ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/12/2018

סביבה בטוחה מקרינה בביה"ס אורט חולון

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



2
ועדת החינוך, התרבות והספורט
24/12/2018


מושב חמישי


פרוטוקול מס' 742
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שני, ט"ז בטבת התשע"ט (24 בדצמבר 2018), שעה 9:30
סדר היום
סביבה בטוחה מקרינה בבית הספר אורט חולון
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
מאיר כהן
אברהם נגוסה
חברי הכנסת
יעל גרמן
יעל כהן-פרן
מוזמנים
רותם זהבי - מנהל אגף בטיחות סביבתית במוסדות חינוך, משרד חינוך

חגית גוטדינר - מפקחת בית הספר במחוז תל אביב, משרד החינוך

גיל כהן - קרינה ורעש, המשרד להגנת הסביבה

יוסי סילמן - מנכ"ל, עיריית חולון

אריאלה קידר - ראש מינהל החינוך, עיריית חולון

אורה חכם - יו"ר הפורום הציבורי למען שוויון הזדמנויות בחינוך

זאב גולדבלט - מנכ"ל, פורום ועדי ההורים היישוביים

ליאור ורונה - יו"ר, פורום החברות הסלולריות

עמיר בורנשטיין - מומחה לקרינה וטכנולוגיה, נזקי הקרינה

ליאור כץ - עורך דין, מייצג הורים לילדים באורט חולון

סימי פרץ - אימא של איתי פרץ ז"ל

דני פרץ - אביו של איתי פרץ ז"ל

הדר דה מישקה - ועד הורים

גלי עמיר - הורה לתלמיד, בית ספר אורט חולון

דקלה כהן - הורה לתלמיד

סימה קדמי - הורה

תהילה גייגר אוסטרוביץ' - הורה

יעל זהבי - דוברת נציגי אורט חולון

עמית ברכה - תלמידה, אורט חולון

שלומי כהן - תלמיד, אורט חולון

עילאי ברוך - תלמיד, אורט חולון

מאיר אסרף - שדלן/ת, (מאיר אסרף משרד עו"ד), מייצג/ת את הסתדרות המורים
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

סביבה בטוחה מקרינה בבית הספר אורט חולון
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט, 24 בדצמבר 2018, ט"ז בטבת תשע"ט. הנושא: סביבה בטוחה מקרינה בבית הספר אורט חולון.

רבותיי, אני אומר כמה מילות פתיחה. קיבלתי עשרות פניות בסוגיה הזו של אורט חולון על ידי הורים מודאגים, וכפי שאתם רואים לא מיהרתי לקיים דיון. לא מיהרתי לקיים דיון כי אני בדרך כלל נוטה לסמוך אבל גם לא בלעדית, גם על הגורמים המקצועיים. קיבלתי תגובות מכאן ומכאן. ביקשתי את תגובת עיריית חולון. קיבלתי את תגובת עיריית חולון כולל חוות דעת של מומחים מכאן ומכאן, כולל הסרת מספר פאנלים שמופנים לכיוון בית הספר, ואמרתי, אולי רעשי בחירות גם כן, בוא ננוח, בוא נחכה. כשזה ממשיך להגיע גם אחרי בחירות, אמרתי, בוא נקיים דיון שמא יאמרו שוועדת החינוך אטומה לרחשי לב הציבור ולפניות של הורים, במיוחד הורים מודאגים, וכל מגמתנו לדאוג לילדי ישראל באשר הם, אז אני הייתי רוצה לשמוע. יש כאן נציגות של ההורים?
תהילה גייגר אוסטרוביץ'
כן.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
תהילה גייגר אוסטרוביץ'
אני תהילה גייגר אוסטרוביץ'. אנחנו הגענו לפה מאחר ואנחנו מנסים לגרום לבעיה להיפתר, בעיה של פחד, בעיות בריאותיות עקב מיקומה של אנטנה סלולרית מסוג תורן קרקעי של חברת פלאפון, שנמצאת בצמידות גבוהה, 15 מטר לבית הספר.
היו"ר יעקב מרגי
של פלאפון או של פרטנר?
תהילה גייגר אוסטרוביץ'
זה פלאפון ועליו מותקנים כל החברות.

במשך תקופה ארוכה האנטנה הזו משבשת את שנת הלימודים הנוכחית. הילדים ישבו בבית שלושה חודשים, שבתו.
היו"ר יעקב מרגי
לא כולם, נכון?
תהילה גייגר אוסטרוביץ'
את החודש וחצי הראשונים זה היה כולם. כשהבנו שכיתות י"א-י"ב נכנסים למסלול של בגרויות ועלולים להיפגע, נאלצנו להחזיר אותם בלב כבד ובחשש גדול, כי הבריאות של הילדים זה לא נתון למשא ומתן. כיתות ז' עד ט' שבתו.

אנחנו גילינו במהלך השלושה חודשים האלה ש-58% מהילדים סובלים מבעיות בריאותיות עקב קרינה. ל-19% מהם יש גם הוכחות רפואיות משנה שעברה. אנחנו במשך תקופה מאוד ארוכה ניסינו להגיע לפתרונות עם העירייה, ללא הצלחה. ברור שבפנינו יש פתרון בנוי. אנחנו עברנו כמה שלבים בתהליך. אנחנו יודעים שהבעיה הזאת כבר מוכרת.

בשנת 2005 כבר בוועדת הפנים בראשות חבר הכנסת יורי שטרן ז"ל פתחו את הישיבה עם התחייבות כתובה של חברות הסלולר דאז להורדת אנטנות מהסוג הזה שצמודות למוסדות חינוך. ההתחייבות הזו לא מומשה. בנובמבר הייתה ישיבה נוספת בוועדת הפנים בראשותו של חבר הכנסת יואב קיש, וגם בית הדין לעבודה האזורי התייחס לסוגיה הזו, אז אנחנו כבר יודעים שהפתרון שבפנינו הוא פתרון בנוי ממספר שלבים כפי שהוצע במתווה של חבר הכנסת קיש. שלב א' זה הסרת שלושת הפאנלים, שלב ב' זה הסרה מלאה של האנטנה.

עיריית חולון וחברות הסלולר הגיעו לתובנה לאחר לחץ שלנו ההורים שחרדים ופוחדים, והסירו שלושה פאנלים שפונים לבית הספר. זה שלושה פאנלים מתוך תשעה קיימים.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא ארבעה?
תהילה גייגר אוסטרוביץ'
לא, שלושה מתוך תשעה קיימים, אז אפשר להגיד שהשלב הראשון מומש.

ברור לנו שזה איזשהו פתרון זמני. ברור לנו שהפתרון הזה איפשר את פתיחת הסמסטר ואת שנת הלימודים באיחור של שלושה חודשים, ועכשיו אנחנו מדברים על השלב השני, להסיר את האנטנה במלואה. זה הפתרון שכולם מצביעים עליו. גם ממונה הקרינה הארצי, פרופ' סטיליאן, הוציא מכתב לעיריית חולון ולחברות הסלולר ב-11 בדצמבר ועד כה לא נראה שיש איזושהי התקדמות.

מבחינתנו הטיימינג כרגע הוא היום ועכשיו. אנחנו בלוחות זמנים מאוד קצרים. אנחנו בנקודה קריטית. אנחנו מדברים על מועד הרשמה לבית ספר.
היו"ר יעקב מרגי
תהילה, חוות דעת שאומרות שאין קרינה ברמת סיכון, לא מניחות את דעתך?
תהילה גייגר אוסטרוביץ'
בוא נגיד כזה דבר, טענו שאין קרינה בפרוזדור. קודם כל, במדינת ישראל אין תקן בנושא קרינה. יש הכול בגדר המלצות, שחייבים לקחת את זה בחשבון.

דבר שני, טענו שאין קרינה בבית הספר, ובפרוזדור גם של החטיבה וגם התיכון היה 7.4 מיקרוואט. כשהסירו את הפאנלים אז הערכים האלו ירדו. אנחנו כן יכולים לראות שבשישה הנותרים יש איזשהו סוג של מגמת עליה. יש לנו פה גרף שמראה את העלייה ההדרגתית שנמצאת, זאת אומרת שכן יש קרינה. הבעיה לא נפתרה. גם באזור הקופיקס אנחנו יכולים לראות פה איך האנטנה נמצאת ביחס לילדים, ברמת חצר-קופיקס מול האנטנה. שם גם יש רמות קרינה, אז הטיימינג כרגע הוא מאוד קריטי.
היו"ר יעקב מרגי
למה קוראים לחצר קופיקס?
תהילה גייגר אוסטרוביץ'
כי יש שם מכרז של קופיקס.
היו"ר יעקב מרגי
אז הם מקבלים קפה ב-5 שקל עם קרינה.
תהילה גייגר אוסטרוביץ'
נכון. לא אופים את המאפה, הוא מתחמם מהאנטנה.

כמו שאמרנו, אנחנו לקראת מועדי הרשמה. יש לנו כבר ב-13 בינואר יום חשיפה של בית הספר, ומועד ההרשמה הזה הוא קריטי בכמה אספקטים: קודם כל מדובר פה על הרשמה של תלמידים חדשים לחטיבה. פעם שנייה, הרשמה של תלמידים חדשים לתיכון, ופעם שלישית, יש עזיבה של תלמידי בית ספר שלומדים בבית הספר ורוצים לעזוב. אנחנו בטוחים ואנחנו יודעים, כי ביצענו סקר בקרב ההורים של בית הספר, שהאנטנה משמשת כטריגר גם לילדים וגם להורים לגבי ההרשמה וגם לגבי ההישארות בבית הספר. מיותר לציין שזה גם ישפיע על מורי ועובדי אורט חולון. אנחנו כן יכולים להגיד שבשנים קודמות מילאנו בין תשע לעשר כיתות. בשנה הנוכחית הצפי הוא אחת עד שתי כיתות.
היו"ר יעקב מרגי
כמה תלמידים היום יש באורט חולון?
תהילה גייגר אוסטרוביץ'
1,570.
היו"ר יעקב מרגי
זה קמפוס, זה לא בית ספר.
תהילה גייגר אוסטרוביץ'
נכון, כי זה שני מוסדות חינוך באותו מתחם. זה לא מוסד אחד. חטיבה זה סמל מוסד אחד, תיכון זה סמל מוסד אחר, זאת אומרת שגם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך אנחנו למעשה חרצנו את גורלו של בית ספר אורט חולון.

אני רוצה להגיד עוד שני דברים. להורים, עם כל הכבוד ללימודי המתמטיקה והאנגלית, הבריאות של הילדים יותר חשובה. גם סדר-היום שהשתבש להם וגם הפגיעה החברתית שהם חוו. כרגע אנחנו לא במצב לשכנע שיש בעיה. זה משהו שכבר התקבל ומקובל. יתרה מכך, התלמידים לומדים בכיתות ממוסכות, זאת אומרת, תחת פגיעה של זכויות יסוד של שוויון מול תלמידים אחרים בבית ספר כדי שהם לא יחשפו לקרינה. המשמעות של המיסוך, שבית ספר טכנולוגי, נשללת ממנו הטכנולוגיה, כי במסמך שהוציא ממונה הבטיחות מטעם משרד החינוך הוא רשם במפורש שבכיתות הממוסכות אסור להשתמש בטלפונים ניידים, שלא נאכף על ידי המורים או המוסד שלא מוכנים לאכוף את זה.
היו"ר יעקב מרגי
את מלינה על זה? אני כהורה, הלוואי וימסכו את כל בתי הספר. לא סמ"סים ולא ואטסאפים ולא סטטוסים.
תהילה גייגר אוסטרוביץ'
נכון, אבל כשאתה בא ללמד גם את למידה המשמעותית של משרד החינוך, אתה לא יכול להשתמש ולממש את זה. היום יש הסכמה להסיר את התורן ואנחנו רוצים שזה יקרה.

המסקנה היא אחת, אנחנו לא רוצים שזה ישאר ברמה ההכרתית. אנחנו לא רוצים לחזור אחורה. אנחנו רוצים מישהו מתוך הוועדה שילווה אותנו, שייקח תחת אחריותו, יקצוב זמנים, יפקח כדי שלא נגיע לאותו מצב טראומטי כמו שהתחלנו השנה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יש עוד מישהו מההורים שרוצה להוסיף?
יעל זהבי
אני אשמח. יעל זהבי, אני אימא לילד בכיתה ט' בבית הספר.

יש רק דבר אחד נוסף למה שתהילה אמרה.
היו"ר יעקב מרגי
לא לחזור על הדברים.
יעל זהבי
אני לא אחזור על שום דבר. תמ"א/36 קיימת, חוק במדינת ישראל שרשום: "לא תותר באזור בניה עירונית הקמת אתר שידור על הקרקע". בתוך העיר אסור אנטנה מהסוג הזה שנמצא צמוד לבית ספר.
היו"ר יעקב מרגי
מתי התמ"א הזו עודכנה?
יעל זהבי
במאי 2002.
היו"ר יעקב מרגי
והאנטנה ממתי?
יוסי סילמן
לפני.
ליאור ורונה
האנטנה מסביבות שנת 2000-2001.
היו"ר יעקב מרגי
אתה חושב שצריך תוספת על מה שנאמר?
ליאור כץ
אני חושב שכדאי לשמוע.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, בוא נשמע אותך.
ליאור כץ
שמי עורך דין ליאור כץ, אני מייצג הורים שפנו אלי, לילדים שלומדים בבית הספר אורט חולון.

אני עוסק בנושא האנטנות בהיבטים המשפטיים כבר שנים. בדקתי את המצב. הדיון כאן עוסק בקרינה בבית הספר. קרינה צריכה להיעשות על פי תקנים של המשרד להגנת הסביבה, אבל מכיוון שהקרינה נקלטת מהאנטנות, האנטנות צריכות להיות חוקיות, מוקמות על פי חוק ואם הן לא חוקיות, צריך להוריד אותן.

אני בדקתי את האנטנות האלה והאנטנות האלה כפי שנאמר כאן, הן לא חוקיות בהיבט של דיני תכנון ובניה, מדוע? מכיוון שאנטנות, כדי להקים אותן צריך היתר בניה. היתר בניה מוציאים מכוח תוכנית. במקרה של האנטנות מדובר בתוכנית מתאר ארצית תמ"א/36/א שקיימת משנת 2002. התוכנית הזאת מצד אחד נתנה עולם ומלואו לחברות הסלולר. מהצד השני, הגבילה התוכנית והתירה להקים אך ורק סוגים מסוימים וקונקרטיים של אנטנות שמפורטים על פי הנתונים הטכניים שלהם בתוך התוכנית.

בדקתי ומצאתי שהאנטנות שהוקמו כאן, אנטנות דור 2 ודור 3 ואולי יש כבר דור 4, האנטנות האלה מחוץ לתוכנית, הן לא כלולות בתוכנית.
היו"ר יעקב מרגי
כשאתה מדבר אנטנות, אתה מדבר על התורן או על הפאנלים?
ליאור כץ
אני מדבר על הפאנלים שהם האנטנות הסלולריות.
היו"ר יעקב מרגי
לא, מבחינת חוק חובת תכנון ובניה.
ליאור כץ
על התורן אני מדבר.
היו"ר יעקב מרגי
בוא אני אגיד לך למה אני חותר. נתתי לכם רק לשים את המצע לדיון, כי אני לא מתכונן באמת להיכנס לתחומי ועדת הפנים והגנת הסביבה. הסיכום שלה מדבר בעד עצמו. צריך ליישם אותו בלי שום קשר, ככתבו וכלשונו. אני כרגע בהיבטים של מוסד חינוכי מאחר וכבר פה פרקתם את משתנכם המקצועית בתחום הזה.

התורן יכול לעמוד משנת תרפפו, סליחה, וחברות הסלולר יכולות לעדכן את האנטנות חדשות לבקרים, וצריך לבדוק אם הפאנלים האלה עונים לתמ"א, עונים לפי המגבלות שהגבילו אותם. אני סתם אומר את זה, זורק את זה עכשיו. תמשיך.
ליאור כץ
התשובה היא שגם האנטנות, הפאנלים כמו שאנחנו קוראים להם וגם התורן, שזה מוט הברזל שנושא עליו את האנטנות, גם אלה וגם זה בלתי חוקיים מבחינת דיני תכנון ובניה, למה? מכיוון שהאנטנות הן אנטנות דור 3 ודור 4, אי-אפשר היה ואסור היה להוציא היתרי בניה להקים אותן. יותר מזה, יש בתוך התוכנית הארצית תמ"א/36 הוראה שאוסרת בתוך שטח עירוני להקים.
היו"ר יעקב מרגי
התמ"א מתייחסת לאנטנות ישנות?
ליאור כץ
להקים מתקן קרקעי. התמ"א מתייחסת לאנטנות ישנות ויש בה הוראת מעבר שאומרת שצריך היה להתאים את מה שהוקם לפניה לתוכנית עצמה, לבצע הליך של התאמה.

כעת מה קורה כאן? שתי בעיות: אחת, מתקן קרקעי בניגוד להוראה מפורשת בתוכנית. שתיים, אנטנות שהן מחוץ לתוכנית בכלל, לכן משתי הסיבות האלה אי-אפשר היה להוציא היתרי בניה.

לפני כחודשיים אני זכיתי בפסק דין ראשון בנושא הזה בבית משפט מחוזי בחיפה. יצגתי שם עשרות תושבים גם על מקרה דומה של תורן ואנטנות לדור 3 ולדור 4 שהוקם כמתקן קרקעי. שתי הטענות התקבלו על ידי המחוזי.

דבר נוסף ואחרון, היה פה עניין נוסף. יש חוק הקרינה. החוק אמר לשר להגנת הסביבה, תתקין תקנות שבין היתר יקבעו ויגדירו מרחקים של אנטנות סלולריות ממוסדות חינוך ומבתי אבות.
יעל גרמן (יש עתיד)
מתי החוק הזה אמר את זה?
ליאור כץ
חוק הקרינה הוא משנת 2006, ה-1 בינואר 2006. הותקנו תקנות בכל מיני עניינים אחרים, לא בעניין הזה, לכן יש כאן חטא כפול.
היו"ר יעקב מרגי
בואו אני אומר לכם מה החטא הקדמון. החטא הקדמון הוא כזה, ולא רבים יודעים זאת. היום מדינת ישראל יכולה לקחת כל מבנה ראוי, לא ראוי, להפוך אותו למוסד חינוך בלי שום בקרה לא של משרד הבריאות, שום כלום. לעומת זאת הם גיבורים וטוב שכך, על מה שהוא לא ממלכתי. תדעו לכם, כל ילדי המוכר שאינו רשמי על כל גווניו, מוסדות הפטור, כל רשתות החינוך כפופים לחוק הפיקוח על בתי הספר. בודקים בציציות. לרופאה המחוזית של משרד הבריאות יש מה לומר, למהנדס הזה יש מה לומר ולכולם, ומשקיעים, וטוב, אני רואה את הדלתות המוגנות, אני רואה הכול. אין חוק כזה על מוסדות החינוך הממלכתיים. הממלכה מקלה על עצמה על חשבון שלומם של הילדים.
יעל גרמן (יש עתיד)
כי צריך היה לסגור. אני לא יודעת כמה היו סוגרים.
היו"ר יעקב מרגי
לא יודע. אנחנו בני 70, ניתן להם 20 שנה הסתגלות למדינה, אבל זה שההורים בסדר, זה טוב. זה הממלכתי. אנחנו תמיד בטוחים שהממלכתי הוא מוגן, מטופל. אז הנה עוד נקודה.
ליאור כץ
מילה לסיום. עיריית חולון בעקבות מכתב פניה וכל הישיבות שהיו בנושא הזה הורידה שלוש מתוך כלל האנטנות. עדיין יש אנטנות בלתי חוקיות על התורן. העירייה לא יכולה לעשות מסחרה עם החוק ולהחליט שהיא מתקנת רק חלק מהדברים.

לפני כמה ימים כולנו שמענו בתקשורת שעיריית חולון נתנה קנס לאיזושהי אישה קשישה שכל החטא שלה היה שהיא האכילה יונים, ואני שמעתי את ראש עיריית חולון מתראיין ואומר, חוק זה חוק, יש חוק במדינה שאסור, אז אני אומר, עירייה שמקפידה על החוק, בבקשה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה אדוני המלומד.

ברשות חברי הכנסת, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
קודם כל תודה רבה לך אדוני היושב-ראש. תמיד אני חייבת להודות על כך שבאמת ליבך ואוזנך קרויות למצוקות של תושבים ואכן עשית את זה.

אני משערת לעצמי שהמרחק מפה עד למסך הוא כעשרה מטרים.
היו"ר יעקב מרגי
יותר אפילו.
יעל גרמן (יש עתיד)
אפילו יותר. אם כך, קח שני מטרים פחות, נגיד זה 12, ושער בנפשך שכאן עומדת אנטנה שמקרינה עליך כל זמן שאתה יושב כאן, ואתה יושב כאן לפחות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם לא הייתי משער בנפשי, לא היה דיון היום.
יעל גרמן (יש עתיד)
בדיוק, אבל אני בכל זאת רוצה שגם אתה וגם כל הנוכחים שלא נוגעים בדבר יבינו על מה אנחנו מדברים, על אנטנה שפשוט מקרינה על ילדים רכים ופחות רכים כל הזמן שהם שוהים שם. הם שוהים שם מינימום שש שעות, לפעמים שמונה ולפעמים גם עשר שעות ובכל העת הזו יש אנטנה שמקרינה.

עדיין אין לנו את כל המחקרים שאומרים מה הם הנזקים, אבל אין ספק שאנחנו מדברים על זהירות מונעת, והזהירות המונעת באה ואומרת, לא יוצבו אנטנות במקומות רגישים, לא ליד מוסדות חינוך, לא ליד מוסדות קשישים, לא ליד מוסדות של ילדים עם צרכים מיוחדים. לדאבוני הרב, עורך דין ליאור כץ ציין את החוק, בשנת 2006, שאני גאה לומר שהייתי אחת מאלה שקידמתי אותו והבאתי לחקיקתו, ועד היום אין אותן תקנות. זה לא המקרה היחיד שאין לנו תקנות פה בכנסת, אבל במקרה הזה מסרבים להביא תקנות שיבואו ויאמרו מה הוא המרחק המותר. בזמנו אנחנו דיברנו על מרחק של 100 מטר, שזה יהיה מרחק שהוא סביר לשים, אז יושבים פה הורים מודאגים ובצדק.

הדיון בוועדת תכנון ובניה, באמת כבודו במקומו מונח והיה דיון. אני לדאבוני לא יכולתי להגיע לשם אבל באמת היא שכנעה. כאן יש עניין שמישהו חייב להשפיע על עיריית חולון, ואני חושבת שאדוני כיושב-ראש יכול לדבר אל ליבו. עזוב את החוקים. הם יעבדו במסגרת החוק ויעבדו גם במסגרת הוועדה, אבל כוועדת חינוך צריך להבהיר לעיריית חולון שזה מצב בלתי סביר שחייבים להפסיק אותו לאלתר, וזה בידיה של עיריית חולון. הרי אתם יודעים, אני הייתי ראש עירייה. כאשר עמדתי על כך, הורדתי אנטנות. הורדתי אנטנות ממגן דוד כשהיו במרחק של 75 מטר מבית ספר ברנר מפני שהן היו קרובות, ואני מדברת על 75 מטר, והורדנו את האנטנות האלה. זה בידיה של עיריית חולון. אין שום סיבה שהאנטנות האלה ימשיכו להקרין, וכל יום זה נזק מצטבר לילדים, ואני מקווה וסומכת עליך שאתה תיקח את זה לתשומת ליבך ותשפיע על עיריית חולון להוריד את האנטנות במיידית.
היו"ר יעקב מרגי
אברהם, בבקשה, יושב-ראש ועדת העלייה והקליטה.
אברהם נגוסה (הליכוד)
תודה אדוני היושב-ראש.

אני גם מברך על קיום הדיון הזה. הנושא הזה נושא חשוב מאוד להגן על בריאות התלמידים והמורים. 59% שהם נמצאים בסכנה או בזמנים של קרינה זה פשוט, היית אומר, קטסטרופה, ואי-אפשר להשלים עם המצב הזה. הדבר השני, יש הפרה חוקית. כמו שדובר, ב-2006 יש חוק של המרחק, אז מפרים את זה.

ב-2002 - תמ"א/36/א גם אוסרת את הדבר הזה וב-2013 מנכ"ל משרד החינוך גם אוסר על הקמתן. ב-2005 - מנכ"לי חברות הסלולריות, גם הם נגד הצבת האנטנות האלו במרחק כזה. יש פה הפרה בוטה של כל המהלכים החוקיים וזה בניגוד לכל ההמלצות האלו ומסכן את הבריאות של הילדים והמורים, לכן אני חושב, לא צריך להסס, מחר, עוד חודש. צריך להוריד את האנטנות האלה. כל החלטה שתקבל, אדוני היושב-ראש וחברי הוועדה, אני אתכם.
היו"ר יעקב מרגי
אני מכבד שאמרת, אפילו ההורים לא אמרו זאת וזה מעורר אצלי שאלה. אם לא כל ההורים של חולון ישבתו, כל מערכת החינוך, לא תביאו תוצאה. יש לי ידיעה שמסתמכת על ניסיון העבר. חבר הכנסת אברהם נגוסה בצמד המילים "תלמידים ומורים", איפה המורים פה?
קריאה
כאן. נציג הסתדרות המורים, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
לצערי הרב אני לא שומע את קולם של המורים. חברות הסלולר, עם כל הכבוד וגם לעירייה, אני רואה את התמונה. אני רואה את זה ליד בתים ישנים, תמ"א/38, פינוי בינוי. תאמינו לי, באותו רגע - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
זה בית ספר ששלומי מנהל?
תהילה גייגר אוסטרוביץ'
כן.
היו"ר יעקב מרגי
לי אין ספק שאם בשכונה הזו עכשיו היה פינוי בינוי או תמ"א /38, לא היה עומד לחברות הסלולר שום סעד והעירייה הייתה מפנה ועוקרת. אני גם לא רוצה לומר מי נהנה מהשכירות של הבסיס של האנטנה. עזבו, אני לא שם.

רבותיי, כמו שאני יודע שבכל השכונות החדשות, ח-300, כל מה שקורה בחולון, אין תורן ויש פתרון טכני, אז אני אומר גם לעירייה, גם לחברות הסלולר, עד סוף הדיון, האנטנה, סליחה על הביטוי, המצ'וקמקת הזו, עם קצת רצון טוב הייתה זזה משם ומוצאים אלטרנטיבה. אל תאמרו לי שבכל הרדיוס שם אין איזו נקודה אסטרטגית שיכולה לתת, לכן אני אומר לכם, רבותיי, הדיון הזה היום הוא לא על רמות הקרינה. אני לא ועדת הפנים והגנת הסביבה. ועדת הפנים והגנת הסביבה אמרה את דבריה. יש פה בית ספר, יש פה אנטנה ממש בקרבה.

גם אם תשימו לי את חוות הדעת של המומחים הכי גדולים, הייתי עדיין חושש. תאמינו לי, אני מהראוטר שלי בבית חושש, לכן אני אומר לכם, תתעשתו עד סוף הדיון לקראת מה התגובה שלכם לגבי העמוד והאנטנה הזו.
מאיר כהן (יש עתיד)
כעקרון דבר אחד צריך להבין, זה לא צריך להיות במקום של טובים ורעים.
היו"ר יעקב מרגי
נכון. קצת מחשבה טובה ורצון טוב.
מאיר כהן (יש עתיד)
עירייה צריכה לקחת, ללכת ולפרק את זה.
היו"ר יעקב מרגי
משרד החינוך, אמירה שלכם בנושא הזה.
רותם זהבי
משרד החינוך פועל בהתאם להנחיות החוק. מי שאחראי עליהם במדינת ישראל זה המשרד להגנת הסביבה. יש אגף קרינה שלם שעוסק בנושא הזה. אנחנו פועלים בהתאם למדיניות שלו.
היו"ר יעקב מרגי
יש לך תגובה ספציפית של המשרד להגנת הסביבה למקרה של אורט חולון?
רותם זהבי
לאורך כל החודשים שטיפלנו בעניין הזה המשרד להגנת הסביבה אמר שאין בעיית בטיחות קרינה.
היו"ר יעקב מרגי
מגובה בחוות דעת בכתב?
רותם זהבי
ברור.
היו"ר יעקב מרגי
אני יכול לקבל את זה?
רותם זהבי
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה לראות התכתבות שלכם בנושא ותשובה של משרד להגנת הסביבה.
רותם זהבי
חד משמעי, יש חומר בלי סוף בנושא הזה. יש מדידה. כמובן שזה לא היה מקובל לא על המורים ולא על ההורים. לאחרונה, לפני שבועיים נדמה לי, סטיליאן הוציא מכתב לעיריית חולון, ליוסי, שבו הוא מבקש שיפנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
מי זה סיטליאן?
רותם זהבי
סטיליאן זה מנהל אגף קרינה במשרד להגנת הסביבה. הוציא מסמך שבו הוא ממליץ להעביר את העמוד למקום אחר ושהוא יסייע לו במציאות מקומות חלופיים בהיבט הביורוקרטי מהר ככל האפשר, כי הוא הבין שיש פה דברים שהם מעבר וכו'. אנחנו מאמצים את העמדה הזאת. אנחנו פועלים בהתאם למשרד להגנת הסביבה.
היו"ר יעקב מרגי
למה אתם לא פועלים לכך שהתקנות יתוקנו על פי החוק שחוקק ב-2006? כמשרד אני חושב שזה אינטרס שלכם.
רותם זהבי
אני לא חושב שזה תפקיד - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה צודק. את התקנות שלכם אתם לא מצליחים לתקן בזמן ראוי, כל שכן תקנות של משרד אחר. מה זה אתה "לא חושב"? יש תקנות שמדברות על מרחקים של אנטנות סלולריות מבתי ספר. זה יושב בפרוזדורים שלכם. לומר לך כמה זמן לוקח לי להביא תקנות ילדים חולים שזה קשור למשרד החינוך? אני יודע שמשרד המשפטים זו בעיה. אני יודע שהביורוקרטיה לפרסם לציבור. עברנו את זה. עכשיו זה בפרוזדורים שם. לפחות אל תגיב תגובה כזו. זה אינטרס שלכם תחילה. אם אתם לא תגנו על שלומם של הילדים ולא תדאגו לשלומם של הילדים, מי ידאג? קודם כל צריך להיות בוער לך. כמשרד החינוך צריך להיות בוער לך ואני רוצה לדעת אכן שמשרד החינוך מוציא פניה בזמן הקרוב למשרד להגנת הסביבה ולמשרד המשפטים לתקן את התקנות על פי החוק, אלא אם כן תגידו שחזרנו בנו ולא צריך, נתקן את החוק, אבל תנו לי תשובה. אני מבקש לקבל תשובה בנושא הזה. תודה.

עירית חולון, בבקשה.
יוסי סילמן
בוקר טוב לכולם, שמי יוסי סילמן, מנכ"ל עיריית חולון מזה כשנתיים.

א, אני אפתח ואומר שמדובר על בית ספר יקר לליבנו, בין המובילים בעיר ובארץ בכלל. אורט חולון בהחלט בית ספר שמעמיד דורות מכובדים.

האנטנה קיימת כ-30 שנה. אני אפתח ואומר שמוטי ששון, ראש העיר, מאוד קשוב לבעיות של התושבים, של התלמידים. הוא פנה מספר פעמים לחברות הסלולר וסוכם שאנחנו מעבירים את האנטנה. כבר ביום חמישי הקרוב אמורים להגיע אלי כל נציגי חברות הסלולר כדי למצוא אלטרנטיבות בשטח, ולכן מבחינתי העסק הזה יתבצע מהר ככל האפשר. אני לא נכנס פה לרגולציה ולרמת הקרינה, כן או לא. זה מיותר, לא רלוונטי כרגע. אני מייצג את מוטי כראש העיר והוא לקח את זה כמשימה ולכן זה מה שהולך להיות, וכל השאר מבחינתי כרגע זה לא רלוונטי.
יעל גרמן (יש עתיד)
נשמע טוב.
היו"ר יעקב מרגי
מאז שהנושא הזה עלה, עיריית חולון פעלה?
יוסי סילמן
הודענו את זה לכולם כבר לפני שבועיים.
היו"ר יעקב מרגי
כן, לי לא היה ספק.
גלי עמיר
הודעתם בעקבות המכתב של סטיליאן.
יוסי סילמן
אני לא רב פה על הקרדיט. אתם יודעים, כל אחד רב על הקרדיט, בזכות מי זה.
היו"ר יעקב מרגי
אתה אומר שביום חמישי הקרוב?
יוסי סילמן
נפגשים אצלי נציגי חברות הסלולר. כרגע אנחנו מחפשים מקום אלטרנטיבי ושיטות, כי בכל זאת גם צריך לתת שירות לתושבים בחולון. אי-אפשר להוריד את השלטר יום אחד ועסקים שלא מסוגלים בגלל מערכת כזאת או אחרת. אני אופטימי היות והמשימה הזאת מקובלת כבר על חברות הסלולר וזה בתאום מלא. אנחנו שם ונעשה את זה מהר ככל האפשר.

אני יכול רק להגיד שמוטי ששון כראש העיר, כבר ב-dayone כשזה עלה, ניסינו. קיבלנו, אגב, חוות דעת משפטיות שאי-אפשר מטעם החוק להוריד את המוט. אני לא נכנס לפה, אני חושב שזה דיון מיותר.
היו"ר יעקב מרגי
אני מסכים איתך. לא כל מה שרשות מקומית רוצה לעשות, היא יכולה. יש עורכי דין לא רק בצד הזה, גם בצד הזה.
יוסי סילמן
לכן אני אומר שיש פה גוד וויל טוב, יש פה את הדירקטיבה של מוטי שמוביל אותה ואני מקווה שהסאגה הזאת תהיה אחרינו בזמן הקרוב.
היו"ר יעקב מרגי
אני מאוד מודה לך. אני חושב שגם התהליך אמנם נמשך, אבל זה שהיה רצון והוסרו מספר פאנלים לפחות שפונים לבית הספר, אז בוא נראה מה איגוד חברות הסלולר אומר.
ליאור ורונה
שלום לכולם, בואו נתחיל בשורה התחתונה. החברות הסלולריות מגיעות ביום חמישי לישיבה עם עיריית חולון בהזמנת עיריית חולון בפנייה של ראש עיריית חולון, וחבל שחברת הכנסת גרמן - - -
היו"ר יעקב מרגי
הפרוטוקול נמצא בשביל כולם.
ליאור ורונה
אז יופי, אז אני מדבר בשביל הפרוטוקול לדבריה של חברת הכנסת גרמן, שאני יכול להתחייב בפניה שכמות הפניות של עיריית חולון, פשוט נעשה פה חוסר צדק כי אין פה את ראש העיר כדי להגיב, לחברות הסלולריות היו יותר גדולות מהפנייה של חברת הכנסת גרמן. כשהיא הייתה ראש עיר והייתה ראש עיר מצוינת, הזמן שלקח לה להוריד את האנטנה הזאת המדוברת היה הרבה יותר ארוך ממה שיקח כנראה לראש עיריית חולון עכשיו - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה, מה בדיוק אתה עושה עכשיו? אתה בא חשבון עם חברת כנסת?
ליאור ורונה
לא, חס וחלילה.
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה, תדלג.
היו"ר יעקב מרגי
היית צריך להודות לה שהיא מעלה את זה לסדר-היום.
ליאור ורונה
מתנצל. מקבל.

אני רוצה לדבר קצת על האנטנה עצמה היות שנאמרו פה כמה דברים לפרוטוקול, כי בשורה התחתונה החברות באות בידיים נקיות במטרה להזיז את האנטנה אחרי פניה של ראש עיריית חולון וגם הממונה על הקרינה במקביל אלינו, ואחרי דיונים עם העירייה, של הרבה זמן, אבל צריך להבין, האנטנה המדוברת, ויש לי הרבה כבוד לעורך דין כץ, אבל יש עורכי דין אחרים שאני מתייעץ איתם, שהם חושבים שהאנטנה הזאת היא מהאנטנות הקשורות ביותר במדינת ישראל מבחינת החוק, עומדות בתמ"א, עומדות בכל. אני לא אכנס לדיון משפטי כי זה לא רלוונטי כי אנחנו במטרה להעתיק את האנטנה, לא במטרה להשאיר את האנטנה.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא הדיון, אתה צודק.
ליאור ורונה
לכן אני מאוד בטוח בבטיחות שלה ושלא נבין שנעשה פה משהו לא חוקי על פי עמדת היועצים המשפטיים.

האנטנה המדוברת שיש לה את כל התקנים ואת כל התקנים הבריאותיים של המשרד להגנת הסביבה נבדקה לאורך כל התהליך של ההתדיינות הזאת על ידי כל מיני גורמים, וכל הזמן נאמר שהאנטנה עומדת בתקנים הבריאותיים של המשרד להגנת הסביבה.
מאיר כהן (יש עתיד)
היא רק לא עומדת בתקן אחד, מרחק.
ליאור ורונה
גם במרחק.
קריאה
אין תקן.
מאיר כהן (יש עתיד)
תדייק.
ליאור ורונה
האנטנה מבחינה חוקית על פי כל מה שקיים היום בחוק.
קריאה
אבל אין. שום דבר לא קיים בחוק.
ליאור ורונה
עמדת משרד הבריאות שנמסרה לחבר הכנסת קיש ולא נאמרה לצערי בדיון אבל נמסרה לו עמדת נציג משרד הבריאות שהיה בדיון, שהורדת הפאנלים אפילו, הפאנלים שהורדנו לאור בקשת עיריית חולון, שהסכמנו להוריד, במה שגרם בעצם לחזרה לבית הספר, שההורים רצו ובסוף זה הוסכם. עמדת משרד הבריאות הייתה מאוד ברורה, שהורדת הפאנלים תגרום ליותר קרינה.
היו"ר יעקב מרגי
אמרנו שזה לא הדיון.
ליאור ורונה
אדוני, צריך להבין כי עדיין זה חשוב שנבין. הטלפון הסלולרי, כדי לפעול במינימום קרינה, ואנשים, כולם מחזיקים טלפונים סלולריים, צריכים אנטנות קרובות. האנטנה הזאת שנמצאת שם משרתת אלפי אנשים.
גלי עמיר
דרך הילדים שלנו.
ליאור ורונה
הורדתה באופן חד צדדי, אנחנו יכולים להחליט, גם החברות יכלו להגיד בואו נוריד אותה, היה יוצא אלפי אנשים שגם היה להם יותר קרינה. לא היה להם קליטה, הרעש הציבורי היה הרבה יותר גדול, רק אנחנו לא רוצים לדמיין אותו.

צריך להבין, כולם רוצים במה שנקרא תופעת הנימבי, כלומר מחר אנחנו נמצא מקום אחר לאנטנה כי אנחנו נוריד אותה רק כשתהיה אלטרנטיבה ואנחנו נפעל ברצינות למצוא אלטרנטיבה. אנחנו נצטרך לשים אותו איפשהו. איפה נשים אותו? נשים אותו קרוב לאיזשהו מבנה או קרוב לבית מגורים בהסכמה של העירייה ושל כולם. שם כמובן גם יכעסו.

אדוני, דיברת על החטא הקדמון. אני מאוד מתחבר לדברים שלך. גם בנושא תשתית הסלולר היו צריכים להתייחס אליה כתשתית לאומית. המדינה הייתה צריכה להגיד לעירייה ולחברות איפה מותר ואיפה לא, לא להשאיר את זה להתדיינות ביניהם.
היו"ר יעקב מרגי
נכון.
ליאור ורונה
כמו תשתית החשמל. היום אדוני יודע וכולכם יודעים, הסלולר היא תשתית שמצילה חיים, בנתיבות, בקו העימות, בכל מקום.
שמחה פרץ
היא גם הורגת. היא הרגה את הבן שלי.
ליאור ורונה
גבירתי, אני לא יכול להיכנס לזה.
היו"ר יעקב מרגי
אל תיכנס.
ליאור ורונה
לכן צריך לבוא ולטפל בזה בצורה רצינית ולא להשאיר את כל התיק הזה על עיריית חולון שנהגו, אני יכול להגיד לכם, מבחינת הפעילות מולנו, בצורה מאוד אינטנסיבית, אבל בשורה התחתונה המטרה של החברות הסלולריות היא למצוא אלטרנטיבה אמיתית לאתר הזה. זה למצוא ולהעתיק את האתר הזה. הרגישות וההבנה גם לפעילות של ההורים, כי בסופו של דבר אנחנו פה לא חיים בוואקום. יש פה הורים. אני לא יכול לשכנע את יעל שמשמאלי או את תהילה שמימיני שהיא לא תפחד, ואני אסביר לה עכשיו שעות שזה בסדר ויש לי הוכחות שהכול תקין. אני יכול להגיד אלף דברים, זה לא ישנה, ואני בטח לא אבוא לאם שאיבדה את היקר לה מכל. לא רוצה להיות חס וחלילה. אני מבין לחלוטין. אנחנו במטרה לסגור את העניין והנושא בעצם כבר הוחלט.
יעל זהבי
השאלה זה מתי.
היו"ר יעקב מרגי
יש פה תלמידים מאורט חולון, נכון?
קריאה
כן.
היו"ר יעקב מרגי
לפני כן, מאיר, הזכרתי את המורים, בר-מינן שיישאר בלי תגובה. בבקשה.
מאיר אסרף
זו תגובה שהיא חשובה.
היו"ר יעקב מרגי
אם המורים היו, הנה, אני לא חוזר בי. יש להם כוח. אם המורים בחולון היו משביתים את הלימודים דרך המזכ"לית והארגון ויושב-ראש הארגון. לי אין ספק שאם המזכ"לית הייתה לוקחת את זה לידיים בטרם השביתה, כולם היו לימין שור.
מאיר אסרף
אנחנו בדרך כלל מקבלים מחברי הוועדה הזאת פניות להימנע משביתה ולא לקיים אותה. אני מברך על היוזמה, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא קורא להשבית, אני רק אומר, אין לי ספק שהיא רק הייתה מרימה קול, כולם היו לימין שור.
יוסי סילמן
האמת שגם אם היינו משביתים את הכול, היו פותחים חנויות בשבת.
היו"ר יעקב מרגי
לא קשור, זה לא לעניין.
יוסי סילמן
בסדר, אני לא מבין מה אתה אומר.
היו"ר יעקב מרגי
אני אגיד לך מה אני אומר. אתה יודע מה אני אומר? אם שאלת וזה מתאים לך, אז אני אענה לך. מאחר שהבאת מן שבאינו מינו ולא קשור בכלל, אז אני אומר לך חד משמעית: לא יתכן, אם זה מסוכן לילדים, מסוכן למורים.
יוסי סילמן
זה לא מסוכן.
היו"ר יעקב מרגי
היא הנותנת. אם המורים חושבים שזה לא מסוכן, שיבואו יאמרו את זה.
ליאור ורונה
אבל משרד הבריאות אומר שזה לא מסוכן.
היו"ר יעקב מרגי
אל תפריע לי, אדוני. דיברת.
מאיר אסרף
אנחנו מצטרפים לדאגת הוועדה לנושא של הבריאות של מי שנמצא בבית הספר. הסתדרות המורים, אין לנו את הכלים לדעת אם זה מזיק או לא מזיק, אבל עקרון הזהירות המונעת מחייב שאם יש חשש או ספק, יבררו את זה כפי שמנכ"ל העירייה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה הייתה עמדת המורים במשבר הזה שהיה?
מאיר אסרף
העמדה של המורים היא להסיר את האנטנה. אנחנו מבקשים, אם זה לא דחוף ולא בוער ויש עוד דברים אחרים שיש לנהל בעיר, אני מבקש ממנכ"ל העירייה הנכבד, מר סילמן, שגם היה מנכ"ל משרד הרווחה, לבקש מהחברות הסלולריות לא להזרים חשמל, בעצם לנתק את האנטנה - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואז מכשירי החייאה ואז בנקים?
יוסי סילמן
אי-אפשר לנתק עכשיו חצי מהעיר.
מאיר אסרף
אדוני היושב-ראש, אם צריך ליצור שרפה כדי שמישהו ידאג לכיבוי השריפה, אנחנו יודעים לייצר את השרפה, אבל אנחנו מצפים מהרשות המקומית ומהחברות הסלולריות להסיר את האנטנה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, מאיר. בבקשה, סימי פרץ.
סימי פרץ
סימי פרץ ובעלי דני פרץ, אנחנו ההורים של איתי פרץ ז"ל.

אני רוצה לומר כמה דברים. הבן שלי, ואני אמרתי את זה מיליון פעם, היה בריא לחלוטין. הבן שלי ישב בכיתה, ילד מלא שמחת חיים. התחילו לו כל מיני פצעונים בגב שחשבנו שהוא אלרגי, כאבי ראש, סחרחורות, הקאות. יש לי בדיקות רפואיות, ואז הוא יום אחד התחיל בזה שמסתובב לו הראש. חשבנו שהילד אלרגי. הוא אומר לי, אימא, הגבינה הצהובה עושה לי לא טוב. בא הביתה, אוכל, מקיא. עשה פיזיותרפיה כי היו לו כאבי שרירים, כל הסימפטומים שאחר כך בדיעבד כשאתה נכנס ואתה לומד ואתה רואה גם דברים מחו"ל, אתה יודע שזה קרינה בלתי מייננת.

כבודו, אני רוצה להראות לך שני דברים. קודם כל, זה איתי הבן שלי. אני למדתי באורט. נכון, כל ועדה אומרים שעכשיו האנטנה 30 שנה. לא, אני סיימתי את אורט. עוד שלושה ילדים שלי סיימו את אורט. לא קרה כלום. כל דור שעלה, מערכת הקרינה יותר גדולה.
היו"ר יעקב מרגי
אני חשבתי שאמרתי דברי שטות כששאלתי על התורן והפאנל.
סימי פרץ
לא. עכשיו אני רוצה להראות לך, כבודו, משהו. בבית שנמצא, היה גר חבר של הבן שלי שם, שעבר משם דירה, ברח. הוא אומר לי, סימי, את לא יודעת מה הולך בבית הזה. אני יודעת. עכשיו אני אראה לך. יש שם חמ"ל. יש לי את זה מצולם. אני רוצה להראות לך מה הולך שם, איזה סכנת חיים. זה לא רק זה. תראה, הבן שלי, אין לי עוד ילדים בבית ספר.
היו"ר יעקב מרגי
זה בשטח פרטי או בשטח ציבורי?
סימי פרץ
שטח פרטי.
היו"ר יעקב מרגי
שאלתי מי מקבל שכירות.
סימי פרץ
נכון, וגם מקבלים ארנונה שם.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא רוצה לחשוד בעיריית חולון שהמשבצת הזו - - -
סימי פרץ
כבודו, אני פה משליחות. אתה יודע מה השליחות? לפני ארבע וחצי שנים נפטר אב בית מסרטן. איתי נפטר לפני שנה וארבעה חודשים.

עכשיו משהו כדי להסב את ועדת החינוך. אני רוצה לשאול אותך שאלה, כבודו. אם הבן שלי לא היה מגיע לבית הספר חודשיים, היו שולחים לי קצינת ביקור סדיר.
היו"ר יעקב מרגי
לא בטוח. אני אומר לך כמה דיונים קיימתי פה על הקב"סים?
סימי פרץ
אדון סילמן אומר שעיריית חולון דואגת לתושבים. אף אחד לא דפק אצלי עד היום בדלת לשאול, משפחת פרץ היקרה, עברת שנה עם הבן שלכם, תלאות. אתם שנה וארבעה חודשים באבל. מישהו דפק אצלי בדלת לשאול, אתם זקוקים למשהו? אני היום פה בשליחות לזכרו של הבן שלי ולהציל עוד. חודש אחרי הבן שלי נפטרה מורה. עכשיו יש שם מזכירה חולה בסרטן. מורה שעבדה 22 שנים, שיצאה לפנסיה, חולה בסרטן.
היו"ר יעקב מרגי
את יודעת מה הם יענו לך? הם יענו לך, זה תואם את הסטטיסטיקות.
סימי פרץ
רגע, עזוב אותי הסטטיסטיקות. בבניין שלי, שאני גרה בזווית בית הספר, שישה נפטרו ועכשיו עוד שכנה חולה בסרטן.

עכשיו אני רוצה רגע להראות לך, אני רק מחפשת את התמונה, ומפאת כבודו של הבן שלי אני לא רוצה להראות לך למה הילד שלי שנלחם שנה, לאן הוא הגיע. אני חייבת להראות לך קודם את החמ"ל הזה שנמצא שם. זה הגדר שמבחוץ. זה האנטנה מבחוץ. תסתכל מה הולך, זה בחדר של הבן אדם למטה, בבית. כל קומת הקרקע זה חמ"ל. חס וחלילה יהיה שם קצר, יהיה פיצוץ, למי זה ישליך, על בית הספר? אני שואלת, אני לא יודעת.
היו"ר יעקב מרגי
הוא קיבל אישור שימוש חורג?
סימי פרץ
תראה מה הולך שם.
דני פרץ
שמי דני פרץ, אני אבא של איתי.

אני לצערי בכל מה שנאמר פה מאוד סקפטי. יושבים פה אנשים שאין לי אלא להצר על כך שמ-1999 ועדת מבקר המדינה ב/50/8 מדברת על אנטנה. 2005, מתקיים דיון בראשותו של יושב-ראש ועדת הפנים, יורי שטרן ז"ל, שאומר מה שאומר בוועדה וטוען בוועדה, ואפשר לקרוא: "לא יכול להיות שיהיו כאלה שירוויחו ויפסידו בגלל תקופה כזו או אחרת של תמ"א". האמירה של התמ"א לפני, תמ"א אחרי, לא רוצה לדבר. מי שרוצה לקרוא וחבל שאין פה יועצים משפטיים, ילך לקרוא את 6.1 בתמ"א, כותב שתוכנית זאת גוברת על כל תוכנית - - -
היו"ר יעקב מרגי
דני, אני לא רוצה להחליף את ועדת - - -
דני פרץ
בסדר, אז אני לא לשם, אבל אדוני, היינו סקפטיים, חשבנו שבאמת זה יקרה. דיברת על המורים, אז המורים הגיעו לסף שצריך לשבות וראה זה פלא, מי מגיע לבית משפט מול המורים להוציא צו? עיריית חולון. הפלא ופלא.
היו"ר יעקב מרגי
היא המעסיק.
דני פרץ
עיריית חולון רוצה להוריד את האנטנה, עיריית חולון רוצה לסדר דברים, אבל עיריית חולון מגיעה לבית משפט כדי להוציא צו מניעה שלא ישבתו בגללה האנטנה, וכאן יושבים ומדברים איתנו.

יושב פה בן אדם שאומר לנו, אין בעיה בריאותית. מי שהיה בצבא מכיר בזה שיש אמירה שנקראת גו"ז פלילי, גילוי וזיהוי פלילי. האם הילדים החולים שלנו זה לא בעיה בריאותית? זה מה שהוא חושב, שאין בעיה בריאותית?
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
סימי פרץ
סליחה כבודו, רק מפאת כבודו של בני. אני לא רוצה שיגיעו עוד ילדים למצב הזה. זה עשרה ימים לפני שהוא נפטר. שבוע לפני שהוא נפטר.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, תציג את עצמך.
שלומי כהן
בוקר טוב לכולם, שמי שלומי כהן, אני תלמיד כיתה ח' בבית ספר אורט חולון.

אני רוצה לפתוח בזה שצר לי שזאת הפעם השנייה שאנחנו נמצאים בכנסת באותו נושא שקשור לביטחון שלי ושל חבריי ולבריאות שלנו. אני כאן כדי לייצג את רצונם ודרישתם של תלמידי בית הספר, כי חשוב לזכור, בתוך המשא-ומתן אנחנו נמצאים ואנחנו מרגישים כבני ערובה, 1,570 תלמידים אשר חשופים לקרינה יום-יומית, מתמשכת ורציפה.

רצינו להאמין שלגורמים הנכונים חשובה הבריאות שלנו, שאותם הגורמים עובדים על מציאת הפתרון לבעיה ושהגורמים הללו חושבים על החינוך שלנו ועל הבריאות שלנו, אך לאור ההתנהלות של הגורמים המעורבים, קשה לנו להאמין בכך.

אני רוצה שתסתכלו שם על התמונה. אתם רואים את האנטנה. ליד האנטנה נמצאים ילדים שאוכלים ושותים בכל הקפיטריה הבית-ספרית. תחשבו על זה. חמישה מטרים ממרחק של האנטנה ילדים אוכלים ושותים בקפיטריה הבית-ספרית. למישהו זה נשמע הגיוני שאני צריך לאכול ולשתות כשאנטנה תורן מפלצתית יושבת ומטגנת לי את המוח?
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אמרת דברים חזקים, אל תצטער שלא אמרת את הכול.
עמית ברכה
שלום לכולם, קוראים לי עמית ברכה, אני לומדת בכיתה י"א/6 באורט חולון.

בשיעור אזרחות תמיד אמרו לנו שאזרחות זה קודם כול ולפני הכול להתייחס שווה בשווה לכולם ושלתושבים יש זכות לחיות בביטחון ובשלום. למען האמת, אתמול בדיוק למדנו את זה בכיתה שלי אשר נמצאת 12 מטרים בלבד מהאנטנה. זה הזוי, אני יודעת.

קודם כול, לאדם יש את הזכות לחיים, לחירות ולביטחון אישי. כל אדם זכאי להגנה על חייו, על גופו ועל כבודו, אז למה לא מכבדים אותנו? למה גורמים לנו להרגיש לא בטוחים בבית ספר שהוא אמור להיות כמו הבית השני שלנו? למה אני צריכה לפחד? אני בימי רביעי לומדת משנת אפס עד שעה 17:00. אני לא יכולה לאכול בקופיקס, אני לא יכולה ללכת במסדרונות. אני מפחדת. 1,500 תלמידים פוחדים.
היו"ר יעקב מרגי
למי את פונה? מי את חושבת שלא דאג לך על פי העקרונות שלמדת במקצוע האזרחות?
עמית ברכה
אני לא מרגישה שדואגים לי.
היו"ר יעקב מרגי
אז אני אעזור לך, אשלים לך. משרד החינוך היה אמור לדאוג לך והרשות המקומית שהיא רשות החינוך המקומית, צריכה לדאוג לך, אבל אני שמח. שמעתי את האמירה הזו. אנחנו גם בסוף הדיון נבקש לקבל תשובות מהסיכום של המפגש הזה וכנ"ל לוחות זמנים.
עמית ברכה
את הבגרות באזרחות שלי אני עושה השנה, אבל אני מרגישה שאני כבר הצלחתי אותה. אני למדתי מה זה מאבק דמוקרטי.
היו"ר יעקב מרגי
אני הייתי פוטר אתכם מזה. בהערכה חלופית לוקח - - -
עמית ברכה
מה היא דבקות במטרה, מה הוא שלטון העם ואיך קבוצת הורים יכולים להשפיע באמת על החיים שלנו כמדינה. מה שבטוח זה שאת השיעור להסרת האנטנה אני כבר לא אשכח.
היו"ר יעקב מרגי
אל תדאגי, היא תוסר, אין לי ספק. אני גם שמעתי את דברי המנכ"ל, שמעתי את גם את ראש העיר בשיחת טלפון שהייתה לי איתו, שהוא באמת מעוניין להסיר את האנטנה והוא ימצא את הדרך איך לעשות את זה עם חברות הסלולר.

מאיר כהן, בבקשה.
מאיר כהן (יש עתיד)
בוקר טוב, א, התלמידים, אתם מאוד מרשימים. כל הכבוד.
היו"ר יעקב מרגי
עיר הילדים, חולון.
מאיר כהן (יש עתיד)
תראו, אני זרקתי לתוך השיח שזה לא צריך להיות שיח של טובים ורעים. אני משער שראש עיריית חולון, מההיכרות האישית שלי, לא אחד כזה שיודע שאנשים חולים, ותאמיני, אני מכיר את זה מקרוב, והוא יושב ולא עושה דבר.
היו"ר יעקב מרגי
לפעמים יש מניעות ועיכובים.
מאיר כהן (יש עתיד)
דווקא בגלל שהייתי ראש עיר ואני מכיר את זה, גבירתי, אני באמת מכיר גם את מחלת הסרטן לצערי הגדול, אני אומר ליוסי ואמרתי לראש העיר, זה מסוג הדברים שאין בהם שום פתרון אלא להתכנס כעירייה ולקבל החלטה כמה שיותר מהר להעתיק את האנטנה הזאת.

אני אומר לך, נציג החברות, אני מציע שבאמת יהיה תאריך נקוב. להערכתי אפשר תוך שלושה חודשים להעתיק את האנטנה הזאת. למה אני אומר שלושה חודשים? ובטח יהיו כאן הורים שיגידו, לא, אנחנו רוצים מחר. יש אישורים ויש אלף ואחד דברים.
היו"ר יעקב מרגי
כשראיתי את החמ"ל הזה, רק להקים אותו במקום אחר.
תהילה גייגר אוסטרוביץ'
מקבלת גם את השלושה חודשים, העיקר שיהיה נקוב.
מאיר כהן (יש עתיד)
בדיוק. אם אתם באמת תדרשו מהעירייה והעירייה תרשום את זה, ותבואו תוך שלושה חודשים לגבי החמ"ל הזה שהוא עניין מאוד פרטי. לצערי הגדול כראש עיר, היו כאלה אנשים שסגרו עסקאות לא דרך העירייה, עסקה פרטית.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
משכירים את זה כדירה פרטית.
מאיר כהן (יש עתיד)
היות וגיליתם את זה והיות ויש סרטון כזה, ילך לשם פקח של העירייה, גם את זה אפשר לפתור, אבל הכי חשוב זה לצאת כאן עם החלטה שבעוד שלושה חודשים, אדוני בודק את זה, יש איזה דיון ואנחנו מוודאים שהאנטנה הזאת לא נמצאת שם. זה בית ספר מצוין. לפי דעתי בית הספר הזה הוא באמת אחד מבתי הספר הטובים.
היו"ר יעקב מרגי
יעל.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
תודה רבה. קודם כל אני מברכת על הדיון. היה גם דיון בוועדת הפנים שגם בו כמובן השתתפתי. אני קודם כל באה לחזק את התלמידים, את ההורים. אנחנו לא ניתן למצב הזה להימשך. אני קוראת לך, יושב-ראש הוועדה, לדרוש טיפול בעניין בסדר עדיפות מיידי מראש העיר, מהחברות.

אני ראיתי את המכתב שהשיבו החברות הסלולריות ליושב-ראש ועדת הפנים. זה פשוט בושה שכך הם השיבו לו. אני באמת אומרת, ההבטחות שניתנו עוד ליושב-ראש ועדת הפנים הקודם-קודם, חבר הכנסת יורי שטרן ז"ל לפני הרבה שנים, שכל האנטנות שסמוכות לבתי ספר יוסרו, לא קרה. זהו, צריך לפתור את זה, ואתה יודע מה הכי מדאיג אותי? שבית הספר הזה, אם זה לא יפתר, זו אולי תהיה דוגמא די בולטת, אולי ראשונה בישראל של בית ספר שייסגר בגלל בעיה סביבתית, כי לא נרשמים ילדים לבית הספר הזה והם שובתים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. א, אני מודה להורים על היוזמה ועל המאבק הנחוש.

אני מודה לתלמידים שבטעימה קצרה נתנו לנו לטעום מה זה איכות של הדור הבא שלנו. הנחישות, העוצמה. הדברים נאמרו בצורה ברורה עד כדי כך שלא היה צריך להמשיך.

אני גם משתתף בצער משפחת פרץ.
סימי פרץ
אני פה כדי שלא יהיו עוד דברים כאלה.
היו"ר יעקב מרגי
בעזרת השם. כשאני אומר אני, זה הוועדה.

אני שמחתי לשמוע את הודעת עיריית חולון על הישיבה ביום חמישי. אני גם מגבה את זה בשיחת טלפון שהייתה לי עם ראש העיר שהביע את שאיפתו להעתיק את האנטנה הזו כמה שיותר מהר.

אני מודה גם לחברות הסלולר שלא מתעקשות אחרי כל מיני חוות דעת מקצועיות ומשפטיות כאלה ואחרות, אלא ממקום של רצון טוב. התמונה מדברת בעד עצמה. אף אחד לא יכול לחיות בשקט ובשלווה עם תמונה כזו, עם מצב כזה. מה להגיד לכם? אני כבר יכול לתאר לכם את קווי האופי של בעל הדירה שהשכיר אותה. אני גדלתי בשכונה ד בבאר שבע, אני אגיד לכם.

משרד החינוך, אני רוצה את הפניות שלכם למשרד להגנת הסביבה ולמשרד המשפטים, ואת העמדה המקצועית שלכם. יכול להיות שאתם סוברים שמרחק כזה הוא סביר לתיקון התקנות. אני רוצה העתק, להיות מכותב במכתב שמשרד החינוך דורש לתקן את התקנות.

יוסי, מנכ"ל עיריית חולון, קודם כל זה לא מובן מאליו ששלחו את המנכ"ל. זה מראה גם שהעירייה יחסה חשיבות לדיון. לפעמים מספיק שאתה שם את הדיון על סדר-היום, הדברים נפתרים, אבל מאחר וזה נושא מורכב מאוד, אני מבין, יש פה דיון ביום חמישי. אני קורא לכם לעשות הכול למצוא בהקדם האפשרי את הזמן. אני רוצה לקבל העתק מהסיכום, מה שהיועצים המשפטים שלכם יתירו לכם לשלוח לנו, אבל מה שנוגע ללוחות זמנים, לנחישות בסוגיה הזו, לקבל את זה.

אני לא רוצה לבוא ולומר לכם, רבותיי, 20 יום, 30 יום. זה לא מעשי. רק למצוא חלופה, להקים חלופה, לוקח. חבר הכנסת מאיר כהן אמר שלושה חודשים. שלושה חודשים זה זמן סביר. במידה והתהליך התחיל וגם ההורים יבינו שהתהליך התחיל ויש הקמה ונתקע פה בדרך, לא יעמדו, זה לא בית משפט, אבל אני קורא לכם, שלושה חודשים, לעשות הכול כדי שהאנטנה הזו כבר לא תהיה שם.

תודה רבה לכולם. הוועדה תמשיך לעקוב אחרי זה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:37.

קוד המקור של הנתונים