ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 09/12/2018

פניות ציבור בנושא: פגיעת דואר ישראל בשירות לציבור בסגירת סניפים וביטול תיבות דואר אדומות

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



2
הוועדה לפניות הציבור
09/12/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 156
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום ראשון, א' בטבת התשע"ט (09 בדצמבר 2018), שעה 13:05
סדר היום
פניות ציבור בנושא: פגיעת דואר ישראל בשירות לציבור בסגירת סניפים וביטול תיבות דואר אדומות
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
שמעון שהם - מנהל תחום בכיר דואר, משרד התקשורת

סימה טל - ממונה על פניות הציבור, משרד התקשורת

פאדיה זידאן - עורך דין, משרד התקשורת

זיו ברק - מנהל הרגולציה, דואר ישראל

דן כרמלי - יועץ משפטי, סמנכ"ל משפט ורגולציה, דואר ישראל

משה שטרן - מנכ"ל, "אוהב ישראל" ירושלים

אליעזר מינצר - מזכירות "אוהב ישראל" ירושלים
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהלת הוועדה
אתי שבתאי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים
פניות ציבור בנושא
פגיעת דואר ישראל בשירות לציבור בסגירת סניפים וביטול תיבות דואר אדומות
היו"ר ישראל אייכלר
שלום רב, היום ראש חודש טבת, נר שמיני של חנוכה. חנוכה שמח. היום אנחנו נדליק את הנר השמיני והאחרון. כל הניסים והנפלאות אשר היה בימי החשמונאים נמשכים כל הזמן, והיות והם ניסים נצחיים, לכן אנחנו חוגגים כל שנה ושנה. זה לא על מה שהיה בימים ההם בלבד, אלא גם על מה שקורה בזמן הזה, אז זה היום.

למרות שאנחנו באמצע חנוכה וגם ביום שיש חברי כנסת שלא מגיעים, ראיתי בלוח שיש 17 חברי כנסת בבניין. בכל זאת אנחנו כן בחרנו לעשות את הדיון הזה בגלל שהיום, אני לא יודע מה יום התאריך שנבחר לסגור יחידת דואר שמשרתת אלפי אנשים, ואנחנו קיבלנו פה תלונות רבות מהציבור כבר לפני כחצי שנה.

קיבלנו מכתב מאיזה לקוח שנודע לו כי סניף הדואר "רב שפע" עתיד להיסגר בחודשים הקרובים. הוא כותב כך: "בשנה האחרונה נסגר סניף הדואר בשכונת מחנה יהודה והועברנו לסניף "רב שפע". הוא מספר שהוא צריך להחליף את מספר תא הדואר. זה לא כל כך מה שחשוב לנו פה, והוא מסביר ש"סגירת הסניף היחיד באזור משאירה מעל 100,000 תושבים משכונות הצפון ומשכונת רוממה ללא מענה. סניף זה החליף סניפים רבים אחרים ביניהם מאה שערים כבר נסגר, גאולה נסגר. נשאר הסניף היחיד, הבוכרים, שנשאר פתוח באזורים החרדים בירושלים", ו"איך אפשר לסגור אותו?"

התקבלה תשובה מהדואר, משרד התקשורת, אתי כהן, מרכזת בכירה פניות ציבור, דואר. היא כתבה לנו: "מבירור פנייתך בנושא שבנדון - - - מרחב ירושלים נמסר כי אין בכוונת החברה לסגור את סוכנות דואר "רב שפע". הנהלת המרחב פועלת להחלפת מפעיל הסוכנות, אך היחידה תמשיך לפעול למתן שירות באותו המקום". זאת התחייבות לפני ששה חודשים בערך. פתאום אני מקבל עכשיו הודעה כמעט מעכשיו לעכשיו, בנובמבר 2018, ש"ב-10 בדצמבר לאור הפריסה המחודשת של שירותי הדואר בעיר ירושלים, החל מיום ב'", זאת אומרת מחר, ב' טבת, "תיסגר יחידת הדואר בקניון "רב שפע" השוכנת ברחוב שומריה 16. תא הדואר שברשותך ייסגר, המספר לא ישמר. באפשרותכם להעתיק את זכות השימוש בתא הדואר לכל יחידת דואר אחרת על בסיס מקום פנוי. בקשר להעתקת זכות השימוש ועל מנת להקל על הלקוחות יינתן שירות דואר - - - לשנה מיום המעבר, ללא חיוב. הסדרת חידוש שירות הדואר בתשלום תיעשה באמצעות סניף הדואר שערי גאולה השוכן ברחוב דוד 7", שזה סניף הבוכרים.

קיבלנו עוד פניות מאנשים שהם היו בסוכנות הדואר והודיעו להם שכבר ב-10.12 סוגרים סופית והולכים לעשות שם חנות בגדים, מישהו כותב, וכל השכונה תצטרך ללכת או ברחוב דוד או מאחורי הרכבת ברחוב יפו, שם יש את סניף הדואר הגדול.

יש לנו פה תלונה על סגירת סניף דואר בנתניה, אבל נראה אם תרצו להתייחס לזה בהמשך.

תלונה נוספת שקיבלנו שהיא הכי חמורה להרבה אנשים, שסוגרים גם את תאי הדואר האדומים ברחובות.

אני הייתי שותף בדיון כבר בוועדת הכלכלה לפני שנתיים או שלוש ואז דובר שהולכים לסגור את תאי הדואר ברחובות, ואז התחייבו שלפחות 50% מתאי הדואר יישארו. במרכז המחקר והמידע של הכנסת הם כותבים: "על מנת לעמוד בתקן של חברת הדואר, על חברת הדואר לפתוח 15 עד 20 יחידות דואר בשנה במשך שלוש השנים הקרובות". זה נאמר ב-2015. אולי אדוני אחר כך יוכל להגיד לי כמה סניפי דואר נפתחו בשלוש השנים האחרונות. לפי החשבון פה, כמעט 60 יחידות דואר חדשות הייתם אמורים לפתוח.

"נכון למחצית 2015 החברה הגישה בקשה לסגירת מספר יחידות דואר בתל אביב ובירושלים, אולם נכון למחצית 2015 אין עדיין אישור ממשרד התקשורת. נציין כי יחידת הדואר בירושלים משרתת 16,272 אנשים בממוצע, שהוא גבוה מהממוצע הארצי". כך אמרו ב-2015.

היום אנחנו רוצים לדעת מה אתם יכולים לעשות כדי לתת את השירות לציבור. לא רוצה עכשיו להרחיב על השירות של הדואר בעניין המכתבים, כי הדברים כבר יגעים ועייפים ולא זו מטרת הכינוס באמצע חנוכה, אבל בכל זאת, למרות שהדואר הרגיל עבר הרבה למיילים ו-SMS ופקסים, יש ציבורים גדולים מאוד, לא רק קשישים ולא רק ערבים, גם חרדים שעדיין משתמשים בדואר הישן, ויש עלייה בצרכים של הדואר לגבי הקניות המרוכזות באינטרנט דווקא של החבילות, כך שהדואר מצרך שכבר די הספידו אותו, אבל עדיין הציבור נזקק לו. במקום לפתוח עוד סניפי דואר, אנחנו שומעים על סגירת סניפי הדואר.

סניף "רב שפע" ברוממה משרת מספר גדול של תושבים ואנשים יצטרכו ללכת לסניפים מרוחקים. מדובר באנשים שגם אין להם כלי רכב והתחבורה הציבורית באזורים האלה היא למטה מכל ביקורת, כך שכל מרחק ללכת בשביל דואר, גם השירות הממשלתי, כל המיסים וכל הדברים האלה צריכים בדואר, וגם בנק הדואר. יש הרבה אנשים שבעיקרון רוצים בנק הדואר כי הם לא רוצים להיכנס לחובות, ופשוט מקשים על הציבור.

אני רוצה להגיד שהאזור הזה הוא אזור כל כך מתפתח, שכל סניפי הבנקים בארץ פותחים שם סניפים והיחיד שסוגר סניף זה בנק הדואר, אני לא יודע למה. אגב, היו הרבה תלונות על העומס בסניף הזה. זה לא היה סניף שהוא משוש חיי הציבור. אנשים חיכו שם שעה ואפילו שעתיים. אני הייתי מצפה שירחיבו אם לא במקום הזה, אולי זה מדי יקר לכם, אני לא נכנס לעניין הכלכלי ואני מסרב להיכנס. אסור לנו להיכנס לעניינים כלכליים בין המשכיר לשכור, בין הזכיין למשכיר. אותי מעניין רק הלקוח, אותו בן אדם שמגיע לקבל את השירות. מדובר באזרחים מהאוכלוסייה החלשה, ביניהם מבוגרים, נכים או אנשים שאינם משתמשים בטכנולוגיות חדשניות כמו אינטרנט ואפליקציות, וצריך לקחת בחשבון שכשסוגרים סניף אחד, נוצרים תורים ארוכים והעומס רב על הסניפים האחרים. אם הציבור אין לו פה, הוא הולך לשם, ושם כבר גם עמוס. אין לכם סניפים שוממים, ברוך השם.

עכשיו לגבי התיבות האדומות. התלונות שאנחנו מקבלים מאנשים, אני חייב לומר לכם שאני פה לא נוגע בדבר כי לנו יש סניף דואר בכנסת. יש 120 אנשים שיש להם סניף דואר נפרד וזה בסדר, אין לי כלל תלונות על זה, אבל זה עושה אותי מספיק אובייקטיבי שלא אני אישית צריך ללכת לשם. חוץ מזה אני גם בעל רכב, אבל הציבור שגר שם, הוא לא בעל רכב ואין לו סניף בכנסת.

הגיעו תלונות על עיכובים משמעותיים בהגעת משלוחי דברי דואר כולל משלוחים מחוץ לארץ, הזמנות לאירועים. אני לא מאריך על כל התלונות כי הפונים גם יפרטו אותם.

השאלה היא האם דואר הוא רק שירות מסחרי, ואם הוא היה שירות מסחרי בלבד, הוא היה צריך יותר לפתח את הכדאיות הכלכלית וגם סוג של תקשורת בין המשרד לאזרח. דואר בכל זאת הוא לא חברה פרטית. היה מגיע דוור שמוסר את המכתבים, הייתה שרשרת אנושית והשיטה עבדה מצוין.

השאלות שאנחנו נותנים עכשיו, קודם כל ספציפית לסניף שנסגר ברחוב שמגר, האם יש כוונה שלכם לפתוח באזור הזה סניף אחר ומתי, ולמה סוגרים לפני שפותחים משהו חדש? מה יעשה הציבור שהשתמש עד היום בשירותי הסוכנות? מה יהיה עם הזקנים, הנכים והאנשים שאין להם רכב, וכמה יחידות, סוכנויות וסניפי דואר פועלות בארץ ובכמה יישובים? מה היחס בין כמות סניפי הדואר לעומת מספר בתי האב בעיר? יש לי פה דוח מ-2015 כמה צריך להיות, אבל אני לא יודע מה קורה היום.

לגבי התיבות האדומות שזה מרגיז הרבה אנשים, כמה הוצאו משימוש עד היום? בשעתו דובר שרק 48% יורידו. כמה הורדו? מה מספר תיבות הדואר שיש היום ומה העיקרון לאטום תיבות דואר? עיקר השאלה ששואלים הפונים התמימים, מדוע מתאחרים כל כך דברי הדואר ומשלוחי הדואר? זו כבר שאלה שאנחנו לא שואלים כמה שנים.

המטרה של הישיבה הזאת לצאת בבשורה. לא באנו עכשיו לקנטר או להילחם ברשות הדואר. יש לנו גם הכרת הטוב לדברים הטובים שנעשים בדואר, אסור להתכחש גם לזה, אבל טיבעה של הוועדה הזאת שהיא עוסקת בבעיות ולא בקומפלימנטים.

המנהג שלנו בדרך כלל לתת לפונים את רשות הדיבור הראשונה. מי זה מוישה שטרן? לפני שאתה תגיד את הדברים שלך, אני רוצה להגיד לצופים את הכתובת של הוועדה, לאן הם יכולים לפנות. אנחנו מתכוונים לצופים שבבית. המייל של הוועדה הוא: vz@knesset.gov.il. יש גם פקס. יש אנשים שאין להם אינטרנט: 03-6408931. אפשר גם עכשיו כבר לשלוח, 24 שעות ביממה בפקס.

משה שטרן, בבקשה.
משה שטרן
ברשות היושב ראש, חברי הדואר, שאר המשתתפים, אני אציג את מה שאנחנו עברנו עם הדואר.

אנחנו עמותת "אוהב ישראל". יש לנו חשבון בנק בבנק הדואר כבר 40 שנה. מאז שפתחנו את החשבון היה לנו גם את שירות הגוביינא של הדואר ותיבת דואר בסניף מחנה יהודה. באמת תמיד הדואר היה נותן שירות מצוין והמכתבים הגיעו בזמן והכול דפק מאוד טוב. לא היו בעיות עד לפני כמה שנים.

לפני כמה שנים התחילו הבעיות בדברי הדואר כשהתפתחה הטכנולוגיה, וזה היה מובן ביחס למה שהטכנולוגיה עושה. אנחנו מרוויחים מפה, מפסידים משם, אבל מה שקרה לפני שנה בערך, סגרו את הסניף במחנה יהודה ואז אמרו לנו שאנחנו צריכים לעבור לסניף אחר, גם את הגוביינא וגם את התיבה להעביר לסניף אחר, שזה להעביר בעצם כתובת. יש לנו כתובת של 40 שנה ואנשים יודעים שהכתובת שלנו היא תיבת דואר מסוימת, אז שלא מרצוננו אנחנו מחויבים לעבור סניף. היושב ראש אמר שהנושא הזה הוא פחות חשוב, הנושא של להעביר את מספר תא הדואר. לנו אישית זה מאוד חשוב בגלל שזו הכתובת שלנו ואנחנו לא מעוניינים לשנות כתובת כל שנה.

כשעברנו סניף התייעצנו עם הפקידים לאיזה סניף לעבור. אנחנו רצינו לעבור לסניף הר החוצבים שהוא יותר קרוב אלינו, ואמרו לנו שלא נעבור לשם בגלל שהסניף הזה עומד להיסגר. המליצו לנו לעבור ל"רב שפע", שהוא לא הולך להיסגר. זה היה לפני שנה.

לפני בערך חצי שנה הפקידים ב"רב שפע" מסרו שהסניף הולך להיסגר בחודשים הקרובים, ואז פנינו לוועדת הכנסת ולוועדה לפניות הציבור וגם שלחנו לנציב תלונות הציבור של הדואר, והתשובה שקיבלנו הייתה שזה לא הולך להיסגר.

לפני שבועיים קיבלנו את המכתב בתיבת הדואר שהסניף הולך להיסגר. התאריך שלו הוא גם נובמבר 2018 כששבוע לפני זה פינינו את התיבה, ככה שזה היה ממש בסוף נובמבר. לא כתבו תאריך מדויק. זו התראה של בערך עשרה ימים. אנחנו לא מעוניינים לסגור את השירות בתיבה ולא את השירות של הגוביינא. להעביר כתובת זה סיפור קשה. אנשים מכירים את הכתובת שלנו, גם נותני שירות וגם תורמים ששולחים תרומות.
היו"ר ישראל אייכלר
הייתם מרוצים מהסניף ב"רב שפע"?
משה שטרן
הסניף ב"רב שפע", קשה להגיד שמרוצים בגלל שהתורים שם כמו שאמרת, ארוכים מאוד.
היו"ר ישראל אייכלר
אנשים היו אומרים לי, זה נורא ואיום.
משה שטרן
מה שהיינו עושים זה בעצם להזמין תור מראש, שבדרך כלל היה צריך להזמין ליומיים אחרי זה. אם היו דברים דחופים היינו מחכים שעתיים בתור, אבל שעתיים זה היה סטנדרט. היינו יכולים לגמור שם תהילים פעמיים.
היו"ר ישראל אייכלר
אגב, אני רוצה להזכיר שהיה סניף ברחוב סורוצקין והייתה זעקה גדולה ומרה כאשר סגרו את הסניף בסורוצקין, ושם לא הייתה טענה של עולה הרבה כסף השכירות, כי זה היה ממש בקומת קרקע באיזה מחסנון. אמרו, מה אתם רוצים, אנחנו מעבירים בסך הכול ל"רב שפע", שזה מקום יותר נרחב, יותר מרכזי וזה ייתן שירות לציבור, והיום כאשר סוגרים את זה, אז זאת אומרת שלא רק תושבי האזור הזה, כל השכונות של עשרות אלפי אנשים נשארים בלי שירות. זה אחד הדברים שאני רוצה לציין פה.

היו אנשים שרצו לבוא לבכות על רחוב סורוצקין. אמרתי להם, תתחילו לבכות על "רב שפע". יש יהודי, אני לא אגיד את שמו לפרוטוקול, אבל אתם בטח מכירים אותו, שהוא הפך עולמות שלא לסגור את הסניף בסורוצקין, בשעתו. הוא היה שמח אולי אפילו להגיע, אבל אמרתי לו, לא רלוונטי. אנחנו נחזור לבית ראשון? אנחנו מבכים על הבית השני.
משה שטרן
אם אפשר רק להוסיף, בסניף ב"רב שפע" היו באמת שניים או שלושה פקידים בדרך כלל וגם לא תמיד היה מלא. בסניף בבוכרים יש 15 עמדות. אבא שלי, יש לו גם חשבון בבנק הדואר. לפעמים הוא עובר שם בדרך לעבודה, אז הוא משתמש בסניף בבוכרים. אמר לי, באמת הוסיפו שם כשסגרו את הסניף בדוד וגאולה ומאה שערים. הרחיבו את זה ל-15 עמדות ומתוכן בדרך כלל רק שלוש פעילות, זאת אומרת שבעצם ה-15 זה סוג של הצגה.
קריאה
במחנה יהודה היה ארבע.
משה שטרן
במחנה יהודה היו באמת ארבע פעילות כל הזמן והיה שם שירות מצוין באמת.
היו"ר ישראל אייכלר
היה גם סניף במאה שערים שנים רבות, ונסגר ושלחו את כולם לבוכרים.
משה שטרן
גם בבן יעקב היה, בגאולה.
היו"ר ישראל אייכלר
היה סניף גם בבן יעקב.
קריאה
ברחוב חבקוק - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ברחוב חבקוק היה האגדי ואני עוד זוכר את זה ליד איזנברג.

התהליך של סגירות סניפים הוא תהליך נמשך שנים. אני לא רואה פתיחת סניפים. לעומת זאת, כל הבנקים האחרים שלוקחים הרבה ריבית ועמלות, פותחים כל הזמן סניפים. גם איתם יש היום בעיה שהסניפים הופכים ליותר אוטומטיים, אבל זו בעיה אחרת.

הדואר, זה שהיא לא חברה מסחרית היה צריך להיות לטובת האזרח. למעשה הציבור מרגיש גם בעניין הזה של סגירת סניפים וגם בעניין תאי הדואר האדומים שהשירות הולך ונעשה יותר גרוע.

עורך דין דן כרמלי, אתה גם סמנכ"ל. מה זה האסדרה הזה? הסניפים האלה, זה שייך אליך?
דן כרמלי
אסדרה זו המילה העברית למילה רגולציה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה לפתוח סניפים או לסגור סניפים?
דן כרמלי
זה לנהל את תנאי הרישיון והוראות הרגולציה והרגולטור, בעצם לוודא שאכן הן מתקיימות במסגרת הפעילות.
היו"ר ישראל אייכלר
אז לכאורה בהגדרת תפקידך אין לך שום תפקיד לפתוח סניפים.
דן כרמלי
קודם כול אני רוצה להודות לך, אדוני היושב ראש, ולוועדה. זה דיון חשוב מאוד ואנחנו מאוד מעריכים את פעילותה של הוועדה. גם ציינתי זאת בפנייה אישית שלי אליך, אדוני היושב ראש, באמצעות מנהלת הוועדה הנכבדה.

אנחנו חושבים שבסופו של יום, ואנחנו מבינים שהשירות שחברת דואר ישראל נותנת לציבור הוא שירות ציבורי-לאומי והוועדה הזאת היא יופי של פלטפורמה, יופי של במה באמת לבצע את השיח הנדרש ולתת תשובות. כן צריך לתת תשובות לציבור ואדוני מעלה שאלות וסוגיות לא פשוטות, אבל אני חושב שאנחנו בהחלט נוכל לתת לאדוני, לוועדה, תשובות ראויות בנסיבות העניין.

אולי אתחיל ואומר, וחשוב להבין, וגם הפונים הנכבדים שיושבים כאן הציגו מאוד יפה את פנייתכם. אולי מאוד חשוב להגיד שבעצם דואר ישראל נותן את השירות שלו, ויש כאן איזשהו שיבוש בהבנה בהקשר של איך רשת הפעילות והשירות לציבור של דואר ישראל ניתנת. היא ניתנת, פעם אחת, על ידי סניפים. מדובר על סניפים שמופעלים על ידי עובדי חברת דואר ישראל, ששם אין עניינים של סגירה/פתיחה. אין סגירת סניפים בנושא הזה, אבל כמות הסניפים שדואר ישראל יכולה להפעיל בעצמה כדי לתת את השירות הטוב לציבור בכללותו היא מוגבלת מבחינת כמות עובדים ומשאבים כלכליים.

צריך להזכיר, אדוני היושב ראש לך ולוועדה הנכבדה, שבסופו של יום חברת דואר ישראל היא חברה ממשלתית, כפי שאדוני ציין. אנחנו לא רשות הדואר. זה כבר השתנה משנת 2006. אנחנו חברה ממשלתית. אני חייב לומר שכחברה אנחנו מתנהלים בצורה גם כלכלית. גם חברות ממשלתיות צריכות לקחת בחשבון אלמנטים כלכליים, אבל אנחנו חייבים לתת את השירות הציבורי, אז כדי לפרוס שירות ציבורי רחב אנחנו גם הקמנו רשת של סוכנויות דואר. מה הכוונה סוכני דואר? צריך להבין, מדובר בסוכנים עצמאיים. זו גם הזדמנות מבחינתם. אלה אנשים שמחליטים לפתוח עסק, רואים בכך סוג של הזדמנות עסקית מבחינתם, הזדמנות לייצר פרנסה להם, לביתם, לבני ביתם ובעצם הם מקימים סוכנות דואר. הם מקבלים זיכיון מאת חברת דואר ישראל להפעיל סוכנות דואר. הם מחויבים בכל כללי הרגולציה ובכל רמת השירות שאנחנו נדרשים לה ואנחנו דורשים מהם, ושאנחנו נדרשים על פי כללי הרישיון מאת המפקח על הדואר במשרד התקשורת, והם בעצם מחויבים לדאוג ולראות שהם מבצעים את כל הפעולות. משרד התקשורת מפקח עליהם והם בעצם חלק מרשת השירותים של חברת דואר ישראל.

בפועל, אני רק רוצה לתת לאדוני ואני מייד אתייחס לדברים הספציפיים שגם אדוני היושב ראש העלה וגם החבר הנכבד העלה כאן, רק כדי שהוועדה תתרשם מהכמויות. הלכה למעשה, במהלך השנים מאז שנת 2015 לא נסגרו סניפים באזור ירושלים. כותרת הדיון הזו הייתה לגבי ירושלים, אז יש לי כאן כרגע, וחברי מנהל האסדרה, מנהל הרגולציה בחברה, זיו ברק מייד ישלים את דבריי, אבל באופן כללי צריך להבין, יש 45 סניפים וסוכנויות של חברת דואר ישראל שניתן לקבל בהם שירות בירושלים, דרך אגב, יותר מבכל עיר אחרת במדינת ישראל, בפריסה יותר רחבה מכל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בירושלים יש 800,000 תושבים. אין עוד עיר כזאת.
דן כרמלי
זה נכון, אבל מבחינת הפריסה באופן יחסי, עדיין יחסית לגודל האוכלוסייה יש יותר מאשר כל עיר אחרת במדינת ישראל יחסית לגודל האוכלוסייה באופן פרופורציונלי. בנוסף לכך, ואדוני גם כן הזכיר בעניין הזה, מכיוון שכל נושא הרכישות באינטרנט והסחר המקוון גדלו מאוד בשנים האחרונות, פתחנו בנפרד עוד כ-28 מרכזי מסירה שכל הפעולה שלהם בשירות לציבור זה בעצם לקבל חבילות של רכישות שאנשים עושים באינטרנט. יש 28 מרכזי מסירה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מרכזי חלוקה. שלא יטעה הציבור. זה לא סניף דואר.
דן כרמלי
נכון מאוד.
היו"ר ישראל אייכלר
זו חנות שמקבלת את הסחורה ונותנת את זה.
דן כרמלי
נכון מאוד, כדי להוריד את הלחץ.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מאוד חשוב אבל זה לא מוריד את הצורך ב-20 סניפים בשנה שהתחייבתם.
דן כרמלי
אין ספק בכלל, אדוני, אתה צודק במאה אחוז. זה לא מוריד אבל זה מוריד את הלחץ, מאפשר לנו לתת שירות יותר טוב. באמת מי שמשתמש, והחבר היקר כאן שפנה לוועדה הנכבדה דיבר על כך שהוא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הוא לא היחיד שפנה. עשרות פנו אבל הוא הואיל בטובו להגיע כפונה בשטח. אני מודה לו על זה, כי אנשים לא אוהבים לקחת מזמנם, לבוא להתלונן. הם שולחים מכתב והם רוצים תשובות.
דן כרמלי
בהחלט כך. זה מבחינת המספרים.

אולי עוד מספר אחד לידיעתו של אדוני והוועדה. בירושלים פרוסות 119 תיבות אדומות, מה שאנחנו מכנים אותן תיבות שאדוני דיבר עליהן בפתח דבריו, גם כן יותר מאשר בכל מקום אחר. צריך להבין שהסיפור של 119 תיבות אדומות, הן יותר מ-50% ממה שהתחייבנו. היינו יכולים לסגור עוד תיבות אדומות אבל לא סגרנו מכיוון שהייתה דרישה של הציבור. צריך להבין מה המשמעות של התיבות האדומות.
היו"ר ישראל אייכלר
לא סגרתם עכשיו שום תיבות?
דן כרמלי
תיבות נוספות בזמן האחרון, שום דבר. להיפך, הוספנו תיבות, אני חייב לומר.
היו"ר ישראל אייכלר
אחת התלונות שהגיעה, הוא שואל על תיבות הדואר בתוך הסניפים. אני הבנתי ממנו שסוגרים עוד 46 תיבות.
זיו ברק
לא, הייתה סגירה בשנת 2015 שגם אפילו הגיעה לוועדה הזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
נכון, אני אמרתי למנהלת שאני זוכר שהיה איזה דיון - - -
זיו ברק
התחייבנו להוסיף עוד כמה אחרי הסגירה, והוספנו. בשנים האחרונות בירושלים, יכול להיות שהזיזו תיבה מפה לשם, יכול להיות שתיבה אחת או שתיים נסגרו, אבל אני יכול להגיד לך מידע אישי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
התאים ברחובות, אני יכול לצאת בבשורה שלא יסגרו עכשיו?
זיו ברק
לא, אין לנו שום כוונה לסגור שום תיבה, אבל אני יכול להגיד לך שצומצמו בשנת 2015 בצורה מסיבית.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל מ-2015 אתם לא סוגרים יותר.
זיו ברק
תראה, אני לא יכול להתחייב שבמקום כזה או אחר נגלה שאנחנו צריכים להזיז תיבה למקום אחר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
10 מטר? אני לא מדבר על זה.
זיו ברק
הרי התיבות, צריך להגיד את האמת, הביקוש לשירות הזה של לשלוח בתיבות הדואר שפרוסות ברחובות הולך וקטן במשך השנים. כל תיבה כזאת, אנחנו צריכים לפקוד אותה כל יום, רכב שלנו. יש לזה עלויות וכו', ואם תיבה, אין בה צורך בשכונה מסוימת, למשל תיבה, פותחים אותה כל יום ומוצאים שם שניים-שלושה מכתבים, אז לפעמים יש צורך לצמצם. אין כוונה כרגע בירושלים להמשיך ולצמצם, אבל לאורך זמן תמיד צריכים לבחון את הצרכים של הציבור.
דן כרמלי
את הצרכים של הציבור מצד אחד, כמו שחברי זיו ברק אומר, ומצד שני צריך להבין, אדוני היושב ראש, הרב אייכלר, שאנחנו חייבים גם לקחת בחשבון אלמנטים כלכליים. בסופו של יום כמו שאמרתי, כבוד הרב, אנחנו לא מתוקצבים על ידי המדינה.
היו"ר ישראל אייכלר
שוב, אני לא נכנס לעניין הכלכלי. כל הבנקים פותחים סניפים באזורים האלה.
דן כרמלי
הייתה ישיבה אצל חברו של אדוני, יושב ראש ועדת הכלכלה, חבר הכנסת כבל, ששם הייתה צעקה גדולה מאוד על כך שהבנקים סוגרים סניפים.
היו"ר ישראל אייכלר
הם ממכנים את הסניפים.
דן כרמלי
נכון, בצורה דיגיטלית.
היו"ר ישראל אייכלר
מעלימים את המימד האנושי.
דן כרמלי
נכון, שזה חבל מאוד.
היו"ר ישראל אייכלר
אלה התלונות.
דן כרמלי
שזה משהו שדרך אגב לבנק הדואר אין שום כוונה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אין לך שום בעיה עסקית בפתיחת סניף באזור הזה. יש לך בעיה שם, אני מבין, ספציפית עם השכירות של אותו מפעיל. אני רוצה שתגיד לי שאתם הולכים לפתוח שם סניף אחר במקומו במקום זול יותר בשבילכם. זה לגיטימי שאתם מחפשים משהו זול יותר. אני לא אמרתי שתשכרו אצל מישהו בשכירות גבוהה. אני גם לא רוצה שמישהו ינצל את הדואר בשביל לקחת שכירות גבוהה, אבל האזרח צריך לקבל תשובה.
דן כרמלי
חד משמעית, אז הנה התשובה כבר לעניין הזה של "רב שפע". אכן ב"רב שפע" הלכה למעשה גם הבעלים של הקניון, שדרך אגב בעבר גם היה מפעיל של סוכנות עצמאית, הוא היה הבעלים עצמו, כבר השכיר באמת את אותה חנות, את אותו מקום ששימש כסוכנות דואר, למישהו אחר, ונכון כפי שאדוני אמר, גם פועלת שם חנות אחרת, אנחנו לא יודעים אפילו איזו, ואנחנו כן פועלים להכשרתו של מקום חדש שנמצא בקו של כ-500 מטרים מהמקום של "רב שפע", שנמצא במקום שנקרא "סנטר 1". בעוונותיי, אני חייב לומר, אדוני, אני לא מכיר באופן אישי את המקום.
היו"ר ישראל אייכלר
הבעיה שאני כן מכיר. "סנטר 1" זה בדיוק לעבור את הכביש לסניף הגדול של הדואר.
דן כרמלי
נכון, שנמצא מול.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה הועילו חכמים?
דן כרמלי
אני אומר לאדוני מה הועילו חכמים במעשיהם במקרה הזה: מכיוון שאנחנו מטפלים באוכלוסייה מאוד גדולה, אנחנו לא רוצים ליצור לחץ על סניף אחד. נכון שתיאורטית באופן עקרוני אחרי שמשרד התקשורת היה בודק את זה, יכול להיות שהיה מגיע למסקנה שכלל לא היינו צריכים לפתוח סניף חלופי, אבל אנחנו מתוך רצון טוב, מתוך הבנה בכל זאת מצאנו סוכן, דרך אגב, בהליך מכרזי מסודר כפי שאנחנו עושים בכל פעם שאנחנו מתקשרים עם סוכנות עצמאית, שכן מצא מקום. סוכן מגיע עם מקום. הוא צריך להגיע כי הוא סוכן עצמאי.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא אומר שסוכן יבוא לפתוח סניף ב"סנטר 1", אבל את התשובה לאזור שמגר, לכל עשרות אלפי האנשים שבאים מרחוב דוד לבין "סנטר 1", זה לא פותר.
דן כרמלי
יש סניפים. קיבלתי רשימה של סניפים שנמצאים ובעצם משרתים את כל האוכלוסייה באזור זה בשכונת רוממה. יש לנו יחידות דואר. כשאני אומר יחידות דואר אני מתכוון או סניפים או סוכנויות כפי שהסברתי קודם לכן. יש לנו בשערי גאולה, אזור מאה שערים גם כן, רמת אשכול, הר חוצבים, "שערי ירושלים".
אליעזר מינצר
"שערי ירושלים" זה "סנטר 1".
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מדבר על מלון "שערי ירושלים" ויש בניין "שערי ירושלים".
דן כרמלי
נכון, בדיוק, ואנחנו מדברים על בניין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל כפי שבירושלים מאז ימי התורכים, כל מי שאין לו רכב ושומע את המרחקים שעכשיו דיברת, אין לו שירות. אני בעל רכב, אני יכול לנסוע להר החוצבים ואני יכול לנסוע לבוכרים ואני יכול לנסוע לכל מקום. בלי רכב זה פשוט לא פתרון.
דן כרמלי
אני אענה קודם כל ברמה הפורמלית. ברמה הפורמלית זה על פי תנאי הרישיון, זאת אומרת צריך לקחת בחשבון שהדואר מחויב לתקן שירות, דרך אגב, תקן שירות מחמיר וברמה גבוהה שאין לו אח ורע בעולם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב שבהודו גם מחכים כל כך הרבה זמן כמו שחיכו ב"רב שפע", לפי העדויות של האנשים שהיו שם. אני ברוך השם לא הלכתי לשם. אומרים לי, הסבל שם נורא. אתמול פגשתי עוד מישהו שבכה על השירות. אמרתי, תגיד לי, אתם כל כך נהניתם בשירות הזה? הוא אמר, לא, מה פתאום, שעתיים חיכינו.
דן כרמלי
אולי המעבר עכשיו יעשה טוב לכולם.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל באזור עצמו. אם אתה פותח באזור הזה משהו אחר, אין לי שום תלונה. אני הייתי מברך אפילו.
דן כרמלי
אני מבין מה שאתה אומר, אדוני.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל "סנטר 1" זה לא פתרון למי שאין לו רכב.
דן כרמלי
"סנטר 1" זה פתרון שעומד בתנאי הרישיון שלנו. אנחנו מחויבים לשירות.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מדבר על קילומטר וחצי.
דן כרמלי
אווירי, נכון מאוד. זה תקן השירות שלנו.
אליעזר מינצר
אני יכול להשיב?
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה.
אליעזר מינצר
קודם כל לגבי רכב, ב"סנטר 1" אדוני מכיר את החניון.
היו"ר ישראל אייכלר
כמעט לא.
אליעזר מינצר
זה שתי קומות. זה בערך 70-80 מקומות חניה. זה לגבי רכב.

כל הסניפים שהזכרת, לו יצויר שהם נותנים מענה ופתרון, יש הבטחה לטווח ארוך שהם לא יסגרו שנה הבאה, עוד שנתיים, עוד חודשיים?
דן כרמלי
שאלה לגיטימית וטובה. קודם כל, הסניפים שלנו כפי שהסברתי, לא יסגרו. אלה סניפים שלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה נשארו, הסניפים שלכם?
דן כרמלי
יש הרבה מאוד סניפים שלנו. הסניף שאדוני הזכיר בבניין שלנו ביפו 217 הוא סניף שלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה סניפים כאלה יש לכם?
דן כרמלי
ברחבי מדינת ישראל?
היו"ר ישראל אייכלר
לא, בירושלים. אני יודע על שניים.
זיו ברק
סניפים וסוכנויות, 45.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני שואל על סניפים שלכם. אני חושב שנשאר אולי מימי המנדט מול העירייה.
דן כרמלי
כ-50% מהם.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי שלושה סניפים שלכם.
דן כרמלי
לא, לא, 50%.
אליעזר מינצר
הר חוצבים זה סניף שלכם?
היו"ר ישראל אייכלר
תזרוק לי כתובות, אני קצת מכיר.
זיו ברק
"שערי ירושלים", סניף. הדואר המרכזי זה סניף, הבוכרים זה סניף, רמת אשכול, שזה גם באזור, זה סניף.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה זה ברמת אשכול, ברחוב פארן?
זיו ברק
רחוב פארן, נכון. גבעת שאול ב"שטנר" זה סעיף, וזה רק מהזיכרון בשליפה.
היו"ר ישראל אייכלר
ב"שטנר" זה המקום שמרכזים את כל המכתבים - - -
סימה טל
"מרכז כלל" זה סניף.
זיו ברק
נכון, "לב ירושלים". לפחות מתוך 45, 20-25 זה סניפים.
דן כרמלי
כ-50%.
זיו ברק
אבל ללקוח זה לא צריך להיות משנה אם זה סניף או סוכנות.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא. הייתה פה שאלה לגבי סגירה והבנתי שהסניפים שלכם לא נסגרים אבל הסוכנויות כן נסגרו.
משה שטרן
גם סניף יכול להיסגר.
דן כרמלי
אנחנו לא סוגרים סניפים.
משה שטרן
לעבור.
זיו ברק
כשאתם אומרים יכול לעבור, להיסגר, זה מבחינת המיקום שלו בנכס מסוים. יש לנו סניפים שנמצאים בשכירות. מחר בבוקר יכול בעל נכס להודיע לנו שאנחנו מסיימים בסוף השנה את השכירות ואנחנו צריכים לחפש, כמובן באותו אזור תחת אותם תנאי רגולציה שמחייבים אותנו לפתוח באותו אזור יחידת דואר, לחפש במיקום אחר, ואנחנו נחפש.
היו"ר ישראל אייכלר
עורך דין כרמלי, אני רציתי לדעת גם לגבי הסניפים שפתחתם בשלוש השנים האחרונות, אם יש לך מידע.
דן כרמלי
מייד אני אתן לחברי לענות לך.
היו"ר ישראל אייכלר
כי פה אני לא רואה פתרון לעשרות אלפי תושבי השכונות האלה בדיון הזה, אני לא יודע למה. אני חשבתי שכן אולי תהיה איזושהי תקווה. אני יכול רק להצטער שיש פגיעה אנושה, לא משנה הסיבות, בציבור הזה. צריך למצוא מקום. תמצאו מקום, תמצאו סוכן, תמצאו סניף. יש לכם 46 סניפים? יהיו לכם 47. רק תחליפו את כל הסניפים שסגרתם, גם סורוצקין, גם יעקב מאיר, גם במחנה יהודה, גם "רב שפע". תפתחו אחד לפחות במקום הארבע.
דן כרמלי
המצב דהיום, אדוני היושב ראש, הוא כזה שאנחנו עומדים בתנאי הרישיון, ונמצאים כאן הנציגים של הרגולטור שלנו. צריך לקחת בחשבון שאנחנו חייבים גם לפעול במחשבה כלכלית. אם אין הצדקה, פעם אחת, ברמת סניף, למרות שברמת סניף גם אם אין הצדקה אנחנו לא סוגרים אותו, אבל בטח ובטח כאשר מדובר על סוכנות עצמאית שהוא מגיע למסקנה, דרך אגב.
היו"ר ישראל אייכלר
יש מישהו שלא התפרנס שם?
דן כרמלי
דרך אגב, זה בדיוק מה שקרה ב"רב שפע". הסוכן האחרון לא הצליח להתפרנס והודיע לנו שהוא סוגר.
היו"ר ישראל אייכלר
הפלא בעיניי שאנשים חיכו אצלו שעתיים והוא לא מצא זמן להתפרנס. יכול להיות שהוא הבריח את הקונים?
דן כרמלי
אני מקווה ומאמין שלא.
היו"ר ישראל אייכלר
או שאולי השכירות "אכלה" לו את כל הרווח.
דן כרמלי
מאוד יכול להיות.
היו"ר ישראל אייכלר
זה קורה להרבה בעלי חנויות באזורים היקרים.
דן כרמלי
כמו שאדוני אמר, אנחנו לא רוצים ואין זה מקום להיכנס - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אני גם רוצה שתמצאו מקום שלא עולה כל כך יקר. אולי תחזרו לסורוצקין, המחסן עוד קיים.
דן כרמלי
יכול להיות שאפשר לבחון את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אמרה לי המנהלת שאתם שאלתם אם יש לי איזה הצעות. אמרתי, הדבר האחרון שחבר כנסת יעשה זה לתווך בין אנשי נדל"ן לבין חברות ממשלתיות איפה לשים סניפים.
דן כרמלי
חד משמעית, בוודאי שלא.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא תפקידי וזה אסור לי בכלל.
אליעזר מינצר
אם הרישיון שלכם זה 1,500 מטר אווירי כמו שאתה אומר - - -
דן כרמלי
נכון.
אליעזר מינצר
אז למה אתה הולך לכיוון הזה, 1,500?
היו"ר ישראל אייכלר
הוא מדבר כמשפטן. יש לנו פה יועץ משפטי. אין לי שום ספק שאתם פועלים במסגרת החוק. זה החוק קיים, להסדיר כל מה שהפקידים עושים. אם לא, מביאים לכנסת כל שבוע עוד חוקים כדי להסדיר את מה שעושים. אין לי שום שאלה אם זה חוקי או לא חוקי. ברור לי שזה חוקי. אני מדבר עכשיו אם זה שירות לציבור טוב או שירות לציבור גרוע. זה מה שאני מדבר, לא משפטית.
דן כרמלי
אני מבין, אדוני. הציבור חשוב לנו, אני חייב לומר את זה. בקירוב לכמה שהציבור חשוב לאדוני ולוועדה הנכבדה, הוא חשוב גם לנו.
היו"ר ישראל אייכלר
זה הקליינטים שלכם, נכון.
דן כרמלי
בדיוק, ואנחנו משרתי ציבור ואנחנו כל היום עמלים על מחשבה על איך לשפר את השירות הציבורי שלנו.

אני רוצה כן לתת את הדוגמא הזאת: יצאנו בשני מכרזים כדי לנסות לתת פתרון במהלך החצי שנה האחרונה לסיפור של "רב שפע". אפילו לא הצעה אחת הגיעה. רק במכרז השלישי שיצאנו הגיע סוכן חדש, אותו סוכן שעומד לפעול ולפתוח את הסניף ב"סנטר 1". הוא הגיע עם הנכס כי הוא מתקשר, זה לא אנחנו.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי הוא מתכוון לפתוח את זה?
דן כרמלי
תוך חודש ימים הוא יעבוד ויעמוד על תילו וייתן שירות נפלא.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת עד ט"ו בשבט יהיה שם סניף?
דן כרמלי
בעזרת השם. בפירוש כן. דרך אגב, זמן היערכות של הקמה של סוכנות כזו, כי הם צריכים להתאים אותה לסטנדרטים ולהוראות הרגולציה, הוא בדרך כלל 60 יום, ואך ורק, ואני לא אומר את זה מן הפה אל החוץ הרב אייכלר, זה באמת עם הרבה כבוד אליך ואל הוועדה. רק בעקבות הפנייה שלך, אדוני, אנחנו הפכנו עולמות כבר בסוף שבוע שעבר ואנחנו תוך 30 יום נגמור עם הפרשה הזאת. הסניף יעמוד על תילו, יפתח, יעבוד וייתן שירות ציבורי מצוין לציבור הנכבד.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל התיבות האדומות, אתם אומרים שהם לא סוגרים.
דן כרמלי
לא יסגרו.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, שיוסיפו תיבות אדומות במקום התיבות. יש שם תיבות אדומות באזורים?
זיו ברק
בוודאי. בשכונה באופן כללי יש. הביקוש לזה הולך וקטן משנה לשנה, שזה באופן טבעי המעבר של אנשים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עשיתם מאוד בחוכמה עם תחנות החלוקה של החבילות, כי אני חושב שיותר ויותר אנשים יקנו באינטרנט.
דן כרמלי
נכון, אדוני.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לתת את רשות הדיבור למשרד התקשורת. שמעון שוהם, אתה מנהל איזה תחום?
שמעון שהם
מנהל תחום בכיר דואר במשרד התקשורת. אני בין היתר גם כן אחראי על הפיקוח של הרגולציה על חברת הדואר.

ברשותך היושב ראש, אני אגיד כמה מילים על החברה. החברה ב-2013-2014 עמדה כמעט על חדלות פירעון. ב-2015 אחרי ועדה ציבורית, ועדת רייך כמו שהרבה מהציבור מכיר, נקבעו כללים חדשים לחברה, בין היתר באמת קבענו את אותו סטנדרט לאותו קריטריון לפריסת יחידות דואר. לפני כן לא היה בכלל קריטריון כזה, וזה גם כן הגיע מתוך איזשהו מקום של שירות לציבור, זאת אומרת לקבוע מסמרות מה יהיה תקן השירות לציבור, ואכן קבענו את ה-1,500 מטר קו אווירי ליחידות דואר בערים מעל 10,000 תושבים ו-4,000 מטר קו אווירי ליחידות יותר קטנות.

בעיר ירושלים לצורך העניין של הדיון הזה, לא היו צריכים להוסיף יחידות דואר, אבל אני חייב להגיד שהמשרד, כשהוא בוחן איחוד של יחידות כמו שהיה למשל ב"לב ירושלים" שאגריפס ומחנה יהודה הצטרפו ליחידה אחת, אז הבחינה שלנו היא גם למרחקים וגם לעניין של זמן המתנה. זמן המתנה, אנחנו בודקים את זה באמצעות איזושהי נוסחה שבוחנת את התחזית של התורים לפי פעולות שמתקיימות באותן יחידות.

אני יכול להגיד שבחלק מהמקרים, נכון, גם החברה יודעת שזמני ההמתנה הם לא מיטביים, אבל אם אני לוקח את התקופה מ-2015 להיום, זמני ההמתנה ירדו משמעותית.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה?
שמעון שהם
בכל הארץ וגם בירושלים. אם אני מסתכל בכלל בסך כל יחידות הדואר, גם אני אפילו אגיד יחידה שבירושלים, אמנם היא לא באזור שלכם, אבל אם אני אקח את היחידה של מזרח ירושלים בהורדוס, שם זמני ההמתנה עמדו על עשרות דקות ויותר משעה, וזמן ההמתנה שם ירד לכיוון ה-11 דקות ואפילו היו מקרים של מתחת ל-10 דקות.
היו"ר ישראל אייכלר
ידוע לך למשל על סניף שם שיש שם 15 עמדות ויש רק שלושה אנשים? מפקחים על זה?
זיו ברק
אני חייב לציין ברשותכם שזה פשוט לא נכון. יש שם 11 עמדות פעילות, סניף של גאולה, שזה איחוד של סניף היסטורי של מאה שערים והבוכרים, אחד הסניפים הגדולים באזור.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה? בבוכרים, ברחוב דוד.
זיו ברק
כן, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
ואתה אומר ש-11 מאוישים?
זיו ברק
לעיתים. שלוש עמדות, אני לא חושב שיש שם. שלוש פעמים בשבוע הוא פתוח עד 20:00 בערב. זה סניף גדול.
היו"ר ישראל אייכלר
תבדקו את זה. אתם גם משרד התקשורת, צריכים לעקוב אחרי זה.
אליעזר מינצר
מתוכם רק מוכרים בולים או מדבקות - - -
זיו ברק
כשיש לך 11 עמדות, אז הרבה פעמים אתה בעצם מפזר את הלקוחות פר עמדות. אתה אומר, זה עמדות לשירותי בנק הדואר, וזה יכול להיות בשעה אחרת לשימוש אחר. עכשיו זה רק מסירות דואר וכו', כדי לנסות ולווסת את הלקוחות בין העמדות, כי אם לא, כל מי שבא רק לקחת את החבילה שהוא הזמין באינטרנט, ימתין חצי שעה אחרי זה כי עכשיו קונה הוא מט"ח וצריך לעשות לו הליך של 'הכר לקוח' וכו'.
שמעון שהם
היושב ראש, אנחנו נבצע ביקור, פיקוח ביחידה הזאת ואנחנו נראה מה קורה שם.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו גם נפנה לציבור שיעדכן אותנו מה קורה בסניפים. הכתובת של הוועדה: vz@knesset.gov.il, גם בפקס 02-6408931. אדרבא, אם יש אנשים שצופים בנו עכשיו והם יודעים שיש תורים ארוכים והם שומעים פה שזה ירד, אז הם יכולים לשלוח לנו ואנחנו נעביר אליכם, גם לדואר וגם למשרד התקשורת, שתוכלו לפקח.
שמעון שהם
אני רק אציין באמת בעניין הזה של זמן המתנה. זה ברור לי שיהיו לקוחות שיכול להיות שאותו לקוח ימתין גם 40 דקות. יכול לקרות מצב כזה.
היו"ר ישראל אייכלר
למה? יש איזה רעב בארץ?
שמעון שהם
לא, לא, אני רק אסביר רגע את הנקודה מבחינת התקן שקבענו, כי לפעמים יש מצב שאותה יחידה לא ערוכה, אם זה מצב של משהו שהוא אקראיות או מצב שלא היה מתוכנן או בימים שהם מאוד עמוסים, שגם נקבע אפילו ברישיון שהם ימים חריגים כמו 28, 15 בחודש.

הנקודה שאני רוצה כן להדגיש לציבור, שזמן ההמתנה הוא לא פר לקוח. זמן ההמתנה הוא ממוצע, זאת אומרת, אם אני אקח את הדוגמא שנתתי, יכול להיות שיהיה מצב שאותו לקוח יכנס ובאמת ימתין כמה עשרות דקות כי הוא נכנס בשעה עמוסה, ויכול להיות שלקוח אחר ימתין חצי דקה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יודע שלחברות הסלולר וכל החברות האלה עשינו חוקים מאוד נוקשים שאסור לחכות יותר משלוש דקות על הטלפון?
שמעון שהם
זה לגבי טלפונים. טלפונים זה עולם אחר.
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה בדואר אתה כל כך נדיב בלי הגבלות? אולי צריך באמת להגביל כמה זמן מותר שאנשים יחכו? הרי בכל זאת קטאר לא הביאה פה 15 מיליון דולר. ראיתי תמונות בעזה שמחכים כל הרחוב, כי מחלקים כסף שם מקטאר. אני לא רוצה שסניפי הדואר שלנו יראו ככה.
שמעון שהם
ברור שלא. כמו שאמרתי לפני כן, חלק מהצעקה שבעקבותיה גם קמה הוועדה, זה גם זמני המתנה מאוד גבוהים שהיו בכלל ביחידות הדואר. היום, דרך אגב, גם אנחנו בתור משרד שמקבל המון פניות, זמן המתנה זה כבר לא הנושא המרכזי.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אבל קיבלנו בזמן האחרון תלונות רבות. חוץ מ"רב שפע" לא קיבלתי תלונות על תורים ארוכים בזמן האחרון.
שמעון שהם
זו נקודה מרכזית בעניין הזה שזמן ההמתנה באמת ירד, אבל תקן יש. כמו שאמרתי, יש לנו תקן נכון להיום. הוא לא נכנס עדיין לתוקף, אבל העיקרון הוא של עשר דקות זמן המתנה ממוצע ליחידה ליום ובימים חריגים זה 15 דקות.
היו"ר ישראל אייכלר
ומתי התקן הזה יכנס לתוקף?
שמעון שהם
התקן הזה אמור להיכנס לתוקף אם לא יהיו שינויים, בתחילת ינואר.
היו"ר ישראל אייכלר
זה כבר תקנות שעברו?
שמעון שהם
זה תקן שהיה אמור להיכנס לתוקף והמשרד דחה את הכניסה שלו.
היו"ר ישראל אייכלר
ל-1.1?
שמעון שהם
כן, ל-1.1.
היו"ר ישראל אייכלר
אז יש לנו בשורה, שמה-1.1 אדם לא יצטרך לחכות יותר מעשר דקות-רבע שעה.
שמעון שהם
ממוצע.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, בממוצע. אף אחד לא חושב שמחכים לו עם פרחים בסניף. אם לא, אז הוא יכול להגיש תלונה כדי שתוכלו לפקח על הדבר זה, כי יכול להיות סניף אחד שהוא באמת בסדר, וסניף אחר שנותן לאנשים לחכות שעה. זה אסור שיקרה.
שמעון שהם
נכון, והתקן נכון להיום הוא פר יחידה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה יחידה?
שמעון שהם
כל יחידת דואר, כל סניף או סוכנות. המדידה היא לכל יחידת דואר.
היו"ר ישראל אייכלר
שהסניף הזה עומד בתקן.
שמעון שהם
בדיוק.
היו"ר ישראל אייכלר
אז זו אותה בשורה, כי מאז שאני זוכר את עצמי כשהייתי עוד הולך לדואר, אז היינו מחכים יותר.
שמעון שהם
נכון. כמו שאמרתי, התקן לא נכנס לתוקף עדיין. נכון להיום זה מה שאמור להיות.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה יכנס ב-1.1. אל תדחו את זה עוד פעם, אני מבקש.
שמעון שהם
אני מאוד מקווה שלא.
היו"ר ישראל אייכלר
מי קובע את זה, שר התקשורת?
שמעון שהם
השר, המנהל.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי נפנה לשר התקשורת שלא ידחו את הדבר הזה.
שמעון שהם
זו סמכות של מנכ"ל המשרד.
היו"ר ישראל אייכלר
אם הוא היה פה, היה מקבל את הפנייה מאיתנו ישירות לא לעכב את זה.
שמעון שהם
אנחנו נעביר את זה בכל מקרה.
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי "רב שפע" אתם בדקתם פעם? אתם יודעים משהו על זה או שאתם לא יודעים כלום?
שמעון שהם
בסופו של דבר זה עניין תפעולי באמת לחברה.

אני אתייחס לאיזושהי הוראה ברישיון שקובעת שאם היחידה רוצה אפילו לשנות שעות פעילות, עליה לפנות אלינו.
היו"ר ישראל אייכלר
פנו אליכם?
שמעון שהם
אנחנו צריכים לבדוק את הנושא הזה. אני חייב לציין שמכיוון שמדובר פה בסוכנות ולא בסניף, אז לכאורה עומדת בפני החברה האפשרות לא להפעיל יחידה אלטרנטיבית במשך חצי שנה. כמו שדן מסר פה, היחידה האלטרנטיבית כבר תפעל תוך חודש מיום הסגירה. בכל מקרה אנחנו נבחן את העניין הזה. אנחנו נהיה, מה שנקרא, 'על זה' לראות מבחינת זמני ההמתנה, מבחינת הציבור, איך הוא תופס את השינוי הזה מבחינת זמן ההמתנה, המרחק, למרות שהמרחק כמו שאני אומר מבחינת התקן, היחידה עומדת, אבל אם אנחנו נזהה שיש כאן איזושהי בעיה, ברור שאנחנו נתערב.
היו"ר ישראל אייכלר
אני כבר יכול גם להמליץ לדואר שעוד לפני שנפתח הסניף ב"סנטר 1", כבר להוציא מכרז שלישי. יכול להיות שיהיו סוכנים שירצו להתפרנס ויראו שיש פה פוטנציאל עסקי, וגם לכם וגם להם יהיה כדאי לפתוח עוד סניף.
דן כרמלי
מבחינתנו הלוואי, אבל כמו שאמרתי לאדוני, בעבר כשניסינו, זה לא העבר הרחוק.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי ניסיתם?
דן כרמלי
זה היה מחודש אוגוסט שנה זו.
היו"ר ישראל אייכלר
חיפשתם? אני לא עוקב אחרי מכרזים, אבל אני לא שמעתי.
דן כרמלי
שני מכרזים יצאו. אפילו לא מציע אחד.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם שמעתם שמחפשים?
משה שטרן
שמענו לפני חצי שנה שרוצים לסגור.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל לא שמעתם על מכרז. כנראה שהפרסום למכרז הזה לא היה כל כך נגיש לאותם אנשים. אני לא אמור לדעת על מכרזים כי אני לא הולך לפתוח סניף.
דן כרמלי
האינטרס שלנו הוא שיהיו לנו כמה שיותר 'ביצים'. מבחינתנו זה הפתרון הפרקטי.

אדוני היושב ראש, ברשותך, אם אפשר לגזול עוד חצי דקה מזמנה של הוועדה ולנצל את הבמה הזאת ואת הדיון החשוב הזה ולקרוא לציבור, ואני מאוד אשמח שגם אדוני היושב ראש והוועדה הנכבדה תקרא לציבור לעשות יותר שימוש באפליקציה שלנו ובאתר שלנו כדי להזמין תורים.

אני חייב מחוויה אישית. אני עוד ממשיך ללכת לדואר למרות שאני היום עובד חברת דואר ישראל. לא חיכיתי אף פעם יותר משתיים וחצי-שלוש דקות ברגע שהזמנתי תור. נכון, כמו שהחבר היקר כאן אמר, לפעמים מכיוון שאנשים התחילו והבינו שיש את המנגנון המאוד יעיל הזה, להשתמש בו, יש כמות מסוימת של תורים ליום כדי בכל זאת לאפשר לציבור שלא נגישה לו האפשרות להזמין תורים בצורה מקוונת, כן לבוא פיזית מבלי להזמין תור, אבל ככל שהציבור יעשה יותר שימוש בהזמנת התורים, אני יכול להבטיח לאדוני שאנחנו נגיע למצב שבו בכלל לא יגיעו לוועדה הנכבדה יותר תלונות על המתנות ארוכות.
היו"ר ישראל אייכלר
בני הגיל שלי ומעלה, כל האפליקציות האלה, אנחנו ממש מתקשים בהן.
דן כרמלי
אני מבין.
היו"ר ישראל אייכלר
למזלי יש לי עוזר, שגם דברים שיש אפליקציות אני נותן לו שימצא לי, כי אני לא מסתדר. אני לא זוכר את כל הקודים ואת כל הדברים האלה. ברוך השם האוכלוסייה הולכת ומתבגרת. יש עשרות אלפי אנשים שהאפליקציה הזאת היא לא תשובה בשבילם. בשביל כל הצעירים שמסתובבים עם זה, אמרת דבר נכון, זה טוב מאוד, הם עושים את זה ברגע. יש הרבה אנשים שלהשיג את התור הזה באפליקציה ייקח להם יותר זמן מאשר לגשת לסניף.
דן כרמלי
ברור, ולכן גם הגבלנו את כמות התורים הממוחשבת שאפשר להזמין ליום כדי להמשיך ולא ליצור עומס של תורים ממוחשבים באותו יום, בדיוק כדי לתת פתרון לציבור שעדיין לא זמין לו השימוש באפליקציה.
היו"ר ישראל אייכלר
אגב, האפליקציה שלכם עובדת גם בטלפונים הכשרים?
זיו ברק
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אז יש לכם עוד ציבור גדול מאוד שיכול להשתמש בזה.
זיו ברק
יש אינטרנט כשר.
דן כרמלי
אני לא יודע אם זה המושג הנכון.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לי שאלה אינפורמטיבית. אותו זכיין שפותח ב"סנטר 1", הוא כבר שכר את המקום?
זיו ברק
כן. הוא למכרז ניגש עם הנכס.
היו"ר ישראל אייכלר
כך שלא רלוונטי להעביר למקום יותר קרוב לשכונות המאוכלסות שם.
אליעזר מינצר
אבל זה אותו זכיין שהיה ב"רב שפע"?
דן כרמלי
לא, אחד חדש.
אליעזר מינצר
ב"רב שפע" התיבות לא מחוברות לקיר. זו עגלה כזאת, התיבות.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רוצה להעביר את העגלה לשם?
אליעזר מינצר
אנחנו רוצים את המספר שלנו. הוא אמר שלא מדברים כלכלי. בשבילי זה כלכלי.
היו"ר ישראל אייכלר
יכול להיות שזה דבר פשוט.
אליעזר מינצר
אתמול הם כתבו לי במכתב שלא יישמר לי המספר.
היו"ר ישראל אייכלר
תבדקו את הפנייה הזאת. זו פנייה מאוד חשובה, כי אם זו באמת עגלה, מה הבעיה להכניס את העגלה הזאת לסניף החדש?

טוב, אני רוצה לסכם את הדיון, ברשותכם.

הוועדה לפניות הציבור דנה היום בנושא של הפגיעה בשירות לציבור בסגירת הסניפים. היה לנו פה נושא של נתניה גם, אבל אנחנו כבר נעביר לכם את הפנייה דרך המנהלת. היא תטפל בזה.

הוועדה שמעה התחייבות מחברת דואר ישראל כי עד תחילת חודש שבט סניף "סנטר 1" יתחיל לפעול.

הוועדה שמעה שחברת הדואר אינה מתכוונת לסגור עוד תיבות דואר אדומות, מה שנקרא.

הוועדה מבקשת לקבל דיווח כאשר יפתח הסניף, וגם לצאת במכרז של סוכנות נוספת באזור הזה, אם מישהו יהיה מוכן, ואולי תעשו גם את התנאים שיהיה כדאי למישהו. אם שלושה מכרזים אנשים לא ניגשו, אז אולי תעשו מכרז שכן יהיה כדאי להם כדי לפתוח ולשרת את הציבור.

אני רוצה להודות לעורך דין דן כרמלי, סמנכ"ל משפט ואסדרה, היועץ המשפטי, ולזיו ברק, מנהל יחידת האסדרה, ולשמעון שהם ולגברת סימה טל ולכל אלה שהגיעו לכאן.

בעזרת השם אם יהיה צורך, אנחנו נעשה ישיבת מעקב עוד כחודש-חודש וחצי, אני מקווה מאוד שלא נצטרך, שתודיעו לנו שהכול בסדר ופתחנו עוד סניף.

אני מודה לכם. חנוכה שמח. תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:59.

קוד המקור של הנתונים