ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 10/12/2018

הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 73) (שידור אירועי ספורט משמעותיים), התשע"ט-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



37
ועדת הכלכלה
10/12/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 879
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, ב' בטבת התשע"ט (10 בדצמבר 2018), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 73) (שידור אירועי ספורט משמעותיים), התשע"ט-2018 (מ/1264)
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר
עבד אל חכים חאג' יחיא
דב חנין
אוסנת הילה מארק
איילת נחמיאס ורבין
רועי פולקמן
עיסאווי פריג'
חברי הכנסת
ג'מאל זחאלקה
אחמד טיבי
מרב מיכאלי
איילת נחמיאס ורבין
מוזמנים
יוסף שרעבי - מנכ"ל משרד התרבות והספורט

נתנאל כהן - מנכ"ל משרד התקשורת

עופר רז דרור - סמנכ"ל בכיר כלכלה, משרד התקשורת

זיו יצחק גלעדי - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד התקשורת

דורון קרסנטי - עו"ד, עוזרת ראשית ליועמ"ש, משרד התקשורת

אורנן שטיינברג - עו"ד, עוזר ראשי ליועמ"ש, משרד התקשורת

נתן שוברט - מנהל אגף ספקטרום, משרד התקשורת

אילת פלדמן - עו"ד, מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

חביב קטן
רונן פלוט


כלכלן, משרד המדע
ראש עיריית נצרת עילית

רויטל קדם - עו"ד, הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו

צחי הלוי - מרכז , המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין

אשר ביטון - יו"ר, המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין

רתם קמר - מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל

אמיר נבון - עו"ד, מנהל האגף המשפטי, ההתאחדות לכדורגל

עמית פינס - עו"ד, היועץ המשפטי, ההתאחדות לכדורגל

ניקולס לב - מנכ"ל מנהלת הליגות לכדורגל

ארז כלפון - יו"ר מנהלת הליגות לכדורגל

אחמד חילו - מנכ"ל מכבי אחי נצרת, מנהלת הליגות לכדורגל

גיל ברעם - מנכ"ל הפועל נצרת עילית, מנהלת הליגות לכדורגל

מרדכי ברונשטיין - סמנכ"ל פיתוח עסקי ומזכיר החברה, מנהלת הליגות לכדורגל

שמואל פרנקל - יו"ר מינהלת הליגה בכדורסל

עדלי מרכוס - מנכ"ל מינהלת הליגה בכדורסל

נתי דינר - ראש תחום טלוויזיה וזכויות שידור , מינהלת הליגה בכדורסל

רונן ריינגולד - עו"ד, יועמ"ש, כאן - תאגיד השידור הישראלי

יעקב נוסבאום - ראש תחום ספורט, כאן - תאגיד השידור הישראלי

אירה ממן רודנב - מנהלת רכש, ערוץ הספורט

אהוד מילנר - מנכ"ל ספורט ONE

גיל מנקין - מנכ"ל ספורט ONE

נדב חנין - סמנכ"ל תוכן ושידורים, חברת הוט.

הראל עמית - מנהל תחום רגולציה, חברת סלקום

אדר זהבי - מנכ"ל, חברת צ'רלטון

אלעד רונן - יועץ, חברת YES

לירון הרשקוביץ - שדל/נית ( חברת ריפבליק יועצים), מייצג/ת את כאן- תאגיד השידור הישראלי

אורלי בן שמאי - שדל/נית (חברת אימפקט), מייצג/ת את מנהלת ליגת העל בכדורסל

דפנה כהן-איוניר - שדל/נית (חברת כהן רימון כהן), מייצג/ת את yes

נועה גונן - שדל/נית (חברת גורן עמיר), מייצג/ת את HOT

תמר אברמוביץ - שדל/נית (חברת פוליסי), מייצג/ת את חברת סלקום

איציק פרי - שדל/נית, מייצג/ת המכללה האקדמית בוינגייט

שגיא אהרון - שדל/נית, מייצג/ת את חברת סלקום
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
אביגיל כספי
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
מאיר פרץ


הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 73) (שידור אירועי ספורט משמעותיים), התשע"ט-2018, מ/1264
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב לכולם, גבירתי מנהלת הועדה, היועצות המשפטיות, דובר, רשם, ערוץ הכנסת כמובן. יש לנו אורח – מנכ"ל הכנסת לשעבר והיום ראש עיריית נצרת עילית – רונן פלוט. אני מכיר אותו כבר, לא נגיד כמה שנים.
רונן פלוט
40 שנה.
היו"ר איתן כבל
40 שנה, חברים, כן כן, עוד שהיה לי שיער ארוך ולא שיער שחור. חבריי חברי הכנסת, ברשותכם, אי-אפשר להתעלם מהפיגוע הקשה שהיה אתמול, פיגוע קשה מאוד, אני בטוח שכולנו כאן ללא הבדל מחזיקים אצבעות גם לפצועים ובוודאי גם לתינוק, לוולד שזה עתה נולד שיצליח לשרוד כי הבנתי שמצבו מאוד מאוד קשה. לפחות על פי הפרסומים באמצעי התקשורת.

במעבר חד נוסף, ברשותכם, אתמול הלך לעולמו ממש בהפתעה הייתי קורא לזה, הזמר והיוצר יגאל בשן, בשארי במקור, ובשבילי ואני מניח כאן, אם יורשה לי, לומר לפי הקרחות והצבע בשיער, שהוא פסקול של רבים וטובים כאן בשולחן הזה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כולל אותי.
היו"ר איתן כבל
כולל אותך, אני ראיתי את הציוץ שלך אדוני אתמול ואהבתי אותו מאוד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אהבתי אותו.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
חבר הכנסת אחמד טיבי, כדי שהפרוטוקול גם ידע עם מי אני מדבר. ברשותכם, באופן טבעי, השיר שבחרתי הוא יישמע אולי הכי אבל זה שיר שהוא כתב ביחד עם יוסי בנאי "יש לי ציפור קטנה בלב". אני חושב שזה שיר שהוא יותר מכל, למרות שאני גם אוהב את "בקפה אצל ברטה" שהוא גם כן חלק מהצליל של חיי, אני חושב שיותר מכל שיר אחר "יש לי ציפור קטנה בלב" חוצה קבוצות, תרבויות ונוגע לכל אחד ואחת מאיתנו.

היום יום שני ב' בטבת ה-10 בדצמבר. אמש הדלקנו נר שמיני ואחרון של חנוכה. בשבת נקרא את פרשת ויגש. היום אקריא את שירו של יגאל בשן "יש לי ציפור קטנה בלב" מילים יגאל בשן ויוסי בנאי, לחן יגאל בשן. יגאל בשן נולד בשם יגאל בשארי במושב נחלת יהודה לציונה ויוסף בשארי, ילידי הארץ ממוצא תימני. כבר מגיל צעיר אהב לשיר ולנגן בגיטרה. בתיכון למד בבית הספר לאומנויות רננים שבתל אביב. מלהקת פיקוד צפון לפסטיבלי הזמר ולהופה הי. הוא היה אחד הזמרים המצליחים שפעלו בישראל. אליל נערות, שהפך לכוכב ילדים, שהמשיך להופיע ולהקליט גם כששאר בני המחזור שלו יצאו לגמלאות. בשנים האחרונות הורע מצבו והוא אושפז פעמיים בנסיבות מסתוריות אתמול הוא נמצא לצערנו ללא רוח חיים בביתו בתל אביב. יהי זכרו ברוך.

יגאל בשן, "יש לי ציפור קטנה בלב". כל אחד יכול לזמזם בתוך ראשו את הלחן שהוא גם לחן של יגאל בשן.

יש לי ציפור קטנה בלב / והיא עושה בי מנגינות / של סתיו ושל אביב חולף / של אלף אהבות קטנות / והיא עושה בי מזמורים / והיא צובעת עלמות / והיא פותרת לשירים / כמעט את כל החלומות / יש לי בלב ציפור קטנה / עם שתי גומות ומנגינה / יש לי ציפור קטנה בלב / והיא עושה בי סיפורים / של בית חם ובן אוהב / ושל קטעי ילדות יפים / והיא זוכרת בי כאב / והיא אוספת בי שנים / והיא עושה אותי שלו / אולי היא טעם החיים / יש לי בלב ציפור קטנה / עם שתי גומות ומנגינה / יש לי ציפור קטנה בלב / והיא אולי כל התקוות / ולפעמים אני חושב / שהיא תשובה לאכזבות / והיא טובה לבנת כנף / איתה אני מרגיש חופשי / והיא יושבת על ענף / בין מיתרי ליבי / יש לי בלב ציפור קטנה / עם שתי גומות ומנגינה.

וברשותכם, במעבר חד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתה יודע מה הסיפור של השיר הזה ?
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
היה איזה שיר שהוא הציע לגששים והם דחו את השיר הזה, ואז בנאי התקשר אליו ואמר לו יש לי ציפור קטנה בלב, תעשה משהו. וזה הפך להיות שיר.
היו"ר איתן כבל
יפה, למדנו משהו, תודה. ברשותכם, אחרי הדברים של חבר הכנסת טיבי נעשה את המעבר החד. הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 73) (שידור אירועי ספורט משמעותיים), התשע"ט–2018. ברשותכם, חברי הכנסת טיבי ופריג', ראו: קודם כל יש לומר שזה אירוע מכובד, רציתם לבטל אותו אבל אני לא אוותר על התענוג כדי שנפגוש את כולכם כאן סביב השולחן. ברשותכם אני רוצה לפתוח ולומר כמה מילים בנושא שיידון: בעבר, אני רוצה להזכיר, הייתה לי הזכות לקבוע, כשהייתי תקופה קצרה שר, את הכללים של מה שנקרא "משחקים מרכזיים". כל אותם משחקים בעלי משמעות לאומית ובין לאומית. אז הייתה רשות השידור ורשות השידור הייתה האכסניה הנכונה והנוחה לדבר הזה. בחלוף השנים, אנחנו לא נרחיב בכל אשר קשור לתאגיד, מדינת ישראל ובראשה ממשלת ישראל שביצעה את כל הרפורמה הגדולה, ואנחנו בוועדת הכלכלה היינו שותפים לכך והייתי גם האיש שכתב בזמנו את החוק המקורי, לצערי, היום אני אומר "לצערי", ממשלת ישראל לא השכילה להפוך את התאגיד שאמור להוות את הפלטפורמה הנכונה של כל אזרחי מדינת ישראל, והתאגיד כאן-11 פתוח בעצם בכל הפלטפורמות כולל עידן פלוס וכך היה ניתן בעצם למצוא פתרון שלם לכל התהליך הזה.

אני יכול לומר לכם על שר התקשורת שבעניין הזה עליו נאמר מה שאלוהים אמר לכוזרי בחלום. נכון, זה רק איוב קרא, זה לא אלוהים והכוזרי, אבל בכל זאת עליו נאמר "כוונותיך רצויות אך מעשיך אינם רצויים". בעניין הזה היו לי גם שיחות עם מנכ"ל משרד התקשורת שבאמת נתן צבע חדש וטוב למשרד. משתי סיבות: אני חושב שהחוק רחוק מלהיות אפוי דיו. הוא אפילו לא בשלב שאפשר להכניס אותו לתנור בכלל.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז למה זה מגיע לדיון בוועדה?
היו"ר איתן כבל
תן לי עיסאווי, רק כדי לומר את העניין הזה. נכון להיום כל ישנו ההסכם שכל הפלטפורמות משדרות את המשחקים המרכזיים להוציא עידן פלוס שגם כן עוד יעברו עידן ועידנים עד שמה שסיכמנו פה בוועדה יתממש ויקרום עור וגידים. אותו מכרז שאמרו לנו אוטוטו וזה הפך להיות כמו אותו מערכון של הגששים על בועז עם האבא שנמצא בארצות הברית ושואלים אותו מתי אתה עולה אז הוא אומר – כשבועז יגמור את הקולג'. הוא שואל בן כמה בועז ובועז בכלל בן שלוש. אז כך נראה לי שיהיה גם עם הסיפור הזה של עידן פלוס והיציאה למכרז ומתי נמצא את עצמנו במקום - - -
נתנאל כהן
כן אבל - - -
אתי בנדלר
יש עוד שני חוקי הסדרים להעביר.
היו"ר איתן כבל
נתי, אתה יודע שמשהו שכולנו רואים, גם אני כשהעברתי את החוק ונתתי את הרוח הגבית ידעתי שזה בבחינת מצוות אנשים מלומדה – אתה עושה כי אמרו לך שצריך לעשות. באופן שבו זה נעשה לא היה כל סיכוי שזה יצליח להתממש. ואתה יודע היום את זה היטב כמי שנמצא בראש מערכת. ואם לא נעשה מעשה אחר אז נמשיך להוציא מכרזים, כמו בנושאים אחרים שמוציאים מכרזים ואין בהם ממש. אותו הדבר כאן, רצונו של השר הוא רצון כן, יש כ-15% אזרחי מדינת ישראל שאינם זוכים לקבל את מה שהיינו זוכים לקבל בערוצים אחרים. אלא שהדרך לגן עדן רצופה הרבה כוונות טובות. ובעניין הזה, ואתה אדוני מנכ"ל המשרד יודע זאת, אם נממש את הצעת ההחלטה שעברה כבר בקריאה ראשונה ונעביר אותה כפי שהוא מונחת כאן בפנינו ייצא שכרנו בהפסדנו ולו רק מאותו המקום שבו הפגיעה שתהיה בקבוצות הספורט הקטנות כיוון שבכל העולם נושא השידורים בכלל בעולם הוא אחד ממקורות ההכנסה המרכזיים שיש היום להתאחדויות השונות ולקבוצות השונות. ולכן, אם אנחנו גורמים לקיצוץ, אם עלולה להיגרע הכנסת מההתאחדות אזי המשמעות היא שעלולה להיגרע הכנסה מהקבוצות ואני לא מדבר על קבוצות גדולות כמו מכבי תל אביב, אותה אני אוהד, ובטח לא הפועל באר שבע ומכבי חיפה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אתה רוצה לריב על הבוקר?
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב גבירתי. שמתי לב שהגעת גם כשלא דיברת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
- - - זה גם דיבור.
היו"ר איתן כבל
אוקיי. לכן, אני לא יכול להרשות שזה יקרה. מה שכן, צריך למצוא פתרון שבעידן פלוס תהיה פלטפורמה כמו ששוחחתי עם מנכ"ל המשרד אתמול. אני חושב שגם אם איננו יכולים לתת פתרון מלא עדיין, בפירוש אפשר למצוא פתרון כמו שהיה פעם גבוה יותר וחזק יותר, וכמו שיש גם היום בערוצי הספורט השונים סיכום השבוע בספורט. כל שגם מי שאין לו את האפשרות לראות בערוץ פתוח את המשחק בפלטפורמות השונות יוכל לעשות זאת בצורה משמעותית.

עכשיו, אני אומר לכם לסיום למה אני החלטתי לזמן דיון זה אף על פי שניסו להניאני מלזמן אותו. אני שמח שאנחנו מתרגשים אך נא לא להפריע. מה שאני מנסה לומר הוא שאעיף לבטל את הדיון הבא או לדחות אותו לדיון אחר מאשר להתחיל את כל הדיון כולו. עדיף שעכשיו נצא עם כיוון מהמקום הזה מאשר להתברבר בדרך. אז אני אשמח מאוד לשמוע את ההצעה בכל מקרה אם יורשה לי לומר, אני מקווה שלא אדביק את הצעת החוק עם ההתקררות שיש לי, אבל אני נותן לה נשיקה במצח. אני אאפשר למנכ"ל משרד התקשורת להציג את הדברים ובוודאי גם לחברי הכנסת ונשמע את המכובדים כולם.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
תהיינה הצבעות על החוק היום?
היו"ר איתן כבל
לא. אם אדוני היה מקשיב לי ולא היה שקוע בשרעפים אודות מצב מפלגתו אז - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מבקש לתקן, זה היה סיעור מוחות.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מי שצריך לדאוג לרשימתו זה אתה.
היו"ר איתן כבל
עזוב, אני מדבר, חאג' יחיא, מותר לי. אז אין הצבעות היום. נתי כהן מנכ"ל משרד התקשורת בבקשה.
נתנאל כהן
בוקר טוב לכולם. תודה רבה ליושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת איתן כבל. אכן, דיברנו רבות בתקופה האחרונה. ראו, החוק המוצע היום הינו חוק חשוב מאוד לשר התקשורת איוב קרא. כידוע, הוא היה שחקן כדורגל בקבוצת בני יהודה והיה לו חשוב שאזכיר זאת. יש לו קשר מיוחד לנושא וגם לקהל היעד שהוא מדבר איתם - - -
היו"ר איתן כבל
אפשר להגיד שהוא בניגוד עניינים וממילא הוא לא יכול היה להופיע.
נתנאל כהן
חבר הכנסת כבל, בדקנו את זה והוא עבר תקופת צינון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איוב היה שחקן כדורגל?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כדאי שכל אחד יאמר איזה קבוצה הוא אוהד ואיפה הבנים שלו משחקים.
היו"ר איתן כבל
עבר מספיק זמן כדי שלא נצליח למצוא את זה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, העתיד של בני יהודה חשוב לכולנו. אני מבקש לחזק את הקבוצה חזקה על ידי החזרת איוב קרא לשחק בה.
נתנאל כהן
אני אמסור לו את זה. בכל מקרה, השר סובר שמשחקי ספורט מרכזיים נדרשים להיות נגישים גם לחלקי הציבור שאין ידם משגת או שאינם מתחברים לחברות רב-ערוציות. אני רוצה להזכיר שהיום מה שמוגדר כמשחקים מרכזיים, כפי שציינת אדוני היושב-ראש, נגישים היום למי שמנוי לחברות הוט, יס, סלקום ופרטנר. לציבור שאינו מנוי לחברות הללו אין יכולות צפייה במשחקים האמורים. על כך קיבל שר התקשורת תלונות רבות מקרב ציבור רב שמחובר על ידי פלטפורמות אחרות, בעיקר על ידי עידן פלוס. כבר היום יש הסדרה של המשחק המרכזי ולכן מה שמוצע בחוק, וזה חשוב מאוד להגיד, מדובר בהרחבה בלבד. לא מדובר בשינוי של כללי המשחק אלא להרחיב מפלטפורמה קיימת לפלטפורמה נוספת. ולכן, יש כאן עניין של הרחבה.

צריך להגיד שבימים האחרונים פנו לשר הנהלות של המינהלת, של ההתאחדות, שרת התרבות והספורט.
היו"ר איתן כבל
אני רק אציין ששרת התרבות והספורט התקשרה אלי אתמול, מנכ"ל משרדה ידבר כאן בהמשך, היא רואה את הצעת החוק הזו למרות שעברה ועדת שרים וקריאה ראשונה - - -
נתנאל כהן
והיא תמכה.
היו"ר איתן כבל
אוקיי, גם אם היא תמכה, העניין הוא שכמוני היא סוברת שהצעת החוק כפי שהיא מונחת לפנינו יותר מאשר היא יכולה לסייע היא יכולה לפגוע. אמרתי את הדברים ומנכ"ל משרד התרבות ירחיב בהמשך.
נתנאל כהן
אז כמו שנאמר השר ניהל שיח פתוח גם עם ראשי ההנהלות, גם עם ראשי אגודות הספורט, ראשי הערים, והבין שהחוק המוצע יש לו פוטנציאל לפגוע בתקציבי הקבוצות ולכך השר לא מעוניין להגיע, בשום פנים ואופן אין לו כוונה לחוקק חוק שבסופו של דבר ירע עם הקבוצות. הנושא הזה קרוב לליבו. השר מבקש לקצוב שבועיים לעבודה משותפת ברוח טובה ובשיתוף פעולה מול מנהלות הליגה ולהביא לעדכון הצעת החוק. אני חושב שנכון גם לשמוע את מה שנאמר - - -
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לשאול אותך שאלה, האם זה מחייב תיקון חקיקה?
נתנאל כהן
להבנתי, ואני שאלתי את היועצים המשפטיים של המשרד, התשובה היא לא.
היו"ר איתן כבל
אוקיי.
נתנאל כהן
לא צריך להחזיר חזרה את החוק.
היו"ר איתן כבל
לא, החוק לא.
אתי בנדלר
על מה מדובר? האיכון של הצעת החוק?
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, כבר אמרתי שנתתי נשיקה לחוק.
אתי בנדלר
תלוי מה יהיה התיקון. אי אפשר לתת לזה תשובה גורפת.
היו"ר איתן כבל
סליחה, אני מציע, אני רוצה להגיד את הדברים. יכול להיות שזו יכולה להיות הבנה, יכול להיות, אני לא יודע, אני מציע שלפי הנושא המסוים, אותה פשרה או אותה ההסכמה שתגיע ביניכם, אם יראה המשרד לנכון, הרי תבואו בדברים גם עם הפלטפורמות והערוצים השונים.
נתנאל כהן
כמובן.
היו"ר איתן כבל
אני מניח שלאחר שיח זה אם זה יהיה חייב לבוא בתקנות אז בתקנות או בחוק.
אתי בנדלר
אני הבנתי שמר כהן מדבר על כך שיהיה צורך לעדכן את הצעת החוק אבל עדיין להמשיך בהליך החקיקה.
רועי פולקמן (כולנו)
או שכן או שלא.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להבהיר, גבירתי, ועדיין אני זה שקובע את הדברים. הצעת החוק כפי שמונחת כאן היא לא יכולה להיות מקודמת, נקודה. אני אומר זאת בצורה מאוד ברורה שלא יחשוב פה מאן דהוא שאנחנו יכולים עוד לכדרר ברחבה סביב העניין הזה. אני רוצה להיות מדויק על מנת שתהיה לנו תוצאה לנקודה זו. מדריגה נוספת, אומר המנכ"ל בשמו של השר, גם בשיח שהיה לי איתם אתמול, שהם באו בדברים עם מנהלת הליגה, עם ההתאחדות, עם כל אותם גורמים שמבינים את הצורך לתת מענה לצופי עידן פלוס מבלי לפגוע או לייצר פגיעה בקבוצות השונות והנקודה היחידה שאני אומר כאן, ועליכם לבדוק זאת, האם נוסח ההסכמה יחייב חקיקה או מספיק, גם אני, ארז חלפון אצלנו מימיקה היא כאילו מישהו מתפרץ בדיבור אבל אני אומר לך כאן שאני חושב כמוך – שכנראה אפשר להגיע להבנות בין הקבוצות לבין הפלטפורמות השונות. אני חושב כך, אבל אני מבקש למרות זאת לוודא עניין זה על מנת שביום שאחרי ארז, ואחרי נתי, ואחרינו שלא יבוא מאן דהוא ויגיד אוקיי, כללים חדשים חיים חדשים.
נתנאל כהן
אני חושב שההבהרה הזו מאוד חשובה. אנחנו כרגע נמצאים במסלול של חקיקה. זה בדיוק הדיון. אנחנו מבקשים שבועיים על מנת לדון בדברים ולסכם את הפלטפורמה האם נכון להמשיך במסלול החקיקה או לסכם את זה בהבנות אבל כרגע, בנקודת הזמן הזה המסלול הוא מסלול של חוק.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל הוא אמר כרגע שניתן לעשות את זה ללא חקיקה.
היו"ר איתן כבל
אמרתי, אבל עדיין אני אומר, אני רוצה לומר וגם מנהלת הוועדה לוחשת לי ובדין. אנחנו בלחץ זמנים מטורף, כל גריעה של דיון או הוספה של דיון עולה לנו בדמים רבים, מי כמוך יודע, עבודה לא חסרה בוועדה זו. לכן, אני מבקש להודיע לנו. יש לכם עד סוף החודש לגמור את העניין הזה. תודה.
לאה ורון
סוף דצמבר 2018.
היו"ר איתן כבל
תכף אני אתן לארז, אח שלי, בינתיים אתה מנכ"ל משרד התקשורת, תן לי לנהל פה את העניינים.
עיסאווי פריג' בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
משפט אחד לפני עיסאווי כי אני הולך לוועדת הפנים. העיקרון של לאפשר לאנשים שלא יכולים לראות את המשחקים - - -
היו"ר איתן כבל
הוא עיקרון נכון.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הוא עיקרון נכון. השאלה היא מה התוצאה. אם אפשר לשלב בין עיקרון נכון לתוצאה אחרת ולא תוצאה שפוגעת בקבוצות הלא גדולות שאינן בעלות מיליונים. עבור מכבי חיפה להפסיד שני מיליון שקל לא נורא, לא ירגישו את זה אפילו.
היו"ר איתן כבל
למרות שלא אכפת להם לקבל את זה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
נכון. בשביל סכני,ן או אשקלון, או קבוצות פריפריה אחרות מדובר בכסף רב.
היו"ר איתן כבל
לחלקן זה חיים ומוות.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
המון כסף, זה מכריע, זה גורלי. ולכן אנחנו נזעקים כדי לגונן על הקבוצות הלא עשירות שמשחקות כנגד כל הסיכויים. אתה רמזת בהתחלה על השילוב במשוואה מסוימת, אני בעד.
היו"ר איתן כבל
תודה לחבר הכנסת אחמד טיבי. חבר הכנסת עיסאווי פריג' בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שלום לכולם, אני אגיד את עמדתי לפרוטוקול למרות שאני כבר הבנתי שהחוק הזה הולך - - -
היו"ר איתן כבל
המתכונת הזו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
המתכונת והחוק. כי איך שהתחיל נתי המנכ"ל את דבריו החוק חשוב לשר ומכאן באה סוגיית הפופוליזם שבהצעת החוק המוצעת אותה אני דוחה על הסף. ראשית, זכותו של כל אזרח בישראל לראות את המשחק המרכזי בחינם. מה שהיה לפני ההסדר, באיזה שנה היה ההסכם?
היו"ר איתן כבל
איזה מהם? היו הרבה.
אביגיל כספי
ההסכם למכירת זכויות השידור היה ב-2015.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לפני 2015 אזרחי מדינת ישראל ואני אחד מהם גדלנו על כך שמשחקים, במיוחד משחק מרכזי, רואים בחינם. אני רוצה להגיד את זה מזווית אחרת, אדוני היושב-ראש. מתוך הניסיון הפוליטי המועט שלי אני לומד שאת הגלגל לא מחזירים לאחור. הטעות היסודית הייתה בחתימת ההסכם ב-2015. אבל איך שזה יצא לדרך ואיך שנוצרו התנאים ואיך שהעניינים בכל העולם מתחילים להתנהל אנחנו נמצאים במצב לא טוב ולא פשוט. בואו נשים את הדברים על השולחן. ב-2015 נעשת טעות בחתימת ההסכם, הכסף התחיל לזרום לקבוצות והקבוצות יחד עם כל המערכת פעלו בהתאם לכך. להגיד על ידי הצעת חוק שאני קם בלילה ורוצה את הפופוליזם הזה שגם אני רוצה אות זה לא ניתן. אם נרצה או לא נרצה זה לא ניתן. זו עובדה. היום, לפי הבנתי, 126 מיליון הסכם בין מינהלת הליגה לבין צ'רלטון, לגרוע מהסכום הזה 50 מיליון שקל למשחק מרכזי, חברים, בואו נקרא לילד בשמו, זה לא ניתן. רוצים אבל לא יכולים. אז לשם כף, אדוני היושב-ראש, אם כבר הנושא עולה לדיון על שולחן הוועדה, אני רוצה שהקהילה תהנה מהשיח שמתפתח כאן. היו שיחות ביני לבין המינהלת, ישבתי עם מר כלפון והבנתי ממנו מה התרומה של מינהלת הליגה לכל הקהילה ופעילותה. והבנתי פחות או יותר איך הדברים מתנהלים שם. אני משוכנע שיש מקום, וזו הנקודה שאנחנו צריכים להיכנס בה - - -
היו"ר איתן כבל
פעם הייתה לך זכות הצבעה שם?
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, בליגות הנמוכות. אני ליגה א'. לא הגעתי לטופ.
היו"ר איתן כבל
למה, מי בוחר תמיד את יושב-ראש ההתאחדות, נציגי הליגות הגבוהות?
עיסאווי פריג' (מרצ)
היו לנו שני קולות, זה ארבע נקודות. אבל נצרת עילית גנבה לנו את העלייה לפני שנתיים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נו, הגיע ראש עיר טוב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
היינו בליגה הלאומית ל-20 דקות ואז, עם בחירתו של חברנו רונן פלוט לראשות העיר הוא אמר שלא יתן שנצרת עילית תרד ליגה.
רונן פלוט
ברור.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ובאמצע המשחק הכול השתנה והיא לא ירדה. אני מעריך את נוכחותך כאן, מר פלוט, וזה מראה על הכוונות של נצרת עילית השנה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אואה
עיסאווי פריג' (מרצ)
תראי, מקום שלישי שתי נקודות מהעלייה זה מראה על המשקל שאתה שם. מה שרציתי להדגיש אדוני היושב-ראש שאני רוצה שנשים את האצבעות שלנו, אם הקהילה חשובה לנו, שהכסף הזה שהוא כסף טוב ויפה שהקהילה תהיה מעורבת ותהנה באופן ישיר מהקצבות אלו. עוד משפט אחרון, אני חושב שהצעת החוק הזו אנחנו צריכים לקבל את ההחלטה היום. אנחנו דורכים במקום, היא לא תהיה, ואנחנו סתם נכדרר ברחבה – כדבריך אדוני היושב-ראש. בואו נחתור לכך שהקהילה תהנה מכל השיח שאנחנו מנהלים כאן.
היו"ר איתן כבל
תודה חברי עיסאווי פריג'. עכשיו חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין ולאחר מכן מנכ"ל משרד התרבות והספורט, חבר הכנסת חאג' יחיא, ארז כלפון וראש עיריית נצרת עילית.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תודה רבה לך חברי, חבר הכנסת איתן כבל. אני רואה כאן הרבה אנשים שאני מכירה ומעריכה. אני חושבת שחוק חשוב זה וצריך להזכיר איתן שכבר היו לנו כמה סבבים לראות איך אנחנו מנגישים יותר ספורט לצופים הישראלים. יש בזה משהו מאוד מתסכל. אגב, אני הייתי עסוקה בלשלוח את בני שהוא בילדים ב' למשחק שלו בשמשון תל אביב.
נתנאל כהן
איפה זה משודר?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
המשחק שלו בשמשון תל אביב משודר בפייסבוק לייב של ההורים. אני חושבת שזו הזדמנות לעסוק בדבר הנמוך באמת שזה התקצוב הנמוך של הספורט בישראל. במובן הזה הנוכחות של - - -
היו"ר איתן כבל
דרך אגב, אני רק רוצה לגלות לך שמתוכנן כאן דיון נוסף של תרבות וספורט שאמור להגיע לפה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אתה שואל את מר שרעבי?
היו"ר איתן כבל
כן.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מקווה שזה נכון. יש לי שיג ושיח עם השרה בנושא הזה.
רועי פולקמן (כולנו)
זה מתחיל גם מסדר עדיפויות במערכת החינוך שגם לא משקיעים כלום.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני אגיד לך מה, זה מתחיל מהשכבה הכי בסיסית של אהדה לספורט במדינת ישראל. בסופו של דבר אנחנו מגיעים למצב שבו בעצם אנחנו מתווכחים איך יילקח תקציב מהקבוצות באופן אחורי וצדדי, איך שאתם לא תרצו לקרוא לזה, ובסופו של דבר זה פוגע בקבוצות עצמן ובמטרה של הנגשת ספורט לישראלים בישראל ואנחנו נמצאים במצב שבו, חבר הכנסת כבל, אתה לא עסוק בי היום וזה לא מתאים.
היו"ר איתן כבל
את לא מבינה, אפילו דיברנו עלייך עכשיו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בבקשה.
היו"ר איתן כבל
איך אומרים, לגמרי, באמת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מקווה שמנהלת הוועדה תעדכן אותי אחר כך.
לאה ורון
אפילו תבקש ממך בקשות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ברור. לנהל את הדיון התקצוב הנמוך של הספורט?
היו"ר איתן כבל
לא.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בשורה התחתונה אני רוצה לומר שאנחנו נמצאים בסיטואציה מאוד בעייתית ואני מפנה את זה גם אליך מנכ"ל משרד התקשורת משום שבסופו של דבר אתם מציגים הצעה חשובה אבל האופן שבו אתם מבקשים לבצע אותה הוא לא מציאותי. כל פעם אני חוזרת ואומרת, אני מזמינה את מנכ"לי המשרדים, סעו לאיסלנד, ראו מה עשו שם עם הכדורגל, מדינה של 300,000 תושבים הפכה את הכדורגל לדבר נגיש לכל בן אדם. ואז גם אין ויכוח, בגלל שיש תקצוב ראוי, אין ויכוח, בתור אוהדת ספורט המשחק המרכזי לא מספיק לי ובטח לא מספיק לבני הבית שלי שכל היום שואגים, עם כל הכבוד. ולכן, בשורה התחתונה, אנחנו לא נגיע לשום דבר אם החוק הזה יישאר כפי שהוא, ולכן אני מחזקת את חבר הכנסת כבל שאמר בפתח דבריו בדיוק את העניין הזה. אנחנו כל הזמן חוזרים לאותו הדיון. ככה זה היה ברפורמה של שידורי הספורט אני מזכירה למנהלת הוועדה, אנחנו כל הזמן הסתובבנו סביב עצמנו. אז עם כל הכבוד בוא נפסיק להסתובב סביב עצמנו ונראה איך אנחנו מביאים ספורט לישראלים בישראל.
היו"ר איתן כבל
תודה. אני רק רוצה לומר שלא תחשבו שהרייטינג של שידורי הספורט הוא כזה שכולם רוצים לבוא ו - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל כולם מוכנים לשלם כל מה שידרשו - - -
היו"ר איתן כבל
ברור.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא, זה העניין של ביקוש קשיח. מי שאוהב ספורט ישלם כל סכום שיבקשו ממנו.
היו"ר איתן כבל
טוב. מנכ"ל משרד התרבות והספורט ולאחר מכן חבר הכנסת חאג' יחיא.
יוסי שרעבי
תודה אדוני היושב-ראש, יוסי שרעבי, מנכ"ל משרד התרבות והספורט. אני חייב לומר שאני מצטרף לרוב הדברים שנאמרו לפני. כפי שאמרת, לשרה ולמשרד יש עמדה, איני חושב שיש חולק על הצורך בהנגשת הספורט לכול וגם לכאלו שאין ידם משגת ולכן צריך לחתור ולשאוף לכך שהשידורים החשובים והפופולריים יגיעו לכל אחד ואחד ולא רק לכאלה שמשלמים להוט או ליס או לאחרים.

אני רוצה לומר שאנחנו במשרד התרבות הגשנו בעבר ניירות עמדה, והצגנו את כל השידורים שבעיננו הם שידורים חשובים ואנו רוצים שיגיעו לכל אחד ואחד, וביקשנו לראות איך אנחנו מאפשרים שהשידורים הללו יועברו בערוצים הפתוחים כמו עידן פלוס, וערוץ 11 לשעבר ותאגיד כאן. בגלל בעיות כספיות הנושא הזה לא התאפשר. עם זאת, מפעם לפעם, גם בפגישה של השרה עם הבעלים של צ'רלטון –אלי עזור – הוא אפשר צפייה במשחקים המדוברים בערוצים הפתוחים עקב המדיניות הזו. אבל, להביא מהלך כז שהתוצאה שלו - - -
היו"ר איתן כבל
העניין, אדוני המנכ"ל, אני אביא את זה גם בסיכום. כל עוד לא תיפתר מערכת היחסים של הפלטפורמות עם קבוצות הספורט - - -
יוסי שרעבי
נגיע לזה.
היו"ר איתן כבל
זה הכול קשקוש.
יוסי שרעבי
ואנחנו אומרים את זה כל כך הרבה שנים. וזה הסיפור. כי ערוץ 5 כשאתה לוקח אותו נשאר שם רק דוקים.
רועי פולקמן (כולנו)
יוסי, האם תוכל לומר לנו מספרים? מעניין אותי לדעת כמה היה עד 2015 וכמה עכשיו?
יוסי שרעבי
קודם כל, יש קפיצה דרמטית ותכף נגיד למה אבל תכף ידברו היו"רים של המנהלות.
רועי פולקמן (כולנו)
כי אנחנו מדברים הרבה. מה באמת, שנבין את המספרים.
יוסי שרעבי
ידבר ארז כלפון. הקפיצה בכדורגל היא דרמטית ותכף אסביר למה. כך גם הקבוצה בכדורסל דרמטית. בכדורגל היה אירוע נקודתי שדי מינף את המכרז שהם הוציאו.
היו"ר איתן כבל
אבל זה בכל העולם דרך אגב. זה לא - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מה, הנושא של זכויות השידור?
יוסי שרעבי
רבותיי אני רוצה לומר - - -
היו"ר איתן כבל
בעולם זה עוד יותר גרוע במירכאות כמובן.
יוסי שרעבי
ראו, יש שיפור דרמטי בכמות התקצוב שמגיעה לקבוצות הכדורגל והכדורסל כתוצאה מהעבודה של המינהלות. גם העבודה של מינהלת הכדורגל וגם של מינהלת הכדורסל. הן הוקמו בין השאר כדי להפוך את הליגות למעניינות יותר, כדי להביא גופים מסחריים, כדי להכניס כסף וכדי לעזור לקבוצות לצמוח. היום לעשות מהלך שהתוצאה שלו תהיה ירידה בכמות התקצוב כתוצאה מזכויות שידור ופגיעה בקבוצות, מן הסתם החלשות, זה מצב שאנחנו במשרד הספורט לא יכולים להשלים איתו ולא יכולים להיות שותפים לו. אנחנו קוראים גם לעמיתי מנכ"ל משרד התקשורת וגם לשר התקשורת לעשות יחד איתנו עבודת מטה כמו שצריך. לא עשינו עבודת מטה ולא ישבנו יחד, לא דנו, לא שקלנו, לא בחנו, לא יצרנו חלופות. לא דנו בזה.
נתנאל כהן
אתם תמכתם בזה בוועדת השרים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
יוסי, לפני שנה וחצי הבאתם רפורמה לגבי כל שוק הספורט שאתם הייתם שותפים לה.
יוסי שרעבי
אנחנו הצגנו רפורמה, שאנחנו מאושרים ממנה, שהבטיחה את הרפורמה בשוק ההימורים. על זה את מדברת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מדברת על שידורי הספורט. שידורי ספורט, משרד - - - רפורמה בשידורי הספורט.
יוסי שרעבי
משרד התקשורת, לא אנחנו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
וגם משרד האוצר.
יוסי שרעבי
לכן אנחנו קוראים כאן לעשות כאן עבודת מטה מסודרת שלא תפגע - - -
נתנאל כהן
אני מזכיר שזו החלטת ממשלה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז מה?
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, תן לו לסיים, אתה התפרצת לנקודה ואתה לא היית איתנו. לא סתם אני שאלתי את מנכ"ל משרד התקשורת לגבי עמדת המדינה לכאורה. יש כאן נקודה. את אותה עמדה גיבשה ועדת שרים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אתה צודק איתן. הוא מייצג את אותה העמדה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן אבל - - -
היו"ר איתן כבל
מותר לחלוק, אני לא אמרתי שלא.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בשלב הראשון אנחנו יודעים איך הדברים מתנהלים.
היו"ר איתן כבל
אני בסך הכול שואל מה הייתה עמדת המשרד.
יוסי שרעבי
עמדת המשרד הייתה שהעיקרון הזה הוא אותו העיקרון.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
- - - מנכ"לים.
היו"ר איתן כבל
נכון.
יוסי שרעבי
לא יכול להיות מצב, הרי אנחנו נמצאים בוועדה ומכינים לקריאה שנייה ושלישית. עושים דיונים ומציעים הצעות. ועדת השרים לענייני חקיקה הציגה עיקרון ואנחנו תומכים בעיקרון.
היו"ר איתן כבל
שרעבי, מה שטוען מנכ"ל משרד התקשורת זה שהצעת חוק זו הונחה בתיאום מלא בין שני המשרדים.
יוסי שרעבי
אנחנו לא באנו לריב. העיקרון מקובל עלינו, אנחנו רוצים ששידורים יהיו נגישים לכל אחד אך יש לעשות זאת בצורה כזו שלא תפגע בקבוצות ספורט במדינת ישראל. ועדיין- - -
היו"ר איתן כבל
תודה.
יוסי שרעבי
משפט אחרון, אני רוצה להזכיר שיש כאן תאגיד ציבורי שהוקם ומתוקצב על ידי המדינה במאות מיליונים. 700, מיליון, 900 מיליון – אני לא יודע – בערך מספרים כאלה.
היו"ר איתן כבל
לא כולל האירוויזיון.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נכון. ולא כולל שידורי ספורט באופן קבוע.
יוסי שרעבי
אני קורא כאן ואני חושב שזה המקום הנכון. יש תאגיד ציבורי שהוקם אני חושב שזו האכסניה הטבעית לשדר את השידורים האלה, בשביל זה יש לנו את המסגרת הזו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מסכימה איתך. אתה מוכן לדאוג שיתקצבו אותו?
אתי בנדלר
לא יעזרו הוויכוחים. בעת חקיקת החוק - - -
יוסי שרעבי
אני חושב שצריך עבודת מטה. אין כאן עבודת מטה.
היו"ר איתן כבל
שרעבי - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בסדר, זה גם לא היה מקובל שרוצים לממן את האירוויזיון .
היו"ר איתן כבל
אדוני המנכ"ל.
אתי בנדלר
אני רק רוצה להביא לתשומת לב המנכ"ל שבעת חקיקת חוק תאגיד השידור הציבורי הוחלט בהחלטה מושכלת - -
היו"ר איתן כבל
הממשלה.
אתי בנדלר
- - להקצות לא יותר מ-15 מיליון שקלים לשידורי ספורט.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בדיוק.
אתי בנדלר
וההסכמה הייתה שזה יהיה לשידורי ספורט שאין להם הרבה רייטינג בדרך כלל. למשל שידורים פרה-אולימפיים - -
רועי פולקמן (כולנו)
אבל מהבחינה התקציבית ברשות השידור הייתה מניעה - - -
אתי בנדלר
- - או ספורט נשים וכיוצא בזה. לא ספורט פופולרי.
היו"ר איתן כבל
לא נפתח את זה עכשיו. אוקיי,
רועי פולקמן (כולנו)
- - - היצירה שאתם גם נתתם 200 מיליון שקל - - -
היו"ר איתן כבל
זה לא הדיון עכשיו, סליחה.
אתי בנדלר
חשוב שנראה שאם מעבירים את התקציב של השידור הציבורי למטרה הזו זה פוגע בהפקות אחרות.
היו"ר איתן כבל
גבירתי, איני רוצה לפתוח דיון שדשנו בו עד לזרא. לא צריך לחזור על כל הדיון. זה נגמר. אם תרצה הממשלה לראות בתאגיד את הפלטפורמה ולהוסיף תקציב היא מתכבדת לעשות את זה. אני בטוח שאף אחד לא - - -
אתי בנדלר
היא מתכבדת לעשות זאת על ידי הצעת חוק ואחר כך הוועדה תדון בזה.
היו"ר איתן כבל
בוודאי. ארז כלפון, יושב-ראש מנהלת הליגה לכדורגל, בבקשה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
שכחת אותי.
היו"ר איתן כבל
אמרתי שאתה אחריו.
ארז כלפון
בוקר טוב אדני היושב-ראש, לפני שאתייחס להצעת החוק, אז באמת מכיוון שאני רואה כאן הרבה אנשים שהכדורגל והכדורסל קרובים לליבם אז אני רוצה לומר שבימים שאנחנו יושבים ודנים בנושא קידום הספורט, קידום הכדורגל – והזכירה פה עכשיו חברת כנסת את הנושא של איסלנד – אנחנו ביחד עם ההתאחדות ומשרד הספורט מנסים לבנות תוכנית, נכון שזו לא תקופה טובה כי אנחנו לא יודעים עד מתי יהיה זמן לממשלה הנוכחית ליישם את התוכנית המדוברת. אבל, ברגע שאנחנו בונים תוכנית איך אנחנו משפרים, בונים עוד מגרשי כדורגל, למאות ילדים במדינת ישראל אין איפה לשחק. ילדים במדינת ישראל, מי שלא יודע, מתאמנים היום ברבע מגרש כדורגל. לוקחים מגרש ומחלקים לארבעה חלקים מכיוון שאין מגרשים. בליגת העל כמעט לא פתחנו אותה כי אין אצטדיונים, לליגת העל. אצטדיונים בליגה לאומית אינם ראויים כי אין לנו השקעות במתקנים בגלל חוסר בתקציבים ובגלל התוכנים שאנחנו רוצים רגע לשים - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל זה לא תפקידכם.
ארז כלפון
שנייה. כולל נושא מעמד המאמנים שנבנה כעת. אנחנו מעריכים שנביא בקרוב תוכנית זו, על פי יכולת הממשלה שאיני יודע עד מתי היא תחזיק מעמד, ואם לא אז מיד כשתקום הממשלה החדשה. אלו הדברים החשובים וכדאי להשקיע פה מאות מיליונים על מנת להחזיר את הענף הזה ולתרום לא רק לכדורגל אלא גם לילדים.
היו"ר איתן כבל
ובחזרה לנושא.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה לא תפקיד המינהלת.
היו"ר איתן כבל
נתת לנו מה שנקרא ידע אישי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
העשרה.
ארז כלפון
לגבי הנושא, אנחנו, ואני מדבר פה גם בשם מינהלת הכדורסל, בעד הנגשת שידורי הספורט לכל הציבור בארץ. אנחנו בעד הנגשה, אין בכלל מה לדבר. אנחנו חושבים שכל אזרח במדינת ישראל יכול לראות כדורגל. אבל, לדבר הזה יש מחיר. ובהצעת החוק שהביאו שכחו את המחיר. המחיר הזה יכול להביא לקריסה, כמו שאמרת בהתחלה, של 80% מקבוצות הכדורגל במדינת ישראל וכמו שאמרת תישארנה פה אולי שלוש קבוצות במתכונת הזו. אני רוצה לומר שהתקציבים שנגזרים מאותן זכויות שידור שאגב הממשלה עודדה את המינהלות לקיים מכרזים על מנת להביא כספים חיצוניים כדי להוריד את תמיכת הממשלה, ואני לא נכנס כרגע למה שקרה עם כספי הטוטו שגם שם פגעו בקבוצות, לא שמו את המחיר שכנגד. היום מביאים כאן הצעת חוק ואף אחד לא אומר מי ישפה. אז אני שמח, באומץ אמר מנכ"ל משרד התקשורת, וגם מנכ"ל משרד הספורט, הם הבינו וראו שהחוק הזה לא אפוי וצריך למצוא פתרונות יצירתיים על מנת לא לגרום לקריסת קבוצות הכדורגל. אני מזכיר פה שקבוצות כדורגל מדובר גם בתקציבים שהולכים לנוער, לא אפרט מפאת קוצר הזמן, לרכזים, לפרויקטים חינוכיים, לקבוצות הנוער והילדים. כל הפרויקטים הללו ירדו לטמיון. לא הבאנו רשויות מקומיות כי ראינו שחברי הכנסת וגם אתה מבינים את הנושא אבל פשוט תיגרם קריסה של קבוצות הכדורגל.
אנחנו אומרים דבר כזה
כמו ששמענו את שני המנכ"לים, יש לשבת, הרי לא ישבו איתנו, הביאו את הצעת החוק ואף אחד לא קיים איתנו שום דיון. לשבת בצורה מסודרת ולחשוב על פיתרון ברוח הדברים שבהם פתחת את הישיבה, אדוני היושב-ראש. גם בדיונים האחרונים שלנו עם משרד התקשורת ועם משרד התרבות והספורט.
היו"ר איתן כבל
רק אל תשכחו את בעלי הזכויות.
ארז כלפון
אנחנו לא שוכחים אותם.
היו"ר איתן כבל
אתם בינתיים סוגרים ביניכם את הדברים. יש פלטפורמות, יש - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ככל שהדברים - - - צריך להיות גם פתרון.
ארז כלפון
איתן, לכן אני חושב שהפתרון שאנחנו נכוון אליו ואני מקווה שנצליח להגיע אליו, לדעתי אנחנו לא צריכים שינוי חקיקה ולא צריכים הצעת חוק. נעשה את זה בהבנה, כי זו המטרה שלנו להנגיש מתוך הבנה טובה ואני חושב שאנחנו לא צריכים הצעת חוק.
היו"ר איתן כבל
תודה ארז. עיסאווי, רצית הערה?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני אחרי זה.
היו"ר איתן כבל
אז מסעוד גנאים בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני מצטרף לחבריי שאמרו שצריך לאזן בין מספר גדול של אזרחים שצריך שייהנו מהתקציבים ומשידור המשחקים, ובין הצורך לא לפגוע בקבוצות החלשות. קבוצה כמו איחוד בני סכנין, שבקושי מגייסת תקציב כדי להתחיל את העונה, כאשר גורעים מהתקציב שלה אין ספק שזו מכה. אז צריך למצוא את הנוסחה שמחד מספר גדול של אנשים ייהנו משידור המשחקים ובאותו הזמן לא לפגוע בקבוצות הקטנות מהפריפריה שהן חלשות יותר. תודה.
היו"ר איתן כבל
תודה אדוני. עיסאווי, משפט.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רציתי להבהיר לפרוטוקול, אחרי שארז ואיתן דיברו, ארז– לפני ההסכם הקבוצות התקיימו והכדורגל לא קרס. יש לשים זאת על השולחן. הכספים לא היו והקבוצות חיו וראינו משחקים מאוד מעניינים והכול הלך טוב. איפה אני מצטרף אליך? אני חוזר, לא מחזירים את הגלגל אחורה כי קשה להחזרי אותו. אבל לפני כן היה כדורגל.
היו"ר איתן כבל
חבר הכנסת חאג' יחיא בבקשה. לאחר מכן שמואל פרנקל ולאחר מכן מרב מיכאלי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב-ראש, מבחינת ספורט אני בא מבית שהתעסק בזה רבות. בתחילת שנות ה-90 הפועל טייבה הייתה בליגה א' במקום אחרון, אח שלי - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
הייתה בליגת העל.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הייתה בליגה א', תן לי. נשארו חמישה משחקים. לא היה סיכוי להישאר בליגה. משחק אחרון היה נגד נצרת עילית שהייתה במקום הראשון ואם היא תנצח היא תעלה ליגה ואם היא תפסיד היא תעלה ליגה. טייבה ניצחה ונצרת עילית נשארה בליגה. שנתיים אחרי זה היא הייתה בליגת העל. זה היה בתחילת שנות ה-90. למה אני מדבר על זה? כי נושא הכדורגל הוא שיחת היום ביישובים הערביים. הייתי מגיע למשחק אחרי המשחק בימים שעבדתי עד מאוחר, חונה בצד ורק שומע את האנשים שיוצאים. לא רואה את המשחק עצמו אבל שומע את האנשים, שבוע שלם הם מדברים על אותו משחק. חצי שבוע על המשחק שהסתיים והחצי על המשחק הבא. זה היה המצב במיוחד ביישובים הערבים שם הקבוצות הן קבוצות קטנות, חוץ מאיחוד בני סכנין ויש לנו עוד שלוש קבוצות היום שהן בליגה לאומית, אבל השאר הן בליגות הנמוכות. למרות זה, בקבוצות הקטנות אפשר לראות כמות קהל שלא מביישת חלקת מהקבוצות בליגת העל, זה המצב. לכן, כשבאים עם החוק הזה, אנחנו בעד שכולם יראו את הספורט אבל אנחנו רוצים את האיזון והיינו רוצים שמינהלת הליגה תציג נתונים מה יכול להיות ההפסד מפתיחת השידורים ואיפה זה יכול לפגוע. אם אנחנו נראה את זה, אנחנו רוצים את השידורים הפתוחים אבל כיוון שיש לזה מחיר אנחנו רוצים לראות. יש את העניין של הכדרור בין שני משרדים והכי קשה לכדרר ברחבה שלך כשאתה שחקן הגנה.

משפט אחרון, ביישובים הערביים הרשויות המקומיות הן אלו שצריכות לתקצב את הקבוצות ואנחנו יודעים מה המצב הכספי של הרשויות המקומיות. לכן, הייתה מהומה גדולה ב-2018 כשעיריית סכנין החליטה אחרי ישיבות והתייעצויות לתקצב את קבוצתה בעוד מיליון וחצי שזה סכום קטן לליגת העל ועל זה הייתה צריכה להיות ישיבת עירייה מאיפה התקציב. והוא דיבר על זה כהישג גדול שיכול לתרום. חשוב שנדע שמינהלת הליגה לא תפגע בקבוצות.
היו"ר איתן כבל
תודה לחבר הכנסת חאג' יחיא. מנכ"ל הכנסת לשעבר וראש עיריית נצרת עילית, חברנו רונן פלוט בבקשה.
רונן פלוט
בוקר טוב לכולם. לפני שבאתי לדיון היה לי סבב גדול עם כל ראשי הערים והם היו צריכים להגיע לכאן. ארז כלפון ביקש מהם לא הגיע על מנת שלא תתעוררנה מהומות ויבוא רק נציג אחד ויציג את העניין.
היו"ר איתן כבל
למה? חבל.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה לא אומר שבישיבות הבאות הוא יהיה.
רונן פלוט
חברים, אני רוצה לומר שמדובר בקבוצת כדורגל ועל ידה יש שבע או שמונה קבוצות נוער ויש גם בית ספר לכדורגל. מטבע הדברים, ברגע שמתחיל להיות קיצוץ פוגעים קודם כל בנוער. מתחילים לחסל את כל מה שנבנה שנים רבות, ומחסלים את הנוער ואת כל מה שיש, ובסופו של דבר סוגרים גם את הקבוצה הבוגרת. אני רוצה להבהיר פה חד משמעית: ארז אמר לי לפני מספר ימים בטלפון שאם זה יתקבל אז יש לי מינוס מיליון שקל ומאתיים. במצב כזה - - -
ארז כלפון
שני מיליון ומאתיים, רונן.
רונן פלוט
לא, לא.
היו"ר איתן כבל
עד שזה הגיע לנצרת עילית.
רונן פלוט
חברים, סליחה, אני אמרתי נכון. מה שהמינהלת מעבירה היום זה באמת 2.2 מיליון שקל. אבל אם יהיה קיצוץ אז כבר מיליון שקל הולך משם. אני בכסף הזה לא מסוגל להחזיק קבוצה גם בליגה א'. זאת אומרת, ונאמר פה נכון, חוץ מ-2–3 קבוצות, חוץ מהקבוצות שיש להן בעלים והם יכולים להכניס יד לכיס ולשלם אז אתם הורסים את כל הכדורגל. אני רוצה לומר לך אדוני, מנכ"ל משרד התקשורת. אני מכיר את השר שלך ואני דיברתי איתו. אין לי שום ספק שיש לו כוונות טובות. אני לא בא כאן עם עמדה באיזה ערוץ זה צריך להיות, מצדי שיהיה בכל הערוצים ביחד. להיפך, כמה שיותר אנשים יראו זה יותר טוב. אבל, זה צד אחד של המטבע. לא הבאתם פתרון מצד שני. לוקחים מפה אך מה מעבירים לשם?
היו"ר איתן כבל
זאת הבעיה.
רונן פלוט
אם אתה מעוניין שה-15% הללו יראו כדורגל אז אל תסגור אותו, כי אחרת אתה תיתן ל-15% לראות משהו אחר – כי הכדורגל לא יהיה. אני מבקש אם אפשר לתת זמן של חודש או חודש וחצי. אל תעמדו עם אקדח על הראש, תנו למינהלת לשבת יחד עם שר התקשורת ושרת התרבות, אני הייתי אצל שרת התרבות וגם דיברתי עם מנכ"ל המשרד, אני מכיר את העמדה שלהם. אני אומר שצריכים לשבת כל הגורמים ביחד ולהחליט לא לרוץ לכנסת ולא לרוץ למליאה להעביר את החוק. אחר כך, כמו שאמר יושב ראש הועדה איתן כבל, אתם תצטערו על כל צעד שעשיתם כי אני אומר לכם חד משמעית שזה הרס טוטאלי של הכדורגל בנצרת עילית. תודה רבה.
היו"ר איתן כבל
תודה אדוני, ברשותכם, חברת הכנסת מרב מיכאלי ולאחריה שמואל פרנקל.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תודה רבה אדוני. אני יושבת פה ומזדהה עם כל הדוברים, יש לומר בעיקר דוברים חוץ מאשר חברתי איילת נחמיאס ורבין. אין מספיק כסף לספורט במדינת ישראל, בצורה שערורייתית. יש פרוטות לספורט במדינת ישראל על כל הסקאלה והכי דרמטי זה הספורט לילדים וילדות ונוער אבל גם לקבוצות הבוגרים אין כסף וזה אחד החוליים של החברה הישראלית. ספורט זה דבר שבריא לאנשים הפרטיים ובריא גם לחברה. היעדר של כסף לספורט נוכח מאוד בחברה הישראלית אם זה באלימות, אם זה בקשיים בשיח, אם זה בפחות אינטגרציה שיכולה להיות בקבוצות שונות בחברה ואם זה באמת בפיתוח יכולות אישיות של כל ילד ואזרח במדינת ישראל. אחרי שאמרתי את זה אני אומר שבכל זאת, גם בכסף שיש במדינת ישראל, אין בכלל מה להשוות בין התקציב שיש לספורט גברים וילדים לפרוטות שיש שמקרה הטוב לספורט נשים ולילדות כמעט בכלל לא. כשאומר חברי רונן פלוט, שאנחנו מאוד מתגעגעות אליו בכנסת, ועושה היום עבודה מצוינת כראש עיר, כשהוא אומר: יש לי קבוצת בוגרים וקבוצות נוער וילדים ובית ספר לכדורגל אז מן הסתם כל הרצף הזה מתייחס לבנים. אם זה נכון שאנחנו במצוקה קשה שלא לכל ילד יש איפה לשחק כדורגל במדינת ישראל – לילדות אין אפילו מה לחשוב על הכיוון הזה. לילדות אין אפילו שחקניות על מנת שתהיינה עבורן מודל לחיקוי. לכן, החוק הזה שנוגע לשידורים, כשהוא מגדיר משחקים מרכזיים בתור משחקים של גברים אומר לילדות: חמודות, אתן לא מרכזיות, אתן לא חשובות, אין לכם בכלל מה לחשוב על הדבר הזה, זה לא נוגע אליכן. לא יכול להיות שהדבר הזה יהיה. זה נכון שצריך להשקיע את הכסף גם אצל הילדות. אבל, במקביל, כשמדברים על הנגשה של ספורט והנגשה של משחקים, אנחנו שוב מדברים על הנגשה של גברים בשביל ששוב נראה איך גברים הם הישגיים, גברים משחקים, גברים מקצועיים, גברים מצליחים, גברים, גברים, גברים וגברים ואתם פשוט נהדרים גברים אבל זה לא יכול להיות שהמסך יהיה מלא בגברים. לא יכול להיות שמשחקי נשים פשוט יימחקו כאילו אינם קיימים. הם קיימים ויש להם, אפילו בתוך התנאים הבלתי-אפשריים - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תת-תנאים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בתת-התנאים האלה יש להם אפילו הישגים פה ושם, הישגים מאוד מרשימים. אם כוונה חברתי איילת נחמיאס ורבין לסקנדינביה לא צריך ללכת לסקנדינביה, בכל העולם אנחנו רואות שיותר ויותר ספורט נשים מקבל מקום, יש לו צפייה, משום שאלה הרי ביצים ותרנגולות: ככל שמשהו ישודר יותר הוא יקבל יותר חשיפה, יותר חסויות, יותר משיכה, יותר עניין של ציבור, וכן הלאה וכן הלאה. אין מצב, חברים, אני אומרת לכם את זה בצורה הברורה ביותר ולשמחתי שר התקשורת איוב קרא התחייב לזה מעל הדוכן בקריאה ראשונה. אין מצב שיעבור החוק הזה שאומר: חובה לשדר משחקים מרכזיים ולהנגיש אותם כשמדובר במשחקים של גברים בלבד. מדינת ישראל היא עדיין, ברוך השם, מדינה דמוקרטית שמחויבת לשוויון. ולכן, הוא צריך לבוא לידי ביטוי גם במה שקשור לשידורים בחוק הזה.
היו"ר איתן כבל
תודה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אתה חייב להודות שהיה פה משהו קצת פרוידיאני בזה שמכל הדברים שנעלמו מהחוק הזה 50.7% מהאוכלוסייה נעלה מהחוק הזה. צריך להגיד - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הן לא נעלמו. היה כתוב במפורש: משחקים מרכזיים זה משחקים של גברים. צריך להגיד שהשר מיד אמר לכן תמכנו בחוק.
היו"ר איתן כבל
אנחנו גם העלנו את זה כיוון שהעליתן את זה. כל מילה נאמרה, אין ויכוח בכלל בשאלה הזו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני לא שמעתי אחד שדיבר בעד החוק. מעניין.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני דיברתי.
היו"ר איתן כבל
שמואל פרנקל, לאחר מכן נדב חנין ואם רתם קמר בכל זאת יהיה מעוניין אז אאפשר לו לדבר.
שמואל פרנקל
בוקר טוב. שמואל פרנקל, יושב-ראש מינהלת ליגת ווינר סל. קודם כל מילה אחת, אני אקצר כי ארז כלפון ויוסי שרעבי די כיסו את מה שרציתי להגיד. אני רוצה להגיד מילה על המתקנים. יש לנו בליגת העל מצב שבהרצליה משחקים בבית ספר. בליגת העל שהמינימום שלה בתקנון זה 2,500 מקומות משחקת במגרש של 1,300. כשהרצליה משחקת באירופה היא צריכה לארח במגרש גדול שאין לה. אותו דבר קבוצות אחרות, באילת אין כלום, יש רק כדורסל, אולם שנקרא על שם בגין מכיל 1,200 מקומות. עכשיו מה קורה? קבוצה כמו קריית גת שבזמנו לפני כמה שנים עלתה לליגת העל, הלכנו לראות את המגרש שלה בקרית גת ופסלנו אותו כי הוא אפילו לא הגיע למצב של אילת או הרצליה. הם עברו לשחק באשקלון ונפלו מאיתנו ואחר כך מהליגה הלאומית בגלל בעיות כספיות. כבר נאמר, מכבי תל אביב ואולי הפועל ירושלים לא יסבלו מהקיצוץ הזה, אני רוצה להגיד איפה יסבלו: גלבוע, שיש שם בן אדם פרטי בשם חיים אוחיון שעושה עבודת קודש מהכיס שלו. אנחנו נוריד לו את הכסף של השידורים אז הוא סוגר את הקבוצה. נהריה, אילת, נס ציונה, כל המקומות האלה ייפגעו פגיעה אנושה. ואני לא מבין, ישבנו ביום חמישי אצל השר ואמרנו לו את זה. זו לדעתי הפעם הראשונה שהוא שמע את הנזק הגדול בעניין הזה.
עכשיו, לגבי השידורים
היו"ר איתן כבל: אח שלי, בסוף דיברת יותר מכולם.
שמואל פרנקל
יש לי אצלך חסד נעורים, לא?
היו"ר איתן כבל
זה נכון.
שמואל פרנקל
ראו, השידורים שלנו משודרים בערוץ 5. רבותיי, לשדר כדורסל בערוץ 5 זו חגיגה. זה ערוץ שלא רק שמשדר את כל המשחקים, כל השבוע יש לו תוכניות כדורסל וזה לא מנותק, אנחנו צריכים למתג, אנחנו צריכים לדאוג שהקהל יגיע ושיהיה לנו רייטינג. הערוץ הזה עושה עבודה נפלאה לאורך כל הדרך. יציע העיתונות, חמישיות, תוכניות בוקר על כדורסל. מעבר לשידורים שהוא משדר את כל המשחקים. מעט מאוד מדינות באירופה משדרות את כל המשחקים. למרות זאת, כשאני נכנסתי לתפקיד אמרתי שאני רוצה שאת המשחק המרכזי ישדרו בערוץ 1. הלכנו אדרי המנכ"ל ואנוכי, ניהלנו משא ומתן עם ערוץ 1 בזמנו ובאמת הם רכשו במחיר מלא את המשחק המרכזי ובהסכמה של ערוץ 5, ערוץ 5 נתן את כל שאר השידורים והם שילמו. עכשיו, הם שילמו 70% ממחיר החבילה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה היה ברשות השידור או בתאגיד?
שמואל פרנקל
ברשות השידור.
היו"ר איתן כבל
בתאגיד לא - - -
שמואל פרנקל
הם שילמו 70% מעלות החבילה. עכשיו שתבינו - - -
היו"ר איתן כבל
שמוליק , עזוב , זה מורשת קרב, זה היה נגמר ומת, אין לך את זה.
שמואל פרנקל
שני משפטים אחרונים: מיקי זוהר דיבר לפני תקופה על 60 מיליון שקל לתאגיד עבור קניית הכדורגל והכדורסל. אני לא יודע איפה זה נפל.
היו"ר איתן כבל
גם הוא לא יודע.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה הלך יחד עם החינוכית. הלך לאותו מקום שהחינוכית הלכה. אותו כסף שהוא הביא לחינוכית, זה נמצא שם.
היו"ר איתן כבל
זה ה-60 מיליון שהוא הבטיח גם לפורנו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
איתן, על זה אנחנו לא מתווכחות. זה נמצא איפה שהכסף של החינוכית. על זה אנחנו לא מתווכחות אדוני.
שמואל פרנקל
משפט אחרון, אני מצטרף לארז כלפון ואני חושב שזה לא ייקח יום או יומיים, זו בעיה לא פשוטה, גם לא בוער כלום כי יש חוזה לעוד שלוש שנים ולעוד חמש שנים - - -
היו"ר איתן כבל
שמואל. תודה. נדב חנין, הצג את עצמך בבקשה. לאחר מכן עודך הדין רתם קמר.
נדב חנין
נדב חנין, סמנכ"ל תוכן בהוט, אני רוצה לדבר על בעיה יותר אקוטית בעולם הספורט וזה נושא הבלעדיות. הרגולציה שקיימת על עמלות ב-יס לא מאפשרת לנו להתמודד בצורה בלעדית או לתפוס כוח בצורה בלעדית. לעומת שחקנים חדשים שנמצאים ואין עליהם רגולציה שיכולות לעשות את זה. זה הדבר שלדעתי הוא המהות של כל הדיון פה וזה מה שהביא לעלייה של זכויות הספורט והיום אין מי שישלם על זה. רק לשם השוואה, הליגה הספרדית עלתה פי שניים הליגה האנגלית פי שלושה והליגה האיטלקית פי ארבעה, ליגת העל בכדורגל עלתה פי שבעה מה שנקרא: מסי ורונאלדו הגיעו לשחק בישראל - - -
שמואל פרנקל
איך הגעת לזה?
נדב חנין
שנייה רגע - - -
היו"ר איתן כבל
חברים, אני יודע בנקודת המוצא שכולכם נגדו, לא תמיד זה לא - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני דווקא לא - - -
ארז כלפון
ממש לא נגדו, רק שידייק בנתונים.
היו"ר איתן כבל
ארז כלפון, אני אומר לך מה יפה פה, כל אחד בתורו מדייק בנתונים שלו. זה למדתי פה. תן לו, אחר כך תדייק אתה, בסדר?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
צריך להתייחס בהשוואה לעולם, כי גם בעולם הייתה את הבעיה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תנו לו לדבר.
היו"ר איתן כבל
בבקשה לא להפריע לנדב. נדמה לי שזו הופעתך הראשונה גם בוועדה אז זה קל וחומר שאסור להפריע לו. בבקשה.
נדב חנין
זה נכון שהייתה עלייה גם בזכויות הספורט גם בעולם אבל לא בהיקפים שזה קרה במדינת ישראל. בעולם כבר מתחילה ירידה בזכויות הספורט. היה מכרז לפני שבועיים לשידורי הליגה האנגלית וזכויות הספורט בישראל עוד פעם האמירו וזה כבר עלה פי שלושה מלפני ארבע שנים.
שמואל פרנקל
זה לא ככה בכדורסל.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תנו לו, חבר'ה. נו, באמת.
היו"ר איתן כבל
חברים.
נדב חנין
לא דיברתי על כדורסל אלא על כדורגל ובעולם דווקא מתחילים לראות ירידה. יש בעיה והיא נושא הבלעדיות. ברגע שאין מגרש משחק שוויוני בשוק הזה אז נוצרת הבעיה. יש חברות כמו הוט ו-יס שיש עליהן רישיון ורגולציה שהן לא יכולות להתמודד בצורה בלעדית וכנראה שהחוק קבע בכוונה שלא תהיה אפשרות להתמודד בלעדית כדי שזכויות הספורט - - -. יש שחקנים חדשים שאין להם רישיון והרגולציה מאפשרת להם להתמודד במכרזים וכתוצאה מזה מחירי זכויות השידור האמירו. עכשיו, אני שומע את מה שהחברים פה אומרים שתהיה אפוקליפסה וכל הקבוצות יקרסו. זה נכון שגם לפני שלוש או ארבע שנים שהמחירים היו הרבה יותר נמוכים אף אחד לא קרס ואנחנו מזמינים, יש רשות שנייה, יש תאגיד, אנחנו מוכנים לשדר את זה. תנו לרשות ולתאגיד, שהם יבואו וישלמו את זה. החברות, שאני מייצג את אחת מהן, לא יכולות להמשיך לשלם את זכויות השידור של הספורט כשהמחירים מאמירים וזה לא ייגמר עד שהבעיה הזו לא תיפתר.
היו"ר איתן כבל
תודה נדב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אפשר לשאול שאלה - - -
היו"ר איתן כבל
לפני שאדוני שואל אני רוצה להעיר שתי הערות: קודם כלל, יש כאן ביצה ותרנגולת. כי מצד אחד העובדה שהמשחקים נמכרים במחירים גבוהים זה טוב להתאחדות, טוב לקבוצות, זה לא משהו שהוא מופרך לחלוטין.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה רע לאזרח.
היו"ר איתן כבל
רגע. מצד שני, זה מושת באופן מידי על הצרכן. עכשיו, העובדה ששוק הפלטפורמות הרב-ערוציות כפי שהוא מתנהל היום הוא כר מחיה נהדר שהכול יושת על הצרכן. זה הסיפור. וכאן אני אומר לך, נתי כהן המנכ"ל, כשהשר שלך הביא לפני נדמה לי חצי שנה או שנה את חוק השידורים שהוא היה, שוב, עסוק בכוונות טובות אבל בשורה התחתונה הוא לא היה נותן, אתה זוכר עיסאווי, שום פיתרון שהיה מוריד בצורה משמעותית את המחירים ולכן גם גנזנו אותו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נכון.
היו"ר איתן כבל
לא כי לא רצינו את החוק.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה לא היה פתרון. ובמקרה הזה זה לא מכיוון שרצינו לעזור להוט או ל-יס אלא כי פשוט הוא לא היה הפתרון. הפתרון צריך להיות מורכב באופן הבא שסוף סוף תינתן לאזרחים האפשרות להרכיב לעצמם חבילה. שלא נמצא את עצמנו שהפלטפורמות נותנות לנו את החזוק עם הערוץ הרומני והגיאורגי ועם כל מיני ערוצים שאף אחד לא צופה בהם והסיכוי שהוא יצפה בהם זה רק עם במקרה על השלט נלחצה לו האצבע. אין סיכוי שהוא יגיע אליהן וזה מייצר לך מחיר חבילה מאוד גדול.

אם אנחנו יודעים מצד אחד לייצר מצב שבו באמת מחיר החבילה הבסיסי קטן ומצד שני נוצרת תחרות אמיתית בין ערוצי הספורט אזי ניתן יהיה לייצר איזון. אני אספר לכם סיפור שקרה לי: נשבר לי מאחת הפלטפורמות שאני מחובר אליהן ואני לא אגיד מי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני לא יודעת.
היו"ר איתן כבל
אל תדאגי, גם הם יודעים. הנקודה היא פשוטה, ולי כאילו יש את כל החבילה, לא חשוב, לא רוצה להזכיר נשכחות. הלכתי באמת ואמרתי: בוא נעשה סבב. אחרי שסיימנו את הסבב, עם כל התחרות כאילו תחרות, בסוף, ואני רוצה שנדע גם אנחנו המחוקקים שאנחנו עמלים, בסוף הרוב זה כאילו תחרות. בשורה התחתונה אין באמת תחרות אמיתית בין הפלטפורמות. וכשאתה לוקח את ערוצי הספורט, ואדם כמוני שמכור לספורט וכל הערוצים פתוחים לגמרי, המשמעות של מעבר בין ערוצים הוא חסר משמעות. הפעולה שאתה עוד היא יותר מורכבת מאשר מה שתזכה לו ביום שאחרי. לכן, אני אומר, אם יש משהו שנדע לצאת איתו אדוני המנכ"ל, ואני לא יודע כמה זה יחזיק. אבל זה הסיפור המרכזי שמתקיים היום בכל עולם התקשורת והטלוויזיה הרב-ערוצית. שגם במתכונת הנוכחית היא צריכה לקבל פרצוף אחר לגמרי. וזה מתחבר למה שאמר סמנכ"ל תוכן בהוט מבלי להיכנס לכל התהליך עצמו. כי גם מה שהוא אמר הוא לא מופרך, גם אם איני מסכים אחת לאחת. עורך דין רתם קמר, מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל, בבקשה.
רתם קמר
אני ממש בקצרה. הדברים והשפעתם על הכדורגל ופיתוחו מאוד ברורים. ההתאחדות לכדורגל, כגוף שאמון על פיתוח זה, אם זה נבחרות, אקדמיות, מסגרות של מצוינות, ניזון מהכספי ם האלה לא רק מהפלטפורמה בישראל אלא גם מכספים שאנחנו מביאים מחוץ לארץ. אין ספק שלהצעה זו יש השפעה גורפת על - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה גובה ההכנסות של ההתאחדות מזכויות השידור של הנבחרות? כמה נפגע?
רתם קמר
אני יכול להגיד לך שהיום אנחנו מקבלים מUEFA ,שגם מתבססת על הפלטפורמות והרגולציה, סדר גודל של 13 מיליון יורו שכולם הולכים לפיתוח הנבחרות והאקדמיה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, כמה מצ'קלטון?
רתם קמר
אז אני אומר, מצ'רלטון היום ההתאחדות לכדורגל מקבלת מכל הפלטפורמות סדר גודל של 20 מיליון שקל יחד עם מועצת ההימורים על הסכם השיווק. זה פחות או יותר הסכום שאנחנו מקבלים. ספתיפית על הסכום הזה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה מערבב, אתה מבלבל - - -
רתם קמר
אז אני אגיד לכם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
רתם, הסכם צ'רלטון, אתם מקבלים - - -
רתם קמר
עשרה אחוז.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה מה שאני רוצה לדעת.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
מה הנזק מהחוק הזה?
היו"ר איתן כבל
הם אמרו כבר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שליש.
רתם קמר
ה-10% הללו מצ'רלטון שיכולים להינזק. בנוסף, כספים שאנחנו מקבלים מ UEFA שמסתמכים על הרגולציה הזו ונעשתה כבר פנייה מ UEFAלגבי הנושא הזה. אני רוצה לומר עוד משהו ובזה אסכים: לפני שלוש שנים נחתם ההסכם הגדול שנגע לזכויות שידור. ישבנו פה כמה וכמה פעמים והיה חשש מאוד גדול – להשתוללות של מחירים לצרכן, לזליגה של תכנים – הנה אנחנו פה היום אחרי שלוש שנים - - -
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להזכיר לך איזו מלחמה הועדה הזו עשתה מולכם.
רתם קמר
נכון. עשתה עבודה מעולה. אבל בסופו של דבר - - -
היו"ר איתן כבל
המחיר גם לא עלה. הייתה פה מלחמה.
רתם קמר
אז אני אומר - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה מחלק את הכסף כל אחד - - -
היו"ר איתן כבל
נזכיר לכם מה עשה פה יושב-ראש הועדה?
רתם קמר
הוא עשה פה עבודה מצוינת. והנה אנחנו רואים היום שברגולציה הקיימת כולם יכולים להנות מזה. גם גופי הספורט שנהנים מהסכומים, גם הצרכן שלא נפגע בסופו של דבר, אז למה לגעת בזה?
היו"ר איתן כבל
אבל, אדוני מנכ"ל ההתאחדות, אתה יודע איך זה, מה זה "הצרכן לא נפגע"? למרות שפה יש לי נקישות של הדר, בשורה התחתונה לא זו אף זו, לא מספיק שהמחיר גבוה אתה רוצה שאני אגיד לך תודה. על מה? כי בנקודת המוצא צודק כאן חבר הכנסת עיסאווי פריג', המחיר לאזרח הוא מחיר גבוה היום.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תחלק את זה כך שכל אזרח משלם עשרה שקלים, זה מגיע למיליונים. אתם נהנים והאזרח לא מרגיש בעשרה שקלים.
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, לא יעזור כלום, אתה צודק. כדי שהוא לא יצדק יותר מדי אולי אדוני יפסיק פה. תודה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש לי שאלה.
היו"ר איתן כבל
תן קודם כל לאנשים שנרשמו. גיל ברעם מנכ"ל הפועל נצרת עילית? יצא. אחמד חילו יושב-ראש מכבי אח"י נצרת בבקשה.
אחמד חילו
אני יושב-ראש מכבי אח"י נצרת. יש לנו 10 קבוצות מגיל 8–18 משחקים בליגה לפי כל שנתון. אני מייצג קבוצה, לא כמו שכל החבר'ה דיברו על משהו אחר. הכדורגל במגזר הערבי הוא הספורט הפופולרי. אנחנו מחזיקים את הילדים האלה ועוזרים להורים שלהם גם בבתי ספר. הילד, בגלל שהוא אוהב את הכדורגל, ההורים באים אלינו למגרש ואומרים לנו שהילד ירד בציונים או עשה בעיה בבית הספר ואנחנו מעורבים בבתי הספר. הילדים האלה, ברגע שמורידים להם את הכסף אי-אפשר להחזיק עשר קבוצות וקבוצה בליגה הלאומית כשמורידים מיליון שקל מהתקציב שלה. על העיריות דיברתם כבר ואני לא ארחיב. אנחנו אמרו עלינו "הקבוצות הקטנות" ו- "הקבוצות החלשות" אנחנו אם מורידים לנו את הכסף הזה יתחילו להגיד שהקבוצות האלה תחת מפרק. הקבוצות האל לא יכולות להחזיק בליגה לאומית. מתוך 16 מעל 12 קבוצות אין להן סיכוי להחזיק מחלקת נוער אם מורידים להם את הכסף הזה. המדינה מספיק חזקה כלכלית בשביל לפתור את הבעיה של השידור שכולם יראו. תודה.
היו"ר איתן כבל
תודה לך אדוני. עיסאווי, רצית להעיר הערה לפני סיכום?
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן, הערה טכנית על מנת שאסדר לי את הדברים בראש. כשהיה המכרז, מי ניגש למכרז? מי יש לו את הסמכות לגשת למכרז - - -
רתם קמר
לכולם
עיסאווי פריג' (מרצ)
שנייה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אתה מתייחס למכרז לרכישת זכויות?
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן. מי יוכל לתת לי את התשובה?
ארז כלפון
לכולם. המכרז שנפתח אנחנו פונים לכולם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מי ניגש?
ארז כלפון
מי שניגש לאחרון היו צ'רלטון, פרטנר וערוץ הספורט.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אם יש לך פלטפורמה אין מגבלה לגשת?
ארז כלפון
כלום.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אין מגבלה כזו.
ארז כלפון
לא.
ניקולס לב
ניקולס לב, מנכ"ל המינהלת. מחיר המינימום היה פחות מחצי מהמחיר שבו המכרז נסגר ולמרות זאת אף ערוץ שמכונה פתוח בהצעת החוק לא ניגש למכרז הזה, מה שאומר שכנראה שרמת העניין של הערוצים הפתוחים במוצר שאנחנו מציעים היא לא כל כך גבוהה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא, היא קשורה למחיר. בעניין הזה בוא לא ניתמם. היא קשורה לסיכוי שלהם לזכות במכרז כזה. זה בדיוק העניין ואיתן התייחס לזה, אנחנו מבינים מה היה ברשות השידור, ואני חושבת שבמובן הזה זו באמת הפלטפורמה הכי מתאימה לשידור של משחקים מרכזיים אבל אנחנו לא מצליחים להביא את הכסף לזה. הלוואי והיינו מצליחים להביא.
היו"ר איתן כבל
דרך אגב, מה שנתן את הרייטינג הכי טוב וגם פתח להם את הצנרת היה המונדיאל.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
חד משמעית, חד משמעית.
היו"ר איתן כבל
אין ויכוח. ברשותכם, נתי כהן ואז אני אסכם.
נתנאל כהן
ברשותכם, הדיון הזה לא בא לפתור את כל בעיות הספורט במדינת ישראל ולדעתי גלשנו לכיוון הנוער וסוגיות נוספות.
היו"ר איתן כבל
כל עוד זה לא עוסק בעניין שאתה צריך לדבר עליו זה תמיד טוב.
נתנאל כהן
אני סבור שיש כן תמימות דעים. אמרו שאין כאן אף אחד שהוא בעד החוק. אבל שמענו תמימות דעים על ידי כל הנוכחים בדיון זה שנושא הנגשת שידורי המשחקים לציבור הוא בקונצנזוס. אני לא רוצה להגיד שהנתונים שלנו מדברים על יותר מ-15% וכדומה אבל אני חושב, כל הדיון הזה נסוב סביב כסף, ואולי אני תמים מדי אבל אני חושב שיש כאן גם סוגיה ערכית. היום אתה צריך לשלם כסף כדי לראות ספורט, נקודה. בפלטפורמות המסחריות וגם בתאגיד למעט המונדיאל או טורנירים כאלה ואחרים, אין יכולת למי שלא משלם כסף לראות ספורט.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה המצב בעולם?
נתנאל כהן
אני אתן לך דוגמה את אנגליה. המשחק המרכזי שם משודר בחוק ב-BBC, משודר בחוק, משחק פריימרליג.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
במובן הזה אתה מתפרץ לדלת פתוחה, אנחנו מסכימים נתי, זה צריך להיות בתאגיד. תדאגו לכסף.
נתנאל כהן
שנייה. כולנו סיכמנו שזה חוק אחר לגמרי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
באנגליה זה משודר פתוח?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא פתוח.
נתנאל כהן
לא פתוח. אמרתי - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה אותו הרעיון נתי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
במשחק, זו נקודה חשובה שאני רוצה להבין אותה.
נתנאל כהן
אז אני רוצה להגיד, תראה - - -
היו"ר איתן כבל
הוא כבר לא פתוח.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הוא כבר לא פתוח.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אז זה שווה בדיקה, לא צריך להמציא את הגלגל.
נתנאל כהן
מה שאני רוצה לומר בשורה התחתונה, אני רוצה לדבר רגע על רוח החוק שאומרת שישנן פלטפורמות מסוימות מי שמוגדר בחוק כמשחק מרכזי ששוב אני מזכיר לכם שכרגע בהסדרה הם מופיעים בערוצים הפתוחים. כדי לראות משחק שאינו מוכרז כמשחק מרכזי אתה גם צריך לשלם כסף. אם בית"ר ירושלים נגד הפועל תל אביב הוא לא משחק מרכזי, אם אני לא טועה זה היום, אז הצופה צריך לשלם סדר גודל של בין 13 ל-15 שקלים. הבן שלי רוצה לראות בית"ר ירושלים בעוונותי הוא צריך לשלם עבור המשחק.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אם אין לו את החבילה.
נתנאל כהן
אם אין את החבילה, לא משנה - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
על בית"ר ירושלים זה בסדר לשלם.
נתנאל כהן
גם חבילה צריך לשלם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה לא 13. אם אתה מחלק את זה - - -
נתנאל כהן
בשורה התחתונה, אנחנו מדברים הרבה בוועדה הזו על דברים אחרים של שוויון - - -
ארז כלפון
נתי, המשחק המרכזי היום הוא בערוץ 5. לא צריך לשלם עבורו תוספת.
נתנאל כהן
אז במקרה זה משחק מרכזי אבל המשחק מחר לא יהיה מרכזי. מה שאני רוצה לומר שהמשחק המרכזי כביכול הוא בערוץ פתוח ולמשחקים הנוספים צריך לשלם כסף וזה לא הדיון בהקשר הזה. ראו, המשחקים המרכזיים שהוגדרו הם כבר הוגדרו. זה לא שהחוק כרגע הגדיר מהם המשחקים המרכזיים.
היו"ר איתן כבל
נכון.
נתנאל כהן
וזה שרשום "גברים" או "לא גברים" זאת לא ההגדרה של חוק השידורים.
היו"ר איתן כבל
תן לי לתקן אותך אדוני המנכ"ל כדי לדייק. כבר המחוקק קבע בזמנו מהם המשחקים בעלי חשיבות לאומית ובין לאומית. גם לגבי נשים וגם לגבי גברים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה מדבר על נבחרות?
היו"ר איתן כבל
לא רק. בכלל, גמר גביע וכולי. העניין הוא שזה עדיין לא פותר את הבעיה. כיוון שכאן הדיון אינו סביב ההגדרה מהם המשחקים בעלי החשיבות הלאומית.
נתנאל כהן
הם כבר הוגדרו.
היו"ר איתן כבל
הם כבר הוגדרו.
נתנאל כהן
נכון.
היו"ר איתן כבל
הטענה המרכזית, וזה הדיון כאן, שמתקיימת פלטפורמה אחת שקוראים לה עידן פלוס שנכון לרגע זה מי שמחובר לעידן פלוס לא יכול - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש לך נתונים בכמה אנשים מדובר?
היו"ר איתן כבל
הם אומרים כ-15%. אנשים אלו לא יכולים לצפות במשחקים בעלי החשיבות כיוון שהם אינם מחוברים לעניין הזה. אני לא רוצה לחזור לתחילת הדיון אבל אני רוצה שניקח בחשבון שיש כאן, ואני אומר את זה לארז כלפון ולכולם. החטא הקדמון הוא באופן שבו הסכם הבסיס היה.
ארז כלפון
נכון.
היו"ר איתן כבל
בעבר אמרנו שערוץ 5 שהוא הערוץ הפתוח, זה נראה היום מדולדל לגמרי, הוא לא מזהה את עצמו במראה יחסית למה שהוא היה כשהוא הוקם. כוונת המחוקק בתחילת הדרך, ואני אומר את זה לדב ולעיסאווי - - -
קריאה
תומר נמצא פה.
היו"ר איתן כבל
קודם כל, גם אם הוא יכחיש זה לא מתקופתו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איפה? - - -
היו"ר איתן כבל
הדילול של ערוץ 5 התחיל יום אחד אחרו שהוא התחיל לשדר.
נתנאל כהן
נכון.
היו"ר איתן כבל
אנחנו יודעים את זה.
נתנאל כהן
חשוב לי רגע להגיד את העיקרון.
היו"ר איתן כבל
תן לי רגע, מה שצריך לפתוח אדוני המנכ"ל זה שמשרד התקשורת צריך לקבוע בעניינים האלה כללים חדשים.
נתנאל כהן
זה בדיוק, תראו, מה שחשוב להגיד זה ככה: החוק הזה בא לשבור את הנחת העבודה שכדי לראות ספורט, במיוחד משחקים מרכזיים, אתה צריך כסף. אני לא מצליח להבין מה לא בסדר בזה, מה לא בסדר בזה ששר בא ואומר - -
היו"ר איתן כבל
אף אחד לא אמר שלא - - -
נתנאל כהן
- - אני רוצה להנגיש ספורט גם למי שידו אינה משגת.
היו"ר איתן כבל
בסדר גמור.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אנחנו בעד. אתה פשוט לא - - -
נתנאל כהן
רגע, שנייה - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סליחה, אני התנגדתי מאוד, זה לא יכול להיות מנותק מהמציאות של ספורט - - -
היו"ר איתן כבל
גם אמירה ערכית ראוי שיהיה לה כיסוי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בוודאי, שיהיה לה בסיס. זה לא יכול להיות מנותק מהמציאות של הספורט בישראל.
נתנאל כהן
יש לה בסיס.
שמואל פרנקל
אין בסיס, אתה התעלמת מהדבר המרכזי – הכסף.
נתנאל כהן
שנייה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נתי.
שמואל פרנקל
יש לה בסיס אבל זה עולה כסף.
נתנאל כהן
חבר'ה, אין היום ספורט - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אין לנו ויכוח איתך נתי.
נתנאל כהן
על הפלטפורמות שנשענות על עידן פלוס, אין.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אתה צודק.
נתנאל כהן
לא קיים, זה לא שקיים קצת. פשוט לא קיים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מבקשת את זכות הדיבור, אני השתדלתי לא להפריע.
נתנאל כהן
עכשיו הכול רייטינג.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נתי סליחה, עפ כל הכבוד, כנראה קודם לא הייתי ברורה. כל אחד מחברי הכנסת שישבו כאן חושב שהמטרה היא ראויה. אני אומרת את זה שוב לפרוטוקול – המטרה היא ראויה. אלא שאנחנו חושבים שנכון לעכשיו היא מנותקת מהמציאות של הספורט בישראל.
עיסאווי פריג' (מרצ)
נקודה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הספורט בישראל נמצא בתת תקצוב קיצוני, הוא מורעב, אין דרך אחרת לתאר את זה.
נתנאל כהן
אבל זה לא החוק הזה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בניגוד לשמואל פרנקל אני חושבת שאפילו מצבה של מכבי תל אביב לא מי יודע מה, אני מצטערת חבר הכנסת כבל, אבל זאת המציאות.
היו"ר איתן כבל
אחרי אתמול זה ברור.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני רוצה שיהיה ברור שגם הקבוצות העשירות במדינת ישראל הן לא באמת קבוצות שיוכלו להמשיך באותו אופן. לכן, כל מה שאנחנו אומרים זה שצריך למצוא פתרון משולב של העלאת התקצוב של הספורט כדי לעודד את השידור, בדיוק כמו שאמרה חברתי מרב מיכאלי, גם של ספורט נשים. שלא יבוא משרד הספורט ויגיד לנו שאין לזה רייטינג, יבואו ארז ושמוליק ויגידו שאין לזה רייטינג. יהיה לזה רייטינג אם ידאגו שיהיה לזה רייטינג. זה האינטרס הציבורי.
ארז כלפון
זה לא עניין של רייטינג - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
איילת, אני לא מבין, השר איוב קרא רוצה להיות כחלון, לתת משהו בחינם למה - - -
ארז כלפון
החוק הקיים היום אומר דבר - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אפילו כחלון נסוג בו מהרפורמה שהוא הציג לפני שנה, כי הוא הבין שהיא לא מציאותית.
היו"ר איתן כבל
איילת, תודה. אני רוצה לומר לך, נתי כהן, שאני איתך לגמרי. רק תבין את הדבר הבא: צריך גם שנגיד את הדברים כפי שהם.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ברור.
היו"ר איתן כבל
מי שמתחבר לעידן פלוס, צריך גם להגיד את האמירה הזו שאני בעד לתת לו הנגשה אבל נקודת המוצא של עידן פלוס היא שמי שמבקש להיות חלק מזה אומר: אני מבקש לא להיות חלק מכל האחרים. גם זה צריך שייאמר. זה חלק מהדיון שאנחנו קיימנו פה ואמרנו בואו נבנה, אני רוצה להזכיר לאדוני שבתחילת הדרך כשיצאנו לפני שנים עם עידן פלוס, אתה זוכר דב? אני לא אשכח, היה וויכוח על איזה ערו. לה וסיף. מלחמות עולם, אמרו שזה יוריד את איכות השידורים וזה בכלל היה אמור להיות התשדירים הבסיסיים ללא כל הכבלים וללא הטלוויזיה הרב-ערוצית. ממש מינימליסטי. אנשים אמרו, מה אני צריך את כל זה? אני רוצה לראות חדשות, חינוכית, אפילו ערוץ הכנסת לא היה בתחילת הדרך. לכן, אני בעד, אני חושב שהדיון הזה פותח דיון חשוב בעניין הזה ואנחנו לגמרי תומכים בהחלטת השר להנגיש את השידורים ובואו נתקדם.
נתנאל כהן
חשוב לי להעיר שבחוק השידורים שהוא לא בדיוק גנוז.
היו"ר איתן כבל
לא אמרתי את זה.
נתנאל כהן
הוא פשוט נמצא בדיונים כאלה ואחרים. אנחנו רואים הכרח לקבוע בחוק שאין בלעדיות לשידורי ספורט של ערוץ כזה או אחר. חשוב לי מאוד להדגיש את זה ואנחנו ערניים למה שנאמר כאן על ידי חברת הוט. כפי שאמרתי בתחילת הדיון: המסלול כרגע הוא בחקיקה. לדעתי ניתן לנוע קדימה. אנחנו צריכים לסכם את המתווה והדבר החשוב ביותר בסופו של דבר הוא שנסיים את המתווה הזה אם במתווה של חקיקה או במסגרת של הבנות בכך שבסופו של דבר נוכל לראות משחקי ספורט ותקצירים לא רק בפלטפורמות הדיגיטליות אלא גם בשידורי הטלוויזיה ולתקן מצב שכרגע לא קיים בערוצים שמונגשים בחינם ואני כבר אומר לך, יושב-ראש הוועדה חבר הכנסת איתן כבל, זה יותר מ-15%.
היו"ר איתן כבל
15% זה נתון שקיבלתי מכם.
שמואל פרנקל
השאלה אם בדקו מי אלו ה-15% הללו.
היו"ר איתן כבל
שמוליק, עזוב, בחייך, מה אתה רוצה לפתוח דיון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אנחנו עושים לך את העבודה, אני לא מבין, אתה רוצה שנדבר נגד החוק יש לנו המון מה לדבר. עדיף לך ככה.
היו"ר איתן כבל
עיסאווי תודה. אני רוצה לסכם את הדיון ולומר כך: כפי שפתחתי ואמרתי כמאמר אלוהים לכוזרי כך אמר אלוהים לאיוב קרא הזר: כוונותיך רצויות אך מעשיך אינם רצויים. החוק בבסיס הוא חוק עם כוונה טובה ואני מתחבר למה שאדוני המנכ"ל אמר. הכוונה שלו והרצון שלו הוא רצון נכון: לייצר מצב שבו כמה שיותר אנשים יכולים לצפות במשחקים בעלי החשיבות הלאומית והבינלאומית. רק שנעשתה חצי עבודה בעניין הזה. קרי, שבסך הכול הכללי יכול להיות מצב ששכרנו יוצא בהפסדנו ואמרתי גם לאדוני כשהתייחסת לאמירה הערכית שגם לה צריך שיהיה כיסוי. בעניין הזה צריך שגם לחוק זה תהיה סגירה כלכלית. קחו את הזמן שלכם, בואו לכאן עם הצעה משמעותית. יכול להיות אחת מן השתיים: אני קבעתי דיון ב-30 לדצמבר 2018. אני נותן לכם שבוע אבל תקשיב טוב טוב, אני לא מתכוון לשמור את זה גבירתי, אם עוד שבוע אני לא יודע שזה בחקיקה וזה מובא אז אני נותן הנחיה לקבוע נושא אחר לגמרי וברוך השם יש מספיק נושאים על סדר יומנו. אני חושב שהרצון להגיע להבנות ולהביא הנחייה מסוימת לעידן פלוס הוא נכון. אני אסייע ככל שאוכל. תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:10.

קוד המקור של הנתונים