ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/11/2018

חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון מס' 11 - הוראת שעה), התשע"ט-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



6
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
21/11/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 891
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום רביעי, י"ג בכסלו התשע"ט (21 בנובמבר 2018), שעה 9:02
סדר היום
הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון מס' 11 - הוראת שעה) (עוזר בטיחות), התשע"ט-2018, של חה"כ איל בן ראובן, אלי אלאלוף, עבד אל חכים חאג' יחיא - בקשה לדיון מחדש לפי סעיף 115 לתקנון הכנסת, של חבר הכנסת אלי אלאלוף
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
אילן גילאון
דן סידה
חברי הכנסת
איל בן ראובן
מסעוד גנאים
מוזמנים
נתנאל לפידות - סמנכ"ל אסטרטגיה, משרד הבינוי והשיכון

אירה דיאמנטי - מנהלת אגף א', ניתוח כלכלי, משרד הבינוי והשיכון

אלוף משנה (מיל) אריק שמילוביץ - מפקח עבודה ראשי, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

סיגל מרד אברג'יל - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

לילך נפתלי - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

הדיל יונס - עו"ד, משרד המשפטים

ניבה אזוז - משרד הבריאות

אבי ניסנקורן - יו"ר ההסתדרות החדשה

שי בירן - מנכ"ל אגף כלכלה, ההסתדרות הכללית

שלומי מור - עו"ד, הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי

מירה סלומון - עו"ד, מנהלת המחלקה המשפטית, מרכז השלטון המקומי

צחי קרק כץ - מהנדס העיר מודיעין, מכבים, רעות, מרכז השלטון המקומי

חמוטל בן עעקב - מהנדסת, האגף הטכני, התאחדות בוני הארץ

מתתיהו רביבי - יועץ בטיחות, התאחדות בוני הארץ

רומן סוקולוב - מזכ"ל תנועת חזית הכבוד

אמנון שינדלר - הסתדרות עובדי הבניין

צבי רוט - הסתדרות עובדי הבניין

גדעון זעירא - מרכז המחקר והמידע, הכנסת

נחמן מזעקי - מוזמנ/ת

נורית איתן גוטמן - מוזמנ/ת

ישראלה שוורצמן - מוזמנ/ת

רינת חכים - מוזמנ/ת

עדן קנובסקי - שדלנ/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את התאחדות בוני הארץ
ייעוץ משפטי
שרית שקד
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון מס' 11 - הוראת שעה) (עוזר בטיחות), התשע"ט-2018, של חה"כ איל בן ראובן, אלי אלאלוף, עבד אל חכים חאג' יחיא

בקשה לדיון מחדש לפי סעיף 115 לתקנון הכנסת, של חבר הכנסת אלי אלאלוף
היו"ר אלי אלאלוף
היום ה-21 בנובמבר 2018, י"ג בכסלו התשע"ט, השעה 9:02 ואני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

יש כאן בקשה שלי לרביזיה. אנחנו מבקשים אישור מחברי הכנסת לפתוח את הרביזיה.

מי בעד קבלת הרביזיה? מי נגד?

הצבעה
בעד – פה אחד
הרביזיה נתקבלה.
היו"ר אלי אלאלוף
הרביזיה נתקבלה.

אני רוצה שאין נקודות לרביזיה חוץ מאחת. אלה הם תיקוני נוסח. את כל השאר אל תנסו להעלות כי אני לא אאפשר. היות ומצאתם לנכון להפיץ הרבה שמועות, חבר'ה, מי ששולט ברביזיה, זה מי שמציע אותה ומי שמנהל את הישיבה. יש בקשה אחת של משרד האוצר שמצאנו לנכון כי היא מינורית ואם הוא רוצה לנמק, שינמק, אבל חוץ מזה, חבל על הזמן, לא יהיה היום.

היו הערות נוספות ממרכז המחקר והמידע שמסיבות טכניות לא הגיע לדיון הקודם וביקשו. אני כל כך מעריך את העבודה שלכם במרכז המחקר והמידע אבל במקרה זה לא אוכל להעלות את זה כי זה הרבה יותר מורכב מכפי שהסברת לנו בהתחלה. לכן, כאשר החוק יעבור, תבואו עם צו ואפשר יהיה לתקן את הדברים הנוספים, מה גם שההצעה שלך לא נופלת בתפקיד של מנהל העובדה., כאן אנחנו הגדרנו את עוזר הבטיחות כ-ת"פ של מנהל העבודה. היות וזה מאוד מורכב, אני מבקש לא לקיים דיון אלא נדחה את זה לצו, במידה ונשתכנע או תשתכנעו אתם להעלות זאת מחדש.

היועצת המשפטית.
שמרית שקד
אדוני, פתחנו את הדיון מחדש. אני מפנה לסעיפים הרלוונטיים שיש בהם תיקונים.

סעיף 25א בעמוד 1, הגדרת אתר בנייה. היה שישה מטרים והייתה הצעה של משרד האוצר – שאני מבינה שהייתה מקובלת עליך, אדוני – לשנות לשבעה מטרים.
היו"ר אלי אלאלוף
נכון.
שמרית שקד
בעמוד 3, סעיף 25ג. קבענו שזה יהיה בין 45 ל-80 שעות אבל לא קבענו מי יחליט אם אלה 45 או 80 שעות. אנחנו מציעים לכתוב "כפי שיורה מפקח עבודה ראשי".

בעמוד 4, סעיף 25ה(ב). דיברנו על הפרות הוראות בטיחות שדווח ולא תוקנו. אתם רואים את המשפט המחוק "ולא תוקנו על ידי מנהל העבודה". אנחנו מציעים לומר שמדובר על הפרות הוראות בטיחות שעוזר הבטיחות דיווח לו עליהן ולא תוקנו. כלומר, לא משנה מי בדיוק תיקן אותן. יכול להיות שהוא יטיל על מישהו אחר לתקן אותן. החשוב הוא שהן לא תוקנו.

בעמוד 5, סעיף 25ח. הייתה סמכות לשר העבודה והרווחה והשירותים החברתיים להתקין תקנות לגבי הפרק הזה. מכיוון שיש סמכות לשר להתקין תקנות לגבי כל החוק הזה והסמכות שם היא שונה – יש שם איזושהי חובת התייעצות וכולי – לא רצינו ליצור בלבול ולכן השארנו לשר את הסמכות שלו להתקין תקנות וכאן אנחנו מציעים למחוק את הסמכות לעניין הפרק הזה.

מבחינה מהותית יש לו סמכות להתקין תקנות.

בסעיף 25ט הייתה הפניה לתאריך. התאריך הזה יצא יותר מ-5.5 שנים אבל אנחנו גם לא יודעים בדיוק לומר מתי החוק הזה יעבור ומתי הוא יתקבל. לכן אנחנו מציעים להחזיר למה שהיה בכחול, לחמש שנים מיום תחילתו של חוק ארגון הפיקוח. כך זה היה ולא יישאר התאריך המשוער.

עד כאן התיקונים.
היו"ר אלי אלאלוף
מישהו רוצה להתייחס?
אבי ניסנקורן
אני שוב מברך את יושב ראש הוועדה ואת חברי הכנסת שהובילו את החוק הזה. במידה רבה זה חוק היסטורי. סוף סוף יש תפקיד של מישהו שכל תפקידו באתר הוא להיות אחראי על הבטיחות. אני מסכים שהיה יותר זמן, יכול להיות שהיה צריך לשנות את השם של עוזר בטיחות לשם אחר.
היו"ר אלי אלאלוף
את זה אפשר לעשות בתקנה.
אבי ניסנקורן
במהות אנחנו באמת קובעים כתובת באתר. אני בטוח שזה יחד עם יתר הצעדים להגדלת הבטיחות, יובילו להפחתה דרמטית של מספר הנפגעים.

אני באמת מברך את הוועדה. זה באמת יום היסטורי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רק מזכיר שלקח על עצמו נציג האוצר את הבדיקה האם זה חוק תקציבי או לא והוא הודיע לנו שלאחר בדיקה אין להם טענות בנושא הזה. לכן אנחנו יכולים להצביע.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני מצטרף לדברים. אני חושב שהיום הזה והיום המאוד קרוב, אני מקווה שנעביר אותו במליאה והחוק הזה יעבור במליאה. לדעתי יש הסכמה.
היו"ר אלי אלאלוף
כולל האופוזיציה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
כולל האופוזיציה. כן. אני חושב שיושב ראש ההסתדרות בהחלט נתן לנו כאן – אני קראתי לזה – כף טרקטור. אני חושב שזו באמת נקודה מאוד מאוד חשובה. אני חושב שעוזר הבטיחות הזה, אנחנו – ואני אומר את זה כאן למשרד – נצטרך לתת לו את המשקל הראוי באתר. לא צריך לכתוב כאן כרגע איזה צבע כובע הוא יחבוש, אבל זה צריך להיות אדם שכל האתר נותן לו את הכבוד המגיע לו. הוא האיש שאחראי על הדבר הכי חשוב באתר וזה חיי אדם.
היו"ר אלי אלאלוף
חיי העובדים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
על חיי העובדים. זה התפקיד שלו. אני פונה כאן לכולם. ראשית, אני רוצה לומר תודה לכל מי שיושב כאן על העבודה המאוד מאוד רצופה. כל אחד כאן תרם את תרומתו במעלה הדרך והיו לנו ויכוחים. בעיני זה ארוך מדי. אתה יודע, זה מסוג הדברים שאתה אומר שאנשים מתים בשטח, איך לוקח לנו שנה להעביר דבר כל כך חשוב. אבל אלה התהליכים ואנחנו היום ביום של מעבר ואנחנו לא עוצרים כאן. אנחנו עדיין בתחילת העלייה. יש עוד רשימת דרישות ויש נושא מנופאים. יש לנו עוד הרבה עבודה ואנחנו מוכרחים לעבוד בקצב כי כל יום שעובר, נהרגים אנשים בשטח. כך צריך להתייחס לזה.

כבוד היושב ראש, תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.
דן סידה (ש"ס)
אני מצטרף לברכות. באמת עבודה נהדרת ומתבקשת. כל מילה מתאימה כאן. אני מאוד מקווה שנמשיך בכל הדברים האלה שנגועים בחוסר בטיחות. יישר כוח לכל מי שעסק במלאכה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.
מתתיהו רביבי
התאחדות בוני הארץ. אני מבקש לחדד את העיתוי בו מתמנה העוזר. לפי הניסוח כרגע לא ברור שהוא מתמנה משלב שהתכניות מאושרות, משלב העלייה לקרקע. אני חושש שמישהו יחליט שהוא יתמנה רק כאשר למשל מגיעים לגובה. פשוט לחדד את הנקודה הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
משרד העבודה. לפני שאתם מדברים אני רוצה לברך אתכם כי כאן הוטלה עליכם אחריות מאוד גדולה, גם להכשיר את עוזרי הבטיחות, גם לשכנע את המערכות השונות לקבל אותם במעמד כפי שצוין. זה לא סתם עוד אחד בשטח אלא זה אחד מיוחד. תפקידכם, לאור התפקידים השונים שהוטלו עליכם. אני באמת מודה לכם על שיתוף הפעולה. דעו, הוועדה הזו היא ועדה שאמורה לשרת אתכם ולא להפך. אנחנו כאן כדי לעזור. כל תיקון וכל דבר שאפשר יהיה לשפר בתקנה אחרי אישור החוק – אנחנו כאן לרשותכם כדי לעשות זאת.
סיגל מרד אברג'יל
תודה רבה לאדוני. אני רק אחדד ואומר שהכוונה היא שמרגע התחלת עבודות הבנייה יהיה המינוי. אין כאן שום כוונה לחכות שתיבנה קומה, שיגיעו לגובה.
היו"ר אלי אלאלוף
מי בעד התיקונים כפי שהוקראו על ידי היועצת המשפטית? מי נגד?

הצבעה
בעד – פה אחד
התיקונים נתקבלו.
היו"ר אלי אלאלוף
הרביזיה ירדה והחוק מאושר לקריאה שנייה ושלישית. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 09:13.

קוד המקור של הנתונים