ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 11/12/2018

עליה בדיווחים על הטרדות מיניות בצה"ל, עלייה של 43% בתלונות על הטרדה מינית בצה"ל

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



2
ועדת החוץ והביטחון
11/12/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 286
מישיבת ועדת החוץ והביטחון
יום שלישי, ג' בטבת התשע"ט (11 בדצמבר 2018), שעה 14:30
סדר-היום
1. עלייה בדיווחים על הטרדות מיניות בצה"ל.
2. עלייה של 43% בתלונות על הטרדה מינית בצה"ל.
נכחו
חברי הוועדה: ענת ברקו – היו"ר
עמר בר-לב
מרדכי יוגב
עליזה לביא
רחל עזריה
מיכל רוזין
חברי הכנסת
יעל כהן-פארן
רויטל סויד
מוסי רז
מוזמנים
תא"ל שרון ניר - היוהל"ם אכ"א, משרד הביטחון

רס"ן תמר בוקיה - פצ"ר רת"ח תורה, מדיניות ומודיעין, משרד הביטחון

רס"ן אלי לברטוב - פצ"ר רת"ח תורה, מדיניות ומודיעין, משרד הביטחון

רס"ן מעין בר - מפקדת מהו"ת, משרד הביטחון

סגן שלי סוקולוב - דו"צ מלווה, משרד הביטחון

איילת רזין בית-אור - יועמ"ש איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

מאירה בסוק - יועמ"ש, ארגון נעמ"ת

שלמה קוסטינר - מרכז גוש קטיף
ייעוץ משפטי
איילת לוי-נחום
מנהל הוועדה
שמואל לטקו
ראש תחום ביטחון
אסף דורון
רישום פרלמנטרי
רונית יצחק

1. עלייה בדיווחים על הטרדות מיניות בצה"ל
2. עלייה של 43% בתלונות על הטרדה מינית בצה"ל
היו"ר ענת ברקו
צוהריים טובים. קודם כול אני מתנצלת על העיכוב שהיה לנו. אנחנו מתחילים בשתי בקשות לדיון מהיר שעוסק בהטרדות.
אסף דורון
רק נכריז לפני זה שהדיון פתוח לפרוטוקול לפי סעיף 120(ב)(2). אז נא להתחשב בכל ההיבטים של צנעת הפרט וכו'. הכול עולה לפורטל, יש פרוטוקול חשוף, אז להתייחס בהתאם.
היו"ר ענת ברקו
בדיוק, בלי שמות. אבל יש כאן חבורה שמבינה את זה. אנחנו מקיימים דיון על הצעות לדיון מהיר שהיו מטעם חבר הכנסת רז וחברת הכנסת סויד. נתחיל בחבר הכנסת רז. תציג את הנושא ונמשיך.
עליזה לביא (יש עתיד)
סליחה, גברתי יושבת-הראש, אני רק רוצה לפנות לפרוטוקול. פעמיים בשנתיים וחצי האחרונות פניתי ליו"ר הוועדה אבי דיכטר לקיים דיון בנושא, מאחר שהוא לא נעשה אני מאוד שמחה על הדיון המהיר הזה.
היו"ר ענת ברקו
אנחנו גם יכולים להגיד שבעבר היו גם דיונים מהסוג הזה בוועדה למעמד האישה, והם לא מתקיימים שם.
עליזה לביא (יש עתיד)
לא מתקיימים בהגדרה.
היו"ר ענת ברקו
בהגדרה, כי לצערי הרבה לא מוכנסות חיילות או קצינות לוועדה למעמד האישה. זה היה הבית הטבעי, ועסקו בזה. עוסקים בכול, רק לא בחיילות צה"ל. אבל לא נורא, אנחנו עושים את זה פה, ואני חושבת שיש בזה אולי ערך מוסף שדווקא הבית של הנושא הביטחוני הוא גם הבית לסוגיה הזאת. חבר הכנסת רז, בבקשה.
מוסי רז (מרצ)
תודה. ראשית, אני לא רוצה להתווכח על בתים, אבל המקום הזה הוא בהחלט בית לטיפול בכל דבר שקורה בצבא, בטח בהפרות חוק.
היו"ר ענת ברקו
נכון, בהחלט.
מוסי רז (מרצ)
ביוזמתי בשנת 2002 הוחל תיקון לחוק השיפוט הצבאי שמחיל עליו את הוראות החוק להטרדות מיניות. עכשיו אני רואה דיווח – אומנם לקח קצת זמן מאז שביקשנו את הדיון – שתוך חמש שנים יש עלייה דרמטית של עשרות אחוזים, 43% בדיווחים על הטרדות מיניות בצה"ל; בשיאו של קמפיין Me Too עלייה של 11%. כמובן שאני לוקח בחשבון שעלייה בדיווחים או עלייה בתלונות לאו דווקא מעידה על עלייה בהטרדות, אבל זה בוודאי טוב שיש יותר מודעות.

מצד שני, דבר אחד בטוח, שאם יש תלונות, גם אם אולי אחת איננה מוצדקת, הן כמעט כולן מוצדקות, והן מעידות על תופעה.

בשנת 2017 נרשמו לא פחות מ-40 דיווחים על מקרי אונס בצה"ל; עוד דווחו 13 מקרים של ניצול יחסי מרות; 165 מעשים מגונים – אם יש טעות אז אני אשמח לתקן, זה הכול מדיווח של צחי דבוש בגל"צ – 263 מקרי הטרדות פיזיות; 349 מקרי הטרדות מילוליות; 63 מקרים של הצצה או צילום.

אני רוצה להביא סיפור מקרה, עדות של חיילת בקצרה כדי להראות את הבעייתיות, שלדעתי עדיין לא כל הגורמים בצבא – ועל זה מן הסתם אני מניח שכולנו נסכים – שעדיין לא כולנו ערוכים להתמודד עם תלונות על הטרדות מיניות, ולא תמיד זה עובר בצורה שהיינו מצפים. קודם כול כמובן היינו מצפים שלא תהיה הטרדה, ולכן גם לא תהיה תלונה.

החיילת ט' עברה הטרדה מינית בתחילת שנת 2018 על-ידי נגד ממונה. במהלך עבודתה הוא נצמד אליה מאחור בצורה מינית ולא ראויה, ולא שחרר את האחיזה גם כאשר ניסתה להזיז אותו ממנה. לאחר המקרה היא פנתה למפקד האישי שלה, שביטל את טענותיה וסירב לסייע לה או להפנות אותה לגורם מטפל. וזאת כבר כמובן בעיה. אף-על-פי-כן המפקד הישיר הכריח אותה יום לאחר מכן לעשות בדיוק את אותה פעולה במהלכה הנגד הטריד אותה, ואף ביקש מעוד חמישה גברים לצפות בפעולה. ט' סירבה לעשות את הפעולה – אני חושב שאפשר להבין למה.

ביום ראשון לאחר שפנתה אליו זימן אותה המפקד הישיר, הזכיר לה את תלונתה, אמר לה שלא מדובר בהטרדה מינית, ואיים עליה בהפעלת אלימות. לאחר תלונתה החל מסע התנכלויות – זה דבר ששוב, אנחנו מכירים גם בצבא וגם מחוץ לצבא שקורה למתלוננות – העבירו אותה כמה תפקידים, ובכל מקום אליו היא הגיעה המפקדים החדשים אמרו לה שהם יודעים שהיא שקרנית. בנוסף, היא מספרת שמטרטרים אותה, מכריחים אותה להגיע לבסיס, ואז שולחים אותה לבית.

בעקבות כל אלה פנתה ליוהל"ם, למשטרה הצבאית, ולמרכז הסיוע לחיילי וחיילות חובה על רקע אלימות מינית או תכנון משפחה מהו"ת. לטענתה, אף גורם לא חזר אליה או סייע לה. היא הסבירה כי כיום לא מוגדר לה תפקיד למרות רצונה לעבור לבסיס אחר. היא רצתה למלא טופס, אך השלישה אמרה לה שאין טעם. היא עדיין באותו בסיס עם האיש שפגע בה ומגוון מפקדים שמתנכלים לה.

כרגע, בעת שנגבתה עדות ו-ט' מועברת ממפקד למפקד, ולמרות שהיא אינה משובצת, מתעקשים להשאיר אותה בבסיס. בשבוע של ה-22 בנובמבר החליטו שרוצים להעביר אותה לניסיון בקריה למשך שבועיים. נתנו לה צו הצבה לקריה, מהקריה הפנו אותה לצריפין, וכשהיא הגיעה, תוך שעה ובלי שדיברו איתה בכלל, התקשרו אליה מהשלישות של הקריה לחזור לפלמ"חים – כבר אמרתי איפה היא הייתה – ובתוך יום היא סיימה הצבה שהייתה אמורה להימשך שבועיים. ט' בעלת מוטיבציה, רוצה בשירות צבאי משמעותי, ומבקשת לעבור לבסיס אחר, ולמצות את הדין עם מי שהטריד אותה מינית. הצבא, במקום לסייע מחמיר את הבעיה.

אני כמובן לא אומר שכך זה בכל המקרים, אלא מביא עדות אחת, ואני מניח שאם יש אחת אז יש יותר מאחת, כמו בדרך כלל בחיים.
היו"ר ענת ברקו
תודה. חברת הכנסת סויד, בבקשה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
גם אני מברכת על קיום הדיון. אני לא אחזור על הנתונים, אבל הם בהחלט מדאיגים את כל מי שיושב פה סביב השולחן. יש כאן שני דברים שהם לכאורה איזשהו סוג של פרדוקס. כי אם אני משווה את מה שקורה במשטרה לעומת מה שקורה בצה"ל – ששניהם ארגונים עם אוריינטציה אולי אפשר אפילו לומר קצת גברית ועם איזושהי תרבות שהייתה נהוגה במשך עשרות שנים אחורה – אז בעוד שבמשטרה אנחנו רואים ירידה מאוד מאוד משמעותית בהטרדות, עדיין יש עוד דרך לעשות, אבל יש ירידה, בצבא אנחנו רואים תהליך של זינוק. יכול בהחלט להיות שמכיוון שקמפיין Me Too אפשר את החשיפה של תלונות וחיילות, וחיילים אגב, מרגישים קצת יותר בטוחים להתלונן מצד אחד; מצד שני, עדיין זה לא מסביר את אותה קפיצה של 40%. זה משהו שהוא באמת חריג.

אנחנו יודעים את התפקיד החשוב של צה"ל ככור היתוך בחברה הישראלית, כמעצב אישיות של חיילים, כפותח להם את הדלתות גם אחר כך לדרך האזרחית. אנחנו מבינים את החשיבות הזאת ואת התפקיד החברתי של צה"ל שמספק הזדמנויות. העלייה המטאורית הזאת באמת מנוגדת לכל תהליך אחר שלכאורה מתרחש בצבא, ובטח גם באזרחות. ולכן אני שמחה על הדיון הזה.

אשמח לשמוע מכם בהחלט איך קרה דבר כזה, איזה הסבר אתם נותנים לזה, ואיך גם מתמודדים. כי הרי בכל ארגון אחר היינו אומרים שיש פה אחת משלוש אפשרויות, או שיש פה איזשהו זלזול, או איזה חוסר אכפתיות – מה שאנחנו בהחלט גם לאור ההיכרות האישית ואנחנו עוקבים אחרי העבודה שלכם, זה לא שם, זה לא בזלזול וזה לא בחוסר אכפתיות. אז איפה כן ואיך מתקנים? ומה עושים?
היו"ר ענת ברקו
תודה. לפני שנעבור לכל אחד מחברי הכנסת שביקשו לדבר ונקצה שלוש דקות לכל אחד, אני רק רוצה להתייחס למשהו שאמרת, חברת הכנסת סויד, משטרה אל מול צבא. במשטרה ההטרדות המיניות היו בדרג של ניצב, אלו היו דברים מזעזעים שתודה לאל בצבא היום אנחנו כבר לא רואים אותם. מעבר לזה אנחנו מדברים על חיילות בנות 18 שעל אחת כמה וכמה זה חמור הרבה יותר. אפשר לבחור לשרת במשטרה או לא לשרת במשטרה. הצבא הוא שירות חובה, ולכן כארגון טוטלי אנחנו חייבים לספק סביבה בטוחה והגנה לחיילות צה"ל, על זה אין בכלל חולק.
מוסי רז (מרצ)
אבל גם על שוטרות שבחרו לשרת.
היו"ר ענת ברקו
אין שאלה, ברור.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זה על אחת כמה וכמה, כי הן מחויבות להיות במקום הזה, לא בבחירה בו.
היו"ר ענת ברקו
בדיוק, בהחלט. מי בתור? עליזה ביקשה. חברת הכנסת לביא. אתם רוצים עכשיו?
עליזה לביא (יש עתיד)
אני רוצה עכשיו לשאול, ואחרי זה הם.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני רוצה להקשיב.
היו"ר ענת ברקו
בבקשה.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה, גברתי יושבת-הראש, אני מאוד שמחה על הדיון כמי שהובילה את הדיונים האלה בוועדה לקידום מעמד האישה עד לכנסת הנוכחית. לצערי הרב, בכנסת הנוכחית זה לא קורה. הצבא מחויב לבוא פעם בשנה לוועדה לקידום מעמד האישה. זה לא עניין של דיון מהיר, זה עניין של קביעות, זאת המשכיות, זה חלק מבקרה של הכנסת, ולא בכדי זה נכנס.

אני מבקשת שזה יהיה בפרוטוקול, שאני מבקשת כאן גם מגברתי יושבת-הראש שתעביר את זה ליו"ר הוועדה, שאחת לשנה הדיווח יהיה כאן באופן קבוע בוועדת החוץ והביטחון.
היו"ר ענת ברקו
אני יכולה להגיד לך שמהיום הראשון שלי – מאחר ששמעתי את ההצהרות של יושבת-ראש הוועדה לקידום מעמד האישה ממש בתחילת הכנסת העשרים – ביקשתי שכל הדיונים האלה יתנהלו בוועדת החוץ והביטחון, כי זה באמת לא בסדר.
עליזה לביא (יש עתיד)
אז היה כבר דיון אחד שאבי עמד בראשו. אני שמחה מאוד על הדיון, כי חייב להיות מעקב. גם אני מצטרפת באמת לבקשה לקבל את הנתונים וללמוד אותם לעומק. אני לא רוצה להישען על נתונים שפורסמו, אני רוצה לשמוע את זה. אני מאוד מעריכה את עבודת הצבא. גם כשהמשטרה הקימה מערך של יוהל"ם, ובפעם הראשונה התמנתה לפני שלוש שנים יוהל"מית, אז מי שלימדו ולימדה זאת הייתה היוהל"מית של הצבא. אני חושבת שהצבא עשה כברת דרך מבורכת גם עם מרכז מהו"ת וגם עם העובדה שכל חייל וחיילת יודעים היום שיש לאן לפנות, והם לא צריכים להתבייש, וגם עבודה עם מרכזי הסיוע שנמצאים כאן, אז בהחלט אפשר ללמוד מהעבודה. מאידך, אנחנו כן שומעים על עוד מקרים, שמצד אחד טוב שהם בתקשורת למען יראו וייראו; מצד שני, איך הם עדיין קורים? כלומר, כשנגד מנצל את מעמדו ועוד ועוד, אבל בטח אתם תוכלו לשתף אותנו.

אבל שני אירועים שהייתי רוצה את ההתייחסות שלכם, את לא חייבת לענות לי בראשית הדברים, אבל אני רוצה לומר אותם עכשיו. אחד, הפגיעה שהייתה בחיילות שנמצאות בשב"ס. הבדיקות שלנו בעקבות הפרסום של אלירן לוי ב"כאן". עשיתי ביקור בכלא, נפגשתי, הן חיילות לכל דבר ועניין. כלומר, מי שאמור לתת את המענה לחיילות האלה זה הצבא ולא שב"ס. ושב"ס, עם כל הכבוד וכל ההערכה, נמצא במרחק שנות אור מהצבא בכל ההתייחסות לנושא של הטרדות מיניות. איך יכול להיות שבנות שלא על-פי בחירתן משרתות בשב"ס, לא מקבלות את המענה שהצבא אמור לתת להן באשר הן חיילות. וכנ"ל גם לגבי חיילות שמשרתות במסגרת המשטרה. כי גם כאן כשאני שואלת אותך או את הצבא, אומרים לי: לא, הן תחת המשטרה. אני חושבת שצריך לעשות כאן סדר, הן מתגייסות לצבא הגנה לישראל.

הבת שלי מתגייסת, בעזרת השם, ביום ראשון הקרוב.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
בשעה טובה.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה. אני לא יודעת מה בסוף ולאן היא תלך. אני רוצה לדעת שהאחריות השילוחית בסופו של דבר – היא התגייסה לצבא הגנה לישראל לשנתיים, זה שירות חובה – הצבא צריך לשמור עליה באשר הוא שלח אותה לשם.
היו"ר ענת ברקו
תודה.
עליזה לביא (יש עתיד)
נקודה שנייה, רק ברשותך.
היו"ר ענת ברקו
בסדר, אם אפשר להתכנס.
עליזה לביא (יש עתיד)
מגיעות פניות אליי באשר לוועדה של ההפלות בצבא.
שרון ניר
נכון.
היו"ר ענת ברקו
אל תקראי לזה ועדת הפלה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני לא אקרא את זה עכשיו, לא אגזול את הזמן.
היו"ר ענת ברקו
זאת לא נקראת ועדת הפלות.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל מסתבר שכנראה בוועדות יש רב ששואל שאלות מאוד מאוד מאוד מאוד מביכות. אני יכולה להעביר לך את זה לאחר מכן, אני גם ארצה לשמוע את ההתייחסות. יש לי פה שלוש פניות של שאלות מאוד מביכות, מאוד קשות, שנשאלו בוועדה על-ידי אותו רב את החיילות. הן מתביישות להיחשף, המידע פה בפנים, ואשמח להעביר לך את זה.
היו"ר ענת ברקו
בוועדה האזרחית בבתי החולים.
שרון ניר
צריך לציין את זה.
היו"ר ענת ברקו
לא צריך לציין את זה, כי אני בדקתי את זה.
עליזה לביא (יש עתיד)
לא, אז הנה, אני מעבירה לך.
היו"ר ענת ברקו
הוועדה היא ועדה אזרחית בבתי החולים ללא קשר לצה"ל. צריך להגיד את זה, כי בדקתי את זה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני בודקת את זה.
היו"ר ענת ברקו
תודה.
עליזה לביא (יש עתיד)
סליחה, הנה: הגיוני שרב צבאי יושב בחדר כשחיילת מגיעה לוועדה להפסקת היריון?
היו"ר ענת ברקו
זה בתוך הוועדה הצבאית? כי לי נאמר שבוועדה האזרחית. רב צבאי נכנס לוועדה אזרחית?
עליזה לביא (יש עתיד)
אני לא יודעת.
היו"ר ענת ברקו
רב צבאי לא יכול לשבת בוועדה אזרחית, בדקתי את זה, זה מה שנאמר לי. בכל מקרה, אני חושבת שחברת הכנסת עליזה לביא העלתה נקודה מאוד חשובה, נקרא לה באופן כללי "חיילות מחוץ לסד"כ". חיילות מחוץ לסד"כ, לא רק שב"ס, משטרה, אנחנו יכולים להגיד גם במוסד, גם בהרבה מאוד מקומות, וגם המגבלות שאתם צריכים להציב לגבי מקום שירות. הדוגמה שניתנה כאן לגבי הטרדות מיניות, אסירים ביטחוניים, למה חיילת בת 18 צריכה להיכנס לאגף של אסירים ביטחוניים? זאת שאלה עקרונית. אז אתם צריכים, גם כשמציבים חיילות מחוץ לסד"כ, לוודא שסביבת השירות בטוחה גם אם זה מחוץ לסד"כ. בואו נתייחס. בואו ניתן עכשיו לתת-אלוף שרון ניר להציג את הנתונים לגבי השנה החולפת. אם אפשר, שרון, תני לנו בבקשה בפרספקטיבה של זמן, כי בגרף שעומד מולי, אני לא יודעת אם כולם ראו אותו, יש מולי גרף שהעלייה בו מטורפת.
שרון ניר
אני אציג אותו.
היו"ר ענת ברקו
אני מבקשת שתתייחסי לזה. אני יודעת שהשינוי שהיה ב-2002, 2003 הוא ביטול הדרג הנפרס בתוך הצבא.
שרון ניר
ב-2012 הקמת מרכז מהו"ת.
היו"ר ענת ברקו
והקמת מרכז מהו"ת. אבל היו כאן כמה ציוני דרך שכדאי להגיד אותם לטובת האנשים שיושבים בדיון. אם בעבר בצבא טיפול בהטרדות המיניות היה בדרג השטח כלפי המטה הכללי, היום אנחנו מגיעים למצב שיש פחות חיבור ישיר. יש ממונות או קצינות שמסייעות, אבל הרבה פעמים הן בסיטואציה בעייתית מול המפקדים שלהן בקטע של לדווח או בקטע של ללוות. האם יש ירידה בפניות למצ"ח בתלונות? כי אין ליווי לאורך כל התהליך.

אנחנו רואים שהרבה מאוד תלונות למצ"ח לא מבשילות לכדי מיצוי ממש, לכתב אישום או לדברים כאלה, וחיילות עוזבות באמצע. הנושא של הקמת מרכז מהו"ת כמרכז אחד באזור המרכז בצריפין, אבל ביטול הנגישות שלה חיילות למרכזים בפיקודים כפי שהיה – צפון, דרום, מרכז. יש לזה מחיר, המרכז מעובה, הוא חשוב, אבל אין יותר עובדות סוציאליות שיכולות לתת מענה לחיילת בפיקוד צפון או בפיקוד דרום. בבקשה. עשר דקות יספיקו לך? עשר דקות.
שרון ניר
אני אשתדל בעשר דקות לעשות את זה. תשתדלו לא להפריע לי עשר דקות, אחרי זה שאלות.
היו"ר ענת ברקו
בבקשה.
שרון ניר
ראשית, צוהריים טובים לכולם, אני יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר מזה כשנתיים וחצי, ואני ממונה מטעם הרמטכ"ל מתוקף תפקידי על תחום ההטרדות המיניות ועל מיגור ההטרדות המיניות בצה"ל. התבקשתי להגיע לכאן כאמור בעקבות העלייה בדיווחים. אני מדגישה "עלייה בדיווחים אודות הטרדות מיניות", ולסקור בראייה רב-שנתית את המגמות, את הנתונים שקורים בצה"ל בנושא.

קודם כול אני רוצה להודות לכם על ההזדמנות, כי בצה"ל מתקיימת פעילות ענפה וסדורה למיגור התופעה. מבחינתנו היא תופעה חברתית ולא תופעה צה"לית, אך מעצם היותנו צבא העם אנחנו פוגשים את זה בצבא. גילאי 18 עד 21 זה בסוף הגילאים של החיילים, ומרבית הצבא בסוף אלו הגילאים האלה.
היו"ר ענת ברקו
חברתית, אך גם צה"לית כתוצאה מתנאי השירות. צריך להגיד את זה.
שרון ניר
חד-משמעית. אני אומרת שהתופעה היא תופעה חברתית ותופעה צה"לית מעצם העובדה שהצבא הוא חלק מהחברה.
מוסי רז (מרצ)
אם היא חברתית אז היא בכל מקום.
שרון ניר
אגיד בראשית דבריי, כפי שנאמר פה כבר, כי עלייה בדיווחים אודות הטרדות מיניות מלמדת מבחינתנו בראש ובראשונה, ואני רוצה להדגיש את זה, על עלייה במודעות ועל לגיטימציה לדווח על כל מקרה, בין אם מדובר על התבטאות לא ראויה ובין אם מדובר על מעשים חמורים, בקלה כבחמורה. אנחנו מתעסקים בהתבטאויות לא ראויות ואנחנו מתעסקים, כמו שציינתם פה, בנתונים גם בדיווחים חמורים בתוך המנעד.

אנחנו באמת מחוללים שינוי אמיתי בארגון. עצם העובדה שיצרנו כתובת, שזה מרכז מהו"ת – יושבת לידי מפקדת מרכז מהו"ת שהיא רב-סרן, קב"נית, ממערך הקב"נים. היא על אזרחי כדי להיות יותר נגישה לחיילות. אני אסקור את הפעילות הענפה מאוד של מרכז מהו"ת. אבל עצם העובדה שהנגשנו כתובת, והכתובת הזאת היא לא סתם מונגשת, יש סטיקר בכל חדר שירותים, בכל חדרי השירותים בצבא שאומרים: מרכז מהו"ת, נפגעת, יש לך כתובת ואת יכולה לפנות אלינו. וברגע שהצבא מנגיש כתובת רלוונטית, זמינה, ומטפל בחיילות, אז יש גם עלייה בדיווחים.

תרבות הדיווח הרווחת בצה"ל של ימינו מונחלת לחיילים ולחיילות לאורך כל שירותם, ועוד מתחילת שירותם. קודם כול כבוד האדם הוא ערך יסוד בצה"ל, ולפיכך חלה עלינו חובה מוסרית להבטיח ולשמור על כבודם ועל ביטחונם של כל חייל וחיילת בצה"ל. אני אגיד שצה"ל, כמו שאמרה פה חברת הכנסת ברקו, קודם כול מגייס גברים ונשים מתוקף חוק, והוא אמון על סביבת שירות בטוחה ומכבדת. ככה אנחנו רואים את זה, אנחנו מסתכלים על זה בראייה מרחיבה.

ראש המטה הכללי, כפי שאתם רואים באגרת שמונחת בפניכם, הגדיר מדיניות של אפס סובלנות כלפי פגיעה על רקע מיני. היא מפורטת באגרת שמונחת לפתחכם, והיא באמת פורסמה בסמוך לכניסתו לתפקיד. אגב, עצם העובדה שהוא הגדיר את זה זה גם האופן שבו אנחנו מתייחסים לכל אירוע, כמו שאמרתי בקלה כבחמורה. יש כאן קשר ישיר בין חוסנו המוסרי של צה"ל לבין כך שמתייחסים לתופעת ההטרדה המינית כתופעה מכוערת שאין לה להתקיים בתוכנו. ואחת שהיא תתקיים אנחנו ננהג בצורה שהיא בלתי מתפשרת וללא משוא פנים בפוגעים. ככה אנחנו גם מתנהגים, ואנחנו יודעים גם להציג את זה, וזה גם מפורסם השכם והערב על כל אירוע כזה, ואנחנו באמת חושפים את זה.

באמת כמו שאמרתי, אין תחום אפור, יש אפס סובלנות, וזאת בעצם האגרת. ובצה"ל, לאור האגרת הזו ולאור המדיניות – מה שמוגדר פה זאת באמת מדיניות, הוגדרה אסטרטגיית פעולה מאוד ברורה שמטפלת בתופעה. האסטרטגיה הזו היא בעצם אסטרטגיה שמבוססת גם על החוק למניעת הטרדה מינית משנת 1988, וגם על חוק זכויות נפגעי עבירה משנת 2001, כך אנחנו מתייחסים לזה.

האסטרטגיה למעשה נחלקת לשניים, פעם אחת למניעה ופעם שנייה לטיפול באירועים אחר שקרו. המניעה מבוצעת בכמה שלבים. קודם כול יש הסברה נגישה ואיכותית. אקדים ואומר שבצה"ל קיימת חובת הסברה, ומתקיימת הסברה בנושא מניעת פגיעה על רקע מיני בכלל יחידות בצבא מדי חצי שנה.
היו"ר ענת ברקו
מי עושה את ההסברה?
שרון ניר
מי שעושה את ההסברה קודם כול זה בראשות מפקד יחידה. כל חיילי ומפקדי היחידה משתתפים בהסברה. יש מערך הסברה איכותי.
היו"ר ענת ברקו
אבל לא מפקד היחידה עושה את ההסברה.
שרון ניר
מפקד היחידה פותח את ההסברה, ומי שמעביר את ההסברה זאת בדרך כלל ממונת יוהל"ם או גורם מומחה תוכן. אפשר להזמין אגב הרצאת מומחה תוכן של מישהי שנפגעה בעבר ומספרת את הסיפור האישי שלה.
היו"ר ענת ברקו
מול כל החיילים?
שרון ניר
מול כל החיילים אחת לחצי שנה מתקיימת פעילות כזו. כל חייל אחת לחצי שנה מחויב לעבור הסברה בצורה כזו. יש מערך הסברה מאוד איכותי, יש סרטונים, יש לומדה אינטראקטיבית שהשקנו רק לאחרונה, שבסופה יש גם מבחן. הלומדה מלמדת את ששת ההתנהגויות האסורות בגין פגיעה על רקע מיני, וחיילים ממש מדברים את השפה הזו. יש יישור קו, אנחנו עושים את זה כבר בהתחלה, בהכשרה ראשונית ומתקדמת, וזה תוכן חובה בטירונות ובכל הכשרה, וכל חצי שנה זה מתקיים בכל יחידה. זה בטירונות, בקורסי פיקוד, בהכשרות של קצונה, וגם בהכשרות של נגדים. זאת אומרת שיש תהליך מאוד מאוד סדור.

כשאנחנו בודקים יחידה אנחנו מסתכלים, אחת לחצי שנה דוגמים את החייל ורואים שהוא עבר סוג של הסברה. אחד הדברים החשובים לומר זה שהצבא מאוד מאוד מסודר, יש לו מנגנונים מסודרים. זה התפקיד של ממונת יוהל"ם, יש לה רשימות מאוד מסודרות, והיא יודעת שהיא גם מבוקרת על הסוגיה הזאת.
היו"ר ענת ברקו
זה נושא שנבדק בביקורת אכ"א?
שרון ניר
זה נושא שנבדק בביקורת אכ"א, ויש סעיף מגדר שאנשיי מבצעים בביקורת אכ"א. יש קצינת ביקורות מטעמנו. בצה"ל מופצות אגרות עתיות על-ידי יוהל"ם בנושאים שעל הפרק. לדוגמה, זהירות מסם אונס וכן הלאה, כל מיני דברים שאנחנו ממש מלמדים את החיילים ואת החיילות על כל מיני איסורים ותופעות חדשות שמתקיימות. כלל היחידות, כפי שאמרתי, מחויבות להדביק את הסטיקר הזה של מרכז מהו"ת, תכף אפרט איזה סוגים של מענים אינטגרטיביים יש במרכז.

הנושא השני בתחום המניעה זה העלאת מודעות בקרב מפקדים וממונות יוהל"ם. אגיד שקיימת פקודת מטכ"ל שמסדירה את כללי האיסור פגיעה על רקע מיני. הפקודה הזו, אגב, קיימת עוד מלפני החוק. הפקודה הזו קובעת שבאחריות מפקד לפעול לקיומו של אקלים מכבד, והמפקד בדיוק מבין מהם הכללים המונחים לפתחו סביב מניעת פגיעה על רקע מיני.

בצה"ל נוצר מנגנון מאוד מאוד מסודר, שהוא שונה ממה שאת הכרת, אבל יש מנגנון ממש מובנה שאנחנו גם מכשירים אותו. המנגנון הזה אומר דבר כזה: הממונה מטעם הרמטכ"ל, כפי שאמרתי זה אנוכי, אני יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, יש אצלי גופי מטה שאחראים לנושא, ויש בכל יחידה בצבא ממונה מטעמי שאחראית על נושא מניעת פגיעה על רקע מיני, וטיפול במקרים מהסוג הזה. זאת אומרת שבכל יחידה כל חייל וחיילת יודעים שאם קרה משהו פונים אליה, היא הכתובת והיא מטפלת. ואותה כתובת זה בעצם הסנסורים לאיסוף הדיווחים האלה שאתם רואים. זאת אומרת שהכתובת הזו היא כתובת חיה, דינמית, שמטפלת בדברים.

אותה ממונה אמונה על תהליך שיטתי, סדור לטיפול בתחומי ההטרדות המיניות. אותה ממונה עוברת השתלמות. יש ארבע השתלמויות כאלה בהובלתי מדי שנה, ואנחנו ממלאים אולמות של 100, 200 ממונות, כי הן גם מתחלפות. בצבא מחליפים תפקידים. הן עוברות השתלמות מאוד סדורה, הן עוברות מבחן הסמכה בסוף, מלמדים אותן מה זה להיות ממונה על מניעת פגיעה על רקע מיני. יש את פירוט החוק, פירוט החובות.
היו"ר ענת ברקו
מה הדרג?
שרון ניר
הדרג הוא דרג של קבע. זה לא סג"מיות, וזה יכול להיות או סרן או רס"לית ומעלה. יש גם ממונות נגדות. זה יכול להיות גם גברים, אגב. יש מעט גברים שהם ממונה יוהל"ם. לא הגדרנו מגדר בהקשר הזה. אבל אני חייבת להגיד שבהקשר הזה יותר נוח לפנות לאישה, אבל מרבית הממונות הן ממונות ולא ממונים.

קיימת השתלמות לקציני שיפוט בכירים, לקצינים בדרג ההל"ם ומעלה, שהם היחידים שמוסמכים לשפוט כקציני שיפוט מיוחדים בתיקי פגיעות על רקע מיני. אנחנו לא מתייחסים לזה כאל עוד דמ"ש. גם כמובן בתיקי מצ"ח, שזה אישו גדול סביב אירועים יותר גדולים, אבל גם בתיקים של דמ"ש אנחנו לא מתייחסים לזה כלאחר יד. רק אלוף-משנה שהוא בוגר הסמכה לשיפוט בעבירות של מין מוסמך לשפוט חיילים וקצינים בתחום הזה. אנחנו מכשירים אותם בצורה סדורה, אחת לשנה אנחנו מכשירים אלופי-משנה לשפוט במקרים מיוחדים כאלה.
היו"ר ענת ברקו
את מדברת על דמ"ש.
שרון ניר
אני עוברת ממניעה לטיפול.
היו"ר ענת ברקו
את מדברת על קצינים בדרגת אלוף-משנה בדין משמעתי?
שרון ניר
בדין משמעתי.
היו"ר ענת ברקו
שימו לב, מעבר לכך יכולים להיות גם משפטים בבתי דין, אנחנו צריכים גם להגיד את זה.
שרון ניר
נכון מאוד, בוודאי, תכף אדבר על זה. דיברתי עד עכשיו על מניעה, אני עוברת לטיפול. בטיפול יש לנו חלק אחד שזה קודם כול הגברת האכיפה והבקרה, ואנחנו מאוד מאוד מקפידים על מנגנוני אכיפה ובקרה סדורים. אז קודם כול, כפי שציינת, מתקיימת ביקורת אכ"א מדי שנתיים בכל יחידה, ובתוך ביקורות אכ"א יש ביקורת מגדר, והיא מהווה כלי בסיסי לניטור האקלים היחידתי. אנחנו באים ועושים שיחות, מדברים עם חיילים.

אם מישהי רוצה לספר לנו והיא פחדה עד עכשיו לספר למהו"ת, לפנות בעצמה, יש כתובת ויש אירועים שעולים אגב ביקורת אכ"א, וזה חלק מהדיווחים שאתם רואים. זאת אומרת, אנחנו ממש שואבים את הנתונים. אנחנו רוצים לטפל. אנחנו באמת מייצרים איזושהי כתובת. בשנה האחרונה בצה"ל עברנו ביקורת מקיפה של מבקר מערכת הביטחון בתחום הטרדות מיניות. אגב, הביקורת ודוח הביקורת מתאר בצורה מאוד מאוד מקיפה ביקורת עבת כרס את כל התחום אצלנו, ומתאר את הפעילות הענפה שלנו בתחום הזה.

קיימים שיתופי פעולה הדוקים בין הגורמים שנמצאים פה בצבא: יוהל"ם, אנוכי שאני מובילה את זה בצבא; גורמי הפרקליטות הצבאית שיושבים לצדי; מהו"ת שנמצא בכפיפות אליי, נדבר עליו קצת; וכמובן מצ"ח שעוסקים בחקירות של חלק מהאירועים בהם מוגשת תלונה. מתבצעת חשיבה שיטתית על כלי האכיפה הקיימים. זאת אומרת, אם 25% בערך מהדיווחים מתגבשים לכדי תלונות, בסדר, יש כאלה שלא מתגבשים לכדי תלונות, אנחנו מסתכלים על זה יותר ויותר. יש לדוגמה כלי של שיחה פיקודית כשחיילת לא מוכנה להתלונן, אבל היא אומרת: אני מוכנה שידברו איתו, ויש פה איזשהו משהו שהוא במנעד הקל של העניין, אנחנו עושים שיחה פיקודית. המפקד קורא, אנחנו מנחים, ובאמת אומר את הדברים בצורה - - -
היו"ר ענת ברקו
יש תיעוד?
שרון ניר
יש תיעוד ויש סיכום ראיון לכל דבר. במקרים בהם מחליט נפגע העבירה להתלונן מוגשים כתבי אישום לבית הדין הצבאי לפי הנושא והעניין, או שניתנת הוראה לשיפוט בדין משמעתי כנגד הפוגע. בצה"ל יש מאגר קציני שיפוט במילואים לשיפוט אנשי קבע והם יוצאי הפרקליטות הצבאית. זאת אומרת, דיברתי על זה שיש הל"מים ששופטים חיילי חובה ויש הל"מים שהם יוצאי הפרקליטות הצבאית, הם ממש שופטים ששופטים אנשי קבע.
היו"ר ענת ברקו
בדין משמעתי?
שרון ניר
בדין משמעתי, כן.
היו"ר ענת ברקו
למה צריכים להיות משפטנים ולא מפקדים? דווקא הנורמה, וזה מה שהצבא הקפיד כל השנים, שלא משפטנים יעשו את העבודה הזאת, אלא זה אקט פיקודי, אנשים שמבינים את השטח. לא צריך משפטנים.
שרון ניר
יש החלטות לכאן ולכאן, אבל יש גם משפטנים.
עליזה לביא (יש עתיד)
יש הבדל בין סדיר לקבע?
שרון ניר
גם סדיר וגם קבע, ולעיתים גם אנשי קבע נשפטים על-ידי המפקדים. אנחנו מחליטים לפי טיב הנושא והעניין מי ישפוט את האנשים בדין משמעתי. בצה"ל משתמשים גם בכלי השעיה ככלי פיקודי במקרים מסוימים. זאת אומרת שאנחנו לא מקלים ראש ואין משוא פנים, כשנפתחת חקירה ואנחנו מגלים שקרה משהו והוא חמור אנחנו משעים אנשים מתפקידם. במקרים של הרשעה, ועל-פי שיקול דעת, מתכנסת ועדה להתרת התחייבות לאנשי קבע, ויש אנשי קבע שבכלל בוחרים ללכת לפני הוועדה להתרת התחייבות.
היו"ר ענת ברקו
ברור.
שרון ניר
אגיד כמה מילים על מהו"ת, בסדר?
היו"ר ענת ברקו
ממש לסכם, כי אנחנו רוצים לעבור.
שרון ניר
ממש בקצרה. מרכז התמודדות ותמיכה הוקם בשנת 2012, אתם רואים פה את הגרף שלפניכם משנת 2012. מהרגע שהוקדם מרכז מהו"ת אנחנו רואים זינוק ועלייה מדי שנה של 10% בהיקף הדיווחים. אנחנו חושבים שכתוצאה מזה שיש למי לפנות, שיש למי לספר, שיש כתובת, אנחנו רואים בזה מגמה חיובית. יש למי לפנות, יש למי לספר, יש כתובת, יש עובדת סוציאלית או פסיכולוגית שתדבר עם הנפגעת, אז היא באה ומספרת.
היו"ר ענת ברקו
אבל, רגע, שרון, סליחה, היה גם קודם. הייתה עו"ס הח"ן בצריפין.
שרון ניר
כנראה שלא היה בצורה כזו סדורה.
היו"ר ענת ברקו
זה היה. זה לא שפתאום המצאתם משהו שלא היה אי-פעם. אנחנו יודעים שהייתה עובדת סוציאלית בדרגת רב-סרן בלבוש אזרחי. לא קראו לזה מהו"ת, קראו לה עו"ס הח"ן, אבל זה היה, וזה היה בכל פיקוד. כאילו להגיד שבגלל זה זה - - -
מוסי רז (מרצ)
השאלה מי ידע על זה.
היו"ר ענת ברקו
כל החיילות. לא הייתה חיילת שלא ידעה, וזה היה יותר נגיש, כי זה לא היה רק במקום אחד.
שרון ניר
אז קודם כול תרבות הדיווח שונתה.
היו"ר ענת ברקו
זה טוב.
שרון ניר
המערך התבסס. גם קודם אפשר היה לעשות קמפיינים כמו קמפיין Me Too, ואנחנו רואים שהנטייה לספר ולדווח הולכת וגדלה, לשמחתנו. אגב, אנחנו מעודדים את זה.
היו"ר ענת ברקו
יופי.
שרון ניר
ואני אגיד עוד דבר, אנחנו במרכז מהו"ת היום נתנו מענה אינטגרטיבי כולל. קודם כול יש שם יותר עובדות סוציאליות, יש שם לא עו"ס אחת, יש שם בסוף בצורה מרוכזת סדר גודל של 3.5 מטפלות, אחת שהיא בחצי משרה; וקצינות סיוע וליווי שמלוות את הנפגעות למצ"ח כשצריך. יש מענה הרבה יותר סדור, והאנשים פונים בצורה שפשוט אפשר לראות את זה.
היו"ר ענת ברקו
אז אולי באמת בעוד כמה דקות נשמע - - -
שרון ניר
דברי סיכום רק על הנתונים.
היו"ר ענת ברקו
אבל באמת במשפט.
שרון ניר
במהו"ת יש נושא נוסף שאני רוצה להתייחס אליו. קודם כול זה מרכז דיסקרטי לחלוטין, אפשר לפנות אליו במישרין, אפשר לפנות דרך המפקדים, אפשר לפנות אליו דרך ממונות יוהל"ם. המרכז מספטמבר 2016 נותן ייעוץ משפטי תחת הכותרת של עורכי דין במילואים שהם יוצאי הפרקליטות הצבאית, אבל הם עובדים אצלי ואצל הנפגעות, ויש חיסיון מלא על מה שהם שומעים על הנפגעות והנפגעים.
היו"ר ענת ברקו
זה חדשני.
שרון ניר
זה חדשני. והם נותנים את כל הטיפים או הייעוץ הנדרש לנפגע ששוקל האם להתלונן או לא להתלונן. זאת אומרת, מה המשמעות של להגיש תלונה במצ"ח.
היו"ר ענת ברקו
וגם ביחס להתנכלות אזרחית?
שרון ניר
גם ביחס להתנכלות אזרחית. זאת אומרת, לא מעט מהפניות שמגיעות למרכז מהו"ת הן פניות אזרחיות. סדר גודל של 40% מהפניות שמגיעות למרכז מהו"ת אלו פניות שפתאום חיילת מגיעה לצבא, מבינה שיש כתובת, ושוטחת סיפורים מזעזעים במרכז מהו"ת אודות פגיעה ברקע.
היו"ר ענת ברקו
במשפחה.
שרון ניר
פגיעה במשפחה. הצבא פתאום מכנס את החיילים, נותן להם כתובת, מרכז פה דיווחים - - -
מוסי רז (מרצ)
אז עכשיו אני כבר מתבלבל. ה-993 - - -
היו"ר ענת ברקו
לא, זה בתוך הצבא, זה על טהרתם. אבל מעבר לזה - - -
שרון ניר
מה שאתה רואה זה רק אזרחי, אבל אני אעביר לכם - - -
מוסי רז (מרצ)
ועוד שאלה. במרכז הזה כשבאות ומתייעצות האם להגיש תלונה או לא, אז כנראה שבחלק מהמקרים הן לא מגישות תלונה.
שרון ניר
לא. אם תסתכלו כאן על הטבלה – יש לכם את הטבלה? אז אתם רואים אותה. אגיד בטבלה דבר אחד פשוט, קודם כול לשאלתך לגבי הדיווחים האזרחיים זה בשורה למטה – "מס' דיווחים בנסיבות אזרחיות", אתה רואה את זה בכל שנה.
מיכל רוזין (מרצ)
לא רואים את זה.
מוסי רז (מרצ)
לא רואים.
שרון ניר
226, 369, 406, 415.
קריאות
- - -
מאירה בסוק
זה לא מצולם.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
איך שזה הודפס זה לא טוב.
שרון ניר
מתנצלת, אז אגיד את הנתונים. בשנת 2017 היו 893 דיווחים בנסיבות צבאיות.
היו"ר ענת ברקו
יש עוד שורה שלא רואים בה כלום.
שרון ניר
אם בשנת 2017 היו 893 פניות בנסיבות צבאיות, 589 בנסיבות אזרחיות שפנו למהו"ת כדי לקבל נטו עזרה, ולפעמים גם דיווחנו אותם למשטרת ישראל.
מיכל רוזין (מרצ)
589 הם חלק - - -
שרון ניר
לא.
מוסי רז (מרצ)
בנוסף.
היו"ר ענת ברקו
לא, בנוסף. שרון, תודה בינתיים. בבקשה, חברת הכנסת רוזין.
מיכל רוזין (מרצ)
תודה רבה. קודם כול אני רוצה לברך אתכם על העלייה בדיווחים על הטרדות מיניות.
שרון ניר
תודה רבה.
מיכל רוזין (מרצ)
זה אומר דבר טוב, אני חוזרת על זה כל שנה. זה שיש עלייה בדיווחים זה אומר שהנושא מטופל, ויש כתובת, וחיילות פונות. אני מקווה שגם חיילים, זה חלק מהשאלות שלי. אז קודם כול כל הכבוד, והלוואי שיהיו כמה וכמה גורמים אזרחיים, כמו המשטרה ואחרים, שילמדו מהצבא מה לעשות. מרכזי הסיוע ליוו את הקמת מרכז מהו"ת. אני חושבת שזה דבר חכם ונכון, והייתה הרבה ביקורת, אני עוד זוכרת בכנסת את הדיונים על ביטול כל מערך הח"ן וההעברה.
עליזה לביא (יש עתיד)
נכון.
מיכל רוזין (מרצ)
אני מכירה את הכול. אבל בסופו של דבר במבחן התוצאה הם הצליחו לעשות עבודה מאוד יפה בעניין הזה, ועל כך שאפו, אבל זה החלק החיובי. אני גם מעריכה את נושא ההסברה, אני בודקת את הדבר הזה כל פעם שאני נפגשת עם חיילים: עברת הדרכה בנושא הטרדה מינית? מתי עברת? באיזה קורס? גם בנים וגם בנות בטירונות, בקורסים עוברים באופן שיטתי. אני בודקת את העניין הזה, זאת אחת השאלות הראשונות שאני שואלת. קודם כול גם ההכשרה לשופטים שיוסמכו לעבירות מין זאת הצעת חוק שלי על האזרחי, לצערי הרב באזרחות עדיין משרד המשפטים לא מאמץ את זה.

אני רוצה לשאול בכל זאת כמה שאלות. קודם כול, כמה הליכים בסופו של דבר פתח הפצ"ר? לכמה לא חידשו את החוזה או התרת התחייבות בלי תהליך? כי אני יודעת שלצבא יש גם יתרון בעניין הזה בהבדל מהאזרחות, שהוא יכול להתיר חוזה לכמה עקב תלונות על הטרדות מיניות. אני לא רואה פה – תגידו לי, יכול להיות בגלל שאיחרתי – חלוקה של גברים, נשים.
מוסי רז (מרצ)
יש.
שרון ניר
יש.
מיכל רוזין (מרצ)
האם יש תלונות של גברים? ועד כמה זה באמת מפותחת היכולת של גברים לבוא ולהתלונן?
מוסי רז (מרצ)
רשום שגברים עלה ל-14% מכלל התלונות.
מיכל רוזין (מרצ)
זה עדיין מאוד מאוד מאוד נמוך, ואנחנו יודעים שבצבא יש הרבה מאוד פגיעות מיניות בין החיילים ועוד.
מוסי רז (מרצ)
ברור. זה היה פעם 9%.
מיכל רוזין (מרצ)
לאחרונה הוחל חוק זכויות נפגעי עבירה. אני יודעת שאתם עדיין לא מחויבים, אבל אני כן רוצה לשאול איך אתם מתקדמים עם היערכות ליישום חוק זכויות נפגעי עבירה, בעיקר בעניין של יידוע הנפגעות בהליכים פליליים וכל מה שצריך.

אני רוצה לשאול שאלה קשה. תשמעו, אנחנו שומעים דיווחים על מצ"ח, על חוקרות, אני יודעת שמדובר בדרגות נמוכות יחסית, אבל שהן שואלות חיילות שאלות מאוד קשות, מאוד פוגעות. האם במצ"ח כולם עוברים, עוברות הכשרה? אתם יודעים, גם באזרחי בסוף אנחנו נופלים על היומנאי בכניסה ועל איך שהוא מתייחס כשאישה באה להתלונן על אונס או על חוקר או חוקרת שלא מנוסים. ואנחנו מכירים את העדויות, חלקן הועברו אליכם, עדיין לא ניתנה תשובה.

אני לא מדייקת, אני לא זוכרת אם זה ב-2005, 2006 או ב-2007, אם זה היה עמוסי הוא היה מתקן אותי בדיוק באיזו שנה, היה סקר שהצבא יזם ובדק בקרב חיילות – לצערי אז לא בדקו חיילים, חשבו שבנים עוד לא נפגעים – וחיילות נשאלו האם עברו הטרדה מינית. אחת מכל שבע חיילות העידה שהיא עברה הטרדה מינית.
מוסי רז (מרצ)
ושש שיקרו?
קריאה
ברור.
מיכל רוזין (מרצ)
אני ממש מבקשת, אנחנו ב-2019, אני מבקשת שתעשו סקר, אתם בשביל עצמכם. כי נכון שיש עלייה מאוד יפה, אבל עדיין מדובר על 900 – כמה אמרתם? 893 ב-2017. כמה ב-2018?
מוסי רז (מרצ)
993.
שרון ניר
993.
מיכל רוזין (מרצ)
זה עדיין מעט, זה טיפה בים. כי אם אחת מכל שבע נשים, כמו אז לדעתי, זה בערך יישאר אותו דבר, אולי אפילו ידווחו יותר נפגעות מוטרדות, אז עדיין המספרים מאוד מאוד נמוכים. בשבילכם, תעשו סקר פנימי בצבא, בנים ובנות, האם הם הוטרדו מינית במהלך השירות הצבאי שלהם? ממי? ממה? אני חושבת שזה מאוד חשוב לכם לדעת את התמונה, כי אז תדעו עד כמה באמת אתן מקבלות תלונות.

ודבר אחרון זה הנושא של חיילות במשטרה.
מאירה בסוק
ובשב"ס.
מיכל רוזין (מרצ)
ובשב"ס. אני מאוד מוטרדת מהתופעה הזאת. אני לאורך שתי הקדנציות שלי מנסה כל פעם לבטל את הדבר הזה, יש לי גם הצעת חוק, שחיילות לא ישרתו במשטרה.
מאירה בסוק
ולא בשב"ס.
עליזה לביא (יש עתיד)
דיברנו על זה.
היו"ר ענת ברקו
דיברנו על זה.
מיכל רוזין (מרצ)
אנחנו מכירים את התרבות שקיימת במשטרה. אז אני מבקשת לדעת על זה. תודה.
היו"ר ענת ברקו
תודה. חברת הכנסת כהן-פארן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
באתי לשמוע וגם לשאול שאלות. אני כמובן מברכת על עצם הדיון, ואני גם באמת תוהה – יש כאן הרבה מאוד נתונים שמעלים אצלי הרבה סימני שאלה. למשל, עם כאלה נתונים של פגיעה מדוע יש כל כך מעט החלטות להגיש תלונה? האם אין בהן ממש? או שהאופציה להגשת תלונה היא, כמו שאמרה חברת הכנסת רוזין, מביכה ומעלה עוד קשיים ואנשים פשוט מוותרים על זה? מדוע?
שרון ניר
אני רוצה רגע להסביר את הנתונים. פה יש דיווחים למהו"ת. לנו יש דיסקרטיות וסוג של חוזה מול הפרט ומול נפגעי העבירה.
מיכל רוזין (מרצ)
ההפך.
שרון ניר
אם נפגע העבירה לא רוצה - - -
מיכל רוזין (מרצ)
גם לא פותחים הליך אם היא לא רוצה, בוודאי.
שרון ניר
אם הם רוצים רק לבוא לספר לה ולקבל עזרה נפשית אנחנו לא – אגב, אני רק רוצה לסבר את האוזן לחברת הכנסת פארן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
ואז בצה"ל אתם לא מגישים תלונות? זאת השאלה.
היו"ר ענת ברקו
כן.
שרון ניר
כן.
מיכל רוזין (מרצ)
היא לא רוצה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כי 76%, 81% שלא רוצות להגיש תלונה, מה נעשה עם זה?
שרון ניר
על חלק ציינתי קודם בסקירה שלי שאמרתי שיש שיחות וכד'. אבל אני אגיד מעבר לכך, לסבר לך את האוזן, בצה"ל, כפי שאמרת, 24% מגישות תלונה או שנפתחים הליכים של דין משמעתי וכן הלאה. הבוקר דיברתי עם מנכ"לית מרכזי הסיוע.
מוסי רז (מרצ)
מאיפה הנתונים האלה?
היו"ר ענת ברקו
כמה? 95%?
מוסי רז (מרצ)
היא אמרה 24%.
שרון ניר
מתוך ה-893 24% הולך לכיוון של תיקי דמ"ש.
מיכל רוזין (מרצ)
למה דין משמעתי?
שרון ניר
אני חייבת רגע לשים לכם כ-reference, כי אנחנו כל היום שוחים פה, הצד הזה של השולחן, בנתונים האלה. באזרחות, הבוקר דיברתי עם מנכ"לית מרכזי הסיוע - -
היו"ר ענת ברקו
ברור.
מיכל רוזין (מרצ)
אנחנו יודעות.
שרון ניר
- - 5% מתגבשים לתיקים פליליים. 24% - - -
היו"ר ענת ברקו
באזרחות אין דין משמעתי, מה לעשות.
שרון ניר
24% אל מול 5%, אני חייבת רגע לשים לכם. זאת אומרת שבצבא - - -
מאירה בסוק
אי-אפשר להשוות בכלל.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
- - - רגע, שרון, 10% אלו תיקים פליליים, אבל כמה הלכו לתביעה? אולי יותר.
אלי לברטוב
הכוונה לתלונה במשטרה. 5% מגישות תלונה במשטרה.
שרון ניר
לתלונה במשטרה, בדיוק, תודה. אני אגיד מאיפה זה.
מיכל רוזין (מרצ)
אל תלמדו מהאזרחות.
שרון ניר
אנחנו לא רוצים ללמוד.
היו"ר ענת ברקו
אלו גם מסלולים אחרים, זה דפוסים אחרים.
שרון ניר
אני רוצה רגע לאלה שחיים בעולם הזה – אולי מעין תפרט יותר, ניתן לה איזה חצי דקה.
היו"ר ענת ברקו
אנחנו באמת רוצים להגיע אליה.
שרון ניר
יש איזשהו סוג של חוזה של אמון אל מול הנפגעת, אנחנו לא עושים מה שהיא לא רוצה. היא באה ומספרת לנו על איזשהו סיפור נורא ככל שיהיה, בסוף זה חיסיון רפואי. זה חונה תחת חיסיון רפואי, ואנחנו פה משקפים לכם את זה בצורה הכי שקופה בנתונים. לא בנתונים של פרט. וזה בעצם המתח שאנחנו נמצאים בו כל הזמן.
היו"ר ענת ברקו
מפקדת מרכז מהו"ת רב-סרן מעין בר, בבקשה, נקצה לך שלוש דקות.
מעין בר
שלוש דקות זה מעט על כל העבודה של ה-24/7, אבל אני אנסה לעמוד בזה.
היו"ר ענת ברקו
אז חמש דקות, בבקשה. גם אם תוכלי להתייחס לצוות שלך, האם כולן קב"ניות, עו"סיות? וגם בכלל.
מעין בר
אין בעיה. תסלחו לי שזאת פעם ראשונה שאני מדברת בכנסת, אז אני גם קצת מתרגשת וגם מאוד מאוד שמחה.
היו"ר ענת ברקו
ברוכה הבאה.
מעין בר
ואני גם מאוד מאוד שמחה על עצם הדיון הזה. אמרת בהתחלה שאת קצת ככה מצטערת שאין פה עוד אנשים, אבל אני חייבת - - -
היו"ר ענת ברקו
יש נשים, ויש צדיק אחד בסדום, חבר הכנסת רז.
מעין בר
אני רואה שיש כמה צדיקים.
היו"ר ענת ברקו
אני לא מדברת על צוות הוועדה, לטקו, תסלחו לי, אבל אין חברי כנסת, וזאת אחת הבעיות שלנו, שהטרדות מיניות זה הכול עניין של נשים. חבל. בבקשה.
מעין בר
אז אני חושבת שלאט לאט אנחנו מתחילים לדבר על גל אחר היום. כמו שמי שעוסק בנושא של טראומה מינית ומכיר אותה, את ההתפתחות שלה, אז באמת לאורך השנים אנחנו במין תנועה גלית כזאת, פעם זה מאוד מעניין ופעם פחות. אני חושבת שזה עניין שקשור באמת למושקעות ולמורכבות של ההתמודדות של כולנו, גם כחברה, אבל גם כפרטים, להתמודד עם הנושא הזה של טראומה מינית גם בהיבט הפרטי וגם בהיבט הציבורי שזה קורה בקרבנו.

אז אני מתרגשת להיות פה ושמחה, ואני רוצה להגיד שבעיני זה חשוב שאתם פה, ושאתם קוראים לנו לחשוב מחדש כל הזמן על הדברים. אני רוצה להתייחס לעניין הזה שהעלית.
היו"ר ענת ברקו
מתי?
מעין בר
ואמרתי לך תודה רבה לגבי העלייה בפניות, כי אני חושבת שבאמת אם לא היינו עומדים פה היום ומדברים על זה שיש עלייה בפניות, אז מבחינתי כמפקדת מהו"ת נכשלתי כגוף. נכשלתי. לגמרי נכשלתי.
מיכל רוזין (מרצ)
זה בדיוק זה.
מעין בר
אני לא עושה את העבודה שלי. מכיוון שככל שאנחנו חוקרים ומבינים מה המשמעות של טראומה מינית אנחנו מבינים שזה מאוד מאוד קשה לבוא ולדבר, ובכלל להיות במצב הזה של: משהו קרה לי ואני מודה בזה קודם כול ביני לבין עצמי, ואחר כך בכלל אם יש איזה משהו סדור בתוך התהליך הזה. אני חושבת שמה שיצרנו פה – ופה אתייחס לדבר הזה שאמרת שפעם זה היה מבוזר. אני בוגרת קרוב ל-20 שנה במערך בר"ן בחיל הרפואה, אני מכירה היטב מה היה בעבר ומה היום. אני חושבת שפה גדלנו למשהו שהוא תחום התמחות רב-מקצועי, שבאמת נותן מענה רחב מעבר לטיפול הנפשי ולטיפול הרפואי.

כמו שאמרה היוהל"ם לגבי הנושא המשפטי, שהכנסנו עכשיו באמת בראייה רחבה שנותנת איזשהו עוגן ומעטפת סדורה. במעטפת הסדורה הזאת, אני אנסה להגיד ממש במשפט ככה את החוויה שלי גם כמפקדת מהו"ת אבל גם כמטפלת. אני עובדת סוציאלית קלינית בהכשרתי. נפגשתי עם לא מעט חיילות, אבל אקח דוגמה אחת מחיילת שהגיעה אליי מתוך הכשרה ראשונית והייתה במשך - - -
שרון ניר
שנייה, אני מפריעה. הגיעה אגב ההסברה של ממונת יוהל"ם בטירונות, כשהיא ישבה מכונסת, רועדת, ופנתה לממונת יוהל"ם ואמרה: עכשיו עשיתם לי סדר בהדרכה. אני רוצה לדבר עם מישהו. תמשיכי.
מעין בר
זאת השורה התחתונה, ובעצם הדבר שבעצם זה חשוב נורא, אנחנו מסתכלים על זה הפסיכולוגים והעובדים הסוציאליים.
מיכל רוזין (מרצ)
הרסת לה את הפאנץ'.
מעין בר
זה ארוך, היא יודעת שהיא צריכה לקצר אותי אז היא עושה את העבודה שלה. אבל אגיד שישבה לידי בחורה סופר מבריקה, מחוננת, בוגרת אחד מבתי הספר באמת הטובים שיש לנו בארץ, הספיקה גם לעשות נקודות זכות באוניברסיטה, מחוננת. היא ישבה ואמרה לי: סוף סוף הבנתי שיש סדר. הבנתי מה בא אחרי מה, והבנתי לאן אני צריכה לגשת. היא מיוחדת בהיבט הזה, כי מהרגע שהיא הגיעה אליי ועד להגשת תלונה וכתב אישום זה היה באמת זיפ-זפ.
שרון ניר
סיפור מאוד קשה מהאזרחות.
מעין בר
זה באמת מקרה שהיא מצטיינת בכל דבר. אבל אני חושבת שדבר הזה לימד אותי כמפקדת מהו"ת שאנחנו באמת עושים עבודה מחוברת. זה באמת בהקשר של הביזור אל מול הרווח האחר.
היו"ר ענת ברקו
מה בדרך כלל הממוצע של סט הטיפולים שלכם? כמה מפגשים זה מה שאתם רואים עזרה ראשונה או כמה לאורך זמן? והאם טיפולים שהם ארוכי טווח עדיין נשארים במרכז מהו"ת או איפשהו עוברים לקב"נים יחידתיים?
מעין בר
קודם כול ביקשת שאציין את הצוות, אז הצוות הוא צוות רב-מקצועי, הוא בנוי מעובדות סוציאליות ופסיכולוגים.
מיכל רוזין (מרצ)
כמה יש היום בצוות?
מעין בר
אנחנו על 3.5 תקנים.
שרון ניר
3.5 מטפלות.
מעין בר
נגדל.
שרון ניר
אנחנו משתמשים עוד בקבוצות טיפול ובכל מיני פרקטיקות נוספות, ויש גם קב"נים ביחידות שלנו.
היו"ר ענת ברקו
ומרפאת נשים צמודה?
מעין בר
כן.
היו"ר ענת ברקו
צריך להגיד את זה.
מעין בר
יש לי גם אחות בתוך הצוות. זה מאוד חשוב, כי הרבה פעמים אנחנו מבינים שיש לנו באמת ממשקים דומים גם סביב – זרקת את הנושא של היריון – הדברים באמת מתחברים הרבה פעמים, ויש שיח רב-מקצועי שהוא מאוד מאוד חשוב בתוך הצוות. בהיבט הזה אני שייכת למערכת בר"ן בתוך הצבא, ואני, אפשר להגיד המומחית בתחום הטיפול בטראומה מינית עבור מערך בר"ן הכולל בצה"ל. ככזאת אני מלמדת את הקב"נים בצבא את הנושא של טיפול בטראומה מינית, הם מתייעצים איתי על כל מקרה ומקרה, כי כשאנחנו מדברים על סטטיסטיקה – ותעיד פה חברתי – אנחנו מדברים על סטטיסטיקה רחבה בתוך החברה שלנו, והצבא הוא הבבואה שלה.
עליזה לביא (יש עתיד)
העניין הוא שבצבא בפעם הראשונה יש להם אל למי לפנות וגוררים את ההטרדות עוד מקודם.
שרון ניר
ואנחנו עוזרות עם הפניות האזרחיות.
מעין בר
נכון, ב-40% האלה שהיא אמרה אנחנו עסוקים מאוד מאוד. אני חייבת להגיד שגם בהיבט – דיברת על גברים – אז גם בהיבט של גברים אני דווקא מאוד גאה באחוזים שעולים. אני חושבת שיש משהו בתוך המערך הצבאי – אם כי אנחנו רוצים לחשוב עליו כמאצ'ואיסטי ולפעמים מאוד גברי – עדיין אני חושבת שהמושגים בתוך המיליה של החיילים, נותנים להם להבין שיש מקום, וזה בסדר, גם גבר. יש לנו עלייה הולכת וגדלה גם של מטופלים בפסיכותרפיה בתוך מהו"ת.

שאלת אותי לגבי הטיפולים. אז קודם כול פנייה למהו"ת, חשוב לי להדגיש, אם זה לא בא קודם לכן, הפנייה עצמה למהו"ת היא פנייה בהתאם לחשיבה ולהבנה שלנו איך עובדים עם נפגעות, היא קודם כול להחזיר את השליטה שנלקחה. מכיוון שכשאנחנו מדברים על פגיעות מיניות אתם צריכים להבין, אני מניחה שאתם מכירים את הסטטיסטיקות, אנחנו מדברים על מעל 85% מהמקרים שהם מקרים של אנשים שנפגעו מאנשים שהם הכירו. המשמעות של סיטואציה כזאת היא שכל השליטה שלי נלקחה ממני גם בביטחון שלי בעצמי, גם בביטחון שלי בסביבה שלי, באנשים שנתתי בהם את מבטחיי, זה משהו ששומט את הקרקע מתחת לרגליים. ותחת הגישה הזאת אנחנו בעצם בתפיסת הפעלה הזאת עובדים הרבה ב-reaching out, הרבה חיזור.
מיכל רוזין (מרצ)
מה חסר לכם? זה נפלא ונהדר. אנחנו יושבים שוב ושוב בוועדות בכנסת, וכל משרדי הממשלה, וכולם אומרים שהכול נפלא, הכול נהדר, מה חסר לכם? מה היית רוצה בפנטזיה שיהיה לך?
היו"ר ענת ברקו
תקנים.
מיכל רוזין (מרצ)
מה היית רוצה? בסדר, אז בואו תגידו מה חסר.
מוסי רז (מרצ)
היא אמרה, היא רצתה - - -
שרון ניר
אנחנו יוצרים את המענה בצה"ל.
מאירה בסוק
תוציאו את השב"ס והמשטרה.
מיכל רוזין (מרצ)
זאת ועדת החוץ והביטחון, אנחנו יכולות לפנות לרמטכ"ל ולהגיד: תשמע, מרכז מהו"ת עושה עבודה נהדרת אבל חסר א, ב, ג, ד.
שרון ניר
לומר בצורה הכי ישירה, מרכז מהו"ת הוקם בשנת 2012. מהרגע שהוא הוקם הוא רק הולך ומתרחב לאור הבקשה. והצבא נותן לזה קשב רב בהתאם למדיניות של הרמטכ"ל, כולל תוספת משאבים.
היו"ר ענת ברקו
והפנייה ישירה ללא צורך בהפניה, נכון?
מעין בר
נכון.
שרון ניר
חד-משמעית.
היו"ר ענת ברקו
צריך להדגיש את זה, לא דרך מפקדים, ישירה.
שרון ניר
לא דרך מפקדים. אם רוצים דרך מפקדים, אם רוצים לפנות - - -
מאירה בסוק
החיילות בשב"ס פנו אליכם?
שרון ניר
אנחנו מדברים עכשיו על חיילים מחוץ לסד"כ, נקטע רגע את מעין פה, ואני אחזור לכמה שירצו שאענה. חיילים מחוץ לימ"לים, חיילים מחוץ לסד"כ, כמו שציינתם כאן, חיילים בימ"לים, אם זה בשב"ס, אם זה במשטרה, מרכז מהו"ת הוא כתובת לחיילים בימ"לים. יודעת את זה הממונה מטעם השב"ס, יודעת את זה יוהל"ם.
מאירה בסוק
והן פנו?
היו"ר ענת ברקו
וכמה מהן פונות?
שרון ניר
היו לנו כמה פניות מהמשטרה דווקא.
היו"ר ענת ברקו
כמה?
שרון ניר
מעטות.
היו"ר ענת ברקו
אז חשוב לנו לדעת. נצטרך יותר נתונים, זה בטוח.
שרון ניר
אבל אני רוצה להגיד לכם אפרופו להזמין, אני בעניין הזה באופן אישי כל פעם שקורה דבר כזה, ואנחנו יוצרים קשר עם גורמי - - - שם ומזמינים את זה, ומדבררים את זה שאנחנו מזמינים את החיילות - - -
היו"ר ענת ברקו
הוצאתן את החיילות האלה מהשב"ס?
שרון ניר
לא.
היו"ר ענת ברקו
למה?
שרון ניר
מי שמטפל בחיילות האלה שהן מחוץ לסד"כ זה השב"ס.
מאירה בסוק
אבל זה לא צריך להיות ככה.
שרון ניר
חבר'ה, אלו חיילות שמגויסות דרך – מה זאת אומרת?
מאירה בסוק
- - -
שרון ניר
אלה חיילות שמגויסות לצה"ל, הן חלק בלתי נפרד מהשב"ס, הן שם מתוקף חוק.
היו"ר ענת ברקו
ברור. אם יש מקרים, וזה גם היה בעבר, הלוא החיילות האלה הן מחוץ לסד"כ, אבל עדיין - -
מאירה בסוק
של צה"ל.
היו"ר ענת ברקו
- - יש לצה"ל נגיעה בהן.
מאירה בסוק
בדיוק.
היו"ר ענת ברקו
הוא יכול למשוך אותן חזרה, ויש מקרים של החזרה מחוץ לסד"כ לתוך צה"ל. האם היו מקרים כאלה של חיילת שנפגעה ואמרה: אני כבר לא רוצה לשרת שם, אני רוצה לחזור לצה"ל? היו.
שרון ניר
אם חיילת פונה, ולא משנה אם היא משרתת ביחידה בתוך הצבא או שהיא משרתת בשב"ס, והיא אומרת: תעבירו אותי, אם היא פונה למהו"ת אני יודעת להעביר אותה. אבל אם חיילת לא פונה למהו"ת כדי שנעשה את זה – אגב, אנחנו עושים לא מעט תהליכים כאלה כשחיילת פונה ואומרת: תעשו משהו עם הפוגע, תעשו משהו איתי.
מאירה בסוק
ואולי היא לא יודעת את זה.
היו"ר ענת ברקו
סליחה, בלי רשות דיבור לא מדברים כאן. מעין, תסיימי, יש לך דקה אחת לסיים. אני רוצה לעבור לפרקליטות הצבאית. בבקשה.
מעין בר
מה היית רוצה לשמוע?
היו"ר ענת ברקו
תגידי שורה תחתונה: מה קורה? מה הכיוונים שאת רואה שאתם הולכים אליהם? המקום גדל? מתעצב? מקצועי?
מעין בר
המקום בהחלט גדל ומתעצב מקצועית, כמו כל מקום שבונה את עצמו ומעמיק בתחום המחקר והטיפול. אנחנו גם מתרחבים מבחינת המשאבים שלנו. אנחנו היום מעניקים מלבד הטיפול הפרטני גם טיפול קבוצתי, ויש לנו גם קבוצה שרצה די הרבה זמן.
מיכל רוזין (מרצ)
כמה קבוצות תמיכה?
מעין בר
אנחנו כרגע בראשית ההתחלה הזאת, ובנוסף יש לנו גם קבוצה לקרב מגע, שזאת קבוצת הגנה עצמית שמיועדת גם לגברים, גם לנשים בנפרד, גם לנפגעי תקיפה מינית וגם לנפגעי אלימות, שגם בהם אנחנו מטפלים בתוך המרכז.
היו"ר ענת ברקו
בהפרעות אכילה עדיין אתם מטפלים?
מעין בר
הפרעות אכילה הן חלק בלתי נפרד כפועל יוצא, אבל אנחנו לא מרפאה להפרעת אכילה. אנחנו עובדים עם דיאטנית.
היו"ר ענת ברקו
בסדר, צריך להגיד את זה.
מיכל רוזין (מרצ)
מעין, קבוצת תמיכה אחת של כמה? אתם פותחים קבוצה לכמה?
מעין בר
הקבוצות קטנות.
מיכל רוזין (מרצ)
מה המינימום? מה המקסימום?
מעין בר
מינימום של מה?
מיכל רוזין (מרצ)
של בנות בקבוצה?
מעין בר
בין שמונה ל-12 נפגעות שמחויבות להיות גם בטיפול פרטני במקביל. זה לא חיסכון במשאב, זאת תוספת.
היו"ר ענת ברקו
תודה. הפרקליטות הצבאית. את רוצה עוד מילה?
מעין בר
אני רוצה להגיד גם בגלל שיושבות פה נשים מכובדות שאני מכבדת, וגם בגלל שתבינו את התפיסה שלי, בסוף בצנעה, אנחנו צה"ל, והזמן האיכותי שיש לי להנגיש טיפול ולעזור למישהי כזאת כמו הדוגמה שנתתי זה במקרה הטוב שנתיים.
מוסי רז (מרצ)
תאריכו את השירות.
מיכל רוזין (מרצ)
באזרחות נותנים פחות.
מעין בר
זה אם היא באה אליי בהתחלה. ולכן אני עסוקה מאוד מאוד בקשר שלי עם הארגונים, ועם הרווחה, ועם כל מקור אחר, גם בהיבט של התפיסה של מי שמגיעה אלינו. עוד לפני שהיא מגיעה אני רוצה לדעת עליה ולפנות אליה.
היו"ר ענת ברקו
ויש מקרים שמעבירים לכם אינפורמציה?
מעין בר
בוודאי, גם. אני נמצאת בפורום שהולך להיות מוקם - - - שמטפלות בפגיעה מינית, ואני נמצאת בקשר גם עם בתי החולים כדי שיעבירו לי את המידע לפני כדי שנוכל לשמור על הרציפות הטיפולית וגם בחזרה. זה משהו שהוא באמת אם שואלים אותי מה התפיסה שלי אז התפיסה שלי שאנחנו באמת כולנו פה ביחד באותו צד של המתרס יחד איתכם. תמשיכו לעשות את העבודה שלכם ולהשמיע את הקול שלכם.
היו"ר ענת ברקו
תודה רבה. הפרקליטות הצבאית.
אלי לברטוב
קודם כול אני מודה לכם על הדיון גם כן, כי גם אנחנו יחד עם יוהל"ם, יחד עם מהו"ת, ויחד עם מצ"ח, נציגי מצ"ח לא נמצאים כאן, ואני אגיד כמה מילים בשמם, רואים חשיבות רבה בכל הטיפול בתחום נפגעי העבירה בכלל, ונפגעי העבירה בתחום המיני בפרט. בנפגעי עבירה יש שלל תחומים. בעקבות הקידום של חברת הכנסת ברקו כרגע נחקק צו באיו"ש שמטפל בנפגעי עבירה, שהם לאו דווקא בתחום המיני, אלא בנושאים נוספים. לאחרונה הוועדה הזאת קדמה גם את החלת חוק זכויות נפגעי עבירה בצה"ל. חברת הכנסת רוזין שאלה כמה אנחנו נערכים, אז אני אומר שאנחנו פועלים לרוחו ולאורו עוד לפני החלת החוק בצה"ל. הפער המרכזי שהיה בין צה"ל לבין המערכת האזרחית לפני החלת החוק היה פער בהיבט התקשובי, בהיבט המידע שהועבר באמצעות מנ"ע - -
מיכל רוזין (מרצ)
מערכת מנ"ע.
אלי לברטוב
- - מערכת לנפגעי עבירה, והליכים משלימים לאחר הכליאה, ששם היו פערים ועלו טענות. אלו נושאים שהם בתחום הטיפול, לעיתים השב"סים ולעיתים בבתי הכלא הצבאיים. מערכת מנ"ע עוד לא חוברה. פרק הזמן שניתן עוד 20, 21. כולנו תקווה שבחודשים הקרובים היא תחובר, עוד לפני החלת החוק בפועל, עוד לפני שהסעיפים יחולו, והנפגעים יקבלו את הדיווח באמצעות המערכת.

כבר היום ישנה הקפדה קלה כחמורה בכל אירוע מיני, בכל תיק שאנחנו מקבלים שמערב אירוע מיני שמגיע לפרקליטות הצבאית. ואני אסבר את האוזן, בניגוד למשטרה כל תיק מגיע לפרקליטות הצבאית. אין תיק של מצ"ח שהם יכולים לסגור בעצמם. זה יגיע תמיד - - -
מיכל רוזין (מרצ)
אין תביעה משטרתית.
היו"ר ענת ברקו
זה מגיע לפרקליט פיקודי.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אף תיק לא יכול להיסגר?
אלי לברטוב
לא.
היו"ר ענת ברקו
אין דבר כזה, רק פרקליט.
אלי לברטוב
תיק לא יכול להיסגר, אלא רק על-פי החלטת פרקליט. החלטת פרקליט יכולה להיות סגירה, אבל זה תמיד יעבור עין בוחנת של פרקליט צבאי. לא תובע צבאי, אלא פרקליט צבאי.
היו"ר ענת ברקו
נכון.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
כמה תלונות מגיעות אליכם?
מיכל רוזין (מרצ)
כמה הליכים נפתחים בשנה?
שרון ניר
24%, כמו שציינו.
אלי לברטוב
אני בכוונה לא מדייק כי הנתון לא תמיד מדויק מדי שנה, עוד שנייה אסביר למה יש פער במספרים, אנחנו מדברים על בערך 140 תיקים של מצ"ח שמגיעים לפרקליטות הצבאית. אני מדבר על השנה האחרונה. אנחנו יכולים ללכת גם אחורה.
מיכל רוזין (מרצ)
כמה כתבי אישום מוגשים?
היו"ר ענת ברקו
תני לו. אחר כך אפשר לשאול שאלות.
אלי לברטוב
אנסה לתת תשובה לכל שאלה. מתוך התיקים האלה חלק מהתיקים כוללים תלונה של כמה מתלוננות. בלא מעט מקרים כשאנחנו מדברים על כתב אישום או על הליך משמעתי הוא כולל שתי מתלוננות, שלוש מתלוננות, שבע מתלוננות, או אחת, כל אחד לגופו. פער מסוים שאני מדבר עליו הוא כשמצ"ח מסווגים תיק, וכאן אני מדבר לרגע בשמם, כתיק מיני, הוא לעיתים לא נספר בפרקליטות כאירוע מיני כי יש לפעמים - - -
היו"ר ענת ברקו
הוא נלווה לאירוע אחר.
אלי לברטוב
הוא נלווה לאירוע אחר, הוא נלווה לאירוע אלימות, והמתלוננת לא יודעת לסווג את זה, והחוקרת לאו דווקא יודעת לסווג את זה כשהיא חוקרת. ואני אומר בכוונה חוקרת, כי חברת הכנסת רוזין שאלה על הכשרה של חוקרי מצ"ח. לאחרונה יש הכשרה של חוקרי מצ"ח ספציפיים לתיקי עבירות מין. בעבר זה היה חלק מקורס מצ"ח הכללי, שעת הסבר או שעתיים, או לא משנה, x, היום יש הכשרה ייעודית ורק החוקרים בתחום עבירות המין חוקרים בתיקי מין. כשיש כוונה וניסיון להגיע למצבים שבעבירות מין חמורות חוקרים נגדים, ומפקדי בסיסים, וקצינים על מנת להגיע לתוצאות, גם לחקר האמת וגם בסופו של יום זה אירוע מאוד מורכב למתלוננים.
היו"ר ענת ברקו
יש לכם מספיק חוקרות?
שרון ניר
כן. אם חיילת מבקשת להיחקר על-ידי אישה היא מקבלת חקירה על-ידי אישה.
מיכל רוזין (מרצ)
זה לא ה-default?
שרון ניר
אם היא מבקשת.
מאירה בסוק
זה צריך להיות default.
מיכל רוזין (מרצ)
לא אם היא מבקשת. זה לא ה-default?
היו"ר ענת ברקו
היא צריכה מראש בדרך כלל אישה.
שרון ניר
זה ה-default, אבל הרי בסוף יש גם נחקר וגם נחקרת, מי שמנהל את התיק זאת לא תמיד חוקרת. יש פה מישהו שמנהל את התיק, אבל יש חוקרות - - -
אלי לברטוב
לצורך העניין יש לעיתים מפקדי בסיסים - -
שרון ניר
שמנהלים תיק.
אלי לברטוב
- - שהניסיון שלהם הוא רב הרבה יותר.
איילת רזין בית-אור
בעבירות מין? לא בעבירות מין, זה לא צריך - - -
קריאות
- - -
מעין בר
מפקד בסיס הוא כנראה סופר מצוין במה שהוא עושה.
מיכל רוזין (מרצ)
האם הם עברו הכשרה מיוחדת לעבירות מין?
היו"ר ענת ברקו
סליחה, תנו לו לסיים, הוא אומר את זה.
אלי לברטוב
בוודאי ובוודאי, הם לא יכנסו לחקירה אם הם לא עברו את ההכשרה הזאת. הם לעיתים עברו את ההכשרה הזאת כמה פעמים. וכפי שמפקדת מהו"ת ציינה, חיילות מגיעות לצה"ל לפרק זמן קצר, מפקדי בסיסים קצינים מגיעים לפרק זמן ממושך הרבה יותר, ויש להם ניסיון רב יותר. בתיקים האלה אנחנו רוצים את הקצינים המנוסים יותר, כי בסוף הם ישבו מול פוגעים שצריכים להשיב לשאלות קשות אל מול נפגעות שצריכות בסוף לספר סיפור קשה ומורכב, כשלעיתים הוא גם סיפור לא נעים.
מאירה בסוק
מול גבר?
אלי לברטוב
אמרתי, מול גבר הן לא ישבו, הן ישבו מול אישה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אמרת שחיילת נפגעת או מתלוננת צריכה לבקש לראות חוקרת אישה, וה-default – השאלה שלי, בהנחה שלא תמיד יש אישה, ולפעמים יש גבר, בסדר, אני מבינה, אבל האם מראש ברגע שהיא באה במגע עם אותו חוקר הוא אומר לה מייד: אם את מבקשת חוקרת אישה נאשר את זה, ולא היא זו שצריכה להרים את עצמה לבקש? זאת שאלה מאוד משמעותית.
אלי לברטוב
זאת שאלה שתבוא ממנו.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
זאת שאלה שבאה ממנו, הוא מציע לה את זה.
שרון ניר
זה יבוא ממנו. אני רוצה גם להנגיש את התיווך. בדרך כלל התיווך יבוצע על-ידי מהו"ת, מלווה אותה קצינה ממהו"ת.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
רק אישה.
שרון ניר
שהיא רק אישה, שהולכת איתה לשם, שכבר מנגישה לה את הכניסה. יש פה ממש מעטפת שלמה.
מעין בר
התיאום נעשה עוד קודם. זאת אומרת, לפני שבכלל מגיעים לתוך התהליך נעשה תיאום בין החוקרת לבין קצינת הסיוע והליווי. הכול נעשה בהתאמה. אנחנו עושים גם הכנה לקראת הדבר הזה, גם אצל הנפגעת אבל גם - -
שרון ניר
וגם מול מצ"ח.
מעין בר
- - מול מצ"ח. למרות שיכולים להיות גם מצבים שחיילות מחליטות על - - - , וזה בסדר גמור.
היו"ר ענת ברקו
בדיוק. ולא רק זה, הן יעדיפו את הליווי מהיחידה ולא ממהו"ת.
מעין בר
גם זה קיים, ובגלל זה אנחנו נותנים הכשרות גם ביחידות בדבר הזה.
היו"ר ענת ברקו
בבקשה.
אלי לברטוב
אני עובר על השאלות שלא נפספס משהו. לגבי חקירות מורחבות.
מיכל רוזין (מרצ)
כמה כתבי אישום לא אמרת.
אלי לברטוב
בשנת 2017 הוגשו 24 כתבי אישום. כשאני אומר 24 הם כוללים לעיתים יותר מפוגע אחד, זה לאו דווקא כלפי פוגע אחד.
מיכל רוזין (מרצ)
יותר מנפגעת אחת.
אלי לברטוב
סליחה, יותר מנפגעת אחת.
שרון ניר
לכמה נפגעות.
מיכל רוזין (מרצ)
הבנתי, הוא אמר יותר מפוגע אחד, אבל גם זה יכול לקרות.
אלי לברטוב
גם זה יכול לקרות, אבל לרוב לא יהיה כתב אישום אחד, יהיו שני כתבי אישום נפרדים מטעמים ראייתיים.
מיכל רוזין (מרצ)
2018?
היו"ר ענת ברקו
בכל מקרה נבקש מכם, מאחר שאנחנו די דלים בנתונים שהוצגו כאן, אם תוכלו להציג לנו גם להעביר לוועדה את הנושא של פתיחת תיקי מצ"ח, כמה תיקים נפתחו? כמה הבשילו להחלטת פרקליט? בסופו של דבר מה היו החלטות פרקליט לפי הזירות? פיקודים? כמה הלכו לדין משמעתי? כמה הלכו לכתב אישום? מה התוצאות? מה רמת הענישה? ומה הפקת הלקחים של צה"ל כתוצאה מכל האירועים הללו? כי יש לזה גם לפעמים השלכות על כל היחידה.
מאירה בסוק
וכמה פנו מהמשטרה ומהשב"ס? יש בעיה.
היו"ר ענת ברקו
והרצף הטיפולי, האם יש דברים שהעברתם בין משטרת ישראל למצ"ח? גם הקטע הזה שיש לפעמים חקירות משותפות.
אלי לברטוב
אני עונה, אנסה לענות לא על נתונים, כי את רוב הנתונים אנחנו לא מחזיקים.
היו"ר ענת ברקו
תעבירו בנפרד.
אלי לברטוב
אין שום בעיה.
היו"ר ענת ברקו
אני חושבת שנציג או נציגת מצ"ח היו צריכים להיות בדיון כזה. קדימה.
אלי לברטוב
אני אענה דווקא על הנושא האחרון. בכל מקרה שבו יש אזרח שהוא הפוגע ולא קצין או לחלופין זה חייל שיצא מתחולת חוק השיפוט הצבאי – חוק השיפוט הצבאי קצר ביחס לתחולתו בעניין של מי שמשתחרר מהשירות. כלומר, מי שמשתחרר מהשירות אחרי שנה אני לא יכול להגיש נגדו אפילו עבירת פשע. עבירת עוון מסתיימת אחרי 180 יום ממועד שחרורו מצה"ל. אצל אנשי מילואים זה קצר עוד יותר, אם הוא מבצע עבירה תוך כדי שירות המילואים. ולכן לעיתים קורים מקרים שבהם מישהי תגיש תלונה למצ"ח ולאחר מכן זה יעבור למשטרת ישראל. התיק לא ייסגר באמירה של פרקליט, החלטת סגירת תיק יש פה אירוע חמור, מעשה כזה או מעשה אחר שאנחנו מבחינתנו רואים בו עבירה, והתיק נסגר רק כי אין תחולה לחוק השיפוט הצבאי. הוא ייסגר בצה"ל ויועבר כלאחר כבוד למשטרת ישראל להמשך טיפול.
מיכל רוזין (מרצ)
מה באמת קורה עם חיילי מילואים?
היו"ר ענת ברקו
צה"ל ימשיך לעקוב אחריו?
שרון ניר
לא. עם חיילי מילואים יש חצי שנה מהתחולה.
היו"ר ענת ברקו
זה בדיוק מה שהוא אמר, הם יוצאים מתחולת החש"צ לאחר חצי שנה.
מיכל רוזין (מרצ)
נגיד שהוא עשה חודש מילואים ופגע בחיילת, ואז היא - - -
היו"ר ענת ברקו
חצי שנה.
אלי לברטוב
והקושי הוא שאני תוך כדי כך צריך לסיים את החקירה בעניינו ולקבל החלטה לגבי העמדה לדין.
שרון ניר
לוקחים את זה בחשבון. אם היא מגישה תלונה ממש בסמוך לאירוע אנחנו עושים את זה, אנחנו מפעילים - - - ואם לא, זה עובר לפרקליט.
אלי לברטוב
אני לא רוצה לענות בשם המשטרה הצבאית החוקרת בעניין שאלת המעקב.
היו"ר ענת ברקו
מעקב צריך להיות. זאת שאלה פתוחה, ונבקש את התשובה שלכם לוועדה.
אלי לברטוב
פשוט הם לא אצלנו, זה לא משהו שאני מחזיק בו, לכן אני לא רוצה לענות עליו.
מיכל רוזין (מרצ)
מעקב על מה?
היו"ר ענת ברקו
אם יש העברה של תלונה של חיילת ממצ"ח למשטרת ישראל אנחנו רוצים שמשטרת ישראל תיתן דין וחשבון לצבא ותדווח על הטיפול בעבירה שנעשתה בתוך הצבא. זה נושא חשוב.
אלי לברטוב
נשיב על זה אבל אני פשוט לא רוצה להשיב לכם כאן - - - את חברי הוועדה.
מיכל רוזין (מרצ)
אחרת זה ייפול בין הכיסאות.
אלי לברטוב
לגבי השאלה של חברת הכנסת רוזין לעניין חידוש החוזה או ההעסקה. ועדת התרת ההתחייבויות היא שאלה קצת יותר מורכבת ממספר. למה אני אומר את זה? כי רבות הפעמים, ואם אספור עכשיו את התיקים האחרונים היותר חמורים של משרתי הקבע – אגב, אני מדבר רק על אנשי קבע, כמובן שאצל חייל חובה זה יהיה אחרת.
שרון ניר
התרת התחייבות זה בדרך כלל למשרתי קבע.
אלי לברטוב
הרבה מאוד מאנשי הקבע לקחו את - -
היו"ר ענת ברקו
את עצמם והשתחררו בעצמם.
אלי לברטוב
- - עצמם והשתחררו מצה"ל תוך כדי ההליך, וגם ההליך הסתיים לאחר שהם השתחררו. בהחלטתנו שקלנו ואנו שוקלים את העובדה שהם מסיימים את שירותם. שוב, אני לא מדבר על התיקים החמורים של אינוס או מעשים מגונים או מגונים חמורים או סדום. רק לאחרונה הגשנו כתב אישום נגד נגד על מעשי אינוס חמורים שהתרחשו לפני שנתיים, והוא נעצר כרגע עד אפריל. ביקשנו מעצר עד תום ההליכים, שמו צפוי להתפרסם בימים הקרובים ברגע שיבוטל צו איסור הפרסום – ניתן עיכוב ביצוע. אני לא יכול להגיד את שמו.
מוסי רז (מרצ)
זה גם לא מעניין.
אלי לברטוב
אבל בתיקים החמורים, בתיקי האינוס זאת לא שאלה. בתיקים היותר קלים כשאני מדבר על הטרדה מילולית, ואני מדבר על מערכות יחסים בהסכמה בין פקוד למפקד, כשאין ניצול יחסי מרות per se, לא כזה שאפשר להוכיח אותו ברמה הנדרשת בפלילים, אלא באמת יש מערכת יחסים בין פקוד למפקד, הרמטכ"ל נתן את דעתו לעניין באגרת, הוא קבע שמדובר בקו אדום שלא חוצים. ואם לא חוצים אותו זה לאו דווקא רף שלא חוצים אותו בהיבט הפלילי, אבל זה סף שלא חוצים אותו - - -
מיכל רוזין (מרצ)
יפה מאוד.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
וזה נחקר גם אם אין תלונה?
אלי לברטוב
כן, לרוב אין תלונה. לומר את האמת, ברוב המקרים - - -
היו"ר ענת ברקו
השאלה אם זה סרן סגן או בין חיילים קצינים זוטרים וחיילות שגם אין יחסי מרות. צריך להתייחס לזה שהצבא בסך הכול הוא גם מוסד השידוכים הגדול במדינה, לא לקחת את זה למשהו עיוור.
אלי לברטוב
גם וגם.
שרון ניר
סליחה, אלי. נתנו פלטפורמה, היות שאנחנו מבינים שאנחנו במערכת מורכבת שמתנהלים בה גם מערכות יחסים - - -
היו"ר ענת ברקו
יש רמטכ"לים שהתחתנו עם מש"קיות הת"ש שלהם, אנחנו מכירים גם את זה. לא קרה כלום.
שרון ניר
אז בדיוק מהמקום הזה נתנו פלטפורמה, ואמרנו שכשיש איזו מערכת יחסים שמתפתחת בין מפקד זוטר - -
היו"ר ענת ברקו
בין צעירים.
שרון ניר
- - לפקודה זוטרה עוד יותר שיבואו ויגידו, נעשה הפרדה.
היו"ר ענת ברקו
בדיוק. לא להפוך כל דבר - - -
שרון ניר
יצרנו פלטפורמה שלא כל דבר עכשיו אנחנו - - - בצורה עניינית. אבל הגדרנו בצורה מפורשת שחל איסור על מערכת יחסים - -
היו"ר ענת ברקו
בתוך יחסי מרות.
שרון ניר
- - ביחסי מרות.
היו"ר ענת ברקו
זה בטח, זה ברור. סיימת?
אלי לברטוב
רק מילה אחת. מה שרציתי לומר ביחס לשאלת הוועדה. רוב המקרים האלה מצאו את דרכם מחוץ לצה"ל בהחלטה אישית שלהם, ולכן הם לא הגיעו לוועדה. אז לספור מה מספר המקרים שהגיעו לוועדה - - -
היו"ר ענת ברקו
אבל יש מקרים שהגיעו לוועדה.
אלי לברטוב
יש.
היו"ר ענת ברקו
אז גם את הנתונים האלה אני מבקשת לשלוח לוועדה. תרצי להוסיף משהו? אתם דקה וחצי כי אני רוצה לתת לאלה שיזמו את הדיון המהיר להציג שאלות נוספות, ולחברי הכנסת. בבקשה.
איילת רזין בית-אור
אנסה לתמצת. באמת על-פי רוב עמדתנו כרכזי סיוע היא שעלייה בנתונים משמעה שבאמת יש תחושה של כתובת, של מענה, ואכן אנחנו מברכות על כך. עדיין חייבים לומר ש-1,000 תלונות בתוך אוכלוסייה של 200,000, ככה אני רואה לפי הפרסומים שחיילים - - -
מוסי רז (מרצ)
לפי פרסומים זרים.
שרון ניר
זה יותר, אבל לא - - -
איילת רזין בית-אור
לפי פרסומים זרים, נכון, חלילה. אבל המגמה טובה. אחד היתרונות של מרכז מהו"ת, ובדיוק בשבוע שעבר התפרסם אייטם לגבי זה, הוא שאפשר להגיע לתוצאות גם על בסיס תלונות אנונימיות. זה מאוד משמעותי כשנאספו – כך על-פי הפרסומים – כמה תלונות של חיילות, באותה יחידה הפסיקו את ההתקשרות עם אותו גורם. זה מאוד מאוד משמעותי, זה כמובן לא קיים במקומות אחרים. אני יודעת שהוגש בג"ץ בנושא, וצה"ל מתכוון לעמוד על הרגליים האחוריות כדי להגן על ההחלטה הזו, וזאת באמת ברכה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
מי הגיש בג"ץ?
איילת רזין בית-אור
זה שפוטר. אני רוצה להעלות עוד כמה דברים שלצערי אנחנו נתקלות בהם במקרים שאנחנו מלוות במרכזי סיוע. אנחנו עדיין נתקלות בזה שמי שנאלצת לעבור זו הנפגעת.
היו"ר ענת ברקו
לעבור מהיחידה את מתכוונת.
איילת רזין בית-אור
לעבור מהיחידה, והפוגע הוא שנשאר בתפקידו. זה נכון שזה קורה בכל האוכלוסייה, אבל שוב - - -
היו"ר ענת ברקו
כמו האישה שהולכת למעון לנשים מוכות, ולא הגבר המכה שאותו היה צריך לסלק.
מוסי רז (מרצ)
כמובן שהטענה שהיא - - -
איילת רזין בית-אור
זה נכון, אבל הוא נשאר במקום ויש פוטנציאל שהוא ימשיך במעשיו. יש חשש אמיתי כזה, ולכן צריך לחשוב על מנגנון - - -
היו"ר ענת ברקו
אבל הרבה פעמים זה גם בא מרצונה, צריך להגיד את זה.
איילת רזין בית-אור
כשזה בא מרצונה, אני ממרכז הסיוע, רצונה כבודה.
מעין בר
תמיד זה רצונה כבודה.
מאירה בסוק
ה"רצונה" זה לא רצונה.
איילת רזין בית-אור
הרבה פעמים אנחנו מקבלות פניות של - - -
מעין בר
עובדים איתה על רצונה כבודה, זה מתחיל משם, זה לא יכול להיעשות אחרת.
איילת רזין בית-אור
נכון, אבל הבעיה שבגלל בכירותו, בגלל ההכשרות - - -
שרון ניר
זה לא בגלל בכירותו.
מעין בר
זה לא קשור לבכירות בכלל, יכול להיות שהוא - - -
איילת רזין בית-אור
לצערי אני מכירה לא מעט מקרים שבהם - - -
היו"ר ענת ברקו
הדבר השני, כי אנחנו מתכנסים בזמן.
איילת רזין בית-אור
דבר נוסף זה הנושא של חקירות מצ"ח. בניגוד למה שנאמר כאן, אנחנו כן שומעות על חקירות מצ"ח שהן פוגעניות, ופנינו בנושא הזה בנובמבר בבקשה להשתלב בהכשרות של חוקרי וחוקרות עבירות מין במשטרה הצבאית החוקרת. הפנייה לא נענתה.
היו"ר ענת ברקו
יש ביקורים של מצ"ח או של גורמי הפרקליטות שעוסקים בהטרדות מיניות במרכזי הסיוע?
שרון ניר
יש הכשרה שאנחנו נותנים להם, יש הכשרה ייעודית שגובשה עכשיו ספציפית לנושא הזה, יש הכשרות - - - , יש קשרי עבודה שלנו שמאוד צמודים למרכזי הסיוע.
איילת רזין בית-אור
זה נכון, קשרי העבודה בינינו הם צמודים אבל - - -
שרון ניר
ואנחנו בסוף פועלים ומגבשים את ההכשרות.
היו"ר ענת ברקו
אתם הגוף המתווך.
איילת רזין בית-אור
נדמה לי שאם הפרקליטות והמכון להשתלמות שופטים ומשטרת ישראל בחרו במרכזי הסיוע כעמוד תווך בהכשרה הזאת - - -
היו"ר ענת ברקו
כדאי באמת לבחון את זה. קדימה.
קריאות
- - -
איילת רזין בית-אור
הם יכולים להיתרם מהניסיון והידע של 40 שנה, אבל בהחלט הקשר בין מהו"ת ויוהל"ם ומרכזי הסיוע הוא עמוק.
היו"ר ענת ברקו
משפט אחרון.
איילת רזין בית-אור
ההכשרות הן נכונות, גם פנינו בנושא הזה לבתי המשפט, לבתי דין צבאיים. אנחנו חושבות בהחלט שאנחנו מלוות גם בבתי דין וגם בבתי משפט, חשוב שהשופטים יעברו הכשרות בנושא. יש קושי בהיעדר כתובת אחת קבועה לפנות, כמו שיש ביחידות הסיוע בפרקליטות. אני מקווה שהדבר הזה ישתנה עם תחולתו והטמעתו של כל הנושא של - - -
היו"ר ענת ברקו
מה זאת אומרת? הכתובת שלכם היא היוהל"ם.
איילת רזין בית-אור
אני מדברת על נפגעות שרוצות לדעת איפה התיק עומד, לאן - - -
היו"ר ענת ברקו
אה, זה בדיוק הקטע של נפגעות עבירה, זה בדיוק הסיפור.
איילת רזין בית-אור
נכון, אבל עדיין אנחנו מדברות על 2020, ויש תיקים שקיימים היום.
היו"ר ענת ברקו
בהחלט.
איילת רזין בית-אור
באמת הקשר עם מרכזי הסיוע משמעותי, בעיקר עם חיל האוויר, אני חייבת לומר, והיינו שמחים שיעמיקו.
היו"ר ענת ברקו
תודה רבה. ותודה על העבודה שלכם. בבקשה.
מאירה בסוק
לי יש שאלה בסך הכול, כי עדיין לא קיבלתי תשובה בנושא של השב"ס, חיילות בשב"ס ובמשטרה. האם הן פונות אליכם?
היו"ר ענת ברקו
לא נחזור על הדיון הזה, כי דיברנו על הנושא הזה.
מאירה בסוק
אבל לא קיבלנו תשובה.
היו"ר ענת ברקו
לא נחזור, הם פתחו את זה. יכול להיות שצריך לדבר על חיילות מחוץ לסד"כ, לא נחזור לזה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
חייבים לקיים על זה דיון.
היו"ר ענת ברקו
יש לך עוד שאלה?
מאירה בסוק
לא.
היו"ר ענת ברקו
היוזמים של הדיון, יש לכם שאלות?
מוסי רז (מרצ)
אני רוצה ממש בקיצור. נאמרו פה הרבה דברים, ודי ענו על רוב השאלות, אבל אני רוצה להדגיש כמה דברים. אחד, זה גם מתקשר למה שחברתי מיכל רוזין שאלה, הנתונים שאני רואה מול העיניים מצביעים על עלייה של כמעט 60% תוך שנה בתלונות של גברים. שוב, אפשר להגיד שזה טוב. מן הסתם יש בצבא יותר חיילים מחיילות, אני לא יודע כמה פגיעות יש בחיילים, וזה הדבר שמפריע לי יותר מכול, שאנחנו מתנהלים באפילה. אנחנו לא יודעים, אנחנו אומרים: אוקיי, אתן אומרות שטוב שיש עלייה בתלונות, יכול להיות, עד מתי זה טוב? אז אנחנו רוצים להגיע באיזשהו מקום לזה שכל נפגעת תתלונן ותהיה ירידה בפגיעות. זאת אומרת שיש לנו כאן התנהלות באפילה שאנחנו לא יודעים.

אני לא בא אליכם בטענות, למרות שאני חושב שאפשר לאמוד את זה במחקרים, אז אני לא יודע מה גודלו של הצבא, מה מס' החיילות בצבא. זה אולי נתון סודי, אבל כל מי שיודע חשבון יכול לחשב בערך שהנתונים האלה מצביעים על זה שבשירות צבאי ממוצע משהו כמו 3% מהחיילות מתלוננות. חישוב שלי. כיוון שאני לא יודע שום דבר סודי, אני לא בוועדת החוץ והביטחון, אני יכול לעשות את זה. זה אומר שאם 14% הוטרדו אז עדיין הדרך – ואולי זה ירד, כי אם זה היה לפני עשר או 13 שנה - - -
שרון ניר
לא, 4% מהתלונות זה מאת גברים. זה לא 4% מהגברים מתלוננים.
מוסי רז (מרצ)
עברתי עכשיו לנשים. אם יש 900, נגיד 1,000 תלונות השנה ו-140 גברים, אז בערך 860, אני מעריך את זה, ההערכה שלי כ-1.25%, 1.5% מהחיילות, ואם שירות ממוצע הוא שנתיים-שלוש, אז הגעתי לאחוז שאמרתי. ואם האחוז של המוטרדות היה בעבר 14%, ונקווה שהוא כבר ירד, ונאמר 11%, 12%, עדיין הדרך שלנו רחוקה לסגור את הפערים האלה. אם נדע את הדברים האלה, אני חושב שזה מידע לא פחות חשוב מזה, ואפשר איכשהו לברר אותו.
היו"ר ענת ברקו
תודה. חברת הכנסת סויד.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא רק מהיום, אלא בכלל, ובטח בדיון הזה, התרשמתי מאוד מאוד גם מהפעילות שלכם, גם מהמחויבות, גם לגבי העלאת המודעות, המוטיבציה, הטמעת תרבות אחרת בשטח. ועדיין לא קיבלתי תשובה על הפער הכול כך גדול מצד אחד בין כמות הדיווחים לעומת התלונות בפועל, ומהעובדה שבסוף מגיעים אליכם 140 תיקים בסך הכול, שמתוכם מגישים כתבי אישום על כמה זה? 24 תיקים.
מיכל רוזין (מרצ)
לעומת האזרחות, רויטל? זה המון באחוזים.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אני לא מדברת על האזרחות, אני מדברת על צה"ל. אני מתייחסת רק על - - -
שרון ניר
אמרנו שאנחנו מסתכלים על המנעד כולו. יש תיקים שבסוף נגמרים בהמלצה לא לכתב אישום, אלא המלצה לדין משמעתי, תלוי בחומרת העבירה.
היו"ר ענת ברקו
אנחנו חייבים להתכנס.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
993 מקרים שמתוכם אנחנו מדברים על – כמה מזה זה תלונות? 140 תיקים רק מגיעים אליכם בסך הכול, ותמיד נסגרים. זה בוודאי - - - שמתוכם בסוף יש 24 תיקים. יש כאן איזשהו משהו שקצת לא נתפס עם העלייה הזאת של המעל 40%. בכלל, קמפיין Me Too, ודווקא הסביבה הבטוחה. משהו פה לא ברור בכל הסיפור הזה. איפה? מה זה? זה כשל? איפה זה נמצא? במה מדובר? בטח לא האדישות שלכם. חד-משמעית לא.
היו"ר ענת ברקו
אנחנו מתחילים מליאה ואסור לנו לחרוג בזמן. קודם כול אני רוצה להודות לחבריי, חברי וחברתי, על ההעלאה של הנושא הכול כך חשוב. אני חושבת שבאופן אוטומטי ראוי שדיון אחת לשנה יתקיים בוועדת החוץ והביטחון. אני מבקשת, אסף, להדגיש את זה, להעביר את זה מהוועדה למעמד האישה. זה לא עניין פרסונלי. פשוט להעביר את זה לכאן, כמו שדנים בכל נושא שקשור בצה"ל, גם הנושא הזה צריך להיות תחת הבית הזה.

אני רוצה לומר שכשאנחנו מדברים על הטרדות מיניות, על סביבה מטרידה, אנחנו מדברים על חיילות צעירות וחיילים צעירים שמגיעות ומגיעים בסך הכול למקום שאמור להיות מוגן עבורם. הם נותנים את השנים הכי יפות שלהם, המערכת מאוד טוטלית, ויש בה שליטה על כל פרט ופרט בחיים שלהם, לא דומה לאזרחות. ולכן, המון פעמים השליטה הזאת מתורגמת גם להתנכלות וגם להטרדה, והיא הופכת להיות הטרדה מינית, התעמרות, וכל הדברים האלה שאנחנו מכירים.

דווקא מאוד מדברת אליי עבודת המניעה שאתם עושים. צריך לחשוב איך לא מגיעים למצבים האלה. מניעה וגם הרתעה, כי דווקא בצבא, רויטל, על מילים, על דברים שבאזרחות אנחנו לא מתייחסים אליהם, בצבא עושים מזה עניין גדול. וזה הולך לפעמים לשיחה פיקודית שיכולה להיות מאוד מעליבה או דבר כזה בסיכום ראיון, הוא בטח מלווה קצין לאורך כל השירות שלו, זה לא כל כך נעים.

מעבר לזה, הדין המשמעתי שהוא כלי אדיר. לא כל דבר צריך ללכת לבית דין, אבל ההבחנה שעושים הפרקליטים הפיקודיים לגבי המסלולים זו הבחנה מאוד חשובה. והלוואי שגם באזרחות היו מתייחסים כך להטרדות מיניות.

עם זה, אני חושבת שיש לנו באג בטיפול בחיילות מחוץ לסד"כ. ראינו את זה לגבי מה שעליתם, לגבי המשטרה, שח"ם, שב"ס, יש עוד דברים. צריך לשקול, במקום למשל, מה שקרה בשב"ס, התנכלות לחיילת, הטרדה מינית על-ידי אסירים ביטחוניים - -
מאירה בסוק
אסור שזה יקרה.
היו"ר ענת ברקו
- - היה צריך לחשוב שלמוחרת, כדי לשנות את הכללים - -
מאירה בסוק
נכון.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
להוציא אותן משם.
היו"ר ענת ברקו
- - להוציא את כל חיילות שב"ס, ולהגיד להם: אין להן סביבה בטוחה, אף חיילת לא תשרת כאן. הדברים האלה חייבים להיות ברורים. האחריות היא של צה"ל.

ולכן, אני גם מבקשת לקבל לוועדה – ואני מבקשת לגזור את כל המשמעויות מהפרוטוקול – נתונים לגבי חיילות בימ"לים, תלונות של חיילות בימ"לים שהגיעו ישירות אליכם, למרכז מהו"ת או לאיזשהו גורם צבאי או ישירות למצ"ח. האם יש כאלה?
מאירה בסוק
לא ידעו בצה"ל?
אלי לברטוב
מצ"ח לא מוסמכים לטפל - - -
מיכל רוזין (מרצ)
זה נורא ואיום.
היו"ר ענת ברקו
אז הגיעו אליכם, וגם - - -
שרון ניר
הן שוטרות.
מיכל רוזין (מרצ)
הן שלכם.
היו"ר ענת ברקו
יש כאן בעיה. תקשיבו, על התפר הזה - - -
שרון ניר
חיילת שמתגייסת למג"ב היא שוטרת.
היו"ר ענת ברקו
רגע, שרון. אני מכירה את זה, סליחה, על התפר הזה גם אם היא שוטרת היא ספק שוטרת ספק חיילת בהרבה מאוד מובנים, בגיל היא חיילת, היא התגייסה לצה"ל, לא למשטרה.
מאירה בסוק
נכון.
היו"ר ענת ברקו
ולכן, מה שאני מבקשת מכם, לעשות סדר עם העניין הזה, יש כאן פרצה. אנחנו אומרים עם כל התהליכים המאוד חיוביים שעברנו, בנושא הזה נשאר כאן פער שצריך למצוא את הדרך לסתום אותו ולסגור אותו, ולהגיע למקומות שחיילת איננה מוגנת, אז היא לא תהיה שוטרת. היא לא תהיה שח"ם.
מיכל רוזין (מרצ)
בדיוק, נכון.
היו"ר ענת ברקו
לא יהיו שם. אנחנו נדאג לזה שלא יהיו שם חיילות. לא ישמרו עליהן, לא יהיו שם חיילות. מעבר לזה אני חושבת שצריך להתייחס לנושא של טיפול בגברים, האם זה טיפול שונה? לא הספקנו להגיע לזה. האם יש גורם ייעודי במהו"ת שנותן מענה לתלונות של גברים בתוך הצבא? לא יודעת אם יש משהו. ולקבל מכם את הנתונים המלאים לגבי הדוחות, מה שביקשתי גם מהפרקליטות הצבאית.

אני חושבת שהדיון הזה היה חשוב. אני רוצה להודות לכם. נמשיך לעקוב אחר כל הדברים שהעליתם. תודה רבה, ותודה ליוזמי הדיון. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 16:00.

קוד המקור של הנתונים