ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/12/2018

טיפול היק"ר במטופלי קנאביס רפואי לאור הגידול במבקשי היתר לטיפול

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



50
הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול
24/12/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 136
מישיבת הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול
יום שני, ט"ז בטבת התשע"ט (24 בדצמבר 2018), שעה 10:07
סדר היום
טיפול היק"ר במטופלי קנאביס רפואי, לאור הגידול במבקשי היתר לטיפול
נכחו
חברי הוועדה: תמר זנדברג – היו"ר
יהודה גליק
דן סידה
חברי הכנסת
יעל כהן-פארן
מוזמנים
יובל לנדשפט - מנהל יחידת הקנאביס הרפואי, משרד הבריאות

ענת מסאסא קינן - יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

מורן אלבוכר - ק' מדור תאום והפעלה, המשרד לביטחון פנים

מורן טרבלסי - מרכזת בכירה תורה וכלים ברשות, המשרד לביטחון פנים

יפעת רווה - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

ד"ר ליאורה שכטר - ראש תחום כאב, קופת חולים מאוחדת

ד"ר בן עמית - חטיבת הבריאות, מכבי שירותי בריאות

ד"ר יבגני מרזון - מנהל מחלקה לרפואה מנוהלת - קופת חולים לאומית

ד"ר דרור רובינסון - יושב ראש האגודה לרפואה קנבינואידית בישראל

דוד פפו - יו"ר, הסתדרות הרוקחים

דנה בר-און - מנכ"לית, עמותת הקנאביס הרפואי בישראל

רמי דבש - יו"ר הפורום למטופלי קנאביס רפואי בישראל

מידד גיסין - יו"ר צב"י, צרכני בריאות ישראל

רוית בן ברוך - ארגון הנכים

נטע קובלסקי - מנהלת עמותת גוונים של סגול לקידום זכויות חולי פיברומיאלגיה

רון צפריר - מנהל הזכות לחיים

משה בר - יו"ר ארגון תנו יד לחירש

אורן קניג - מלווה ליו"ר העמותה, תנו יד לחירש

עמיחי תמיר - יו"ר, ארגון ה-נכים

עופר כהן - יו"ר עמותת הפורום למטופלי קנאביס רפואי בישראל

עינת שומר - המטה למאבק של מטופלי הקנאביס הרפואי

ליאור לביא - עו"ד, חולה אונקולוגי

ניר יופטרו - מטופל קנאביס רפואי

רועי לוי - מטופל קנאביס רפואי

מנחם סירוטה - מטופל קנאביס רפואי

אורין פנסו - מטופלת קנאביס רפואי

ארז שטיבל - נכה עבודה סובל מCRPS, ארגוני נכים

אבי בצון - אבא לילד מטופל

מאיר יחיא קדוש - אבא לתינוקת חולה

ימית פורמוזה - נציגת חולי אפילפסיה, מטופלי קנאביס רפואי

יאנה קוקולייב - אפוטרופסית של מטופל

תומר טל - נציג ציבור

יניב פרץ - פעיל חברתי - משרד עוה"ד יניב פרץ ושות'

חזי רונית - מוזמן

איציק פרי - שדלן/ית, עצמאי
מנהל/ת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
הדס לוי, חבר תרגומים


טיפול היק"ר במטופלי קנאביס רפואי לאור הגידול במבקשי היתר לטיפול
היו"ר תמר זנדברג
בוקר טוב, אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת הסמים והאלכוהול של הכנסת. זו בעצם ישיבת מעקב אחרי נושא שאנחנו עוקבים אחריו באופן שוטף וקבוע במהלך כל הקדנציה, וזה טיפול והתנהלות היק"ר, היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות. האמת שזה לא סוד שזה נושא שבאמת מלווה אותנו ממש לדעתי מהיום הראשון כאן בוועדה על הרבה מאוד בעיות בירוקרטיה, זמינות, טיפול, יחס וכו'. אנחנו כאן בוועדה גם ליווינו את ההכרזה על הרפורמה ותחילת הניצנים, אם אפשר לקרוא לזה ככה, תרתי משמע, של הרפורמה. לדעתי כבר למעלה משלוש שנים אם אני לא טועה - -
קריאה
27 ביולי 2015.
היו"ר תמר זנדברג
שלוש וחצי שנים, ללא ספק כבר זמן - - - כבר הולכת לגן עירוני. ועדיין אני כל פעם הייתי מסיימת את אחת הישיבות לאורך השלוש שנים וחצי האלה באיזה נימה אופטימית שהנה יש שינוי ואנחנו על ספו של, וטוב בעולם החדש זה כבר לא יקרה וזה חוליים וזה חבלי לידה וכו' וכו'. ואז עוברים כמה חודשים וממשיכות להצטבר תלונות ודיווחים ובעצם מצב שאנחנו רואים שאפשר לקרוא לזה מה שהיה הוא שקיים.

וצריך לזכור שמדובר כאן במטופלי הקנאביס הרפואי שהם אנשים חולים, אנשים שזקוקים למזור, זקוקים לתרופה, זקוקים למרפא, שמאוד מאוד עוזר להם. וההתמודדות עם הקושי הבירוקראטי והמנהלתי וכל המעטפת שסביב השימוש בתרופה עצמה הוא בעצם קושי נוסף על קושי ראשון שנגרם בגלל המחלה ובגלל המצב הבריאותי עצמו. כך שעל אחת כמה וכמה יש לנו עניין ואינטרס להקל לפחות בתחום הזה שבו אנחנו יכולים לדאוג שדברים לפחות יתנהלו כמו שצריך, וזה דבר שהוא נכון לכל שלב של הרפורמה.

זאת אומרת, זה בכלל לא משנה, יש באמצע עשרות אלפי אנשים כבר, ותיכף נשמע מספר מדויק, אני יודעת שהוא כל הזמן עולה, אני באמת מזמן לא התעדכנתי. אבל ללא ספק כבר עשרות אלפי אנשים שנסמכים באופן יום-יומי, שיטתי, רציף, על טיפול רפואי מאושר בסמכות וברשות מדינת ישראל שאין חולק על יעילותו, שיש קונצנזוס רחב על הצורך בו ועדיין, לצערי הרב ולצערנו הרב, הוא כל הזמן נתקל בקושי אחרי קושי אחרי קושי.

ובגלל זה אנחנו מקיימים כאן את הדיון והוועדה עוקבת אחרי הנושא כדי להסיר חסמים, כדי לפתור קשיים וכדי לפקח, שזה חלק מהעבודה שלנו, על העבודה של משרד הבריאות.

בלי עיכובים מיותרים אני אעבור למבקשי רשות הדיבור. יש כאן רשימה דיי ארוכה, אני חייבת לומר. לפני שאני אקריא אותה אני אציין לפרוטוקול שלפי סעיף 120 ד' 1 (ג) לתקנון הכנסת השמות של כל מי שביקש או יבקש לחסות את שמו, כלומר שהשם יהיה חסוי ולא יופיע בפרוטוקול, כדי שלא יגרם לו או לזולתו נזק, יהיו חסויים ולא ירשמו בפרוטוקול. ואם מדובר על קטינים או חסרי ישע אז זה לפי סעיף 120 ד' 1 (ב) לתקנון הכנסת.

אז אנא, מי שמעוניין, וזה נכון לאזרחים ואורחים, זה לא נכון, כמובן, לנושאי תפקיד או נבחרי ציבור, כמובן, אבל גם לא לנושאי תפקיד מטעם משרדי הממשלה. אבל אזרחים, אורחים שרוצים לשתף אותנו וששמם יהיה חסוי בפרוטוקול נא ציינו זאת בתחילת הדברים.

יש פה שורה לא קצרה של מטופלים. נתחיל איתכם. אני מבקשת, לפנים משורת הדין, בדרך כלל אני נותנת לנציג אחד מכל אירוע. בגלל שהדיון הזה עוסק במטופלים ומיועד למטופלים אז אני אתן פה לשורה ייצוגית של אלה שביקשו אבל אני מבקשת דקה מכל אחד. לתת את עיקרי הדברים, יש לנו פה באמת שורה ארוכה. פשוט אם כל אלה ידברו וכל אחד ידבר 10 דקות אז בזה יסתיים הדיון ולא יהיה לנו זמן לשמוע את אנשי המקצוע ואת משרד הבריאות שבסוף מהם אנחנו רוצים תשובות.
יהודה גליק (הליכוד)
תני גם לכאלה שאף פעם לא דיברו בוועדה כי יש פה כאלה שכבר שמענו אותם.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי. אז אני אקריא את השמות של מי שביקשו ונשתדל לתת איזה טעימה מכל אחד כדי שנוכל להתמקד בדברים. אנחנו הכנו לקראת הדיון הזה רשימה של הבעיות שעלו אצלנו לקראת הדיון, בפניות שהתקבלו וכו' כדי שנוכל להתייחס אליהם באופן מסודר. אבל נתחיל מהנציגים. דקה לכל אחד, אחרי זה נעבור לארגונים. כולם רשומים אבל פשוט אלה יהיו הראשונים. אז עורך דין לביא ליאור, בבקשה.
ליאור לביא
שלום. אני חולה אונקולוגי ואני נמצא פה היום במלחמה על החיים שלי. אני בא ממשפחה פטריוטית, כל המשפחה קצינים, הילד שלי היה בצוללות, אבא שלי אלוף משנה, אחים שלי קצינים, אני הייתי ממונה על התביעה הצבאית בעזה ואיו"ש, הייתי התובע של אחמד יאסין וכל אלה. אני פטריוט ישראלי בכל רמ"ח אבריי, אני גאה להיות כזה, אבל אני בוש לומר שגורמים בכירים במשרד הבריאות מכנים אותי היום מסטול.

אני גאה לומר שהרופאים שניתחו אותי, האונקולוגים שטיפלו בי הם מלאכים. אני בוש לומר שמאז שחליתי קשה לי להבין את המדינה שלי, למה היא מונעת ממני, המדינה שאני כל כך אוהב, את סם החיים שאני זקוק לו לצד הטיפול הקונבנציונלי. אני לא מבין למה היק"ר מתעקש למנוע ממני את הטיפול הרפואי שאני צריך. למה אני צריך לבוא למרפאת כאב ולשקר כי אם אני אומר שאני צורך שמן - - - יזרקו אותי מהמדרגות. אם אני אבוא ואומר יש לי דיכאון, אני בלילה לא ישן יתנו לי. למה, למה אני צריך לשקר? אדם שבחיים שלי לא שיקרתי.

כשהייתי חולה המשפחה שלי קנתה במירכאות סמים, קנתה לי קנאביס בלי שידעתי. כשחזרתי לעצמי אחרי שגמרתי את הטיפולים אמרתי למשפחה שלי, אני אזרח שומר חוק, אני אקח רק מה שהרישיון מתיר לי, גם אם זה יהרוג אותי. אני לא אפר חוק במדינה הזאת, אתם תפסיקו לקנות לי, אני רק מה שיתנו לי ברישיון. וגם אם זה יהרוג אותי ככה אני אתנהג.

אני לא מבין למה מנהל מרפאת כאב, וזו עדות שיש לי, אני גם עורך דין במקצועי, מסוגל להכניס מטופלת בת 80 בלי ליווי רפואי, הוא מסרב להכניס לה ליווי רפואי בניגוד מוחלט לחוק זכויות החולים ומכניס אותה לחדר, צועק עליה את מסוממת, את רוצה להתפנן עם המשפחה שלך ולכן את מבקשת הגדלת מינון.

אני לא למה אני באתי לאותה מרפאת כאב, רופאה הייתה מוכנה לתת לי 60 גרם לחודש, להתחיל, כי אני לצערי מטופל חדש. מנהל המרפאה טלפונית מנהל איתה משא ומתן כדי להוריד לי, הוא לא מכיר אותי, בחיים לא ראה אותי, אבל הוא יודע שהוא צריך להוריד אז הוא מנהל משא ומתן עם הרופאה שראתה אותי, מוריד לי ל-40. והוא כבר מאשר לי 40 חסר תקדים בפעם ראשונה, היק"ר מוריד לי ל-30. למה? מישהו ראה אותי? מישהו יודע מה המחלה שלי - -
היו"ר תמר זנדברג
סליחה שאני מפסיקה אותך. קודם כל תודה שאתה משתף אותנו וזה בטוח לא קל לשמוע את הדברים וזה בטוח רק פרומיל מהתחושה הקשה והחוויה הקשה שלך. פשוט על מנת שאנחנו נוכל להגיע לשורש העניין אני רוצה לשאול, הבעיה שאתה מעלה היא בעיקרה בעיית מינון?
ליאור לביא
לא, היא כל הבעיה של הרפורמה. הרפורמה - -
היו"ר תמר זנדברג
תנסה בנקודות להגיד לנו איפה אתה נתקל בדברים שהם - -
ליאור לביא
קודם כל יש לנו נייר עמדה, הקמנו מטה מאבק של החולים במחלות הקשות. יש לנו נייר עמדה שמפרט הכל בדיוק. היום מתחילים ברפורמה שבעצם הרפורמה הזאת by definition היא הופכת את כל הסיפור הזה לאקמול שמנסה לרפא סרטן מפני שיש 100 סוגים של זנים של קנאביס רפואי, יש פרוטוקולים מה מטפל במה, אבל אנחנו לא יודעים מאיפה הגיע מוצר המדף בסופר פארם, מה האיכות שלו ומה הזנים. זאת אומרת, שאני מסוגל לצרוך אותו וזה בכלל לא מתאים לי, זה יעשה לי נזקים במקום שיעזור לי, מפני שאין זנים, אין ריכוז מינונים.

יש המון חוליים במערכת, היום יש שישה אנשים מנהלים שנותנים לחולים אונקולוגיים רישיונות. זה לא מספיק. מה עושים אנשים שלא נמצאים בקרבת בתי החולים האלה, מה הם עושים? הם באים למלאך ניר מאילת, ומי לא יודע איפה, ונלחמים על החיים שלהם. למה? כי אין להם בית חולים ליד. זאת אומרת, העוול פה הוא כזה גדול, ואני כבר לא מדבר על התנהלות, אני כבר לא מדבר על זה שאני צריך לפתוח טלוויזיה במוצאי שבת ולשמוע את היועץ הרפואי של היק"ר קורא לנו מסטולים. אני נראה למישהו פה מסטול?

אנחנו הקמנו לכן מטה, לא עוד נשתוק, החולים הקשים לפחות, יותר לא נשתוק. יש לנו סדרת צעדים מתוכננים, אנחנו לא נפרט פה את הכל. משפטית, ציבורית, אף אחד לא יוכל עלינו, אנחנו נלחמים על החיים שלנו, אין לנו מה להפסיד. ומעכשיו לא נשתוק.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. ניר יופטרו.
ניר יופטרו
שלום קוראים לי ניר. אני נכון להיום בבוקר מלווה 362 חולי סרטן במדינת ישראל שמטופלים בעזרת שמן קנאביס. לצערי בשנתיים האחרונות שכלתי למעלה מ-200 מטופלים בקנאביס שכל מה שהם מבקשים זה לטפל בעצמם בשמן ריק סימפסון שעד שנת 2014 חולק דרך הספקים, דרך תיקון עולם.

בהחלטה שרירותית לחלוטין שאנחנו עדיין לא ראינו את המסמך המדעי שמגבה אותה הופסקו הריכוזים מעל 30% במדינה. אין לזה אח ורע בעולם, אנחנו המדינה היחידה שמגבילה את הריכוזים לכאלה ריכוזים נמוכים שהם לא באמת עוזרים לחולים, אפילו לא בכאב. יש המון המון חולים במדינה שנאלצים להוציא עשרות אלפי שקלים בחודש רק בשביל להפסיק לעצמם את הכאבים כי היחידה לקנאביס רפואי פשוט מתנגדת בכל תוקף לעניין הזה שנקרא שמן בריכוז גבוה.

אנחנו באמת מבקשים דבר אחד פשוט – דוח רעילות מאגף הרוקחות. מה המינון שיכול לגרום לנו נזק. אנחנו יודעים לפי פרופסור רפאל משולם שמינונים של 1500 מ"ג ביום יכולים לעזור לגידולים סרטניים. אגף הרוקחות לא נותן לנו אפילו את ה-5 מ"ג ביום לצורך העניין. אנחנו מבקשים באמת לדעת מה המניעה בריכוז מעל 30% כמו בכל המדינות הנאורות בעולם היום.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. רועי לוי.
רועי לוי
שלום. אני מטופל בקנאביס רפואי וכאב. אבל לי אין שעון חול על הראש. אני רוצה לדבר על החולים האונקולוגיים. אח של חברה שלי אתמול נפטר מסרטן. אני רוצה לדבר על הקושי של חולים אונקולוגיים - -
היו"ר תמר זנדברג
קודם כל אני משתתפת בצער בשם כולם.
רועי לוי
אני מדבר על הקושי של חולים אונקולוגיים לנגישות לתרופה והמינון שנותן להם מזור לכאב. סעיף 3.5 לנוהל 106 הלא חוקתי בעליל שמפלה חולים אונקולוגיים, יש שישה בתי חולים בארץ שיש להם מנהל שמוגדר על ידי היק"ר לתת מינון מעל 100 גרם לחולים אונקולוגיים חריגים שצריכים זאת. יש רק שישה בתי חולים בארץ שיש להם את המנהל הנשגב שיכול לרשום את האישור הזה. מה קורה לחולה אונקולוגי בבית חולים מספר שבע שלא יכול לבוא ולהגיד - -
יהודה גליק (הליכוד)
בתי החולים זה במרכז. זה בילינסון, איכילוב, תל השומר, הדסה עין כרם, זכרון מנחם – זאת אומרת חמשה מתוך השישה הם בירושלים-תל אביב.
רועי לוי
זאת אפליה. זאת אומרת, חולה מספר שבע לא יכול לבוא בגדרי הסעיף כי הסעיף מגביל אותו רק אם הוא מטופל בבית החולים. מה קורה – יש לנו עכשיו 100,000 חולי סרטן במדינת ישראל, לפי הדוחות של היק"ר נאמר שרק ל- 3000 חולי סרטן יש אישור לקבל קנאביס רפואי. כל שנה מתים לנו 10,000 חולי סרטן. הווה אומר שרק ל-3% מתוך כל חולי הסרטן יש אישור לקנאביס רפואי. מה זה אומר? 10,000 מתים כל שנה, 10.000 שיש להם לפי היק"ר כאב ממקור סרטני, יש להם, מן הסתם, מקבלים כימו בסוף חייהם והם לא מקבלים אישור רפואי. למה? כי הסעיף 3.5 הוא לא חוקתי, זאת אפליה במדינת ישראל, צריך לשנות אותו.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. אורין פנסו.
אורין פנסו
שלום. צריכה להירגע מהדברים שרועי אמר. אני אורין, אני בת 34. אני פה בפעם השלישית, אני חולה בסרטן. לצערי אני כאן במקום להתעסק בחיים שלי ולמצוא את התרופות שגם משרד הבריאות לא נותן לי. אני מוצאת את עצמי נאבקת בשביל עצמי ובשביל החברים שיושבים פה לצידי. אנחנו נאבקים כל יום על החיים שלנו מבלי הבירוקרטיות המטומטמות של משרד הבריאות והיק"ר, סליחה על הביטוי. אני חולת סרטן אחרי השתלת מח עצם פעם שנייה. יש לי שני סרטנים בגוף. אני מטופלת בקנאביס רפואי כבר חמש שנים.

אני נטרלתי את עצמי מהכימו לפני שנה וחצי כשהחלטתי שאני אך ורק מטפלת בעצמי בשמן קנאביס, שמן ריק סימפסון, ומאז אני לא לוקחת שום תרופות, שום משככי כאבים, שום תרופות תומכות כמו סטרואידים. אני יכולה להגיד לכם שבשנה הראשונה לפני שלוש שנים כשעברתי השתלת מח עצם אני שלושה חודשים הייתי בבידוד. ויסכימו איתי אנשים שחולים שהמחלה הזאת כל כך כואבת, אם פיזית ונפשית, והעננה הזאת שמרחפת מעלינו של המוות – אז אני יכולה להגיד לכם באופן אישי וגם בשם כולם אנחנו לא מפחדים למות, אנחנו מפחדים למות בסבל וייסורים. כי כל המחלות האלה זה סבל וייסורים אחד גדול.

אז אם ד"ר מיכאל דור מרשה לעצמו בטלוויזיה, פריים טיים, להגיד: מי שמעשן יותר מ-3 גרם הוא מסטול 24 שעות ביממה אז אני מזמינה אחד-אחד אליי הביתה להגיע ולראות כמה אני צורכת ושום דבר לא עוזר לי. אני נפגעת כימו. בגלל טיפולי הכימותרפיה שעברתי בסרטן שד קיבלתי לוקמיה וזה כתוב כסרטן משני לטיפולי הכימותרפיה שעברתי. ומשרד הבריאות שהכניס לי את הכימותרפיה לא תהה, לא שאל, אולי אני יכולה למות בכלל ממחלה אחרת. אף אחד לא הסביר לי שאני יכולה לחלות בלוקמיה ולעבור השתלת מח עצם.

היום אני משותקת בחצי גוף, הדבר היחיד שזז אצלי כמו שצריך זה הכפות רגליים. הלוואי והייתי נותנת לכולכם ללחוץ לי את היד ולהבין עם מה אני מתמודדת. הגוף שלי כמו בטון, כמו השולחן הזה, עם זה אני מתמודדת. ואם אני מבקשת מהיק"ר או ממשרד הבריאות 600 ו-800 מ"ג CBD זה לא כי אני רוצה להיות מסטולה, כי CBD זה לא חומר ממסטל. אני לא הולכת לקחת את ה-THC בשביל חפלות עם חברים, אני לא יוצאת בכלל מהבית. איזה בילויים? הבילוי היחיד שלנו זה בתי חולים, לעבור מאיכילוב לתל השומר ולקבל ייעוץ וטיפולים.

אני צריכה לקבל תרופה, אני מחפשת תרופה, הנה אולי אני אפתח את זה בפורום הזה, גליבק, חברים, בסל התרופות הוא לא קיים. 18,500 דולר אני צריכה תרופה בחודש שמשרד הבריאות לא מממן לי. אז למי עוד אני אפנה? באיזה מדינה אני חיה? אם מדברים פה על צבא אני באה מבית צבאי. אח שלי מג"ד בקרבי, שומר עלינו יום יום בתוך המקומות הכי אפלים. אני שלוש שנים שירתי בצבא והייתי בקבע וראיתי מחבלים. אני אומרת לכם, אני לא מאחלת את הסבל והייסורים האלה גם לא למחבלים.

אני אומרת לכם חד וחלק גם מה שההורים שלי כל יום שומעים – לפני 24 שעות נפרדנו מהגיס לעתיד של הבחור הזה, הוא הלך לעולמו בסבל וייסורים. הדבר היחיד שאני אומרת לכם, ואני גם אמרתי להורים שלי, שברגע שיגיע היום שלי, שאני אצטרך ללכת מהעולם הזה אף לא מורפיום ולא אוקסיקוד ייכנס לי לגוף. תנו לי 10 גרם שמן ריק סימפסון ואני לא רוצה לקום. לא רוצה לקום כדי לחוות את הסבל הזה. אנחנו עוברים מהבוקר עד הלילה פלוס הלילות שאנחנו לא ישנים וחולמים שאנחנו כבר מתחת לאדמה.

אתם לא יכולים למנוע מאיתנו תרופה. זו תרופה גם את זה לא מרפא את הסרטן. זה מונע מהכאבים, מהתופעות לוואי, אני לא יוצאת מהבית בלי שאני מקיאה פעמיים אז למה, למה אני צריכה לבקש מרשם לפראמין שאני לוקחת אותו, מושכת אותו מהרופאה רק כדי לתת לה קרדיט ואני זורקת אותו בבית או תורמת אותו. אני לא משתמשת לא באוקסיקוד, לא מופריום, לא פראמין, כלום. אני לא רוצה גם לקחת את התרופה הזאת, גליבק, שמציעים לי ב-18,500 דולר. אני רוצה לקחת גרם ביום שמן כדי שהשרירים שלי יוכלו לתפקד, שאני אוכל ללכת, שאני אוכל לקום בבוקר כדי לצעוד עוד כמה צעדים.

זה לא מובן מאליו שאנחנו נמצאים פה, זה לא מובן מאליו שבנאדם עם גרורות בראש יושב פה. זה לא מובן מאליו שבנאדם שאיבד את החבר שלו יושב פה. זה לא מובן מאליו, אנחנו צריכים לצאת מהבועה הזאת. כמו שאמרת בהתחלה, אנחנו מטופלים, אנחנו חולים, אי אפשר להתייחס לכל העולם כמו שאתם קוראים לו סוחרים. אני לא יכולה להיכנס לרופא במרפאת כאב בבילינסון ושהוא יקרא לנו סוחרים או נרקומנים, זה לא יתכן.

מי אלה הרופאים? הם נגדנו, הם בעדנו, מי אלה? מי אלה משרד הבריאות, מי אלה היק"ר, מי זה מיכאל דור? מחר יכול להיות לו סרטן ואני רוצה לראות מה הוא יעשה אם יגידו לו שהתרופה היחידה זה קנאביס רפואה. אם יגידו לו שזה הדבר היחיד שיציל אותך מבחילות ומהקאות ומסבל ומכל החרא שאתה עובר זה הדבר היחיד שיעזור לך אז מה הוא יעשה, מה הוא יעשה? הוא לא ייקח את זה? הוא ייקח את זה ויהיה לו גם 200 גרם ואף אחד לא ידבר איתו כי הוא יושב לידם. אז אם הוא לא ראה אותי ולא לחץ לי מעולם על הידיים שלי ועל הגוף שלי וראה את הסבל שלי איך הוא מסוגל לבוא ולהגיד לי אנחנו חותכים במינונים, לא יכול להיות שאת צורכת כמות כזאת גדולה.

אז אני מורחת את הקנאביס הזה כמשחה על הגוף, כשמן על הגוף, אני צורכת אותו כשמן, כקפסולות ואני מעשנת. ואני מעשנת 120 גרם בחודש. ויקום האחד שיגיד לי שאני מסטולה דקה אחת ביום ואני רוצה לראות אותו. אני מנהלת עסק, יש לי 80 עובדות, 80 לקוחות, אני מנהלת את העסק הזה מהבית ואני לא מסטולה גם לא דקה. מתה להיות מסטולה, חולמת על הרגע הזה לקבל סטלה. הסטלה הזאת הולכת לכאבים שלי, למה שהגוף שלי צריך כי לשם זה חודר. אז אל תקראו לנו מסטולים כי מסטולים אנחנו לא. תודה.
היו"ר תמר זנדברג
תודה רבה. נטע קובלסקי.
נטע קובלסקי
חיבוק גדול לאורין. אני פה כנציגת חולי הכאב. כיום בשנת 2019-2018 ישנם כ-30,000 מטופלי קנאביס בהתוויות שונות. מעל ל-18,000 מטופלים בהתוויות כאב שזה כמעט 50% מכמות המטופלים שקיימים כרגע בכל היחידה. תחת המושג התוויות כאב היום במדינת ישראל עומדים חולי CRPS, פיברומיאלגיה, קרוהן ואנדומטריוזיס. שאנדומטריוזיס ופיברומיאלגיה בכלל לא בהתוויות הקנאביס הרפואי. ונלחמים ונאבקים - -
יהודה גליק (הליכוד)
מה זה לא בהתוויות, אני לא הבנתי, סליחה.
נטע קובלסקי
פיברומיאלגיה לא נחשבת כהתוויה, אי אפשר לקבל עליה קנאביס רפואי. עם זאת, אפשר כמובן להגיש בקשה. רוב הבקשות מסורבות ואתה צריך להגיש בקשת ערר בשביל שיאשרו לך את זה.
יהודה גליק (הליכוד)
אז מה בהתוויה כן - -
נטע קובלסקי
CRPS וקרוהן.
קריאה
CRPS זה תסמונת הכאב העצבי.
יהודה גליק (הליכוד)
פיברומיאלגיה לא - -
נטע קובלסקי
היא לא ואנדומטריוזיס ששתיהן נחשבות למחלות כאב כרוניות והן לא בהתוויות. ואנחנו, אני כמנהלת עמותת גוונים של סגול לקידום זכויות חולי פיברומיאלגיה נאבקת כבר למעלה משש שנים שיכניסו את הפיברומיאלגיה להתוויות ולא מכניסים. כל פעם אומרים, איגוד הרמטולוגים לא מסכים, אחר כך אומרים היק"ר לא מסכים, אחר כך הם אומרים, עושים ביניהם פינג-פונג.

היום בשביל לקבל במדינת ישראל רישיון לחולה כאב עבור קנאביס רפואי משרד הבריאות דורש בנוהל 106 טיפול רציף במרפאות כאב של למעלה משנה, שבמציאות זה לא קורה. זאת אומרת שבמציאות חולה פיברומיאלגיה או קרוהן או כאב לא באמת צריך לעבור את השנה במרפאת כאב. והוא דורש מיצוי תרופתי של לפחות חמש תרופות אופיאטיות ממכרות כגון: מורפיום, מטאדון, אוקסיקונטין, ליריקה ועוד רבים ממשפחת האופיאטיים שגורמים לתופעות לוואי רבות ומחרידות שמורידות את איכות חייו של המטופל ומביאות את החולה למצבי קיצון של חוסר שינה, חוסר תיאבון, דיכאון, חוסר תפקוד בשל סחרחורות ובחילות ואף מוות כתוצאה של דיכוי נשמתי והתאבדות.

אנשים מגיעים לסף של התאבדות עקב חוסר היכולת שלהם להכיל גם את הכאב, גם את חוסר ההתייחסות של הממסד ומההתמכרות של הכדורים והכאבים שהכדורים גורמים. ובכל זאת בכל פעם מחדש בוחרים הרופאים ומשרד הבריאות לתת טיפול זה כקו ראשון, את הטיפול של הכדורים מאשר את הטיפול בקנאביס רפואי שידוע במחקריו גם בעולם.

וגם פה בארץ כבר הגדילו לעשות באיכילוב וג'ורג' חביב, הרמטולוג שעשה את זה בנתניה, שני מחקרים בנוגע לטיפול בכאב, טיפול אפקטיבי עם קנאביס בכאב. הוא אינו יוצר התמכרויות ואף מפחית את כל שאר תופעות הלוואי כגון הפסקת בחילות, עלייה במצב הרוח ועוד רבים התסמינים החיוביים שמופיעים אצל מטופלי הכאב בשימוש בקנאביס עד כדי שיפור משמעותי באיכות החיים והתמודדות עם הכאב של המטופל בין אם ממקור עצבי או ממקור לא ידוע.

ידוע ואף הוכח כי מטופלים שהשתמשו בקנאביס הפסיקו את צריכה התרופות האופיאטיות ותרופות בכלל בשל המזור שנתן להם הקנאביס למצבם הבריאותי. זה כבר ידוע, לפי דעתי, לפני שלוש שנים בערך כשעוד מכבי עשתה את המחקר.
קריאה
זה יותר משלוש שנים, הרבה יותר.
ליאור לביא
זה מ-2014, מחקר שנגנז.
קריאה
תמר הייתה בוועדה באותו יום, אני זוכר.
נטע קובלסקי
כמו כן, יש פה את המחקרים, אם תרצי, כמובן, אנחנו נשמח להעביר אלייך. בשל כל הדברים האלו אנחנו חולי הכאב, כל חולי הכאב, דורשים התייחסות של משרד הבריאות וסגן שר הבריאות הרב ליצמן לדברים הבאים: קנאביס לטיפול בכאב כקו ראשון או אחרון או אמצעי או מה שנראה להם עבור מטופלי הכאב. תחילת מינון – תחילת מינון הגיוני ונורמלי, מינון של 20 גרם לחולה שמקבל היום 300 או 400 או 600 מ"ג ליריקה, לא הגיוני שיתחיל ב-20 גרם קנאביס. בואו תראו לי רגע את השוויון וביניהם בואו נשים את האמת על השולחן ונבדוק באמת מה יותר עוזר אם זה ליריקה שגורמת לנזקים מוחיים ועצביים, למרות שהיא אמורה לטפל בזה, או קנאביס שמאוד אומר למצבים עצביים ולא עושה שום נזק.
קריאה
זה בדיוק הקטע, שאין להם דוח רעילות.
נטע קובלסקי
בדיוק. וכמו כן, כמו שבאמת חברינו ביקשו להחזיר את שם RSO למדפים. גם לנו, חולי הכאב - -
קריאה
יש בחברת שיח.
היו"ר תמר זנדברג
כל אחד בתורו, שנשמע, בואו תכבדו את האורחים. בבקשה.
נטע קובלסקי
השמן RSO להחזיר אותו חזרה, שלא נצטרך לחפש את עצמנו איך להכין, מה להכין, להיות עבריינים ולגרום למישהו להיות עבריין בשבילנו. ודוח הרעילות כמו שאמרנו. וכמובן, יש המון סעיפים בחוק זכויות החולה כמו סעיף 8 למשל, שבעצם מדבר על זה שחולה יכול להמשיך את הטיפול שלו בכל מקום אצל כל רופא אחר – זה לא מתקיים. זאת אומרת, שאם עכשיו חולה קיבל רישיון דרך רופא פרטי שהוא היה צריך לשלם לו 1400 שקל רק בשביל שהוא ימלא לו את הבקשה והוא צריך עכשיו לחזור לחידוש והוא מחפש רופא דרך הקופה שלו הוא לא יכול למצוא את זה. וזה פשוט עבירה פלילית. זו עבירה וזה חוסר עמידה בחוק זכויות החולה. תודה לך.
היו"ר תמר זנדברג
תודה נטע. יאנה קוקולייב.
יאנה קוקולייב
בוקר טוב לכולם. אני יאנה, אני אחות לאוטיסט, דוד, בן 22, מטופל בקנאביס רפואי כבר שנתיים. הוא אוטיסט אחד מתוך כ-1300 אוטיסטים שמטופלים כיום בקנאביס רפואי. את האישור לקנאביס הרפואי הוא קיבל במסגרת ניסוי שהשתתפנו בו - -
יהודה גליק (הליכוד)
את מטפלת בו או שאת - - - לא הבנתי.
יאנה קוקולייב
אני אחותו ואפוטרופסית שלו. בעקבות הניסוי הזה הוא קיבל את הרישיון, שנתיים הוא מקבל את הקנאביס. ודוד השתנה מהקצה אל הקצה. כל השנים במשך 15 שנה הוא היה מקבל תרופות פסיכיאטריות קונבנציונליות שדיכאו אותו בכל מובן אפשרי מבחינה התנהגותית, מבחינה בריאותית. בזמן שהוא לקח את התרופות דוד שקל כ-130 קילו, לפני חודשיים הוא הפסיק לקחת את התרופות והוא ירד כבר 25. הוא קרא לי בשמי פעם ראשונה במסגרת הניסוי, מתי שהוא קיבל את הקנאביס הרפואי. הוא צוחק - - - הוא אף פעם לא קרא לי בשמי, הוא גם לא ורבלי כל כך אז בעקבות הקנאביס הוא התחיל גם לדבר יותר. הפסיק להיגעל מאוכל והרשימה עוד ארוכה.

לפני כחודש ראיתי שהרפורמה נכנסת לפועל בשיא הכוח באפריל הקרוב. ואנחנו מפחדים מהרגע הזה, באמת. אני ואימא שלי מזועזעות מהאטימות שהרפורמה הזאת מפנה כלפי המטופלים, בין אם זה במחירים של התרופה, בין אם זה במינונים.
ליאור לביא
תוכלי לדבר על התוצאות של המחקר?
יאנה קוקולייב
כן. לפי מה שקראתי באינטרנט כ-86% מהמטופלים שהשתתפו בניסוי בשערי צדק הראו שיפור במצבם. אני גם עובדת במסגרת של אלו"ט וגם שם אני שומעת יום-יום סיפורים של שיפור במצב האוטיסטים.

ויש לי רק בקשה אחת אליכם, בבקשה, אל תתנו לזה לקרות. אנחנו באמת אובדי אצות. זהו, זה מה שיש לי.
היו"ר תמר זנדברג
תודה רבה. אבי בצון.
אבי בצון
בוקר טוב. אני אבי, אני אבא לילדון קטן בן חמש. בגיל שלוש הוא קיבל אפילפסיה אז ככה שיוצא שאני הנציג של האפילפסיה. עברנו שנתיים באמת מרורים שהילד הוגדר כאוטיסט, פיגור, עד שהוא לקח שמן קנאביס בפעם הראשונה, מטופל כבר שבעה חודשים, והפלא ופלא, ילד בריא, בלי פרכוסים. לא אוטיסט ולא מפגר, אמנם חינוך מיוחד כי הוא איבד שנתיים.

ופה, אני לא יודע מי הנציג של היק"ר אבל אני בהחלט רוצה להאשים אותו. שנתיים הילד שלי - - - חשוב לי שהאנשים שנמצאים במערכת ידעו את התוצאות. במשך שנתיים הילד שלי איבד כל יכולת שהייתה לו. הוא היה בגיל שלוש אז היו לו הרבה יכולות – הוא יכול היה לקפוץ, הוא יכול היה לדבר במשפטים וכו', ושנתיים של תרופות הורידו לו ולקחו לו את כל היכולות שלו. המשפחה שלי כמעט התפרקה לגמרי באותה תקופה כי זה פשוט לחיות בחרדה. כולנו היינו בפוסט טראומה, אחר כך עברנו לטיפול כולל, כל האחים, כולם, טיפול פסיכולוגי. וכל זה בגלל נוהל 106.

אין לי אמרה יותר ברורה שצריכה לעלות פה חד וחלק – 106 צריך להעלם חד וחלק. אף ילד לא צריך שנתיים להיעלם, שנתיים לחיות בתוך סמים קשים ביותר שנקראים דפילפט וקפרה ואלוהים ישמור מה עשו לו התרופות האלה. אבל אני מחויב. לא רק זה, אני עדיין מחויב לפי טופס 106 להרעיל את הילד שלי כל יום. אני הולך וקונה תרופה ואני מחויב להרעיל אותו, לתת לו כמות מסוימת מהתרופה כדי שיהיה רשום כי קנאביס הוא לא תרופה בלעדית.

מה אני אעשה שהקפרה מלווה אותו שנתיים והיא עשתה לו רק רע? לא הפסיקה לו פרכוס אחד אלא הפרכוסים הפכו להיות יותר ויותר גרועים. למה אני צריך להמשיך לקנות את זה ולתת לו את זה. עכשיו אני צריך לבחור, או שאני עובר על החוק ולא נותן לו את זה ונותן לו רק את הקנאביס או שאני מתעלם מזה. מה אני עושה, אני מרעיל את הילד שלי, זו הדרישה של היק"ר.

בנוסף יש לי עוד להגיד ליק"ר, אני ניסיתי לטלפן אליכם כל כך הרבה, צריך להמתין שעות. המענה שמקבלים הוא כל כך לא מקצועי וכל כך לא לגיטימי לתרופה. בין המהות שלכם למה שאתם מצהירים שזה לטיפול בקנאביס לבין המציאות זה נראה הפוך. נראה שאתם בקטע של מניעת קנאביס. אני יכול למנות פה כמה וכמה דברים שהיק"ר פוגע בנו כמטופלים. קודם כל נוהל 106, כבר אמרתי, הוא לא נותן לרופא לטפל אמפירית כלפי מטופל. רופא צריך לפעול לפי נוהל ולא לחשוב מה טוב לילד שלי, אלא מה מישהו הגדיר לו באיזה צורת טיפול. זה א'.

ב' יש סוג מאוד חמור של הפחדת רופאים. רופאים פשוט מפחדים מהיק"ר. כשאני הגעתי לרופאה שלי וסיפרתי לה, הילד שלי גמול מתרופות, וזה גמילה, זה ממש גמילה מסמים, ארבעה חודשים גמלנו אותו מכל התרופות שליוו אותו שנתיים והובילו אותו לפח. והיא כל כך שמחה. היא ראתה אותו וזה היה ילד אחר. אבל פתאום היא נכנסה לפאניקה ואמרה לא, מה פתאום, אסור, היק"ר לא מרשה. אסור לגמול מכל התרופות שהזיקו לו במשך שנתיים, הוא חייב להישאר עם תרופה. אז היא השאירה לו משהו סימבולי.

בעיניי זה לא הגיוני. בעיניי זה פחד של רופא לטפל בילד שלי. זה לא הגיוני. עזוב את הסבל שעברתי שנתיים, זה פשוט לא הגיוני. שלא נדבר על זה שהבן שלי עכשיו נמצא בשני זנים שאחד הולך להיעלם עכשיו ברפורמה. אז גם צמצום של זנים, גם דילול של כמויות לחולים. יש משהו שאתם מנסים לעשות לטובת החולים ולא רק למנוע את הטיפול? זו השאלה שלי.

בינינו, כל הסיפור הזה של זליגה ושל מטופלים מסוממים – עם זה בית המשפט כבר הכריע בנושאים אחרים. נכים וקשישים שהיו מושקעים בביטוח לאומי בגלל שהיו רמאים וגניבות וזליגות וכו', בית המשפט קבע אסור לכם - - - אסור לכם לעשות להם בדיקות פולשניות וכו' בשביל למצוא את הרמאים. ואותו דבר אני קורא ליק"ר – לא, אסור לכם להתעלל בכולנו בגלל שיש כאלה שמזליגים.

אתם רוצים לטפל בהם תעברו למשרד לביטחון פנים ותתחילו לעבוד שם. שם צריכים למנוע את הזליגה. עבריינים יש בכל תחום, לא מכיר תחום שלא ראיתי בו עבריינים. אבל אנשים חסרי ישע להתעלל בהם ככה? למנוע מהם את הכמויות שהם צריכים. אני באמת לא מוצא בזה היגיון. אני בטוח שהאנשים שעובדים ביק"ר הם אנשים טובים. אבל לרוע המזל הרבה פעמים אנשים טובים עובדים במערכת שלא רואה את טובת האנשים.

קל לנו להיכנס לבירוקרטיה ולעבוד לפי הספר ולפגוע בהמון המון אנשים. אני חושב שזה חבל ואסור שזה יקרה. ופה אני קורא שני דברים לוועדה – אחד לבטל את נוהל 106 לחלוטין. רופא צריך לטפל בילד או באדם מבוגר, חולה סרטן, לפי אותו בנאדם, לא לפי נוהל שאיזה פקיד קבע, גם אם הפקיד הזה הוא רופא או פרופסור. הוא פקיד ביחס לאותו אדם שמטופל כרגע, הוא לא ראה אותו.

והקריאה השנייה שלי, ה-CBD, אנחנו יודעים, המטופלים של האפילפסיה אין זליגות. למה? כי זה שמן CBD, אין מה לעשות עם זה, אף אחד לא יכול להיות מסומם מ-CBD. הגיע הזמן שהוועדה תעשה כל שביכולתה להוציא את ה-CBD קודם כל. אני מבין של-THC יש השפעות כאלה ואחרות שאפשר להגדיר אותן כסם, לא כסם, זה דיון אחר. קודם כל CBD יודעים שהוא לא. הילד שלי לא מסומם דקה. אין שום סיבה שהתרופה - - -

כל הזמן אני עובר על החוק. אני משאיר אצל הסבתא בקבוק, מותר לי להשאיר אצל הסבתא בקבוק או שלילד אסור להיות אצל הסבתא? אז אני צריך להביא לסבתא בקבוק שהיא תיתן. שלא נדבר על הגן. אני לא יכול להשאיר אצל הגננות בניגוד לתרופות אחרות שאני יכול להשאיר את התרופה אצל הגננת שהילד מקבל. אני מפחד מהרגע שהוא יקבל התקף לא לידי כדי שחס וחלילה יקראו לאמבולנס. זה נשמע הגיוני?

אני חי במציאות שאני לא מבין את ההיגיון שלה ואני קורא לכם, חבר'ה תתחילו לתקן את זה. אנחנו בני אדם והילד שלי הוא ככה, כזה קטן, אבל ברוך השם הוא בריא. אז למה אני לא כל כך שמח? אני שמח מאוד אבל עדיין משהו גדול מאוד מפריע לי שזה ההתנהלות שלכם. תודה רבה.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. ארגון הנכים, רוית בן ברוך וד"ר עמיחי תמיר. אז אחד מכם בבקשה בשם ארגון הנכים.
רוית בן ברוך
אני נפגעת פוסט טראומה עקב תקרית ירי במקום העבודה. לצערי הרב אני במשך שנתיים נאלצתי לקחת תרופות פסיכיאטריות כי אני הגעתי ממקום שבאמת חשבתי שקנאביס הוא סם מסוכן וזה לא מששהו שהוצע לי כאופציה. אני הייתי צריכה לחקור ולגלות לגבי הקנאביס בעצמי. ועברתי שבעה מדורי גיהינום כדי להיגמל מהסמים הנרקוטיים שמחקו לי את התודעה והפריעו לי לתפקד ברמת היום-יום.

בעקבות האירוע הזה גם הפכתי להיות אם חד הורית לילדה שהייתה אז בשנתיים ומצאתי את עצמי בלי יכולת לתפקד ברמה המינימאלית. הייתי מוצאת את עצמי עם הכדורים הפסיכיאטריים בוהה שעות בנקודה באוויר, לא מסוגלת לאסוף את עצמי, לא מסוגלת לעשות סדר במחשבות, לא מסוגלת לתפקד. נכון להיום אחרי תהליך קשה מאוד שעברתי כדי להוציא את החומרים האלה מהגוף שלי ביחד עם הפסיכיאטרית שגילתה את זה – הקנאביס לא רק שעוזר לי לתפקד ברמת היום-יום ולצאת מהבית שזה אתגר מבחינתי ולטפל בילדה שלי.
אני הגעתי למצב שאני מגיעה לפסיכיאטרית ואומרת לה שאני כבר לא צורכת יותר את התרופות הפסיכיאטריות, תודה לאל. וכתגובה היא פשוט סירבה לחדש מרשם למישהי שהיא נכה לצמיתות והוכח באופן ברור גם לה וגם על פי הגיליון הרפואי שלי שזה מועיל, בניגוד לתרופות הפסיכיאטריות שאילצו אותי לקחת.

ועכשיו אני מבינה שלא מספיק כל הקשיים, אתם שמעתם פה מגוון רחב של מחלות ושל מטופלים שזה משהו שעוזר להם לתפקד ברמת היום-יום, לא כי זה סם לצריכה לשעות הפנאי. ואתם מבינים את המצוקה שאנחנו נמצאים בה ואז מגיעה רפורמה שגם אפופה במסתורין כמו כל נושא הקנאביס משום מה פה בארץ, שאין לנו מושג על מה אנחנו חתומים אבל היא נכנסת לתוקף.

ואנחנו פה מריצים ספקולציות שלמיטב הבנתנו שום דבר מהרפורמה הזו לא רק שלא מיטיב איתנו, מרע את התנאים. אם זה מבחינת המינונים, אם זה מבחינת התייקרות של המחירים. עד היום היינו משלמים מחיר של 370 שקלים עבור כל מינון, זה הולך להשתנות. מספר הזנים גם כן מצטמצם באופן משמעותי מה שאומר שלא בהכרח אני אקבל את הטיפול שבכלל מתאים לי. הגשת בקשה 250 שקלים, היטלים לרופא שאנחנו נצטרך לשלם.

אז לא ברור לי – א' אני אשמח לראות את הרפורמה הזו כי אין לראות אותה בנמצא, היא בגדר תעלומה, כדי לדעת על מה אנחנו חותמים פה. ושנית, בואו תראו לי איפה אתם באים פה לקראת החולים ולא מאמללים אותנו עוד יותר וממררים לנו את החיים.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. בואו נשמע רגע את קופות החולים, יק"ר ואחרי זה נחזור למטופלים ולאורחים שלא דיברו. יובל לנדשפט בבקשה.
יובל לנדשפט
שמעתי ותוך כך הסתכלתי גם באינטרנט מכוון שנוהל 106 מצוי באינטרנט וחלק גדול מהדברים שעלו פה הם לא מדויקים כלל, הם אפילו לא בהתאם לנוהל 106 או למדיקליזציה. מייחסים לנוהל 106 או למדיקליזציה דברים שהם אינם בכלל על קרקע המציאות אבל אני מניח שחלקם יתבהרו ככל שאנשים – פשוט מה שצריך לעשות זה להיכנס לאתר היק"ר, לקרוא את נוהל 106 על בוריו, ולא רק את נוהל 106, את כל המדיקליזציה אבל אני אסביר בפשטות ובקצרה.

אחד, העובדה הברורה היא, ונשים את זה על השולחן קודם כל, שבעקבות הפעילות האינטנסיבית של משרד הבריאות שמובלת על ידי סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, יש היום 42,000 מטופלים במדינת ישראל - - - אין על המספר הזה - -
קריאה
ישתבח הבורא - - -
יובל לנדשפט
אל תפריעי לי בבקשה. נכון, ישתבח הבורא וישתבחו גם האנשים העושים במלאכה.
קריאה
ממש.
יובל לנדשפט
אין לכך שום אח ורע בשום מדינה מערבית אחרת. אין. שתיים, המשרד מעוניין להיטיב עם החולה. הטבה עם החולים והפונים זה לא אומר שיינתן קנאביס או חומרים אחרים בכל כמות ולכל דורש, אלא שתיבחן כל בקשה לגופה: אחד, על ידי הרופא הממליץ ולאחר מכן על ידי רופא שהוכשר לכך והוסמך לכך על פי החוק ועל פי פקודת הסמים.
קריאה
- - -
היו"ר תמר זנדברג
הבא שמדבר אני אוציא אותו החוצה ואני לא רוצה להוציא מטופלים. אני מאוד מאוד מבקשת לשמור על השקט בוועדה, אנחנו עוד רגע נשאל שאלות, אלה דברי הפתיחה, עוד רגע בבקשה. בבקשה יובל.
יובל לנדשפט
היו פה עוד מספר אי דיוקים ואני אגע רק בעיקריים כי היו הרבה. אמרו רק שישה מנהלים אונקולוגים. לא נכון. אמרו רק במרכז. גם לא נכון. אמנה אותם: הדסה – יש לנו שם שני מנהלים אונקולוגיים, פורייה בפריפריה, העמק בפריפריה, רמב"ם בחיפה, סורוקה במרחב הנגב, נהריה שניים ובמרכז יש באמת יש עוד שניים באיכילוב, בתל השומר, בבילינסון בפתח תקווה, בוולפסון חולון.

למעלה מ-13, למעלה מכפול מהמספר שעלה פה, שישה. אני חושב שזה רק מדגים את ההפרש בין רמת האמת שנמצאת במדיקליזציה עצמה שנועדה להיטיב עם המטופלים לבין חלק מרמת הדברים שהוצגו, לא כולם. ואני אגע בכמה מהם ואני אמשיך לגעת בכמה מהם.

לגבי שמן RSO אגע בזה – שמן ריק סימפסון. ובעוד מספר מוצרים שעד כה שוחחתי גם עם ניר ועם רון, ישבנו ביחד עם גיא לרר, נפגשנו, ישיבה של מספר שעות, ישבנו ודיברנו גם על זה. אני אגע גם בשמן ריק סימפסון וגם במינונים. המדיקליזציה לעשות דבר על פי החלטת ממשלת ישראל שהיא פתחה את התחום הזה והיא המובילה בתחום בעולם, אני חייב לומר את זה. אין מדיקליזציה ברמה הזאת באף מדינה בעולם וממשלת ישראל בהובלתו של סגן השר עשתה פה תהליך אמיץ מאוד, מושכל מאוד ומנסה שהוא לא יהיה תהליך פרוע כי ממשלת ישראל אמרה לגליזציה, לא.

ועל מנת לעשות את זה עושים תהליך של מדיקליזציה. ומהי המדיקליזציה? חולה ילך לרופא שהוכשר לכך, הרופא יבחן את החולה ואם הוא חושב שהקנאביס יכול לעזור לו ישאל את המטופל כיוון שלא כל המטופלים רוצים להיות מטופלים בקנאביס ואם כן ייתן לו את אותו רישיון כיוון שקנאביס צריך רישיון על פי הפקודה ואת אותם x מרשמים חודשיים ואיתם יוכל לסור המטופל אל בית המרקחת ולקנות קנאביס ול-80% מהמטופלים יותר בזול. זו עובדה. אומרים שהמדיקליזציה - -
קריאה
זה בגלל שאתם לא נותנים לחולים אונקולוגים.
יובל לנדשפט
התפלגות החולים גם היא פורסמה. וזה נכון, רוב החולים הם מטופלי כאב. נכון, פיברומיאלגיה איננה התוויות.
יהודה גליק (הליכוד)
למה?
יובל לנדשפט
ההתוויות נבחנות על ידי ועדה של רופאים ועל ידי התייעצות באיגודים המקצועיים. הרופאים עצמם, רוב הרופאים, לא מאמינים, לא חושבים שפיברומיאלגיה צריכה להיכנס. למרות זאת, אנחנו היק"ר מעוררים את הדיון, שוב, גם לאור בקשת הוועדה ואנחנו חושבים שהנושא עתיד להיבחן שוב אחרי קבלת תוצאותיו של מחקר רפואי שנערך עם קנאביס בחולי פיברומיאלגיה.
נטע קובלסקי
יש כבר, סליחה. של ד"ר ג'ורג' חביב מלניאדו.
יובל לנדשפט
כנ"ל אמרה יאנה לגבי המחקר בחולים אוטיסטים. המחקר היה בחולים אפילפטיים.
יאנה קוקולייב
אנחנו השתתפנו במחקר הזה וזה היה - -
יובל לנדשפט
הוכנסו אל קבוצת המחקר עוד מספר התוויות ונכון להיום למרות שאוטיזם איננו התוויה רשומה, אין לכך סימוכין, יש מטופלים וגם יש מטופלים בפיברומיאלגיה ובעשרות התוויות רפואיות אחרות שמקבלים קנאביס אבל מה לא כהתוויה ברורה ב-106 אלא אחרי שהם פונים. ואם ההתוויה היא לא רשומה, היא לא מוכרת, ניתן לפנות ליק"ר וועדה מיוחדת ביק"ר, ועדת ערר, בוחנת את המקרה לגופו ואלפי המטופלים בהתוויות אחרות שאינן בנוהל הן ההוכחה לכך - -
יהודה גליק (הליכוד)
אפילפסיה כן בנוהל?
יובל לנדשפט
כן.
נטע קובלסקי
לחולה יכול לקחת בין שלושה חודשים לשנתיים-שנתיים וחצי עד שהוא מקבל רישיון.
יובל לנדשפט
אני אחזור היות ושאלת. למטופלים קטינים הסובלים מאפילפסיה קשה, בלתי נשלטת, לאחר כשלון טיפולים מקובלים כי העולם הרפואי לא מסכים, אני חושב שיש לכך הצדקות וצידוקים, שקנאביס יהיה תרופת קו ראשון. קנאביס בארץ מעמדו שונה, הוא לא רשום כתרופה. לו היה רשום כתרופה הכל היה יותר פשוט, אבל הוא לא רשום כתרופה לא בארץ ולא בשום מקום אחר בעולם, למרות שרבים קוראים לו זאת תרופה, ואני גם מאמין להם בכל לבי, בארץ קנאביס איננו רשום כתרופה. יחד עם זה, ממשלת ישראל פה באמת, שוב אני אומר, בהליך אמיץ מאוד שבסופו של דבר מביא 42,000 מטופלים במדינת ישראל להשתמש בדבר המאוד מיוחד הזה שקוראים לו קנאביס מדיקל גרייד.
יהודה גליק (הליכוד)
מה לגבי התוויה - -
קריאות
- - -
היו"ר תמר זנדברג
יובל, סיימת את - -
יובל לנדשפט
לא, אני רוצה לחזור ל- - - נגעתי פה בכמה נקודות.
היו"ר תמר זנדברג
אז בוא תסיים את הפתיחה כי יש לנו פה כמה שאלות לאור דברים שעלו ודברים שהגיעו גם אלינו לפני.
יובל לנדשפט
בסדר. אז אני רק אגע עוד דקה ב-RSO, גם על זה דיברנו.
קריאה
מינונים וריכוזים.
יובל לנדשפט
אמרה פה מישהי - - -
קריאה
ביטול טבלת אמינות.
יובל לנדשפט
קשה לי להתמודד עם דברים שמוטחים מחמשה מקומות שונים בנו, ביק"ר, בעוד שאנחנו מנסים לקדם מדיקליזציה מאוד מאוד לא פשוטה. ושימו לב, רובו של העולם רפואי, רובם של רופאי ישראל שיודע מה המקור לכל - -
דנה בר-און
אתה כרגע באמת רוצה שחולי סרטן - -
אורין פנסו
אתה מנותק מהעולם.
קריאה
לנו קשה להתמודד עם זה שאתה אומר עובדות שהן פשוט לא נכונות. החל ממספר המטופלים.
קריאה
בסורוקה אף אחד לא מקבל רישיון, אנשים מתים כל יומיים.
קריאות
- - -
היו"ר תמר זנדברג
יובל, תסיים רק לגבי הנקודה הזאת ואז יש פה כמה שאלות.
יובל לנדשפט
לגבי איזה, שאלו אותי שלוש שאלות. שאלו אותי לגבי המינון ההתחלתי, לגבי שמן RSO ולגבי קו ראשון.
היו"ר תמר זנדברג
קו ראשון שנייה תשים בצד, תענה לגבי השמן ולגבי המינון ואחרי זה נשאל עוד כמה שאלות.
יובל לנדשפט
כמו שאנחנו במשרד הבריאות לא חושבים שצריך לאשר שימוש בתרופה ללא תשתית מדעית מתאימה או מספיקה אז אנחנו חושבים כך לגבי קנאביס. כמו שאנחנו לא נאשר רישום תרופה לטיפול במחלה מסוימת בלי שהוכח שזה בטוח - -
אורין פנסו
יש מחקרים. תגיד לי מה בטוח?
קריאות
- - -
היו"ר תמר זנדברג
בבקשה, יובל.
יובל לנדשפט
כפי שמשרד הבריאות לא יאשר ייצור תרופה שלא בתנאי ייצור נאותים כך גם לגבי קנאביס. הדבר נכון בכל התחומים של רפואה, וקנאביס לא חריג. כך גם לגבי שמן מרוכז. נמצא פה ניר שסיפר לי שהוא נעצר על ידי המשטרה, אם אינני טועה או משהו כזה, בגלל שהוא ייצר שמן ריק סימפסון. וכל שכן תרופות לחולי הסרטן. יעלה על הדעת שמישהו ייתן יד לסיכון הבריאות של חולים אונקולוגיים על ידי מתן של משהו שנוצר או לא בהתוויה או בלי מחקר מספק או בתנאים לייצור. הדבר הזה נוסיף - - - מתחילים בדרך כלל ברפואה, הכלל הוא בהרבה תרופות – Start low go slow. בכל התרופות. כך גם לגבי קנאביס וזה גם לגבי שאלת המינון.

לגבי הייצור של שמן RSO – פנינו כבר בעבר לפני כשנתיים לד"ר ג'וני גרינפלד ולד"ר ליה אשת, שניהם מנהלים בעלי הסמכה, הסמכה אונקולוגית - -
ליאור לביא
שקיצצתם להם את הכנפיים.
יובל לנדשפט
אה, סליחה, הנה, טעיתי, 14 בתי חולים, לא 13, שכחתי באמת את - - -
יהודה גליק (הליכוד)
מה התשובה שקיבלתם לגבי RSO?
יובל לנדשפט
ביקשנו כבר ממזמן לפני כשנתיים וקיבלתי מריק סימפסון עצמו את פרוטוקול ההכנה. הוא קצת התחבא לאחרונה וקיבלתי ממנו את פרוטוקול ההכנה, סיפרתי גם על זה לניר, קיבלנו ממנו ופנינו כבר לפני למעלה משנתיים לרופאים ליזום מהלך של מחקר קליני מסודר. לא - - - לד"ר ג'וני, הוא היה עסוק בגלל שהרבה מאוד חולים הגיעו לפתחו, וזו לפחות התשובה שהוא נתן. וממש לאחרונה בבית חולים שיבא התחילה ד"ר ליה אשת בתחילתו של מחקר קליני.

אני חושב שבנושא ה-RSO, שמן קנאביס בריכוז מאוד מאוד גבוה, מעל 85%, יש מספר ריכוזים – אני מניח שיהיו לנו תשובות לפחות שיסבירו, שיהיו על פי הפרמטרים המדעיים המקובלים, גם ליעילות וגם לבטיחות. כשנבחן מוצר, כל מוצר בעולם, נבחנים שני פרמטרים: הבטיחות והיעילות שלו. וזה לא כמו שתציגו לנו פוטנציאל רעילות כי לא עושים את זה. הדבר הוא השני. כשיש חומר שמבקשים להשתמש בו ברפואה צריך לגביו להוכיח בטיחות ויעילות.
יהודה גליק (הליכוד)
בעולם לא בדקו את ה-RSO הזה?
יובל לנדשפט
לא, מעולם לא. אמרתי, בכל הדברים האלה ישראל היא מובילה של המחקר. מעולם לא נערך מחקר מסודר מדעי שמביא Evidence Based Medicine, לא תיאורי מקרה. תיאורי מקרה, שמענו פה מספר תיאורי מקרים ואנחנו מאמינים לכולם. באמת, מאמינים לכולם. הם, אותם קובץ של תיאורי מקרה היו אלה שהביאו התוויה אל שולחן ועדת ההתוויות לדון בה. האם כל התוויה, ובזה אני אסיים, של נוהל 106 היא התוויה שיתקיימו לגביה כל המחקרים הקליניים? התשובה היא לא. היה פה אומץ רגולטורי גדול מאוד של משרד הבריאות, של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ובעיקר העידוד של סגן שר הבריאות לעשות פה טיפול מיטיב לאוכלוסיות גדולות ככל האפשר, עדיין בתשומת לב רפואית.

אני רק אסכם במשהו אחד. כשהתחלנו עם הנושא של הקנאביס, בזמנו כשהגיע סגן שר הבריאות, ולא ידענו מהי הגישה של ההלכה לגבי סמים. קנאביס הוא סם. הגדרתו בחוק הוא סם מסוכן. וכשלא יודעים הלכנו לשאלת רב, ליאורה מכירה - -
יהודה גליק (הליכוד)
לא הבנתי, מה גישת ההלכה?
יובל לנדשפט
כן. הלכנו לשאלת רב. לקח את זה אחד המנהלים שלנו, רופא בעל הסמכה, לשאלת רב ואמר לנו - -
קריאות
- - -
יובל לנדשפט
אני אסכם בזה כי אני חושב שזה מאיר, זה נותן אור על המהלך שקורה פה. אמרו, האם מותר להשתמש בסמים לרפואה? אמר, תראו, כתרופה, אני אוריד את כל המילים והאותיות, אינני זוכר את שמו אבל הלכו - - - נתן את זה - -
היו"ר תמר זנדברג
אבל מה זה קשור?
יובל לנדשפט
אני תיכף אסביר. אמר, תרופה, 100%, יש לך בתורה, כל היתר שאנחנו מכירים בעולם התכשירים הרפואיים זה איזון בין סיכוי לרפא ולהיטיב עם מטופל לבין סיכון. שומה על הרופא לערוך את האיזון הזה ואם הוא חושב שנכון להמליץ על כך למטופל. אני חושב שזה מה שפתח את הדרך לאותה גישה - -
היו"ר תמר זנדברג
אני חייבת לשאול אותך – אתה מנהל יחידה במשרד הבריאות. אתה הלכת לשאול רב?
יובל לנדשפט
לא, אחד הרופאים שלנו. לפני שנים.
קריאה
מה הקשר?
יובל לנדשפט
אני אסביר.
היו"ר תמר זנדברג
לא, אין צורך להסביר. רק לעכל את מה שאתה אומר לי, פשוט אני הקשבתי וחשבתי שזו איזה אנקדוטה, אני לא קלטתי שאתה באופן אמיתי מביא לוועדה שמפקחת על העבודה שלכם בכנסת שהלכתם לשאול רב וזה מה שהרב אמר. מה זה קשור? אתם משרד ממשלתי. אתם צריכים לספק פה שירות ורפואה לכל התושבים של מדינת ישראל. מה זה?
יובל לנדשפט
לא הקשבתי כנראה - - - זה מעיד על - - - זה מה שאנחנו מנסים ביק"ר, לפחות בנוהל 106, עליו מדברים, ולא על השירות שמספק היק"ר – האיזון שאותו עושים בקנאביס כמו בכל התרופות האחרות חשוב שיהיה מותווה על ידי רופא. לפיכך גם ההתוויות - -
קריאות
- - -
נטע קובלסקי
אתה יכול לשאול רב אם מותר או לא מותר להביא מינון של 150 או 300 מ"ג לחולה?
קריאות
- - -
היו"ר תמר זנדברג
יובל לנדשפט, אני רוצה לשאול אותך ככה – תראה, אנחנו יושבים כאן שלוש וחצי שנים בוועדה בנושאים האלה. סגן שר הבריאות פה בוועדה הכריז על אותה רפורמה, המדיקליזציה, מה שקראת לה. וכל השלוש וחצי שנים האלה, אני כבר הפסקתי לספור את הישיבות שאנחנו יושבים פה ועוברים מסביב לשולחן ושומעים בדיוק את אותם דברים - - - התוויות - - - מדברים שהם במדיניות הבסיסית כמו התוויות, כמו מינונים, כמו הכשרת רופאים שתיכף אתה תענה כי זה אתה זוכר שזאת נקודה שהתמקדנו עליה מאוד מאוד – במקום שיהיו יותר יש פחות. אז מה עשינו?

ועד דברים כמו בירוקרטיה שלא ניתן אפילו להעלות אותה על הדעת. איך יכול להיות שעדיין יש לפה תלונות על הפקס הזה? מה נסגר עם הפקס? איך יכול להיות שאתם עדיין, שמקבלים פקס ואם הפקס יוצא מחוק אז אין רישיון. לא יוצרים קשר עם הבנאדם, מחכים שהוא ייצור. הנוהל וידוא קבלה הזה שייסדתם, לא יודעת מאיפה ולא יודעת באיזה סמכות, ממתי אזרח צריך להתקשר למשרד ממשלתי אחרי שהוא שלח פקס לוודא שהפקס הגיע? מה זה, דבר מיוחד ליק"ר - -
קריאות
- - -
יהודה גליק (הליכוד)
מספיק חבר'ה די.
היו"ר תמר זנדברג
וזה עוד לפני שהגעתי לבעיות הייחודיות שנוצרו עם הרפורמה. זאת אומרת, בעצם מה שקרה פה שהרפורמה הייתה אמורה לפתור בעיות וכל הזמן אמרנו חכו חכו זה יסתדר. מה שקרה זה שיש לנו בעיות ישנות ובעיות חדשות. איך זה יכול להיות? והתחושה שלי זה שאותו סיפור שאתה בא לפה כל פעם אתה בקרב בלימה. זה אומר לא נכון וזה לא מוכח. סבבה, אנחנו יודעים את כל זה.
אתה יודע, אם אתם כל כך רוצים לגלות מחקרים בואו, גם את זה אמרנו לכם כמה פעמים, תיזמו בעצמכם מחקר. כל כך הרבה ראיות יש, למה משרד הבריאות לא יוזם מחקר כדי לגלות את היעילות? למה אנשים כאן הולכים פעם אחר פעם לאותן תרופות עוד ועוד.

איך זה ששלוש וחצי שנים - - -
קריאה
- - -
יובל לנדשפט
אפילפסיה היא כן בהתוויה.
קריאה
זה לא בנוהל שהיא לא תהיה בלי תרופות.
יובל לנדשפט
דרכי הפנייה ליק"ר, אני פשוט מקריא עכשיו מה - - - הן כל הדרכים. כתוב דוא"ל קודם כל, אחר כך דואר, גם פקס ואפשר לשלוח אלינו גם עם ציפור שיר. היק"ר מקבל פניות בכל דרך. דרך אגב, אני אומר, שמי ששולח פקס - -
היו"ר תמר זנדברג
אתה יכול את התשובה הזאת לתת למישהו אחר, לא כאן. אנחנו שלוש וחצי שנים עוקבים אחריכם. הסיפור הזה של הפקס אין לו אח ורע בשום מקום אחר. מה זה הדבר הזה? כמה פניות קיבלתם במייל וכמה ענית ותוך כמה זמן בשנה האחרונה, בשנת 2018?
קריאה
למה אנחנו מתעסקים עם פקס עדיין.
יובל לנדשפט
כל דרך למשלוח - - - ליק"ר: גם בדואר, גם בדוא"ל, כך נעשות רוב הפניות - -
היו"ר תמר זנדברג
כמה פניות בשנת 2018 קיבלתם בדוא"ל ותוך כמה זמן הן נענו? זה שאנשים שולחים מיילים והם שולחים אותם לאוויר, אולי לרב שלחו את המייל.
יובל לנדשפט
כששולחים במייל - - - גם כששולחים בפקס בדרך קסם הפקס הופך להיות מייל ונכנס לאותו תיבת מייל. אין לנו פקסים בנייר, אין.
קריאה
התשובה של היק"ר שבסוף יום - -
קריאות
- - -
קריאה
בסוף יום הופכים את התיבה, מה שלא הספיקו לקרוא מוחקים. זה תשובה שלהם מוקלטת.
יובל לנדשפט
זה ממש לא נכון.
קריאה
זה כן נכון, יש לי 22 שיחות מוקלטות, כולל ריקי וכולל עוד שמות.
יובל לנדשפט
- - - שזה אני גם מאמין כי אני פשוט - -
אורין פנסו
עצם העובדה שאתה מחייך - -
קריאה
אתה רק בטלפון.
אורין פנסו
אתה מחייך כי זה הופך לבדיחה.
יובל לנדשפט
גברתי יושבת הראש, אני חושב שזה הפוך להיות פארסה של ישיבה. כי אם את אומרת משהו ואני מנסה לענות ותוך פחות מדקה נתקף - -
היו"ר תמר זנדברג
עצור בבקשה. אתה מותקף על ידי אזרחים שרוצים טיפול ובשביל זה אנחנו פה לעזור לכולם, זה התפקיד שלך. על מנת שזה לא יהפוך לפארסה אני שנייה נותנת לך הזדמנות אחרונה, לנו, לכולנו, להעביר את זה לפסים קונסטרוקטיביים. הרי זה לא עזר לך האירוע הזה פה. פה בוועדה אנחנו מקיימים את הטקס החצי שנתי הזה כבר פעם אני לא יודעת איזה. לא עזר לך הנושא של הפקסים ואין טעם - -
יובל לנדשפט
אני יכול להקריא רגע מה כתוב באתר – כל הפניות מומרות לקובץ ממוחשב - -
היו"ר תמר זנדברג
לא נתתי לך רשות דיבור, למה אתה מתפרץ לדברים שלי? מה כתוב באתר אני יודעת. מה אתם עושים אני גם יודעת בגלל שפונים אליי אנשים שפונים אליכם. אז להסתתר מאחורי מה שכתוב באתר זה יפה. אבל בוא תגיד לי בבקשה כמה פניות קיבלתם בשנה האחרונה, שנת 2018, באיזה אמצעים, תוך כמה זמן הם נענו, כמה לא נענו, כמה טלפונים אתם מקבלים ואומרים לאנשים יש לנו נוהל חדש אתם צריכים להתקשר לוודא.

הרי כל הדברים האלה, אני באמת אומרת, אנחנו יכולים לקיים את זה כהתנצחות או בינך לבין הקהל או בינך לביני. אני יודעת הכל, את כל העובדות. ואנשים פה יודעים כי הם אלה שעובדים איתכם. אליי הם פונים כי מעטים מהם ששמעו על הוועדה לאט לאט פונים. אבל אתה מכיר את זה, אתה יודע. ואני גם אגיד לך עוד משהו, ביולי 2017 אתם בעצמכם אמרתם כן אנחנו קורסים מהטלפונים, אנחנו ביקשנו תוספת. כך שזה לא עזר לך הדבר הזה.
אז בוא תגיד לי למשל מ-2017 עד היום, הייתה תוספת של כוח אדם, כמה עוד נוספים פונים, פנו ליק"ר, האם מבחינתך אתה עמדת כמנהל היחידה ביעד של שיפור המענה, למה אתם בכלל עדיין עובדים עם הפקס הזה, למה לא ביטלתם אותו? אם יש דוא"ל למה פקס. למה צריך להתקשר לוודא האם הפנייה התקבלה או לא. תוך כמה זמן המענה אצלכם, מיהו. תן לנו רגע, רק על הנקודה הזאת, רק על הנקודה של השירות.

כי שוב, אמרתי גם קודם, אנשים שחולים, ועוד לא הגענו, יש כאלה שיש התוויות, כל מיני, עלו כאן בעיות מורכבות ואני נתתי לאנשים להמשיך ולהמשיך, לא הייתה בעיה שחזרה על עצמה פעמיים אם שמת לב. היו כאן אונקולוגים, אפילפסיה, ילדים, כאב, פוסט טראומה. באמת, יכולתי להמשיך, יש לי עוד רשימה והם עוד ימשיכו. אבל לא קרה מצב שמשהו חזר על עצמו. ואתה מכיר את כל זה. אז בוא במקום שננהל את זה בצורה של אטימות הדדית בוא רגע עכשיו רק על הנושא של הבירוקרטיה והשירות.
יובל לנדשפט
אני אקריא מאתר היק"ר - -
היו"ר תמר זנדברג
לא, לא, לא, אל תקריא מאתר היק"ר, זה לא מה שביקשתי. זה לא מה ששאלתי אותך, יובל, את אתר היק"ר אנחנו יודעים לקרוא - -
יובל לנדשפט
הקשבתי היטב.
היו"ר תמר זנדברג
לא, אז אל תקריא לי מאתר היק"ר, את אתר היק"ר אני יודעת לקרוא בעצמי. אני מזמינה אותך על מנת לתת תשובות לשאלה. בכמה תגברתם את השירות שלכם?
יובל לנדשפט
וכל התשובות שלי מופיעות באתר.
היו"ר תמר זנדברג
אני לא שאלתי. אני מחדדת את השאלה. אני לא שאלתי מה כתוב באתר, אני שאלתי מה קורה בפועל. מה כתוב באתר אנחנו יודעים, אתה מנהל את העניינים - -
יובל לנדשפט
את שואלת מה קורה בפועל – אין פקס ביק"ר, אחד.
קריאה
איזה תשובות.
קריאה
אני בשוק. אין לך מה לענות.
יובל לנדשפט
זה לא שאין לי מה לענות, יש לי מה לענות - -
קריאות
- - -
יובל לנדשפט
ניתן ליק"ר לשלוח בכל אחת מן הדרכים- -
היו"ר תמר זנדברג
את זה כבר אמרת אז זה לא עונה לשאלה שלי. כמה פניות התקבלו - -
יובל לנדשפט
מוסבר בדיוק מדוע יש לשלוח את הבקשה ליק"ר באחת מן הדרכים וכתוב בדיוק מהו הליך הטיפול ביק"ר. ליק"ר מגיעות בין 600 לקצת למעלה מ-1000 פניות כל יום. חלקן פניות כפולות וחלקן כפולות בפעם השביעית והשמינית, חלקן מספר פניות שנוגעות לאותה בקשה של מטופל. עד שלא נפתח הקובץ הממוחשב אי אפשר לדעת אם זו פנייה ראשונה שהגיעה או אם זה השלמת חומר לפנייה קודמת שהגיעה שהמטופל שלח את זה בארבעה מיילים שונים. הממוצע שהיה הוא בסביבות ה-800 פניות ליום.

כוח האדם ביק"ר – במוקד הטלפוני כוח האדם על פי הבטחה של המשנה למנכ"ל בישיבה האחרונה, הוא הבטיח להכפיל את מספר המוקדניות, הוכפל ויש 20 מוקדניות. אבל כתוצאה בעיקר מהכשרות שאנחנו עושים, תיכף נספר גם על ההכשרות ששאלתם, עד כה עמדנו בהכשרות. ביום שישי האחרון פתחנו הכשרה מחזור ו' לעוד 67 גופים ואנחנו עד כה הכשרנו 120 רופאים בחמשה קורסים שונים ואנחנו ביק"ר עובדים כל יום שישי לעשות את ההכשרות. אנחנו עובדי מדינה שעובדים בימי שישי ועושים את ההכשרות על מנת שיהיו רופאים.

הרופאים יתחילו לעבוד בהשקת המדיקלזציה שהיא תהיה ברבעון הראשון של 2019 שיושקו שלושה דברים: אחד זה המדיקליזציה עצמה, הרופאים המוכשרים – אנחנו נסיים את הליך ההכשרה של מחזור ו' ואחרי ההכשרה שלהם יהיה צריך להסמיך אותם על פי פקודת הסמים המסוכנים. אנחנו נעשה את זה. נקבע גם, אם אינני טועה, מועד לטקס. ואז יהיו לנו - - - מוכשרים, אני מניח, בסביבות ה-150, קיבלנו מנדט להכשיר 100 וקצת, הרחבנו אותו ל-150 רופאים שאליהם יוכל החולה לגשת ולקבל מרשם במקום. מרשם ורישיון. זה לא מרשם, זה הנחיית - -
היו"ר תמר זנדברג
עם ההדפסות שכבר יותקנו - -
יובל לנדשפט
שתיים, עדיין לא נסגרו כל הממשקים מול קופות החולים כיוון שקופות החולים לא הסכימו. אני לא רוצה לומר לא אוהבות - -
היו"ר תמר זנדברג
רגע, אני רק שואלת לגבי הרופאים. בדיונים הקודמים אמרת, ואחת הסיבות שגם אמרת שבניגוד לבקשה שלנו שהרופאים יתחילו להיכנס בטפטופים אתם רציתם בכוונה שהם ייכנסו בבת אחת ובין היתר אחת הסיבות היו שצריכות להיות מותקנות אצלם המערכות הממוחשבות עם המדפסות. זה הותקן כבר? זה בתהליך התקנה, מה קורה עם זה?
יובל לנדשפט
חיברת לא נכון את דברייך. אני אסביר. קיומה של מערכת ה-XRM שתעבוד עם כל הרופאים היא חיונית. מערכת ה-XRM הושלמה. את אותו פיילוט ראשוני לבדוק עוד את הממשקים שבתוכה כבר הכנו וכעת אנחנו מרחיבים אותו בעוד 18 רופאים ועוד 30 בתי מרקחת ואנחנו קיבלנו כבר אור ירוק להתחיל להתקדם בתוך מערכת ה-XRM. האם נוכל להשיק את זה אל כל ה-100 ומשהו רופאים, כי זה רופאים מהשירות הציבורי, כי תפקידו של המשרד זה חיזוק הרפואה הציבורית - -
היו"ר תמר זנדברג
אז איך הוא ייתן את הרישיון אם לא יהיו לו את המערכת והמדפסת ב- -
יובל לנדשפט
אז פה אנחנו נתקלים עדיין במספר סוגיות שאני מניח שהן ייפתרו מול קופות החולים. זה לא פשוט, לא כל קופות החולים באותו מהלך איתנו. גם מחירו של הביקור הרפואי עדיין לא הסתכם כיוון שהיום שחולה הולך לרופא לקבל המלצה המחיר יכול להיות 800, 1000, אנחנו שמענו על רופאים שלוקחים גם יותר - -
היו"ר תמר זנדברג
יובל, זה לא מה שאני שואלת. אני שואלת שאלה נורא נורא פשוטה. אתה אומר שברבעון הראשון של 19' יוכשרו אותם 150 רופאים - -
יובל לנדשפט
יוסמכו.
היו"ר תמר זנדברג
יוסמכו אותם 150 רופאים שהוכשרו ויוחלו לחלק את הרישיונות - -
יובל לנדשפט
לא יוכלו. נתחיל במהלך להכניס את כולם. המהלך הוא מדורג, אין לנו 200 מטמיעים, כל אחד צריך מטמיע, להגיע לשבת במרפאתו, זה יהיה מהלך שייקח מספר חודשים - -
היו"ר תמר זנדברג
אני חייבת להגיד לך משהו. אני מתחילה להרגיש שאתה מה זה מורח אותי.
קריאה
לא רק אותך, את כולנו.
היו"ר תמר זנדברג
אנחנו שנה מדברים על הנושא הזה. אתם יותר. ואתם סירבתם להסמיך את הרופאים שמוכשרים כי אמרתם שזה הכל יהיה ביחד. עכשיו הם יוסמכו ביחד אבל המערכות במהלך מדורג שאני לא יודע וזה תלוי בקופת החולים - -
יובל לנדשפט
הסמכות של ה-80 ומשהו הראשונים של ארבעת הקורסים, ההסמכה שלהם כבר הייתה. ליאור הייתה בטקס - -
היו"ר תמר זנדברג
הם מחלקים רישיונות?
יובל לנדשפט
עדיין לא. חלקם - -
היו"ר תמר זנדברג
אז מתי הם יחלקו? ה-80 האלה הוסמכו, מה הם עושים עם ההסמכה הזאת, תולים אותה איפה?
יובל לנדשפט
18 מתוכם וכעת עוד 18 יוכנסו לפיילוט.
היו"ר תמר זנדברג
אבל הם לא נותנים רישיונות אז מה זה עוזר?
יובל לנדשפט
לא, בפיילוט הם נותנים רישיונות.
נטע קובלסקי
הם נותנים רישיונות אבל הם לא יודעים על מה. הרופא נותן רישיון - - - אין לו מושג מה זה.
היו"ר תמר זנדברג
תנו לי להבין רגע משהו. הרופא שהוסמך – כמה רופאים יש היום שאצלם נותנים רישיונות שלא אתם מקבלים את הבקשה, שהחולה יוצא עם הרישיון והולך לקנות, כמה יש כאלה?
יובל לנדשפט
14 אונקולוגים בבתי החולים.
היו"ר תמר זנדברג
אבל זה היה גם קודם, נו באמת.
יובל לנדשפט
14 אונקולוגים שגם אותם העברנו למערך XRM כי כל אחד עבד על מערכות אקסל משלו.
היו"ר תמר זנדברג
אבל אונקולוגים זה היה גם קודם, אני לא מבינה מה הבשורה פה.
יובל לנדשפט
הוא לא היה על XRM ובנוסף - -
היו"ר תמר זנדברג
מה זה חשוב אם זה היה על XRM או לא היה על XRM - -
קריאה
אין אונקולוג בקפלן - -
קריאה
הוא אמר שיש.
קריאה
בסורוקה אין.
קריאה
הוא אמר שיש.
קריאה
מי זה?
יובל לנדשפט
לא אמרתי בקפלן.
קריאה
בסורוקה אמרת שיש.
יובל לנדשפט
בנוסף 20 רופאים במערך הציבורי שהתחילו איתנו עם הפיילוט אבל הם עדיין מנפיקים רישיונות למגדלים ולא כולם לבתי המרקחת, חלקם לבתי המרקחת - -
היו"ר תמר זנדברג
לא משנה, העיקר שהמטופל יוצא עם רישיון?
יובל לנדשפט
ובנוסף בימים האלה אנחנו במהלך הרחבה לעוד 18 רופאים וכך אנחנו נעשה את המהלך הזה בצורה מדורגת עד שסך כל ה-150 רופאים - -
היו"ר תמר זנדברג
כלומר, היום נותנים 14 אונקולוגים ותו לא.
יובל לנדשפט
ממש לא נכון. 14 אונקולוגים ועוד 18 רופאים.
היו"ר תמר זנדברג
שאמרת שהם בתהליך.
יובל לנדשפט
לא. בנוסף – א' 14, ב' 18 רופאים בקופות ברפואה הציבורית נותנים.
היו"ר תמר זנדברג
שמה הם?
יובל לנדשפט
עברו כבר, עברו הטמעה.
היו"ר תמר זנדברג
הם נותנים היום? היום אם אני באה הם נותנים? איזה רופאים אלה, איזה התמחויות?
יובל לנדשפט
חלקם נוירולוגים, פליאטיביים, רופאי כאב וגם רופאי משפחה.
היו"ר תמר זנדברג
יש רשימה של הרופאים האלה.
יובל לנדשפט
לא פרסמנו את הרשימה של הרופאים בפיילוט - -
קריאה
למה לא?
קריאה
אז איך נגיע אליהם?
קריאות
- - -
מאיר יחיא קדוש
הוא לקח לו את זה בחזרה כי הוא הגיש בקשות לאנשים שעל סמך דעתו הוא החליט שמגיע להם ולקחו לו את המחשב ואת המדפסת של משרד הבריאות. היה אצלו במשרד. אבא שלי, לקחתי אותו, הדפיסו לדודה שלי מהמחשב הזה ובגלל דודה שלי לקחו לו את המחשב כי דודה שלי היא אנטי תרופות והיא על סמך אידיאולוגיה קיבלה רישיון. ועל סמך זה הם לקחו לו את המחשב ואת המדפסת. לא רק לו, יש עוד רופא שלקחו לו. גם ד"ר גיל מורלי, לקחו לו את ההסמכה בכלל להגיש בקשה דרך מחשב רגיל אפילו.

יש פה משהו שהם מתנכלים בכוונה לרופאים שמגישים וגם ברקת שייאמר לזכותה שהיא נצמדת לנהלים בגלל שהיא לא רוצה שיקחו לה גם כן את הדבר הזה. היא יודעת לעזור לחולים ויש פה חולים שזקוקים לדבר הזה. והדבר הזה, אם כבר מדברים על ה-THC שנבהלים ממנו כל כך אז מה שקורה פה במדינה, תמר, הדבר הזה זה כאוס שהמדינה מפסידה מזה הון תועפות. יש ימבה CBD שנכנס מחוץ-לארץ פה לארץ והמשטרה לא יודעת איך לאכוף את זה אפילו כי זה 0.01 THC והחוק לא מוגדר על זה.

החוק יבש על זה, אין אף אחד שיכול לאכוף את זה אז המשטרה לוקחת את זה, אולי מקסימום מחרימה והיו מקרים שהיא גם החזירה. אז חולים היו מנצלים את הדבר הזה מזמינים מחוץ-לארץ. המדינה מפסידה הון תועפות על הדבר הזה. אתם לא רוצים THC אז היום תתירו את ההמפ. ההמפ הוא - - - יכול להיות טוב לנו וגם ל-CBD קודם כל - -
קריאות
- - -
היו"ר תמר זנדברג
יובל, זה נכון?
יובל לנדשפט
מה?
היו"ר תמר זנדברג
מבין ה-18 רופאים יש רופאים שלקחו להם את ההסמכה הזאת?
קריאה
זה נכון מאוד.
קריאה
דבר על ג'וני.
יובל לנדשפט
לא לקחו לג'וני את הסמכת המנהל - -
קריאות
- - -
יובל לנדשפט
ג'וני גרינפלד הוא מנהל על פי הסמכה.
קריאה
אז למה הוא לא יכול לתת 200?
קריאה
35 למה הוא לא יכול, למה הגבלתם אותו?
יובל לנדשפט
הוא צריך לעבוד על פי הכללים והנהלים - -
קריאה
הורדת 200% לבנאדם חולה מת.
יובל לנדשפט
מעל כמות מסוימת נדרשת לא רק הסכמת הרופא, נדרשת המלצת מנהל המערך בבית החולים.
קריאה
זה סעיף 35, בגלל זה הגיעו לג'וני מלא מטופלים מכל הארץ.
יובל לנדשפט
ויש גם מינונים מעל 100 גרם שבהם נדרש הרופא לנמק בצורה מסודרת מדוע נדרש דווקא הטיפול הזה.
היו"ר תמר זנדברג
אז אני רק מחדדת – היום יש 14 אונקולוגים, זה לא כל כך בשורה מבחינתנו כי זה היה גם קודם. יש 18 רופאים חדשים שאתה - - - יש כאן לדעתי את כל קהילת המטופלים, אף אחד לא שמע מזה. אז יכול להיות שהם עובדים אי שם עם מטופלים אחרים אבל בוא נגיד שזה קצת תמוה, שהייתה כאן עד כדי כך כזאת פליאה.

14 ועוד 18, 30 וקצת, איפה עוד 125?
יובל לנדשפט
לאחר שיוסמכו אנחנו נתחיל במהלך של להסב את כולם למדיקלזציה. זה אותה מדיקליזציה שכולם אומרים בה יהיה לחולה - -
מאיר יחיא קדוש
אני יכול לגנוב לך שנייה - -
היו"ר תמר זנדברג
לא, לא - -
מאיר יחיא קדוש
לא שואל אתכם! אני באתי היום לבוש בשחור, לבשתי חולצה לבנה והחלפתי לשחור. אתמול התבשרנו על עוד חולה אונקולוגי שמת. אכפת לך? יש לך זמן לחכות עוד יום ועוד שנה ועוד שנתיים. אני באתי עם טיפה לבן אבל למה גם את זה רציתי להחליף, נותן טיפה תקווה כי זה לא צמח שאתם יכולים לשלוט עליו זה של בורא עולם. והיום אני אומר לכם, כל החולים, מי שרוצה להתרפא, אל תשאלו שום חוק, בשביל לחיות לא צריך חוקים, תגדלו את הקנאביס, תגדלו את זה באדמה - -
יובל לנדשפט
בתור עובד מדינה אני לא יכול להסכים לקריאה לא להקשיב לחוקים. אנחנו במדינה עובדים לפי חוק, אני לא יכול להסכים, אני מבקש שתגני את מה שנאמר כאן - -
היו"ר תמר זנדברג
עם כל הכבוד, אתה לא מנהל את הישיבה, אתה באת - -
יובל לנדשפט
אבל אני מבקש, אני לא מנהל.
קריאות
- - -
מאיר יחיא קדוש
מי אשם? דיני נפשות, אנשים מתים פה!
קריאה
ביבי נתן לך תפקיד - -
קריאה
מי אתה? אתה רופא? יש לך הסמכה? למה אתה חותם על רישיונות, תענה לי. שמיקי דור באוסטרליה הוא אומר לי בשלט רחוק חתמתי. איך? איך?
היו"ר תמר זנדברג
אם לא תהיה לי ברירה אני אצטרך להוציא אותך ואני לא רוצה.
מאיר יחיא קדוש
אז תוציאו. תביאו צבא ומשטרה - - - בורא עולם יודע טוב מאוד מה קורה פה - - - הוא ייתן איתכם את הדין אחד-אחד, על כל בנאדם שנעלם מפה ולא איתנו היום, אתם תתנו את הדין.
קריאה
הוא צודק.
קריאה
אנחנו מדברים בשם הכאב שלנו, סליחה.
ליאור לביא
הם שכחו שמשרד הבריאות צריך לרפא, הוא לא חלק מהמשטרה.
קריאה
איפה ניתן למצוא את הרשימה של המנהלים?
מאיר יחיא קדוש
הדם יהיה על הידיים שלך אם תמשיך לשקר, הדם יהיה על הידיים שלך.
קריאה
הוא כבר, הוא 10 שנים הוא כבר.
מאיר יחיא קדוש
- - - בלי תרופות, רק עם הקנאביס, תגיד לי שזה לא תרופה. תגיד ליֱ ! היא כבר חודש בלי שמן, למה? כי הלכת לתיקון עולם לקחת להם את האישור לגדל, סגרת אותם, חודש אין לה שמן, חודש אני בלי - - - 30%, חודש אני מחכה שיגיע לי השמן והוא לא מגיע. הלכתי שלוש פעמים, אין לי דלק, נסעתי הגעתי לשם - - - אין שמן, תיקח 15% ותיקח יותר טיפות של שמן זית - - -
קריאות
- - -
יובל לנדשפט
הדרך השנייה שתפתח לחולים היא דרך לנהל בעצמם את התיק הרפואי, אנחנו עובדים על זה עכשיו. זה אני חושב שזה ממשק בתחילת - - - גם ברבעון הראשון.
קריאה
זה כתוב באתר.
יובל לנדשפט
לא. מה שאמרתי עד עכשיו – שבא המטופל ויזין בעצמו את כל המסמכים הרפואיים לתוך - -
היו"ר תמר זנדברג
חכה, לפני שהמטופל מזין בעצמו, אנחנו שנתיים מנסים מהרופא, שהוא הרופא המטופל, שמראש יידע מה הוא עושה, חלקם. מי שלא קיבל אצלכם את ההכשרה היו כאלה שידעו מראש וקיבלו את ההסמכה רק בשביל שיוכלו להוציא את הרישיון. זה עדיין לא קורה. לפני שהמטופל יזין בעצמו הוא כרגע מזין בעצמו פקס וצריך לקבל אצלכם אישור בטלפון, זה כרגע המצב. רק שנבין כמה אנחנו רחוקים מכל ה- - - אולי תפתחו גם אפליקציה, זה טוב ויפה, נחמד מאוד, חזון למועד, בוא נוודא קודם שמה שאנחנו מדברים עליו כאן שלוש שנים, המינימום שלו קודם כל קורה.

וזה הרושם שלי, והתסכול פה נובע, והסיבה שאני אפשרתי פה את התסכול הזה זה כי אני מרגישה שהפער בין מה שצריך לקרות לבין מה שאתם גם הבטחתם, לבין מה שקורה, במקום ללכת ולהצטמצם הוא הולך ומתרחב. כי נוספים עוד ועוד מטופלים ואצלכם דברים קופאים על שמרים, אותם כעסים, אותן תשובות חצי מתחכמות, חצי מיתממות חצי לא יודעת מה. ואנשים סובלים ובגלל זה זה קורה.

לכן יש לי אמפתיה לדבר הזה ולכן אני מאפשרת אותו. ותראה, עומדים פה סדרנים שמחכים שאני אגיד להם מה לעשות, אבל אני בכוונה קצת מאפשרת את זה כי זה תסכול. אז בוא רגע נתמקד בדפוס פעולה. איך אנחנו מגיעים מכאן מהפלונטר המאוד בעייתי הזה למצב שבו קודם כל שחררו, ואני אומרת לך את זה שנתיים, אתה מסרב להקשיב, אבל שחררו לרופאים, שחררו להם. תורידו את הפקק הזה אצלכם. זה פקק בירוקרטי, זה פקק ככל הנראה גם מקצועי. ודיברנו על זה מהיום הראשון. רופאים אצלכם מאשרים, יש לכם מינונים שהם פיקס, זה דבר שרירותי, דיי, שחררו לרופאים.
רמי דבש
פעם לא היה יק"ר, היה יותר כיף, הכל היה הולך יותר חלק.
קריאה
נכון.
יובל לנדשפט
פעם היו 500 מטופלים בארץ ששלחו בקשות למנהלת ולא היה - - - אני חושב שחלק גדול מפעילות היק"ר זה 42,000 מטופלים, אין לזה אח ורע. כל מה שאנחנו אומרים והוא אמת והוא אמת מבוססת - -
רמי דבש
אנחנו גם יודעים לצעוק. אנחנו יושבים בשקט שלוש שנים. תמר, באמת, דיי - -
היו"ר תמר זנדברג
אני יודעת.
רמי דבש
ששה פיגועים ראיתי בעיר הזאת. כליות של אנשים הרמתי בידיים. לפני כמה שנים לא היה יק"ר, היה 5400* של משרד הבריאות, לא היה ימי עסקים בכלל.
קריאה
אישור גידול, היה הכל.
היו"ר תמר זנדברג
רמי, אני מבקשת, שמענו, תודה, אני לא רוצה להוציא אבל אי אפשר ככה לנהל דיון.
יובל לנדשפט
יש צדק במה שהוא אומר. לא היה באמת יק"ר, גידלו בבית - -
רמי דבש
- - -
היו"ר תמר זנדברג
צא בבקשה כמה דקות.
רמי דבש
כואב הלב, שלוש וחצי שנים משקרים לנו תמר. אני עדיין מחכה לשמוע כמה קילו אוקסיקונטין נכנס לארץ, מישהו יכול לספר לי?
היו"ר תמר זנדברג
רמי, אני מצטערת, אני לא יכולה לנהל דיון ככה. צא לכמה דקות.

מתי הרופאים, בדיוק, כמה ומתי, אל תגיד לי תהליכים, תן לי תאריך, מתי הרופאים האלה, ה-150 האלה שאתם גוררים אותם כבר שנתיים במקום להתחיל ולשחרר ולשחרר אתם מחזיקים את זה ככה וזאת התוצאה. מתי הם יתחילו להנפיק רישיונות? תאריך.
יובל לנדשפט
בשנת 2019.
היו"ר תמר זנדברג
מתי בשנת 2019.
יובל לנדשפט
באופן מדורג בשנת 2019.
היו"ר תמר זנדברג
לא, לא מדורג, מתי?
יובל לנדשפט
לא יודע. בשנת 2019. יש מספר דברים שצריכים להתרחש לפני כן. טקס ההסמכה שלהם נזמין גם אותך. בשלהי - -
היו"ר תמר זנדברג
יש פה ד"ר בן עמית, קופת חולים מכבי. אחריו ליאור שכטר ממאוחדת. בבקשה.
בן עמית
תודה על זכות הדיבור. אני אשמור את זה קצר. שמי ד"ר בן עמית, אני מהמטה הארצי מהנהלת מכבי שירותי בריאות. אני חושב שזה מאוד חשוב שהקופות יהיו מעורבות בסיפור הזה ויאמרו את דברן, ולכן נשלחתי מטעם הנהלת מכבי מטעם המנכ"ל כדי לומר כמה דברים. קודם כל חשוב לי מאוד לומר שמכבי פה, אכפת לנו מהחברים. אנחנו, רופאי מכבי, נתקלים באנשים שזקוקים לטיפול בקנאביס על בסיס יום-יומי. אנחנו מסתכלים להם בלבן של העיניים ואנחנו רופאים ובני אדם ואכפת לנו.

אנחנו מאוד מאוד רוצים שיימצא תהליך טוב שבו אנשים יוכלו להגיע לקופת החולים ולקבל טיפול בקנאביס כמו כל טיפול אחר. אנחנו מאוד בעד. אני מבין שיש הרבה תסכול ואני רוצה לדבר קצת על הפערים ועל למה זה לא קורה. בשביל זה אני כאן. אני רוצה לומר שאנחנו כדי להשיג את המטרה הזאת, וזאת המטרה שעומדת לנגד עינינו, אנחנו בקשר עם היק"ר, יש לנו ממשק עבודה טוב איתם ובאמת דלתם פתוחה בפנינו ולהיפך ואנחנו מאוד רוצים לעבוד יחד. כי מה שמעניין אותנו בסופו של דבר, אפילו יותר מאשר התחרות בין הקופות זה שאנשים יקבלו את הטיפול. באמת.

אני רוצה להצביע על חסם אחד עיקרי שהוא דבר שמאט ומקשה עלינו. כידוע, הייעוד העיקרי של קופות חולים הוא לספק שירותים שנמצאים בסל הבריאות. קנאביס לא מוגדר בסל הבריאות, ולכן כל העיסוק בדבר הזה הוא עלות שמושטת על קופות החולים. ויש עלויות על הדבר הזה. גם אם מורשה לרופא לגבות איזשהו סכום כסף מהמטופל, גם אם המטופל משלם על התרופות עדיין יש עלויות ניכרות להקים מערך כזה. עלויות שהן - -
היו"ר תמר זנדברג
אני חייבת לעצור אותך פה. מה התפקיד שלך במכבי?
בן עמית
אני מנהל בחטיבת הבריאות במכבי.
היו"ר תמר זנדברג
עד כמה שאני יודעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי אמנם העביר אחריות לקופות החולים ואתם היום אחראים בשם מדינת ישראל על הבריאות ועל שירותי הבריאות של כולנו, אבל אתם לא עסק. סל התרופות הוא באמת נותן את הסבסוד ואת המימון הממשלתי לתרופות מה כן ומה לא, ומה שלא עולה כסף לכם, למטופלים במידה רבה מאוד. אבל בוא שנייה תסביר לי, אל תלך לכסף, זה נורא קל ואני חייבת לומר זה גם חוטא לתפקיד שלך כרופא ושל קופות החולים באופן כללי.

יש לנו כאן בעיה הרבה הרבה יותר בסיסית והיא שאתם כקופה, ועל זה אני רוצה, כי את הסיפור הזה של סל הבריאות מבחינתי זה סיבה למה, ואני שומעת את זה שלוש שנים, להתחמק מהאחריות של קופות החולים לספק את השירות עצמו. זה שעולה לכם כסף התור של המטופל וכל הדברים האלה – בשביל זה אתם קיימים. זה לא איזה תרופה ביולוגית שעולה מיליונים שכן נכנס או לא נכנס, לא, זה לא עולה לכם.

סך הכל זה עולה לכם את המשכורת של הרופא של השעות שהוא יושב. ומה אם לא מחויבות למטופלים שלכם, זה מבוטחים שלכם. אתם קיבלתם מנדט מהמדינה לספק שירותי בריאות למטופלים האלה. בוא תגיד לי איך אתם, במקום להגיד לי כמה זה עולה לכם, תאמין לי זה לא עולה לכם הרבה, זה כולה רופא שיושב ומקבל חולה ומדפיס. כל רופא עושה את זה בכל תור בכל נושא.

בוא תסביר לי איך אתם נותנים דלת פתוחה ומענה למבוטחים שלכם שמגיעים עם כאב, שמגיעים עם פוסט טראומה, שמגיעים עם סרטן, חס וחלילה. ואיך אתם מקלים עליהם, איך אתם דופקים על השולחן למשרד הבריאות ואומרים להם, אנחנו שלחנו את הרופאים האלה והאלה, למה אין להם הסמכה עדיין? למה אין להם את המדפסת מותקנת אצלנו במרפאות הציבוריות שהם יוכלו לרשום את הרישיונות ולתת את הדו שיח הזה הכל כך חשוב, הכל כך קדוש בין רופא לבין מטופל שיתנהל לא עם איזה פקס במשרד הבריאות אלא במקום הטבעי שזה בקליניקה של הרופאים שלכם. אז זה שהמשפט הראשון שלך זה סל התרופות זה נדליק לי מה זה נורה אדומה.
בן עמית
אני באמת נשלחתי להציף את הקושי הזה.
היו"ר תמר זנדברג
אבל איזה קושי?
בן עמית
הקושי בזה שנגררנו בעצם לספק שירות נוסף שאנחנו מאוד מאוד - - - כקופה אני מסכים שהמקום הטבעי לתת אותו זה בקופה, שכמו שנרשם כל טיפול אחר אז גם זה יירשם. אלא שלתת קנאביס זה דורש יותר מאשר לתת טיפול אחר משתי סיבות: אחת, יש דרישות רגולטוריות. אם רופא היה יכול להוציא במחשב של מכבי פשוט במקום תרופה א', תרופה ב' והתרופה הזאת תהיה קנאביס אז לא היה נדרש עוד מערך. אבל הרגולטור דורש מאיתנו - -
ארז שטיבל
אבל לתת לי ארקוסטין ולתת לי - - - אתה יכול לתת לי באותו יום חמש פעמים, זה לא בעיה.
בן עמית
נכון, נכון, וזה מאוד מצער שזה ככה.
יובל לנדשפט
הקנאביס הוא לא חלק מהסל, זה גם סיפור, ולכן הוא לא נמצא במחשבי הקופה.
קריאות
- - -
יובל לנדשפט
הנושא של סל התרופות וקנאביס נידון בבית המשפט העליון לפני כחודש.
נטע קובלסקי
השאלה היא למה הרופאים שלכם בתור רופאים מסרבים למלא המלצות, זאת השאלה.
בן עמית
זה נכון. אני אגיד למה. יש רופאים רבים במכבי, אני מדבר בשם מכבי, אני לא מאמין שזה מאוד שונה מכבי ביחס לאחרים, יש רופאים רבים, ואני בראשם, אישית, אתם רואים שאני פה ואני רוצה למצוא לזה פתרון, שמעוניינים לרשום קנאביס, חושבים שזה מתאים וזה נכון קלינית למטופל מסוים. אבל הם לא יכולים פשוט לרשום את זה כמו כל תרופה אחרת כי נדרשת מהם רגולציה. הרגולציה הזאת זה לא רק לרשום טופס. זאת אומרת, זה לא רק למלא טופס שזה מאוד זריז. בשביל זה צריך עוד מערכת מחשוב.

אני לא אומר את זה כתירוץ, כן? אלא באמת זה דורש עוד שני דברים. אחד, זה דורש איזשהו צרכי מחשוב נפרדים. לדבר הזה אין עלויות מאוד גבוהות אבל יש לזה עלויות מסוימות והדבר השני זה יוצר דרישות פיזיות מבחינת המתקן. אני מדבר על זה בגלל הנושא של אבטחה שזה נושא שאני ביקשתי - -
נטע קובלסקי
אני לא רופאה, אני אזרחית כמו רוב האזרחים פה בישראל, אני יכולה לפתוח את המחשב שלי, למלא את הבקשה. אז להגיד שרופא לא יכול לעשות את זה במחשוב שיש לו בקליניקה זה לא נכון.
בן עמית
אני לא מדבר על - - - אני מדבר על להוציא רישיון - -
נטע קובלסקי
למלא בקשה, אני לא מדברת על להוציא עכשיו רישיון, אני מדברת על למלא בקשה. אני יכולה לעשות את זה, הוא יכול לעשות את זה, לא צריך להיות רופא בשביל להיכנס לטופס.
קריאות
- - -
קריאה
יש הרבה רופאים במכבי שלא ממלאים את הבקשות.
יובל לנדשפט
נטע, הוא מדבר על להנפיק, לא - -
נטע קובלסקי
- - -
קריאה
קודם בקשות, אחרי זה רישיונות.
נטע קובלסקי
אני לא מדברת על הוצאת רישיון, אני מדברת על מילוי בקשה. בבקשה תדייק.
בן עמית
השאלה מאוד ברורה, אני אדייק. זה גם מאוד מאוד חשוב לי שאנחנו עושים את הדיון הזה, אני חושב שזה לב ליבו של הדבר ותמיד מדברים על דברים אחרים וזה דבר נורא חשוב – איך מטופל מגיע לרופא ומקבל. יש באמת יותר פשוט להגיש בקשות, אני מדבר על הנושא הטכני, אבל אנחנו עכשיו נמצאים בתהליך של איזושהי רפורמה שהדבר הזה הוא משהו שאמור לעבור מהעולם ועכשיו כבר הולכים לצאת רישיונות. ממש רישיונות, בלי לבקש מהיק"ר. שזה שירות מצוין עוד יותר, זה שירות עוד יותר טוב, שהמטופל יגיע אליך וייצא עם רישיון ולא עם - - - זה עם סיוע שלך - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל זה לא קורה.
קריאה
בעצם עד שלא תעשו מזה כסף לא תתנו לנו.
בן עמית
כך או כך אז בוא נגיד בתהליך החדש שבו המטופל יגיע וייצא עם רישיון זה דבר שהוא דורש איזושהי מערכת מחשוב. אחרת הוא טיפה יותר מורכב טכנית, אין פה מורכבות גדולה - -
ניר יופטרו
למה מורפיום אני יכול לקבל בקלות וקנאביס לא מהרופא שלכם?
בן עמית
זה הרגולציה.
ניר יופטרו
לא המטרה שלך לטפל בי בתור רופא, לא אתה נשבעת את שבועת הרופא?
היו"ר תמר זנדברג
ד"ר בן עמית, סליחה, הדברים פה שוב נאמרים בקריאות ביניים אבל אני חייבת להגיד שהם מאוד מדויקים. כי בעצם מה שאתה אומר זה, ושוב, זה לא ועדת הבריאות פה אבל אנחנו נחשפים לטפח מאוד מאוד בעייתי במערכת הבריאות ולא בפעם הראשונה, שההנחיות שלכם והמדיניות שלכם, עזוב רגע את משרד הבריאות, האופן שבו אתם מעודדים או מעכבים את הרופאים שלכם מלפעול היא נובעת- - -

אם מורפיום או אוקסיקונטין או תרופות אופיאטיות קשות וממכרות שאתם יודעים את זה זה קל לרשום אז אתם תחלקו. ואם צריך טיפה, ויכול להיות שכקופה, וקופה שיש לכם מרחב תמרון, תיקחו על עצמכם את הנושא הזה ברצינות, תכשירו את הרופאים, תגידו להם קחו את הזמן הסתגלות על זה, זה יכול להיות טיפה יעלה יותר, זה לא יעלה לכם כסף, זה יעלה בשעות של הרופאים.

אני יודעת שהכל אצלכם אקסלים ומחושב, זה החלק הבעייתי של חוק ביטוח בריאות ממלכתי, אבל זה קיים. אבל עדיין, יש לכם מרחב תמרון גם כלכלי לספוג את הכמה שעות האלה של רופא ולהגיד לרופא, זה דרך שבה אתם תספקו שירות טוב יותר למטופלים שלכם. אז אי אפשר להסתתר רק - - - יש פה מהלך, זה ביחד.

אנחנו שמענו כאן גם לאורך השנים, קיימנו המון דיונים בוועדה שמשרד הבריאות בא בטענות לקופות החולים ואמר סוגרים לנו דלת, חוסמים אותנו. ניהלנו פה דיונים על פקסים של קופות חולים וכל מיני מיילים של קופות חולים שאמרו, כתבו בהנחיות בתפוצת כל הרופאים אצלנו לא מטפלים בקנאביס רפואי וכל הדברים האלה. אנחנו גם את העולם הזה חיים.

בואו תראו לי כולכם, אתם רופאים, אתם אנשי מקצוע, אתם מחויבים קודם כל למטופלים – איך אתם לוקחים את הנושא הזה על עצמכם. ברור לך, ואני בטוחה שאתה יושב פה ואתה שומע, גם אם לא היית ער קודם, שזה נושא בוער, שזה נושא שיש מגוון תחומים של רפואה, מאונקולוגיה ועד כאב ועד פוסט טראומה שהמטופלים האלה נמצאים אצלכם. אז איך אתם מקלים על הזנת הבקשות ועל דחיפת רופאים להנפיק גם את הרישיונות עצמם במסע הבלתי נגמר הזה שמשרד הבריאות מעביר את כולנו.
ארז שטיבל
לעזור לרופאים במימון הקורסים וההכשרה.
יובל לנדשפט
הקורסים לרופאים הם בחינם.
היו"ר תמר זנדברג
יש 150 רופאים, הם הוכשרו. מה קורה עם הרישיונות, מה קורה עם - -
קריאה
הם לא הוכשרו אין רשימה, אי אפשר לגשת אליהם.
ליאור לביא
דרך אגב, לא שזה יעלה לקופות גרוש, הם ירוויחו הון עתק כי הם יצטרכו לסבסד פחות תרופות. הם ירוויחו מזה הון עתק.
קריאות
- - -
בן עמית
אנחנו הקופה רוצים להיות שם. אני מעביר מסר ממנכ"ל הקופה, אני כמובן מייצג ואני מעביר את המסר. זה נכון שכרופאים, כבני אדם, אנחנו רוצים לעשות את המקסימום וכסף זה לא אישיו וכו'. אבל יש כלכלת בריאות, קופה יכולה לספוג את זה, אבל קופה זה גוף גירעוני ואם נדרש שירות שמבחינת רגולציה דורש איזשהו מאמץ אז צריך לפצות את הקופות, לתת להן משהו שיאפשר להן לתת שירות טוב. כי כרגע אנחנו, אני כבנאדם, כאחד מהאנשים שמנסים להוביל את זה בקופה אנחנו מאוד מנסים לשכנע רופאים שהשירות הזה הוא שירות שהוא משתלם והוא אפשרי.
אבל כרגע רופאים לא - - - זה נושא שהוא לא מתוקצב ונושא שהוא לא מתקצב זה תמיד עובד על ניסיונות ועל טובות והוא לא זז. הוא לא זז בגלל שזה לא מתוקצב. ויש גם נושא חשוב שזה נושא האבטחה. רופאים רבים, בטח אם זה בא להם בהפסד, אבל מעבר לעניין הציני הזה, רופאים רבים חוששים בגלל נושא האבטחה סביב הדבר הזה- -
קריאה
מה הם שוטרים או רופאים?
בן עמית
מדובר במתי מעט של מטופלים.
היו"ר תמר זנדברג
ד"ר בן עמית, תקשיב רגע, אני ממש מצטערת, אנחנו שומעים את הדברים האלה, אתם חייבים להתקדם, אתם חייבים להתעורר. אם רופאים מחלקים ריטלין ומחלקים מדבקות - - - ומחלקים כדורים שנמכרים בשווקי הסמים הלא חוקיים בתחנה המרכזית, זאת ועדת הסמים היא עוסקת לא רק בקנאביס רפואי – אנחנו שומעים פה את רוני ברקוביץ' מאגף האכיפה של משרד הבריאות והוא מראה לנו תפיסות של שקיות שבאו במקור ממרשמים של רופאים.

אז לא יכול להיות שעדיין יש אצלכם את הסטיגמות האלה. אני מבינה את החשש של הרופאים אבל אני גם מבינה שאתם לא עושים כלום כדי להפיג את החשש הזה. וזאת הבעיה שלי כי אתם המנהיגות של הקופה. הרופאים בסוף נמצאים בשטח, הם בממשק עם החולים. אם אין עליהם איומים להמון המון תרופות שהן סמים מסוכנים וקשים שהם מחלקים ככה ופה פתאום יש איזה מין - - - זה סימן שמשהו לא בסדר במערכת. אתם לא מכינים את המסר לשטח למטה כמו שצריך.

חבר הכנסת דן סידה, אחריו ד"ר שכטר אחרי זה חברת הכנסת יעל כהן-פארן שגם הצטרפה. ואחרי זה, ככל שיותיר לנו הזמן, הוא אמור להסתיים עוד שמונה דקות, אנחנו קצת נמשוך את הזמן אבל אני חושבת שהדברים המרכזיים נמצאים. בבקשה.
דן סידה (ש"ס)
תודה גברתי. אני חושב שמפאת חשיבות הנושא ואיך שהוא מתנהל פה גברתי שוחה בחומר בצורה ברורה ורואים שכל העסק מתנהל - -
היו"ר תמר זנדברג
אנחנו שלוש שנים בנושא.
דן סידה (ש"ס)
כן, אני יודע. מכוון שאני נמצא פה - - - אז אני העדפתי לשתוק ולשמוע, אבל ברור לכל בר דעת במדינה כולה וגם ליושבי השולחן הזה שיש מגמה, שיש תובנות מסוימות שברורות היום לכל ילד בישראל. ברור מעל לכל ספק שהקנאביס הרפואי הוא מזור מדהים להמון תחלואים גופניים ונפשיים, זה ברור לכולם, אין על זה בכלל שום ויכוח. עוד דבר ברור מזה שהמערכת מתקשה להתמודד באופן מהיר עם התגליות של הקנאביס וכל מה שיוצא מזה והמערכת מקרטעת ולא מצליחה להתקדם בקצב של הגילויים שישנם.

התובנות האלה כבר נמצאות, אמרתי, כל ילד קטן, כל מי שנמצא במדינה הזאת ופותח את העיניים מבין את התובנות האלה. אבל המסקנה היא שאמרת אדוני, יובל, שאם הדבר הזה יהפוך להיות תרופה המערכת תוכל להתמודד איתה יותר במהירות, היא ערוכה להתמודד עם הדבר הזה בתור תרופה ביתר קלות. אז אם זה ככה אז תהפכו את זה לתרופה, אני לא מבין. יש מערכת ממוקדת שיודעת לעבוד, אז תהפכו את זה לתרופה - -
קריאה
אם יהפכו את זה לתרופה כולם יגדלו את זה ולא יהיה מי שייקח על זה כסף.
דן סידה (ש"ס)
אמרתי את זה כדוגמה. אם זה מה שצריך להיות אז תלמדו את המערכת להתמודד, אחרת זה לא ייגמר פה. זה ברור שהדבר הזה חוצה זרמים, מפלגות, כולם מבינים שיש פה משהו חדש, צריך לתת לו התבטאות, צריך להתקדם איתו וצריך לפתור את כל המערכות הבירוקרטיות האלה בהקדם ובמהירות ולתת לנושא הזה לרפא את מי שצריך לרפא וכמה שיותר מהר. זו המסקנה וזו התובנה שעולה מכל הדיונים שמתקיימים סביב כל הנושא הזה. אז חבר'ה קדימה.
היו"ר תמר זנדברג
ד"ר ליאורה שכטר.
ליאורה שכטר
קודם כל מאוחדת כקופה מכירה במיקום של קנאביס רפואי כטיפול לגיטימי למגוון מאוד גדול של מחלות ואזורים. בוא נדבר על מה שיש היום ולאן זה צריך ללכת לפי דעתנו. קודם כל מה שיש היום כולם מכירים ושמענו פה מעל שעה את הקשיים המאוד גדולים שיש בכל התהליך הזה ואני לא אכנס לזה. אני רוצה לדבר יותר על העתיד. במאוחדת בגלל ההכרה בחשיבות של קנאביס הוקמה ועדה.

אני חושבת שזאת הקופה היחידה שהוקמה בה ועדה כדי לטפל בכל הנושא, כדי לקבוע מדיניות. ונקבעה מדיניות של טיפול דרך מתן או מיסוד מתן הקנאביס במסגרת הקופה. המדיניות שנקבעה באה לשרת שתי מטרות: אחת, להקל על המטופלים. ושתיים, ולא פחות חשוב מזה, לשמור על קריטריונים רפואיים מקצועיים בשעת מתן קנאביס. כי אנחנו יודעים שזה נושא טעון ואי אפשר גם להתעלם מזה שזה נושא טעון הנושא של מתן קנאביס.

אז יש מדיניות לקופה הזאת, אלא שהמדיניות הזאת דורשת תקצוב. אנחנו ביקשנו מהיק"ר, בוא נגיד ביקשנו מהממונה על הבקרה מטעם משרד האוצר, הממונה על הקופות, כדי שיאשרו לנו שאותה השתתפות שהמטופל משלם ליק"ר ישלם למסגרת שלנו, אנחנו נעשה את הכל אין-האוס. ובדרך הזאת גם נשמור על פיקוח מקצועי שהוא חשוב, אי אפשר לפסול אותו וגם יחד עם זאת כל התהליך יהיה כל כך מהר שהוא יהיה כמו כל תרופה אחרת שניתנת למטופל.

הרפורמה הזאת שאנחנו רצינו לעשות כבר שנה על השולחן, קיבלה את האישור של יובל ושל היק"ר, אלא שהיא נתקעה מול האוצר. האוצר איננו מאשר לנו לקבל את אותם 200 או משהו שקלים שהיק"ר הסכים שיועברו לנו. ובדרך הזאת אם זה היה נפתר כבר היינו יכולים לפרוץ דרך ואני משוכנעת שכל שאר הקופות היו הולכות בעקבותינו. אבל שם זה תקוע ואנחנו לא מצליחים לפתור את הקשר הגורדי הזה. משרד הבריאות אומר - - - בקיצור ככה - - -
היו"ר תמר זנדברג
סיכום ביניים: הוועדה תפנה לשר האוצר, תיקח מד"ר שכטר את הפרטים מקופת חולים מאוחדת, נלמד את הפרטים של זה. אני לא פותחת עכשיו דיון שלם בנושא הזה, אבל הבנתי את הנושא. אני גם מניחה מה הסיבה שלהם יש להם את - - - אבל הוועדה תפנה לשר האוצר שלאור הנושא עלה כאן בוועדה בהסכמת - -
יובל לנדשפט
מדובר בהחלט בהוזלת יוקר המחייה. היום המטופלים הולכים לרופא, אמרתי 1200-1000 אמרו פה 1400 וזה יעלה כמו ביקור רפואי במרפאה.
תומר טל
מה אתה משקר, זה הרופאים הפרטיים - -
קריאה
זה לא נכון, זה פשוט לא נכון.
קריאה
איפה הרשימה של הרופאים?
קריאה
הרופאים מפחדים לתת לנו מרשמים.
קריאות
- - -
קריאה
הם מפחדים לתת, הם מפחדים להיות כמו ג'וני.
תומר טל
- - - ולקחו לי כי חיכיתי וחיכיתי. מה זה יעזור לנו שתחלקו מסכות של ד"ר מיכאל דור לכל רופא ואז הוא ייתן תת מינון לכל חולה. אתם שמחים נורא שרופאים אונקולוגים נותנים אישור כבר. אגב, אתה עשר שנים, זה עשר שנים של רפורמה. אני עשר שנים בלי תרופה. דרסתי ארבע גופות של חיילים שהתפוצצו, הייתי חודשיים בטנק - - - אני הלכתי לחומת מגן בשביל להגן עליך, למה הרופא שלך שהוא קיבל את התפקיד שלו הוריד לי את המינון לחצי, למה? למה אני פותח את השקיות שלי של הרפורמה שלך ומקבל קנאביס מקולקל.

הרפורמה שלכם נכשלה, לגליזציה - - - עשר שנים אתה הורג אותנו, מ-2009 אני פה בוועדה, הוציאו אותי ב-2009 מהוועדה כי צעקתי עליכם. אתם הורגים אותי ואת חברים שלי ואתם נותנים את התרופות האלה - - - אין מחלה אחת שאתם נותנים לה קנאביס שהיא לא סכנת חיים אם אין לי - - - טיפול - - -
קריאות
- - -
היו"ר תמר זנדברג
חברת הכנסת יעל כהן פארן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
קשה קצת לחזור לדיון כי באמת הדברים פה יוצאים מהלב של אנשים ואנחנו רואים את זה ואנחנו מבינים את זה. ואני רוצה להגיד שמפניות ציבור שאני מקבלת גם בנושאים האלה ומנסה לסייע, יש גם הרבה אנשים שלא יכלו להגיע לכאן, מרוב כאבים הם לא יכולים לצאת מהבית והקנאביס זה הדבר היחיד שמסייע להם. שלא לדבר על חולי סרטן במצבים סופניים שהקנאביס מחזיק אותם בחיים. ויש לי אישית אנשים שאני עוזרת להם, מנסה לעזור להם מולכם כי המערכת פשוט מפנה להם את העורף וזה פשוט לא ייאמן. אתם מתייחסים לכל מי שמבקש את הקנאביס, וקיבל לכך אישור מרופא כחשוד מיידי. קודם כל הם חשודים, קודם כל הם צריכים להוכיח שהם לא חשודים. וזה פשוט נורא היחס שמקבלים אנשים. לפעמים להארכת רישיון הם צריכים לחדש כאילו מאפס. פשוט לא ייאמן מה שאנשים צריכים לעבור. ואני מקבלת את זה בכמה פניות ציבור כי אנחנו מקבלים פניות ציבור באמת בהמון המון נושאים אבל באמת יש פה בעיה בהתנהלות. עכשיו דיברנו עד כאן על איך זה הולך להיות עכשיו ואנחנו מקווים שיהיה שינוי ב-2019. אבל אפילו עכשיו ברגע הנתון הזה ועד השינוי הזה קורה, אדוני יובל ויחידת היק"ר, אתם צריכים לעשות בדק בית אצלכם מדוע אנחנו מגיעים למצב הזה. מדוע כל מי שמבקש רישיון קודם כל הוא נתפס כחשוד. וזה לא לעניין. כבר עברנו את השלב הזה, קנאביס רפואי כבר נכנס לשימוש - -
דן סידה (ש"ס)
לדעתי צריך לסגור את היק"ר. זה לא מצליח, זו עובדה.
קריאה
אנחנו אנשים חולים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אנחנו במצב שאנחנו צריכים עם המערכת שקיימת זה עובר קדימה. אולי את היק"ר צריך לסגור, אולי לא, אבל כרגע יש יק"ר וכרגע הוא אמור לתת להם את המענה והוא לא נותן.
דן סידה (ש"ס)
להחזיר את זה למצב הקודם לקדמותו ומשם לבנות משהו חדש. זה לא יכול להיות שזה - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
וזה לא יכול להיות שאנשים פה פונים לקבל רישיון וחסר איזה טופס אף אחד לא מתקשר אליהם, אף אחד לא חוזר אליהם, הם צריכים לרדוף. אומרים אל תתקשרו, תשלחו פקס ושלום על ישראל עוד חודשיים. מה זה, זה לא יחס לאנשים, באמת.

ואני באמת אומרת, יש גם עוד סוגיה שבטח לא עלתה אולי היום בדיון של הרפורמה והכמויות שהיא מגדירה, ויש מקום לוועדת חריגים כי יש אנשים שהכמויות שהרפורמה מגדירה אינם מספקות להם. וזה לב הסיפור, במיוחד חולי סרטן ואנשים במצבים מאוד מאוד קשים.

ובאמת, אני אומרת לכם, אנחנו איתכם, אנחנו מנסים לעשות. באמת תמר, כל הכבוד, ואת לא מרפה מהנושא. ואני יודעת שגם בכל פנייה שאני מקבלת אנחנו מיד מתייעצים עם הלשכה שלך איך באמת הגוף עובד ומתנהל ואנחנו יודעים כמה זה קשה ואנחנו מנסים לעשות שיהיה שינוי. תודה.
היו"ר תמר זנדברג
תודה יעל. דנה בר-און.
דנה בר-און
אני חייבת להגיד שמכל הדיונים שניהלנו בנושא זה אולי היה הקשה ביותר מכולם. ממקום מאוד אישי כרגע את הזכרת בתחילת הדיון את הדיון ביולי 15', תמר את זוכרת איך אני נראיתי באותו דיון?
היו"ר תמר זנדברג
כן.
דנה בר-און
אני באותו דיון הייתי בכסא גלגלים כי לי הורידו את המינון בשליש. אני היום כמו שכולם רואים לא בכסא גלגלים כי המינון שלי חזר אליי בגלל שחברי כנסת נלחמו עליי וכי בית משפט גם קבע אחר כך. יובל, למה לי מגיע להזיז את השרירים שלי ולאורין לא? האם אני מסטולה? מישהו כאן בדיון הזה ראה אותי פעם מסטולה? למה כולנו צריכים להיות כל הזמן עבריינים בפוטנציה. למה אני כן ואורין לא, יובל? למה אני כן וכל חולה אונקולוגי לא.

הדיון הזה היה קשה לי ברמות אחרות כי אני פשוט מרגישה כאן ששלוש שנים אנחנו טוחנים את אותם המים ואני טוחנת את אותם המסדרונות פה כדי לשמוע את אותן האמירות, כמו שאת אמרת בעצמך, שחוזרות על עצמן שוב ושוב ושוב ושוב. ואז אני חוזרת הביתה, יושבת מול המחשב, פותחת את מייל העמותה ורואה 80 בקשות של מטופלים שלא מצליחים אפילו לדעת מה הסטאטוס של הטיפול בבקשה שלהם ביק"ר. ועוד עשרות בקשות של חולי סרטן שהמינון שלהם נחתך בחצי. עזבי אותך בחצי, מ-200 גרם ל-30 גרם.
קריאה
מ-250 ל-20.
דנה בר-און
שלוש וחצי שנים אני עושה את אותו הדבר. לא רק אחד ולא רק שניים ולא רק שלוש במצב שאתם שמתם אותי בו בסכנת החיים, שאתם שמתם אותי בו, יש עשרות ומאות עכשיו. כל המטופלים של ד"ר ג'וני גרינפלד דמם בראשכם. כל חולה אונקולוגי של ג'וני גרינפלד שנחתך לו המינון דמו בראשכם. ואני אומרת את זה בפה מלא, אתה יודע למה? כי אני פעמיים הייתי צריכה להציל את עצמי מהנזקים שגרמתם לי. ואני אעמוד מאחורי כל חולה שיבקש לתבוע דין על הנזקים האלה. אני והעמותה.

והפעם אני לא מדברת בשום ממלכתיות ובשום דיפלומטיות, הפעם אני מדברת בתור מישהי שפעמיים הוציאה את עצמה מכיסא גלגלים בגללכם. הפעם אני מדברת בתור מישהי שיודעת שאם הרפורמה שלכם יוצאת לפועל והזן הספציפי שלי לא יהיה קיים אני אמות. כי אני כמעט מתתי כשהוא לא היה במלאי ביוני. אני כרגע סיימתי חודש אשפוז באיכילוב בתת תזונה בסכנת חיים כי הזן שגורם לי לאכול לא היה זמין חודש אחד.
היו"ר תמר זנדברג
תודה דנה.
דנה בר-און
כל מטופל זכאי לטיפול שלו, כל מטופל זכאי לזכויות החולה, כל מטופל זכאי לחוק בריאות ממלכתי, כל מטופל זכאי לזכויות - -
קריאה
כל אונקולוג זכאי לראות מנהל, רופא מומחה לקנאביס.
היו"ר תמר זנדברג
ד"ר רובינסון.
דרור רובינסון
אני חדש כאן בישיבות. אני אורתופד, אני מטפל בערך ב-2500-2000 מטופלים בשנה. אני מאוד מאוד מאמין בטיפול. בניגוד לעמיתיי מקופות החולים אני לא מבקש שהאוצר יממן, אני לא - - - מה שאנחנו כן מבקשים זה לאפשר קשר בלתי אמצעי בין האגודה שלנו של רפואת קנאביס בישראל שכוללת את כל הרופאים שהוכשרו על ידי היק"ר ועוד רופאים שלא הוכשרו אבל מתמצאים היטב בנושאי הקנאביס כדי דבר ראשון להיות חלק מהדיונים, להסביר את המקרים החריגים.

כי באמת אני בא מצד של האמפתיה והרחמים על החולים. החולים נעזרים בקנאביס, אנחנו נתקלים בהמון מכשולים בירוקראטיים, אנחנו מבקשים בכל לשון של בקשה ליצור איתנו את הקשר כדי שנוכל להחליק את המכשולים הבירוקראטיים. תודה.
היו"ר תמר זנדברג
האגודה שלכם מאוגדת בהסתדרות הרפואית?
דרור רובינסון
לא. ההסתדרות הרפואית נמצאת איתי בדיון. הם פעמיים דחו את מיקי דור שביקש להיות חלק והם אמרו לי שלדעתם קנאביס איננו רפואה. אני נמצא איתם בדיון מתמשך, אני שלחתי להם תקנון, אני ביקשתי להיות חלק.
יובל לנדשפט
מיקי דור יחד עם דרור יזמו את הקמת החוג או אגודה, ביקשו מהר"י אך זה לא הסתייע עד כה, אנחנו מניחים שלאחר מכן זה יסתייע.
דרור רובינסון
אנחנו סבורים שזה חייב להיות חלק מההסתדרות הרפואית. אנחנו נשמח לכל עזרה שאת, תמר, או כל אחד אחר יוכל לעזור כדי לשכנע אותם. אני הלכתי אליהם, מיקי הלך אליהם. הם קצת לא משתפים איתנו פעולה וחבל. אני חושב שזה חלק מהטיפול הרפואי ואני חושב שאנחנו יכולים לעזור לאנשים. אני אישית עזרתי ל-2500-2000 איש, הייתי רוצה לראות יותר אנשים כי אנחנו משנים את הרפואה.
היו"ר תמר זנדברג
קודם כל תודה. אם אתה יכול לשים את האצבע במשפט אחד על הקשיים העיקריים – זה מה שדובר פה עד עכשיו? זה הקשיים הבירוקרטיים, זה הקשיים עם התקשורת מול ה- - -
דרור רובינסון
אני חושב שזה קושי של תקשורת ואני הייתי מאוד רוצה קשר בלתי אמצעי. אין לי בעיה פעם בחודש לבוא לירושלים לדבר על בקשות של חריגים. אני רוצה שאנשים יקבלו את הטיפול וזה באמת לא מעניין אותי אם זה אני הרופא המטפל או קופת חולים מכבי, קופת חולים מאוחדת או קופת חולים אחרת. אני מעבר לזה.
היו"ר תמר זנדברג
יובל, מה מקשה? כבר יש רופאים, הבנו, נגיד, יש קופות חולים שדיברנו כבר בדיונים קודמים שהבעיה שההנהלות, בוא נגיד, לא תמיד רואות בעין יפה ויש איזה מסר שיורד לשטח ואלה באופן כללי נמנעים. אבל יש כבר רופאים שרוצים ומוכנים והלכו את הדרך הזאת. למה הרופא הכי פרו, שאני שמעתי לפחות, שיושב כאן, למה הוא צריך לשבת ולהצביע גם כן על קשיים. משהו כאן לא ברור לי.
יובל לנדשפט
התהליך עצמו של המדיקליזציה שאותו אומרים הוא תהליך מאוד מאוד מורכב - -
קריאה
המצאת מילה, תפסיק לחפור עליה. לפני 2013 לא הייתה את המילה הזאת.
יובל לנדשפט
גם התהליך של הכנסת הרופאים לעבודה הוא תהליך לא פשוט עם מערכות המחשב שהן לא פשוטות שעוד לא קיימות כולן - -
היו"ר תמר זנדברג
לא, לא, לא, אתה בורח למקום מאוד קל שאנחנו נמצאים בו שלוש שנים - -
קריאה
יובל, תתפטר, זה הפתרון.
היו"ר תמר זנדברג
יש היום 42,000 מטופלים. מדיקליזציה, לא מדיקליזציה – 10 שנים כבר הם מקבלים עם אותה שיטה של הזנת - -
יובל לנדשפט
לא נכון. כי לפני 10 שנים לא היו 42,000 מטופלים, כי לפני 10 שנים לא היו - -
קריאה
אבל הם יכלו לגדל, יכלו לקבל שמן - -
יובל לנדשפט
זה בגלל שמשרד הבריאות - -
היו"ר תמר זנדברג
נו אז מה, לא הבנתי, אתם צריכים לקבל מדליה על זה שעשיתם את העבודה שלכם. יופי, עשיתם, אבל עכשיו - -
יובל לנדשפט
עם הדרך הזו של יצירת אנטגוניזם גם אצל הקופות וגם אצל הרופאים אי אפשר יהיה להמשיך.
קריאה
נכון, אתה לא צריך להמשיך באמת.
היו"ר תמר זנדברג
אל תאיים עלינו. אתה - -
יובל לנדשפט
זה קשה, לא אנחנו אומרים, הקופות אומרות.
היו"ר תמר זנדברג
אני רוצה לשאול שאלה מדויקת, לא במדיקלזציה ולא במה יקרה ויקרה ששלוש שנים אנחנו שומעים הבטחות. למה רופא שהיום, היום, מטפל בחולים צריך לבוא לכאן בוועדה ולהתחנן שיקלו על הקשיים ועל החסמים הבירוקראטיים שלו.
קריאה
אני שלושה חודשים מחכה באישור שלו.
היו"ר תמר זנדברג
זה לא מטופל שאתה יכול להגיד זה נכון וזה לא נכון. למרות שאני אגיד לך מהניסיון שלי, אני שש שנים פה בכנסת, אין דבר כזה שחדר שלם יושב ואומר משהו וזה לא נכון. אין דבר כזה. לא ראיתי, לא נתקלתי. יכול אחד קצת להגזים, אחד קצת לטעות, לא משנה, יש פה דבר שיטתי שאנחנו רואים אותו במשך שנים. עזוב את כל זה – יושב פה רופא שטיפל ב-2500 מטופלים, זה איזושהי אינדיקציה, למה הוא שלא קופות וזה לא כסף וזה לא הכשרות ולא כלום, למה הוא צריך לשבת כאן ולהתלונן על קשיים מולכם. איך אתה מסביר את זה?
יובל לנדשפט
בגלל שחלק מהעבודה המאוד קשה שמשרד הבריאות עושה של לעשות ולהרחיב את מעגלי הידע בעיקר אצל רופאים. כתוצאה מכך הורחבו מעגלי הידע, יותר ויותר רופאים במשפחה ובקהילה ממליצים למטופל וכתוצאה מכך נוצר באמת מה שאמרנו בכנות, מה - -
היו"ר תמר זנדברג
אבל זה לא נוצר, זה תמיד היה. מה שהוא מתאר עכשיו זה מהרגע הראשון.
יובל לנדשפט
לא נכון. עומס חריג - -
היו"ר תמר זנדברג
זה לא עומס, בחייך.
יובל לנדשפט
עומס חריג מאוד על היק"ר שיכול - -
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, עכשיו בוא תענה - -
קריאה
למה לרון מאוגוסט אין רישיון?
יובל לנדשפט
נכון לכמות ההיצעים - -
קריאה
הנה יושב לידך החולה, אונקולוגי.
קריאה
רון, חולה אונקולוגי, גרורות במוח ועדיין אין לו רישיון.
היו"ר תמר זנדברג
יובל, תשובה אחרונה בנושא המינונים בבקשה. איך זה ששוב אני אומרת, אנחנו שלוש שנים יושבים כאן על הבעיה הזאת של הבירוקרטיה. שלוש שנים אותו דבר. מעכשיו והלאה במקום שדברים ישתפרו עכשיו אנחנו שומעים על חיתוך שרירותי במינונים. איך את זה אתה מסביר?
יובל לנדשפט
על המטופלים של ד"ר גרינפלד?
קריאה
על כל המטופלים.
יניב פרץ
בשלוש שאלות שאני שואל אותך אתה לא עונה על אף אחד מהן. אתה רוצה להתערב? האם הספר הירוק מושתת על - - - האם כל הדיונים בספר הירוק מושתתים על קנבינואידים סינטטיים - -
היו"ר תמר זנדברג
רגע, שאלה יותר בסיסית, למה אני שומעת כאן מבין 20 איש שדיברו חמישה מהם דיברו על חיתוך שרירותי של מינונים. למה?
יובל לנדשפט
החיתוך הוא לא שרירותי - - - ומשרד הבריאות, אמרתי את זה מראש, מעוניין להיטיב עם הפונים אבל הטבה עם הפונים זה לא אומר שיינתן קנאביס או חומרים אחרים בכל כמות ולכל דורש.
קריאה
לפי מה הגבלת?
היו"ר תמר זנדברג
אני שואלת אותך דבר נורא פשוט. יובל, יש רופא, אתם הרי נסמכים על המלצת - - - אני חוזרת, זה באמת מושכלות היסוד. התחלנו כאן את כל הדיונים האלה מזה שבסוף בסוף הרופא אצלכם לא רואה את המטופל הרי, הוא לא רואה אותו, זה לא רופא מטפל, זה רופא מנהלתי, יחידה שמשרד הבריאות הקים כדי לנהל את העסק. יש רופא שרואה את החולה, הוא רואה אותו, הוא מתרשם מההשפעה של התרופה, הוא עושה אחריו מעקב. איך יכול להיות שזה מגיע אליכם ומינון נחתך מ-200 ל-30, כי אתם החלטתם שהרופא לא כשיר לתת 200?
יובל לנדשפט
כי אחד הרופאים שהוסמכו לכך לבחון את אותה המלצה של רופא ממליץ חושב אחרת מרופא ממליץ.
היו"ר תמר זנדברג
לפי מה הוא בוחן את זה?
יובל לנדשפט
לפי מספר כללים, תלוי באיזו התוויה, תלוי בכללים - - - כאשר חלק מהמינונים שנחתכו הם מינוני עתק - - - שמשמשים - - - ששאלו את אותו רופא שהמליץ עליהם למה הוא רשם כאלה מינונים והוא אמר אני רשמתי את זה כדי לייצר את אותו שם - - - שאלו את אותו רופא שפגש את המטופל למה רשמת כזאת כמות אמר הרופא, על מנת לייצר את אותו שמן ריק סימפסון - - -חלק מהמינונים שהורדו, חלק גדול מהם, אני לא יודע אם כולם אבל אני מניח שחלק גדול מהם היו של רופא שכשנשאל הרופא למה רשמת כך וכך אמר, אני נותן את זה על מנת שייצרו שמן ריק סימפסון. כולם יודעים. זה פחות או יותר אמת, דיברנו גם על זה- -
קריאה
ומה הבעיה?
ליאור לביא
הם רוצים להרוג אותנו, לא רוצים שיהיה שמן סימפסון.
אבי בצון
אם רופא שלא רוצה לתת - - - רוצה למנוע טיפול המינימום זה שיקבע עם המטופל. רופא של היק"ר שלא רוצה לתת את הטיפול שיראה את המטופל. אין דבר כזה רופא מטפל בשלט רחוק בלי לראות, אפילו לא בשיחת וידאו. זה לא מקובל. הילד שלי, שאף אחד לא יקשקש לי, הוא נאלץ לנטוש רופאים, נאלץ הכל, מה, בשביל מה? זה לא הגיוני.
היו"ר תמר זנדברג
כן, יובל.
מאיר יחיא קדוש
תגיד סליחה ונמחל לך.
יובל לנדשפט
הרצון הוא להביא לטיפול מושכל, יעיל ואפקטיבי בחולים. לא על סמך רפואת מקרה ספציפי אלא על סמך מתודה קלינית סדורה ואחידה. גם במקומות אחרים קיים הנושא שחולה הולך לרופא אשר פוגש אותו, ממלא תיק שלם, ורופא אחר בודק את אותה התוויה. בעתיד תהיה כל אחת מהדרכים במדיקליזציה - - - כל אחת מהדרכים פתוחות לגבי החולה: האחת היא ללכת לרופא שימליץ לו ולשלוח את ההמלצה, השנייה ללכת לרופא עם סיוע מהקופות שבמקום ייתן לו רישיון. והשלישית למלא בעצמו את אותו טופס ולשלוח ליק"ר שם התיק שלו ייבחן כאשר יש את ההמלצות.
היו"ר תמר זנדברג
אתה רון?
רון צפריר
שמי רוני צפריר, אני בן 65 ויש לי מלנומה גרורתית ששום דבר לא עזר לה. קיבלתי את הטיפול הביולוגי הכי מתקדם שיש והוא לא עזר. ואז הגעתי לקנאביס. לא ידעתי מה זה קנאביס, אני לא מעשן. לקחתי את הגרם קנאביס של השמן במשך שמונה חודשים וכל הגרורות נעלמו לי. הבראתי. הסרטן הפך ממחלה ממאירה שהיו לי מספר שבועות לחיות למחלה כרונית ואני חי, עובד, מנשק את הילדות, מכין ארוחת ערב ואפילו הולך עם הכלב לים. מה שמקודם לא יכולתי לעשות.

נגמר לי האישור, העברתי טופס לכבודו וגם פגשתי אותו פנים אל מול פנים באוגוסט. היום אנחנו בדצמבר. שלחתי בדרך עוד פעם כי אמרו לי רוני, תשלח שוב. שלחתי שוב, עד היום לא קיבלתי אישור. ובאתי למיקי הביתה, אמרתי מיקי, ימיי ספורים. הרופאים אומרים לי שימיי ספורים, יש לי גרורות בראש עכשיו. הפסיקו לי את המינון, הגרורות חזרו. הייתה גרורה אחת שנבהלו אז לקחו אותי מיד להקרנה, שלא רציתי לעשות. יש לי עוד שתי גרורות שמחכים שיתפתחו כדי לעשות לי הקרנה כדי להרוג אותם. לא רוצה הקרנה, רוצה קנאביס.

אני אקח כל יום שני גרם קנאביס ואחרי חודשיים לא יהיו לי גרורות. למה אתה שולח אותי לקחת כימיקלים. אתה לא צריך לאשר שום דבר, זה לא שבאתי אליך עם תרופה, אתה צריך לבדוק את הכימיקל הזה, את הכימיקל הזה, זה כן ירוק-לא ירוק. זה צמח, גדל בטבע, אלפי אנשים מגדלים אותו בבית, אף אחד לא חולה, אף אחד לא ניזוק.

לא רוצה ממך כלום, לא רוצה מהמדינה הזו כלום, דרך אגב זו לא מדינה שלי, מדינה ששולחת אותי למוות הפסיקה להיות מדינה שלי ואני מכריז פה בכנסת ישראל שאני הולך לעבור כל חוק אפשרי שיגן על חיי, כל חוק אפשרי. ואני אעבור אותו זקוף. אני לא רוצה אותו שלא יעשה בשבילי כלום, שילך קיבינימט. ואני גם לא רוצה אותך, ואותך אני אוהב, אני גם מצביע מרצ דרך אגב, אז הכל טוב, אנחנו במשפחה.
היו"ר תמר זנדברג
אז אל תלך, תישאר.
רון צפריר
אם לא יהיה לי קנאביס את יודעת מי יישאר למעלה.
אורין פנסו
אין לו רישיון לגמרי עכשיו.
רון צפריר
את מבינה, אם לא היו הצדיקים האלה שדואגים לי ומספקים לי שמן כדי שאני אמשיך לחיות אני לא הייתי פה היום - -
קריאה
אל תגיד את זה כי יגידו שאני סוחר סמים כי אני דואג לחיים שלך.
רון צפריר
תמר, ואני רוצה הבטחה ממך, כי את בנאדם שמקיים הבטחות, את הישיבה הבאה הזו שאתם עושים אתם עומדים דקה דומייה לזכרי.
היו"ר תמר זנדברג
חס וחלילה.
דנה בר-און
תמר, אני מצטערת אבל הוא צודק.
קריאות
- - -
קריאה
הכל בגלל סעיף 35.
רון צפריר
אם הבנאדם הזה, שיכול להיות שהוא בנאדם טוב, היה לו אינטגריטי והוא לא היה שפוט - - - הוא היה קם עכשיו - - - הוא היה שם את המפתחות עכשיו - - - להציל את האנשים - - -
קריאה
זה חלה שהלך לג'וני כי לא נתתם לא הסדרי בחירה.
אורין פנסו
ואם יש זליגה שהמשטרה תטפל בו, שהמשטרה תטפל בסוחרי סמים.
קריאות
- - -
קריאה
ד"ר מיכאל דור בטלוויזיה - -
קריאה
יש לי בבית שקיות 50 גרם תיקון עולם עם מספרי אצווה. הזליגה באה מהספקים. אני יכול להוכיח שהזליגה באה מהספקים. איך אליי הביתה הגיעו שקיות של 50 גרם של - - - יושבות אצלי בבית ארוזות עם מספרי אצווה - - - יש לי 50 גרם עם מספר אצווה בבית.
היו"ר תמר זנדברג
חברים, תראו, מאיר וימית אתם שניכם דוברים אחרונים. אני מתנצלת אנחנו בחריגה - -
משה בר
לא יכול להיות שאני לא אדבר - -
היו"ר תמר זנדברג
לא אבל אתה מדבר כל דיון ויש פה אורחים.
משה בר
יש לי משהו יותר חשוב ממה שלכולם פה. ושלחתי לך את זה במכתב.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. ימית, אחריה מאיר. אחרי זה אני מסכמת את הדיון.
ימית פורמוזה
אני מגיל 14 חולה באפילפסיה מאוד קשה. כל החיים היו לי כל הזמן התקפים שלקחתי תרופות. בשנים האחרונות התחלתי את הקנאביס הרפואי וכבר ששנתיים אין לי התקפים בזכות הקנאביס הרפואי. היו לי חמשה התקפים בשבועיים, כל הזמן, לא יכולתי לא ללמוד, לא לעבוד, לא לתפקד. מאז שאני מטופלת בקנאביס החיים שלי השתנו לטובה. אבל יש לי קטע של הגבלות מינון, ההגבלות האלה פשוט פוגעות לנו בחיים.

אנחנו כל סוף חודש צריכים ללכת לחפש את התרופה שלנו מאנשים, לבקש תרומות מאנשים חולים בשביל שלנו, שיהיה לנו איך לחיות את החיים שלנו בטוב בשביל שלא יהיה לי התקף מחר או לא משנה מתי. אבל זה שאני צריכה לחפש את זה ולשאול אנשים – תעזרו לי בשביל טיפול. או קטע שאני צריכה נגיד הארכת רישיון, אני צריכה לשלוח לד"ר מיכאל דור הודעה לטלפון הפרטי שלו בשביל שיאשר לי את הרישיון שלי. למה זה צריך להגיע למצבים כאלה שאנחנו צריכים להגיע עד לד"ר מיכאל דור לטלפון הפרטי שלו בשביל שיאשר לנו משהו.
היו"ר תמר זנדברג
מאיר.
עופר כהן
אני במקום מאיר מדבר, הוא נותן לי.
היו"ר תמר זנדברג
בבקשה. מה שמך?
עופר כהן
שמי עופר כהן. אנחנו הקמנו פורום של מטופלי קנאביס רפואי בישראל, אנחנו עוזרים למעל 600-500 אנשים בחודש, בהגדלות מינון. אני רוצה לדבר בצורה הכי פשוטה שיש – יש אנשים שהם חולים, 50%-40% מצרכני הקנאביס בעלי הרישיונות הם קבועים. אם בנאדם מגיש חידוש לרישיון למה הוא צריך לחכות 90 יום ו-100 יום ו-150 יום. יש פה לפחות 10-8 עמותות. אני עמותה, דנה עמותה, נטע עמותה, יש לנו מדפסת בבית אנחנו יכולים לעזור לך בתור משרד הבריאות להגיש לכם את החומר - - - אנחנו ממלאים - - -

ילדה קטנה כמו הילדה של מאיר, היא יכולה למלא טבלת מינון, ילדה עם אפילפסיה שהיא יכולה לדעת - - - אם הוא יכול לדעת אם הוא צריך 20 טיפות או 30 טיפות - - - כמה עולה לגדל לקנאביס, כמה עולה, 6 שקלים לגרם, חסה עולה יותר יקר מלגדל קנאביס. תיקחו את הכסף של התרופה, תעשו לו בוסטים, תעשו בזה מה שאתם רוצים.

תנו לנו, אנחנו החולים, אני חולה קרוהן, אני פוסט טראומה, אני ב-70 גרם. אני הגשתי לחידוש לפני חודשיים וחצי עד עכשיו לא קיבלתי. אני צריך - - - שייתן לי עד שאני אקבל כדי שתרוויחו עוד חודש שלא תיתנו לי את המינון. מה אתם רוצים מהחולים, אנחנו חולים שאנחנו חולים שאנחנו מתים. אני בנאדם בן 53, הרסתי את המשפחה שלי, אני בפוסט טראומה, אני בקרוהן, אני בפיברו, אני בפריצת דיסק, אני עם בריחת שתן, אני עם טיטול. מה אתה משחק איתי עם המינון? אני פסיכיאטרי. אתה לא נותן לי.

אני מתקשר למיכאל דור בפרטי, אני אומר לו תשמע, למה לא - - - למה אתה מתקשר אליי בפרטי? אתה מיכאל דור מנפיק רישיונות, תן לאנשים. אתה נותן לי 60 גרם אחרי זה אתה מוריד לאנשים, אתה משאיר אנשים בחוסר מינון, זה תרופה. אתה יודע מה, התרופה לא עוזרת, בוא נגיד שקנאביס לא עוזר אבל התרופה משאירה אותי נורמאלי.

היא תרופה - - - כל היום אני יכול לעשות ככה, אני בחוסר מינון של תרופה - - - כולם ככה, אנחנו לא רוצים כלום, תעשו מיליונים, תיקחו את החוות, תנו לנו בתור עמותות לעזור לכם לעזור לחולים. אנחנו לא רוצים כסף מזה, אנחנו לא רוצים כלום. תן לכל חולה לגדל עציץ - -
היו"ר תמר זנדברג
עופר, תודה.
קריאה
תמר, אפשר להגיד משהו על ה- - -
היו"ר תמר זנדברג
חברים, אני מסכמת את הדיון בבקשה.
מאיר יחיא קדוש
תמר, זה לא פייר, חצי דקה, נשאר מהזמן שלו, נתתי לו חצי זכות דיבור, נשאר לי עוד חצי.
היו"ר תמר זנדברג
מאיר, זה לא הוגן מה שאתה עושה, אני מבקשת שתצא בבקשה.
מאיר יחיא קדוש
אני אגרום לך לא לסכם את הדיון. תמר, חצי דקה שנשאר לו מהזכות שלי, אני נתתי לו. אני רק רוצה להגיד עכשיו דבר אחד - - -
קריאה
מאיר, אתה פוגע בנו, אנחנו אנשים מכובדים.
מאיר יחיא קדוש
אני לא איש מכובד אז תגיד מה שאתה רוצה להגיד. אני מאיר קדוש, תראו אותי איך שאתם רוצים לראות אותי. אני שליח של בורא עולם, אני ראיתי בעיניים שלי ואני לפני שנה בוועדה שלך, תמר, הייתי, פה בדיוק, בוועדה שלך לפני שנה בדיוק. וכשאני צעקתי הוועדה שלך לא מתועדת בשום מקום, איפה היא, איפה כל המצלמות, מחקו אותה עם פסים צבעוניים. בא אליי פרופ' גרוטו אומר לי דבר איתי, אל תדאג. אני לא איבדתי קשר עין עם מיקי דור.

הרישיון שלי נמצא פה, הוא חתום עם חותמת גומי בלי קשקוש. שנה רישיון קיבלתי מהכנסת, רישיון באופן חריג דרך רופא משפחה. אותו רופא משפחה הוציא 20 רישיונות, גם לכמה הורים שנמצאים פה וחולי סרטן שהוא הוציא להם ועד שגילו שהוא רופא משפחה עצרו לו את זה ואיימו עליו, אמרו לו שהוא רוצח וזה והרופא הזה גם כן יבוא ורוצה להגיד גם כן את הדברים שלו.

עכשיו נמשיך הלאה לעניין שלנו כרגע שהילדה שלי היא במצב כזה שלפני חודש וחצי כבר אין לנו שמן מתיקון עולם של 30% - - - אני שלוש פעמים באתי אליהם כי אין משלוחים, שרשום באתר שיש, באתי ואמרו לי אין, היה בבוקר ונגמר. אז אני עם הילדה שלי בלי שמן עכשיו. לא אכפת לי, מבחינתי זה טוב, זה רק מוכיח את זה שזה תרופה שמרפאה ולא שמסייעת. היא חודש בלי שמן וברוך השם היא לא מפרכסת. היא הייתה מפרכסת קרוב ל-100 פעמים ביום. במשך 10 דקות היו לה עשרות פרכוסים.

אני אסכם את דבריי עכשיו בזה שהצמח הזה זה צמח והם כרגע רוצים לשלוט בו בצורה שיעשו ממנו סינתוז שייצא בכדור או שייצא באיזושהי צורה שהם שולטים עליו ושאף אחד לא יכול לשלוט בזה. והם יודעים בדיוק שאי אפשר לשים את היד על הקנובינואידים בצורה פעילה לכולם, אפשר לשחרר את זה, לעשות כמו במדינות מתוקנות אחרות, לראות איך עשו את זה ולדעת לשנות את זה, לעשות מזה כסף שלא יהיה דבר כזה. תודה רבה לך תמר על כל מה שאת עושה וסליחה על הבלגן.
היו"ר תמר זנדברג
אני חייבת להגיד שאני לא זוכרת דיון כזה קשה. ואני, כאמור, מלווה את הנושא הזה כבר שלוש וחצי שנים. יובל לנדשפט, יחידת קנאביס רפואי, משרד הבריאות, אתם חייבים להתעורר. אתם חיים על הר געש שמתלבה ומתפרץ על איפה שאתם יושבים ואצלכם עסקים כרגיל. זה לא יכול להמשיך ככה כי המחדלים שלכם מגיעים אלינו. מגיעים לרופאים, מגיעים לכנסת, מגיעים לחברי כנסת ששמעת פה. הם מגיעים ממצוקה ומתסכול של אנשים שלפחות מבחינתם, אתה שמעת אותם כאן, הם פשוט נלחמים על החיים שלהם.

יש פה כשל מרכזי בתפקיד שלשמו הוקמה יחידת הקנאביס הרפואי. ולא רק זה, זה כשל מצטבר. כי אנחנו שלוש שנים מלווים מצב שאומרים לנו שהוא ישתנה. תוך כדי השינוי אנחנו רואים שלא רק שהמצב לא משתפר, אותן בעיות ישנות ממשיכות ואף מתרבות כי זה יותר מטופלים פלוס בעיות חדשות. זה לא הגיוני, זה לא סביר, זה בלתי מתקבל על הדעת וזה לא יכול להימשך ככה. אותה בירוקרטיה, אותם מינונים.

אני לא מדברת כבר, שמת לב, מילה לא הייתה כאן על נושאים של התוויות ודברים כאלה שזה נושאים מחוץ, כביכול, לממסד הרפואי שעוד לא הגיע - - - וגם זה קיימנו כאן. אך ורק מה שתחת ידיכם – אך ורק בירוקרטיה, אך ורק פקסים, אך ורק קשר עם רופאים, אך ורק טלפונים למטופלים, אך ורק מינונים שאתם חותכים באופן שרירותי פעם אחר פעם אחר פעם. ואז אומרים לנו זה נראה לנו לא טוב בלי לראות את המטופל אפילו. זה לא יכול להיות וזה שלוש שנים.

אני לא מוכנה לסכם כאן עוד דיון ולשלוח אתכם מה ששלחתי אתכם 1000 פעם בעבר וכל פעם אתה חוזר לי עם אותן תשובות – כשיהיה והמדיקליזציה וזה. לא רק שלא קורה כלום, המצב רק מורע. איך זה יכול להיות? לכן אני רוצה לבקש לערוך דיון חירום בהשתתפות השר והמנכ"ל פה בוועדה. אני רוצה שאת כל הדיון הזה אנחנו נקרין בשידור חוזר בהשתתפות סגן שר הבריאות ומנכ"ל המשרד. לא ייתכן שהדבר הזה נעצר באיזשהו צוואר בקבוק ושם הוא נשאר ואנחנו חוזרים וטוחנים וטוחנים וטוחנים.

אני מודה, אני לא זוכרת מתי יצאתי מתוסכלת ככה מדיון אבל אנחנו לא נרפה מזה. אנחנו נשב פה עם השר ועם המנכ"ל, ואם יהיה צורך נביא צו הבאה, כדי לקיים את הדיון הזה ולראות איך משרד הבריאות דואג למטופלים שלו, מקיים את החובה שלו, זה הכל. אם אתם לא מסוגלים, תמצאו ובמיידי דרך אחרת. אגב, אני אישית נתתי לכם את הדרך הכי פשוטה, שחררו את הרופאים לתת את הרישיונות. אתם לא מאמינים איזה מהפכה זה יעשה, אני אומרת לך את זה שנתיים. ואמרתם שתבחנו את זה, חזרתם, כן, לא, אחרי ההסמכה.

עכשיו אחרי שנתיים יש לכם 150 רופאים, מהם אותם 14 רופאים אונקולוגיים שמהתחלה לא הייתה איתם בעיה. אין, אתם פשוט כשלתם בטיפול בחובה שלכם, אין לי מילה אחרת לתאר את זה. זה כשל קולוסאלי שפשוט אתם חייבים לשנות כיוון 180 מעלות כי את אותן תשובות ואת אותם דברים לעוסים אי אפשר להשאיר ככה.

ולכן הוועדה תזמין לדיון חירום את השר ואת מנכ"ל המשרד, תביא בפניהם את כל מה שעלה פה, גם מהפרוטוקול, גם מהפניות האינסופיות שהצטברו אלינו שהן כולן חוזרות וחוזרות לאותם דברים, ואנחנו נדרוש מהשר להתוות מדיניות פשוט אחרת. כי ככל הנראה, וברור כאן שזאת לא עובדת. אנחנו כמובן נודיע לכולם על מועד הדיון לאחר שנתאם אותו. ואני מודה לכולם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:40.

קוד המקור של הנתונים