ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/12/2018

הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון - סייג לזכאות למי שלקח חלק בפעילות טרור), התשע"ז-2016

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



27
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
24/12/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 920
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, ט"ז בטבת התשע"ט (24 בדצמבר 2018), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון - סייג לזכאות למי שלקח חלק בפעילות טרור), התשע"ז-2016
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
סופה לנדבר
חברי הכנסת
ענת ברקו
עודד פורר
מוזמנים
חיים לוי - לשכה משפטית, משרד הבריאות

שמרית גולדנברג - משפטנית, משרד המשפטים

שי סומך - מחלקת ייועץ וחקיקה, משרד המשפטים

נעמה פויכטנגר - משרד המשפטים

לילך וגנר - יעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

דני גור - מתמחה, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

רבקה ליפשיץ - מתמחה, משרד המשפטים

ענת אסיף גיל - ראש אשכול ביטחון, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

נעה פרי - מתמחה, משרד המשפטים

איילה וינשטיין - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

הדס פטר - ע' יועמ"ש משטרה, המשרד לביטחון פנים

לירן קליין - רת"ח חקיקה שב"ס, המשרד לביטחון פנים

יוכי גנסין - יועמ"ש שב"ס, המשרד לביטחון פנים

ליאור פנחס שחר - מנהל אגף תיאום ובקרה, משרד הפנים

נעמי ברנפלד - הלשכה המשפטית, משרד האוצר

שאול כהן - יועץ למנכ"ל, משרד האוצר

דודי קופל - סגן ליועץ המשפטי במשרד האוצר, משרד האוצר

אביגיל פרייש בן אברהם - עוזר ראשי - עו"ד, משרד החוץ

אורן מרמורשטיין - רל"ש ר' מערך מדיני, משרד החוץ

אדם וולפסון - עו"ד מהלשכה המשפטית במל"ל, משרד ראש הממשלה

עמיחי תמיר - יו״ר, ארגון ה-נכים

עינת קורמן - נציגת תנועת אורות

דוד קשני - יו"ר, עמותת קול בשכונות

חובב ינאי - מקדם מדיניות, שתי"ל - שירותי תמיכה וייעוץ לארגונים לשינויים חברתיים

ויקי דיין לוי - ע.חטיבה וראש חטיבת בתי חולים, שירותי בריאות כללית
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם




הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון - סייג לזכאות למי שלקח חלק בפעילות טרור), התשע"ז-2016, פ/3536/20, הצעת ח"כ ענת ברקו
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב לכולם, אני מתנצל על האיחור הלא נעים של 10 דקות. אני מודה שהתייעצנו, ענת ברקו ואני, על הדיון הזה שהוא כל כך חשוב, מהותי ודורש הרבה זהירות. היום 24 בדצמבר 2018 - למי שחוגג את חגי הנוצרים, יש להם חג הערב - ט"ז בטבת התשע"ט, השעה 09:10. הצעת החוק שלנו קשורה לחוק בריאות ממלכתי, כאשר הדגש הוא על הזכאות למי שלקח חלק בפעולות איבה, טרור. זו הצעת חוק של חברת הכנסת ברקו ומספר חברים.
ענת ברקו (הליכוד)
נראה לי שהיא רק שלי.
היו"ר אלי אלאלוף
הייתה לנו מחלוקת על איך מחייבים את הרשות הפלסטינית בהוצאות של המשתתפים בפעולות איבה שפגעו באזרחי המדינה. התלבטנו איך לוקחים את הכסף, מאיפה לוקחים, באיזו צורה לקחת. אולי ענת תסביר את ההתלבטות שהביאה אותנו למצב הזה.
ענת ברקו (הליכוד)
תודה, אדוני יושב הראש. ההצעה הזאת, למרות שיש בה שכל ישר, היגיון בריא, הולכת מאוד מאוד קשה לצערי הרב. יש כמה דברים שמטרידים אותי. אנחנו החזרנו לוועדת שרים כדי לדון אם מדובר בהקפאה או בקיזוז כספי טרור. אין שום בעיה לקחת את הכספים המקוזזים מהרשות הפלסטינית בגין תשלומים למשפחות מחבלים, ולכסות איתם את הטיפולים הרפואיים. אני מעדיפה ש-40 מיליון שקל בשנה נשלם לחיילי צה"ל בטיפול רפואי, לא למחבלים שבאו להרוג בנו.
היו"ר אלי אלאלוף
למרות שזה אטרקטיבי מה שאת אומרת, לפי החוק אין לך שום סמכות לקבוע מאיפה את לוקחת ואיפה את שמה. תפקידנו לחייב את התשלום הזה, לא להגיד למה זה ישמש. רק שיהיה ברור, זה לא בחוק.
ענת ברקו (הליכוד)
שישמש את אזרחי ישראל, לא את אויבי ישראל. אנחנו מדברים על אנשים שמצטרפים לדאע"ש, חוברים לאויבינו בסוריה ואחר כך חוזרים לארץ כדי לקבל טיפול רפואי - אני מדברת על ערבים אזרחי ישראל או תושבי ישראל - ואנחנו הם אלה שמכסים את הטיפול הרפואי מתוקף חוק בריאות ממלכתי. ההצעה המקורית אמרה שמי שעשה פיגוע חוק בריאות ממלכתי לא יחול עליו. משום מה הניסוח הזה מעקר באיזה שהוא אופן את ההצעה ואת כוונת המחוקק. אנחנו לא אמרנו שלא יטפלו בו או במשפחתו של אותו אדם מסכנין שלקח שני ילדים, סימם אותם ואת אשתו ואחר כך הלכו לחגוג עם דאע"ש, אבל כשהוא צריך פרוטזה - שישלם. אני לא הייתי מחזירה אותו. אגב, מדינות אירופה לא מחזירות אותם, הן מתלבטות אם להחזיר ילדים, זאת הרמה. אנחנו צדיקים גמורים, אנחנו עומדים בפני העניין שמערכת המשפט לא מאפשרת לנו להכשיר אותם שם. מי שהלך לדאע"ש ורצה לחבור למדינה אסלאמית, שיישאר שם, שלא יסכן את שאר אזרחי ישראל. אם צרפת מאפשרת לעצמה לעשות את זה, גם אנחנו יכולים לעשות את זה. איך יכול להיות שעד 2010 למי שנפגע בתאונות דרכים שר הבריאות לא כיסה את הטיפול והוא נאלץ לפנות לחברת הביטוח, ואילו למי שעשה פיגוע טרור וחזר לארץ, או למי שנפצע בסוריה, אנחנו ממנים את זה מכיסנו? זה נראה הגיוני? זה לא עובר את השכל הישר. אמנם אנחנו הם אלה שנטפל, אבל הזכות מחוק זכויות ממלכתי לא תהיה קיימת למי שהוא מחבל. לא כולנו צריכים לממן את הטירוף הזה. מי שרוצה ללכת לדאע"ש, שימכור את הבית כשהוא חוזר, שישלם לעצמו את הטיפולים הרפואיים. הכוונה הייתה שטיפול רפואי וחוק בריאות ממלכתי לא יכסה טיפולים בגין פגיעה על רקע טרור. זה לא הגיוני פשוט. כנראה שיש כאן אנשים שחושבים שזה כן הגיוני, כי אני כל פעם צריכה לחזור, לעשות צעד לאחור לגבי החקיקה. יש דבר בצבא שנקרא רוח המפקד. פה יש את רוח המחוקק, את רוח המחוקקת. אני יודעת למה התכוונתי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני יודע מה זה רוח המפקד. מה זה "רוח המחוקק", יש דבר כזה?
ענת ברקו (הליכוד)
אני חושבת שיש.
יוכי גנסין
התכלית, הכוונה.
ענת ברקו (הליכוד)
הכוונה, הרוח, הנשמה של החוק שאני בהתייחסות שלי רואה. כמו שאני כותבת מאמר מדעי ואני יודעת בדיוק למה התכוונתי, כך אני יודעת למה התכוונתי בחוק שאני חוקקתי. אני לומדת אותו, אני נכנסת לעומקו, אני בודקת מה קורה במקומות אחרים בעולם. אני לא מוכנה שיעקרו לי את החוק מתוכנו.

יש שלושה דברים שיעלו גם בהמשך, אדוני, שמטרידים אותי, כמו ההבחנה בין אסירים לעצורים. אמרנו שעצורים מינהליים זה דבר אחר. אין בעיה, אפשר לעשות לגביהם את ההבחנה, אבל כל השאר לא. אין טעם לחכות עד שכל ההליך מסתיים כשאנחנו מדברים על אסירים ביטחוניים.

יש את המנגנונים של קיזוז כספי טרור. למה ליצור מנגנון כפול, מה פתאום? למה המל"ל מבקש כאן מנגנון כפול? יש מנגנון שנוצר. אי אפשר להחזיר את זה לשר לביטחון פנים, להתחיל ליצור את המנגנון, לאשר אותו וכל הדברים האלה. יש מנגנון. לא חסרות בירוקרטיות במדינה הזאת. לא מעניין אותי באיזה נסיבות קיבל הטרוריסט כספים מהרשות הפלסטינית. אני לא אקים ועדת חקירה על כל מחבל כדי לדעת אם הוא פנסיונר של אש"ף, אם הוא קיבל את זה על רקע תגמול משפחות. זה לא מעניין אותי, זה לא התפקיד שלנו לבדוק את זה. אנחנו לא אמורים לתת את ההקפאה רק לגבי הפגיעה בגין פיגוע הטרור שהוא עשה. אם מישהו הוא אסיר ביטחוני עם 40 מאסרי עולם, ברור שכשהוא מזדקן בכלא יכול להיות לו סרטן, בעיית כליות ועוד כל מיני מחלות. אנחנו לא צריכים לספוג את זה כי הוא יושב אצלנו בגין הטרור שהוא עשה או בגין הרצח שהוא עשה. אני לא מוכנה לנתב את זה רק לפגיעה עצמה, למשל אם הוא חטף איזו שריטה ברגל כשהוא רצח אנשים, זה לא הגיוני לעשות את זה.

התוצר שנמצא כאן הוא משהו שדי מעקר את הצעת החוק, הוא די פוגע בכוונה שלי כמחוקקת. אני חושבת שאחרי הדיונים המעמיקים שעשינו כאן לא לילד הזה פיללתי. אני מבקשת התייחסות לדברים האלה. אני לא מוכנה שירוקנו את ההצעה מתוכן בגלל כל מיני שיקולים משפטיים, זה לא מעניין אותי. יש כוונה מסוימת מאחורי החוק. תאמינו לי שיש בצד החוק הזה גם הרתעה, כי יש כאלה שמגיעים לכלא רק בשביל טיפולים רפואיים. ילדים שראיינתי בכלא הגיעו לכלא רק כדי לעשות את הבגרויות שלהם. אני אודה אם תהיה התייחסות, אדוני, לדברים האלה.
שי סומך
הפרוטזה לא תינתן. לא רק שהיא לא תינתן, היא גם לא תמומן. יכול להיות שאי ההבנה נובעת מפסקה שנשמטה.
ענת ברקו (הליכוד)
שמה?
שי סומך
שירותי בריאות הם שירותי בריאות גם לפי התוספת השלישית. זה לא יינתן וגם לא יהיה מימון של זה.
היו"ר אלי אלאלוף
גם היום זה ככה.
שי סומך
היום זה לא כך.
ענת ברקו (הליכוד)
היום אנחנו מממנים. הם חוזרים כדי לקבל את המימון.
שי סומך
כל הטיפולים שנובעים מהפגיעה, אלא אם כן אלה טיפולים מצילי חיים או למניעת נזק בלתי הפיך, לא יינתנו ולא ימומנו. צריך להוסיף הגדרה: "שירותי בריאות" – שירותי בריאות הניתנים באמצעות נותני שירותים או שירותי בריאות לפי התוספת השלישית.
יוכי גנסין
איך מוגדר נותן שירותים?
שי סומך
נותן שירותים זה טופס 17.
יוכי גנסין
נותן שירותים, למיטב הבנתי, מוגדר כקופת חולים. שב"ס איננו מוגדר כקופת חולים. ברגע שאומרים "בידי נותן שירותים", לכאורה זה בידי קופת חולים. מי שנותן את הטיפול בפועל זה אנחנו, שב"ס, כאשר שב"ס איננו מוגדר כנותן שירותים, הוא לא מוגדר כקופת חולים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי.
שי סומך
הסעיף הזה מבהיר מה קורה אחרי המאסר או המעצר.
ענת ברקו (הליכוד)
אז הוא יקבל את הפרוטזה במעצר.
שי סומך
הסעיף הזה מיועד לתושבי ישראל אחרי מעצר או מאסר. חוק ביטוח בריאות ממלכתי לא חל על אסירים. לגבי עצירים הוא חל רק בשנה הראשונה של המעצר. הכוונה של הסעיף, כמו שהבנו אותו, שהוא חל אחרי המאסר. הוא חל עד גיל 120, אין כאן מגבלה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה לגבי ההערה של שב"ס?
שי סומך
צריך להבהיר שהוא חל אחרי המאסר.
יוכי גנסין
זה לא נותן לך מענה.
שי סומך
למה?
ענת ברקו (הליכוד)
כי אתה תיתן את הטיפול המיידי.
יוכי גנסין
אחרי פיגוע המפגע נמצא בבית חולים. אחרי שהוא משתחרר מבית החולים הוא נשפט או יש החלטה לעצור אותו עד תום ההליכים. משפטו יכול להימשך גם שנה וחצי, שנתיים. מי ייתן לו את השירותים אחרי 12 חודשים? קופת חולים לא תיתן לו את השירותים אחרי 12 חודשים.
שי סומך
החוק הזה חל אחרי המאסר, זאת הכוונה.
ענת מימון
בישיבה הקודמת אמרנו שההוראות יחולו בתקופת המעצר והמאסר רק על תושבים שאינם תושבי ישראל.
יוכי גנסין
יכול להיות שהוא עצור יותר משנה. אחרי יותר משנה קופת החולים לא חייבת לתת לאסיר ועצור את השירותים הרפואיים. הגדרות פקודת בתי הסוהר זה גם אסיר וגם עציר. אחרי 12 חודשים קופת החולים איננה נותנת לו שירותים רפואיים. המשמעות של הסעיף הזה, כפי שהוא מוגדר, היא ששב"ס יצטרך לתת את השירות.
שי סומך
הסעיף מדבר על התקופה שאחרי המאסר.
ענת ברקו (הליכוד)
כתוב גם אחרי הרשעה.
היו"ר אלי אלאלוף
למה התקופה הזאת תכוסה?
ענת ברקו (הליכוד)
זה מרוקן את כל הסעיף. מה זה "אחרי הרשעה"?
שי סומך
זה מה שסוכם בישיבה הקודמת.
יוכי גנסין
לא סוכם כלום בישיבה הקודמת.
ענת ברקו (הליכוד)
אתם רוצים שמחבלים יקבלו את הטיפול? תנו את הטיפול, נדלג על הסעיף הזה. על מה אנחנו מתווכחים פה? זה ברור שהם יקבלו את הטיפול ואנחנו נממן. אם זה אחרי הרשעה, ברור שזה גם פרוטזה, זה גם הכל. הוא יקבל הכל משב"ס. ממילא יעצרו אותו אחרי שהוא יחזור מדאע"ש לאיזו שנה, שנתיים, שלוש. אל תטעו, זה לא יהיה יותר מזה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא מכוון לאנשי דאע"ש, זה מכוון לאנשים שעושים פעולות פה. לשמחתנו דאע"ש עוד לא הגיע לפה.
ענת ברקו (הליכוד)
יש גם פה הרבה דאע"ש, אדוני. לא חסר.
היו"ר אלי אלאלוף
הם נחשבים כמחבלים?
יוכי גנסין
כן, כי דאע"ש הוכרז כארגון טרור. יש בכלא הישראלי כמה עשרות.
ענת ברקו (הליכוד)
תצטרכו עוד מעט לפתוח אגף של דאע"ש. יש לנו חיזבאללה, דאע"ש, ג'יהאד איסלאמי, חמאס, פת"ח, תנזים, חזית עממית.
היו"ר אלי אלאלוף
יש הערכה כמה יש?
יוכי גנסין
אני לא יכולה להגיד כרגע את המספר המדויק, אבל יש כמה עשרות.
היו"ר אלי אלאלוף
גם אחרי הישיבה. אני לא מתגעגע לנתונים כאלה.
שמרית גולדנברג
סעיף 1 להצעת החוק אמור, כפי שהיה בדיון הקודם, להתייחס לתקופה שלאחר המעצר או המאסר. בהערות שהעברנו אתמול ציינו שצריך להבהיר בנוסח שזה חל על מי שאינו נתון במאסר או מעצר, זאת כדי להסיר ספק. ההסדרים בשני הסעיפים הבאים יסדירו את תקופת המעצר או המאסר. זה דבר אחד.

כמו שכבר ציינו בדיונים קודמים, הסיטואציה של אדם שנמצא במאסר או מעצר שונה מהסיטואציה של אדם שאינו נתון במשמורת ויכול לדאוג לקבלת הטיפול הרפואי שהוא זקוק לו. אסיר נמצא בסטטוס אחר, המדינה מחויבת לתת לו את הטיפול הרפואי. התפיסה המקובלת היא שהמדינה צריכה לספק לו את הצרכים הבסיסיים, להקצות לו את המשאבים הנדרשים לשם כך.
ענת ברקו (הליכוד)
היא מספקת הרבה יותר מצרכים בסיסיים, כולל תרופות מחוץ לסל.
שמרית גולדנברג
ההצעה לא מדברת על זה.
היו"ר אלי אלאלוף
השב"ס מחליט מה לתת ומה לא לתת, לא?
יוכי גנסין
זה על פי שיקול דעת רפואי, זו לא החלטה שנוגעת לנציב כזה או אחר. החובה שלנו קובעת במפורש כל טיפול רפואי הנדרש לשם שמירה על בריאותו. זה הניסוח.
שמרית גולדנברג
אני חושבת שבהסדר שהוצע הצלחנו למצוא איזה שהוא מנגנון שמאפשר לא לפגוע באסירים, בזכויות שלהם, בעיקר כשהוצאנו את האסירים תושבי ישראל שבהם יכולה להיות פגיעה ממשית מזה שהם יצטרכו לממן בעצמם את הטיפול הרפואי. אני חושבת שההערה בהקשר הזה היא לא מדויקת, אני לא חושבת שסעיף אחד יוצר חשש מהבחינה הזאת.

עכשיו לנושאים שגברתי העלתה. קודם כל, לגבי ההבחנה בין אסירים לעצורים. התכלית של הצעת החוק, כפי שגברתי הסבירה גם בדיונים קודמים, היא הרתעתית. הנוסח, וזה בהתאם להערות שאנחנו העברנו, יאפשר הקפאה של כספים בגין הוצאות רפואיות שהוצאו בקשר לאסירים האלה בדיעבד, כלומר ביחס לתקופת המעצר. טיפולים רפואיים שנדרשו בתקופת המעצר, ההקפאה בגינם תתאפשר לאחר שהם הורשעו. נכון, לא מדובר בעניין פלילי, אבל התכלית של החוק שגברתי מציעה רלוונטי - -
ענת ברקו (הליכוד)
אני לא רוצה לבזבז 40 מיליון שקל על העניין הזה. זאת תכלית מוסרית גם כלפי הנפגעים. אתם לא מתייחסים לקורבנות טרור בכלל. מה הם רואים? הם רואים את יחיא סינוואר ממשיך לרצוח יהודים אחרי שקיבל טיפול רפואי מציל חיים אצלנו.
שמרית גולדנברג
המחלוקת כאן היא לא במקום הנכון. הכספים בגין הטיפול שמקבלים העצורים יוקפאו. המועד שבו הדבר הזה ייעשה הוא לאחר הרשעה, כיוון שלאדם עצור עדיין עומדת חזקת חפות. אי אפשר להגיד בוודאות שלגביו נדרשת התכלית ההרתעתית הזאת.
ענת ברקו (הליכוד)
שיחזירו אחר כך, אם יהיה צורך. רוב העצורים האלה הם אנשים שנעצרו בזמן פיגוע.
יוכי גנסין
זו הקפאה, זה לא קיזוז.
שמרית גולדנברג
ההסדר הזה חל על עצורים, אבל המועד הוא לאחר שהם הורשעו.
ענת ברקו (הליכוד)
ואז תקזזי את כל תקופת המעצר?
היו"ר אלי אלאלוף
כן, זה רטרואקטיבי.
ענת ברקו (הליכוד)
זה לא משתמע מפה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה ישתמע בניסוח.
שמרית גולדנברג
הסטטוס של לב"חים מאוד דומה לעצורים מינהליים, אבל המספר הוא זניח.
יוכי גנסין
לב"ח זה לוחם בלתי חוקי. זה כמו עצור מינהלי. יש רק אחד כזה.
שמרית גולדנברג
המספרים זעומים, אם בכלל. עלתה כאן הערה על כך שאין רצון ששב"ס, אם הבנתי נכון, יפעיל מנגנון שיבחן האם אותו אסיר קיבל כספים מהרש"פ. להבנתי, אין שום כוונה בזה ששב"ס יידרש להוכיח את הדברים האלה. כל מה ששב"ס נדרש בהקשר הזה הוא לדווח על ההוצאות הרפואיות. המנגנון הוא לא מנגנון פנים שב"סי, לכן זה לא נטל שיהיה על שב"ס.
ענת ברקו (הליכוד)
מה הקשר?
שמרית גולדנברג
את ציינת שאת לא רוצה להפעיל מנגנון שיבחן אם המחבל קיבל כספים מהרשות הפלסטינית.
ענת ברקו (הליכוד)
אני רוצה את אותה פלטפורמה.
שמרית גולדנברג
המנגנון של חוק ההקפאה, שעשו איזו שהיא התאמה שלו להסדר הזה, כולל איזו שהיא מסננת של אותו אסיר או משפחתו שמקבלים כסף או שווה כסף מהרש"פ.
יוכי גנסין
זה לא כתוב בנוסח שהצעתם.
היו"ר אלי אלאלוף
כשנגיע לנוסח תתקנו.
ענת ברקו (הליכוד)
שזה יהיה כתוב באופן הזה.
שמרית גולדנברג
הרעיון הוא להתבסס על המנגנון שקיים בחוק ההקפאה. נכון שמבחינת ההיקף זה לא אחד לאחד. יש גורמים שכלולים בהגדרה של פעיל טרור בחוק ההקפאה שלא כלולים בהגדרה כאן, למשל מי שנהרג, דברים מהסוג הזה, אבל הבסיס הוא אותו בסיס. לא יוטל כאן נטל על שב"ס להוכיח את קבלת הכספים מהרש"פ וכדומה. מה שהם כן יידרשו זה להעביר את ההוצאות שהם הוציאו בהקשר הזה.
ענת ברקו (הליכוד)
זה צריך להיות ברור בחוק.
שמרית גולדנברג
הנקודה האחרונה, הנושא של ההגבלה של ההסדר לפגיעות שהן תוצאה של מעשי הטרור.
ענת מימון
שזה לא מופיע כרגע בנוסח.
שמרית גולדנברג
נכון.
ענת ברקו (הליכוד)
צריך שיהיה ברור שזה כולל כל מחלה, כל פגיעה וכל טיפול רפואי. אני מבקשת להבהיר את זה בחוק.
שמרית גולדנברג
הנוסח המקורי נפרס על קשת מאוד מאוד רחבה של עבירות שלא לגבי כולן יש הצדקה לנקוט בהסדר שהוא מאוד משמעותי, יש לו משמעויות נכבדות. כדי שהוא יהיה ישים, צריך להכניס כאן, להבנתנו, איזה שהן מסננות שיאפשרו לתחום את הקבוצה של האסירים שבהם מדובר. בחוק ההקפאה יש את המסננת הזאת, יש את הדרישה שאותו אסיר או המשפחה שלו מקבלים כספים מהרשות.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל אני לא צריכה להוכיח על מה הוא מקבל את הכספים. זה לא מעניין אותי אם הוא פנסיונר, אם הוא מקבל את הכספים כי הוא עשה פיגוע, או כי הוא היה שוטר ברשות הפלסטינית.
ענת אסיף גיל
יש דרישה שהתשלומים הם בזיקה לטרור.
ענת ברקו (הליכוד)
זה לא מעניין אותי. אני ואת לא יכולות להוכיח את זה. מספיק שהוא מקבל כספים מהרש"פ. אי אפשר להוכיח את זה. אתם מובילים אותנו למצב שזאת תהיה אות מתה, אי אפשר יהיה להוכיח את זה. מקבל כספים – נכנס לקטגוריה, לא מעניינת אותי מה הסיבה, זו לא הבעיה שלי.
שמרית גולדנברג
ההקפאה כאן כוללת דרישה של זיקה לטרור.
ענת ברקו (הליכוד)
זה לא מעניין אותי. הם לא יושבים בכלא סתם.
שמרית גולדנברג
אנחנו העלינו את שתי האפשרויות: או את המבחן שהוא מקבל כספים בהתאם למבחנים של חוק ההקפאה, או את האפשרות לקבוע שההסדר הזה יחול על טיפולים רפואיים שנדרשים כתוצאה ממעשה הטרור. ברגע שהכנסנו את הסינון לפי חוק ההקפאה, אנחנו מאפשרים להסדר הזה להיות הסדר ישים. ככל שתהיה דרישה של תוצאה ממעשה הטרור, זה נותן ביטוי טוב יותר לחובה הבסיסית שיש למדינה לדאוג לאסירים במשמורת שלה.
ענת ברקו (הליכוד)
אנחנו דואגים להם יופי. אנחנו נמשיך לעשות ניתוחי מוח לסילוואן ולאחרים, אבל הם ישלמו על זה. אנחנו לא אומרים שלא ניתן להם טיפול רפואי במשמורת.
שמרית גולדנברג
אין לנו מחלוקת על העיקרון.
ענת ברקו (הליכוד)
יש לנו מחלוקת עקרונית על מה שאמרת עכשיו, מחלוקת מאוד מאוד רצינית, ערכית ומוסרית.
יוכי גנסין
ההבחנה מאוד מאוד ברורה, וזה נאמר בישיבה הקודמת שאדוני ניהל, בין תושב ישראל למי שאיננו תושב ישראל. תושב ישראל הוא מישהו שמבוטח לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי ולפי חוק הביטוח הלאומי. השאלה איזה דין רוצים לקבוע לגביו. אין מענה בנוסח שהוצע פה. השאלה אם הוא עצור או שפוט איננה רלוונטית. קופת החולים המקורית שבה הוא רשום כמובטח לפי חוק ביטוח ממלכתי איננה חייבת לשאת בהוצאות הטיפולים הרפואיים או במתן הטיפולים הרפואיים שלו לאחר 12 חודשים.
היו"ר אלי אלאלוף
יש חילוקי דעות בנקודה שלך?
יוכי גנסין
אני לא חושבת שיש חילוקי דעות. החוק הזה ניסה, וזה מה שהיה בהצעת החוק המקורית אחרי שהיא אוגדה על ידי היועצת המשפטית של הוועדה בשתי ישיבות משותפות, לקבוע דבר מאוד מאוד פשוט – מי שהוא נתין זר, וזה לא משנה אם הוא אוקראיני או פלסטיני, שביקש לבצע פיגוע במדינת ישראל ובמהלך מעצרו במשמורת שירות בתי הסוהר או במשמורת המשטרה הוא זקוק לשירותים רפואיים, מי יישא במימון הטיפולים הרפואיים. אף אחד לא חלק על זה ששב"ס ייתן את הטיפול הרפואי הנדרש לצורך שמירה על בריאותו, זה כתוב בפקודת בתי הסוהר, זה כתוב בחוק המעצרים, השאלה מי יישא במימון הטיפולים הרפואיים. הנחת המוצא היא שמדינת ישראל ומשלם המיסים הישראלי לא צריכים לשאת במימון. לא הייתה מחלוקת לגבי הטיפול. עצם זה שמכניסים להגדרות שהמשרד לביטחון פנים צריך להוכיח אם הרשות הפלסטינית משלמת לו או למשפחתו בזיקה לטרור שהוא עשה או בזיקה לזה שהוא תושב הרשות הפלסטינית, מטילה נטל על רשויות המדינה, מטילה על השר לביטחון פנים להוכיח לגבי 5,618 עצורים ושפוטים ביטחוניים שנמצאים כעת בבתי הסוהר בישראל. המדינה לא יכולה להוכיח את זה. ברגע שזה מופיע בהגדרה עצמה אנחנו עוברים מן העיקר אל הטפל - האם המדינה תצליח להוכיח שהכסף ששילמה הרשות הפלסטינית זה בשביל פעילות הטרור שהוא עשה או למטרות אחרות. כיוון שממילא תושב הרשות הפלסטינית וכל נתין זר אחר איננו זכאי למימון שירותי הבריאות במימון מדינת ישראל, המדינה לא צריכה להוכיח למה הרשות הפלסטינית משלמת לו כסף. ברגע שקובעים שהמדינה תצטרך להוכיח שהרשות הפלסטינית משלמת לו את הכסף בזיקה לפעילות הטרור, אתה מעקר את כל החוק הזה מתוכן.
היו"ר אלי אלאלוף
וזה הנוסח החדש?
יוכי גנסין
זה מה שנובע מהנוסח החדש.
היו"ר אלי אלאלוף
ברגע שדיברנו על הסדר ההקפאה, על להיצמד להסדר ההקפאה, אז להסדר ההקפאה יש דרישות משלו. האם למרות זאת אפשר לעשות דברים אחרים?
יוכי גנסין
בניסוח הזה מדברים על מי ייחשב כאסיר שלא יהיה זכאי למימון. בחוק ההקפאה כתוב כך: "כספים ששילמה הרשות הפלסטינית בזיקה לטרור". לא כתוב שם בזיקה לפעיל טרור ספציפי, כי את זה המדינה לא תוכל להוכיח בחיים. ועדת שרים לחקיקה קיבלה החלטה לעשות הקפאה, להיצמד למנגנון שקבוע בחוק. אם היא קיבלה החלטה להיצמד למנגנון שקבוע בחוק, בואו ניצמד למנגנון שקבוע בחוק.
ענת ברקו (הליכוד)
זאת הייתה ההחלטה בוועדת שרים.
היו"ר אלי אלאלוף
זו הכוונה.
יוכי גנסין
זה לא מה שכתוב. אני אקריא לאדוני את ההגדרה כפי שכתובה היום: "אסיר שהורשע בעבירת טרור תושב הרשות הפלסטינית". הוא בכל מקרה לא זכאי לקבל מימון של הטיפול הרפואי. הוא לא זכאי לקבל מימון של הטיפול הרפואי גם אם הוא לא עשה מעשה טרור. למה המדינה, למה השר לביטחון פנים, למה השב"ס צריכים להוכיח שהרשות הפלסטינית נותנת לו 400 שקל כל חודש או 1,000 שקל כל חודש בגלל שהוא ביצע מעשה טרור? ככל שהרשות הפלסטינית נותנת לו קצבאות, וזה לא משנה עבור מה, אין שום סיבה שמשלם המיסים הישראלי ישלם את זה. אם תושב הרשות הפלסטינית שלא ביצע מעשה טרור צריך לקבל טיפול רפואי בבית חולים בילינסון כי אין את זה בבית החולים בשכם, הוא מקבל היתר כניסה לישראל, מקבל התחייבות כספית מהרשות הפלסטינית ובית החולים בילינסון משופה בגין התשלום שהוציאו עבור הטיפול הרפואי שלו. האם יעלה על הדעת שאם הוא מחבל שנכנס בלי היתר ובלי התחייבות המדינה תצטרך להוכיח על מה הוא מקבל את התקציבים בשביל להקפיא את הכספים שנבעו מהטיפול הרפואי שהוא קיבל בבילינסון? זה פשוט פרדוקס ואבסורד שלא מתקבל על הדעת.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נראה איך אנחנו מתמודדים עם ההערות המאוד מושכלות שלך בהגדרות.
יוכי גנסין
צריך גם לתת תשובה על מה קורה אחרי 12 חודשים.
ענת מימון
יש לנו פה שתי אוכלוסיות: תושבי ישראל שביצעו פיגוע טרור ומי שאינם תושבי ישראל שביצעו פיגועי טרור. בישיבה הקודמת דובר על זה שלגבי תושבי ישראל יש קושי לפגוע בטיפול הרפואי שניתן להם במהלך המאסר והמעצר. צריך לגבות את הכסף ממישהו על אותו טיפול. לגבי תושבי ישראל אנחנו לא יכולים ללכת לרשות הפלסטינית כדי לגבות את הכספים. דובר פה שנצטרך לחזור לתושב עצמו. אם אותו אדם יצטרך לשאת בעלות של הטיפול הרפואי שלו, זה יכול בעקיפין להשפיע על איכות הטיפול כי אולי הוא יוותר על טיפול כזה או אחר כדי לא לשאת בתשלום. הוועדה, חברי הוועדה וגם חברת הכנסת המציעה אמרו שלגבי תושבי ישראל במאסר ובמעצר אנחנו לא נוגעים בחקיקה הזאת. אותו תושב ישראל שביצע את הפיגוע ולאחר 12 חודשים הקופה כבר לא נושאת בעלויות של הטיפולים, שב"ס, המשטרה הם אלה שיישאו בטיפול, זה מה שהוחלט בישיבה הקודמת.
יוכי גנסין
בטיפול או במימון?
ענת מימון
בטיפול ובמימון. זו השאלה שנשאלה בתחילת הדיון והוכרעה בדיון הקודם.
יוכי גנסין
צריך להבין מה המשמעות של זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא מבין למה אני צריך לממן תושב ישראלי, אזרח ישראלי שמבצע פעולת טרור. אם אישרתי את זה בדיון הקודם אני חוזר בי, זה נראה לי לא הגיוני. למה שהקופה של המדינה תממן את זה?
שמרית גולדנברג
אני אתייחס לתקופה המאסר והמעצר.
היו"ר אלי אלאלוף
למה אני צריך לממן תושב ישראלי שעשה פעולת טרור?
שמרית גולדנברג
בתקופה שבה אדם נתון במשמורת המדינה כאסיר או כעצור יש עליה אחריות לתת לו את הטיפול הרפואי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מסכים, אבל אחר כך אני יכול לגבות.
שמרית גולדנברג
הוא חייב גם במימון הדרוש לשם מתן הטיפולים האלה. האחריות של המדינה היא לספק לאותם אנשים את הצרכים הבסיסיים שלהם - מזון, מים, טיפול רפואי. זה לגבי תקופת המאסר או המעצר. כפי שאמרה היועצת המשפטית, כשמדובר באסירים תושבי ישראל שלא ניתן לחזור לרשות הפלסטינית בגין ההוצאות שנדרשו עבור הטיפולים הרפואיים, יש צורך לחזור אליהם.
היו"ר אלי אלאלוף
אליהם או למשפחה.
יוכי גנסין
נכון, בדיוק.
היו"ר אלי אלאלוף
למה לא?
ענת ברקו (הליכוד)
שיעשו גיוס המונים, שימכרו את הבית שלהם.
שמרית גולדנברג
קשה לבסיס במישור המשפטי כיצד לחייב משפחה על מעשים של אדם מתוכה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז למה את הורסת להם בתים?
ענת אסיף גיל
הריסות בתים נעשות אחרי הוכחת זיקה למעשים של המחבל עצמו.
שמרית גולדנברג
אנחנו בסיטואציה שונה כאן, אדוני. ברגע שמדובר באסיר או עצור ישראלי שיידרש לשלם עבור עלויות הטיפול הרפואי בו, הדבר הזה יכול להסתיים בהחלטה שלו לא לקבל את הטיפול הרפואי, דבר שיפגע בזכות המהותית שלו לקבלת טיפול רפואי.
היו"ר אלי אלאלוף
גם אם זו החלטה שלו?
שמרית גולדנברג
כן, כי אין לו אלטרנטיבה. הוא לא זהה לאדם שאינו במעצר שיכול להחליט אם הוא הולך למקום אחר לקבל את הטיפול הרפואי, אם הוא מבטח את עצמו.
היו"ר אלי אלאלוף
זו החלטה אישית שלו אחרי שתסבירו לו את כל האפשרויות. אם הוא לא רוצה להחזיר את הכסף, שלא יקבל טיפול, זו החלטה שלו. אתם רוצים שהוא יחיה למרות רצונו?
שמרית גולדנברג
אנחנו חושבים שאין לו את היכולת לבחור, הוא נמצא במאסר בגלל המעשים שהוא ביצע.
היו"ר אלי אלאלוף
אין לו שיקול דעת במאסר?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הלוואי והייתם מתייחסים למי שלא נמצא במאסר כל כך טוב כמו שאתם מתייחסים למי שבמאסר.
שמרית גולדנברג
זו המשמעות של האחריות לאסירים ועצורים.
ענת ברקו (הליכוד)
אפילו מי שמזמין אמבולנס מקבל חשבונית הביתה.
נעמה פויכטנגר
לא רק לגבי אסירים ביטחוניים, גם לגבי רוצחים ואנסים בכלא כולנו כאזרחים נושאים בעלויות שאם הם היו בבית שלהם לא היינו מעלים על דעתנו לממן. כמו שהסבירה שמרית כמה פעמים, המשמעויות של החזקה במשמורת הן משמעויות של הטלת נטל על המדינה לגבי כל מה שדרוש לקיומם של אותם אסירים. ההבחנה, וזה מה שניסינו להסביר פה, בין מתן הטיפול לבין המימון של הטיפול היא הבחנה מלאכותית, מפני שמי שלא יכול לממן משהו, גם אם זה מזון וגם אם זה ביגוד, מוותר על הדבר שהוא לא יכול לממן. כשמדברים על קו העוני בהתייחס לקשישים, תמיד הדוגמה היא שאין להם כסף לתרופות. כשאין למישהו כסף לתרופות, המשמעות היא שהוא מוותר על תרופות. אותו דבר יקרה לגבי אסירים בכלא או עצורים במעצר - אם אין להם את האפשרות לממן את הטיפול שלו הם זקוקים, הם יוותרו על הטיפול. אם הם אזרחים, זאת זכותם, כל אחד עם סדרי העדיפויות הכלכליים שלו, זה עניין פרטי. כשהם במאסר או במעצר, שיקול הדעת שלהם בעניין מצטמצם והאחריות שלנו היא לוודא שהטיפול הרפואי שהם זקוקים לו ניתן במלואו. היקף הטיפול הרפואי שמקבל כל עצור וכל אסיר הוא פונקציה של הערכות רפואיות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עונש מוות למחבלים היה פותר את הבעיות פה.
נעמה פויכטנגר
אנחנו סבורים שאנחנו לא רשאים לייצר את ההבחנה בין הטיפול לבין המימון של הטיפול ככל שמדובר בישראלים. לגבי אסירים שהם תושבי הרשות הפלסטינית הסיטואציה יותר נוחה, מפני שאנחנו לא חוזרים אליהם בגביית הכסף, אלא לרשות שזוהתה כמי שגם מעבירה תמיכות לאסירים בנסיבות האלו. הדבר הזה לא צפוי להשפיע על הבחירה של האסיר אם לקבל טיפול או לא. זו הסיבה להבחנה שאנחנו עושים, למרות שמובנות הטענות פה על התחושות הלא נוחות שזה מעלה. זה המצב כשהמדינה לוקחת אחריות.
היו"ר אלי אלאלוף
איזו מדינה מדהימה אנחנו שאנחנו שומרים על אלה שבאו להרוג חלק מאיתנו.
איילה וינשטיין
השאלה אם מבחינה עקרונית אנחנו יכולים להכיר בתפיסה שמפרידה בין מתן הטיפול לבין המימון שלו. כמו שנעמה אמרה, אצל אסירים פלסטיניים זה עובר אצלנו בטבעיות, יש לנו למי לחזור, יש לנו כתובת. לגבי תושבי ישראל התפיסה של משרד המשפטים היא שאי אפשר להפריד, שההפרדה היא מלאכותית. אנחנו חולקים על התפיסה הזאת. אנחנו חושבים שיש הבדל גדול בין לתת את הטיפול לבין לממן אותו.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם מוכנים להחזיק אסירים או עצורים שלא מקבלים טיפול?
איילה וינשטיין
אני לא מדברת על מתן הטיפול, אני מדברת על המימון.
היו"ר אלי אלאלוף
את אומרת שזו הפרדה מלאכותית. את אומרת שתתני את הטיפול. אם לא תוכלי לקבל את הכסף חזרה, תפסיקי את הטיפול?
איילה וינשטיין
לא דובר פה על לקבל את הכסף חזרה.
היו"ר אלי אלאלוף
אם אין מי שיממן לתושב ישראלי, אם אי אפשר להטיל את זה על משפחה או על קרוב כזה או אחר - -
איילה וינשטיין
למה אי אפשר להטיל את זה על המשפחה?
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא משפטן. אתם המשפטנים, אתם צריכים לדעת.
איילה וינשטיין
אנחנו חושבים שהאדם צריך לשאת בעלויות.
היו"ר אלי אלאלוף
הוא לא עובד.
ענת ברקו (הליכוד)
אז שלא יצא לפיגוע.
איילה וינשטיין
הוא יצא לפיגוע נגד תושבי מדינת ישראל.
היו"ר אלי אלאלוף
על אסיר ביטחוני מהסוג הזה אתם רוצים להטיל קנס?
ענת ברקו (הליכוד)
זה קנס?
היו"ר אלי אלאלוף
זה מן קנס. מאיפה הוא יביא את הכסף?
ענת ברקו (הליכוד)
זה לא מעניין אותי.
יוכי גנסין
המשפחה מעבירה לו הרבה מאוד פעמים כסף. יש מה שנקרא חשבון קנטינה. במסגרת חשבון הקנטינה הם קונים ופלים, סיגריות.
היו"ר אלי אלאלוף
זה בעלות דומה לטיפול הרפואי?
יוכי גנסין
זה מאות שקלים. קשיש או פנסיונר במדינת ישראל משלם מינימום לקופת חולים – נדמה לי שזה עומד כיום על 89 שקלים. אם אותו קשיש רוצה ללכת לרופא מומחה, הוא צריך לשלם את האגרה בגין הליכה לרופא מומחה. אסיר לא צריך לשלם דמי ביטוח, הוא פטור אחרי כליאתו מתשלום דמי ביטוח. הוא משלם אפס ומקבל הכל. אם המשפחה שלו מעבירה לו מאות שקלים - יש אפשרות להעביר מידי חודש בחודשו 1,600 שקלים - לצורך שימוש בקנטינה - -
ענת ברקו (הליכוד)
ואנחנו נטפל בסרטן שלו.
יוכי גנסין
המשפחה שלו מעבירה לו כסף לא בשביל צורכי היסוד, לא בשביל אוכל, בשביל טובות הנאה, והמדינה תשלם את העלויות של הטיפול הרפואי.
ענת ברקו (הליכוד)
זה נראה הגיוני, אדוני? גם הרשות מעבירה לפעמים לאזרחי ישראל כספים והטבות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני בעד זה שאת מי שפגע באזרחי מדינת ישראל אנחנו לא נפנק, זה ברור, אבל אני גם בעד לשמור על זכויות הבסיס שלו. אם בחוקים של המדינה אי אפשר לעשות א',ב',ג', אני לא אמליץ לפרוץ את זה בחוק הזה, גם אם זה 40 מיליון שקל. תאמינו לי, יש הרבה מה לעשות עם 40 מיליון שקל. אם תתנו לי שתי דקות, אני אתן לכם רשימה. אם החלטנו שהכספים האלה יוקפאו, אי אפשר לפרוץ את זה. אני בעד לחפש דרכים חוקיות לכך שמי שבא לפגוע באזרח מדינת ישראל ישלם על הטיפול הרפואי שלו, זו הנוסחה הבסיסית שצריכה להיות.
ענת מימון
הצעת חוק מימון הוצאות טיפול רפואי למי שביצע עבירת טרור (תיקוני חקיקה), התשע"ט-2018

תיקון חוק 1. בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994, אחרי סעיף 3א יבוא:
ביטוח
בריאות
ממלכתי

"סייג לזכאות למי 3ב. (א) על אף האמור בסעיף 3, הרשיע בית המשפט אדם
שלקח חלק בעבירה שהיא מעשה טרור והאדם נחבל אגב שביצע
בפעילות טרור העבירה, לא יהיה זכאי האדם לשירותי בריאות לפי חוק
זה המיועדים לטיפול בחבלה האמורה לאחר שחרורו
מהמאסר, למעט אם האדם מצוי בסכנה לחייו או אם
קיימת סכנה כי תיגרם לאדם נכות חמורה בלתי הפיכה,
אם לא יינתן לו טיפול רפואי; לעניין זה, "הרשעה במעשה
טרור" – הרשעה במעשה טרור שבית המשפט קבע בפסק
הדין כי הוא מעשה טרו, לפי סעיף 37(ד) לחוק המאבק
בטרור, התשע"ו-2016.

אנחנו מוסיפים את מה שהוזכר בתחילת הישיבה על ידי שי: שירותי בריאות - שירותי בריאות שניתנים לפי התוספת השלישית ועל ידי נותני שירותים. הכוונה, כמו שהוסבר, לשירותי בריאות שניתנים במסגרת טופס 17.

(ב) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מהוראות סעיף 3
לחוק זכויות החולה, התשנ"ו-1996."


אדוני, זה חוק ביטוח בריאות ממלכתי, הוא חל לגבי תושבים. כמו שהוער פה, אנחנו מבהירים שזה לאחר השחרור מהמאסר. בכל תקופת המאסר והמעצר חוק ביטוח בריאות ממלכתי לא חל, האחריות היא על שב"ס ועל המשטרה. בנוסף קבענו הרשעה במעשה טרור. הצמדנו את זה לסעיף 37(ד) לחוק המאבק בטרור, שם בית משפט צריך לקבוע שאותו אדם ביצע מעשה טרור. אנחנו לא גורעים בסעיף הזה מסעיף 3 לחוק זכויות החולה שמדבר על הזכות של כל אדם בטיפול רפואי, ובמצב חירום – מתן טיפול דחוף ללא התניה.
ענת ברקו (הליכוד)
ואם זה אדם שעשה את הפיגוע לפני שהיה את החוק למאבק בטרור?
ענת מימון
אנחנו נגיע לסעיף התחילה והתחולה בסוף.
ענת ברקו (הליכוד)
אני מבקשת שיהיה ברור שגם אדם שעשה את המעשה לפני ושוחרר מהכלא, שאנחנו לא מתחילים - -
ענת מימון
הסעיף הזה צופה פני עתיד. את החקיקה אנחנו לא מחילים אחורה.
ענת ברקו (הליכוד)
אם אזרח ישראלי שעשה פיגוע השתחרר עכשיו מהכלא אחרי 20 שנה, אני רוצה שהחוק הזה יחול עליו. זו זכותי לדרוש את זה כמחוקקת.
יוכי גנסין
זה הוחלט בשבוע שעבר בכנסת בהקשר אחר.
ענת מימון
נצטרך לעשות הוראת מעבר לגבי אותם אנשים.
ענת ברקו (הליכוד)
אז תגדירו את זה.
יוכי גנסין
היה בשבוע שעבר דיון בוועדת הכנסת והחוקה ביחס למתן שליש, ביחס לשחרור מוקדם ממאסר. כיוון שחוק המאבק בטרור נכנס לתוקף רק לפני זמן קצר ויש הרבה מאוד מחבלים שהורשעו בעבירות טרור לפני שהחוק נכנס לתוקף, ביקשו שהתחולה תהיה תחולה אקטיבית.
ענת מימון
כי הם עדיין במאסר אותם מחבלים שביצעו לפי החוקים הקודמים.
יוכי גנסין
גם פה.
ענת מימון
זה צופה פני עתיד.
ענת ברקו (הליכוד)
לא מעניין אותי צופה פני עתיד, הוא לא צריך לקבל טיפול.
היו"ר אלי אלאלוף
אם הוא יצא מהכלא, אתם רוצים לבקש ממנו חזרה את הכסף?
יוכי גנסין
לא זה מה שכתוב בחוק.
ענת ברקו (הליכוד)
החוק למאבק בטרור הוא חוק חדש. הסעיף פה יחול רק על אנשים שהורשעו בשנתיים האחרונות, שזו לא כוונתי. התחולה צריכה להיות על כל אלה שהורשעו בטרור. עשינו את זה כך גם לגבי ועדות שחרורים. אם מישהו יוצא אחרי 20 שנה ונפצע, אני לא רוצה שאנחנו נממן את זה.
נעמה פויכטנגר
אני מציעה לא לערבב בין זה לבין חוק שחרור על תנאי ממאסר. שם מדובר על המועד שבו מחליטים לגבי שחרורו על תנאי של האסיר. החוק שם חל על האירוע שמתרחש באותם רגעים, זאת המשמעות של התחולה האקטיבית שם. יש בעיה טכנית קשה מאוד בהחלה לגבי מי שהורשע לפני חוק המאבק בטרור. אחד הדברים שנקבעו בחוק מאבק בטרור, וחברת הכנסת ברקו זוכרת את זה היטב כי זה גם היה קשור להצעה שלה, שבפסק הדין קובע בית המשפט שמדובר במעשה טרור. המבחן אם האסיר הזה או האדם הזה נכנס לתוך הקטגוריה הזאת או לא הוא מבחן חד משמעי שנקבע בפסק דינו של בית המשפט. לעומת זאת, כל מי שהורשע בעבירות טרור לפני החוק למאבק בטרור - אין לנו כמעט סעיפי עבירות ברורים – הורשע בשלל עבירות לפי חוק העונשין - עבירות רצח, חבלה, תקיפה. אין אפיון משפטי ברור בפסק הדין מתי זה טרור ומתי לא, לכן נדרשת פה הפעלה של שיקול דעת.
היו"ר אלי אלאלוף
את מה שפה אפשר יהיה ליישם רק מאז שחוקק חוק המאבק בטרור?
נעמה פויכטנגר
לגבי מי שהורשע לפני כן צריך יהיה להפעיל שיקול דעת.
ענת ברקו (הליכוד)
אנחנו נעשה את זה גם לגבי זה.
נעמה פויכטנגר
אני מציעה שהוועדה תיתן את דעתה בשאלה - מי הגורם שאמור להפעיל את שיקול הדעת הזה.
ענת ברקו (הליכוד)
יש לכם רעיונות מי יכול לעשות את זה? אולי ועדה בתוך שב"ס.
היו"ר אלי אלאלוף
ברגע שיש חוק חדש שמאפשר להגדיר מה זו פעולת טרור, מי עשה פעולת טרור, בואו ניצמד לחוק הזה. אנחנו קובעים שזה יחול על השנתיים מאז חוק הטרור.
ענת ברקו (הליכוד)
אני נגד זה, אדוני.
היו"ר אלי אלאלוף
כשנגיע להצבעה תצביעי נגד. יש לך סיבות להצביע נגד החוק.
ענת ברקו (הליכוד)
לגבי האסירים האחרים אנחנו כן מתייחסים לאחור.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא יודע מה זה אחרים, אני יודע מה יש לי מול העיניים.
ענת ברקו (הליכוד)
את אותו מנגנון שאנחנו מיישמים לגבי אסירים אפשר לעשות גם פה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא.
ענת ברקו (הליכוד)
למה?
היו"ר אלי אלאלוף
יש פה הגדרה מאוד ברורה. החברים שלך, כשהם באו וביקשו את החתימה שלי, הם לא קיבלו. ברגע שיש חוק אני מכבד אותו עד המילה האחרונה. אם החוק החדש הוא מזה שנתיים, משם נעשה את זה.
.
ענת ברקו (הליכוד)
אתה לא מכסה את כל מצטרפי דאע"ש.
היו"ר אלי אלאלוף
אל תפחידי אותי בדאע"ש. בדאע"ש הטורקים יטפלו.
ענת ברקו (הליכוד)
אתה לא מכסה את זה בכלל, אתה לא נותן כאן מענה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני נותן מענה חלקי שמבוסס על חוק.
נעמה פויכטנגר
אני מזכירה שסעיף 1, כפי שמנוסח בהתאם להחלטת שרים, חל על טיפול רפואי שנגרם כתוצאה מביצוע העבירה. ברוב המוחלט של המקרים מדובר בטיפולים רפואיים שסמוכים למועד ביצוע העבירה, הם לא תוצאה של מעשה שאירע 20 שנה אחורה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני בעד זה. אם את רוצה, ענת, תגישי הסתייגות, נצביע על ההסתייגות שלך.
ענת ברקו (הליכוד)
אני כבר אומרת שיש לי הסתייגות.
איילה וינשטיין
יש בעיה אם ניקח את כל הדברים שמוצעים בסעיף הבא ונחיל אותם בסעיף הראשון?
ענת מימון
הסעיף הראשון מדבר על שלילת הטיפול הרפואי. יש קושי להחיל שלילת טיפול באופן רטרואקטיבי. הסעיפים האחרים מדברים על המנגנון של הכספים, של התשלום, לכן הם יכולים לחול גם אחורה. צריך יהיה לשמוע ממשרד המשפטים אם אפשר יהיה להחיל רטרואקטיבית שלילה של טיפול.
יוכי גנסין
זה סעיף מיותר. מה הסעיף הזה אומר? היה את המקרה שבו ישראלי הסיע מחבל תושב הרשות הפלסטינית לקניון השרון בנתניה. באותו פיגוע נרצחו שישה ישראלים, 23 נפצעו. הישראלי שהסיע נפצע ברגלו, הוא נדרש לפרוטזה ולשיקום קבוע. לפי הסעיף הזה, בכל מהלך מאסרו, 23 שנים או לא משנה כמה שנגזרו עליו - הוא היה מסייע לרצח, לכן הוא לא הורשע ברצח – השב"ס צריך לשאת בעלויות הטיפול הרפואי ולקנות לו את הפרוטזה. גם אחרי שהוא ישתחרר השב"ס יצטרך לקנות לו את הפרוטזה, כי לפי הסעיף הזה - -
היו"ר אלי אלאלוף
מה ההצעה שלך?
יוכי גנסין
הסעיף הזה הוא אות מתה. מה מציעה הגברת ויינשטיין? שלא נממן לו את הפרוטזה אחרי שהוא משתחרר ממאסר.
ענת ברקו (הליכוד)
זה מה שאני רוצה.
יוכי גנסין
זה לא מה שכתוב.
היו"ר אלי אלאלוף
האם אחרי שהוא משתחרר הוא חוזר לחוק בריאות ממלכתי?
יוכי גנסין
הוא צריך להירשם בקופת חולים.
ענת ברקו (הליכוד)
שישלם על זה.
היו"ר אלי אלאלוף
כל טיפול רפואי שנובע מפעולת הטרור שלו צריך לצאת.
ענת ברקו (הליכוד)
זה מה שאני מבקשת.
היו"ר אלי אלאלוף
העיקרון אומר שהוא לא יקבל טיפול על הפגיעה שנגרמה לו בעקבות מעשה הטרור. הבעיה שלנו, ותנו לי להתלבט, היא ממתי, כמה אחורה ללכת.
ענת ברקו (הליכוד)
אפשר לעשות את זה על כל אחד שמשתחרר.
היו"ר אלי אלאלוף
כדאי שנבסס תיאוריות גם על מציאות. האם מדובר במקרים רבים?
יוכי גנסין
בתקופת האינתיפאדה השנייה, החל משנת 2002, היו כמה עשרות אזרחים ותושבים ישראלים שסייעו להסיע מחבלים, ליוו מחבלים. הם לא ביצעו את הפיגוע בעצמם.
היו"ר אלי אלאלוף
אם הם השתחררו לפני כמה שנים - -
יוכי גנסין
הם עוד לא השתחררו.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לגבי אלה שמשתחררים עכשיו?
ענת ברקו (הליכוד)
כל בן אדם שמשתחרר.
יוכי גנסין
מי שמשתחרר, גם אם הוא ביצע את מעשה הטרור לפני 15 שנה.
היו"ר אלי אלאלוף
ואם הוא כבר השתחרר, מה עושים איתו?
יוכי גנסין
זה לא.
ענת ברקו (הליכוד)
אני לא מתעסקת עם זה. מדובר רק במי שמשתחרר היום.
שי סומך
אני מציע שנבדוק את השאלה הזאת לקראת קריאה שנייה ושלישית מבחינה משפטית ומבחינת הישימות.
ענת מימון
תיקון פקודת 2. בפקודת בתי הסוהר (נוסח חדש), התשל"ב-1971, אחרי סעיף 11ב יבוא:
בתי הסוהר

"הוצאות טיפול 11ב1. (א) בסעיף זה -
רפואי של אסיר
שהורשע בעבירת
טרור

"אסיר שהורשע בעבירת טרור" – תושב הרשות הפלשתינית,
שהרשות הפלשתינית שילמה לו או לבני משפחתו כסף או
שווה כסף, במישרין או בעקיפין, בזיקה לפעילות הטרור
שבה היה מעורב, ומתקיים בו אחד מאלה
היו"ר אלי אלאלוף: אני לא מבין למה קשרנו את זה עם זה שהרשות משלמת או לא משלמת. למה זה מעניין אותנו?
ענת מימון
זה מודל ההקפאה. נורא קשה לא לקשור את המימון של הטיפול הרפואי של האסירים.
ענת ברקו (הליכוד)
איך אפשר לקשור את זה לפיגועי טרור? מה איכפת לי בגלל מה הוא מקבל.
היו"ר אלי אלאלוף
למה צריך לקשור את זה?
ענת אסיף גיל
מכיוון שאנחנו לא מחוקקים כל יום שני וחמישי חוקים של הקפאת כספים של הרש"פ, אז הלוגיקה הייתה להיות דומים להסדר שקבוע בחוק ההקפאה. אנחנו מתחברים לרציונל כמו שהבנו מהדיונים הקודמים. ברגע שוועדת שרים לחקיקה אמרה שהמנגנון שהולכים אליו זה מנגנון של הקפאה, אז הרציונל להקפאה במסגרת מערך היחסים בינינו לבין הרשות הפלסטינית מדבר על התשלומים שהרשות משלמת לאסירים בזיקה לטרור. כך הדברים נקבעו שם.
ענת ברקו (הליכוד)
אפשר להוריד את זה?
היו"ר אלי אלאלוף
דיברנו לפני דקה על עצורים או אסירים תושבי ישראל שלא הסכמתם שנפיל את התיק על המשפחה. פה זה תלוי בזה שהמשפחה מקבלת או לא מקבלת פיצויים כדי שהם יחזירו את הכסף למדינה? מה הקשר?
ענת ברקו (הליכוד)
לא צריך.
היו"ר אלי אלאלוף
אני בעד למחוק את הסעיף הזה.
ענת אסיף גיל
יש את הנוסח שהוועדה הניחה. אני לא יורדת לסוף דעתכם איזו חלופה אתם מציעים במקום זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אגיד לך למה התכוונתי כשעברנו על זה בפעם הראשונה. הרשות מקבלת מאות מיליוני שקלים כל שנה מהמדינה. אנחנו צריכים להחזיר מס, מע"מ.
ענת אסיף גיל
כספים שאנחנו גובים עבורם.
היו"ר אלי אלאלוף
המדינה צריכה להחזיר כסף מכל מיני סיבות שהיא מצאה לנכון להחזיר. אמרנו שמהכסף הזה יוקפא הסכום של האסיר שקיבל טיפול רפואי. לא אמרנו מה נעשה בזה, מתי זה ישוחרר. אמרנו שנקפיא. אולי אנחנו רוצים שיהיה למדינה קלף של כסף שנשחרר או לא נשחרר אותו במו"מ העתידי בינינו לבין הפלסטינים. אני לא מבין למה התניתם את זה בכך שהמשפחה מקבלת החזר. אנחנו יכולים להיות אחראים על מעשיה של הרשות הפלסטינית? מה הקשר? זו התניה שלכם, זו המצאה שלכם שאני מבקש למחוק.
שאול כהן
בהמשך החוק ישנו איזה שהוא צעד הרתעתי או ענישתי כלפי הרשות הפלסטינית. המטרה של ועדת שרים לחקיקה הייתה ליצור קשר - -
היו"ר אלי אלאלוף
איך אתה יודע שמה שאתה אומר זה נכון? לא ראינו פרוטוקול של ועדת שרים.
יוכי גנסין
כל מה שכתוב שם זה שהוועדה מחליטה על הקפאה. לא דנו בכלל במה שהוא אומר.
שאול כהן
אני מקבל את הערתו של היושב-ראש, אני לא רציתי - -
היו"ר אלי אלאלוף
זו לא כוונת המחוקקים. אני מצטרף בנושא הזה לחברת הכנסת ענת ברקו. לא דיברנו על זה. תעבירו לנו את הפרוטוקול כדי לראות שזה מותנה בזה.
ענת ברקו (הליכוד)
זה לא מותנה.
שאול כהן
אני מקבל את הערתך.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא מסכים לשום התניה.
שאול כהן
המטרה היא לייצר את הקשר.
ענת ברקו (הליכוד)
אנחנו לא מתכוונים לעשות חקירה על כל מקרה, אין לנו כוונה כזאת, זה הובהר על ידי יושב הראש. לא מעניין אותי על מה הם קיבלו כסף.
היו"ר אלי אלאלוף
ועדת שרים דנה בהצעת חוק שלה.
ענת ברקו (הליכוד)
אתם מנסים לסרס אותה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא לסרס. מותר לוועדת שרים להוסיף תנאים?
שי סומך
ההסדר הזה היה בחוק ההקפאה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני השתמשתי במושג "הקפאה", כי הכסף נשאר. אתם הולכים ומסבכים את ההצעה יותר ויותר.
שי סומך
זה קיים.
היו"ר אלי אלאלוף
כשאני השתמשתי במושג "הקפאה", הכוונה הייתה לא לתת להם, אני לא התכוונתי לחוק. לכל מילה במדינה הזאת יש חוקים, אולי תקשרו את זה לעוד כמה חוקים.
ענת ברקו (הליכוד)
איבדנו את השכל הישר.
ענת אסיף גיל
יכול להיות שיקל עלינו להתייחס בצורה יותר מדויקת לקושי שאתם מעלים אם נבין מאיפה בא הקושי. אם הקושי נובע ממה שחברת הכנסת ברקו וממה שיוכי חזרו ואמרו בתחילת הישיבה, של מי יוכיח את הדבר הזה, אז אמרנו - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא רוצה הוכחה.
יוכי גנסין
אני לא רוצה הוכחה בכלל.
ענת אסיף גיל
הבנתי שזה מה שאת לא רוצה. אני חושבת שאנחנו יכולים להציע איזה שהוא פתרון לעניין הזה. .
היו"ר אלי אלאלוף
אז תטפלו בזה.
ענת ברקו (הליכוד)
תורידו את זה.
אדם וולפסון
אנחנו בעד הקפאת הכספים. אנחנו תומכים שהנתונים יובאו בדוח או בדרך אחרת לאישור הקבינט.
יוכי גנסין
הנתונים הכספיים, לא הזיקה.
אדם וולפסון
אני לא נכנס כרגע לשאלת הזיקה, זה לא עלה לפני. החידוד שעלה פה לא לובן עד הסוף, אפשר לדון בו בהמשך, אבל להשאיר את ההחלטה מה לעשות עם הכספים להחלטת הקבינט.
ענת ברקו (הליכוד)
לגבי קיזוז הכספים?
אדם וולפסון
לאחר שהדוח או הנתונים יובאו לאישור הקבינט - -
היו"ר אלי אלאלוף
מי אמור להגיש את הדוח?
אדם וולפסון
הכספים שלאחר אישור הקבינט יוקפאו. ההחלטה הסופית מה לעשות איתם תינתן - -
ענת ברקו (הליכוד)
שהם יוקפאו, אחר כך תחליטו מה שאתם רוצים.
יוכי גנסין
זה כתוב. הבעיה היא לא עם הסוף, הבעיה היא עם ההתחלה.
ענת ברקו (הליכוד)
הבעיה היא עם הזיקה.
היו"ר אלי אלאלוף
האם תוך שבוע תוכלו לשבת ביניכם ולסכם את הכל?
ענת אסיף גיל
תוך שבועיים.
היו"ר אלי אלאלוף
אז תוך שבועיים אני רוצה להגיע להצבעה.
ענת ברקו (הליכוד)
אפשר לקבוע הצבעה לקריאה ראשונה בעוד שבועיים?
היו"ר אלי אלאלוף
תקיימו דיון עם היועצת המשפטית של הוועדה. כל מי שרוצה לבוא עם הצעות שלו, בקשה להביא. אנחנו רוצים להגיע לנוסח שמקובל עליכם, על כולם. אם בנקודה מסוימת יש מחלוקת, נציין אותה, ואז נוכל לקריאה השנייה לבוא עם הסתייגות. אני מודה לכולם על ההתלהבות, על הרצינות, ניפגש תוך שבועיים. תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:30.

קוד המקור של הנתונים