ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/11/2018

חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (הוראת שעה) (תיקון מס' 4), התשע"ט-2018, הצעת חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (הוראת שעה) (תיקון - הארכת הוראת השעה), התשע"ט-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



39
ועדת הפנים והגנת הסביבה
28/11/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 757
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום רביעי, כ' בכסלו התשע"ט (28 בנובמבר 2018), שעה 9:00
סדר היום
<< הצח >1.הצעת חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (הוראת שעה) (תיקון מס' 4) (הארכת תוקף), התשע"ט-2018 (מ/1277), הכנה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית;
2. הצעת חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (הוראת שעה) (תיקון – הארכת הוראת השעה), התשע"ט- 2018 (פ/20/5835), של חברי הכנסת יואב קיש, ענת ברקו, אמיר אוחנה, נאוה בוקר, יעקב אשר, עודד פורר, הכנה לקריאה ראשונה
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – היו"ר
טלב אבו עראר
יעקב אשר
נאוה בוקר
יואב בן צור
יעל גרמן
אכרם חסון
אחמד טיבי
יעל כהן-פארן
בצלאל סמוטריץ
לאה פדידה
חברי הכנסת
איתן ברושי
ענת ברקו
אוסנת הילה מארק
משה מזרחי
מיכל רוזין
מוסי רז
מוזמנים
נעם כהאן - הלשכה המשפטית, רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול, משרד הפנים

דנה רוטשילד - מח' ייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

לילך וגנר - מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

בוסנה מהרט דסה - עוזרת יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק לילך קמפר וינרב - ראש חוליית הלבנת הון ומימון טרור, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק הדס פטר - הלשכה המשפטית, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

רחל פלד - עו''ד, נציבות האו"ם לפליטים

ברהנה הגוס - מנכ"ל א.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט

עלוה קולן - נציגה, א.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט

שירה קאהן - חוקרת, פורום קהלת

מיכל שמעון - נציגה, פורום קהלת

שפי פז - רכזת שטח, עמותת עוטף תחנה מרכזית

אלישבע גדעון - פעילה, עמותת עוטף תחנה מרכזית

אהרון עמיהוד - אזרח תושב מרכז ירושלים

גלית עמיהוד - אזרחית תושבת מרכז ירושלים

עידן בלובמן - אזרח תושב נתניה

הארון מונים - פליט מאריתריאה

ניקול סימונוביץ



אלינה חילביץ



אביטל רוזנברגר
ייעוץ משפטי
גלעד קרן
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אור שושני

1. הצעת חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (הוראת שעה) (תיקון מס' 4) (הארכת תוקף),
התשע"ט-2018
2. הצעת חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (הוראת שעה) (תיקון – הארכת הוראת השעה), התשע"ט-2018
היו"ר יואב קיש
בוקר טוב, אני פותח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא: הצעת חוק למניעת הסתננות, הכנה לקריאה שנייה ושלישית, מ/1277; והצעת חוק פרטית פ/5835, שלי, לקריאה ראשונה. אני אתחיל בהצעה למזג את ההצעות. מי בעד המיזוג?

הצבעה

בעד ההצעה למזג את הצעות החוק – 3
נגד – אין
נמנעים – אין
ההצעה למזג את הצעות החוק נתקבלה.
היו"ר יואב קיש
ההצעה התקבלה פה אחד ותעבור לוועדת הכנסת לאישור.

אני ממשיך להצעת החוק עצמה. קודם כול בוא נקריא את ההצעה ואז נשמע את משרד הפנים.
גלעד קרן
מכיוון שמיזגנו את שתי ההצעות, הולכים לפי ההצעה שעברה קריאה ראשונה. אז אני מקריא את הצעת החוק הממשלתית:

הצעת חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (הוראת שעה) (תיקון מס' 4)
(הארכת תוקף), התשע"ט-2018


תיקון סעיף 1
1.
בחוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (הוראת שעה), התשע"ג-2013, בסעיף 1, ברישה, במקום "שנה מיום תחילתו של חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט), התשע"ח-2017" יבוא "18 חודשים מיום תחילתו של חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט), (הוראת שעה) (תיקון מס' 4), התשע"ט-2018".
היו"ר יואב קיש
משרד הפנים, זאת הצעת חוק שלכם, תציגו בבקשה.
נעם כהאן
אני נעם כהאן, יועצת משפטית ברשות האוכלוסין. הצעת החוק הזאת באה להאריך תוקף של סעיף שהיה קיים בהוראת שעה. בפעם האחרונה, לפני כשנה, הוא הוארך ל-12 חודשים נוספים. מדובר במנגנון שמאפשר אכיפה על איסור הוצאת כספי מסתנן, שזה בעצם עוד כלי במסגרת מכלול הכלים שמנסים לטפל בתופעת ההסתננות ולעודד יציאה מהארץ. זה לא מאפשר להם ליהנות מהאפשרות של הוצאת כספים במהלך שהייתם כאן, אלא רק בעת יציאתם מישראל. אלה סעיפים שנאכפים על ידי משטרת ישראל, שהנציגים שלה נמצאים כאן גם.
שפי פז
שלא נאכפים.
נעם כהאן
ההארכה ב-18 חודש נועדה כדי שנוכל להביא נתונים מסודרים יותר וברורים יותר באשר לאופן האכיפה. אני יכולה לתת לנציגי המשטרה להרחיב בעניין הזה.
היו"ר יואב קיש
אני חייב להגיד שכל המערכת התעוררה בזכות דיון שעשינו בוועדת הפנים בעניין הזה, שגילינו בו כמה דברים מאוד מפתיעים. ראשית, לפי מה שנאמר לי אז המשטרה לא הגישה אפילו כתב אישום אחד. הייתה לנו ביקורת קשה מאוד כלפי המשטרה על כך שלא אוכפים ולא משתמשים בכלי הזה, וניסו שם לתת לנו תשובות. דיברו על מזרח ירושלים. אמרנו שמזרח ירושלים זה לא תירוץ. דיברו גם על החולצות ועוד אלף ואחת סיבות. בעיניי יש פה התנהלות לא טובה של המשטרה, שבעצם לוקחת כלי שיכול להיות מאוד אפקטיבי אבל לא עושה בו שימוש. אז מצד אחד המשטרה לא משתמשת בחוק, לא מבצעת אכיפה, לא עושה עם זה שום דבר - - -
ענת ברקו (הליכוד)
בעצם לא מיישמת את החוק ולא פועלת על פיו. זה נורא.
היו"ר יואב קיש
בוא נגיד שזה לא החוק היחיד במדינת ישראל שהמשטרה לא שמה עליו את מלוא כובד משקלה, אם להיות זהירים. מצד שני, יש הבדל בין "לא לשים את מלוא כובד משקלה" לבין - -
ענת ברקו (הליכוד)
להתעלם מהחוק.
היו"ר יואב קיש
- - לבין לעשות קצת פעולות אכיפה. אפילו זה לא קרה. ותכף נשמע פה את משרד המשפטים, שאולי הם יגידו "סליחה, לא עשיתם כלום, אז למה להאריך בכלל". ואולי הם צודקים. אם אתם תמשיכו לא לעשות כלום אז חבל בכלל להאריך. נכון, שפי?
שפי פז
אני בעד לתת להם אזרחות ולגמור את הסיפור. לא חבל על הזמן של כולנו? הרי זו המטרה בסוף.
היו"ר יואב קיש
בדיוק. אבל עכשיו ברצינות. אני מתחבר למשרד המשפטים בביקורת הקשה שלו. זה לא יכול להיות המצב הזה. הכנסת רוצה שתאכפו את הסעיף הזה, אבל אתם לא עושים את זה. למה? ככה. כי קצת קשה פה וקצת קשה שם. אם קשה – מתאמצים.
שפי פז
כי יש להם דברים אחרים לעשות.
היו"ר יואב קיש
לפני חברי הכנסת אני רוצה לשמוע את עמדת משרד המשפטים. אחד הדברים שלי מפריע זה פרק הזמן. הצעת החוק הפרטית שלי הייתה עם זמן יותר ארוך, אבל אנחנו מתכנסים עכשיו להצעת החוק הממשלתית ודנים על 18 חודש. תגידי בבקשה למה 18 חודש ולא יותר או פחות.
רפ"ק הדס פטר
אדוני, אחר כך נרצה להתייחס לדברים.
היו"ר יואב קיש
ברור. אני פשוט מעורב בהצעת החוק הזאת ברמה האישית, אז הייתי חייב להיות קצת יותר...
דנה רוטשילד
אני דנה רוטשילד, מייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים. כפי שאדוני אמר, מדובר בעבירות שמאז שנת 2013 אין בעניינן אכיפה. עמדת משרד המשפטים הייתה שבנסיבות האלה יש צורך בתקופה קצרה נוספת, כדי לבחון את היישום של האיסור הזה ואת הצורך שלו.

אני אציין שגם ההארכה האחרונה שנעשתה בעניין העבירות, בשנת 2017, הייתה למשך שנה. גם במהלך השנה הזו - -
היו"ר יואב קיש
לא עשו שום דבר.
דנה רוטשילד
- - לא ראינו אכיפה בהיבטים האלה, ולכן אנחנו סבורים שיש צורך בתקופה נוספת. לגבי התקופה של שנה וחצי – אנחנו כרגע נמצאים ממילא בשנת בחירות, ולכן חשבנו - - -
היו"ר יואב קיש
אה, אז בעצם רציתם לשנה, אבל בגלל הבחירות זה שנה וחצי.
דנה רוטשילד
באופן דומה להארכה שנעשתה בפעם האחרונה. מכיוון שיש כאן צורך ביותר זמן בגלל העניינים האלה, חשבנו שנכון יותר ללכת לכיוון של שנה וחצי. אני גם אציין שזו גם עמדתה של ועדת שרים.
היו"ר יואב קיש
תמיד כשמזכירים לי את ועדת שרים אני מזכיר שמי שקובע זה הכנסת ולא ועדת שרים.
דנה רוטשילד
אני רק מציגה את עמדת הממשלה.
היו"ר יואב קיש
גם אני רק מציין עובדה, שהיא חשובה וברורה מאליה.

לגבי הזמן, אני במלכוד במידה מסוימת. מצד אחד, בוודאי שזו שנת בחירות. מצד שני, אני מצפה מהמשטרה לעשות שינוי משמעותי ביחס שלה לנושא. הבעיה היא שלעשות את זה בשנה וחצי בלבד... הרי אני מכיר את התהליכים במשטרה, במיוחד בנושא של כתבי אישום ודברים כאלה, ולכן לדעתי זה מעט מדי. אני הצעתי שלוש שנים, כדי לראות פה שינוי משמעותי. כי השיטה של "לדרבן" את המשטרה באמצעות הארכה כל 12 חודשים, לא נראית לי שיטה טובה.

שמעתי את עמדת משרד המשפטים ועכשיו נשמע את עמדת חברי הכנסת. ענת ברקו, בבקשה.
ענת ברקו (הליכוד)
תודה, אדוני היושב-ראש. קודם כול, אני חושבת ששנה וחצי זה באמת לא מספיק זמן, מהסיבות שאתה מנית. אנחנו מצפים לאכיפה משמעותית של המשטרה, ואנחנו מצפים שזה יהיה לתקופה יותר ארוכה, ודווקא בגלל הסיטואציה הפוליטית, צריך שזה יהיה לא פחות משנתיים.

מעבר לזה, זאת הזדמנות טובה לשאול, אדוני: מאחר שהוסרו הסנקציות מעל אריתריאה באו"ם ומאחר שהמדינה נמצאת בהסכם שלום עם אתיופיה והמצב הגאו-אסטרטגי של המדינה השתנה לחלוטין, למה אין שינוי ביכולת להחזיר אנשים שנכנסו לפה באופן בלתי חוקי ואף אחד מהם לא הוכר כפליט? מי שהוכר כפליט, אני שמה אותו בצד. אבל למה אין פעילות של משרד המשפטים ומשרד הפנים ומשרד החוץ להחזיר את השאר לאריתריאה? אין סיבה שלא, הרי הם לא נתונים לסכנה. הסיפור של הגיוס לצבא לשנים ארוכות, לא תופס, כי אנחנו לא הפכנו להיות מדינה קולטת עריקים, אדוני. גם לנו יש שירות חובה, אז תאר לעצמך שאנשים היו מבקשים הכרה בפליטות כי הם לא רוצים ללכת לצבא. הפכנו את החיים של תושבי דרום תל אביב לגיהינום.
שפי פז
ונתניה.
ענת ברקו (הליכוד)
וזה גם בנתניה ובפתח תקווה. הפכנו את זה לאריתריאה הקטנה בכל מקום.

מי שהוכר כפליט – לתת לו את כל מה שמגיע לו. מי שלא מוכר – אין סכנה. שיחגגו את יום העצמאות הבא עם השגריר שלהם, במקום פה – שם.

ואני רוצה להציע, אדוני, עוד משהו. אני יודעת שמשרד הפנים נקט לפני מספר חודשים באקט מאוד משמעותי כדי להחזיר מסתננת מניגריה שהגיעה באופן לא חוקי. הפלא ופלא, כל רשויות החוק אצלנו החליטו שהיא צריכה לצאת מפה, אבל לא היה שיתוף פעולה מצד השגריר שלהם. אז מה עשו? כשהגיעו אנשים מניגריה עצרו טיסה שלמה, לא נתנו להם להיכנס לשטח מדינת ישראל – ותוך מספר שעות היא גורשה. כמו שהיה צריך להיות. אז אני באמת מבקשת שאנחנו נבחן את האפשרות של סנקציה מאוד משמעותית על אריתריאה. לא יכול להיות שהאנשים האלה יתנערו מהאזרחים שלהם.
היו"ר יואב קיש
יש טיסות ישירות לאריתריאה?
ענת ברקו (הליכוד)
יש צליינים - - -
שפי פז
איך הצליינים מגיעים?
היו"ר יואב קיש
אני שואל אם יש ישיר.
ענת ברקו (הליכוד)
זה ממש לא משנה. אם יש טיסות מאתיופיה אז מה הבעיה לעצור כל הגעה מאריתריאה, גם של צליינות, כדי להיות אפקטיביים וכדי שיתנהלו כמו מדינת מתוקנת.
שפי פז
אלפי צליינים מגיעים לכאן מ - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אדוני, זה יכול להיות כלי מאוד אפקטיבי. משרד הפנים עשה את זה בעבר והגיע הזמן ששר הפנים יפעיל את הסמכות שלו ויסגור את הגבולות שלנו ולא יאפשר את ההסתננות הזאת באופן פראי, כי זה פוגע באזרחי מדינת ישראל.

ואתה יודע מה, עניי עירי קודמים. אני רוצה שהאנשים האלה יחיו בכבוד. אני הייתי על גגות הבתים שם בדרום תל אביב. אי אפשר אפילו לעלות לגג בגלל הזבל, העזובה, ההתנכלות לאנשים, ההזנחה הפושעת וחוסר הביטחון האישי.
היו"ר יואב קיש
נא לסיים.
ענת ברקו (הליכוד)
בשעה ארבע-חמש, אנשים מבוגרים שכל חייהם חיו שם, עולים, ניצולי שואה, עולים קשי יום – לא יכולים לנהל את החיים שלהם, לא יכולים לחיות.

אז אני מבקשת ממך, אדוני, לוודא שהאכיפה תהיה משמעותית. אני גם מבקשת לבקש נתונים מהמשטרה על הפשיעה האמיתית. כי נתוני הפשיעה - - -
היו"ר יואב קיש
נא לסיים, חברת הכנסת ברקו.
ענת ברקו (הליכוד)
אדוני, אני רוצה שנתוני הפשיעה של המסתננים - - -
היו"ר יואב קיש
יש לכם את זה פה?
שפי פז
לא, אין, הם לא נותנים.
ענת ברקו (הליכוד)
הם מוסתרים.
היו"ר יואב קיש
אני שואל את המשטרה. יש לכם את נתוני הפשיעה?
שפי פז
אנחנו עתרנו לבית המשפט על זה.
ענת ברקו (הליכוד)
אנחנו צריכים לדרוש את נתוני הפשיעה וגם את החתירה להיות באזורים שיש בהם פשיעה ולא להימנע מחיכוך עם האוכלוסייה הזאת. האזרחים לא הפכו להיות שכפ"ץ - -
היו"ר יואב קיש
נא לסיים, תודה.
ענת ברקו (הליכוד)
- - ולכן גורמי אכיפת החוק צריכים להציג את הנתונים הללו ואת המענה שהם נותנים כדי להגן על האזרחים בנתניה, בתל אביב, בפתח תקווה - - -
שפי פז
יש להם מענה מצוין: לעצור אותם.
היו"ר יואב קיש
ענת, תודה רבה.
ענת ברקו (הליכוד)
מעבר לזה, אנחנו ראינו את האסון שהיה לפני מספר ימים, רצח ילדה על ידי מסתנן מאריתריאה. אני רוצה לדעת מה היה המעמד שלו כאן.
שפי פז
מסתנן.
ענת ברקו (הליכוד)
כי שמעתי את האבא שלו מדבר. הוא מסתנן, אבא שלו מסתנן – משפחה שלמה של מסתננים.
היו"ר יואב קיש
תודה, חברת הכנסת ברקו.
ענת ברקו (הליכוד)
אני מבקשת לדעת מה בדיוק הדברים הללו. איך מגיעים למצב שילדה בת 13 נרצחת וקהילה שלמה סביב המסתנן הזה. מי מגן עליו? מי נותן לו מחסה?
היו"ר יואב קיש
רק נציין לפרוטוקול שהוא חשוד. חבר הכנסת מוסי רז, בבקשה.
מוסי רז (מרצ)
שאלתי את עצמי מדוע צריך להאריך את תוקפה של הוראת שעה שהייתה חמש שנים, שיצרה בעצם עבירה יש מאין. הרי אין עבירה, לא הייתה שום התייחסות אליה חמש שנים, ולכן אני שאלתי את עצמי למה צריך להאריך אותה בשנה וחצי או שנתיים.
היו"ר יואב קיש
אני רציתי שלוש.
מוסי רז (מרצ)
והנה קיבלתי את התשובה: כדי שאפשר יהיה לנהל עוד פעם דיון בוועדה, ועוד פעם להסית נגד קהילה שלמה. למרות שגם יצא דבר אחד טוב מזה: פעם ראשונה שאני שומע את חברת הכנסת ברקו מדברת נגד רצח נשים - - -
שפי פז
הופה.
היו"ר יואב קיש
לא.
ענת ברקו (הליכוד)
אז אתה לא שומע, אדוני. תבוא לנאומים בכנסת. לפחות אל תשקר.
מוסי רז (מרצ)
אני לא הפרעתי לך - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אל תשקר. אל תשקר. אתה משקר, אתה משקר.
היו"ר יואב קיש
אתה התייחסת אליה אישית. אני דווקא שמעתי אותה מדברת הרבה פעמים נגד רצח נשים.
ענת ברקו (הליכוד)
אתה חוצפן. אתה משקר. ודרך אגב, אל תהפוך את זה לעניינן של נשים.
היו"ר יואב קיש
מוסי, הבעיה היחידה היא שאתה אמרת - - -
ענת ברקו (הליכוד)
חוצפן, חוצפן, כל כך הרבה דברים אני אמרתי בעניין הזה. חוצפן. וגם כן, הפכו את הרצח הזה לעניינן של נשים.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת ברקו, אני אתן לך להתייחס לזה אחר כך. חבר הכנסת מוסי רז, אני מבקש להתייחס לעניין ולא לחברת הכנסת ברקו. ואחרי זה גם אל תתפלא שהיא מתפרצת כשאתה מאשים אותה האשמה קשה שכזו.
ענת ברקו (הליכוד)
אתה תמיד תומך בשונאי ישראל ובמי שרק יכול להזיק למדינה הזאת. חוצפן שכזה. הזוי.
שפי פז
הזוי לגמרי.
היו"ר יואב קיש
תודה, תודה, חברת הכנסת ברקו, אני אתן לך להתייחס בסוף, נא לא להפריע.
ענת ברקו (הליכוד)
תמשיך לייצג את זחאלקה. למה לא יצאת נגד זחאלקה כשהוא תקף אותי, אפרופו הגנה על נשים. חוצפן.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת ברקו, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה. מספיק. שמענו, תודה. תמשיך בבקשה, חבר הכנסת מוסי רז.
מוסי רז (מרצ)
לפעמים אתה כל כך כועס על עצמך, שנראה לך שאתה כועס על מישהו אחר.
שפי פז
הוא לא כועס על עצמו, הוא כועס עליך.
מוסי רז (מרצ)
ההצעה הזו הייתה כלום חמש שנים, ועכשיו רוצים להאריך את הכלום הזה. אתה רוצה לשלוש שנים, אחרת רוצה לשנתיים, ההצעה אומרת שנה וחצי - - -
היו"ר יואב קיש
אז אתה שותף לטענה שהמשטרה לא עשתה עם זה דבר.
מוסי רז (מרצ)
כי לא היה מה לעשות, כי יצרו פה עבירה יש מאין.
שפי פז
כן, הם לא מוציאים כסף לחו"ל.
ענת ברקו (הליכוד)
מבחינתך שכל המסתננים ייכנסו לכאן וזאת תהיה מדינת כל מסתנניה, עריקיה ופלסטיניה.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת ברקו, את בקריאה ראשונה. יכול להיות שהוא יגיד דברים לא נעימים, אבל אני שומר על זכותו לדבר ואני מבקש לא להפריע לו. בבקשה, מוסי.
שפי פז
מותר לשקר בוועדה?
היו"ר יואב קיש
גם את, שפי. את הראשונה מאלה שנרשמו, אבל אם את תפריעי אני אצטרך להוציא אותך.
שפי פז
ברור...
היו"ר יואב קיש
מוסי, בבקשה.
מוסי רז (מרצ)
יצרו עבירה יש מאין; עבירה שאיננה פוגעת באף ישראלי ואיננה פוגעת באף אחד. ולכן לא טיפלו, לא יטפלו וגם אי אפשר לטפל בה.
היו"ר יואב קיש
אז מה אכפת לך שמאריכים את זה?
מוסי רז (מרצ)
כי כל הדיונים האלה נועדו להסית נגד קהילה שלמה - -
שפי פז
רוצחים.
מוסי רז (מרצ)
- - שהממשלה, במחדליה בדרום תל אביב, בנתניה ובמקומות אחרים, לא מטפלת בישראלים שנמצאים שם.
שפי פז
במחדליה – נכון.
מוסי רז (מרצ)
ובמקום לטפל בישראלים הללו ובמקום לטפל במבקשי המקלט הללו, במקום לדאוג לשיפור החינוך, במקום לדאוג לשיפור המצב הביטחוני בשכונות הללו - -
שפי פז
במקום לסלק אותם.
מוסי רז (מרצ)
- - הכי טוב זה להסית; להגיד "הם אשמים, לא הממשלה אשמה".
שפי פז
הכי טוב זה להעיף אותם.
מוסי רז (מרצ)
עוד מעט אני אחשוב כאילו בחרנו את מבקשי המקלט האלה לעמוד בראש הממשלה שלנו, כי הם צריכים לפתור לנו את כל הבעיות.

אנחנו גם צריכים לקחת בחשבון את הנתונים, שאתם מכירים אותם לא פחות טוב ממני. הרי נתניהו מתגאה, ובצדק – גם לו יש הישגים – שבשש השנים האחרונות לא באו לפה. ובעוד כל מדינות העולם מתמודדות עם משבר פליטים גדול, אנחנו לא קולטים אף אחד, ואפילו אלה שיש פה עוזבים בקצב של יותר מ-3,000 שנה - -
ענת ברקו (הליכוד)
לא מספיק.
מוסי רז (מרצ)
- - אבל עדיין, עד שיישאר פה האחרון, עדיין אפשר להסית נגד כולם.

אם יש טענה נגד אחד, אם אחד עבר עבירה, צריך כמובן לשפוט אותו. אבל לבוא ולהסית בצורה כזאת כנגד קהילה שלמה – כל זה נועד כדי להסתיר במסך עשן את הכישלונות של הממשלה בטיפול בתל אביב ובנתניה.
ענת ברקו (הליכוד)
אני רוצה להגיב.
היו"ר יואב קיש
אבל בקצרה, כי כבר דיברת.
ענת ברקו (הליכוד)
אני רוצה לצרף לדיון גם את הנושא של הגאורגים והאוקראינים שמגיעים לכאן, בטיסות. אני מבקשת ממשרד הפנים לשים לב לעניין של הפטור מוויזה. אני פניתי לראש הממשלה לבטל את הפטור מוויזה. אני חושבת שוויזה היא דבר חשוב, והסינון לא צריך לקרות פה. כי מגיעים עובדים בלתי חוקיים, ואחר כך יש בעיה להוציא אותם.

אני רוצה להתייחס לדברים שאמר כאן חבר הכנסת רז, בשיא חוצפתו.
היו"ר יואב קיש
הוא אמר את דעתו.
ענת ברקו (הליכוד)
לא, הוא אמר שהוא שומע אותי פעם ראשונה - - -
היו"ר יואב קיש
אבל דברי לעניין, בלי לחלק ציונים, כי אחרת לא נגמור עם זה, כי הוא יצטרך להגיב ואחר כך את וכן הלאה. אז בלי לחלק ציונים.
ענת ברקו (הליכוד)
קודם כול, זה שהוא הפך את האלימות נגד נשים לעניינן של נשים – זו בעיה שלו. זה שהוא לא שמע ולא חשוף לפעילות שלי – זו גם בעיה שלו. כי אם הוא היה נמצא במהלך הנאומים שנשאתי בכנסת בנוגע לאלימות נגד נשים, בפעילות שלי מול השר לביטחון פנים בנוגע לאזיקים אלקטרוניים כדי להרחיק גברים מנשים מאוימות, הוא היה יודע שהפעילות שלי סביב העניין הזה, גם מול ראש הממשלה, היא ענפה. אז לבוא ולהשמיץ בצורה כזאת... מצד שני, לא שמעתי אותו מגן עליי כאישה וכחברת כנסת כשחבר הכנסת זחאלקה איים עליי וצרח עליי במהלך הקראת חוק שלי בכנסת. על זה הוא לא דיבר, זה לא מעניין אותו. כי על בל"ד הוא מגן, הוא מגן על מסתננים בלתי חוקיים באופן בלתי מובחן - -
היו"ר יואב קיש
בסדר, תודה, תודה.
ענת ברקו (הליכוד)
- - והוא רוצה לאבד את הזהות של המדינה הזאת, כי היא לא מעניינת אותו.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. אני רוצה לשמוע את המשטרה, גם לגבי האלימות וגם לגבי הצעת החוק עצמה.
רפ"ק הדס פטר
אני הדס פטר, מהייעוץ המשפטי של המשטרה. אני שומעת את הביקורת על הנושא של היעדר אכיפה, אבל אני רוצה להעיר כמה הערות כלליות קצרות.

קודם כול, הבעיה של המסתננים, כמו שכולם יודעים, היא בעיה לאומית. זאת בעיה שמטפלים בה לא רק המשרד לביטחון פנים ולא רק משטרת ישראל, אלא גם משרד הפנים. כולנו יודעים את הקשיים שיש בהתמודדות ואת סל הכלים המקוצץ יותר לאור העובדה שההסדר של יציאה למדינה שלישית לא צלח.

חלקה של משטרת ישראל בכל הסיפור הזה הוא בדגש על המסתננים שמעורבים בעבירות פליליות ובכך מסכנים את שלום הציבור - - -
היו"ר יואב קיש
זה ברור מאליו, את זה לא צריך להגיד אפילו.
רפ"ק הדס פטר
וזה בנוסף לעובדה שאנחנו גם מטפלים בכלי הזה של הורדת המוטיבציה להסתנן לישראל.

מה בעצם אנחנו באים ואומרים? האיסור על מסתנן להוציא כספים ולהוציא עבורו כספים, הוא איסור שאמור לחול כנורמה על כל מי שנכנס לפה שלא כדין. אף מדינה לא תרצה שאנשים ייכנסו אליה שלא כדין ויהיה להם ערוץ חופשי ופתוח להעברת כספים. עכשיו, עצם העובדה שקיים איסור שאוסר לא רק על המסתנן עצמו להוציא כספים אלא גם על מי שמוציא עבורו – זאת אומרת, שההוצאה עבורו מהווה עבירת מקור - - -
היו"ר יואב קיש
את בעצם אומרת שזה גורם מרתיע ומצנן, בלי קשר לתופעה.
רפ"ק הדס פטר
נכון, היא חוסמת את הערוץ - - -
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת שלתפיסתך זה לא עניין של זמן אלא זה צריך להיות בכל מקרה ארוך טווח.
רפ"ק הדס פטר
לדעתי כן, מבחינת הרציונל.
היו"ר יואב קיש
משרד המשפטים, אתם לא התייחסתם לעמדה הזו של המשטרה? הם בעצם אומרים שאם יש תופעה שרוצים למנוע אותה – שמסתנן נכנס בצורה לא חוקית למדינת ישראל ומוציא ממנה כספים – אז עצם זה שזה כתוב בחוק, אפילו אם האכיפה לא מתבטאת בעשרות כתבי אישום בשנה - - -
משה מזרחי
לא עשרות. אפס.
היו"ר יואב קיש
ברור שזה אפס, כבר דיברנו על זה. אומרת המשטרה בצורה ברורה לפרוטוקול שעצם החוק כבר מונע מהצ'יינג'ים ומהרבה גופים אחרים להיכנס לתחום הזה, שבלי החקיקה הזו היה פרוץ לחלוטין. זה מה שהמשטרה אומרים, נכון?
רפ"ק הדס פטר
אדוני, משטרת ישראל כפופה להחלטת בט"פ והחלטת ועדת שרים, אנחנו לא מבקשים דברים לבד - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אבל מישהו אמר לכם לא לאכוף?
היו"ר יואב קיש
אני שואל אם את העמדה הזו הצגתם מול משרד המשפטים.
דנה רוטשילד
אנחנו לא קיבלנו בקשה לעמדה של הוראת קבע, אלא רק הארכת הוראת השעה.
היו"ר יואב קיש
לא, אני שואל לגבי הנימוק הכללי הזה. הרי אחת הטענות הקשות כלפי המשטרה – שעוד נבדוק אותה – היא שאין כתבי אישום. אבל המשטרה אומרים שבלי קשר לאכיפה, מכיוון שזה קיים כהוראה זה כבר משפיע ומקטין את התופעה, שבלי זה הייתה קורית בצורה הרבה יותר רחבה.
משה מזרחי
מאיפה את יודעת? מאיפה משטרת ישראל יודעת?
רפ"ק הדס פטר
רגע, הייתי באמצע הדברים שלי.
משה מזרחי
תסבירי לנו איך משטרת ישראל יודעת את זה.
שפי פז
יודעים, יודעים, אל תדאג.
רפ"ק הדס פטר
מה שאנחנו אומרים, וזה גם כתוב בדברי ההסבר של התזכיר, זה שברגע שהעבירה של הוצאת כספים עבור מסתנן מהווה עבירת מקור, זה בעצם מאפשר ניטור – על ידי גורמים פיננסיים, שזה הבנקים וכו' – של הוצאת כספים בערוץ חופשי. ללא קיומה של עבירת מקור - - -
מוסי רז (מרצ)
על מי חל החוק הזה?
היו"ר יואב קיש
על כולם. גם על המסתננים וגם על מי שמסייע להם.
מוסי רז (מרצ)
לא, אני שואל על מהגר עבודה בלי אישור מגאורגיה למשל.
היו"ר יואב קיש
גם עליו.
קריאות
- - -
ענת ברקו (הליכוד)
צריך להיות על כולם.
היו"ר יואב קיש
רק אם הוא מסתנן, לא אם הוא הגיע עם אשרה. כל מסתנן, לא משנה מאיפה הוא הגיע – זה חל עליו.
שפי פז
אבל מי שעובר דרך נתב"ג לא נחשב מסתנן.
ענת ברקו (הליכוד)
אז גם על מי שעובר - - -
היו"ר יואב קיש
ידידי מוסי רז, אני אשמח אם תציע הצעה להחיל את זה על כל מי ששוהה בישראל שלא כדין ולא רק על המסתננים. יש בזה הרבה מן ההיגיון.
ענת ברקו (הליכוד)
נכון. זאת הצעה מצוינת.
היו"ר יואב קיש
תציע הצעה כזו – אני אתמוך בה.
שפי פז
למה שלא נוסיף את זה פה?
ענת ברקו (הליכוד)
למה שלא נוסיף?
היו"ר יואב קיש
אי אפשר, אנחנו לא נשנה את זה כרגע.
ענת ברקו (הליכוד)
למה?
היו"ר יואב קיש
כי אנחנו כרגע בסקופ מאוד מצומצם של הצעות החוק, היא מדברת רק על המסתננים.
גלעד קרן
זאת הצעת חוק למניעת הסתננות.
שפי פז
אתה בבעיה, יואב, כי הגאורגים והאוקראינים - - -
היו"ר יואב קיש
אין לי בעיה שתכניס את זה, אני אומר לך בכנות.
מוסי רז (מרצ)
אני נגד זה, אז נראה לך הגיוני שאני אחיל את זה על כולם?
היו"ר יואב קיש
אז הנה, אז חבר הכנסת משה מזרחי.
ענת ברקו (הליכוד)
אנחנו בעד להחיל את זה על כולם.
משה מזרחי
אני איתך. בוא לא נאריך, אבל נלך יחד על כל המקרים.
היו"ר יואב קיש
לא, בוא כן נאריך, ותוך כדי שזה בתוקף נלך גם על השאר. טוב, המשטרה בזכות דיבור. בבקשה.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל יואב, אנחנו איתך.
משה מזרחי
אנחנו איתך. למה להאריך?
היו"ר יואב קיש
לא, אחרי שנאריך נעשה הכול.
שפי פז
אנחנו נשב פה עוד שנים. גם על הגאורגים, אחר כך על האוקראינים, אחר כך על המולדבים. זה לא ייגמר לעולם.
היו"ר יואב קיש
שקט. המשטרה, בבקשה.
רפ"ק הדס פטר
אני רק אסיים את הנושא הזה. קיימת חשיבות לעצם קיומו של האיסור כהוראה בחוק.
היו"ר יואב קיש
תודה. ועכשיו לעניין האכיפה.
רפ"ק הדס פטר
בעניין האכיפה כמובן שאנחנו לא נוכל לחשוף פה את הכול, אלא נדבר באופן כללי, גם על מה שהיה וגם על מה שעתיד להיות. אני רק אומר שאנחנו הצגנו לשר לביטחון פנים תוכנית פעולה שכוללת שילוב של גופים נוספים במדינה, כדי שבאמת נייעל את האכיפה בנושא הזה. נמצאת כאן ראש חוליית הלבנת הון - - -
היו"ר יואב קיש
שאלה. כמה זמן ייקח להערכתכם עד שנראה כתבי אישום בעניין הזה?
רפ"ק הדס פטר
עוד הערה אחת בעניין הזה. למעשה מה שאנחנו בעצם מבקשים לא בהכרח יבוא לביטוי בכתבי אישום. אני לא אומרת שזה לא מדד מסוים למידת הפעילות ולחשיפה של עבירות, אבל זה לא חזות הכול. לכן אני מבקשת שאת הפירוט תיתן - - -
היו"ר יואב קיש
אפשר גם לדבר על כמה כספים נתפסו בשלב ההעברה ועוד. אם כתבי האישום זה לא חזות הכול, יש עוד דברים שאפשר לדבר עליהם.
רפ"ק לילך קמפר וינרב
אני לילך קמפר וינרב, ראש חוליית הלבנת הון ומימון טרור במשטרה. אני אמשיך מהנקודה שהדס הפסיקה. כאמור, לאחרונה הוצג לפני שר הבט"פ מתווה לפעילות אכיפתית שתתבצע בנושא האמור. הפעילות והמתווה אושרו על ידו.

אני רוצה להדגיש שהתוכנית מתייחסת בעיקר למנגנוני העברות הכספים, בגלל שקיים חשד שהם מהווים פלטפורמה לפעילות עבריינית נוספת. המתווה כאמור מתייחס גם לשילוב ידיים בין רשויות האכיפה השונות. מתוכנן להתבצע בחודש דצמבר שולחן עגול בעניין הזה, בראשות המשטרה, ואליו יוזמנו גם נציגי משרד הפנים - - -
היו"ר יואב קיש
כמה זמן אתם צריכים בשביל להכניס תוכנית כזאת לפעולה?
רפ"ק לילך קמפר וינרב
אנחנו צריכים את השנה-שנה וחצי הקרובות. פעילות משטרתית בנושא כבר החלה, אבל אני לא יכולה כל כך לפרט על נתוני הפעילות האלה ועל היקפי התפיסות - - -
היו"ר יואב קיש
מתי להערכתך נראה כתבי אישום בעניין?
רפ"ק לילך קמפר וינרב
כתבי אישום זה לא תלוי משטרה, זה גם תלוי פרקליטות, ולכן לאותו שולחן עגול - - -
היו"ר יואב קיש
אז מתי תסיימו חקירה ותגישו המלצות?
רפ"ק הדס פטר
אפשר להתחייב על דברים כאלה?
היו"ר יואב קיש
לא, אני שואל כדי להבין. סליחה, יש פה בקשה לדיווח מסודר; אתם צריכים להעביר לוועדה את מספר הבקשות שאושרו או נדחו, את השווי הכולל של הרכוש שהוצא מישראל, את מספר המקרים שנתפסו, נתונים לגבי חקירות, כתבי אישום והרשעות. לא חסר מה לדווח, וכרגע קיבלנו אפס.
רפ"ק לילך קמפר וינרב
כיום יש כוח משימה שמטפל בחקירות בנושא. אני לא יכולה ואני מנועה מלפרט נתונים מתוך הפעילות שלו. אני רוצה גם לציין שהוצגו - - -
היו"ר יואב קיש
מה זה "מנועה"? את הרי יכולה לדווח כמה חקירות.
רפ"ק לילך קמפר וינרב
אני לא יכולה להגיד מספר חקירות - - -
היו"ר יואב קיש
למה לא?
שפי פז
היא לא תגיד לך.
רפ"ק לילך קמפר וינרב
אני יכולה להגיד שיש כוח שמטפל כרגע - - -
היו"ר יואב קיש
למה את לא יכולה להגיד כמה חקירות?
רפ"ק לילך קמפר וינרב
יש כוח משימה כרגע - - -
משה מזרחי
יקירתי - - -
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת מזרחי, תאמין לי שאני יודע לשאול אותם שאלות. אני לא מבין למה את לא יכולה להגיד כמה חקירות.
רפ"ק לילך קמפר וינרב
אני יכולה להגיד שיש כוח משימתי שפועל בעניין - - -
היו"ר יואב קיש
את זה הבנתי, אבל אני שואל כמה חקירות יש?
רפ"ק לילך קמפר וינרב
אני לא יכולה לפרט, אני מנועה.
היו"ר יואב קיש
מה סדר הגודל? עשרות? מאות? אחת?
רפ"ק לילך קמפר וינרב
לא עשרות, לא מאות וגם לא אחת.
היו"ר יואב קיש
אז בין אחת לעשר.
שפי פז
בין אחת לחמש.
רפ"ק לילך קמפר וינרב
אני יכולה להגיד שמתבצעת פעילות, ואני יכולה להגיד שהאתגרים שכרוכים בחקירות מהסוג הזה הוצגו לשר לביטחון פנים, ביניהם לא רק עניין השפה אלא גם העובדה שמדובר בתיקים שאין בהם מתלוננים ולכן נדרשת עבודת חשיפה של המשטרה, שזו עבודה שכרוכה במשאבים וזמן. לכן אני מנועה מלפרט מה הפעילות שמתבצעת וכמה זמן היא תארך.
שפי פז
בקיצור, הם מנועים. הם מנועים.
היו"ר יואב קיש
אני, דרך אגב, יכול לעשות ישיבה בוועדה הסגורה ושם נשמע את הכול. יכול להיות שנעשה את זה. תודה למשטרה.
שפי פז
הם מנועים.
היו"ר יואב קיש
אני עובר לרשימת הדוברים. חבר הכנסת מזרחי, אתה רוצה לדבר?
משה מזרחי
יש פה מישהו ממינהל האוכלוסין?
נעם כהאן
אני. אני מהרשות האוכלוסין וההגירה, המחלקה המשפטית.
משה מזרחי
כמו עובדים זרים ללא אשרת שהייה נותרו אצלנו?
נעם כהאן
אין לי מספר כזה עליי, לא נתבקשתי להביא.
משה מזרחי
אין מספר כזה?
נעם כהאן
מה שאני יכולה להגיד, אם אדוני רוצה לקבל - - -
היו"ר יואב קיש
אני לא יודע לאן אתה מכוון.
עלוה קולן
פורסם השבוע. 66,000.
משה מזרחי
אני מדבר על מהגרים ברישיון. אלה שמקבלים אישורי עבודה, באים הנה ונשארים פה לדורות.
היו"ר יואב קיש
כלומר, על שוהים בלתי חוקיים, לא מסתננים.
שפי פז
60 ומשהו אלף.
נעם כהאן
בניגוד למסתננים, סל הכלים שנמצא אצלנו להתמודדות עם התופעה שאדוני דיבר עליה - - -
משה מזרחי
מספר יש לך?
נעם כהאן
לא, אין לי מספרים.
משה מזרחי
יש לכם הערכה?
שפי פז
60 ומשהו אלף.
ענת ברקו (הליכוד)
יש לכם סל כלים?
נעם כהאן
סל הכלים שמתייחס לשוהים בלתי חוקיים שאינם מסתננים הוא גדול בהרבה מהסל שמתייחס למסתננים שאינם יכולים לשוב למדינתם, זה ברור.
משה מזרחי
מהארגונים קיבלתי שמדובר על סדר גודל של 60 ומשהו אלף. זה נכון המספר האסטרונומי הזה?
שפי פז
כן, כן. לגמרי. ואני רוצה שיצוין לפרוטוקול שמבחינתי אין הבדל ביניהם, זה אותו הדבר.
ענת ברקו (הליכוד)
וזה עוד לפני שהם ביקשו איחודי משפחות, נכון? עוד מעט הם יתחילו גם עם זה.
שפי פז
יש כבר איחודי משפחות.
ענת ברקו (הליכוד)
בגרמניה עושים את זה.
משה מזרחי
תן לי להגיד מילה.
היו"ר יואב קיש
זכות הדיבור לחבר הכנסת משה מזרחי.
משה מזרחי
אני רוצה לגעת במה שאני וענת העלינו בפניך. לא סתם אני שואל את זה. ההבחנה שאנחנו עושים בין האומללים האלה לבין עשרות אלפים שהם בלתי חוקיים באותה מידה - - -
היו"ר יואב קיש
לא בדיוק. יש הגדרה שונה.
משה מזרחי
לא, לא, לא, הם באותה מידה.
היו"ר יואב קיש
לא, יש שוהה בלתי חוקי ויש מסתנן.
שפי פז
יואב, הוא צודק. צריך להפסיק את ההפרדה הזאת.
משה מזרחי
ההפרדה הזאת שאנחנו עושים היא פשוט טראגית. הכספים שהם מוציאים, ההלבנות שהם עושים... אצלם הכול חופשי, בעוד שאצל האומללים האלה - - -
שפי פז
הם לא אומללים, אבל אתה צודק.
משה מזרחי
אני אומר אומללים כי רק על הראש שלהם נוחתים עם כל החקיקה הזאת. למה לא להרחיב את זה?
היו"ר יואב קיש
לי אין בעיה להרחיב את החקיקה.
ענת ברקו (הליכוד)
אנחנו בעד. וצריך לעשות את זה עכשיו.
היו"ר יואב קיש
הנה, אני שואל את היועץ המשפטי. אפשר להחיל את זה גם שוהים בלתי חוקיים?
גלעד קרן
לא.
ענת ברקו (הליכוד)
למה?
שפי פז
גם אני בעד זה.
היו"ר יואב קיש
לא להפריע, יש פה שאלה משפטית. האם אפשר להחיל את החוק הזה גם על שוהים בלתי חוקיים?
גלעד קרן
החוק על מניעת הסתננות, כולו, חל רק על מי שנכנס לישראל שלא כדין - - -
משה מזרחי
אז בוא נקפיא את זה.
היו"ר יואב קיש
אני לא מקפיא. בדצמבר זה פג תוקף.
משה מזרחי
אני פונה אליך, אדוני יושב-ראש הוועדה – יש חוק שהוא אות מתה, אתה מבין את זה. אות מתה. אנחנו מאריכים משהו שהוא מת, שהוא בלתי אכיף, שהוא בלתי חקיר, שאף אחד לא נוגע בו. איך אתה מרגיש כיושב-ראש הוועדה עם זה? אז בואו נקצר את התקופה, חמש שנים - - -
היו"ר יואב קיש
דיברנו על שנתיים-שלוש.
משה מזרחי
אני מבקש ממך שתתנה את זה חצי שנה, ואנחנו נלך ונתבע ממשטרת ישראל - - -
היו"ר יואב קיש
אנחנו בבחירות עוד חצי שנה. מה לעשות, זה גם חלק מהעניין.
משה מזרחי
חשבתי שאתם מושכים עד נובמבר.
היו"ר יואב קיש
ההימור שלי הוא שבמאי יש בחירות.
קריאות
- - -
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת מזרחי, אני מקבל בחיוב את הצעתך לגבי השוהים הבלתי חוקיים בכללותם.
ענת ברקו (הליכוד)
אני מבקשת את עזרת היועץ המשפטי – אנחנו מבקשים להחיל את אותו דבר גם עליהם.
היו"ר יואב קיש
מאה אחוז. אבל אני לא הולך לעכב בגלל זה את ההוראה הזו, שבדצמבר פג תוקפה. זה לא ימנע ממני לעבוד במקביל. ובנוסף, זה שזה קיים בחקיקה זה בפירוש מונע מגופים אחרים לעשות את זה חופשי וחוקי, כי אז היינו רואים את כל הצ'יינג'ים בכל הארץ עוסקים בלהעביר כספים כאלה.

חברת הכנסת פדידה, בבקשה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
יש לי שאלה. הוא אמר שהחוק חל רק על מי שנכנס לא חוקית למדינה, נכון?
היו"ר יואב קיש
נכון. מסתנן.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אז מה זה המסתננים? למה אתה לא יכול להחיל את זה?
גלעד קרן
על מסתננים זה כן חל. זה לא חל על שוהים שנכנסו לארץ כדין אבל נשארו בארץ מעבר לזמן שהותר להם.
ענת ברקו (הליכוד)
שפגה להם האשרה והם עדיין עובדים כאן.
היו"ר יואב קיש
דיברנו על כך שנעשה את זה גם עליהם. תצטרפי, לאה. אני עובר לרשימת הדוברים. שפי פז, בבקשה.
שפי פז
קודם כול אני רוצה לומר שמבחינתנו אין שום הבדל בין מסתנן מאריתריאה, סודן, ניגריה או קונגולזי שעבר את הגבול בסיני, לבין גאורגי או מולדבי או אוקראיני שנכנס דרך שדה התעופה, רימה את הרשויות ורץ להגיש בקשת מקלט.
היו"ר יואב קיש
כבר לא מקבלים את הבקשות האלה.
שפי פז
מבחינתנו אין שום הבדל, החוק צריך לחול על כולם, וכולם צריכים להיות מגורשים מפה כמה שיותר מהר. שיהיה ברור, אני לא מבדילה ביניהם.

אני רוצה להגיד משהו כללי. אני חוזרת על זה שוב ושוב, שבוע אחרי שבוע בוועדות: תפסיקו להתחרבש עם החוקים האלה. המחדל הוא ברור והוא נמצא למעלה: צריך להחזיר אותם הביתה. שנים דיברנו על פיזור – לא עבד. שנים דיברנו על גירוש למדינה שלישית – לא יצא מזה כלום. אריתריאה היום היא לא מדינה שהאזרחים שלה צריכים לשבת לי על הגב.
ענת ברקו (הליכוד)
נכון, אין בה בעיה.
שפי פז
האריתריאים יכולים לחזור הביתה. במדינה הזאת כבר אין מלחמה, הוסרו ממנה הסנקציות, אירופה מתחילה להשקיע שם כספים. אגב, רואנדה, שכולם פה דיברו על להחזיר אנשים אל מותם, הופכת להיות עמק הסיליקון של אפריקה. הם יכלו, במקום לשבת בחורים בשכונת התקווה ולהירצח, לעבוד כבר היום בהייטק ברואנדה. האנשים האלה צריכים לחזור הביתה - -
ענת ברקו (הליכוד)
זה העבודה של חבר הכנסת מוסי רז. הם חיבלו בזה.
שפי פז
- - יש להם יבשת מתפתחת, הם למדו פה, הם השכילו, הם רכשו השכלה בבינתחומי, יש פה מנהיגים, יש פה הכול – אז תחזרו הביתה ותבנו את המדינה שלכם כבר.
ענת ברקו (הליכוד)
זה טוב שהם רכשו השכלה - - -
משה מזרחי
הטענה שלך היא להם או לממשלה? לא הבנתי.
שפי פז
הטענה שלי היא לממשלה, תמיד היא הייתה לממשלה, אתם רק לא מקשיבים לי.

אני חייבת להגיד משהו לגבי מה שקרה השבוע, ואני רוצה שהמשטרה תקשיב. ביום ראשון בערב אני עמדתי בסינמטק וניסיתי להסביר לארגוני הנשים שיש אלימות נגד נשים בדרום תל אביב. אני לא אמרתי נגד יהודיות, אני לא אמרתי נגד ערביות ואני לא אמרתי נגד אריתריאיות, אני לא הפרדתי. עמדתי ואמרתי שיש אלימות של גברים מסתננים, אריתריאים בעיקר, נגד נשים בדרום תל אביב. אני יודעת את זה, אני גרה שם, אני יודעת שיש אלימות מאוד קשה במשפחות, אני יודעת שיש ילדים נטושים, אני יודעת ש-14% מהשוהות במקלטים לנשים מוכות הן מסתננות. 14% – לעומת היחס שלהם באוכלוסייה.

עמדנו שם וניסינו לדבר. אתם יודעים איפה אני גמרתי את היום?
היו"ר יואב קיש
14% ארצי?
שפי פז
14% ארצי. תקשיבו, האלימות של הגברים האלה... פתאום הן מדברות על זה, אומרים ש-70% מהנשים הן נפגעות - - -
עלוה קולן
אנחנו מדברים על זה כל הזמן.
שפי פז
רגע. אני עמדתי וניסיתי לדבר על זה, וגמרתי את הלילה בחדר מעצר – משום שלא נאה למשטרה ולא נאה לפמיניסטיות ולא נאה לאף אחד לשמוע את האמת. אנחנו אומרים את זה בלי הספקה, וקוראים לנו גזענים וקוראים לנו פשיסטיים.
ענת ברקו (הליכוד)
אז איך נגן על הנשים אם לא נקשיב לכם?
שפי פז
אני לא יודעת. אני רק יודעת שבאירוע של נשים פמיניסטיות אני נגררתי לניידת על ידי גברים במדים. זו לא צורה להגן על נשים. ואני אומרת לכם שוב, האלימות שלהם היא ברמה מאוד גבוהה. ושלא תחשבו לרגע שהאלימות נסגרת רק במשפחה, היא גם גולשת החוצה. היא גולשת כל הזמן החוצה. אז תתחילו כבר להקשיב לנו במקום לקרוא לנו בשמות. תתחילו להקשיב לנו, אנחנו יודעים על מה אנחנו מדברים.

ותפסיקו לעשות כל מיני חוקים שלא יאכפו אותם. אני עובדת עם המשטרה מספיק שנים – הם לא מסוגלים לאכוף כלום. כלום. הם לא אוכפים הימורים ברחוב, הם לא אוכפים מסחר בסמים ברחוב, הם לא אוכפים כלום. הדבר היחיד שהם אוכפים זה נגד הפעילים של השכונות, בזה הם טובים.
היו"ר יואב קיש
תודה. אלישבע גדעון, בבקשה.
אלישבע גדעון
אני רוצה להגיד ולהביע מה אני עברתי ביום ראשון: התעללות מצד אנשים; גידפו אותנו, דחפו אותנו, קיללו אותנו - - -
היו"ר יואב קיש
איפה זה היה?
שפי פז
זה היה בעצרת של נשים נגד אלימות נגד נשים.
אלישבע גדעון
פשוט אני הייתי שם חסרת אונים. לי אין גב. אני עמדתי שם וצרחתי שאני לא באה נגד אף אחד; אני באה נגד אלימות כלפי נשים. אמרו לי שאני גזענית. ניסיתי להוכיח להן שבאתי למטרה אחת, כמו כולנו, אבל אני יצאתי משם במצב... אני מדברת איתכם כרגע ואני פשוט במצוקה נפשית. מי שגר שם כל החיים שלו, ועבר מכות, ועבר התעללות, ועבר תקיפה... אני חוששת כשאני רוצה לצאת מהבית שלי.

אתמול חברה שלי התקשרה אליי, אמרתי לה שאני לא יוצאת מפתח הדלת עד שהיא לא מצלצלת. עד כדי כך הביטחון שלי גרוע. כל הנחמדים האלה שלמדו ויש להם השכלה – מאריתריאה, מסודן, לא משנה מאיפה – בוא תראה אותם בלילות, תראה מה הם עושים עם החבורות שלהם. הם לא מגינים עלינו, אלא מגדפים אותנו, מקללים אותנו. אני מרגישה סוג זבל, סליחה על השפה. אני פשוט רוצה ביטחון. רבאק, אני בת 70 פלוס, נולדתי במדינה הזו, ואף אחד מהם לא יגיד לי ללכת מפה. זו המדינה שלי, אני חייתי פה, אני נלחמתי עליה ואני אמשיך להילחם עליה. מה נשאר לי? כמה שנים? אני רוצה לחיות בביטחון, אני רוצה ביטחון בשכונה שלי.
שפי פז
היא גרה בשכונת התקווה.
היו"ר יואב קיש
תודה, אלישבע. עלוה, בבקשה.
עלוה קולן
תודה. מדברים פה הרבה על זה שאין הבדל בין מבקשי המקלט מאפריקה לבין המהגרים הבלתי חוקיים שנשארו בישראל. אבל יש הבדל: מדובר במבקשי מקלט; אנשים שהגיעו הנה וביקשו בקשת מקלט.
היו"ר יואב קיש
לא כולם ביקשו, דרך אגב.
ענת ברקו (הליכוד)
הרוב לא ביקשו.
שפי פז
גם האוקראינים והגאורגים לא ביקשו.
היו"ר יואב קיש
שפי, אל תפריעי לה.
עלוה קולן
66,000 מהגרי העבודה הבלתי חוקיים שנשארו בישראל לא ביקשו בקשת מקלט. לעומת 35,000 מבקשי המקלט מאריתריאה - - -
היו"ר יואב קיש
לא, 6,000 ביקשו.
עלוה קולן
לא, לא נכון.
היו"ר יואב קיש
6,000 ביקשו.
עלוה קולן
18,500 בקשות מקלט. 6,000 מתוכן טופלו.
היו"ר יואב קיש
אה, טופלו 6,000, סליחה. 18,000 ביקשו.
עלוה קולן
כן. מדובר פה על אנשים שהגיעו לכאן לבקש מקלט - - -
ענת ברקו (הליכוד)
תתחיל עם ה-18,000 שלא ביקשו.
עלוה קולן
רגע, אני ממש מבקשת לדבר, אני עדיין לא אמרתי שום דבר מסעיר.
היו"ר יואב קיש
בבקשה.
עלוה קולן
בין השנים 2009 ל-2012 היו בסיני מחנות עינויים מזעזעים. 30% מהנשים שנמצאות בישראל היום - - -
אלישבע גדעון
אנחנו נמצאים במצב יותר - - -
היו"ר יואב קיש
תנו לה להשמיע את דבריה.
עלוה קולן
אני כל כך כל כך מצטערת שהמשפט הזה יכול לצאת לך מהפה.
היו"ר יואב קיש
אל תחנכי אותה. יש לך זכות דיבור, את לא צריכה להתייחס להפרעות.
שפי פז
תחטפי את מכות ואז נדבר, בסדר?
היו"ר יואב קיש
אני מבקש לא להפריע, אבל אל תתחילי לחלק מחמאות. בבקשה.
עלוה קולן
אבל נשים שנאנסו - - -
היו"ר יואב קיש
אז תדברי, תגידי מה שאת רוצה להגיד.
שפי פז
גם נשים פה נאנסו.
היו"ר יואב קיש
שפי, לא להפריע לה בבקשה.
עלוה קולן
נשים נאנסו, אנשים שם עברו עינויים מזעזעים. יש כאן אלפי מבקשי מקלט שהגיעו לכאן עם צלקות מחרידות על הגוף, בלי איברים, בגלל הדברים שהם עברו שם. למזלנו הוראת השעה הייתה ב-2013, לאחר שהמחנות האלה כבר נסגרו בסיני - -
שפי פז
למה הם נסגרו?
עלוה קולן
- - כי בתקופה שהאנשים האלה היו בסיני הדרך היחידה לפדות אותם מהעינויים האלה הייתה על ידי העברת כספים. וחס וחלילה מה היה קורה אם לא היה ניתן - - -
היו"ר יואב קיש
אנחנו מדברים על הצעת החוק הנוכחית. יש שם היום מחנות כאלה? תתייחסי למהות.
ענת ברקו (הליכוד)
הם היו נשארים במצרים ולא מגיעים לסיני.
שפי פז
ברגע שהפסיקה ההסתננות נסגרו מחנות העינויים.
היו"ר יואב קיש
עלוה, תתייחסי למהות בבקשה, בואי לא נדבר על ההיסטוריה.
שפי פז
היו נשארים בבית ולא היו מגיעים למחנות עינויים.
עלוה קולן
יש מחנות עינויים בלוב - - -
שפי פז
נכון. אם היו נשארים בבית לא היו מחנות עינויים.
עלוה קולן
יש מחנות עינויים בלוב שעדיין מבקשים לפדות את קרובי המשפחה של מבקשי המקלט.
שפי פז
שיתנהגו כמו שצריך - - -
עלוה קולן
יש מחנות פליטים - - -
שפי פז
אישה בגילה צריכה לחטוף מקל בגב?
עלוה קולן
יש מחנות פליטים שבהם המצב של קרובי משפחה של מבקשי מקלט שנמצאים פה הוא מצב מאוד קשה. אין סיבה למנוע העברת כספים חוקית של אנשים שהגישו בקשת מקלט. פשוט אין סיבה.
היו"ר יואב קיש
אוקיי, אז את מתנגדת למהות החוק.
עלוה קולן
אין סיבה חוקית, האנשים האלה הם מבקשי מקלט. העובדה שהם מעבירים כספים לקרובי משפחה שנמצאים במצוקה במקום אחר לא מעידה על זה שהם מהגרי עבודה, אלא מעידה על זה שגם קרובי המשפחה שלהם הם מבקשי מקלט.
שפי פז
הם עבריינים, אז הם עושים מה שבא להם.
עלוה קולן
ולכן יש כאן הבדל חשוב, ולא צריך לשים את כולם דרך חקיקה אחת, אלא לא להאריך בכלל - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אז גם קרובי המשפחה של מבקשי המקלט?
שפי פז
כן, גם הסבא והדוד והדודה.
היו"ר יואב קיש
עלוה, משפט סיום.
ענת ברקו (הליכוד)
נבוא ונפתור את כל בעיות העולם על הגב של המדינה הקטנה הזאת - - -
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת ברקו, זה מפריע לדיון. עלוה, משפט סיום.
עלוה קולן
מדובר פה על איזושהי מפלצת של הפרת חוק ענקית. אנחנו התרענו על זה עוד ב-2012. לא הייתה סיבה ליצור את המפלצת הזאת. העברה חוקית של הכספים של מבקשי מקלט הייתה מונעת את היצירה של מפלצת העברת הכספים הבלתי חוקית, שכיום צריך להקים בשבילה צוותים מיוחדים של ביטחון הפנים. אפשר לאשר העברה חוקית למבקשי מקלט - -
שפי פז
כמו שאמרתי, פשוט תנו להם אזרחות.
עלוה קולן
- - וכך נפתור את כל הבעיה הזאת בהינף יד. תודה רבה.
היו"ר יואב קיש
תודה. הבנתי. גלית עמיהוד, בבקשה.
גלית עמיהוד
אני תושבת מרכז העיר ירושלים. אני באה לכאן כדי לומר עוד פעם ועוד פעם שהדברים שאתם מייחסים לדרום תל אביב ולנתניה נמצאים גם במרכז העיר ירושלים, ובגדול.

אני אפתח בחוויה אישית, לגור בשכונה שלי, ממש מול עיריית ירושלים. נבנה אצלנו רובע של מסתננים, ולמעשה החיים שלנו די דומים לחיים שתיארה כאן אלישבע ולמה שמתארת שפי. אני לא אכנס לכל מיני תיאורים גרפיים שכבר נאמרו כאן בלי סוף בוועדה, אבל אני כן אגיד שאם אנחנו מדברים על יחס לנשים ובכלל, אני וכל השכנות שלי לא יכולות אפילו להוריד את הזבל מבלי לקבל איזו הצעה כספית מעניינת. בתפיסת העולם שלהם כל הנשים הן סוג של זונות.

אני מגדלת ילדה בת 13, ואני צריכה ללוות אותה לכל מקום, גם בבוקר, גם בצהריים וגם בערב. היא לא יכולה לצאת ולהיכנס מהבית באופן חופשי. יש נטישה המונית של משפחות נורמטיביות ממרכז העיר. השכנה שלי כל יום מקבלת הצעה כספית אחרת ממסתננים כשהיא יורדת להוריד את הזבל. אתמול היא בישרה לי שהיא מכרה את הבית, והיא אמרה לי "אם יש לך שכל, גם את עכשיו מוכרת את הבית". כל המתווכים אומרים שזה זמן הפציעות, זהו, אין עוד זמן, כבר יצא למרכז העיר ירושלים שם כמו דרום תל אביב. אז בואו נתעורר על החיים שלנו.

יושב האדם הסביר בבית ויכול לשאול את עצמו מה הולך. לא אני. אני לא שואלת את עצמי יותר מה הולך, כי אני באתי לכאן למספיק ועדות, וראיתי את נציגי המל"ל, את נציגי משרד החוץ, ואני גם רואה את נציגי המשטרה, את שתי הנציגות המכובדות שיושבות כאן, שאחת מהן מהנהנת כשמדברת נציגת השמאל. מבחינתי כתושבת מרכז העיר ירושלים זאת אפילו לא אופציה לפנות למשטרת ישראל. כבר מספיק פעמים פניתי, ומספיק פעמים ראיתי את אוזלת היד. יש לי רעיון למשטרת ישראל: תגייסו את השוטר אזולאי שיעזור לכם בוועדות, או אולי את לואי דה פינס. כי התחושה שלי היא שזאת פארסה. פארסה. אני כתושבת מרכז העיר ירושלים - - -
היו"ר יואב קיש
כמה תלונות הגשת?
גלית עמיהוד
הבאתי את זה באחת הוועדות. כל הטענות שלי וכל התלונות שלי נדונות כרגע במשטרת ישראל, ואני ממתינה. עשינו ישיבות עם השוטרים, זה הועבר גם לפרקליטות – עסקים בלתי חוקיים של מסתננים שפתוחים עד שבע ושמונה בבוקר, כולל ערבי שבת; אלכוהוליסטים; שבירת בקבוקים; שוטרת במשטרת ישראל שנכנסה לטיפול נמרץ אחרי שמסתנן פירק לה את הראש על המדרכה, שכמובן לא שמעתם על זה בחדשות; ועוד ועוד ועוד אירועים. במרכז העיר ירושלים.

אני, אם יש לי שכל, אני לא באה לפה לדבר איתכם בוועדה עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם, אלא אני מוכרת את הבית שלי ובורחת משם. לאן? אולי לאריתריאה, נראה לי ששם יש שלום.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה.
גלית עמיהוד
עוד משפט, ברשותך. הממשלה שלי, שאני בחרתי בה, הממשלה הימנית שלי, שכרגע שרה את שירת הברבור שלה – אני אומרת לכם כבוחרת ימין: אם יש לכם שכל, אז לכל הפקידים הבכירים, שבעצם הם מקבלי ההחלטות כאן, צריכים לעשות להם לוחות זמנים. אני עוד זוכרת איך ממשלה ימנית מתפקדת, מתקופת ההתנתקות: לוחות זמנים לפינוי. בבקשה שיואילו בכבודם לעשות לוחות זמנים מתי הדברים קורים. זה הדבר היחידי שצריך לעסוק בו, ולא בחקיקה איך לנהל את הקטסטרופה הזאת.
היו"ר יואב קיש
תודה. המשטרה, אתם רוצים להתייחס לזה?
רפ"ק הדס פטר
אין באפשרותנו להתייחס לטענות כלליות.
היו"ר יואב קיש
מה שאני רוצה להבין זה האם את מכירה עלייה בפשיעה ובאלימות במרכז ירושלים בהקשר של מסתננים.
שפי פז
מאיפה היא יודעת, היא לא מתעסקת עם זה.
רפ"ק הדס פטר
אנחנו לא הנציגים הרלוונטיים לענות על זה, אבל אני מוכנה בהחלט להעביר את הדברים האלה ולבדוק מה קורה עם זה.
היו"ר יואב קיש
צריך נוכחות בשטח.
רפ"ק הדס פטר
אני יכולה לדבר איתם גם אחרי הדיון, אבל אנחנו לא נציגים מהשטח ובוודאי לא ממחוז ירושלים.
דנה רוטשילד
אני רוצה להתייחס לטענה שעלתה בעניין מחנות העינויים בסיני.
היו"ר יואב קיש
לא, זה לא רלוונטי.
דנה רוטשילד
רק כדי שהתמונה השלמה תהיה בפני הוועדה.
היו"ר יואב קיש
אבל זה לא רלוונטי, אני לא אתחיל עכשיו לדאוג מה קרה בלוב או בסיני לפני חמש שנים.
דנה רוטשילד
אני רק מציינת שבחקיקה עצמה יש כבר סעיף מאזן שמאפשר באופן הומניטרי לקבל אישור להוציא כספים בשל סכנת חיים של קרוב משפחה. כך שהנושא הזה כן מקבל מענה.
היו"ר יואב קיש
תודה.
ברהנה הגוס
אני ברהנה הגוס נגסי. קודם כול, תודה רבה, היושב-ראש. אני רוצה להתייחס לבריונות, לרצח הנשים שמשתולל, לא משנה באיזה עדה ובאיזה מוצא.
שפי פז
אתם הרוצחים, תשתוק.
ברהנה הגוס
אנחנו מאוד מצטערים על מה שקורה בכל העדות; נשים שחשכו להם את החיים, בכל העדות, בכל העולם.
שפי פז
דלג, דלג, דלג.
אלישבע גדעון
אתם חשכתם לי את החיים.
היו"ר יואב קיש
שפי, אני אתן לך להגיב בסוף.
שפי פז
רוצח מסתובב לי בבית עכשיו. דלג.
היו"ר יואב קיש
שפי, שפי, שפי, את ביקשת להגיב, את תקבלי את זכות הדיבור בסוף. לא להפריע.
ברהנה הגוס
כבוד היושב-ראש, אני אתייחס בדיון עכשיו למצב של הוצאת כספים. גם אני מתנגד להוציא כסף לאריתריאה. אבל באתיופיה נמצאים 350,000 מבקשי מקלט. בדיון בשבוע שעבר גם משרד החוץ ציינו את זה. נמצאים מבקשי מקלט מאריתריאה עדיין במקלט שם. בלוב נמצאים כמעט 140,000 מבקשי מקלט מאריתריאה. בצפון סודן, במדבר, נמצאים כמעט 80,000 מבקשי מקלט מאריתריאה. אלה מדינות שאנשים עדיין נתפסים על ידי קיצוניים ונהרגים כל היום. צריך לבדוק את המצב הזה, איך להעביר את הכספים או להציל את החיים.

צריך גם להתייחס לסנקציה של - - -
ענת ברקו (הליכוד)
רגע, אני רוצה להבין אותך. אתה אומר לא להעביר כספים לאריתריאה, אבל כן להעביר כספים לסודן - - - ?
ברהנה הגוס
להצלת חיים של אנשים במחנות.
היו"ר יואב קיש
אבל שמענו כרגע את משרד המשפטים מדבר על זה. אני אקריא את הסעיף בחוק: על אף האמור בסעיף שמונע הוצאת רכוש, אם הוכחה סכנת חיים שבה שרוי קרוב משפחה מדרגה ראשונה של המסתנן – לעניין זה לא תהווה ארץ המוצא של המסתנן שיקול לעניין מתן היתר.

זאת אומרת, אפשר יהיה לתת היתר במקרה של סכנת חיים של קרוב מדרגה ראשונה.
עלוה קולן
אבל איך מוכיחים את זה?
ברהנה הגוס
איך מוכיחים את הסכנה הזאת? אם אחותי נמצאת בלוב - - -
שפי פז
נכון, כי באתיופיה אין להם סכנת חיים.
ברהנה הגוס
שפי, אני מעריך אותך, אבל תני לי לדבר - - -
שפי פז
אין להם סכנת חיים.
היו"ר יואב קיש
באופן גורף החוק מתנגד לתופעה שמסתנן יוציא כספים, בין אם לאריתריאה, בין אם ללוב, לסודן, לגאורגיה או לכל מקום אחר. אבל במקום שבו יש סכנת חיים של קרוב מדרגה ראשונה, כן מאפשרים להוציא כסף.
עלוה קולן
איך אפשר להוכיח סכנת חיים?
היו"ר יואב קיש
צריך להוכיח את זה.
עלוה קולן
רעב זה גם סכנת חיים.
היו"ר יואב קיש
צריך להוכיח את זה. תמשיך בבקשה.
ברהנה הגוס
אני אתייחס לסנקציות על אריתריאה. חברת הכנסת דיברה על הסנקציות על אריתריאה. אני באתי מאריתריאה, עבדתי במשרד ראש הממשלה באריתריאה, אני מכיר בפנים הכול, אם זה היחסים בין ישראל לאריתריאה ואם זה מה שקורה באריתריאה. הסנקציות נגד אריתריאה זה סנקציות של מספר אנשים בממשלה. זה לא לקנות נשק, לא למכור נשק ו - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אבל האו"ם הסיר את הסנקציות.
ברהנה הגוס
הסנקציות האלה היו על כספים של אנשים בממשלה, שהכסף שלהם נמצא בשוויץ – שאסור להוציא אותו. זה מה שביטלו להם. אבל לא היו סנקציות על היחס לאזרחים שלה ולא על זכויות האדם באריתריאה.
שפי פז
אבל גם פה אין זכויות אדם.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה.
ברהנה הגוס
אני רק רוצה להתייחס. אני נציג של מבקשי מקלט בירושלים - - -
אלישבע גדעון
אם אתה מלומד אז למה אתה לא הולך לאריתריאה לעשות סדר שם?
היו"ר יואב קיש
אלישבע, תני לו לסיים את דבריו.
ברהנה הגוס
אני מוכן לעשות לכל חברי הכנסת סיבוב בירושלים, במה שמדובר עכשיו. לא היה ולא נברא.
אלישבע גדעון
במקום לעשות סדר בירושלים תעשה באריתריאה.
ברהנה הגוס
אנחנו פעילים - - -
שפי פז
לא, אבל לא נברח. גלית, את - - -
גלית עמיהוד
אני רוצה להגיד - - -
ענת ברקו (הליכוד)
תנו לנו להקשיב לו, הוא הגיע לכאן - - -
ברהנה הגוס
חבל שחברת הכנסת עזריה לא נמצאת פה עכשיו - - -
היו"ר יואב קיש
זה לא קשור לעזריה.
ברהנה הגוס
אנשים שעשו סיבוב, ראו את הדברים האלה. אנחנו עושים שיתוף פעולה ביחד, לניצולי שואה - - -
שפי פז
הם עוזרים לניצולי שואה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
חלאס, תנו לו לדבר.
היו"ר יואב קיש
כנראה שיש ויש. תודה.
ברהנה הגוס
גם במשטרה של ירושלים יכולים להוכיח שלא היה ולא נברא.
היו"ר יואב קיש
נגסי, תודה. יש לנו גם את - - -
שפי פז
אבל הם שקרנים, אז למה - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
נו, חלאס. שפי, ככה לא מתנהגים.
היו"ר יואב קיש
מונים הארון, בבקשה. שפי, את אחרונת הדוברות.
הארון מונים
תודה רבה על ההזדמנות. אני מצטרף לדבי ברהנה על רצח נשים, זה ממש דבר מזעזע ואף אחד לא מקבל את זה. גם בשבילנו זה לא מקובל, ואנחנו מצטערים על כך שדברים כאלה קורים בעולם.

אחד הדברים שאני רוצה להתייחס אליהם זה שכשמדברים על נתוני הפשיעה בקרב קהילת מבקשי המקלט בישראל – האם זה סודנים או אריתריאים. אני רוצה להגיד שחברה זה חברה, ובכל חברה יש גם וגם – גם אנשים טובים וגם יוצאים מן הכלל. עכשיו, יש חוק במדינת ישראל ויש משטרה לאכוף את החוק. מי שפושע – שיעצרו אותו. שהחוק יעבוד עליו, כמו שהוא עובד על כל ישראלי רגיל. לא צריך בשביל אדם אחד להגיד שכל הקהילה פושעת.
היו"ר יואב קיש
טוב - - -
הארון מונים
מספר מבקשי המקלט הוא כמעט 35,000 לפי נתוני משרד הפנים - - -
היו"ר יואב קיש
38,000 לפי מה שאני מכיר.
שפי פז
יותר מדי, הרבה יותר מדי.
הארון מונים
בוא נגיד 40,000, לא משנה. אם כל אחד היה פושע זאת אומרת שבממוצע כל אזרח ישראלי היה רואה את זה בעיניו כל יום וכולנו היינו מתפוצצים מאחוזי הפשיעה.
שפי פז
נכון. אתה רוצה שאני אספר לך כמה הודעות ביום אני מקבלת על פשיעה?
היו"ר יואב קיש
שפי, שנייה. לסיים בבקשה, אנחנו צריכים לסיים את הדיון.
הארון מונים
דבר שני, אני חושב שיש פתרון יותר יעיל לכל הדברים שאנחנו מדברים עליהם; להעברת כספים וכל הדברים האלה. אפשר לבדוק את בקשות המקלט של אנשים שהגישו בקשות, ומי שבאמת מגיע לו הכרה פליט, שיקבל את הזכויות שלו. מי שלא – שישראל - - -
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. שפי, בבקשה. רק מילת סיום. אבל קודם כול עורך דין שירה קאהן, שעוד לא דיברה.
שירה קאהן
אני באתי לפה בעיקר כדי להבין איך אפשר להתנגד לחוק כזה, שיש לו חשיבות הצהרתית לכל מי שבא לפה לחפש רווח כלכלי. שמענו פה נציגים שאומרים שיש פה איזשהו ניסיון של מדינת ישראל לא רק כלפי מי שנמצא פה אלא גם כלפי מי שנמצא במדינת המוצא. לדוגמה, הסיפור של מחנות העינויים בסיני הוא סיפור נורא ואיום, אבל היום כולנו מבינים שהסיבה היחידה שזה נגמר היא שמדינת ישראל שידרה מסר שאין להם מה לעשות בסיני. אם מדינת ישראל לא הייתה משדרת את המסר הזה, עדיין היו מחנות עינויים בסיני, כמו שאנחנו עדיין רואים אוניות שטובעות בים התיכון.

ולכן זה ברור והגיוני שכל עוד זה משתלם להגיע לישראל, כל עוד יש פה רווח כלכלי שמאפשר לשלוח כסף הביתה, אנשים ימשיכו להגיע לפה. ולכן, מי שרוצה לחמול על חיי האדם האלה ולגרום שלא יעברו במקומות הנוראיים האלה בסיני, צריך גם כן לתמוך בחוק הזה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. שפי, בבקשה, מילת סיום.
שפי פז
אני אפילו לא אתייחס לשקרים שלהם, זה לא מעניין אותי, אני רוצה להגיד דבר אחד על נתוני הפשיעה. אנחנו הגשנו בקשת חופש מידע למשטרה כדי לשים סוף לריב האין-סופי על נתוני הפשיעה. אני מקבלת בממוצע שלוש-ארבע הודעות ביום על פשיעה, החל מסתם מכות וכלה בזקנה שאתמול בכניסה לבית שלה סודנית פירקה אותה במכות. אתם לא יודעים על זה, אתם גם לא תדעו על זה.

אז אנחנו הגשנו בקשת חופש מידע, וקיבלנו תשובה שלא נוכל לקבל, כי זה יפגע ברגשות האוכלוסייה, כי הם לא מתייגים, כי זה יוביל להפרעת הסדר הציבורי. אתם מבינים שאם הנתונים שלהם היו טובים לא היה צריך להסתיר את זה. הגשנו ערעור למחוזי, והמשטרה מושכת זמן, היא כל הזמן מבקשת עוד ערכאה וערכאה, אבל זה יצא בסוף. אני מקווה שבקרוב יהיו נתונים חד-משמעיים, ואז הם לא יוכלו להגיד לי שאין פשיעה.

הבעיה היחידה היא שגם כשיהיו נתונים, עדיין, 70% ממקרי הפשיעה לא מדוּוחים. הם לא מדַווחים, האנשים שם לא מדווחים.
גלית עמיהוד
אני לא מדווחת יותר.
שפי פז
אני בממוצע נמצאת פעם בשבוע במשטרה להגיש תלונות. זה לוקח לי שלוש שעות. יושב לי שם חוקר שבסוף אני נשברת ולוקחת את המקלדת להקליד במקומו. ובסוף, אחרי שבועיים, לפעמים גם אחרי 48 שעות, אני מקבלת הודעה מהמשטרה שהתיק נסגר.
גלית עמיהוד
כל כך מהר הם חוקרים.
שפי פז
אז תבינו שאנשים לא מגישים תלונות. הזקנה שהוכתה אתמול בלילה לא תלך להגיש תלונה.
היו"ר יואב קיש
טוב. אני רוצה לסכם את הדיון. מבחינת לוחות זמנים, אנחנו נצביע על שנתיים, כלומר על 24 חודשים, לא על 18 חודשים. זאת תהיה הצעת הנוסח. עכשיו אנחנו צריכים לעלות לוועדת הכנסת כדי לראות שהמיזוג יאושר. הדיון יוצא להפסקה, אנחנו נתכנס להצבעה ב-10:20, תודה.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:05 ונתחדשה בשעה 10:30.)
היו"ר יואב קיש
אני מחדש את הישיבה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ב-13 דקות איחור.
היו"ר יואב קיש
היינו בוועדת הכנסת והתעכבנו על המיזוג הזה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
קבעת איתנו ב-10:20.
קריאות
- - -
היו"ר יואב קיש
חברים, תודה. חברים, אני מחדש את הישיבה. הדיון הסתיים. הבנתי שיש חברי כנסת שרוצים להירשם לרשות דיבור, אז נא לבוא אחרי זה ולהירשם לרשות דיבור במליאה. התעכבנו כי היינו בוועדת הכנסת. המיזוג אושר אבל הייתה רוויזיה, ולכן ההצבעה היא בכפוף לאישור המיזוג בוועדת הכנסת. ככל שהמיזוג לא יאושר, נראה את ההחלטה כאילו אישרנו רק את ההצעה הממשלתית לקריאה שנייה ושלישית, ולמעשה הקריאה הטרומית לא תיחשב במניין ההצעות.
מיכל רוזין (מרצ)
לא הבנתי, איחדתם או לא איחדתם?
היו"ר יואב קיש
איחדנו. זה אושר בוועדת הכנסת. אבל אנחנו אומרים שאם יהיה שינוי בעמדת ועדת הכנסת, המיזוג לא יאושר. עכשיו אני רוצה לציין את השמות - - -
מיכל רוזין (מרצ)
רגע, אני לא מבינה.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת משה מזרחי לא יכול להצביע - - -
מיכל רוזין (מרצ)
רגע, קיש, רק תסביר, אני באמת לא הבנתי.
היו"ר יואב קיש
היה מיזוג שבוצע. המיזוג היה על שתי הצעות חוק – אחת טרומית ואחת בקריאה ראשונה.
מיכל רוזין (מרצ)
שלך וממשלתית.
היו"ר יואב קיש
נכון. זה עלה לוועדת הכנסת ואושר, אבל יש שם רוויזיה. אז אני אומר שאם המיזוג לא יאושר בסוף - - -
מיכל רוזין (מרצ)
בסדר.
היו"ר יואב קיש
אז אנחנו מצביעים על הארכת הצעת החוק ב-24 חודש. מי בעד? קואליציה, להרים ידיים. שמונה בעד. מי נגד?
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל לא כתוב פה 24, כתוב פה 18.
היו"ר יואב קיש
נכון, אבל לא היית בדיון.

שישה נגד.

הצבעה

בעד ההצעה בכפוף לשינויים שנאמרו לפרוטוקול – 8
נגד – 6
נמנעים – אין
הצעת חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (הוראת שעה) (תיקון מס' 4) (הארכת תוקף), התשע"ט-2018 נתקבלה בכפוף לשינויים שנאמרו לפרוטוקול.
היו"ר יואב קיש
ההצעה התקבלה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
רוויזיה.
היו"ר יואב קיש
רוויזיה. תודה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:35.

קוד המקור של הנתונים