיר. ראינו את הקבלות של נשים ששילמו.

להיפך אגב. עכשיו, עם הפחתת המחירים שאנחנו צופים שתהיה בשוק, האישה תקבל בפועל הרבה יותר.
היו"ר מירב בן ארי
ממה הפחתת מחירים, דרך אגב?
רויטל טופר חבר
מזה שבעצם הגבלנו.
היו"ר מירב בן ארי
הגבלת את הסל, אז זה יגביל את הדולות עכשיו? לא להתפזר?
רויטל טופר חבר
כן, מה שיקרה, בדיוק. הם כולם בסוף יתאימו את עצמם. כל דולה שתרצה שייקחו אותה, היא תתאים את עצמה כי היא יודעת שההחזר מוגבל.
היו"ר מירב בן ארי
אני רוצה לסכם.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
לפני הסיכום, רק לומר לך דבר אחד, גברתי. יכול להיות שאתם עושים עבודה מצוינת, באמת בבדיקה מעמיקה, אבל זה אחד המקרים שבו ייתכן שאת נותנת יותר, אבל כל הנשים ירגישו פחות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני גם מבקשת זכות דיבור.
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו חייבים לסיים. אלי כבר פה והישיבה צריכה להתחיל ב-10:30.
יעל גרמן (יש עתיד)
רק משפט סיכום. לאור דבריה של רויטל ששמעתי – מה שלא שמעתי, לא שמעתי – ולאור באמת הצעתה שמשרד הבריאות כרגע יעשה הסדרים - - -
היו"ר מירב בן ארי
בודק.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא. קודם כול יעשה הסדרים.
היו"ר מירב בן ארי
ההסדרים, אנחנו נתייחס אליהם.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז להערכתי, צריך לנצל את הזמן הזה מאז שיעשו את ההסדרים כדי לבדוק לבטל לחלוטין את הגזרה הזאת ולשקול דרך אגב, לאור היתרות התקציביות שנמצאות בשב"ן כתוצאה מההסדרים שנעשו עד היום, לשקול הורדת - - -
רויטל טופר חבר
אנחנו מפחיתים. הולכת להיות עוד מעט עוד הפחתה.
יעל גרמן (יש עתיד)
להוריד את ההשתתפות העצמית של נשים בהריון מכל מה שיש בסל. זה מה שאני מציעה כי גם היום, נשים בהריון צריכות לשלם 120 או 110 שקלים על שקיפות עורפית אחת, ועוד 110 על שקיפות עורפית שנייה, ועוד כמה עשרות, ובסך הכול זה יוצא מאות שקלים. אז אני חושבת שצריך לפטור אותן לאור העודפים התקציביים שישנם, ובוודאי שאסור להגביל אותן.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. תודה רבה לחברי הכנסת המציעים על הדיון החשוב הזה.

אמרת כאן שני דברים חשובים שהם צריכים להיות משמעותיים. חבר הכנסת אשר אמר שאני פרגמטית, אז הנה.

אחד, אמרת שתבחני להכניס בהסדרים גם את הצ'יפ הגנטי וגם את הדם הטבורי. לגבי זה אנחנו רוצים שתבדקי. עובדה שיש כבר קופות שעושות את זה. אם זה קיים בקופה אחת אין סיבה שזה לא יהיה קיים באחרות.

אמרת שהנושא הזה והשפעתו על השוק הוא גם בבדיקה שלכם, זאת אומרת האם הדולות באמת יצטמצמו למחיר ההגיוני שלהן אל מול המחירים ששמענו. אנחנו צריכים לבחון כיצד הצעד הזה השפיע על נשים בהריון.

אנחנו נקיים כאן מעקב. את צריכה לקיים מעקב אצלך כדי לבוא ולבחון אם אנחנו בעצם עשינו כאן נזק לנשים בהריון.
רויטל טופר חבר
או תועלת.
היו"ר מירב בן ארי
חשוב לחדד שהובהר כאן – כשחברי הכנסת לא היו – שהנושא הזה רק מה-1 באפריל 2019 יחול על נשים.
רויטל טופר חבר
השינוי מ-8,000 ל-2,000.
היו"ר מירב בן ארי
כן, ל-2,000, זה לא רלוונטי למי שכרגע בהריון. זה חשוב להדגיש.

אנחנו כן רוצים לבדוק – ואנחנו נרשום לעצמנו לעשות כאן מעקב – כיצד זה השפיע, ואני כן ארצה שבפעם הבאה יהיו כאן נציגים של כל הקופות – ראיתי מכבי ומאוחדת.
רויטל טופר חבר
כולם פה.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי. אז לשמוע מכם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
איך תדעי איך זה השפיע אם כל העניין נכנס רק באפריל?
היו"ר מירב בן ארי
לא. משרד הבריאות יבדוק את העניין. אנחנו רוצים לדעת. הרי היא קיבלה עכשיו חשבונית של 7,000, אני רוצה לדעת אם לצורך העניין היא מקבלת חשבוניות, כמה ניצלו. שאלתי כאן שאלה כמה ניצלו, לא קיבלתי כאן באמת תשובות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בעצם אנחנו מבקשים, הוועדה מבקשת בדיקה מעמיקה יותר של הדברים, ולקבל החלטה אם להמשיך את העניין הזה או לא.
היו"ר מירב בן ארי
בדיוק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם להתחיל אותו או לא. אם להתחיל אותו, זאת צריכה לדעתי להיות הכותרת של העניין. שמשרד הבריאות ישקול מחדש או שיביא תוכנית אחרת שבה יש פיקוח על המחירים.
היו"ר מירב בן ארי
זה לא מה שאמרתי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
למה לא? אני מבקש להכניס את זה לסיכום.
היו"ר מירב בן ארי
זה לא מה שאני אמרתי. אני רוצה לדעת עד כמה ההחלטה הזאת תשפיע על נשים בהריון, זה מה שאני רוצה לדעת.

אני אמרתי - לפחות מהעמדה שאנחנו מכירות – שאני לא ראיתי השפעה כזאת מסיבית. אבל, בגלל שהנושא הוא נושא חשוב, אנחנו רוצים לדעת עד כמה באמת זה חלילה, אם בכלל, ואם כן, אנחנו רוצים לדעת ואת תדווחי לוועדה, ביחד עם קופות החולים – יציגו נתונים על שימוש בסל, כמה משתמשים בסל, למה. זרקתם פה אביזרים, דולה, דם טבורי.

תבואו לכאן עם נתונים ברורים גם על הסל, כמה בדיוק השתמשו וכמה הופחת ולא השתמשו בסל בגלל זה, כמה נגמר להן הסל אחרי חודש של ההריון. אלה דברים שאתם יכולים לדעת.

אני מבקשת מכם לנהל מעקב אחרי הסיפור הזה, ואנחנו נקבע כאן בערך עוד שלושה חודשים דיון נוסף.
רויטל טופר חבר
אין לי מה לקבוע עוד שלושה חודשים.
היו"ר מירב בן ארי
עד אחרי. סליחה.
רויטל טופר חבר
אני רוצה לומר, דברים כאלה לוקח להם זמן. זה נכנס לתוקף רק באפריל. אנחנו רק שנה אחרי נוכל לדעת מה קרה בשוק ואיפה הדברים עומדים.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי. אז אנחנו ננהל על זה מעקב כדי לבדוק באמת אם נגרם נזק, ומה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עוד שנה?
היו"ר מירב בן ארי
פחות. אתה בטוח תהיה פה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
למה עוד שנה? למה לא לפני אפריל לקבל?
היו"ר מירב בן ארי
לא. צריך אחרי ה-1 באפריל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זאת אומרת שאנחנו מקבלים את ההחלטה שלהם.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:40.

קוד המקור של הנתונים